En na de AMO? Hoe kreeg jij je kutzooi op een andere kazerne? Of liet je het liggen en ging je bij de foef nieuw spul halen?quote:Op woensdag 14 februari 2018 13:25 schreef HeavyWeaponsGuy het volgende:
Ik weet niet over welke periode jij spreekt, maar toen ik de AMO doorliep in 2008 mochten we onder geen beding de pluba de kazerne mee afnemen. Wij hadden die grote weekendtas en daar moest je het mee doen. De rest bleef op de kazerne achter.
Ook de NATRES heeft gewoon opslagruimte.quote:Maar ik neem aan dat je bij de NATRES geen eigen kast hebt?
Tsssssssquote:Op woensdag 14 februari 2018 17:44 schreef jitzzzze het volgende:
Je zou ook gewoon diegene kunnen bellen die erover gaat
Wij hebben geen kasten op de vliegbasis. Alle zooi thuis dus...quote:Op woensdag 14 februari 2018 17:01 schreef AchJa het volgende:
[..]
En na de AMO? Hoe kreeg jij je kutzooi op een andere kazerne? Of liet je het liggen en ging je bij de foef nieuw spul halen?
[..]
Ook de NATRES heeft gewoon opslagruimte.
Ik heb na de AMO bedankt en eieren voor mijn geld gekozen door eerst wat papiertjes te gaan halen.quote:Op woensdag 14 februari 2018 17:01 schreef AchJa het volgende:
[..]
En na de AMO? Hoe kreeg jij je kutzooi op een andere kazerne? Of liet je het liggen en ging je bij de foef nieuw spul halen?
[..]
Ook de NATRES heeft gewoon opslagruimte.
Dus eigenlijk lul je over iets wat je niet weet...quote:Op donderdag 15 februari 2018 08:37 schreef HeavyWeaponsGuy het volgende:
[..]
Ik heb na de AMO bedankt en eieren voor mijn geld gekozen door eerst wat papiertjes te gaan halen.
Daarom stel ik vragen. Ik snap niet waarom men hier zo moeilijk zit te doen?quote:Op donderdag 15 februari 2018 09:45 schreef Thaboel het volgende:
[..]
Dus eigenlijk lul je over iets wat je niet weet...
Omdat je lui bent en vragen stelt waar je zelf ook wel een antwoord op kan bedenken.quote:Op donderdag 15 februari 2018 10:26 schreef HeavyWeaponsGuy het volgende:
[..]
Daarom stel ik vragen. Ik snap niet waarom men hier zo moeilijk zit te doen?
Je kent de paxen 5wh?quote:Op zaterdag 17 februari 2018 11:35 schreef nkerkhof het volgende:
We krijgen in principe voor elke opkomst een w5h waarin staat wat er mee mag...
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Prima vragen voor op de info avond lijkt mij.quote:Op maandag 26 februari 2018 18:58 schreef zortaw het volgende:
Goedeavond lui
Ik heb me aangemeld voor een info-avond bij de NATRES, ik heb achter alvast wat vragen
1) Ik heb hooikoorts en dat kan soms zo ernstig worden dat ik tijdelijk blind ben / minutenlang doornies / bacteriële ooginfecties kan krijgen. Ook heb ik een geschiedenis van hypoglicemie en van astma, verder is mijn afweersysteem relatief zwak. Is dit een reden tot afwijzing? Zo ja - dan meld ik me alvast af
2) Hoe zit het met studie? Als ik bijv een meerdaagse oefening krijg ingepland tijdens een tentamenweek? Ben ik dan verplicht mee te draaien met de oefening of zijn er opties? Zo ja - wat voor opties?
3) Hoe zit het met ziek zijn? Wat zijn de gevolgen als je bijv een zaterdag niet kan meedraaien door een griep?
Dankjewel! Ik hoop echter ook dat wellicht een paar mensen die in de NATRES zitten hier al antwoord op kunnen geven.quote:Op maandag 26 februari 2018 19:11 schreef mtchel112 het volgende:
[..]
Prima vragen voor op de info avond lijkt mij.
Tuurlijk kunnen we dat:quote:Op maandag 26 februari 2018 19:12 schreef zortaw het volgende:
[..]
Dankjewel! Ik hoop echter ook dat wellicht een paar mensen die in de NATRES zitten hier al antwoord op kunnen geven.
https://www.omroepzeeland(...)er-voorlopig-blijvenquote:Marinekazerne sluit, maar de Natres mag er voorlopig blijven
De Marinekazerne in Vlissingen wordt gesloten aan het einde van de maand, maar er is een groep militairen die er toch nog gebruik van kan maken. Het Korps Nationale Reserve, de Natres, in Zeeland kan er voorlopig nog blijven oefenen.
Uiteindelijk zal de Natres ook gebruik gaan maken van de nieuw te bouwen marinierskazerne. Maar waarom worden mensen Natres Militair?
Bron: EDquote:Station Best tijdelijk rampgebied
Er is een ramp gebeurd met een kernreactor in Doel, België. Daardoor zijn er met de zuidenwind straling en nucleaire deeltjes naar Nederland gekomen. Noord-Brabant verandert in een rampgebied.
Niet schrikken, dit is het scenario waar de mannen van de Nationale Reserve dit weekend 24 uur mee moeten trainen. Normaal vindt zo'n oefening plaats binnen de veilige grenzen van de kazerne in Oirschot, maar deze keer begeven de militairen zich in burgergebied: Sporthal de Kemmer en Basisschool de Plataan in Oirschot, de kerk in Spoordonk en de brandweerkazerne in Best.
En nu, op zaterdagmiddag om 12 uur patrouilleren de troepen over het stationsgebied in Best. ,,Het is voor ons ook een hele beleving," legt luitenant Evert (achternamen worden afgeschermd vanwege veiligheidsrisico's) uit. ,,Op de kazerne kunnen we alle omstandigheden creëren. Nu komen we in de échte wereld. Dat maakt dat er van alles kan gebeuren."
Veel reizigers kijken nogal verbaasd op van de camouflagekleding bij de incheckpoortjes. Sommigen vragen of er iets aan de hand is. In werkelijkheid niet, maar in het scenario is het goed mis: als er een kernramp gebeurt worden er jodiumpillen uitgedeeld onder de bevolking. In het scenario is er echter een tekort aan de pillen. Daarom bestormen burgers het distributiecentrum. Ook zijn veel burgers gevlucht en worden hun huizen geplunderd. Steeds moet het leger de orde bewaken.
Gajes
Een handvol leden van de Nationale Reserve speelt nu de rol van onruststokers. Zij lopen in trainingsbroeken, capuchons en zonnebrillen en zoeken de confrontatie met de militairen. Inzet: Ze willen op het station in Best de trein nemen om het 'rampgebied' te ontvluchten. De bedoeling is dat de militairen daadkrachtig optreden en voorkomen dat het 'gajes' het perron bereikt.
De werkelijkheid is weerbarstiger. 'Onruststoker' sergeant Huub heeft de dienstdoende reservist na een minuut of tien omvergepraat. Die is namelijk niet zeker of hij het recht heeft om de mannen hun reis wel te ontzeggen en ze staande te houden. Lachend lopen de vier naar het perron. Dat ging dus mis, maar volgens Huub is dat niet erg: ,,We doen deze oefeningen ook vooral om te leren."
Bron: De Gelderlanderquote:Militairen trainen keihard voor de veiligheid in Harskamp
Tientallen militairen uit de regio zetten zich vrijwillig in voor de veiligheid in Nederland en moeten daar keihard voor trainen. Maak kennis met de Foxtrot Compagnie.
Leuke artikelen. Het lijkt alsof er weer een soort van PR-offensief is deze lente. Misschien nav de 'nieuwe taak' van de Natres in toekomst?twitter:MinBijleveld twitterde op zaterdag 31-03-2018 om 12:51:16Mooi dat jullie er zijn! @knatres #defensie Militairen uit Twente en de Achterhoek trainen keihard voor de veiligheid https://t.co/7X07y2tNZQ reageer retweet
Een IBB, de moderne variant van RvH IBC?quote:Een aangepaste rol van het Korps Nationale Reserve in de Koninklijke Landmacht over enkele jaren is momenteel onderwerp van een grootschalig project. Projectleider luitenant-kolonel John Gödecke presenteerde tijdens het CC- en Second-weekend op de Oranjekazerne in Schaarsbergen het stappenplan rond het nieuwe 'Functioneel Concept'.
De overste: "Dit project omvat het transformeren van de Natresbataljons naar Infanteriebataljons Bewaken en Beveiligen (IBB) op het Nederlands grondgebied. Deze worden, bij doorgang, basiscapaciteit van het CLAS voor bewakings- en beveiligingsopdrachten in het kader van nationale veiligheid. Dat vergt op allerlei niveaus de nodige aanpassingen."
De meerderheid van mijn amo werd door de administratie foutief geplaatst bij cie's die niet eens openstonden, blijkbaar kan het.quote:Op donderdag 15 maart 2018 15:34 schreef sneakydesert het volgende:
Ik ben me aan het oriënteren om als reservist aan de slag te gaan. Ik zie dat er voor de Bravo compagnie van het 30ste NATRES bataljon vacatures zijn. Er is alleen geen voorlichting beschikbaar. De enige voorlichting is in Noord-Limburg. Kan ik bij deze voorlichting aansluiten en dan voor een andere regio solliciteren?
Ik zie dat de voorlichting van Noord-Limburg ook online te volgen is. Dat zou me ontzettend veel reistijd schelen. Nu weer dezelfde vraag: is het mogelijk om die te volgen en in een andere regio te solliciteren?
Bij basiscapaciteit denk ik aan een kortere ntm bij oproep.quote:Op dinsdag 3 april 2018 15:57 schreef meloenworst het volgende:
Wat verandert er dan? Dat is toch al de kerntaak van de natres?
En weer een nieuw artikel:quote:Op zondag 1 april 2018 15:26 schreef Awsom het volgende:
quote:
Militairen trainen keihard voor de veiligheid in Harskamp
Tientallen militairen uit de regio zetten zich vrijwillig in voor de veiligheid in Nederland en moeten daar keihard voor trainen. Maak kennis met de Foxtrot Compagnie.
Bron: De Gelderlander
(achter een soort van paywall lijkt het, maar als het goed is kan iedereen het zien)
Bron: TC Tubantia (wederom achter een soort van paywall)quote:Broeders in het heetst van de strijd: Korps Nationale Reserve in Enschede
ENSCHEDE - Je gaat bij de Nationale Reserve omdat je het vaderland wilt beschermen. Maar als je er eenmaal actief bent, blijkt ook de kameraadschap heel verslavend. "Je moet deze jongens beter kunnen vertrouwen dan je eigen vrouw."
Heel erg bedankt voor de link. Heb zelf mijn eigen keuring binnenkort. Wist van het hardlopen ipv fietsen maar bijvoorbeeld niet van het touwklimmen, marcheren en verplaatsen van wapenkist etc. Touwklimmen is iets wat ik sinds de middelbare school al niet meer heb gedaan... Die pushups en situps heb je ook niet meer dus zoals ik het lees?quote:Op woensdag 18 april 2018 12:31 schreef HeavyWeaponsGuy het volgende:
Net terug van PO. Positief advies na een gesprek van dik twee uur.
In juni of juli terugkomen voor GO/sporttest. Begreep van kandidaten die er vandaag waren dat per 1/1/18 de sporttesten anders zijn. Zowel de krachtapparaten als de fietstest zijn niet meer. Nu moet men onder andere hardlopen met bepakking, tillen, touwklimmen en graven. Functionele testen dus.
Hier lees ik inderdaad dat de keuringstesten nu anders zijn per 1/1/18;
https://defensiefit.nl/we(...)n-militaire-keuring/
Heb er zin in
Same here. Laatste keer dat ik in de touwen hing is 10 jaar geleden. Op zich staat het internet vol met uitleg over touwklimmen maar het even kunnen oefenen was wel fijn geweest.quote:Op zaterdag 21 april 2018 09:48 schreef Dale. het volgende:
[..]
Heel erg bedankt voor de link. Heb zelf mijn eigen keuring binnenkort. Wist van het hardlopen ipv fietsen maar bijvoorbeeld niet van het touwklimmen, marcheren en verplaatsen van wapenkist etc. Touwklimmen is iets wat ik sinds de middelbare school al niet meer heb gedaan... Die pushups en situps heb je ook niet meer dus zoals ik het lees?
Is het hardlopen buiten trouwens of op een band?
Thanks! Het hardlopen gaat wel lukken maak mij meer zorgen om andere zaken. Ben in januari gevallen met snowboarden op mijn schouder ben daarvoor naar de fysio geweest. Nu had ik er al een tijd geen last meer van en was weer gaan kickboksen, tijdje gestopt vanwege mijn schouder dus. Maar nu weer last van. Dinsdag afspraak met de fysio... En morgen even bellen met Defensie wat men ervan vind. Doet niet veel pijn maar voel het wel zeg maar en denk dat bij constante inspanning wel pijn gaat doen.quote:Op zondag 22 april 2018 13:26 schreef HeavyWeaponsGuy het volgende:
[..]
Same here. Laatste keer dat ik in de touwen hing is 10 jaar geleden. Op zich staat het internet vol met uitleg over touwklimmen maar het even kunnen oefenen was wel fijn geweest.
Volgensmij zijn pushups/situps idd geen onderdeel van de keuring maar die hebben er volgensmij nooit in gezeten. Ten minste niet bij de sportest. Ik moest vorige keer wel opdrukken bij de fysio.
Wat hardlopen betreft denk ik buiten, anders kun je nooit een maxima meten , tenzij je de kandidaat vrijheid geeft over de gekozen snelheid op de renband. Vergis je trouwens niet in de cluster 1/2/3 eis, 2200 meter in 12 min, het is zwaarder dan je denkt. Ik ben geen hardloper en heb het vanmorgen gelopen in de sportschool en ik voelde hem aardig na die 2200 meter.
Succces met je keuring, wanneer mag je?
2200 Meter? Ben je 40 ofzo?quote:Op zondag 22 april 2018 13:26 schreef HeavyWeaponsGuy het volgende:
Wat hardlopen betreft denk ik buiten, anders kun je nooit een maxima meten , tenzij je de kandidaat vrijheid geeft over de gekozen snelheid op de renband. Vergis je trouwens niet in de cluster 1/2/3 eis, 2200 meter in 12 min, het is zwaarder dan je denkt. Ik ben geen hardloper en heb het vanmorgen gelopen in de sportschool en ik voelde hem aardig na die 2200 meter.
Jij hebt ook niet echt wat zinnigs bij te dragen he?quote:
Weet ik niet. Maar ik denk in groepsverband aangezien het anders wel erg lang duurt.quote:Op zondag 22 april 2018 15:05 schreef Dale. het volgende:
[..]
Weet jij trouwens of die fit test in groepsverband is? Of is dat allemaal individualistisch? Moet midden mei zelf.
Je kent de dcp eisen niet?quote:Op maandag 23 april 2018 12:21 schreef HeavyWeaponsGuy het volgende:
[..]
Jij hebt ook niet echt wat zinnigs bij te dragen he?
[..]
Weet ik niet. Maar ik denk in groepsverband aangezien het anders wel erg lang duurt.
Maar misschien kan iemand die de keuring al heeft doorlopen daar antwoord op geven?
10 jaar terug was het in groepsverband van 3 tot 4 man.
Jawel. Ik zeg toch ook nergens dat ik die niet haal> Ik zeg dat men het niet moet onderschatten en dat het zwaarder is dan je denkt. Men moet niet onvoorbereid naar die keuring gaan met de gedachte dat Cluster 1 zo gehaald is. Ook voor cluster 1 kun je afgekeurd worden op de conditieproef bij de KEURING. De DCP eis is 2400 meter tot 30 en die mag je ergens tijdens de NATRES-AMO afleggen en dan jaarlijks.quote:
De tijd dat ik me druk moest maken om een keuring is bijna 30 jaar geleden...quote:Op maandag 23 april 2018 12:21 schreef HeavyWeaponsGuy het volgende:
Jij hebt ook niet echt wat zinnigs bij te dragen he?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Nu jij nog fucking hobby militair.
Maar goed, ik vraag me nog steeds af waar die 2200 meter vandaan komt.
[ Bericht 4% gewijzigd door AchJa op 23-04-2018 17:43:45 ]
quote:Op maandag 23 april 2018 17:38 schreef AchJa het volgende:
[..]
De tijd dat ik me druk moest maken om een keuring is bijna 30 jaar geleden...
Jup is inderdaad 2200 meter Voor cluster 1, ik heb het gelezen in een artikel over de nieuwe keuringseisen.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Nu jij nog fucking hobby militair.
De dcp blijft gewoon 2400 meter voor de jongeren.
Aha. Als dat nou meteen even verteld wordt.quote:Op maandag 23 april 2018 18:22 schreef mtchel112 het volgende:
[..]
Jup is inderdaad 2200 meter Voor cluster 1, ik heb het gelezen in een artikel over de nieuwe keuringseisen.
De dcp blijft gewoon 2400 meter voor de jongeren.
quote:Op maandag 23 april 2018 17:38 schreef AchJa het volgende:
[..]
De tijd dat ik me druk moest maken om een keuring is bijna 30 jaar geleden...
🤔🤐SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nu jij nog fucking hobby militair.![]()
Tja. Iemand van 46+ die op het internet een discussie loopt te zoeken en de NATRES vergelijkt met "hobby militairen" die heeft ze zelf waarschijnlijk niet helemaal helder meer.quote:
Hoelang zit je bij de natres?quote:Op dinsdag 24 april 2018 07:33 schreef HeavyWeaponsGuy het volgende:
[..]
Tja. Iemand van 46+ die op het internet een discussie loopt te zoeken en de NATRES vergelijkt met "hobby militairen" die heeft ze zelf waarschijnlijk niet helemaal helder meer.
😂 nog niet eens hobby militair dus.quote:Op dinsdag 24 april 2018 12:22 schreef HeavyWeaponsGuy het volgende:
[..]
Nog niet. Ik zit nog in het keuringstraject.
quote:Op dinsdag 24 april 2018 07:33 schreef HeavyWeaponsGuy het volgende:
[..]
Tja. Iemand van 46+ die op het internet een discussie loopt te zoeken en de NATRES vergelijkt met "hobby militairen" die heeft ze zelf waarschijnlijk niet helemaal helder meer.
Noem je lichting en laat me lachen.quote:Op dinsdag 24 april 2018 07:33 schreef HeavyWeaponsGuy het volgende:
[..]
Ik heb geen babbels. Ik val erover dat jij de Reservisten met Hobby-militairen vergelijkt.quote:Op dinsdag 24 april 2018 16:06 schreef AchJa het volgende:
[..]
Noem je lichting en laat me lachen.![]()
Anyway, binnenkort (mits goedgekeurd) zullen je babbels wel wat minder worden anders is je hobbyproject een kort leven beschoren.
Als jij nou even begonnen was met de uitleg dat het tegenwoordig 2200 meter is bij de keuring na mijn vraag ipv bijdehand te gaan lopen doen was er niks aan de hand geweest.quote:Op woensdag 25 april 2018 08:56 schreef HeavyWeaponsGuy het volgende:
Ik heb geen babbels. Ik val erover dat jij de Reservisten met Hobby-militairen vergelijkt.
Wat is precies je punt? Beroepsmilitairen gaan per jaar minstens 280 uur per jaar op oefening naast hun "normale" full-time baan... Of ze zijn per jaar een half jaar aan het varen...quote:Als je naast een full-time baan minimaal 120 uur maar gemiddeld 280 uur per jaar nog eens extra werkt dan noem ik dat geen hobby meer. Daarnaast is het niet bepaald respectvol te noemen om die vergelijking te trekken.
Als je zo neerbuigend denkt over de NATRES wat doe je dan in dit topic? Dan kun je je tijd vast ergens anders beter insteken.
Reservisten zijn hobby militairen.quote:Op woensdag 25 april 2018 08:56 schreef HeavyWeaponsGuy het volgende:
[..]
Ik heb geen babbels. Ik val erover dat jij de Reservisten met Hobby-militairen vergelijkt.
Als je naast een full-time baan minimaal 120 uur maar gemiddeld 280 uur per jaar nog eens extra werkt dan noem ik dat geen hobby meer. Daarnaast is het niet bepaald respectvol te noemen om die vergelijking te trekken.
Als je zo neerbuigend denkt over de NATRES wat doe je dan in dit topic? Dan kun je je tijd vast ergens anders beter insteken.
Mijn punt is dat die 280 uur bij beroeps onderdeel van hun baan is.quote:Op woensdag 25 april 2018 09:16 schreef AchJa het volgende:
[..]
Als jij nou even begonnen was met de uitleg dat het tegenwoordig 2200 meter is bij de keuring na mijn vraag ipv bijdehand te gaan lopen doen was er niks aan de hand geweest.
[..]
Wat is precies je punt? Beroepsmilitairen gaan per jaar minstens 280 uur per jaar op oefening naast hun "normale" full-time baan... Of ze zijn per jaar een half jaar aan het varen...
Ik vind de Natres verder een prima club hoor (uitzonderingen daargelaten), ik kan er ook prima mee werken maar je moet niet net doen alsof het de elite van de krijgsmacht is.
Hij is er zelf 1 en ingestroomd bij de Natres vanuit het beroepsbestand. Dus ik denk dat Bouke-p daar best wel kijk op heeft.quote:Op woensdag 25 april 2018 10:36 schreef Awsom het volgende:
[..]
Kun je dat zelf ook onderbouwen of roep je maar wat?
10 jaar beroeps en nu iets meer dan 2 jaar reservist. Ik denk dat ik wel een beetje weet waar ik t over heb.quote:Op woensdag 25 april 2018 10:36 schreef Awsom het volgende:
[..]
Kun je dat zelf ook onderbouwen of roep je maar wat?
Zoals anderen in dit topic al suggereerden, zorg dat je de keuring doorkomt, een AMO doet, en een tijdje meedraait. Succes de komende tijd!quote:Mijn punt is dat die 280 uur bij beroeps onderdeel van hun baan is.
Als reservist heb je buiten defensie een eigen baan met verantwoordelijkheden die volledig los staan van je werk bij defensie.
Dat is even een feitelijk verschil.
Ik stel ook nergens dat het de elite van de krijgsmacht is. Ik ben me terdege bewust dat er een groot verschil zit tussen beroeps en reservisten.
Het gaat mij echter te ver om de NATRES te vergelijken met hobbyisten.
Klopt, 1 van de grote uitdagingen.quote:Maar feit is dat je als reservist maar beperkt uren maakt en wat er van je verwacht word komt niet verder dan (net aan) de A700 eisen.
Maar eigenlijk is het naar de fout toe corrigeren... Met een afdoende gevulde krijgsmacht met een kloppend budget zou het niet nodig zijn geweest en had de natres zich bezig kunnen houden met hun organieke taak ipv dat uit nood geboren adaptieve krijgsmacht gelul.quote:Op woensdag 25 april 2018 14:05 schreef detaris het volgende:
Ik vind de NATRES best een positief iets.![]()
Die mannen kunnen mooi ceremonieel staan, objecten beveiligen, zandzakken vullen etc... zodat wij onze handen vrij hebben voor ons werk.
De adaptieve krijgsmacht gaat wel verder dan dat. Ik heb wel gehoord dat het al onze problemen gaat oplossen.quote:Op woensdag 25 april 2018 23:03 schreef AchJa het volgende:
[..]
Maar eigenlijk is het naar de fout toe corrigeren... Met een afdoende gevulde krijgsmacht met een kloppend budget zou het niet nodig zijn geweest en had de natres zich bezig kunnen houden met hun organieke taak ipv dat uit nood geboren adaptieve krijgsmacht gelul.
Ja... Ik heb ook gehoord dat alles nu goed gaat komen...quote:Op donderdag 26 april 2018 13:27 schreef detaris het volgende:
[..]
De adaptieve krijgsmacht gaat wel verder dan dat. Ik heb wel gehoord dat het al onze problemen gaat oplossen.
Dankjewel. Ik heb in 2008 al eens een keuring doorlopen en kwam daar met het toenmalige hoogste cluster 4 uit. Maar goed, ik ben 10 jaar ouder dus geen idee wat daar van over is.quote:Op woensdag 25 april 2018 19:31 schreef Druid het volgende:
[..]
Zoals anderen in dit topic al suggereerden, zorg dat je de keuring doorkomt, een AMO doet, en een tijdje meedraait. Succes de komende tijd!
Eens, maar om het dan maar hobby militairen te noemen ..quote:Op woensdag 25 april 2018 13:42 schreef Bouke-p het volgende:
[..]
10 jaar beroeps en nu iets meer dan 2 jaar reservist. Ik denk dat ik wel een beetje weet waar ik t over heb.
T is absoluut geen dads army leger en alles is me erg meegevallen. Maar feit is dat je als reservist maar beperkt uren maakt en wat er van je verwacht word komt niet verder dan (net aan) de A700 eisen.
Ja, iemand houdt je voeten vast.quote:Op maandag 30 april 2018 16:37 schreef Happydutch het volgende:
En hoe voeren ze die situps uit bij defensie, gaat er iemand op je voeten staan. Beetje onnozele vragen, maar wil er graag nog een beetje voor kunnen oefenen.
Situps heb je dus niet meer bij de fitheidstest. Zie dat je DCP bedoelde dus.quote:Op maandag 30 april 2018 16:37 schreef Happydutch het volgende:
Heren, vraagje, over een maand mag ik op komen voor de opleiding tot reservist.
Echter een vraagje over die sporttest ( fit test?)
Hangen ze daar nog opnieuw een cluster aan? Is meer beter?
En hoe voeren ze die situps uit bij defensie, gaat er iemand op je voeten staan. Beetje onnozele vragen, maar wil er graag nog een beetje voor kunnen oefenen.
Heb jij voor 1/1/18 keuring gehad dan? Omdat je nog moest fietsen?quote:Op maandag 30 april 2018 22:22 schreef Happydutch het volgende:
Thanks voor het antwoord! Het gaat om de DCP trouwens. Had op mijn keuring cluster 6, maar dat kwam alleen omdat ik actief mountainbike en dus redelijk kan fietsen.
Nu hoef ik me zeker niet meer druk te maken om goed uitgevoerde sit ups! Als iemand de voeten vast houdt lukt het. Nu hopen op een goede dag met hardlopen! Als je tips heb hoor ik het graag. 28-5 begin het voor mij dan eindelijk echt!
Ja, ik vorig jaar februari de voorlichting. September had ik eindelijk de eerste keuring. Oktober de sport en medische keuring. Schijnt nu wel wat sneller te gaan. Wanneer mag jij ?quote:Op dinsdag 1 mei 2018 08:11 schreef HeavyWeaponsGuy het volgende:
[..]
Heb jij voor 1/1/18 keuring gehad dan? Omdat je nog moest fietsen?
Succes met de AMO!
18/4 had ik mijn PO, wacht nu op het GO en de fittest. Ze hoopten me rond juli ervoor te kunnen indelen dus met wat geluk heb ik mijn AMO ergens in Q4 2018 voor het 30e delta.quote:Op dinsdag 1 mei 2018 10:34 schreef Happydutch het volgende:
[..]
Ja, ik vorig jaar februari de voorlichting. September had ik eindelijk de eerste keuring. Oktober de sport en medische keuring. Schijnt nu wel wat sneller te gaan. Wanneer mag jij ?
Ik niet, het is niet dat defensie de aanmeldingen niet meer aan kan zullen we maar zeggen...quote:Op dinsdag 1 mei 2018 11:36 schreef HeavyWeaponsGuy het volgende:
Ik had persoonlijk liever ook gefietst. Toch iets makkelijker dan de uitgebreidere fittest nu. Maar ik snap de noodzaak van de wijziging wel.
Richting de 8000 inmiddels. Tenminste, dat hoorde ik laatstquote:Op dinsdag 1 mei 2018 22:23 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik niet, het is niet dat defensie de aanmeldingen niet meer aan kan zullen we maar zeggen...
Ik hoorde iets over 84% vulling...quote:Op dinsdag 1 mei 2018 23:01 schreef detaris het volgende:
[..]
Richting de 8000 inmiddels. Tenminste, dat hoorde ik laatst
Tja, dat heeft ook met het salaris te maken.quote:Op dinsdag 1 mei 2018 22:23 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik niet, het is niet dat defensie de aanmeldingen niet meer aan kan zullen we maar zeggen...
Dat zal inderaad grotendeels met salaris te maken hebben. Ooit heb ik gesolliciteerd voor een functie binnen de Genie na mijn Mbo4 Wtb opleiding. Daar moest ik een soort intro 3 daagse doen. Veel vielen er terecht af met de conditieproef en nog meer op het eerste sportmoment.quote:Op dinsdag 1 mei 2018 22:23 schreef AchJa het volgende:
Wat je even vergeet is dat het totale aantal sollicitanten afneemt/ op zijn minst gelijk blijft. Als de keuring dan "zwaarder" wordt dan vallen er in het voortraject beduidend meer af en heb je dus ruim minder aanstelbaren. Dat van die aanstelbaren dan 88% door de testen komt is prima maar het absolute aantal is natuurlijk veel minder.quote:Op woensdag 2 mei 2018 11:11 schreef HeavyWeaponsGuy het volgende:
edit: ik heb de wervingscijfers over 2017 er eens bijgepakt.
14.898 sollicitaties defensiebreed en uiteindelijk 3.136 aanstelbaren. Defensie had de doelstelling om per 2018 meer sollicitanten aan te stellen. Mede door een nieuw keuringsprotocol. Hierdoor bestaat er volgens hun een betere aansluiting tussen de keuring en de functionele eisen die bij een functie horen. Uit eerste metingen zou blijken dat nu 88% door de fittest komt in plaats van 68% onder de keuringsmethode die actief was tot 31 december 2017.
Ik vond een Fietstest en 1RM krachttest nou ook niet echt representatief voor je lichamelijke belastbaarheid. Waarom test je iemand op een fiets om hem vervolgens in de opleiding te laten marsen, klimmen en klauteren?quote:Op woensdag 2 mei 2018 11:11 schreef HeavyWeaponsGuy het volgende:
[..]
Tja, dat heeft ook met het salaris te maken.
Een van de reden waarom ik niet voor beroeps ga. Ik verdien twee keer zo veel op een kantoorbaan.
Ik denk dat de gewijzigde keuringseisen meer te maken hebben met beperken van uitval tijdens de opleiding dan om al een selectie te maken tijdens het keuringsproces.
Met de fietstest is het beduidend makkelijker om een hoger cluster te scoren dan met de fittest in zijn huidige variant denk ik. De huidige fittest geeft beduidend beter beeld met betrekking tot de fysieke belasting van een kandidaat. Ik weet niet wat het uitval/afvalpercentage is in de reguliere beroeps AMO maar in mijn AMO was het iets van 45% geloof ik.
edit: ik heb de wervingscijfers over 2017 er eens bijgepakt.
14.898 sollicitaties defensiebreed en uiteindelijk 3.136 aanstelbaren. Defensie had de doelstelling om per 2018 meer sollicitanten aan te stellen. Mede door een nieuw keuringsprotocol. Hierdoor bestaat er volgens hun een betere aansluiting tussen de keuring en de functionele eisen die bij een functie horen. Uit eerste metingen zou blijken dat nu 88% door de fittest komt in plaats van 68% onder de keuringsmethode die actief was tot 31 december 2017.
Vwb de genie (ooff/ off) zijn de eisen ook best wel bijzonder apart, ze gaan er daar vanuit dat je krijgmachtbreed geplaatst kunt worden dus ook bij lumbl. Derhalve willen ze iedereen gewoon cluster 6 maken/ hebben, punt. Ook al ga je naar de bouwmachinecie en zit je de hele dag met je ballen op de WLS...quote:Op donderdag 3 mei 2018 08:18 schreef Happydutch het volgende:
Dat zal inderaad grotendeels met salaris te maken hebben. Ooit heb ik gesolliciteerd voor een functie binnen de Genie na mijn Mbo4 Wtb opleiding. Daar moest ik een soort intro 3 daagse doen. Veel vielen er terecht af met de conditieproef en nog meer op het eerste sportmoment.
Helaas was er niet genoeg plek binnen de Genie voor iedereen en werd mij medegedeeld dat ik wat anders kon gaan doen. (chauffeur van de fennik bijvoorbeeld) Dit wilde ik niet dus teleurgesteld naar huis. Achteraf een baan gevonden waar ik 400! bruto meer verdiende dan als starter na de Amo bij defensie. Dat was zo'n 6 jaar geleden. Ook werd ik 3 maanden later gebeld dat er ineens wel weer plek was en of ik die intro 3 daagse nog een keer wilde doen. Daar paste ik voor. Want het was niet zeker of ik een plekje zou krijgen.
Doorgroeien bij defensie bestaat gewoon niet. Je bent en blijft manschap/ korporaal. Wil je meer dan zul je naar de KMS of KMA moeten. Het is niet dat je als soldaat binnen kan komen en je automatisch na 15 jaar ofzo onderofficier of officier wordt, zo werkt het niet.quote:Stel ik zou nu nog bij defensie willen werken wat ik net red met mijn leeftijd is het verschil in loon enorm groot. Ik heb nu een leuke veelzijdige funtie in een fabriek met een werkweek van 37 uur p/w met bijna 40 vakantie dagen in het jaar, zorg van de zaak en een winst uitkering. Dat kan defensie simpelweg niet bieden. In mijn ogen moet je vroeg instappen bij defensie, vervolgens doorgroeien. Dan kan je er echt wel leuk verdienen. Maar als student met een studieschuld of iemand die al wat jaartjes werkt is het gewoon lastig instromen.
Als je goed leest was het een reactie op een bijdehante opmerking van een adspirant Natres militair...quote:Maar omdat ik zo graag bij defensie iets wil doen, is de Natres natuurlijk top.
En ja, je kan het een hobby noemen, of een tweede baan. Ik snap dan ook dat Achja mij/ons een hobby militair noemt ( haha ) Maar goed, dat hoeft ook niets negatiefs te zijn!
Defensie denkt gewoon een pulletje goedkope arbeidskrachten te kunnen werven eea verpakt in een prachtig verkooppraatje omdat het reguliere personeel bedankt voor de eer en ze geen hond meer kunnen krijgen, niks meer niks minder.quote:En dat hele adaptieve krijgsmacht komt voort uit het verhaal wat ik hierboven beschrijf. Gemotiveerde mensen gebruiken omdat ze het bedrijf defensie mooi vinden. Er is geen bedrijf in Nederland dat zo werkt. Waarom zou defensie dat wel lukken.
Dat fietsen is ook gewoon conditie meten en bekijken of je hart niet ontploft. Het is niet dat ze daarmee je fysieke belastbaarheid meten.quote:Op donderdag 3 mei 2018 22:11 schreef mtchel112 het volgende:
Ik vond een Fietstest en 1RM krachttest nou ook niet echt representatief voor je lichamelijke belastbaarheid. Waarom test je iemand op een fiets om hem vervolgens in de opleiding te laten marsen, klimmen en klauteren?
Daar heb je volledig gelijk in en bij de aantal sollicitanten zitten ook kandidaten die meermaals gesolliciteerd hebben. Daar had defensie de cijfers helaas niet paraat van.quote:Op donderdag 3 mei 2018 22:04 schreef AchJa het volgende:
[..]
Wat je even vergeet is dat het totale aantal sollicitanten afneemt/ op zijn minst gelijk blijft. Als de keuring dan "zwaarder" wordt dan vallen er in het voortraject beduidend meer af en heb je dus ruim minder aanstelbaren. Dat van die aanstelbaren dan 88% door de testen komt is prima maar het absolute aantal is natuurlijk veel minder.
Ja en daarom is het zo krom. Er zijn zelfs veel specifiekere conditietesten als je dat zo graag in kaart wilt brengen.quote:Op donderdag 3 mei 2018 22:21 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dat fietsen is ook gewoon conditie meten en bekijken of je hart niet ontploft. Het is niet dat ze daarmee je fysieke belastbaarheid meten.
Het gaat gewoon om een indicatie. De rest is wel aan te leren/ trainen.quote:Op vrijdag 4 mei 2018 14:25 schreef mtchel112 het volgende:
[..]
Ja en daarom is het zo krom. Er zijn zelfs veel specifiekere conditietesten als je dat zo graag in kaart wilt brengen.
https://www.rijksoverheid(...)ortage-defensie-2017quote:Op dinsdag 1 mei 2018 23:20 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik hoorde iets over 84% vulling...![]()
Aan de andere kant, dan blijven er 16% niet uitbetaalde salarissen over die vast wel ten goede gaan komen aan het zittende personeel... Oh wacht...![]()
Als je je daar echt druk om maakt dan is die te hoog.quote:Op vrijdag 11 mei 2018 15:23 schreef HeavyWeaponsGuy het volgende:
Hoe zit het eigenlijk met vetpercentages? Weet iemand daar de norm voor cluster 1/natres?
Ik heb namelijk geen flauw idee wat mijn vetpercentage is of wat het moet zijn. Bmi is niet echt een betrouwbare meting omdat bmi geen rekening houdt met spiermassa..
Dat heeft niks met doorzettingsvermogen te maken.quote:Op vrijdag 11 mei 2018 15:51 schreef Awsom het volgende:
[..]
Als je je daar echt druk om maakt dan is die te hoog.
Iedere enigszins normale Nederlander kan cluster 1 halen op doorzettingsvermogen.
Tja. Kan ook gewoon zijn dat die geluk hebben gehad.quote:Op vrijdag 11 mei 2018 15:59 schreef Awsom het volgende:
De afgelopen jaren zijn mensen door de keuring gekomen die m.i. echt geen gezond vetpercentage kunnen hebben (flink overgewicht, niet fatsoenlijk kunnen sporten, etc.). Voor cluster 1 zal daar dus wel niet zo zwaar aan gehangen worden.
Geluk dat de arts niet goed oplette toen die een oordeel gaf?quote:Op vrijdag 11 mei 2018 16:02 schreef HeavyWeaponsGuy het volgende:
[..]
Tja. Kan ook gewoon zijn dat die geluk hebben gehad.
Ik heb ooit ook cluster 4 gekregen en zo gigantisch sterk was ik niet..
Vergissen is menselijkquote:Op vrijdag 11 mei 2018 16:14 schreef Awsom het volgende:
[..]
Geluk dat de arts niet goed oplette toen die een oordeel gaf?
Gefeliciteerd :-)quote:Op donderdag 17 mei 2018 00:22 schreef Dale. het volgende:
Nou heb de keuring inmiddels achter de rug en ben geschikt bevonden :-). Moet zeggen dat ik het allemaal reuze mee vond vallen. Met het hardlopen uiteindelijk iets meer dan 2650m gelopen, maar twijfel wel of 1 rondje ook 600 meter was zoals ze zeiden... Heb het idee dat het minder was.
Nope touwklimmen was er niet. Toen ik ook zo vroeg waarom, zei men dat ze verbaasd waren dar het in de brochure stond... Tjah...quote:Op donderdag 17 mei 2018 11:03 schreef HeavyWeaponsGuy het volgende:
[..]
Gefeliciteerd :-)
Moest je nou wel of niet de touwen in?
Succes.quote:Op vrijdag 25 mei 2018 09:21 schreef Happydutch het volgende:
Nou het is zo ver. Maandag beginnen.
Kleding ophalen was leuk om te doen, ( Jammer van het wachten van 7:00 tot 11:30)
Nu maar eens kijken hoe we de spullen netjes mee gaan krijgen.
Is altijd als ze weer eens mensen nodig hebben...quote:Op vrijdag 8 juni 2018 16:51 schreef HeavyWeaponsGuy het volgende:
Net terug van go/vfb
Amo ergens in t najaar. Zin in. Go is overigens behoorlijk ingekort. Bijna de helft is eruit.
Dat blijkt.. maar fysio eruit vind ik toch een opmerkelijke keuze...quote:Op vrijdag 8 juni 2018 18:22 schreef AchJa het volgende:
[..]
Is altijd als ze weer eens mensen nodig hebben...
Wat is er allemaal uitgehaald? Ik heb binnenkort ook GO, tenminste als ze me een ooit een keertje bellenquote:Op vrijdag 8 juni 2018 16:51 schreef HeavyWeaponsGuy het volgende:
Net terug van go/vfb
Amo ergens in t najaar. Zin in. Go is overigens behoorlijk ingekort. Bijna de helft is eruit.
Ik zou anders zelf bureau Natres even bellen.quote:Op zaterdag 9 juni 2018 15:04 schreef Capstie het volgende:
[..]
Wat is er allemaal uitgehaald? Ik heb binnenkort ook GO, tenminste als ze me een ooit een keertje bellen
Kortom iedere kneus die 2 meter rechtuit kan lopen wordt goed gekeurd...quote:Op zaterdag 9 juni 2018 15:54 schreef HeavyWeaponsGuy het volgende:
De urinetest is eruit, ik had geen fysio, geen tandarts, geen hartfilmpje en geen longonderzoek.
Jup.... we waren met ongeveer 30 personen en volgens mij is iedereen goedgekeurd.quote:Op zaterdag 9 juni 2018 16:42 schreef AchJa het volgende:
[..]
Kortom iedere kneus die 2 meter rechtuit kan lopen wordt goed gekeurd...![]()
De nood is wel heel hoog dan...quote:Op zaterdag 9 juni 2018 16:53 schreef HeavyWeaponsGuy het volgende:
Jup.... we waren met ongeveer 30 personen en volgens mij is iedereen goedgekeurd.
Kwalijke zaak als dat komt door onzorgvuldige keuring, je zal maar iets over het hoofd zien wat tijdens een amo/oefening/inzet naar voren komt....quote:Op zaterdag 9 juni 2018 16:53 schreef HeavyWeaponsGuy het volgende:
[..]
Jup.... we waren met ongeveer 30 personen en volgens mij is iedereen goedgekeurd.
Een verborgen hartgebrek en bij de eerste de beste DCP dood neervallen... Dan heb je toch wat uit te leggen als defensie zijnde.quote:Op zaterdag 9 juni 2018 18:08 schreef mtchel112 het volgende:
[..]
Kwalijke zaak als dat komt door onzorgvuldige keuring, je zal maar iets over het hoofd zien wat tijdens een amo/oefening/inzet naar voren komt....
Goed om te horen.quote:Op maandag 11 juni 2018 14:47 schreef Happydutch het volgende:
Vorige week de "natres-amo" afgerond. Daar zat de bivak zeker wel in. ( 1 nachtje )
De nadruk wordt vooral gelegd op het halen van de eis "basis schutter"
Het waren twee leuke, leerzame weken, met een enorm leuke groep mensen. Tuurlijk waren er wat mindere momenten, maar achteraf veel van geleerd. Gewoon doen.
Thanks!quote:Op maandag 11 juni 2018 15:25 schreef Happydutch het volgende:
Ja dat heb ik, als het goed is heb jij dat ook nu.
Defensie dingetjes! Achteraf was het gewoon leuk.
quote:
Nee want je hebt een papiertje getekend voorafgaand aan dcp toch?@quote:Op zaterdag 9 juni 2018 20:00 schreef AchJa het volgende:
[..]
Een verborgen hartgebrek en bij de eerste de beste DCP dood neervallen... Dan heb je toch wat uit te leggen als defensie zijnde.
Klopt, maar ik zeg ook "verborgen"... Zoiets hoef je zelf helemaal niet in de gaten te hebben maar kan bv. met een hartfilmpje wel gezien worden.quote:Op dinsdag 12 juni 2018 17:56 schreef mtchel112 het volgende:
Nee want je hebt een papiertje getekend voorafgaand aan dcp toch?@
Ja ik vind het ook een hele kwalijke zaak eigenlijk.quote:Op dinsdag 12 juni 2018 18:02 schreef AchJa het volgende:
[..]
Klopt, maar ik zeg ook "verborgen"... Zoiets hoef je zelf helemaal niet in de gaten te hebben maar kan bv. met een hartfilmpje wel gezien worden.
Als je achteraf maar een beetje half half gekeurd bent heeft defensie wel degelijk wat uit te leggen.
Tijdens de AMO-R moet je de DCP lopen.quote:Op zaterdag 16 juni 2018 23:35 schreef Capstie het volgende:
Kan iemand me vertellen wat er qua sportmomenten allemaal in de AMO langskomt? Ik ben op dit moment psychologisch goedgekeurd () en wacht nu op de oproep voor het geneeskundige onderzoek.
Ik loop nu echter bij de fysio, waardoor hardlopen op dit moment niet zo makkelijk is. Met veel pijn en moeite zal de conditietest wel kunnen halen, maar ik vroeg me af of de eisen van de conditietest tijdens de AMO vaak naar voren komen (bijvoorbeeld sportmomenten, defensie conditie proeven). Kortom, of het ''makkelijker'' wordt na de sporttest, of dat dat een beetje het niveau is wat ik tijdens de AMO kan verwachten
Dat het GO versoepeld wordt (lees: enorm verslechterd) vanwege een beperkte instroom is naar mijn mening echt te erg voor woorden.quote:Op donderdag 14 juni 2018 10:06 schreef HeavyWeaponsGuy het volgende:
Wie weet wordt het voor 2019 weer allemaal herzien. Het is pas sinds januari 2018 op deze manier wat de functionele testen betreft en het aangepaste GO volgens mij pas sinds week 22. Als straks de instroom weer op peil is krijg je vanzelf weer een strengere keuring.
Haha daar was ik al bang voor ja. Het probleem is dat het hele fysio traject een half jaar tot een jaar gaat duren en ik binnen die tijd eigenlijk al wel aan de slag wil. Zeker met de wachttijden tussen goedkeuring en AMO, dacht ik dat het wellicht net goed uit zou komen. Maar misschien heb je wel gelijk jaquote:Op zondag 17 juni 2018 16:13 schreef HeavyWeaponsGuy het volgende:
[..]
Tijdens de AMO-R moet je de DCP lopen.
Daarnaast zal marsen ook aan de orde komen denk ik.
Onthoud dat DCP tot 30 jaar gelijkstaat aan cluster 3+ wat hardlopen betrefr.
Dit is uiteraard een beslissing die je zelf maken moet maar denk je dat het verstandig is om aan het VFB te beginnen met een blessure.
Ik zou het wel aangeven bij defensie
Ik snap je keuze.quote:Op dinsdag 19 juni 2018 01:46 schreef Capstie het volgende:
[..]
Haha daar was ik al bang voor ja. Het probleem is dat het hele fysio traject een half jaar tot een jaar gaat duren en ik binnen die tijd eigenlijk al wel aan de slag wil. Zeker met de wachttijden tussen goedkeuring en AMO, dacht ik dat het wellicht net goed uit zou komen. Maar misschien heb je wel gelijk ja
Thanks. Ze vielen gisteren op de mat.quote:
Jij zit er nog niet eens bij?quote:Op woensdag 18 juli 2018 14:19 schreef HeavyWeaponsGuy het volgende:
Even een vraag van algemene strekking, hoe ver van te voren krijg je de meldinstructie meestal?
Moet kleden over een dikke maand, de week erna de ARB en heb nog niets gehoord.
Heb natuurlijk gebeld een tijdje terug maar moest nog afwachten was de boodschap. Dus wil de staf ook (nog) niet gek maken ermee.
Nou nou niet zo kattig. Ik had de indruk dat je er al bij zat. Even teruggelezen maar je bent dus beroeps geweest, vandaar je ervaring.quote:Op vrijdag 20 juli 2018 12:04 schreef HeavyWeaponsGuy het volgende:
[..]
Ja, dus? Waar denk je waar ik mee bezig ben.
Sorry, kwam iets anders overquote:Op vrijdag 20 juli 2018 12:55 schreef mtchel112 het volgende:
[..]
Nou nou niet zo kattig. Ik had de indruk dat je er al bij zat. Even teruggelezen maar je bent dus beroeps geweest, vandaar je ervaring.
Nu sta je er wel positief tegenover? Of is het meer dat het toch nog een beetje knaagt?quote:Op vrijdag 20 juli 2018 15:47 schreef HeavyWeaponsGuy het volgende:
[..]
Sorry, kwam iets anders over. Mijn fout.
Ben idd heel even beroeps geweest. Alleen had defensie anno 2008 haar zaakjes zo slecht op orde dat ik daar mn toekomst niet op ging verzetten.
Beide. En daar komt bij dat ik 10 jaar ouder ben, een een studie heb afgerond en een goede baan heb.quote:Op vrijdag 20 juli 2018 20:04 schreef mtchel112 het volgende:
[..]
Nu sta je er wel positief tegenover? Of is het meer dat het toch nog een beetje knaagt?
Goed dat je goed terecht bent gekomen na je dienst, ik hoor toch met regelmaat andere verhalen...quote:Op vrijdag 20 juli 2018 21:41 schreef HeavyWeaponsGuy het volgende:
[..]
Beide. En daar komt bij dat ik 10 jaar ouder ben, een een studie heb afgerond en een goede baan heb.
Ik had Defensie eigenlijk als een afgesloten hoofdstuk beschouwd. Ik ben bijna 30 en beroepsmilitair worden is financieel en relationeel geen optie meer.
Maar via mijn werk kwam ik met een reservist in aanraking die me zover kreeg om een voorlichting op de Vredepeel bij te wonen. Dat was in oktober 2017. Daarna er zeker een half jaar over nagedacht en uiteindelijk besloten te solliciteren.
Wat deed je als beroeps?quote:Op vrijdag 20 juli 2018 15:47 schreef HeavyWeaponsGuy het volgende:
[..]
Ben idd heel even beroeps geweest. Alleen had defensie anno 2008 haar zaakjes zo slecht op orde dat ik daar mn toekomst niet op ging verzetten.
quote:Op zondag 22 juli 2018 22:26 schreef Bouke-p het volgende:
[..]
Wat deed je als beroeps?
Ik begin me echt lapot te ergeren aan t gebrek aan uitdaging. Voor 1 nachtje buiten slapen krijgen we serieus de hele hpg cyclus voorgeschoteld...
Van wanneer tot wanneer en als wat? Want dit klinkt als AMO niet gefikst hebben.quote:Op vrijdag 20 juli 2018 15:47 schreef HeavyWeaponsGuy het volgende:
[..]
quote:Op zondag 22 juli 2018 22:33 schreef AchJa het volgende:
[..]
Van wanneer tot wanneer en als wat? Want dit klinkt als AMO niet gefikst hebben.
Dat was het ook.quote:
Aha, of werden de zaken bij de werving weer net iets rooskleuriger voorgesteld dan dat ze daadwerkelijk waren?quote:Op maandag 23 juli 2018 10:18 schreef HeavyWeaponsGuy het volgende:
[..]
[..]
Dat was het ook.
AMO lichting 01/08 en om eerlijk te zijn, ik was veelst te jong en trok het mentaal niet. Had veel heimwee en ging op zondag met tegenzin naar de kazerne. Ik zou naar de Pantserinfanterie gaan na de AMO.
Daar kwam bij dat ik Defensie was ingegaan met de gedachte om daar een opleiding te doen (ik kwam van het VMBO af) en dat na start AMO men de gemaakte afspraken ging wijzigen en dat zag ik gewoon niet zitten. Afspraak is afspraak.
Achteraf een prima keuze gemaakt.quote:Ben na bivak 2 afgehaakt. Heel veel spijt van gehad dat ik stopte, maar achteraf was het een verstandige keuze. Havo gedaan, daarna een HBO-opleiding en nu werk een paar jaar in een kantoorbaan en verdien ik het drievoudige als wat ik als beroeps zou verdienen.
Dat ja.quote:Op maandag 23 juli 2018 12:32 schreef AchJa het volgende:
[..]
Aha, of werden de zaken bij de werving weer net iets rooskleuriger voorgesteld dan dat ze daadwerkelijk waren?
[..]
quote:Op maandag 23 juli 2018 12:32 schreef AchJa het volgende:
Aha, of werden de zaken bij de werving weer net iets rooskleuriger voorgesteld dan dat ze daadwerkelijk waren?
Het is ook niet dat daar nooit voor gewaarschuwd is hier...quote:Op maandag 23 juli 2018 12:51 schreef HeavyWeaponsGuy het volgende:
[..]
Dat ja.
Er werden gouden bergen beloofd op de voorlichting.
Ik zou een rijopleiding krijgen, daarna mocht ik paraat gaan en mocht ik een studie doen in de baas zijn tijd.
In de AMO bleek er niks waar van te zijn.
Zo lang je het niet zwart op wit hebt zijn die afspraken geen stuiver waard.quote:Maar ja, wat wil je, je bent 19 en mag bij het leger. Iets waar je al een paar jaar naar uit had gekeken. Je geloofd alles wat ze je beloven. Dat is wel echt een lesje wat ik geleerd heb, niet alleen mbt defensie maar tot de maatschappij in het algemeen.
Defensie wilt de marinekazerne afstoten. Behoudens W&S, die zou er blijven.quote:Op vrijdag 27 juli 2018 01:33 schreef Capstie het volgende:
Vorige week vrijdag mijn fysieke keuring gehad, en ondanks m'n blessure goedgekeurd.
Uiteindelijk toch voor gekozen dit niet te vermelden (werd toch niet specifiek om gevraagd) en maar besloten de gok te wagen met gemixte resultaten. Het hardlopen had ik op 50m net niet gehaald, maar nadat ik aangaf dat opkomst datum waarschijnlijk pas in december of maart zou zijn gaf de arts aan er wel vertrouwen in te hebben dat ik voor die datum fit zou zijn en heeft me toch goedgekeurd. Iemand anders die voor cluster 4 (pantsergenie) opkwam had hetzelfde, blijkbaar heeft men toch een tekort aan mensen![]()
Geneeskundig onderzoek was inderdaad behoorlijk ingekort, ik heb zelf naast m'n lengte en gewicht alleen een geluidstest en oogtest gedaan. Tandarts, fysio en hartfilmpje waren er uitgehaald met als logica dat gebreken wel in de functionele fysieke test tevoorschijn zouden komen (beter een hartaanval tijdens de keuring dan de DCP zal men wel gedacht hebben)
Tijdens mijn eindgesprek kreeg ik te horen dat de compagnie waar ik voor heb gesolliciteerd (Charlie, 20e Natres) wellicht weg moet van het marineterrein in Amsterdam. Weet iemand waar naar toe en of hier al duidelijkheid over is?
Thanks!quote:Op vrijdag 27 juli 2018 11:04 schreef HeavyWeaponsGuy het volgende:
[..]
Defensie wilt de marinekazerne afstoten. Behoudens W&S, die zou er blijven.
Hier komen ze op terug. De gemeente AMS echter wilt op het terrein nieuwe woongelegenheid creëren.
Er is dus nu een getouwtrek tussen wat Defensie wilt en wat de gemeente wilt/
Als 20e natresbat weg zou moeten op kattenburgerstraat zou ik verwachten dat schiphol een volgende standplaats gaat zijn (met het oog op inzet van de reservisten bij controles).
Gefeliciteerd met de keuring trouwens. Defensie schreeuwt idd om personeel. Als je het PO en de VFB haalt ben je door, GO stelt niks meer voor tegenwoordig. Komen ze nog wel op terug als straks de blessures en uitval in opleidingen toeneemt.
Defensie he. A zeggen, één jaar bakkeleien (of langer) en vervolgens op t laatste moment B beslissen.quote:Op vrijdag 27 juli 2018 11:57 schreef Capstie het volgende:
[..]
Thanks!
Moet eerlijk gezegd zeggen dat ik er wel een beetje van schrok. Iemand met een veel te hoge bloeddruk werd ook gewoon aangenomen (met een waarschuwing, dat dan weer wel.)
Daarnaast vond ik het versoepelen van de clusters ook twijfelachtig. Voor cluster 1 valt nog wat te zeggen (hypocriet, I know), maar bij cluster 4 weet ik niet dat wel zo'n goed idee is. Vraag me af of ze dat bij cluster 6 ook nog doen, mag toch hopen van niet
Het afstoten van de Marinekazerne snap ik oprecht niet. Twee weken geleden nog allemaal berichten over inzet van Nationale Reserve tijdens terreurdreigingen, en dan zo'n strategische uitvalsbasis opgeven.![]()
Ik hoorde volgens mij inderdaad iets over Badhoevedorp of Haarlemmermeer, dus daar zullen ze dan inderdaad wel Schiphol mee bedoelen. Zou toch wel jammer zijn, nu 10 minuten onderweg op de fiets vs dan 45 minuten dan met de fiets of een uur met OV
Je hebt wel veel verwachtingen voor iemand die er nog niet bij zit..quote:Op vrijdag 27 juli 2018 12:36 schreef HeavyWeaponsGuy het volgende:
Hoe dan ook zit je bij 20e natresbat charlie cie wel goed trouwens.Ik denk dat die 1 van de 3 zijn die met het nieuwe FC van start gaan.
Verwacht alfa of delta van 30e ook ( door de ligging) en misschien 10e natresbat assen (alfa of bravo) ook..
Ben gewoon goed op de hoogtequote:Op vrijdag 27 juli 2018 12:49 schreef Awsom het volgende:
[..]
Je hebt wel veel verwachtingen voor iemand die er nog niet bij zit..
Met FC bedoel je het hele binnen 6 uur oproepbaar gebeuren neem ik aan?quote:Op vrijdag 27 juli 2018 12:36 schreef HeavyWeaponsGuy het volgende:
Hoe dan ook zit je bij 20e natresbat charlie cie wel goed trouwens.Ik denk dat die 1 van de 3 zijn die met het nieuwe FC van start gaan.
Verwacht alfa of delta van 30e ook ( door de ligging) en misschien 10e natresbat assen (alfa of bravo) ook..
Van wat er nu op papier bedacht is?quote:
Hé toen was ik er ook! Goed om te horen dat je toch goedgekeurd bent.quote:Op vrijdag 27 juli 2018 01:33 schreef Capstie het volgende:
Vorige week vrijdag mijn fysieke keuring gehad, en ondanks m'n blessure goedgekeurd.
..................
Haha wat toevallig! Zat je in de groep die om 08:00 aanwezig moest zijn, of later?quote:Op zaterdag 28 juli 2018 12:26 schreef TedjeKroketje het volgende:
[..]
Hé toen was ik er ook! Goed om te horen dat je toch goedgekeurd bent.
Ik mocht na het eten als eerste naar de arts dus heb niet meer meegekregen wie er allemaal door was.
Nu nog even wachten op het Veiligheidsonderzoek..
Om 8.00 uur. Volgens mij hadden wij nog gebabbeld over wat beter was de McDonald’s of de BurgerKing?quote:Op zaterdag 28 juli 2018 18:33 schreef Capstie het volgende:
[..]
Haha wat toevallig! Zat je in de groep die om 08:00 aanwezig moest zijn, of later?
Mijn veiligheidsonderzoek heeft ook sinds m'n PO lopen chillen in m'n dossier omdat... tja, geen reden werd me verteld. Efficiëntie den top
Daar staat me nog wel iets van bij jaquote:Op zaterdag 28 juli 2018 20:42 schreef TedjeKroketje het volgende:
[..]
Om 8.00 uur. Volgens mij hadden wij nog gebabbeld over wat beter was de McDonald’s of de BurgerKing?
Hopelijk schiet het allemaal een beetje op en heeft niet iedereen zomervakantie daar.
Konden ze dat vertellen? Ik heb daar niks over gehoord.. zou wel klote zijn ZO laat!quote:Op zaterdag 28 juli 2018 21:28 schreef Capstie het volgende:
[..]
Daar staat me nog wel iets van bij ja![]()
Eerste mogelijkheid voor AMO was volgens mij pas in december (en dat was nog een misschien), dus ik ga ervan uit dat ze voor die tijd wel klaar zijn!
Ja, ik hoorde dat de eerste AMO in de eerste instantie in maart zou zijn, maar dat ze nu bezig zijn er eentje in december te regelen. Of het ging lukken wisten ze niet, maar ze leken optimistisch.quote:Op zaterdag 28 juli 2018 23:32 schreef Boompie91 het volgende:
[..]
Konden ze dat vertellen? Ik heb daar niks over gehoord.. zou wel klote zijn ZO laat!
Dat ja.quote:Op vrijdag 27 juli 2018 19:12 schreef Bouke-p het volgende:
[..]
Van wat er nu op papier bedacht is?
Want in de praktijk is er nog niks anders gebeurd dan mensen zoeken die in de pelotons komen( 6uur ntm 😂)
Thanks. Het leek me zelf idd ook niet zo'n goed idee om ze mee te nemen, juist daarom.quote:Op zondag 29 juli 2018 21:18 schreef Awsom het volgende:
Als ik je nog een tip mag geven voor de AMO: laat die dingen lekker thuis. Er zit niemand te wachten op een betweter in de groep (ook al bedoel je het goed!). Een natres AMO is anders dan de reguliere AMO. De mensen waar je mee werkt ook.
Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je je hand niet moet opsteken als je iets weet. Je moet gewoon niet degene willen zijn die de sergeant/overige soldaten steeds loopt te verbeteren "want dat staat in mijn 10-jaar oude hamil".quote:Op maandag 30 juli 2018 05:59 schreef HeavyWeaponsGuy het volgende:
[..]
Thanks. Het leek me zelf idd ook niet zo'n goed idee om ze mee te nemen, juist daarom.
Ja. Te kort (maar dat is eigenlijk standaard bij opleidingen voor reservisten), maar hoge kwaliteit van lesstof en kader. Als je vanuit de Natres naar de IRO gaat is er nog een vooropleiding (KTO).quote:Op zaterdag 28 juli 2018 23:34 schreef Dale. het volgende:
Hebben mensen hier de IRO gedaan? Wat was jullie ervaring?
https://avrm.nl/natresmilitair-worden-opleidingdag-1/quote:Op zaterdag 4 augustus 2018 15:21 schreef Eiwitshake het volgende:
Hallo luitjes,
20 Augustus start ik met de ARB in Oirschot. Ik heb er dondersveel zin in.
Ik zit evhter nog met een paar vragen. Als arme student is het maar wat mooi dat we een vergoeding krijgen voor het spelen van soldaatje.
Wat zal dit maandelijks ongeveer zijn? En wat is dit tijdens de ARB?
Ik ben 26 en begin als soldaat 3e klasse. ARB duurt 10 werkdagen.
Daarnaast ben ik benieuwd wat de peimaire focus van de ARB is. Sport? Marsen? Schieten? Etc. Of een combinatie van dit alles.
Bij voorbaat dank!
Persoonlijk ben ik hier ook wel in geïnteresseerd. Ik wacht op de de goedkeuring van de VOG en aanstellingbriefs. Het kriebelt zo erg en hoe meer ik lees, hoe meer zin ik er in krijg! Kom maar door met de verhalen, over het 10de zou helemaal mooi zijn.quote:Op donderdag 2 augustus 2018 08:43 schreef golbline het volgende:
Beste mensen,
Ik zit momenteel in de sollicitatie procedure en heb al een hoop gelezen op dit forum. Nu ben ik echter benieuwd naar de huidige staat bij de Natres. Wat zijn jullie actuele ervaringen en hebben jullie wellicht nog leuke anekdotes? Het idee is dat ik mij straks bij het 20 bataljon in Schaarsbergen zal voegen, zijn er hier leden die daar ook bij zitten? Ik ben erg benieuwd naar jullie reacties.
Groeten,
Golbline
Collega van me, in het echt is hij nog gweldiger dan op internet (ja, dat kan echt).quote:Op zaterdag 4 augustus 2018 18:35 schreef HeavyWeaponsGuy het volgende:
Een ander goed verslag is dat van een mede fokker;
http://nkerkhof.blogspot.com/
Sta zelf (ook) op voor 30e natres na de ARB van aug dus wie weet werken we binnenkort wel samenquote:Op zaterdag 4 augustus 2018 19:10 schreef mtchel112 het volgende:
[..]
Collega van me, in het echt is hij nog gweldiger dan op internet (ja, dat kan echt).
Alles letterlijk nemen is ook geen goede instelling. Wellicht dat je daar nog wat aan kunt doen.quote:Op zaterdag 4 augustus 2018 16:58 schreef jitzzzze het volgende:
Spelen van soldaatje is niet helemaal de correcte instelling. Wellicht kun je daar nog wat aan doen voordat je start.
Thx!quote:Op zaterdag 4 augustus 2018 16:11 schreef Dale. het volgende:
[..]
https://avrm.nl/natresmilitair-worden-opleidingdag-1/
Wen er maar vast aan, dat alles wat je zegt voor waarheid aangenomen wordt. Succes met je AMOquote:Op zondag 5 augustus 2018 15:52 schreef Eiwitshake het volgende:
[..]
Alles letterlijk nemen is ook geen goede instelling. Wellicht dat je daar nog wat aan kunt doen.
Ik laat me verrassen!quote:Op zondag 5 augustus 2018 15:56 schreef jitzzzze het volgende:
[..]
Wen er maar vast aan, dat alles wat je zegt voor waarheid aangenomen wordt. Succes met je AMO
Ik moest zelf bellen met de KPU om een afspraak te maken om de PGU op te halen. Misschien bij jou ook zo?quote:Op dinsdag 7 augustus 2018 09:25 schreef HeavyWeaponsGuy het volgende:
Is het normaal dat de brief met de PGU-uitnodiging zo lang op zich wachten laat?
15/08 zou ik op het kleedpunt zijn moeten maar heb nog niks gehoord.
Wil niet gelijk gaan bellen als dit bij iedereen zo was..
Thanks, kreeg eigenlijk vlak erna de e-mail met uitnodiging.quote:Op zaterdag 11 augustus 2018 01:07 schreef Dale. het volgende:
[..]
Ik moest zelf bellen met de KPU om een afspraak te maken om de PGU op te halen. Misschien bij jou ook zo?
Zozo... Dat zijn nog eens complimenten! Nog even en mogen weer samen over de HiBa! Heb er al zin in!quote:Op zaterdag 4 augustus 2018 19:10 schreef mtchel112 het volgende:
[..]
Collega van me, in het echt is hij nog gweldiger dan op internet (ja, dat kan echt).
Grappig, ook vandaag opgehaald, wellicht gesproken met elkanderquote:Op donderdag 16 augustus 2018 15:23 schreef Eiwitshake het volgende:
Vandaag PGU opgehaald! Chille mensen en een gezellige vibe.
Wat een hoop spul zeg! 😂
Ik heb het verslag van Nkerkhof met veel plezier gelezen. Wellicht kan hij op zijn blog een nieuw artikel toevoegen met zijn huidige bevindingen? Verder nog mensen met leuke (actuele) verhalen?quote:Op zaterdag 4 augustus 2018 18:35 schreef HeavyWeaponsGuy het volgende:
Een ander goed verslag is dat van een mede fokker;
http://nkerkhof.blogspot.com/
Dik verdiend die complimenten! Was leuk hè de hiba!quote:Op maandag 13 augustus 2018 13:47 schreef nkerkhof het volgende:
[..]
Zozo... Dat zijn nog eens complimenten! Nog even en mogen weer samen over de HiBa! Heb er al zin in!
Ik had sommige zaken graag beter geregeld gezien. Dat had achteraf voor tijdswinst gezorgd. Hier en daar hebben we echt tijd verloren door bepaalde zaken.quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 14:14 schreef Boompie91 het volgende:
Je klinkt gematigd positief.. Wat zijn de mindere puntjes en wat is er juist wel erg leuk?
Is je veiligheidsonderzoek al afgerond? Heb tot nu toe nog niks gehoordquote:Op donderdag 6 september 2018 15:46 schreef Boompie91 het volgende:
Net gebeld met defensie en deze wisten mij te vertellen dat de eerste volgende AMO pas in maart 2019 is. Het kan zijn dat er in het najaar nog 1 wordt ingelast, maar dit gaven ze weinig kans.
Dit word nog erg lang wachten, zoals de hele sollicitatie procedure!
Bij mij was de psychologische keuring 3 maanden geleden precies hetzelfde zoals jij het nu beschrijft.quote:Op maandag 10 september 2018 11:44 schreef golbline het volgende:
Over twee weken mag ik opkomen voor de medische keuring. Ik kon rond een uurtje of één weer naar huis toe.
Wat wel belangrijk is om te onthouden is dat de arts je uiteindelijk goed of afkeurt. Mocht je een of twee testen net niet halen, dan is dat afhankelijk van welke arts je eindgesprek doet niet direct een ramp. Ga dus niet direct bij de pakken neerzitten en doe gewoon je best op de andere onderdelen.quote:Op maandag 10 september 2018 20:09 schreef Spreuktegel het volgende:
[..]
Bij mij was de psychologische keuring 3 maanden geleden precies hetzelfde zoals jij het nu beschrijft.
Bij de medische keuring heb ik een hele dag tot 5-6 uur op de kazerne gezeten met zeer lange wachttijden (soms wel 3 uur wachten). dus neem idd iets mee.
Bij de medische keuring worden de sollicitanten in groepen opgedeeld, je bent een halve dag de verschillende medische tests aan het doen en als iedereen van je groep deze gehad heeft ga je naar buiten om de sporttests te doen (of net andersom, wat uit komt).
Ik had een paar keer per week gesport om te oefenen en haalde 2700m in 12 minuten, maar een jongen viel al na 1500 meter af, dus zorg dat je thuis even een afstand uitzet en met een klokje deze test nabootst voordat je voor niks naar amsterdam reist. De meeste groepsgenoten zaten rond de 2100-2300m als resultaat. dit was natuurlijk voor cluster 6 dus 2100m is het minimum dat gevraagd wordt.
Denk er wel na dat je jezelf niet kapot loopt bij de hardlooptest, na deze test gingen we gewichten verplaatsen (niks speciaals, 20kg optillen en op en neer lopen. lachertje.), en meteen hierna gingen we marsen. Met 25 kilo 20 minuten flink doorlopen voel je wel in je kuiten. als je achter de groep raakt zullen de instructeurs je een waarschuwing geven, als je twee keer achter raakt ben je afgekeurd.
TLDR: Beetje sportief doen de maand voor de keuring en je haalt het met gemak! (cluster 6)
Ik zat langs hem toen we naar de arts moesten voor het eindresultaat, hij zat al een uur te huilen dat hij perse bij defensie wou en dit zijn droom was (had dan meer gesport sukkel), en is uiteindelijk ook zeker afgekeurd.quote:Op maandag 10 september 2018 22:43 schreef Capstie het volgende:
[..]
Wat wel belangrijk is om te onthouden is dat de arts je uiteindelijk goed of afkeurt. Mocht je een of twee testen net niet halen, dan is dat afhankelijk van welke arts je eindgesprek doet niet direct een ramp. Ga dus niet direct bij de pakken neerzitten en doe gewoon je best op de andere onderdelen.
Hoewel ik betwijfel of de jongen die na 1500m is afgevallen is goedgekeurd houdt men dus wel een kleine marge aan.
Bewijst maar dat een psychologisch onderzoek lang niet zo foutloos is als men voor doet komen, zeker als het aankomt op weerbaarheidquote:Op maandag 10 september 2018 23:19 schreef Spreuktegel het volgende:
[..]
Ik zat langs hem toen we naar de arts moesten voor het eindresultaat, hij zat al een uur te huilen dat hij perse bij defensie wou en dit zijn droom was (had dan meer gesport sukkel), en is uiteindelijk ook zeker afgekeurd.
Ook jongens die de 2100m net niet gehaald werden waren afgekeurd, of dit afhankelijk is van de functie weet ik niet. Kan ook zijn dat ze andere dingen fout hadden gedaan.
Bedankt voor je verhaal. Je hebt zeker gelijk.quote:Op zondag 2 september 2018 12:45 schreef nkerkhof het volgende:
knip
Naar welke Cie ga je? Ik weet dat onze SMI nog is wezen kijken bij jullie.
Ik denk de ceremonie uiteindelijk. Je strepen krijgen en de baret mogen dragen voelt toch als een beloning voor die twee weken. Twee weken die echt niet altijd even makkelijk waren..quote:Op maandag 3 september 2018 09:30 schreef golbline het volgende:
@HeavyWeaponsGuy
Wat was voor jou uiteindelijk het hoogtepunt van de twee weken?
haha nee, dat was ik niet. Ik zat zelf in de bravo groep, kamer 113. Ben niet lang op de BBQ geweest ivm met mijn taxi.quote:Op dinsdag 18 september 2018 19:07 schreef Dale. het volgende:
Ik had je nog proberen te identificeren HeavyWeaponsGuy samen met Eiwitshake tijdens de BBQ maar volgens mij hield je je angstvallig stil, ik dacht toen nog... Is het die kerel die op de dag voor de ceremonie in de ochtendgloren in het bos toch nog besloot te stoppen
. Eiwitshake had ik overigens zo ontdekt, een echte FOK!ker
Ik heb zelf ook de AMO gedaan in augustus maar vond het meer richting scouting 2.0. Ging allemaal soepel en was niet zwaar. Ben van mening dat het allemaal een stuk strakker mocht. Marcheren ging heel vaak fout, niet omdat er niet goed geleid werd. Maar er waren mensen die het simpelweg weigerden goed te doen. Zelfs nadat ze aangesproken werden door mede-reservisten, rete irritant, 100x opdrukken zul je, naar mijn mening dan 😈. De serganten waren ook erg relaxed, op eentje na die niet voor rede vatbaar was. Wat ook jammer was, was dat de serganten, me name de jongere, niet altijd het juiste voorbeeld gaven. Zij zaten met regelmaat op hun mobiel ook op momenten waar dat niet zou moeten. Bijvoorbeeld, toen ik een vraag stelde na een oefening in de SIM. De cursus was puur gericht op het behalen van je schietcertificaat en de rest was allemaal "proeven" en mooi meegenomen. Voor de rest was het wel allemaal erg leuk hoor ^^!
Ja, en als die het niet kunnen zien zetten ze je wel door naar iemand die het wel kan.quote:Op donderdag 20 september 2018 20:35 schreef Capstie het volgende:
Wie moet je bellen voor een statusupdate van het veiligheidsonderzoek? Er werd mij het advies gegeven even te bellen als ik eind september nog niks gehoord zou hebben, maar weet niet meer met wie.Gewoon werving en selectie?
Goed bezig, alvast welkom bij de NATRES!quote:Op vrijdag 21 september 2018 15:28 schreef Capstie het volgende:
Net gebeld, blijkbaar is de verklaring geen bezwaar gisteren bij ze binnengekomen en zou ik binnen 3 weken m'n definitieve aanstelling per post krijgen.
Zag er keurig uit, was er graag bij geweest.quote:Op dinsdag 2 oktober 2018 08:21 schreef Happydutch het volgende:
Zelf beediging gehad in Ahoy afgelopen weekend, was een heel gave ervaring.
Helaas niet, toen ik de uitnodiging kreeg had ik mijn cie nog niet ontmoet dus lenen was er niet bij en de verplichte oefenavond was op dezelfde avond als mijn eerste opkomst bij mijn cie.quote:Op dinsdag 2 oktober 2018 13:58 schreef golbline het volgende:
@HeavyWeaponsGuy
Jammer om te horen. Er viel dus ook niks te regelen met lenen ofzo?
Die had ik gehad ja (per e-mail) maar had me dus afgemeld.quote:Op woensdag 3 oktober 2018 08:00 schreef Happydutch het volgende:
Leuk gobline, zit je op een mooie locatie.
@HeavyWeaponsGuy, had je al een uitnodiging gehad? Bij ons zijn er ook een aantal die niet mochten omdat het al vol was. Was iemand bij ons die had er een jaar op gewacht.
Maar goed, jasje al onderweg? Of moet je nog langs het KPU
Ik zag de fotos van dat ding jaquote:Op maandag 8 oktober 2018 11:25 schreef nkerkhof het volgende:
Ik heb nog even op de baan naast je gelegen. Inschieten ter voorbereiding op de LSVW.
Was een leuk weekend. Alleen beetje jammer dat we voor niets met die Lee Enfield hebben lopen sleuren. Die hadden we gewoon kunnen laten staan waar die stond :-)
Nog iets meegekregen van de LSVW?
Daar zitten toch geen NR cie’s, of wel?quote:Op donderdag 11 oktober 2018 12:43 schreef Boompie91 het volgende:
Ik heb als eerste voorkeur opgegeven: Havelte en als tweede keus: Leeuwarden.
Nee, dat zullen wij niet geweest zijn. Bij ons geen Minimi. :-)quote:Op dinsdag 9 oktober 2018 06:44 schreef HeavyWeaponsGuy het volgende:
[..]
Ik zag de fotos van dat ding ja. Zag er zwaar uit.
Waren jullie dat die aant schieten waren met een minimi op de schietbaan links?
Vooral de verplaatsingen gezien en langs reservisten gereden die bezig waren in de ochtend. De rest van de zaterdag zaten we vrij ver de harskamp op.
Hopelijk mag ik komend jaar ook van de partij zijnmet de komende vierdaagse ben ik er in ieder geval. We moeten onze eer verdedigen
Ik kreeg die keuze wel! Dus lijkt mij wel. Maar ik kon het eerlijk gezegd zelf ook niet vinden..quote:Op donderdag 11 oktober 2018 21:01 schreef sobertje het volgende:
[..]
Daar zitten toch geen NR cie’s, of wel?
Veel plezier bij de GLR!quote:Op donderdag 11 oktober 2018 23:10 schreef Boompie91 het volgende:
[..]
Ik kreeg die keuze wel! Dus lijkt mij wel. Maar ik kon het eerlijk gezegd zelf ook niet vinden..
Jawel hoor.quote:Op donderdag 11 oktober 2018 21:01 schreef sobertje het volgende:
[..]
Ken jij mensen hier?quote:
Heb gesolliciteerd en ben gekeurd voor Natres, maar kreeg de keuze dus voor Havelte en Leeuwarden. Dit per mail en na het halen van de medische keuring.quote:
Dat niet, ik weet gewoon toevallig dat er (in ieder geval een tijdje terug) op beide locaties in ieder geval een paar pelotons zitten.quote:
Hier hetzelfde bericht ontvangen. In november langs bij KPU, en volgende week ergens m'n Defensie pas regelen.quote:Op donderdag 11 oktober 2018 11:34 schreef Boompie91 het volgende:
Ik ben dus sinds een week of 4 aangesteld bij 10 natres en gelijk te horen gekregen dat er in 2018 geen AMO's meer zijn en dat de planning voor 2019 nog niet bekend is.
Nu willen ze ons al wel op laten komen om bijvoorbeeld al te beginnen met ZHKH, andere cases en alvast te binden met de groep, zonder dat we aan wapens en communicatie materiaal zitten.
Ik wacht dus op een uitnodiging om te kleden en heb al 2x gebeld en gemaild. Laatste nieuws is:
''U zult snel van ons horen.''
Gevalletje 'defensie snel'? Ik kan in ieder geval NIET meer wachten haha.
Nooit geweten, ik dacht alleen BatStaf van 10 in Havelte. Welke Cie zit daar en in Leeuwarden eigenlijk?quote:
Ook wel benieuwd naar..quote:Op zaterdag 13 oktober 2018 06:37 schreef sobertje het volgende:
[..]
Nooit geweten, ik dacht alleen BatStaf van 10 in Havelte. Welke Cie zit daar en in Leeuwarden eigenlijk?
Uiteraard, voorrang voor de elite eenheden enzoquote:Op donderdag 18 oktober 2018 18:26 schreef Boompie91 het volgende:
[..]
Ook wel benieuwd naar..
Ik heb inmiddels weer 1,5 week wachten er op zitten en het enige wat ik als reactie krijg is: "u zult spoedig van ons horen".
Het gekke is wel dat Capstie ongeveer dezelfde week is goedgekeurd en al een kleed datum heeft. Heeft 20natres meer prio oid?
quote:Op donderdag 11 oktober 2018 12:43 schreef Boompie91 het volgende:
Ik heb als eerste voorkeur opgegeven: Havelte en als tweede keus: Leeuwarden.
Ik weet niet of er hier iemand is die daar gelegerd is en/of mensen kennen die hier zitten? Zou super graag in contact komen met deze mensen.
Ik heb me in Juni 2017 ingeschreven. Dus al met al wacht ik al een dikke anderhalf jaar!
Ik heb de medische keuring halverwege juli gehaald en ben sinds 4 weken aangesteld.
The waiting game is strong.
10A4 in Leeuwarden en 10B4/10C1 in Havelte.quote:Op donderdag 11 oktober 2018 21:01 schreef sobertje het volgende:
[..]
Ik heb geen idee.. jij dan? Weet je dit uberhaupt van te voren? Zou mij wel helpen in mijn zoektocht naar toekomstige collega's haha.quote:Op woensdag 24 oktober 2018 16:32 schreef Bouke-p het volgende:
[..]![]()
Welke cie in Havelte?
Ik ben nu nog geplaatst in Leeuwarden, maar ben gisteren aangenomen in Havelte.
Want je gaat je toekomstige collega's vast toevoegen op Facebook?quote:Op donderdag 25 oktober 2018 08:45 schreef Boompie91 het volgende:
[..]
Ik heb geen idee.. jij dan? Weet je dit uberhaupt van te voren? Zou mij wel helpen in mijn zoektocht naar toekomstige collega's haha.
Wie heeft je dit trouwens verteld? Als dat iemand van je cie is dan zal die je ook wel kunnen helpen om een keer een avond mee te lopen.quote:Op donderdag 11 oktober 2018 11:34 schreef Boompie91 het volgende:
Ik ben dus sinds een week of 4 aangesteld bij 10 natres en gelijk te horen gekregen dat er in 2018 geen AMO's meer zijn en dat de planning voor 2019 nog niet bekend is.
Nu willen ze ons al wel op laten komen om bijvoorbeeld al te beginnen met ZHKH, andere cases en alvast te binden met de groep, zonder dat we aan wapens en communicatie materiaal zitten.
Door degene die op mijn aanstellingsbrief stond.quote:Op donderdag 25 oktober 2018 13:15 schreef Awsom het volgende:
[..]
Wie heeft je dit trouwens verteld? Als dat iemand van je cie is dan zal die je ook wel kunnen helpen om een keer een avond mee te lopen.
Maar als je AMO pas volgend jaar is zou ik nog niet teveel verwachten...
Fijn om eindelijk een datum te hebben!quote:Op dinsdag 30 oktober 2018 14:32 schreef Boompie91 het volgende:
Hoppaaaa! Aangegeven 11 feb – 23 feb de ARB te doen.
Excited as fuck!
Nice! Ook al een kleeddatum gekregen?quote:Op dinsdag 30 oktober 2018 14:32 schreef Boompie91 het volgende:
Hoppaaaa! Aangegeven 11 feb – 23 feb de ARB te doen.
Excited as fuck!
Nee die komt pas als de aangegeven datum definitief is vastgesteld. Dit is nog min of meer onder voorbehoud.quote:Op dinsdag 30 oktober 2018 19:21 schreef Capstie het volgende:
[..]
Nice! Ook al een kleeddatum gekregen?
Ik had vanmiddag ook twee gemiste oproepen van een geheim nummer, dus ik gok dat het ook over de AMO ging. Hopen dat ze het morgen nog een keer proberen
quote:Op donderdag 8 november 2018 11:26 schreef Boompie91 het volgende:
Nog steeds geen kleeddatum bekend en geen kenninsmaking gepland..
Maar als jij 11 februari AMO doet, zitten we hoogstwaarschijnlijk samen in de AMO.
Dit is bij mij overigens ook nog niet bevestigd.
Gefeliciteerd met de aanstelling.
quote:Op woensdag 31 oktober 2018 10:12 schreef Boompie91 het volgende:
Nee die komt pas als de aangegeven datum definitief is vastgesteld.
Hopelijk iets meer dan alleen "kennis van Office 365, affiniteit met Notepad++".quote:Op donderdag 8 november 2018 17:05 schreef sneakydesert het volgende:
Ik zag op de Facebook-pagina van de landmacht een oproep voorbij komen dat er 150 cyber reservisten worden gezocht. Heb maar even gemaild wat de eisen zijn, want die stonden er niet bij.
Vreemd dat er mensen, zoals Capstie, als wel kleding hebben en nog geen AMO datum. Zit toch wel verschil tussen 10, 20 en 30.quote:
Vreemd dat er mensen, zoals Capstie, als wel kleding hebben en nog geen AMO datum. Zit toch wel verschil tussen 10, 20 en 30.quote:Op vrijdag 9 november 2018 14:18 schreef Boompie91 het volgende:
Nee die komt pas als de aangegeven datum definitief is vastgesteld.
Yes dat kloptquote:Op donderdag 8 november 2018 17:23 schreef Awsom het volgende:
[..]
Hopelijk iets meer dan alleen "kennis van Office 365, affiniteit met Notepad++".
Waar of naar wie heb je het toe gestuurd? Stuur eventjes PM kan ik je helpen.quote:Op vrijdag 9 november 2018 17:09 schreef sneakydesert het volgende:
[..]
Helaas nog helemaal geen reactie gehad.
Checkquote:Op maandag 12 november 2018 14:36 schreef Dale. het volgende:
[..]
Waar of naar wie heb je het toe gestuurd? Stuur eventjes PM kan ik je helpen.
Gave inzetquote:Op woensdag 21 november 2018 08:25 schreef golbline het volgende:
https://www.defensie.nl/a(...)-16-eenheid-jordanie
Reservisten gaan naar Jordanië voor hun kerntaak bewaken en beveiligen.De taken voor reservist worden dus steeds serieuzer.
Daarnaast is er nu een ploeg mee in de CIDWquote:Op woensdag 21 november 2018 08:25 schreef golbline het volgende:
De taken voor reservist worden dus steeds serieuzer.
ga in burger, kleed je om bij je eenheid en vraag om hulp.quote:Op donderdag 22 november 2018 22:54 schreef Capstie het volgende:
Ik ga aankomende dinsdag voor het eerst langs bij m'n compagnie voor een kennismaking (), waarbij me specifiek werd gezegd in GVT te komen. Ik heb echter nog geen AMO gehad en heb werkelijk geen idee welk kledingstuk met wat gecombineerd mag worden. Is het toegestaan de softshell jas/vest in combinatie met GVT te dragen, of mag je GVT alleen combineren met een parka? In het kledingvoorschrift van de landmacht is die hele softshell niet te vinden
Ik heb namelijk een deel van m'n spullen bij m'n ouders gestald, en heb alleen de parka meegenomen die je volgens mij aandoet als het stormt en de wereld vergaat, en die geeft, naast dat hij me intens warm lijkt tijdens het fietsen, nogal een ''waar gaat die jas met die jongen naartoe?'' vibe
Gefeliciteerd Capstie!!,quote:Op donderdag 22 november 2018 22:54 schreef Capstie het volgende:
Ik ga aankomende dinsdag voor het eerst langs bij m'n compagnie voor een kennismaking (), waarbij me specifiek werd gezegd in GVT te komen. Ik heb echter nog geen AMO gehad en heb werkelijk geen idee welk kledingstuk met wat gecombineerd mag worden. Is het toegestaan de softshell jas/vest in combinatie met GVT te dragen, of mag je GVT alleen combineren met een parka? In het kledingvoorschrift van de landmacht is die hele softshell niet te vinden
Ik heb namelijk een deel van m'n spullen bij m'n ouders gestald, en heb alleen de parka meegenomen die je volgens mij aandoet als het stormt en de wereld vergaat, en die geeft, naast dat hij me intens warm lijkt tijdens het fietsen, nogal een ''waar gaat die jas met die jongen naartoe?'' vibe
* Iedereen mag zijn helm af en veldpet op...quote:Op vrijdag 23 november 2018 09:28 schreef nkerkhof het volgende:
Het is overal anders maar op deze manier doe je het altijd goed.
GVT is camo broek en camo jas. Trek daaronder je camo shirt aan. Het grijze shirt wordt als ondergoed gezien en draag je dus niet als buitenste laag. Wanneer het warm is en iedereen zn camo shirt aan heeft kan je commandant ervoor kiezen dat iedereen in zn shirt mag. Wanneer er een loopt in zn grijze shirt kan dat dus niet. (nogmaals, soms wordt hiervan afgeweken maar houdt dit maar gewoon aan)
In je broekspijpen doe je elastieken zodat je pijpen niet over je schoenen hangen. Even zelf wat elastiek regelen, wanneer je op je cie komt krijg je vast wel organiek iets.
Mouwen laat je bij je eerste opkomst netjes naar beneden.
Verder altijd je veldpet mee idd. Je moet buiten altijd een hoofddeksel op.
Zoals hierboven al gezegd, ga niet in uniform reizen. Je wordt op je gedrag aangekeken en j gedrag is nog niet aangeleerd. Je slaat dus een flater. Verder zijn er mensen die het niet zo hebben op Defensie en je hebt nog niet de kennis en achtergrond om daarin sterk te staan. Het belangrijkste is zoals gezegd. Wanneer er iets gebeurt dat moet je handelen. Als je dat niet kunt wordt heel de krijgsmacht daarop aangekeken. Je wilt niet die persoon zijn.
Wat betreft je jas. Trek je smockjas maar gewoon aan. Die mag je vaak gewoon dragen. De softshell wordt niet altijd gewaardeerd op appel. Wel kun je daaronder je softshell dragen als warmte laag.
Je softshell mag je niet direct onder andere uitrusting dragen dus die draag je niet in het veld. Daar draag je altijd je smockjas en als het warm is je combatshirt.
De pdf die gestuurd is is heel handig idd. Maar houdt je gewoon aan wat ik hier net schreef dan zit je safe. Natuurlijk zijn er overal andere regels en kan er later meer maar voor je opleiding is dit het.
Je zult bij je cie waarschijnlijk nog niet zo veel mogen. Ook dat is overal verschillend.
Ik hoorde dat je bij de een alleen mag mee exerceren en verder niks en bij een andere cie weer wat meer mag. Waarschijnlijk zijn er genoeg mensen die je kennis gaan verschaffen.
Succes!
(ps had ik al gezegd dat je je pet absoluut niet moet vergeten?)
Misschien word je wel aangehouden onderweg!quote:Op vrijdag 23 november 2018 23:44 schreef Capstie het volgende:
Dank voor het advies iedereen! Toch maar voor de zekerheid dubbel gechecked bij m'n contactpersoon (begon zelf ook een beetje te twijfelen), en deze gaf uitdrukkelijk aan in GVT op te komen ipv daar om te kleden.
Vind het toch enigzins gewaagd om gelijk bij je eerste opkomst een bevel te negeren, dus nu maar hopen dat er geen terroristische aanslag plaatsvindt terwijl ik op m'n gemak naar de kazerne fiets
Heb er echt enorm veel zin in
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op zaterdag 24 november 2018 15:04 schreef Awsom het volgende:
[..]
Misschien word je wel aangehouden onderweg!SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Defensiepas heb ik al binnen, dus ik kan oom agent in ieder geval iets laten zienquote:Op zaterdag 24 november 2018 17:05 schreef nkerkhof het volgende:
Haha... Zonder smartcard maar gelukkig ook zonder emblemen en rot op de schouders... :-)
Gewoon doen wat je gezegd wordt en vooral onthouden dat dit de eerste onzinnige opdracht is die niet strookt met de regels... vele zullen volgen... :-)![]()
Heb gebeld. Mijn werkgever begon te vragen of ik al een datum had. Dit heb ik voorgelegd en toen heeft de beste sgt. in de voorlopig planning mijn blokje groen gemaakt en definitief vastgezet.quote:Op woensdag 28 november 2018 13:39 schreef golbline het volgende:
Gefeliciteerd! Heb wel voor die datum opgegeven maar nog geen bevestiging. Hoe heb jij het nieuws vernomen?
Toevallig 20natres? Heb het idee dat daar net iets meer schot in de zaak zit dan bij 10natres. Correct me if i'm wrong.quote:Op woensdag 28 november 2018 21:30 schreef TedjeKroketje het volgende:
Goed om te horen! Ik kreeg maandag een mail dat ik van 14 jan tot en met 25 jan mag. Was ook mijn eerste voorkeur.
Nog meer mensen van hier dan?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |