Heel apart inderdaad.quote:Op zondag 12 augustus 2018 23:40 schreef Fer het volgende:
Waarom slaat de cruise controle af tijdens het remmen?
Ja... Waarom hebben die gekkies bedacht dat de auto stopt met gasgeven als je remt? Pffft. wat een mafklappers.quote:Op zondag 12 augustus 2018 23:40 schreef Fer het volgende:
Waarom slaat de cruise controle af tijdens het remmen? Nu moet ik, als het bergaf gaat opeens bijremmen en terugschakelen, maar wel de cruise weer aanzetten, anders zakt de snelheid onderaan de helling helemaal in.
Jij bent echt een gevaar op de weg zeg.quote:Op zondag 12 augustus 2018 23:40 schreef Fer het volgende:
Waarom slaat de cruise controle af tijdens het remmen? Nu moet ik, als het bergaf gaat opeens bijremmen en terugschakelen, maar wel de cruise weer aanzetten, anders zakt de snelheid onderaan de helling helemaal in.
Lees je eens in. https://nl.wikipedia.org/wiki/Cruisecontrolquote:Op zondag 12 augustus 2018 23:40 schreef Fer het volgende:
Waarom slaat de cruise controle af tijdens het remmen? Nu moet ik, als het bergaf gaat opeens bijremmen en terugschakelen, maar wel de cruise weer aanzetten, anders zakt de snelheid onderaan de helling helemaal in.
Uiteraard. In de echte bergen zie je nog overal de oer-Panda 4x4 met 0.9 liter blokje en misschien iets van 40pk. Paar jaar terug in Andorra was minstens 10% van de auto's op lokaal kenteken zo'n koekblik.quote:Op zondag 5 augustus 2018 06:28 schreef ErkendFokker het volgende:
FYI ben ik nu in Italië in de bergen en alle lokale bewoners rijden gewoon in kleine autootjes rond (panda/punto/jimny/fiesta). Kan dus prima
Is me uiteindelijk enorm meegevallen. Zowel heen als terug 1 helling naar beneden in 3 genomen. Verder als een zonnetje, zowel bergop als bergaf.quote:Op zondag 22 juli 2018 10:25 schreef Sometimes het volgende:
Er zijn er al een paar die er iets over schrijven, maar bergaf zie ik met een klein motortje als een grotere uitdaging dan bergop.
Weet niet of dat ook echt geldt bij een C1 is, die is niet heel zwaar. Ga zelf binnenkort met een Ford 1.0 liter 3 cilinder (125 pk @ 1220 kilo) op pad en heb begrepen dat remmen op de motor er niet bij is. Merk dat in Nederland ook al wel, maar dat is geen probleem. Toch benieuwd hoe dat straks gaat. Deze auto's hebben ze in Duitsland ook, dus moet goed komen.
Duitsers houden niet van constante snelheden, kijk maar eens op de autobahn hoe vaak ze vol in de rem moeten. Waarschijnlijk zijn de Duitsers wereldkampioen in het verbruik van remblokken en aanverwante zaken.quote:Op dinsdag 21 augustus 2018 08:21 schreef Sometimes het volgende:
[..]
Is me uiteindelijk enorm meegevallen. Zowel heen als terug 1 helling naar beneden in 3 genomen. Verder als een zonnetje, zowel bergop als bergaf.
Al die steeds weer remmende Duitsers zijn wel erg vervelend. Als je met mooie constante snelheid naar beneden gaat dan wordt je elke keer gedwongen om ook te remmen.
Ja dat klopt helaas. Ook op normale stukken weg zonder snelheidsbeperking of wat dan ook vliegen ze je voorbij om vervolgens weer vol in de remmen te gaan.quote:Op dinsdag 21 augustus 2018 08:58 schreef DrDarwin het volgende:
[..]
Duitsers houden niet van constante snelheden, kijk maar eens op de autobahn hoe vaak ze vol in de rem moeten. Waarschijnlijk zijn de Duitsers wereldkampioen in het verbruik van remblokken en aanverwante zaken.
Enne?hoe is het gegaan?quote:
Hij probeert nog steeds die berg op te rijden 😬quote:
Het moet wel een Nederlandse gedachte zijn dat je in de bergen een zware moter nodig hebt. In het buitenland weten ze dat je ook gewoon kan schakelen naar een lagere versnelling.quote:Op zondag 5 augustus 2018 06:28 schreef ErkendFokker het volgende:
FYI ben ik nu in Italië in de bergen en alle lokale bewoners rijden gewoon in kleine autootjes rond (panda/punto/jimny/fiesta). Kan dus prima
Paar zomers terug gehad met de T4 California (camper) van mijn moeder. Ding weegt leeg iets van 2000kg geloof ik, met een 2.5L diesel van 75pk. In z'n 3 de berg op, 60km/h rijdend. Volgeladen met 4 man en bagage. Geweldige reis was dat!quote:Op dinsdag 21 augustus 2018 23:33 schreef Fer het volgende:
Heb boel oude campers gezien, die kwamen (dikke rookwolken uitbrakend) ook boven. Denk aan 3 ton 3 meter hoog en 60-75pk onder de kap. VW t3 en t4 busjes. MB508 bussen
Bij warm weer, bergop met nauwelijks riiwind, lagere versnelling grote kans dat je motor overhit raakt. Voor de rest prima auto net zoals zijn broertjes Aygo en Peugot 107. Zit in alle 3 dezelfde motor inquote:Op donderdag 19 juli 2018 23:54 schreef derLudolf het volgende:
En mocht het motortje warm worden, airco uit en verwarming op het hoogst.
Maak daar maar 'in zijn 1' van. Die 3-cilindertjes zullen toch verdomd hard moeten gaan werken.quote:Op donderdag 19 juli 2018 23:06 schreef Jordy-B het volgende:
t jengelende motor de berg opklauteren.
Ja maar dat is wel diesel he. Veel meer koppel beschikbaar vanaf lage toeren.quote:Op dinsdag 21 augustus 2018 23:33 schreef Fer het volgende:
Heb boel oude campers gezien, die kwamen (dikke rookwolken uitbrakend) ook boven. Denk aan 3 ton 3 meter hoog en 60-75pk onder de kap. VW t3 en t4 busjes. MB508 bussen
Hoho, dat zijn oldskool diesels zonder turbo hoor.. dan zul je toch ook echt toeren moeten makenquote:Op vrijdag 24 augustus 2018 15:45 schreef matigeuser het volgende:
[..]
Ja maar dat is wel diesel he. Veel meer koppel beschikbaar vanaf lage toeren.
Natuurlijk komt TS boven. De vraag is hoe.
Ondanks dat m’n oude bak wel wat olie her en der zweet is hij altijd op peil, heb in 3 jaar nog nooit tussen de beurten hoeven bijvullen. En in de zomer moet ‘ie geregeld wat bergpassen over.quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 23:53 schreef Fer het volgende:
Nog een dingetje, olie afvullen tot max peil en een flesje meenemen als je veel km gaat maken. Ik kreeg 2x een melding van laag peil, komt uit op 1l/4000km bij zwaar gebruik. Maar normaal is het meer 1l/20000km.
Dat was toch een 540 v8? Die loopt dan ook niet op zijn tenen de berg op denk ik. Ik heb vele stukken bijna volgas in 4-5 gereden met de 1.6 Ecodiesel, misschien dat er dan een knopje intern omgaat ofzo.quote:Op zaterdag 25 augustus 2018 08:49 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
[..]
Ondanks dat m’n oude bak wel wat olie her en der zweet is hij altijd op peil, heb in 3 jaar nog nooit tussen de beurten hoeven bijvullen. En in de zomer moet ‘ie geregeld wat bergpassen over.
Dat koppel op lage toeren in het motorblok is altijd een leuk verkooppraatje bij diesel, maar maakt door de andere verhoudingen in de versnellingsbak aan de wielen weinig verschil.quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 15:45 schreef matigeuser het volgende:
[..]
Ja maar dat is wel diesel he. Veel meer koppel beschikbaar vanaf lage toeren.
Natuurlijk komt TS boven. De vraag is hoe.
Ja klopt! Ja ok, die zal misschien harder moeten werken. Maar het is nog een ouderwetse motor dus als ik vaart wil maken moet ik toeren maken. En weegt ruim 1700kg, zonder bagage 😬quote:Op zaterdag 25 augustus 2018 09:06 schreef Fer het volgende:
[..]
Dat was toch een 540 v8? Die loopt dan ook niet op zijn tenen de berg op denk ik. Ik heb vele stukken bijna volgas in 4-5 gereden met de 1.6 Ecodiesel, misschien dat er dan een knopje intern omgaat ofzo.
Oke goede opheldering. Thanksquote:Op zaterdag 25 augustus 2018 09:20 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Dat koppel op lage toeren in het motorblok is altijd een leuk verkooppraatje bij diesel, maar maakt door de andere verhoudingen in de versnellingsbak aan de wielen weinig verschil.
200Nm bij 2000rpm (diesel) geeft aan de wielen net zo veel kracht als 100Nm bij 4000rpm.
De reducties in de versnellingsbak zorgen er vervolgens voor dat die kracht ook daadwerkelijk bruikbaar is. Zowel om zware lasten vanuit stilstand in beweging of een berg op te krijgen (1e en 2e versnelling) als om de last op hogere snelheid te verplaatsen (hogere versnellingen).
Die oude busjes met weinig vermogen hebben het vooral aan hun zeer geringe reductie in de 1e en 2e versnelling te danken dat ze met 60 pk nog een berg op kunnen tokkelen. Waar je een moderne personenauto tot 40-50 km/u kan doortrekken in de eerste versnelling als je dat zou willen, houdt het bij die busjes echt op bij 20-25km/u.
Het is ook dat 40-tonners dankzij hun 16 tot 24 versnellingen ondanks een zeer lage pk/kg verhouding toch nog relatief soepel mee kunnen komen in het verkeer en in 1-laag kunnen wegrijden van een steile helling. Dat er dan bij 3km/u al geschakeld moet worden naar 1-hoog is bijzaak.
Zolang je koelsysteem in orde is - en je niet constant te laag in of louter tegen het rood rijd qua toeren - zal zo'n ding niet zomaar oververhit raken. Beetje warmer dan normaal kan. In absolute nood kan de verwarming ook nog aan als je de 3/4de grens passeert, maar zelfs dat is in beetje moderne auto's bijna nooit meer nodig.quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 15:31 schreef pechvogel-010 het volgende:
[..]
Bij warm weer, bergop met nauwelijks riiwind, lagere versnelling grote kans dat je motor overhit raakt. Voor de rest prima auto net zoals zijn broertjes Aygo en Peugot 107. Zit in alle 3 dezelfde motor in
Dramaqueenquote:Op vrijdag 24 augustus 2018 15:43 schreef matigeuser het volgende:
[..]
Maak daar maar 'in zijn 1' van. Die 3-cilindertjes zullen toch verdomd hard moeten gaan werken.
Let op dat de motortemperatuur niet te hoog wordt. Anders af en toe even naast de weg zetten en laten afkoelen.
Ik heb soortgelijke dingen gedaan. Ik had vroeger een Citroën Xsara 1.4 met 75 PK op een gewicht van 1075 kilo ofzo. Een langzaam apparaat dus. Volbeladen met 3 man en veel grote tassen.
In Italië kwam ik ineens voor een helling van tegen de 20% aan te staan. Ik moest letterlijk in zijn 1 naar boven op 6000 toeren, iets wat voor zo'n auto niet echt leuk is. Ik bedacht me toen ook halverwege dat ik als ik ineens had moeten stoppen voor wat dan ook, dat áls mijn remmetjes / handrem dat al hadden getrokken (waarschijnlijk niet), ik dan waarschijnlijk niet meer het momentum had om weer snelheid te kunnen maken.
Als je zin hebt in een dagje lekker billen knijpen dan zou ik gewoon met die frikandel gaan. Ik heb na mijn 1e ervaring in de alpen in ieder geval besloten om nooit meer een frikandel te kopen.
Het worden niet voor niets 'stadswagentjes' genoemd.
Moraal van het verhaal, zolang je op de 'hoofdwegen' blijft en haarspeldbochtjes krijgt van 10-12% is er denk ik niks aan de hand. Doe het rustig aan.
Niet 'off road' gaan en mocht je een dorpje ingaan dan kun je dus voor steilere verrassingen komen te staan. Die zou ik proberen te mijden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |