abonnement Unibet Coolblue
pi_181143105
quote:
1s.gif Op zondag 12 augustus 2018 23:40 schreef Fer het volgende:
Waarom slaat de cruise controle af tijdens het remmen?
Heel apart inderdaad.
pi_181143119
quote:
1s.gif Op zondag 12 augustus 2018 23:40 schreef Fer het volgende:
Waarom slaat de cruise controle af tijdens het remmen? Nu moet ik, als het bergaf gaat opeens bijremmen en terugschakelen, maar wel de cruise weer aanzetten, anders zakt de snelheid onderaan de helling helemaal in.
Ja... Waarom hebben die gekkies bedacht dat de auto stopt met gasgeven als je remt? Pffft. wat een mafklappers.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
  maandag 13 augustus 2018 @ 06:44:03 #128
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_181145963
quote:
1s.gif Op zondag 12 augustus 2018 23:40 schreef Fer het volgende:
Waarom slaat de cruise controle af tijdens het remmen? Nu moet ik, als het bergaf gaat opeens bijremmen en terugschakelen, maar wel de cruise weer aanzetten, anders zakt de snelheid onderaan de helling helemaal in.
Jij bent echt een gevaar op de weg zeg. :X
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  maandag 13 augustus 2018 @ 07:37:34 #129
163194 DrDarwin
Novio-magenta
pi_181146300
quote:
1s.gif Op zondag 12 augustus 2018 23:40 schreef Fer het volgende:
Waarom slaat de cruise controle af tijdens het remmen? Nu moet ik, als het bergaf gaat opeens bijremmen en terugschakelen, maar wel de cruise weer aanzetten, anders zakt de snelheid onderaan de helling helemaal in.
Lees je eens in. https://nl.wikipedia.org/wiki/Cruisecontrol
pi_181316909
quote:
0s.gif Op zondag 5 augustus 2018 06:28 schreef ErkendFokker het volgende:
FYI ben ik nu in Italië in de bergen en alle lokale bewoners rijden gewoon in kleine autootjes rond (panda/punto/jimny/fiesta). Kan dus prima
Uiteraard. In de echte bergen zie je nog overal de oer-Panda 4x4 met 0.9 liter blokje en misschien iets van 40pk. Paar jaar terug in Andorra was minstens 10% van de auto's op lokaal kenteken zo'n koekblik.

Zelf reed ik vorig jaar met mijn Polo 1.4 op LPG (60pk minus 10-15% vanwege Lpg) in Italië een 20% helling op. Gewoon lekker doortuffen in de eerste versnelling en het kan gewoon.

Met mijn Mini (1981) sleep ik de caravan (370kg leeggewicht) en kampeerbagage ook makkelijk heel Europa door. Al is daarmee de klim over de Pyreneeën op de A9 bij Le Perthus toch wel heel lang voor het onderbemeten koelsysteem. Wanneer de reistijd het toe laat kies ik liever de slingerende kustroute langs de Costa Brava. Dat is genieten.

Het bultje bij Luik is trouwens een lachertje, erg kort en niet bijzonder stijl. Gewoon voor de laatste bocht terugschakelen en goed op snelheid die bocht door jagen.
pi_181340802
quote:
0s.gif Op zondag 22 juli 2018 10:25 schreef Sometimes het volgende:
Er zijn er al een paar die er iets over schrijven, maar bergaf zie ik met een klein motortje als een grotere uitdaging dan bergop.

Weet niet of dat ook echt geldt bij een C1 is, die is niet heel zwaar. Ga zelf binnenkort met een Ford 1.0 liter 3 cilinder (125 pk @ 1220 kilo) op pad en heb begrepen dat remmen op de motor er niet bij is. Merk dat in Nederland ook al wel, maar dat is geen probleem. Toch benieuwd hoe dat straks gaat. Deze auto's hebben ze in Duitsland ook, dus moet goed komen.
Is me uiteindelijk enorm meegevallen. Zowel heen als terug 1 helling naar beneden in 3 genomen. Verder als een zonnetje, zowel bergop als bergaf.

Al die steeds weer remmende Duitsers zijn wel erg vervelend. Als je met mooie constante snelheid naar beneden gaat dan wordt je elke keer gedwongen om ook te remmen.
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
  dinsdag 21 augustus 2018 @ 08:58:38 #132
163194 DrDarwin
Novio-magenta
pi_181341122
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2018 08:21 schreef Sometimes het volgende:

[..]

Is me uiteindelijk enorm meegevallen. Zowel heen als terug 1 helling naar beneden in 3 genomen. Verder als een zonnetje, zowel bergop als bergaf.

Al die steeds weer remmende Duitsers zijn wel erg vervelend. Als je met mooie constante snelheid naar beneden gaat dan wordt je elke keer gedwongen om ook te remmen.
Duitsers houden niet van constante snelheden, kijk maar eens op de autobahn hoe vaak ze vol in de rem moeten. Waarschijnlijk zijn de Duitsers wereldkampioen in het verbruik van remblokken en aanverwante zaken.
pi_181341146
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2018 08:58 schreef DrDarwin het volgende:

[..]

Duitsers houden niet van constante snelheden, kijk maar eens op de autobahn hoe vaak ze vol in de rem moeten. Waarschijnlijk zijn de Duitsers wereldkampioen in het verbruik van remblokken en aanverwante zaken.
Ja dat klopt helaas. Ook op normale stukken weg zonder snelheidsbeperking of wat dan ook vliegen ze je voorbij om vervolgens weer vol in de remmen te gaan.

Heel vreemd gedrag.
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
  dinsdag 21 augustus 2018 @ 18:52:09 #134
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_181352849
quote:
1s.gif Op donderdag 19 juli 2018 22:52 schreef TrippleDistilled het volgende:
Ik ga binnenkort naar...
Enne?hoe is het gegaan?
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_181352933
quote:
5s.gif Op dinsdag 21 augustus 2018 18:52 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Enne?hoe is het gegaan?
Hij probeert nog steeds die berg op te rijden 😬
pi_181353036
quote:
0s.gif Op zondag 5 augustus 2018 06:28 schreef ErkendFokker het volgende:
FYI ben ik nu in Italië in de bergen en alle lokale bewoners rijden gewoon in kleine autootjes rond (panda/punto/jimny/fiesta). Kan dus prima
Het moet wel een Nederlandse gedachte zijn dat je in de bergen een zware moter nodig hebt. In het buitenland weten ze dat je ook gewoon kan schakelen naar een lagere versnelling.
pi_181361477
Heb boel oude campers gezien, die kwamen (dikke rookwolken uitbrakend) ook boven. Denk aan 3 ton 3 meter hoog en 60-75pk onder de kap. VW t3 en t4 busjes. MB508 bussen
.
pi_181395591
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 augustus 2018 23:33 schreef Fer het volgende:
Heb boel oude campers gezien, die kwamen (dikke rookwolken uitbrakend) ook boven. Denk aan 3 ton 3 meter hoog en 60-75pk onder de kap. VW t3 en t4 busjes. MB508 bussen
Paar zomers terug gehad met de T4 California (camper) van mijn moeder. Ding weegt leeg iets van 2000kg geloof ik, met een 2.5L diesel van 75pk. In z'n 3 de berg op, 60km/h rijdend. Volgeladen met 4 man en bagage. Geweldige reis was dat!
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
  vrijdag 24 augustus 2018 @ 15:31:05 #139
441609 pechvogel-010
Geboren pechvogel
pi_181425331
quote:
1s.gif Op donderdag 19 juli 2018 23:54 schreef derLudolf het volgende:

En mocht het motortje warm worden, airco uit en verwarming op het hoogst. :7
Bij warm weer, bergop met nauwelijks riiwind, lagere versnelling grote kans dat je motor overhit raakt. Voor de rest prima auto net zoals zijn broertjes Aygo en Peugot 107. Zit in alle 3 dezelfde motor in
pi_181425612
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juli 2018 23:06 schreef Jordy-B het volgende:
t jengelende motor de berg opklauteren.
Maak daar maar 'in zijn 1' van. Die 3-cilindertjes zullen toch verdomd hard moeten gaan werken.

Let op dat de motortemperatuur niet te hoog wordt. Anders af en toe even naast de weg zetten en laten afkoelen.

Ik heb soortgelijke dingen gedaan. Ik had vroeger een Citroën Xsara 1.4 met 75 PK op een gewicht van 1075 kilo ofzo. Een langzaam apparaat dus. Volbeladen met 3 man en veel grote tassen.

In Italië kwam ik ineens voor een helling van tegen de 20% aan te staan. Ik moest letterlijk in zijn 1 naar boven op 6000 toeren, iets wat voor zo'n auto niet echt leuk is. Ik bedacht me toen ook halverwege dat ik als ik ineens had moeten stoppen voor wat dan ook, dat áls mijn remmetjes / handrem dat al hadden getrokken (waarschijnlijk niet), ik dan waarschijnlijk niet meer het momentum had om weer snelheid te kunnen maken.

Als je zin hebt in een dagje lekker billen knijpen dan zou ik gewoon met die frikandel gaan. Ik heb na mijn 1e ervaring in de alpen in ieder geval besloten om nooit meer een frikandel te kopen.
Het worden niet voor niets 'stadswagentjes' genoemd.

Moraal van het verhaal, zolang je op de 'hoofdwegen' blijft en haarspeldbochtjes krijgt van 10-12% is er denk ik niks aan de hand. Doe het rustig aan.
Niet 'off road' gaan en mocht je een dorpje ingaan dan kun je dus voor steilere verrassingen komen te staan. Die zou ik proberen te mijden.
pi_181425651
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 augustus 2018 23:33 schreef Fer het volgende:
Heb boel oude campers gezien, die kwamen (dikke rookwolken uitbrakend) ook boven. Denk aan 3 ton 3 meter hoog en 60-75pk onder de kap. VW t3 en t4 busjes. MB508 bussen
Ja maar dat is wel diesel he. Veel meer koppel beschikbaar vanaf lage toeren.
Natuurlijk komt TS boven. De vraag is hoe.
  vrijdag 24 augustus 2018 @ 16:53:00 #142
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_181427382
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 15:45 schreef matigeuser het volgende:

[..]

Ja maar dat is wel diesel he. Veel meer koppel beschikbaar vanaf lage toeren.
Natuurlijk komt TS boven. De vraag is hoe.
Hoho, dat zijn oldskool diesels zonder turbo hoor.. dan zul je toch ook echt toeren moeten maken :P
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_181436386
Nog een dingetje, olie afvullen tot max peil en een flesje meenemen als je veel km gaat maken. Ik kreeg 2x een melding van laag peil, komt uit op 1l/4000km bij zwaar gebruik. Maar normaal is het meer 1l/20000km.
.
pi_181439937
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 23:53 schreef Fer het volgende:
Nog een dingetje, olie afvullen tot max peil en een flesje meenemen als je veel km gaat maken. Ik kreeg 2x een melding van laag peil, komt uit op 1l/4000km bij zwaar gebruik. Maar normaal is het meer 1l/20000km.
Ondanks dat m’n oude bak wel wat olie her en der zweet is hij altijd op peil, heb in 3 jaar nog nooit tussen de beurten hoeven bijvullen. En in de zomer moet ‘ie geregeld wat bergpassen over.
pi_181440042
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 augustus 2018 08:49 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:

[..]

Ondanks dat m’n oude bak wel wat olie her en der zweet is hij altijd op peil, heb in 3 jaar nog nooit tussen de beurten hoeven bijvullen. En in de zomer moet ‘ie geregeld wat bergpassen over.
Dat was toch een 540 v8? Die loopt dan ook niet op zijn tenen de berg op denk ik. Ik heb vele stukken bijna volgas in 4-5 gereden met de 1.6 Ecodiesel, misschien dat er dan een knopje intern omgaat ofzo.
.
pi_181440191
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 15:45 schreef matigeuser het volgende:

[..]

Ja maar dat is wel diesel he. Veel meer koppel beschikbaar vanaf lage toeren.
Natuurlijk komt TS boven. De vraag is hoe.
Dat koppel op lage toeren in het motorblok is altijd een leuk verkooppraatje bij diesel, maar maakt door de andere verhoudingen in de versnellingsbak aan de wielen weinig verschil.

200Nm bij 2000rpm (diesel) geeft aan de wielen net zo veel kracht als 100Nm bij 4000rpm.

De reducties in de versnellingsbak zorgen er vervolgens voor dat die kracht ook daadwerkelijk bruikbaar is. Zowel om zware lasten vanuit stilstand in beweging of een berg op te krijgen (1e en 2e versnelling) als om de last op hogere snelheid te verplaatsen (hogere versnellingen).

Die oude busjes met weinig vermogen hebben het vooral aan hun zeer geringe reductie in de 1e en 2e versnelling te danken dat ze met 60 pk nog een berg op kunnen tokkelen. Waar je een moderne personenauto tot 40-50 km/u kan doortrekken in de eerste versnelling als je dat zou willen, houdt het bij die busjes echt op bij 20-25km/u.

Het is ook dat 40-tonners dankzij hun 16 tot 24 versnellingen ondanks een zeer lage pk/kg verhouding toch nog relatief soepel mee kunnen komen in het verkeer en in 1-laag kunnen wegrijden van een steile helling. Dat er dan bij 3km/u al geschakeld moet worden naar 1-hoog is bijzaak.
pi_181440436
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 augustus 2018 09:06 schreef Fer het volgende:

[..]

Dat was toch een 540 v8? Die loopt dan ook niet op zijn tenen de berg op denk ik. Ik heb vele stukken bijna volgas in 4-5 gereden met de 1.6 Ecodiesel, misschien dat er dan een knopje intern omgaat ofzo.
Ja klopt! Ja ok, die zal misschien harder moeten werken. Maar het is nog een ouderwetse motor dus als ik vaart wil maken moet ik toeren maken. En weegt ruim 1700kg, zonder bagage 😬
pi_181460187
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 augustus 2018 09:20 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Dat koppel op lage toeren in het motorblok is altijd een leuk verkooppraatje bij diesel, maar maakt door de andere verhoudingen in de versnellingsbak aan de wielen weinig verschil.

200Nm bij 2000rpm (diesel) geeft aan de wielen net zo veel kracht als 100Nm bij 4000rpm.

De reducties in de versnellingsbak zorgen er vervolgens voor dat die kracht ook daadwerkelijk bruikbaar is. Zowel om zware lasten vanuit stilstand in beweging of een berg op te krijgen (1e en 2e versnelling) als om de last op hogere snelheid te verplaatsen (hogere versnellingen).

Die oude busjes met weinig vermogen hebben het vooral aan hun zeer geringe reductie in de 1e en 2e versnelling te danken dat ze met 60 pk nog een berg op kunnen tokkelen. Waar je een moderne personenauto tot 40-50 km/u kan doortrekken in de eerste versnelling als je dat zou willen, houdt het bij die busjes echt op bij 20-25km/u.

Het is ook dat 40-tonners dankzij hun 16 tot 24 versnellingen ondanks een zeer lage pk/kg verhouding toch nog relatief soepel mee kunnen komen in het verkeer en in 1-laag kunnen wegrijden van een steile helling. Dat er dan bij 3km/u al geschakeld moet worden naar 1-hoog is bijzaak.
Oke goede opheldering. Thanks
pi_181465466
quote:
14s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 15:31 schreef pechvogel-010 het volgende:

[..]

Bij warm weer, bergop met nauwelijks riiwind, lagere versnelling grote kans dat je motor overhit raakt. Voor de rest prima auto net zoals zijn broertjes Aygo en Peugot 107. Zit in alle 3 dezelfde motor in
Zolang je koelsysteem in orde is - en je niet constant te laag in of louter tegen het rood rijd qua toeren - zal zo'n ding niet zomaar oververhit raken. Beetje warmer dan normaal kan. In absolute nood kan de verwarming ook nog aan als je de 3/4de grens passeert, maar zelfs dat is in beetje moderne auto's bijna nooit meer nodig.

Kom net terug van Kreta: helft van die verhuurwagentjes zijn 107-C1-Aygo of ander wagentjes met kleine blokjes, en Kreta is één en al berg. Zelf hadden we een 3-pitter VW Polo diesel. Die is de enige die ik met pech heb zien staan... Halverwege weer terug moeten brengen: ook bij deze koelproblemen door een koelvin die niet meer meedeed _O-
Eerst afschepen met 'warning is electronic problem; is no problem' en toen ik aandrong om de auto na te laten kijken kreeg ik later op de dag toch te horen 'you were right, car had a problem'. Om dan maar een auto mee te krijgen met een al brandend MIL :')

quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 15:43 schreef matigeuser het volgende:

[..]

Maak daar maar 'in zijn 1' van. Die 3-cilindertjes zullen toch verdomd hard moeten gaan werken.

Let op dat de motortemperatuur niet te hoog wordt. Anders af en toe even naast de weg zetten en laten afkoelen.

Ik heb soortgelijke dingen gedaan. Ik had vroeger een Citroën Xsara 1.4 met 75 PK op een gewicht van 1075 kilo ofzo. Een langzaam apparaat dus. Volbeladen met 3 man en veel grote tassen.

In Italië kwam ik ineens voor een helling van tegen de 20% aan te staan. Ik moest letterlijk in zijn 1 naar boven op 6000 toeren, iets wat voor zo'n auto niet echt leuk is. Ik bedacht me toen ook halverwege dat ik als ik ineens had moeten stoppen voor wat dan ook, dat áls mijn remmetjes / handrem dat al hadden getrokken (waarschijnlijk niet), ik dan waarschijnlijk niet meer het momentum had om weer snelheid te kunnen maken.

Als je zin hebt in een dagje lekker billen knijpen dan zou ik gewoon met die frikandel gaan. Ik heb na mijn 1e ervaring in de alpen in ieder geval besloten om nooit meer een frikandel te kopen.
Het worden niet voor niets 'stadswagentjes' genoemd.

Moraal van het verhaal, zolang je op de 'hoofdwegen' blijft en haarspeldbochtjes krijgt van 10-12% is er denk ik niks aan de hand. Doe het rustig aan.
Niet 'off road' gaan en mocht je een dorpje ingaan dan kun je dus voor steilere verrassingen komen te staan. Die zou ik proberen te mijden.
Dramaqueen :P

In Slovenië ook hellingen van 18% gehad met dat 24pk motortje in de volbeladen Fiat - en dan moest ik ook halverwege stilstaan om terug naar zijn 1 te kunnen om dat die niet gesynchroniseerd was (met een handrem die het op dat punt nog maar net hield). Je komt er echt wel overheen hoor. Lokale bevolking - op die plekken waar jij zegt 'beter niet komen' - rijdt ook gewoon allemaal al in dat soort 'frikandellen', al zolang die wegen er liggen. Je motor kan ook prima zo'n tijdje zoveel toeren hebben (liever niet koud natuurlijk). Dat met geknepen billetjes rondrijden ligt puur aan jouw eigen gebrek aan ervaring omdat je in het makkelijke Nederland woont ;) Gewoon gaan en doen, leer je het vanzelf. Niet voor niets dat als jij je billetjes aan het dichtknijpen bent, d'r zo'n Italiaan in z'n oude Panda of turboloze bestelhok achter je zit te knipperen dat hij er langs wil...
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')