SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Het niet-rolbevestigende Sinterklaasfeest bij de familie Doorzon (door Gerrit de Jager in diverse delen van de stripserie aangekaart)
INFORMATIE OVER DE ACHTERGRONDEN VAN ZWARTE PIET EN DE DISCUSSIE:
• Volgens de Anti-Pieters is Zwarte Piet een racistisch stereotype dat herinnert aan de tijd van de slavernij. Een gevisualiseerd bewijs dat Zwarte Piet een slaaf moet voorstellen is dit:
Ter ondersteuning wordt kunsthistoricus Elmer Kolfin aangehaald die in dit artikel zelf aangeeft geen onderzoek gedaan te hebben naar de figuur Zwarte Piet zelf maar wel naar de slavernij.
http://www.volkskrant.nl/(...)t af van kindslaven'
• Het Sint en Pietengilde heeft een historisch verantwoorde pagina over Zwarte Piet.
• Zwarte piet-lobby draait uiteindelijk om geld:
De geest komt uit de fles: de zwarte piet-discussie is slechts een opmaat voor forse schadevergoedingen die gebaseerd zijn op het Nederlandse slavernijverleden.
• Documentaire 'Wild Geraas':
De documentaire van Arnold Jan Scheer (over de WARE oorsprong van Sinterklaas en Zwarte Piet) is namelijk eindelijk af en is online te bestellen of te bekijken via Vimeo. Het lijkt erop dat Scheer geen televisiemaatschappij heeft kunnen vinden die de documentaire zou willen uitzenden maar het is in ieder geval een begin.
http://www.wildgeraasdefilm.nl/
https://vimeo.com/ondemand/wildgeraas/188727445
http://www.arnoldjanscheer.nl/
Diverse video's en afbeeldingen in de spoiler:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De alternatieve Sinterklaas van Dick Maas.quote:Wie is Zwarte Piet? Hij weet het zelf waarschijnlijk ook niet!
Dat betogen de historici Jop Euwijk en Frank Rensen in hun nieuwe boek 'De identiteitscrisis van Zwarte Piet'. in het boek gaan de twee op zoek naar de historische, culturele en sociale achtergrond van Zwarte Piet. En dat valt nog niet mee...
Hier zie je één van de eerste afbeeldingen van de zwarte knecht van Sinterklaas, afkomstig uit een boekje van Jan Schenkman (1850). Wat opvalt, is dat Zwarte Piet hier nog niet de kenmerkende page-kleding draagt. Dat kwam pas later.quote:Een mysterieuze oorsprong
Want wie is Zwarte Piet nu precies? De oorsprong van de bekende figuur is enigszins in nevelen gehuld. Wat we wél weten, is dat Zwarte Piet een stuk jonger is dan Sinterklaas zelf. De Goedheiligman gaat eeuwenlang in zijn eentje op pad. Pas in de negentiende eeuw krijgt hij in een boekje geschreven door de Nederlandse onderwijzer Jan Schenkman een knecht met een donkere huidkleur. En die knecht komt een beetje uit de lucht vallen.
Sommigen denken dat hij geïnspireerd is op de tot slaaf gemaakten waarmee zeventiende en achttiende eeuwse rijken zich graag lieten afbeelden. In dat scenario zou Sinterklaas een zwart knechtje hebben gekregen om statiger over te komen.
Weer andere historici denken dat Zwarte Piet geïnspireerd is op de donkere mannen die in grote steden werkten (en waarvan twijfelachtig is of ze echt tot slaaf gemaakten waren). Terwijl anderen vermoeden dat Zwarte Piet eigenlijk een Moor is. "Maar voor veel mensen was de naam 'Moor' ook weer synoniem voor 'zwarte Afrikaan'," aldus Jop Euwijk. "Dat maakt het dus nog ingewikkelder. De kennis over wie de Moren waren, en wie er allemaal Moren werden genoemd is ook niet ingeburgerd in Nederland." Kortom: niemand weet eigenlijk door wie Schenkman zich liet inspireren toen hij het knechtje van de Sint introduceerde.
Update :
Kick Out Zwarte Piet opgenomen in Dreigingsbeeld Terrorisme,
samen met Demonstranten G20 Hamburg en De Grauwe Eeuw.
Enkele relatief nieuwe extreemlinkse antiracistische actiegroepen bestaan voornamelijk uitactievoerders met een migranten achtergrond. Zij strijdentegen (in hun ogen) racistische en koloniale symbolen in de Nederlandse maatschappij, zoals Zwarte Piet, deVOC, straatnamen en standbeelden. De bekendste actiegroepen hiervan zijn Kick Out Zwarte Piet en De Grauwe
Eeuw.
link
link document
En verder!![]()
Raken om ze te helpen herinneren dat die schat van ongekende vermogens die het van ons heeft een trigger zit om er ook iets mee te doen. - Rini Stoutjesdijk
It ain't over till ehh... till... till it's over - Erik ten Hag
Het leven zonder zwarte pieten went vanzelf hoor.quote:Op zondag 26 november 2017 11:33 schreef Lunatiek het volgende:
Nu zijn de pietjes ook al uit de OP geslooptDie waren juist handig voor als je de code niet kent en mobiel Fok!t.
Dus overbodig. Fokken doe je op je zolderkamer, niet mobiel.quote:Op zondag 26 november 2017 11:33 schreef Lunatiek het volgende:
Nu zijn de pietjes ook al uit de OP geslooptDie waren juist handig voor als je de code niet kent en mobiel Fok!t.
De enige die hier racisme in ziet, ben jij.quote:Op zondag 26 november 2017 11:37 schreef WodanIsGroot het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Racisme is overal wanneer je het zo graag wilt zien.
Nee jij, dat is het punt:quote:Op zondag 26 november 2017 11:45 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
De enige die hier racisme in ziet, ben jij.
Maar die raven bij de indiaan - zijn die nu van Odin ?quote:Op zondag 26 november 2017 11:47 schreef WodanIsGroot het volgende:
[..]
Nee jij, dat is het punt:
'Racisme is overal op de wereld te zien wanneer je racistisch denkt..'
Ik zie daar geen racisme in. Jij post het alsof we dit racistisch moeten vinden...quote:Op zondag 26 november 2017 11:47 schreef WodanIsGroot het volgende:
[..]
Nee jij, dat is het punt:
'Racisme is overal op de wereld te zien wanneer je racistisch denkt..'
Apart dat n zwart kleurtje dan zulke pavlov reacties bij je oproept.quote:Op zondag 26 november 2017 11:49 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Ik zie daar geen racisme in. Jij post het alsof we dit racistisch moeten vinden...
Apart dat jij Zwarte Piet niet racistisch vindt terwijl je die plaatjes wel racistisch vindt.quote:Op zondag 26 november 2017 11:50 schreef WodanIsGroot het volgende:
[..]
Apart dat n zwart kleurtje dan zulke pavlov reacties bij je oproept.
Ik vind deze fotos niet racistisch, net zoals ik zwarte piet ook niet racistisch vindt.quote:Op zondag 26 november 2017 11:52 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Apart dat jij Zwarte Piet niet racistisch vindt terwijl je die plaatjes wel racistisch vindt.
Als dit karikaturen van blanke mensen moeten voorstellen dan zie ik het niet moet ik eerlijk zeggen.quote:Op zondag 26 november 2017 11:37 schreef WodanIsGroot het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Racisme is overal op de wereld te zien wanneer je racistisch denkt..
Net zomin als anderen een karikatuur in Zwarte Piet zien.quote:Op zondag 26 november 2017 12:02 schreef Molurus het volgende:
[..]
Als dit karikaturen van blanke mensen moeten voorstellen dan zie ik het niet moet ik eerlijk zeggen.
Daar zie ik wel degelijk een negerkarikatuur in. Je kunt stellen dat je dit zelf niet ziet, maar heel veel andere mensen zien dat wel.quote:Op zondag 26 november 2017 12:15 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Net zomin als anderen een karikatuur in Zwarte Piet zien.
Eensch.quote:Op zondag 26 november 2017 12:14 schreef Ingolstadt het volgende:
Heb in een ander topic al mijn mening gegeven maar zal het hier even herhalen.
Als iedereen nou gewoon die roetveegpieten invoert ben je van dat gezeik af. En als mensen dan zeggen niet te willen buigen voor een kleine minderheid, wat voor een achterlijk klein kind ben je dan.
Dat durf ik te betwijfelen. De groep azijnzeikers verzint gewoon weer wat anders om racistisch te noemen en verder over te klagen. Ze houden niet op tot dat het hele feest geruïneerd is, zie Amsterdam dit jaar. Juist om die reden moet je absoluut niet zomaar toegeven.quote:Op zondag 26 november 2017 12:14 schreef Ingolstadt het volgende:
Als iedereen nou gewoon die roetveegpieten invoert ben je van dat gezeik af.
Dat is al geprobeerd. Voor KOZP etc. was dat niet genoeg en voor degenen die hem graag wilde laten zoals die was was het evenmin bevredigend, waarbij de toegeeflijken die bogen werden geschofferd omdat hun offer (toch veranderen) niet werd geaccepteerd.quote:Op zondag 26 november 2017 12:14 schreef Ingolstadt het volgende:
Als iedereen nou gewoon die roetveegpieten invoert ben je van dat gezeik af. En als mensen dan zeggen niet te willen buigen voor een kleine minderheid, wat voor een achterlijk klein kind ben je dan.
In elk geval de foto van de Japanse is ontegenzeggelijk een blanke karikatuur. Dat vind je ook tegenwoordig nog terug in de Japanse cultuur.quote:Op zondag 26 november 2017 12:17 schreef Molurus het volgende:
[..]
Tenzij je wilt stellen dat er ook mensen zijn die in die foto's karikaturen van blanken zien zie ik niet welk punt er nou gemaakt wordt.
Dit is natuurlijk gewoon onzinquote:Op zondag 26 november 2017 12:21 schreef Lunatiek het volgende:
Plus dat het racisme in de hand werkte omdat donkere mensen geen Zwarte Piet meer mochten spelen.
Is dit jouw perceptie, of iets dat onderdeel is van de Japanse cultuur?quote:Op zondag 26 november 2017 12:23 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
In elk geval de foto van de Japanse is ontegenzeggelijk een blanke karikatuur. Dat vind je ook tegenwoordig nog terug in de Japanse cultuur.
Ik denk niet dat karikatuur betekent wat jij denkt dat het betekent.quote:Op zondag 26 november 2017 12:23 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
In elk geval de foto van de Japanse is ontegenzeggelijk een blanke karikatuur. Dat vind je ook tegenwoordig nog terug in de Japanse cultuur.
Dat gevoel heb ik ook ja.quote:Op zondag 26 november 2017 12:24 schreef Baconbus het volgende:
[..]
Ik denk niet dat karikatuur betekent wat jij denkt dat het betekent.
Wat raar blijft aangezien deze vorm al sinds het ontstaan een kroesharige neger werd genoemd....quote:Op zondag 26 november 2017 12:15 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Net zomin als anderen een karikatuur in Zwarte Piet zien.
Japanners, en andere Aziaten, doen dat uit bewondering maar dat lijkt dus niet bij iedereen bekend.quote:
Het zou wel fijn zijn als je je even zou inlezen in de discussie en niet dit soort "slimme oplossingen" gaat verkondigen die in het recente verleden al hebben bewezen niet te werken.quote:Op zondag 26 november 2017 12:14 schreef Ingolstadt het volgende:
Negeren. Leuk woord in deze contextquote:Op zondag 26 november 2017 12:25 schreef Cause_Mayhem het volgende:
[..]
Wat raar blijft aangezien deze vorm al sinds het ontstaan een kroesharige neger werd genoemd....
Dat negeren is gewoon je oren in je vingers doen en hard lalalala roepen.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik bij geen van die foto's veel weet van de culturele achtergrond. Dus moet ik het zuiver doen met hoe het eruit ziet.quote:Op zondag 26 november 2017 12:26 schreef Baconbus het volgende:
[..]
Japanners, en andere Aziaten, doen dat uit bewondering maar dat lijkt dus niet bij iedereen bekend.
Owkee.quote:Op zondag 26 november 2017 12:27 schreef Aanstootgevend het volgende:
[..]
Negeren. Leuk woord in deze context
Die zaak is al vaker aangehaald:quote:
De Dokkumse en Mokumse twisten.quote:Op zondag 26 november 2017 12:27 schreef whosvegas het volgende:
Toch een strakke actie van de Friezen
Weet jij wel wat het betekent? Zwarte Piet is net zo min een karikatuur als dat Japanse gebruik. Geen van beiden is bedoeld als een beledigende/spottende vertekening van een bevolkingsgroep. Geen van beiden heeft überhaupt wat te maken met een andere bevolkingsgroep.quote:
Jij blijft maar denken dat deze discussie gaat over feiten, terwijl het voornamelijk gaat over perceptie.quote:Op zondag 26 november 2017 12:30 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Weet jij wel wat het betekent? Zwarte Piet is net zo min een karikatuur als dat Japanse gebruik. Geen van beiden is bedoeld als een beledigende/spottende vertekening van een bevolkingsgroep. Geen van beiden heeft überhaupt wat te maken met een andere bevolkingsgroep.
Als ik nu besluit om me als Indiaan te verkleden, is dat niet automatisch een karikatuur. Dat zou het pas zijn als ik daadwerkelijk Indianen ga bespotten.
Echt, het zou me niks verbazen als over x jaar iemand daarover valt.quote:
Over dat laatste zinnetje in de eerste alinea valt nog wat te zeggen, maar verder leg ik precies de definitie van karikatuur uit. Dat je het er niet mee eens bent dat het nou eenmaal zo is, geeft je nog niet het recht om zo kinderachtig te reageren.quote:Op zondag 26 november 2017 12:31 schreef Molurus het volgende:
[..]
Jij blijft maar denken dat deze discussie gaat over feiten, terwijl het voornamelijk gaat over perceptie.
Grow up.
Japanners eigenen zich kenmerken toe van de blanke mens. Huidskleur, grote ronde ogen. Dat zie je daar wel vaker.quote:Op zondag 26 november 2017 12:23 schreef Molurus het volgende:
[..]
Is dit jouw perceptie, of iets dat onderdeel is van de Japanse cultuur?
Zie Alicia hierboven: dat is een x-jaar geleden al gebeurd.quote:Op zondag 26 november 2017 12:31 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Echt, het zou me niks verbazen als over x jaar iemand daarover valt.
Misschien kijk ik er overheen, maar ik kan in je post geen antwoord op mijn vraag ontdekken.quote:
link?quote:Op zondag 26 november 2017 12:48 schreef whosvegas het volgende:
Laatst gezien in een Geen stijl of Pownews filmpje gezien dat eeen jochie van 3 werd uitgescholden door een stel antipieten demonstranten. Hoe triest ben je
Ik ken de achtergrond van de Dancehall niet. In de reggae zijn voor zover ik weet de artiesten trots op hun "zwartzijn", wat ook blijkt uit een naam als Aswad. Ze verwijzen voortdurend naar het zwarte keizerrijk Ethiopië en de Bijbelse relevantie daarvan.quote:Op zondag 26 november 2017 12:42 schreef BoneThugss het volgende:
In Jamaica willen al die artiesten juist blank zijn. Het zogenaamde bleeching. Zie Vybz Kartel.
Het is een trend of is dit nou ook weer racistisch.
nah!quote:Op zondag 26 november 2017 12:50 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Nee, ze krijgen dikke rode lippen van door de schoorsteen klimmen
Soms lijkt het net alsof verschillende mensen verschillende visies en meningen hebben.quote:Op zondag 26 november 2017 12:49 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Ik ken de achtergrond van de Dancehall niet. In de reggae zijn voor zover ik weet de artiesten trots op hun "zwartzijn", wat ook blijkt uit een naam als Aswad. Ze verwijzen voortdurend naar het zwarte keizerrijk Ethiopië en de Bijbelse relevantie daarvan.
Dus ik kan dat bleechen niet plaatsen.
quote:Op zondag 26 november 2017 12:40 schreef WodanIsGroot het volgende:
Anime is ook een karikatuur, eentje van blanke Friezen.
[ afbeelding ]
Ik wel.quote:Op zondag 26 november 2017 12:49 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Ik ken de achtergrond van de Dancehall niet. In de reggae zijn voor zover ik weet de artiesten trots op hun "zwartzijn", wat ook blijkt uit een naam als Aswad. Ze verwijzen voortdurend naar het zwarte keizerrijk Ethiopië en de Bijbelse relevantie daarvan.
Dus ik kan dat bleechen niet plaatsen.
Kun jij uitleggen waarom Jamaicaanse (Dancehall) artiesten blijkbaar een bleeching-hype hebben? Terwijl hun directe roots (reggae) wel erg trots op zwart waren.quote:Op zondag 26 november 2017 12:51 schreef Baconbus het volgende:
[..]
Soms lijkt het net alsof verschillende mensen verschillende visies en meningen hebben. Gek is dat.
Pipo de Clown was meer een august of niet?quote:Op zondag 26 november 2017 12:39 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Japanners eigenen zich kenmerken toe van de blanke mens. Huidskleur, grote ronde ogen. Dat zie je daar wel vaker.
Of dat een karikatuur is? Dat kun je bij Zwarte Piet ook betwisten, want zelfs in de bronnen die uitgaan van een neger of zelf negerslaaf is het nergens de intentie een zwarte belachelijk te maken of te kleineren. Dat zou Schenkman ook niet hebben gedaan, gezien zijn achtergrond.
Zoals ergens in deeltje 87 of zo al is genoemd: de jaren '70 piet zou iets weg kunnen hebben van een negerkarikatuur maar
- afrokapsels waren toen hip, ook bij blanken. Je kunt ze nu in de feestwinkel krijgen voor een 70's feest
- het moest meer een clown zijn en wat denk je: die hebben dikke rode lippen![]()
![]()
Afro 70's style:
[ afbeelding ]
Dikke rode lippen:
[ afbeelding ]
Deze heeft ook nog eens kroeshaar.
Een van de toenmalige populaire kindervrienden die het beeld van 70's Piet kan hebben beïnvloed:
[ afbeelding ]
Mijn perceptie is dat de perceptie van anti-piet racistisch is, en nu?quote:Op zondag 26 november 2017 12:31 schreef Molurus het volgende:
[..]
Jij blijft maar denken dat deze discussie gaat over feiten, terwijl het voornamelijk gaat over perceptie.
Grow up.
Ja, dat klopt. En Zwarte Piet een Harlekijn.quote:Op zondag 26 november 2017 12:55 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Pipo de Clown was meer een august of niet?
Ik zou sws niet meer gaan als ik kleine kinderen zou hebben.quote:
Dat deden wij op de kleuterschool... als er kritiek wordt gegeven roepen "ah joh, kijk naar jezelf".quote:Op zondag 26 november 2017 12:58 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Mijn perceptie is dat de perceptie van anti-piet racistisch is, en nu?
Harlekijn is een paljas. Komt uit de commedia dell'arte hè.quote:Op zondag 26 november 2017 13:00 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Ja, dat klopt. En Zwarte Piet een Harlekijn.
Hoe krijgen ze dat nou weer voor elkaarquote:Op zondag 26 november 2017 12:50 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Nee, ze krijgen dikke rode lippen van door de schoorsteen klimmen
Er is nog een lager dieptepunt.quote:
Wutquote:Op zondag 26 november 2017 13:04 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Er is nog een lager dieptepunt.
In Reigersbos de groep antipieten die een agent met een kleurtje stond uit te schreeuwen voor 'huisneger' tijdens een antipiet protest.
Filmpje is wel verwijderd.
Heel veel andere mensen (ook jij) WILLEN er een karikatuur in zien, dat is het verschil.quote:Op zondag 26 november 2017 12:17 schreef Molurus het volgende:
[..]
Daar zie ik wel degelijk een negerkarikatuur in. Je kunt stellen dat je dit zelf niet ziet, maar heel veel andere mensen zien dat wel.
Dat is onderdeel van de Japanse cultuur. Ik zou het zelf niet zo zien.quote:Op zondag 26 november 2017 12:42 schreef Molurus het volgende:
[..]
Misschien kijk ik er overheen, maar ik kan in je post geen antwoord op mijn vraag ontdekken.
Jup. Maar die heeft merkwaardige roots die op iets heidens lijken terug te gaan. Waarbij je de slapstick makkelijk als een roe kunt zien.quote:Op zondag 26 november 2017 13:03 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Harlekijn is een paljas. Komt uit de commedia dell'arte hè.
Dus zo hypocriet als de pestquote:Op zondag 26 november 2017 13:04 schreef Red_85 het volgende:
[..]
In Reigersbos de groep antipieten die een agent met een kleurtje stond uit te schreeuwen voor 'huisneger' tijdens een antipiet protest.
Pieke Dassen?quote:Op zondag 26 november 2017 12:55 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Pipo de Clown was meer een august of niet?
10 jaar dwang arbeidquote:Op zondag 26 november 2017 13:07 schreef LelijKnap het volgende:
Wat een ondankbaar schijtvolk. Taakstraf aan de ketting wat mij betreft.
Waarom zou je naar feiten kijken als het alleen maar gevoel en perceptie is? Dan hoef je ook niks te veranderen, alleen zorgen dat de perceptie verandert. Dus zorgen dat door educatie dat beeld van een neger weer gewoon een beeld van de duivel wordt.quote:Op zondag 26 november 2017 13:02 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat deden wij op de kleuterschool... als er kritiek wordt gegeven roepen "ah joh, kijk naar jezelf".
Wat is het argument dat de roetveegpiet niet zou werken dan? In Rotterdam wordt het ook al op steeds grotere schaal ingezet en in Amsterdam wordt hij geleidelijk ook ingevoerd.quote:Op zondag 26 november 2017 12:26 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Het zou wel fijn zijn als je je even zou inlezen in de discussie en niet dit soort "slimme oplossingen" gaat verkondigen die in het recente verleden al hebben bewezen niet te werken.
Wat voor achterlijk klein kind ben je dan. Een ezel stoot zich in het algemeen...
Roots van dit soort figuren is idd ook vaak wel ouder dan bijv. de commedia dell'arte.quote:Op zondag 26 november 2017 13:08 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Jup. Maar die heeft merkwaardige roots die op iets heidens lijken terug te gaan. Waarbij je de slapstick makkelijk als een roe kunt zien.
Het is niet genoeg voor die zeurpieten.quote:Op zondag 26 november 2017 13:11 schreef Ingolstadt het volgende:
[..]
Wat is het argument dat de roetveegpiet niet zou werken dan? In Rotterdam wordt het ook al op steeds grotere schaal ingezet en in Amsterdam wordt hij geleidelijk ook ingevoerd.
Interessante aanname. Zoals?quote:Op zondag 26 november 2017 12:19 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Dat durf ik te betwijfelen. De groep azijnzeikers verzint gewoon weer wat anders om racistisch te noemen en verder over te klagen.
Vertel verder?quote:Ze houden niet op tot dat het hele feest geruïneerd is, zie Amsterdam dit jaar.
quote:Juist om die reden moet je absoluut niet zomaar toegeven.
Pieke Dassen speelde de clown August in de Film van Ome Willem. Maar dat was geen echte august, een bepaald type clown.quote:
Wie zegt dat?quote:Op zondag 26 november 2017 13:13 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Het is niet genoeg voor die zeurpieten.
Lees je in. KOZP vind een piet nooit kunnen, ongeacht kleur, want ook als die niet zwart is blijft het gebaseerd op een negerslaaf en dus verwerpelijk.quote:Op zondag 26 november 2017 13:11 schreef Ingolstadt het volgende:
[..]
Wat is het argument dat de roetveegpiet niet zou werken dan? In Rotterdam wordt het ook al op steeds grotere schaal ingezet en in Amsterdam wordt hij geleidelijk ook ingevoerd.
http://regio.tpo.nl/2017/(...)erleden-ook-racisme/quote:Op zondag 26 november 2017 13:13 schreef Ingolstadt het volgende:
[..]
Interessante aanname. Zoals?
[..]
Vertel verder?
[..]
Geef dan een bronquote:Op zondag 26 november 2017 13:17 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Lees je in. KOZP vind een piet nooit kunnen, ongeacht kleur, want ook als die niet zwart is blijft het gebaseerd op een negerslaaf en dus verwerpelijk.
Onder de filmpjes van braboneger en jandino over dit onderwerp staan ook dat soort leuzen. Echt belachelijk.quote:Op zondag 26 november 2017 13:04 schreef Red_85 het volgende:
[..]
KOZP. Jeffrey. Quincy.quote:
Een august is een figuur aangekleed zoals Pipo de Clown en geschminkt als Pipo de Clown. Dus wit geschminkt met een rode lach of een rood huilend gezicht. Het kan een domme august zijn of een wat slimmere august, maar hij heeft een lagere rang in feite dan de clown.quote:Op zondag 26 november 2017 13:14 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik ben verder niet bekend met de term august...
Aha. Had er nog nooit van gehoord.quote:Op zondag 26 november 2017 13:19 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Een august is een figuur aangekleed zoals Pipo de Clown en geschminkt als Pipo de Clown. Dus wit geschminkt met een rode lach of een rood huilend gezicht. Het kan een domme august zijn of een wat slimmere august, maar hij heeft een lagere rang in feite dan de clown.
Beetje aangever en komiek en dan is de aangever de clown en de komiek de august. Zie René van Vooren en Piet Bambergen, zeg maar. Snip en snap. Johnny en Rijk.
Het wordt niet vaak gebruikt in NL dat woord idd, heel af en toe rept iemand erover.quote:
Zoals deze ja: (beeld kan als schokkend worden ervaren)quote:Op zondag 26 november 2017 13:21 schreef noescom het volgende:
Pieten moeten ariërs met blond haar en blauwe ogen zijn. Dat weet iedereen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dat geld voor de extremen aan beide kanten.quote:
Maar wat geeft jou eigenlijk het idee dat deze mensen representatief zijn voor of spreken namens alle mensen die in ZP een negerkarikatuur zien?quote:Op zondag 26 november 2017 13:19 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
KOZP. Jeffrey. Quincy.
Heb je de kritiek op de Amsterdamse edelpieten vanuit die hoek niet gehoord?
Ah de totaal niet vooringenomen website TPO. Dat je het als bron durft te gebruikenquote:Op zondag 26 november 2017 13:17 schreef Nattekat het volgende:
[..]
http://regio.tpo.nl/2017/(...)erleden-ook-racisme/
Ook Roetpiet was niet genoeg, dat moet je nu even op m'n blauwe ogen geloven. Heb het vaak voorbij zien komen, maar kan het niet zo snel vinden.
https://www.parool.nl/ams(...)het-andere~a4535433/quote:Dezelfde kritiek
Opmerkelijk genoeg kwam precies dezelfde kritiek uit kringen van pro-ZwartePiet-activisten die bezwaar maakten tegen het inruilen van Zwarte Piet voor een Spaanse edelman. Zij wezen erop dat de Spanjaarden in de zestiende eeuw flink hadden huisgehouden in steden als Zutphen, Naarden en Oudewater.
Eigenlijk bizar dat over clowns zo weinig bekend is bij "het publiek" en dat dan maar een beetje dom wordt geroepen "vervang de Zwarte Pieten door clowns".quote:Op zondag 26 november 2017 13:23 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Het wordt niet vaak gebruikt in NL dat woord idd, heel af en toe rept iemand erover.
Zwarte Piet als mime clown. Ach, het is weer eens wat anders. Ik wil wel zien of zwarte piet uit de onzichtbare kist ontsnapt.quote:Op zondag 26 november 2017 13:28 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Eigenlijk bizar dat over clowns zo weinig bekend is bij "het publiek" en dat dan maar een beetje dom wordt geroepen "vervang de Zwarte Pieten door clowns".
Dat soort mij in de discussie het meest: dat mensen zonder verstand vam zaken vanalles willen aanpassen waarvan ze niet begrijpen waarom het zo is, en dan willen vervangen door iets waar ze evenmin verstand van hebben en dus ook niet weten waarom het zo is en daar niet past.
Nee, ja, dat is idd wel eigenaardig. Alles heeft een geschiedenis, ook toneelfiguren zoals clowns. Ook ZP heeft geschiedenis. Zomaar lukraak alles lopen mengen is weer bizar eigenlijk.quote:Op zondag 26 november 2017 13:28 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Eigenlijk bizar dat over clowns zo weinig bekend is bij "het publiek" en dat dan maar een beetje dom wordt geroepen "vervang de Zwarte Pieten door clowns".
Dat soort mij in de discussie het meest: dat mensen zonder verstand vam zaken vanalles willen aanpassen waarvan ze niet begrijpen waarom het zo is, en dan willen vervangen door iets waar ze evenmin verstand van hebben en dus ook niet weten waarom het zo is en daar niet past.
Dat zijn Spaanse Edelmannen, geen roetveegpieten.quote:Op zondag 26 november 2017 13:19 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
KOZP. Jeffrey. Quincy.
Heb je de kritiek op de Amsterdamse edelpieten vanuit die hoek niet gehoord?
Inderdaadquote:Op zondag 26 november 2017 13:26 schreef Cause_Mayhem het volgende:
[..]
Dat geld voor de extremen aan beide kanten.
“KOZP eist zichtbare verandering van het racistische figuur Zwarte Piet. Zolang deze verandering op zich laat wachten, zullen wij de aandacht hiervoor blijven opeisen door middel van vreedzaam protest bij de landelijke Sinterklaas intocht.”quote:Op zondag 26 november 2017 13:17 schreef Nattekat het volgende:
[..]
http://regio.tpo.nl/2017/(...)erleden-ook-racisme/
Ook Roetpiet was niet genoeg, dat moet je nu even op m'n blauwe ogen geloven. Heb het vaak voorbij zien komen, maar kan het niet zo snel vinden.
Die lui staan aangemerkt als terroristische organisatie.quote:Op zondag 26 november 2017 13:33 schreef Cause_Mayhem het volgende:
[..]
“KOZP eist zichtbare verandering van het racistische figuur Zwarte Piet. Zolang deze verandering op zich laat wachten, zullen wij de aandacht hiervoor blijven opeisen door middel van vreedzaam protest bij de landelijke Sinterklaas intocht.”
Dit is wat ze zelf zeggen. Verandering ipv helemaal weg.
met mijn geweldige oplossing?quote:Op zondag 26 november 2017 13:28 schreef Ingolstadt het volgende:
[..]
Ah de totaal niet vooringenomen website TPO. Dat je het als bron durft te gebruiken
Maar evengoed: het zijn geen witte pieten maar specifiek Spaanse Edelmannen. Dan kan je ze net zo goed meteen "slavendrijvers" gaan noemen, in dat opzicht logisch dat er mensen over vallen.
En dan nog een leuk detail: De voorstanders van ZP waren er ook tegen
[..]
https://www.parool.nl/ams(...)het-andere~a4535433/
Heeft trouwens niks met mijn geweldige oplossing de "roetveegpiet" te maken. Die kan je niet linken aan wat voor persoon uit het verleden want die is nog maar net nieuw.
quote:Op zondag 26 november 2017 13:34 schreef BoneThugss het volgende:
[..]
Die lui staan aangemerkt als terroristische organisatie.
Ik vind ze niet representatief. Ze spreken niet namens iedereen die er een negerkarikatuur in zien. Wel krijgen ze de meeste aandacht en hebben ze veel meelopers en hun "argumenten" worden daardoor makkelijk overgenomen. Vrijwel alles wat je in de media hoort over anti-piet komt uit die actiegroepjes.quote:Op zondag 26 november 2017 13:26 schreef Molurus het volgende:
[..]
Maar wat geeft jou eigenlijk het idee dat deze mensen representatief zijn voor of spreken namens alle mensen die in ZP een negerkarikatuur zien?
Ik zeg niet dat ik hem heb bedacht, maar ik ben er een voorstander van. Maar goed, daar gaat het verder niet om.quote:Op zondag 26 november 2017 13:34 schreef StaceySinger het volgende:
[..]
met mijn geweldige oplossing?
de roetveeg piet was er honderd jaar geleden al![]()
dit is de Roetveeg piet uit 1920
[ afbeelding ]
Maar KOZP ziet het nog steeds als racisme.quote:Op zondag 26 november 2017 13:31 schreef Ingolstadt het volgende:
[..]
Dat zijn Spaanse Edelmannen, geen roetveegpieten.
Ik zie ze dan ook als de extreme uiting van de anti kant, ben er dus geen fan van.quote:Op zondag 26 november 2017 13:34 schreef BoneThugss het volgende:
[..]
Die lui staan aangemerkt als terroristische organisatie.
Mooi, dan zijn we het daarover eens. Wat natuurlijk wel de vraag oproept waarom we alleen naar die groep zouden moeten kijken.quote:Op zondag 26 november 2017 13:35 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Ik vind ze niet representatief. Ze spreken niet namens iedereen die er een negerkarikatuur in zien.
Van voornamelijk pro-pieten. Ook dat vind ik wonderlijk.quote:
Door pro-pieten.quote:Op zondag 26 november 2017 13:35 schreef Lunatiek het volgende:
en hebben ze veel meelopers en hun "argumenten" worden daardoor makkelijk overgenomen.
Een belangrijke vraag die zeker pro-pieten hier zichzelf eens wat vaker zouden moeten stellen.quote:
Maar je heb nu nog steeds niet een bron gegeven waaruit blijkt dat KOZP tegen de roetveegpiet is, terwijl je het wel steeds beweert.quote:Op zondag 26 november 2017 13:36 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Maar KOZP ziet het nog steeds als racisme.
Wat begrijp je niet aan "kick out"?quote:Op zondag 26 november 2017 13:33 schreef Cause_Mayhem het volgende:
[..]
“KOZP eist zichtbare verandering van het racistische figuur Zwarte Piet. Zolang deze verandering op zich laat wachten, zullen wij de aandacht hiervoor blijven opeisen door middel van vreedzaam protest bij de landelijke Sinterklaas intocht.”
Kick out zwarte piet. Niet roetveegpiet, kleurenpiet of wat voor piet dan ook (behalve dan de spaanse edelmannen maar dat zijn geen pieten maar edelmannen)quote:Op zondag 26 november 2017 13:38 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Wat begrijp je niet aan "kick out"?
Is "alle Turken het land uit" een oproep tot verwijdering van Turken, of tot een aanpassing van Turken in iets anders?
Zp hebben ze het over, de zwarte piet. Die willen ze idd niet.quote:Op zondag 26 november 2017 13:38 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Is "alle Turken het land uit" een oproep tot verwijdering van Turken, of tot een aanpassing van Turken in iets anders?
Lach er maar om.quote:Op zondag 26 november 2017 13:35 schreef Molurus het volgende:
[..]![]()
Nog zo'n bijzondere uitspraak die zo vaak voorbij komt dat mensen het werkelijk gaan geloven.
Ik ga voor luie lezers in deze reeks echt niet voor ieder topic die artikelen opnieuw opzoeken. Steek er een beetje moeite in als het je interesseert en blijf anders weg met je spuit-elf gedrag.quote:Op zondag 26 november 2017 13:37 schreef Ingolstadt het volgende:
[..]
Maar je heb nu nog steeds niet een bron gegeven waaruit blijkt dat KOZP tegen de roetveegpiet is, terwijl je het wel steeds beweert.
je schreef anders wel > met mijn geweldige oplossing de "roetveegpiet"quote:Op zondag 26 november 2017 13:35 schreef Ingolstadt het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat ik hem heb bedacht, maar ik ben er een voorstander van. Maar goed, daar gaat het verder niet om.
Pssst.... zwarte piet bestaat niet. Turken bestaan wel.quote:Op zondag 26 november 2017 13:38 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Nogmaals, ze stellen letterlijk dat ze veranderingen willen. Ik heb een citaat van ze geplaatst erover.quote:Op zondag 26 november 2017 13:39 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Ik ga voor luie lezers in deze reeks echt niet voor ieder topic die artikelen opnieuw opzoeken. Steek er een beetje moeite in als het je interesseert en blijf anders weg met je spuit-elf gedrag.
Dat stellen ze wel overal waar ze 'demonstreren'.quote:Op zondag 26 november 2017 13:36 schreef Cause_Mayhem het volgende:
[..]
Ik zie ze dan ook als de extreme uiting van de anti kant, ben er dus geen fan van.
Maar dat ze stellen dat het piet figuur geheel moet verdwijnen of zelfs het Sinterklaasfeest als totaal klopt niet. Dat stellen ze niet.
Ridicule is the only weapon that can be used against unintelligible propositions.quote:
Jaquote:Op zondag 26 november 2017 13:40 schreef Pedroso het volgende:
Zou er ook maar één kind zich druk maken als Zwarte Piet er in meerdere variaties zou komen ?
Wie is er hier nu lui? Waarom geen bronnen geven voor wat je allemaal beweertquote:Op zondag 26 november 2017 13:39 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Ik ga voor luie lezers in deze reeks echt niet voor ieder topic die artikelen opnieuw opzoeken. Steek er een beetje moeite in als het je interesseert en blijf anders weg met je spuit-elf gedrag.
Ze eisen,zozo,wij eisen ook, dat ze ophouden met die flauwekul en ons met rust latenquote:Op zondag 26 november 2017 13:33 schreef Cause_Mayhem het volgende:
[..]
Je kunt kinderen laten janken om de grootst mogelijke onzin.quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Niet meer aanwezig in dit forum.
Wat klopt er dan niet aan?quote:Op zondag 26 november 2017 13:35 schreef Molurus het volgende:
[..]![]()
Nog zo'n bijzondere uitspraak die zo vaak voorbij komt dat mensen het werkelijk gaan geloven.
In de 46e editie van het Dreigingsbeeld Terrorisme Nederland van de Nationaal Coördinator Terrorisme Bestrijding is de anti-racistische groep Kick Out Zwarte Piet opgenomen in de lijst.quote:Op zondag 26 november 2017 13:40 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ridicule is the only weapon that can be used against unintelligible propositions.
quote:Op zondag 26 november 2017 13:42 schreef Molurus het volgende:
[..]
Je kunt kinderen laten janken om de grootst mogelijke onzin.Dat is toch niet relevant voor de vraag?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.100.000 katjes
Fuck the EBU!
Vaste users hebben die bronnen meestal al meerdere keren gepost. We gaan ze niet voor iedere nieuwe deelnemer opnieuw opzoeken.quote:Op zondag 26 november 2017 13:42 schreef Ingolstadt het volgende:
[..]
Wie is er hier nu lui? Waarom geen bronnen geven voor wat je allemaal beweert
Die heb ik allang gegeven. Zie de vorige topics. Ik heb ze allemaal gelezen, jij duidelijk niet.quote:Op zondag 26 november 2017 13:42 schreef Ingolstadt het volgende:
[..]
Wie is er hier nu lui? Waarom geen bronnen geven voor wat je allemaal beweert
Daar staat niet dat KOZP gezien wordt als een terroristische organisatie. Dus niks ervan klopt.quote:Op zondag 26 november 2017 13:43 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Wat klopt er dan niet aan?
Link: https://www.rijksoverheid(...)ingsbeeld-terrorisme
Interessante manier van discussiëren, ze gewoon te lui noemen dat ze geen 107 voorgaande delen gaan teruglezen.quote:Op zondag 26 november 2017 13:44 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Vaste users hebben die bronnen meestal al meerdere keren gepost. We gaan ze niet voor iedere nieuwe deelnemer opnieuw opzoeken.
Dat is geen lijst van 'terroristische organisaties'.quote:Op zondag 26 november 2017 13:43 schreef BoneThugss het volgende:
[..]
In de 46e editie van het Dreigingsbeeld Terrorisme Nederland van de Nationaal Coördinator Terrorisme Bestrijding is de anti-racistische groep Kick Out Zwarte Piet opgenomen in de lijst.
Laat eens zien dan dat ze dat stellen... Want ik ken die voorbeelden niet, wel dat ze nogal fel zijn op zp.quote:Op zondag 26 november 2017 13:40 schreef BoneThugss het volgende:
[..]
Dat stellen ze wel overal waar ze 'demonstreren'.
Ik kan ook op een internetsite dingen schrijven. Maakt het nog niet waar.
Droom rustig verderquote:Op zondag 26 november 2017 13:45 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat is geen lijst van 'terroristische organisaties'.
Zoek op youtube maar naar filmpjes van Afriyie, die heeft meerdere keren duidelijk gemaakt wat het doel is van KOZPquote:Op zondag 26 november 2017 13:45 schreef Ingolstadt het volgende:
[..]
Interessante manier van discussiëren, ze gewoon te lui noemen dat ze geen 107 voorgaande delen gaan teruglezen.
Uhu.quote:Op zondag 26 november 2017 13:45 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat is geen lijst van 'terroristische organisaties'.
Was dat nog niet bekend dan?quote:Op zondag 26 november 2017 13:47 schreef BoneThugss het volgende:
[..]
Uhu.
Weten we ook weer aan welke kant jij staat.
Genoeg over te vinden op YT.quote:Op zondag 26 november 2017 13:45 schreef Cause_Mayhem het volgende:
[..]
Laat eens zien dan dat ze dat stellen... Want ik ken die voorbeelden niet, wel dat ze nogal fel zijn op zp.
Geen zp meer. Dat is idd wel duidelijk en dat ze daar nogal fel op zijn ook (en daarin naar mijn mening te ver gaan).quote:Op zondag 26 november 2017 13:47 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Zoek op youtube maar naar filmpjes van Afriyie, die heeft meerdere keren duidelijk gemaakt wat het doel is van KOZP
Neuh.quote:Op zondag 26 november 2017 13:48 schreef Molurus het volgende:
[..]
Was dat nog niet bekend dan?
Of ben ik in jouw droomwereldje nu ook een terrorist?
Hoeft niet hoor, staat gewoon op hun website.quote:Op zondag 26 november 2017 13:47 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Zoek op youtube maar naar filmpjes van Afriyie, die heeft meerdere keren duidelijk gemaakt wat het doel is van KOZP
Terroristische organisaties, echt terroristische organisaties, zijn een vrij serieus iets. Dit labeltje te pas en te onpas gebruiken voor clubjes waar je het niet mee eens bent vind ik nogal dubieus.quote:Op zondag 26 november 2017 13:49 schreef BoneThugss het volgende:
[..]
Neuh.
Iemand die extremisten steunt in hun malle ideeën.
Nee. In de media. Geef jij maar eens een aantal zinnige artikelen uit de anti-piethoek van mensen die niet aan KOZP zijn gelieerd en aangeven dat ze KOZP niet representatief vinden (en er dus een andere mening op na houden).quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |