abonnement Unibet Coolblue
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 21 november 2017 @ 14:03:53 #1
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_175217164
754 Bonifatius bij Dokkum vermoord -O-
2017 Demonstratie te Dokkum in de kiem gesmoord *O*


Huginn en Muninn op jacht naar stoute kinderen

Zwarte Piet, een archetype onder vuur.

Welkom bij de Zwarte Pietendiscussie. Bijna een traditie in ons koude kikkerlandje.
In deze reeks hebben we het over de oorsprong van onze geliefde Pieterbaas. Is het een uiting van racisme voortgekomen uit de tijd van de slavernij of is het zwart schminken van gezichten een eeuwenoud gebruik dat gekoesterd moet worden?

Het Sinterklaasfeest is onderdeel van de voor-christelijke midwinterfeesten. Het feest wordt al duizenden jaren in Europa en zelfs daarbuiten gevierd. Uiteraard zijn er uiterlijke verschillen maar er zijn verrassend veel overeenkomsten.
Er is een Sinterklaasfiguur, een oude man met lange witte haren en baard en vaak in de persoon van Sint Nicolaas. Deze wordt vergezeld door een knecht die meestal zwart geschminkt is, overal aan schoorstenen luistert of er nog stoute kinderen zijn en in het bezit is van een roe en zak.

Argumentenoverzicht voor- en tegenstanders Zwarte Piet

Geen herhaling van discussies, zie in de spoiler een overzicht van argumenten en tegenargumenten van zowel voor- als tegenstanders, van extreem tot gematigd.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

Het niet-rolbevestigende Sinterklaasfeest bij de familie Doorzon (door Gerrit de Jager in diverse delen van de stripserie aangekaart)

INFORMATIE OVER DE ACHTERGRONDEN VAN ZWARTE PIET EN DE DISCUSSIE:

• Volgens de Anti-Pieters is Zwarte Piet een racistisch stereotype dat herinnert aan de tijd van de slavernij. Een gevisualiseerd bewijs dat Zwarte Piet een slaaf moet voorstellen is dit:

Ter ondersteuning wordt kunsthistoricus Elmer Kolfin aangehaald die in dit artikel zelf aangeeft geen onderzoek gedaan te hebben naar de figuur Zwarte Piet zelf maar wel naar de slavernij.
http://www.volkskrant.nl/(...)t af van kindslaven'

Het Sint en Pietengilde heeft een historisch verantwoorde pagina over Zwarte Piet.

Zwarte piet-lobby draait uiteindelijk om geld:
De geest komt uit de fles: de zwarte piet-discussie is slechts een opmaat voor forse schadevergoedingen die gebaseerd zijn op het Nederlandse slavernijverleden.

Documentaire 'Wild Geraas':
De documentaire van Arnold Jan Scheer (over de WARE oorsprong van Sinterklaas en Zwarte Piet) is namelijk eindelijk af en is online te bestellen of te bekijken via Vimeo. Het lijkt erop dat Scheer geen televisiemaatschappij heeft kunnen vinden die de documentaire zou willen uitzenden maar het is in ieder geval een begin.

http://www.wildgeraasdefilm.nl/
https://vimeo.com/ondemand/wildgeraas/188727445
http://www.arnoldjanscheer.nl/

Diverse video's en afbeeldingen in de spoiler:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

De alternatieve Sinterklaas van Dick Maas.



quote:
Wie is Zwarte Piet? Hij weet het zelf waarschijnlijk ook niet!

Dat betogen de historici Jop Euwijk en Frank Rensen in hun nieuwe boek 'De identiteitscrisis van Zwarte Piet'. in het boek gaan de twee op zoek naar de historische, culturele en sociale achtergrond van Zwarte Piet. En dat valt nog niet mee...

Hier zie je één van de eerste afbeeldingen van de zwarte knecht van Sinterklaas, afkomstig uit een boekje van Jan Schenkman (1850). Wat opvalt, is dat Zwarte Piet hier nog niet de kenmerkende page-kleding draagt. Dat kwam pas later.

quote:
Een mysterieuze oorsprong

Want wie is Zwarte Piet nu precies? De oorsprong van de bekende figuur is enigszins in nevelen gehuld. Wat we wél weten, is dat Zwarte Piet een stuk jonger is dan Sinterklaas zelf. De Goedheiligman gaat eeuwenlang in zijn eentje op pad. Pas in de negentiende eeuw krijgt hij in een boekje geschreven door de Nederlandse onderwijzer Jan Schenkman een knecht met een donkere huidkleur. En die knecht komt een beetje uit de lucht vallen.

Sommigen denken dat hij geïnspireerd is op de tot slaaf gemaakten waarmee zeventiende en achttiende eeuwse rijken zich graag lieten afbeelden. In dat scenario zou Sinterklaas een zwart knechtje hebben gekregen om statiger over te komen.

Weer andere historici denken dat Zwarte Piet geïnspireerd is op de donkere mannen die in grote steden werkten (en waarvan twijfelachtig is of ze echt tot slaaf gemaakten waren). Terwijl anderen vermoeden dat Zwarte Piet eigenlijk een Moor is. "Maar voor veel mensen was de naam 'Moor' ook weer synoniem voor 'zwarte Afrikaan'," aldus Jop Euwijk. "Dat maakt het dus nog ingewikkelder. De kennis over wie de Moren waren, en wie er allemaal Moren werden genoemd is ook niet ingeburgerd in Nederland." Kortom: niemand weet eigenlijk door wie Schenkman zich liet inspireren toen hij het knechtje van de Sint introduceerde.

En verder!

8} oO/ <O) c_/
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 21 november 2017 @ 14:04:41 #2
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_175217182
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 13:51 schreef DustPuppy het volgende:

[..]

Ja, lees de context even. Er zijn mensen opgepakt omdat ze op plekken stonden waar ze niet mochten staan, dat noem ik geen escalatie (dan is dit ook escalatie).

Het kwam pas tot rellen toen de Pro-Pieten de Anti-Pieten te lijf gingen. Die Anti-Pieten die op dat moment op een plek stonden te demonstreren waar het mocht. Dus al met al zijn het toch meestal weer de Pro-Pieten die voor escalatie zorgen.
Geef me één bron.

In mijn bron wordt al overduidelijk gesteld dat de zeurpieten al die tijd van plan waren om het feest te verstoren op een plek waar dat niet mag.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
  dinsdag 21 november 2017 @ 14:15:03 #3
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_175217404
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 14:04 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Geef me één bron.

In mijn bron wordt al overduidelijk gesteld dat de zeurpieten al die tijd van plan waren om het feest te verstoren op een plek waar dat niet mag.
Jij en ik hanteren een hele andere definitie van escalatie. Zoveel is duidelijk.
"The north remembers, Lord Davos. The north remembers, and the mummer’s farce is almost done.”
pi_175217526
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 14:15 schreef DustPuppy het volgende:

[..]

Jij en ik hanteren een hele andere definitie van escalatie. Zoveel is duidelijk.
Iedereen vraagt je om bronnen en linken en je komt er niet mee ?
"A lie is a lie even if everyone believes it. The truth is the truth even if no one believes it."
  dinsdag 21 november 2017 @ 14:23:30 #5
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_175217571
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 14:21 schreef StaceySinger het volgende:

[..]

Iedereen vraagt je om bronnen en linken en je komt er niet mee ?
NatteKat vind mensen die buiten hun aangewezen plek staan te demonstreren al escalatie.
Ik vind het pas escalatie zodra er mensen beginnen te matten.

Dat is het verschil van mening hier nu.

De bronnen zijn door NatteKat in het vorige topic aangeleverd.
"The north remembers, Lord Davos. The north remembers, and the mummer’s farce is almost done.”
  dinsdag 21 november 2017 @ 14:38:54 #7
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_175217851
Uit hetzelfde artikel:
quote:
Kick Out Zwarte Piet had aanvankelijk toestemming gekregen om te demonstreren in Dokkum, maar zag die toestemming teruggedraaid na het incident op de snelweg. "We hebben steeds honderd procent meegewerkt met de autoriteiten, maar alles wat we met hen delen, wordt uiteindelijk tegen ons gebruikt", zegt Afriyie. "Wat heeft het dan voor zin om hen in te lichten?"
Kijk eens wat er gebeurd. Wat een verrassing! :') :|W
"The north remembers, Lord Davos. The north remembers, and the mummer’s farce is almost done.”
  dinsdag 21 november 2017 @ 14:41:58 #8
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_175217928
quote:
3s.gif Op dinsdag 21 november 2017 13:38 schreef Re het volgende:

[..]

ik trap nergens in eigenlijk, ik denk alleen dat het erg onwaarschijnlijk is dat men in hun eigen vingers wilde snijden .. ze hadden toestemming en dan met zoiets aankomen als vuurwerk zou het niet echt optimaal maken voor de toekomst.

dat het geen heilige boontjes zijn geloof ik graag, maar dat zijn die pro-pieten hooligans ook
Anti-Piet heeft eerder al gedreigd met aanslagen en geweld tegen Zwarte Pieten.

quote:
De NOS weet dat het gaat om een voorstander en een tegenstander van Zwarte Piet. Die laatste zou in een reactie op een Facebookpagina hebben opgeroepen om alle Zwarte Pieten bij elkaar te drijven en dood te schieten
Bron
pi_175218303
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 november 2017 13:30 schreef agter het volgende:
Ben benieuwd naar de nationale intocht volgend jaar. :P
Wie gaat het nu nog organiseren? En wie gaat er met zijn kinderen staan?
De anti-piet activisten hebben al gezegd volgend jaar hun demonstratie niet meer aan te kondigen, maar in het geheim naar de locatie van de intocht te gaan.

Dan heb je dus als gemeente niet meer een met hekken afgezet vak waar je allemaal bewaking en politie omheen kan zetten. In plaats daarvan heb je allemaal demonstranten die waarschinlijk niet meer in grote bussen, maar allemaal kleinere voertuigen via sluipwegen aankomen. Deze zullen niet meer in een afgezet vak gaan staan, maar gewoon tussen de mensenmassa in lopen.

En aan de andere kant heb je dus een groep tegendemonstranten die op zoek zal gaan naar de anti-piet activisten. Als die 2 groepen elkaar tegen het lijf lopen dan kan het nog weleens geweldig gaan worden. En dat allemaal bij een drukbezocht kinderfeest met overal camera's die live en nationaal uitzenden.

Een nachtmerrie voor elke beveiliging.

Ik acht de kans groot dat iedere demonstratie op locatie bij voorbaat verboden word en bepaalde figuren in de gaten gehouden zullen worden.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  dinsdag 21 november 2017 @ 15:01:38 #10
262 Re
Kiss & Swallow
pi_175218325
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 14:41 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Anti-Piet heeft eerder al gedreigd met aanslagen en geweld tegen Zwarte Pieten.

[..]

Bron
2 mensen dus opgepakt, een voor en een tegenstander... dus daarmee zijn alle pro en anti-pieten gewoon tuig

mooi, ook weer opgelost
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_175218593
Staatssecretaris Knops van Binnenlandse Zaken vind dat zwarte piet zwart moet blijven.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  Leukste jonkie 2022 dinsdag 21 november 2017 @ 16:21:14 #12
213457 engine
pi_175219911
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 15:00 schreef voetbalmanager2 het volgende:
En aan de andere kant heb je dus een groep tegendemonstranten die op zoek zal gaan naar de anti-piet activisten. Als die 2 groepen elkaar tegen het lijf lopen dan kan het nog weleens geweldig gaan worden. En dat allemaal bij een drukbezocht kinderfeest met overal camera's die live en nationaal uitzenden.
Dat zou geweldig worden ja? :+
En zingen wij....of juichen wij.....of stel je ons teleur
Oranje is...oranje blijft.....de allermooiste kleur!
pi_175220301
quote:
10s.gif Op dinsdag 21 november 2017 16:21 schreef eNGine10 het volgende:

[..]

Dat zou geweldig worden ja? :+
:@ Hopelijk vat niemand dat Freudiaans op
*gewelddadig moet het uiteraard zijn*
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  dinsdag 21 november 2017 @ 16:53:14 #14
445480 Ingolstadt
RedStratocaster
pi_175220545
Mugabe is trouwens afgetreden.
Raken om ze te helpen herinneren dat die schat van ongekende vermogens die het van ons heeft een trigger zit om er ook iets mee te doen. - Rini Stoutjesdijk
It ain't over till ehh... till... till it's over - Erik ten Hag
  Moderator dinsdag 21 november 2017 @ 17:03:21 #15
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_175220752
verkeerde topic :?
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_175220791
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 16:53 schreef Ingolstadt het volgende:
Mugabe is trouwens afgetreden.
Welke kleur hadden zijn knechten bij zijn aftocht?
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_175220851
Zal ik jullie een geheimpje vertellen?

Sinterklaas bestaat niet.
pi_175220881
Wat ik me wel afvraag waarom zo'n Jerry Afriyie nog welkom is. Die man is al tig keer opgepakt bij sinterklaas optochten. Waarvan hij zelfs 1 maal veroordeeld is voor het lichtelijk verwonden van een agent, Waarom heeft zo'n man dan geen gebiedsverbod op dit soort evenementen en is hij in 2018 weer welkom? De man is 2011 in Dordrecht gearresteerd, 2014 in Gouda, 2016 in Rotterdam en dat is wat ik minimaal al over hem terug kan vinden.
pi_175221056
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 17:09 schreef indiaantje89 het volgende:
Wat ik me wel afvraag waarom zo'n Jerry Afriyie nog welkom is. Die man is al tig keer opgepakt bij sinterklaas optochten. Waarvan hij zelfs 1 maal veroordeeld is voor het lichtelijk verwonden van een agent, Waarom heeft zo'n man dan geen gebiedsverbod op dit soort evenementen en is hij in 2018 weer welkom? De man is 2011 in Dordrecht gearresteerd, 2014 in Gouda, 2016 in Rotterdam en dat is wat ik minimaal al over hem terug kan vinden.
Arrestatie zegt me niet perse heel veel.
Die Pegida voorman werd in Utrecht zo ongeveer al gearresteerd toen die de trein uit stapte.
Dus of dat een goede maat is?

Veroordelingen wegens geweld wel. Dat vind ik wel een puntje.
Een rechter zou idd een gebiedsverbod uit kunnen spreken.
Make my day!
pi_175221068
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 17:07 schreef Wuwwa het volgende:
Zal ik jullie een geheimpje vertellen?

Sinterklaas bestaat niet.
Mind = blown
wooblabalurg
pi_175221070
Anti-Zwarte Piet-activist Jerry Afriyie in hoger beroep veroordeeld voor mishandeling agent


http://regio.tpo.nl/2017/(...)-mishandeling-agent/

+
Anti-Zwarte Piet-activist moet 500 euro schadevergoeding betalen aan agent

https://www.gelderlander.(...)t-activist~ac9be946/
"A lie is a lie even if everyone believes it. The truth is the truth even if no one believes it."
  dinsdag 21 november 2017 @ 17:23:54 #22
445480 Ingolstadt
RedStratocaster
pi_175221109
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 17:03 schreef sp3c het volgende:
verkeerde topic :?
Nee gewoon een flauw grapje.
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 17:04 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Welke kleur hadden zijn knechten bij zijn aftocht?
Smileygeel :)
Raken om ze te helpen herinneren dat die schat van ongekende vermogens die het van ons heeft een trigger zit om er ook iets mee te doen. - Rini Stoutjesdijk
It ain't over till ehh... till... till it's over - Erik ten Hag
pi_175221166
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 november 2017 17:20 schreef agter het volgende:

[..]

Arrestatie zegt me niet perse heel veel.
Die Pegida voorman werd in Utrecht zo ongeveer al gearresteerd toen die de trein uit stapte.
Dus of dat een goede maat is?

Veroordelingen wegens geweld wel. Dat vind ik wel een puntje.
Een rechter zou idd een gebiedsverbod uit kunnen spreken.
Leuk, maar dan moet er ook wel een sanctie tegenover staan.
Jerry Luther King Afriyie is al 2x gearresteerd omdat het hem verboden was zich op een bepaalde locatie te vertonen. De enige veroordeling die hij daarbij opliep was omdat hij een agent mishandelde toen hij opgepakt werd.

Het dreigt een kat en muis spelletje te worden omdat Afriyie toch niet naar zo'n verbod luistert en er geen gevolgen voor hem zijn. Behalve toenemend respect in zijn activistenkring na iedere arrestatie.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_175221207
Wat is eigenlijk de moeite om die zwarte pieten roetvegen te geven?
pi_175221274
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 14:04 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Geef me één bron.

In mijn bron wordt al overduidelijk gesteld dat de zeurpieten al die tijd van plan waren om het feest te verstoren op een plek waar dat niet mag.
De anti zwarte piet demonstranten wilden helemaal niet demonstreren op een plek waar dat niet mag.
pi_175221338
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 17:32 schreef Daargaatze het volgende:

[..]

De anti zwarte piet demonstranten wilden helemaal niet demonstreren op een plek waar dat niet mag.
In Gouda is toen een grote groep opgepakt omdat ze wilden demonstreren terwijl het hun daar uitdrukkelijk verboden was.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_175221355
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 17:29 schreef Daargaatze het volgende:
Wat is eigenlijk de moeite om die zwarte pieten roetvegen te geven?
Niets.

Was afgelopen weekend in NL met wat vrienden uit het VK. Was toevallig ook intocht van Sinterklaas, had ik geen idee van. Ze vonden het allemaal maar schokkend en debiel dat we mensen met black face rond hadden lopen. De kinderen met een paar 'roet'vegen na uitleg over schoorsteen--> cadeautjes waren prima. Kan het dan ook niet meer dan eens met ze zijn. Vriendin stuurde foto van het schouwspel naar haar kinderen (rond een jaartje of 14-17) en die zaten er ook vol verbazing en afschuw naar te kijken... :X :') keeg echt 'what???' reacties terug :')

Kruidnootjes waren wel een groot succes.
Ja doei.
pi_175221398
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 17:36 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

Niets.

Was afgelopen weekend in NL met wat vrienden uit het VK. Was toevallig ook intocht van Sinterklaas, had ik geen idee van. Ze vonden het allemaal maar schokkend en debiel dat we mensen met black face rond hadden lopen. De kinderen met een paar 'roet'vegen na uitleg over schoorsteen--> cadeautjes waren prima. Kan het dan ook niet meer dan eens met ze zijn. Vriendin stuurde foto van het schouwspel naar haar kinderen (rond een jaartje of 14-17) en die zaten er ook vol verbazing en afschuw naar te kijken... :X :') keeg echt 'what???' reacties terug :')

Kruidnootjes waren wel een groot succes.
Wat men er in het VK van vindt doet niks terzake.
pi_175221472
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 17:36 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

Niets.

Was afgelopen weekend in NL met wat vrienden uit het VK. Was toevallig ook intocht van Sinterklaas, had ik geen idee van. Ze vonden het allemaal maar schokkend en debiel dat we mensen met black face rond hadden lopen. De kinderen met een paar 'roet'vegen na uitleg over schoorsteen--> cadeautjes waren prima. Kan het dan ook niet meer dan eens met ze zijn. Vriendin stuurde foto van het schouwspel naar haar kinderen (rond een jaartje of 14-17) en die zaten er ook vol verbazing en afschuw naar te kijken... :X :') keeg echt 'what???' reacties terug :')

Kruidnootjes waren wel een groot succes.
Boeiend verhaal, hoor.
pi_175221481
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 17:36 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

Niets.

Was afgelopen weekend in NL met wat vrienden uit het VK. Was toevallig ook intocht van Sinterklaas, had ik geen idee van. Ze vonden het allemaal maar schokkend en debiel dat we mensen met black face rond hadden lopen. De kinderen met een paar 'roet'vegen na uitleg over schoorsteen--> cadeautjes waren prima. Kan het dan ook niet meer dan eens met ze zijn. Vriendin stuurde foto van het schouwspel naar haar kinderen (rond een jaartje of 14-17) en die zaten er ook vol verbazing en afschuw naar te kijken... :X :') keeg echt 'what???' reacties terug :')

Kruidnootjes waren wel een groot succes.
Die discussie is hier ook al 100 keer gevoerd. Zwarte piet heeft niets met een blackface te maken en bestond al ruim voordat de term blackface in Amerika bestond. De ophef in Nederland over het vermeende blackface komt ook voornamelijk door mensen met een andere culturele achtergrond.

Het Sinterklaasfeest hebben wij niet als traditie voor het buitenland. En net zomin als wij van veel buitenlandse tradities weinig zullen begrijpen, is het ook totaal niet interessant wat anderen van ons feest vinden.

Uiteraard kan je prima onze traditie aan hun uitleggen, maar het compleet veranderen omwille van buitenstaanders is onzinnig.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_175221487
'Zwarte Piet is toegevoegd, je kunt hem ook weghalen'

Hoe om te gaan met verdedigers van Zwarte Piet? Die vraag stond maandagavond centraal tijdens een discussie georganiseerd in Pakhuis de Zwijger.
quote:
Vooraf ging het gerucht dat voorstanders van Zwarte Piet zich massaal zouden melden op de avond in De Zwijger, maar daar bleek niets van waar. In de zaal en op het podium bevonden zich louter tegenstanders.

Een 'crash course' drogredenen pareren. Zo omschreef gespreksleider Nancy Jouwe de bedoeling van de bijeenkomst. "We gaan het niet hebben over of Zwarte Piet racistisch is of niet. Het uitgangspunt is dat het zo is en we willen nu een stap verdergaan."

Pas 150 jaar
De zaal kreeg tips om weerwoord te bieden aan personen die Zwarte Piet verdedigen. Het idee dat Zwarte Piet al heel lang bestaat, bijvoorbeeld. Niet waar, vertelde hoogleraar Caraïbische geschiedenis Alex van Stip­riaan. De Sint bestaat al zo'n 1000 jaar, maar Zwarte Piet deed pas 150 jaar geleden zijn intrede. "Als de figuur Zwarte Piet later is toegevoegd, dan kun je 'm ook weghalen," aldus Van Stipriaan.

Nagenoeg alle bekende gezichten uit de Zwarte Pietdiscussie betraden het podium: activist Jerry Afriyie, politica Sylvana Simons, documentairemaker Sunny Bergman en voormalig hoofdpiet Erik van Muiswinkel.

Mitchell Esajas zat afgelopen weekend in een van de bussen die onderweg naar de intocht in Dokkum werden tegengehouden door grimmige wegblokkades. Hij is de figuren die de blokkades opwierpen op een wrange manier dankbaar, zei hij. "Ze hebben ons punt precies bewezen. Ze laten zien hoe diep institutioneel racisme zit en hoe ver sommigen gaan om zelfs op levensgevaarlijke wijze hun punt te maken."

De avond krijgt nog een vervolg om de boodschap verder te verspreiden. Activist Afriyie kondigde aan volgend jaar een app uit te brengen die gebruikers voorziet van pasklare antwoorden op elk pro-Zwarte Pietstandpunt.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_175221500
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 17:36 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

Niets.

Was afgelopen weekend in NL met wat vrienden uit het VK. Was toevallig ook intocht van Sinterklaas, had ik geen idee van. Ze vonden het allemaal maar schokkend en debiel dat we mensen met black face rond hadden lopen. De kinderen met een paar 'roet'vegen na uitleg over schoorsteen--> cadeautjes waren prima. Kan het dan ook niet meer dan eens met ze zijn. Vriendin stuurde foto van het schouwspel naar haar kinderen (rond een jaartje of 14-17) en die zaten er ook vol verbazing en afschuw naar te kijken... :X :') keeg echt 'what???' reacties terug :')

Kruidnootjes waren wel een groot succes.
Lekker snel terug dan
"A lie is a lie even if everyone believes it. The truth is the truth even if no one believes it."
  Moderator dinsdag 21 november 2017 @ 17:43:28 #33
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_175221505
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 november 2017 17:38 schreef AchJa het volgende:

[..]

Wat men er in het VK van vindt doet niks terzake.
dat sowieso

daarnaast kan ik me ook moeilijk voorstellen dat je in de hele zwarte Piet wel blackface ziet maar in de roetveegvariant niet
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_175221592
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 17:36 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

Niets.

Was afgelopen weekend in NL met wat vrienden uit het VK. Was toevallig ook intocht van Sinterklaas, had ik geen idee van. Ze vonden het allemaal maar schokkend en debiel dat we mensen met black face rond hadden lopen. De kinderen met een paar 'roet'vegen na uitleg over schoorsteen--> cadeautjes waren prima. Kan het dan ook niet meer dan eens met ze zijn. Vriendin stuurde foto van het schouwspel naar haar kinderen (rond een jaartje of 14-17) en die zaten er ook vol verbazing en afschuw naar te kijken... :X :') keeg echt 'what???' reacties terug :')

Kruidnootjes waren wel een groot succes.
Dat is ook echt de leeftijdscategorie waar dit kinderfeest voor bedoeld is :')
pi_175221605
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 17:43 schreef sp3c het volgende:

[..]

dat sowieso

daarnaast kan ik me ook moeilijk voorstellen dat je in de hele zwarte Piet wel blackface ziet maar in de roetveegvariant niet
Je herkent nog steeds de stereotiepe kenmerken niet?
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
  Moderator dinsdag 21 november 2017 @ 17:48:30 #36
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_175221614
quote:
11s.gif Op dinsdag 21 november 2017 17:48 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Je herkent nog steeds de stereotiepe kenmerken niet?
dat staat er toch niet :')
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_175221623
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 17:43 schreef sp3c het volgende:

[..]

dat sowieso

daarnaast kan ik me ook moeilijk voorstellen dat je in de hele zwarte Piet wel blackface ziet maar in de roetveegvariant niet
Alsof er wereldwijd patent zit op dat blackface gebeuren :')
  dinsdag 21 november 2017 @ 17:48:57 #38
445480 Ingolstadt
RedStratocaster
pi_175221624
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 17:36 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

Niets.

Was afgelopen weekend in NL met wat vrienden uit het VK. Was toevallig ook intocht van Sinterklaas, had ik geen idee van. Ze vonden het allemaal maar schokkend en debiel dat we mensen met black face rond hadden lopen. De kinderen met een paar 'roet'vegen na uitleg over schoorsteen--> cadeautjes waren prima. Kan het dan ook niet meer dan eens met ze zijn. Vriendin stuurde foto van het schouwspel naar haar kinderen (rond een jaartje of 14-17) en die zaten er ook vol verbazing en afschuw naar te kijken... :X :') keeg echt 'what???' reacties terug :')

Kruidnootjes waren wel een groot succes.
Wow, onwetendheid. Schokkend hoor.
Raken om ze te helpen herinneren dat die schat van ongekende vermogens die het van ons heeft een trigger zit om er ook iets mee te doen. - Rini Stoutjesdijk
It ain't over till ehh... till... till it's over - Erik ten Hag
  Moderator dinsdag 21 november 2017 @ 17:50:40 #39
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_175221662
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 november 2017 17:48 schreef Mojo.jojo het volgende:

[..]

Alsof er wereldwijd patent zit op dat blackface gebeuren :')
dat staat er toch ook niet :')

je ziet er een Blackface in of je ziet het niet, dan zou de hoeveelheid zwarte zut op het gezicht niet uit moeten maken
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_175221665
quote:
6s.gif Op dinsdag 21 november 2017 17:42 schreef Kijkertje het volgende:

Nagenoeg alle bekende gezichten uit de Zwarte Pietdiscussie betraden het podium: activist Jerry Afriyie, politica Sylvana Simons, documentairemaker Sunny Bergman en voormalig hoofdpiet Erik van Muiswinkel.
En de bingokaart is weer vol... :')
pi_175221679
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 17:48 schreef sp3c het volgende:

[..]

dat staat er toch niet :')
Wat staat er dan wel? Waarom zouden mensen in de roetveegpiet een blackface zien?
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_175221705
quote:
5s.gif Op dinsdag 21 november 2017 17:51 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Waarom zouden mensen in Zwarte Piet een blackface zien?
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
  Moderator dinsdag 21 november 2017 @ 17:53:16 #43
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_175221718
quote:
5s.gif Op dinsdag 21 november 2017 17:51 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Wat staat er dan wel? Waarom zouden mensen in de roetveegpiet een blackface zien?
Je herkent nog steeds de stereotiepe kenmerken niet?
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_175221741
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 17:52 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Omdat Zwarte Piet stereotiepe kenmerken heeft. Zo moeilijk is het niet hoor.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_175221746
quote:
5s.gif Op dinsdag 21 november 2017 17:51 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Wat staat er dan wel? Waarom zouden mensen in de roetveegpiet een blackface zien?
Om dezelfde reden waarom sommige in zwarte piet een blackface zien: sommige zien overal institutioneel racisme.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_175221750
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 17:36 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

Ze vonden het allemaal maar schokkend en debiel dat we mensen met black face rond hadden lopen.
Dat kan ik mij goed voorstellen. Ik heb zelf ook nog nooit iemand met blackface zien rondlopen.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_175221759
quote:
13s.gif Op dinsdag 21 november 2017 17:54 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Omdat Zwarte Piet stereotiepe kenmerken heeft. Zo moeilijk is het niet hoor.
Wat ben jij toch ook een racist zeg.
pi_175221767
quote:
13s.gif Op dinsdag 21 november 2017 17:54 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Omdat Zwarte Piet stereotiepe kenmerken heeft. Zo moeilijk is het niet hoor.
En roetveegpiet niet? :') _O-
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_175221782
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 17:55 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

En roetveegpiet niet? :') _O-
Nee
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
  Moderator dinsdag 21 november 2017 @ 17:57:45 #50
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_175221823
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 17:55 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

En roetveegpiet niet? :') _O-
als de een het heeft dan heeft de ander het natuurlijk ook

het 'vroeger was het een neger!!' argument is er ook niet mee van tafel, als ik er een probleem in zag dan zie ik in roetveegpiet geen oplossing hoor
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_175221833
quote:
14s.gif Op dinsdag 21 november 2017 17:55 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Nee
Dus als een blank iemand z'n gezicht zwart schminkt op een feestdag is dat een 'blackface', maar zo gauw het een paar vegen zijn ineens niet meer?

You serious?

[ Bericht 0% gewijzigd door BoneThugss op 21-11-2017 18:08:05 ]
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_175221854
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 17:57 schreef sp3c het volgende:

[..]

als de een het heeft dan heeft de ander het natuurlijk ook

het 'vroeger was het een neger!!' argument is er ook niet mee van tafel, als ik er een probleem in zag dan zie ik in roetveegpiet geen oplossing hoor
Volledig mee eens.

Alsof een paar vegen of het hele gezicht schminken het verschil gaat maken, haha.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_175221897
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 17:58 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Dus als een blank iemand z'n gezicht zwart schminkt op een feestdag is dat een 'blackface', maar zo gauw een paar vegen zijn ineens niet meer?

You serious?
Tja ik kan het niet helpen dat jij niet weet wat een stereotype is en in welke vormen hij precies voorkomt. Niet iedere vorm van zwart schminken valt daaronder.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_175221930
quote:
10s.gif Op dinsdag 21 november 2017 18:02 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Tja ik kan het niet helpen dat jij niet weet wat een stereotype is en in welke vormen hij precies voorkomt. Niet iedere vorm van zwart schminken valt daaronder.
Ooh, dat weet ik maar al te goed.

Maar goed dat dit weer duidelijk is, ZP met vegen op z'n gezicht is ineens geen 'blackface' meer.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_175221932
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 17:50 schreef sp3c het volgende:

[..]

dat staat er toch ook niet :')

Dat beweer ik toch ook niet? Ik maakte een aanvulling op jouw opmerking.

Dat blackface gebeuren was iets Amerikaans met een bepaald doel? Dan is alles wat een beetje zwarte Schmink gebruikt niet opeens ook blackface als de context anders is. Sterker nog, ik herinner me iemand die een chocolate face challenge wilde introduceren. Je weet wel, vrouwen, schoonheidsidealen, maskertje, etc. :') dat was ook al racistisch. :')
pi_175221934
Gelukkig hebben we Kijkertje die voor ons bepaald wat wel en niet stereotypes zijn.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_175221971
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 17:58 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Dus als een blank iemand z'n gezicht zwart schminkt op een feestdag is dat een 'blackface', maar zo gauw een paar vegen zijn ineens niet meer?

You serious?
Dan heb je empathie getoond met je gekwetste donkere medemens. Dan is het een echte Roetveegpiet in plaats van een Moorse hulpslaaf. Snap dat dan :D
pi_175221980
Ook echt denken dat anno 2017 kinderen denken ''hee, Piet lijkt wel erg op 'blackface' uit Amerika in de jaren 60''. _O-

Of dat er serieus mensen zijn die denken ''hee, het is weer Sinterklaas, laten we diekutnegers een lekker gaan discrimineren''.

Het wordt een wat warrig verhaal zo.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_175221984
Drammen drammen en nog eens drammen, het zal en moet gebeuren , vinden ze het gek dat bijna heel Nederland op ze schijt.
Vreselijk eng en irritant clubje wat compromisloos is.
Ze gaan een app maken , net of iemand daar naar kijkt, dit clubje heeft teveel krediet verspeelt
pi_175221986
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 18:04 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Ooh, dat weet ik maar al te goed.

Maar goed dat dit weer duidelijk is, ZP met vegen op z'n gezicht is ineens geen 'blackface' meer.
Niet ineens. Het is het nooit geweest. Geef me anders een voorbeeld uit de geschiedenis waarin roetvegen vallen onder één van de kenmerken van dat stereotype :)
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
  dinsdag 21 november 2017 @ 18:07:49 #62
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_175221987
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 18:05 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Gelukkig hebben we Kijkertje die voor ons bepaald wat wel en niet stereotypes zijn.
Dus je mag best vinden dat Zwarte Piet een stereotype van een negerslaaf is?
pi_175221999
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 18:05 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Gelukkig hebben we Kijkertje die voor ons bepaald wat wel en niet stereotypes zijn.
Wat een domme opmerking weer :')
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_175222001
Vanuit de bus met anti-Zwarte Piet-demonstranten zag Alma Mathijsen wat zwarte mensen al wisten

Schrijfster Alma Mathijsen was op weg naar Dokkum, om te demonstreren tegen Zwarte Piet. Op de A7 werd de weg geblokkeerd door boze, witte Friezen. ‘Ik zag het racisme in volle vaart op me af komen met vuisten in de lucht en vuur in de ogen.’

Mijn lichaam schiet naar voren. Nanda, onze buschauffeur, is op de rem gaan staan. Het tafeltje tussen onze stoelen snijdt in mijn maag. ‘Er moet een file zijn’, is mijn eerste gedachte. Ik kijk door het gangpad naar de weg. Een wit bestelbusje snijdt ons af. Andere auto’s schieten voorbij en trappen vlak voor ons hard op rem. Plotseling is de A7 geblokkeerd. Uit het niets zijn er tientallen auto’s tevoorschijn gekomen die de weg versperren. We komen schokkend tot stilstand.

Mitchell Esajas, een van de actievoerders en voorzitter van New Urban Collective, pakt de microfoon. Hij zegt dat we rustig moeten blijven. Mijn handen trillen, ik voel mijn hart in mijn keel kloppen. Ik durf niet meer naar buiten te kijken. Ik ben geen geharde demonstrant, ik ken geen echt verzet, dit is de eerste keer dat ik demonstreer tegen Zwarte Piet. Een jaar geleden had ik dit nog niet gedaan, maar dit jaar wilde ik mee om niet langer bij het zwijgende midden te horen. Ik ontmoette Jerry Afriyie, activist en oprichter van Nederland Wordt Beter, en wilde hem ondersteunen. Hij vroeg me met zoveel mogelijk mensen naar de vreedzame mars te komen, die van te voren was gemeld bij de burgemeester van Dokkum.

Die ochtend vertelde ik aan een vriend die mee was gekomen dat ik misschien wel zou gaan huilen wanneer mensen boze leuzen naar me zouden schreeuwen. We probeerden ons zoveel mogelijk voor te stellen wat er zou kunnen gebeuren. We hebben het lang over eieren gehad: zouden ze rotte, of verse eieren gebruiken? Een tweede vriend dacht dat er misschien stenen zouden worden gegooid. Ik schudde mijn hoofd en had stiekem spijt dat ik geen helm had meegenomen. We hadden het over talloze situaties die zich in Dokkum zouden kunnen afspelen, maar geen moment hebben we het gehad over de reis ernaartoe.

Ik hoor in de bus deuren van auto’s open gaan en dan weer dichtklappen. ‘Ze komen naar buiten,’ hoor ik iemand naast me zeggen. Ik druk mezelf iets dieper in mijn stoel. De bus is oud, de bekleding is vaal geworden. Niet veel vervoersbedrijven willen Anti-Zwarte Piet-demonstranten vervoeren. Buiten klinken luide stemmen. Een man met groot postuur loopt op een activist af die wel naar buiten durfde om te filmen. In zijn blik zie ik vuur, zijn vuisten gebald. Ik ben bang. Bang dat de mensen die buiten staan naar binnen komen, bang dat de activist buiten iets overkomt.

‘Is er contact met de politie?’ roep ik. Niemand om me heen weet het, ik bel om 9:51 de politie en word doorverbonden met de lokale afdeling. In een haastig gesprek vertel ik wat er aan de hand is. ‘Waar staan we?’ Mijn vrienden zoeken naarstig op hun telefoon naar onze locatie. ‘Ergens tussen Joure en Heerenveen.’

Buiten lopen de mannen die ons hebben geblokkeerd met Friese vlaggen. ‘Kevin krijgt klappen,’ zegt iemand naast me. Dat is de man die net naar buiten liep. Ik kijk uit het raam maar zie hem niet. Als mensen in staat zijn om een snelweg te blokkeren, vraag ik me af waar ze nog meer toe in staat zijn. De dreiging kruipt in mijn botten, het wordt licht in mijn hoofd. Vol woede paraderen de mensen buiten langs de bus. De bus voelt klein en broos. Mitchell spreekt ons weer toe. Zijn rustige stem maakt me kalm. Ik ken de weerstand waar de demonstranten al jaren tegen vechten niet. Mitchell wel. Ik kijk naar de twee vrienden met wie ik gekomen ben. Dat dit zou gebeuren hadden we van te voren niet bedacht. We wachten op de A7, de mensen die ons agressief hebben geblokkeerd en wijzelf. In afwachting van een oplossing.

‘Ze gooien met stenen,’ hoor ik achter me. Naast me staat een jongen, een stuk jonger dan ik. ‘Het is vast niet zo erg als het lijkt,’ zeg ik. Hij heeft geen angst in zijn ogen. De woorden sprak ik uit tegen mezelf. Jarenlang hoorde ik over geweld dat zwarte mensen overkomt. Over het racisme dat ze dagelijks meemaken, ik lees er veel over. Maar nooit zag ik het in volle vaart op me af komen met vuisten in de lucht en vuur in de ogen. Verstijfd zit ik in mijn stoel, lamgeslagen van angst. De mensen om me heen zijn niet bang, ze zijn niet verbaasd zoals ik. Ze weten al lang hoe eng Nederland kan zijn. Ik blijf bang. En besluit dan voor een tweede keer de politie te bellen, die nog steeds niet gearriveerd is. Het is nu 9:58, het zijn maar zes minuten, maar angst vertraagt alles, dat weet ik nu. Ik word doorgeschakeld en spreek een vrouw van de lokale centrale. Weer vertel ik wat er aan de hand is en geef onze locatie door.

‘We zijn de demonstranten die onderweg zijn naar Dokkum. We zijn geblokkeerd, we hebben hulp nodig en snel. Het is een extreem dreigende situatie.’

‘Wat is er nou allemaal aan de hand, mevrouw?’, zegt ze laconiek.

Dan verschijnt de politie, net als de mannen in hun auto’s doemen ze op uit het niets. Ik voel een lichte opluchting: ze zijn er. Nu kunnen we eindelijk ademhalen. Ik wacht tot de politie naar ons toe komt om te kijken hoe het met ons gaat en ons daarna te informeren over onze verdere reis, maar er gebeurt niets. Ik sta op en kijk mee over de schouders van de anderen. De politie schudt de handen van de mensen die ons agressief afsneden. Ze praten met elkaar, ik zie glimlachen. Een snelweg blokkeren is illegaal en bovendien levensgevaarlijk. Waarom worden ze niet opgepakt? De politie doet niets tegen de burgers die de wet breken. Daarbij zou ze makkelijk een rijstrook vrij kunnen maken, zodat wij onze weg kunnen vervolgen. Twee agenten passeren onze bus. Een van ons schuift een raampje open en vraagt waarom ze niet met ons willen praten. Even staan ze stil, ze kijken ons aan en lopen dan verder. Ze zeggen niets.

Ik zal de gezichten van die twee agenten nooit meer vergeten. Dat was het moment waarop ik mijn naïviteit verloor. Het deed pijn. Ik geloofde nooit in de partijdigheid van de politie, zij moeten de openbare orde in stand houden. Agenten worden getraind en opgeleid om dit vak uit te voeren, ik vertrouwde ze. Wel bekeek ik vol afschuw filmpjes van vorig jaar, waarin demonstranten tegen Zwarte Piet hardhandig werden behandeld en sommigen zelfs geslagen. Maar ergens dacht ik ook: het zal wel nodig zijn geweest om de situatie weer onder controle te krijgen. De politie is immers goed opgeleid en weet hoe onder stress te handelen. De blik van die twee agenten vertelde me iets wat ik jarenlang niet wilde weten. Iets wat ik niet wilde geloven, maar nu kon ik er niet om heen. Deze agenten hadden geen enkele interesse in ons. Niemand kwam vragen aan ons hoe het ging. Niemand kwam kijken of er gewonden waren. Niemand kwam ons op de hoogte stellen van wat er gebeurde. De angst die wegzonk toen ik de politie zag arriveren, is weer terug en zelfs sterker. Niet eerder in mijn leven heb ik de politie als een bedreiging ervaren.

De anderen in de bus registeren. Ze zijn niet verbaasd, ze kennen dit gedrag. Voor mij is het nieuw: een wit persoon wordt hier normaal niet mee geconfronteerd. Ik kijk naar de witte burgers buiten, ze staan naast hun auto’s, sommigen in gesprek met politie. Er wordt gelachen, er wordt op schouders geklopt en soms wordt er een hand gegeven. Ik denk aan de zwarte activisten van vorig jaar: aan de vele arrestaties die toen zijn uitgevoerd, en hoe hardhandig de activisten mee werden gesleurd. De klappen die ze kregen zingen na in mijn hoofd.

Om 10:34 stuur ik een bericht aan een bezorgd familielid dat we ons opmaken voor vertrek. We hebben in totaal zeker drie kwartier stilgestaan – de NOS heeft het tot mijn verbazing over twintig minuten. De politie lijkt de wegversperrers eindelijk zo ver gekregen te hebben dat ze zich verplaatsen. Waarom dat zo lang duurde is een raadsel. Het wordt nog eens duidelijk dat niet elke buschauffeur ons wil vervoeren. De derde bus uit Rotterdam wil niet meer verder rijden. De chauffeur zou hebben gezegd dat ze geen mensen wil vervoeren naar een plek waar ze niet welkom zijn. De passagiers uit de derde bus, die nu leeg terugrijdt, worden verdeeld over de twee voorste bussen. Dan begint de motor van onze bus weer te ronken.

Onder ME-begeleiding rijden we naar Dokkum. De mensen om me heen zijn strijdbaar, maar ik voel me uitgeput. ‘We zijn nog niet eens in Dokkum,’ zegt de vriend, ‘moet je je voorstellen hoe het daar gaat zijn.’ Als kind droomde ik ervan om begeleid te worden door de politie, liefst met zwaailichten aan. Maar nu het gebeurt voel ik me opgesloten tussen de ME-busjes in. We volgen de route van de bus op onze telefoons. ‘We rijden steeds verder weg van Dokkum,’ zegt een man.

Mitchell probeert contact te krijgen met de politie, maar ze nemen niet meer op. Ik wil het nog niet geloven, maar het lijkt er steeds meer op dat ze ons wegleiden van Dokkum. Bij een parkeerterrein in de buurt van Harlingen stopt de ME ons. Dan pas vertellen ze ons wat er aan de hand is. De demonstratie in Dokkum is nu opeens verboden, vertelt de politie. Er ontstaat een plan om ons aan te sluiten bij een demonstratie in Weesp. Sommige mensen willen door, sommige mensen hebben verplichtingen, anderen zijn te moe om nog verder te kunnen. Ik hoor bij de laatste groep. Als Jerry komt vragen wie er terug naar Amsterdam wil steek in mijn hand op. Ik schaam me ervoor.

De groene bus rijdt naar Weesp, de rode bus zal naar Amsterdam teruggaan. Ik loop met een van mijn vrienden naar de rode bus. Dan blijkt dat teveel mensen naar Weesp willen om twee verschillende routes te kunnen rijden. Dus rijdt ook de rode bus eerst naar Weesp en dan direct door naar Amsterdam. De ME staat klaar om ons te escorteren. De rode bus is nog ouder dan de groene bus. De voorruit van deze bus is gesprongen bij de blokkade, omdat de chauffeur zo hard op de rem moest staan. Met tape zijn de barsten afgeplakt. Terwijl we rijden, schieten politiewagens voorbij. Waarom begrijp ik nog niet. Zou er verderop iets aan de hand zijn?

‘Wat nu weer?’, zegt een vriend. In de verte nadert een afslag. Twee politiebusjes versnellen weer. Bij de afslag stoppen ze en plaatsen de wagen schuin op de weg om de afslag te blokkeren. Weer begrijp ik het niet gelijk. Waarom zouden ze de weg blokkeren? Maar dan snap ik dat ze niet willen dat wij afslaan. Ze houden ons tussen twee rijdende ME-bussen gevangen. Na de afslag rijden de politiebusjes ons keihard voorbij om door te scheuren naar de volgende afslag, om ook die te blokkeren. De buschauffeur rijdt tussen de ME-bussen in, hij kan niet anders. Weer wordt ons niets verteld. We rijden 80 op een weg waar 130 mag worden gereden. Ook de demonstratie in Weesp gaan we zo niet halen.

‘Ze hadden ons net zo goed kunnen oppakken,’ hoor ik iemand achter me zeggen, ‘nu zitten we ook vast, we kunnen nergens heen.’ Waar we eerst werden tegen gehouden door burgers die ons op een levensgevaarlijke manier tot stilstand dwongen, worden we nu vastgehouden door de ME, zonder dat het ons verteld wordt. De burgers logen ons in elk geval niet voor.

We stoppen opnieuw bij een tankstation. De politie staat ons te woord. De demonstratie in Weesp zou ook verboden zijn, of in elk geval er mogen niet meer dan vijftig mensen protesteren. Ze proberen uit te leggen dat zolang we samen blijven als een groep, de politie ons zal blijven escorteren. Dat zou voor onze eigen veiligheid zijn. Duizend vragen komen in me op: waarom werden de afslagen geblokkeerd als het om onze veiligheid ging? Waarom wilden ze ons niet informeren? Waarom reden we 80 kilometer per uur op een weg waar 130 mag worden gereden? Iedereen probeert de politie zo ver te krijgen om de mensen die nog kunnen en willen demonstreren te laten gaan. Maar het lukt niet. Ze houden voet bij stuk.

Lamgeslagen stap ik terug in de rode bus. De hele reis terug naar Amsterdam zeg ik weinig. Ik ben teleurgesteld. Afgemat. Ik wist dat het erg was – dat witte mensen altijd voorrang krijgen boven zwarte mensen – maar ik heb dit nooit voor mijn eigen ogen zien gebeuren. Vandaag heb ik gezien wat zwarte mensen al lang wisten. Mijn blik is nog verder gekanteld: in de onpartijdigheid van de politie kan ik niet meer geloven. De weilanden schieten aan ons voorbij, achter ons rijdt de ME. Ik zie de politieagenten voor me die vanochtend naast onze bus stonden. Misschien schminkt een van hen vanavond zijn gezicht zwart voor zijn zoontje.

VN

Nou het is wat meid... :') :') :') _O-
pi_175222007
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 18:07 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Dus je mag best vinden dat Zwarte Piet een stereotype van een negerslaaf is?
Natuurlijk, iedereen heeft recht op zijn of haar achterlijke mening.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_175222015
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 november 2017 18:07 schreef Mojo.jojo het volgende:

[..]

Dan heb je empathie getoond met je gekwetste donkere medemens. Dan is het een echte Roetveegpiet in plaats van een Moorse hulpslaaf. Snap dat dan :D
Ik begrijp het steeds beter :P
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_175222023
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 18:07 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Dus je mag best vinden dat Zwarte Piet een stereotype van een negerslaaf is?
Je mag vinden wat je wilt.

Of het ook ergens op slaat is iets anders. En jouw mening is nooit automatisch een feit dat de meningen van de andere users hier overruled.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  dinsdag 21 november 2017 @ 18:11:33 #69
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_175222066
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 18:08 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Natuurlijk, iedereen heeft recht op zijn of haar achterlijke mening.
Wat is er achterlijk aan?
pi_175222068
quote:
13s.gif Op dinsdag 21 november 2017 18:08 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Wat een domme opmerking weer :')
-------
quote:
10s.gif Op dinsdag 21 november 2017 18:02 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Tja ik kan het niet helpen dat jij niet weet wat een stereotype is en in welke vormen hij precies voorkomt. Niet iedere vorm van zwart schminken valt daaronder.
Jij bepaald niet wat een blackface is. Dat jij zwarte piet een blackface vind, maakt het niet tot een blackface.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  dinsdag 21 november 2017 @ 18:12:12 #71
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_175222075
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 18:09 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Je mag vinden wat je wilt.

Of het ook ergens op slaat is iets anders. En jouw mening is nooit automatisch een feit dat de meningen van de andere users hier overruled.
Waarom zou het nergens op slaan? Ga jij bepalen wat wel en wat niet een stereotype is?
pi_175222089
''Ik wist dat het erg was – dat witte mensen altijd voorrang krijgen boven zwarte mensen –''

En dan ben je weer uitgepraat, met zulk volk valt geen discussie te voeren.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_175222102
f
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 18:11 schreef AchJa het volgende:
Waarom zat die club trouwens in bussen uit het jaar steen met meer uitstoot dan een oost-Duitse bruinkoolcentrale? Ze zijn toch zo begaan met het milieu?

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Je zoekt het wel heel erg uit allemaal voor iemand met enkel kritiek :')
pi_175222111
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 18:11 schreef AchJa het volgende:
Waarom zat die club trouwens in bussen uit het jaar steen met meer uitstoot dan een oost-Duitse bruinkoolcentrale? Ze zijn toch zo begaan met het milieu?

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Dat was racisme uiteraard. Zoals die Alma Mathijsen het verwoordde:
quote:
De bus is oud, de bekleding is vaal geworden. Niet veel vervoersbedrijven willen Anti-Zwarte Piet-demonstranten vervoeren.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_175222119
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 18:12 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Waarom zou het nergens op slaan? Ga jij bepalen wat wel en wat niet een stereotype is?
Nee, daar hebben we gelukkig jou en Kijkertje voor.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_175222138
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 18:11 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

-------

[..]

Jij bepaald niet wat een blackface is. Dat jij zwarte piet een blackface vind, maakt het niet tot een blackface.
Blackface en Zwarte Piet zijn allebei uitingen van hetzelfde stereotype. Het enige verschil is dat ze in verschillende werelddelen zijn ontstaan. En ja dat bepaal ik niet.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_175222185
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 18:13 schreef voetbalmanager2 het volgende:

Dat was racisme uiteraard. Zoals die Alma Mathijsen het verwoordde:
Uiteraard, net zoals het zeker racisme was dat ze maar 80 reden op de snelweg in die bus... :') :')

quote:
We rijden 80 op een weg waar 130 mag worden gereden. Ook de demonstratie in Weesp gaan we zo niet halen.
pi_175222222
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 18:12 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Waarom zou het nergens op slaan? Ga jij bepalen wat wel en wat niet een stereotype is?
Iedereen mag vinden van zwarte piet wat hij wil. En ik vind dat zwarte piet blackface noemen behoorlijk onzinnig ja.

Samen, en met al tientallen uitspraken van de rechter, bepalen we vervolgens of zwarte piet een zwarte kleur mag hebben. Omdat zo goed als iedereen de blackface beschuldigingen onzin vind is zwarte piet bijna overal nog gewoon zwart.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_175222233
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 17:29 schreef Daargaatze het volgende:
Wat is eigenlijk de moeite om die zwarte pieten roetvegen te geven?
Paar filmpjes gezien van de harde kern op youtube en dat is niet voldoende.
pi_175222247
Zielige linkse grachtengordel tuig en uitgeprocedeerde asielzoekers uit 020 die wel ff willen bepalen wat in Nederland wel kan en wat niet.

Ze hadden die bussen vol linkse tuig uit 020 richting Den Haag moeten sturen dat was pas lachen geweest!

Dan waren ze de helemaal de touwtyfus geslagen door die Hagenezen!!
pi_175222251
quote:
6s.gif Op dinsdag 21 november 2017 18:14 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Blackface en Zwarte Piet zijn allebei uitingen van hetzelfde stereotype. Het enige verschil is dat ze in verschillende werelddelen zijn ontstaan. En ja dat bepaal ik niet.
Ja, je kunt je mening honderd keer herhalen, dat maakt het nog geen feit. Niemand zal ooit weten hoe en waar ZP precies is ontstaan.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_175222261
quote:
6s.gif Op dinsdag 21 november 2017 18:14 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Blackface en Zwarte Piet zijn allebei uitingen van hetzelfde stereotype. Het enige verschil is dat ze in verschillende werelddelen zijn ontstaan. En ja dat bepaal ik niet.
Mooi.

En daarom is zwarte piet bijna overal nog gewoon zwart en lachen ze buiten de Randstad om dergelijke beweringen.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_175222279
quote:
3s.gif Op dinsdag 21 november 2017 18:19 schreef fukforce het volgende:
Zielige linkse grachtengordel tuig en uitgeprocedeerde asielzoekers uit 020 die wel ff willen bepalen wat in Nederland wel kan en wat niet.

Ze hadden die bussen vol linkse tuig uit 020 richting Den Haag moeten sturen dat was pas lachen geweest!

Dan waren ze de helemaal de touwtyfus geslagen door die Hagenezen!!
Ehm ja, of we doen dat niet.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_175222292
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 18:19 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Mooi.

En daarom is zwarte piet bijna overal nog gewoon zwart en lachen ze buiten de Randstad om dergelijke beweringen.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_175222312
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 18:13 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Dat was racisme uiteraard. Zoals die Alma Mathijsen het verwoordde:

[..]

Kan natuurlijk niks te maken hebben met een angst voor wegblokkades en van viaduct vallende stenen zoals bij het voetbal. Moet wel komen door racistische busmensen.
pi_175222357
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 18:23 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

Kan natuurlijk niks te maken hebben met een angst voor wegblokkades en van viaduct vallende stenen zoals bij het voetbal. Moet wel komen door racistische busmensen.
Het kan er ook niks mee te maken hebben dat ze met elkaar lang niet genoeg geld hadden om een fatsoenlijke touringcar af te huren of met het OV te gaan...
pi_175222360
En laten we ook niet doen alsof heel het Verenigd Koninkrijk en de VS woedend is op Nederland vanwege zwarte piet.

Die boeien het namelijk nog minder dan de mensen buiten de Randstad. Alleen zo'n Verene Shepard dacht nog goedkoop wat punten in haar kringetje te scoren. Daarom wou ze af van de 'Dutch Santa Claus' :')

Verder boeit het niemand en is het voor ons vooral vermakelijk om al bijna 100 deeltjes dezelfde onzin te typen :W
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_175222379
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 18:25 schreef AchJa het volgende:

[..]

Het kan er ook niks mee te maken hebben dat ze met elkaar lang niet genoeg geld hadden om een fatsoenlijke touringcar af te huren of met het OV te gaan...
en waarom hebben ze dat geld niet in jouw ogen?
pi_175222383
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 18:19 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Ja, je kunt je mening honderd keer herhalen, dat maakt het nog geen feit. Niemand zal ooit weten hoe en waar ZP precies is ontstaan.
Dat het huidige uiterlijk van Zwarte Piet is ontstaan uit een racistische kijk op het zwarte 'ras' is een feit en gewoon aantoonbaar.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
  Moderator dinsdag 21 november 2017 @ 18:27:17 #91
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_175222402
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 18:18 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

Paar filmpjes gezien van de harde kern op youtube en dat is niet voldoende.
nee tuurlijk niet

het is nog steeds hetzelfde figuur en van een afstand is het nog steeds zwart _O-
was het maar zo simpel dan roep je gewoon 'hey Hollanders, allemaal 50 procent minder schmink op vanaf nu ... lekker goedkoop!!'

problem solved _O-
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_175222414
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 18:27 schreef sp3c het volgende:

[..]

nee tuurlijk niet

het is nog steeds hetzelfde figuur en van een afstand is het nog steeds zwart _O-
was het maar zo simpel dan roep je gewoon 'hey Hollanders, allemaal 50 procent minder schmink op vanaf nu ... lekker goedkoop!!'

problem solved _O-
_O_ _O-
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_175222424
quote:
6s.gif Op dinsdag 21 november 2017 18:26 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Dat het huidige uiterlijk van Zwarte Piet is ontstaan uit een racistische kijk op het zwarte 'ras' is een feit en gewoon aantoonbaar.
Maar een Piet met roetvegen dan weer niet, haha. :D
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_175222427
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 18:25 schreef AchJa het volgende:

[..]

Het kan er ook niks mee te maken hebben dat ze met elkaar lang niet genoeg geld hadden om een fatsoenlijke touringcar af te huren of met het OV te gaan...
Ze hebben het voor elkaar gekregen dat de situatie zo giftig is gewordend at geen landelijke keten meer wat met zwarte piet of een ander soort piet te maken wil hebben. De andere kant van de medaille is dat ze bedrijven net zo bang voor negatieve aandacht hebben gemaakt wanneer ze zelf een dienst willen hebben. Ik zou niet graag de busvervoerder zijn die dankzij deze gasten landelijk in de krant kwam met mijn logo.
pi_175222432
En om elke scheet de racisme kaart spelen.
Kneuzenvolk
pi_175222433
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 18:13 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Dat was racisme uiteraard. Zoals die Alma Mathijsen het verwoordde:

[..]

Zou Alma echt niet snappen dat een minderheid aan politie er meestal voor kiest de gemoederen te bedaren ipv iedereen die buiten de bus staat subiet te arresteren :') en voor het gemak nog even alle auto's elders te parkeren zodat de bus vrij baan heeft :')

En dan nog afvragen ook waarom de politie niet heeft geïnformeerd hoe het met ze ging terwijl wel duidelijk was dat geen enkele friese demonstrant een voet binnen de bus had gezet :')

Echt Alma :') zet maar even een kopje thee voordat je je trauma van je af gaat schrijven :')
  Moderator dinsdag 21 november 2017 @ 18:28:49 #97
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_175222437
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 18:25 schreef AchJa het volgende:

[..]

Het kan er ook niks mee te maken hebben dat ze met elkaar lang niet genoeg geld hadden om een fatsoenlijke touringcar af te huren of met het OV te gaan...
ik gok dat ze de bus zelf hebben uitgekozen
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_175222449
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 18:27 schreef sp3c het volgende:

[..]

nee tuurlijk niet

het is nog steeds hetzelfde figuur en van een afstand is het nog steeds zwart _O-
was het maar zo simpel dan roep je gewoon 'hey Hollanders, allemaal 50 procent minder schmink op vanaf nu ... lekker goedkoop!!'

problem solved _O-
Heel goed! Dan is het niet langer te linken aan het racistische stereotype, zo eenvoudig is het. Wat is het probleem dan :?
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_175222459
quote:
10s.gif Op dinsdag 21 november 2017 18:26 schreef Daargaatze het volgende:

[..]

en waarom hebben ze dat geld niet in jouw ogen?
Weet ik veel, ik verzin ook maar wat... Net zoals degene waar ik op reageer met zijn bakstenen van viaducten...

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_175222461
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 18:28 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Maar een Piet met roetvegen dan weer niet, haha. :D
Heel goed! Roetvegen hebben geen link met een racistisch verleden.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_175222473
Wel heb ik het idee dat veel mensen onderhuids toch wel racistisch zijn in die regio's als Dokkum.
  Moderator dinsdag 21 november 2017 @ 18:31:00 #102
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_175222481
quote:
14s.gif Op dinsdag 21 november 2017 18:29 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Heel goed! Dan is het niet langer te linken aan het racistische stereotype, zo een voudig is het. Wat is het probleem dan :?
dat het nog steeds in dezelfde mate te linken is aan het racistisch stereotype

welke mate dat is moet je voor jezelf maar uitmaken maar met iets minder zwart verander je helemaal niets natuurlijk

verder heb ik uberhaupt geen probleem
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_175222503
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 18:31 schreef sp3c het volgende:

[..]

dat het nog steeds in dezelfde mate te linken is aan het racistisch stereotype

welke mate dat is moet je voor jezelf maar uitmaken maar met iets minder zwart verander je helemaal niets natuurlijk

verder heb ik uberhaupt geen probleem
De katholieke Amsterdamse schrijver en dichter Joseph Alberdingk Thijm (1820-1889) herinnerde zich in 1884 dat hij als 8-jarige bij een 'strooiavond' was geweest, waar de goedheilig man werd begeleid door Pieter-me-knecht, een 'kroesharige neger' die cadeautjes uit zijn korf uitdeelde.[6] Een boekje dat hij in 1850 bij wijze van St.-Nicolaasgeschenk aan zijn collega Potgieter gaf, bevat een handgeschreven fictieve dialoog tussen St. Niklaas en een Pieter me knecht.[7][8] De Rotterdamse pastoor Bernard van Meurs (1835-1915) herinnerde zich uit zijn jeugd in Nijmegen eveneens een optreden van Pieter of Pieterbaas, de knecht van Sinterklaas, wiens komst werd aangekondigd met gerammel van kettingen. Ook had hij een roe bij zich.[9]

Het is maar wat je wil denk ik dan.
pi_175222505
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 18:31 schreef sp3c het volgende:

[..]

dat het nog steeds in dezelfde mate te linken is aan het racistisch stereotype

welke mate dat is moet je voor jezelf maar uitmaken maar met iets minder zwart verander je helemaal niets natuurlijk

verder heb ik uberhaupt geen probleem
Hoe is dat nog te linken aan een racistisch stereotype dan?
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_175222513
quote:
14s.gif Op dinsdag 21 november 2017 18:29 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Heel goed! Roetvegen hebben geen link met een racistisch verleden.
Ten eerste vind ik dat een klein beetje heel erg discutabel

Ten tweede ga je mij niet wijsmaken dat als iedere Piet vanaf nu Roetveegpiet zou heten het allemaal goed zou zijn of zo.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
  dinsdag 21 november 2017 @ 18:33:12 #106
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_175222520
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 18:28 schreef sp3c het volgende:

[..]

ik gok dat ze de bus zelf hebben uitgekozen
Dan was het vast om meer zwarte pieten te maken waar ze boos op kunnen worden... Ik bedoel, als je achter die bus staat ben je binnen een minuut op zijn minst een roetveegpiet...
pi_175222537
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 18:27 schreef sp3c het volgende:

[..]

nee tuurlijk niet

het is nog steeds hetzelfde figuur en van een afstand is het nog steeds zwart _O-
was het maar zo simpel dan roep je gewoon 'hey Hollanders, allemaal 50 procent minder schmink op vanaf nu ... lekker goedkoop!!'

problem solved _O-
Dat is het beste argument wat ik tot nu toe voor roetveegpieten heb gehoord.
Hollanders zijn inderdaad nogal zuinig, dus dit zou gewoon kunnen werken.

Dat werkt in elk geval 100 keer beter dan keihard blijven roepen dat het blackface en institutioneel racisme is.
Briljant _O_
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  Moderator dinsdag 21 november 2017 @ 18:33:55 #108
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_175222538
quote:
5s.gif Op dinsdag 21 november 2017 18:32 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Hoe is dat nog te linken aan een racistisch stereotype dan?
ik link het sowieso niet aan een racistisch stereotype dus ik ben niet helemaal de juiste persoon om deze vraag te beantwoorden
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_175222542
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 18:32 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Ten eerste vind ik dat een klein beetje heel erg discutabel

Ten tweede ga je mij niet wijsmaken dat als iedere Piet vanaf nu Roetveegpiet zou heten het allemaal goed zou zijn of zo.
Voor de mensen die het stereotype eruit willen hebben wel.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_175222544
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 18:33 schreef AchJa het volgende:

[..]

Dan was het vast om meer zwarte pieten te maken waar ze boos op kunnen worden... Ik bedoel, als je achter die bus staat ben je binnen een minuut op zijn minst een roetveegpiet...
_O-
pi_175222545
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 18:27 schreef sp3c het volgende:

[..]

nee tuurlijk niet

het is nog steeds hetzelfde figuur en van een afstand is het nog steeds zwart _O-
was het maar zo simpel dan roep je gewoon 'hey Hollanders, allemaal 50 procent minder schmink op vanaf nu ... lekker goedkoop!!'

problem solved _O-
Sorry hoor, maar waar ik het punt bij zp nog wel kan begrijpen, snap ik hetzelfde gejank niet bij wat overduidelijke blanken die zichzelf vies hebben gemaakt. Zwarte Piet was al geen blackface vanwege de verschillende geschiedenis tussen de VS en NL en met roetvegen lijkt het er ook niet meer op qua uiterlijk. Bovendien klopt het verhaal van de schoorsteen zo ook beter.

De enige reden dat ik niet voor alternatieven ben is omdat ik het hardcore jankkamp zo ontzettend onsmakelijk vind. Ik zou graag een beter persoon zijn en wat meer denken aan de gepeste kinderen, maar als ik die grafkoppen van Sylvana en co op tv zie praten neemt het hagedissenbrein het over.
  Hardste schreeuwer 2022 dinsdag 21 november 2017 @ 18:35:40 #112
268260 Dr.Mikey
Games Crew van het jaar 2013
pi_175222571
Respect voor die boeren uit Friesland.
They wish to cure us. But I say to you, WE are the cure!
"WHAT IF YOU'RE RIGHT AND THEY'RE WRONG?"
R.I.P DTS.
pi_175222575
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 18:33 schreef AchJa het volgende:

[..]

Dan was het vast om meer zwarte pieten te maken waar ze boos op kunnen worden... Ik bedoel, als je achter die bus staat ben je binnen een minuut op zijn minst een roetveegpiet...
Godver _O-
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_175222576
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 18:33 schreef sp3c het volgende:

[..]

ik link het sowieso niet aan een racistisch stereotype dus ik ben niet helemaal de juiste persoon om deze vraag te beantwoorden
Dat beweer je anders wel:

quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 18:31 schreef sp3c het volgende:

[..]

dat het nog steeds in dezelfde mate te linken is aan het racistisch stereotype

“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
  dinsdag 21 november 2017 @ 18:36:38 #115
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_175222588
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 18:13 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Nee, daar hebben we gelukkig jou en Kijkertje voor.
Wij mochten het toch juist niet bepalen?
  Moderator dinsdag 21 november 2017 @ 18:36:47 #116
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_175222592
quote:
6s.gif Op dinsdag 21 november 2017 18:35 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Dat beweer je anders wel:

[..]

lees nu ff een keer goed, want dat staat er dus echt niet
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_175222594
quote:
6s.gif Op dinsdag 21 november 2017 18:35 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Dat beweer je anders wel:

[..]

Neeheee....

Hij zegt dat hijzelf geen probleem heeft met ZP in de huidige vorm.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_175222596
De kunsthistorica Eugenie Boer-Dirks stelt dat de knecht van Sinterklaas niet voor de 19e eeuw is ontstaan, en dat het vervolgens het motief van de negerpage uit de 17e-eeuwse schilderkunst was, waaraan het beeld van de Zwarte Piet kan zijn ontleend.
pi_175222598
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 18:30 schreef Daargaatze het volgende:
Wel heb ik het idee dat veel mensen onderhuids toch wel racistisch zijn in die regio's als Dokkum.
Veel mensen buiten de randstad hebben nog niet het politiek correcte taaltje overgenomen. Toch zie ik weinig voorstellen voor discriminerende en racistische maatregelen vanuit Friesland komen. Vanuit Amsterdam is het wekelijks feest. Schone schijn versus naar iets handelen.
  dinsdag 21 november 2017 @ 18:38:03 #120
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_175222614
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 18:18 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Iedereen mag vinden van zwarte piet wat hij wil. En ik vind dat zwarte piet blackface noemen behoorlijk onzinnig ja.
quote:
Samen, en met al tientallen uitspraken van de rechter, bepalen we vervolgens of zwarte piet een zwarte kleur mag hebben. Omdat zo goed als iedereen de blackface beschuldigingen onzin vind is zwarte piet bijna overal nog gewoon zwart.
Dat is niet de vraag. De vraag is of Zwarte Piet een stereotype is.

Een rechter heeft 'm trouwens al racistisch genoemd. Wat nu?
  Moderator dinsdag 21 november 2017 @ 18:38:48 #121
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_175222626
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 18:36 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Neeheee....

Hij zegt dat hijzelf geen probleem heeft met ZP in de huidige vorm.
ik heb ook geen problemen met roetveegpiet hoor, wmb maakt iedereen dat lekker voor zichzelf uit

prima als jij roetveegpiet mooi vind, dan moet je dat lekker doen maar de punten tegen de huidige variant waar ik wel enig begrip voor op kan brengen zijn niet ineens weg als je hem minder zwart maakt
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  dinsdag 21 november 2017 @ 18:39:05 #122
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_175222629
quote:
3s.gif Op dinsdag 21 november 2017 18:19 schreef fukforce het volgende:
Zielige linkse grachtengordel tuig en uitgeprocedeerde asielzoekers uit 020 die wel ff willen bepalen wat in Nederland wel kan en wat niet.

Ze hadden die bussen vol linkse tuig uit 020 richting Den Haag moeten sturen dat was pas lachen geweest!

Dan waren ze de helemaal de touwtyfus geslagen door die Hagenezen!!
Volgens mij waren de snelwegblokkeerders niet links, niet afkomstig uit de grachtengordel, noch uitgeprocedeerde asielzoekers. Tuig waren ze wel.
pi_175222638
De aanvankelijk neutrale uitbeelding van de knecht veranderde in de loop der tijd in een karikaturale weergave van een zwarte man.

Bezwaren tegen als racistische opgevatte aspecten van Zwarte Piet ontstonden voor het eerst in de jaren zestig van de 20e eeuw. In 1981 kwam de eerste actie, vanuit de Surinaams-Nederlandse gemeenschap. De Solidariteits Beweging Suriname startte een actie, 'Sinterklaas vieren zonder Zwarte Piet', en in 1986 pleitte de Beweging Surinaams Links er (zonder succes) voor om het kinderfeest zonder de figuren Sinterklaas en Zwarte Piet te vieren.

Halverwege de jaren tachtig sprak Sinterklaas in een televisie-uitzending dat Zwarte Piet de roede niet meer mocht gebruiken, normaal moest gaan praten en vrolijk in plaats van dom moest acteren.

In 1996 wilde het actiecomité 'Zwarte Piet = Zwart Verdriet' Piet een andere kleur geven, maar dat is nooit aangeslagen. De stereotiepe gouden oorringen worden tegenwoordig echter soms weggelaten en het kroeshaar vervangen door zwarte krullen. Als je dit zo leest kun je niet ontkennen dat het een stereotype is natuurlijk; gouden oorringen, kroeshaar, zwarte huidskleur. Slavernij.
pi_175222644
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 18:38 schreef sp3c het volgende:

[..]

ik heb ook geen problemen met roetveegpiet hoor, wmb maakt iedereen dat lekker voor zichzelf uit

prima als jij roetveegpiet mooi vind, dan moet je dat lekker doen maar de punten tegen de huidige variant waar ik wel enig begrip voor op kan brengen zijn niet ineens weg als je hem minder zwart maakt
Nee, ik snap wat je probeert te zeggen.

Het hele 'ZP is een slaaf verhaal' is daarmee echt niet uit de wereld.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_175222650
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 18:39 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Volgens mij waren de snelwegblokkeerders niet links, niet afkomstig uit de grachtengordel, noch uitgeprocedeerde asielzoekers. Tuig waren ze wel.
Zodra je de AFA gaat nadoen ben je tuig ja. Zijn we het toch nog een keer eens.
pi_175222651
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 18:34 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

Sorry hoor, maar waar ik het punt bij zp nog wel kan begrijpen, snap ik hetzelfde gejank niet bij wat overduidelijke blanken die zichzelf vies hebben gemaakt. Zwarte Piet was al geen blackface vanwege de verschillende geschiedenis tussen de VS en NL en met roetvegen lijkt het er ook niet meer op qua uiterlijk. Bovendien klopt het verhaal van de schoorsteen zo ook beter.

De enige reden dat ik niet voor alternatieven ben is omdat ik het hardcore jankkamp zo ontzettend onsmakelijk vind. Ik zou graag een beter persoon zijn en wat meer denken aan de gepeste kinderen, maar als ik die grafkoppen van Sylvana en co op tv zie praten neemt het hagedissenbrein het over.
Juist, dat heb ik nu ook, die drammerige toon en houding van die gasten, vreselijk gewoon wat een jankhonden zijn dat zeg
pi_175222652
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 18:36 schreef sp3c het volgende:

[..]

lees nu ff een keer goed, want dat staat er dus echt niet
Drie keer gelezen. Jij beweert dat roetveegpieten nog steeds in dezelfde mate te linken zijn aan het stereotype begrijp ik eruit.

Dat je dat zelf niet doet heb ik begrepen maar daar gaat het mij niet om.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_175222657
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 18:36 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Wij mochten het toch juist niet bepalen?
Wat is dit nou weer voor domme 'vraag'?
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_175222662
Een poging om in 1997 bij de intocht in de Bijlmermeer alleen Bonte Pieten mee te laten lopen leidde echter tot veel negatieve reacties. Er ontstond weer meer steun voor het behoud in plaats van afschaffing van Zwarte Piet en uit een onderzoek in 1998 bleek dat 96% van de bevolking Sinterklaas als een traditie zag, die niets met discriminatie te maken had.[76] Het experiment kreeg geen vervolg.

Wat een problemen. Waarom toch zo star? En nu, jaren later, nog steeds. Wat is er mis met een ander kleurtje? Ik zie echt hele rellen voor me als die kleuren echt aangepast moeten worden. Alle tokkies op straat, brr.
  dinsdag 21 november 2017 @ 18:42:08 #130
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_175222671
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 18:40 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

Zodra je de AFA gaat nadoen ben je tuig ja. Zijn we het toch nog een keer eens.
Lekker joh, meteen huilen dat anderen het ook doen.
pi_175222677
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 18:38 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

Dat is niet de vraag. De vraag is of Zwarte Piet een stereotype is.

Een rechter heeft 'm trouwens al racistisch genoemd. Wat nu?
En nu wil je mijn mening horen ofzo? Doe eens een gok....
Er is nog nooit een rechter geweest die een verbod op zwarte piet uitgeroepen heeft en dat gaat niet gebeuren ook. Dus mensen bepalen zelf wel wat voor soort pieten ze gebruiken.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  Moderator dinsdag 21 november 2017 @ 18:43:26 #132
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_175222700
quote:
5s.gif Op dinsdag 21 november 2017 18:40 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Drie keer gelezen. Jij beweert dat roetveegpieten nog steeds in dezelfde mate te linken zijn aan het stereotype begrijp ik eruit.

Dat je dat zelf niet doet heb ik begrepen maar daar gaat het mij niet om.
bedankt
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  dinsdag 21 november 2017 @ 18:43:31 #133
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_175222702
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 18:41 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Wat is dit nou weer voor domme 'vraag'?
Nou ja, Kijkertje mag het niet bepalen, dus vraag ik of ik voor mezelf mag bepalen dat Zwarte Piet een stereotype is, maar dat is dan weer achterlijk. Als ik dan vraag of hij het wel mag bepalen, krijg ik als antwoord dat Kijkertje en ik het mogen bepalen.

Van zo'n dom verhaal krijg je domme vragen.
pi_175222705
quote:
10s.gif Op dinsdag 21 november 2017 18:41 schreef Daargaatze het volgende:
Een poging om in 1997 bij de intocht in de Bijlmermeer alleen Bonte Pieten mee te laten lopen leidde echter tot veel negatieve reacties. Er ontstond weer meer steun voor het behoud in plaats van afschaffing van Zwarte Piet en uit een onderzoek in 1998 bleek dat 96% van de bevolking Sinterklaas als een traditie zag, die niets met discriminatie te maken had.[76] Het experiment kreeg geen vervolg.

Wat een problemen. Waarom toch zo star? En nu, jaren later, nog steeds. Wat is er mis met een ander kleurtje? Ik zie echt hele rellen voor me als die kleuren echt aangepast moeten worden. Alle tokkies op straat, brr.
De tokkies zitten in het andere kamp en zijn veel meer star
pi_175222724
De sint was aan het zeiken, toen de politie zat kijken.
Dat vonden de agenten niet fijn, want plassen tegen iemands anders huis is natuurlijk helemaal niet rein.



https://www.panorama.nl/fail/wildplassende-sint-betrapt
´
  dinsdag 21 november 2017 @ 18:44:58 #136
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_175222727
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 18:42 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

En nu wil je mijn mening horen ofzo? Doe eens een gok....
Er is nog nooit een rechter geweest die een verbod op zwarte piet uitgeroepen heeft en dat gaat niet gebeuren ook. Dus mensen bepalen zelf wel wat voor soort pieten ze gebruiken.
Het gaat niet om een verbod. Het gaat om jouw opmerking dat Kijkertje het geen stereotype mag vinden.
pi_175222728
quote:
6s.gif Op dinsdag 21 november 2017 18:32 schreef Daargaatze het volgende:

[..]

De katholieke Amsterdamse schrijver en dichter Joseph Alberdingk Thijm (1820-1889) herinnerde zich in 1884 dat hij als 8-jarige bij een 'strooiavond' was geweest, waar de goedheilig man werd begeleid door Pieter-me-knecht, een 'kroesharige neger' die cadeautjes uit zijn korf uitdeelde.[6] Een boekje dat hij in 1850 bij wijze van St.-Nicolaasgeschenk aan zijn collega Potgieter gaf, bevat een handgeschreven fictieve dialoog tussen St. Niklaas en een Pieter me knecht.[7][8] De Rotterdamse pastoor Bernard van Meurs (1835-1915) herinnerde zich uit zijn jeugd in Nijmegen eveneens een optreden van Pieter of Pieterbaas, de knecht van Sinterklaas, wiens komst werd aangekondigd met gerammel van kettingen. Ook had hij een roe bij zich.[9]

Het is maar wat je wil denk ik dan.
Ik denk dat de laatste jaren voor deze discussie veel mensen piet een prettiger (positiever, vrolijker, uitbundiger) persoon vinden dan zo'n heilige oude vent die bijkans elk vreemd kind op schoot neemt :')

Maar ja, wat piet doet tegenwoordig is niet belangrijk. Laten we het hebben over hoe iemand eruit ziet.
pi_175222730
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 november 2017 18:40 schreef Bottendaal het volgende:

[..]

Juist, dat heb ik nu ook, die drammerige toon en houding van die gasten, vreselijk gewoon wat een jankhonden zijn dat zeg
Laatst een filmpje van volgens mij deze heer gezien.


Alles is Nederland is gestolen van Afrika en zonder hun zouden we maar een stom koud landje zonder iets zijn. Afgezien van een pijnlijk gebrek aan historische kennis is het ook een mooie karaktermoord op mijn voorouders die voornamelijk uit arbeiders bestonden zonder een cent te makken met een enorm zwaar kutleven. Bovendien kan je zo'n persoon nooit tevreden maken, dus waarom überhaupt proberen?
  dinsdag 21 november 2017 @ 18:45:25 #139
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_175222737
quote:
10s.gif Op dinsdag 21 november 2017 18:41 schreef Daargaatze het volgende:
Een poging om in 1997 bij de intocht in de Bijlmermeer alleen Bonte Pieten mee te laten lopen leidde echter tot veel negatieve reacties. Er ontstond weer meer steun voor het behoud in plaats van afschaffing van Zwarte Piet en uit een onderzoek in 1998 bleek dat 96% van de bevolking Sinterklaas als een traditie zag, die niets met discriminatie te maken had.[76] Het experiment kreeg geen vervolg.

Wat een problemen. Waarom toch zo star? En nu, jaren later, nog steeds. Wat is er mis met een ander kleurtje? Ik zie echt hele rellen voor me als die kleuren echt aangepast moeten worden. Alle tokkies op straat, brr.
De vraag stellen is hem beantwoorden he...
pi_175222741
quote:
6s.gif Op dinsdag 21 november 2017 18:32 schreef Daargaatze het volgende:

[..]

De katholieke Amsterdamse schrijver en dichter Joseph Alberdingk Thijm (1820-1889) herinnerde zich in 1884 dat hij als 8-jarige bij een 'strooiavond' was geweest, waar de goedheilig man werd begeleid door Pieter-me-knecht, een 'kroesharige neger' die cadeautjes uit zijn korf uitdeelde.[6] Een boekje dat hij in 1850 bij wijze van St.-Nicolaasgeschenk aan zijn collega Potgieter gaf, bevat een handgeschreven fictieve dialoog tussen St. Niklaas en een Pieter me knecht.[7][8] De Rotterdamse pastoor Bernard van Meurs (1835-1915) herinnerde zich uit zijn jeugd in Nijmegen eveneens een optreden van Pieter of Pieterbaas, de knecht van Sinterklaas, wiens komst werd aangekondigd met gerammel van kettingen. Ook had hij een roe bij zich.[9]

Het is maar wat je wil denk ik dan.
Je hebt duidelijk 'Wild geraas' niet gezien, dat betekent dat je ongeinformeerd bent over hoe het precies zit. Dus hoeven we jou niet serieus te nemen.
Ik zou best christen en verlost willen zijn, als de christenen er maar wat verloster uit zouden zien.
(Nietzsche)
pi_175222749
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 18:43 schreef sp3c het volgende:

[..]

bedankt
Graag gedaan, het is alleen geen antwoord op mijn vraag hoe het nog steeds te linken zou zijn aan het bestaande racistische stereotype, ook al doe je het zelf niet.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
  dinsdag 21 november 2017 @ 18:46:12 #142
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_175222750
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 18:45 schreef AchJa het volgende:

[..]

De vraag stellen is hem beantwoorden he...
Er zit wel een groot verschil tussen iets niet racistisch vinden en gaan rellen als het veranderd wordt.
pi_175222756
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 18:44 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Het gaat niet om een verbod. Het gaat om jouw opmerking dat Kijkertje het geen stereotype mag vinden.
Haha.

Nee chef, Kijkertje mag elke mening hebben. Ze krijgt alleen tegengas door haar mening als 'feit' te presenteren.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
  dinsdag 21 november 2017 @ 18:47:04 #144
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_175222761
quote:
10s.gif Op dinsdag 21 november 2017 18:39 schreef Daargaatze het volgende:

Als je dit zo leest kun je niet ontkennen dat het een stereotype is natuurlijk; gouden oorringen, kroeshaar, zwarte huidskleur. Slavernij.
Ik zat op basis van de beschrijving meer aan een Jack Sparrow achtig type te denken...
  Moderator dinsdag 21 november 2017 @ 18:47:20 #145
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_175222766
quote:
10s.gif Op dinsdag 21 november 2017 18:46 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Graag gedaan, het is alleen geen antwoord op mijn vraag hoe het nog steeds te linken zou zijn aan het bestaande racistische stereotype, ook al doe je het zelf niet.
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 18:33 schreef sp3c het volgende:

[..]

ik link het sowieso niet aan een racistisch stereotype dus ik ben niet helemaal de juiste persoon om deze vraag te beantwoorden
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_175222773
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 18:45 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

Laatst een filmpje van volgens mij deze heer gezien.
[ afbeelding ]

Alles is Nederland is gestolen van Afrika en zonder hun zouden we maar een stom koud landje zonder iets zijn. Afgezien van een pijnlijk gebrek aan historische kennis is het ook een mooie karaktermoord op mijn voorouders die voornamelijk uit arbeiders bestonden zonder een cent te makken met een enorm zwaar kutleven. Bovendien kan je zo'n persoon nooit tevreden maken, dus waarom überhaupt proberen?
Nee dat is het precies, ze zijn nooit tevreden. Het zijn mensen die gewoon niks beters te doen hebben als maar gillen over discriminatie. Tsja, je hoeft niet hier te blijven.
Ik zou best christen en verlost willen zijn, als de christenen er maar wat verloster uit zouden zien.
(Nietzsche)
pi_175222780
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 18:44 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Het gaat niet om een verbod. Het gaat om jouw opmerking dat Kijkertje het geen stereotype mag vinden.
Nogmaals: hij mag vinden wat hij wil. Het brengen als feit en zijn mening boven ieders mening in deze reeks brengen zal wat minder geaccepteerd worden.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_175222786
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 18:42 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Lekker joh, meteen huilen dat anderen het ook doen.
Altijd maar weer het zwartste willen zien in de mens. Geen wonder dat jij al die racistische en discriminerende politieke wijzigingen wil.

Ik dacht meer aan de rechterflank van de VS die tot aan Charlottesville met recht de slachtofferkaart kon trekken en kreeg toebedeeld door steeds meer mensen vanwege het constante eenzijdige geweld van extreemlinks.
pi_175222788
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 18:47 schreef sp3c het volgende:

[..]

[..]

Ok het is niet te linken dus :{w
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
  dinsdag 21 november 2017 @ 18:49:01 #150
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_175222792
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 18:46 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Er zit wel een groot verschil tussen iets niet racistisch vinden en gaan rellen als het veranderd wordt.
Waar staat rellen in het verhaal waar ik op reageer? Het is gewoon duidelijk dat ook in 1998 96% van de bevolking niet zat te wachten op die maar liefst 4% boeroepers...

En die cijfers zijn nog steeds niet veel veranderd.
pi_175222823
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 18:45 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

Laatst een filmpje van volgens mij deze heer gezien.
[ afbeelding ]

Alles is Nederland is gestolen van Afrika en zonder hun zouden we maar een stom koud landje zonder iets zijn. Afgezien van een pijnlijk gebrek aan historische kennis is het ook een mooie karaktermoord op mijn voorouders die voornamelijk uit arbeiders bestonden zonder een cent te makken met een enorm zwaar kutleven. Bovendien kan je zo'n persoon nooit tevreden maken, dus waarom überhaupt proberen?
Dat bedoel ik, alleen die arrogantie al
pi_175222824
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 18:47 schreef AchJa het volgende:

[..]

Ik zat op basis van de beschrijving meer aan een Jack Sparrow achtig type te denken...
Dat valt me mee gezien je reacties hier.
  Moderator dinsdag 21 november 2017 @ 18:50:38 #153
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_175222825
quote:
14s.gif Op dinsdag 21 november 2017 18:48 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Ok het is niet te linken dus :{w
in mijn ogen niet nee maar datzelfde geld voor de zwartere variant want
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 18:33 schreef sp3c het volgende:

[..]

ik link het sowieso niet aan een racistisch stereotype dus ik ben niet helemaal de juiste persoon om deze vraag te beantwoorden
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_175222833
quote:
14s.gif Op dinsdag 21 november 2017 18:47 schreef ietjefietje het volgende:

[..]

Nee dat is het precies, ze zijn nooit tevreden. Het zijn mensen die gewoon niks beters te doen hebben als maar gillen over discriminatie. Tsja, je hoeft niet hier te blijven.
Allemaal terug naar je eigen land idd. Al zijn ze hier geboren.
pi_175222834
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 18:49 schreef AchJa het volgende:

[..]

Waar staat rellen in het verhaal waar ik op reageer? Het is gewoon duidelijk dat 96% van de bevolking niet zit te wachten op die maar liefst 4% boeroepers...
Volgens mij zit 100 procent van de Friezen niet te wachten op volk dat vanuit een andere provincie komt om te 'protesteren'.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_175222839
quote:
10s.gif Op dinsdag 21 november 2017 18:46 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Graag gedaan, het is alleen geen antwoord op mijn vraag hoe het nog steeds te linken zou zijn aan het bestaande racistische stereotype, ook al doe je het zelf niet.
Er is geen bestaand racistisch stereotype over de kleur van zwarte piet. Slechts een zeer kleine minderheid gelooft dat.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  dinsdag 21 november 2017 @ 18:51:26 #157
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_175222845
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 18:46 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Haha.

Nee chef, Kijkertje mag elke mening hebben. Ze krijgt alleen tegengas door haar mening als 'feit' te presenteren.
Ja, precies wat ik bedoel. Meningen als feit presenteren, dat mogen alleen mensen met de juiste mening. Bonuspunten als je feiten tot mening bombardeert om ze makkelijk te kunnen verwerpen.
pi_175222854
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 18:49 schreef AchJa het volgende:

[..]

Waar staat rellen in het verhaal waar ik op reageer? Het is gewoon duidelijk dat ook in 1998 96% van de bevolking niet zat te wachten op die maar liefst 4% boeroepers...

En die cijfers zijn nog steeds niet veel veranderd.
Uhu
  dinsdag 21 november 2017 @ 18:52:29 #159
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_175222868
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 18:48 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Nogmaals: hij mag vinden wat hij wil. Het brengen als feit en zijn mening boven ieders mening in deze reeks brengen zal wat minder geaccepteerd worden.
Dat wordt alleen geaccepteerd als het de juiste mening is, ja.
pi_175222872
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 18:51 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Volgens mij zit 100 procent van de Friezen niet te wachten op volk dat vanuit een andere provincie komt om te 'protesteren'.
iig die tokkies op de snelweg niet :P
pi_175222878
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 18:51 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Ja, precies wat ik bedoel. Meningen als feit presenteren, dat mogen alleen mensen met de juiste mening. Bonuspunten als je feiten tot mening bombardeert om ze makkelijk te kunnen verwerpen.
Vertel, wat zijn de feiten? Waar komt ZP vandaan? :D
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
  dinsdag 21 november 2017 @ 18:53:10 #162
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_175222880
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 18:48 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

Altijd maar weer het zwartste willen zien in de mens. Geen wonder dat jij al die racistische en discriminerende politieke wijzigingen wil.

Ik dacht meer aan de rechterflank van de VS die tot aan Charlottesville met recht de slachtofferkaart kon trekken en kreeg toebedeeld door steeds meer mensen vanwege het constante eenzijdige geweld van extreemlinks.
Gewoon blijven afleiden hé. Het begint wel erg doorzichtig te worden.
  dinsdag 21 november 2017 @ 18:53:21 #163
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_175222890
quote:
14s.gif Op dinsdag 21 november 2017 18:50 schreef Daargaatze het volgende:

[..]

Dat valt me mee gezien je reacties hier.
Dus als ik zwarte piet wel prima vind zoals het nu gaat ben ik een racist ofzo? Of wat wil je eigenlijk zeggen?
pi_175222891
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 18:51 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Er is geen bestaand racistisch stereotype over de kleur van zwarte piet. Slechts een zeer kleine minderheid gelooft dat.
Ja dat is er wel en idd de meerderheid is daar blijkbaar niet van op de hoogte.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_175222892
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 18:51 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Er is geen bestaand racistisch stereotype over de kleur van zwarte piet. Slechts een zeer kleine minderheid gelooft dat.
Vraag me af hoe klein die ''minderheid'' is, het zijn er wel veel.
  Moderator dinsdag 21 november 2017 @ 18:53:30 #166
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_175222894
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 18:51 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Volgens mij zit 100 procent van de Friezen niet te wachten op volk dat vanuit een andere provincie komt om te 'protesteren'.
dat zal niet alleen voor Friezen gelden

het is natuurlijk een raar idee dat er mensen half Nederland doortouren om je feestje te komen verstieren ... dan kun je natuurlijk op verzet rekenen
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_175222912
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 18:39 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Volgens mij waren de snelwegblokkeerders niet links, niet afkomstig uit de grachtengordel, noch uitgeprocedeerde asielzoekers. Tuig waren ze wel.
De meeste Friezen kennen Amsterdam/Bijlmer alleen maar van artikelen in de Telegraaf :') moord zus, beroving hier, verkrachting daar. Ja die frieze telegraaflezers zijn wel tuig ja :D
  dinsdag 21 november 2017 @ 18:54:22 #168
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_175222917
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 18:49 schreef AchJa het volgende:

[..]

Waar staat rellen in het verhaal waar ik op reageer? Het is gewoon duidelijk dat ook in 1998 96% van de bevolking niet zat te wachten op die maar liefst 4% boeroepers...

En die cijfers zijn nog steeds niet veel veranderd.
Je bent nu aan het generaliseren. Dat mensen er zelf niets mis mee zien, betekent niet dat ze niet kunnen vinden dat die boeroepers het best fout mogen vinden.
pi_175222927
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 18:53 schreef AchJa het volgende:

[..]

Dus als ik zwarte piet wel prima vind zoals het nu gaat ben ik een racist ofzo? Of wat wil je eigenlijk zeggen?
Je zou best een racist kunnen zijn, dat weet je zelf. Kan ik niet beoordelen, tenzij je hier straks heel gekke uitspraken doet natuurlijk.
  dinsdag 21 november 2017 @ 18:55:04 #170
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_175222931
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 18:51 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Er is geen bestaand racistisch stereotype over de kleur van zwarte piet.
Dat is jouw mening. :D
pi_175222937
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 18:53 schreef sp3c het volgende:

[..]

dat zal niet alleen voor Friezen gelden

het is natuurlijk een raar idee dat er mensen half Nederland doortouren om je feestje te komen verstieren ... dan kun je natuurlijk op verzet rekenen
Inderdaad, gewoon verbieden tijdens intochten. ME staat erbij, politie, wat gezellig weer.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_175222947
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 18:55 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Dat is jouw mening. :D
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 18:53 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Vertel, wat zijn de feiten? Waar komt ZP vandaan? :D
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_175222949
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 18:53 schreef sp3c het volgende:

[..]

dat zal niet alleen voor Friezen gelden

het is natuurlijk een raar idee dat er mensen half Nederland doortouren om je feestje te komen verstieren ... dan kun je natuurlijk op verzet rekenen
maar dit is onzin, kul. Die anti pieten krijgen een plek buiten het zicht van de kiddies waar ze kunnen demonstreren. Niks feestje verstieren.
  dinsdag 21 november 2017 @ 18:55:54 #174
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_175222950
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 18:51 schreef Daargaatze het volgende:

Uhu
In 1 van de vorige delen is het uitvoerig ter sprake gekomen, de cijfers varieerden van ongeveer 80 tot 92% pro zwarte piet... Dus ja, een ruime meerderheid is nog steeds voor zwarte piet.
  dinsdag 21 november 2017 @ 18:56:27 #175
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_175222962
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 18:53 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Vertel, wat zijn de feiten? Waar komt ZP vandaan? :D
Wat is dat nou weer voor een domme vraag...
pi_175222963
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 18:53 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Gewoon blijven afleiden hé. Het begint wel erg doorzichtig te worden.
Zie hier waarom je sjw gemeenschap nooit gaat winnen. Zelfs medestanders krijgen nog een mes in de rug als ze de puurheidstest falen.
pi_175222993
quote:
6s.gif Op dinsdag 21 november 2017 18:53 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Ja dat is er wel en idd de meerderheid is daar blijkbaar niet van op de hoogte.
Wat een arrogantie :{w
Met zo'n instelling zal je niet ver komen in het leven.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_175222995
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 18:55 schreef Daargaatze het volgende:

[..]

maar dit is onzin, kul. Die anti pieten krijgen een plek buiten het zicht van de kiddies waar ze kunnen demonstreren. Niks feestje verstieren.
Die anti pieten kregen een A-locatie toegewezen aan de route van de optocht..
pi_175223004
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 18:56 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Wat is dat nou weer voor een domme vraag...
Inderdaad, er valt namelijk geen eenduidig antwoord op te geven.

Ik vind ZP helemaal niet 'racistisch', op geen enkele manier. Sommigen zien er wel racisme in en gaan die mening dan als 'feiten' bestempelen.

Maar zo werken wij niet 8}
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
  dinsdag 21 november 2017 @ 18:58:32 #180
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_175223011
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 18:56 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

Zie hier waarom je sjw gemeenschap nooit gaat winnen. Zelfs medestanders krijgen nog een mes in de rug als ze de puurheidstest falen.
Als medestanders bekritiseerd worden, 'falen ze de puurheidstest'. Als tegenstanders niet bekritiseerd worden, wordt het in de doofpot gestopt, houdt men elkaar de hand boven het hoofd en is er geen zelfkritiek.

Haters weten er altijd wel een draai aan te geven. Jouw favoriete draai is kennelijk de aandacht afleiden van het feit dat die snelwegblokkeerders tuig zijn.
pi_175223026
Dus dit soort types wonen daar.

pi_175223048
Is Sinterklaas nou een Spanjaard of een Turk?

Vragen, vragen. Maar 'jullie' hebben de waarheid in pacht, haha. :)
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_175223049
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 18:55 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

[..]

Zwarte Piet is ontstaan omdat gegoede families zwarte bediendes gingen gebruiken als knechtje van Sinterklaas (eind 18e, begin 19e eeuw). Dat ging 'het volk' (eerst nog plaatselijk) naspelen. Door de publicatie van Schenkman's boekje (1850) heeft dat zich over heel Nederland uitgebreid.

[ Bericht 0% gewijzigd door Kijkertje op 21-11-2017 19:14:57 ]
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
  Moderator dinsdag 21 november 2017 @ 19:00:43 #184
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_175223056
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 18:55 schreef Daargaatze het volgende:

[..]

maar dit is onzin, kul. Die anti pieten krijgen een plek buiten het zicht van de kiddies waar ze kunnen demonstreren. Niks feestje verstieren.
ik kan me heel goed voorstellen dat dat zo overkomt hoor, zeker met de (overdreven) aandacht voor de activiteiten van die figuren in voorgaande jaren.
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_175223064
quote:
6s.gif Op dinsdag 21 november 2017 18:53 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Ja dat is er wel en idd de meerderheid is daar blijkbaar niet van op de hoogte.
Als de meerderheid niet op de hoogte is dat iets racistisch is dan is het bijna per definitie niet racistisch. Tenzij de meerderheid niet weet wat racisme is, maar dat lijkt mij moeilijk in Nederland.
pi_175223066
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 18:57 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Wat een arrogantie :{w
Met zo'n instelling zal je niet ver komen in het leven.
Google is your friend. Het is geschiedenis en niet iets wat ik bedenk.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_175223072
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 18:55 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Dat is jouw mening. :D
Ik breng het dan ook niet als feit itt sommige hier.
Het is wel een mening die door het overgrote deel van Nederland word gedeeld.

Die inzittenden vinden iedereen een vuile racist. Van de busbedrijven tot alle agenten, burgemeesters, rechters en blanke inwoners van Nederland.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  dinsdag 21 november 2017 @ 19:02:46 #188
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_175223105
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 18:54 schreef Daargaatze het volgende:

[..]

Je zou best een racist kunnen zijn, dat weet je zelf. Kan ik niet beoordelen, tenzij je hier straks heel gekke uitspraken doet natuurlijk.
Nu ik het toch over een piraat had, moet er ondertussen niet eens iets van dit type gevonden worden?

pi_175223143
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 19:01 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

Als de meerderheid niet op de hoogte is dat iets racistisch is dan is het bijna per definitie niet racistisch. Tenzij de meerderheid niet weet wat racisme is, maar dat lijkt mij moeilijk in Nederland.
Dat de meerderheid het niet racistisch bedoelt is iets anders. Daardoor wordt het bestaande racistische stereotype niet ineens minder racistisch, dat is nog steeds zo.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_175223152
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 19:02 schreef AchJa het volgende:

[..]

Nu ik het toch over een piraat had, moet er ondertussen niet eens iets van dit type gevonden worden?

[ afbeelding ]
Beetje racistisch wel ja.
pi_175223154
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 18:58 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Als medestanders bekritiseerd worden, 'falen ze de puurheidstest'. Als tegenstanders niet bekritiseerd worden, wordt het in de doofpot gestopt, houdt men elkaar de hand boven het hoofd en is er geen zelfkritiek.

Haters weten er altijd wel een draai aan te geven. Jouw favoriete draai is kennelijk de aandacht afleiden van het feit dat die snelwegblokkeerders tuig zijn.
Afleiding door in je eerste zin te zeggen dat ze tuig zijn en geen haar beter dan de op een na meest gewelddadige politieke stroming van het moment. Rare definitie van afleiding heb jij.
  dinsdag 21 november 2017 @ 19:14:34 #192
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_175223387
quote:
6s.gif Op dinsdag 21 november 2017 19:00 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Zwarte Piet is ontstaan omdat gegoede families zwarte bediendes gingen gebruiken als knechtje van Sinterklaas (eind 18e, begin 19e eeuw). Dat ging 'het volk' (eerst nog plaatselijk) naspelen. Door de publicatie van Schenkman's boekje heeft dat zich over heel Nederland uitgebreid.
Schenkman is geen bijbel. Er is geen boek waarin precies staat hoe je Sinterklaas moet vieren.

Dat is dan ook de hele kwestie.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_175223410
https://www.nrc.nl/nieuws/2017/11/21/wat-als-zwarte-activisten-een-bus-met-pvvers-hadden-tegengehouden-14149320-a1582062

De grachtengordel is in blinde paniek. Het hersenspoelen van de nuchtere Friezen met linkse prul propaganda is niet gelukt.
  dinsdag 21 november 2017 @ 19:19:03 #194
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_175223474
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 18:54 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Je bent nu aan het generaliseren. Dat mensen er zelf niets mis mee zien, betekent niet dat ze niet kunnen vinden dat die boeroepers het best fout mogen vinden.
Dat mogen ze vinden, ik vind sommige dingen van anderen ook fout. Alleen begrijpt bijna iedereen in Nederland dat er nou eenmaal dingen bestaan waar je je niet in kan vinden maar daar heb je maar mee te leven. En dat betekent dus niet dat je moedwillig een Sinterklaasfeest gaat bezoeken of dat je pokhouterig het Sinterklaasjournaal gaat kijken als je dat allemaal maar stom en racistisch vindt...

Bijna iedereen in Nederland kan dat behalve 4% boeroepers, die kunnen niet 3 weken denken: "hey, 's lands wijs, 's lands eer" en het zal allemaal wel.
pi_175223567
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 november 2017 19:14 schreef thedeedster het volgende:

[..]

Schenkman is geen bijbel. Er is geen boek waarin precies staat hoe je Sinterklaas moet vieren.

Dat is dan ook de hele kwestie.
Net zoals sommigen de Christelijke god zien als een liefdevol wezen en sommigen als een moordlustige narcist, zo zitten er ook verschillen in hoe mensen tegen ZP aankijken. :P

En ja, een deel van de mensen ziet er een smakeloze racistische negerkarikatuur in.

Die perceptie is niet goed of fout. Het is wel de realiteit.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_175223578
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 november 2017 19:14 schreef thedeedster het volgende:

[..]

Schenkman is geen bijbel. Er is geen boek waarin precies staat hoe je Sinterklaas moet vieren.

Dat is dan ook de hele kwestie.
Klopt, Schenkman is idd geen God en zijn boekje is geen Bijbel. Ik begrijp niet waarom dit steeds weer door pro-Pieten beweerd wordt. Schenkman was niet eens een voorstander van slavernij! Dat 'het volk' bij de Sinterklaasviering steeds meer racistische kenmerken zijn gaan toevoegen aan Schenkman's figuur is niet zijn fout.

Edit: bovendien was een zwarte bediende als knecht van Sinterklaas al lang voor het boekje van Schenkman een gebruik geworden onder gegoede families.

[ Bericht 4% gewijzigd door Kijkertje op 21-11-2017 19:28:12 ]
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_175223685
Wat zou er gebeuren als een groep donkere Nederlanders de snelweg blokkeert om een betoging van PVV’ers te voorkomen? En wat als die vervolgens afgelast wordt omdat er vermoedens zijn dat de donkere groep zwaar vuurwerk wil afsteken? Zou de politie gezellig met ze keuvelen en de blokkade bijna een uur laten aanhouden? Zouden ze als helden geëerd worden omdat ze een racistische betoging tegenhielden en in een gemoedelijke setting hun verhaal mogen doen bij talkshows? Zou onze premier hun acties vergoelijken?

Nee: het land zou te klein zijn. Ze zouden als terroristen gearresteerd worden. De multiculturele samenleving zou mislukt zijn. Witte integratie-experts zouden overuren draaien. Deze dubbele standaard laat zien hoe racistisch Nederland is.


Dit is dan wel weer waarheid.
pi_175223743
Wat al die columnisten en racisme roepers niet snappen is dat de Friezen gewoon niet zitten te wachten op wat ze zelf noemen 'gedonder'.

Zij denken, ga lekker in Amsterdam staan met je spandoek en laat ons met rust. Dat had iedere Nederlander je met een halve hersencel kunnen vertellen.

Nog een leuk experiment voor de linkse demonstranten gekkies. Ga eens een anti-carnaval demonstratie houden in Brabant en laat ons weten hoe het afloopt. :')


quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 19:26 schreef Daargaatze het volgende:
Wat zou er gebeuren als een groep donkere Nederlanders de snelweg blokkeert om een betoging van PVV’ers te voorkomen? En wat als die vervolgens afgelast wordt omdat er vermoedens zijn dat de donkere groep zwaar vuurwerk wil afsteken? Zou de politie gezellig met ze keuvelen en de blokkade bijna een uur laten aanhouden? Zouden ze als helden geëerd worden omdat ze een racistische betoging tegenhielden en in een gemoedelijke setting hun verhaal mogen doen bij talkshows? Zou onze premier hun acties vergoelijken?

Nee: het land zou te klein zijn. Ze zouden als terroristen gearresteerd worden. De multiculturele samenleving zou mislukt zijn. Witte integratie-experts zouden overuren draaien. Deze dubbele standaard laat zien hoe racistisch Nederland is.


Dit is dan wel weer waarheid.
Dat doet de politie toch altijd? Ik bedoel, laatst met die Marokkanen nog. Er gooien er een paar vuurwerk naar de politie en de agent zegt: "Tja, zo blij zijn de mensen". Laten we nu niet net doen alsof de politie andere relschoppers wel keihard aanpakt, want dat doen ze gewoon niet.
  dinsdag 21 november 2017 @ 19:29:11 #199
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_175223750
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 19:26 schreef Daargaatze het volgende:
Wat zou er gebeuren als een groep donkere Nederlanders de snelweg blokkeert om een betoging van PVV’ers te voorkomen? En wat als die vervolgens afgelast wordt omdat er vermoedens zijn dat de donkere groep zwaar vuurwerk wil afsteken? Zou de politie gezellig met ze keuvelen en de blokkade bijna een uur laten aanhouden? Zouden ze als helden geëerd worden omdat ze een racistische betoging tegenhielden en in een gemoedelijke setting hun verhaal mogen doen bij talkshows? Zou onze premier hun acties vergoelijken?

Nee: het land zou te klein zijn. Ze zouden als terroristen gearresteerd worden. De multiculturele samenleving zou mislukt zijn. Witte integratie-experts zouden overuren draaien. Deze dubbele standaard laat zien hoe racistisch Nederland is.


Dit is dan wel weer waarheid.
De blokkade van de Erasmusbrug in Rotterdam liet al zien dat het tegendeel van wat jij zegt waar is. Er zou nauwelijks tot niet over bericht worden.
pi_175223790
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 19:26 schreef Daargaatze het volgende:
Wat zou er gebeuren als een groep donkere Nederlanders de snelweg blokkeert om een betoging van PVV’ers te voorkomen? En wat als die vervolgens afgelast wordt omdat er vermoedens zijn dat de donkere groep zwaar vuurwerk wil afsteken? Zou de politie gezellig met ze keuvelen en de blokkade bijna een uur laten aanhouden? Zouden ze als helden geëerd worden omdat ze een racistische betoging tegenhielden en in een gemoedelijke setting hun verhaal mogen doen bij talkshows? Zou onze premier hun acties vergoelijken?

Nee: het land zou te klein zijn. Ze zouden als terroristen gearresteerd worden. De multiculturele samenleving zou mislukt zijn. Witte integratie-experts zouden overuren draaien. Deze dubbele standaard laat zien hoe racistisch Nederland is.


Dit is dan wel weer waarheid.
Wat als, wat als ...
Dat is niet gebeurd
Dus loop niet te zwaaien met je racisme kaart
pi_175223791
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 19:28 schreef Nintex het volgende:
Wat al die columnisten en racisme roepers niet snappen is dat de Friezen gewoon niet zitten te wachten op wat ze zelf noemen 'gedonder'.
Ah, nog zo 1 die begrip kan opbrengen voor wetsovertredingen.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_175223825
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 19:28 schreef Nintex het volgende:
Wat al die columnisten en racisme roepers niet snappen is dat de Friezen gewoon niet zitten te wachten op wat ze zelf noemen 'gedonder'.

Dan moeten ze er ook geen landelijke intocht houden.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_175223832
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 19:26 schreef Daargaatze het volgende:
Wat zou er gebeuren als een groep donkere Nederlanders de snelweg blokkeert om een betoging van PVV’ers te voorkomen? En wat als die vervolgens afgelast wordt omdat er vermoedens zijn dat de donkere groep zwaar vuurwerk wil afsteken? Zou de politie gezellig met ze keuvelen en de blokkade bijna een uur laten aanhouden? Zouden ze als helden geëerd worden omdat ze een racistische betoging tegenhielden en in een gemoedelijke setting hun verhaal mogen doen bij talkshows? Zou onze premier hun acties vergoelijken?

Nee: het land zou te klein zijn. Ze zouden als terroristen gearresteerd worden. De multiculturele samenleving zou mislukt zijn. Witte integratie-experts zouden overuren draaien. Deze dubbele standaard laat zien hoe racistisch Nederland is.


Dit is dan wel weer waarheid.
Bij zo goed als iedere betoging van Pegida waren de AFA activisten bezig om het demonstreren onmogelijk te maken. Vaak vergezelt van ernstig geweld.

Maar goed, als deze briefschrijver met zulke onzinnige vergelijkingen komt en er zulke rare gedachten over racisme op na houd, dan kan je je maar beter niet met de zwartepietendiscussie bemoeien.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  dinsdag 21 november 2017 @ 19:38:29 #204
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_175223892
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 19:15 schreef Nintex het volgende:
https://www.nrc.nl/nieuws/2017/11/21/wat-als-zwarte-activisten-een-bus-met-pvvers-hadden-tegengehouden-14149320-a1582062

De grachtengordel is in blinde paniek. Het hersenspoelen van de nuchtere Friezen met linkse prul propaganda is niet gelukt.
Man, man, man....

quote:
Wat zou er gebeuren als een groep donkere Nederlanders de snelweg blokkeert om een betoging van PVV’ers te voorkomen? En wat als die vervolgens afgelast wordt omdat er vermoedens zijn dat de donkere groep zwaar vuurwerk wil afsteken? Zou de politie gezellig met ze keuvelen en de blokkade bijna een uur laten aanhouden? Zouden ze als helden geëerd worden omdat ze een racistische betoging tegenhielden en in een gemoedelijke setting hun verhaal mogen doen bij talkshows? Zou onze premier hun acties vergoelijken?

Nee: het land zou te klein zijn. Ze zouden als terroristen gearresteerd worden. De multiculturele samenleving zou mislukt zijn. Witte integratie-experts zouden overuren draaien. Deze dubbele standaard laat zien hoe racistisch Nederland is.
Nee, lul niet zo slap... We kennen toch ook die Laat ze niet lopen! club? Die er ook alles aan doet om bv het leven van Geert Wilders helemaal zuur te maken? Of is dat geoorloofd protest wat even vergeten wordt?
pi_175223955
quote:
15s.gif Op dinsdag 21 november 2017 19:31 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ah, nog zo 1 die begrip kan opbrengen voor wetsovertredingen.
Wat wil je dan doen? Met drie man weekend politie Friese boeren te lijf gaan?

Ik kwam er vroeger jaarlijks op bezoek bij mijn oom en tante. Een best aardig volkje, maar ze hadden toen al een pest hekel aan alles dat Randstad was
De hobby's toen waren zeilen, fazanten jagen en karbiet schieten.

Aangezien de linkse mensjes in de randstad helemaal krankjorum zijn geworden met gender relativering, islamisering en om iedere poep en scheet racisme roepen denk ik dat Friezen er inmiddels nog meer een afkeer van hebben gekregen.

Daarbij was de wetsovertrediing de demonstratie, de burgemeester had die namelijk verboden.
De demonstranten hadden daar helemaal niets te zoeken met hun oostblok bus.
pi_175223976
Eerst lopen janken dat hun rechten om te demonstreren werden aangetast, en nu opruien om een PVV bus te gaan blokkeren :')

En dan nog denken dat 3/4 Nederland ene moer om de PVV geeft :')_!
pi_175223995
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 19:43 schreef Nintex het volgende:

[..]

Wat wil je dan doen? Met drie man weekend politie Friese boeren te lijf gaan?
Ik zou ieg de betreffende daders vervolgen, daar wordt momenteel aan gewerkt.

quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 19:43 schreef Nintex het volgende:

Ik kwam er vroeger jaarlijks op bezoek bij mijn oom en tante. Een best aardig volkje, maar ze hadden toen al een pest hekel aan alles dat Randstad was
Waar die boeren wel of niet de pest aan hebben is juridisch gezien compleet oninteressant.

quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 19:43 schreef Nintex het volgende:

Daarbij was de wetsovertrediing de demonstratie, de burgemeester had die namelijk verboden.
De demonstranten hadden daar helemaal niets te zoeken met hun oostblok bus.
Ehh, nee. Er was een vergunning afgegeven om die demonstratie bij de intocht te houden.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_175224027
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 19:43 schreef Nintex het volgende:

[..]

Wat wil je dan doen? Met drie man weekend politie Friese boeren te lijf gaan?

Ik kwam er vroeger jaarlijks op bezoek bij mijn oom en tante. Een best aardig volkje, maar ze hadden toen al een pest hekel aan alles dat Randstad was
De hobby's toen waren zeilen, fazanten jagen en karbiet schieten.

Aangezien de linkse mensjes in de randstad helemaal krankjorum zijn geworden met gender relativering, islamisering en om iedere poep en scheet racisme roepen denk ik dat Friezen er inmiddels nog meer een afkeer van hebben gekregen.

Daarbij was de wetsovertrediing de demonstratie, de burgemeester had die namelijk verboden.
De demonstranten hadden daar helemaal niets te zoeken met hun oostblok bus.
Waarom beginnen ze dan aan een landelijke intocht. Hou het lekker provinciaal. Heb je ook geen last van linkse mensjes en de randstad. En alsof er in Friesland geen mensen links zijn, man, man, man :|W
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_175224099
quote:
13s.gif Op dinsdag 21 november 2017 19:46 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Waarom beginnen ze dan aan een landelijke intocht. Hou het lekker provinciaal. Heb je ook geen last van linkse mensjes en de randstad. En alsof er in Friesland geen mensen links zijn, man, man, man :|W
Alsof provincies geen deel uitmaken van landelijk? Er zijn er genoeg van heinde en verre gekomen naar de intocht en die hebben er samen een groot feest van gemaakt.
pi_175224119
quote:
2s.gif Op dinsdag 21 november 2017 19:50 schreef Mojo.jojo het volgende:

[..]

Alsof provincies geen deel uitmaken van landelijk?
Het lijkt erop dat er nogal wat friezen zijn die denken dat Friesland een aparte staat is waarin zij het voor het zeggen hebben.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_175224157
quote:
2s.gif Op dinsdag 21 november 2017 19:50 schreef Mojo.jojo het volgende:

[..]

Alsof provincies geen deel uitmaken van landelijk? Er zijn er genoeg van heinde en verre gekomen naar de intocht en die hebben er samen een groot feest van gemaakt.
Tuurlijk wel maar accepteer dan ook het landelijke demonstratierecht van mensen uit andere provincies.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
  dinsdag 21 november 2017 @ 19:53:29 #212
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_175224158
quote:
13s.gif Op dinsdag 21 november 2017 19:46 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Waarom beginnen ze dan aan een landelijke intocht. Hou het lekker provinciaal. Heb je ook geen last van linkse mensjes en de randstad. En alsof er in Friesland geen mensen links zijn, man, man, man :|W
Wat loop je nou steeds te bazelen met je "landelijke intocht"? Het enige landelijke eraan is dat de NPO staat te filmen. Elk fucking kutdorp t/m Schubbekutteveen aan toe heeft op die dag zijn eigen sinterklaas intocht... Ook in de randstad hebben ze wel een aantal intochten waaruit gekozen kan worden dus blijf dan lekker thuis protesteren.
pi_175224184
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 19:53 schreef AchJa het volgende:

[..]

Wat loop je nou steeds te bazelen met je "landelijke intocht"? Het enige landelijke eraan is dat de NPO staat te filmen. Elk fucking kutdorp t/m Schubbekutteveen aan toe heeft op die dag zijn eigen sinterklaas intocht... Ook in de randstad hebben ze wel een aantal intochten waaruit gekozen kan worden dus blijf dan lekker thuis protesteren.
Ja en dat noemen we de landelijke intocht. Dat is wat er jaarlijks wordt uitgezonden door de NPO.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_175224199
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 19:53 schreef AchJa het volgende:

[..]

Wat loop je nou steeds te bazelen met je "landelijke intocht"? Het enige landelijke eraan is dat de NPO staat te filmen. Elk fucking kutdorp t/m Schubbekutteveen aan toe heeft op die dag zijn eigen sinterklaas intocht... Ook in de randstad hebben ze wel een aantal intochten waaruit gekozen kan worden dus blijf dan lekker thuis protesteren.
Het recht om te demonstreren is nog steeds een landelijk iets en niet een provinciaal iets.

De keuze voor de intocht waar de NPO staat te filmen lijkt me wel begrijpelijk.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_175224217
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 19:54 schreef Molurus het volgende:

[..]

Het recht om te demonstreren is nog steeds een landelijk iets en niet een provinciaal iets.

De keuze voor de intocht waar de NPO staat te filmen lijkt me wel begrijpelijk.
Oh is dat een recht
"A lie is a lie even if everyone believes it. The truth is the truth even if no one believes it."
pi_175224248
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 19:55 schreef StaceySinger het volgende:

[..]

Oh is dat een recht
Huh :?
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_175224252
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 19:55 schreef StaceySinger het volgende:

[..]

Oh is dat een recht
Ja, dat is een recht.

Landen waar niet gedemonstreerd mag worden zijn zonder uitzondering het soort landen waar je een sinterklaasfeestje al helemaal op je buik kunt schrijven trouwens.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  dinsdag 21 november 2017 @ 19:57:46 #218
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_175224275
quote:
6s.gif Op dinsdag 21 november 2017 19:54 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Ja en dat noemen we de landelijke intocht. Dat is wat er jaarlijks wordt uitgezonden door de NPO.
Betrokkene doet net alsof er 1 intocht is en dat er daarom daar gedemonstreerd wordt... Ze hadden het natuurlijk ook dichter bij huis kunnen zoeken.
  dinsdag 21 november 2017 @ 19:58:43 #219
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_175224301
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 19:54 schreef Molurus het volgende:

[..]

Het recht om te demonstreren is nog steeds een landelijk iets en niet een provinciaal iets.

De keuze voor de intocht waar de NPO staat te filmen lijkt me wel begrijpelijk.
En als je het provinciaal aanpakt gaan ze niet demonstreren ofzo? Of wat wil je nou?
pi_175224355
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 19:58 schreef AchJa het volgende:

[..]

En als je het provinciaal aanpakt gaan ze niet demonstreren ofzo? Of wat wil je nou?
Als ik stichting KOZP was zou ik gaan demonstreren bij de intocht die de meeste media-aandacht krijgt. Jij niet?
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_175224383
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 19:57 schreef AchJa het volgende:

[..]

Betrokkene doet net alsof er 1 intocht is en dat er daarom daar gedemonstreerd wordt... Ze hadden het natuurlijk ook dichter bij huis kunnen zoeken.
Er is 1 intocht die door de NPO wordt uitgezonden en dat noemen we de landelijke intocht. Zo moeilijk is dat niet hoor. En natuurlijk is juist dat het doelwit van Anti-Pieten om de voor de hand liggende reden: publiciteit.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_175224411
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 19:56 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ja, dat is een recht.

Landen waar niet gedemonstreerd mag worden zijn zonder uitzondering het soort landen waar je een sinterklaasfeestje al helemaal op je buik kunt schrijven trouwens.
In vorige demonstraties zijn er nogal wat opgepakt . (60 of 70?)
De leider is veroordeeld in hoger beroep.
Deze hele groep demonstranten is nauwelijks te vertrouwen.
De beslissing om het zooitje ongeregeld terug te sturen was een goeie.
Uiteindelijk gaat het erom dat de kids een leuke dag hadden w/
"A lie is a lie even if everyone believes it. The truth is the truth even if no one believes it."
pi_175224448
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 20:03 schreef StaceySinger het volgende:

[..]

De beslissing om het zooitje ongeregeld terug te sturen was een goeie.
De aanleiding voor die beslissing had 100% te maken met het gedrag van pro-pieten.

Vind je dat gedrag ook goed?
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_175224450
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 20:03 schreef StaceySinger het volgende:

[..]

In vorige demonstraties zijn er nogal wat opgepakt . (60 of 70 ?)
De leider is veroordeeld in hoger beroep.
Deze hele groep demonstranten is nauwelijks te vertrouwen.
De beslissing om het zooitje ongeregeld terug te sturen was een goeie.
Uiteindelijk gaat het erom dat de kids een leuke dag hadden w/
Negatief of positief het gaat om aandacht, het zijn net borderliners
pi_175224489
Ik snap sws niet waarom er zo afgegeven wordt op de Randstad. De Zwarte Piet-traditie is ontstaan in de Randstad. De provincies volgden dat voorbeeld pas later hierin.

Waaruit maar weer blijkt dat culturele veranderingen meestal ontstaan in de Randstad maar ook daar als eerste weer verdwijnen als zo'n traditie verouderd.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_175224526
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 20:05 schreef Molurus het volgende:

[..]

De aanleiding voor die beslissing had 100% te maken met het gedrag van pro-pieten.

Vind je dat gedrag ook goed?
Oh waar staat dat ?
"A lie is a lie even if everyone believes it. The truth is the truth even if no one believes it."
pi_175224535
quote:
6s.gif Op dinsdag 21 november 2017 20:07 schreef Kijkertje het volgende:

Ik snap sws niet waarom er zo afgegeven wordt op de Randstad. De Zwarte Piet-traditie is ontstaan in de Randstad. De provincies volgden dat voorbeeld pas later hierin.

Waaruit maar weer blijkt dat culturele veranderingen meestal ontstaan in de Randstad maar ook daar als eerste weer verdwijnen als zo'n traditie verouderd.
Ach, met dat in gedachten is het wellicht ook niet zo vreemd dat juist in het landelijke deel van Nederland meer weerstand bestaat tegen verandering.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  dinsdag 21 november 2017 @ 20:10:02 #228
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_175224542
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 20:01 schreef Molurus het volgende:

Als ik stichting KOZP was zou ik gaan demonstreren bij de intocht die de meeste media-aandacht krijgt. Jij niet?
quote:
6s.gif Op dinsdag 21 november 2017 20:02 schreef Kijkertje het volgende:

Er is 1 intocht die door de NPO wordt uitgezonden en dat noemen we de landelijke intocht. Zo moeilijk is dat niet hoor. En natuurlijk is juist dat het doelwit van Anti-Pieten om de voor de hand liggende reden: publiciteit.
Dus het volgende slaat feitelijk nergens op?:

quote:
13s.gif Op dinsdag 21 november 2017 19:46 schreef Kijkertje het volgende:

Waarom beginnen ze dan aan een landelijke intocht. Hou het lekker provinciaal. Heb je ook geen last van linkse mensjes en de randstad. En alsof er in Friesland geen mensen links zijn, man, man, man :|W
pi_175224552
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 20:09 schreef StaceySinger het volgende:

[..]

Oh waar staat dat ?
Lees de verklaring van de burgemeester even.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_175224588
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 20:10 schreef AchJa het volgende:

[..]

[..]

Dus het volgende slaat feitelijk nergens op?:

[..]

Waarom niet? Ik stip generalisaties aan.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
  dinsdag 21 november 2017 @ 20:13:50 #231
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_175224635
quote:
10s.gif Op dinsdag 21 november 2017 18:08 schreef AchJa het volgende:
Ik zag het racisme in volle vaart op me af komen met vuisten in de lucht en vuur in de ogen.

[sneu verhaaltje van een deugtrol]

VN

Nou het is wat meid... :') :') :') _O-
Ik heb het hele verhaaltje even doorgelezen, maar heb er werkelijk geen spoortje van "racisme" in kunnen ontdekken. _O- :')
pi_175224636
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 20:10 schreef Molurus het volgende:

[..]

Lees de verklaring van de burgemeester even.
Minister Ollongren achter burgemeester Dokkum

'Het recht van demonstreren is een belangrijk recht. Maar het lokale gezag wel elke keer de afweging maken of het ook kan. De burgemeester moet de risico's afwegen. Dat is in Dokkum gebeurd en daarom is de demonstratie niet doorgegaan.'
"A lie is a lie even if everyone believes it. The truth is the truth even if no one believes it."
pi_175224696
Waarom wordt de KOZP links genoemd, ik vind er zo weinig links aan, omdat ze tegen racisme zijn?
Ik vind het een belediging voor links
pi_175224712
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 20:13 schreef AchJa het volgende:

[..]

Je stipt helemaal niks aan, aangezien die demo's toch wel blijven doorgaan.
Die gaan natuurlijk door en iig bij landelijke intochten. Dus als je als provincialen niet zit te wachten op demonstraties organiseer die specifieke intocht dan ook niet.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_175224731
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 20:14 schreef StaceySinger het volgende:

[..]

Minister Ollongren achter burgemeester Dokkum

'Het recht van demonstreren is een belangrijk recht. Maar het lokale gezag wel elke keer de afweging maken of het ook kan. De burgemeester moet de risico's afwegen. Dat is in Dokkum gebeurd en daarom is de demonstratie niet doorgegaan.'
Vanwege de dreiging van wegblokkades, door pro-pieten. En het gerucht dat er mensen onderweg waren met zwaar vuurwerk.

Nou is er bewust uit de verklaring weggelaten welke partij dat zware vuurwerk bij zich had. Dus je mag wat mij betreft de mogelijkheid openhouden dat daar anti-pieten onderweg waren om te gaan schieten op kinderen.

Maar geloof je dat ook? Ik niet.

Het is niet de meest sympathieke club, en ze hebben al eerder op een aantal manieren wetten overtreden. Maar ik verdenk ze niet van plannen om met zwaar vuurwerk op kinderen te gaan schieten.

De enige logische conclusie is dat dat meer pro-piet friezen waren.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_175224758
NRC impliceert in het artikel trouwens heel venijnig dat er geweld is gebruikt
"Kevin krijgt klappen!" terwijl dat niet is gebeurd. FAKE NEWS.

De drama queens bij het NRC zijn nog wat hot takes vergeten.

- Populistische Friese ondernemer is de nieuwe Donald Trump van de lage landen
- Hoe wisten de Friezen dat de bus kwam? RUSSEN!

Man man man wat een krant. Je zou er je reet mee afvegen, maar het is zelfs nog waardelozer dan toilet papier.

Mensen met een halve hersencel:
- Friese boeren blokkeren snelweg, lol, go Friese boeren _O-

NRC drama queens:
- Dit is het begin van een nieuwe Holocaust ik weet nu precies wat zwarten dagelijks moeten meemaken en heb dezelfde ellende moeten doorstaan als Martin Luther King en Anne Frank. 8)7

Pick your team zou ik zeggen. :7
  dinsdag 21 november 2017 @ 20:18:36 #238
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_175224762
quote:
6s.gif Op dinsdag 21 november 2017 20:17 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Die gaan natuurlijk door en iig bij landelijke intochten. Dus als je als provincialen niet zit te wachten op demonstraties organiseer die specifieke intocht dan ook niet.
Ah, de omgekeerde oplossing... :')

"We willen geen demo dus organiseren we geen intocht! Dat zal ze leren!"... _O- _O-
pi_175224790
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 20:17 schreef Molurus het volgende:

[..]

Vanwege de dreiging van wegblokkades, door pro-pieten. En het gerucht dat er mensen onderweg waren met zwaar vuurwerk.

Nou is er bewust uit de verklaring weggelaten welke partij dat zware vuurwerk bij zich had. Dus je mag wat mij betreft de mogelijkheid openhouden dat daar anti-pieten onderweg waren om te gaan schieten op kinderen.

Maar geloof je dat ook? Ik niet.

Het is niet de meest sympathieke club, en ze hebben al eerder op een aantal manieren wetten overtreden. Maar ik verdenk ze niet van plannen om met zwaar vuurwerk op kinderen te gaan schieten.

De enige logische conclusie is dat dat meer pro-piet friezen waren.
Zwaar vuurwerk past precies in het beeld van een steeds verder radicaliserende KZOP. Nog even en dat onfrisse clubje is net zo extremistisch als Antifa.
pi_175224802
quote:
6s.gif Op dinsdag 21 november 2017 20:17 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Die gaan natuurlijk door en iig bij landelijke intochten. Dus als je als provincialen niet zit te wachten op demonstraties organiseer die specifieke intocht dan ook niet.
Als burgemeester kun je demonstraties verbieden op die dag
pi_175224824
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 20:16 schreef Bottendaal het volgende:
Waarom wordt de KOZP links genoemd, ik vind er zo weinig links aan, omdat ze tegen racisme zijn?
Ik vind het een belediging voor links
Dat is dan ook het nieuwe links; identity politics, overgewaaid vanuit de VS. GL en D66 zijn er al volop mee bezig.
  dinsdag 21 november 2017 @ 20:21:53 #242
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_175224829
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 20:16 schreef Bottendaal het volgende:
Waarom wordt de KOZP links genoemd, ik vind er zo weinig links aan, omdat ze tegen racisme zijn?
Ik vind het een belediging voor links
Ik vindt de hele ZP-discussie sowieso niet echt een politieke discussie. Zat linkse mensen (waaronder ikzelf) die voor Zwarte Piet zijn.
pi_175224843
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 20:18 schreef AchJa het volgende:

[..]

Ah, de omgekeerde oplossing... :')

"We willen geen demo dus organiseren we geen intocht! Dat zal ze leren!"... _O- _O-
Geen landelijke intocht :)
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_175224871
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 20:21 schreef beantherio het volgende:

[..]

Ik vindt de hele ZP-discussie sowieso niet echt een politieke discussie. Zat linkse mensen (waaronder ikzelf) die voor Zwarte Piet zijn.
De linkse beweging (afgezien van misschien de SP) is gekaapt door cultureel marxisten.

Geen idee wat links nog voor jan de arbeider doet, afgezien van hen op laten draaien voor de kosten van asielhuisvesting.
  dinsdag 21 november 2017 @ 20:23:46 #245
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_175224874
quote:
13s.gif Op dinsdag 21 november 2017 20:22 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Geen landelijke intocht :)
Ik zou daar wel voor zijn. Laat iedere gemeente het zelf bepalen. Sinterklaas zou sowieso meer een knus kleinschalig feest moeten zijn.
pi_175224905
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 20:23 schreef beantherio het volgende:

[..]

Ik zou daar wel voor zijn. Laat iedere gemeente het zelf bepalen. Sinterklaas zou sowieso meer een knus kleinschalig feest moeten zijn.
Ieder dorp of stad in Nederland dat niet geislamiseerd is of uitgestorven heeft sowieso een sinterklaas intocht. NPO kiest er gewoon eentje uit voor de kinderen die daar niet naartoe kunnen.

Het enige nuttige dat de NPO het hele jaar doet eigenlijk :')
pi_175224920
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 20:20 schreef Arthur_Spooner het volgende:

[..]

Zwaar vuurwerk past precies in het beeld van een steeds verder radicaliserende KZOP. Nog even en dat onfrisse clubje is net zo extremistisch als Antifa.
En wegblokkades opwerpen omdat je het niet eens bent met het besluit van de gemeente om een vergunning om te demonstreren af te geven is zeker helemaal niet extremistisch?
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_175224941
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 20:23 schreef beantherio het volgende:

[..]

Ik zou daar wel voor zijn. Laat iedere gemeente het zelf bepalen. Sinterklaas zou sowieso meer een knus kleinschalig feest moeten zijn.
Die blackface schreeuwende Black Panthers laten zich daar echt niet door stoppen. Ze gaan naar de landelijke intocht omdat ze daar de meeste ophef kunnen veroorzaken.

Schrap je die, dan gaan ze gewoon naar de intocht waar ze dan de meeste ellende aan kunnen richten. Die types zeggen het in iedere video: wij stoppen pas als zwarte piet overal en helemaal verdwenen is.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  dinsdag 21 november 2017 @ 20:27:08 #249
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_175224953
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 20:23 schreef Nintex het volgende:

[..]

De linkse beweging (afgezien van misschien de SP) is gekaapt door cultureel marxisten.

Geen idee wat links nog voor jan de arbeider doet, afgezien van hen op laten draaien voor de kosten van asielhuisvesting.
Ik kan daar enkel over zeggen dat ik wel vind dat linkse politieke partijen zich teveel terugtrekken in oude dogma's en traditionele standpunten. Maar goed: ook rechtse partijen hebben daar de laatste jaren steeds meer last van.
pi_175224988
Ik denk dat het beter is als de NTR met de landelijke intocht stopt.
Laat de regionale zenders maar een regionale intocht uitzenden.
Dan kunnen ze in Dokkum hun eigen Piet houden. En in Amsterdam ook.
Dan hoeft er niemand vuurwerk mee te nemen of mensen van de weg af te rijden.
Lijkt me wel zo veilig en zo eerlijk.

Gewoon decentraliseren dus. En geen centraal Sinterklaas-gezag meer aanvaarden. :D
Make my day!
pi_175225077
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 20:17 schreef Molurus het volgende:

[..]

Vanwege de dreiging van wegblokkades, door pro-pieten. En het gerucht dat er mensen onderweg waren met zwaar vuurwerk.

Nou is er bewust uit de verklaring weggelaten welke partij dat zware vuurwerk bij zich had. Dus je mag wat mij betreft de mogelijkheid openhouden dat daar anti-pieten onderweg waren om te gaan schieten op kinderen.

Maar geloof je dat ook? Ik niet.

Het is niet de meest sympathieke club, en ze hebben al eerder op een aantal manieren wetten overtreden. Maar ik verdenk ze niet van plannen om met zwaar vuurwerk op kinderen te gaan schieten.

De enige logische conclusie is dat dat meer pro-piet friezen waren.
Nee er was een groepje in oude gammele bussen op weg naar Dokkum.
De leider Jerry Afriyie is een veroordeelde crimineel die er niet voor terug deinst om agenten aan te vallen en zich te verzetten tegen zijn arrestatie.
Ook moest hij 500 euro schadevergoeding betalen aan een van de agenten die hem arresteerden.
Heel begrijpelijk dat de Burgemeester zo'n eng clubje niet in haar gemeente wil toelaten.

nog even over Jerry Afriyie:
Afriyie, die ook werd gearresteerd bij de intochten in Dordrecht (2011) en Rotterdam (2016), is de enige die voor het incident van (2014) voor de rechter moest komen.

"A lie is a lie even if everyone believes it. The truth is the truth even if no one believes it."
  dinsdag 21 november 2017 @ 20:34:14 #252
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_175225167
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 20:31 schreef StaceySinger het volgende:

[..]

Nee er was een groepje in oude gammele bussen op weg naar Dokkum.
Die een vergunning hadden om te demonstreren van diezelfde burgemeester. Waarmee de rest van je post vrij irrelevant is.

Die vergunning is op het laatste moment ingetrokken vanwege de dreiging die uitging van tegen-acties door pro-pieten.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_175225208
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 20:36 schreef Molurus het volgende:

[..]

Die een vergunning hadden om te demonstreren van diezelfde burgemeester. Waarmee de rest van je post vrij irrelevant is.
Vergunning werd ingetrokken dus wat is je punt ?
"A lie is a lie even if everyone believes it. The truth is the truth even if no one believes it."
pi_175225221
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 20:38 schreef StaceySinger het volgende:

[..]

Vergunning werd ingetrokken dus wat is je punt ?
Mijn punt is de reden van intrekken, die je hier stelselmatig lijkt te willen negeren.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_175225227
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 20:34 schreef AchJa het volgende:

[..]

Dus wordt er een willekeurige intocht uitgezocht om te demonstreren...
Bij de landelijke intocht demonstreren is willekeurig :?
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
  dinsdag 21 november 2017 @ 20:40:02 #257
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_175225229
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 20:36 schreef Molurus het volgende:

[..]

Die een vergunning hadden om te demonstreren van diezelfde burgemeester. Waarmee de rest van je post vrij irrelevant is.

Die vergunning is op het laatste moment ingetrokken vanwege de dreiging die uitging van tegen-acties door pro-pieten.
Ik vraag me ook af hoe ze alle milieuzones omzeild hebben met die gare Euro-0 bussen uit '73...
pi_175225241
quote:
14s.gif Op dinsdag 21 november 2017 19:22 schreef Kijkertje het volgende:

Edit: bovendien was een zwarte bediende als knecht van Sinterklaas al lang voor het boekje van Schenkman een gebruik geworden onder gegoede families.
Ik heb niet het idee dat Schenkman zijn Zwarte Piet heeft opgevoerd als 'zwarte bediende', verre van zelfs.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  dinsdag 21 november 2017 @ 20:40:38 #260
442104 Pielemenneke
Welkom in de poppenkast
pi_175225242
Ik heb me nooit bezig gehouden met die hele discussie omtrent ZP maar zie de laatste dagen steeds meer beelden voorbij komen van die anti ZP bende.
Wat een zielige figuren zijn dat zeg. Die gast die onder de naam Robertson reports (?) beeldmateriaal de wereld in slingert en ook die snelwegblokkade heeft vastgelegd, sprak over rechtsextremisten terwijl hij een aantal van die Friezen in beeld bracht.

In Weesp werd er op dezelfde dag door een klein kliekje gedemonstreerd. Donkere mensen die met hun kinderen naar de intocht kwamen, werden toegeroepen werden met zinnen als; ga je schamen zuster ! Een van de demonstranten heeft aangekondigd zelfs naar Curaçao te gaan om daar te demonstreren want ook daar moet ZP verdwijnen.

Ik heb dat allemaal met veel verbazing, maar vooral ook met irritatie bekeken.
Kansloos clubje.
pi_175225256
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 20:40 schreef Montagui het volgende:

[..]

Ik heb niet het idee dat Schenkman zijn Zwarte Piet heeft opgevoerd als 'zwarte bediende', verre van zelfs.
knecht/bediende what ever
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_175225267
quote:
10s.gif Op dinsdag 21 november 2017 20:40 schreef Slayage het volgende:

[..]

knecht/bediende what ever
Nee knecht in de zin van bediende ook niet.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  dinsdag 21 november 2017 @ 20:41:47 #263
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_175225271
quote:
5s.gif Op dinsdag 21 november 2017 20:39 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Bij de landelijke intocht demonstreren is willekeurig :?
Zucht... Niemand heeft trek in dit gelul dus geen enkele gemeente/ stad/ dorp gaat zich nog aanmelden voor de landelijke intocht. Ergo, KOZP zoekt een willekeurige intocht uit waar ze het meeste effect denken te bereiken.
pi_175225336
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 20:39 schreef Molurus het volgende:

[..]

Mijn punt is de reden van intrekken, die je hier stelselmatig lijkt te willen negeren.
Oh de reden doet er niet eens toe.
Kan van alles zijn
Er was gewoon geen vergunning meer .
"A lie is a lie even if everyone believes it. The truth is the truth even if no one believes it."
pi_175225356
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 20:41 schreef AchJa het volgende:

[..]

Zucht... Niemand heeft trek in dit gelul dus geen enkele gemeente/ stad/ dorp gaat zich nog aanmelden voor de landelijke intocht. Ergo, KOZP zoekt een willekeurige intocht uit waar ze het meeste effect denken te bereiken.
Als er geen landelijke intocht meer mogelijk is door overtredingen en geweldsdreigingen van de pro-Piet delegatie, hebben ze het zelf om zeep geholpen.
Heel jammer. Maar helaas.
Make my day!
pi_175225391
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 20:41 schreef Montagui het volgende:

[..]

Nee knecht in de zin van bediende ook niet.
dude dat boek heet toch "sinterklaas en zijn knecht"?
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
  dinsdag 21 november 2017 @ 20:46:29 #267
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_175225392
quote:
10s.gif Op dinsdag 21 november 2017 20:40 schreef Slayage het volgende:
[url=https://www.volkskrant.nl/opinie/zorgvuldig-omgaan-met-grondrechten-blijkt-ook-in-nederland-een-probleem-te-zijn~a4540376/]Zorgvuldig omgaan met grondrechten blijkt ook in Nederland een probleem te zijn

Dit is geen incident meer, maar een patroon

Hoe kunnen pro-piet-demonstranten een snelweg blokkeren zonder dat er arrestaties plaatsvinden?, vraagt cultureel antropoloog Sinan Çankaya zich af.
Ook totaal niet subjectief hoor deze @ZwartepietIsRacisme... :')

S1nanCankaya twitterde op dinsdag 21-11-2017 om 09:54:20 Onthaald als helden, gesteund door De Telegraaf, nauwelijks afkeuring van de minister-president en een staatssecret… https://t.co/93f7VoU5Ol reageer retweet
pi_175225395
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 20:44 schreef StaceySinger het volgende:

[..]

Oh de reden doet er niet eens toe.
Ach ja, als anti-pieten de wet overtreden, spotlight erop. Als pro-pieten de wet overtreden dan doet het er niet toe.

En rechten zijn vast alleen voor mensen die het met jou eens zijn zeker?
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_175225396
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 20:40 schreef Pielemenneke het volgende:
Ik heb me nooit bezig gehouden met die hele discussie omtrent ZP maar zie de laatste dagen steeds meer beelden voorbij komen van die anti ZP bende.
Wat een zielige figuren zijn dat zeg. Die gast die onder de naam Robertson reports (?) beeldmateriaal de wereld in slingert en ook die snelwegblokkade heeft vastgelegd, sprak over rechtsextremisten terwijl hij een aantal van die Friezen in beeld bracht.

In Weesp werd er op dezelfde dag door een klein kliekje gedemonstreerd. Donkere mensen die met hun kinderen naar de intocht kwamen, werden toegeroepen werden met zinnen als; ga je schamen zuster ! Een van de demonstranten heeft aangekondigd zelfs naar Curaçao te gaan om daar te demonstreren want ook daar moet ZP verdwijnen.

Ik heb dat allemaal met veel verbazing, maar vooral ook met irritatie bekeken.
Kansloos clubje.
ja op dit filmpje zie je de Nep journalist Robertson ook staan

"A lie is a lie even if everyone believes it. The truth is the truth even if no one believes it."
pi_175225408
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 20:46 schreef AchJa het volgende:

[..]

Ook totaal niet subjectief hoor deze @ZwartepietIsRacisme... :')

S1nanCankaya twitterde op dinsdag 21-11-2017 om 09:54:20 Onthaald als helden, gesteund door De Telegraaf, nauwelijks afkeuring van de minister-president en een staatssecret… https://t.co/93f7VoU5Ol reageer retweet
EN goed onderbouwd ;)
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_175225484
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 20:40 schreef Montagui het volgende:

[..]

Ik heb niet het idee dat Schenkman zijn Zwarte Piet heeft opgevoerd als 'zwarte bediende', verre van zelfs.
Het boekje heet toch echt: Sint Nicolaas en zijn knecht.

“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_175225543
quote:
6s.gif Op dinsdag 21 november 2017 20:50 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Het boekje heet toch echt: Sint Nicolaas en zijn knecht.

[ afbeelding ]
eerder een boeman als ik het plaatje zo bekijk :P
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_175225544
quote:
10s.gif Op dinsdag 21 november 2017 20:46 schreef Slayage het volgende:

[..]

dude dat boek heet toch "sinterklaas en zijn knecht"?
quote:
6s.gif Op dinsdag 21 november 2017 20:50 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Het boekje heet toch echt: Sint Nicolaas en zijn knecht.

[ afbeelding ]
En hoe interpreteer je die 'knecht'?
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_175225561
quote:
6s.gif Op dinsdag 21 november 2017 20:50 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Het boekje heet toch echt: Sint Nicolaas en zijn knecht.

[ afbeelding ]
Dat was een tijd waarin het hebben van een zwarte bediende een soort statussymbool was. Lastig meer voor te stellen nu.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_175225569
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 20:41 schreef AchJa het volgende:

[..]

Zucht... Niemand heeft trek in dit gelul dus geen enkele gemeente/ stad/ dorp gaat zich nog aanmelden voor de landelijke intocht. Ergo, KOZP zoekt een willekeurige intocht uit waar ze het meeste effect denken te bereiken.
Nee standaard demonstreren bij de landelijk intocht heet niet willekeurig.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_175225620
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 20:52 schreef Montagui het volgende:

[..]

[..]

En hoe interpreteer je die 'knecht'?
Ondergeschikt aan Sinterklaas.

Edit: ik ga niet weer de discussie beginnen daarover ;)
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_175225646
Ach jee, zijn we nou weer terug bij de vraag of 'knecht' nou wel of niet een synoniem voor 'bediende' is? _O-

Deja vu.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  dinsdag 21 november 2017 @ 21:00:07 #278
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_175225760
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 november 2017 20:45 schreef agter het volgende:

[..]

Als er geen landelijke intocht meer mogelijk is door overtredingen en geweldsdreigingen van de pro-Piet delegatie, hebben ze het zelf om zeep geholpen.
Heel jammer. Maar helaas.
Je weet dat die KOZP cs. niet zullen rusten voordat alle zwarte pieten uitgebannen zijn? Al zou Teroele als laatste oord in Nederland een lokale intocht organiseren waar een zwarte piet te vinden is zouden ze stante pede een demonstratie op poten zetten en die kant op vertrekken...

Daarbij verzin ik het niet, het is Kijkertje die met het idee komt om de landelijke intocht maar af te schaffen, waarop ik stel dat het niet uitmaakt aangezien ze toch wel door gaan tot de laatste snik:

quote:
We zijn vastberaden om van ‘Zwarte Piet’ gewoon ‘Piet’ te maken, een figuur zonder raciale bijsmaak, en onze kinderen een traditie mee te geven die de tand des tijds kan doorstaan.

Ons uiteindelijke streven is het aanpassen van de figuur Zwarte Piet.
  dinsdag 21 november 2017 @ 21:00:32 #279
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_175225781
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 21:00 schreef AchJa het volgende:

[..]

Nou... Rusland, Turkije... het is wat... :D
uiteraard gechargeerd, maar hij heeft een punt! :P
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_175225797
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 21:00 schreef AchJa het volgende:

[..]

Je weet dat die KOZP cs. niet zullen rusten voordat alle zwarte pieten uitgebannen zijn? Al zou Teroele als laatste oord in Nederland een lokale intocht organiseren waar een zwarte piet te vinden is zouden ze stante pede een demonstratie op poten zetten en die kant op vertrekken...

Daarbij verzin ik het niet, het is Kijkertje die met het idee komt om de landelijke intocht maar af te schaffen, waarop ik stel dat het niet uitmaakt aangezien ze toch wel door gaan tot de laatste snik:

[..]

Waar doe ik dat?
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
  dinsdag 21 november 2017 @ 21:02:01 #282
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_175225808
quote:
13s.gif Op dinsdag 21 november 2017 20:53 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Nee standaard demonstreren bij de landelijk intocht heet niet willekeurig.
Hoe wil jij bij een landelijke intocht demonstreren als er geen landelijke intocht bestaat? Of is dat hogere wiskunde ofzo?
pi_175225829
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 21:02 schreef AchJa het volgende:

[..]

Hoe wil jij bij een landelijke intocht demonstreren als er geen landelijke intocht bestaat? Of is dat hogere wiskunde ofzo?
Huh de landelijke intocht bestaat gewoon hoor _O-
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
  dinsdag 21 november 2017 @ 21:03:44 #284
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_175225862
quote:
11s.gif Op dinsdag 21 november 2017 21:02 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Huh de landelijke intocht bestaat gewoon hoor _O-
Je hebt nu al een paar keer aangegeven die te willen afschaffen:

quote:
6s.gif Op dinsdag 21 november 2017 20:17 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Die gaan natuurlijk door en iig bij landelijke intochten. Dus als je als provincialen niet zit te wachten op demonstraties organiseer die specifieke intocht dan ook niet.
quote:
6s.gif Op dinsdag 21 november 2017 19:34 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Dan moeten ze er ook geen landelijke intocht houden.
Of is het zo onbegrijpelijk dat NIEMAND op dit gelul zit te wachten?
pi_175225880
quote:
6s.gif Op dinsdag 21 november 2017 20:55 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Ondergeschikt aan Sinterklaas.

Edit: ik ga niet weer de discussie beginnen daarover ;)
Ligt eraan wat in deze de sint/knecht verhouding is. Maar inderdaad, begin er dan niet over.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_175225899
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 21:03 schreef AchJa het volgende:

[..]

Je hebt nu al een paar keer aangegeven die te willen afschaffen:

Ik heb het over de Friezen he! Het wordt ieder jaar ergens anders georganiseerd en ik ben helemaal niet tegen afschaffing |:(
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_175225980
Wat veel mensen denk ik ook vermoeid is dat eeuwige neerkijken van die 'verheven' personen uit Amsterdam en omstreken. Iedereen uit de provincie is dom en onwetend en wanneer iemand uit die omgeving het ergens niet mee eens is 'snappen ze het niet'. Vooral UvA mensen hebben daar een handje van, wat natuurlijk helemaal onzin is.
  dinsdag 21 november 2017 @ 21:07:34 #288
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_175225985
quote:
13s.gif Op dinsdag 21 november 2017 21:04 schreef Kijkertje het volgende:

Ik heb het over de Friezen he! Het wordt ieder ergens anders georganiseerd en ik ben helemaal niet tegen afschaffing |:(
En jij denkt dat het in bv Den Haag wel goed gaat ofzo... :') Dat die boeroepers daar wel met open armen, spandoeken en: "Welkom in mijn stad!" zingende mensen ontvangen worden?

Of denk je dat ze er daar ook geen zin in hebben en de landelijke intocht mooi aan hun voorbij laten gaan.
pi_175226003
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 20:46 schreef AchJa het volgende:

[..]

Ook totaal niet subjectief hoor deze @ZwartepietIsRacisme... :')

S1nanCankaya twitterde op dinsdag 21-11-2017 om 09:54:20 Onthaald als helden, gesteund door De Telegraaf, nauwelijks afkeuring van de minister-president en een staatssecret… https://t.co/93f7VoU5Ol reageer retweet
Een opiniestuk, maar best wel een goed opiniestuk.

Dank voor het linken.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_175226010
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 21:07 schreef AchJa het volgende:

[..]

En jij denkt dat het in bv Den Haag wel goed gaat ofzo... :') Dat die boeroepers daar wel met open armen, spandoeken en: "Welkom in mijn stad!" zingende mensen ontvangen worden?

Of denk je dat ze er daar ook geen zin in hebben en de landelijke intocht mooi aan hun voorbij laten gaan.
Geen idee of ze daar gaan protesteren. Den Haag heeft toch roetveegpieten nu?
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
  dinsdag 21 november 2017 @ 21:09:12 #291
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_175226037
Ik zag net zwarte piet chocolade in de AH. Dacht dat die dat al jaren geleden in de ban hadden gedaan.
  Moderator dinsdag 21 november 2017 @ 21:11:27 #293
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_175226107
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 20:41 schreef AchJa het volgende:

[..]

Zucht... Niemand heeft trek in dit gelul dus geen enkele gemeente/ stad/ dorp gaat zich nog aanmelden voor de landelijke intocht. Ergo, KOZP zoekt een willekeurige intocht uit waar ze het meeste effect denken te bereiken.
en dan gewoon de boze antipieten in het officiele verhaal verwerken ... kun je volgens mij megagrappige dingen mee doen _O-

waar is de sint!!!?!!?!
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_175226189
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 21:09 schreef AchJa het volgende:

[..]

Je wil het gewoon niet begrijpen he.
Praten tegen een muur bij hem,, hij praat zichzelf ook tegen, dan landelijk niet dan alleen in Friesland niet.
  dinsdag 21 november 2017 @ 21:14:04 #295
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_175226207
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 21:09 schreef Glazenmaker het volgende:
Ik zag net zwarte piet chocolade in de AH. Dacht dat die dat al jaren geleden in de ban hadden gedaan.
licht getint wel :P
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_175226209
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 21:09 schreef Glazenmaker het volgende:
Ik zag net zwarte piet chocolade in de AH. Dacht dat die dat al jaren geleden in de ban hadden gedaan.
Nee hoor, je kan het trouwens ook nog bij de Hema en die andere winkels vinden. Zelf adverteren ze vooral dat ze zowel zwarte piet producten als pietjes in andere vormen en kleuren gebruiken.
Ze zijn alleen voorzichtiger met het gebruik van opvallende zwarte pieten als reclame.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_175226255
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 november 2017 21:13 schreef Bottendaal het volgende:

[..]

Praten tegen een muur bij hem,, hij praat zichzelf ook tegen, dan landelijk niet dan alleen in Friesland niet.
Is kijkertje nu ineens van geslacht veranderd? :D
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_175226270
quote:
10s.gif Op dinsdag 21 november 2017 21:14 schreef Slayage het volgende:

[..]

licht getint wel :P
Nee echt van die traditionele pikzwarte poppetjes. Volgens mij zelfs met rode lippen, maar die weet ik niet zeker.
pi_175226301
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 21:16 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

Nee echt van die traditionele pikzwarte poppetjes. Volgens mij zelfs met rode lippen, maar die weet ik niet zeker.
ik kan me die grote dingen voor de geest halen. ze hebben ook sinterklaas versie van en die is licht, maar misschien hebben ze verhillende versies
deze bedoel ik

Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
  dinsdag 21 november 2017 @ 21:19:11 #301
13456 AchJa
Shut up!!!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')