abonnement Unibet Coolblue
pi_178171421


Crowdfunding is hot! In 2017 is in Nederland 223 miljoen euro opgehaald middels crowdfunding. Dat betekent opnieuw flinke groei van het fenomeen ten opzichte van het voorgaande jaar, toen de teller nog bleef steken op 170 miljoen euro. Crowdfunding maakte vorig jaar de realisatie van meer dan 4800 projecten en ondernemingsplannen mogelijk. En dat in een jaar dat crowdfunding ook onder een vergrootglas is komen te liggen omdat de risico's onderschat werden.

Vormen van crowdfunding
Er zijn 4 vormen van crowdfunding:
• Lening crowdfunding
• Aandelen crowdfunding
• Schenking / Donatie crowdfunding
• Aanschaf (nog te ontwikkelen) product / reward crowdfunding

Dit topic gaat voornamelijk over crowdfunding op basis van een lening die wordt terugbetaald.

Met crowdfunding betalen meerdere (soms honderden mensen) mee aan de lening van een bedrijf of particulier. Omdat er bij crowdfunding geen tussenkomst is van een financiële instelling zijn de kosten vaak lager en de rendementen over de investering over het algemeen hoger. Het risico is dat bedrijven 'omvallen' en je het geld kwijt bent.

Crowdfundingplatformen leningen
Geldvoorelkaar (GVE), leningen voor MKB en particulieren.
Collin Crowdfund (CCF), leningen voor MKB met crowdfundcoach.
Funding Circle (FNC), leningen voor MKB.
Kapitaal Op Maat (KOM), leningen voor MKB.
Samen In Geld (SIG), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Horeca Crowdfunding Nederland (HCN), leningen voor horeca.
Investormatch (IVM), kosteloos investeren in MKB projecten.
Waarde voor je Geld (WvjG), leningen met een christelijk normen- en waardenkader voor het MKB.
Capital Circle (CC), leningen voor MKB.
Lendahand (LDH), opkomende economieën met rentes van tussen 3 - 6%.
Crowdestate (CET), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
All4funding (A4F), inspirerend investeren
Knab crowdfunding (KNAB), investeren met een knab bankrekening
Duurzaam Investeren, combinatie van maatschappelijk en financieel rendement.
Bouwaandeel (BAD), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
New Funding, investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Crowd About Now (CAN), leningen voor food, horeca, retail.
Crowdpartners, investeren in het mkb
Crowdbricks, investeren in onroerend goed
NPEX, handel in aandelen en obligaties van MKB-bedrijven.
Zonnepanelen Delen, investeren in ZonneDelen van collectieve zonne-energieprojecten.
One Planet Crowd, groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc.
Green Crowd, markt plaats voor de financiering van duurzame-energie-projecten.
Voordegroei, leningen voor MKB.
Lenderspender, peer-to-peer lending
Lendico, kredieten MKB.
Aygo!Dutch (AGD), leningen voor MKB.

Resultaten crowdfundingplatformen
Via onderstaande links zijn de rapportages van de crowdfundingplatforms te raadplegen.
Geldvoorelkaar
Collin Crowdfund
Funding Circle
Kapitaal Op Maat
Lendahand
Investormatch
Horeca Crowdfunding Nederland
Crowd About Now
Knab Crowdfunding
Capital Circle
Oneplanetcrowd
The Dutch Deal
Voordegroei

Exitstrategieën platformen
Collin Crowdfund
Funding Circle
Kapitaal op Maat
Samen in Geld
Horeca Crowdfunding Nederland
Waarde voor je Geld
Investormatch

Scorings-matrix exit/continuïteitsstrategie van CF platformen per 11-12-2017:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
E-mail alerts
Er zijn meer mensen die willen investeren dan geld nodig hebben. Het is daarom van belang op tijd er bij te zijn als er een goed project voorbij komt. Vanuit FOK!-users is er een service die nieuwe projecten bijhoudt en een alert stuurt per @mail.

Aanmelden: Stuur een mail met onderwerp "gve" en/of "kom" en/of "ccf" en/of "agd" en/of "fnc" naar subscribe@crowdfundmailer.nl.
Zet 'fok' in de tekst, anders wordt je mail genegeerd. Je krijgt een bevestiging terug per inschrijving.

Afmelden: Om je uit te schrijven mail je "gve" en/of "kom" en/of "ccf" en/of "agd" en/of "fnc" naar unsubscribe@crowdfundmailer.nl.
Krijg je liever een melding via telegram, ga dan naar https://telegram.me/crowdfund

Andere crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Buitenlandse platformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Effectieve rente
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Projecten met problemen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Statistieken
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Punt van orde:
We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.

Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Informeer je altijd goed zelf voordat je investeert. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
pi_178171559
quote:
0s.gif Op donderdag 29 maart 2018 15:40 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

¤ 300.000,00 2,5% ¤ 7.500,00
¤ 825.000,00 6,5% ¤ 53.625,00
¤ 61.125,00

¤ 1.125.000,00 5,5% ¤ 61.875,00
Dus met de aanname dat hij 2.5% betaalt bij Rabo, zou hij voor het totaal 5.5% moeten betalen bij Collin om ongeveer op gelijke kosten uit te komen.

De vraag is natuurlijk of hij boete vrij van de Rabo Hypotheek af kan. Dat verwacht ik niet want het is een lening bij een bank en geen FNC financiering die je per dag kan opzeggen! :)
pi_178173403
Vastgoed Den Haag GVE
Hebben meer investeerders een hoger bedrag terugontvangen dan ingelegd?

Nee, bedrag dat ik had geïnvesteerd + rente heb ik terug ontvangen.

De ingehouden fee zat er ook bij
pi_178181814
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2018 18:26 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Al je dan 1 jaar later je broek niet meer op kan houden dan heeft er iemand niet geheel de waarheid gesproken.
Natuurlijk ga ik niet op het voorstel van de ondernemer in om voor 10% finale kwijting te geven en gelukkig brengt IVM dit niet met een positief advies naar de investeerders.
Ik zou zeggen lening opzeggen en tot inning over gaan en indien nodig HA aanspreken.
De heer in kwestie heeft bij volle verstand getekend voor HA.
uit de pitch:
Ik zit hier ook in helaas, zojuist de mail verzonden richting IvM. Moet zeggen dat Peter niet slecht reageert.

Hier moet toch wel meer te halen zijn dan 10%?
“Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say.”
― Edward Snowden
pi_178182754
Zou wel helemaal kut zijn als dat Amsterdamse vastgoed niet door gaat bij GVE. Eindelijk weer eens een fatsoenlijke aanvraag.. Pfff waardeloos
pi_178182886
quote:
12s.gif Op donderdag 29 maart 2018 17:24 schreef peterc het volgende:
[i]Vastgoed Den Haag GVE
Hebben meer investeerders een hoger bedrag terugontvangen dan ingelegd?
Ja, iedereen toch? Investering + vertragingsrente.
quote:
Via deze weg laten wij u weten dat vandaag de investeringsgelden, de door u betaalde succesfee en de vertragingsrente zijn teruggestort.
pi_178182923
Is deze bij CCF al voorbij gekomen, inclusief link

quote:
pi_178183130
quote:
0s.gif Op donderdag 29 maart 2018 23:07 schreef impact9 het volgende:
Zou wel helemaal kut zijn als dat Amsterdamse vastgoed niet door gaat bij GVE. Eindelijk weer eens een fatsoenlijke aanvraag.. Pfff waardeloos
Snap niet waarom ze op de valreep met deze voorwaarde aankomen. Beetje stom eigenlijk zeg dat dan meteen in het begin.
Heb de aflossingsvrije ook maar een beetje gespekt op hoop van zegen.

[ Bericht 5% gewijzigd door Ron1986 op 29-03-2018 23:36:33 ]
pi_178185266
quote:
0s.gif Op donderdag 29 maart 2018 23:07 schreef impact9 het volgende:
Zou wel helemaal kut zijn als dat Amsterdamse vastgoed niet door gaat bij GVE. Eindelijk weer eens een fatsoenlijke aanvraag.. Pfff waardeloos
Ja, dat zou echt héél jammer zijn. De 5 jarige zit op 91% dus dat is nog wel haalbaar maar de 10 jarige zit nog niet op de helft. In en in triest om een project met goede en betrouwbare zekerheden te zien stranden en tig bagger projecten die we dagelijks voorbij zien komen vol te zien lopen. Waar zijn de investeerders mee bezig of zien wij het nu echt zo verkeerd???
pi_178186225
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 maart 2018 03:13 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Ja, dat zou echt héél jammer zijn. De 5 jarige zit op 91% dus dat is nog wel haalbaar maar de 10 jarige zit nog niet op de helft. In en in triest om een project met goede en betrouwbare zekerheden te zien stranden en tig bagger projecten die we dagelijks voorbij zien komen vol te zien lopen. Waar zijn de investeerders mee bezig of zien wij het nu echt zo verkeerd???
Wellicht overschatten wij (en GvE) het aantal particuliere investeerders die actief zijn op het platform. Bovendien zijn 10 jarige particuliere leningen van meer dan 170k nog nooit binnen 5 dagen vol gelopen (een half jaar geleden is een 169k project in 5,5 dag gefund), de laatste drie maanden lopen gve projecten echter minder snel vol. GvE had dit ook moeten weten.
quote:
1s.gif Op donderdag 29 maart 2018 23:20 schreef Ron1986 het volgende:

[..]

Snap niet waarom ze op de valreep met deze voorwaarde aankomen. Beetje stom eigenlijk zeg dat dan meteen in het begin.
Heb de aflossingsvrije ook maar een beetje gespekt op hoop van zegen.
Hier ben ik het helemaal mee eens. Zet dit gewoon gelijk in de pitch en zet het aantal dagen funding op 5 IPV 60. Dan is het gelijk duidelijk wat de situatie is.

[ Bericht 16% gewijzigd door djh77 op 30-03-2018 06:26:40 ]
pi_178186315
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 maart 2018 03:13 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Ja, dat zou echt héél jammer zijn. De 5 jarige zit op 91% dus dat is nog wel haalbaar maar de 10 jarige zit nog niet op de helft. In en in triest om een project met goede en betrouwbare zekerheden te zien stranden en tig bagger projecten die we dagelijks voorbij zien komen vol te zien lopen. Waar zijn de investeerders mee bezig of zien wij het nu echt zo verkeerd???
Voor mij persoonlijk, ik doe gewoon niks meer bij GVE. Slechtste defaultafhandeling van alle platformen, geen communicatie, 0 recovery! Hoe goed dit project ook is, ik laat em lopen.
Er staat een flamingo in mijn gezichtsveld... Rake $3
pi_178186867
Vanaf dinsdag open: een project van maar liefst 10 miljoen bij DI https://www.duurzaaminves(...)itle/windparkkrammer
pi_178187209
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 maart 2018 06:51 schreef drollenvanger het volgende:

[..]

Voor mij persoonlijk, ik doe gewoon niks meer bij GVE. Slechtste defaultafhandeling van alle platformen, geen communicatie, 0 recovery! Hoe goed dit project ook is, ik laat em lopen.
Ik sluit me hierbij aan. Zelfde ervaring en teleurstelling.
pi_178187258
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 maart 2018 08:36 schreef Camogli het volgende:
Vanaf dinsdag open: een project van maar liefst 10 miljoen bij DI https://www.duurzaaminves(...)itle/windparkkrammer
“Goedgekeurd prospectus beschikbaar
Met een maximale omvang van ¤10 miljoen komt deze aanbieding niet aanmerking voor vrijstelling van de prospectusplicht. Derhalve is de aanbieder wettelijk verplicht om bij de uitgifte van de obligatielening een door de Autoriteit Financiële Markten goedgekeurd prospectus beschikbaar te stellen waarin de uit te geven obligatielening in detail beschreven wordt.

Hierbij bevestigt Windpark Krammer B.V. dat zij aan deze verplichting voldaan heeft. Het prospectus zal vanaf de start van inschrijvingsperiode (3 april 2018) beschikbaar zijn op deze pagina.”

Waarom is het prospectus niet nu al online??
pi_178187294
quote:
Link:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_178187397
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 maart 2018 09:14 schreef Dwarsindeweg het volgende:

[..]

“Goedgekeurd prospectus beschikbaar
Met een maximale omvang van ¤10 miljoen komt deze aanbieding niet aanmerking voor vrijstelling van de prospectusplicht. Derhalve is de aanbieder wettelijk verplicht om bij de uitgifte van de obligatielening een door de Autoriteit Financiële Markten goedgekeurd prospectus beschikbaar te stellen waarin de uit te geven obligatielening in detail beschreven wordt.

Hierbij bevestigt Windpark Krammer B.V. dat zij aan deze verplichting voldaan heeft. Het prospectus zal vanaf de start van inschrijvingsperiode (3 april 2018) beschikbaar zijn op deze pagina.”

Waarom is het prospectus niet nu al online??
Wat ik me vooral afvraag is: hoe hoog is de project financiering, en hoe hoog is de inbreng van de aandeelhouders?
uit de belangrijkste kenmerken:

Rangorde: achtergesteld aan projectfinanciering
Zekerheden: geen

En dit dan voor een rendement van 6-8%, ik kijk volgende week nog eens of ik uit de prospectus antwoord op bovenstaande vraag kan krijgen, maar ik zie mijzelf hier nog niet in investeren.
  vrijdag 30 maart 2018 @ 09:38:02 #17
304129 Gijsbertus
op het leven
pi_178187598
quote:
0s.gif Op donderdag 29 maart 2018 12:57 schreef Mynheer007 het volgende:
Zojuist even mijn balans opgemaakt voor mijn p2p-investeringen in oost-europa.

Mintos en Twino doen het nog prima, al heb ik al redelijk wat geld weer teruggehaald zodat ik binnenkort alleen nog maar mijn "winst" uit heb staan op die platformen.

Bondora is echt heel treurig. Meer dan de helft van de lening is al 60 dagen overdue, zo'n 30% betaalt op tijd, en de rest is minder dan 60 dagen overdue. Misschien zal ik mede door de idiote rentetarieven de schade beperkt kunnen houden, maar ik vrees dat ik er onder de streep geen zwarte cijfers uitkomen (Op dit moment voorspelt Bondora nog een rendement van 6%, waar dat eerst 20% was).
In bovenstaande platformen ben ik ook actief, op Bondora na..
Mag ik vragen waarom je redelijk wat geld hebt terug gehaald?
Bij Twino kan ik het wel begrijpen, omdat het aanbod steeds schaarser wordt.
  vrijdag 30 maart 2018 @ 09:47:33 #18
304129 Gijsbertus
op het leven
pi_178187761
Mijn andere KOM default:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wat ik wel moet nageven dat ik de updates fijn vind, ook al is er nog niks concreet.
Je bent op de hoogte van de situatie. Ben benieuwd wat hier uitkomt. Blijven uitstellen houdt een keer op.
pi_178188544
Kwam vandaag een update van Kom over een bootje (spits veronica), schrok me een hoedje van de mail, maar gelukkig alles goed.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_178188664
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 maart 2018 09:38 schreef Gijsbertus het volgende:

[..]

In bovenstaande platformen ben ik ook actief, op Bondora na..
Mag ik vragen waarom je redelijk wat geld hebt terug gehaald?
Bij Twino kan ik het wel begrijpen, omdat het aanbod steeds schaarser wordt.
Ik stop niet helemaal bij Twino en Mintos, maar vind het risico dermate hoog dat ik minder uit wil hebben staan.

Bij Twino is dit gevoel het sterkst, wat komt doordat ze erg traag zijn met het publiceren van hun annual reports, en elke keer met smoesjes komen waarom het zo lang duurt. Een maand geleden is eindelijk het jaarverslag van 2016 gepubliceerd en daaruit bleek dat er behoorlijk rode cijfers onder aan de streep werden geschreven. Hoe lang dit goed blijft gaan blijft natuurlijk altijd de vraag.

Bij Mintos heb ik nog significant meer uit staan, en zien de jaarcijfers er iets beter uit. Bij Mintos moet je echter wel rekening houden met de kwaliteit van de loan providers. Dit is noodzakelijk gezien er al problemen zijn ontstaan bij enkele, en ik niet uit sluit dat meerdere zullen volgen. Op de volgende pagina geven ze een onverzicht van de financiele positie van de loan providers actief op Mintos: http://explorep2p.com/mintos-lender-ratings/
Mijn strategie is om niet meer te investeren bij de providers met een lage score, en tevens te zorgen voor een goede spreiding over de overige providers.
pi_178188865
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 maart 2018 09:17 schreef SunnyCrowder het volgende:

[..]

Link:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dank!!
Pecunia non olet
pi_178188903
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 maart 2018 03:13 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Ja, dat zou echt héél jammer zijn. De 5 jarige zit op 91% dus dat is nog wel haalbaar maar de 10 jarige zit nog niet op de helft. In en in triest om een project met goede en betrouwbare zekerheden te zien stranden en tig bagger projecten die we dagelijks voorbij zien komen vol te zien lopen. Waar zijn de investeerders mee bezig of zien wij het nu echt zo verkeerd???
Ja die 95k gaan ze niet meer halen helaas (voor 15:00)
Jammer jammer jammer
pi_178189531
Misschien kunnen ze verlenging krijgen of wordt er weer wat getoverd zodat het alsnog doorgaat.
pi_178189709
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 maart 2018 06:51 schreef drollenvanger het volgende:

[..]

Voor mij persoonlijk, ik doe gewoon niks meer bij GVE. Slechtste defaultafhandeling van alle platformen, geen communicatie, 0 recovery! Hoe goed dit project ook is, ik laat em lopen.
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 maart 2018 09:11 schreef prins01 het volgende:

[..]

Ik sluit me hierbij aan. Zelfde ervaring en teleurstelling.
Dat kan ik mij wel voorstellen. GvE is gelukkig wel bezig met verbeteringen maar dat gaat allemaal veel te langzaam.

Ik heb zelf mijn investeringen in beide Amsterdamse projecten nog wat opgeschroefd omdat ik wel in de zekerheden van deze projecten geloof. De 5 jaars lening is inmiddels volgeschreven.
pi_178189730
quote:
0s.gif Op donderdag 29 maart 2018 22:31 schreef ITrade het volgende:

[..]

Ik zit hier ook in helaas, zojuist de mail verzonden richting IvM. Moet zeggen dat Peter niet slecht reageert.

Hier moet toch wel meer te halen zijn dan 10%?
Ik heb ook voor optie b gekozen (alleen al uit principe)...
pi_178189864
Is het mogelijk de IVM voorstellen (in een spoiler) hier te delen?
Ik zit zelf niet in dat project, maar ben even benieuwd naar de handelswijze
pi_178190100
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 maart 2018 11:38 schreef bleyenburg het volgende:
Is het mogelijk de IVM voorstellen (in een spoiler) hier te delen?
Ik zit zelf niet in dat project, maar ben even benieuwd naar de handelswijze
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Voorstel ondernemer:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Reactie IVM:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_178190189
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 maart 2018 11:38 schreef bleyenburg het volgende:
Is het mogelijk de IVM voorstellen (in een spoiler) hier te delen?
Ik zit zelf niet in dat project, maar ben even benieuwd naar de handelswijze
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik heb met volle overtuiging voor (b) gekozen.
pi_178190285
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 maart 2018 03:13 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Ja, dat zou echt héél jammer zijn. De 5 jarige zit op 91% dus dat is nog wel haalbaar maar de 10 jarige zit nog niet op de helft. In en in triest om een project met goede en betrouwbare zekerheden te zien stranden en tig bagger projecten die we dagelijks voorbij zien komen vol te zien lopen. Waar zijn de investeerders mee bezig of zien wij het nu echt zo verkeerd???
De 5-jarige zit inmiddels vol. Hopelijk stort een zware jongen :7 het 10-jarige project nog vol, maar die kans lijkt mij klein.

Nieuwe ronde, nieuwe kansen. Wederom een beleggingspand op GVE:
https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=17698
(2e hyp, 10 jaar, 7,5%)
pi_178190378
Onwaarschijnlijk schandalig van meneer
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Alleen al vanuit oogpunt precedentwerking en beeldvorming moet IVM hierin m.i. tot het uiterste gaan.

Dit is dus precies waarom CF ten gronde gaat naar mijn mening.
pi_178190571
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 maart 2018 11:57 schreef Tsundoku het volgende:

[..]

De 5-jarige zit inmiddels vol. Hopelijk stort een zware jongen :7 het 10-jarige project nog vol, maar die kans lijkt mij klein.

Nieuwe ronde, nieuwe kansen. Wederom een beleggingspand op GVE:
https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=17698
(2e hyp, 10 jaar, 7,5%)
Deze laat ik denk ik aan mij voorbij gaan ondanks de redelijke 7,5% rente. De zekerheid van de 2e hypotheek is mij allemaal net even te krap zeker in combinatie met het geringe inkomen van de geldnemer. Wel goed van GvE dat ze nu een negatieve hypotheekverklaring laten tekenen voor het onderpand in Ulft zodat in de 1e Rabo hypotheek niet meer bij geleend kan worden.
pi_178190850
quote:
14s.gif Op vrijdag 30 maart 2018 12:12 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Deze laat ik denk ik aan mij voorbij gaan ondanks de redelijke 7,5% rente. De zekerheid van de 2e hypotheek is mij allemaal net even te krap zeker in combinatie met het geringe inkomen van de geldnemer. Wel goed van GvE dat ze nu een negatieve hypotheekverklaring laten tekenen voor het onderpand in Ulft zodat in de 1e Rabo hypotheek niet meer bij geleend kan worden.
Gering inkomen?, naast zijn inkomen als kok heeft hij uit de twee panden een vrije cashflow van ruim 20k na aftrek van de rente en aflossingsverplichtingen.
pi_178191300
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 maart 2018 12:01 schreef bleyenburg het volgende:
Onwaarschijnlijk schandalig van meneer
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Alleen al vanuit oogpunt precedentwerking en beeldvorming moet IVM hierin m.i. tot het uiterste gaan.

Dit is dus precies waarom CF ten gronde gaat naar mijn mening.
Voor mijn gevoel pakt IvM dit wel juist aan. Na het lezen van vele posts hier betwijfel ik of dit wel bij elk platform zo gaat.

Maargoed dit is nog nieuw voor mij :p
“Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say.”
― Edward Snowden
pi_178191965
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 maart 2018 11:33 schreef Tsundoku het volgende:

[..]

Ik heb ook voor optie b gekozen (alleen al uit principe)...
Daar sluit ik me volledig bij aan.
pi_178191984
Iemand een mening over Voorfinanciering Brandbeveiliging @ FNC?
https://www.fundingcircle.com/nl/investor/loans/37693

Wat mij betreft prima cijfers inclusief 2017 met een goed verhaal.
pi_178192638
Ik neem die ook mee
pi_178192891
Ik denk dat ik de Lelystadse loodgietert ook meeneem
pi_178193326
quote:
14s.gif Op vrijdag 30 maart 2018 12:12 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Deze laat ik denk ik aan mij voorbij gaan ondanks de redelijke 7,5% rente. De zekerheid van de 2e hypotheek is mij allemaal net even te krap zeker in combinatie met het geringe inkomen van de geldnemer. Wel goed van GvE dat ze nu een negatieve hypotheekverklaring laten tekenen voor het onderpand in Ulft zodat in de 1e Rabo hypotheek niet meer bij geleend kan worden.
Had voor wat het waard is wat vragen gesteld bij GVE over dit project

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_178193338
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 maart 2018 14:11 schreef bleyenburg het volgende:
Ik denk dat ik de Lelystadse loodgietert ook meeneem
Ik niet. Vind het vreemd dat het een E is en in dat kader is er ook geen inzicht in de cijfers over 2017.

[ Bericht 2% gewijzigd door SunnyCrowder op 30-03-2018 14:44:22 ]
pi_178193668
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 maart 2018 14:30 schreef jsuijker het volgende:

[..]

Had voor wat het waard is wat vragen gesteld bij GVE over dit project

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Redelijk project dus waar het hypotheekrecht maandelijks meer waard wordt.
Als hij de eerste twee jaar overleefd zit je redelijke safe.

Ook icm met leeftijd, vast dienstverband en andere huurinkomsten zie ik m wel (gering) zitten
pi_178193826
Hotel aan de linge-tranche 2 is vol binnen 3 uur. Ik ben er blij mee, want zit in tranche 1, maar snappen doe ik het niet.

Maandag mogen we - indien gewenst - weer rennen voor weer een karakteristieke OAMKB'er: solide carriere volgens de pitch, 59 jaar, HA van morele waarde.

[ Bericht 23% gewijzigd door ETphonehome op 30-03-2018 15:00:19 ]
pi_178193877
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 maart 2018 14:30 schreef jsuijker het volgende:

[..]

Had voor wat het waard is wat vragen gesteld bij GVE over dit project

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dat zou betekenen dat de in de pitch genoemde ¤150k, al inclusief de 40% rente en kosten is, oftewel die 150K is de echte inschrijving (en dus niet '150k plus rente en kosten').
Of zie ik iets verkeerd?
pi_178193947
Wijzigingen ccf
quote:
Uw ”Mijn Collin” nog transparanter
In het komende paasweekeinde voeren wij een sterke verbetering door van “Mijn Collin”. Dit betekent dat onze website en Collin-app zondag 1 april niet bereikbaar zijn. Wij verwachten dat de verbeterde website en app in de loop van de avond weer in de lucht zijn.

De belangrijkste verbeteringen in uw “Mijn Collin” zijn:

Actueel inzicht (iedere nacht wordt deze geactualiseerd) in het persoonlijk rendement van u als investeerder, in vergelijking met de Collin-portefeuille als geheel.
Meer functionaliteiten in de app (zoals stortingen en opnamen).
Inzage in de geschatte voorziening voor mogelijke oninbaarheid met betrekking tot uw persoonlijke investeringen
quote:
Nieuwe tarieven per 1 april
Per 1 april 2018 gelden nieuwe tarieven voor zowel ‘Investeren’ als ‘Lenen’. Vanzelfsprekend is er op de lopende cases geen verandering van tarifering van toepassing.

Investeren:
De beheervergoeding voor investeerders zal vanaf 1 april 0,1% per maand gaan bedragen welke maandelijks, met de uitbetaling van rente en aflossing, zal worden verrekend. Hierdoor zorgen we voor een betere matching tussen rente-inkomsten en kosten gedurende de looptijd van de lening. Om een verdere spreiding van investeringen te stimuleren hebben we ons loyaliteitsprogramma verder uitgebreid met de categorie ‘Diamant’ (40% korting bij tenminste 100 investeringen (ooit in geïnvesteerd) of minimaal ¤ 200.000,-). Leningen die reeds in pré-publicatie stonden op 1 april zullen tegen de bestaande tarieven worden afgewikkeld. Een totaaloverzicht van onze tarieven treft u aan op onze site onder Investeren/Tarieven investeren.

Lenen:
Vanaf 1 april wordt de eenmalige succesfee verlaagd naar 1,5% (met een minimum van ¤ 1.500,-). De maandelijkse administratievergoeding wordt 0,07% (over de oorspronkelijke hoofdsom). Verder zullen de publicatie- en contractkosten voor leningen die op of na 1 april ingediend worden ¤ 850,- gaan bedragen. Daarmee geven wij invulling aan het belang dat Collin hecht om evenwichtiger beloond te worden voor leningen die in zijn geheel worden afgelost.

Een totaaloverzicht van onze tarieven treft u aan op onze website onder Lenen/Tarieven Lenen
quote:
Algemene Voorwaarden
Om de nieuwe tarieven door te kunnen voeren, naast een aantal kleine actualisaties, worden per 1 april 2018 onze aangepaste algemene voorwaarden van kracht. Concreet betekent dit dat voor leningaanvragen die op of na 1 april worden geregistreerd, deze nieuwe algemene voorwaarden van toepassing zijn voor onze leningnemers.

Alvorens vanaf 1 april (weer) te kunnen investeren, worden onze investeerders uitgenodigd om eerst de nieuwe algemene voorwaarden te accepteren.

Voor leningaanvragen die voor 1 april in pré-publicatie stonden gelden de oude algemene voorwaarden. Wij zullen op 1 april een duidelijke tekst toevoegen aan deze pitches waarmee inzichtelijk wordt gemaakt dat deze leningaanvragen de oude algemene voorwaarden kennen.

Verder hebben wij de verplichte jaarlijkse update van leningnemers richting investeerders opgeheven. In de praktijk gaan we de monitoring vanuit onze afdeling Intensief Beheer, onder andere aan de hand van rapportages van creditrater Dun & Bradstreet en andere signalen verder uitbreiden. In een volgende Nieuwsbrief zullen we de werkzaamheden van onze afdeling Intensief Beheer nader uiteenzetten
pi_178194002
begrijp ik nou goed dat Colin 1,2% afroomt?

edit: over uitstaand bedrag, dus?
pi_178194102
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 maart 2018 14:59 schreef bleyenburg het volgende:
begrijp ik nou goed dat Colin 1,2% afroomt?

edit: over uitstaand bedrag, dus?
Ja, zo lees ik het ook het was 0,85% dus een stijging van ruim 40%!
pi_178194114
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 maart 2018 09:17 schreef SunnyCrowder het volgende:

[..]

Link:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wat vinden jullie van dit project? Was een hogere financiering icm een 1e hypotheek niet beter geweest voor de investeerders?
pi_178194179
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 maart 2018 15:05 schreef FINONAF het volgende:

[..]

Ja, zo lees ik het ook het was 0,85% dus een stijging van ruim 40%!
En dat terwijl de tarieven voor de leningnemer dalen. Collin zegt dat ze evenwichtiger beloond willen worden voor projecten die succesvol afgerond worden. Als de tarieven voor de lener omlaag gaan en voor de investeerder omhoog, gaan ze dan ook een half procentpunt op de rente zetten?
pi_178194181
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 maart 2018 15:05 schreef FINONAF het volgende:

[..]

Ja, zo lees ik het ook het was 0,85% dus een stijging van ruim 40%!
Omdat je het per jaar vooruit betaalde, was het hoger dan die 0,85%, ongeveer 1,04%.
Maar het is nog steeds een stijging, tenzij je de diamanten korting krijgt.
Bovendien was het eerst ook nog effectief hoger als je een default had vlak na betaling van je jaarlijkse fee.
pi_178194205
De stijging van de fee icm de belabberde recovery was destijds voor mij hoofdreden te stoppen met investeren bij diverse platforms.
Daarbij gevoegd de, in mijn optiek, veel te lage rentes gezien de risico's....
pi_178194238
Je kunt het tarief bij CCF eerst 0,85 niet vergelijken met nu 1,2. Dit vanwege twee redenen. Nu betaal je het vooraf en dadelijk maandelijks. De tweede reden is dat het bedrag iedere maand daalt en dat die 0,1 dus over een lager bedrag is dan die 0,85.
pi_178194240
Bij alle platforms proef je duidelijk dat de belangen vooralsnog bij de leningnemers liggen.
geld klotst tegen de plinten op en daar wordt handig ge/misbruik van gemaakt.
Maar....zoals Boudewijn de Groot en Bob Dylan (in het Engels) al zongen: "Maar er komen andere tijden".
pi_178194262
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 maart 2018 14:53 schreef TisIk het volgende:

[..]

Dat zou betekenen dat de in de pitch genoemde ¤150k, al inclusief de 40% rente en kosten is, oftewel die 150K is de echte inschrijving (en dus niet '150k plus rente en kosten').
Of zie ik iets verkeerd?
Dat zou dus inderdaad het geval moeten zijn (die 105*1.4=147) dus die 150k zal inderdaad de echte inschrijving zijn.

De hypotheek wordt elk jaar minder en zou dus ook niet meer opgehoogd mogen worden vanwege de negatieve verklaring.

Dat maakt het project natuurlijk een stuk interessanter.

Iemand met ervaring met negatieve hypotheekverklaringen en of dit inderdaad de eerste hypotheek inschrijving overruled?
pi_178194350
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 maart 2018 15:15 schreef jsuijker het volgende:

[..]

Dat zou dus inderdaad het geval moeten zijn (die 105*1.4=147) dus die 150k zal inderdaad de echte inschrijving zijn.

De hypotheek wordt elk jaar minder en zou dus ook niet meer opgehoogd mogen worden vanwege de negatieve verklaring.

Dat maakt het project natuurlijk een stuk interessanter.

Iemand met ervaring met negatieve hypotheekverklaringen en of dit inderdaad de eerste hypotheek inschrijving overruled?
Het is niet bindend, je geeft alleen aan dat je het niet gaat doen.
Uiteraard kan het dus gewoon wel.
pi_178194410
quote:
0s.gif Op donderdag 29 maart 2018 23:07 schreef impact9 het volgende:
Zou wel helemaal kut zijn als dat Amsterdamse vastgoed niet door gaat bij GVE. Eindelijk weer eens een fatsoenlijke aanvraag.. Pfff waardeloos
De projecten zijn van de site gehaald
pi_178194414
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 maart 2018 14:31 schreef SunnyCrowder het volgende:
Op vrijdag 30 maart 2018 14:11 schreef bleyenburg het volgende:

Ik denk dat ik de Lelystadse loodgietert ook meeneem

Ik niet. Vind het vreemd dat het een E is en in dat kader is er ook geen inzicht in de cijfers over 2017.

Ongeloofwaardige cijfers; geen enkele schuld? Te mooi om waar te zijn. Boekhouding op achterkant van bierviltje aangeleverd _O-
Pecunia non olet
pi_178194433
Brandbeveiliger lijkt wel een interessante.
Pecunia non olet
pi_178194626
En de Haagse Vastgoed projecten bij GvE tegen 5% staan weer open:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_178194689
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 maart 2018 15:35 schreef ML45 het volgende:
En de Haagse Vastgoed projecten bij GvE tegen 5% staan weer open:
Iemand mag mijn plek innemen want ik ben even klaar met GvE na het gezeur met de panden.
pi_178194708
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 maart 2018 15:35 schreef ML45 het volgende:
En de Haagse Vastgoed projecten bij GvE tegen 5% staan weer open:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Iemand al informatie over die borgstelling van 60k?
Als dit echt een "goede" borgstelling is doe ik weer mee.
pi_178194711
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 maart 2018 15:24 schreef djh77 het volgende:

[..]

De projecten zijn van de site gehaald
-O- :'(
pi_178194715
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 maart 2018 15:35 schreef ML45 het volgende:
En de Haagse Vastgoed projecten bij GvE tegen 5% staan weer open:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Blijkbaar hoeven ze in de Herkansing niet meer 48 uur open Staan ter inzage
pi_178194725
quote:
14s.gif Op vrijdag 30 maart 2018 15:39 schreef Horsemen het volgende:

[..]

-O- :'(
Die AV staat er nog gewoon op (100%)
pi_178194726
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 maart 2018 15:35 schreef ML45 het volgende:
En de Haagse Vastgoed projecten bij GvE tegen 5% staan weer open:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik pas nu ook.
pi_178194756
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 maart 2018 15:39 schreef djh77 het volgende:

[..]

Blijkbaar hoeven ze in de Herkansing niet meer 48 uur open Staan ter inzage
Ja wel, maar nu is het toch alleen voor de oude/voormalige investeerders?
pi_178194783
quote:
14s.gif Op vrijdag 30 maart 2018 15:42 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Ja wel, maar nu is het toch alleen voor de oude/voormalige investeerders?
Volgende mij kan iedereen nu investeren. Ze staan gewoon openbaar op de site Je hebt gelijk. Ik zag hem staan, maar nu niet meer

[ Bericht 6% gewijzigd door djh77 op 30-03-2018 16:00:07 ]
pi_178194805
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 maart 2018 15:14 schreef bubbels234 het volgende:
Je kunt het tarief bij CCF eerst 0,85 niet vergelijken met nu 1,2. Dit vanwege twee redenen. Nu betaal je het vooraf en dadelijk maandelijks. De tweede reden is dat het bedrag iedere maand daalt en dat die 0,1 dus over een lager bedrag is dan die 0,85.
Helemaal waar, bij annuitaire leningen met een korte looptijd zullen de kosten zo goed als hetzelfde zijn, zeker als je een paar defaults pakt.

Maar als je voor de projecten met een langere looptijd gaat, en weinig defaults hebt, is de nieuwe structuur wel significant duurder. Hopelijk wordt dat gecompenseerd met hogere rentes, maar ik vrees dat dat niet het geval zal zijn.
pi_178194828
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 maart 2018 15:44 schreef djh77 het volgende:
Volgende mij kan iedereen nu investeren. Ze staan gewoon openbaar op de site
Ik zie ze niet staan hoor openbaar en de links werken ook alleen als je er eenmalig met de code heen bent geweest. Als je alleen de link zonder code opent voor de eerste keer krijg je een 404.
pi_178194896
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 maart 2018 15:39 schreef impact9 het volgende:

[..]

Iemand al informatie over die borgstelling van 60k?
Als dit echt een "goede" borgstelling is doe ik weer mee.
Destijds waren er goede argumenten om in de (kleine) annuïtaire lening te stappen.
Bij eventuele vervroegde aflossing na drie jaren, extra rendement door boeterente. Argument is toch nog steeds valide?
Pecunia non olet
pi_178194971
De top 10 van week 13:
pi_178195014
De sneeuwontwikkelaar (schuldenstapelaar) zit ook vol zie ik. Opmerkelijk toch wel. Maar niet ongunstig voor de houders van de oudere leningen.
Pecunia non olet
pi_178195021
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 maart 2018 15:45 schreef Mynheer007 het volgende:

[..]

Helemaal waar, bij annuitaire leningen met een korte looptijd zullen de kosten zo goed als hetzelfde zijn, zeker als je een paar defaults pakt.
collin heeft toch lineaire leningen? Geen annuitaire?
pi_178195074
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 maart 2018 15:44 schreef djh77 het volgende:

[..]

Volgende mij kan iedereen nu investeren. Ze staan gewoon openbaar op de site
Nee, ik zie hem zonder de link niet openbaar staan.
pi_178195132
Frans vakantiepark staat inmiddels op 75%
https://www.all4funding.n(...)-village-des-cigales
pi_178195382
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 maart 2018 15:55 schreef djh77 het volgende:

[..]

collin heeft toch lineaire leningen? Geen annuitaire?
Klopt, ik doelde meer op lening met een aflossingsvrije periode in het begin
pi_178195510
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 maart 2018 15:05 schreef FINONAF het volgende:

[..]

Ja, zo lees ik het ook het was 0,85% dus een stijging van ruim 40%!
Niet helemaal... de 0,85% betaalde je jaarlijks vooraf, dus over de waarde van de restschuld op dat moment. Daardoor betaalde je gemiddeld meer dan 0,85%, je lost immers tijdens het jaar af.

[Edit]
Ik zie nu dat er meer mensen dit al hadden geconstateerd. Overigens vind ik dit persoonlijk een goede stap van Collin om de tarieven transparanter te maken.
pi_178195836
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 maart 2018 14:56 schreef djh77 het volgende:
Wijzigingen ccf

[..]

[..]

[..]

quote:
0s.gif Op vrijdag 30 maart 2018 15:10 schreef Faraday01 het volgende:

[..]

En dat terwijl de tarieven voor de leningnemer dalen. Collin zegt dat ze evenwichtiger beloond willen worden voor projecten die succesvol afgerond worden. Als de tarieven voor de lener omlaag gaan en voor de investeerder omhoog, gaan ze dan ook een half procentpunt op de rente zetten?
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 maart 2018 15:14 schreef bleyenburg het volgende:
Bij alle platforms proef je duidelijk dat de belangen vooralsnog bij de leningnemers liggen.
geld klotst tegen de plinten op en daar wordt handig ge/misbruik van gemaakt.
Maar....zoals Boudewijn de Groot en Bob Dylan (in het Engels) al zongen: "Maar er komen andere tijden".
Dit komt denk ik inderdaad doordat bij Collin investeerders het geld nog steeds tegen de plinten klotst. Veel projecten zijn nog steeds in no time volgeschreven en daar krijgen de investeerders nu de rekening voor gepresenteerd. Door de tarieven naar geldnemers te verlagen zullen ze nog meer de concurrentie aan willen gaan met de andere platformen en dus steeds meer projecten naar zich toe trekken.
pi_178196212
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 maart 2018 15:10 schreef Faraday01 het volgende:

[..]

En dat terwijl de tarieven voor de leningnemer dalen. Collin zegt dat ze evenwichtiger beloond willen worden voor projecten die succesvol afgerond worden. Als de tarieven voor de lener omlaag gaan en voor de investeerder omhoog, gaan ze dan ook een half procentpunt op de rente zetten?
De hoogte van de rente is een kwestie van vraag en aanbod. Ze zullen niet standaard een half procent er bovenop doen, want dan hebben ze minder projecten.En hoe hoger de rente, hoe slechter de projecten.
pi_178196243
de crux gaat binnen afzienbare tijd aan de investeerderskant zitten.
meer en meer investeerders van het eerste uur haken af en er zullen er velen volgen.

te weinig goede kwaliteit projecten en te weinig doorpakken bij issues gaan serieus hun tol eisen
pi_178196350
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 maart 2018 16:51 schreef rechtsbackje het volgende:

[..]

De hoogte van de rente is een kwestie van vraag en aanbod. Ze zullen niet standaard een half procent er bovenop doen, want dan hebben ze minder projecten.En hoe hoger de rente, hoe slechter de projecten.
Dat klopt maar als we meer fee gaan betalen en de rente is in deze markt al erg laag voor het risico dan is het straks nauwelijks meer interessant om te investeren. Collins loyaliteitsprogramma heeft daarbij een afschrikkende werking voor nieuwe investeerders die 1,2% op jaarbasis betalen. Ik heb zelf bijna zilver dus kom dan op 0,96% per jaar terwijl de mensen met een groot budget en/of een lange loyaliteit op 0,84% of zelf 0,72% komen. Daar is op zich niets mis mee behalve dat Collin een systeem creëert dat eigenlijk helemaal haaks staat op het oorspronkelijk idee van crowdfunding. Op deze manier zal de crowd ook minder snel aangroeien.
pi_178196445
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 maart 2018 16:53 schreef bleyenburg het volgende:
de crux gaat binnen afzienbare tijd aan de investeerderskant zitten.
meer en meer investeerders van het eerste uur haken af en er zullen er velen volgen.

te weinig goede kwaliteit projecten en te weinig doorpakken bij issues gaan serieus hun tol eisen
Jij zit er wel heel erg negatief in. Ik zal niet zeggen dat het niet beter kan, maar met spreiding voorkom je al veel ellende. Collin heeft investeerders die aan honderden projecten meedoen en ingecalculeerd hebben dat een klein deel het niet haalt. Die mensen weten niet eens wat default betekent.. Bij Kapitaalopmaat zal het weer anders werken.
pi_178196466
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 maart 2018 15:45 schreef Mynheer007 het volgende:

[..]

Helemaal waar, bij annuitaire leningen met een korte looptijd zullen de kosten zo goed als hetzelfde zijn, zeker als je een paar defaults pakt.

Maar als je voor de projecten met een langere looptijd gaat, en weinig defaults hebt, is de nieuwe structuur wel significant duurder. Hopelijk wordt dat gecompenseerd met hogere rentes, maar ik vrees dat dat niet het geval zal zijn.
Inderdaad niet helemaal vergelijkbaar, was te kort door de bocht. Bij een bedrag van 1.000 wat in 60 maanden wordt afgelost (16,67 per maand) betaal je bij 0,85% 25,50. Dit bedrag gaat naar 30,50 in de structuur van 0,1% per maand. Stijging in geld van 5,00 ofwel over de hele looptijd een stijging van een kleine 20% en dat vind ik fors.
pi_178196847
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 maart 2018 17:05 schreef FINONAF het volgende:
Inderdaad niet helemaal vergelijkbaar, was te kort door de bocht. Bij een bedrag van 1.000 wat in 60 maanden wordt afgelost (16,67 per maand) betaal je bij 0,85% 25,50. Dit bedrag gaat naar 30,50 in de structuur van 0,1% per maand. Stijging in geld van 5,00 ofwel over de hele looptijd een stijging van een kleine 20% en dat vind ik fors.
Kwam hier ook op uit. In combinatie met de toch al niet zo goede risico/rendement verhouding voor mij aanleiding om te stoppen met investeren op CCF. Investeerde vooral op de leningen met wat meer zekerheden. Deze hebben vaak een relatief lange looptijd en lage rente...
pi_178196938
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 maart 2018 17:03 schreef rechtsbackje het volgende:

[..]

Jij zit er wel heel erg negatief in. Ik zal niet zeggen dat het niet beter kan, maar met spreiding voorkom je al veel ellende. Collin heeft investeerders die aan honderden projecten meedoen en ingecalculeerd hebben dat een klein deel het niet haalt. Die mensen weten niet eens wat default betekent.. Bij Kapitaalopmaat zal het weer anders werken.
Ik ben het wat dat betreft niet met je eens. Ik geef het een jaar voordat het bij Collin ook defaults gaat regenen; als ik de kwaliteit van de projecten vergelijk met andere platformen zie ik weinig verschillen, al mag Collin het iets professioneler verkopen met bullshit-bingo pitches.

Dit zal er zeker toe leiden dat investeerders ook Collin de rug toe zullen gaan keren, want vertrouwen komt te voet en gaat te paard.

Desalniettemin zal ik proberen op alle platformen (KoM uitgezonderd) de krenten uit de pap te vissen.
pi_178197735
quote:
14s.gif Op vrijdag 30 maart 2018 15:58 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Nee, ik zie hem zonder de link niet openbaar staan.
Nu staan de Haagse projecten wel voor iedereen openbaar
pi_178197737
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 maart 2018 14:51 schreef ETphonehome het volgende:
Hotel aan de linge-tranche 2 is vol binnen 3 uur. Ik ben er blij mee, want zit in tranche 1, maar snappen doe ik het niet.

Maandag mogen we - indien gewenst - weer rennen voor weer een karakteristieke OAMKB'er: solide carriere volgens de pitch, 59 jaar, HA van morele waarde.
OAMKB er, ik blijf me erover verbazen, dat die financials met een dergelijk CV geen 30k neer kunnen leggen, lees feitelijk geen eigen inbreng hebben.
Nu kan ik mij de stap van eigen interim prof ZZP er naar een aansluiting bij OAMKB voorstellen.
Er is een goede carrière gemaakt, en deze is waarschijnlijk abrupt gestopt agv een dispuut, reorg, faillissement, vervolgens direct of na WW ZZP er geworden, want eerlijk is eerlijk als 50plusser wandel je niet zomaar ergens meer binnen, tot zover alles clear, no problem. Als ZZP er toch moeilijk klanten werven, omzet binnenhalen en continuïteit bereiken, dus aansluiting bij OAMKB oke no problem

Mijn verbazing blijft dat er dus no eigen inbreng / buffer is, en dat voor een financial, en ook ik ben er een, maar ik zit wiseguy als ik denk te zijn anders in de film.

Maar oke de een zijn brood is de ander zijn rendement.... of zoiets

Ik kan altijd nog OAMKB er worden. Toch ff checken wie dat zijn in mijn regio

[ Bericht 1% gewijzigd door peterc op 30-03-2018 18:15:10 ]
pi_178200466
Ik ben bezig met de belastingaangifte particulieren 2017 en heb een vraag.
Waar vul je de waarde van de leningen - het saldo in "box 3 voor de inkomstenbelasting? is dat onder sparen of onder beleggen? belastingtechnische maakt het waarschijnlijk niet uit maar toch fijn om het correct in te vullen. Weet iemand wat het antwoord is. Alvast bedankt.
pi_178200884
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 maart 2018 20:33 schreef prins01 het volgende:
Ik ben bezig met de belastingaangifte particulieren 2017 en heb een vraag.
Waar vul je de waarde van de leningen - het saldo in "box 3 voor de inkomstenbelasting? is dat onder sparen of onder beleggen? belastingtechnische maakt het waarschijnlijk niet uit maar toch fijn om het correct in te vullen. Weet iemand wat het antwoord is. Alvast bedankt.
Nog net op tijd voor 1 april! Ik heb het onder Beleggingen en dan Andere beleggingen opgenomen als één bedrag met de omschrijving "Diverse Crowdfund projecten", wanneer je een paar platforms heb zou je het separaat kunnen doen. Wat ik wel doe is een correctie( lees aftrek) plegen mbt de default projecten die het platform nog niet verwerkt heeft. Terecht belastingtechnisch maakt het niets uit, box 3 is sparen en beleggen.
EDIT: Wat anderen hebben aangegeven onder Andere bezittingen en Uitgeleend geld is juister.

[ Bericht 3% gewijzigd door ML45 op 31-03-2018 12:54:58 ]
pi_178201461
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 maart 2018 20:33 schreef prins01 het volgende:
Ik ben bezig met de belastingaangifte particulieren 2017 en heb een vraag.
Waar vul je de waarde van de leningen - het saldo in "box 3 voor de inkomstenbelasting? is dat onder sparen of onder beleggen? belastingtechnische maakt het waarschijnlijk niet uit maar toch fijn om het correct in te vullen. Weet iemand wat het antwoord is. Alvast bedankt.
Er is in Box 3 een kopje 'Andere bezittingen'. Ik heb van mijn belastinginspecteur bij de belastingdienst te horen gekregen dat ik crowdfunding daaronder moet opnemen. Daaronder valt immers: "Uitgeleend geld (vorderingen) op 1 januari 2017".
pi_178202682
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 maart 2018 20:33 schreef prins01 het volgende:
Ik ben bezig met de belastingaangifte particulieren 2017 en heb een vraag.
Waar vul je de waarde van de leningen - het saldo in "box 3 voor de inkomstenbelasting? is dat onder sparen of onder beleggen? belastingtechnische maakt het waarschijnlijk niet uit maar toch fijn om het correct in te vullen. Weet iemand wat het antwoord is. Alvast bedankt. de
Uitgeleend geld
pi_178202777
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 maart 2018 15:21 schreef impact9 het volgende:

[..]

Het is niet bindend, je geeft alleen aan dat je het niet gaat doen.
Uiteraard kan het dus gewoon wel.
Hmmm dat maakt t dan weer niets waard.
Ik laat hem dan denk ik toch lopen
pi_178202796
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 maart 2018 22:19 schreef djh77 het volgende:

[..]

Uitgeleend geld
Dank allemaal voor de reacties. Waar staat "Uitgeleend geld" precies in Box 3?
pi_178204667
quote:
12s.gif Op vrijdag 30 maart 2018 18:07 schreef peterc het volgende:

[..]

OAMKB er, ik blijf me erover verbazen, dat die financials met een dergelijk CV geen 30k neer kunnen leggen, lees feitelijk geen eigen inbreng hebben.
Volgens mij hebben ze die leningen niet écht nodig maar gaat het ze meer om de publiciteit die zo'n lening met zich meebrengt. Via de incentives halen ze (hopelijk) wat IB klantjes en MKB'ertjes binnen met hun jaarwerk. Blijven die mensen hangen geeft dat toch wat wederkerende omzet komende jaren.
Pecunia non olet
pi_178207536
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 maart 2018 23:42 schreef obligataire het volgende:

[..]

Volgens mij hebben ze die leningen niet écht nodig maar gaat het ze meer om de publiciteit die zo'n lening met zich meebrengt. Via de incentives halen ze (hopelijk) wat IB klantjes en MKB'ertjes binnen met hun jaarwerk. Blijven die mensen hangen geeft dat toch wat wederkerende omzet komende jaren.
Betalen ze allemaal nog?
pi_178207611
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 maart 2018 22:24 schreef prins01 het volgende:

[..]

Dank allemaal voor de reacties. Waar staat "Uitgeleend geld" precies in Box 3?


[ Bericht 3% gewijzigd door djh77 op 31-03-2018 05:39:14 ]
pi_178207673
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 maart 2018 23:42 schreef obligataire het volgende:

[..]

Volgens mij hebben ze die leningen niet écht nodig maar gaat het ze meer om de publiciteit die zo'n lening met zich meebrengt. Via de incentives halen ze (hopelijk) wat IB klantjes en MKB'ertjes binnen met hun jaarwerk. Blijven die mensen hangen geeft dat toch wat wederkerende omzet komende jaren.
Publiciteit en klanten kan inderdaad een reden zijn.
Verder deel ik de mening van Peterc over deze leningen.
Zouden ze dan ook bewust allemaal de waarde van de HA als "morele waarde" laten vermelden?
pi_178208359
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 maart 2018 10:40 schreef Mynheer007 het volgende:

[..]

Ik stop niet helemaal bij Twino en Mintos, maar vind het risico dermate hoog dat ik minder uit wil hebben staan.

Bij Twino is dit gevoel het sterkst, wat komt doordat ze erg traag zijn met het publiceren van hun annual reports, en elke keer met smoesjes komen waarom het zo lang duurt. Een maand geleden is eindelijk het jaarverslag van 2016 gepubliceerd en daaruit bleek dat er behoorlijk rode cijfers onder aan de streep werden geschreven. Hoe lang dit goed blijft gaan blijft natuurlijk altijd de vraag.

Bij Mintos heb ik nog significant meer uit staan, en zien de jaarcijfers er iets beter uit. Bij Mintos moet je echter wel rekening houden met de kwaliteit van de loan providers. Dit is noodzakelijk gezien er al problemen zijn ontstaan bij enkele, en ik niet uit sluit dat meerdere zullen volgen. Op de volgende pagina geven ze een onverzicht van de financiele positie van de loan providers actief op Mintos: http://explorep2p.com/mintos-lender-ratings/
Mijn strategie is om niet meer te investeren bij de providers met een lage score, en tevens te zorgen voor een goede spreiding over de overige providers.
Voor mintos heb ik de link die jij in je post weergaf ook doorgenomen en de portefeuille op afgestemd. Dat is een hele goede. Tot nu toe selecteer alleen organisaties met een score boven de 60 in persoonlijke en auto leningen met buyback.
Gemiddeld een rentepercentage van 13% al er zijn er nog zat die niet op tijd betalen, waarmee je uiteindelijke rendement iets lager ligt.
pi_178208679
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 maart 2018 05:31 schreef djh77 het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Dank u wel djh77 voor de moeite en toelichting! :)
pi_178208687
Goedemorgen,

Mijn naam is Chantal van der Wal, misschien hebben jullie mij al eens voorbij zien komen; ik ben een enthousiaste horeca meid die heel erg veel zin heeft om los te gaan met haar eigen zaak!

Mijn crowdfunding project zit bijna vol, op dit moment sta ik op: 87.8%. Ik moet de eindstreep nog even halen en die kans geef ik graag aan jou/u!

Investeren kan vanaf ¤250 met een rente van 8,5% en een looptijd van 5 jaar. Daarnaast staat er voor elke investeerder een leuke 'friet' gift klaar!

Meer informatie over mij en Het Friethuys? Bekijk mijn eerste vlog ;)


Nieuwsgierig geworden? Neem snel een kijkje
op:

https://horecacrowdfundin(...)ys-drachten-de1cabe0

Mochten er vragen zijn dan hoor ik het graag! Alvast bedankt en fijne paasdagen toegewenst!

Groet,

Chantal van der Wal :W
pi_178208866
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 maart 2018 09:54 schreef Chantalvanderwal het volgende:
Goedemorgen,

Mijn naam is Chantal van der Wal, misschien hebben jullie mij al eens voorbij zien komen; ik ben een enthousiaste horeca meid die heel erg veel zin heeft om los te gaan met haar eigen zaak!

Mijn crowdfunding project zit bijna vol, op dit moment sta ik op: 87.8%. Ik moet de eindstreep nog even halen en die kans geef ik graag aan jou/u!

Chantal van der Wal :W
Kom op mensen, 22K nog maar, dat is nog minder dan het gemiddelde OAMKB project en die zitten in één minuut vol; dan is dit toch een veel leukere belegging dan zo'n saaie boekhouder zonder HA :):)
Pecunia non olet
pi_178208918
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 maart 2018 09:54 schreef Chantalvanderwal het volgende:
Goedemorgen,

Mijn naam is Chantal van der Wal, misschien hebben jullie mij al eens voorbij zien komen; ik ben een enthousiaste horeca meid die heel erg veel zin heeft om los te gaan met haar eigen zaak!

Mijn crowdfunding project zit bijna vol, op dit moment sta ik op: 87.8%. Ik moet de eindstreep nog even halen en die kans geef ik graag aan jou/u!

Investeren kan vanaf ¤250 met een rente van 8,5% en een looptijd van 5 jaar. Daarnaast staat er voor elke investeerder een leuke 'friet' gift klaar!

Meer informatie over mij en Het Friethuys? Bekijk mijn eerste vlog ;)


Nieuwsgierig geworden? Neem snel een kijkje
op:

https://horecacrowdfundin(...)ys-drachten-de1cabe0

Mochten er vragen zijn dan hoor ik het graag! Alvast bedankt en fijne paasdagen toegewenst!

Groet,

Chantal van der Wal :W
allemaal prima hoor, maar dit is gewoon spam. Reageren op inhoudeijke vragen door een leningnemer: graag. Het pluggen van je pitch: liever niet.
pi_178209156
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 maart 2018 10:08 schreef obligataire het volgende:

[..]

Kom op mensen, 22K nog maar, dat is nog minder dan het gemiddelde OAMKB project en die zitten in één minuut vol; dan is dit toch een veel leukere belegging dan zo'n saaie boekhouder zonder HA :):)
en hoe schat jij het risico voor dit project in Obli?
pi_178209877
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 maart 2018 10:26 schreef Faraday01 het volgende:

[..]

en hoe schat jij het risico voor dit project in Obli?
Drie sterren zoals HCN al aangeeft :) Ik heb de indruk dat onderneemster goed voorbereid van start gaat en friettenten lopen meestal wel goed, maar ja het blijft startende horeca en weinig materiële zekerheid dus voorzichtigheid is geboden. Normaal doe ik zelf eigenlijk geen drie sterren maar daar heb ik hier een keer een uitzondering op gemaakt vanwege de gunfactor hier.
Pecunia non olet
pi_178210083
Chantal heeft hier eerder ook al wat vragen beantwoord en gereageerd, daarom vind ik die "spam" nu niet storend eerlijk gezegd.

Ik twijfelde aanvankelijk, maar heb haar het voordeel van de twijfel gegeven, o.a. vanwege het pand dat in familiebezit is. Ik ga ervan uit dat als de zaken onverhoopts niet helemaal lopen zoals gepland, familie ook wel wat kan betekenen.
pi_178210261
Wat mij betreft prima dat ondernemers hier hun CF project pitchen. MITS de ondernemer daarna ook vragen beantwoord hier op het forum. Dit soort discussies zijn wat mij betreft een toegevoegde waarde.

Zelf doe ik helaas niet mee chantal, omdat ik horeca te risicovol vind. Wel gun ik je veel succes.
pi_178210608
Even een tijdje rustig geweest van mijn kant. Mijn portefeuille wat laten teruglopen. Ik had een aantal achterstanden tegelijk. Zijn inmiddels bijna allemaal weer bij of aangepast. Dus ik ben voorzichtig weer wat aan het instappen. Een FNC projectje en in de hardware voor luchthavens van Collin.
pi_178210980
Ik snap dat Chantal enthousiast is, maar ik voel me altijd een beetje ongemakkelijk als mensen zo graag snel hun geld nodig hebben. Na 2 dagen rente verhogen vond ik raar, had vast wel vol gekomen in de resterende tijd. Naar mijn idee maak je een plan en ga je daarvoor. Ik neem aan dat hc wel een advies geeft over de rente. Ook hier nog even komen spammen vind ik not done. Ik heb hc gevraagd mijn investering te annuleren, nu was het het minimale bedrag dus zonder mij komt ie ook wel vol. Uiteraard wel veel succes gewenst!
pi_178213900
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 maart 2018 23:42 schreef obligataire het volgende:

[..]

Volgens mij hebben ze die leningen niet écht nodig maar gaat het ze meer om de publiciteit die zo'n lening met zich meebrengt. Via de incentives halen ze (hopelijk) wat IB klantjes en MKB'ertjes binnen met hun jaarwerk. Blijven die mensen hangen geeft dat toch wat wederkerende omzet komende jaren.
allright, zou goed kunnen, maar je bent regionaal als OAMKB er,dus klant effect zal meevallen, en dan betaal je het gewoon toch in drie jaar af, en met wat zekerheden betaal je ipv 8% maar 6%
scheelt toch duiten
pi_178214196
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 maart 2018 12:30 schreef crowdiefunder het volgende:
Ik snap dat Chantal enthousiast is, maar ik voel me altijd een beetje ongemakkelijk als mensen zo graag snel hun geld nodig hebben. Na 2 dagen rente verhogen vond ik raar, had vast wel vol gekomen in de resterende tijd. Naar mijn idee maak je een plan en ga je daarvoor. Ik neem aan dat hc wel een advies geeft over de rente. Ook hier nog even komen spammen vind ik not done. Ik heb hc gevraagd mijn investering te annuleren, nu was het het minimale bedrag dus zonder mij komt ie ook wel vol. Uiteraard wel veel succes gewenst!
Promoten van je pitch vind ik iets anders dan spammen, Volgende opmerkingen

- Chantal heeft hier diverse zaken en vragen van het forum toegelicht aangaande haar pitch o.a. inzake de realisatie van het Horecaplein in Drachten, en de snackbar concurrentie in de nabije omgeving.
Dat zouden meer ondernemers kunnen en misschien moeten doen, toelichten en vragen beantwoorden.

- Enige flow in het project is geboden, daar ze dan de hopelijk goede terras dagen van mei & juni mee kan pikken.

- Vandaar dat ik de snelle rente aanpassing wel kan begrijpen. Ook voor mij kwam deze (te) snel, maar ja dat is een keuze.

- Plus het plan voor het Friethuys is eigenlijk kei duidelijk simpel en zonder poeha, en ook dat zie ik vaak anders bij projecten. Gebral of lees met mooie volzinnen omschreven plannen, waar zelf ik nog van kan leren. Mede daarom deze meegenomen ondanks 3***.
De 3** pitch van de toko in A'dam aan het water ,heb ik laten lopen, daar ik o.a de omzettargets te ambitieus vond.

- Ook denk ik en dat doet ze goed je zelf daar waar mogelijk promoten , netwerken en je pitch onder de aandacht brengen. Daar ontbreekt het soms ook wel aan.

- En die twee keer dat ze dat hier doet is iets anders als spammen, is mijn mening.

Goede projecten en bevlogen ondernemers, dat wil ik zien


w/ *O*

[ Bericht 1% gewijzigd door peterc op 31-03-2018 17:37:16 ]
pi_178216326
Zo aan het einde van een kwartaal maar weer eens mijn rendementen doorgerekend:

Resultaten Q1 2018

GVE: 1,94% (35 projecten, 1 default)
KOM: 10,83% (13 projecten, incl recovery voorgaande jaren, anders 7,52%)
FNC: 11,32% (30 projecten)
CCF: 6,83% (19 projecten)
CC: 6,02% (4 projecten)
WVJG: 8,43% (3 projecten)

Cumulatieve resultaten vanaf start investeren:
Tussen haakjes de gemiddelde looptijd van de projecten:

GVE : 2,39% (18,4mnd) 3 defaults
KOM: 2,27% (22,8mnd) 2 defaults
FNC: 9,84%. ( 11,8mnd)
CCF: 5,63%. (10,1mnd)
CC : 4,54% (3,0mnd)
WVJG: 6,11% (3,0mnd)

Dit is het nettorendement waarbij ik uitgegaan ben van gewogen gemiddeld geinvesteerd vermogen en waarbij investeringen beginnen mee te tellen vanaf het moment dat de investering is overgemaakt aan het platform. Rente-fee-default+recovery is nettorendement.


Wat begint op te vallen is dat KOM en GVE langjarig uit de pas lopen met hun rendement. Dat wordt natuurlijk verklaard door de defaults en doordat ik daar al het langst investeer. Nog maar weer eens geillustreerd hoe belangrijk het is als platform om een goede selectie te doen en defaults te vermijden.

*ik vind het erg opvallend dat ik met 30 projecten van FNC, waaronder ook D en E projecten nog geen defaults heb.
pi_178219248
quote:
Vooralsnog loopt hij pas langzaam vol (37%). Lijkt me toch geen verkeerde.
Pecunia non olet
pi_178227693
Camper abonnement op CcF is 1 dag voor het einde van de fundingzekerheid teruggetrokken. CcF behoudt een bijna 100% funding resultaat.
pi_178230840
FNC: ziet er uit als een buitenkansje maar ik laat haar lopen. Volgens mij plundert ze haar BV'tje stelselmatig leeg met als gevolg dat ze nu de vpb niet kan betalen. Veel te weinig rente.

https://www.fundingcircle.com/nl/investor/loans/35877
Pecunia non olet
  zondag 1 april 2018 @ 11:23:10 #114
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_178230866
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 maart 2018 17:44 schreef CFrealist het volgende:
Zo aan het einde van een kwartaal maar weer eens mijn rendementen doorgerekend:

Resultaten Q1 2018

GVE: 1,94% (35 projecten, 1 default)
KOM: 10,83% (13 projecten, incl recovery voorgaande jaren, anders 7,52%)
FNC: 11,32% (30 projecten)
CCF: 6,83% (19 projecten)
CC: 6,02% (4 projecten)
WVJG: 8,43% (3 projecten)
ik weet niet hoe jij je rendement berekend, maar de beter rendement dan 8.5% heeft KOM nooit geboden. Hie kom je dan gemiddekd aan 10.83?
Tot nooit .......
pi_178231150
quote:
0s.gif Op zondag 1 april 2018 11:22 schreef obligataire het volgende:
FNC: ziet er uit als een buitenkansje maar ik laat haar lopen. Volgens mij plundert ze haar BV'tje stelselmatig leeg met als gevolg dat ze nu de vpb niet kan betalen. Veel te weinig rente.

https://www.fundingcircle.com/nl/investor/loans/35877
Mee eens. Bovendien ¤100.000,- voor een nieuwe auto? Ik snap dat zo'n wagen representatief moet zijn en, zeker als je veel rijdt, lekkere stoelen moet hebben. Maar 'k zou denken dat het met wat minder ook wel kan.

Wat vind jij van die Paprikateler?
https://www.fundingcircle(...)parentHorizontalTab4

Ik overweeg hem mee te nemen. Als ik de winst met het eigen vermogen vergelijk, vraag ik mij alleen af of hij niet een beetje op te grote voet leeft.
pi_178231532
quote:
0s.gif Op zondag 1 april 2018 11:37 schreef Groepfunder het volgende:

[..]Wat vind jij van die Paprikateler?
https://www.fundingcircle(...)parentHorizontalTab4

Ik overweeg hem mee te nemen. Als ik de winst met het eigen vermogen vergelijk, vraag ik mij alleen af of hij niet een beetje op te grote voet leeft.
Vreemde cijfers; geen inkopen (zaden en pootgoed, mest, bestrijdingsm. e.d.)??
Hoog privé laat zich misschien deels verklaren door zwart loon (ik zie ook geen personeelskosten).

Nog even nadenken.......


Ligt Emmeloord trouwens in Friesland? :)

[ Bericht 7% gewijzigd door obligataire op 01-04-2018 12:06:49 ]
Pecunia non olet
pi_178231853
quote:
0s.gif Op zondag 1 april 2018 11:37 schreef Groepfunder het volgende:
Wat vind jij van die Paprikateler?
https://www.fundingcircle(...)parentHorizontalTab4
Je mist 2014 en de laatste 15 maanden... kan dus niets met die cijfers.. een nee dus voor mij
pi_178231889
quote:
0s.gif Op zondag 1 april 2018 11:58 schreef obligataire het volgende:

[..]

Vreemde cijfers; geen inkopen (zaden en pootgoed, mest, bestrijdingsm. e.d.)??
Hoog privé laat zich misschien deels verklaren door zwart loon (ik zie ook geen personeelskosten).

Nog even nadenken.......

Ligt Emmeloord trouwens in Friesland? :)
Nee, Flevoland.

Aan de andere kant:
- Klein bedrag
- Korte lening
- Maandbedrag kan van de winst af.

Maar dat verondersteld allemaal wel dat die cijfers kloppen en daar plaats jij wel terechte vragen bij.
pi_178232043
quote:
0s.gif Op zondag 1 april 2018 11:58 schreef obligataire het volgende:

[..]

Vreemde cijfers; geen inkopen (zaden en pootgoed, mest, bestrijdingsm. e.d.)??
Hoog privé laat zich misschien deels verklaren door zwart loon (ik zie ook geen personeelskosten).

Nog even nadenken.......

Ligt Emmeloord trouwens in Friesland? :)
Het is meer een vreemde omschrijving in de pitch. Deze meneer is geen eigenaar van een kwekerij, maar van een aanneembedrijf (eenpitter) wat aangenomen werk uitvoerd op een paprikabedrijf. Een paprikabedrijf van slechts 1 hectare (wat erg klein is) heeft al snel een omzet van EUR 350K, en natuurlijk kosten voor allerlei inkopen. Dit naast huur voor een bedrijf, of onroerend goed op de balans.
Door de hoge prive (wat allemaal op gaat, eind 2016 zelfs een langdurig leninkje, waar geen vaste activa tegenover staat maakt dat ik niet mee doe.
Verder is dit al de derde keer dat plaatsen spontaan in een andere provincie liggen bij FnC. Misschien hebben ze een kaart met nieuwe provincie indeling aan de muur hangen?
pi_178234578
quote:
0s.gif Op zondag 1 april 2018 12:20 schreef ETphonehome het volgende:

[..]

Het is meer een vreemde omschrijving in de pitch. Deze meneer is geen eigenaar van een kwekerij, maar van een aanneembedrijf (eenpitter) wat aangenomen werk uitvoerd op een paprikabedrijf. Een paprikabedrijf van slechts 1 hectare (wat erg klein is) heeft al snel een omzet van EUR 350K, en natuurlijk kosten voor allerlei inkopen. Dit naast huur voor een bedrijf, of onroerend goed op de balans.
Door de hoge prive (wat allemaal op gaat, eind 2016 zelfs een langdurig leninkje, waar geen vaste activa tegenover staat maakt dat ik niet mee doe.
Verder is dit al de derde keer dat plaatsen spontaan in een andere provincie liggen bij FnC. Misschien hebben ze een kaart met nieuwe provincie indeling aan de muur hangen?
Aanneming van werk; wel omzet, geen directe kosten, geen personeelskosten, hoog privé, mag ik stellen dat we het hier hebben over een soort van
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Pecunia non olet
pi_178250287
quote:
0s.gif Op zondag 1 april 2018 14:16 schreef obligataire het volgende:

[..]

Aanneming van werk; wel omzet, geen directe kosten, geen personeelskosten, hoog privé, mag ik stellen dat we het hier hebben over een soort van
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zoiets ja. Aan de toenemende overige kosten te zien huurt hij zo af en toe een zzp'er in vanaf 2016, maar doet verder al het werk zelf. Mogelijk is dit in 2017 meer geworden, waardoor hij nu machines nodig heeft, maar dat weten we weer niet.
Als je een beetje aanpakt en doorwerkt is een omzet van 60-70K in je eentje te halen: veel uren maken, en als het normale werk wegvalt andere klussen aanpakken.
Alles bij elkaar te veel vraagtekens voor mij, dus ik doe niet mee.

[ Bericht 1% gewijzigd door ETphonehome op 02-04-2018 06:31:23 ]
pi_178251404
81% vol na 38 dagen. Nog 2 dagen! Voor 100k lening had hij de cijfers 2017 beter kunnen aangeven.
https://www.fundingcircle(...)parentHorizontalTab4
pi_178252213
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2018 10:03 schreef prins01 het volgende:
81% vol na 38 dagen. Nog 2 dagen! Voor 100k lening had hij de cijfers 2017 beter kunnen aangeven.
https://www.fundingcircle(...)parentHorizontalTab4
terechte opmerking, en eind maart moet je als ondernemer evt mbv je accountant toch als iets kunnen vertellen over je omzet / kosten/ voorlopig resultaat.
pi_178252792
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2018 10:03 schreef prins01 het volgende:
81% vol na 38 dagen. Nog 2 dagen! Voor 100k lening had hij de cijfers 2017 beter kunnen aangeven.
https://www.fundingcircle(...)parentHorizontalTab4
Eens voor mij ook de reden om geen projecten op FNC mee te pakken zonder 2017 cijfers, blijft anders veel te onzeker.
pi_178253627
De tweede hypotheek bij GvE in Doesburg tegen 7,5% gedurende 120 maanden staat open:
https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=17698
pi_178253791
Weer eens een p2p update:

Q1 2018
Bondora: -2.53%
Twino: +3.09%
Mintos: +4.54%
Viainvest: +2.92%
Finbee: +0.68%
Totaal: +3.23%

Niet echt happy met Bondora. Tsja. Ondertussen is 44% van de portefeuille daar in default. En heb maar twee maanden de afgelopen 15 maanden gehad dat het default percentage niet steeg. Kan wellicht een seizoenspatroon inzitten. Rendement het eerste half jaar 2017 was ook fractioneel negatief met een 5% rendement over de het tweede half jaar. Ik kijk het nog even aan maar zal zeker geen nieuw geld daarheen brengen.
Volgens de Bondora website scoor ik nu een rendement van 17.66% aldaar met een profit van honderden euro's. Na correctie voor defaults resteert een verlies op dit moment van 12 euro. Talk about false advertising....
Mintos scoort zo hoog dankzij de cashback actie daar. Normaal gesproken een rendement dat in lijn ligt met Twino/Viainvest.
Niet zoveel bij Finbee geïnvesteerd en één nieuw default. Rendement ligt in iedergeval al boven dat van 2018 (+0.24% voor 7 maanden). En boven het jaarrendement op mijn spaarrekening ...

[ Bericht 10% gewijzigd door BruderKlaus op 02-04-2018 12:25:30 ]
Ceterum censeo Teevum et Opsteltus esse delendam
pi_178253870
Bij LAH staat nu 507.376 genoteerd als achterstand van NPFC. Dat was vorige maand nog 549.955, een verschil van ruim 42.500 (https://www.lendahand.com/nl-NL/portfolio).
In de mail van 7 maart van LAH wordt gesproken over een terugbetaling voor juli 2017 van 38.500.
Prima natuurlijk dat het 4000 euro meer is, maar het blijft gegoochel met cijfers.

Wie weet hoeveel procent er nu is betaald van de terugbetaling van juli 2017? (Ik verwacht nog een terugbetaling van augustus en november 2017).
pi_178254850
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2018 12:07 schreef ML45 het volgende:
De tweede hypotheek bij GvE in Doesburg tegen 7,5% gedurende 120 maanden staat open:
https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=17698
Leuk stadje, Doesburg.
Ongunstige LTV verhouding maar alles lezende (2e hypotheek, neg.verklaring, mat.waarde HA, leuke rente) heb ik toch wel genoeg vertrouwen in dit project voor een bescheiden bijdrage.
Pecunia non olet
pi_178255226
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2018 12:13 schreef BruderKlaus het volgende:
Mintos: +4.54%
verbaas me over dat percentage bij Mintos.
Zelfs met veel spreiding, kortlopende leningen en Buyback moet je toch wel richting de 10% kunnen komen. Voor 4.5 % zou je mijn inziens niet bij Mintos moeten investeren
pi_178255886
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2018 13:30 schreef Frandderouw het volgende:

[..]

verbaas me over dat percentage bij Mintos.
Zelfs met veel spreiding, kortlopende leningen en Buyback moet je toch wel richting de 10% kunnen komen. Voor 4.5 % zou je mijn inziens niet bij Mintos moeten investeren

Heb zelf inderdaad 11,5%! Op jaarbasis ..
pi_178259301
Ahum. De +4.5% was over het eerste kwartaal en niet een rente op jaarbasis.
Ceterum censeo Teevum et Opsteltus esse delendam
pi_178259511
quote:
1s.gif Op zondag 1 april 2018 11:23 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

ik weet niet hoe jij je rendement berekend, maar de beter rendement dan 8.5% heeft KOM nooit geboden. Hie kom je dan gemiddekd aan 10.83?
Dat heb ik er ook bijgezet. Het nettorendement is 7,52%. Maar door uitkering van recovery van voorgaande jaren komt het rendement over Q1 boven de 10% uit.
pi_178259597
Kijk recovery bij KOM, dat is al heel wat.

Ben net door al mijn statistieken etc. heengelopen ivm de aangifte. Schrikbarende is dat ik bij GVE projecten heb lopen waar de laatste betaaldatum 2 jaar geleden is en er nog steeds geen enkele recovery, noch follow-up is geweest.

Daarom van mij ook geen cent meer naar GVE, hoe mooi de projecten ook. Andere platformen doen het in dat opzicht, in mijn ervaring, veel beter.
Er staat een flamingo in mijn gezichtsveld... Rake $3
pi_178259681
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2018 16:46 schreef drollenvanger het volgende:
Kijk recovery bij KOM, dat is al heel wat.

Ben net door al mijn statistieken etc. heengelopen ivm de aangifte. Schrikbarende is dat ik bij GVE projecten heb lopen waar de laatste betaaldatum 2 jaar geleden is en er nog steeds geen enkele recovery, noch follow-up is geweest.

Daarom van mij ook geen cent meer naar GVE, hoe mooi de projecten ook. Andere platformen doen het in dat opzicht, in mijn ervaring, veel beter.
Slechte zaak!
Je zou er nog een keer een mailtje aan kunnen wagen. Wie weet verbazen ze je :7
pi_178259848
Is Collin voor jullie bereikbaar op dit moment?
Er staat een flamingo in mijn gezichtsveld... Rake $3
pi_178259935
Collin ging website updaten dit weekend.... (dus nee) :)
pi_178260319
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2018 17:05 schreef kopersneek het volgende:
Collin ging website updaten dit weekend.... (dus nee) :)
update geslaagd, kan erin, ziet er strakker uit, nu GVE nog
pi_178260361
quote:
1s.gif Op maandag 2 april 2018 16:51 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Slechte zaak!
Je zou er nog een keer een mailtje aan kunnen wagen. Wie weet verbazen ze je :7
uit ervaring weet ik dat dat je alleen nietszeggende updates van het incassobureau krijgt
pi_178260418
quote:
1s.gif Op maandag 2 april 2018 17:23 schreef Faraday01 het volgende:

[..]

uit ervaring weet ik dat dat je alleen nietszeggende updates van het incassobureau krijgt
Nou ja, dan weet je in iedergeval of ze er nog iets mee doen of dat het project afgerond en gesloten is.
pi_178260822
quote:
12s.gif Op maandag 2 april 2018 17:21 schreef peterc het volgende:

[..]

update geslaagd, kan erin, ziet er strakker uit, nu GVE nog
De app ziet er inderdaad beter uit en heeft ook veel meer functionaliteit. Inloggen via de pc zal ik morgen even bekijken maar dit is zeker een verbetering. Jammer dat er een hoge prijs voor betaald moet worden ;(
pi_178262885
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2018 12:17 schreef Camogli het volgende:
Wie weet hoeveel procent er nu is betaald van de terugbetaling van juli 2017? (Ik verwacht nog een terugbetaling van augustus en november 2017).
44% van de inleg (plus een heel klein beetje rente)
pi_178263523
quote:
Net de pitch nog eens bekeken, en daarbij valt me iets op. Bij de updates staat nu een link naar een plattegrond van het park met daarop aangegeven de huisjes waarop All4funding een hypothecaire inschrijving heeft, plus een lijst van alle huisjes met hun huidige status. De huisjes die aan all4funding zouden zijn verpand staan hier aangemerkt als zijnde "verkocht". Is dat niet vreemd?
pi_178265568
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2018 19:33 schreef OpDieFiets het volgende:

[..]

44% van de inleg (plus een heel klein beetje rente)
dank je.
In juni beginnen met de juli 2017 betaling. In elk geval komt het geld nog terug, vooralsnog.
pi_178266616
quote:
1s.gif Op maandag 2 april 2018 21:19 schreef Camogli het volgende:

[..]

dank je.
In juni beginnen met de juli 2017 betaling. In elk geval komt het geld nog terug, vooralsnog.
Ik blijf het te zot voor woorden vinden dat er geen enkele rentecompensatie is.
pi_178270960
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2018 20:05 schreef OpDieFiets het volgende:

[..]

Net de pitch nog eens bekeken, en daarbij valt me iets op. Bij de updates staat nu een link naar een plattegrond van het park met daarop aangegeven de huisjes waarop All4funding een hypothecaire inschrijving heeft, plus een lijst van alle huisjes met hun huidige status. De huisjes die aan all4funding zouden zijn verpand staan hier aangemerkt als zijnde "verkocht". Is dat niet vreemd?
Als deze pas over anderhalf jaar worden afgenomen door de nieuwe eigenaar zou het kunnen. Het risico voor de investeerders zou dan alleen kunnen zijn als het huisje ondanks contract niet wordt afgenomen. Enige toelichting op de site ter verduidelijking zou welkom zijn

[ Bericht 0% gewijzigd door djh77 op 03-04-2018 05:27:42 ]
pi_178270965
quote:
1s.gif Op maandag 2 april 2018 21:55 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Ik blijf het te zot voor woorden vinden dat er geen enkele rentecompensatie is.
Helemaal eens. Rente was voor de meeste projecten maar 3%. Binnenkort lopen ze een jaar achter. Dat hakt wel in op het rendement. Hier kijkt lendahand heel anders tegenaan. Door deze houding ben ik totaal gestopt totdat alle euro's van NPFC terugzijn. Dat zal in dit tempo ergens 2020 zijn. Dan is het ook nog maar de vraag of ik opnieuw ga inleggen bij lendahand
pi_178272267
Heeft iemand toevallig de totalen van reeds uitbetaalde en nog te ontvangen rente al ergens kunnen vinden in het nieuwe Collin dashboard? Ik zou ze verwachten bij Investeringsportefeuille, maar daar staat bij het label Te ontvangen rente het bedrag aan reeds ontvangen rente. Foutje dus. Ik zou ze graag allebei zien eerlijk gezegd.
pi_178272563
quote:
14s.gif Op dinsdag 3 april 2018 09:03 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:
Heeft iemand toevallig de totalen van reeds uitbetaalde en nog te ontvangen rente al ergens kunnen vinden in het nieuwe Collin dashboard?
Dit staat onder Investeringsportefeuille.

@
Vervelend dat de fee fors omhoog gaat bij Collin, ik heb nu bijna 20 projecten daar en ik denk er sterk over na om te stoppen.

GvE ook een vreemd verhaal, fee verhogen mede vanwege de betaalbundels maar tot op heden komt elk project nog los op mijn IBAN rekening.
pi_178272675
Iemand wat tips voor Mintos?
Waar op te letten etc, voorbeeld van een filter?
pi_178272722
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 april 2018 09:29 schreef SunnyCrowder het volgende:
Dit staat onder Investeringsportefeuille.
Wellicht kijk ik er overheen, maar bij investeringsportefeuille zie ik onderaan bij Totaal portefeuille alleen de Te ontvangen rente staan, die bovendien de verkeerde waarde bevat (namelijk de reeds ontvangen rente). Ik wil ze graag beide zien, reeds ontvangen en nog te ontvangen rente, dat kon in het oude dashboard volgens mij wel.
pi_178272912
Amsterdam is teruggetrokken door GvE:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_178272928
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 april 2018 09:57 schreef SunnyCrowder het volgende:
Amsterdam is teruggetrokken door GvE:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Je zou verwachten dat die van 100% dan wel doorging. Maar had al zo'n vermoeden, dus heb gisterenavond maar een duit in Doesburg gedaan.
pi_178273196
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 april 2018 09:59 schreef Ron1986 het volgende:

[..]

Je zou verwachten dat die van 100% dan wel doorging. Maar had al zo'n vermoeden, dus heb gisterenavond maar een duit in Doesburg gedaan.
Hoe zo had jij dat verwacht dan? Met maar ongeveer de helft van het geld kan hij het nieuwe pand toch niet aankopen?

Blijft jammer maar op naar de volgende.
pi_178273344
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 april 2018 10:21 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Hoe zo had jij dat verwacht dan? Met maar ongeveer de helft van het geld kan hij het nieuwe pand toch niet aankopen?

Blijft jammer maar op naar de volgende.
Als ik d'r nogmaals over nadenk lijkt het me inderdaad onwaarschijnlijk, zou een vreemde constructie worden ;) . volgende keer beter w/
pi_178273469
Windpark Krammer op duurzaaminvesteren staat sinds 10.00 uur open, 25% ingelegd
pi_178274063
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 april 2018 10:42 schreef Aalsmeer15 het volgende:
Windpark Krammer op duurzaaminvesteren staat sinds 10.00 uur open, 25% ingelegd
Zojuist even in het memorandum gekeken voor de verhouding tussen E.V., achtergestelde obligaties, en V.V.:
E.V.: 30 mio
achtergestelde lening (Enercon): 10mio
achtergestelde obligatie: 10mio
V.V. (zekerheden gevestigd): 164mio

Kortom: E.V. is 14%, inclusief achtergestelde lening+obligatie (obligatie en achtergestelde lening Enercon zijn van gelijke rang) wordt het risicodragend vermogen 23%. Ik stap hier niet in voor 6-8%.
pi_178274114
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 april 2018 09:57 schreef SunnyCrowder het volgende:
Amsterdam is teruggetrokken door GvE:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Tsja, heel jammer.
Ik ben wel benieuwd of Aankoop Vastgoed Den Haag nu wel volkomt.
Zou m.i. nogal onlogisch zijn.
Het aflossingsvrije gedeelte heeft bijvoorbeeld een aanzienlijk hogere ltv en tegelijkertijd een flink lagere rente.....
Maar goed, alle logica lijkt vaak zoek te zijn bij crowdfunding investeerders.
pi_178274230
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 april 2018 11:17 schreef TisIk het volgende:

[..]

Tsja, heel jammer.
Ik ben wel benieuwd of Aankoop Vastgoed Den Haag nu wel volkomt.
Zou m.i. nogal onlogisch zijn.
Het aflossingsvrije gedeelte heeft bijvoorbeeld een aanzienlijk hogere ltv en tegelijkertijd een flink lagere rente.....
Maar goed, alle logica lijkt vaak zoek te zijn bij crowdfunding investeerders.
Ze hebben meer tijd dan in A'dam. A'dam was in 60 dagen wel vol gekomen. Den Haag zal wellicht voor het aflossingsvrije gedeelte de rente nog een keer moeten verhogen
pi_178274941
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 april 2018 11:25 schreef djh77 het volgende:

[..]

Ze hebben meer tijd dan in A'dam. A'dam was in 60 dagen wel vol gekomen. Den Haag zal wellicht voor het aflossingsvrije gedeelte de rente nog een keer moeten verhogen
Je kan ook de volgende conclusie trekken:

Door het gedoe hebben de helft van de eerdere investeerders zich niet opnieuw ingeschreven.
Zo zie je maar eens hoe belangrijk het is om alles gelijk goed te publiceren!
pi_178275362
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2018 20:05 schreef OpDieFiets het volgende:

[..]

Net de pitch nog eens bekeken, en daarbij valt me iets op. Bij de updates staat nu een link naar een plattegrond van het park met daarop aangegeven de huisjes waarop All4funding een hypothecaire inschrijving heeft, plus een lijst van alle huisjes met hun huidige status. De huisjes die aan all4funding zouden zijn verpand staan hier aangemerkt als zijnde "verkocht". Is dat niet vreemd?
De huisjes zijn niet verkocht. Sterker nog de huisjes worden als laatste verkocht. Ik weet niet of dit nu de beste strategie is:
quote:
De huisjes zijn op “verkocht” gezet voor de makelaars. Het is de bedoeling dat de makelaars eerst met andere huisjes aan de slag gaan voor verkoop, zodat de crowdfunders van All4Funding zolang mogelijk de huisjes als onderpand behouden.
pi_178275399
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 april 2018 12:34 schreef djh77 het volgende:
De huisjes zijn op “verkocht” gezet voor de makelaars. Het is de bedoeling dat de makelaars eerst met andere huisjes aan de slag gaan voor verkoop, zodat de crowdfunders van All4Funding zolang mogelijk de huisjes als onderpand behouden.
Lijkt er dus meer op dat de crowdfunders de zekerheid in dit project zijn. Bovendien is het aangeven dat de andere huisjes verkocht zijn ook niet netjes t.a.v de kopers van de overige huisjes.... dikke No go dus

[ Bericht 8% gewijzigd door Frandderouw op 03-04-2018 13:34:10 ]
pi_178276535
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 april 2018 12:34 schreef djh77 het volgende:
De huisjes zijn niet verkocht. Sterker nog de huisjes worden als laatste verkocht. Ik weet niet of dit nu de beste strategie is:

[..]

Bedankt voor het navragen!
pi_178277165
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 april 2018 12:36 schreef Frandderouw het volgende:

[..]

Lijkt er dus meer op dat de crowdfunders de zekerheid in dit project zijn. Bovendien is het aangeven dat de andere huisjes verkocht zijn ook niet netjes t.a.v de kopers van de overige huisjes.... dikke No go dus
Reactie All4Funding
quote:
Bij verkoop van 12 van de 26 huisjes is er al genoeg opbrengst om alle kortlopende leningen inclusief rente af te betalen (ook de crowdfundinglening).
Er zijn inmiddels al 2 huisjes verkocht. Dus nog 10 te gaan. Afgaande op wat de makelaars zeggen en wat ze op dit moment in de pijplijn hebben aan belangstelling, gaat dat geen probleem worden.
pi_178277309
Papa johns op CC:
https://www.capitalcircle.nl/investeren/316-papa-johns-den-haag

[ Bericht 0% gewijzigd door djh77 op 03-04-2018 14:29:02 ]
pi_178277414
quote:
Zijn we Yilmaz niet al eens eerder tegengekomen in CF land?

Pitch gelezen. Ik doe niet mee met deze horeca starter. Te veel risico. Ik vraag me ook af hoe hard de borgstelling van de FC keten is van 60K

[ Bericht 5% gewijzigd door NaRegenDeZon op 03-04-2018 14:31:35 ]
  dinsdag 3 april 2018 @ 14:05:49 #167
20979 darktower
www.twitter.com/locuta
pi_178277416
quote:
Ik ging eens googelen naar die Adem Yilmaz, om te zien over welk energiebedrijf het nu gaat. Green Dutch Energie, een site waar nauwelijks iets op staat, voor het laatst geüpdatet in 2015, en waar verder niets over te vinden is..
Auteur van de boeken "Van Rotterdam naar het Witte Huis" (Obama) en "Project Homerus" (DSB)
pi_178280273
1e hypotheekhouder Doesburg (GVE 17698) is dezelfde als 1e hypotheekhouder Theaterrestaurant Klif12 (GVE 16049)
https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=17698
https://www.geldvoorelkaa(...)gevens.aspx?id=16049

loopt via https://www.mogelijk.nl/ inleg vanaf100k
pi_178280647
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 april 2018 15:57 schreef djh77 het volgende:
1e hypotheekhouder Doesburg (GVE 17698) is dezelfde als 1e hypotheekhouder Theaterrestaurant Klif12 (GVE 16049)
https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=17698
https://www.geldvoorelkaa(...)gevens.aspx?id=16049

loopt via https://www.mogelijk.nl/ inleg vanaf100k
het zou me niet verbazen als mogelijk.nl klanten nadat ze hen voorzien hebben van lening met een eerste hypotheek tot 60% LTV voor de volgende 40% als intermediair de klant doorverwijst naar GvE voor het gedeelte in het risico gebied.
pi_178284124
Ik begrijp GvE niet, project: Fidesta 't Vissershûs heeft er van 2 februari tot 22 maart over gedaan om vol te komen waarbij het eindbedrag van ¤ 538.500 verlaagd is naar ¤ 330.000 en nu wordt deze 10 dagen later weer open gezet voor ¤ 700!!. Met dit soort doorlooptijden maakt GvE zich meer dan belachelijk. Voordat een investeerder rendement krijgt zitten we al weer snel in juni. Kortom heren van GvE zoals ik in augustus jullie al gemaild heb, ga aan de slag met jullie administratieve organisatie.
pi_178284681
Gewetensvraag; krijgen jullie de stand van de wallet bij SIG, aangesloten met de ontvangsten per project? Ik niet, zelfs niet als ik helemaal terug ga naar het begin.

Het lijkt er een beetje op dat een paar projecten voor lopen op schema...........
Pecunia non olet
pi_178285007
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 april 2018 19:36 schreef obligataire het volgende:
Gewetensvraag; krijgen jullie de stand van de wallet bij SIG, aangesloten met de ontvangsten per project? Ik niet, zelfs niet als ik helemaal terug ga naar het begin.

Het lijkt er een beetje op dat een paar projecten voor lopen op schema...........
Het ligt aan deze maand. Vorige maand heb ik geld van mijn wallet opgenomen en stond het saldo op 0. Mijn walletsaldo heeft een te hoog saldo aan. Het Amsterdamse nieuwbouwproject is bij mij nog niet geboekt, maar dit is ook niet het exacte verschil

[ Bericht 4% gewijzigd door djh77 op 03-04-2018 20:06:15 ]
pi_178285079
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 april 2018 19:36 schreef obligataire het volgende:
Gewetensvraag; krijgen jullie de stand van de wallet bij SIG, aangesloten met de ontvangsten per project? Ik niet, zelfs niet als ik helemaal terug ga naar het begin.

Het lijkt er een beetje op dat een paar projecten voor lopen op schema...........
lukt mij ook niet en ik mis deze maand daarnaast aansluiting tussen het totaal bedrag en de som van alle deelbetalingen
pi_178285645
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 april 2018 19:13 schreef ML45 het volgende:
Ik begrijp GvE niet, project: Fidesta 't Vissershûs heeft er van 2 februari tot 22 maart over gedaan om vol te komen waarbij het eindbedrag van ¤ 538.500 verlaagd is naar ¤ 330.000 en nu wordt deze 10 dagen later weer open gezet voor ¤ 700!!. Met dit soort doorlooptijden maakt GvE zich meer dan belachelijk. Voordat een investeerder rendement krijgt zitten we al weer snel in juni. Kortom heren van GvE zoals ik in augustus jullie al gemaild heb, ga aan de slag met jullie administratieve organisatie.
Je hoeft toch pas te betalen nadat het gehele bedrag toegezegd is? In de tussentijd kan het geld ergens anders renderen.
pi_178286192
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 april 2018 19:36 schreef obligataire het volgende:
Gewetensvraag; krijgen jullie de stand van de wallet bij SIG, aangesloten met de ontvangsten per project? Ik niet, zelfs niet als ik helemaal terug ga naar het begin.

Het lijkt er een beetje op dat een paar projecten voor lopen op schema...........
Bij mij klopt het precies.
I check het elke maand.
pi_178286931
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 april 2018 20:13 schreef crowdiefunder het volgende:

[..]

Je hoeft toch pas te betalen nadat het gehele bedrag toegezegd is? In de tussentijd kan het geld ergens anders renderen.
Als andere investeerders niet betalen, kan GvE besluiten het project weer open te stellen om het hele bedrag alsnog te funden.
pi_178286955
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 april 2018 20:29 schreef TisIk het volgende:

[..]

Bij mij klopt het precies.
I check het elke maand.
Dan zit het verschil dus in een project waar jij niet inzit.
pi_178286983
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 april 2018 20:29 schreef TisIk het volgende:

[..]

Bij mij klopt het precies.
I check het elke maand.
Dat doe ik ook, en vorige maand klopte het, maar nu heb ik ineens een saldo dat lichtjes te hoog is.

Het zou aan de projecten Dorpsweg en Aristotelesstraat kunnen liggen; het verschil is (toevallig??) gelijk aan één termijn van elk. Zit jij ook in deze projecten?
Pecunia non olet
pi_178287121
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 april 2018 20:50 schreef djh77 het volgende:

[..]

Als andere investeerders niet betalen, kan GvE besluiten het project weer open te stellen om het hele bedrag alsnog te funden.
Snap ik, maar het is niet zo dat je vanaf begin februari je geld al zonder rente kwijt bent. Het heeft nu 10 dagen vertraging + de rest wat nog komen gaat bij gve (en dat is zeer wisselend, daar ben ik het zeker mee eens!).
pi_178294757
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 april 2018 20:51 schreef obligataire het volgende:

[..]

Dat doe ik ook, en vorige maand klopte het, maar nu heb ik ineens een saldo dat lichtjes te hoog is.

Het zou aan de projecten Dorpsweg en Aristotelesstraat kunnen liggen; het verschil is (toevallig??) gelijk aan één termijn van elk. Zit jij ook in deze projecten?
Volgens mij niet. Ik zit in beide en het totaalverschil is bij mij ongeveer 1 termijn (Bv. Klaroen straat minus een paar cent die ik niet linken aan 1 van de projecten). Verschil bij mij is dus niet deze 2 projecten.

[ Bericht 0% gewijzigd door djh77 op 04-04-2018 08:02:45 ]
pi_178295145
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 april 2018 11:14 schreef ETphonehome het volgende:

[..]

Zojuist even in het memorandum gekeken voor de verhouding tussen E.V., achtergestelde obligaties, en V.V.:
E.V.: 30 mio
achtergestelde lening (Enercon): 10mio
achtergestelde obligatie: 10mio
V.V. (zekerheden gevestigd): 164mio

Kortom: E.V. is 14%, inclusief achtergestelde lening+obligatie (obligatie en achtergestelde lening Enercon zijn van gelijke rang) wordt het risicodragend vermogen 23%. Ik stap hier niet in voor 6-8%.
En vol binnen 1 dag (5% overschreven). Iemand hier die hierin meegedaan heeft, of er een andere mening over heeft als ik?
pi_178296111
NPEX heeft een vergunning om secondair te handelen, als eerste CF platform.

---

Wat vinden jullie van de nieuwe FNC Timmerbedrijf Nieuw Gereedschap?
https://www.fundingcircle.com/nl/investor/loans/36083

Ik denk dat ik hem mee ga nemen, aardige cijfers +2017, klein bedrag en goed verhaal.
pi_178296885
Ja, die 10K komt wel terug zou je denken.. Ik begrijp alleen de 2 werknemers niet en de personeelskosten van ¤700. Schoonmaakster voor 4 uur per maand?

dank voor de Npex info, had nog niet gehoord van deze partij. Heb jij / iemand ervaringen van met dit platform?

[ Bericht 28% gewijzigd door kopersneek op 04-04-2018 10:15:40 (vraagje erbij..) ]
pi_178296959
https://www.fundingcircle(...)parentHorizontalTab4

Ik zit nog even naar de balanscijfers te kijken maar snap er weinig van. Het lijkt net alsof hij privé bezit (een auto?) heeft ingebracht om het EV wat op te krikken. Ik ruik gerotzooi met de cijfers.......

En het resultaat in 2016 is slecht en 2017 is niet bekend. No go.
Pecunia non olet
pi_178297184
https://www.fundingcircle.com/nl/investor/loans/37748

Deze is interessanter........het bedrijf bestaat al 16 jaar.

Heeft erg veel schuld maar daar staat een eigen pand en een bedrijfsvoorraad tegenover.
Constant resultaat en ik heb niet de indruk dat hij privé met geld loopt te smijten........
Pecunia non olet
  woensdag 4 april 2018 @ 10:41:18 #186
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_178297252
Nieuwe bij TRINE met investment protection van 60%. Garantie is afgegeven door Sida, die de helft van het Zweedse budget voor ontwikkelingshulp ter beschikking heeft.
¤ 1000000
6,75%
42 maanden
eerste terugbetaling: rente november 2018, daarna rente en aflossing per kwartaal
pi_178298045
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 april 2018 20:51 schreef obligataire het volgende:

[..]

Dat doe ik ook, en vorige maand klopte het, maar nu heb ik ineens een saldo dat lichtjes te hoog is.

Het zou aan de projecten Dorpsweg en Aristotelesstraat kunnen liggen; het verschil is (toevallig??) gelijk aan één termijn van elk. Zit jij ook in deze projecten?
Ik zit wel in Aristotelesstraat, maar niet in in Dorpsweg.
Ik controleer iedere maand (m.b.v. Excel) of de ontvangen bedragen overeenkomen met de bedragen in de betaalschema's van de projecten en daarnaast het totaal in mijn Wallet met de ontvangen bedragen.
Op de één of andere manier heb ik (helaas) het gevoel dat je dit moet doen bij SiG.
Het enige incorrecte wat ik tot nu toe heb ontdekt, is dat ik een paar keer 1 cent meer ontving dan in het betaalschema aangegeven (ik neem aan een afrondingsprobleempje).
Die extra centen stonden ook keurig in de Wallet.
Voor de zekerheid ook nog even met de hand nagerekend: saldo 8/3 (= na aflossing JOL) + alle rente (ik heb alleen aflossingsvrij) van daarna = precies het saldo in de Wallet.
pi_178298363
quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2018 10:41 schreef crowd-fundi het volgende:
Nieuwe bij TRINE met investment protection van 60%. Garantie is afgegeven door Sida, die de helft van het Zweedse budget voor ontwikkelingshulp ter beschikking heeft.
¤ 1000000
6,75%
42 maanden
eerste terugbetaling: rente november 2018, daarna rente en aflossing per kwartaal
Begrijp ik het goed dat je 8.75% op jaarbasis vangt als je 1000 euro of meer investeert ? En daarnaast 60% van de hoofdsom gegarandeerd is door het SIDA?
hmmm als dat zo is zou het een aardig alternatief zijn voor lendahand. :?
pi_178298480
quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2018 11:22 schreef TisIk het volgende:

[..]

Ik zit wel in Aristotelesstraat, maar niet in in Dorpsweg.
Ik controleer iedere maand (m.b.v. Excel) of de ontvangen bedragen overeenkomen met de bedragen in de betaalschema's van de projecten en daarnaast het totaal in mijn Wallet met de ontvangen bedragen.
Op de één of andere manier heb ik (helaas) het gevoel dat je dit moet doen bij SiG.
Het enige incorrecte wat ik tot nu toe heb ontdekt, is dat ik een paar keer 1 cent meer ontving dan in het betaalschema aangegeven (ik neem aan een afrondingsprobleempje).
Die extra centen stonden ook keurig in de Wallet.
Voor de zekerheid ook nog even met de hand nagerekend: saldo 8/3 (= na aflossing JOL) + alle rente (ik heb alleen aflossingsvrij) van daarna = precies het saldo in de Wallet.
Zit je ook in de Klaroenstraat?: https://investeren.sameni(...)nstraat-te-amsterdam Het vermoeden is dat dit de boosboener is qua verschil
  woensdag 4 april 2018 @ 11:46:15 #190
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_178298508
Er gaat iemand helemaal los op Lorenzo van de telefoondiscounter (KOM).
Tot nooit .......
pi_178298512
Sinds de Klaroenstraat (vanochtend was die daar ineens) wel weer tussen mijn transacties staat in de maand april klopt het saldo bij mij weer.

quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2018 10:12 schreef kopersneek het volgende:
dank voor de Npex info, had nog niet gehoord van deze partij. Heb jij / iemand ervaringen van met dit platform?
Ik zit in een aantal obligatie leningen en heb wat in het Super Winkel Fonds zitten. Tot nu toe tevreden maar ik heb hier eerder ook gelezen dat obligatie leningen 'gevaarlijker' zijn. SWF zijn aandelen en kunnen dus meer of minder waard worden.

[ Bericht 37% gewijzigd door SunnyCrowder op 04-04-2018 11:57:55 ]
pi_178298613
quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2018 11:43 schreef djh77 het volgende:

[..]

Zit je ook in de Klaroenstraat?: https://investeren.sameni(...)nstraat-te-amsterdam Het vermoeden is dat dit de boosboener is qua verschil
Nee, zit ik niet in.
  woensdag 4 april 2018 @ 12:12:46 #193
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_178299016
quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2018 11:37 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Begrijp ik het goed dat je 8.75% op jaarbasis vangt als je 1000 euro of meer investeert ? En daarnaast 60% van de hoofdsom gegarandeerd is door het SIDA?
hmmm als dat zo is zou het een aardig alternatief zijn voor lendahand. :?
Ik kan die 8,75% niet vinden. Wel 11%, als je 50K of meer investeert. Daarbij is de hoofdsom niet gegarandeerd door Sida.
Bij investering van 100K of meer krijg je ook die 11% én is de hoofdsom gegarandeerd tot 60%.
pi_178299280
quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2018 11:46 schreef Speekselklier het volgende:
Er gaat iemand helemaal los op Lorenzo van de telefoondiscounter (KOM).
"helemaal los gaan" vind ik nog wel meevallen: er staan nu twee investeerdersreacties, waar in de eerste - met reden - lichtelijk geirriteerd gevraagd wordt waarom vragen meerdere dagen onbeantwoord blijven.
In de tweede reactie gaat het zoals de vraagsteller al aangeeft om een resume van de pitch en de eerder gegeven antwoorden.
Ik vraag me trouwens af hoeveel van de investeerders hun investering terug zullen trekken als ze nog eens kritisch door de antwoorden heen lezen.
pi_178299344
quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2018 12:12 schreef crowd-fundi het volgende:

[..]

Ik kan die 8,75% niet vinden. Wel 11%, als je 50K of meer investeert. Daarbij is de hoofdsom niet gegarandeerd door Sida.
Bij investering van 100K of meer krijg je ook die 11% én is de hoofdsom gegarandeerd tot 60%.
Staat rechts op de pagina:

https://www.jointrine.com/campaign/bboxx%202
  woensdag 4 april 2018 @ 12:59:31 #196
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_178299850
quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2018 12:34 schreef djh77 het volgende:

[..]

Staat rechts op de pagina:
[ afbeelding ]
https://www.jointrine.com/campaign/bboxx%202
Ik zag het niet. Gebruik Firefox en een adblocker.
Even in Chrome zonder adblocker geopend. Nu zie ik het inderdaad staan.
Overigens: In de FAQ wordt gesproken over totaal 8,5% ipv 8,75%.
Bedankt voor je toelichting!
pi_178301275
Nieuw project op geldvoorelkaar:
Naam: Ada Vastgoed
Leendoel: Onroerend goed
Bedrag: 155.000 euro
Rente: 8,0%
Looptijd: 24 maanden
Classificatie: 5
Graydon rating: 0,36
www.geldvoorelkaar.nl/gel(...)roject.aspx?id=17925
pi_178301407
Zie dat lah nu een project in Mexico heeft. Voor mij een nieuw land, of wellicht heb ik eerdere projecten niet gezien.

Verder tonen ze nu in het dashboard saldo niet meer de inleg op projecten die nog niet van start zijn gegaan. Dat zie je dan in de details staan, dat ze dat bedrag weer van het saldo aftrekken.

Ik vind het niet handig. (voor mijn snelle overzicht).

NPEX: fijn dat er straks weer handel mogelijk is. Wel vind ik de 2 huidig aangeboden obligatieleningen niet aantrekkelijk, voelt voor mij als herfinanciering van de eerdere leningen.
pi_178302127
quote:
14s.gif Op woensdag 4 april 2018 14:04 schreef Horsemen het volgende:
Nieuw project op geldvoorelkaar:
Naam: Ada Vastgoed
Leendoel: Onroerend goed
Bedrag: 155.000 euro
Rente: 8,0%
Looptijd: 24 maanden
Classificatie: 5
Graydon rating: 0,36
www.geldvoorelkaar.nl/gel(...)roject.aspx?id=17925
Hij wilt nog 3 woningen aankopen en dit zou +/- 600k zijn. Komen wat kosten op en hij zou 520k eigen middelen inbrengen.
Het eigen vermogen zou 430k zijn en zijn HA positie is van morele waarde.
Waar komt die extra ton vandaan?

Is dit weer een geval waar gve geen hypotheekrecht mag hebben?

Het lijkt me een interessant project maar de zekerheden ontbreken
pi_178302467
quote:
1s.gif Op woensdag 4 april 2018 14:39 schreef jsuijker het volgende:

[..]

Hij wilt nog 3 woningen aankopen en dit zou +/- 600k zijn. Komen wat kosten op en hij zou 520k eigen middelen inbrengen.
Het eigen vermogen zou 430k zijn en zijn HA positie is van morele waarde.
Waar komt die extra ton vandaan?

Is dit weer een geval waar gve geen hypotheekrecht mag hebben?

Het lijkt me een interessant project maar de zekerheden ontbreken
Ja hoor, hier zou GvE wel hypotheek op kunnen vestigen maar de geldnemer heeft hier geen zin in c.q. “niet praktisch”. Daardoor is de geboden rente wel wat hoger maar inderdaad zonder echte zekerheden.

“Hoewel ik meerdere panden in eigendom heb die niet belast zijn met hypotheek, is het niet praktisch om hier hypotheek op te laten vestigen omdat deze panden steeds kort in mijn bezit zijn en de panden steeds wisselen. Het is de bedoeling ze aan te kopen, te renoveren en binnen 6 maanden weer te verkopen. Natuurlijk vertegenwoordigen deze panden wel een behoorlijke waarde.”
pi_178302469
quote:
1s.gif Op woensdag 4 april 2018 14:39 schreef jsuijker het volgende:
Is dit weer een geval waar gve geen hypotheekrecht mag hebben?

Het lijkt me een interessant project maar de zekerheden ontbreken
Nee het is een zakelijk project, dus hypotheek is mogelijk. Het geld gaat hij gebruiken om panden te kopen die op de markt gaan komen. Hij heeft geen concreet plan nog.

quote:
Ik wil graag dit jaar aanvullend nog 3 woningen aankopen, verbouwen en daarna weer verkopen. De bedragen zijn indicatief, dit is afhankelijk van het aanbod. Gemiddeld zal de aankoop ¤ 200.000,- bedragen en de verbouw ¤ 20.000,- per woning. Ik verwacht deze woningen voor ¤ 260.000,- per stuk weer te kunnen verkopen. Het overgrote deel van deze aankopen kan ik uit eigen middelen betalen, ik heb voor een klein gedeelte aanvullende financiering nodig.
pi_178302833
quote:
14s.gif Op woensdag 4 april 2018 14:51 schreef Horsemen het volgende:
Het lijkt me een interessant project maar de zekerheden ontbreken
Ja hoor, hier zou GvE wel hypotheek op kunnen vestigen maar de geldnemer heeft hier geen zin in c.q. “niet praktisch”. Daardoor is de geboden rente wel wat hoger maar inderdaad zonder echte zekerheden.

“Hoewel ik meerdere panden in eigendom heb die niet belast zijn met hypotheek, is het niet praktisch om hier hypotheek op te laten vestigen omdat deze panden steeds kort in mijn bezit zijn en de panden steeds wisselen. Het is de bedoeling ze aan te kopen, te renoveren en binnen 6 maanden weer te verkopen. Natuurlijk vertegenwoordigen deze panden wel een behoorlijke waarde.”
Het had mooier geweest als hij met die 22 appartementen iets geregeld zou hebben qua hypotheek. Had me wel voor kunnen stellen dat je er een aantal aan zou houden om vervolgens te verhuren en waarmee dus zekerheden ingebracht kunnen worden. En met zulke projecten en steeds een aantal appartementen achter de hand houden zou hij een behoorlijke cashflow kunnen genereren en daadwerkelijk hypotheken kunnen vestigen voor financiering van volgende projecten.

Maar dan is zijn bedrijfsvoering heel anders als nu, maar had voor 'ons' wel meer zekerheden kunnen betekenen.

Ik twijfel nog maar wanneer de betaling stagneert zal er denk ik weinig te halen zijn (iig de mogelijkheid van meer kapers met mogelijk wel zekerheden).
pi_178302875
quote:
Papa johns is weer verwijderd van cc.

Nu een Car Finance:
https://www.capitalcircle(...)-finance-rotterdam-2
pi_178302883
quote:
14s.gif Op woensdag 4 april 2018 14:04 schreef Horsemen het volgende:
Nieuw project op geldvoorelkaar:
Naam: Ada Vastgoed
Leendoel: Onroerend goed
Bedrag: 155.000 euro
Rente: 8,0%
Looptijd: 24 maanden
Classificatie: 5
Graydon rating: 0,36
www.geldvoorelkaar.nl/gel(...)roject.aspx?id=17925
Ik zit in het eerste project van deze meneer, maart 2016 Naar mijn mening wil die een beetje te hard groeien: o.a. een kantoorpand aangekocht (gedeeltelijk projectfinancier) wat 22 appartementen moeten worden.
Leuk concept, op papier leuke marges, maar als hij echt een stijgende lijn vanaf 2015 had gehad, met de papieren marges was zijn E.V. nu flink groter geweest.
Van de GvE lening staat nu nog ruim een ton open, eind 2017 had hij dus nog zo'n 5 ton ergens anders open staan.
Ik sla deze keer over, maar ga er vanuit dat er genoeg geld in de markt zit om de aflossingen van project 1 de komende maanden veilig te stellen :) - zet cynische mode weer uit: het is best een aardig project, maar ik hou mijn kruit even droog -
pi_178302997
quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2018 15:07 schreef djh77 het volgende:
Papa johns is weer verwijderd van cc.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_178303907
quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2018 15:07 schreef ETphonehome het volgende:

[..]

Ik zit in het eerste project van deze meneer, maart 2016 Naar mijn mening wil die een beetje te hard groeien: o.a. een kantoorpand aangekocht (gedeeltelijk projectfinancier) wat 22 appartementen moeten worden.
Leuk concept, op papier leuke marges, maar als hij echt een stijgende lijn vanaf 2015 had gehad, met de papieren marges was zijn E.V. nu flink groter geweest.
Van de GvE lening staat nu nog ruim een ton open, eind 2017 had hij dus nog zo'n 5 ton ergens anders open staan.
Ik sla deze keer over, maar ga er vanuit dat er genoeg geld in de markt zit om de aflossingen van project 1 de komende maanden veilig te stellen :) - zet cynische mode weer uit: het is best een aardig project, maar ik hou mijn kruit even droog -
Ik zit ook in project 1. Zal dus voor de spreiding ook niet aan dit opzich aardige project meedoen. Overigens zou hij voor deze lening toch best een hypotheek op het om te bouwen kantoorpand kunnen geven. Of zou hij dan in de problemen komen als hij de afzonderlijke appartementen los wil verkopen?

Afijn het project zal inderdaad wel vol komen ook zonder hypotheek. Dit soort korte projecten liggen altijd wel goed in de markt.
pi_178303933
quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2018 15:59 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Overigens zou hij voor deze lening toch best een hypotheek op het om te bouwen kantoorpand kunnen geven. Of zou hij dan in de problemen komen als hij de afzonderlijke appartementen los wil verkopen?
Gaat niet lukken als deze binnen 24 maanden worden verkocht. Hij geeft aan de meeste panden binnen 6 maanden te verkopen. Dat is wel een korte doorlooptijd om een hypotheek te vestigen.
pi_178304571
quote:
1s.gif Op woensdag 4 april 2018 14:39 schreef jsuijker het volgende:

[..]

Hij wilt nog 3 woningen aankopen en dit zou +/- 600k zijn. Komen wat kosten op en hij zou 520k eigen middelen inbrengen.
Het eigen vermogen zou 430k zijn en zijn HA positie is van morele waarde.
Waar komt die extra ton vandaan?

Is dit weer een geval waar gve geen hypotheekrecht mag hebben?

Het lijkt me een interessant project maar de zekerheden ontbreken
Hoe weten we zo zeker dat die 520K daadwerkelijk eigen geld is? Ik heb daar toch wel twijfels over want ik ga er vanuit dat zijn eigen vermogen geïnvesteerd zit in stenen.
Misschien betreft het wel een projectfinanciering. Dat zou pijnlijk zijn want schuldstapeling is toch héél iets anders qua risico.
Pecunia non olet
pi_178305629
quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2018 16:35 schreef obligataire het volgende:

[..]

Hoe weten we zo zeker dat die 520K daadwerkelijk eigen geld is? Ik heb daar toch wel twijfels over want ik ga er vanuit dat zijn eigen vermogen geïnvesteerd zit in stenen.
Misschien betreft het wel een projectfinanciering. Dat zou pijnlijk zijn want schuldstapeling is toch héél iets anders qua risico.
Ik snap de H.A. van morele aard ook niet. Zijn vermogen zit vermoedelijk in de stenen van de B.V'. maar hij is is de enige eigenaar van deze B.V.
Dus die aandelen zouden een waarde moeten vertegenwoordigen die niet van morele aard is, dus een H.A. van materiële aard lijkt me dan het geval een beter statement, tenzij er van de cijfers geen zak klopt.

Afijn hoe zit het nu werkelijk?
pi_178305865
quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2018 17:29 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Dus die aandelen zouden een waarde moeten vertegenwoordigen die niet van morele aard is, dus een H.A. van materiële aard lijkt me dan het geval een beter statement, tenzij er van de cijfers geen zak klopt.
Hij zal prive geen reserves hebben naast de aandelen in zijn bv. Om dat een materiële waarde te noemen vind ik dan weer vreemd, omdat de leningnemer de bv is. Het gaat bij HA natuurlijk om de extra waarde buiten de bv.

Overigens zit ik ook in project 1, en ben toentertijd als incentive met hem naar een vastgoedveiling meegeweest. Aardige kerel, was zeer open in hoe hij zijn projecten aanpakte. Ik heb wel vertrouwen in hem.
pi_178305930
quote:
14s.gif Op woensdag 4 april 2018 17:40 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:
Hij zal prive geen reserves hebben naast de aandelen in zijn bv. Om dat een materiële waarde te noemen vind ik dan weer vreemd, omdat de leningnemer de bv is. Het gaat bij HA natuurlijk om de extra waarde buiten de bv.
Daar geef ik je gelijk in.
pi_178308470
quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2018 07:02 schreef ETphonehome het volgende:

[..]

En vol binnen 1 dag (5% overschreven). Iemand hier die hierin meegedaan heeft, of er een andere mening over heeft als ik?
Ik heb er aan meegedaan, of probeer het, leden van coöperatie hebben nl. voorrang.
Dat ik heb meegedaan hangt mede af van het project, duurzame energie.
Wat niet wil zeggen dat ik overal maar inspring heb buiten mijn eigen panelen geen zonnepanelen in portefeuille.
Wat voor mijn gevoel positief is is het feit dat er al gebouwd wordt.
Normaal doe ik geen achtergestelde obligaties.
Moet zeggen dat ik er ook niet zoveel ervaring mee heb dus kan best dat het zoals jij aangeeft geen verstandige belegging is.
Wil wel graag altijd wat bijleren;
Wat betreft verhouding e.v. / v.v. welk rentepercentage had jij meer in lijn gevonden met het risico?
Is het met een dergelijk project (windenergie) dat er dan bijna altijd weinig eigen vermogen is?
pi_178311035
quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2018 16:35 schreef obligataire het volgende:

[..]

Hoe weten we zo zeker dat die 520K daadwerkelijk eigen geld is? Ik heb daar toch wel twijfels over want ik ga er vanuit dat zijn eigen vermogen geïnvesteerd zit in stenen.
Misschien betreft het wel een projectfinanciering. Dat zou pijnlijk zijn want schuldstapeling is toch héél iets anders qua risico.
Dat is min of meer wat ik ook bedoel. Ik zet vraagtekens bij zijn eigen middelen en kan het niet kloppend maken (zelfs uitgaande v volledig cash EV wat natuurlijk niet het geval is). Ik verwacht dus inderdaad dat iig een deel nog gefinancierd wordt door derden.

Of er moet net verkoop zijn geweest waar een lening gebruikt is die langer doorloopt. Maar kan je dat dan eigen middelen noemen?
pi_178317902
quote:
1s.gif Op woensdag 4 april 2018 21:15 schreef jsuijker het volgende:

[..]

Dat is min of meer wat ik ook bedoel. Ik zet vraagtekens bij zijn eigen middelen en kan het niet kloppend maken (zelfs uitgaande v volledig cash EV wat natuurlijk niet het geval is). Ik verwacht dus inderdaad dat iig een deel nog gefinancierd wordt door derden.

Of er moet net verkoop zijn geweest waar een lening gebruikt is die langer doorloopt. Maar kan je dat dan eigen middelen noemen?
In de pitch lees ik "De aankoop en verbouwing is deels gefinancierd met eigen middelen en deels door een projectfinancier." en "Voor grotere projecten maak ik naast Geldvoorelkaar.nl gebruik van projectfinanciers. Deze financieringen rusten op een object en worden weer afgelost als deze is verkocht. Dit geeft mij echter veel minder vrijheid." Hieruit concludeer ik dat er externe financiers zijn. De woorden "eigen middelen" interpreteer ik hierdoor als zelf verworven middelen inclusief de projectfinancier. Ik kan met deze constructie leven maar zeg het ook eerlijk.
pi_178318414
Ik vind het pure misleiding als het inderdaad zo is dat de eigen middelen eigenlijk bestaan uit leningen vanuit andere hoek.

Ook bij CCF wordt wel eens melding gemaakt van eigen inbreng terwijl later bleek dat het om toekomstige (dus nog niet verdiende) cashflow ging.
Pecunia non olet
pi_178318484
Vakantiepark All4funding is vol:
https://www.all4funding.n(...)-village-des-cigales
pi_178319657
quote:
Hoeveel k aan leningen heeft die kerel op dit moment nog open staan..?
pi_178319843
quote:
0s.gif Op donderdag 5 april 2018 10:11 schreef djh77 het volgende:
Nieuwe Oubaha beheer op HCN:
https://www.horecacrowdfu(...)ew-Heidis-Skihut.pdf
pi_178320129
GvE:

Werkkapitaal Onroerend Goed
https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=18083
https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=18084

Met eerste hypotheek.
---

Vanaf heden worden alle projecten ten behoeve van verhuurd vastgoed in box 3 aangeboden als een zakelijk project. Dit biedt ook zakelijke investeerders de mogelijkheid om in deze projecten te investeren.
pi_178320217
quote:
0s.gif Op donderdag 5 april 2018 11:15 schreef SunnyCrowder het volgende:
GvE:

Werkkapitaal Onroerend Goed
https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=18083
https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=18084

Met eerste hypotheek.
---

Vanaf heden worden alle projecten ten behoeve van verhuurd vastgoed in box 3 aangeboden als een zakelijk project. Dit biedt ook zakelijke investeerders de mogelijkheid om in deze projecten te investeren.
Is dit ook interessant voor Zzp'ers of enkel voor B.V. ?
pi_178320330
quote:
0s.gif Op donderdag 5 april 2018 11:15 schreef SunnyCrowder het volgende:
GvE:

Werkkapitaal Onroerend Goed
https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=18083
https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=18084

Met eerste hypotheek.
---

Vanaf heden worden alle projecten ten behoeve van verhuurd vastgoed in box 3 aangeboden als een zakelijk project. Dit biedt ook zakelijke investeerders de mogelijkheid om in deze projecten te investeren.
Wat mij betreft een pitch met een mooi en aannemelijk verhaal. Weinig mis mee behalve dat de zekerheden aan de magere kant zijn t.o.v. de geboden rente van 5%, zeker voor het 10 jaars deel en ondanks de geplande aflossing.
quote:
“De gezamenlijke LTV (Loan-To-Value) ratio van lening 17819 en 17994, gebaseerd op de taxatiewaarde in verhuurde staat, bedraagt 94,4%. “
De WOZ waarde van de woning is 272k.

Ik wil deze zeker meepakken maar niet voor de geboden rente van 5% waarvan de verhoogde GvE fee nog af moet. Ik verwacht bij een project zoals deze eigenlijk een rente van 6%. Voor de nu geboden rente van 5% zet ik hem in de wacht.
pi_178320374
quote:
14s.gif Op donderdag 5 april 2018 11:30 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Wat mij betreft een pitch met een mooi en aannemelijk verhaal. Weinig mis mee behalve dat de zekerheden aan de magere kant zijn t.o.v. de geboden rente van 5%.

[..]

De WOZ waarde van de woning is 272k.

Ik wil deze zeker meepakken maar niet voor de geboden rente van 5% waarvan de verhoogde GvE fee nog af moet. Ik verwacht bij een project zoals deze eigenlijk een rente van 6%.
Geheel mee eens met name voor de 10 jaars annuïteit via CF is naar mijn idee 6% minimaal vereist met deze LTV.

Geldvoorelkaar kan dit weten daar het project van de heer LI zelfs tegen 6% niet vol kwam op basis van annuitair 10 jaar.
pi_178320444
quote:
0s.gif Op donderdag 5 april 2018 11:22 schreef Ron1986 het volgende:

[..]

Is dit ook interessant voor Zzp'ers of enkel voor B.V. ?
Beide lijkt mij.
GvE heeft namelijk toestemming gekregen van de AFM om ook zakelijke investeerders te kunnen toelaten in (particulieren) onroerend goed projecten.

[ Bericht 1% gewijzigd door Horsemen op 05-04-2018 12:07:07 ]
pi_178320497
Collin heeft vanochtend in ruim 0.5 uur weer 850K uit de markt gehaald voor deze lening https://www.collincrowdfund.nl/jarili/
Zijn hier nog mensen die deze lening mee genomen hebben?

[ Bericht 7% gewijzigd door NaRegenDeZon op 05-04-2018 11:49:58 ]
pi_178320610
quote:
14s.gif Op donderdag 5 april 2018 11:40 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Beide lijkt mij.
GvE heeft namelijk toestemming gekregen van de AFM om ook zakelijke investeerders te kunnen toelaten in onroerend goed projecten.
Kan dat gewoon vanuit elke willekeurige onderneming of moet dit aangegeven worden bijv. de KVK doormiddel van nevenactivisten oid?
pi_178320622
quote:
14s.gif Op donderdag 5 april 2018 11:30 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Wat mij betreft een pitch met een mooi en aannemelijk verhaal. Weinig mis mee behalve dat de zekerheden aan de magere kant zijn t.o.v. de geboden rente van 5%, zeker voor het 10 jaars deel en ondanks de geplande aflossing.

[..]

De WOZ waarde van de woning is 272k.

Ik wil deze zeker meepakken maar niet voor de geboden rente van 5% waarvan de verhoogde GvE fee nog af moet. Ik verwacht bij een project zoals deze eigenlijk een rente van 6%. Voor de nu geboden rente van 5% zet ik hem in de wacht.
Helemaal mee eens!
pi_178320717
quote:
Vanaf heden worden alle projecten ten behoeve van verhuurd vastgoed in box 3 aangeboden als een zakelijk project. Dit biedt ook zakelijke investeerders de mogelijkheid om in deze projecten te investeren.
Iemand die hier (een link naar) meer info over heeft? Heeft dit gevolgen voor particuliere investeerders? Welke overwegingen heeft men om particulier of juist zakelijk te investeren?
pi_178320735
quote:
0s.gif Op donderdag 5 april 2018 11:35 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Geheel mee eens met name voor de 10 jaars annuïteit via CF is naar mijn idee 6% minimaal vereist met deze LTV.

Geldvoorelkaar kan dit weten daar het project van de heer LI zelfs tegen 6% niet vol kwam op basis van annuitair 10 jaar.
Inderdaad.
Het zou echt heel raar zijn als dit project nu wel vol zou komen, ondanks dat het een lager bedrag is, ook zakelijke investeerders mogen investeren en het project langer open blijft (neem ik aan).
De voorwaarden zijn echt veel slechter.
pi_178320832
quote:
0s.gif Op donderdag 5 april 2018 11:58 schreef optrandje het volgende:

[..]

Iemand die hier (een link naar) meer info over heeft? Heeft dit gevolgen voor particuliere investeerders? Welke overwegingen heeft men om particulier of juist zakelijk te investeren?
Naast het verschil dat de investering uit een andere portemonnee komt is denk ik het grootste verschil tussen zakelijk en particulier investeren dat bij zakelijke investeren je belasting betaalt over de netto opbrengst. M.A.W je default verliezen zijn aftrekbaar. Dit kan bij CF als je veel pech hebt een groot voordeel zijn!

[ Bericht 0% gewijzigd door NaRegenDeZon op 05-04-2018 12:32:44 ]
pi_178320923
quote:
0s.gif Op donderdag 5 april 2018 11:43 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Collin heeft vanochtend in ruim 0.5 uur weer 850K uit de markt gehaald voor deze lening https://www.collincrowdfund.nl/jarili/
Zijn hier nog mensen die deze lening mee genomen hebben?
Vorige week al.
Pecunia non olet
pi_178320997
quote:
0s.gif Op donderdag 5 april 2018 12:09 schreef obligataire het volgende:

[..]

Vorige week al.
Dan ben ik dus niet de enige die in dit schip gestapt is. Ik twijfel nog een beetje aan die waarde van de derde hypotheek, maar verder lijken me de cijfers van deze onderneming prima.
Is er verder niets boven water gekomen?
pi_178321002
quote:
0s.gif Op donderdag 5 april 2018 12:04 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Naast het verschil dat de investering uit een andere portemonnee komt is denk ik het grootste verschil tussen zakelijk en particulier investeren dat bij zakelijke investeren je belasting betaald over de netto opbrengst. M.A.W je default verliezen zijn aftrekbaar. Dit kan bij CF als je veel pech hebt een groot voordeel zijn!
Ik heb beide type accounts bij GvE, maar verwerk ze boekhoudkundig allebei zakelijk.

Andere platformen staan allemaal op mijn privénaam, maar daarvan zijn sommige ook weer boekhoudkundig als zakelijk aangemerkt.

Ik zou niet weten wat de meerwaarde is om daadwerkelijk een zakelijke account te hebben. Alleen maar lastig met KvK formulieren en zo.

Je moet natuurlijk niet een project dat default gaat, gauw overhevelen naar de zaak *O* maar als een project altijd zakelijk is geweest vanaf het begin, mag je hem gewoon afschrijven ten laste van de bedrijfwinst lijkt mij.
Pecunia non olet
pi_178321222
quote:
0s.gif Op donderdag 5 april 2018 12:13 schreef obligataire het volgende:

[..]

Ik heb beide type accounts bij GvE, maar verwerk ze boekhoudkundig allebei zakelijk.

Andere platformen staan allemaal op mijn privénaam, maar daarvan zijn sommige ook weer boekhoudkundig als zakelijk aangemerkt.

Ik zou niet weten wat de meerwaarde is om daadwerkelijk een zakelijke account te hebben. Alleen maar lastig met KvK formulieren en zo.

Je moet natuurlijk niet een project dat default gaat, gauw overhevelen naar de zaak *O* maar als een project altijd zakelijk is geweest vanaf het begin, mag je hem gewoon afschrijven ten laste van de bedrijfwinst lijkt mij.
Met een eenmanszaak kan je het zo denk ik wel doen. Haha als een lening het eerste jaar default gaat kan je op die manier voor je belastingaangifte nog de keus maken. :)

Met een B.V. en prive account is het strikt gescheiden.
pi_178321289
quote:
Naast het verschil dat de investering uit een andere portemonnee komt is denk ik het grootste verschil tussen zakelijk en particulier investeren dat bij zakelijke investeren je belasting betaald over de netto opbrengst. M.A.W je default verliezen zijn aftrekbaar. Dit kan bij CF als je veel pech hebt een groot voordeel zijn!
Helder, dank!
pi_178321430
quote:
0s.gif Op donderdag 5 april 2018 12:23 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]Met een B.V. en prive account is het strikt gescheiden.
Mwahh, daar kun je over van mening verschillen.
Je kunt zaken economisch inbrengen. De relatie met GvE is een andere relatie dan met de inspecteur. Ik zie dat los van elkaar.
Pecunia non olet
pi_178321567
Wat is hier jullie mening van Keurslager Jansen Gemert bij FC.

https://www.fundingcircle(...)parentHorizontalTab2

Zonet bekende uit Gemert gesproken en dacht dat goedlopend zaakje is.
Eigenaar komt uit Veghel en heeft daar "johan2go", is dat via zijn thuisadres???
Helaas geen cijfers 2017.
pi_178321904
quote:
0s.gif Op donderdag 5 april 2018 12:43 schreef johnalicia het volgende:
Wat is hier jullie mening van Keurslager Jansen Gemert bij FC.

https://www.fundingcircle(...)parentHorizontalTab2

Zonet bekende uit Gemert gesproken en dacht dat goedlopend zaakje is.
Eigenaar komt uit Veghel en heeft daar "johan2go", is dat via zijn thuisadres???
Helaas geen cijfers 2017.
Als een Keurslager moet lenen om Kwaliteitsvlees te kopen dan is er toch echt wel iets mis hoor. Deze lui staan bekend om kwaliteit. Je vraag je dan af wat hij nu aan het doen is? Geld wordt aangewend om crediteuren te betalen. Is er iets mis met zijn cashflow? Kan hij zijn toeleverancier niet meer betalen? Dit in combi met ontbreken cijfers van 2017.. Ik loop een rundje om ):O
pi_178321970
quote:
0s.gif Op donderdag 5 april 2018 13:02 schreef kopersneek het volgende:
Keurslager Jansen
Cijfers zeggen genoeg naar mijn idee..
pi_178322009
quote:
0s.gif Op donderdag 5 april 2018 12:43 schreef johnalicia het volgende:
Wat is hier jullie mening van Keurslager Jansen Gemert bij FC.

https://www.fundingcircle(...)parentHorizontalTab2

Zonet bekende uit Gemert gesproken en dacht dat goedlopend zaakje is.
Eigenaar komt uit Veghel en heeft daar "johan2go", is dat via zijn thuisadres???
Helaas geen cijfers 2017.
Volgens mij is dat lastig te zeggen zonder iets van cijfers te zien etc. Mogelijk hebben ze wel gewoon te veel personeel derving etc. Wie zal het zeggen..
pi_178322740
quote:
0s.gif Op donderdag 5 april 2018 13:02 schreef kopersneek het volgende:

[..]

Als een Keurslager moet lenen om Kwaliteitsvlees te kopen dan is er toch echt wel iets mis hoor. Deze lui staan bekend om kwaliteit. Je vraag je dan af wat hij nu aan het doen is? Geld wordt aangewend om crediteuren te betalen. Is er iets mis met zijn cashflow? Kan hij zijn toeleverancier niet meer betalen? Dit in combi met ontbreken cijfers van 2017.. Ik loop een rundje om ):O
Je hebt inderdaad geen cijfers 2017 nodig om te weten dat je hier met een héle grote boog omheen moet :) tenzij hij afgelopen jaar de lotto gewonnen heeft maar dan had hij deze aanvraag waarschijnlijk niet ingediend....
Pecunia non olet
pi_178322842
Update van LaH over NPFC.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Het is een langdurig process maar 'dreigt' nog steeds goed af te lopen. Weliswaar geen extra rente maar voor 100% recovery teken ik. ;)
pi_178323373
Crowdestate wordt shirtsponsor van NAC Breda
quote:
CrowdEstate uit Breda wordt op 29 april tijdens NAC Breda - sc Heerenveen hoofdsponsor NAC Breda. CM.com, de eigenlijke hoofdsponsor van NAC, deed 1 dag hoofdsponsorschap van de Bredase Eredivisieclub in de veiling voor het goede doel.

CrowdEstate, dat crowdfunding voor vastgoedinvesteringen faciliteert, bood met 21.500 euro het hoogste bedrag, net boven INCO Business Group (21.000). Het bedrag wordt geschonken aan UNICEF.
Tenminste voor 1 dag
pi_178323490
quote:
0s.gif Op donderdag 5 april 2018 13:53 schreef Aster1X het volgende:
Weliswaar geen extra rente maar voor 100% recovery teken ik. ;)
Dit mag je wel denken, maar kun je misschien beter niet hardop zeggen ;)
pi_178324455
quote:
0s.gif Op donderdag 5 april 2018 14:22 schreef djh77 het volgende:
Crowdestate wordt shirtsponsor van NAC Breda

[..]

Tenminste voor 1 dag
Als het méér dan 1 dag was geweest, had ik daar never nooit meer geïnvesteerd. Ik vind dit bericht trouwens ook al bedenkelijk.
Pecunia non olet
pi_178324540
quote:
0s.gif Op donderdag 5 april 2018 15:20 schreef obligataire het volgende:

[..]

Als het méér dan 1 dag was geweest, had ik daar never nooit meer geïnvesteerd. Ik vind dit bericht trouwens ook al bedenkelijk.
Wat is daar bedenkelijk aan?
pi_178324808
quote:
0 eigen inbreng en (misschien) op wat overwaarde op het woonhuis na geen eigen vermogen en 0 zekerheden. Verder zie ik aan de prognoses dat het vanaf dit jaar allemaal beter gaat worden…
pi_178324814
quote:
0s.gif Op donderdag 5 april 2018 15:23 schreef rockenfeller het volgende:

[..]

Wat is daar bedenkelijk aan?
Sponsoring heeft doorgaans meer met grote ego's te maken dan met echt zakelijk nut.
Maar blijkbaar gaat het erg goed daar.
Pecunia non olet
pi_178324850
quote:
14s.gif Op donderdag 5 april 2018 15:37 schreef Horsemen het volgende:

[..]

0 eigen inbreng en (misschien) op wat overwaarde op het woonhuis na geen eigen vermogen en 0 zekerheden. Verder zie ik aan de prognoses dat het vanaf dit jaar allemaal beter gaat worden…
Dit was een van mijn eersten bij Collin. Zou dit nu niet meer doen. Hopelijk komt deze lening vol, altijd beter voor de eerste investeerders :)
Pecunia non olet
pi_178325692
quote:
0s.gif Op donderdag 5 april 2018 13:53 schreef Aster1X het volgende:
Update van LaH over NPFC.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Het is een langdurig process maar 'dreigt' nog steeds goed af te lopen. Weliswaar geen extra rente maar voor 100% recovery teken ik. ;)
hiermee is juli 2017 ineens klaar. Mooie ontwikkeling!
  donderdag 5 april 2018 @ 16:30:25 #252
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_178325756
quote:
1s.gif Op donderdag 5 april 2018 16:26 schreef Camogli het volgende:

[..]

hiermee is juli 2017 ineens klaar. Mooie ontwikkeling!
Dacht het niet! Er komt een betaling van 55% van de resterende schuld. Er blijft nog ruim 30% open staan.
pi_178325807
quote:
0s.gif Op donderdag 5 april 2018 15:37 schreef obligataire het volgende:

[..]

Sponsoring heeft doorgaans meer met grote ego's te maken dan met echt zakelijk nut.
Maar blijkbaar gaat het erg goed daar.
Ah ok. Ik denk dat je vooral in dit geval gelijk hebt

http://www.quotenet.nl/Ni(...)-voor-een-dag-213219

[ Bericht 15% gewijzigd door rockenfeller op 05-04-2018 17:23:44 ]
pi_178326401
quote:
0s.gif Op donderdag 5 april 2018 16:30 schreef crowd-fundi het volgende:

[..]

Dacht het niet! Er komt een betaling van 55% van de resterende schuld. Er blijft nog ruim 30% open staan.
je hebt gelijk; te snel gelezen.
Maar wat een suffe formulering dan. Ik wil weten hoeveel er nog van de schuld over juli open staat.
Dat was overigens nog 56%. 55% daarvan is 31% wat maakt dat er nog 25% open staat.
Maar tsjongejonge.....
pi_178330009
quote:
14s.gif Op donderdag 5 april 2018 15:37 schreef Horsemen het volgende:

[..]

0 eigen inbreng en (misschien) op wat overwaarde op het woonhuis na geen eigen vermogen en 0 zekerheden. Verder zie ik aan de prognoses dat het vanaf dit jaar allemaal beter gaat worden…
Wat mij ook stoort is dat gezegd wordt dat de lening gebruikt wordt voor; Uitbreidingsinvestering, Bestelbus en Leverancierskrediet. Echter de bestelbus wordt geleased dus daar wordt de lening niet voor gebruikt en de uitbreiding blijkt ook een herfinanciering te zijn. Je kan dus ook lezen dat de lening nodig is om lastige leveranciers te kunnen betalen omdat deze anders niet meer leveren en een investeerder nog snel zijn geld terug te geven voordat de boel instort.
pi_178330169
quote:
0s.gif Op donderdag 5 april 2018 19:52 schreef ML45 het volgende:

[..]

Wat mij ook stoort is dat gezegd wordt dat de lening gebruikt wordt voor; Uitbreidingsinvestering, Bestelbus en Leverancierskrediet. Echter de bestelbus wordt geleased dus daar wordt de lening niet voor gebruikt en de uitbreiding blijkt ook een herfinanciering te zijn. Je kan dus ook lezen dat de lening nodig is om lastige leveranciers te kunnen betalen omdat deze anders niet meer leveren en een investeerder nog snel zijn geld terug te geven voordat de boel instort.
Het leningdeel mbt de leaseauto is wel in mindering gebracht op het gevraagde bedrag. Maar het is zeker zo dat de Collin tekstschrijvers weer twijfelachtig bezig zijn geweest.
pi_178330575
quote:
1s.gif Op donderdag 5 april 2018 19:58 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Het leningdeel mbt de leaseauto is wel in mindering gebracht op het gevraagde bedrag. Maar het is zeker zo dat de Collin tekstschrijvers weer twijfelachtig bezig zijn geweest.
En het volgende voorbeeld van onjuiste/onvolledige informatie. Ben inmiddels een lijst van casussen aan het verzamelen per platform om deze aan de AFM te melden.

Verder lijkt het me handig als we i.i.g op dit forum laten zien dat we geen genoegen nemen met dit soort grappen en er mee aan de slag gaan, zoals door het via de vragen stel optie er melding van maken

Het moet bij de schrijvers van de teksten duidelijk worden dat er transparant en volledig gecommuniceerd dient te worden.
pi_178333932
quote:
0s.gif Op donderdag 5 april 2018 20:13 schreef Frandderouw het volgende:

[..]

En het volgende voorbeeld van onjuiste/onvolledige informatie. Ben inmiddels een lijst van casussen aan het verzamelen per platform om deze aan de AFM te melden.

Verder lijkt het me handig als we i.i.g op dit forum laten zien dat we geen genoegen nemen met dit soort grappen en er mee aan de slag gaan, zoals door het via de vragen stel optie er melding van maken

Het moet bij de schrijvers van de teksten duidelijk worden dat er transparant en volledig gecommuniceerd dient te worden.
Ik irriteer me aan de term genormaliseerde cashflow. Hier hebben we werkelijk niets aan. Om iets van risico in te schatten hebben we de cash flow nodig en niets genormaliseerd. Mijns inziens kun je een cashflow niet normaliseren
pi_178334210
Pecunia non olet
pi_178334688
quote:
Dank!
De investeerders uit het eerste project hebben er in iedergeval nog vertrouwen in zie ik, al 42% vol.
pi_178337087
Morgen Car Finance 2 op CC. Ik twijfel nogal om nu weer mee te doen.
Pecunia non olet
pi_178339969
quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2018 09:23 schreef SunnyCrowder het volgende:

---

Wat vinden jullie van de nieuwe FNC Timmerbedrijf Nieuw Gereedschap?
https://www.fundingcircle.com/nl/investor/loans/36083

Ik denk dat ik hem mee ga nemen, aardige cijfers +2017, klein bedrag en goed verhaal.
Deze lening is via de achterdeur eruit getimmerd inmiddels, ik kom 'm niet meer tegen ...
pi_178340062
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 april 2018 08:40 schreef paardendokter het volgende:

[..]

Deze lening is via de achterdeur eruit getimmerd inmiddels, ik kom 'm niet meer tegen ...
Waarschijnlijk is ingetrokken. Er staat "Actief tot: 06-04-2018". Maar geen investeringsbedragen.
pi_178340297
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 april 2018 08:40 schreef paardendokter het volgende:

[..]

Deze lening is via de achterdeur eruit getimmerd inmiddels, ik kom 'm niet meer tegen ...
Misschien gekaapt door de concurrentie. Wat doe je er tegen, als iemand de man belt met een goedkoper aanbod?

Wat vinden jullie van deze:
https://www.fundingcircle(...)parentHorizontalTab3
Schoonmaakdienst medewerkers. Echte groeifinanciering maar het zou niet de eerste onderneming zijn die té hard groeit.
Pecunia non olet
pi_178340937
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 april 2018 09:12 schreef obligataire het volgende:

[..]

Misschien gekaapt door de concurrentie. Wat doe je er tegen, als iemand de man belt met een goedkoper aanbod?

Wat vinden jullie van deze:
https://www.fundingcircle(...)parentHorizontalTab3
Schoonmaakdienst medewerkers. Echte groeifinanciering maar het zou niet de eerste onderneming zijn die té hard groeit.
Groot leenbedrag. Current ratio < 1. Hoeveel zekerheid geeft de "borgstelling in prive"?
pi_178341118
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 april 2018 09:55 schreef prins01 het volgende:

[..]

Groot leenbedrag. Current ratio < 1. Hoeveel zekerheid geeft de "borgstelling in prive"?
Klopt helemaal. Kortlopende schulden zullen er in hun branche altijd zijn op de balans vanwege de BTW en loonheffing die ze moeten afdragen maar er staat inderdaad weinig vlottend activum tegenover. Van die borgstelling verwacht ik helemaal niets. Zo'n groot project zou eigenlijk op Collin of IVM moeten staan zodat je wél zicht hebt op de zekerheden. Beter tenminste :)
Pecunia non olet
pi_178341394
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 april 2018 10:03 schreef obligataire het volgende:

[..]

Klopt helemaal. Kortlopende schulden zullen er in hun branche altijd zijn op de balans vanwege de BTW en loonheffing die ze moeten afdragen maar er staat inderdaad weinig vlottend activum tegenover. Van die borgstelling verwacht ik helemaal niets. Zo'n groot project zou eigenlijk op Collin of IVM moeten staan zodat je wél zicht hebt op de zekerheden. Beter tenminste :)
Is "Borgstelling in prive" bij funding Circle hetzelfde is als "Hoofdelijk bij wet'?
pi_178341496
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 april 2018 10:12 schreef prins01 het volgende:

[..]

Is "Borgstelling in prive" bij funding Circle hetzelfde is als "Hoofdelijk bij wet'?
Nee hoofdelijk bij wet is bij eenmanszaak of vof. Dit zal een bv zijn.
pi_178342002
quote:
0s.gif Op donderdag 5 april 2018 22:04 schreef rockenfeller het volgende:

[..]

Ik irriteer me aan de term genormaliseerde cashflow. Hier hebben we werkelijk niets aan. Om iets van risico in te schatten hebben we de cash flow nodig en niets genormaliseerd. Mijns inziens kun je een cashflow niet normaliseren
Normalisatie is heel normaal in financieringsland, ook bij de banken. Als iemand bijvoorbeeld een pand gaat kopen ipv zijn huurpand, dan worden bij de historische cashflow zijn huurlasten positief gecorrigeerd. Niks mis mee. Het moet wel gaan om zaken die zeker zijn en niet om verwachtingen.
pi_178342616
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 april 2018 10:35 schreef rechtsbackje het volgende:

[..]

Normalisatie is heel normaal in financieringsland, ook bij de banken. Als iemand bijvoorbeeld een pand gaat kopen ipv zijn huurpand, dan worden bij de historische cashflow zijn huurlasten positief gecorrigeerd. Niks mis mee. Het moet wel gaan om zaken die zeker zijn en niet om verwachtingen.
Ik weet dat het gebruikelijk is om vooral winsten te normaliseren. Cash flow is een feitelijk iets wat je naar mijn mening niet behoort te normaliseren en uiteindelijk ook het enige waar het om gaat. Hoeveel cash genereert de onderneming.

Wat vind je van dit? (uit de pitch)

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_178343217
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 april 2018 11:09 schreef rockenfeller het volgende:

[..]

Ik weet dat het gebruikelijk is om vooral winsten te normaliseren. Cash flow is een feitelijk iets wat je naar mijn mening niet behoort te normaliseren en uiteindelijk ook het enige waar het om gaat. Hoeveel cash genereert de onderneming.

Wat vind je van dit? (uit de pitch)

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Meestal loopt het effect op winst en cashflow gelijk op. Huur is daarvan een goed voorbeeld omdat deze normaliter in de maand zelf betaald wordt en volledig als kosten genomen wordt.
Maar Collin goochelt graag met cashflow omdat cashflow sowieso altijd hoger is dan de winst (klinkt beter!) en het een eventueel verlies of tegenvallend resultaat verdoezelt als er veel afschrijving is.
Pecunia non olet
pi_178343373
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 april 2018 11:40 schreef obligataire het volgende:

[..]

Meestal loopt het effect op winst en cashflow gelijk op. Huur is daarvan een goed voorbeeld omdat deze normaliter in de maand zelf betaald wordt en volledig als kosten genomen wordt.
Maar Collin goochelt graag met cashflow omdat cashflow sowieso altijd hoger is dan de winst (klinkt beter!) en het een eventueel verlies of tegenvallend resultaat verdoezelt als er veel afschrijving is.
Cash flow en winst lopen bijna nooit gelijk op. De cash flow is niet per definitie hoger dan de winst. Tenzij de onderneming sterk krimpt en je een vrijval in je werkkapitaal hebt

[ Bericht 1% gewijzigd door rockenfeller op 06-04-2018 11:55:17 ]
pi_178343498
Nieuwe investeringsmogelijk op crowdestate.nl

Nieuwbouw Halen
quote:
Looptijd van 4 jaar;
Vaste rente van 5% per jaar;
Nieuwbouw horecapand;
Eerste recht van hypotheek;
Ruime overwaarde;
Huurgarantie AB InBev;
Maandelijkse uitbetaling;
Direct rentedragend vanaf storting;
Investeren kan al vanaf ¤ 500.
Ziet er wel interessant uit op het eerste gezicht.
pi_178343669
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 april 2018 11:55 schreef mrbombastic het volgende:
Nieuwe investeringsmogelijk op crowdestate.nl

Nieuwbouw Halen

[..]

Ziet er wel interessant uit op het eerste gezicht.
Binnenkort een Belgisch project met 1e hyp van 12mnd tegen 6%
pi_178343756
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 april 2018 08:40 schreef paardendokter het volgende:

[..]

Deze lening is via de achterdeur eruit getimmerd inmiddels, ik kom 'm niet meer tegen ...
Vreemd maar FNC maakt er nog wel melding van:
https://twitter.com/Fundi(...)196252707250182?s=19
NIEUW PROJECT! Dit timmerbedrijf heeft voor een aankomend project nieuw houtbewerking gereedschap nodig. De financiering zal gebruikt worden om dit gereedschap aan te schaffen. | Rente: 11,99%, looptijd: 3 jaar | Meer informatie: https://t.co/5rGJCppDGc | #Crowdfunding https://t.co/LjQkkK0pFX
pi_178343815
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 april 2018 11:48 schreef rockenfeller het volgende:

[..]

Cash flow en winst lopen bijna nooit gelijk op. De cash flow is niet per definitie hoger dan de winst. Tenzij de onderneming sterk krimpt en je een vrijval in je werkkapitaal hebt
Als een specifieke kostenpost wegvalt (zoals huur), zal zowel winst als cashflow stijgen.

Verder een kwestie van definitie denk ik. Ik ga uit van winst + afschrijving, maar je kunt natuurlijk ook andere balansposten meenemen.
Pecunia non olet
pi_178344150
Reuniecommissie (GvE) is niet tot stand gekomen. blijven steken op 59%:
https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=17340
pi_178344174
De top 10 van week 14:
pi_178344462
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 april 2018 12:18 schreef obligataire het volgende:

[..]

Als een specifieke kostenpost wegvalt (zoals huur), zal zowel winst als cashflow stijgen.

Verder een kwestie van definitie denk ik. Ik ga uit van winst + afschrijving, maar je kunt natuurlijk ook andere balansposten meenemen.
Ik neem de aflossingen, mutaties werkkapitaal, investeringen, aantrekken leningen ook mee. Lijkt mij toch vrij essentieel. Ik neem aan dat de platformen dat ook doen.......toch?
pi_178345089
Mooi, de nieuwe site van Collin.

Ik zie bij persoonlijk netto rendement:

Gemiddelde rente: 7.11%
Beheervergoeding: 2,34%
Netto rendement: 4,77%

Zonder default oid.

Dat is toch veels te hoog zou je zeggen?
pi_178345197
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 april 2018 13:41 schreef crowdiefunder het volgende:
Mooi, de nieuwe site van Collin.

Ik zie bij persoonlijk netto rendement:

Gemiddelde rente: 7.11%
Beheervergoeding: 2,34%
Netto rendement: 4,77%

Zonder default oid.

Dat is toch veels te hoog zou je zeggen?
Ik heb nog niet gekeken hoe het bij mij staat maar een beheervergoeding van 2,34% snap ik ook niet…
pi_178345203
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 april 2018 12:07 schreef djh77 het volgende:

[..]

Binnenkort een Belgisch project met 1e hyp van 12mnd tegen 6%
Wat zijn de kosten bij Crowdestate?
pi_178345215
7,32%
Beheervergoeding: 0,95% (na aftrek van brons/zilver/goudkorting).
Afgeboekt: 0,00 %
Voorzien: 1,37%
Netto rendement: 5,00%
Pecunia non olet
pi_178345262
Actueel netto rendement
Gemiddelde rente: 7,55%
Beheervergoeding: 1,19% (goud)
Afgeboekt: 0,00%
Voorzien: 0,00%
Netto rendement: 6,36%
pi_178345292
Misschien komt het doordat 1 project nog niet gestart is, zal daarna nog een keer kijken.
pi_178345309
Actueel netto rendement
Gemiddelde rente: 7,35%
Beheervergoeding: 1,24% (na aftrek van brons/zilver/goudkorting).
Afgeboekt: 0,00%
Voorzien: 0,00%
Netto rendement: 6,11%
pi_178345326
Aan deze getallen zie je dat dit forum wel degelijk helpt om de pareltjes eruit te pikken.
pi_178345382
Car Finance Rotterdam II bij CC ¤250k vol in minder dan 2 minuten.
pi_178345397
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 april 2018 13:41 schreef crowdiefunder het volgende:
Dat is toch veels te hoog zou je zeggen?
Collin berekent de percentages volgens mij aan de hand van de ontvangen rente en de gemiddelde rentepercentage. Dus als je net gestart bent bij Collin dan kan dat percentage hoog zijn.

De beheerkosten in % worden denk ik berekend als:
(gemiddeld rentepercentage) * beheerkosten / (ontvangen rente)
pi_178345437
Collin
Gemiddelde rente: 7,06%
Beheervergoeding: 1,48%
Afgeboekt: 0,00%
Voorzien: 0,00%
Netto rendement: 5,58%

Ziet er mooi uit, maar mijn meeste investeringen zijn nog voor halfweg.
pi_178345661
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 april 2018 13:50 schreef impact9 het volgende:

[..]

Wat zijn de kosten bij Crowdestate?
Normaal dit, maar ik weet niet wat ze doen bij een project van 12mnd
quote:
Bij Crowdestate betaalt u slechts een eenmalig bedrag van 0,90% over uw totale investering aan bemiddelingskosten. Geen onnodige onvoorziene kosten achteraf, zo weet u direct waar u aan toe bent.
pi_178346408
Bij Collin zie ik dit.
Prive
Gemiddelde rente: 7,46%
Beheervergoeding: 1,11 % na aftrek kortingen
Afgeboekt: 0,00 %
Voorzien: 0,00 %
Netto rendement: 6,35 %

Zakelijk
Gemiddelde rente:7,69%
Beheervergoeding:0,90% na aftrek kortingen
Afgeboekt: 0,00%
Voorzien: 0,43%
Netto rendement: 6,36%

Wat ik niet snap is dat ik bij beide accounts projecten heb waar de aflossing is opgeschort voor 6 tot 9 maanden met doorbetaling van rente maar dat slechts bij een van de twee accounts hier een voorziening voor is getroffen. Ik heb geen projecten waarbij en rente en aflossing is stopgezet. Ik zal dat nog eens uitzoeken hoe dat zit.
Edit:
Uit de toelichting:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dus het zal hier wel in zitten. Wat ik hier ook uit concludeer is dat als de rente nog wel wordt betaald en de aflossing niet, het project in de voorziening wordt meegenomen. Dat vind ik goed. Zo reken je jezelf niet rijk.

[ Bericht 21% gewijzigd door NaRegenDeZon op 06-04-2018 14:52:13 ]
pi_178346737
Ziet er strak uit bij Collin. Mijn statistieken:

Actueel netto rendement

Gemiddelde rente: 7,06%
Beheervergoeding:1,22%
Afgeboekt: 0,00%
Voorzien:0,00%
Netto rendement:5,84%
Totaal 20 projecten geïnvesteerd. 2 afgerond.
pi_178346811
Nieuwe vastgoed GvE zit al met paar min vol... ~O>
Te vroeg open gegaan..?!
pi_178346976
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 april 2018 14:59 schreef Ron1986 het volgende:
Nieuwe vastgoed GvE zit al met paar min vol... ~O>
Te vroeg open gegaan..?!
Ging om 14 uur open. Je bent een uur te laat
pi_178347039
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 april 2018 15:05 schreef djh77 het volgende:

[..]

Ging om 14 uur open. Je bent een uur te laat
Sorry maar dan nog snel vol...

Ook verwarrend ook, ene keer is het 11 uur andere keer 14 uur etc
pi_178347335
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 april 2018 14:46 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Bij Collin zie ik dit.
Prive
Gemiddelde rente: 7,46%
Beheervergoeding: 1,11 % na aftrek kortingen
Afgeboekt: 0,00 %
Voorzien: 0,00 %
Netto rendement: 6,35 %

Zakelijk
Gemiddelde rente:7,69%
Beheervergoeding:0,90% na aftrek kortingen
Afgeboekt: 0,00%
Voorzien: 0,43%
Netto rendement: 6,36%

Wat ik niet snap is dat ik bij beide accounts projecten heb waar de aflossing is opgeschort voor 6 tot 9 maanden met doorbetaling van rente maar dat slechts bij een van de twee accounts hier een voorziening voor is getroffen. Ik heb geen projecten waarbij en rente en aflossing is stopgezet. Ik zal dat nog eens uitzoeken hoe dat zit.
Edit:
Uit de toelichting:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dus het zal hier wel in zitten. Wat ik hier ook uit concludeer is dat als de rente nog wel wordt betaald en de aflossing niet, het project in de voorziening wordt meegenomen. Dat vind ik goed. Zo reken je jezelf niet rijk.
Ook Collin doet dit dan niet helemaal op de manier die de AFM adviseert. De AFM geeft aan: “Volgens de AFM zouden projecten na 90 dagen betalingsachterstand moeten worden afgeboekt.”

Dit advies heb ik ook gebruikt om de waarde van mijn portefeuille in crowdfunding te bepalen bij mijn belastingaangifte.
pi_178347382
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 april 2018 14:59 schreef Ron1986 het volgende:
Nieuwe vastgoed GvE zit al met paar min vol... ~O>
Te vroeg open gegaan..?!
Hoog risico project binnen paar minuten vol, laag risico project (Amsterdamse vastgoedprojecten bij GVE) niet vol te krijgen. Schiet mij maar lek. Verschil zal hem wel zitten in die 2% rentevergoeding waar de investeerders zich blijkbaar op blind staren.
pi_178347429
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 april 2018 15:22 schreef FINONAF het volgende:

[..]

Hoog risico project binnen paar minuten vol, laag risico project (Amsterdamse vastgoedprojecten bij GVE) niet vol te krijgen. Schiet mij maar lek. Verschil zal hem wel zitten in die 2% rentevergoeding waar de investeerders zich blijkbaar op blind staren.
+ De termijn. Dit project liep maar 24mnd IPV 120mnd (A'dan)
pi_178347437
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 april 2018 15:22 schreef FINONAF het volgende:

[..]

Hoog risico project binnen paar minuten vol, laag risico project (Amsterdamse vastgoedprojecten bij GVE) niet vol te krijgen. Schiet mij maar lek. Verschil zal hem wel zitten in die 2% rentevergoeding waar de investeerders zich blijkbaar op blind staren.
En kortere looptijd gok ik.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')