Ja dat gaat over rijkdom maar dat betekent niet dat je als je in een rijk land woont je al verloren bent....alles opgeven is wat je doet als je Jezus gaat volgen en het aan de arme geven...en geef uiteraard geld weg maar veel heb ik ook niet...en wat Jezus bedoelt is de liefde voor geld die mensen hebben en dat heb ik niet hoor want dat boeit me niks.quote:Op donderdag 1 februari 2018 23:14 schreef MrAero het volgende:
[..]
Ik denk wel meer. Er zijn veel christelijke mensen in de Westerse wereld, allemaal mensen die zich rijk kunnen prijzen met een dak boven het hoofd, lopend water uit de kraan, en radiators voor de winter. Jij bent daar ook 1 van.
Maar wat zei Jezus ook alweer in Marcus 10 vers 25?
Precies. Maar bijna niemand doet dat. Dus heel veel mensen gaan naar de helquote:Op donderdag 1 februari 2018 23:20 schreef Doedelzak77 het volgende:
[..]
Ja dat gaat over rijkdom maar dat betekent niet dat je als je in een rijk land woont je al verloren bent....alles opgeven is wat je doet als je Jezus gaat volgen en het aan de arme geven...
Maakt toch niet uit? Die vrouw die haar laatste centen aan de tempel gaf had ook niet veel, maar ze gaf wel alles wat ze nog wel had. Waarom doe jij dat niet? Wat is die paar maanden van armoede nou vergeleken met een eeuwigheid in de hemel? Wat houdt je tegen? Waar ben je bang voor? Bang dat je misschien toch geen gelijk hebt over het naderende einde en dat je pas op je 100e overlijdt aan ouderdom, en dat je al die tijd dus niet in armoede wilt zitten? Begrijpelijk hoor, als ik gelovig zou zijn zou ik ook pas vlak voor m'n dood alles weggevenquote:en geef uiteraard geld weg maar veel heb ik ook niet...
Haha, ja, zo kan ik woorden ook verdraaien. Lekker makkelijk. Dat staat er toch echt niet, in geen enkele vertaling. Grappig hoe je het ene verhaal letterlijk kan nemen, hoe absurd ook, en hoe je iets simpels en duidelijks als dit kan verdraaienquote:en wat Jezus bedoelt is de liefde voor geld die mensen hebben
Er staat toch echt een rijke want die geven niet zomaar iets weg,want hoe rijker iemand is hoe krenterig ze worden...quote:Op donderdag 1 februari 2018 23:36 schreef MrAero het volgende:
[..]
Precies. Maar bijna niemand doet dat. Dus heel veel mensen gaan naar de helDie mensen kennen Jezus, ze weten wat hij van hen wilt, en ze weigeren het bewust te doen. Dat is nog erger dan Jezus niet kennen.
[..]
Maakt toch niet uit? Die vrouw die haar laatste centen aan de tempel gaf had ook niet veel, maar ze gaf wel alles wat ze nog wel had. Waarom doe jij dat niet? Wat is die paar maanden van armoede nou vergeleken met een eeuwigheid in de hemel? Wat houdt je tegen? Waar ben je bang voor? Bang dat je misschien toch geen gelijk hebt over het naderende einde en dat je pas op je 100e overlijdt aan ouderdom, en dat je al die tijd dus niet in armoede wilt zitten?
[..]
Haha, ja, zo kan ik woorden ook verdraaien. Lekker makkelijk. Dat staat er toch echt niet, in geen enkele vertaling. Grappig hoe je het ene verhaal letterlijk kan nemen, hoe absurd ook, en hoe je iets simpels en duidelijks als dit kan verdraaien
Precies, een rijke. Jij wilt zeggen dat je niet rijk bent?quote:Op donderdag 1 februari 2018 23:39 schreef Doedelzak77 het volgende:
[..]
Er staat toch echt een rijke want die geven niet zomaar iets weg,want hoe rijker iemand is hoe krenterig ze worden...
Je beschrijft hier geen lieve God maar een micromanager.quote:Op donderdag 1 februari 2018 23:17 schreef Doedelzak77 het volgende:
[..]
Om mensen het goeie nieuws te vertellen en ze kunnen ontsnappen aan Gods toorn,die over de mensheid komt als ze niet van de zonde willen afstappen...en ze dan satan als heerser krijgen.
En er is maar 1 persoon die ons hier van kan redden.quote:Op donderdag 1 februari 2018 23:17 schreef Doedelzak77 het volgende:
[..]
Om mensen het goeie nieuws te vertellen en ze kunnen ontsnappen aan Gods toorn,die over de mensheid komt als ze niet van de zonde willen afstappen...en ze dan satan als heerser krijgen.
Ja, Jezus bedoelt het altijd zo dat je wel uit je comfortzone wordt geschopt en anderen kunt betuttelen dat ze hun ware Heer nog niet hebben aanvaard, maar ook weer niet teveel.quote:Op donderdag 1 februari 2018 23:20 schreef Doedelzak77 het volgende:
en wat Jezus bedoelt is de liefde voor geld die mensen hebben en dat heb ik niet hoor want dat boeit me niks.
Nee niet echtquote:Op donderdag 1 februari 2018 23:41 schreef MrAero het volgende:
[..]
Precies, een rijke. Jij wilt zeggen dat je niet rijk bent?
Je woont in Nederland. Je hebt lopend water uit de kraan, electriciteit, je kan je huis verwarmen, zelfs zonder geld kan je altijd te eten krijgen via de voedselbank, je hebt toegang tot het internet en daarmee praktisch alle kennis van de wereld, en dan durf je te zeggen dat je niet rijk bent?quote:
Wat je opnoemt is geen rijkdom, maar comfort, we hebben het goed. Het is een voorziening waar je niks aan kan doen, geen bezit.quote:Mar 10:21-25 HSV 21 En Jezus keek hem aan en had hem lief, en Hij zei tegen hem: Eén ding ontbreekt u: ga heen, verkoop alles wat u hebt en geef het aan de armen en u zult een schat hebben in de hemel; en kom dan, neem het kruis op en volg Mij. 22 Maar hij werd treurig over dat woord en ging bedroefd weg, want hij had veel bezittingen. 23 En terwijl Hij rondkeek, zei Jezus tegen Zijn discipelen: Hoe moeilijk kunnen zij die rijkdommen bezitten, het Koninkrijk van God binnengaan! 24 En de discipelen verbaasden zich over Zijn woorden. Maar Jezus antwoordde opnieuw en zei tegen hen: Kinderen, hoe moeilijk is het dat zij die op rijkdommen vertrouwen, het Koninkrijk van God binnengaan! 25 Het is gemakkelijker dat een kameel door het oog van een naald gaat, dan dat een rijke het Koninkrijk van God binnengaat.
1Ti 6:17-19 HSV 17 Beveel de rijken in deze tegenwoordige wereld dat zij niet hoogmoedig zijn, en hun hoop niet gevestigd houden op de onzekerheid van de rijkdom, maar op de levende God, Die ons alle dingen in rijke mate verschaft om ervan te genieten; 18 ook om goed te doen, rijk te zijn in goede werken, vrijgevig te zijn en bereid om samen te delen. 19 Zo verzamelen zij voor zichzelf een schat: een goed fundament voor de toekomst, opdat zij het eeuwige leven verkrijgen.
Mat 27:57-60 HSV 57 Toen het avond geworden was, kwam er een rijke man van Arimathea, van wie de naam Jozef was en die ook zelf een discipel van Jezus was. 58 Die ging naar Pilatus en vroeg om het lichaam van Jezus. Toen gaf Pilatus bevel dat het lichaam aan hem gegeven zou worden. 59 En Jozef nam het lichaam in ontvangst, wikkelde het in zuiver fijn linnen, 60 en legde het in zijn nieuwe graf, dat hij in de rots uitgehakt had; en nadat hij een grote steen voor de ingang van het graf gewenteld had, ging hij weg.
Tuurlijk, je kan het begrip 'rijkdom' zoveel uitrekken als je wilt, net ver genoeg om ervoor te zorgen dat je zelf niet van je kont hoeft te komen om bijvoorbeeld je hele hebben en houden op te pakken en naar Afrika te gaan om de mensen daar te helpen.quote:Op zondag 4 februari 2018 12:11 schreef Manke het volgende:
Wat je opnoemt is geen rijkdom, maar comfort, we hebben het goed. Het is een voorziening waar je niks aan kan doen, geen bezit.
Als je alles wat je hebt verkoopt zal je zien dat je eigenlijk niet zo veel had. Tenzij je koophuis was afgelost.quote:Op zondag 4 februari 2018 12:43 schreef MrAero het volgende:
[..]
Tuurlijk, je kan het begrip 'rijkdom' zoveel uitrekken als je wilt, net ver genoeg om ervoor te zorgen dat je zelf niet van je kont hoeft te komen om bijvoorbeeld je hele hebben en houden op te pakken en naar Afrika te gaan om de mensen daar te helpen.
Wel genoeg voor een enkeltje Afrika.quote:Op zondag 4 februari 2018 12:56 schreef Manke het volgende:
[..]
Als je alles wat je hebt verkoopt zal je zien dat je eigenlijk niet zo veel had. Tenzij je koophuis was afgelost.
Ohja, de gelovigen in de kerk die een duit in het zakje doen en denken dat ze hun goede christelijke daad voor de week weer hebben gedaan.quote:Gelovigen doen het wel vaak op eigen initiatief, wordt ook vaak voor gecollecteerd in kerken.
Visa's regelen, alles verkopen, en als vrijwilliger werken bij 1 van de vele organisaties die zich daar inzetten. Veel van die organisaties pakken alle hulp die ze aangeboden krijgen en voorzien je ook van je basisbehoeften (eten, drinken, plek om te slapen).quote:Maar hoe zou jij zoiets aanpakken als je besloot Afrika te helpen?
Oftewel heeft niks met je rijkdom in het westen te maken. Meer met je ontwikkeling, kennis en kunde.quote:Op zondag 4 februari 2018 13:04 schreef MrAero het volgende:
[..]
Wel genoeg voor een enkeltje Afrika.
[..]
Ohja, de gelovigen in de kerk die een duit in het zakje doen en denken dat ze hun goede christelijke daad voor de week weer hebben gedaan.
[..]
Visa's regelen, alles verkopen, en als vrijwilliger werken bij 1 van de vele organisaties die zich daar inzetten. Veel van die organisaties pakken alle hulp die ze aangeboden krijgen en voorzien je ook van je basisbehoeften (eten, drinken, plek om te slapen).
Precies. Ze gaf alles wat ze had, ook al was het weinig. Dat doe jij niet.quote:Op zondag 4 februari 2018 13:13 schreef Manke het volgende:
Die arme vrouw in de tempel gooide meer in de collectekist dan alle rijken, zei Jezus.
Wat de bijbel zegt is dat het een liefdesoffer is geworden en dat je moet geven wat je hart je ingeeft. En dat niemand mag zien wat je geeft.quote:Op zondag 4 februari 2018 13:18 schreef MrAero het volgende:
[..]
Precies. Ze gaf alles wat ze had, ook al was het weinig. Dat doe jij niet.
Als je verder leest dan blijkt het niet noodzakelijk te zijn om alles weg te geven. Immers toen de leerlingen zich verslagen voelde en zich afvroegen wie bij machte is te worden gered antwoord Jezus dat alles mogelijk is bij God. Iets verder op zegt Jezus dat vele eersten de laatsten zijn en de laatsten eersten.quote:Op zondag 4 februari 2018 13:18 schreef MrAero het volgende:
[..]
Precies. Ze gaf alles wat ze had, ook al was het weinig. Dat doe jij niet.
Je moet dan wel de context en alle woorden daarbij erbij halen. Zoals Panterjong laat zien.quote:Op zondag 4 februari 2018 13:32 schreef MrAero het volgende:
Neemt niet weg dat wij hier in Nederland toch echt wel rijk zijn voor wereldse begrippen en dat Jezus zei dat een kameel makkelijker door het oog van een naald kan kruipen dan dat een rijke naar de hemel gaat.
En idd, je kan de bijbel op letterlijk elke manier interpreteren en overal uit de bijbel weer teksten eruit vissen die je interpretatie ondersteunen zodat je je leven kan leven op een voor jou comfortabele manier
Het beste is om het te lezen zoals het er staat. Als we het vanuit de tekst letterlijk nemen dan is het dus moeilijk maar niet onmogelijk. Als je verder redeneert dan ontkom je uiteraard niet aan interpreteren. Jezus spreekt de woorden uit naar iemand die veel bezittingen heeft. Ik veronderstel dat de boodschap van Jezus in dit schriftgedeelte is dat je je niet moet laten leiden door de jacht naar bezittingen en de begeerte naar geld. Bijbels vergoddelijkt in Mammon.quote:Op zondag 4 februari 2018 13:32 schreef MrAero het volgende:
Neemt niet weg dat wij hier in Nederland toch echt wel rijk zijn voor wereldse begrippen en dat Jezus zei dat een kameel makkelijker door het oog van een naald kan kruipen dan dat eegn rijke naar de hemel gaat.
En idd, je kan de bijbel op letterlijk elke manier interpreteren en overal uit de bijbel weer teksten eruit vissen die je interpretatie ondersteunen zodat je je leven kan leven op een voor jou comfortabele manier
Klopt vgm ookquote:Op zondag 4 februari 2018 14:15 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Jezus zelf moet namelijk ook rijk geweest zijn. Tenminste dat is mijn interpretatie. Als je bij je geboorte al een pot goud krijgt.....
Geloof jij dat het Noah verhaal heeft plaatsgevonden zoals dat in de bijbel staat?quote:Op zondag 4 februari 2018 14:21 schreef Manke het volgende:
[..]
Klopt vgm ook
2Co 8:9 HSV Want u kent de genade van onze Heere Jezus Christus, dat Hij omwille van u arm is geworden, terwijl Hij rijk was, opdat u door Zijn armoede rijk zou worden.
Door onderandere dit vers is het welvaartsevangelie ontstaan.
Ja denk het wel, alleen wel gecomprimeerd of over gesimplificeerd, net zoals de scheppingsorde van Genesis 1, en dat er meer te ontdekken is tussen de letters en in de grondtekst.quote:Op zondag 4 februari 2018 14:26 schreef polderturk het volgende:
[..]
Geloof jij dat het Noah verhaal heeft plaatsgevonden zoals dat in de bijbel staat?
Dat zou wel kunnen, als de continenten vast aan elkaar zaten en je overal hetzelfde klimaat zou hebben en de vleesetende dieren geen honger zouden hebben.quote:Op vrijdag 19 januari 2018 13:33 schreef Hiddendoe het volgende:
Zowel moslims, christenen als Joden geloven in het verhaal van Noah.
Het verhaal kan echter niet waar zijn.
Gemiddelde oceaandiepte is 4000 meter. Om het waterniveau met 5000 meter te laten stijgen moet de totale hoeveelheid water op aarde meer dan verdubbeld worden. Dit is onmogelijk.
Als het regent, verdampt water uit de oceanen, het koelt af en regent terug op aarde. Op deze manier kan je het zeeniveau niet laten stijgen. Het is alsof je de hoeveelheid water in een emmer wil laten toenemen door met een beker water uit de emmer te nemen en er terug in te gieten.
Dieren van over de hele wereld werden op Noah's ark gezet. Dat betekent dat de hele wereld overstroomt moet zijn.
Misschien ben je van mening dat alleen het Midden-Oosten overstroomt is. Dit is ook onmogelijk. Er zijn geen natuurlijke barrières in het Midden-Oosten die 5000 meter hoog water binnen kunnen houden. En waarom zou je dan überhaupt dieren van over de hele wereld op je Ark zetten?
Het verhaal van Noah kan niet waar zijn. Laten we dit met zijn allen accepteren.
Ik merk niks van god of satan dus wat veranderd er dan voor mij wanneer satan, en niet god, de heerser van de wereld is?quote:Op donderdag 1 februari 2018 23:17 schreef Doedelzak77 het volgende:
[..]
Om mensen het goeie nieuws te vertellen en ze kunnen ontsnappen aan Gods toorn,die over de mensheid komt als ze niet van de zonde willen afstappen...en ze dan satan als heerser krijgen.
Alles wat je eet wordt superpittig.quote:Op zondag 4 februari 2018 18:07 schreef WodanIsGroot het volgende:
[..]
Ik merk niks van god of satan dus wat veranderd er dan voor mij wanneer satan, en niet god, de heerser van de wereld is?
Dan krijgen misdadigers vrij spel op de wereld.quote:Op zondag 4 februari 2018 18:07 schreef WodanIsGroot het volgende:
[..]
Ik merk niks van god of satan dus wat veranderd er dan voor mij wanneer satan, en niet god, de heerser van de wereld is?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Weten wat men weet en weten wat men niet weet: dat is kennis - Confucius
Door het oog van DE naald MrAero, DE naald. Weet je wel wat hiermee bedoeld werd ?quote:Op zondag 4 februari 2018 13:32 schreef MrAero het volgende:
Neemt niet weg dat wij hier in Nederland toch echt wel rijk zijn voor wereldse begrippen en dat Jezus zei dat een kameel makkelijker door het oog van een naald kan kruipen dan dat een rijke naar de hemel gaat.
Ah, de speciale naald van God waarmee hij het universum aan elkaar heeft genaaid natuurlijk. Tja, die zal wel wat groter zijn dan de naalden die wij kennen. Daar passen wel een miljoen kamelen door. Sorry, mijn fout, helemaal verkeerd gelezen, iedereen mag de hemel inquote:Op zondag 4 februari 2018 20:29 schreef ATON het volgende:
[..]
Door het oog van DE naald MrAero, DE naald. Weet je wel wat hiermee bedoeld werd ?
Met minder woorden, je weet het dus niet.quote:Op zondag 4 februari 2018 20:40 schreef MrAero het volgende:
[..]
Ah, de speciale naald van God waarmee hij het universum aan elkaar heeft genaaid natuurlijk. Tja, die zal wel wat groter zijn dan de naalden die wij kennen. Daar passen wel een miljoen kamelen door. Sorry, mijn fout, helemaal verkeerd gelezen, iedereen mag de hemel in
Maar ik weet 100% zeker dat ook jij teksten gaat vissen uit de bijbel die jouw eigen interpretatie van deze tekst zullen ondersteunen. Dat is het leuke aan de Bijbel. Met een beetje creativiteit hoef je nooit uit je comfortzone te gaan om een plekje in de hemel te verdienen
Oh jawel hoor, ik wacht gewoon op je bijbelteksten waarmee je gaat aantonen dat het eigenlijk iets compleet anders betekent. Dat is Bijbelstudie 101. Staat er iets wat je niet bevalt? Of staat er dat je iets moet doen waar je eigenlijk helemaal geen zin in hebt? Pluk dan wat andere teksten uit de Bijbel die wat anders zeggen en beweer gewoon dat die context geven aan de tekst die behandeld werd. Probleem opgelost!quote:Op zondag 4 februari 2018 21:16 schreef ATON het volgende:
[..]
Met minder woorden, je weet het dus niet.
Wronkquote:Op zondag 4 februari 2018 21:28 schreef MrAero het volgende:
[..]
Oh jawel hoor, ik wacht gewoon op je bijbelteksten waarmee je gaat aantonen dat het eigenlijk iets compleet anders betekent. Dat is Bijbelstudie 101. Staat er iets wat je niet bevalt? Of staat er dat je iets moet doen waar je eigenlijk helemaal geen zin in hebt? Pluk dan wat andere teksten uit de Bijbel die wat anders zeggen en beweer gewoon dat die context geven aan de tekst die behandeld werd. Probleem opgelost!
Oh jawel, ik nam aan dat je met andere bijbelteksten zou komen, en voila.quote:Op zondag 4 februari 2018 22:55 schreef Manke het volgende:
[..]
Wronk
Maar je hebt ws niks gelezen wat ik geplaatst had (everytiem) wat je aanname corrigeerde.
En is je mening daardoor bijgesteld nu je weet hoe het zit?quote:Op zondag 4 februari 2018 22:57 schreef MrAero het volgende:
[..]
Oh jawel, ik nam aan dat je met andere bijbelteksten zou komen, en voila.
Je hebt m'n mening juist bevestigdquote:Op zondag 4 februari 2018 23:04 schreef Manke het volgende:
[..]
En is je mening daardoor bijgesteld nu je weet hoe het zit?
Wel, nu heb je al heel wat uit je nek zitten kletsen over een zekere naald, maar tot nu toe heb je me nog steeds geen antwoord gegeven op mijn vraag, zelfs niet na de hint die ik je heb gegeven dat het niet EEN naald is, maar DE naald. Ik wacht wel nog even op je antwoord ( en nee, dit moet je niet aantonen via Bijbelteksten ).quote:Op zondag 4 februari 2018 21:28 schreef MrAero het volgende:
[..]
Oh jawel hoor, ik wacht gewoon op je bijbelteksten waarmee je gaat aantonen dat het eigenlijk iets compleet anders betekent. Dat is Bijbelstudie 101. Staat er iets wat je niet bevalt? Of staat er dat je iets moet doen waar je eigenlijk helemaal geen zin in hebt? Pluk dan wat andere teksten uit de Bijbel die wat anders zeggen en beweer gewoon dat die context geven aan de tekst die behandeld werd. Probleem opgelost!
God kan geen zonde begaan maar kan wel schepselen voortbrengen die dat wel kunnen? Heel merkwaardige gedachte...waarom zou (een) god dat doen?quote:Op zaterdag 27 januari 2018 13:17 schreef Doedelzak77 het volgende:
[..]
En daarom moet je ook opnieuw geboren worden zodat het grotendeels hersteld kan worden,want we hebben nog steeds onze zondenatuur maar als Gods Geest in je komt wonen ga je zeker veranderen ten goede...en alleen God kan geen zonde begaan maar wij dus wel en engelen ook want God is uniek en is er maar 1 van...
Kijk even wat Kenieten betekent en kijk dan nog eens naar je antwoord.quote:bijbel heeft gelijk uiteraard en die mensen waren afstammelingen van Noah,want die heeft het als enigste overleefd inderdaad...
Er staat nergens "een pot" goud. Er staat niets over de hoeveelheid en ook niet dat de familie rijk was.quote:Op zondag 4 februari 2018 14:15 schreef Panterjong het volgende:
Het is verder wel interessant dat de evangelist deze woorden in Jezus zijn mond legt. Jezus zelf moet namelijk ook rijk geweest zijn. Tenminste dat is mijn interpretatie. Als je bij je geboorte al een pot goud krijgt.....
Dat weet ik. Ik vulde dat zelf in naar aanleiding van het gesprek tussen mij en Mr. Aero waar het over het verder interpreteren ging of het invullen van dingen die er niet staan. Ik zou zo ook de andere kant op kunnen gaan door te stellen dat Jezus arm was omdat het de zoon was van een simpele timmerman was.quote:Op maandag 5 februari 2018 08:05 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Er staat nergens "een pot" goud. Er staat niets over de hoeveelheid en ook niet dat de familie rijk was.
Dat staat er wel hoor. Volgens de auteur van het Lukas evangelie zou Quirinius een belasting op eigendom hebben ingevoerd. Jozef moest zich daarom in Jeruzalem aanmelden. Dit betekend dat hij minstens één eigendom had. Dit betrof enkel op de eigendommen die men in Judea had. En gezien volgens deze auteur hem van Nazareth naar Jeruzalem liet komen moest hij logischerwijze ook een eigendom hebben bezeten in Nazareth. Je gaat toch niet een eigendom verhuren in Jeruzalem om zelf ergens in een boerengat wat te huren. Verder laat men ook merken dat de grootouders van Jezus ook niet zo arm waren wat logisch is gezien hun bloedlijn, en daar werd bij de joden toen zeer veel waarde aan gehecht. En natuurlijk gaat men in het N.T. in hoofdletters lezen dat Jezus' familie van rijke adel was. Dit zou een heel ander licht op de " beschermer en trooster van de armen " werpen. Latere redacties hebben blijkbaar goed werk geleverd.quote:Op maandag 5 februari 2018 08:05 schreef hoatzin het volgende:
Er staat niets over de hoeveelheid en ook niet dat de familie rijk was.
Het zijn redelijk logische conclusies op basis van als dit, dan dat. Meer niet.quote:Op maandag 5 februari 2018 09:13 schreef ATON het volgende:
[..]
Dat staat er wel hoor. Volgens de auteur van het Lukas evangelie zou Quirinius een belasting op eigendom hebben ingevoerd. Jozef moest zich daarom in Jeruzalem aanmelden. Dit betekend dat hij minstens één eigendom had. Dit betrof enkel op de eigendommen die men in Judea had. En gezien volgens deze auteur hem van Nazareth naar Jeruzalem liet komen moest hij logischerwijze ook een eigendom hebben bezeten in Nazareth. Je gaat toch niet een eigendom verhuren in Jeruzalem om zelf ergens in een boerengat wat te huren. Verder laat men ook merken dat de grootouders van Jezus ook niet zo arm waren wat logisch is gezien hun bloedlijn, en daar werd bij de joden toen zeer veel waarde aan gehecht. En natuurlijk gaat men in het N.T. in hoofdletters lezen dat Jezus' familie van rijke adel was. Dit zou een heel ander licht op de " beschermer en trooster van de armen " werpen. Latere redacties hebben blijkbaar goed werk geleverd.
In Lukas staat ook dat er twee tortelduiven geofferd werden na de dagen van reiniging na de bevalling, wat het offer was voor wanneer een lam te duur was. Dat zou ze meer middenklasse maken dan erg rijk.quote:Op maandag 5 februari 2018 09:13 schreef ATON het volgende:
[..]
Dat staat er wel hoor. Volgens de auteur van het Lukas evangelie zou Quirinius een belasting op eigendom hebben ingevoerd. Jozef moest zich daarom in Jeruzalem aanmelden. Dit betekend dat hij minstens één eigendom had. Dit betrof enkel op de eigendommen die men in Judea had. En gezien volgens deze auteur hem van Nazareth naar Jeruzalem liet komen moest hij logischerwijze ook een eigendom hebben bezeten in Nazareth. Je gaat toch niet een eigendom verhuren in Jeruzalem om zelf ergens in een boerengat wat te huren. Verder laat men ook merken dat de grootouders van Jezus ook niet zo arm waren wat logisch is gezien hun bloedlijn, en daar werd bij de joden toen zeer veel waarde aan gehecht. En natuurlijk gaat men in het N.T. in hoofdletters lezen dat Jezus' familie van rijke adel was. Dit zou een heel ander licht op de " beschermer en trooster van de armen " werpen. Latere redacties hebben blijkbaar goed werk geleverd.
Tja, even logisch als je niet arm bent, je rijk bent.quote:Op maandag 5 februari 2018 09:23 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Het zijn redelijk logische conclusies op basis van als dit, dan dat. Meer niet.
En zoals ik ook schreef heeft de latere redactie uitstekend werk geleverd.quote:Op maandag 5 februari 2018 09:34 schreef Lokasenna het volgende:
[..]
In Lukas staat ook dat er twee tortelduiven geofferd werden na de dagen van reiniging na de bevalling, wat het offer was voor wanneer een lam te duur was. Dat zou ze meer middenklasse maken dan erg rijk.
Zou kunnen natuurlijk, maar jouw argument komt uit dezelfde bron.quote:Op maandag 5 februari 2018 09:51 schreef ATON het volgende:
[..]
En zoals ik ook schreef heeft de latere redactie uitstekend werk geleverd.
Die latere redactie kan ook het verhaal van wierook, mirre en goud hebben toegevoegd. Evenals het feit dat Josef naar Judea moest.quote:Op maandag 5 februari 2018 09:51 schreef ATON het volgende:
[..]
En zoals ik ook schreef heeft de latere redactie uitstekend werk geleverd.
Ja en ?quote:Op maandag 5 februari 2018 09:52 schreef Lokasenna het volgende:
[..]
Zou kunnen natuurlijk, maar jouw argument komt uit dezelfde bron.
Ik heb bewust dit kerstverhaal niet aangehaald gezien dit een later toevoegsel is wat louter een sterren- en planeten constellatie in een verhaal gegoten en een jaartal laat zien van de vermoedelijke geboorte van Jezus als legitiem laatste telg van de David dynastie. Dat Jozef naar Judea ging om zijn eigendom(men ) te laten registreren maakt duidelijk dat hij niet arm was. Nazareth bestond toen nog eens niet. Deze familie heeft dan niet in Nazareth gewoond, maar reeds in Judea. In de tijd dat men het Lukas evangelie geschreven heeft, bestond Narareth als gehucht reeds wel. Dit is ontstaan na de Joodse oorlog door gevluchte nazareners ( vertaling: volgelingen van de monarchie David . Komt van Netze uit het Hebreeuws: נצרים Netzarim, wat tak ( uit de stamboom) betekend ).quote:Op maandag 5 februari 2018 09:52 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Die latere redactie kan ook het verhaal van wierook, mirre en goud hebben toegevoegd. Evenals het feit dat Josef naar Judea moest.
Precies. We kunnen daarom niet vaststellen of hij rijk of arm was. Wel dat hij rijkdom veroordeelde.quote:Op maandag 5 februari 2018 10:29 schreef ATON het volgende:
[..]
Ik heb bewust dit kerstverhaal niet aangehaald gezien dit een later toevoegsel is wat louter een sterren- en planeten constellatie in een verhaal gegoten en een jaartal laat zien van de vermoedelijke geboorte van Jezus als legitiem laatste telg van de David dynastie. Dat Jozef naar Judea ging om zijn eigendom(men ) te laten registreren maakt duidelijk dat hij niet arm was. Nazareth bestond toen nog eens niet. Deze familie heeft dan niet in Nazareth gewoond, maar reeds in Judea. In de tijd dat men het Lukas evangelie geschreven heeft, bestond Narareth als gehucht reeds wel. Dit is ontstaan na de Joodse oorlog door gevluchte nazareners ( vertaling: volgelingen van de monarchie David . Komt van Netze uit het Hebreeuws: נצרים Netzarim, wat tak ( uit de stamboom) betekend ).
Mensen die in het zondvloedverhaal geloven, zeggen dat het aardoppervlak er niet exact hetzelfde uitzag voor, tijdens en na de zondvloed.quote:Op vrijdag 19 januari 2018 13:33 schreef Hiddendoe het volgende:
Zowel moslims, christenen als Joden geloven in het verhaal van Noah.
Het verhaal kan echter niet waar zijn.
Gemiddelde oceaandiepte is 4000 meter. Om het waterniveau met 5000 meter te laten stijgen moet de totale hoeveelheid water op aarde meer dan verdubbeld worden. Dit is onmogelijk.
Als het regent, verdampt water uit de oceanen, het koelt af en regent terug op aarde. Op deze manier kan je het zeeniveau niet laten stijgen. Het is alsof je de hoeveelheid water in een emmer wil laten toenemen door met een beker water uit de emmer te nemen en er terug in te gieten.
Dieren van over de hele wereld werden op Noah's ark gezet. Dat betekent dat de hele wereld overstroomt moet zijn.
Misschien ben je van mening dat alleen het Midden-Oosten overstroomt is. Dit is ook onmogelijk. Er zijn geen natuurlijke barrières in het Midden-Oosten die 5000 meter hoog water binnen kunnen houden. En waarom zou je dan überhaupt dieren van over de hele wereld op je Ark zetten?
Het verhaal van Noah kan niet waar zijn. Laten we dit met zijn allen accepteren.
En waar baseren ze deze gedachte op?quote:Op maandag 5 februari 2018 10:46 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Mensen die in het zondvloedverhaal geloven, zeggen dat het aardoppervlak er niet exact hetzelfde uitzag voor, tijdens en na de zondvloed.
Staat waar of is hoe aan te tonen?quote:Aan het einde van de zondvloed, vonden er enorme aardbevingen, vulkaanuitbarstingen etc. door platentectoniek plaats.
Ja die mensen hebben een eigen beeld van de geschiedenis, dat is bekend.quote:Doordat de aarde zacht was (want bestaand uit sediment, begraven planten etc. ipv rots), was deze flexibel en kon dus in korte tijd bergen vormen. Door het vormen van bergen en dalen, stroomde het water naar 1 kant.
Het sediment wat overbleef, droog vervolgens op en werd de nieuwe aardkorst, die uit vele lagen modder bestond, waarin we uiteindelijk fossielen, koolvelden en dergelijke terugvonden.
De zeebodem tijdens de zondvloed bestond voor een groot gedeelte uit kalkafzetting, doordat het water warm en ondiep was en algen en andere microorganismen met kalkskeletten stierven en ophoopten. Dat is waar de krijtlaag vandaan zou komen.
Het wordt tegenwoordig aanvaard dat de (wereldwijde) krijtlaag inderdaad bestaat uit gestorven mariene organismen.
De bergen zoals die vandaag bestaan, ontstonden dus pas aan het einde van de zondvloed en zorgden ervoor dat al het water naar wat vandaag de oceanen zijn stroomde.
Je hebt google, dus dat kan je zelf denk ik allemaal wel opzoeken.quote:Op maandag 5 februari 2018 11:11 schreef hoatzin het volgende:
[..]
En waar baseren ze deze gedachte op?
[..]
Staat waar of is hoe aan te tonen?
[..]
Ja die mensen hebben een eigen beeld van de geschiedenis, dat is bekend.
dit zijn mensen die een soort van wetenschappelijk verhaaltje proberen te maken , maar vervolgens niet in de wetenschap geloven en er ook zeer weinig van snappen.quote:Op maandag 5 februari 2018 10:46 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Mensen die in het zondvloedverhaal geloven, zeggen dat het aardoppervlak er niet exact hetzelfde uitzag voor, tijdens en na de zondvloed.
Aan het einde van de zondvloed, vonden er enorme aardbevingen, vulkaanuitbarstingen etc. door platentectoniek plaats.
Doordat de aarde zacht was (want bestaand uit sediment, begraven planten etc. ipv rots), was deze flexibel en kon dus in korte tijd bergen vormen. Door het vormen van bergen en dalen, stroomde het water naar 1 kant.
Het sediment wat overbleef, droog vervolgens op en werd de nieuwe aardkorst, die uit vele lagen modder bestond, waarin we uiteindelijk fossielen, koolvelden en dergelijke terugvonden.
De zeebodem tijdens de zondvloed bestond voor een groot gedeelte uit kalkafzetting, doordat het water warm en ondiep was en algen en andere microorganismen met kalkskeletten stierven en ophoopten. Dat is waar de krijtlaag vandaan zou komen.
Het wordt tegenwoordig aanvaard dat de (wereldwijde) krijtlaag inderdaad bestaat uit gestorven mariene organismen.
De bergen zoals die vandaag bestaan, ontstonden dus pas aan het einde van de zondvloed en zorgden ervoor dat al het water naar wat vandaag de oceanen zijn stroomde.
O ja ? Waar staat dat ?quote:Op maandag 5 februari 2018 10:37 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Precies. We kunnen daarom niet vaststellen of hij rijk of arm was. Wel dat hij rijkdom veroordeelde.
Google zegt dat dit onzin is.quote:Op maandag 5 februari 2018 11:23 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Je hebt google, dus dat kan je zelf denk ik allemaal wel opzoeken.
Marcus 10:25quote:
het is makkelijker voor een kemel om door het oog ener naald te gaan...quote:
Dan maak je er wel iets vremds van hoor. De kerk komt in heel het verhaaltje niet voor en er wordt juist een oproep gedaan aan de armen te geven.quote:Op maandag 5 februari 2018 11:50 schreef MrAero het volgende:
[..]
Marcus 10:25Om maar even terug te komen op je vraag: Door het oog van DE naald kruipen (of een naald, verandert niks aan de betekenis van de uitdrukking) betekent namelijk dat het praktisch onmogelijk is. Oftewel, het is praktisch onmogelikk voor een rijke om het koninkrijk van God te betreden. Niet mijn woorden he, dat zegt Jezus. Ikzelf zie dit verhaal eerder als een slimme manier van de kerk om zelfs arme mensen hun laatste centen af te troggelen
*aan de tempel te geven, niet aan de armen. De arme vrouw gaf haar laatste centen aan de tempel, en Jezus sprak lovend over haar, omdat ze alles gaf wat ze had, ook al was het weinig.quote:Op maandag 5 februari 2018 12:37 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Dan maak je er wel iets vremds van hoor. De kerk komt in heel het verhaaltje niet voor en er wordt juist een oproep gedaan aan de armen te geven.
Het "zalig de armen van geest" is voor dezelfde reden uit zijn verband gerukt.quote:Op maandag 5 februari 2018 12:39 schreef MrAero het volgende:
[..]
*aan de tempel te geven, niet aan de armen. De arme vrouw gaf haar laatste centen aan de tempel, en Jezus sprak lovend over haar, omdat ze alles gaf wat ze had, ook al was het weinig.
En natuurlijk komt de kerk er niet in voor, maar toen de kerk later ging beslissen over welke teksten er wel of niet in de Bijbel moesten vonden ze het vast niet erg dat dit erin stond. Jezus die mensen aanmoedigt om alles op te geven wat ze bezitten aan 'de tempel'.
Zo zie je maar weer wat men leest al doordrongen is van ingefluisterde vooroordelen.quote:Op maandag 5 februari 2018 11:50 schreef MrAero het volgende:
[..]
Marcus 10:25Om maar even terug te komen op je vraag: Door het oog van DE naald kruipen (of een naald, verandert niks aan de betekenis van de uitdrukking) betekent namelijk dat het praktisch onmogelijk is. Oftewel, het is praktisch onmogelikk voor een rijke om het koninkrijk van God te betreden. Niet mijn woorden he, dat zegt Jezus. Ikzelf zie dit verhaal eerder als een slimme manier van de kerk om zelfs arme mensen hun laatste centen af te troggelen
Niks te merken van een naald. Wel dat men beter investeert voor na de dood dan ervoor, maar absoluut geen veroordeling. Ik heb Marcus geciteerd omdat Mattheus minder Helleense invloeden laat zien zoals de invulling van het begrip hemel. Wel zéér onjoods beschreven.quote:Op maandag 5 februari 2018 12:03 schreef hoatzin het volgende:
[..]
het is makkelijker voor een kemel om door het oog ener naald te gaan...
en verder Matteüs 6:19-34
Dit verhaal heb ik ook in de godsdientslessen op mijn school geleerd, maar het is geen algemeen geaccepteerde theorie, en is voor het eerst geopperd ergens tijdens de Middeleeuwen. Tegenstanders noemen als argument dat er een vergelijkbaar Rabbijns spreekwoord bestond waarin het dier een olifant was.quote:Op maandag 5 februari 2018 12:53 schreef ATON het volgende:
[..]
Zo zie je maar weer wat men leest al doordrongen is van ingefluisterde vooroordelen.
Men gaat hier aan een antiek gezegde een eigen invulling in geven aan het gezegde zelf!
"De naald" was een personendoorgang in de muur rond Jeruzalem, hoog en nauw waardoor wel een kameel of ezel met begeleider door kon, maar dan wel onbeladen.
Het ging hier dus helemaal niet om de veroordeling van eigendom van goederen, maar om de onmogelijkheid aan te tonen van Jezus' gestelde voorwaarden aan de hand van dit gezegde waar het ook onmogelijk is om via " de naald " met een bepakte kameel of ezel Jeruzalem binnen te gaan. Nogmaals, dit heeft dus niks met het veroordelen van welvaart te maken.
P.S. In de Nederlandstalige Bijbel heeft men ook de fout gemaakt op DE Naald te vertalen naar EEN naald, en zo staat die er vol van.
Ik denk dat we nu wat schriftgedeelten door elkaar gooien.quote:Op maandag 5 februari 2018 12:39 schreef MrAero het volgende:
[..]
*aan de tempel te geven, niet aan de armen. De arme vrouw gaf haar laatste centen aan de tempel, en Jezus sprak lovend over haar, omdat ze alles gaf wat ze had, ook al was het weinig.
En natuurlijk komt de kerk er niet in voor, maar toen de kerk later ging beslissen over welke teksten er wel of niet in de Bijbel moesten vonden ze het vast niet erg dat dit erin stond. Jezus die mensen aanmoedigt om alles op te geven wat ze bezitten aan 'de tempel'.
Het verhaal van de naald als gat in de muur is bekend en mogelijk gaat het hierover maar het blijft de vraag of Jezus dit bedoelde. Het is voor een kameel namelijk helemaal niet onmogelijk om door dat gat te gaan, alleen lastiger bij zware belasting. Maar ok, dit is ook weer een verhaal. Maar we moeten niet bij voorbaat al het idee verwerpen dat deze vergelijking over een daadwerkelijke naald en kameel gaat,quote:Op maandag 5 februari 2018 13:00 schreef ATON het volgende:
[..]
Niks te merken van een naald. Wel dat men beter investeert voor na de dood dan ervoor, maar absoluut geen veroordeling. Ik heb Marcus geciteerd omdat Mattheus minder Helleense invloeden laat zien zoals de invulling van het begrip hemel. Wel zéér onjoods beschreven.
Confirmation biasquote:
Deze uitleg kende ik ook niet, klinkt logisch.quote:Op maandag 5 februari 2018 12:53 schreef ATON het volgende:
[..]
Zo zie je maar weer wat men leest al doordrongen is van ingefluisterde vooroordelen.
Men gaat hier aan een antiek gezegde een eigen invulling in geven aan het gezegde zelf!
"De naald" was een personendoorgang in de muur rond Jeruzalem, hoog en nauw waardoor wel een kameel of ezel met begeleider door kon, maar dan wel onbeladen.
Het ging hier dus helemaal niet om de veroordeling van eigendom van goederen, maar om de onmogelijkheid aan te tonen van Jezus' gestelde voorwaarden aan de hand van dit gezegde waar het ook onmogelijk is om via " de naald " met een bepakte kameel of ezel Jeruzalem binnen te gaan. Nogmaals, dit heeft dus niks met het veroordelen van welvaart te maken.
P.S. In de Nederlandstalige Bijbel heeft men ook de fout gemaakt op DE Naald te vertalen naar EEN naald, en zo staat die er vol van.
Zwak tegenargument moet ik zeggen. Of de twee niet bestonden.quote:Op maandag 5 februari 2018 13:08 schreef Lokasenna het volgende:
[..]
Dit verhaal heb ik ook in de godsdienstlessen op mijn school geleerd, maar het is geen algemeen geaccepteerde theorie, en is voor het eerst geopperd ergens tijdens de Middeleeuwen. Tegenstanders noemen als argument dat er een vergelijkbaar Rabbijns spreekwoord bestond waarin het dier een olifant was.
quote:Op zondag 4 februari 2018 19:09 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Dan krijgen misdadigers vrij spel op de wereld.
Oh wacht...Die hebben sowieso al vrij spel tot de dood en dan komt het oordeel van God pas....en dan hebben we nog het rechtssysteem in de wereld maar er zijn genoeg mensen die boven de wet staan en alles is nog corrupt ook dus het leven is een spelletje voor hun en is rigged as hell...en mensen die niet in God geloven en zichzelf willen onderhouden zonder Gods leiding doen dingen zoals Hitler...dus de geschiedenis bewijst dat leven zonder Gods leiding op ellende uitkomt keerr op keer weer...en satan is vol haat,bedrog en wreedheid.En daarom is de wereld,die onder zijn invloed staat vol haat,bedrog en wreedheid.Dat is één reden waarom er zo veel lijden is.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dat geldt ook voor mensen die wel in God geloven. Die doen ook zulke dingen. What's the difference?quote:Op maandag 5 februari 2018 15:53 schreef Doedelzak77 het volgende:
er zijn genoeg mensen die boven de wet staan en alles is nog corrupt ook dus het leven is een spelletje voor hun en is rigged as hell...en mensen die niet in God geloven en zichzelf willen onderhouden zonder Gods leiding doen dingen zoals Hitler..
Dit geen wetenschap meer maar gewoon alles wegschrappen als "latere redaktie" wat niet in je theorie past, daar heb je vast wel literaire argumenten voor?quote:Op maandag 5 februari 2018 09:51 schreef ATON het volgende:
[..]
En zoals ik ook schreef heeft de latere redactie uitstekend werk geleverd.
Jazeker. Dan moet je wel bij een zeer goede filoloog zijn.quote:Op maandag 5 februari 2018 17:44 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Dit geen wetenschap meer maar gewoon alles wegschrappen als "latere redaktie" wat niet in je theorie past, daar heb je vast wel literaire argumenten voor?
Dit heet appeal to authority, volgens mij is het gewoon een zelfbevestigende cirkelredenatie.quote:Op maandag 5 februari 2018 18:53 schreef ATON het volgende:
[..]
Jazeker. Dan moet je wel bij een zeer goede filoloog zijn.
Elk zijn mening.quote:Op maandag 5 februari 2018 19:15 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Dit heet appeal to authority, volgens mij is het gewoon een zelfbevestigende cirkelredenatie.
Hebben de Aboriginals ook een vloed verhaal?quote:Op dinsdag 6 februari 2018 06:23 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Nee jij onderbouwt niet maar doet aan armwaving en special pleading. "Ik vind het, dus is het zo en alles wat niet in mijn theorie past is erbij verzonnen."
Terug naar Noach.
Toch zijn ook hier hele gebieden overstroomd na de laatste ijstijd. Onder anderen de Noordzee.quote:Op dinsdag 6 februari 2018 07:29 schreef WodanIsGroot het volgende:
[..]
Hebben de Aboriginals ook een vloed verhaal?
Edit: ja dus
https://answersingenesis.(...)ginal-flood-stories/
Tsjong.
Maar de Germanen niet, zover ik weet.
Nou geen opnieuw geboren christen hoor...quote:Op maandag 5 februari 2018 17:10 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Dat geldt ook voor mensen die wel in God geloven. Die doen ook zulke dingen. What's the difference?
Wat is er nu zo speciaal aan je opnieuw geborenheid.quote:Op dinsdag 6 februari 2018 11:34 schreef Doedelzak77 het volgende:
[..]
Nou geen opnieuw geboren christen hoor...
Als men dat letterlijk neemt is dit wel zeer speciaal. Je moet dan wel zo onwetend zijn dat joden hiermee bedoelde als een afvallige zich terug tot het geloof bekeerde, men sprak van wedergeborene. Voor de vrome joden waren ongelovigen/afvalligen dood. Er staat ergens in het N.T. : Laat de doden de doden begraven. ( vertaling : laat de afvalligen/ongelovigen hun eigen doden begraven ).quote:Op dinsdag 6 februari 2018 11:41 schreef WodanIsGroot het volgende:
Wat is er nu zo speciaal aan je opnieuw geborenheid.
Nee die niet natuurlijk, dat zijn perfecte mensen zonder fouten. En daar behoor jij natuurlijk ook toe.quote:Op dinsdag 6 februari 2018 11:34 schreef Doedelzak77 het volgende:
[..]
Nou geen opnieuw geboren christen hoor...
Wedergeboren worden en opstaan uit de doden is hier ongeveer hetzelfde.quote:Op dinsdag 6 februari 2018 13:24 schreef ATON het volgende:
[..]
Als men dat letterlijk neemt is dit wel zeer speciaal. Je moet dan wel zo onwetend zijn dat joden hiermee bedoelde als een afvallige zich terug tot het geloof bekeerde, men sprak van wedergeborene. Voor de vrome joden waren ongelovigen/afvalligen dood. Er staat ergens in het N.T. : Laat de doden de doden begraven. ( vertaling : laat de afvalligen/ongelovigen hun eigen doden begraven ).
quote:Op dinsdag 6 februari 2018 13:43 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Wedergeboren worden en opstaan uit de doden is hier ongeveer hetzelfde.
De aboriginals in Australië hadden de landbruggen naar Nieuw Guinea en Tasmanië die onder liepen na de laatste ijstijd,quote:Op dinsdag 6 februari 2018 07:29 schreef WodanIsGroot het volgende:
[..]
Hebben de Aboriginals ook een vloed verhaal?
Edit: ja dus
https://answersingenesis.(...)ginal-flood-stories/
Tsjong.
Maar de Germanen niet, zover ik weet.
Er heeft nooit zo n doorgang gehetenquote:Op maandag 5 februari 2018 12:53 schreef ATON het volgende:
[..]
Zo zie je maar weer wat men leest al doordrongen is van ingefluisterde vooroordelen.
Men gaat hier aan een antiek gezegde een eigen invulling in geven aan het gezegde zelf!
"De naald" was een personendoorgang in de muur rond Jeruzalem, hoog en nauw waardoor wel een kameel of ezel met begeleider door kon, maar dan wel onbeladen.
Het ging hier dus helemaal niet om de veroordeling van eigendom van goederen, maar om de onmogelijkheid aan te tonen van Jezus' gestelde voorwaarden aan de hand van dit gezegde waar het ook onmogelijk is om via " de naald " met een bepakte kameel of ezel Jeruzalem binnen te gaan. Nogmaals, dit heeft dus niks met het veroordelen van welvaart te maken.
P.S. In de Nederlandstalige Bijbel heeft men ook de fout gemaakt op DE Naald te vertalen naar EEN naald, en zo staat die er vol van.
Klopt komt uit de talmudquote:Op maandag 5 februari 2018 13:08 schreef Lokasenna het volgende:
[..]
Dit verhaal heb ik ook in de godsdientslessen op mijn school geleerd, maar het is geen algemeen geaccepteerde theorie, en is voor het eerst geopperd ergens tijdens de Middeleeuwen. Tegenstanders noemen als argument dat er een vergelijkbaar Rabbijns spreekwoord bestond waarin het dier een olifant was.
Noem eens zo'n filoloog dan.quote:Op maandag 5 februari 2018 18:53 schreef ATON het volgende:
Jazeker. Dan moet je wel bij een zeer goede filoloog zijn.
Precies, het is kletskoek.quote:Op woensdag 7 februari 2018 08:40 schreef Szikha2 het volgende:
Er heeft nooit zo n doorgang geheten
Nergens vinden we dit terug. Alleen bij de tourist gidsen in israel
Nieuw testament quote gewoon de rabbijnse exegesequote:Op maandag 5 februari 2018 14:14 schreef Manke het volgende:
[..]
Deze uitleg kende ik ook niet, klinkt logisch.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Eye_of_a_needle
Ja toch. De werken van deze filoloog al gelezen ? :quote:Op woensdag 7 februari 2018 09:00 schreef Cognitor het volgende:
[..]
Noem eens zo'n filoloog dan.
Voorspelling: kun je niet, want zo'n filoloog is er niet.
http://www.twynstragudde.nl/blog/door-het-oog-van-de-naaldquote:
Heb jij een bron dat zo'n poortje in de tijd van Jezus of daarvoor al 'het oog van de naald' werd genoemd?quote:Op woensdag 7 februari 2018 10:29 schreef ATON het volgende:
[..]
Ja toch. De werken van deze filoloog al gelezen ? :
http://www.boek-plus.nl/c(...)n-toegeschreven.html
Zijn eerste 2 boeken gaat over de reconstructie van wat er historisch heeft plaats gevonden. De volgende aaneensluitende werken gaat over het ontstaan van het christendom met de hoofdpersonages Marcus en Paulus. Zeer verhelderend. Verschillende wetenschappers zijn hem reeds voor gegaan. Hij heeft met zijn grondig onderzoek dit fijn gesteld door de teksten uit het N.T. te ontleden en laat zien wat een latere redactie ermee gedaan heeft.
De stadsmuur rond Jeruzalem bestaat ook niet meer. Of er een originele nota uit die tijd daar melding van maakt heb ik niet. Soortgelijke doorgangen had men toen wel in alle stadsmuren en ook niet enkel in Palestina. Zou Jeruzalem daar een uitzondering op zijn ? Ook een beetje gek dat in het Marcus evangelie, Jezus met zijn gevolg nog een uitstapje doet nadat de stadspoort reeds gesloten was. Ze zijn toch niet over de muur geklommen denk ik.quote:Op woensdag 7 februari 2018 10:35 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Heb jij een bron dat zo'n poortje in de tijd van Jezus of daarvoor al 'het oog van de naald' werd genoemd?
Edit: Je hebt al wat geplaatst zie ik. Een oude bron uit die tijd zou fijn zijn, maar ik weet niet of die er zijn.
Wow, nou daar moet ik van onder de indruk zijnquote:
Is geen filoloog, maar een filosoof, met bovendien geen enkele wetenschappelijke publicatie op het relevante gebied.quote:Op woensdag 7 februari 2018 10:29 schreef ATON het volgende:
[..]
Ja toch. De werken van deze filoloog al gelezen ? :
http://www.boek-plus.nl/c(...)n-toegeschreven.html
Zijn eerste 2 boeken gaat over de reconstructie van wat er historisch heeft plaats gevonden. De volgende aaneensluitende werken gaat over het ontstaan van het christendom met de hoofdpersonages Marcus en Paulus. Zeer verhelderend. Verschillende wetenschappers zijn hem reeds voor gegaan. Hij heeft met zijn grondig onderzoek dit fijn gesteld door de teksten uit het N.T. te ontleden en laat zien wat een latere redactie ermee gedaan heeft.
Ik vermoed zelf dat met de uitdrukking 'het oog van de naald' ook dat stadspoortje wordt bedoeld.quote:Op woensdag 7 februari 2018 10:46 schreef ATON het volgende:
[..]
De stadsmuur rond Jeruzalem bestaat ook niet meer. Of er een originele nota uit die tijd daar melding van maakt heb ik niet. Soortgelijke doorgangen had men toen wel in alle stadsmuren en ook niet enkel in Palestina. Zou Jeruzalem daar een uitzondering op zijn ? Ook een beetje gek dat in het Marcus evangelie, Jezus met zijn gevolg nog een uitstapje doet nadat de stadspoort reeds gesloten was. Ze zijn toch niet over de muur geklommen denk ik.
Weer een Vergeer criticus die blijkbaar niets van hem heeft gelezen. Triest.quote:Op woensdag 7 februari 2018 11:47 schreef Cognitor het volgende:
[..]
Is geen filoloog, maar een filosoof, met bovendien geen enkele wetenschappelijke publicatie op het relevante gebied.
Het toont wel weer je armoedige niveau dat je met dit soort popiejopie-publicaties aan komt zetten.
Onzin, ik heb zijn boeken over Jezus gelezen.quote:Op woensdag 7 februari 2018 11:56 schreef Panterjong het volgende:
Weer een Vergeer criticus die blijkbaar niets van hem heeft gelezen. Triest.
Jouw toon bevalt me niet.quote:Op woensdag 7 februari 2018 11:46 schreef Cognitor het volgende:
[..]
Wow, nou daar moet ik van onder de indruk zijn
Als ik een linkje naar een christelijke site plaats waar beweerd wordt dat de christelijke God bestaat, geloof je het zeker ook.
Dit toont maar weer eens je totale gebrek aan kritische zin.
Ik zet ook mijn twijfels bij de uitleg dat de naald een opening in de poort zou zijn. Dan zou de uitdrukking het niet hebben over "het oog" van de naald, maar simpelweg "de naald". Althans dat lijkt me aannemelijker.quote:Op woensdag 7 februari 2018 10:35 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Heb jij een bron dat zo'n poortje in de tijd van Jezus of daarvoor al 'het oog van de naald' werd genoemd?
Edit: Je hebt al wat geplaatst zie ik. Een oude bron uit die tijd zou fijn zijn, maar ik weet niet of die er zijn.
"De kabel door het oog van de naald"?quote:Maar dan heb je nog een aantal handschriften die het woord 'kabel' gebruiken in plaats van het koine woord voor 'dromedaris' (kameel is foutief) dat in de meeste handschriften gebruikt wordt. (in het koine verschillen deze woorden slechts met 1 letter van elkaar). Dan wordt het al wat aannemelijker dat de uitdrukking bedoeld is deze letterlijk te nemen.
http://www.letterenfonds.nl/en/author/18/charles-vergeerquote:Op woensdag 7 februari 2018 11:47 schreef Cognitor het volgende:
[..]
Is geen filoloog, maar een filosoof, met bovendien geen enkele wetenschappelijke publicatie op het relevante gebied.
Het toont wel weer je armoedige niveau dat je met dit soort popiejopie-publicaties aan komt zetten.
Die vermeende schrijffout is me bekend, maar lijkt me meer op een zeemansuitdrukking. In elk geval kunnen beiden en hebben dezelfde figuurlijke betekenis.quote:Op woensdag 7 februari 2018 11:51 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Ik vermoed zelf dat met de uitdrukking 'het oog van de naald' ook dat stadspoortje wordt bedoeld.
Ik durf dat zelf echter niet met zekerheid te stellen. Ik ben verder bekend met de kleine poortjes in stadsmuren die ook in de middeleeuwen nog gebruikelijk waren en die het 'oog van de naald' worden genoemd. Vraag voor mij blijft dan echter wel wat Jezus ermee bedoelde. Was de uitdrukking toendertijd al bekend met deze betekenis of is men later zulke poortjes zo gaan noemen. In het licht van een bevrijd Jeruzalem als koninkrijk van God denk ik zelf dat het om zo'n klein poortje gaat maar nogmaals door gebrek aan bronnen durf ik dat niet met zekerheid te stellen. Ook lijkt mij het letterlijk bedoelen van een kameel die door het oogje van een naald gaat nogal absurd.
Maar dan heb je nog een aantal handschriften die het woord 'kabel' gebruiken in plaats van het koine woord voor 'dromedaris' (kameel is foutief) dat in de meeste handschriften gebruikt wordt. (in het koine verschillen deze woorden slechts met 1 letter van elkaar). Dan wordt het al wat aannemelijker dat de uitdrukking bedoeld is deze letterlijk te nemen.
Mattheus 7 13.14 vermeld 'de nauwe poort' al zal bij Mattheus wellicht allegorisch bedoeld zijn als zijnde een poort naar de hemel.
Het uitstapje dat je vermeld zou denk ik eerder via verborgen ondergrondse tunnels plaats hebben gevonden dan via een klein poortje dat toch ook bewaakt moet zijn geweest. Maar goed, ik ben ook maar wat aan het speculeren.
Welke ?quote:Op woensdag 7 februari 2018 12:21 schreef Cognitor het volgende:
[..]
Onzin, ik heb zijn boeken over Jezus gelezen.
We moeten ook rekening houden dat we beschikken over een kopij van een kopij van een kopij en dat er onderweg maar één kopiist niet bekend was met de naald ( in de stadsmuur ). Hier zijn tal van voorbeelden waar men niet vertrouwd was met een woord of een gezegde.quote:Op woensdag 7 februari 2018 13:25 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Ik zet ook mijn twijfels bij de uitleg dat de naald een opening in de poort zou zijn. Dan zou de uitdrukking het niet hebben over "het oog" van de naald, maar simpelweg "de naald". Althans dat lijkt me aannemelijker.
http://www.dbnl.org/tekst(...)06190501_01_0074.phpquote:Op woensdag 7 februari 2018 13:35 schreef ATON het volgende:
[..]
We moeten ook rekening houden dat we beschikken over een kopij van een kopij van een kopij en dat er onderweg maar één kopiist niet bekend was met de naald ( in de stadsmuur ). Hier zijn tal van voorbeelden waar men niet vertrouwd was met een woord of een gezegde.
Leuke en steekhoudende link.quote:Op woensdag 7 februari 2018 13:37 schreef hoatzin het volgende:
[..]
http://www.dbnl.org/tekst(...)06190501_01_0074.php
Wat een waanzin.quote:Op woensdag 7 februari 2018 13:35 schreef ATON het volgende:
We moeten ook rekening houden dat we beschikken over een kopij van een kopij van een kopij en dat er onderweg maar één kopiist niet bekend was met de naald ( in de stadsmuur ). Hier zijn tal van voorbeelden waar men niet vertrouwd was met een woord of een gezegde.
Ja, dat kan hij wel beweren, maar zijn publicaties zijn niet van dat niveau. Daar reutelt hij maar een beetje achter de wetenschap aan, zonder het daadwerkelijk te snappen of er een goede bijdrage aan te leveren.quote:Op woensdag 7 februari 2018 13:26 schreef ATON het volgende:
http://www.letterenfonds.nl/en/author/18/charles-vergeer
Zie je het staan? : Filoloog. En moest je het nog niet weten, ik ben atheïst.
En op het moment dat iemand niet langer geloofd en liever niet meer naar de kerk gaat, wordt diegene uitgebannen uit de gemeenschap en mag de familie geen contact met hem hebben.quote:Op vrijdag 19 januari 2018 13:44 schreef Hexx. het volgende:
[..]
Je kunt gewoon meedoen, sommigen zijn nooit gedoopt. Maar ze zijn dan geen JG.
Hoe kom je er dan bij dat het geen filoloog zou zijn?quote:Op woensdag 7 februari 2018 12:21 schreef Cognitor het volgende:
[..]
Onzin, ik heb zijn boeken over Jezus gelezen.
Ben ook benieuwd waar hij vindt dat Vergeer echt de bocht uit vliegt.quote:Op woensdag 7 februari 2018 14:13 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Hoe kom je er dan bij dat het geen filoloog zou zijn?
Welke boeken had je al van Vergeer gelezen ?quote:Op woensdag 7 februari 2018 13:49 schreef Cognitor het volgende:
[..]
Wat een waanzin.
Je zult éérst moeten aantonen dat de door jou aangedragen verklaring mogelijk is in 1e-eeuws Palestina. Bewijs: 0,0.
Pas daarna kun je eventueel gaan nadenken over een overschrijffout. Maar wat jij doet is precies het omgekeerde: aan de hand van een fantasie wil je een oude tekst verkrachten.
Hier kan ik uit opmaken dat je niet " Marcus " noch " Paulus " hebt gelezen, noch de overige daarop volgende werken.quote:Op woensdag 7 februari 2018 13:51 schreef Cognitor het volgende:
[..]
Ja, dat kan hij wel beweren, maar zijn publicaties zijn niet van dat niveau. Daar reutelt hij maar een beetje achter de wetenschap aan, zonder het daadwerkelijk te snappen of er een goede bijdrage aan te leveren.
Dat vraag ik me ook af....quote:Op woensdag 7 februari 2018 14:13 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Hoe kom je er dan bij dat het geen filoloog zou zijn?
Het poortje is natuurlijk een mooie verklaring, maar een mooie verklaring kan ook eeuwen later verzonnen zijn ergens in het schrijfhok van een Middeleeuwse commentator.quote:Op woensdag 7 februari 2018 11:51 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Ik vermoed zelf dat met de uitdrukking 'het oog van de naald' ook dat stadspoortje wordt bedoeld.
Ik durf dat zelf echter niet met zekerheid te stellen. Ik ben verder bekend met de kleine poortjes in stadsmuren die ook in de middeleeuwen nog gebruikelijk waren en die het 'oog van de naald' worden genoemd. Vraag voor mij blijft dan echter wel wat Jezus ermee bedoelde. Was de uitdrukking toendertijd al bekend met deze betekenis of is men later zulke poortjes zo gaan noemen. In het licht van een bevrijd Jeruzalem als koninkrijk van God denk ik zelf dat het om zo'n klein poortje gaat maar nogmaals door gebrek aan bronnen durf ik dat niet met zekerheid te stellen. Ook lijkt mij het letterlijk bedoelen van een kameel die door het oogje van een naald gaat nogal absurd.
Maar dan heb je nog een aantal handschriften die het woord 'kabel' gebruiken in plaats van het koine woord voor 'dromedaris' (kameel is foutief) dat in de meeste handschriften gebruikt wordt. (in het koine verschillen deze woorden slechts met 1 letter van elkaar). Dan wordt het al wat aannemelijker dat de uitdrukking bedoeld is deze letterlijk te nemen.
Mattheus 7 13.14 vermeld 'de nauwe poort' al zal bij Mattheus wellicht allegorisch bedoeld zijn als zijnde een poort naar de hemel.
Het uitstapje dat je vermeld zou denk ik eerder via verborgen ondergrondse tunnels plaats hebben gevonden dan via een klein poortje dat toch ook bewaakt moet zijn geweest. Maar goed, ik ben ook maar wat aan het speculeren.
Als we nu willen weten wat er precies bedoeld werd met die uitdrukking, denk ik dat het nuttig kan zijn om ook te kijken naar de reactie van de leerlingen op de uitdrukking.quote:23 En terwijl Hij rondkeek, zei Jezus tegen Zijn discipelen: Hoe moeilijk kunnen zij die rijkdommen bezitten, het Koninkrijk van God binnengaan!
24 En de discipelen verbaasden zich over Zijn woorden. Maar Jezus antwoordde opnieuw en zei tegen hen: Kinderen, hoe moeilijk is het dat zij die op rijkdommen vertrouwen, het Koninkrijk van God binnengaan!
25 Het is gemakkelijker dat een kameel door het oog van een naald gaat, dan dat een rijke het Koninkrijk van God binnengaat.
Deze bijna geschrokken reactie van de leerlingen vind ik moeilijk te verklaren als het oog van de naald een poort was waar je kameel op zich wel doorheen kon, als je hem maar van zijn bagage zou ontdoen. Daar lijkt weinig onmogelijkheid in te zitten, onwil zou in dat geval het enige obstakel zijn. Jezus lijkt deze hyperbool te gebruiken om iets te noemen dat absoluut onmogelijk is, en benadrukt daarna dat het voor een mens alleen niet mogelijk is, maar dat de hulp van God nodig is.quote:26 En zij stonden nog meer versteld en zeiden tegen elkaar: Wie kan dan zalig worden?
27 Maar Jezus keek hen aan en zei: Bij de mensen is het onmogelijk, maar niet bij God, want bij God zijn alle dingen mogelijk.
Hmm. Ik moet daar toch wat meer kennis over hebben hoe dit soort openingen van oudsher werden genoemd.quote:Op woensdag 7 februari 2018 13:25 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Ik zet ook mijn twijfels bij de uitleg dat de naald een opening in de poort zou zijn. Dan zou de uitdrukking het niet hebben over "het oog" van de naald, maar simpelweg "de naald". Althans dat lijkt me aannemelijker.
Ik verwacht niet dat hij inhoudelijk reageert. Het blijft bij blaffen.quote:Op woensdag 7 februari 2018 14:18 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Ben ook benieuwd waar hij vindt dat Vergeer echt de bocht uit vliegt.
Helder verwoord. Dank.quote:Op woensdag 7 februari 2018 14:30 schreef Lokasenna het volgende:
[..]
Het poortje is natuurlijk een mooie verklaring, maar een mooie verklaring kan ook eeuwen later verzonnen zijn ergens in het schrijfhok van een Middeleeuwse commentator.
Jij noemt het letterlijk bedoelen van een kameel die door het oogje van een naald gaat nogal absurd, maar dat is volgens mij juist de bedoeling van de stijlfiguur.
Er wordt dit gezegd in het verhaal over de rijke jongeman:
[..]
Als we nu willen weten wat er precies bedoeld werd met die uitdrukking, denk ik dat het nuttig kan zijn om ook te kijken naar de reactie van de leerlingen op de uitdrukking.
[..]
Deze bijna geschrokken reactie van de leerlingen vind ik moeilijk te verklaren als het oog van de naald een poort was waar je kameel op zich wel doorheen kon, als je hem maar van zijn bagage zou ontdoen. Daar lijkt weinig onmogelijkheid in te zitten, onwil zou in dat geval het enige obstakel zijn. Jezus lijkt deze hyperbool te gebruiken om iets te noemen dat absoluut onmogelijk is, en benadrukt daarna dat het voor een mens alleen niet mogelijk is, maar dat de hulp van God nodig is.
In combinatie met de aanwijzingen uit andere literatuur, waarin ook een uitdrukking voorkomt waar het grootste inheemse lastdier (kameel/dromedaris in Israel versus olifant in Babylon) voor het oog van een naald gezet wordt om de onmogelijkheid van iets aan te duiden, vind ikzelf de kameel door een letterlijke naald als spreekwoord geen vergezochte verklaring.
Een beetje vergelijkbaar met de Nederlandse uitdrukkingen dat iets mogelijk is wanneer pinksteren en pasen op een dag vallen, of wanneer varkens kunnen vliegen. Het bizarre en onmogelijke ervan is juist wat het geschikt maakt als stijlfiguur.
Dat is mogelijk als deze passage niet zou voorkomen in de oudste manuscripten.quote:Op woensdag 7 februari 2018 14:30 schreef Lokasenna het volgende:
Het poortje is natuurlijk een mooie verklaring, maar een mooie verklaring kan ook eeuwen later verzonnen zijn ergens in het schrijfhok van een Middeleeuwse commentator.
Met het Koninkrijk van God wordt hier uiteraard een vrij Palestina bedoeld. Als die rijke jongeling echt zijn toekomst in een vrij land zonder Romeinen wil leven, zal wel een groot deel van zijn kapitaal dienen te gebruiken om dit verzet te financieren. Dit is ook later de inzet van Paulus geweest: kapitalen ronselen voor de goede zaak.quote:25 Het is gemakkelijker dat een kameel door het oog van een naald gaat, dan dat een rijke het Koninkrijk van God binnengaat.
De passage komt zeker voor in de oudste manuscripten, dat hoor je mij niet ontkennen.quote:Op woensdag 7 februari 2018 14:48 schreef ATON het volgende:
[..]
Dat is mogelijk als deze passage niet zou voorkomen in de oudste manuscripten.
[..]
Met het Koninkrijk van God wordt hier uiteraard een vrij Palestina bedoeld. Als die rijke jongeling echt zijn toekomst in een vrij land zonder Romeinen wil leven, zal wel een groot deel van zijn kapitaal dienen te gebruiken om dit verzet te financieren. Dit is ook later de inzet van Paulus geweest: kapitalen ronselen voor de goede zaak.
Pas later hebben de christenen het Koninkrijk Gods begrepen als de hemel. Een idee wat niet bestond onder vrome joden, maar wel onder Hellenen.
Dan zou Jezus ook Helleense zienswijze hebben...hij hanteert vergelijkingen waarin de overleden rijke vanuit het dodenrijk (dat overigens verdacht veel weg heeft van de hel met zijn vlammen) ziet dat Lazarus bij Abraham op schoot zit.quote:Op woensdag 7 februari 2018 14:48 schreef ATON het volgende:
Pas later hebben de christenen het Koninkrijk Gods begrepen als de hemel. Een idee wat niet bestond onder vrome joden, maar wel onder Hellenen.
Best mogelijk. Per slot is dit ten vroegste na de Joodse oorlog geschreven, zowat 40 jaar later.quote:Op woensdag 7 februari 2018 15:00 schreef Lokasenna het volgende:
[..]
De passage komt zeker voor in de oudste manuscripten, dat hoor je mij niet ontkennen.
De uitleg dat het hier in het spreekwoord om een type poort gaat daarentegen, daarvan ben ik niet overtuigd, die uitleg dateert van vrij laat en zou waar kunnen zijn, maar het zou ook een mythe kunnen zijn.
Vergeer is geen academicus. Hij mag dan gepromoveerd zijn; ik heb nergens van hem academische publicaties gevonden, en van de publicaties die hij wel heeft gedaan heb ik alleen maar negatieve recensies in de vakbladen gezien.quote:Op woensdag 7 februari 2018 14:18 schreef hoatzin het volgende:
Ben ook benieuwd waar hij vindt dat Vergeer echt de bocht uit vliegt.
Dr. Charles Vergeer (1947) is docent filosofie en ethiek aan de Fontys Hogescholen te Eindhoven. En jij hebt nooit één boek van hem gelezen. Dit maakt je een leugenaar.quote:Op woensdag 7 februari 2018 20:13 schreef Cognitor het volgende:
Vergeer is geen academicus. Hij mag dan gepromoveerd zijn; ik heb nergens van hem academische publicaties gevonden, en van de publicaties die hij wel heeft gedaan heb ik alleen maar negatieve recensies in de vakbladen gezien..
; ik heb nergens van hem academische publicaties gevonden,quote:Op woensdag 7 februari 2018 20:13 schreef Cognitor het volgende:
[..]
[quote]
Vergeer is geen academicus. Hij mag dan gepromoveerd zijn
Wat vind je van de boeken die je zelf over hem gelezen hebt? Allemaal onzin? Of zat er toch iets nuttigs tussen?quote:en van de publicaties die hij wel heeft gedaan heb ik alleen maar negatieve recensies in de vakbladen gezien.
Dit zijn puur eisen die jij er aan stelt.quote:Om iemand filoloog te noemen moet hij in een letter- of taalkundig onderwerp afgestudeerd en het liefst gepromoveerd zijn. Vergeer is, voor zover ik kan achterhalen, gepromoveerd op antieke filosofie, dat er weliswaar zijdelings mee te maken heeft.
Stonden er nog argumenten in die recensie? Anders zijn het nogal loze woorden.quote:Maar als je naar Vergeers staat van dienst kijkt, blijkt het nogal een brokkenpiloot. Zo lees ik in een recensie in Maatstaf over zijn neerlandistieke werk: "Het was allemaal van zo'n Dieuwertje Blok-achtige onnozelheid en argeloosheid, dat ik mijn aanvankelijk voornemen een en ander grondig aan de kaak te stellen al binnen de kortste keren zélf niet meer ernstig wenste te nemen."
Ik kan me niet voorstelling dat je werkelijk iets van hem gelezen hebt.quote:Maar als je kijkt naar zijn publicaties over het vroege christendom, dan vallen een aantal dingen op:
- het zijn geen academische, peer-reviewed publicaties.
- er wordt nauwelijks verwezen naar wetenschappelijke literatuur; er wordt dus ook geen discussie gevoerd met de stand van de wetenschap;
- er wordt heel veel gesteld, maar weinig beargumenteerd.
Wat argumenten zouden wel fijn zijn ja.quote:Kijk dit maakt natuurlijk heel veel indruk op de fanboys die een soort alternatief evangelie op de tong gelegd krijgen. Maar wetenschappelijk gezien stelt het allemaal geen drol voor.
Ik wel best in een apart topic verder op een casus ingaan, maar daartoe ga ik niet zelf het initiatief nemen.
Tja, je weerlegt niets van wat ik schrijf, slimmerik.quote:Op woensdag 7 februari 2018 20:27 schreef ATON het volgende:
Dr. Charles Vergeer (1947) is docent filosofie en ethiek aan de Fontys Hogescholen te Eindhoven. En jij hebt nooit één boek van hem gelezen. Dit maakt je een leugenaar.
Charles Vergeer is a philosopher, classicist and philologist. He took his doctorate with a thesis on Heraclitus, Niet zo moeilijk om vinden hoor. De trol uithangen kun je als geen ander. En over de lovende recensies heb je toevallig ook overgelezen ? Ga toch heen met je geschreeuw.
Een academicus is iemand die aan een universiteit werkt. En als je nergens academische publicaties kunt vinden zegt wel wat; het zegt dat de beste man geen academisch trackrecord heeft.quote:Dat spreekt elkaar tegen. Het niet kunnen vinden van publicaties zegt verder niet zoveel.
van hem bedoel je zeker. Wat erin klopt is niet nieuw, en wat nieuw is, is slecht onderbouwde fantasie.quote:[..]
Wat vind je van de boeken die je zelf over hem gelezen hebt? Allemaal onzin? Of zat er toch iets nuttigs tussen?
Niet alleen ik hoor. Iedereen kan zich wel van alles noemen, maar het gaat uiteraard om de kwalificaties, iemands professie, en iemands publicaties.quote:[..]
Dit zijn puur eisen die jij er aan stelt.
Zoek het eens op, zou ik zeggen. Google is your friend.quote:[..]
Stonden er nog argumenten in die recensie? Anders zijn het nogal loze woorden.
Zegt de fanboy.quote:[..]
Ik kan me niet voorstelling dat je werkelijk iets van hem gelezen hebt.
Start een topic zou ik zeggen.quote:[..]
Wat argumenten zouden wel fijn zijn ja.
Dat is er al:quote:Op woensdag 7 februari 2018 21:02 schreef Cognitor het volgende:
[..]
[..]
Start een topic zou ik zeggen.
He took his doctorate with a thesis on Heraclitus,quote:Op woensdag 7 februari 2018 20:57 schreef Cognitor het volgende:
He took his doctorate with a thesis on Heraclitus,
F&L / Het grote Charles Vergeer topicquote:Op woensdag 7 februari 2018 21:31 schreef ATON het volgende:
[..]
He took his doctorate with a thesis on Heraclitus,
Dag trol
Dat is hetquote:Op woensdag 7 februari 2018 21:24 schreef WodanIsGroot het volgende:
Of is Noach een eerder 'Joodse' held die op t verhaal geplakt is ?
Goed idee. Is allemaal reeds opgewarmde kost.quote:Op woensdag 7 februari 2018 21:36 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
Terug naar Noach zou ik zeggen.
Waarom een Egyptische naam verzinnen? Zoon van wie?quote:Op woensdag 7 februari 2018 21:36 schreef ATON het volgende:
[..]
Dat is het. Mozes is ook zo'n verzonnen naam.
Dan begrijp je het begrip niet.quote:Op woensdag 7 februari 2018 21:02 schreef Cognitor het volgende:
[..]
Een academicus is iemand die aan een universiteit werkt. En als je nergens academische publicaties kunt vinden zegt wel wat; het zegt dat de beste man geen academisch trackrecord heeft.
Je hebt er enkel wederom geen argumenten voor.quote:van hem bedoel je zeker. Wat erin klopt is niet nieuw, en wat nieuw is, is slecht onderbouwde fantasie.
Nee zijn wat vage eisen die jij stelt. Meer niet.quote:Niet alleen ik hoor. Iedereen kan zich wel van alles noemen, maar het gaat uiteraard om de kwalificaties, iemands professie, en iemands publicaties.
Het ontbreken van argumentatie bij jou is in ieder geval duidelijk. Nu blijven het loze woorden.quote:Zoek het eens op, zou ik zeggen. Google is your friend.
Ja dus. Ik heb in ieder geval wat gelezen van hem. Jij bent duidelijk niet verder gekomen dan het vluchtig lezen van een recensie in trouw. Daarnaast is het wel duidelijk dat je liegt.quote:Zegt de fanboy.
Die is er al. Maar ik verwacht niet dat je ook maar 1 argument weet te verzinnen. Je komt niet verder dan op de man spelen en zeggen dat iets niet zo is zonder enige uitleg. Triest gevalletje van blaten maar niets zeggen.quote:Start een topic zou ik zeggen.
Van een farao waarvan men de naam zelfs niet meer mocht uitspreken.quote:Op donderdag 8 februari 2018 00:42 schreef WodanIsGroot het volgende:
Waarom een Egyptische naam verzinnen? Zoon van wie?
Het hebreeuws heeft zich maar 200 v.C. ontwikkeld en het paleo-Hebreeuws pas in de 10e eeuw v.C. Onwaarschijnlijk dus dat deze " naam " vandaar afkomstig is.quote:מֹשֶׁה (Mosheh) which is most likely derived from Egyptian mes meaning "son", but could also possibly mean "deliver" in Hebrew. The meaning suggested in the Old Testament of "drew out" from Hebrew משה (mashah) is probably an invented etymology (see Exodus 2:10).
De vooringenomenheid spat er van af. Je hebt niets gelezen van Vergeer behalve wat kritieken, anders zou je weten dat hij een uitgebreide bronnen weergave geeft. En die kritieken komen (uiteraard) voornamelijk uit de gelovige hoek. Het past overigens wel in de traditie dat een nieuw idee altijd op weerstand stuit. Galilei werd ook verguisd om zijn goddeloze ideeën...quote:Op woensdag 7 februari 2018 20:13 schreef Cognitor het volgende:
[..]
Vergeer is geen academicus. Hij mag dan gepromoveerd zijn; ik heb nergens van hem academische publicaties gevonden, en van de publicaties die hij wel heeft gedaan heb ik alleen maar negatieve recensies in de vakbladen gezien.
Om iemand filoloog te noemen moet hij in een letter- of taalkundig onderwerp afgestudeerd en het liefst gepromoveerd zijn. Vergeer is, voor zover ik kan achterhalen, gepromoveerd op antieke filosofie, dat er weliswaar zijdelings mee te maken heeft.
Maar als je naar Vergeers staat van dienst kijkt, blijkt het nogal een brokkenpiloot. Zo lees ik in een recensie in Maatstaf over zijn neerlandistieke werk: "Het was allemaal van zo'n Dieuwertje Blok-achtige onnozelheid en argeloosheid, dat ik mijn aanvankelijk voornemen een en ander grondig aan de kaak te stellen al binnen de kortste keren zélf niet meer ernstig wenste te nemen."
Maar als je kijkt naar zijn publicaties over het vroege christendom, dan vallen een aantal dingen op:
- het zijn geen academische, peer-reviewed publicaties.
- er wordt nauwelijks verwezen naar wetenschappelijke literatuur; er wordt dus ook geen discussie gevoerd met de stand van de wetenschap;
- er wordt heel veel gesteld, maar weinig beargumenteerd.
Kijk dit maakt natuurlijk heel veel indruk op de fanboys die een soort alternatief evangelie op de tong gelegd krijgen. Maar wetenschappelijk gezien stelt het allemaal geen drol voor.
Ik wel best in een apart topic verder op een casus ingaan, maar daartoe ga ik niet zelf het initiatief nemen.
Ja dat zeggen creationisten ook altijd.quote:Op donderdag 8 februari 2018 09:08 schreef hoatzin het volgende:
De vooringenomenheid spat er van af. Je hebt niets gelezen van Vergeer behalve wat kritieken, anders zou je weten dat hij een uitgebreide bronnen weergave geeft. En die kritieken komen (uiteraard) voornamelijk uit de gelovige hoek. Het past overigens wel in de traditie dat een nieuw idee altijd op weerstand stuit. Galilei werd ook verguisd om zijn goddeloze ideeën...
Dan zal jij wel heel speciale uitgaves hebben.quote:Op donderdag 8 februari 2018 10:46 schreef Cognitor het volgende:
[..]
Ja dat zeggen creationisten ook altijd.
Ik heb zeker boeken van Vergeer gelezen. Dat jij dat niet wilt geloven is jouw probleem. En die "uitgebreide bronnen weergave"([i]sic[/i]) moet ik nog tegenkomen.
En weerleg mijn stellingen over het academische gehalte van zijn werk dan. Maar nee, het blijft bij "je bent vooringenomen".
Ach, laat die verstokte leugenaar maar roepen.quote:Op donderdag 8 februari 2018 11:02 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Dan zal jij wel heel speciale uitgaves hebben.In de boeken die ik van hem gelezen heb (dus die over het NT) staan ze wel degelijk.
Nou dan wordt je weer een kind van God en kan je een relatie met de Heer aangaan en krijg je de Heilige Geest en kan je de zonde overkomen wat met vallen en opstaan gebeurt...en je gaat leven zoals God het wilt en krijg je het eeuwig leven.quote:Op dinsdag 6 februari 2018 11:41 schreef WodanIsGroot het volgende:
[..]
Wat is er nu zo speciaal aan je opnieuw geborenheid.
quote:Op vrijdag 9 februari 2018 11:03 schreef Doedelzak77 het volgende:
[..]
Nou dan wordt je weer een kind van God en kan je een relatie met de Heer aangaan en krijg je de Heilige Geest en kan je de zonde overkomen wat met vallen en opstaan gebeurt...en je gaat leven zoals God het wilt en krijg je het eeuwig leven.
Dus de helige geest is tot jou gekomen?quote:Op vrijdag 9 februari 2018 11:03 schreef Doedelzak77 het volgende:
[..]
Nou dan wordt je weer een kind van God en kan je een relatie met de Heer aangaan en krijg je de Heilige Geest en kan je de zonde overkomen wat met vallen en opstaan gebeurt...en je gaat leven zoals God het wilt en krijg je het eeuwig leven.
Nou je wordt een compleet ander mens en gaat anders tegen de zonde aankijken en voelt niet goed meer...je wil mensen over Jezus vertellen en je hebt de vrucht van de Geest en dat is liefde, vreugde en vrede, geduld, vriendelijkheid en goedheid, geloof, zachtmoedigheid en zelfbeheersing...maar je kan nog steeds zondigen,want de zondenatuur is er ook nog en dan kom je erachter dat de vrucht minder wordt...en dat is een nieuwe strijd die je alleen kan winnen als je dicht bij God blijft.quote:Op zaterdag 10 februari 2018 13:19 schreef WodanIsGroot het volgende:
[..]
Dus de helige geest is tot jou gekomen?
Hoe ervoer je dit?
Heavy, denk je dan nu ook in kleuren? Het klinkt namelijk wat als een psychotische stoornisquote:Op zaterdag 10 februari 2018 20:47 schreef Doedelzak77 het volgende:
[..]
Nou je wordt een compleet ander mens en gaat anders tegen de zonde aankijken en voelt niet goed meer...je wil mensen over Jezus vertellen en je hebt de vrucht van de Geest en dat is liefde, vreugde en vrede, geduld, vriendelijkheid en goedheid, geloof, zachtmoedigheid en zelfbeheersing...maar je kan nog steeds zondigen,want de zondenatuur is er ook nog en dan kom je erachter dat de vrucht minder wordt...en dat is een nieuwe strijd die je alleen kan winnen als je dicht bij God blijft.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |