abonnement Unibet Coolblue
  maandag 23 juli 2018 @ 20:50:02 #101
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_180682689
Gewoon gas geven en een beetje doortrekken in de versnellingen

^O^
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_180682760
quote:
1s.gif Op maandag 23 juli 2018 20:50 schreef Hyperdude het volgende:
Gewoon gas geven en een beetje doortrekken in de versnellingen

^O^
Zo reed ik ook met m'n werkbus naar boven daar :7 Ok ok, iets tragere tussensprints ;)
Nufenen sowieso een aanrader en als ik zo een filmpje zie wordt de drang naar een Z3 Coupé weer groter :D
pi_180688632
quote:
0s.gif Op maandag 23 juli 2018 06:04 schreef Dingest het volgende:
Als ik het goed begrepen heb, is het niet compressie waar je tegen afremt maar tegen het vacuüm dat in het inlaatspruitstuk ontstaat wanneer je de gasklep (bijna) sluit (lees: als je van het gas gaat); de motor probeert lucht uit dat bijna-vacuüm te trekken - wat niet kan - en dat kost energie bij de inlaatslag dus de motor remt af. En aangezien je een nagenoeg vacuüm hebt kan je bijna geen lucht aanzuigen - dus is er ook nagenoeg geen sprake van een noemenswaardige compressieslag.
Vergelijk het met het uittrekken van een spuitje terwijl je je vinger voor 99% op het spuitmondje hebt.
Je stationairloopregeling heeft dus nog enige invloed op verbruik, vooral bij oudere auto's met een mechanisch of zelfs carburateur geregelde loop, maar dat is gericht op de 600-800 rpm of zo en niet de 3000-6000 rpm die je toepast. Computergestuurde auto's weten dan dat inspuiting niet nodig is.
Hoe meer cilinders je hebt en hoe meer ruimte ze moeten vullen (en dus lucht moeten aanzuigen), des te meer weerstand dat levert.
Daarbij is er natuurlijk ook weerstand in het gehele aandrijvingssysteem - hoe meer cilinders je hebt en hoe groter ze zijn, hoe meer wrijvingsweerstand er is. Maar dit schijnt niet eens zo extreem veel te zijn als je zou verwachten ten opzichte van het remmen op de motor zelf.

Afremmen op compressie kan wel, maar dat gaat anders en vindt kennelijk plaats o.a. in sommige type vrachtwagens: in plaats van de na de compressie de ontbranding plaats te laten vinden, wordt de inspuiting stopgezet en de uitlaatklep iets eerder opengezet zodat na het opbouwen van de compressie de boel het uitlaattraject in verdwijnt en er geen arbeidsslag kan volgen. Het is erg efficiënt maar in de praktijk levert dit veel lawaai op, dus vandaar dat het niet zoveel toegepast wordt of mag worden.
Ik begrijp je punt en er is ook zeer zeker iets voor te zeggen.
Zelf ben ik best wel vaak in de bergen van Oostenrijk geweest vroeger en dat was dus met een carburatiemotor dus dat vacuüm waar je het over hebt speelde toen niet maar toch was er goed af te remmen op de motor.
Mijn theorie is dat de compressieslag de boel afremt, bij voldoende compressie in elke cilinder moet dat een aardig verschil maken.
Want een carburateur geeft alleen maar benzine (buiten de stationairsproeier om uiteraard) als je zelf gas geeft.
Ik heb er dus zelf ruim ervaring mee, daarom verdedig ik mijn punt ook.

Maar het zou goed kunnen zijn dat het een combinatie van onze opvattingen is want met injectie werkt alles anders dan met een carb natuurlijk.
Zullen we het een mix noemen? Allebei is mogelijk maar een combinatie ook?

Want ik snap jouw punt, zie en snap de logica er van ook wel.
pi_180688638
quote:
1s.gif Op maandag 23 juli 2018 20:50 schreef Hyperdude het volgende:
Gewoon gas geven en een beetje doortrekken in de versnellingen

^O^
Het is geen tijds sprint tijdens een rally of zo hoor.
  dinsdag 24 juli 2018 @ 05:59:35 #105
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_180689976
quote:
1s.gif Op donderdag 19 juli 2018 22:52 schreef TrippleDistilled het volgende:
Ik ga binnenkort naar Frankrijk met een Citroën C1, 900 kilo. We gaan de bergen in. In totaal 3 personen met veel bagage i.v.m. kamperen. Gaat dit autootje dit wel trekken in de bergen of doe ik er goed aan iets anders te regelen?
Je autootje gaat het wel trekken. Gaat de bestuurder het ook trekken? :)
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_180703880
Oh, en als kleine toevoeging over mijn reactie over de post van Dingest:

Een injectiemotor spuit idd geen brandstof in als je het gas loslaat en je vergelijking met een spuitje snap ik ook wel, trekt idd goed vacuüm.

Maar de lucht die nodig is voor een verbranding gaat niet via de injectoren maar gewoon via de inlaatpoorten die gewoon open zijn als de inlaatkleppen bediend worden.
Daarom denk ik ook dat mijn theorie over compressie beter klopt dan wat Dingest zei.
pi_180704029
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 juli 2018 19:46 schreef vannelle het volgende:
Oh, en als kleine toevoeging over mijn reactie over de post van Dingest:

Een injectiemotor spuit idd geen brandstof in als je het gas loslaat en je vergelijking met een spuitje snap ik ook wel, trekt idd goed vacuüm.

Maar de lucht die nodig is voor een verbranding gaat niet via de injectoren maar gewoon via de inlaatpoorten die gewoon open zijn als de inlaatkleppen bediend worden.
Daarom denk ik ook dat mijn theorie over compressie beter klopt dan wat Dingest zei.
Carburator heeft toch ook een gasklep.


.
pi_180709899
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 juli 2018 02:03 schreef vannelle het volgende:

[..]

Ik begrijp je punt en er is ook zeer zeker iets voor te zeggen.
Zelf ben ik best wel vaak in de bergen van Oostenrijk geweest vroeger en dat was dus met een carburatiemotor dus dat vacuüm waar je het over hebt speelde toen niet maar toch was er goed af te remmen op de motor.
Mijn theorie is dat de compressieslag de boel afremt, bij voldoende compressie in elke cilinder moet dat een aardig verschil maken.
Want een carburateur geeft alleen maar benzine (buiten de stationairsproeier om uiteraard) als je zelf gas geeft.
Ik heb er dus zelf ruim ervaring mee, daarom verdedig ik mijn punt ook.

Maar het zou goed kunnen zijn dat het een combinatie van onze opvattingen is want met injectie werkt alles anders dan met een carb natuurlijk.
Zullen we het een mix noemen? Allebei is mogelijk maar een combinatie ook?

Want ik snap jouw punt, zie en snap de logica er van ook wel.
Nee, injectie en carb maakt alleen het verschil dat injectie aangestuurd wordt door een computer - die dus kan stoppen met inspuiten wanneer die registreert dat er op de motor geremd wordt - en een carb altijd stationair blijf draaien/inspuiten omdat het beetje lucht voor de stationairloop wel gewoon brandstof mee aanzuigt. Die inlaatkleppen zitten ná de gasklep: bij afremmen op de motor probeert de cilinder dus via de inlaatklep lucht aan te zuigen uit de ruimte tussen de inlaatklep en de gasklep (voornamelijk het inlaatspruitstuk dus), maar met de gasklep nagenoeg dicht bevindt zich daar echter niets - dat is het vacuüm - en kan de cilinder dus niets uit die ruimte aanzuigen. Bij het maken van de inlaatslag trekt het vacuüm wel aan de cilinder - zoals bij het spuitje - zodat die afremt. Je doet min of meer het omgekeerde wat er gebeurt bij een arbeidsslag ;)
Afgezien van de noodzaak voor stationair te kunnen lopen heb je geen 100% vacuüm omdat je anders ook iets krom trekt, maar met (laten we zeggen) 95% vacuüm is de hoeveelheid lucht die in een cilinder terecht komt verwaarloosbaar bij hoge toeren. Er vindt daarvan wel compressie plaats, maar niet om significant de motor af te remmen of - in het geval van de carb - om enigszins kracht te leveren voor de arbeidsslag bij zulk hoog toerental (je probeert het volume dat je nodig hebt om 600-800 rpm te draaien te verdelen over cilinders die met 3000-6000 rpm draaien, wat gewoon fractie is van wat ze nodig hebben om die rpms vast te houden). Ik heb nu ook auto's met louter carb-blokjes ;) Sterker nog, ik hoop morgen de bergen te halen met m'n Saab 96 ^O^

Het is ook niet mijn theorie: dat is de praktijk :P Vraag dat gerust aan een monteur. Je remt af op dat vacuüm wat je creëert door de gasklep dicht te houden; afremmen op compressie gaat dus zoals omschreven bij die diesel ;)

Edit: Oh, er is ook een Engelse wikipediapagina die het (verschil) uitlegt: https://en.wikipedia.org/wiki/Engine_braking#Gasoline_engines

[ Bericht 6% gewijzigd door Dingest op 25-07-2018 00:43:34 ]
pi_180711238
Pofferdorie, ik sta nu echt op het punt om mijn ongelijk toe te geven door deze heldere uitleg.
Kun je me als troost niet iig een ietsiepietsie gelijk geven zodat ik niet in de foetushouding hoef te gaan slapen?

Hoe dan ook, veel plezier met je Saab morgen in de bergen! ^O^
pi_180717411
Mijn stiefschoonvader had zijn Peugeotbroertje en tegenwoordig zijn Toyota broertje. Die woont in de Duitse bergen. T is kut met de auto vol bagage en passagiers, maar t gaat wel.
pi_180948715
Even een update, ook voor TS: als ik hiermee de bergen overkom, lukt het met een C1 dus ook wel :P



Wat wel tricky is bij deze auto's, is dat de koelvin niet elektrisch is maar puur aangedreven wordt door de v-snaar. Dat wil zeggen dat koeling ook (deels) toerental afhankelijk is: bij intensief gebruik zoals bergop loopt de auto dus wat warmer dan gemiddeld (en bergaf kouder), en kan je problemen krijgen wanneer je van een intensief (hoogtoerig) stukje ineens plots laagtoerig moet rijden of stoppen (zoals een file). Dan maakt de koelvin niet genoeg rotaties meer om de extra warmte van zojuist nog af te kunnen voeren - vaak een kwestie van even de verwarming erbij aangooien en de boel af laten koelen door na te laten draaien (zoals bij een turbomotor ook doet), en als dat niet helpt even in z'n vrij vol gas geven totdat de wijzer weer terugzakt :P
Snel gaat het niet bergop of bergaf, want het is ongeveer 60-65pk op 900 kilo leeggewicht - en zonder stuurbekrachtiging natuurlijk - en de V4-blokken zijn op zich wel vrij laagtoerig.


Niet dat het probleemloos is gegaan allemaal, maar dit gebeurde op de Autobahn al weer terug naar huis. Het tandwiel op de distributie dat de balansas aandrijft is kapot gegaan, geen onbekende 96-kwaal, en de poelie op de balansas is de poelie die de v-snaar aandrijft. Ik had dus geen draaiende (cruciale) koelvin of dynamo meer.
Om dat te repareren moet de frontplaat en de carterpan van de motor af, en daarvoor moet bij een 96 het hele blok eruit. Het was ook niet een onderdeel dat ik als reserve mee had :P Sowieso wilde de lokale garages liever niet aan de auto beginnen, en zeiden meteen dat hij maar op transport moest.

Verder wel een hele mooi trip gehad, zo'n ding rijdt echt geweldig (in de bergen) ^O^ Volgend jaar beter.
pi_180950418
Ben inmiddels ook onderweg, snelweg 120 in 6, vouwwagen erachter, volgeladen geen krimp.

Echter op bepaalde hellingen zakt hij dan in naar 110, dus die maar in 5 gereden. Maar het voorkomt niet dat hij soms onder de 2000 toeren zakt. Hij blijft wel gewoon sleuren eraan, maar of het echt goed is weet ik niet.
.
  zaterdag 4 augustus 2018 @ 23:53:50 #113
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_180951662
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 augustus 2018 22:53 schreef Fer het volgende:
Ben inmiddels ook onderweg, snelweg 120 in 6, vouwwagen erachter, volgeladen geen krimp.

Echter op bepaalde hellingen zakt hij dan in naar 110, dus die maar in 5 gereden. Maar het voorkomt niet dat hij soms onder de 2000 toeren zakt. Hij blijft wel gewoon sleuren eraan, maar of het echt goed is weet ik niet.
als je niet de baas bent over je toerental moet je verder terug. En onthoud dat voor the way down, dié versnelling moet je dus hebben.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  zondag 5 augustus 2018 @ 00:12:17 #114
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_180952093
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 augustus 2018 22:53 schreef Fer het volgende:
Ben inmiddels ook onderweg, snelweg 120 in 6, vouwwagen erachter, volgeladen geen krimp.

Echter op bepaalde hellingen zakt hij dan in naar 110, dus die maar in 5 gereden. Maar het voorkomt niet dat hij soms onder de 2000 toeren zakt. Hij blijft wel gewoon sleuren eraan, maar of het echt goed is weet ik niet.
waar heb jij je rijbewijs gekocht?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_180952734
quote:
1s.gif Op zondag 5 augustus 2018 00:12 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

waar heb jij je rijbewijs gekocht?
Ik gok dat 'ie in Frankrijk rijdt, waar je (helaas) gewoon 130km/h mag met een combi onder de 3500kg. Jammer is wel dat je ze dan ook geregeld met 100km/h op de meest linker rijstrook tegenkomt, wat dan weer niet mag (bij meer dan 2 rijstroken). En maar afvragen waarom zo een ding gaat slingeren bij hogere snelheden, het juist beladen telt dan nog veel meer mee natuurlijk.
pi_180952823
quote:
1s.gif Op zondag 5 augustus 2018 00:12 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

waar heb jij je rijbewijs gekocht?
In een tijd dat een diesel met 110pk nog heel bijzonder was en deze onder de 2000 toeren dood als een pier was en je met een 5 bak sowieso al tegen de 2400-2500 toeren zat bij 120.
.
  zondag 5 augustus 2018 @ 01:52:34 #117
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_180953731
quote:
1s.gif Op zondag 5 augustus 2018 00:46 schreef Fer het volgende:

[..]

In een tijd dat een diesel met 110pk nog heel bijzonder was en deze onder de 2000 toeren dood als een pier was en je met een 5 bak sowieso al tegen de 2400-2500 toeren zat bij 120.
en dat is relevant omdat?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_180953804
Bij 'Frankrijk' ging het al fout.
  zondag 5 augustus 2018 @ 06:28:27 #119
309342 ErkendFokker
Volgens de bond van Fokkers
pi_180954173
FYI ben ik nu in Italië in de bergen en alle lokale bewoners rijden gewoon in kleine autootjes rond (panda/punto/jimny/fiesta). Kan dus prima
pi_180958751
Veel zeggen dat je in de zelfde versnelling omhoog als omlaag moet, dit klopt wel maar als je heuvel op en daarna aan de andere kant van de heuvel er af gaat betekent niet de beide kant van de heuvel de weg even steil is.

In een perfecte wereld zou je op een route kaart bij elke heuvel omhoog moeten opschrijven welke versnelling je had zodat je op de terug weg weet welke versnelling je moet hebben. Het nadeel is dan weer dat je eerst een keer heen en terug moet gaan voordat je al je nummertjes op je kaart heb opgeschreven.
Signature:
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
  zondag 5 augustus 2018 @ 13:54:50 #121
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_180959365
Het is best simpel. :)

In NL zoek je meestal de hoogste versnelling met een laag toerental waarbij alles nog soepel werkt. Want zuiniger, stiller ed.

In de bergen kan je beter in de laagst mogelijke versnelling rijden met een hoog toerental waarbij alles nog soepel werkt. Want dan kom je vlot en veilig de berg op en af zonder schade aan je mechaniek.

[ Bericht 1% gewijzigd door Hyperdude op 05-08-2018 14:08:41 ]
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  zondag 5 augustus 2018 @ 14:39:13 #122
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_180959930
quote:
14s.gif Op zondag 5 augustus 2018 13:18 schreef DieselTank het volgende:
Veel zeggen dat je in de zelfde versnelling omhoog als omlaag moet, dit klopt wel maar als je heuvel op en daarna aan de andere kant van de heuvel er af gaat betekent niet de beide kant van de heuvel de weg even steil is.

In een perfecte wereld zou je op een route kaart bij elke heuvel omhoog moeten opschrijven welke versnelling je had zodat je op de terug weg weet welke versnelling je moet hebben. Het nadeel is dan weer dat je eerst een keer heen en terug moet gaan voordat je al je nummertjes op je kaart heb opgeschreven.
je moet gewoon geen debiel zijn.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_180963276
quote:
1s.gif Op zondag 5 augustus 2018 14:39 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

je moet gewoon geen debiel zijn.
Gewoon heel lichtjes remmen want dat is beter voor de remmen [sarcasme] en hoe meer vaart je maakt bergaf hoe sneller je bij de volgende berg weer omhoog komt :@
Signature:
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
  zondag 5 augustus 2018 @ 19:29:23 #124
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_180964926
Als je een paar bochtjes overslaat, ben je nog sneller beneden >:) [\sarcasme]
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
pi_181143014
Waarom slaat de cruise controle af tijdens het remmen? Nu moet ik, als het bergaf gaat opeens bijremmen en terugschakelen, maar wel de cruise weer aanzetten, anders zakt de snelheid onderaan de helling helemaal in.
.
pi_181143105
quote:
1s.gif Op zondag 12 augustus 2018 23:40 schreef Fer het volgende:
Waarom slaat de cruise controle af tijdens het remmen?
Heel apart inderdaad.
pi_181143119
quote:
1s.gif Op zondag 12 augustus 2018 23:40 schreef Fer het volgende:
Waarom slaat de cruise controle af tijdens het remmen? Nu moet ik, als het bergaf gaat opeens bijremmen en terugschakelen, maar wel de cruise weer aanzetten, anders zakt de snelheid onderaan de helling helemaal in.
Ja... Waarom hebben die gekkies bedacht dat de auto stopt met gasgeven als je remt? Pffft. wat een mafklappers.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
  maandag 13 augustus 2018 @ 06:44:03 #128
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_181145963
quote:
1s.gif Op zondag 12 augustus 2018 23:40 schreef Fer het volgende:
Waarom slaat de cruise controle af tijdens het remmen? Nu moet ik, als het bergaf gaat opeens bijremmen en terugschakelen, maar wel de cruise weer aanzetten, anders zakt de snelheid onderaan de helling helemaal in.
Jij bent echt een gevaar op de weg zeg. :X
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  maandag 13 augustus 2018 @ 07:37:34 #129
163194 DrDarwin
Novio-magenta
pi_181146300
quote:
1s.gif Op zondag 12 augustus 2018 23:40 schreef Fer het volgende:
Waarom slaat de cruise controle af tijdens het remmen? Nu moet ik, als het bergaf gaat opeens bijremmen en terugschakelen, maar wel de cruise weer aanzetten, anders zakt de snelheid onderaan de helling helemaal in.
Lees je eens in. https://nl.wikipedia.org/wiki/Cruisecontrol
pi_181316909
quote:
0s.gif Op zondag 5 augustus 2018 06:28 schreef ErkendFokker het volgende:
FYI ben ik nu in Italië in de bergen en alle lokale bewoners rijden gewoon in kleine autootjes rond (panda/punto/jimny/fiesta). Kan dus prima
Uiteraard. In de echte bergen zie je nog overal de oer-Panda 4x4 met 0.9 liter blokje en misschien iets van 40pk. Paar jaar terug in Andorra was minstens 10% van de auto's op lokaal kenteken zo'n koekblik.

Zelf reed ik vorig jaar met mijn Polo 1.4 op LPG (60pk minus 10-15% vanwege Lpg) in Italië een 20% helling op. Gewoon lekker doortuffen in de eerste versnelling en het kan gewoon.

Met mijn Mini (1981) sleep ik de caravan (370kg leeggewicht) en kampeerbagage ook makkelijk heel Europa door. Al is daarmee de klim over de Pyreneeën op de A9 bij Le Perthus toch wel heel lang voor het onderbemeten koelsysteem. Wanneer de reistijd het toe laat kies ik liever de slingerende kustroute langs de Costa Brava. Dat is genieten.

Het bultje bij Luik is trouwens een lachertje, erg kort en niet bijzonder stijl. Gewoon voor de laatste bocht terugschakelen en goed op snelheid die bocht door jagen.
pi_181340802
quote:
0s.gif Op zondag 22 juli 2018 10:25 schreef Sometimes het volgende:
Er zijn er al een paar die er iets over schrijven, maar bergaf zie ik met een klein motortje als een grotere uitdaging dan bergop.

Weet niet of dat ook echt geldt bij een C1 is, die is niet heel zwaar. Ga zelf binnenkort met een Ford 1.0 liter 3 cilinder (125 pk @ 1220 kilo) op pad en heb begrepen dat remmen op de motor er niet bij is. Merk dat in Nederland ook al wel, maar dat is geen probleem. Toch benieuwd hoe dat straks gaat. Deze auto's hebben ze in Duitsland ook, dus moet goed komen.
Is me uiteindelijk enorm meegevallen. Zowel heen als terug 1 helling naar beneden in 3 genomen. Verder als een zonnetje, zowel bergop als bergaf.

Al die steeds weer remmende Duitsers zijn wel erg vervelend. Als je met mooie constante snelheid naar beneden gaat dan wordt je elke keer gedwongen om ook te remmen.
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
  dinsdag 21 augustus 2018 @ 08:58:38 #132
163194 DrDarwin
Novio-magenta
pi_181341122
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2018 08:21 schreef Sometimes het volgende:

[..]

Is me uiteindelijk enorm meegevallen. Zowel heen als terug 1 helling naar beneden in 3 genomen. Verder als een zonnetje, zowel bergop als bergaf.

Al die steeds weer remmende Duitsers zijn wel erg vervelend. Als je met mooie constante snelheid naar beneden gaat dan wordt je elke keer gedwongen om ook te remmen.
Duitsers houden niet van constante snelheden, kijk maar eens op de autobahn hoe vaak ze vol in de rem moeten. Waarschijnlijk zijn de Duitsers wereldkampioen in het verbruik van remblokken en aanverwante zaken.
pi_181341146
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2018 08:58 schreef DrDarwin het volgende:

[..]

Duitsers houden niet van constante snelheden, kijk maar eens op de autobahn hoe vaak ze vol in de rem moeten. Waarschijnlijk zijn de Duitsers wereldkampioen in het verbruik van remblokken en aanverwante zaken.
Ja dat klopt helaas. Ook op normale stukken weg zonder snelheidsbeperking of wat dan ook vliegen ze je voorbij om vervolgens weer vol in de remmen te gaan.

Heel vreemd gedrag.
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
  dinsdag 21 augustus 2018 @ 18:52:09 #134
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_181352849
quote:
1s.gif Op donderdag 19 juli 2018 22:52 schreef TrippleDistilled het volgende:
Ik ga binnenkort naar...
Enne?hoe is het gegaan?
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_181352933
quote:
5s.gif Op dinsdag 21 augustus 2018 18:52 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Enne?hoe is het gegaan?
Hij probeert nog steeds die berg op te rijden 😬
pi_181353036
quote:
0s.gif Op zondag 5 augustus 2018 06:28 schreef ErkendFokker het volgende:
FYI ben ik nu in Italië in de bergen en alle lokale bewoners rijden gewoon in kleine autootjes rond (panda/punto/jimny/fiesta). Kan dus prima
Het moet wel een Nederlandse gedachte zijn dat je in de bergen een zware moter nodig hebt. In het buitenland weten ze dat je ook gewoon kan schakelen naar een lagere versnelling.
pi_181361477
Heb boel oude campers gezien, die kwamen (dikke rookwolken uitbrakend) ook boven. Denk aan 3 ton 3 meter hoog en 60-75pk onder de kap. VW t3 en t4 busjes. MB508 bussen
.
pi_181395591
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 augustus 2018 23:33 schreef Fer het volgende:
Heb boel oude campers gezien, die kwamen (dikke rookwolken uitbrakend) ook boven. Denk aan 3 ton 3 meter hoog en 60-75pk onder de kap. VW t3 en t4 busjes. MB508 bussen
Paar zomers terug gehad met de T4 California (camper) van mijn moeder. Ding weegt leeg iets van 2000kg geloof ik, met een 2.5L diesel van 75pk. In z'n 3 de berg op, 60km/h rijdend. Volgeladen met 4 man en bagage. Geweldige reis was dat!
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
  vrijdag 24 augustus 2018 @ 15:31:05 #139
441609 pechvogel-010
Geboren pechvogel
pi_181425331
quote:
1s.gif Op donderdag 19 juli 2018 23:54 schreef derLudolf het volgende:

En mocht het motortje warm worden, airco uit en verwarming op het hoogst. :7
Bij warm weer, bergop met nauwelijks riiwind, lagere versnelling grote kans dat je motor overhit raakt. Voor de rest prima auto net zoals zijn broertjes Aygo en Peugot 107. Zit in alle 3 dezelfde motor in
pi_181425612
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juli 2018 23:06 schreef Jordy-B het volgende:
t jengelende motor de berg opklauteren.
Maak daar maar 'in zijn 1' van. Die 3-cilindertjes zullen toch verdomd hard moeten gaan werken.

Let op dat de motortemperatuur niet te hoog wordt. Anders af en toe even naast de weg zetten en laten afkoelen.

Ik heb soortgelijke dingen gedaan. Ik had vroeger een Citroën Xsara 1.4 met 75 PK op een gewicht van 1075 kilo ofzo. Een langzaam apparaat dus. Volbeladen met 3 man en veel grote tassen.

In Italië kwam ik ineens voor een helling van tegen de 20% aan te staan. Ik moest letterlijk in zijn 1 naar boven op 6000 toeren, iets wat voor zo'n auto niet echt leuk is. Ik bedacht me toen ook halverwege dat ik als ik ineens had moeten stoppen voor wat dan ook, dat áls mijn remmetjes / handrem dat al hadden getrokken (waarschijnlijk niet), ik dan waarschijnlijk niet meer het momentum had om weer snelheid te kunnen maken.

Als je zin hebt in een dagje lekker billen knijpen dan zou ik gewoon met die frikandel gaan. Ik heb na mijn 1e ervaring in de alpen in ieder geval besloten om nooit meer een frikandel te kopen.
Het worden niet voor niets 'stadswagentjes' genoemd.

Moraal van het verhaal, zolang je op de 'hoofdwegen' blijft en haarspeldbochtjes krijgt van 10-12% is er denk ik niks aan de hand. Doe het rustig aan.
Niet 'off road' gaan en mocht je een dorpje ingaan dan kun je dus voor steilere verrassingen komen te staan. Die zou ik proberen te mijden.
pi_181425651
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 augustus 2018 23:33 schreef Fer het volgende:
Heb boel oude campers gezien, die kwamen (dikke rookwolken uitbrakend) ook boven. Denk aan 3 ton 3 meter hoog en 60-75pk onder de kap. VW t3 en t4 busjes. MB508 bussen
Ja maar dat is wel diesel he. Veel meer koppel beschikbaar vanaf lage toeren.
Natuurlijk komt TS boven. De vraag is hoe.
  vrijdag 24 augustus 2018 @ 16:53:00 #142
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_181427382
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 15:45 schreef matigeuser het volgende:

[..]

Ja maar dat is wel diesel he. Veel meer koppel beschikbaar vanaf lage toeren.
Natuurlijk komt TS boven. De vraag is hoe.
Hoho, dat zijn oldskool diesels zonder turbo hoor.. dan zul je toch ook echt toeren moeten maken :P
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_181436386
Nog een dingetje, olie afvullen tot max peil en een flesje meenemen als je veel km gaat maken. Ik kreeg 2x een melding van laag peil, komt uit op 1l/4000km bij zwaar gebruik. Maar normaal is het meer 1l/20000km.
.
pi_181439937
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 23:53 schreef Fer het volgende:
Nog een dingetje, olie afvullen tot max peil en een flesje meenemen als je veel km gaat maken. Ik kreeg 2x een melding van laag peil, komt uit op 1l/4000km bij zwaar gebruik. Maar normaal is het meer 1l/20000km.
Ondanks dat m’n oude bak wel wat olie her en der zweet is hij altijd op peil, heb in 3 jaar nog nooit tussen de beurten hoeven bijvullen. En in de zomer moet ‘ie geregeld wat bergpassen over.
pi_181440042
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 augustus 2018 08:49 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:

[..]

Ondanks dat m’n oude bak wel wat olie her en der zweet is hij altijd op peil, heb in 3 jaar nog nooit tussen de beurten hoeven bijvullen. En in de zomer moet ‘ie geregeld wat bergpassen over.
Dat was toch een 540 v8? Die loopt dan ook niet op zijn tenen de berg op denk ik. Ik heb vele stukken bijna volgas in 4-5 gereden met de 1.6 Ecodiesel, misschien dat er dan een knopje intern omgaat ofzo.
.
pi_181440191
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 15:45 schreef matigeuser het volgende:

[..]

Ja maar dat is wel diesel he. Veel meer koppel beschikbaar vanaf lage toeren.
Natuurlijk komt TS boven. De vraag is hoe.
Dat koppel op lage toeren in het motorblok is altijd een leuk verkooppraatje bij diesel, maar maakt door de andere verhoudingen in de versnellingsbak aan de wielen weinig verschil.

200Nm bij 2000rpm (diesel) geeft aan de wielen net zo veel kracht als 100Nm bij 4000rpm.

De reducties in de versnellingsbak zorgen er vervolgens voor dat die kracht ook daadwerkelijk bruikbaar is. Zowel om zware lasten vanuit stilstand in beweging of een berg op te krijgen (1e en 2e versnelling) als om de last op hogere snelheid te verplaatsen (hogere versnellingen).

Die oude busjes met weinig vermogen hebben het vooral aan hun zeer geringe reductie in de 1e en 2e versnelling te danken dat ze met 60 pk nog een berg op kunnen tokkelen. Waar je een moderne personenauto tot 40-50 km/u kan doortrekken in de eerste versnelling als je dat zou willen, houdt het bij die busjes echt op bij 20-25km/u.

Het is ook dat 40-tonners dankzij hun 16 tot 24 versnellingen ondanks een zeer lage pk/kg verhouding toch nog relatief soepel mee kunnen komen in het verkeer en in 1-laag kunnen wegrijden van een steile helling. Dat er dan bij 3km/u al geschakeld moet worden naar 1-hoog is bijzaak.
pi_181440436
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 augustus 2018 09:06 schreef Fer het volgende:

[..]

Dat was toch een 540 v8? Die loopt dan ook niet op zijn tenen de berg op denk ik. Ik heb vele stukken bijna volgas in 4-5 gereden met de 1.6 Ecodiesel, misschien dat er dan een knopje intern omgaat ofzo.
Ja klopt! Ja ok, die zal misschien harder moeten werken. Maar het is nog een ouderwetse motor dus als ik vaart wil maken moet ik toeren maken. En weegt ruim 1700kg, zonder bagage 😬
pi_181460187
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 augustus 2018 09:20 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Dat koppel op lage toeren in het motorblok is altijd een leuk verkooppraatje bij diesel, maar maakt door de andere verhoudingen in de versnellingsbak aan de wielen weinig verschil.

200Nm bij 2000rpm (diesel) geeft aan de wielen net zo veel kracht als 100Nm bij 4000rpm.

De reducties in de versnellingsbak zorgen er vervolgens voor dat die kracht ook daadwerkelijk bruikbaar is. Zowel om zware lasten vanuit stilstand in beweging of een berg op te krijgen (1e en 2e versnelling) als om de last op hogere snelheid te verplaatsen (hogere versnellingen).

Die oude busjes met weinig vermogen hebben het vooral aan hun zeer geringe reductie in de 1e en 2e versnelling te danken dat ze met 60 pk nog een berg op kunnen tokkelen. Waar je een moderne personenauto tot 40-50 km/u kan doortrekken in de eerste versnelling als je dat zou willen, houdt het bij die busjes echt op bij 20-25km/u.

Het is ook dat 40-tonners dankzij hun 16 tot 24 versnellingen ondanks een zeer lage pk/kg verhouding toch nog relatief soepel mee kunnen komen in het verkeer en in 1-laag kunnen wegrijden van een steile helling. Dat er dan bij 3km/u al geschakeld moet worden naar 1-hoog is bijzaak.
Oke goede opheldering. Thanks
pi_181465466
quote:
14s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 15:31 schreef pechvogel-010 het volgende:

[..]

Bij warm weer, bergop met nauwelijks riiwind, lagere versnelling grote kans dat je motor overhit raakt. Voor de rest prima auto net zoals zijn broertjes Aygo en Peugot 107. Zit in alle 3 dezelfde motor in
Zolang je koelsysteem in orde is - en je niet constant te laag in of louter tegen het rood rijd qua toeren - zal zo'n ding niet zomaar oververhit raken. Beetje warmer dan normaal kan. In absolute nood kan de verwarming ook nog aan als je de 3/4de grens passeert, maar zelfs dat is in beetje moderne auto's bijna nooit meer nodig.

Kom net terug van Kreta: helft van die verhuurwagentjes zijn 107-C1-Aygo of ander wagentjes met kleine blokjes, en Kreta is één en al berg. Zelf hadden we een 3-pitter VW Polo diesel. Die is de enige die ik met pech heb zien staan... Halverwege weer terug moeten brengen: ook bij deze koelproblemen door een koelvin die niet meer meedeed _O-
Eerst afschepen met 'warning is electronic problem; is no problem' en toen ik aandrong om de auto na te laten kijken kreeg ik later op de dag toch te horen 'you were right, car had a problem'. Om dan maar een auto mee te krijgen met een al brandend MIL :')

quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 15:43 schreef matigeuser het volgende:

[..]

Maak daar maar 'in zijn 1' van. Die 3-cilindertjes zullen toch verdomd hard moeten gaan werken.

Let op dat de motortemperatuur niet te hoog wordt. Anders af en toe even naast de weg zetten en laten afkoelen.

Ik heb soortgelijke dingen gedaan. Ik had vroeger een Citroën Xsara 1.4 met 75 PK op een gewicht van 1075 kilo ofzo. Een langzaam apparaat dus. Volbeladen met 3 man en veel grote tassen.

In Italië kwam ik ineens voor een helling van tegen de 20% aan te staan. Ik moest letterlijk in zijn 1 naar boven op 6000 toeren, iets wat voor zo'n auto niet echt leuk is. Ik bedacht me toen ook halverwege dat ik als ik ineens had moeten stoppen voor wat dan ook, dat áls mijn remmetjes / handrem dat al hadden getrokken (waarschijnlijk niet), ik dan waarschijnlijk niet meer het momentum had om weer snelheid te kunnen maken.

Als je zin hebt in een dagje lekker billen knijpen dan zou ik gewoon met die frikandel gaan. Ik heb na mijn 1e ervaring in de alpen in ieder geval besloten om nooit meer een frikandel te kopen.
Het worden niet voor niets 'stadswagentjes' genoemd.

Moraal van het verhaal, zolang je op de 'hoofdwegen' blijft en haarspeldbochtjes krijgt van 10-12% is er denk ik niks aan de hand. Doe het rustig aan.
Niet 'off road' gaan en mocht je een dorpje ingaan dan kun je dus voor steilere verrassingen komen te staan. Die zou ik proberen te mijden.
Dramaqueen :P

In Slovenië ook hellingen van 18% gehad met dat 24pk motortje in de volbeladen Fiat - en dan moest ik ook halverwege stilstaan om terug naar zijn 1 te kunnen om dat die niet gesynchroniseerd was (met een handrem die het op dat punt nog maar net hield). Je komt er echt wel overheen hoor. Lokale bevolking - op die plekken waar jij zegt 'beter niet komen' - rijdt ook gewoon allemaal al in dat soort 'frikandellen', al zolang die wegen er liggen. Je motor kan ook prima zo'n tijdje zoveel toeren hebben (liever niet koud natuurlijk). Dat met geknepen billetjes rondrijden ligt puur aan jouw eigen gebrek aan ervaring omdat je in het makkelijke Nederland woont ;) Gewoon gaan en doen, leer je het vanzelf. Niet voor niets dat als jij je billetjes aan het dichtknijpen bent, d'r zo'n Italiaan in z'n oude Panda of turboloze bestelhok achter je zit te knipperen dat hij er langs wil...
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')