Dat binnen en buitenspels niet 100% scheiden is een bekend fenomeen en tot op zekere hoogte ook oke. Als je iemand niet mag, zoek je m niet op in het spel. Wat bij mij gebeurde is dat ik iets deed tegen een personage dat erg geliefd is, hij had mij ook iets gedaan. Vervolgens vonden mensen het buitenspels oneerlijk en bleven me daarop aanvallen terwijl ik het met die speler zelf helemaal doorgesproken had en hij er oke mee was. En ook dat heb ik ze uitgelegd maar ze konden het niet loslaten.quote:Op donderdag 9 november 2017 11:27 schreef DancingPhoebe het volgende:
[..]Leuk!
Ingewikkeld ook, want ik kan me voorstellen dat het, als het al niet zo lekker loopt tussen mensen, het heel lastig is om in en uit spel te scheiden...
Ik zou lekker de highroad kiezen. Stel dat je nu die rol in het spel niet krijgt, lol hebben in de rol die je wel krijgt en een volgende keer beter. Dit soort dingen kunnen amper 100% eerlijk gaan, soms heb je geluk en soms pech. Dat het bij jou dan komt door waar je nu mee worstelt is kut, maar de volgende keer heeft weer iemand anders die pech. Can't winnem all. Maar bespreekbaar maken zou ik zeker proberen in een ietwat gecontroleerde setting, ongeacht of dat iets uitmaakt voor de rol die je uiteindelijk gaat krijgen.
Dat zijn leuke onderwerpen om mee bezig te zijn. Zeker op zo'n creatieve manier en je groeit er als persoon enorm van.quote:Op donderdag 9 november 2017 11:33 schreef Fripsel het volgende:
[..]
Nu het hier over gaat mis ik mijn opleiding wel. Ik heb communicatie en multimedia design gestudeerd. Echt een combinatie van marketing, kunst en ICT. Maar wij kregen serieus les over hoe je kan brainstormen en tot een idee kan komen zonder te veroordelen. En hoe belangrijk het is om soms alleen al dingen te mogen roepen zonder dat er een "ja maar" op komt. Daar zijn hele boeken over geschreven.
Ik vind het heerlijk als iemand die manier van discussiëren van mij begrijpt. Ik bedoel het eigenlijk nooit slecht. En ik zal best vaak dom, of naief over komen en ik vind het altijd heel jammer dat daar dan meteen zo veroordelend over gedaan moet worden. Ik ben gewoon best wel een flap uit, en ik ga liever ook geen discussie uit de weg. En dat doe ik dan niet omdat ik perse mijn zin door wil drijven, ik praat door omdat ik het wil begrijpen. En ik vind het prima dat er meerdere meningen naast elkaar bestaan.![]()
Ik heb ook een minor op de kunstacademie gedaan. En oeeeh dat viel tegen, dacht ik in het begin. Maar ik ben zo los gekomen dat half jaar. We gingen het specifiek over perfomance art hebben. En moesten een eigen performance maken en opvoeren. Daarnaast bleek ik ook nog een klasgenoot uit Praag te hebben dus alles was in het Engels. Maar ik heb het fantastisch gevonden. Daar kwam heel veel van dit ook in terug. En ze wilde ook dat je heel bewust naar je eigen rol in de groep ging kijken.
Kan ik me iets bij voorstellen. Maar waar dnd gaat over monsters in dungeons kapothakken en zo sterk mogelijk worden daar gaat dit over gaaf acteerwerk waarbij winnen of verliezen ondergeschikt is. Het is soms juist heel gaaf om dramatisch ten onder te gaan.quote:Op donderdag 9 november 2017 12:42 schreef Quotidien het volgende:
Doet me denken aan DnD dat rollenspel.
Daar zou ik wel een keer een vlieg op de muur willen zijn. Zou het zelf nooit kunnen.quote:Op donderdag 9 november 2017 12:47 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:
[..]
Kan ik me iets bij voorstellen. Maar waar dnd gaat over monsters in dungeons kapothakken en zo sterk mogelijk worden daar gaat dit over gaaf acteerwerk waarbij winnen of verliezen ondergeschikt is. Het is soms juist heel gaaf om dramatisch ten onder te gaan.
Welk moeilijk onderwerp?quote:Op donderdag 9 november 2017 13:09 schreef Fripsel het volgende:
Wauw en dan heb je eindelijk weer een beetje rust en een helderder beeld van bepaalde patronen waardoor je je wat prettiger voelt en dan komt dan iemand ongevraagd even met weer een moeilijk onderwerp. Schiet mij maar lek hoor.En dan ben ik vervelend omdat daarmee over mn grens word gegaan. Waarvoor slik ik verdorie al die pillen.
Iets wat ik liever alleen in therapie bespreek of met iemand naast me op de bank omdat het me zo onzeker en verdrietig maakt.quote:
Begrijpelijk. Kan wel fijn zijn het eruit te gooien, maar dat is jouw afweging.quote:Op donderdag 9 november 2017 13:22 schreef Fripsel het volgende:
[..]
Iets wat ik liever alleen in therapie bespreek of met iemand naast me op de bank omdat het me zo onzeker en verdrietig maakt.
Nee dat is geen optie. Ik kan echt heel slecht gaan. Zoals ik al zei, die middelen zitten er met een reden in.quote:Op donderdag 9 november 2017 13:24 schreef Quotidien het volgende:
[..]
Begrijpelijk. Kan wel fijn zijn het eruit te gooien, maar dat is jouw afweging.
Dan moet je het niet doen. Ik dacht dat je er misschien wel behoefte aan had omdat je het hier toch aankaartte. Sterkte ermee dan.quote:Op donderdag 9 november 2017 13:26 schreef Fripsel het volgende:
[..]
Nee dat is geen optie. Ik kan echt heel slecht gaan. Zoals ik al zei, die middelen zitten er met een reden in.
Nee het is meer het alleen voelen omdat mensen je grenzen steeds maar onredelijk vinden terwijl jij ook niet om die grens vraagt.quote:Op donderdag 9 november 2017 13:27 schreef Quotidien het volgende:
[..]
Dan moet je het niet doen. Ik dacht dat je er misschien wel behoefte aan had omdat je het hier toch aankaartte. Sterkte ermee dan.
Knuffelsquote:Op donderdag 9 november 2017 13:34 schreef Fripsel het volgende:
[..]
Nee het is meer het alleen voelen omdat mensen je grenzen steeds maar onredelijk vinden terwijl jij ook niet om die grens vraagt.
Dat zeg ik ook altijd, jij kan er van weglopen. Ik niet, feel free. Doe het ook niet voor mijn Lol.quote:Op donderdag 9 november 2017 13:40 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:
[..]
Knuffels
Lastig is dat. Zij hebben niks te zeggen over waar jouw grenzen wel of niet liggen. Het staat ze vrij om als ze het te lastig vinden op te hoepelen.
Lastig wel. Denk je dat het gaa tlukken om de gemoederen te sussen en dat iedereen weer een beetje met elkaar (met jou) overweg zal kunnen?quote:Op donderdag 9 november 2017 10:47 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:
[..]
@Kamina: ik denk dat ze zich zeker aangevallen zullen voelen. Maar dat zullen ze sowieso zodra ik op welke manier dan ook hier iets van zeg.
Mijn twijfel over het op social media zetten, ook al is het een besloten groepje was dus wel terecht. Ik denk niet dat er een flamewar zal komen, eerder stilte van hun kant.
Het klinkt een beetje zoals ik mensen weleens gevoels dissociatie bij stress heb horen omschrijven.quote:Op donderdag 9 november 2017 22:10 schreef Elvi het volgende:
Ik ben de afgelopen dagen een beetje de weg kwijt. Het is zo druk in m'n hoofd dat ik niks meer voel. Alsof er een afstand is tussen mij en m'n hersenen en ik alles op automatische piloot doe. Ik kan het moeilijk uitleggen, maar het voelt niet fijn en ik weet niet wat ik ermee moet en waar het vandaan komt.
Ik heb nog nooit dissociatie ervaren dus ik heb geen idee of dit het is. Het is alsof er een waas tussen mij en de rest van de wereld zit en ik geen contact kan krijgen met de anderen maar dat het anderen niet opvalt.quote:Op donderdag 9 november 2017 22:24 schreef Luchtbel het volgende:
[..]
Het klinkt een beetje zoals ik mensen weleens gevoels dissociatie bij stress heb horen omschrijven.
Ik heb even opgezocht wat ik bedoel
http://jongburnout.nl/bur(...)-burnout-dissocieren
Bedoel je zoiets?
Oh die tekst is vrij stom. Maar ja.
Euhm nou, wat je omschreef herkende ik als hoe mensen gevoels dissociatie omschrijven bij stress bij mensen die geen dissociatieve stoornis hebben.quote:Op donderdag 9 november 2017 22:35 schreef Elvi het volgende:
[..]
Ik heb nog nooit dissociatie ervaren dus ik heb geen idee of dit het is. Het is alsof er een waas tussen mij en de rest van de wereld zit en ik geen contact kan krijgen met de anderen maar dat het anderen niet opvalt.
Ik heb wel een burnout dus het idee dat het daarvandaan komt is niet eens zo heel gek
Ja ik snap denk ik het principe van dissociatie niet ofzo. Ik stel me dan iets voor zoals "het licht is aan maar er is niemand thuis" of dat je jezelf vanuit een derde persoon ziet, of dat je niks meer weet van de voorgaande uren. Maar dat heb ik dus niet. Het is meer alsof ik in een aquarium zit, en ik en de buitenwereld zien elkaar en we communiceren, maar er is geen echt contact.quote:Op vrijdag 10 november 2017 00:05 schreef Fripsel het volgende:
Weet je nog met de Fokmeet Elv? Dat ik dan telkens naar buiten liep? Ik kan het dan ook niet meer bijhouden voor mijn gevoel waardoor ik een soort rare afstand voel ontstaan. Ik moet dan buiten even tot mezelf komen (zo nicotine verslaafd ben ik stiekem dus echt niet).
Als ik op het internet over dissociatie lees vind ik het zo vaag maar ik heb beneden een vel en die punten vond ik een stuk helderder. Ik wil ze morgen wel overtypen.
Dat dacht ik ook altijd. Tot ik dat vel zag. Maar ik lig nu in bed. Ik laat het je morgen zien!quote:Op vrijdag 10 november 2017 00:10 schreef Elvi het volgende:
[..]
Ja ik snap denk ik het principe van dissociatie niet ofzo. Ik stel me dan iets voor zoals "het licht is aan maar er is niemand thuis" of dat je jezelf vanuit een derde persoon ziet, of dat je niks meer weet van de voorgaande uren. Maar dat heb ik dus niet. Het is meer alsof ik in een aquarium zit, en ik en de buitenwereld zien elkaar en we communiceren, maar er is geen echt contact.
Ik omschrijf het ook weleens als "in een bubbel zitten".quote:Op vrijdag 10 november 2017 00:15 schreef Fripsel het volgende:
[..]
Dat dacht ik ook altijd. Tot ik dat vel zag. Maar ik lig nu in bed. Ik laat het je morgen zien!
Als je op het internet leest is het denk ik meteen de meest extreme vorm, dus dat je inderdaad uit zelfbescherming helemaal weg bent. Maar ik denk dat er nog heel veel tussenfases zijn. En misschien dat de ene ook wel sneller helemaal in default valt? Zoveel verstand heb ik er niet van. Maar dat lijkt me wel logisch eigenlijk. Net als dat je meerdere gradaties van depressies hebt.
Het klinkt wel als een soort dissociatie. Jezelf afschermen van de wereld, omdat het teveel word. En ik denk dat het ook wel erg in jouw automatisme zit om maar gewoon door te gaan. Zoals ik je tot nu toe interpeteer. Een echte doorbikkelaar.
Maar ik moet nu echt gaan slapen anders val ik in slaap op de fiets naar de psychiater. Ik lrobeer zelf mijn emotie achtbaan te negeren atm.
wtf is dit?quote:Op donderdag 9 november 2017 06:27 schreef aeque het volgende:
[..]
Wat een hoop bullshit kraam je hier weer uit. Misschien moet je is stoppen met dat gedrag dat alles en iedereen het gedaan heeft behalve jij.
Ze neemt letterlijk het woord "kliek" in de mond. Ik denk dat je je daarom nu zo aangevallen voelde.quote:"Je bent slechts een doelwit", wat de fuck gast. Dus een ongelukkige omgang van mensen die zien dat iemand moeite heeft met bepaalde aspecten van het leven maakt het maar meteen dat zij je bestempelen als doelwit? En een doelwit voor wat?
"Beter zoek je dan toch gewoon mensen die wel willen veranderen?" In wat voor waan leef jij dan dat jij jezelf zo belangrijk voelt? Ik snap wel dat je geen sociaal leven hebt als dit je uitgangspunt is. Botert het niet tussen jou en een ander persoon? Jammer dan, zo is het leven. Je kan niet gaan verwachten dat men zich maar aanpast naar jou, dat is echt de grootst mogelijke onzin.
Je moet echt kappen met het geven van deze onzin adviezen en feedback. Je gebruikt het alleen maar om jouw zegje over de grote boze buitenwereld te doen zonder dat degene waar je op reageert er ook maar iets aan heeft.
Is er niemand meer in die slowchat?quote:Op vrijdag 10 november 2017 00:57 schreef Fripsel het volgende:
Ik kan niet slapen. Omdat er teveel aan de hand is. En ik ben er misselijk van. En dit mag niet nu gebeuren want ik moet morgen echt om kwart over 8 op de fiets zitten.
Het is natuurlijk wel makkelijk en vanuit hun standpunt wel logisch. Maar erg sociaal is het niet als je daarmee een hele groep mensen uitsluit die daar zelf niet uit kunnen komen.quote:Op donderdag 9 november 2017 00:29 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:
[..]
Laatste antwoord dan![]()
What makes them tick? Voor hen is het normaal, en het werkt voor hen prima. Ik vind het zelf ook fijn om juist ruimte voor mijn gevoel te laten in communicatie. Voor de meeste mensen is dit fijn en is er geen reden tot verandering omdat het overgrote deel van de mensen dit ook zo ziet. Ze kunnen vast veranderen, maar zien de rationele aanpak niet als een betere maar als een mindere aanpak.
Gaat wel lukkenquote:Ik ga zo mn bed eens opzoeken. Veel plezier nog in onz en klb.
Vetgedrukte heb ik wel gemerkt ja. De mensen die hier het makkelijkste over praten zijn over het algemeen gesproken ook mensen die het zelf niet begrijpen. Zo schiet 't niet opquote:Op donderdag 9 november 2017 01:10 schreef Fripsel het volgende:
[..]
Dit doet me aan iets denken wat ik nooit geweten had als ik geen psychologie had gehad als bijvak op school. Heb je wel eens van je ego of schaduwkant als onderdeel van je persoon gehoord? En dat je die kort samengevat beter kan leren accepteren, omdat je er dan bewust naar kan gaan handelen. Terwijl wij er heel erg naar geneigd zijn om dat juist weg te stoppen, we leren bijvoorbeeld al heel erg vroeg wat wel en niet geaccepteerd gedrag is. En we praten daar eigenlijk ook niet graag over (dit is in de ene opvoeding natuurlijk erger dan de onder).
Het is wel interessante materie om over te lezen. Het is nu bedtijd voor mij.
Wie weetquote:Op donderdag 9 november 2017 00:10 schreef Luchtbel het volgende:
[..]
Nou. Met zoveel aan je hoofd over de mens en hoe daar mee om te gaan, leek een huisdier me wel aangenaam voor jou. Jammer hoor. Misschien in de toekomst.
Volgens mij ben jij degene hier met de lange dialogen en oordelen over andermans foute gedrag hier de laatste paar dagen..quote:Op vrijdag 10 november 2017 01:16 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Vetgedrukte heb ik wel gemerkt ja. De mensen die hier het makkelijkste over praten zijn over het algemeen gesproken ook mensen die het zelf niet begrijpen. Zo schiet 't niet op
Het is dus dat ego/schaduwkant ding? Ik ga die nog wel googlen.
Hij zegt toch niks fout nu?quote:Op vrijdag 10 november 2017 01:21 schreef Fripsel het volgende:
[..]
Volgens mij ben jij degene hier met de lange dialogen en oordelen over andermans foute gedrag hier de laatste paar dagen..
Het helpt om dingen te benoemen die anders bijvoorbeeld overweldigend en te anoniem zijn om te bespreken.quote:Op donderdag 9 november 2017 00:10 schreef Fripsel het volgende:
[..]
Mag ik iets vragen. Hoe kun je compleet van het rationele uitgaan als je ergens mee zit? Hoe sluit dat aan bij je diagnose?
Je zegt het nu alsof het een koud kunstje is, maar als ik dat kon doen had ik een heleboel dingen waar ik nu spijt van heb nooit gedaan. En had ik nu niet in dit topic gezeten. Tips?quote:Op vrijdag 10 november 2017 01:28 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Juist door op dat soort momenten m'n emoties even te parkeren, kan ik me beter staande houden op de hectische momenten. Maar op deze manier kan ik op een rationele manier naar m'n eigen emoties kijken. Het is voor mij dan ook een stuk makkelijker om over andere dingen te praten die anders veel heftiger zouden zijn, zoals zelfmoordgedachten ofzo.
Hoe kun je dan in godsnaam zo praten over mensen die dat niet voor elkaar krijgen..quote:Op vrijdag 10 november 2017 01:28 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Het helpt om dingen te benoemen die anders bijvoorbeeld overweldigend en te anoniem zijn om te bespreken.
Stek ik ben zwaar overprikkeld. Gewoonlijk ben ik dan een stuk verder gegaan dan wat ik bijvoorbeeld eerder omschreef als overprikkeling. Niet alleen sluit ik mezelf dan ook af, maar ik ga me steeds slechter voelen echt steeds verrotter. Alsof 't naar een meltdown gaat.
Ik wil dan ook naar huis deur dicht en in een donkere geluidsdichte met-een-energyshield-omringde capsule liggen en iedereen die het waagt me dan te storen, sublimeer ik 't vlees van de botten.
Als ik op dat moment naar huis loop, wil ik door niemand gestoord worden. Ik wil dan alleen nog maar RUST! Maar stel dat ik op dat moemnt iemand tegenkom en ik moet die persoon in die toestand helemaal gaan uitleggen hoe ik me voel. Niet alleen gaat dat zonder overprikkeling al lastig, tijdens overprikkeling in die mate is dat schier onmogelijk. het put me alleen maar nog meer uit als ik zo in mezelf moet gaan graven. Het kost me veel energie om in mezelf te graven, zeker als ik dit voor een langere tijd moet doen.
En in zo'n situatie is het voor mij eigenlijk eerder een soort lifesaver wanneer ik dan gewoon rationeel kan zeggen "Ik ben zwaar overprikkeld neem later maar contact met me op, ik ben nu niet beschikbaar!" en nonverbaal laat ik duidelijk merken dat ik me niet zo laten stoppen voor de behoeftes van die andere persoon.
Een ander voorbeeld is die keer dat ik een (achteraf gezien) soort paniekaanval terwijl ik in de trein zat. Die aanval verraste me compleet, maar toch wist ik mezelf weer rustig te krijgen doordat ik rationeel gezien vrijwel meteen wist dat dit een paniekaanval moest zijn, of in elk geval een hyperventilatie-aanval...watdanook.
Juist door op dat soort momenten m'n emoties even te parkeren, kan ik me beter staande houden op de hectische momenten. Maar op deze manier kan ik op een rationele manier naar m'n eigen emoties kijken. Het is voor mij dan ook een stuk makkelijker om over andere dingen te praten die anders veel heftiger zouden zijn, zoals zelfmoordgedachten ofzo.
Dus op 't moment dat je boos op iemand bent, is het onmogelijk om ook maar iets van die persoon aan te nemen? Want het lijkt allemaal wel een beetje deze richting in te gaan. Overigens zat er in de post die je quote, geen enkele aanval en toch reageer je ook hier giftig op. En nog vreemder is dat ik dat gedrag zelf dan wel weer normaal zou moeten gaan vinden.quote:Op vrijdag 10 november 2017 01:21 schreef Fripsel het volgende:
[..]
Volgens mij ben jij degene hier met de lange dialogen en oordelen over andermans foute gedrag hier de laatste paar dagen..
Dit is wel ironisch, want in de quote die jij nu beschrijft, zeg ik o.a. dit:quote:Zoals het geovergeanalyseer van die vrouw in dat filmpje..
En ik hoor dit soort opmerkignen wel vaker, maar een centrale gebeurtenis lijkt te zijn wanneer die ander zich aangevallen VOELT. Zelfs als er geen daadwerkelijke aanval IS.quote:dan hebben niet-autisten me teveel de neiging om oppervlakkig te willen blijven en mijn pogingen dieper te willen graven, af te doen met dooddoeners zoals "je moet niet zo overanalyseren" en dat soort shit.
Onthoudt dat ik me geregeld moet inhouden, maar ik begrijp wel waarom je je -soms- aangevallen voelt (heeft met je PTSS te maken dus vandaar dat ik dat soms bij je herken).quote:Sorry MK ik wil zo graag aardig blijven. Ik ga een deurtje verder.
Eerlijk gezegd gaat dit meestal vanzelf of zo. Dat wegdromen gebeurt geheel onvrijwillig. Sterker nog, ik heb letterlijk niet door dat het gebeurt, totdat -nadat- ik er weer uit ben gekomen.quote:Op vrijdag 10 november 2017 01:32 schreef Quotidien het volgende:
[..]
Je zegt het nu alsof het een koud kunstje is, maar als ik dat kon doen had ik een heleboel dingen waar ik nu spijt van heb nooit gedaan. En had ik nu niet in dit topic gezeten. Tips?
Is dat -serieus- ALLES wat je uit deze post kunt extraheren?quote:Op vrijdag 10 november 2017 01:33 schreef Fripsel het volgende:
[..]
Hoe kun je dan in godsnaam zo praten over mensen die dat niet voor elkaar krijgen..
Ehh....ff denken. Volgens mij kan ik nog wel een uurtje rekkenquote:Op vrijdag 10 november 2017 01:50 schreef Quotidien het volgende:
Ook vergeten dat ik morgen in de ochtend een afspraak heb.Maar gauw pitten nu.
Weet je wat ik eigenlijk nog het trieste aan dit allemaal is? Dat je het nog meent ook. Alsof je jarenlang gestudeerd hebt om het menselijke gedrag te doorgronden en je bij uitstek dé expert bent op dit gebied. Hoe zou het nou toch komen dat je op dit forum al meerdere mensen tegen je gekeerd hebt gekregen?quote:Op vrijdag 10 november 2017 01:04 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
wtf is dit?
Ehm, welke "alles en iedereen" heeft wat precies gedaan?
[..]
Ze neemt letterlijk het woord "kliek" in de mond. Ik denk dat je je daarom nu zo aangevallen voelde.
Belangrijker dan wat precies?
Waaruit maak je op dat ik niks doe om me aan te passen aan een ander? Of is dit alleen maar een projectie om me als een aso af te stempelen zodat je door kunt gaan met alles van mijn product haten?
Het is een misconceptie dat ik niks zou doen om me aan te passen. Wat denk je waarom ik steeds zo moe ben als ik met bepaalde mensen omga? En waarom contact met andere mensen veel minder uitputtend is?
Ik heb simpelweg de energie niet om me constant aan iedereen aan te moeten passen. Ik heb dit geprobeerd en ben mede daardoor langer depressief geweest dan sommigen van jullie misschien wel oud zijn.
Ik was continu overbelast en ging van burnout naar burnout, dacht dat dat normaal was.
En ik merk dat ik, sinds ik sinds een aantal jaar niet meer (continu) depressief ben, ik absoluut niet meer terug wil naar die tijd. Ik ga nooit meer terug naar toen! Als ik dat zou toestaan dan kan ik net zo goed meteen zelfmoord plegen, dus ik zal me daartegen verzetten. Want ik kan dat simpelweg niet.
Aangezien ik met veel mensen niet zou kunnen leven, kies ik er voor om simpelweg alleen nog maar met mensen om te gaan die me niet teveel energie kosten t.o.v. wat ze me opleveren. Dit is geen keus in de zin van dat ik niet de keus heb om iets anders te kiezen.
Ik moet een beetje leven als een manager van m'n eigen energie, als een bedrijf dat moet bezuinigen en de minst winstgevende onderdelen moet afstoten en in dit voorbeeld vertalen de minst winstgevende onderdelen van een bedrijf zich naar mijn sociale contacten die me het minste opleveren maar wel het meeste kosten.
Misschien dat je een beetje hetzelfde als Pabst hebt. Hij vond het idee dat het goed voor mij is om mensen zoals hij het nadeel van de twijfel te geven als het aankwam op mijn wens om met iemand sociaal contact te hebben. Ik denk dat er wel meer mensen hier het vervelend zouden kunnen vinden dat er iets aan jou is wat voor mij, objectief gezien, een goede reden is om niet met jou om te gaan. Je ziet het als een soort persoonlijke aanval.
Ik denk zelf dat je me liever ziet als een soort van arrogant persoon zodat je niet met je gevoelens van cognitieve dissonantie geconfronteerd hoeft te worden. Want wat nou als ik gelijk heb? Dan is de makkelijkste manier om daar vanaf te komen, ervoor te zorgen dat je zelf gaat geloven dat ik maar uit m'n nek loop te kletsen en dat alles wat ik vind en wat een uiting van kritiek is in jouw ogen, gewoon bullshit is. Lekker makkelijk
Ik had wel gezien dat je al vaker om m'n aandacht vroeg.
Je post bevat o.a. wat je schijnbaar uit mijn post hebt weten te extraheren.quote:Op vrijdag 10 november 2017 02:42 schreef aeque het volgende:
[..]
Weet je wat ik eigenlijk nog het trieste aan dit allemaal is? Dat je het nog meent ook. Alsof je jarenlang gestudeerd hebt om het menselijke gedrag te doorgronden en je bij uitstek dé expert bent op dit gebied. Hoe zou het nou toch komen dat je op dit forum al meerdere mensen tegen je gekeerd hebt gekregen?
Aannames, conclusies, details die er niet toe doen, langdradige verhalen, vage feedback, slechte adviezen en ga zo maar door. Heb je zelf af en toe wel door wat je eigenlijk post?
Om even in te gaan op de essentie van je post, want het is weer een bonte verzameling van je eigen waanideeën, waarom zou ik mij persoonlijk aangevallen voelen in jouw hoofd? Omdat ik er op een ietwat agressieve manier op reageer? Dat is irritatie omdat je het voor elkaar krijg om post na post, pagina na pagina, topic na topic de boel weer redelijk weet te verzieken door overal je eigen draai aan te geven en je wil op te leggen bij anderen. Alsof jouw waarheid de enige waarheid is die er toe doet.
Mensen worden een beetje moe van je zoals Fripsel ook al aangeeft. Waar jij vervolgens alleen maar op kunt reageren dat dat komt door een van haar problemen. Een totaal belachelijke opmerking die nergens wat mee te maken heeft. Maar ach ja he, jij bent hier tenslotte de expert.
Jij ziet mijn feedback als beledigend jegens jou. Alsof ik je voor de gek probeer te houden.quote:Maar rationeel uitleggen heeft geen zin aan mensen die alle ratio aan emoties koppelen, zeer frequent aan beledigingen aan het eigen adres.
Dit was niet over jou, maar je doet hier wel hetzelfde. Sterker nog, je reactie is inderdaad hier omschrevene op een uitleg van mij.quote:En je draait en gedraagt je koppig op het moment dat ik je iets uitleg wat jou blijkbaar niet aan kan staan.
Je bent niet eerlijk.
En dit zou ook zo op jou kunnen slaan.quote:Jij snapt al niks van wat ik je uitleg, maar suggereert dat ik koppig ben. Ik heb hele goeie redenen waarom ik doe zoals ik doe en jij kan daar blijkbaar gewoon niet mee leven en dus moet je me maar publiekelijk veroordelen.
Dit is hoe iemand anders jouw reactie hier zou omschrijven. Maar uiteraard ga je dit nooit toegeven, want de fout kan en zal niet bij jou liggen, maar ligt ergens bij mij. Dan kom je met vage beschuldigingen die nergens op slaan en veegt mijn ervaringen klakkeloos van tafel, want voor jou zijn feiten die onderuithalen hoe jouw visie van hoe de werkelijkheid in elkaar zit, slechts onbelangrijke details, want zo hoef je niet zelf met die nare gevoelens geconfronteerd te worden.quote:Met alle respect, maar je neemt een subjectieve, persoonlijke beleving uit jouw directe omgeving als onderbouwing waarom jij gelijk zou hebben.
Als jij een issue onder de aandacht wil brengen ... waar ik weet niet hoeveel leden komen, dan zul je moeten accepteren dat daar meningen bij zitten die niet gelijk zijn aan de jouwe, en ook niet worden verwoord op een manier die jou zint.
Maar veel mensen reageren het het meest gebeten als ze een waarheid te horen/lezen krijgen die ze liever niet horen. Dat is echter lastig om toe te geven, dus gooien ze een rookgordijn op in de vorm van doen alsof ze boos worden van de manier waarop het verwoordt wordt, in plaats van in te gaan op wat er eigenlijk gezegd wordt, omdat het waar is en ze daar liever niet aan willen.
Daar komt bij dat ik van mening ben dat als je volledig van je padje gaat vanwege wat woorden op het grote boze internet, het probleem niet die woorden zijn, maar heel wat anders. Dat kun je echter de zender van die woorden niet kwalijk nemen.
Dat slapen is niet helemaal gelukt helaas. Ben nog steeds op. Jammer, dacht dat die slapeloosheid nu wel weg was.quote:Op vrijdag 10 november 2017 01:50 schreef Quotidien het volgende:
Ook vergeten dat ik morgen in de ochtend een afspraak heb.Maar gauw pitten nu.
ow, vergeet ik bijna het bijna belangrijkste.quote:
Dat kan wel echt een vorm van gevoeld dissociatie bij stress zijn, denk ik. Het beeld wat je omschrijft komt denk ik meer overeen met hoe mensen een dissociatieve stoornis neerzetten/ omschrijven maar dat klopt vaak ook niet echt.quote:Op vrijdag 10 november 2017 00:10 schreef Elvi het volgende:
[..]
Ja ik snap denk ik het principe van dissociatie niet ofzo. Ik stel me dan iets voor zoals "het licht is aan maar er is niemand thuis" of dat je jezelf vanuit een derde persoon ziet, of dat je niks meer weet van de voorgaande uren. Maar dat heb ik dus niet. Het is meer alsof ik in een aquarium zit, en ik en de buitenwereld zien elkaar en we communiceren, maar er is geen echt contact.
Ik denk dat de 'hele groep' helemaal niet wordt buitengesloten doordat het gros van de mensen er een andere manier van denken op na houdt. Het is zoals het is en ook rationele mensen kunnen gewoon aansluiten en als je duidelijk bent over hoe je communiceert kunnen mensen er rekening mee houden. Ze zijn het echter niet verplicht.quote:Op vrijdag 10 november 2017 01:14 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Het is natuurlijk wel makkelijk en vanuit hun standpunt wel logisch. Maar erg sociaal is het niet als je daarmee een hele groep mensen uitsluit die daar zelf niet uit kunnen komen.
Ik ken een vergelijking die als metafoor een brug heeft over een kloof.
De autist bouwde een halve brug om naar de overkant te kunnen komen en met iemand connectie te maken. Maar die ander bouwde de andere helft van de brug niet, dus was er geen connectie.
Ze hoeven niks te bouwen want zij moeten zich maar aanpassen. Maar niet iedereen -kan- daaraan voldoen. Ik -kan- daar niet aan voldoen. Ik heb geen andere realistische keus dan om simpelweg met zo min mogelijk mensen om te gaan om zo voldoende energie over te houden zodat ik nog een beetje een deugdelijke kwaliteit van leven heb.
Het nadeel van die mogelijkheid is dat ik daarmee mezelf flink moet isoleren tot het einde van m'n leven er is.
De enige andere mogelijkheid die voor mij werkt, is als ik de ander begrijp. Maar hier loop ik tegen muren op omdat mijn vragen om verduidelijking als een soort aanval worden gezien en mensen zich gaan verzetten dat onderwerp bespreekbaar te maken.
Ik vind 't trouwens heel vreemd waarom ze niet inzien hoe krachtig de realiteit is. Waarom vinden ze het een mindere oplossing? Soms krijg ik de indruk dat ze het minder vinden puur en alleen maar omdat ze het sowieso niet echt goed kunnen toepassen. het is dus "stom" en "nutteloos" en "niet normaal" of vul maar wat in.
[..]
Gaat wel lukken
Misschien moet je wat met je eigen adviezen doen. Zodra iemand met je in gesprek gaat dat over wat je zegt wel heel extreem is, krijg je dit soort reacties.quote:Op vrijdag 10 november 2017 06:53 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
ow, vergeet ik bijna het bijna belangrijkste.
Die laatste post van jou he?
Het feit dat je sterke beweringen doet zonder ook maar de moeite te nemen je beweringen aan de realiteit te staven, ervaar ik ook als kwetsend. Alsof het helemaal oké is om met loze opmerkingen te gooien zonder rekening te houden met de validiteit van wat je zegt.
De ene na de andere ononderbouwde kwetsende opmerking na de ander produceer je. En je doet dit vast ook bij anderen.
Misschien moet je eens stoppen met dat gedrag dat alles en iedereen het gedaan heeft behalve jij.
Ehm jaquote:Op vrijdag 10 november 2017 00:15 schreef Fripsel het volgende:
[..]
Dat dacht ik ook altijd. Tot ik dat vel zag. Maar ik lig nu in bed. Ik laat het je morgen zien!
Als je op het internet leest is het denk ik meteen de meest extreme vorm, dus dat je inderdaad uit zelfbescherming helemaal weg bent. Maar ik denk dat er nog heel veel tussenfases zijn. En misschien dat de ene ook wel sneller helemaal in default valt? Zoveel verstand heb ik er niet van. Maar dat lijkt me wel logisch eigenlijk. Net als dat je meerdere gradaties van depressies hebt.
Het klinkt wel als een soort dissociatie. Jezelf afschermen van de wereld, omdat het teveel word. En ik denk dat het ook wel erg in jouw automatisme zit om maar gewoon door te gaan. Zoals ik je tot nu toe interpeteer. Een echte doorbikkelaar.
Maar ik moet nu echt gaan slapen anders val ik in slaap op de fiets naar de psychiater. Ik lrobeer zelf mijn emotie achtbaan te negeren atm.
Heb jij helemaal geen mensen waar je even je schild bij naar beneden kan laten?quote:Op vrijdag 10 november 2017 10:22 schreef Elvi het volgende:
[..]
Ehm jaik ben kampioen 'doen alsof er niks aan de hand is'. In het echte leven deel ik weinig van mn gevoel en gedachtes met anderen en doe ik maar alsof alles ok is (en hou ik mezelf op de vlakte) en ik ga maar door
maar ik merk nu wel aan alles dat ik een beetje aan het einde van mn Latijn ben
Nee. Eigenlijk niet. Ook niet bij mn ouders omdat zij mij toch niet begrijpen en als ik al iets laat zien dan pakken ze mij daar op een later moment mee terug tijdens een ruzie. Dus why bother.quote:Op vrijdag 10 november 2017 10:34 schreef DancingPhoebe het volgende:
[..]
Heb jij helemaal geen mensen waar je even je schild bij naar beneden kan laten?
Dan zijn je ouders dus niet de juiste personen, maar het is wel fijn om mensen te vinden waar dat wel bij kan. Wat ik heb gemerkt is dat het heel vaak al kan bij de mensen om je heen, dat eigenlijk iedereen het al de hele tijd al doetquote:Op vrijdag 10 november 2017 10:37 schreef Elvi het volgende:
[..]
Nee. Eigenlijk niet. Ook niet bij mn ouders omdat zij mij toch niet begrijpen en als ik al iets laat zien dan pakken ze mij daar op een later moment mee terug tijdens een ruzie. Dus why bother.
Ik denk dat ik dit in mei dit jaar een keer heb meegemaakt.quote:Op vrijdag 10 november 2017 07:19 schreef Luchtbel het volgende:
[..]
Dat kan wel echt een vorm van gevoeld dissociatie bij stress zijn, denk ik. Het beeld wat je omschrijft komt denk ik meer overeen met hoe mensen een dissociatieve stoornis neerzetten/ omschrijven maar dat klopt vaak ook niet echt.
Euh geen idee?quote:Op vrijdag 10 november 2017 10:47 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:
[..]
Ik denk dat ik dit in mei dit jaar een keer heb meegemaakt.
In een sociaal super heftige situatie voelde ik me ineens wegglippen en was het net of ik er wel zat maar er niet meer bij was. Ik voelde me net een soort geest ofzo. Zou dat dissociatie geweest kunnen zijn?
Dat is heel hatelijk als mensen dat doen. Kut.quote:Op vrijdag 10 november 2017 10:37 schreef Elvi het volgende:
[..]
Nee. Eigenlijk niet. Ook niet bij mn ouders omdat zij mij toch niet begrijpen en als ik al iets laat zien dan pakken ze mij daar op een later moment mee terug tijdens een ruzie. Dus why bother.
Ik had het over die grote groep die kleinere groepen uitsluit, simpelweg omdat de grote groep verwacht dat iedereen zich maar aan hun aanpast en dat dat asociaal is, zeker als duidelijk is dat er een kleinere groep is die daar erg veel last van heeft.quote:Op vrijdag 10 november 2017 09:11 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:
[..]
Ik denk dat de 'hele groep' helemaal niet wordt buitengesloten doordat het gros van de mensen er een andere manier van denken op na houdt. Het is zoals het is en ook rationele mensen kunnen gewoon aansluiten en als je duidelijk bent over hoe je communiceert kunnen mensen er rekening mee houden.
Het is een misconceptie dat autisten automatisch een soort van inferieure vorm van communicatie hebben. Ik heb zelf dit gemerkt:quote:Dat mensen met autisme er tegenaanlopen dat de communicatie lastig loopt, en vaak hard moeten werken om toch begrepen te worden dat is helemaal waar.
Om even een heel harde vergelijking te trekken, iemand die niet kan lopen moet ook meer moeite doen om van a naar b te komen dan iemand die wel kan lopen, en dan kan iemand het fijn vinden een rolstoel te hebben want dan wordt je nooit moe, maar dat betekent niet dat de rest van de wereld er trek in heeft zich in een rolstoel voort te bewegen. Wel is het gros van de mensen heel bereid om de persoon in de rolstoel te helpen bij de dingen die niet lukken.
| 1 2 3 4 | Autist & niet-autist --> slechte communicatie Niet-autist & autist --> slechte communicatie Niet-autist & niet-autist --> betere communicatie Autist & autist --> betere communicatie. |
| 1 2 3 4 | Autist & niet-autist --> slechte communicatie Niet-autist & autist --> slechte communicatie Niet-autist & niet-autist --> betere communicatie [b]Autist & autist --> superslechte communicatie.[/b] |
| 1 2 | Autist & niet-autist --> slechte communicatie Niet-autist & autist --> slechte communicatie |
Het is bijna onmogelijk om continu aan te moeten passen en te camoufleren zodat het niet opvalt dat je onder de motorkap toch anders bent. Gezien de gevolgen (o.a. bijvoorbeeld levenslange depressieve gevoelens) vind ik dat simpelweg inhumaan en zoiets kan je niet van iemand verwachten.quote:Hetzelfde geldt voor mensen met autisme, het overgrote deel van de mensen wil best moeite doen om iemand die anders communiceert te begrijpen of helpen mee te doen. Maar zijn volledige denkwijze erop aanpassen gaat veel te ver.
Mijn antwoord daarop staat hierzoquote:Op donderdag 9 november 2017 00:10 schreef Fripsel het volgende:
[..]
Mag ik iets vragen. Hoe kun je compleet van het rationele uitgaan als je ergens mee zit? Hoe sluit dat aan bij je diagnose?
Fripsels reactie op die uitleg is vervolgens ditquote:Op vrijdag 10 november 2017 01:28 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Het helpt om dingen te benoemen die anders bijvoorbeeld overweldigend en te anoniem zijn om te bespreken.
Stel (naja, lang en geduldig verhaal hier)
Dit is dan natuurlijk weer niet een logische reactie maar een (over)emotionele reactie. Het lijkt meer op "afreageren" of op "uithalen" en wat ze hier doet, is mijn post (waar ik serieus ook aandacht aan besteed om het allemaal zo kloppend mogelijk te maken) gewoon een horkerige trap in het kruis geven.quote:Op vrijdag 10 november 2017 01:33 schreef Fripsel het volgende:
[..]
Hoe kun je dan in godsnaam zo praten over mensen die dat niet voor elkaar krijgen..
Klopt, maar daarvoor zal ik wel moeten weten/leren hoe ze denken en waarom ze zo denken.quote:Ik denk in dit opzicht dat om verder te komen je meer bereikt door te kijken hoe jij makkelijker met mensen kan omgaan in plaats van de mensen te vragen jouw denkwijze erop na te gaan houden. Dat gaan ze toch niet doen.
Ik heb eigenlijk alles behalve het laatste.quote:Op vrijdag 10 november 2017 11:27 schreef Fripsel het volgende:
Ik zit nu dat blad te lezen en besef me opeens wat ik gedroomd heb vannacht en dat dat niet zo prettig was.
Maar dit zijn de punten die bij dissocistiebr klachten horen. Alles wat jullie opnoemen komt erbij terug volgend mij:
-wegraken, schemeren, er niet meer 'bij' zijn
-geheugenproblemen, tijd kwijt zijn
-vervreemding van jezelf en anderen (glazen stolp gevoel)
-werkelijkheid en droom of fantasie door elkaar halen
-stemmen horen of dingen zien die er niet zijn
En je hoeft ze dus niet allemaal tegelijk te hebben. Of ze allemaal gehad te hebben.
Het is superfrustrerend als de meeste mensen jou niet begrijpen. Je wordt er na verloop van tijd ook wat moedeloos van.quote:Op vrijdag 10 november 2017 10:37 schreef Elvi het volgende:
[..]
Dissociatie door stress? Ik wist niet dat dat zo'n ding was?quote:Op vrijdag 10 november 2017 11:06 schreef Luchtbel het volgende:
[..]
Euh geen idee?
Ik heb geen kennis daarvan en ik kan het niet vergelijken omdat ik dus wel zeg maar echt een stoornis variant heb.
Alles wat ik weet, is dat wat Elvi omschreef overeen kwam met wat ik andere mensen heb horen omschrijven als gevoels dissociatie bij stress.
Sorry ik heb nooit echt een mening ofzo over zulke dingen. Ik Bedoel het niet verkeerd maar ik heb er gewoon geen verstand van.
Ziek melden! Die was even heel kort. Ik weet even geen betere tip dan dat. Je moet een manier vinden om naar jezelf te leren luisteren meis. Zonder mensen die aan je trekken.quote:Op vrijdag 10 november 2017 13:36 schreef Elvi het volgende:
Zo ik heb mn spv maar even een mail gestuurd met mn stressklachten
Maandag heb ik een soort evaluatie met haar en een psycholoog, en geen idee wat er dan besproken wordt maar dan kunnen ze deze mail ter voorbereiding alvast meenemen in het geheel.
Verder loop ik nu op elk front heel erg vast. Van alle kanten word aan mij getrokken en ik kan niet eens verlof opnemenja 2 dagen... dat zet ook geen zoden aan de dijk.
Als ze je ontslaan dan hebben hun een probleem lijkt me toch? Ik weet dat het een hoop gezeik is en kut en niet leuk, maar soms is een dieper dalletje nodig om op de lange termijn echt verder te komen. Laat iedereen maar kletsen over doorbikkelen. Op een bepaald punt is genoeg ook genoeg.quote:Op vrijdag 10 november 2017 13:52 schreef Elvi het volgende:
[..]
Dan hoef ik meteen niet terug te komen. En krijg ik weer dat gezeik met de bedrijfsarts.
Het zou mij in ieder geval al helpen als ik een eigen woning had en zo zelf mijn dagindeling kan plannen. Alleen dat al zou veel rust geven, maar goed, er is voorlopig nog geen uitzicht op een woning en zeker niet als ik weer werkloos ben straksquote:Op vrijdag 10 november 2017 13:54 schreef Fripsel het volgende:
[..]
Als ze je ontslaan dan hebben hun een probleem lijkt me toch? Ik weet dat het een hoop gezeik is en kut en niet leuk, maar soms is een dieper dalletje nodig om op de lange termijn echt verder te komen. Laat iedereen maar kletsen over doorbikkelen. Op een bepaald punt is genoeg ook genoeg.
Ja, zo'n reactie had ik dus ook verwacht. Beetje vergelijkbaar met de reactie van Aeque qua "inhoud". Vooral verwijten en geen zelfreflectie.quote:Op vrijdag 10 november 2017 13:39 schreef Fripsel het volgende:
Je wil niet alleen weten hoe of wat MagnetronkoffieC je veroordeelt de ander met de manier waarom je het vraagt en gaat zo in je eigen superieure ideeen en teksten op, dat je in mijn optiek niet eens meer open staat voor een fatsoenlijk gesprek. Ik voelde me niet eens persoonlijk aangevallen. Je doet continue aannames, gaat daar hele teksten over lullen. En doet dan alsof wij het niet snappen.
Dit is mijn allerlaatste post aan je. Ik wil niet gemeen gaan doen omdat ik zie dat er iets niet goed zit in iemands hoofd, maar voor mij kom je over als je het besef tussen echt en nep behoorlijk kwijt aan het raken bent.
Ja dat wilde ik ook al zeggen. Maar dat benoemen terwijl het zo uitzichtloos voelt, ik wilde je niet een nog rotter gevoel geven.quote:Op vrijdag 10 november 2017 13:56 schreef Elvi het volgende:
[..]
Het zou mij in ieder geval al helpen als ik een eigen woning had en zo zelf mijn dagindeling kan plannen. Alleen dat al zou veel rust geven, maar goed, er is voorlopig nog geen uitzicht op een woning en zeker niet als ik weer werkloos ben straks
MK, ik hou op met deze discussie. Elk stukje feedback dat ik je geef pareer je door het probleem bij ander te leggen. Elke deur die een mogelijkheid biedt naar een weg om je situatie te verbeteren gooi je dicht. Kortom, je neemt geen enkele verantwoordelijkheid voor je eigen situatie en ik geloof niet dat ik iets kan bijdragen waardoor jij je problemen gaat oplossen.quote:Op vrijdag 10 november 2017 13:12 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Ik had het over die grote groep die kleinere groepen uitsluit, simpelweg omdat de grote groep verwacht dat iedereen zich maar aan hun aanpast en dat dat asociaal is, zeker als duidelijk is dat er een kleinere groep is die daar erg veel last van heeft.
Hoe meer rigide die grootste groep alleen de eigen regels kan doordrukken, hoe nauwer het gebied is waarin je gedrag als normaal bestempeld wordt en hoe eerder je buiten de boot valt en dus ook wordt buitengesloten.
Als rationele mensen gewoon kunnen aansluiten, waarom lijken meerdere mensen hier dan cognitieve vastlopers te krijgen op het moment dat ik doorvraag naar dat rare taboe van ze wat ze allemaal wel lijken te hebben en allemaal niet willen uitleggen. Verder vind ik dat ik best mensen mag aanspreken wanneer ze me kwetsen zonder dat ze met die rookgordijnen komen of met vingertjes gaan wijzen of de rest van hun arsenaal komen waarmee krampachtig geprobeerd wordt om te bliksemafleiden.
[..]
Het is een misconceptie dat autisten automatisch een soort van inferieure vorm van communicatie hebben. Ik heb zelf dit gemerkt:
Communicatiematrix:
[ code verwijderd ]
Als autisme zou impliceren dat het om een communicatieverstoring gaat waarbij het als een defect is, dan zou ik verwachten dat bovenstaande schema zo zou verlopen:
[ code verwijderd ]
Echter is vetgedrukte niet het geval. Dus kan autisme niet een inferieure vorm van communicatie zijn en heeft in dit deel van het schema:
[ code verwijderd ]
De autist en de niet-autist evenveel schuld en een even grote bijdrage aan de miscommunicatie. Dan is het niet de bedoeling dat de niet-autist dan gaat zeggen "Zeg autist, doe jij maar lekker al het werk want dat ik jou niet begrijp dat ligt toch echt helemaal aan jou hoor. Jullie autisten communiceren dan ook onbegrijpelijk". Ja, alsof dat niet kwetsend naar de autist is. Maar zelfreflectie dat de communicatieproblemen van deze niet-autist bij deze niet-autist zou kunnen liggen...dat lijkt ON-VER-TEER-BAAR! En DAT is wat ik zo vreemd vind. Alsof ze hun privilege niet willen kwijtraken of zo en met grof geschut zouden mogen komen om mij d.m.v. sociale dwang toch te laten "meedoen met de rest", waarbij ik zelf al het vertaalwerk moet gaan doen "want zij zijn de meerderheid en het is nou eenmaal zou".
Maar nu zeg ik dat ik vervolgens niet meer met deze niet-autisten wil praten omdat dat me onevenredig veel energie kost (wat ook gewoon zo is. Het kost me bergen energie en de kwaliteit van het contact is ook minder. Ten slotte ben ik dan altijd de defecte van het stel. Het is niet echt meedoen maar meelopen zonder echt een eigen mening te mogen hebben maar een mening over mij mogen ze wel want zij zijn de meerderheid. Neen).
Waarom denk je dat ik de laatste paar jaar aangeef dat ik lotgenotencontact zo heerlijk vind? Al die sociale shit waar ik m'n hele leven tegenaan bleef lopen..tis gewoon weg.
Die hele specifieke miscommunicatie veroorzaakt door het mixen van autist en niet-autist is dan gewoon weg. Dan ben ik toch gek als ik probeer om met iemand als Aeque aan te pappen?
[..]
Het is bijna onmogelijk om continu aan te moeten passen en te camoufleren zodat het niet opvalt dat je onder de motorkap toch anders bent. Gezien de gevolgen (o.a. bijvoorbeeld levenslange depressieve gevoelens) vind ik dat simpelweg inhumaan en zoiets kan je niet van iemand verwachten.
Ik kan het niet. Ik heb 't geprobeerd. De depressieve gevoelens bleven pas weg zodra ik niet meer met dat soort mensen omga. En het is heel vermoeiend. Maar het is voor mij wel de minst slechte oplossing op dit moment. Wil ik meer kunnen bereiken, dan zal ik dit gedrag wel moeten leren begrijpen en het enige wat een constante lijkt te zijn, is dat het in de hoek van de cognitieve dissonantie zit. Alsof het een taboe is en superkwetsend als er überhaupt ook maar over gepraat wordt.
In dit topic zijn er meerdere voorbeelden te benoemen waarbij zelfs alleen al het benoemen daarvan ook weer kwetsend voor die mensen zal zijn, dat is gewoon voorspelbaar.
Ik ga toch een voorbeeld geven:
Hier stelt Fripsel een in mijn ogen doodgewone vraag.
[..]
Mijn antwoord daarop staat hierzo
[..]
Fripsels reactie op die uitleg is vervolgens dit
[..]
Dit is dan natuurlijk weer niet een logische reactie maar een (over)emotionele reactie. Het lijkt meer op "afreageren" of op "uithalen" en wat ze hier doet, is mijn post (waar ik serieus ook aandacht aan besteed om het allemaal zo kloppend mogelijk te maken) gewoon een horkerige trap in het kruis geven.
vervolgens spreek ik Fripsel; daarop aan en komt nu zij weer met dat rookgordijn en wijst met het beschuldigende vingertje naar mij, wat totaal onlogisch is gezien haar postgedrag. Maar haar postgedrag aanspreken zal waarschijnlijk alleen maar nog meer boosheid opwekken en ik wil weten waarom. Op mij komt dit over als onlogische emozooi. Als een soort dierlijk instinct, alsof ze me wil overrulen of me op m'n plek wil zetten, alsof ik net geprobeerd had een staatsgreep te plegen of zo
Ik wil weten waarom er geregeld mensen zijn die plotseling met dat soort onlogische kwetsende emozooi posten en nog bozer reageren als ik wil weten hoe en wat en waarom.
Ze worden boos en als ik vraag waarom ze boos worden, worden ze nog bozer. Ze schreeuwen een beetje hun boosheid van zich af en het lijkt meer een trigger te zijn dan dat ik ze daadwerkelijk iets aangedaan zou hebben. Maar ik moet maar blijven gissen omdat het iedereen boos lijkt te maken of angstig, elke keer als ik dit onderwerp aansnij. En ik wil op z'n minst weten -waarom- ze zo boos reageren. -Waarom- is het zo moeilijk voor ze om hierover te zelfreflecteren en eens eerlijk naar hun eigen fouten kunnen kijken in plaats van steeds maar een bliksemafleider te "moeten" gaan zoeken?
Als ik kijk naar Aeque, dan zie ik ook dat hij met andere fokkers ook geregeld mot heeft, maar uiteraard liggen al zijn minder fortuinlijke dialogen aan de ander. Hij lijkt nieteens na te willen denken over zichzelf, alsof het simpelweg te pijnlijk voor hem is. of zo.
[..]
Klopt, maar daarvoor zal ik wel moeten weten/leren hoe ze denken en waarom ze zo denken.
Anders zal ik door dit soort reacties verrast blijven en kost communicatie met dat soort mensen me bergen energie en daar heb ik het nu wel mee gehad.
Maar het komt er dus op neer dat ze (in mijn ogen) spontaan boos worden en bij vragen over hun boosheid alleen maar nog bozer worden en ik (doordat ze boos worden) dus niet uitgelegd krijg waarom ze boos worden. Ik krijg alleen maar te merken -dat- ze boos worden en dat die boosheid bovenmatig vaak alleen maar erger wordt als ik dit onderwerp dan toch bespreekbaar wil houden.
ik zit te lurken maar dat heet depersonalisatie eerder.quote:Op vrijdag 10 november 2017 00:15 schreef Fripsel het volgende:
[..]
Oh dat zou best kunnen dat ik het door de war haal want ik vind het dus heel lastig te begrijpen.quote:Op vrijdag 10 november 2017 17:22 schreef isax het volgende:
[..]
ik zit te lurken maar dat heet depersonalisatie eerder.
bij mij is het altijd depersonalisatie>>>>>>dissociatie.
dit is mijn meest creepy post ever, ik scroll maar beetje dus weet ook niet over wie het ging
ja depersonalisatie is zeg maar als alles een film word. grote afstand tussen jezelf en wat er gebeurd.quote:Op vrijdag 10 november 2017 17:25 schreef Fripsel het volgende:
[..]
Oh dat zou best kunnen dat ik het door de war haal want ik vind het dus heel lastig te begrijpen.en creepy vind ik het niet, alleen maar handig om te weten toch als ik termen door elkaar haar.
En Ehm dan bedoel je dus dat depersonalisatie een stap is voor dissociatie met die pijltjes of dat het verschillende dingen zijn? Is dat het groter is dan?
Ik heb de laatste tijd, ik woon alleen. Dus ik moet naar de winkel bijvoorbeeld. En dan beginnen bijvoorbeeld mijn handen heel raar aan te voelen. Kan dat daarmee te maken hebben? Op de terugweg mis ik soms ook zijstraten. En soms als ik me er doorheen push, net als met die fok meet. Kan ik juist ook heel druk worden voor mijn gevoel omdat, ik weet niet het is dan een soort automatisme dat het overneemt. Maar ik ben er inderdaad nog wel.quote:Op vrijdag 10 november 2017 17:31 schreef isax het volgende:
[..]
ja depersonalisatie is zeg maar als alles een film word. grote afstand tussen jezelf en wat er gebeurd.
soms voel je dan ook niet meer je benen en armen ook al ben je mentaal nog wel aanwezig (dus later weet je nog wel wat je hebt gedaan, wat er gebeurde).
dissociatie is echt als je op de automatische piloot schiet en dan ergens anders bent opeens of dat je jezelf iets aan hebt gedaan zonder dat je dat weet. je bent dan echt mentaal niet aanwezig. gatenkaas effect in je geheugen.
ervaringsexpert hier![]()
depersonalisatie valt ook onder dissociatie in het boekje der boekjes trouwens.
kan ermee te maken hebben ja, dat zijstraten missen ook. dat druk worden kan dan overschreeuwen zijn vooral als je later dan wel de prijs ervoor betaald.quote:Op vrijdag 10 november 2017 17:39 schreef Fripsel het volgende:
[..]
Ik heb de laatste tijd, ik woon alleen. Dus ik moet naar de winkel bijvoorbeeld. En dan beginnen bijvoorbeeld mijn handen heel raar aan te voelen. Kan dat daarmee te maken hebben? Op de terugweg mis ik soms ook zijstraten. En soms als ik me er doorheen push, net als met die fok meet. Kan ik juist ook heel druk worden voor mijn gevoel omdat, ik weet niet het is dan een soort automatisme dat het overneemt. Maar ik ben er inderdaad nog wel.
Kan zoiets ook een paar dagen aanhouden?
voor mij voelt het ook niet perse zoals een film. het is een uitdrukking die ze vaak ervoor gebruiken, ik weet niet goed hoe ik het moet beschrijven.quote:Op vrijdag 10 november 2017 17:40 schreef Fripsel het volgende:
Ik vind het alleen niet als een film voelen. Misschien dat ik me daarom nooit met die term verbonden heb gevoeld.
Ook dan is het uzb verplicht je door te betalen bij ziekte toch? Maar snap je moeite... het is eigenlijk de meest zekerheid gevende optie. Maar als je voelt dat je in een burnout belandt ben je dus gewoon ziek en moeten zij met je kijken naar herstel.quote:
Het punt is dat ik me al in juli ziek heb gemeld daarvoor, maar het gedoe met de bedrijfsarts en de organisatie die contact had met mij vond ik zo stressvol dat ik mijzelf beter heb gemeld en zelf langzaam aan het opbouwen ben.quote:Op vrijdag 10 november 2017 18:14 schreef DancingPhoebe het volgende:
[..]
Ook dan is het uzb verplicht je door te betalen bij ziekte toch? Maar snap je moeite... het is eigenlijk de meest zekerheid gevende optie. Maar als je voelt dat je in een burnout belandt ben je dus gewoon ziek en moeten zij met je kijken naar herstel.
Maar zonder veel genezend succes zo te lezen?quote:Op vrijdag 10 november 2017 18:18 schreef Elvi het volgende:
[..]
Het punt is dat ik me al in juli ziek heb gemeld daarvoor, maar het gedoe met de bedrijfsarts en de organisatie die contact had met mij vond ik zo stressvol dat ik mijzelf beter heb gemeld en zelf langzaam aan het opbouwen ben.
Ga je dan niet juist van kwaad naar erger?quote:Op vrijdag 10 november 2017 18:18 schreef Elvi het volgende:
[..]
Het punt is dat ik me al in juli ziek heb gemeld daarvoor, maar het gedoe met de bedrijfsarts en de organisatie die contact had met mij vond ik zo stressvol dat ik mijzelf beter heb gemeld en zelf langzaam aan het opbouwen ben.
Je weet dat je bij je werk niet hoeft aan te geven waarom je ziek bent he?quote:Op vrijdag 10 november 2017 18:18 schreef Elvi het volgende:
[..]
Mijn werkgevers hebben dat altijd geëist!quote:Op vrijdag 10 november 2017 19:39 schreef aeque het volgende:
[..]
Je weet dat je bij je werk niet hoeft aan te geven waarom je ziek bent he?
Dat mogen ze helemaal niet.quote:Op vrijdag 10 november 2017 19:41 schreef bloempjuh het volgende:
[..]
Mijn werkgevers hebben dat altijd geëist!
Alleen een bedrijfsarts mag dat waarbij hij daarna alleen mag communiceren naar de werkgever of je kunt werken of niet.quote:Op vrijdag 10 november 2017 19:41 schreef bloempjuh het volgende:
[..]
Hier ook hoor. Hele gesprekken kwam er aan te pas.quote:Op vrijdag 10 november 2017 19:41 schreef bloempjuh het volgende:
[..]
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op vrijdag 10 november 2017 19:45 schreef Elvi het volgende:
[..]
Hier ook hoor. Hele gesprekken kwam er aan te pas.Zo dan...SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
M'n situatie kan maar op 1 manier verbeteren (even binnen deze context gezien) en dat is wanneer ik leer om met dit rare ding rekening te houden. Maar dan moet ik wel weten dat dit rare ding is waardoor andere mensen steeds boos worden.quote:Op vrijdag 10 november 2017 15:55 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:
[..]
MK, ik hou op met deze discussie. Elk stukje feedback dat ik je geef pareer je door het probleem bij ander te leggen. Elke deur die een mogelijkheid biedt naar een weg om je situatie te verbeteren gooi je dicht. Kortom, je neemt geen enkele verantwoordelijkheid voor je eigen situatie en ik geloof niet dat ik iets kan bijdragen waardoor jij je problemen gaat oplossen.
quote:Op vrijdag 10 november 2017 17:44 schreef isax het volgende:
[..]
kan ermee te maken hebben ja, dat zijstraten missen ook. dat druk worden kan dan overschreeuwen zijn vooral als je later dan wel de prijs ervoor betaald.
ik heb fases waar het maanden zich aanhoud.
ik las dat je ptss complex hebt ergens toch? komt vaak voor bij mensen die die diagnose hebben (is ook een van mijn diagnoses)
als je nu een psycholoog hebt en behandeling hebt zou ik het persoonlijk bespreekbaar maken.
[..]
voor mij voelt het ook niet perse zoals een film. het is een uitdrukking die ze vaak ervoor gebruiken, ik weet niet goed hoe ik het moet beschrijven.
Ik wilde eigenlijk wat anders vragen, maar ik ben wat warrig en ik heb hoofdpijn.quote:Op vrijdag 10 november 2017 17:31 schreef isax het volgende:
[..]
ja depersonalisatie is zeg maar als alles een film word. grote afstand tussen jezelf en wat er gebeurd.
soms voel je dan ook niet meer je benen en armen ook al ben je mentaal nog wel aanwezig (dus later weet je nog wel wat je hebt gedaan, wat er gebeurde).
dissociatie is echt als je op de automatische piloot schiet en dan ergens anders bent opeens of dat je jezelf iets aan hebt gedaan zonder dat je dat weet. je bent dan echt mentaal niet aanwezig. gatenkaas effect in je geheugen.
En wederom leg je het probleem en de verantwoordelijkheid buiten jezelf.. Je hebt echt een totaal onrealistisch beeld van de werkelijkheid en je hebt erg weinig zelf inzicht..quote:Op vrijdag 10 november 2017 22:52 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
M'n situatie kan maar op 1 manier verbeteren (even binnen deze context gezien) en dat is wanneer ik leer om met dit rare ding rekening te houden. Maar dan moet ik wel weten dat dit rare ding is waardoor andere mensen steeds boos worden.
Het lijkt wel alsof het een enorm kwetsbaar punt is dat koste wat 't kost niet ontdekt mag worden of zo. Het maakt ze voor hun gevoel kwetsbaar, want er wordt gesproken over de sterke indruk alsof ik dominant wil zijn en ze wil overrulen.
Ze vinden het o.a. eng en het maakt ze emotioneel labiel. Maar deze emotionele labiliteit mag ook niet aan die kwetsbaarheid ten grondslag liggen want dan zou daarmee indirect het bestaan van deze kwetsbaarheid toegegeven worden.
En daarom volgen de excuusjes, de rookgordijnen, de bliksemafleiders, de sociale dwang, de sociale afwijzing.
Die rare fratsen maken mensen niet voor niets, daar moet een reden voor zijn en op een gegeven moment vind ik wel uit wat precies. Met een beetje geluk ben ik dan (hopelijk duurzaam) van dat gezeik van deze mensen af en kan ik weer ongestoord m'n eigen ding gaan doen.
Ik ga later nog wel nalezen wat hier allemaal getypt is. Ik heb de afgelopen nacht bijna helemaal niet geslapen en ben best wel brak nu
Wat je hier omschrijft is ook wat ik denk ik ervaren heb. En in milde vorm ook langere tijd achter elkaar.quote:Op vrijdag 10 november 2017 17:31 schreef isax het volgende:
[..]
Weer zo'n reactie. Weet je wat 't ding is? Dat naarmate ik beter begrijp waar jullie beledigingen vandaan komen, ik daar steeds minder door geraakt word en dat komt hoofdzakelijk omdat ik weet dat wanneer bepaalde mensen een belediging maken, dit (afhankelijk van -wie- het zegt) meer of juist minder realistisch is.quote:Op vrijdag 10 november 2017 23:18 schreef madam-april het volgende:
[..]
En wederom leg je het probleem en de verantwoordelijkheid buiten jezelf.. Je hebt echt een totaal onrealistisch beeld van de werkelijkheid en je hebt erg weinig zelf inzicht..
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Anyhoe, het gaat wel redelijk. Soms.Sterkheidsbaas van alles.
Protip (hoewel het niet bij iedereen werkt):quote:Op vrijdag 10 november 2017 00:57 schreef Fripsel het volgende:
Ik kan niet slapen. Omdat er teveel aan de hand is. En ik ben er misselijk van. En dit mag niet nu gebeuren want ik moet morgen echt om kwart over 8 op de fiets zitten.
Hier even een dingetje op (en ik weet waar ik me aan brand, heb ook geen zin in een hele discussie dus wees niet beledigd als ik ineens aftaai en niet meer reageer).quote:Op vrijdag 10 november 2017 22:52 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
M'n situatie kan maar op 1 manier verbeteren (even binnen deze context gezien) en dat is wanneer ik leer om met dit rare ding rekening te houden. Maar dan moet ik wel weten dat dit rare ding is waardoor andere mensen steeds boos worden.
Het lijkt wel alsof het een enorm kwetsbaar punt is dat koste wat 't kost niet ontdekt mag worden of zo. Het maakt ze voor hun gevoel kwetsbaar, want er wordt gesproken over de sterke indruk alsof ik dominant wil zijn en ze wil overrulen.
Ze vinden het o.a. eng en het maakt ze emotioneel labiel. Maar deze emotionele labiliteit mag ook niet aan die kwetsbaarheid ten grondslag liggen want dan zou daarmee indirect het bestaan van deze kwetsbaarheid toegegeven worden.
En daarom volgen de excuusjes, de rookgordijnen, de bliksemafleiders, de sociale dwang, de sociale afwijzing.
Die rare fratsen maken mensen niet voor niets, daar moet een reden voor zijn en op een gegeven moment vind ik wel uit wat precies. Met een beetje geluk ben ik dan (hopelijk duurzaam) van dat gezeik van deze mensen af en kan ik weer ongestoord m'n eigen ding gaan doen.
Ik ga later nog wel nalezen wat hier allemaal getypt is. Ik heb de afgelopen nacht bijna helemaal niet geslapen en ben best wel brak nu
Dat is bij mij juist iets waar ik eigenlijk nog helemaal niet over na wil denken omdat ik dan meteen in de stress schiet.quote:Op zaterdag 11 november 2017 18:28 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:
Ik merk dat ik weer wat energie heb om mijn gedachten op de toekomst te richten.
Op dit moment is de afspraak dat ik het met uwv in december over mogelijk vrijwilligerswerk ga hebben. Nog wat verder in de toekomst kijkend zou ik ook graag weer willen werken.
Toch best een opgave om te bedenken wat ik voor vrijwilligerswerk zou willen doen, maar ook wat voor baan ik zou willen hebben en wat wel en niet zou werken.
Op dit moment ben ik eigenlijk al wel tevreden met dat ik uberhaupt weer gedachten heb over de toekomt en dat deze ook constructief zijn.
Dank je.quote:Op zaterdag 11 november 2017 19:09 schreef aeque het volgende:
[..]
Dat is bij mij juist iets waar ik eigenlijk nog helemaal niet over na wil denken omdat ik dan meteen in de stress schiet.
Wel goed dat je dat zo kunt zien!
3 maanden nu, waarvan 2 nog doorbetaald vanuit werkgever i.v.m. opzegtermijn. Juist daardoor ben ik eigenlijk flink naar beneden gedonderd. Ik had liever nog daar gewerkt en dan weer opgebouwd, is toch makkelijker als je een omgeving al kent.quote:Op zaterdag 11 november 2017 19:27 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:
[..]
Dank je.
Bij de gedachte echt al weer aan het werk te gaan voel ik me ook niet bepaald lekker hoor. Of nu al starten met vrijwilligerswerk. Maar ik durf al wel weer na te denken over mogelijkheden en dat is een flinke stap vooruit.
Zit jij al lang thuis?
Ja dat is zeker zo.quote:Op zaterdag 11 november 2017 19:32 schreef aeque het volgende:
[..]
3 maanden nu, waarvan 2 nog doorbetaald vanuit werkgever i.v.m. opzegtermijn. Juist daardoor ben ik eigenlijk flink naar beneden gedonderd. Ik had liever nog daar gewerkt en dan weer opgebouwd, is toch makkelijker als je een omgeving al kent.
Ergens ook wel waar, maar daarvoor maak ik mij nu veel te druk om dingen.quote:Op zaterdag 11 november 2017 19:38 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:
[..]
Ja dat is zeker zo.
Al lijkt het me ook wel fijn straks een nieuwe start te kunnen maken.
Zit jij nu in de ww of ziektewet?
Ah ja, dan ben je daar gewoon nog niet aan toe. Hopelijk komt dat weer.quote:Op zaterdag 11 november 2017 19:43 schreef aeque het volgende:
[..]
Ergens ook wel waar, maar daarvoor maak ik mij nu veel te druk om dingen.
Maar ziektewet aangezien ik ziek uit dienst ben gegaan.
Jawel.quote:Op zaterdag 11 november 2017 20:35 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:
[..]
Ah ja, dan ben je daar gewoon nog niet aan toe. Hopelijk komt dat weer.
Dat heet gewoon dissociëren.quote:Op vrijdag 10 november 2017 23:03 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
[..]
Ik wilde eigenlijk wat anders vragen, maar ik ben wat warrig en ik heb hoofdpijn.
Kan je eigenlijk ook depresonaliseren en dissocieren tegelijk? Of dat je iets doet wat qua beschrijving dingetjes van beiden heeft?
Goed dat je het gaat bespreken met je psycholoog.quote:Op zaterdag 11 november 2017 00:48 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:
[..]
Wat je hier omschrijft is ook wat ik denk ik ervaren heb. En in milde vorm ook langere tijd achter elkaar.
Eigenlijk heb ik pas sinds een maand of 2 het gevoel er weer echt helemaal te zijn.
Dank voor het delen, ik was niet heel bekend hiermee maar heb wel de eerdergenoemde rare ervaring en wellicht dat het dit geweest is. Ik zal het overigens ook met mijn psycholoog bespreken, mogelijk dat ik het dan ook beter kan plaatsen.
Kan gevaarlijk zijn.... (en officieel is het al een vorm van dissociatie)quote:Op zaterdag 11 november 2017 22:02 schreef isax het volgende:
[..]
Goed dat je het gaat bespreken met je psycholoog.
Ook al denk je maar dat het zoiets kan zijn want als het een dissociatie word is het echt gevaarlijk.
Domme vraag misschien, wat is er gevaarlijk aan?quote:Op zaterdag 11 november 2017 22:02 schreef isax het volgende:
[..]
Goed dat je het gaat bespreken met je psycholoog.
Ook al denk je maar dat het zoiets kan zijn want als het een dissociatie word is het echt gevaarlijk.
Ik denk dat Isax bedoelt dat "als" het over zou gaan in een andere vorm van dissociatie dat het dan wel om een vorm zou kunnen gaan waarbij gevaarlijke situaties kunnen ontstaan.quote:Op zaterdag 11 november 2017 22:51 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:
[..]
Domme vraag misschien, wat is er gevaarlijk aan?
Ik kan me van die ene situatie eigenlijk vooral nog herinneren dat ik erbij zat maar het niet meer meekreeg. Ik was me wel bewust van mezelf maar de mensen om me heen waren een heel eind weg.
Daarna nog een hele periode gehad waarbij het leek of ik alles een beetje op de autopiloot deed.
ik ben ooit een meisje tegen gekomen in de psychiatriequote:Op zaterdag 11 november 2017 22:51 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:
[..]
Domme vraag misschien, wat is er gevaarlijk aan?
Ik kan me van die ene situatie eigenlijk vooral nog herinneren dat ik erbij zat maar het niet meer meekreeg. Ik was me wel bewust van mezelf maar de mensen om me heen waren een heel eind weg.
Daarna nog een hele periode gehad waarbij het leek of ik alles een beetje op de autopiloot deed.
maar kan bespreekbaar maken bij je psych is prima idee.quote:Op zaterdag 11 november 2017 23:46 schreef Luchtbel het volgende:
[..]
Ik denk dat Isax bedoelt dat "als" het over zou gaan in een andere vorm van dissociatie dat het dan wel om een vorm zou kunnen gaan waarbij gevaarlijke situaties kunnen ontstaan.
Maar dat hoeft helemaal niet te gebeuren. Heleboel mensen ervaren depersonalisatie in hun leven, pubers ook vaak. Of bij social events. Het is natuurlijk goed het te melden, maar het hoeft zich niet te ontwikkelen.
Ik wist eerst niet wat het was dus moest even googlen en inlezen, maar heeft niet iedereen wel eens van die momenten? Zeker als je last heb van psychische klachten omdat je hoofd vaak zo vol zit dat je gewoon niet meer de concentratie hebt om het op te brengen en alles mee te maken en te onthouden.quote:Op zaterdag 11 november 2017 23:48 schreef isax het volgende:
[..]
ik ben ooit een meisje tegen gekomen in de psychiatrie
ze miste haar been en beide armen.
dit kwam doordat ze onder de trein was beland tijdens een dissociatie.
Heb je wel het idee dat je altijd een zelfde persoonlijkheid naar buiten uitdraagt? Andere mensen merken het bijv niet aan je?quote:Op zondag 12 november 2017 12:43 schreef Fripsel het volgende:
Ik ga dat dissociëren/depersonaliseren echt bespreken met mijn psycholoog, soms ben ik voor mijn gevoel dagen in een soort stroomversnelling bezig, in een soort overleefstand. En ik ben een tijdje bang geweest dat het misschien wel een soort manie zou zijn. Maar ik doe geen bizar extreme dingen. Tuurlijk heb ik wel eens mijn dommigheidjes dat ik 5 euro teveel uitgeef en dat soort dingen. Maar toen ik het aan mijn psycholoog voorlegde was ze extreem verbaasd. Maar dat depersonaliseren/dissociëren zou het misschien wel uit kunnen leggen.
Het is zo moeilijk om uit te leggen wat er dan precies met me gebeurd.
Dat is toevallig iets waar ik ook over nadenk. Ik maak met mijn maatschappelijk werkster een trappen niveau van mijn paniekaanvallen. En we hebben nu een 10 bepaald. Maar volgens mij is dat misschien wel niet de echte 10 en zit er nog wel iets boven.quote:Op zondag 12 november 2017 12:59 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Heb je wel het idee dat je altijd een zelfde persoonlijkheid naar buiten uitdraagt? Andere mensen merken het bijv niet aan je?
Soms kan je als een overlevingsmechanisme een andere persoonlijkheid aannemen. Maar dat zou dan vallen onder DIS. Het zou dissociaties en geheugenverlies kunnen verklaren.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.De laatste tijd, en zeker met de diazepam is het alsof ik er überhaupt eindelijk een beetje over na kan denken en het iets beter snap. Maar therapie gaat heel langzaam dus daar kan ik deze dingen helemaal niet bespreken en dan op gegeven moment ga ik er weer mee in de knoop raken. Dus kom ik telkens weer op dat punt dat ik er liever helemaal niet meer over na wil denken. En daar raak ik ook weer van in paniek.
[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 12-11-2017 13:32:39 ]
Dit heb ik ook heel lang gehad! Dan vroegen ze bijvoorbeeld bij de hulpverlening wat ik wilde, en ik wilde dan wel oprecht iets doen. Maar de stress, en het idee van wat ontbrak zo dat mijn antwoord was "Ik denk dat als ik leuke collega's heb, en er een plek te vinden is waar ze in mij geloven dat ik alles wel wil".quote:Op zaterdag 11 november 2017 19:09 schreef aeque het volgende:
[..]
Dat is bij mij juist iets waar ik eigenlijk nog helemaal niet over na wil denken omdat ik dan meteen in de stress schiet.
Wel goed dat je dat zo kunt zien!
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Houd dit vastquote:Op zaterdag 11 november 2017 18:28 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:
Ik merk dat ik weer wat energie heb om mijn gedachten op de toekomst te richten.
Op dit moment is de afspraak dat ik het met uwv in december over mogelijk vrijwilligerswerk ga hebben. Nog wat verder in de toekomst kijkend zou ik ook graag weer willen werken.
Toch best een opgave om te bedenken wat ik voor vrijwilligerswerk zou willen doen, maar ook wat voor baan ik zou willen hebben en wat wel en niet zou werken.
Op dit moment ben ik eigenlijk al wel tevreden met dat ik uberhaupt weer gedachten heb over de toekomt en dat deze ook constructief zijn.
Dat ga ik zeker doen.quote:Op zondag 12 november 2017 16:18 schreef Samzz het volgende:
[..]
Houd dit vast.
Heb je inmiddels wel een richting waar je heen zou willen?
Wat rot dat je je zo voelt. Knuffels. Kun je met de medicatie nu een beetje tot rust komen?quote:Op zondag 12 november 2017 20:03 schreef summer2bird het volgende:
Vandaag 3 paniekaanvallen gehad. Nu ben ik suf van de 2 lorazepams.
Ik weet niet goed wat ik moet typen. Alles lijkt slecht en fout. Ik ben fout en daarom loopt iedereen bij me weg. Ik voel me zo alleen. Ik heb het gevoel dat iedereen mij achter mijn rug niet aardig vind. Ik wil niks meer zeggen tegen de hulpdiensten want ik heb het gevoel dat mijn problemen veel minder belangrijker zijn dan de mensen met echte problemen. Ik heb het gevoel dat ik vol zit met woede, verdriet, pijn en eenzaamheid. Ik heb het gevoel dat ik niet goed genoeg ben.
Ik weet niet of ik dit mag posten, maar haal anders maar weg. Sorry als dit vervelend was om te lezen.
Ik vind het dapper dat je dit deelt.quote:Op zondag 12 november 2017 20:03 schreef summer2bird het volgende:
Ik weet niet goed wat ik moet typen. Alles lijkt slecht en fout. Ik ben fout en daarom loopt iedereen bij me weg. Ik voel me zo alleen. Ik heb het gevoel dat iedereen mij achter mijn rug niet aardig vind. Ik wil niks meer zeggen tegen de hulpdiensten want ik heb het gevoel dat mijn problemen veel minder belangrijker zijn dan de mensen met echte problemen. Ik heb het gevoel dat ik vol zit met woede, verdriet, pijn en eenzaamheid. Ik heb het gevoel dat ik niet goed genoeg ben.
Ik weet niet of ik dit mag posten, maar haal anders maar weg. Sorry als dit vervelend was om te lezen.
Is (vrijwillige) evenementenorganisatie niet wat? Daar kun je kleinschalig mee beginnen en verder uitbouwen.quote:Op zondag 12 november 2017 20:03 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:
[..]
Dat ga ik zeker doen.
Niet specifiek. Ik weet een aantal dingen waarvan ik weet dat ik er energie van krijg.
Ik vind het leuk om dingen op te bouwen, projectmatig te werken. Ik hou van regelen en organiseren.
Ook vind ik het heel leuk om mensen dingen uit te leggen en advies te geven. Ik wil dus graag ook contact met mensen in mijn werk.
Doodvermoeiend vind ik het als het contact eenvoudig is of het werk dat ik uitvoer saai is.
Ook weet ik dat sommige doelgroepen te heftig voor me zijn. Ik heb met vluchtelingen gewerkt en daarbij las en hoorde ik erg veel over wat ze hebben meegemaakt, heb zelfs eens heel nare foto's mogen aanschouwen. Dat is te zwaar.
Medicatie helpt wel wat, alleen ik ben bang dat morgenochtend weer in paniek ben.quote:Op zondag 12 november 2017 20:09 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:
[..]
Wat rot dat je je zo voelt. Knuffels. Kun je met de medicatie nu een beetje tot rust komen?
Is er iets waardoor de paniekaanvallen getriggerd werden of kwamen ze uit t niets op?
Sterkte ermee.
Natuurlijk mag je dat posten! Je gevoel bespreken is goed.quote:Op zondag 12 november 2017 20:03 schreef summer2bird het volgende:
Dankjequote:Op zondag 12 november 2017 20:11 schreef Fripsel het volgende:
[..]
Ik vind het dapper dat je dit deelt.En ik herken het ook. Ik weet natuurlijk niet waar je angsten inzitten, dus ik kan je geen specifieke tips geven. Maar jouw problemen/angsten zijn niet minder belangrijk/vergelijkbaar. Ze zitten je in de weg, en daar kun je hulp bij gebruiken. En het is een echt probleem, want als het nep was, had je het toch al opgelost kunnen krijgen. Dus je mag er gewoon over praten met je hulpverleners, en hier delen wat je dwars zit.
Je bent goed genoeg zoals je bent.
Dankjequote:Op zondag 12 november 2017 20:16 schreef Samzz het volgende:
[..]
Natuurlijk mag je dat posten! Je gevoel bespreken is goed.
Bedenk dat je gevoel enkel je gevoel is, en hoe realistisch dat gevoel voor je lijkt, dit geen ultieme waarheid is. Je bent de moeite waard.
Sterkte.
Oh jeetje. Wat slecht. Nou, dat ligt echt niet aan jou. Maar aan de puinhoop die ze er van aan het maken zijn in de zorg, en prioriteiten die verkeerd gelegd worden als je het mij vraagt.quote:Op zondag 12 november 2017 20:15 schreef summer2bird het volgende:
[..]
Medicatie helpt wel wat, alleen ik ben bang dat morgenochtend weer in paniek ben.
Ik woon beschermd en er wordt heel erg aan de diensten gerommeld, wat zorgt voor heel veel onrust. We hebben heel veel invalkrachten en mijn PBer (persoonlijk begeleider) heb ik deze week 15 minuten gesproken, zou ik vandaag wat langer krijgen te spreken maar ze zei dat af omdat er nu imand was die meer hulp nodig had.
Ik wordt heel bang en onrustig van alle veranderingen in het personeel en vanavond staat er ook alleen maar een invalkracht bij ons.
En dat bij een afdeling voor autisme.
Ik ben niet de enige die er last van heeft, net hoorde ik mijn buurvrouw tekeer gaan.
Oei, dat is geen goede situatie. Vat dat echter niet persoonlijk op, dat er iemand anders is die even meer hulp nodig heeft maakt niet dat jij niet meer serieus genomen wordt.quote:Op zondag 12 november 2017 20:15 schreef summer2bird het volgende:
[..]
Medicatie helpt wel wat, alleen ik ben bang dat morgenochtend weer in paniek ben.
Ik woon beschermd en er wordt heel erg aan de diensten gerommeld, wat zorgt voor heel veel onrust. We hebben heel veel invalkrachten en mijn PBer (persoonlijk begeleider) heb ik deze week 15 minuten gesproken, zou ik vandaag wat langer krijgen te spreken maar ze zei dat af omdat er nu imand was die meer hulp nodig had.
Ik wordt heel bang en onrustig van alle veranderingen in het personeel en vanavond staat er ook alleen maar een invalkracht bij ons.
En dat bij een afdeling voor autisme.
Ik ben niet de enige die er last van heeft, net hoorde ik mijn buurvrouw tekeer gaan.
quote:Op zondag 12 november 2017 20:03 schreef summer2bird het volgende:
hoe zit het met jou dan met betrekking tot werk, school?quote:Op maandag 13 november 2017 01:00 schreef Quotidien het volgende:
Heb ik ook ja. Ben echt een nachtbraker. Het gevaar is wel dat als je niks hoeft dit nogal uit de hand kan lopen. Inmiddels is mijn ritme weer een beetje onder controle, maar ik heb een aantal maanden gehad dat ik tussen 6 en 8 's ochtends ging slapen en om 5u 's middags mijn bed uitkwam. Moet je de wekker zetten als je om 16:00 een afspraak hebt.
Ik heb heel erg zitten twijfelen of ik weer met school moest beginnen, toch aangemeld maar ze zaten vol dus ik kon niet meer terecht. Ook geen alternatieven mogelijk. Daarna maar beetje werk gezocht maar er is hier in de provincie echt niks te vinden behalve in een donker warenhuis orderpicken. Ondertussen in de supermarkt nog 2 weken gewerkt maar daar ook niet volgehouden om uiteenlopende redenen (een bitch van een bedrijfsleider en 5:30 opstaan waardoor ik van 7 tot 17:00 als een zombie daar stond te vullen). Voor 6,60 per uur. Was me niet waard wat het aan energie kostte. In januari begin ik aan dagbehandeling en in de tussentijd maar iets van vrijwilligerswerk gaan doen denk ik.quote:Op maandag 13 november 2017 01:46 schreef iPancakeMix het volgende:
[..]
hoe zit het met jou dan met betrekking tot werk, school?
Telt dat als 'nachtmens'?quote:Op maandag 13 november 2017 00:49 schreef iPancakeMix het volgende:
Heb echt het idee dat ik een nachtmens ben. Sinds ik uit de kliniek ben, heb ik met mijn ouders afgesproken dat ik probeer iedere avond voor middernacht te slapen en 's ochtends uiterlijk om 9 uur m'n bed uit ben. Dit heb ik 2 weken volgehouden, maar ik merk gewoon dat ik me in de avond zo lekker voel. Om 1-2 uur 's nachts slapen vind ik het fijnst en dan lekker uitslapen tot een uur of 10.
Vind het dan ook jammer dat dit afwijkt van de ''standaard'' in de maatschappij, waar om 7 uur je bed uit zijn en een 9 tot 5 mentaliteit hebben de normaalste zaak van de wereld is. Ik heb het idee dat ik hier niet voor gemaakt ben. Het liefste werk ik alleen in de middag en in de avond, helaas is hier (volgens mij) niet zo veel mogelijkheid toe
Heel herkenbaar, al lukt het inmiddels gelukkig beter.quote:Op maandag 13 november 2017 09:43 schreef aeque het volgende:
Ik loop tegen iets aan waar ik mijn hoofd maar niet omheen krijg, nu ben ik benieuwd of mensen hier dit herkennen en hoe ze er mee omgaan. Ja dit staat ook nog op de agenda bij de psych, maar ben gewoon benieuwd hoe mensen dit hier met een soortgelijke problematiek misschien ook tegen aanlopen.
Ik heb namelijk de grootst mogelijke moeite om het allemaal maar positief te blijven zien. Elke stap die ik vooruit maak zijn er vaak ook weer 2 achteruit. Waarmee de twijfel steeds meer toeslaat waarom ik het allemaal doe. Het schijnt allemaal niet erg veel effect te hebben met als resultaat dat het bijna hetzelfde is als voor de hulp.
Dit roept dan ook de vraag op waar ik het eigenlijk allemaal voor doe, heeft het wel zin? En die vraag komt dan ook weer terug op het leven zelf. Moet ik er wel even bij zeggen dat dit niets te maken heeft met suïcide willen plegen oid want dat is namelijk niet aan de orde! Ik mis een bepaald doel in het leven en dat voelt wat ongemakkelijk.
Voor mij hoort zoiets er te zijn want dan heb je iets om naartoe te werken. Alleen besef ik mij ook dat ik daarmee misschien te streng ben voor mijzelf. Wat dat betreft ben ik soms iets te perfectionistisch en is het nooit goed genoeg waardoor ik veel dingen maar achterwege laat omdat het nooit goed is.
Nou dit was weer een aflevering van de gedachtegang van aeque, tot de volgende keer.
Wat je omschrijft heb ik ook een periode gehad. Vooral dat doelloze gevoel herken ik wel en heb ik bij vlagen wel eens.Bij mij is dit in de afgelopen periode wel veranderd. Ik zal proberen het te omschrijven, ik heb het niet eerder verwoord dus laat t weten als het onduidelijk is.quote:Op maandag 13 november 2017 09:43 schreef aeque het volgende:
Ik loop tegen iets aan waar ik mijn hoofd maar niet omheen krijg, nu ben ik benieuwd of mensen hier dit herkennen en hoe ze er mee omgaan. Ja dit staat ook nog op de agenda bij de psych, maar ben gewoon benieuwd hoe mensen dit hier met een soortgelijke problematiek misschien ook tegen aanlopen.
Ik heb namelijk de grootst mogelijke moeite om het allemaal maar positief te blijven zien. Elke stap die ik vooruit maak zijn er vaak ook weer 2 achteruit. Waarmee de twijfel steeds meer toeslaat waarom ik het allemaal doe. Het schijnt allemaal niet erg veel effect te hebben met als resultaat dat het bijna hetzelfde is als voor de hulp.
Dit roept dan ook de vraag op waar ik het eigenlijk allemaal voor doe, heeft het wel zin? En die vraag komt dan ook weer terug op het leven zelf. Moet ik er wel even bij zeggen dat dit niets te maken heeft met suïcide willen plegen oid want dat is namelijk niet aan de orde! Ik mis een bepaald doel in het leven en dat voelt wat ongemakkelijk.
Voor mij hoort zoiets er te zijn want dan heb je iets om naartoe te werken. Alleen besef ik mij ook dat ik daarmee misschien te streng ben voor mijzelf. Wat dat betreft ben ik soms iets te perfectionistisch en is het nooit goed genoeg waardoor ik veel dingen maar achterwege laat omdat het nooit goed is.
Nou dit was weer een aflevering van de gedachtegang van aeque, tot de volgende keer.
In welke context? Als in, er volledig mee stoppen? En waaromquote:Op maandag 13 november 2017 12:08 schreef Elvi het volgende:
Wow ik kom net terug met een evaluatie gesprek met m'n behandelaars en de conclusie was dat ik moet nadenken over of therapie nu nog wel zinvol is. Die zag ik niet echt aankomen.
Ja volledig. Omdat we allemaal weten waarom therapie nu geen vat op mij heeft (ik woon bij m'n ouders en ik geef therapie geen prioriteit met alle andere zaken waar ik in m'n leven mee bezig ben).quote:Op maandag 13 november 2017 12:09 schreef Samzz het volgende:
[..]
In welke context? Als in, er volledig mee stoppen? En waarom.
Ik kan me voorstellen dat je die niet aan ziet komen idd.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |