abonnement Unibet Coolblue
pi_174928114
Beste Fok!kers

Een maand of 3 geleden stuurde een vriend van mij een linkje van ene Bas die zijn reis van Nederland naar China op de fiets vlogt. https://www.youtube.com/channel/UCfFxOlS_-Y1mH0FFKSigj2Q Het lijkt mij zo gaaf dat ik ook het idee kreeg om, afhankelijk van hoe alles de komende twee jaar loopt, ongeveer hetzelfde te gaan doen. Niet het vloggen maar wel om naar China te fietsen.

Het idee is om dit na mijn studie te doen, als alles goed gaat studeer ik in 2019 af. Dit lijkt mij de geschikte periode aangezien ik dan nog geen huisje boompje beestje heb. Ik fiets nu zo'n vijf jaar regelmatig op een racefiets maar heb nog nooit een tocht gemaakt van meerdere dagen. Ook houd ik van reizen en dus lijkt mij dit een ideale combi. Zoals het nu lijkt zou ik deze tocht in mijn eentje maken maar het lijkt mij wel leuk om dit samen te doen.

Ik verwacht ongeveer een half jaar weg te zijn. In dit halfjaar denk ik zo'n 11.000-12.000km te fietsen. Globaal zou dit ongeveer de route zijn afhankelijk van te verkrijgen visa:

Het is niet meer helemaal een vaag idee want ik heb inmiddels al wat spullen aangeschaft die geschikt zijn voor de reis. Voor diegene die het leuk vindt:

De Tent: MSR Hubba Hubba NX2, een tweepersoons tent van zo'n 1,8kg. Hier opgezet in de woonkamer:


Ook de slaapzak die je bijna helemaal open kan ritsen is binnen, ik kan die dus ook als een soort deken gebruiken voor in warmere gebieden, de Cumulus Mysterious Traveller 700:


Afgelopen vrijdag ben ik op en neer naar Amsterdam gegaan om te kijken bij De Vakantiefietser. Een leuke winkel met behulpzaam personeel. Ik ben er niet voor niets geweest want ik ben thuis gekomen met:

een slaapmat: de Thermarest NeoAir XTherm, een zeer compact matje van 430 gram met een r-waarde van 5.7 wat er hopelijk voor zorgt dat ik het niet snel koud ga krijgen.

Ook heb ik daar een brander gekocht: de MSR Whisperlite International. Ik heb voor deze gekozen omdat die werkt op veel verschillende soorten brandstof, namelijk: Coleman Fuel (white gas), wasbenzine, kerosine, ongelode autobenzine. Op deze manier lijkt het me in Azie niet te moeilijk om geschikte brandstof te vinden.

De fiets heb ik nog niet want mijn racefiets zal niet geschikt zijn. Wel ben ik opzoek naar een redelijk snelle fiets en niet een echte vakantiefiets van ¤2000+. Ik heb er al één op het oog maar die is nog niet leverbaar.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met fietsvakanties. Tips zijn ook welkom! Ik zal proberen jullie af en toe op de hoogte te houden van de voortgang als jullie dat leuk vinden.

quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2020 18:21 schreef KolonelBroodje het volgende:
Ik zal hier natuurlijk af en toe wat posten maar ik heb inderdaad ook een blog!

SPOILER: linkje naar blog
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 12% gewijzigd door UIO_AMS op 03-03-2020 21:35:42 ]
pi_174928158
lokquote

quote:
0s.gif Op dinsdag 7 november 2017 17:14 schreef kanovinnie het volgende:

pi_174928209
Vraag Farenji eens om tips

TRV / Overland naar India

Edit: oh die ging niet met de fiets. Hmm. Waar heb ik dan toch iets over een fietser gelezen?

[ Bericht 28% gewijzigd door #ANONIEM op 07-11-2017 19:52:18 ]
  dinsdag 7 november 2017 @ 19:40:21 #4
468509 _--_
In varietate concordia
pi_174928274
TVP O+
Crack the following and we will get back to you: !1!llssod000;;
  roze dinsdag 7 november 2017 @ 19:40:41 #5
393783 Ama
Hypa Hypa
pi_174928283
Wow wat een idee _O_
Your beauty never ever scared me.
pi_174928299
Die neo-air zou ik niet op durven vertrouwen, die dingen zijn vreselijk kwetsbaar en als ze stuk zijn heb je feitelijk nix meer om op te liggen.
  dinsdag 7 november 2017 @ 19:43:22 #7
468509 _--_
In varietate concordia
pi_174928339

Je gaat hier net langs.
Crack the following and we will get back to you: !1!llssod000;;
pi_174928472
Zeeeeer interessant, dus dikke TVP.

Ik ben ook wel heel benieuwd naar hoe je dat gaat doen in Iran & dergelijke.
pi_174928610
quote:
11s.gif Op dinsdag 7 november 2017 19:43 schreef _--_ het volgende:
[ afbeelding ]
Je gaat hier net langs.
Goede tip inderdaad. Ik had globaal even snel wat in elkaar geknutseld voor de beeldvorming. Er kan nog veel gebeuren in twee jaar tijd qua veiligheidssituatie in een land maar mocht dit dan nog steeds zo zijn dan zou ik inderdaad iets noordelijker de grens over moeten gaan!

quote:
0s.gif Op dinsdag 7 november 2017 19:49 schreef Toto69 het volgende:
Zeeeeer interessant, dus dikke TVP.

Ik ben ook wel heel benieuwd naar hoe je dat gaat doen in Iran & dergelijke.
Ik moet eerlijk zeggen dat als je mij een jaar geleden zou vragen om door Iran te fietsen dat ik je dan ook voor gek zou verklaren. Maar nu ik mij er meer in verdiept heb lees ik over het algemeen dat veel fietsers Iran één van de fijnste landen vinden om door te fietsen qua bevolking. De bevolking schijnt daar erg gastvrij te zijn wat mooie ervaringen op kan leveren.
pi_174928662
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 november 2017 19:55 schreef KolonelBroodje het volgende:

[..]

Goede tip inderdaad. Ik had globaal even snel wat in elkaar geknutseld voor de beeldvorming. Er kan nog veel gebeuren in twee jaar tijd qua veiligheidssituatie in een land maar mocht dit dan nog steeds zo zijn dan zou ik inderdaad iets noordelijker de grens over moeten gaan!

[..]

Ik moet eerlijk zeggen dat als je mij een jaar geleden zou vragen om door Iran te fietsen dat ik je dan ook voor gek zou verklaren. Maar nu ik mij er meer in verdiept heb lees ik over het algemeen dat veel fietsers Iran één van de fijnste landen vinden om door te fietsen qua bevolking. De bevolking schijnt daar erg gastvrij te zijn wat mooie ervaringen op kan leveren.
Fiets eventueel via Rusland :D
  dinsdag 7 november 2017 @ 19:59:27 #11
468509 _--_
In varietate concordia
pi_174928676
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 november 2017 19:55 schreef KolonelBroodje het volgende:

[..]

Goede tip inderdaad. Ik had globaal even snel wat in elkaar geknutseld voor de beeldvorming. Er kan nog veel gebeuren in twee jaar tijd qua veiligheidssituatie in een land maar mocht dit dan nog steeds zo zijn dan zou ik inderdaad iets noordelijker de grens over moeten gaan!

[..]

Ik moet eerlijk zeggen dat als je mij een jaar geleden zou vragen om door Iran te fietsen dat ik je dan ook voor gek zou verklaren. Maar nu ik mij er meer in verdiept heb lees ik over het algemeen dat veel fietsers Iran één van de fijnste landen vinden om door te fietsen qua bevolking. De bevolking schijnt daar erg gastvrij te zijn wat mooie ervaringen op kan leveren.
Iran is ook niet zo verschrikkelijk onveilig ofzo. Je kan het vergelijken met het zuid-oosten van Turkije. Alleen zou ik binnen een s straal de grens met Pakistan en afghanistan vermijden.
Crack the following and we will get back to you: !1!llssod000;;
  dinsdag 7 november 2017 @ 20:00:05 #12
468509 _--_
In varietate concordia
pi_174928688
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 november 2017 19:58 schreef Toto69 het volgende:

[..]

Fiets eventueel via Rusland :D
Brrrrr
Crack the following and we will get back to you: !1!llssod000;;
  Eindredactie Games dinsdag 7 november 2017 @ 20:02:50 #13
19054 crew  Oscar.
ElitePauper
pi_174928765
Maar dus niet naar Beijing :?
0% vet, Geen suiker toegevoegd
Twitter: @BuikschuiverNL
Xbox Live: Buikschuiver
Oscar, jij mag mijn landgoed als ik kom te overlijden. - Monkyyy
pi_174928777
In de krant stond laatst een kaart met alle reisadviezen wereldwijd:



Al kan er in twee jaar best eea veranderen natuurlijk.

Door de kromming van de aarde is de route via Rusland wrs. ook het kortst. Maar of het een fijne route zou zijn...?
  dinsdag 7 november 2017 @ 20:09:00 #15
438758 zeer
Opritsjniki
pi_174928955
http://www.bikewanderer.com/

Ken je deze al? Staan ook bruikbare gear tips op.
pi_174928968
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 november 2017 20:02 schreef Oscar. het volgende:
Maar dus niet naar Beijing :?
Ik weet nog niet waar mijn reis eindigen zal maar Google Maps werkte maar tot China :P

quote:
0s.gif Op dinsdag 7 november 2017 19:58 schreef Toto69 het volgende:

[..]

Fiets eventueel via Rusland :D
Dat zou kunnen inderdaad maar juist de andere route lijkt mij het meest interessant.
  dinsdag 7 november 2017 @ 20:16:57 #17
399258 niepleuje
houdt van vijgen
pi_174929177
quote:
10s.gif Op dinsdag 7 november 2017 20:00 schreef _--_ het volgende:

[..]

Brrrrr
Dat ligt vooral aan de tijd van het jaar. :P
pi_174929686
Tof man!

[ Bericht 22% gewijzigd door #ANONIEM op 07-11-2017 20:31:38 ]
pi_174930542
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 november 2017 19:58 schreef Toto69 het volgende:

[..]

Fiets eventueel via Rusland :D
Langetermijnsvisa zijn behoorlijk lastig te regelen voor Rusland.
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
  FOK!fotograaf dinsdag 7 november 2017 @ 21:09:55 #20
73911 ultra_ivo
pi_174930724
Gezien Kolonel Broodje zijn snelheid moet hij het makkelijk redden, 1-2 maanden is prima te regelen voor Rusland.
Op dit traject moet je ook rekening houden met politieke spanningen. Als je van Georgië naar Azerbeidzjan wilt reizen dan zul je niet via Armenië moeten gaan, dat levert gedonder op.
Ik zou zelf voor een heel andere variant kiezen.
-Variant 1: Via Wit-Rusland naar Rusland, dan door Kazachstan. Van Kazachstan kun je China infietsen.
-Variant 2: Je route volgen tot Baku en van daar de veerboot naar Kazachstan. Dan met een ruime bocht rond het Aral meer Oezbekistan infietsen.

Voor beide varianten Raad ik de Fergana-vallei af. Dat is de vallei met het veiligheidsrisico voor Oezbekistan en Kirgistan. Kazahstan is visa-vrij, je kunt dus in en uit Kazachstan fietsen om van Oezbekistan naar Kirgistan te gaan en van Kirgistan naar China.
Turkmenistan is een probleem qua visa. Je krijgt maar enkele dagen transitvisa of je mag langer maar dan moet je voor iedere minuut een government minder betalen die met je meereist.

Op het eerste stuk zou ik niet langs de Kroatische kust fietsen. Dat is stervensdruk en het autoverkeer is er levensgevaarlijk. De binnenlanden zijn vaak interesanter en veel leuker te befietsen. Dus over Zagreb en dan door Slavonië naar Vojvodina.
pi_174930862
Erg interessant, lijkt me een gaaf avontuur. Heb hier zelf geen ervaring mee, mee weet wel een gast hier uit de buurt die naar Singapore was gefietst. Zal zijn site eens opzoeken :)
Voor wat foto's, kijk hier
pi_174930958
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 november 2017 21:15 schreef polariteit het volgende:
Erg interessant, lijkt me een gaaf avontuur. Heb hier zelf geen ervaring mee, mee weet wel een gast hier uit de buurt die naar Singapore was gefietst. Zal zijn site eens opzoeken :)
Als het
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
is doe dan geen moeite :P ik heb al zijn verhalen op ziin site al gelezen. Erg leuke schrijfstijl en leuke filmpjes! Bovendien bijzonder dat het gelukt is met een tweedehandsfiets van nog geen 200 euro! ^O^
pi_174931142
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 november 2017 21:09 schreef ultra_ivo het volgende:
Gezien Kolonel Broodje zijn snelheid moet hij het makkelijk redden, 1-2 maanden is prima te regelen voor Rusland.
Op dit traject moet je ook rekening houden met politieke spanningen. Als je van Georgië naar Azerbeidzjan wilt reizen dan zul je niet via Armenië moeten gaan, dat levert gedonder op.
Ik zou zelf voor een heel andere variant kiezen.
-Variant 1: Via Wit-Rusland naar Rusland, dan door Kazachstan. Van Kazachstan kun je China infietsen.
-Variant 2: Je route volgen tot Baku en van daar de veerboot naar Kazachstan. Dan met een ruime bocht rond het Aral meer Oezbekistan infietsen.

Voor beide varianten Raad ik de Fergana-vallei af. Dat is de vallei met het veiligheidsrisico voor Oezbekistan en Kirgistan. Kazahstan is visa-vrij, je kunt dus in en uit Kazachstan fietsen om van Oezbekistan naar Kirgistan te gaan en van Kirgistan naar China.
Turkmenistan is een probleem qua visa. Je krijgt maar enkele dagen transitvisa of je mag langer maar dan moet je voor iedere minuut een government minder betalen die met je meereist.

Op het eerste stuk zou ik niet langs de Kroatische kust fietsen. Dat is stervensdruk en het autoverkeer is er levensgevaarlijk. De binnenlanden zijn vaak interesanter en veel leuker te befietsen. Dus over Zagreb en dan door Slavonië naar Vojvodina.
Bedankt voor je reactie! Dat van Turkmenistan wist ik, dat wordt flink doorfietsen maar is wel haalbaar. Dat via Armenië geen optie is wist ik niet, wel handig om rekening mee te houden inderdaad.

Een stuk route die ik vrij zeker wil fietsen is de Pamir Highway, heb je daar toevallig zelf ervaring mee? En zoniet ben ik wel benieuwd waar je in centraal Azie wel al hebt gefietst.

Het stuk in Europa heb ik snel getekend maar kan nog alle kanten op omdat ik me daar nog niet echt in hen verdiept. Veel van dat stuk zal waarschijnlijk ook afhangen van welk jaargetijde ik vertrek. Als ik zeker weet dat ik via de Pamir Highway wil dan wil ik er wel voor zorgen dat ik daar in ieder geval niet in de winter ben ivm de kou.
  dinsdag 7 november 2017 @ 21:31:54 #24
456899 VenusFlyTrap
vind alles leuk
pi_174931269
Heel tof! Spannend avontuur. Succes met de voorbereidingen
  FOK!fotograaf dinsdag 7 november 2017 @ 23:18:23 #25
73911 ultra_ivo
pi_174933831
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 november 2017 21:25 schreef KolonelBroodje het volgende:

[..]

Bedankt voor je reactie! Dat van Turkmenistan wist ik, dat wordt flink doorfietsen maar is wel haalbaar. Dat via Armenië geen optie is wist ik niet, wel handig om rekening mee te houden inderdaad.

Een stuk route die ik vrij zeker wil fietsen is de Pamir Highway, heb je daar toevallig zelf ervaring mee? En zoniet ben ik wel benieuwd waar je in centraal Azie wel al hebt gefietst.

Het stuk in Europa heb ik snel getekend maar kan nog alle kanten op omdat ik me daar nog niet echt in hen verdiept. Veel van dat stuk zal waarschijnlijk ook afhangen van welk jaargetijde ik vertrek. Als ik zeker weet dat ik via de Pamir Highway wil dan wil ik er wel voor zorgen dat ik daar in ieder geval niet in de winter ben ivm de kou.
De Pamir Highway heb ik niet gereden, wel een aantal stukken van Oezbekistan. Ik heb er nog wel een goed contact voor je via de Oezbeekse randonneurs.
Kroatië is een van de gebieden waar ik goed de weg weet, inclusief lokale detailinfo sinds 1994.
  woensdag 8 november 2017 @ 07:57:43 #26
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_174935853
Leuk man!

Je matje zou ik nog even heroverwegen, of zorgen dat je iets van reparatiekits bij je hebt.

Qua materiaal valt er genoeg te vinden op internet. Ik zou zoiets zelf doen op een crossfiets. Ze zijn stevig, je kan er grotere wielen op monteren, zeker met schijfremmen heb je genoeg remvermogen en als je daarna weer thuis komt kan je lekker crossen.

Over de hoeveelheid spullen, zeker als je snel wilt, heb ik maar 1 tip. Neem zo weinig mogelijk mee en neem het zo aerodynamisch mogelijk mee. maw, bikepacking tassen. Frametas, stuurtas zo'n grote zadeltas en eventueel een bagagedrager waar je je tent op doet.

Het enige andere punt van kritiek die ik heb is de tijdsplanning. Ik zou er wat meer tijd voor nemen. 12000 in een half jaar kan wel, maar dat betekend in de praktijk dat je bijna elke dag moet fietsen. En uit eigen ervaring kan je vertellen dat je zo 5 tot 10% meer rijd op een dag als je wat omleidingen hebt of de weg even kwijt bent. Dat is op jouw reis meteen 500 a 1000 km. Oftewel, 5 tot 10 dagen extra!

En waarom zou je elke dag fietsen? Je kan er ook lekker een jaar over doen! Onderweg eens een weekje in een mooie stad blijven ofzo.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_174936363
Gaaf plan _O_

Gelukkig heb je hier met Ivo de beste online vraagbaak die er is :)
  woensdag 8 november 2017 @ 09:22:54 #28
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_174936594
Oja ik zou voor zo'n reis een spiegeltje op je stuur monteren zodat je kan zien wat er aan komt
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_174940034
quote:
0s.gif Op woensdag 8 november 2017 07:57 schreef kanovinnie het volgende:
Leuk man!

Je matje zou ik nog even heroverwegen, of zorgen dat je iets van reparatiekits bij je hebt.

Qua materiaal valt er genoeg te vinden op internet. Ik zou zoiets zelf doen op een crossfiets. Ze zijn stevig, je kan er grotere wielen op monteren, zeker met schijfremmen heb je genoeg remvermogen en als je daarna weer thuis komt kan je lekker crossen.

Over de hoeveelheid spullen, zeker als je snel wilt, heb ik maar 1 tip. Neem zo weinig mogelijk mee en neem het zo aerodynamisch mogelijk mee. maw, bikepacking tassen. Frametas, stuurtas zo'n grote zadeltas en eventueel een bagagedrager waar je je tent op doet.

Het enige andere punt van kritiek die ik heb is de tijdsplanning. Ik zou er wat meer tijd voor nemen. 12000 in een half jaar kan wel, maar dat betekend in de praktijk dat je bijna elke dag moet fietsen. En uit eigen ervaring kan je vertellen dat je zo 5 tot 10% meer rijd op een dag als je wat omleidingen hebt of de weg even kwijt bent. Dat is op jouw reis meteen 500 a 1000 km. Oftewel, 5 tot 10 dagen extra!

En waarom zou je elke dag fietsen? Je kan er ook lekker een jaar over doen! Onderweg eens een weekje in een mooie stad blijven ofzo.
Bij het matje zat ook reparatiespul bij dat neem ik ook zeker mee dan.

De fiets ben ik nog niet helemaal over uit, ik twijfel momenteel een beetje tussen een crosser of de Trek520
https://www.trekbikes.com(...)disc/p/1432009-2018/


Ik had al geïnformeerd bij de lokale fietsenmaker die Trek dealer is en die zei dat deze leverbaar is vanaf 4 december. Het nadeel was wel dat ze deze niet standaard in het assortiment hebben dus ik het daar niet kan proberen. Maar misschien hebben ze deze ergens anders wel staan.

Qua tassen moet ik ook nog even kijken wat ik precies wil. Snelheid is niet het belangrijkste maar aangezien ik normaal een racefiets ben gewend ging het me er meer om dat ik niet een hele zware fiets met dikke banden wil, ook geen mountainbike.

Wat betreft tijd heb je natuurlijk helemaal gelijk, ik heb dan tenslotte toch de tijd. Het was meer een soort van schatting maar het zal waarschijnlijk inderdaad wel wat langer duren. Dat is iets wat ik later bekijk wanneer ik wat meer de route in gedachten heb en wat ik onderweg allemaal tegenkom. De ticket terug boek ik waarschijnlijk toch pas ergens onderweg.

quote:
14s.gif Op woensdag 8 november 2017 09:22 schreef kanovinnie het volgende:
Oja ik zou voor zo'n reis een spiegeltje op je stuur monteren zodat je kan zien wat er aan komt
Dat is best wel handig inderdaad!

quote:
0s.gif Op woensdag 8 november 2017 09:04 schreef Tommeke het volgende:
Gaaf plan _O_

Gelukkig heb je hier met Ivo de beste online vraagbaak die er is :)
Hebben of krijgen jullie toevallig de Trek 520 in de winkel?
pi_174940106
Ik werk niet meer in een fietsenwinkel ;)

BikeLife, Fietsen&Koffie of Gorter al geprobeerd?
pi_174940390
quote:
0s.gif Op woensdag 8 november 2017 12:51 schreef Tommeke het volgende:
Ik werk niet meer in een fietsenwinkel ;)

BikeLife, Fietsen&Koffie of Gorter al geprobeerd?
Dat wist ik niet :)

Nee ik ben bij alle drie nog niet geweest. Ik ben bij één hier in het dorp geweest, die had vrij veel van Trek maar niet die ik wilde bekijken. Ik zal binnenkort eens bij die drie gaan kijken!
  woensdag 8 november 2017 @ 13:23:04 #32
318149 BORRREETJEEE
Whoop whoop whoop!!!
pi_174940746
Ik weet niet wat je budget is, maar je zou ook naar een VSF kunnen kijken:
https://www.fahrradmanufaktur.de/nl/katalog/

Daarvan zit ook een dealer in Groningen volgens mij.
The colour of her eyes were the colour of insanity
pi_174941003
Onbeschaamde tvp.

Geweldig idee!

[ Bericht 43% gewijzigd door #ANONIEM op 08-11-2017 13:41:00 ]
pi_174941308
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 november 2017 19:37 schreef Igen het volgende:
Vraag Farenji eens om tips

TRV / Overland naar India

Edit: oh die ging niet met de fiets. Hmm. Waar heb ik dan toch iets over een fietser gelezen?
Ik heb een paar weken geleden wel een fietstocht gemaakt van ruim twee weken, maar daar ben ik binnen Nederland gebleven: TRV / Ruim 1300 km langs de buitengrenzen van NL per fiets
Dat is natuurlijk een simpel tochtje dat niet te vergelijken is met deze, lekker over de Nederlandse fietspaden en slapen in hotels.

Vind het een supertof plan, KolonelBroodje! Ik ben met mijn reis naar India via Pakistan gegaan, dat werd me toen al door iedereen afgeraden, achteraf is het prima gegaan hoor, maar met een fiets in je eentje, dat zou ik liever niet doen. Baluchistan is een wetteloze woestenij vol bandieten. De route via Turkmenistan etc is dan misschien een iets beter idee. Iran is verder trouwens geen probleem, dat is veilig genoeg.
pi_174942189
Dit is eigenlijk een onvervalste TVP.

Voor heel veel MO-landen moet je echt een baard hebben Kolonel, anders lachen ze je uit bij de grens. Dus nu niet meer scheren en in 2019 beginnen lijkt me een goede planning, ik weet hoe langzaam jouw baard groeit :)

Zelf koken lijkt tof, maar dat betekent ook eten kopen / bij je houden en je hebt geen koelkast op de fiets. In bijna alle landen ten oosten van Turkije kost eten toch geen reet, en eet je in de praktijk overal op straat. Idem voor slapen: is soms misschien zelfs wel onveiliger om buiten te doen, en kan ook voor weinig bij mensen thuis / hutje / herberg
Een licht tentje slaapzak en matje bij je hebben is natuurlijk wel altijd handig, voor het geval dat je nergens onderdak vindt.

Gaaf plan!
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
  woensdag 8 november 2017 @ 16:53:24 #36
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_174944176
Ik vind het maar gevaarlijk. :{w

Wat vinden je ouders ervan?
pi_174945669
quote:
0s.gif Op woensdag 8 november 2017 12:48 schreef KolonelBroodje het volgende:

[..]

Bij het matje zat ook reparatiespul bij dat neem ik ook zeker mee dan.

De fiets ben ik nog niet helemaal over uit, ik twijfel momenteel een beetje tussen een crosser of de Trek520
https://www.trekbikes.com(...)disc/p/1432009-2018/
[ afbeelding ]

Ik had al geïnformeerd bij de lokale fietsenmaker die Trek dealer is en die zei dat deze leverbaar is vanaf 4 december. Het nadeel was wel dat ze deze niet standaard in het assortiment hebben dus ik het daar niet kan proberen. Maar misschien hebben ze deze ergens anders wel staan.

Qua tassen moet ik ook nog even kijken wat ik precies wil. Snelheid is niet het belangrijkste maar aangezien ik normaal een racefiets ben gewend ging het me er meer om dat ik niet een hele zware fiets met dikke banden wil, ook geen mountainbike.

Wat betreft tijd heb je natuurlijk helemaal gelijk, ik heb dan tenslotte toch de tijd. Het was meer een soort van schatting maar het zal waarschijnlijk inderdaad wel wat langer duren. Dat is iets wat ik later bekijk wanneer ik wat meer de route in gedachten heb en wat ik onderweg allemaal tegenkom. De ticket terug boek ik waarschijnlijk toch pas ergens onderweg.

[..]

Dat is best wel handig inderdaad!

[..]

Hebben of krijgen jullie toevallig de Trek 520 in de winkel?
De Trek 520 is een van de bijna standaarden tegenwoordig voor vakantiefietsen. Bestaat al heel lang en gaat gewoon met z'n tijd mee waar het verstandig is, en blijft klassiek waar het beter is. Buiten Europa zou ik zeker voor bar end shifters kiezen. Die kunnen door iedere tractorreparateur gemaakt worden.
pi_174947746
quote:
0s.gif Op woensdag 8 november 2017 14:53 schreef Gripper het volgende:
Dit is eigenlijk een onvervalste TVP.

Voor heel veel MO-landen moet je echt een baard hebben Kolonel, anders lachen ze je uit bij de grens. Dus nu niet meer scheren en in 2019 beginnen lijkt me een goede planning, ik weet hoe langzaam jouw baard groeit :)

Zelf koken lijkt tof, maar dat betekent ook eten kopen / bij je houden en je hebt geen koelkast op de fiets. In bijna alle landen ten oosten van Turkije kost eten toch geen reet, en eet je in de praktijk overal op straat. Idem voor slapen: is soms misschien zelfs wel onveiliger om buiten te doen, en kan ook voor weinig bij mensen thuis / hutje / herberg
Een licht tentje slaapzak en matje bij je hebben is natuurlijk wel altijd handig, voor het geval dat je nergens onderdak vindt.

Gaaf plan!
Thanks, handige tips! En dat van die baard komt wel goed, wacht ik nog wel even mee :P

quote:
0s.gif Op woensdag 8 november 2017 16:53 schreef kaasplankje het volgende:
Ik vind het maar gevaarlijk. :{w

Wat vinden je ouders ervan?
Die vinden het wel een tof plan gelukkig ^O^
pi_174949142
Tof idee :) Die Vakantiefietser is alleen echt extreem kut. Het lijkt allemaal heel vrijblijvend en leuk, maar ondertussen proberen die arrogante gasten je dingen te verkopen voor veel te veel geld. Ik zou daar niet snel weer heen gaan.

Mocht je verder vragen hebben kan je altijd DM sturen, ik heb half jaar door oa Azie gefietst.

Mooiste wat er is, gaat sowieso genot worden _O_
pi_174949288
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 november 2017 21:19 schreef KolonelBroodje het volgende:

[..]

Als het
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
is doe dan geen moeite :P ik heb al zijn verhalen op ziin site al gelezen. Erg leuke schrijfstijl en leuke filmpjes! Bovendien bijzonder dat het gelukt is met een tweedehandsfiets van nog geen 200 euro! ^O^
Klopt, die is het inderdaad. Meesterlijke verhalen _O_ :)
Voor wat foto's, kijk hier
pi_174951080
Op de facebook groep Bicycle Touring & Bikepacking is momenteel een aantal threads over fietsen in Oezbekistan.
pi_174958245
quote:
10s.gif Op dinsdag 7 november 2017 20:00 schreef _--_ het volgende:

[..]

Brrrrr
niet in de zomer. Maar het grootste probleem voor de fietstocht via Rusland lijkt me het stuk gobiwoestijn waar je doorheen moet.

Die bas van YouTube heeft wel een leuke blog met mooie filmpjes. Die pamor highway waar hij vorige week over reed was wel gaaf.
pi_174959853
quote:
1s.gif Op donderdag 9 november 2017 12:43 schreef Basp1 het volgende:

[..]

niet in de zomer. Maar het grootste probleem voor de fietstocht via Rusland lijkt me het stuk gobiwoestijn waar je doorheen moet.

Die bas van YouTube heeft wel een leuke blog met mooie filmpjes. Die pamor highway waar hij vorige week over reed was wel gaaf.
De Gobi krijg je alleen als je de Transsiberie probeert na te fietsen. Je kunt er makkelijk omheen. Kan bv langs het zuiden, door Kazakhstan (via Astana of via Aktobe) enzo.
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
pi_174964510
quote:
0s.gif Op donderdag 9 november 2017 14:17 schreef miro86 het volgende:

[..]

De Gobi krijg je alleen als je de Transsiberie probeert na te fietsen. Je kunt er makkelijk omheen. Kan bv langs het zuiden, door Kazakhstan (via Astana of via Aktobe) enzo.
Inderdaad, door centraal Rusland, Volga volgen tot in Tatarstan en dan zuid-oost koersen richting Orenburg en van daar uit Kazachstan in.
  donderdag 9 november 2017 @ 20:30:33 #45
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_174967400
Baas _O_
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
  Moderator zaterdag 11 november 2017 @ 12:51:11 #46
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_174997251
Wat een tof plan _O_ ik verwacht tegen die tijd wel een uitgebreid reisverslag natuurlijk ;)
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
pi_175036081
Heel cool idee, maar ik zou qua route even met een grote boog om de Wakhan Corridor heen fietsen.
pi_175094330
Als je meer informatie en tips wil, laat het maar weten! Ik ben eind Juli gestart met een soortgelijk plan en tik bijna de 6000km en ben inmiddels halverwege Iran.

Qua fiets kan ik de VSF TX serie aanraden. Ik heb het goedkoopste model, de TX-400 voor nog geen 1400 euro aangeschaft en het enige probleem tot nu toe zijn lekke banden geweest, die gelukkig nog op 1 hand te tellen zijn!

De route is wel iets anders, aangezien centraal Azië op dit moment te koud aan het worden is (zelfs Iran gaat nu snachts overal wel richting vriespunt). Via Oman wil ik naar India/Nepal.
  woensdag 15 november 2017 @ 19:35:22 #49
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_175095064
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2017 19:11 schreef bike_adventure het volgende:
Als je meer informatie en tips wil, laat het maar weten! Ik ben eind Juli gestart met een soortgelijk plan en tik bijna de 6000km en ben inmiddels halverwege Iran.

Qua fiets kan ik de VSF TX serie aanraden. Ik heb het goedkoopste model, de TX-400 voor nog geen 1400 euro aangeschaft en het enige probleem tot nu toe zijn lekke banden geweest, die gelukkig nog op 1 hand te tellen zijn!

De route is wel iets anders, aangezien centraal Azië op dit moment te koud aan het worden is (zelfs Iran gaat nu snachts overal wel richting vriespunt). Via Oman wil ik naar India/Nepal.
Wat gaaf! Jij ook nog veel succes en vooral plezier! *O*
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
  woensdag 15 november 2017 @ 19:40:24 #50
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_175095228
Hoe krijg je ooit genoeg eten en bier mee voor zo'n lange reis op de fiets? Sowieso een flinke bakfiets nodig lijkt me.
pi_175095582
quote:
7s.gif Op woensdag 15 november 2017 19:40 schreef borbit het volgende:
Hoe krijg je ooit genoeg eten en bier mee voor zo'n lange reis op de fiets? Sowieso een flinke bakfiets nodig lijkt me.
Ja met een dynamo aangedreven koel vries combi erin. Het liefst zo'n Amerikaanse die meteen ijsblokjes en koud water geeft. Anders is zo'n reis natuurlijk niet mogelijk.

Wel een erg gaaf plan!
pi_175113604
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2017 19:11 schreef bike_adventure het volgende:
Als je meer informatie en tips wil, laat het maar weten! Ik ben eind Juli gestart met een soortgelijk plan en tik bijna de 6000km en ben inmiddels halverwege Iran.

Qua fiets kan ik de VSF TX serie aanraden. Ik heb het goedkoopste model, de TX-400 voor nog geen 1400 euro aangeschaft en het enige probleem tot nu toe zijn lekke banden geweest, die gelukkig nog op 1 hand te tellen zijn!

De route is wel iets anders, aangezien centraal Azië op dit moment te koud aan het worden is (zelfs Iran gaat nu snachts overal wel richting vriespunt). Via Oman wil ik naar India/Nepal.
Gaaf! Ik ga waarschijnlijk mijn datum van vertrek wel zo aanpassen dat ik in of rond de zomer in centraal Azië ben om de Pamir Highway mee te pakken. Hoe bevalt je de kou 's nachts? En ik ben benieuwd hoe je het met elektriciteit doet voor navigatie en/of telefoon en dergelijke.

quote:
0s.gif Op woensdag 8 november 2017 12:51 schreef Tommeke het volgende:
Ik werk niet meer in een fietsenwinkel ;)

BikeLife, Fietsen&Koffie of Gorter al geprobeerd?
Ik ben gisteren langs deze winkels gegaan om te kijken en bij Gorter hadden ze de Trek 520. Binnenkort even langs om te proberen wanneer het droog is en dan wordt het die waarschijnlijk :)
pi_175114000
quote:
0s.gif Op donderdag 16 november 2017 16:46 schreef KolonelBroodje het volgende:

[..]

Gaaf! Ik ga waarschijnlijk mijn datum van vertrek wel zo aanpassen dat ik in of rond de zomer in centraal Azië ben om de Pamir Highway mee te pakken. Hoe bevalt je de kou 's nachts? En ik ben benieuwd hoe je het met elektriciteit doet voor navigatie en/of telefoon en dergelijke.

[..]

Ik ben gisteren langs deze winkels gegaan om te kijken en bij Gorter hadden ze de Trek 520. Binnenkort even langs om te proberen wanneer het droog is en dan wordt het die waarschijnlijk :)
Dynamo'tje op je fiets? Dan heb je gewoon stroom via USB.
pi_175116580
quote:
0s.gif Op donderdag 16 november 2017 17:06 schreef illusions het volgende:

[..]

Dynamo'tje op je fiets? Dan heb je gewoon stroom via USB.
Inderdaad, je kunt je SON dynamonaaf gewoon doorlussen naar een USB koppeling. Die bestaan zelfs netjes weggewerkt in je Ahead topcap.
pi_175125885
quote:
0s.gif Op donderdag 16 november 2017 16:46 schreef KolonelBroodje het volgende:

[..]

Gaaf! Ik ga waarschijnlijk mijn datum van vertrek wel zo aanpassen dat ik in of rond de zomer in centraal Azië ben om de Pamir Highway mee te pakken. Hoe bevalt je de kou 's nachts? En ik ben benieuwd hoe je het met elektriciteit doet voor navigatie en/of telefoon en dergelijke.

[..]

Ik ben gisteren langs deze winkels gegaan om te kijken en bij Gorter hadden ze de Trek 520. Binnenkort even langs om te proberen wanneer het droog is en dan wordt het die waarschijnlijk :)
De kou is vooralsnog niet het echt een probleem geweest, heb wat sneeuw gehad in oost Turkije, maar dat was telkens op hoogte (2000m+). Het grootste issue, wat jij waarschijnlijk niet mee gaat maken, of alleen in het begin, zijn de korte dagen. De zon gaat hier nu echt stipt 1630 onder en kamp opzetten begint dus rond 1530. Dagen om 100km+ te doen en uitgebreid te lunchen etc zitten er niet meer in.

Navigatie gaat via mijn telefoon, met een powerbank erbij heb ik drie/vier dagen batterijduur. Genoeg om vooralsnog telkens wel een plek te vinden om de boel op te laden. Helaas niet genoeg om het bier te koelen. Niet dat ze hier bier hebben in Iran..
  Moderator vrijdag 17 november 2017 @ 09:52:29 #56
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_175127540
Mooi plan!

Ik dacht dat ik al in dit topic gereageerd had, maar dat was in TRV / Opzoek naar een tent voor met de fiets . :P

Ik zie dat je de Alpen over gaat steken. Waarom niet de Donau volgen?
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  vrijdag 17 november 2017 @ 18:01:35 #57
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_175136181
quote:
14s.gif Op vrijdag 17 november 2017 09:52 schreef UIO_AMS het volgende:
Mooi plan!

Ik dacht dat ik al in dit topic gereageerd had, maar dat was in TRV / Opzoek naar een tent voor met de fiets . :P

Ik zie dat je de Alpen over gaat steken. Waarom niet de Donau volgen?
We hebben hier met een kerel te maken, niet met een mietje.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_175146914
quote:
6s.gif Op vrijdag 17 november 2017 18:01 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

We hebben hier met een kerel te maken, niet met een mietje.
Exact, en als je naar China wil zijn er nog wel meer heuvels die je over moet. De Alpen stellen niet eens veel voor, èèn 2000+ pas en je staat in Italië.

De Donauroute is leuk voor de actieve pensionado.
pi_175147094
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 november 2017 06:25 schreef bike_adventure het volgende:
Het grootste issue, wat jij waarschijnlijk niet mee gaat maken, of alleen in het begin, zijn de korte dagen. De zon gaat hier nu echt stipt 1630 onder en kamp opzetten begint dus rond 1530. Dagen om 100km+ te doen en uitgebreid te lunchen etc zitten er niet meer in.

Iran ligt toch wel wat zuidelijker als NL daar zou je nu relatief gezien nog iets langere dagen moeten hebben als hier.
pi_175147140
quote:
0s.gif Op donderdag 16 november 2017 16:46 schreef KolonelBroodje het volgende:

[..]

Gaaf! Ik ga waarschijnlijk mijn datum van vertrek wel zo aanpassen dat ik in of rond de zomer in centraal Azië ben om de Pamir Highway mee te pakken. Hoe bevalt je de kou 's nachts? En ik ben benieuwd hoe je het met elektriciteit doet voor navigatie en/of telefoon en dergelijke.

[..]

Ik ben gisteren langs deze winkels gegaan om te kijken en bij Gorter hadden ze de Trek 520. Binnenkort even langs om te proberen wanneer het droog is en dan wordt het die waarschijnlijk :)
Cool!
  Moderator zaterdag 18 november 2017 @ 11:49:39 #61
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_175149268
quote:
6s.gif Op vrijdag 17 november 2017 18:01 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

We hebben hier met een kerel te maken, niet met een mietje.
Als je met of zonder de Alpen naar China fietst, ben je in mijn boekje sowieso een kerel.
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_175180464
quote:
0s.gif Op donderdag 16 november 2017 19:24 schreef ultra_ivo het volgende:

[..]

Inderdaad, je kunt je SON dynamonaaf gewoon doorlussen naar een USB koppeling. Die bestaan zelfs netjes weggewerkt in je Ahead topcap.
Had ik inderdaad ook over gelezen maar ik denk dat ik het net zo ga doen als @bike_adventure. Gebruik maken van een goede powerbank en ik denk dat ik op zoek ga naar een zonnepaneeltje die stroom op kan wekken.

quote:
1s.gif Op vrijdag 17 november 2017 06:25 schreef bike_adventure het volgende:

[..]

De kou is vooralsnog niet het echt een probleem geweest, heb wat sneeuw gehad in oost Turkije, maar dat was telkens op hoogte (2000m+). Het grootste issue, wat jij waarschijnlijk niet mee gaat maken, of alleen in het begin, zijn de korte dagen. De zon gaat hier nu echt stipt 1630 onder en kamp opzetten begint dus rond 1530. Dagen om 100km+ te doen en uitgebreid te lunchen etc zitten er niet meer in.

Navigatie gaat via mijn telefoon, met een powerbank erbij heb ik drie/vier dagen batterijduur. Genoeg om vooralsnog telkens wel een plek te vinden om de boel op te laden. Helaas niet genoeg om het bier te koelen. Niet dat ze hier bier hebben in Iran..
Ik heb een Garmin 810 voor op mijn racefiets, ik denk dat ik ga kijken of die geschikt is voor navigatie die kant op. Waarschijnlijk wel en dan gaat die ook langer mee qua batterij dan als ik met mijn telefoon zou gaan navigeren.

quote:
14s.gif Op vrijdag 17 november 2017 09:52 schreef UIO_AMS het volgende:
Mooi plan!

Ik dacht dat ik al in dit topic gereageerd had, maar dat was in TRV / Opzoek naar een tent voor met de fiets . :P

Ik zie dat je de Alpen over gaat steken. Waarom niet de Donau volgen?
De route in Europa en de rest weet ik eigenlijk niet precies. Ik had het eerst zoiets bedacht omdat ik denk dat ik in februari/maart wil gaan vertrekken. Dat zou betekenen dat het nog vrij koud is, ik dacht dat als ik dan langs de Middellandse zee zou gaan fietsen het wat warmer zou zijn dan als ik door Hongarije en Roemenië zou gaan fietsen. Maar dat moet ik nog allemaal goed uitzoeken.

Vanavond even het brandertje uitgeprobeerd op wasbenzine en na even puzzelen was het gelukt! Mooi dingetje ^O^

  zondag 19 november 2017 @ 21:32:52 #63
318149 BORRREETJEEE
Whoop whoop whoop!!!
pi_175182079
quote:
0s.gif Op zondag 19 november 2017 20:49 schreef KolonelBroodje het volgende:

[..]

Ik heb een Garmin 810 voor op mijn racefiets, ik denk dat ik ga kijken of die geschikt is voor navigatie die kant op. Waarschijnlijk wel en dan gaat die ook langer mee qua batterij dan als ik met mijn telefoon zou gaan navigeren.
Volgens mij kan je beter een Etrex kopen die op standaard batterijen werkt.
The colour of her eyes were the colour of insanity
pi_175188225
Gaaf, dit ga ik volgen. _O_

quote:
0s.gif Op zondag 19 november 2017 20:49 schreef KolonelBroodje het volgende:

[..]

Had ik inderdaad ook over gelezen maar ik denk dat ik het net zo ga doen als @bike_adventure. Gebruik maken van een goede powerbank en ik denk dat ik op zoek ga naar een zonnepaneeltje die stroom op kan wekken. Die kun je ook nog aan je fiets hangen en opladen tijdens het fietsen.

Zoiets als dit i.c.m. een powerbank lijkt me wel handig voor zo'n tocht als jij van plan bent. Die kun je ook nog aan je fiets hangen en tijdens het fietsen opladen.
pi_175189347
quote:
0s.gif Op maandag 20 november 2017 08:58 schreef heite het volgende:
Gaaf, dit ga ik volgen. _O_

[..]

Zoiets als dit i.c.m. een powerbank lijkt me wel handig voor zo'n tocht als jij van plan bent. Die kun je ook nog aan je fiets hangen en tijdens het fietsen opladen.
Je hebt ook powerbanks met ingebouwd zonnepaneel, zoals de Waka Waka. Zit ook meteen een lamp in.
pi_175189514
quote:
0s.gif Op maandag 20 november 2017 10:01 schreef Farenji het volgende:

[..]

Je hebt ook powerbanks met ingebouwd zonnepaneel, zoals de Waka Waka. Zit ook meteen een lamp in.
Kan ook inderdaad, maar dan zou ik wel verder kijken naar een powerbank met hogere capaciteit. 3000 mAh is minder dan de batterij van een beetje smartphone.

Daarnaast zul je zo'n zonnepaneeltje toch vaak aan het eind van de dag gebruiken (minder licht!) omdat je overdag op de fiets zit, dus dan is een iets groter oppervlak wellicht beter.
  maandag 20 november 2017 @ 13:11:26 #67
273461 AlwaysHappy
You've Been Gilmored!
pi_175193299
Tof idee man O+
Nintendo Switch: SW-1156-9327-1516 | Xbox Series X: Alwayshappyz | Photographer: D750, 24mm, 50mm, 85mm | TV Shows: Gilmore Girls, Grey's Anatomy, His Dark Materials, Veronica Mars, Fringe, The Good Wife, The Crown & More.
pi_175678634
Afgelopen vrijdag op zaterdagnacht was het weer niet zo best en ik hoefde er zaterdagochtend niet vroeg uit dus leek het me een goed moment om wat spullen te testen tegen de kou. Tentje in de tuin opgezet en erin geslapen. Het was rond het vriespunt en heb het niet koud gehad. Wel mistte ik een kussentje dus daar moet ik nog wel achteraan.




Helaas geen tijd gehad om gisteren/eergisteren met de vele sneeuw te testen. Ik wil van de winter nog een keer proberen als het wat kouder is dan rond het vriespunt zodat ik in ieder geval zeker weet dat ik het tijdens de reis niet koud ga krijgen in de tent.

quote:
1s.gif Op zaterdag 18 november 2017 08:28 schreef bike_adventure het volgende:

[..]

Exact, en als je naar China wil zijn er nog wel meer heuvels die je over moet. De Alpen stellen niet eens veel voor, èèn 2000+ pas en je staat in Italië.

De Donauroute is leuk voor de actieve pensionado.
Hoe gaat het bij jou? Waar zit je nu ergens?
pi_175678973
Als kussentje kun je gewoon een compressiezak met wat kleren erin gebruiken.
pi_175680125
quote:
10s.gif Op zaterdag 9 december 2017 12:11 schreef SeLang het volgende:
Lokquote, deze man weet alles van tentjes.
  dinsdag 12 december 2017 @ 21:08:08 #71
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_175680277
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 december 2017 20:25 schreef KolonelBroodje het volgende:
Afgelopen vrijdag op zaterdagnacht was het weer niet zo best en ik hoefde er zaterdagochtend niet vroeg uit dus leek het me een goed moment om wat spullen te testen tegen de kou. Tentje in de tuin opgezet en erin geslapen. Het was rond het vriespunt en heb het niet koud gehad. Wel mistte ik een kussentje dus daar moet ik nog wel achteraan.

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Helaas geen tijd gehad om gisteren/eergisteren met de vele sneeuw te testen. Ik wil van de winter nog een keer proberen als het wat kouder is dan rond het vriespunt zodat ik in ieder geval zeker weet dat ik het tijdens de reis niet koud ga krijgen in de tent.

[..]

Hoe gaat het bij jou? Waar zit je nu ergens?
Kampeer je voor de eerste keer ofzo?

Je maakt echt de grootste beginnersfout die er is. :D
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_175680382
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 december 2017 21:08 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Kampeer je voor de eerste keer ofzo?

Je maakt echt de grootste beginnersfout die er is. :D
Haha nee dat niet eens, altijd gekampeerd met mijn ouders op vakantie maar dacht dat ik misschien ook wel zonder kon, niet dus :P

quote:
0s.gif Op dinsdag 12 december 2017 20:32 schreef ultra_ivo het volgende:
Als kussentje kun je gewoon een compressiezak met wat kleren erin gebruiken.
Kan inderdaad. Ik las ook al van mensen dat ze hun waterzak als kussen gebruiken. Maar ik geef denk ik de voorkeur aan een lekker liggend opblaasbaar kussentje. Zag er laatst één bij Bever in de winkel die volgens mij wel lekker was.
  dinsdag 12 december 2017 @ 21:11:50 #73
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_175680385
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 december 2017 20:32 schreef ultra_ivo het volgende:
Als kussentje kun je gewoon een compressiezak met wat kleren erin gebruiken.
Daar moet ik niet aan denken.

Ik heb deze (maat weet ik zo niet uit mijn hoofd) en daar slaap ik heerlijk op. Niet heel goedkoop, maar wel goed. En je kan hem als zitje gebruiken (al moet je hem dan niet vol lucht pompen en opletten voor scherpe takjes/steentjes.

https://www.soellaart.nl/(...)UG5W_ohoCjVYQAvD_BwE

Slapen is belangrijk.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  dinsdag 12 december 2017 @ 21:14:25 #74
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_175680488
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 december 2017 21:11 schreef KolonelBroodje het volgende:

[..]

Haha nee dat niet eens, altijd gekampeerd met mijn ouders op vakantie maar dacht dat ik misschien ook wel zonder kon, niet dus :P

[..]

Kan inderdaad. Ik las ook al van mensen dat ze hun waterzak als kussen gebruiken. Maar ik geef denk ik de voorkeur aan een lekker liggend opblaasbaar kussentje. Zag er laatst één bij Bever in de winkel die volgens mij wel lekker was.
Ik bedoelde je grondzeil. Als het regent wordt alles nat. Zorg dat hij onder je tent zit. En het liefst snij je 'm op maat zodat je hem niet elke avond goed hoeft te vouwen en dan neem je ook geen onnodig materiaal mee (marginal gains)
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_175680699
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 december 2017 21:14 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Ik bedoelde je grondzeil. Als het regent wordt alles nat. Zorg dat hij onder je tent zit. En het liefst snij je 'm op maat zodat je hem niet elke avond goed hoeft te vouwen en dan neem je ook geen onnodig materiaal mee (marginal gains)
Oh dat wist ik niet. Grondzeil moet ik nog aanschaffen dit was meer omdat ik een paar uur van te voren bedacht dat ik erin wilde slapen. Deze tent heeft een footprint die precies op maat gemaakt is. Die wil ik aanschaffen :)

quote:
0s.gif Op dinsdag 12 december 2017 21:11 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Daar moet ik niet aan denken.

Ik heb deze (maat weet ik zo niet uit mijn hoofd) en daar slaap ik heerlijk op. Niet heel goedkoop, maar wel goed. En je kan hem als zitje gebruiken (al moet je hem dan niet vol lucht pompen en opletten voor scherpe takjes/steentjes.

https://www.soellaart.nl/(...)UG5W_ohoCjVYQAvD_BwE

Slapen is belangrijk.
Precies de kussen die ik in de winkel gezien had!
  dinsdag 12 december 2017 @ 21:27:23 #76
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_175680987
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 december 2017 21:19 schreef KolonelBroodje het volgende:

[..]

Oh dat wist ik niet. Grondzeil moet ik nog aanschaffen dit was meer omdat ik een paar uur van te voren bedacht dat ik erin wilde slapen. Deze tent heeft een footprint die precies op maat gemaakt is. Die wil ik aanschaffen :)
Bij deze. Je kan je er neem ik aan wel een voorstelling van maken toch? Al het water wat op je tent regent druipt zo via het uitstekende grondzeil onder je binnentent zitten en in notime is je hele binnenboel nat.
quote:
[..]

Precies de kussen die ik in de winkel gezien had!
Kano approved! Ik geloof dat ik de M heb. Die past ook nog eens in mijn mummyslaapzak ;)

Ik neem 'm ook vaak mee met bikepacken, of als ik ergens slaap waar ik niet van weet wat voor kussen er is (zoals laatst naar Girona) Er is ook nog een soort hoesje bij, die heb ik ook. Dan blijft de boel wat schoner. Al past het kussen+hoesje niet gezamelijk in het foedraaltje. ;(
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_175683674
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 december 2017 21:27 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Ik neem 'm ook vaak mee met bikepacken, of als ik ergens slaap waar ik niet van weet wat voor kussen er is (zoals laatst naar Girona) Er is ook nog een soort hoesje bij, die heb ik ook. Dan blijft de boel wat schoner. Al past het kussen+hoesje niet gezamelijk in het foedraaltje. ;(
Knerpt dat niet?? Ik gebruik altijd mijn fleecetrui als kussen :)
Somebody that I used to know
pi_175683685
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 december 2017 21:11 schreef KolonelBroodje het volgende:
Ik las ook al van mensen dat ze hun waterzak als kussen gebruiken. Maar ik geef denk ik de voorkeur aan een lekker liggend opblaasbaar kussentje. Zag er laatst één bij Bever in de winkel die volgens mij wel lekker was.
Zowel een compressiezak als een opblaaskussen nemen geen vocht op, dat kan dus zweterig worden. Persoonlijk prop ik een trui e.d. in een t-shirt of neem zelfs een kussensloop mee voor dat doel.
  woensdag 13 december 2017 @ 06:53:01 #79
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_175686744
quote:
2s.gif Op dinsdag 12 december 2017 22:55 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Knerpt dat niet?? Ik gebruik altijd mijn fleecetrui als kussen :)
Ja, maar ik heb er geen last van. Waar ik wel last van heb is mijn nek als ik op kleren slaap :+
quote:
99s.gif Op dinsdag 12 december 2017 22:56 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Zowel een compressiezak als een opblaaskussen nemen geen vocht op, dat kan dus zweterig worden. Persoonlijk prop ik een trui e.d. in een t-shirt of neem zelfs een kussensloop mee voor dat doel.
Daarom heb ik er een hoesje voor.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_175689476
quote:
0s.gif Op woensdag 13 december 2017 06:53 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Ja, maar ik heb er geen last van. Waar ik wel last van heb is mijn nek als ik op kleren slaap :+

[..]

Ah, ik heb juist geen last van mijn nek maar wel van geluiden. Bespaart me weer 30¤.
Somebody that I used to know
  User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 13 december 2017 @ 12:22:05 #81
78918 SeLang
Black swans matter
pi_175691277
Ik zie dit topic nu pas :o. Zelf heb ik maar beperkte ervaring met fietskamperen maar wel veel ervaring met trekking dus ik kan er wel iets over zeggen.

De spullen die je hebt aangeschaft zijn alvast prima. Die Hubba Hubba tent is zeer geschikt hiervoor. Zou ook bovenaan mijn eigen lijstje hebben gestaan. Brandertje is zeer goed en inderdaad slim om te gaan voor iets wat op meerdere brandstoffen werkt. Ik heb zelf vaak op benzine gekookt en dat is overal te krijgen.

Het Thermarest NeoAir XTherm matrasje zou ook mijn eerste keuze zijn. Ik heb zelf de xlite versie en niets slaapt zo comfortabel, maar die zou te koud zijn voor echt deep-winter. De XTherm is mogelijk wel te warm als je tijdens warme maanden gaat (ik lees nergens in welke periode je precies gaat). Ik vind mijn xlite soms al wat te warm tijdens warme nachten. Waar jij reist is grotendeels echt landklimaat dus extreme temperaturen naar beide kanten zijn mogelijk.

Slaapzak lijkt ook prima. Zelf heb ik de Cumulus Panyam 600 die een comfort temp heeft van -6C. Altijd warm genoeg geweest in combinatie met het xlite matrasje en als het te warm is dan rits ik het voeteneind open en ga evt zelfs met mijn voeten/ benen naar buiten liggen. Zo kan je toch een flinke temperatuur range aan. Of de -5C die jij hebt adequaat is voor de temperaturen die jij tegenkomt weet ik niet, dat moet je zelf bekijken.

Een tip die ik je nog wel wil geven is om ook een zijden slaapzak-liner mee te nemen. Niet alleen hou je zo je slaapzak schoon van binnen (ik kan op mijn treks vaak wekenlang niet douchen) maar het geeft je extra flexibiliteit. Op warme nachten kun je bijvoorbeeld alleen in je liner slapen en op koude nachten voegt het warmte toe. En het neemt nauwelijks gewicht/ ruimte in beslag (de mijne weegt 127 gram).

Kussentje had je al ontdekt dat je dat nodig hebt. Ik heb zelf een flink dik kussen nodig dus er gaat altijd een opblaaskussentje mee (84 gram). Veel mensen gebruiken om gewicht te besparen een stuffsack met kleding of iets dergelijks maar mijn conclusie uit praktijkervaring is dat dat bij mij niet werkt. Op koude nachten heb ik vaak mijn dikkere kleding s'nachts aan, of soms is iets nat en moet drogen, dus niet genoeg over om een fatsoenlijk kussen mee te maken. En voor een kussen wil ik consistentie hebben. Het moet precies goed zijn en elke nacht hetzelfde. Slaapkwaliteit inleveren in ruil voor wat gewichtsbesparing is imo een slechte afweging. Ik slaap dus altijd als een koning en als ik daarom 100 gram meer moet meesjouwen, so be it.

Verder las ik nog iets over elektriciteitsvoorziening. Powerbanken met ingebouwd zonnepaneel ben ik geen fan van om een aantal redenen. 1) Het ingebouwde zonnepaneel is vaak te klein om de powerbank snel genoeg op te laden. 2) Een zonnepaneel in de zon wordt bloedheet en een accu kan niet goed tegen de hitte. 3) Accu gaat makkelijk stuk (of verliest capaciteit) en is relatief goedkoop, dus je wilt dat gescheiden houden van het (relatief dure) paneel zodat je de accu kunt vervangen als die stuk gaat.

Zelf gebruikte ik in Arizona (plenty of sun) een 5 Watt Suntactics paneel (212 gram) in combinatie met een losse 10.000mAh (=effectief ca 6.250mAh) Xiaomi powerbank (216 gram inclusief 1 meter kabel). De powerbank kon ik dan in mijn backpack stoppen (blijft relatief koel) met het zonnepaneel in de zon.

In zonnig Arizona kon ik zo met gemak > 2 maanden compleet off-the-grid met camera en phone (zonder SIM, gebruikt voor navigatie, vogelgids en mini-computer om via internet eten te bestellen via gratis wifi als ik eens per week of zo even de bewoonde wereld bereikte). Maar overschat niet wat je met een zonnepaneel kunt. Ik had hem altijd aan mijn rugzak hangen maar meestal is hij dan niet goed op de zon gericht en doet het weinig. Het echte opladen gebeurde vooral tijdens pauzes en bij mijn tent, want dan had ik gelegenheid om het paneel goed op de zon te richten. Het paneel levert dan >1 Ampere in felle zon, die in Arizona meer voorkomt dan je lief is.

Maar niet overal heb je zoveel zon. Als je eens in de zoveel dagen in een plaatsje met elektriciteit gaan overnachten ben je wellicht beter af met gewoon een paar powerbanken meenemen.

Wat betreft grondzeil: zelf gebruik ik dat nooit voor trekking. Mijn redenering was altijd dat het extra gewicht en bulk dat het toevoegt je gewicht al snel terug in de buurt brengt van een <¤100 euro tentje en je dan dus net zo goed dat goedkope tentje had kunnen kopen (en evt na afloop wegpleuren, mocht je grondzeil dan eraan zijn. Tenten zie ik sowieso als consumables met een beperkte levensduur). Mijn Vango Banshee 200 tentje van £79 (functioneel een prima tentje) weegt bijvoorbeeld 2,1kg terwijl mijn Terra Nova Superlite van £300 1,7kg weegt (inclusief fatsoenlijke haringen).

[ Bericht 0% gewijzigd door SeLang op 13-12-2017 12:53:04 ]
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 13 december 2017 @ 12:29:15 #82
78918 SeLang
Black swans matter
pi_175691458
quote:
99s.gif Op dinsdag 12 december 2017 22:56 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Zowel een compressiezak als een opblaaskussen nemen geen vocht op, dat kan dus zweterig worden. Persoonlijk prop ik een trui e.d. in een t-shirt of neem zelfs een kussensloop mee voor dat doel.
Zowel mijn zijden slaapzak-liner als de slaapzak zelf hebben zo'n mummy muts (hoe noem je zoiets? :D ). Dus die twee laagjes heb ik sowieso altijd tussen het opblaaskussentje en mijn hoofd. Als het niet koud is dan vouw ik de mummy-muts binnenstebuiten en stop het opblaaskussentje daarin, zodat het op zijn plaats blijft. Heerlijk niet-zweterig kussen. :z
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 13 december 2017 @ 12:43:35 #83
78918 SeLang
Black swans matter
pi_175691786
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 november 2017 06:25 schreef bike_adventure het volgende:
Niet dat ze hier bier hebben in Iran..
Jawel hoor. Tenminste, in 1998 nog wel. Islamitisch bier zonder alcohol. Was nog redelijk te zuipen ook.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 13 december 2017 @ 13:05:59 #84
78918 SeLang
Black swans matter
pi_175692264
quote:
0s.gif Op maandag 20 november 2017 10:01 schreef Farenji het volgende:

[..]

Je hebt ook powerbanks met ingebouwd zonnepaneel, zoals de Waka Waka. Zit ook meteen een lamp in.
Bij dit soort powerbanken is het zonnepaneel niet meer dan een gimmick. Verwacht niet dat je hiermee daadwerkelijk onderweg iets kunt opladen op zonne-energie want daarvoor is dat paneel veel te klein en te zwak.

Waar je trouwens ook rekening mee moet houden is dat een 3000mAh powerbank in de praktijk ongeveer 1850mA is. De geadverteerde capaciteit is namelijk die van de Li-ion cellen die erin zitten maar die werken niet op 5V maar op 3.6-3.7V. Dat wordt dus geconverteerd naar 5V (met verliezen).

In het geval van TS, die waarschijnlijk af en toe wel in een plaatsje zal overnachten, zou ik gewoon een 20.000mAh powerbank kopen voor een paar tientjes. Weegt ca 350 gram en die knal je dan eens per week vol als je in een guesthouse bent.

Edit: o ja, op de fiets heb je misschien een dynamo. dan is je probleem natuurlijk ook opgelost.

[ Bericht 2% gewijzigd door SeLang op 13-12-2017 13:17:24 ]
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_175698143
Bedankt SeLang, Veel tips waar ik iets aan heb!

quote:
De XTherm is mogelijk wel te warm als je tijdens warme maanden gaat (ik lees nergens in welke periode je precies gaat). Ik vind mijn xlite soms al wat te warm tijdens warme nachten. Waar jij reist is grotendeels echt landklimaat dus extreme temperaturen naar beide kanten zijn mogelijk.
Zoals ik er nu over denk zal ik waarschijnlijk ergens rond februari/maart 2020 vertrekken. Dit is niet helemaal direct na mijn studie want die zal ik waarschijnlijk afronden in juli 2019. Maar als ik dan direct zou vertrekken zou het betekenen dat ik midden in de winter bij de Pamir Highway ben en die is zo goed als onmogelijk te fietsen dan gezien de grote hoogte. Ik zou het dus zo moeten plannen dat ik daar dan in de lente ben.

Een andere optie is dat ik wel direct na mijn studie vertrek maar dan zou ik moeten beginnen in China zodat ik eind van de zomer/begin van de herfst bij de Pamir Highway ben. Dit zou dan betekenen dat ik in het begin van de winter ergens tussen Iran en Griekenland ben. Dit is nog iets waar ik even goed over moet nadenken. Het liefst vertrek ik vanuit huis want dat vind ik meer charme hebben (moeilijk uit te leggen). En dan kan ik vertrekken zonder definitieve eindbestemming.

quote:
Een tip die ik je nog wel wil geven is om ook een zijden slaapzak-liner mee te nemen. Niet alleen hou je zo je slaapzak schoon van binnen (ik kan op mijn treks vaak wekenlang niet douchen) maar het geeft je extra flexibiliteit. Op warme nachten kun je bijvoorbeeld alleen in je liner slapen en op koude nachten voegt het warmte toe. En het neemt nauwelijks gewicht/ ruimte in beslag (de mijne weegt 127 gram).
Goede tip! Deze heb ik al en heb ik afgelopen weekend ook gebruikt in de slaapzak. Ik heb één zonder muts dus misschien dat ik daar nog naar ga kijken mocht het te koud zijn bij lagere temperaturen dan afgelopen weekend.

quote:
Verder las ik nog iets over elektriciteitsvoorziening. Powerbanken met ingebouwd zonnepaneel ben ik geen fan van om een aantal redenen.
Ik wil waarschijnlijk voor de combinatie gaan van een zonnepaneel en powerbank(s) maar inderdaad niet een powerbank met ingebouwd zonnepaneel. Momenteel heb ik deze op het oog https://www.anker.com/pro(...)lar-2-Ports/A2421011 in verschillende testen van mensen op youtube zag het er vrij goed uit. Maar met dit wacht ik nog even met aanschaffen want ik denk dat er over 2 jaar misschien wel betere/goedkopere opties voor dit soort spul is.

quote:
Edit: o ja, op de fiets heb je misschien een dynamo. dan is je probleem natuurlijk ook opgelost.
De fiets die ik wil heeft geen dynamo. Is eventueel wel mogelijk om erin te bouwen maar dan ben je direct een stuk meer kwijt dus dat ga ik vrijwel zeker niet doen. De combinatie met zonnepaneel en een goede powerbank moet denk ik voldoende zijn. Zeker omdat ik ook af en toe wel ergens overnacht waar stroom is. :)
pi_175698823
Zonnepaneel doet niet veel in de winter. Temeer dat je het daglicht wilt benutten en dus geen paneeltje op de zon gericht kunt houden. Mijn X-storm van 25 watt deed het begin augustus zelfs onder de tarp bungelend voldoende om de hele week de telefoon geladen te houden. In oktober op trektocht heb ik onderweg uit nood er een gevulde powerbank erbij gekocht. Op de zon laden lukt dan niet vanwege te vaak regen en onderweg zijn als het licht is.

quote:
7s.gif Op woensdag 13 december 2017 12:22 schreef SeLang het volgende:

Het Thermarest NeoAir XTherm matrasje zou ook mijn eerste keuze zijn.
Ben ik de enige die vaak mensen tegenkomt met lekke NeoAir matjes?
  woensdag 13 december 2017 @ 18:07:39 #87
468509 _--_
In varietate concordia
pi_175699125
TS mag ik met je mee? In 2020 heb ik mn vwo diploma al. :+
Crack the following and we will get back to you: !1!llssod000;;
  User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 13 december 2017 @ 18:54:32 #88
78918 SeLang
Black swans matter
pi_175700426
quote:
99s.gif Op woensdag 13 december 2017 17:53 schreef qajariaq het volgende:

Ben ik de enige die vaak mensen tegenkomt met lekke NeoAir matjes?
Het is altijd een groter risico dan een schuimmatrasje maar veel comfortabeler. Dat is de afweging die je moet maken. Zo'n matrasje is simpel te repareren maar het risico is dat je één of meerdere kleine lekken krijgt die te klein zijn om te vinden zonder badkuip. En ja, dan moet je elke paar uur lucht erbij blazen.

Je moet de grond dus goed checken met je hand voordat je het matrasje neerlegt. Maar ik heb er mee gekampeerd tussen de cactussen en elke nacht blij geweest dat ik toch die NeoAir had meegenomen en niet iets anders.

In de loop der tijd zijn er bij mij wel kleine lekjes ontstaan op de lasnaden en mijn originele matrasje is daarom gratis vervangen onder de levenslange garantie.

Overigens is mijn ervaring dat elk matrasje uiteindelijk lek gaat, ook de zwaardere en minder comfortabele self-inflating matrasjes. Het voordeel daarvan is alleen dat je dan altijd nog op een laagje schuim ligt terwijl zo'n NeoAir natuurlijk helemaal niets meer doet mocht hij compleet plat gaan.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_180835017
We zijn inmiddels een halfjaar verder sinds de laatste update. Inmiddels heb ik het belangrijkste voor de reis, de fiets met tassen! Daarnaast ben ik in het afgelopen half jaar ook jarig geweest waardoor ik nog wat meer spullen heb gekregen zoals een waterfilter, fietspompje, hoofdlampje, slot en nog wat spullen. Het belangrijkste wat ik nu nog moet is geschikte kleding voor de kou (en ook warmte).

De fiets met lege tassen:


Ik ben mij bewust van het ongeluk met de fietsers afgelopen weekend in Tadzjikistan, vlakbij waar ik ook langs wil fietsen. Ik hou dit voorlopig even goed in de gaten en kan indien nodig mijn route hier op aanpassen.
pi_180835098
Mooi! Er gebeuren natuurlijk altijd ongelukken, volgens mij is Tadzjikistan niet per se onveilig.

Wat zijn/doen die dingen bij je stuurdoppen eigenlijk?
Aldus.
  maandag 30 juli 2018 @ 14:48:20 #91
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_180835198
quote:
2s.gif Op maandag 30 juli 2018 14:44 schreef Z het volgende:
Mooi! Er gebeuren natuurlijk altijd ongelukken, volgens mij is Tadzjikistan niet per se onveilig.

Wat zijn/doen die dingen bij je stuurdoppen eigenlijk?
Bar end shifters
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  maandag 30 juli 2018 @ 14:49:54 #92
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_180835232
quote:
0s.gif Op maandag 30 juli 2018 14:39 schreef KolonelBroodje het volgende:
We zijn inmiddels een halfjaar verder sinds de laatste update. Inmiddels heb ik het belangrijkste voor de reis, de fiets met tassen! Daarnaast ben ik in het afgelopen half jaar ook jarig geweest waardoor ik nog wat meer spullen heb gekregen zoals een waterfilter, fietspompje, hoofdlampje, slot en nog wat spullen. Het belangrijkste wat ik nu nog moet is geschikte kleding voor de kou (en ook warmte).

De fiets met lege tassen:
[ afbeelding ]

Ik ben mij bewust van het ongeluk met de fietsers afgelopen weekend in Tadzjikistan, vlakbij waar ik ook langs wil fietsen. Ik hou dit voorlopig even goed in de gaten en kan indien nodig mijn route hier op aanpassen.
Netjes.
Ik zou zelf nog iets kopen waar je je belangrijke dingen in kan doen en die je makkelijk eraf kan halen. Ook is het wel fijn om een jackie of armstukken ofzo even makkelijk weg te kunnen stoppen ipv dat je daarvoor weer helemaal moet stoppen. Ik heb daar zelf bij mijn tassen wat elastieken voor waar je het onder kan proppen.
En ook voor eten/telefoon/camera etc dat die makkelijk te pakken zijn onderweg.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  maandag 30 juli 2018 @ 14:50:54 #93
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_180835246
er zijn een heleboel stuurtassen die me teen beugel vastzitten. Lelijk, maar wel praktisch. Dan kan je als je even boodschappen gaat doen alle belangrijke dingen meenemen.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  maandag 30 juli 2018 @ 14:51:39 #94
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_180835257
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_180835298
quote:
0s.gif Op maandag 30 juli 2018 14:49 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Netjes.
Ik zou zelf nog iets kopen waar je je belangrijke dingen in kan doen en die je makkelijk eraf kan halen. Ook is het wel fijn om een jackie of armstukken ofzo even makkelijk weg te kunnen stoppen ipv dat je daarvoor weer helemaal moet stoppen. Ik heb daar zelf bij mijn tassen wat elastieken voor waar je het onder kan proppen.
En ook voor eten/telefoon/camera etc dat die makkelijk te pakken zijn onderweg.
Ja ik wil inderdaad nog een tasje aan het stuur voor belangrijke spullen, zat zelf aan deze of iets soortgelijks te denken
  maandag 30 juli 2018 @ 15:04:30 #96
377024 Quotidien
fetchez la vache
pi_180835471
Zoek je nog kompanen? Dan ga ik mee. :P Lijkt me wel fantastisch om te doen zoiets.
Ik ben nie hier voor de pingpong te schpelen
pi_180836045
quote:
0s.gif Op maandag 30 juli 2018 15:04 schreef Quotidien het volgende:
Zoek je nog kompanen? Dan ga ik mee. :P Lijkt me wel fantastisch om te doen zoiets.
Ik heb nog niemand gevonden die mee zou willen, maar ben ook nog niet echt op zoek geweest! Ik zou het alleen kunnen fietsen maar ik weet ook dat er ieder jaar meerdere met hetzelfde idee die richting op fietsen dus ik zal vast niet alles alleen fietsen. Idee is nog steeds om in februari 2020 te beginnen ^O^
pi_180841600
Zo ben ook weer bijgelezen, k blijf hetgeen gaaf avontuur vinden. Inspirerend :)

Ik begrijp dat het pas in 2020 gaat gebeuren. Ik neem aan dat je voor die tijd nog wel enkele proeftochten gaat maken? Ik lees in de topic start namelijk dat je nog nooit een meerdaagse tocht hebt gemaakt...
Voor wat foto's, kijk hier
pi_180859592
quote:
0s.gif Op maandag 30 juli 2018 20:46 schreef polariteit het volgende:
Zo ben ook weer bijgelezen, k blijf hetgeen gaaf avontuur vinden. Inspirerend :)

Ik begrijp dat het pas in 2020 gaat gebeuren. Ik neem aan dat je voor die tijd nog wel enkele proeftochten gaat maken? Ik lees in de topic start namelijk dat je nog nooit een meerdaagse tocht hebt gemaakt...
Ja klopt, ik heb nog geen meerdaagse toch gemaakt. Heb hier het afgelopen half jaar helaas nog geen tijd voor gehad. Maar dat gaat absoluut van te voren gebeuren om zo te weten wat ik mis of wat wellicht overbodig is. Ik heb principe wel ervaring met meerdere dagen achter elkaar 100km+ fietsen maar op een racefiets is dat natuurlijk anders dan een volgepakte fiets.
  dinsdag 31 juli 2018 @ 18:30:36 #100
279824 Mansjester
City>United
pi_180859662
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 juli 2018 18:27 schreef KolonelBroodje het volgende:

[..]

Ja klopt, ik heb nog geen meerdaagse toch gemaakt. Heb hier het afgelopen half jaar helaas nog geen tijd voor gehad. Maar dat gaat absoluut van te voren gebeuren om zo te weten wat ik mis of wat wellicht overbodig is. Ik heb principe wel ervaring met meerdere dagen achter elkaar 100km+ fietsen maar op een racefiets is dat natuurlijk anders dan een volgepakte fiets.
Dat is wel iets om van tevoren te ervaren ja. Op de racefiets kan je nu nog een avondrondje van 100 km doen. Op trekkingsfiets ben je zo hele dag bezig,heel andere beleving.
pi_180859733
Gaaf TS! Succes met het verder voorbereiden. (en TVP O+ )
  dinsdag 31 juli 2018 @ 19:07:43 #102
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_180860235
Kijk maar uit op die pamir highway.
pi_180861014
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 juli 2018 18:27 schreef KolonelBroodje het volgende:

[..]

Ja klopt, ik heb nog geen meerdaagse toch gemaakt. Heb hier het afgelopen half jaar helaas nog geen tijd voor gehad. Maar dat gaat absoluut van te voren gebeuren om zo te weten wat ik mis of wat wellicht overbodig is. Ik heb principe wel ervaring met meerdere dagen achter elkaar 100km+ fietsen maar op een racefiets is dat natuurlijk anders dan een volgepakte fiets.
Ik vraag me af of het vergelijkbaar is, vooral mentaal zal het denk ik heel anders zijn...
Voor wat foto's, kijk hier
  dinsdag 31 juli 2018 @ 20:02:13 #104
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_180861057
quote:
1s.gif Op dinsdag 31 juli 2018 18:30 schreef Mansjester het volgende:

[..]

Dat is wel iets om van tevoren te ervaren ja. Op de racefiets kan je nu nog een avondrondje van 100 km doen. Op trekkingsfiets ben je zo hele dag bezig,heel andere beleving.
Je kan gewoon 150 tot 200 km fietsen met bepakking. Ik ken zelfs iemand die 350 op een dag gedaan heeft.

Eerlijk is eerlijk, wel wat minder dan TS meeheeft.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  dinsdag 31 juli 2018 @ 20:07:52 #105
279824 Mansjester
City>United
pi_180861131
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 juli 2018 20:02 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Je kan gewoon 150 tot 200 km fietsen met bepakking. Ik ken zelfs iemand die 350 op een dag gedaan heeft.

Eerlijk is eerlijk, wel wat minder dan TS meeheeft.
Klopt,je doet er alleen veel langer over. Zeker als je de racefiets gewend bent is het wel iets om aan te wennen (Had ik in ieder geval)
  dinsdag 31 juli 2018 @ 20:10:15 #106
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_180861168
Ik heb een 24u race gereden met kolonelbroodje samen van 420km die hij op z'n 18e uitreed. Dus dat hij een ijzervreter is, is daarmee wel bewezen. Das wel wat anders dan zo'n uitdaging maar ik acht hem wel capabel.
pi_180861795
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 juli 2018 20:02 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Je kan gewoon 150 tot 200 km fietsen met bepakking. Ik ken zelfs iemand die 350 op een dag gedaan heeft.

Eerlijk is eerlijk, wel wat minder dan TS meeheeft.
Ja ik ken ook mensen die 80km non stop kunnen hardlopen.

Als je uitgaat van een gemiddelde van 25km/u (dat is nog best doortrappen, ook zonder bagage) dan zit je 14 uur op de fiets voor 350km. Dat is best wel extreem he. Je moet af en toe ook wat eten enzo.

Voor gewone mensen is 100km op een dag ook best een stuk. En met veel hoogteverschil of tegenwind moet je nog minder rekenen.
  dinsdag 31 juli 2018 @ 20:48:58 #108
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_180861881
quote:
1s.gif Op dinsdag 31 juli 2018 20:44 schreef Farenji het volgende:

[..]

Ja ik ken ook mensen die 80km non stop kunnen hardlopen.

Als je uitgaat van een gemiddelde van 25km/u (dat is nog best doortrappen, ook zonder bagage) dan zit je 14 uur op de fiets voor 350km. Dat is best wel extreem he. Je moet af en toe ook wat eten enzo.

Voor gewone mensen is 100km op een dag ook best een stuk. En met veel hoogteverschil of tegenwind moet je nog minder rekenen.
Hij had er idd ook zo'n 14 uur over gedaan. Zelf zit ik met bagage ook rond rond de 25 per uur.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_180861889
quote:
1s.gif Op dinsdag 31 juli 2018 20:07 schreef Mansjester het volgende:

[..]

Klopt,je doet er alleen veel langer over. Zeker als je de racefiets gewend bent is het wel iets om aan te wennen (Had ik in ieder geval)
Omdat je meer rechtop zit vang je meer wind en krijg je sneller last van zadelpijn. Nog los van het extra gewicht. Met zadelpijn moet je sowieso rekening houden, zorg voor een goed ingereden zadel en goede fietsbroek.
  dinsdag 31 juli 2018 @ 20:52:40 #110
279824 Mansjester
City>United
pi_180861934
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 juli 2018 20:10 schreef kaasplankje het volgende:
Ik heb een 24u race gereden met kolonelbroodje samen van 420km die hij op z'n 18e uitreed. Dus dat hij een ijzervreter is, is daarmee wel bewezen. Das wel wat anders dan zo'n uitdaging maar ik acht hem wel capabel.
Zeker. Gewoon blijven trappen,dan kom je er vanzelf. Bijna iedereen kan wel 80 km per dag fietsen. Dat is echt niet zo'n prestatie als sommige mensen denken. Je moet er alleen ook plezier in hebben.
  dinsdag 31 juli 2018 @ 20:54:29 #111
279824 Mansjester
City>United
pi_180861973
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 juli 2018 20:48 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Hij had er idd ook zo'n 14 uur over gedaan. Zelf zit ik met bagage ook rond rond de 25 per uur.
Hard. Ik ongeveer 18 p/u in buitenland en max 20 p/u in Nederland ofzo
  dinsdag 31 juli 2018 @ 20:55:47 #112
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_180862004
quote:
1s.gif Op dinsdag 31 juli 2018 20:54 schreef Mansjester het volgende:

[..]

Hard. Ik ongeveer 18 p/u in buitenland en max 20 p/u in Nederland ofzo
Racefiets met wat bepakking he?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_180862554
Gaaf avontuur! Heb je al een korte proef tocht op de planning staan?
It All Goes Back in the Box
  dinsdag 31 juli 2018 @ 23:41:09 #114
279824 Mansjester
City>United
pi_180864888
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 juli 2018 20:55 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Racefiets met wat bepakking he?
Ah. Ik fiets dan op een trekkingsfiets met 13 kilo ofzo kampeerspullen etc.
  dinsdag 21 mei 2019 @ 13:38:26 #115
134944 Hi_flyer
Van alles te melden
pi_187002713
Nog een update van TS? Ikzelf hoop in 2021 een paar maanden op de fiets te stappen, maar heb nog geen idee waarheen. Wel al 27.000 km ervaring, dus vragen mag.
  Moderator dinsdag 21 mei 2019 @ 13:51:52 #116
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_187002939
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 mei 2019 13:38 schreef Hi_flyer het volgende:
Nog een update van TS? Ikzelf hoop in 2021 een paar maanden op de fiets te stappen, maar heb nog geen idee waarheen. Wel al 27.000 km ervaring, dus vragen mag.
Toevallig postte hij daar onlangs over:

quote:
1s.gif Op zondag 19 mei 2019 14:41 schreef KolonelBroodje het volgende:
Mocht je dit van plan door willen zetten en je zoekt een reisgenoot... Stuur mij eens een berichtje :P

Vanaf februari (als ik ben afgestudeerd) wil ik naar China fietsen.

TRV / Op de fiets naar China
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  dinsdag 21 mei 2019 @ 14:01:44 #117
134944 Hi_flyer
Van alles te melden
pi_187003110
quote:
14s.gif Op dinsdag 21 mei 2019 13:51 schreef UIO_AMS het volgende:

[..]

Toevallig postte hij daar onlangs over:
[..]

Zo kwam ik hier ook ;)
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 21 mei 2019 @ 14:27:38 #118
78918 SeLang
Black swans matter
pi_187003623
Ah, leuk! Ik hoop dat dit plan nog doorgaat en ik kijk nu al uit naar je verslag! :)

Even een korte update op de informatie die ik eerder postte:

1) Eerder sprak ik mijn twijfel uit of jouw NeoAir XTherm niet te warm zou zijn in warme condities. Op dat moment had ik alleen nog maar ervaring met de NeoAir Xlite. Inmiddels heb ik de Pacific Crest Trail gecompleteerd en toen had ik ook de warmere NeoAir Xtherm mee. Ik kan je nu zeggen dat ik hem niet te warm vond aan het begin van de avond als het nog warm was in de woestijn, dus dit is voor mij geen punt van zorg meer. Verder is dat ding gedurende die 5 maanden niet lek gegaan.

2) Mijn Suntactics sCharger-5 zonnepaneel + 10.000mAh powerbank bleek voldoende om 5 maanden lang nooit in town te hoeven opladen. Maar de PCT is natuurlijk ook exceptioneel zonnig. Als je regelmatig (zeg 1x per week) in een plaatsje bent zou ik jou nog steeds adviseren om gewoon voor een dikke powerbank te gaan. Tegenwoordig heb je er die extreem snel kunnen opladen. Dat is goedkoper, makkelijker en minder complex.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_187004687
quote:
14s.gif Op dinsdag 21 mei 2019 14:27 schreef SeLang het volgende:
Ah, leuk! Ik hoop dat dit plan nog doorgaat en ik kijk nu al uit naar je verslag! :)

Even een korte update op de informatie die ik eerder postte:

1) Eerder sprak ik mijn twijfel uit of jouw NeoAir XTherm niet te warm zou zijn in warme condities. Op dat moment had ik alleen nog maar ervaring met de NeoAir Xlite. Inmiddels heb ik de Pacific Crest Trail gecompleteerd en toen had ik ook de warmere NeoAir Xtherm mee. Ik kan je nu zeggen dat ik hem niet te warm vond aan het begin van de avond als het nog warm was in de woestijn, dus dit is voor mij geen punt van zorg meer. Verder is dat ding gedurende die 5 maanden niet lek gegaan.

2) Mijn Suntactics sCharger-5 zonnepaneel + 10.000mAh powerbank bleek voldoende om 5 maanden lang nooit in town te hoeven opladen. Maar de PCT is natuurlijk ook exceptioneel zonnig. Als je regelmatig (zeg 1x per week) in een plaatsje bent zou ik jou nog steeds adviseren om gewoon voor een dikke powerbank te gaan. Tegenwoordig heb je er die extreem snel kunnen opladen. Dat is goedkoper, makkelijker en minder complex.
Dit plan gaat zoals het nu lijkt nog steeds door! Het matje heb ik inmiddels een paar keer kunnen testen in Tanzania en Kenia. Na een paar dagen was die al lek door een doorntje op de Serengetti. Kan natuurlijk domme pech zijn geweest want het doorntje lag waarschijnlijk in de tent. Volgende keer dus goed oppassen dat ik niks meeneem naar binnen.

Qua spullen heb ik het meeste inmiddels wel. Maar nog geen powerbank en/of zonnepaneel. Daar ga ik binnenkort even naar kijken. Ik ben wel benieuwd hoe jij trouwens vuur maakt, heb je alleen een aansteker o.i.d mee of ook nog een backup?

Kleding moet nog wel het één en ander aangeschaft worden. Momenteel ben ik nog een paar dagen in Vietnam en wil ik denk ik hier nog even kijken voor een dons jas. Heb ze hier al veel zien hangen en ze zijn hier een stuk goedkoper. Qua kwaliteit zal het denk ik niet veel schelen maar dat moet ik nog even zien.

Dan het fietsen zelf... Ik heb nog steeds geen meerdaagse toch gemaakt maar ben dit in de zomervakantie wel van plan. Niet perse heel ver, waarschijnlijk gewoon in NL of de Ardennen ofzo maar dat moet ver genoeg zijn om een beetje te ervaren hoe het is en om te kijken wat ik nog mis of anders moet.

quote:
0s.gif Op dinsdag 21 mei 2019 13:38 schreef Hi_flyer het volgende:
Nog een update van TS? Ikzelf hoop in 2021 een paar maanden op de fiets te stappen, maar heb nog geen idee waarheen. Wel al 27.000 km ervaring, dus vragen mag.
Leuk!! Waar zijn je eerdere fietsreizen heen gegaan?
pi_187004826
Keep us posted, TS *O* supertof dat je nog steeds van plan bent om te gaan.
Somebody that I used to know
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 21 mei 2019 @ 15:50:55 #121
78918 SeLang
Black swans matter
pi_187005051
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 mei 2019 15:28 schreef KolonelBroodje het volgende:

[..]

Dit plan gaat zoals het nu lijkt nog steeds door! Het matje heb ik inmiddels een paar keer kunnen testen in Tanzania en Kenia. Na een paar dagen was die al lek door een doorntje op de Serengetti. Kan natuurlijk domme pech zijn geweest want het doorntje lag waarschijnlijk in de tent. Volgende keer dus goed oppassen dat ik niks meeneem naar binnen.
Die savannes zijn ook link want overal liggen doornen van Acacia's. Ik heb die daar zelfs dwars door mijn dikke schoenzool heen gehad! Maar in Arizona heb ik ook zonder problemen tussen cactussen gekampeerd. Als je in zo'n gebied kampeert moet je altijd zorgvuldig met je hand eerst het hele grondoppervlak testen voordat je daar je tent neerzet en/of matrasje neerlegt.

quote:
Qua spullen heb ik het meeste inmiddels wel. Maar nog geen powerbank en/of zonnepaneel. Daar ga ik binnenkort even naar kijken. Ik ben wel benieuwd hoe jij trouwens vuur maakt, heb je alleen een aansteker o.i.d mee of ook nog een backup?
Ik gebruik 99% van de tijd de piezo die op mijn brandertje zit en als backup heb ik een aansteker, waarvan je in principe alleen maar het vuursteentje nodig hebt (een vonkje is genoeg). Die 1% is als dat ding kletsnat is, dan weigert de piezo soms.

quote:
Kleding moet nog wel het één en ander aangeschaft worden. Momenteel ben ik nog een paar dagen in Vietnam en wil ik denk ik hier nog even kijken voor een dons jas. Heb ze hier al veel zien hangen en ze zijn hier een stuk goedkoper. Qua kwaliteit zal het denk ik niet veel schelen maar dat moet ik nog even zien.
De kwaliteit van donzen dingen (jassen, slaapzakken) valt of staat met de kwaliteit van het dons. Hogere kwaliteit dons is sterker comprimeerbaar/ zet meer uit en is dus lichter en compacter voor dezelfde warmte. Maar hoge kwaliteit dons is duur.

Ik heb in het verleden wel eens een donzen jas gekocht in Nepal voor een trek daar. Spotgoedkoop (ik dacht $37 of zo) en die jas is heerlijk warm. Maar zwaar en niet erg comprimeerbaar. Ik draag hem nog steeds thuis in de winter (heerlijke jas) maar ik gebruik hem niet meer voor trekking want te bulky en te zwaar.

Goed donzen spul gaat lang mee dus zelf zou ik hier liever wat meer aan uitgeven. Je hebt er jarenlang plezier van.

quote:
Dan het fietsen zelf... Ik heb nog steeds geen meerdaagse toch gemaakt maar ben dit in de zomervakantie wel van plan. Niet perse heel ver, waarschijnlijk gewoon in NL of de Ardennen ofzo maar dat moet ver genoeg zijn om een beetje te ervaren hoe het is en om te kijken wat ik nog mis of anders moet.
Ik zou zeker even een trial-run doen en dat kan prima dicht bij huis. Daar komen toch altijd nog wat dingetjes uit zo'n eerste keer en nu heb je nog tijd om dat te fixen.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  dinsdag 21 mei 2019 @ 15:58:46 #122
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_187005172
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 mei 2019 15:28 schreef KolonelBroodje het volgende:

[..]

Dit plan gaat zoals het nu lijkt nog steeds door! Het matje heb ik inmiddels een paar keer kunnen testen in Tanzania en Kenia. Na een paar dagen was die al lek door een doorntje op de Serengetti. Kan natuurlijk domme pech zijn geweest want het doorntje lag waarschijnlijk in de tent. Volgende keer dus goed oppassen dat ik niks meeneem naar binnen.

Qua spullen heb ik het meeste inmiddels wel. Maar nog geen powerbank en/of zonnepaneel. Daar ga ik binnenkort even naar kijken. Ik ben wel benieuwd hoe jij trouwens vuur maakt, heb je alleen een aansteker o.i.d mee of ook nog een backup?

Kleding moet nog wel het één en ander aangeschaft worden. Momenteel ben ik nog een paar dagen in Vietnam en wil ik denk ik hier nog even kijken voor een dons jas. Heb ze hier al veel zien hangen en ze zijn hier een stuk goedkoper. Qua kwaliteit zal het denk ik niet veel schelen maar dat moet ik nog even zien.

Dan het fietsen zelf... Ik heb nog steeds geen meerdaagse toch gemaakt maar ben dit in de zomervakantie wel van plan. Niet perse heel ver, waarschijnlijk gewoon in NL of de Ardennen ofzo maar dat moet ver genoeg zijn om een beetje te ervaren hoe het is en om te kijken wat ik nog mis of anders moet.
[..]

Leuk!! Waar zijn je eerdere fietsreizen heen gegaan?
Ik zou zeker een keer proberen om een week weg te gaan. Jezelf even goed belasten zodat je weet hoe dat voelt.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  dinsdag 21 mei 2019 @ 18:06:02 #123
134944 Hi_flyer
Van alles te melden
pi_187007169
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 mei 2019 15:28 schreef KolonelBroodje het volgende:

[..]

Leuk!! Waar zijn je eerdere fietsreizen heen gegaan?
Bijna uitsluitend in Europa, behalve een keer een tocht van twee maanden naar Marokko. Heel veel Spanje vooral, wat mij betreft het ideale fietsvakantieland. Verder heb ik goede herinneringen aan de Balkan, alhoewel mijn fiets het daar lelijk liet afweten door (achteraf) een kleinigheidje. :)

Mijn 2021 tocht duurt max 3 maanden en qua bestemming kan ik nog anderhalf jaar twijfelen. Ik voel sterk wat voor ZO-Azië, maar de hitte en vochtigheid gaan me met het stijgen der jaren steeds meer tegenstaan. Wellicht dat het Zuid-Afrika/Namibië wordt in het koelere seizoen of toch nog Zuid-Amerika.

[ Bericht 15% gewijzigd door Hi_flyer op 21-05-2019 18:11:21 ]
  zaterdag 22 juni 2019 @ 18:56:30 #124
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_187553977
Tof topic. Wat is een leuke toch voor iemand zonder veel fietservaring? (fiets 5 keer per week een kleine 10 km naar werk en terug hetzelfde). Ik wil zo 2 max 2 weken weg zijn. Liefst niet teveel hoogte verschil want ik heb maar 1 versnelling.
  zaterdag 22 juni 2019 @ 21:32:57 #125
134944 Hi_flyer
Van alles te melden
pi_187555923
quote:
7s.gif Op zaterdag 22 juni 2019 18:56 schreef borbit het volgende:
Tof topic. Wat is een leuke toch voor iemand zonder veel fietservaring? (fiets 5 keer per week een kleine 10 km naar werk en terug hetzelfde). Ik wil zo 2 max 2 weken weg zijn. Liefst niet teveel hoogte verschil want ik heb maar 1 versnelling.
Met dagelijks 20 km fietsen heb je genoeg basisconditie om ook de bergen door te komen (aannemende dat je nog jong bent.) Met 1 versnelling is dat alleen onverstandig en zou ik het lekker bij een tochtje langs de Rijn naar Basel houden. genoeg moois te zien, makkelijk overnachtingen te vinden, veel cultuur en als je het niks vindt, ben je zo weer thuis.
pi_187556690
quote:
7s.gif Op zaterdag 22 juni 2019 18:56 schreef borbit het volgende:
Tof topic. Wat is een leuke toch voor iemand zonder veel fietservaring? (fiets 5 keer per week een kleine 10 km naar werk en terug hetzelfde). Ik wil zo 2 max 2 weken weg zijn. Liefst niet teveel hoogte verschil want ik heb maar 1 versnelling.
Er heeft hier iemand een keer de hele Nederlandse grens langsgereden. Was een flink eindje. Zou zoiets iets kunnen zijn?
Somebody that I used to know
pi_187557186
quote:
2s.gif Op zaterdag 22 juni 2019 22:22 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Er heeft hier iemand een keer de hele Nederlandse grens langsgereden. Was een flink eindje. Zou zoiets iets kunnen zijn?
Ja dat was ik. Ronde van Nederland is zeker heel tof maar met maar 1 versnelling ga je denk ik wel redelijk stuk op de veluwe en sommige hellingen in de duinen.

Maar je kan natuurlijk ook losse stukken doen van de LF routes. Er zijn er heel veel. Toevallig kom ik net terug van een mooi tochtje van Dordrecht door de Biesbos naar Den Bosch, zo'n 90km. Aanrader en ook met 1 versnelling prima te doen.
pi_187560393
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 november 2017 19:58 schreef #ANONIEM het volgende:

[..]

Fiets eventueel via Rusland :D
Zou ik niet doen, ik zou een stukje omrijden via Duitsland, Tjechië, Slowakijke, Hongarije, Romenië, Servië, Bulgarije, Turkije, Georgië, Azerbeidzjan, Iran, Afghanistan, Pakistan, Inda, Bangladesh, Bhutan. Ik spreek namelijk geen Russisch.
Onder deze lijn niet schrijven
pi_187561068
quote:
0s.gif Op zondag 23 juni 2019 08:21 schreef marzman het volgende:

[..]

Zou ik niet doen, ik zou een stukje omrijden via Duitsland, Tjechië, Slowakijke, Hongarije, Romenië, Servië, Bulgarije, Turkije, Georgië, Azerbeidzjan, Iran, Afghanistan, Pakistan, Inda, Bangladesh, Bhutan. Ik spreek namelijk geen Russisch.
Maar je spreekt natuurlijk wel al die talen van de andere landen die je noemt. :D
pi_188564168
Hoe staat het ermee? Al een proeftocht gemaakt?

Ik vraag me af hoelang van te voren je zou moeten beginnen met het plannen van zo'n reis. Uiteraard moet je je uitrusting bijelkaar zoeken en testen en je route plannen. Komt er verder nog veel bij kijken qua visums en andere regelzaken?

Mis wat uitdaging en een doel in m'n werkende leven. Ik zit er steeds vaker aan te denken om ook zoiets te gaan doen. Een paar jaar terug was er iemand op de radio die onderweg was naar Singapore, dat zou mijn doel ook worden denk ik.
  woensdag 21 augustus 2019 @ 22:47:38 #131
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_188564592
Ik zou vooral even zorgen dat je enigzins getraind bent. Want als jij koud op die fiets stapt gaat het sowieso fout. Dat heb ik ook gezien bij kennissen die wel even de wereld rond gingen fietsen. Goede voorbereiding qua materiaal, maar doordat ze veels te veel mee hadden en nauwelijks getraind waren stonden ze na 1 dag al stil op 30 km van huis. Ze konden allebei niet meer.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  woensdag 21 augustus 2019 @ 22:48:20 #132
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_188564613
Overigens is TS als het goed is op het moment een proefronde door Nederland aan het maken.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_188588982
quote:
0s.gif Op woensdag 21 augustus 2019 22:47 schreef kanovinnie het volgende:
en nauwelijks getraind waren stonden ze na 1 dag al stil op 30 km van huis. Ze konden allebei niet meer.
Oeps, dan wordt dag twee tot vijf ook al niet veel meer. Mijn stelling is altijd dat je de eerste paar dagen ver onder je kunnen moet blijven anders ben je heel lang met herstel bezig.
pi_188589124
quote:
0s.gif Op woensdag 21 augustus 2019 22:47 schreef kanovinnie het volgende:
Ik zou vooral even zorgen dat je enigzins getraind bent. Want als jij koud op die fiets stapt gaat het sowieso fout. Dat heb ik ook gezien bij kennissen die wel even de wereld rond gingen fietsen. Goede voorbereiding qua materiaal, maar doordat ze veels te veel mee hadden en nauwelijks getraind waren stonden ze na 1 dag al stil op 30 km van huis. Ze konden allebei niet meer.
Trainen kun je ook best tijdens het begin van je reis doen. Zolang je niet te ver over je grenzen gaat (waardoor je bijv je knieen kapotfietst) is het verbazingwekkend hoe snel je went aan lang en veel fietsen. Maar dan moet je reisschema daar ook ruimte voor bieden natuurlijk.
pi_188589285
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 augustus 2019 15:03 schreef Farenji het volgende:

[..]

Trainen kun je ook best tijdens het begin van je reis doen. Zolang je niet te ver over je grenzen gaat (waardoor je bijv je knieen kapotfietst) is het verbazingwekkend hoe snel je went aan lang en veel fietsen. Maar dan moet je reisschema daar ook ruimte voor bieden natuurlijk.
Ja dat kan. Maar r zijn maar weinig mensen die aan het begin van een lange reis bereid zijn te stoppen na slechts anderhalf uur of zo. Dan blijft er gewoon te veel dag over. Het is gewoon handiger en slimmer om de maanden ervoor alvast wat te fietsen zodat je het de eerste dagen zeker vier of vijf uur vol kan houden zonder dat je er te moe van wordt.
pi_188589379
quote:
99s.gif Op vrijdag 23 augustus 2019 15:12 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Ja dat kan. Maar r zijn maar weinig mensen die aan het begin van een lange reis bereid zijn te stoppen na slechts anderhalf uur of zo. Dan blijft er gewoon te veel dag over. Het is gewoon handiger en slimmer om de maanden ervoor alvast wat te fietsen zodat je het de eerste dagen zeker vier of vijf uur vol kan houden zonder dat je er te moe van wordt.
Als je echt maar anderhalf uur kan fietsen en dan de hele rest van de dag kapot bent, dan is wel echt wat aan de hand he. Je kan best heel rustig aan doorrollen met 10km per uur, en elk uur een flinke pauze nemen. Dat houdt iedereen wel vol. En de volgende dag haal je misschien wel 11km/uur.
  vrijdag 23 augustus 2019 @ 15:22:13 #137
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_188589446
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 augustus 2019 15:18 schreef Farenji het volgende:

[..]

Als je echt maar anderhalf uur kan fietsen en dan de hele rest van de dag kapot bent, dan is wel echt wat aan de hand he. Je kan best heel rustig aan doorrollen met 10km per uur, en elk uur een flinke pauze nemen. Dat houdt iedereen wel vol. En de volgende dag haal je misschien wel 11km/uur.
Je bent knettergek als je zo gaat beginnen.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_188589509
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 augustus 2019 15:22 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Je bent knettergek als je zo gaat beginnen.
Als je het van te voren incalculeert, waarom? Als je gaat trainen voor de marathon begin je toch ook niet met 42km?
  Moderator vrijdag 23 augustus 2019 @ 15:29:08 #139
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_188589526
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 augustus 2019 15:22 schreef kanovinnie het volgende:
Je bent knettergek als je zo gaat beginnen.
Ongetraind zou ik ook niet beginnen, maar ik zou ook niet exact weten hoe ik hiervoor zou moeten trainen. Langzaamaan de afstand en het gewicht opvoeren?
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  vrijdag 23 augustus 2019 @ 16:13:01 #140
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_188589953
quote:
14s.gif Op vrijdag 23 augustus 2019 15:29 schreef UIO_AMS het volgende:

[..]

Ongetraind zou ik ook niet beginnen, maar ik zou ook niet exact weten hoe ik hiervoor zou moeten trainen. Langzaamaan de afstand en het gewicht opvoeren?
Gewicht hoeft geeneens als je 't mij vraagt. Je moet je van te voren bedenken hoeveel uur je op een dag wilt fietsen. Want zeker in het buitenland gaat het niet alleen om het aantal km. Hoogtemeters spelen een grote rol. En wind. En hoeveel dagen na elkaar. En hoe lang je rust neemt tussendoor.

Stel je dat je bovenaan een berg begint. Dan kan je (in een extreem geval) 40 tot 50 km onderweg zijn zonder een trap te doen. Andersom kan je ook de hele dag bezig zijn om boven te komen.

Als je bedacht heb hoeveel uur je op een dag wilt fietsen is handig om er naar toe te trainen dat je dat (of iig 75% daarvan) enkele dagen achter elkaar kan fietsen zonder dat je helemaal naar de klote bent. Dan kunnen alle spieren in je lichaam er aan wennen. Want afhankelijk van je houding kan je zomaar last van je nekspieren krijgen. Of misschien past dat zadel wel helemaal niet bij je. Of blijkt na 5 dagen flink fietsen dat je schoenen toch niet zo geweldig zijn als ze in de winkel voelde. Dat zijn allemaal dingen die ik zou willen weten voordat ik aan een lange trip begin.
Of het zijn dingen waar ik tijdens een reisje achter kwam :+
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  vrijdag 23 augustus 2019 @ 16:14:36 #141
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_188589973
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 augustus 2019 15:27 schreef Farenji het volgende:

[..]

Als je het van te voren incalculeert, waarom? Als je gaat trainen voor de marathon begin je toch ook niet met 42km?
Het is gewoon zonde van je tijd. Tijd die je ook kan besteden aan mooie tochten. Maar in plaats daarvan hobbel je met 10 km over de weg. Ook nog eens gevaarlijk als je 't mij vraagt.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_188590152
Ik ben nu in Zeewolde (5e dag) en verwacht morgen weer thuis te zijn, alles gaat goed en het weer kon niet beter! De dag afstanden die ik steeds fiets zijn zo tussen de 90km en 140km met als uitschieter waarschijnlijk vandaag van +/- 200km richting Meppel. Als ik thuis ben zal ik wel even verder reageren en een verslagje posten.
  Moderator vrijdag 23 augustus 2019 @ 16:54:13 #143
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_188590391
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 augustus 2019 16:27 schreef KolonelBroodje het volgende:
Ik ben nu in Zeewolde (5e dag) en verwacht morgen weer thuis te zijn, alles gaat goed en het weer kon niet beter! De dag afstanden die ik steeds fiets zijn zo tussen de 90km en 140km met als uitschieter waarschijnlijk vandaag van +/- 200km richting Meppel. Als ik thuis ben zal ik wel even verder reageren en een verslagje posten.
Neem je de snelle route via Kampen, of de mooie route via Zwolle?

Benieuwd naar je verslag!
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  vrijdag 23 augustus 2019 @ 17:00:19 #144
277319 Tinos85
Gewoon lekker
pi_188590440
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 augustus 2019 16:27 schreef KolonelBroodje het volgende:
Ik ben nu in Zeewolde (5e dag) en verwacht morgen weer thuis te zijn, alles gaat goed en het weer kon niet beter! De dag afstanden die ik steeds fiets zijn zo tussen de 90km en 140km met als uitschieter waarschijnlijk vandaag van +/- 200km richting Meppel. Als ik thuis ben zal ik wel even verder reageren en een verslagje posten.
Cool! Benieuwd naar je verslagje.
pi_188592354
Ben ook benieuwd!
Somebody that I used to know
pi_188594274
Leuk dit topic weer tegen te komen. Ben benieuwd naar het verslag van KolonelBroodje van zijn huidige tochtje :)

Moet bekennen dat ik de laatste maand ook stiekem zit te kijken om een goede fiets aan te schaffen om ermee op reis te gaan. Lijkt me vergelijkbaar met lange hikes maken, behalve dat je een grotere actieradius hebt :)
Voor wat foto's, kijk hier
pi_188596464
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 augustus 2019 21:40 schreef polariteit het volgende:
Leuk dit topic weer tegen te komen. Ben benieuwd naar het verslag van KolonelBroodje van zijn huidige tochtje :)

Moet bekennen dat ik de laatste maand ook stiekem zit te kijken om een goede fiets aan te schaffen om ermee op reis te gaan. Lijkt me vergelijkbaar met lange hikes maken, behalve dat je een grotere actieradius hebt :)
Ja he? En dat je misschien wat meer technische kennis moet hebben (je krijgt onherroepelijk een keer een lekke band).
Somebody that I used to know
pi_188596567
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 augustus 2019 15:03 schreef Farenji het volgende:

[..]

Trainen kun je ook best tijdens het begin van je reis doen. Zolang je niet te ver over je grenzen gaat (waardoor je bijv je knieen kapotfietst) is het verbazingwekkend hoe snel je went aan lang en veel fietsen. Maar dan moet je reisschema daar ook ruimte voor bieden natuurlijk.
Als trainen net zo werkt als bij trainen voor een vierdaagse, dan ben ik het er niet mee eens. Je hebt langere tijd nodig om tot een gedegen opbouw van je spieren te komen, en in rust gebeurt ook een hoop. Liever een half jaar lang rustig opbouwen, dan rustig aan beginnen met zo'n fietstocht. Je lichaam is anders helemaal geen herstel gewend, en dat moet je wel opbreken.
Voor de training van de vierdaagse begon ik ook met maar 5km, langzaam met stappen van 5km opgebouwd (elke twee weken lopen). Meest bizarre vond ik te merken dat ik mijn eerste trainings40km echt zwaar vond, en dat ik daarna 2x 30 liep, en dat ook (nog) zwaar(der) vond, en nog weer twee weken later opnieuw 40 liep, en ik toen dacht : als het moet loop ik er nog wel 10 bij. Dat is trainen, dat is opbouw. Ook rust geven, spieren de tijd gunnen om aan te sterken, om een bepaalde basis te hebben. En dat doe je door dit soort trainingsrondjes in Nederland.
Somebody that I used to know
pi_188598346
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 augustus 2019 00:18 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Als trainen net zo werkt als bij trainen voor een vierdaagse, dan ben ik het er niet mee eens. Je hebt langere tijd nodig om tot een gedegen opbouw van je spieren te komen, en in rust gebeurt ook een hoop. Liever een half jaar lang rustig opbouwen, dan rustig aan beginnen met zo'n fietstocht. Je lichaam is anders helemaal geen herstel gewend, en dat moet je wel opbreken.
Voor de training van de vierdaagse begon ik ook met maar 5km, langzaam met stappen van 5km opgebouwd (elke twee weken lopen). Meest bizarre vond ik te merken dat ik mijn eerste trainings40km echt zwaar vond, en dat ik daarna 2x 30 liep, en dat ook (nog) zwaar(der) vond, en nog weer twee weken later opnieuw 40 liep, en ik toen dacht : als het moet loop ik er nog wel 10 bij. Dat is trainen, dat is opbouw. Ook rust geven, spieren de tijd gunnen om aan te sterken, om een bepaalde basis te hebben. En dat doe je door dit soort trainingsrondjes in Nederland.
Wat je zegt klopt maar fietsen is wel wel minder belastend dan lopen. Zeker als je het over toerfietsen hebt en al helemaal over beetje vlakke wegen. Wielrennen door de bergen of off road biken door de modder is natuurlijk een heel ander verhaal. Bij toerfietsen over goede wegen waar de snelheid minder belangrijk is en het vooral om de duur gaat, krijg je waarschijnlijk eerder last van zadelpijn dan van spieren die overbelast zijn. Zadelpijn kan wel echt heel naar zijn en ook zeker wel een "show stopper". Maar is ook makkelijker te voorkomen door een goede broek en zadel. Uiteindelijk gaat het om de gewenning van lang op de fiets zitten, dat komt vanzelf wel en best snel ook, en wat vooral heel belangrijk is om heel goed te eten, dan hou je het echt wel vol, ook met niet zo veel fietservaring.
pi_188598632
En een perfect afgestelde fiets is ook belangrijk /essentieel op lange afstanden.

(en ik ging uit van een tocht richting China)
Somebody that I used to know
pi_188616802
Testrondje België - Nederland
De schoolvakantie zit er bijna op en daarom wilde ik graag nog een weekje fietsen om alles uit te proberen en om te zien hoe het is om meerdere dagen achter elkaar lange afstanden te fietsen. Dus dat heb ik afgelopen week gedaan.

Maandagochtend ben ik met de fiets in de trein naar Maastricht gegaan om vanuit daar te beginnen met de tocht. Met de fiets in de trein met volle bepakking is trouwens niet ideaal :P Zeker als er al meerdere fietsen staan.

Dag 1 - 113km, 1600 hoogtemeters
Vooraf had ik thuis een route bedacht die ik ongeveer wilde fietsen. Vanuit Maastricht wilde ik in ieder geval naar Baraque Michel fietsen, het hoogste punt van België (Bijna 700 meter hoog). Dat is een niet al te steile klim maar wel een vrij lange. Een mooi moment om te kunnen zien hoe het klimmen met volle bepakking zou gaan. Het klimmen ging erg goed alleen natuurlijk veel langzamer dan dat ik daar ooit naar boven ben gefietst met de racefiets. Ik moest er wel een aan wennen dat zodra de weg omhoog gaat dat de snelheid direct best veel naar beneden ging.


Onderweg tussen Maastricht en Baraque Michel

Op de top ben ik afgedaald naar Malmedy. Ook het afdalen ging prima, je moet alleen wel een beetje rekening houden met dat je een iets langere remweg hebt met zoveel bagage. Vanaf Malmedy ben ik doorgefietst naar Stavelot waar ik ook al vaker ben geweest om te fietsen. Vlakbij Stavelot zit de beruchte klim de Stockeu. Hier wilde ik ook zeker naar boven om te kijken of steile klimmen een beetje te doen zijn. Aangekomen aan de voet van de klim wil ik naar het binnenblad schakelen maar blijkt mijn bidonhouder de voorderailleur te blokkeren waardoor ik de keus had om de bidonhouder er maar af te schroeven of zo te laten. Ik koos voor het laatste en probeerde dus maar op het middenblad de klim op te fietsen. Dat ging overigens nog best goed al moest ik wel bij het stuk waar het 19% was een stukje lopen met de fiets. Aangezien dit de enige echt steile klim was heb ik de bidonhouder de hele tijd er maar opgelaten en zal ik thuis er even wat boutjes tussen zetten want het is toch wel fijn straks om wel naar het binnenblad te kunnen schakelen.

Na de Stockeu ben ik doorgefietst via Vielsalm naar Tailles. Daar zou een bivakzone zijn, dat zijn plekken waar je legaal een soort van wildkamperen mag. Er staat op zulke plekken meestal een paal of waterpomp in de grond en een plek waar je vuur kunt maken, eigenlijk hetzelfde als paalkampeerplaatsen in Nederland. Daar aangekomen was het al laat en heb ik gekookt en de tent opgezet en ben direct gaan slapen.


Bivakzone Les Tailles

Dag 2 - 107km, 1000 hoogtemeters
De zwaarste dag van de week had ik gisteren al door de vele hoogtemeters maar vandaag zou ook weer een zware dag worden door de Ardennen alhoewel het vooral bergafwaarts ging. Afgelopen voorjaar was ik gaan kijken bij de Waalse Pijl een wielerronde die een paar keer over de muur van Huy gaat, het plan was dus om via daar richting het noorden te gaan. Onderweg kwam ik door Durbuy. Nog nooit geweest maar een mooi plaatsje!


Durbuy

Vervolgens door naar Huy en aangezien ik van de andere kant kwam hoefde ik de muur niet van de moeilijke kant op te klimmen maar wel af te dalen. Afdalen ging steeds prima maar zo'n steile afdaling vond ik maar niks met volle bepakking.


De muur van Huy

In Huy een stukje langs de Maas gereden om daarna verder naar het noorden te fietsen naar weer een andere bivakzone in de buurt van Tongeren. Dit keer was de zone een oude boomgaard. Hier waren een paar tentjes waaronder ook een andere fietser.


De Maas

Dag 3 - 91km, 150 hoogtemeters
Na al het heuvelgeweld van de vorige twee dagen besloten om een soort van rustdag te nemen. Vrijwel geen hoogtemeters deze dag en de wind in de rug. Deze dag kwam ik ook een andere vakantiefietser uit Zwitserland tegen die onderweg was naar Antwerpen. Een groot gedeelte van de dag hebben we samen gefietst en hebben we nog even van fiets gewisseld. Hij had een karretje achter zijn fiets en ik was wel benieuwd hoe dat fietste. De voorkeur ging toch uit naar mijn eigen fiets :P Verder was deze dag qua route niet heel bijzonder, het ging vooral langs lange kanalen. Het mooie was wel dat hier veel wielrenners langs fietsten waar ik meestal prima bij in het wiel kon blijven zolang het vlak was.

Ook deze nacht weer overnacht bij een bivakzone vlakbij de grens bij Arendonck. Hier kwam ik al vroeg aan waardoor ik wat kleding kon wassen en het zonnepaneeltje kon testen. Deaar ben ik zeer tevreden over, al was het deze week natuurlijk wel perfect weer daarvoor.

Dag 4 - 138km, 210 hoogtemeters
Vandaag was het plan om naar Den Haag te fietsen waar ik kon blijven slapen bij familie van mij. Er waren twee plekken deze dag waar ik graag een keer langs wilde fietsen. Baarle Hertog/Nassau en de Heinenoordtunnel, één van de langste tunnels in Nederland waar je met de fiets door mag.


Lange brug over het Hollandsch Diep


De Heinenoordtunnel

Vervolgens dwars door Rotterdam gefietst en via Delft Naar Den Haag gegaan. Daar kon ik eindelijk na 4 dagen niet gedoucht te hebben weer douchen en in een echt bed slapen.


Den Haag

Dag 5 - 205km, 170 hoogtemeters
Het plan van vandaag was om via Bussum (daar komt mijn fiets weg) naar Zeewolde te fietsen. Hier zou een paalkampeerplaats zijn maar die was er helaas niet meer, of ik kon hem niet vinden?! Het leek er in ieder geval op dat er al tijden niemand meer was geweest. Wel een ijsvogeltje hier gezien! Die had ik nog nooit eerder in Nederland gezien. Aangezien het toen nog geen 15:00 was en ik nog genoeg energie had besloot ik om door te fietsen naar een paalkampeerplaats vlakbij Staphorst.


Het Gooimeer

Het stuk door Flevoland was prima te doen. Er stond wel wind tegen maar deze was gelukkig niet sterk. Uiteindelijk moest ik nog wel het gas erop gooien om voor het donker de eindbestemming te halen. Ik had namelijk geen goeie verlichting mee. Aangekomen bij de kampeerplek bleken er nog wel een stuk of 8 tentjes in het bos staan. Toen heb ik maar snel de tent opgezet en gekookt en ben ik direct gaan slapen.


Paalkampeerplaats Het Schot

Dag 6 - 104km, 140 hoogtemeters
Doordat ik de dag ervoor al een heel stuk extra had gefietst hoefde ik vandaag nog maar een 'klein' stukje te fietsen waardoor ik ruim op tijd was voor een BBQ bij vrienden thuis. De korste route naar huis zou via de Drentsche Vaart zijn maar als iets een saaie route is dan is het dat wel dus ben ik via het Dwingelderveld en de VAM-berg grotendeels door de bossen terug naar huis gefietst. Doordat ik door de bossen ging had ik ook minder last van de tegenwind.

Vlakbij het Dwingelderveld heb ik nog twee kraanvogels gezien, vrij bijzonder in Nederland. Ze liepen alleen wel te ver weg om ze goed op de foto te krijgen.


Kraanvogels


Het Dwingelderveld

Qua budget houd ik voor de reis naar China zo'n 25 euro per dag aan. Dat wilde ik deze week dus ook proberen. Doordat ik deze week nergens voor overnachtingen heb hoeven te betalen is dat makkelijk gelukt waardoor ik in totaal maar ¤55 heb uitgegeven. Zou mooi zijn als dat naar China ook zou lukken :P

De volledige route - +/- 750km in totaal


[ Bericht 0% gewijzigd door KolonelBroodje op 25-08-2019 14:41:58 ]
pi_188617232
Leuk testrondje ^O^ Goed verslag.
pi_188618698
Leuk! Dat is geen zuinig testritje :P

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Somebody that I used to know
pi_188620002
Leuk verslag!
  Moderator zondag 25 augustus 2019 @ 17:57:56 #155
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_188620647
Mooi verslag! Bedankt voor het delen. :).
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_188621161
Leuk verslag en stevig voornemen, die trip naar China! Heb je al een idee van het tijdstip van vertrek? :)
Is dat zo?
pi_188621279
Leuk verslag! IJsvogels zijn toch niet heel zeldzaam. Die zie ik zelfs hier in de stad wel eens (Amsterdam). Kraanvogels daarentegen heb ik dan nog nooit gezien. Die vliegen meestal ook hoog over.
Aldus.
pi_188624014
quote:
0s.gif Op zondag 25 augustus 2019 16:09 schreef Postbus100 het volgende:
Leuk! Dat is geen zuinig testritje :P

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
:Y Klopt!

quote:
1s.gif Op zondag 25 augustus 2019 18:25 schreef Smallish het volgende:
Leuk verslag en stevig voornemen, die trip naar China! Heb je al een idee van het tijdstip van vertrek? :)
Vanaf volgende week begin ik met mijn afstudeerstage. Als het goed is ben ik dan in februari afgestudeerd en zodra ik hoor dat ik ben geslaagd denk ik een weekje later weg te gaan. Dus waarschijnlijk ergens eind februari/begin maart.

quote:
0s.gif Op woensdag 21 augustus 2019 22:27 schreef Schuifpui het volgende:
Hoe staat het ermee? Al een proeftocht gemaakt?

Ik vraag me af hoelang van te voren je zou moeten beginnen met het plannen van zo'n reis. Uiteraard moet je je uitrusting bijelkaar zoeken en testen en je route plannen. Komt er verder nog veel bij kijken qua visums en andere regelzaken?

Mis wat uitdaging en een doel in m'n werkende leven. Ik zit er steeds vaker aan te denken om ook zoiets te gaan doen. Een paar jaar terug was er iemand op de radio die onderweg was naar Singapore, dat zou mijn doel ook worden denk ik.

Hoelang je van te voren moet beginnen met het plannen zou ik niet weten. Ik zelf weet nu zo'n 2 jaar dat ik dit wil dus heb inmiddels veel blogs gelezen van mensen die dezelfde kant op zijn gefietst. Sommige mensen wisten het pas heel kort van te voren dat ze zo'n reis wilden maken.

Qua visa zijn sommige landen wel vrij moeilijk en is het niet zeker of ik die uberhaupt krijg zoals bijvoorbeeld Turkmenistan. Momenteel krijgt volgens 50% van de aanvragers het visum niet zonder dat daar een reden voor is. Een pagina met veel informatie over visa voor Iran en de Stan-landen is: https://caravanistan.com/. Waarschijnlijk regel ik alle visa onderweg ergens omdat je vaak binnen 3 maanden na het verkrijgen van het visum ook in het land moet zijn.

Verder zijn een hoop inentingen aangeraden maar de meeste heb ik de afgelopen jaren inmiddels wel gehad. Van de week ga ik nog naar de GGD voor hopelijk een inenting voor Rabies. Dat zou iets meer tijd geven als je wel wordt gebeten door een hond en bovendien heb je dan een minder zeldzaam middel nodig als je de inenting hebt gehad.

Ik zag dat er ook veel discussie was over het trainen. Ik denk zelf dat het onverstandig is om volledig ongetrainend te beginnen aan zo'n tocht. Het zou misschien wel kunnen omdat je onderweg een soort van traint maar dan moet je in het begin wel hele kleine afstanden gaan fietsen.

Mijn plan is nu om zo'n 100km per week te fietsen op de racefiets of mountainbike. Meer zal ook niet gaan lukken ivm stage en werk. Je hoeft ook niet te trainen met bagage om te wennen aan het gewicht maar vooral wat kilometers maken is denk ik het belangrijkste. Ik denk dat ik in de winter misschien nog een weekendje ga fietsen om ook de spullen te testen als het heel koud is maar dat is een beetje afhankelijk van of ik daar tijd voor kan vinden.
pi_188624868
Lekker bezig _O_

Ik ben ook aan het nadenken over volgende bestemming (al zal mijn vakantie maar 2 weken zijn)

Zit aan Taiwan te denken
pi_188625241
quote:
0s.gif Op zondag 25 augustus 2019 21:20 schreef KolonelBroodje het volgende:

[..]

:Y Klopt!
[..]

Gelukkig, klopt mijn geografische kennis nog een beetje :+ (had een inschatting gemaakt adhv de kaart)
Somebody that I used to know
  zondag 25 augustus 2019 @ 22:32:26 #161
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_188625362
Leuk verslag!

En over je paalkampeerplaats Zeewolde; Google geeft me snel dit resultaat;
https://www.wild-kamperen(...)panula-gaat-sluiten/
  One tough cookie zondag 25 augustus 2019 @ 23:24:06 #162
169210 liesje1979
pi_188626383
Super leuk om te lezen dat verslag! Kan je niet wat eerder afstuderen want ik verheug me op je reis. ;)
Laad je tijdens het fietsen dat solarding op?
Ik ben best verbaasd dat je in NL wat toch redelijk vlak is nog zoveel hoogtemeters maakt!

Het lezen wat jullie zeggen over trainen etc, dat is goed om te lezen Want bij zulke dingen denk ik altijd ooooh ik ga ook eens op fietsvakantie. Maar ik heb 0 conditie, amper kampeerspullen en een baggerstadsfietsje. Dus relativeren is goed. :+
Daarom hoop ik dat TS ons heel veel laat mee genieten zodat het een beetje voelt alsof we er bij waren. En dit verslag belooft al veel goeds. ;)
pi_188626776
quote:
0s.gif Op zondag 25 augustus 2019 21:20 schreef KolonelBroodje het volgende:

[..]

:Y Klopt!
[..]

Vanaf volgende week begin ik met mijn afstudeerstage. Als het goed is ben ik dan in februari afgestudeerd en zodra ik hoor dat ik ben geslaagd denk ik een weekje later weg te gaan. Dus waarschijnlijk ergens eind februari/begin maart.
[..]

Hoelang je van te voren moet beginnen met het plannen zou ik niet weten. Ik zelf weet nu zo'n 2 jaar dat ik dit wil dus heb inmiddels veel blogs gelezen van mensen die dezelfde kant op zijn gefietst. Sommige mensen wisten het pas heel kort van te voren dat ze zo'n reis wilden maken.

Qua visa zijn sommige landen wel vrij moeilijk en is het niet zeker of ik die uberhaupt krijg zoals bijvoorbeeld Turkmenistan. Momenteel krijgt volgens 50% van de aanvragers het visum niet zonder dat daar een reden voor is. Een pagina met veel informatie over visa voor Iran en de Stan-landen is: https://caravanistan.com/. Waarschijnlijk regel ik alle visa onderweg ergens omdat je vaak binnen 3 maanden na het verkrijgen van het visum ook in het land moet zijn.

Verder zijn een hoop inentingen aangeraden maar de meeste heb ik de afgelopen jaren inmiddels wel gehad. Van de week ga ik nog naar de GGD voor hopelijk een inenting voor Rabies. Dat zou iets meer tijd geven als je wel wordt gebeten door een hond en bovendien heb je dan een minder zeldzaam middel nodig als je de inenting hebt gehad.

Ik zag dat er ook veel discussie was over het trainen. Ik denk zelf dat het onverstandig is om volledig ongetrainend te beginnen aan zo'n tocht. Het zou misschien wel kunnen omdat je onderweg een soort van traint maar dan moet je in het begin wel hele kleine afstanden gaan fietsen.

Mijn plan is nu om zo'n 100km per week te fietsen op de racefiets of mountainbike. Meer zal ook niet gaan lukken ivm stage en werk. Je hoeft ook niet te trainen met bagage om te wennen aan het gewicht maar vooral wat kilometers maken is denk ik het belangrijkste. Ik denk dat ik in de winter misschien nog een weekendje ga fietsen om ook de spullen te testen als het heel koud is maar dat is een beetje afhankelijk van of ik daar tijd voor kan vinden.
Oké, 2020 dus. Spannend man. Dapper en veel mensen volgen je! Heel veel succes! :)
Is dat zo?
pi_188627035
Tvp :)
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_188629170
Leuk verslagje, best een flink testritje!

Die bivakzones in België zijn best ideaal, al moet je het soms wel treffen. Sommigen worden best misbruikt als feestplek waar je als vakantiefietser of langeafstandswandelaar niet echt bj wilt staan... :') Dan maar 'illegaal' wildkamperen...
Voor wat foto's, kijk hier
pi_188629224
Goed verhaal, wel zwaar test ritje.
Wil je in China ook elke dag +/- 110km gaan rijden?
pi_188629788
Waar ik trouwens benieuwd naar ben: ik heb wel eens(meerdere malen) gelezen dat het in China niet echt gewaardeerd wordt om op eigen gelegenheid met eigen vervoer (auto, camper) rond te reizen en dat dit met een gids moet. Heb je dit al een beetje uitgezocht of dit voor fietsen ook geldt, of is dit sowieso geen probleem?
Voor wat foto's, kijk hier
pi_188630837
quote:
4s.gif Op maandag 26 augustus 2019 08:50 schreef Leonos het volgende:
Goed verhaal, wel zwaar test ritje.
Wil je in China ook elke dag +/- 110km gaan rijden?
Ik denk dat ik gemiddeld ongeveer 400km per week zal gaan fietsen. Waarschijnlijk zal dat in Europa op goede wegen wel wat meer zijn maar als ik ergens wat langer wil blijven dan kan dat ook.

quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2019 09:51 schreef polariteit het volgende:
Waar ik trouwens benieuwd naar ben: ik heb wel eens(meerdere malen) gelezen dat het in China niet echt gewaardeerd wordt om op eigen gelegenheid met eigen vervoer (auto, camper) rond te reizen en dat dit met een gids moet. Heb je dit al een beetje uitgezocht of dit voor fietsen ook geldt, of is dit sowieso geen probleem?
Ja heb je gelijk in naast het visum van Turkmenistan is die van China ook vrij lastig te verkrijgen. Momenteel is de kans volgens mij het grootst als ik die aan ga vragen in Teheran. Voor dat visum moet je bijvoorbeeld ook bewijs hebben dat je het lang weer uitgaat. Dit kan je doen door bijvoorbeeld een nep vliegticket te kopen. Ook willen ze van elke nacht een hotelreservering zien.

Via Tibet is met de fiets (vrijwel) onmogelijk. Volgens mij kan dat alleen als je een gids hebt en met een groep reist. De Xinjiang provincie waar ik waarschijnlijk binnen kom maakt het er ook niet makkelijker op. Ze hebben daar liever geen toeristen. Hoe ik dat ga doen met het visum weet ik dus nog niet precies maar misschien dat de visa vereisten het komende half jaar nog wel weer veranderen.
pi_188632692
Ok wellicht heb ik die verhalen idd gehoord over Tibet. Het verhaal is me dus deels bijgebleven ;)

Ga je ook nog een plan B maken, voor het geval je China niet inkomt?
Voor wat foto's, kijk hier
pi_188639624
Nog een vraag dan maar:

Afgelopen zaterdag heb ik in de volle hitte een kleine 50km gefietst op een stadsfiets. Ik heb dan gewoon al 2 liter water nodig en dat voelt eigenlijk alsnog krap. Hoeveel plan je mee te nemen en wat zijn de langste stukken waar je verwacht geen water te kunnen krijgen? Naast drinken moet je natuurlijk ook nog koken, etc. Lijkt me nog best rap oplopen, zeker als je zoals ik normaal al veel water drinkt.
pi_188645526
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2019 13:34 schreef polariteit het volgende:
Ok wellicht heb ik die verhalen idd gehoord over Tibet. Het verhaal is me dus deels bijgebleven ;)

Ga je ook nog een plan B maken, voor het geval je China niet inkomt?
Nee voor China heb ik geen plan B, dat zie ik onderweg wel. Voor het visum van Turkmenistan heb ik wel een plan B, namelijk met de boot vanaf Baku naar Kazachstan de Caspische zee over.

quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2019 21:16 schreef Schuifpui het volgende:
Nog een vraag dan maar:

Afgelopen zaterdag heb ik in de volle hitte een kleine 50km gefietst op een stadsfiets. Ik heb dan gewoon al 2 liter water nodig en dat voelt eigenlijk alsnog krap. Hoeveel plan je mee te nemen en wat zijn de langste stukken waar je verwacht geen water te kunnen krijgen? Naast drinken moet je natuurlijk ook nog koken, etc. Lijkt me nog best rap oplopen, zeker als je zoals ik normaal al veel water drinkt.
Vind ik een beetje lastig in te schatten, ook omdat ik de route niet exact weet. Het is me tijdens dit testweekje ook wel opgevallen dat je best veel water gebruikt op een dag. Hier is dat geen probleem want er zijn genoeg winkels en watertappunten of mensen in de tuin die je om water kunt vragen. Ik kwam deze site trouwens van de week tegen https://drinkwaterkaart.nl/waar-kan-ik-gratis-water-tappen/ Daar staan ook wel linkjes op naar andere landen. Misschien wel handig!

Verder heb ik een waterfilter mee dus kan het meeste water dan wel drinken en in de bergen verwacht ik helemaal geen problemen. Als ik nu zou moeten inschatten dan zal het stuk door de woestijn in Iran en Oezbekistan het stuk zijn waar het moeilijkst water/drinken te verkrijgen zal zijn.
pi_188647571
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2019 11:33 schreef KolonelBroodje het volgende:

Ja heb je gelijk in naast het visum van Turkmenistan is die van China ook vrij lastig te verkrijgen. Momenteel is de kans volgens mij het grootst als ik die aan ga vragen in Teheran. Voor dat visum moet je bijvoorbeeld ook bewijs hebben dat je het lang weer uitgaat. Dit kan je doen door bijvoorbeeld een nep vliegticket te kopen. Ook willen ze van elke nacht een hotelreservering zien.

Ik ben afgelopen voorjaar in China geweest en het visum is niet heel lastig te krijgen, als je gewoon liegt. Dit is hoe ik het heb gedaan: ik heb het visum aangevraagd in Bangkok, dat bleek ook nog een stuk goedkoper (ambassade fee in Thailand is een stuk lager dan in NL).
Je moet inderdaad een reisplan indienen, het mooie is dat het geen zak uitmaakt later of je je aan dat plan houdt. Ik wilde bijvoorbeeld over land (bus of trein) China weer uit en kon zo lang van te voren nog geen ticket kopen en dus niet bewijzen dat ik het land weer uit zou gaan, bovendien wist ik ook nog niet precies waar en wanneer ik het land uit wilde gaan.
Ik heb gewoon de allergoedkoopste vlucht gezocht 2 weken na mijn vlucht het land in. Mijn reisplan was alsvolgt:
- vlucht A China in (deze vlucht ging ik daadwerkelijk nemen)
- 2 weken fictieve planning waarbij ik als invulling van de dagen afwisselend 'shopping' en 'tourism' had opgeschreven, planning om tussen de steden met de trein te reizen en dat ik hier nog geen tickets voor had was geen probleem. Willekeurige hotels geboekt via booking.com die annuleringsmogelijkheid hadden. Vooral Xinjiang provincie niet noemen in je planning.
- vlucht B twee weken later China weer uit; vlucht die ik nooit van plan was te nemen

Na het visum heb ik alle geboekte hotels weer geannuleerd. Mijn werkelijke reis was heel anders, met andere vervoersmiddelen naar andere steden en duurde een maand (ik had een visum voor een maand). Toen ik het land weer uit ging was dat geen enkel probleem.
Waar je wel op moet letten is dat iedere nacht geregistreerd moet worden waar je verblijft. Hotels/hostels doen dit voor je, maar als je dus gaat kamperen of bij iemand blijft slapen moet je zelf naar het plaatselijke politiebureau om dat te regelen. Omdat hostels in China echt mega goedkoop kunnen zijn en de bureaucratie geen grapje is, heb ik dus steeds in hostels geslapen.

Ik vroeg me inderdaad ook af hoeveel eten en drinken je meeneemt? Want iedere dag al je maaltijden apart kopen tikt aan, maar eten meesjouwen is zwaar. Hoe heb je dat tijdens je proefritje gedaan?
Over water in China hoef je je dan weer geen zorgen te maken; bijna iedereen loopt met een thermos of fles rond en je kan zowat overal gratis gezuiverd water bijvullen. Maar goed je moet natuurlijk eerst nogal wat andere landen door waar het misschien niet zo makkelijk is. Dan lijkt me een lifestraw handig zodat je ieder water kan drinken.
pi_188673625
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2019 11:44 schreef Miss.Demeanor het volgende:

[..]

Ik ben afgelopen voorjaar in China geweest en het visum is niet heel lastig te krijgen, als je gewoon liegt. Dit is hoe ik het heb gedaan: ik heb het visum aangevraagd in Bangkok, dat bleek ook nog een stuk goedkoper (ambassade fee in Thailand is een stuk lager dan in NL).
Je moet inderdaad een reisplan indienen, het mooie is dat het geen zak uitmaakt later of je je aan dat plan houdt. Ik wilde bijvoorbeeld over land (bus of trein) China weer uit en kon zo lang van te voren nog geen ticket kopen en dus niet bewijzen dat ik het land weer uit zou gaan, bovendien wist ik ook nog niet precies waar en wanneer ik het land uit wilde gaan.
Ik heb gewoon de allergoedkoopste vlucht gezocht 2 weken na mijn vlucht het land in. Mijn reisplan was alsvolgt:
- vlucht A China in (deze vlucht ging ik daadwerkelijk nemen)
- 2 weken fictieve planning waarbij ik als invulling van de dagen afwisselend 'shopping' en 'tourism' had opgeschreven, planning om tussen de steden met de trein te reizen en dat ik hier nog geen tickets voor had was geen probleem. Willekeurige hotels geboekt via booking.com die annuleringsmogelijkheid hadden. Vooral Xinjiang provincie niet noemen in je planning.
- vlucht B twee weken later China weer uit; vlucht die ik nooit van plan was te nemen

Na het visum heb ik alle geboekte hotels weer geannuleerd. Mijn werkelijke reis was heel anders, met andere vervoersmiddelen naar andere steden en duurde een maand (ik had een visum voor een maand). Toen ik het land weer uit ging was dat geen enkel probleem.
Waar je wel op moet letten is dat iedere nacht geregistreerd moet worden waar je verblijft. Hotels/hostels doen dit voor je, maar als je dus gaat kamperen of bij iemand blijft slapen moet je zelf naar het plaatselijke politiebureau om dat te regelen. Omdat hostels in China echt mega goedkoop kunnen zijn en de bureaucratie geen grapje is, heb ik dus steeds in hostels geslapen.
Dankje, hier heb ik wel wat aan! _O_
Je zegt nog vooral Xinjiang provincie niet noemen in je planning. Hoe kan ik dat denk je dan het beste doen aangezien ik niet veel andere keuze heb dan daar naar binnen fietsen? Stond er op je visum ook een place of entry of maakt dan in principe niks uit bij een Chinees visum?

quote:
Ik vroeg me inderdaad ook af hoeveel eten en drinken je meeneemt? Want iedere dag al je maaltijden apart kopen tikt aan, maar eten meesjouwen is zwaar. Hoe heb je dat tijdens je proefritje gedaan?
Over water in China hoef je je dan weer geen zorgen te maken; bijna iedereen loopt met een thermos of fles rond en je kan zowat overal gratis gezuiverd water bijvullen. Maar goed je moet natuurlijk eerst nogal wat andere landen door waar het misschien niet zo makkelijk is. Dan lijkt me een lifestraw handig zodat je ieder water kan drinken.
Eten koop ik meestal gewoon in de supermarkten/winkeltjes en/of op markten. In Azië zal ik waarschijnlijk veel meer op 'straat' eten aangezien je daar vaak voor ¤2 een prima avondmaaltijd kunt krijgen.

Afgelopen weekend had ik van te voren al voor 5/6 dagen avondeten gekocht, vooral pasta want dat weegt niet zoveel. Ontbijt en fruit kocht ik bij de bakker of een supermarkt. Op sommige plekken tijdens de reis zal ik ook voor meerdere dagen mee moeten nemen. Ik wil voor twee dagen reserve voedsel meenemen waar ik in principe niet aankom en die dus puur voor noodgevallen zijn mocht ik niks kunnen vinden.

Water kan ik zuiveren met een waterfilter en anders altijd aan mensen vragen of kopen mocht ik daarmee in de problemen komen. Op sommige plekken zal misschien wel wat meer water in één keer op de fiets mee moeten nemen zoals bijvoorbeeld in woenstijngebieden.
pi_188674398
Een kennis van mij fietste afgelopen jaar van Londen naar Tokyo. Hij heeft China moeten overslaan door de problemen in Xinjiang. De Chinese regering heeft daar liever geen westerlingen, nog liever geen toeristen en helemaal niet mensen die op hun eigen houtje met hun eigen vervoer en slaapmateriaal rondtrekken. Hij heeft gewoon een enkeltje Almaty/Seoul gekocht en verder gefietst in Korea (hij heeft ook dat extra stukje van Kirgizië naar Almaty moeten fietsen)...
(Hij heeft zijn route erg mooi op Polarsteps staan - die wil ik je best wel doorsturen via PM/DM - ik zet geen linkje hier ivm zijn persoonlijke gegevens die daar te vinden zijn)
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
  woensdag 28 augustus 2019 @ 20:46:30 #175
134944 Hi_flyer
Van alles te melden
pi_188675665
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2019 21:16 schreef Schuifpui het volgende:
Nog een vraag dan maar:

Afgelopen zaterdag heb ik in de volle hitte een kleine 50km gefietst op een stadsfiets. Ik heb dan gewoon al 2 liter water nodig en dat voelt eigenlijk alsnog krap. Hoeveel plan je mee te nemen en wat zijn de langste stukken waar je verwacht geen water te kunnen krijgen? Naast drinken moet je natuurlijk ook nog koken, etc. Lijkt me nog best rap oplopen, zeker als je zoals ik normaal al veel water drinkt.
Op de warmste stukken van mijn fietsvakanties dronk ik 10-12 liter per dag. Voor meerdere dagen meenemen in afgelegen gebieden met heet weer is nog niet zo eenvoudig.
pi_188676361
quote:
7s.gif Op woensdag 28 augustus 2019 19:01 schreef KolonelBroodje het volgende:
Afgelopen weekend had ik van te voren al voor 5/6 dagen avondeten gekocht, vooral pasta want dat weegt niet zoveel.
Nu val ik even in. Dit kwam ik namelijk laatst tegen op een website, en ik denk dat het best wel nuttige informatie voor je kan zijn (over waarom je voor pasta moet gaan, en niet voor rijst).

http://www.fietsersafstap(...)fiets/onderweg/eten/

(heb even flink moeten terugzoeken, maar het was het waard :P)
Somebody that I used to know
pi_188682585
quote:
2s.gif Op woensdag 28 augustus 2019 21:14 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Nu val ik even in. Dit kwam ik namelijk laatst tegen op een website, en ik denk dat het best wel nuttige informatie voor je kan zijn (over waarom je voor pasta moet gaan, en niet voor rijst).

http://www.fietsersafstap(...)fiets/onderweg/eten/

(heb even flink moeten terugzoeken, maar het was het waard :P)
Interessant stukje, nooit zo stilgestaan bij rijst :)

Als ik meerdere dagen ga wandelen neem ik vaak ook een paar van die gevriesdroogde kant-en-klaar maaltijden mee. Warm water erbij en het is na even intrekken klaar. Enige nadeel is dat het na 3 dagen op rij allemaal het zelfde smaakt :')
Voor wat foto's, kijk hier
pi_190313122
Even een kleine update:

Met potlood heb ik inmiddels een vertrekdatum omcirkeld. Waarschijnlijk wordt het zondag 1 maart of zondag 8 maart op voorwaarde dat ik in één keer slaag voor mijn afstudeeropdracht.

Inmiddels is er een appgroepje met vijf andere Nederlanders die ook in maart naar Azië gaan fietsen. In principe fiets ik nog steeds alleen maar het kan wel zo zijn dat als we toevallig bij elkaar in de buurt fietsen dat we stukken samen gaan fietsen maar dat wil ik niet van te voren al vast leggen. Daarnaast is zo'n groepje ook handig om elkaar te helpen met visa en andere dingen.

Mijn gele vaccinatieboekje raakt inmiddels ook al aardig vol. Volgens mij moet ik nog twee keer heen en dan heb ik ook alle vaccinaties.

Het komt nu steeds dichterbij *O*

quote:
2s.gif Op woensdag 28 augustus 2019 21:14 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Nu val ik even in. Dit kwam ik namelijk laatst tegen op een website, en ik denk dat het best wel nuttige informatie voor je kan zijn (over waarom je voor pasta moet gaan, en niet voor rijst).

http://www.fietsersafstap(...)fiets/onderweg/eten/

(heb even flink moeten terugzoeken, maar het was het waard :P)
Late reactie maar dankjewel! Scheelt dat ik heel erg van pasta houd en een stuk minder van rijst :P
pi_190314133
Echt wel heel tof dat het concreet wordt :Y
Somebody that I used to know
  User die je het meest gemist hebt 2022 zaterdag 7 december 2019 @ 18:11:50 #180
78918 SeLang
Black swans matter
pi_190314805
Ik zie je mini-reisverslag nu pas! (ik was zelf op reis). Tof hoor :Y
Mooie testrit en je hebt zelfs toffe vogels gezien :)
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_190317689
Spannend, aftellen geblazen :)
Voor wat foto's, kijk hier
pi_191236486
Ik ben net afgestudeerd dus dat betekent dat ik definitief op 1 maart ga vertrekken! *O*
pi_191236517
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2020 18:15 schreef KolonelBroodje het volgende:
Ik ben net afgestudeerd dus dat betekent dat ik definitief op 1 maart ga vertrekken! *O*
Nice! *O*
Ga je een blog ofzo bijhouden?
pi_191236539
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 januari 2020 18:17 schreef Farenji het volgende:

[..]

Nice! *O*
Ga je een blog ofzo bijhouden?
Ja, dit dus! We kunnen toch wel je avontuur ergens volgen?!? Spannend, man! :o *O*
Is dat zo?
pi_191236569
Ik zal hier natuurlijk af en toe wat posten maar ik heb inderdaad ook een blog!

SPOILER: linkje naar blog
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  dinsdag 28 januari 2020 @ 18:32:01 #186
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_191236701
Tof! Nog de laatste voorbereidingen :P
pi_191236788
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2020 18:21 schreef KolonelBroodje het volgende:
Ik zal hier natuurlijk af en toe wat posten maar ik heb inderdaad ook een blog!

SPOILER: linkje naar blog
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
^O^
Is dat zo?
pi_191236794
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2020 18:21 schreef KolonelBroodje het volgende:
Ik zal hier natuurlijk af en toe wat posten maar ik heb inderdaad ook een blog!

SPOILER: linkje naar blog
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Vietnam verhaal gelezen ;)
pi_191237196
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2020 18:21 schreef KolonelBroodje het volgende:
Ik zal hier natuurlijk af en toe wat posten maar ik heb inderdaad ook een blog!

SPOILER: linkje naar blog
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Gebookmarked. Ik ga je volgen want dit is echt een bazenreis.
pi_191237283
quote:
14s.gif Op dinsdag 28 januari 2020 19:13 schreef Farenji het volgende:

[..]

Gebookmarked. Ik ga je volgen want dit is echt een bazenreis.
Ja dat ga ik vergeten, dus ik hoop dat hier ook wat updates komen :D
pi_191237773
quote:
14s.gif Op dinsdag 28 januari 2020 19:13 schreef Farenji het volgende:

[..]

Gebookmarked. Ik ga je volgen want dit is echt een bazenreis.
Oh, goed idee!
Somebody that I used to know
  maandag 3 februari 2020 @ 21:37:51 #192
62913 Blik
The one and Only!
pi_191334661
Tof!

Wellicht al behandeld, maar waarom via het midden-oosten ipv bijv. Rusland? Qua warmte lijkt me die regio beter uit te houden in de zomermaanden?
pi_191334915
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2020 21:37 schreef Blik het volgende:
Tof!

Wellicht al behandeld, maar waarom via het midden-oosten ipv bijv. Rusland? Qua warmte lijkt me die regio beter uit te houden in de zomermaanden?
Qua warmte in de zomermaanden heb je wel gelijk denk ik. Vooral Iran en Oezbekistan zullen erg warm zijn maar ik wil heel graag over de Pamir Highway en daar moet ik in de zomer zijn omdat het hele stukken boven de 4000 meter hoogte is.

Ik ga dus bewust vroeg in het jaar weg. Grote kans dat het hier in Europa nog vrij koud is en daarom kies ik ervoor om langs de Adriatische kust te fietsen omdat het daar meestal beter uit te houden is dan dwars door de balkan.

Daarnaast lijkt mij deze route qua wat interressanter en de meeste fietsers die naar Azië fietsen nemen ongeveer deze route dus daar was de meeste informatie over te vinden! :)
pi_191335614
misschien lees ik er overheen, maar hoeveel km is het en hoe lang verwacht je er over te doen?
pi_191335827
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2020 22:17 schreef fespo het volgende:
misschien lees ik er overheen, maar hoeveel km is het en hoe lang verwacht je er over te doen?
Ik heb nog geen eindbestemming maar tot de grens is zo'n 12.000 kilometer. Voor de kerst weer thuis zijn zou ik wel leuk vinden dus waarschijnlijk een maandje of 9.
  Moderator dinsdag 4 februari 2020 @ 00:55:20 #196
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_191337967
Ik ga je blog absoluut volgen, lijkt me echt een epische reis _O_
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
pi_191339749
Gaaf, @KolonelBroodje ! _O_ We gaan je volgen!
  vrijdag 7 februari 2020 @ 21:21:37 #198
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_191398060
Gaaf! _O_
  zaterdag 8 februari 2020 @ 06:25:04 #199
277319 Tinos85
Gewoon lekker
pi_191403316
Gaaf, in 2017 dit topic voor het eerst gelezen en nu ga je bijna echt op pad. Nice! *O*

Veel plezier en succes _O_
  Moderator donderdag 13 februari 2020 @ 13:15:41 #200
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_191487155
Spam is weg.
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_191491451
Even volgen. Wat een machtig plan, succes en plezier
All management is Strategic Management.
pi_191715915
Ik heb de tassen vandaag zo goed als ingepakt. Inclusief de fietstassen weegt het +/- 18kg. Hier komt nog wat gewicht van eten bij want dat had ik nog niet gekocht. Daarnaast heb ik mijn water en brandstoffles + brandstof niet mee gewogen. Dan kom ik op max 25kg schat ik. Er is nog genoeg ruimte in de tassen over voor het eten dus daar ben ik wel tevreden mee!

Dit gaat er allemaal mee:



Kleding
Wandelschoenen - Hier wil ik het eerste stuk in de winter mee fietsen omdat deze lekker warm zijn. In Tessaloniki komen mijn ouders me opzoeken en wissel ik deze waarschijnlijk in voor lichtere schoenen.
Helm
Regenjas
Regebroek
Fietsshirt lange mouwen (2x)
Fietsshirt korte mouwen (1x)
Afritsbroek
Thermobroek
Thermoshirt lange mouwen (2x)
Donsjas
Fietsbroek kort (2x)
Armstukken
Beenstukken (2x)
Buff
Muts
Winterhandschoenen
Warme trui
Tshirt korte mouw
Sokken (3x)
Onderbroeken (3x)
Zonnebril

Slapen
Tent
Slaapzak
Lakenzak
Kussen
Slaapmat
Kruik

Gereedschap/reservespul
Spaken (5x)
Spakenspanner
Missing link
Kettingpons
Tangetje voor de ketting
Kettingzweep
Casetteafnemer
Binnenband (3x)
Plakspullen voor binnenbanden
Plakspul voor slaapmat
Tape (Een meter of 4 om een pasje heen gewikkeld)
Tiewraps (stuk of 10)
Multitool
Zakmes
Kettingolie
Doek voor de ketting
Fietspomp

Koken
Brandertje
Aansteker
Firesteel
Bestek
Bord
Pan
Koekenpan
Schuursponsje
Waterfilter

Elektronica
Mobiel
Zonnepaneel
Powerbank
Oortjes
Gps
Wereldstekker
Opladers
Hoofdlamp

Overig
Toiletspullen
EHBO setje
Pakje kaarten
Papieren (paspoort, gele boekje etc)
Portemonee
Slotje
Fietsslot
Zonnebrand
Malariapillen, paracetamols, hoogteziektepillen
Wc papier (staat niet op de foto)

Volgens mij was dat het wel zo'n beetje. Nog 3 dagen tot vertrek *O*
  donderdag 27 februari 2020 @ 17:44:17 #203
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_191716425
quote:
0s.gif Op donderdag 27 februari 2020 17:02 schreef KolonelBroodje het volgende:
Ik heb de tassen vandaag zo goed als ingepakt. Inclusief de fietstassen weegt het +/- 18kg. Hier komt nog wat gewicht van eten bij want dat had ik nog niet gekocht. Daarnaast heb ik mijn water en brandstoffles + brandstof niet mee gewogen. Dan kom ik op max 25kg schat ik. Er is nog genoeg ruimte in de tassen over voor het eten dus daar ben ik wel tevreden mee!

Dit gaat er allemaal mee:

[ afbeelding ]

Kleding
Wandelschoenen - Hier wil ik het eerste stuk in de winter mee fietsen omdat deze lekker warm zijn. In Tessaloniki komen mijn ouders me opzoeken en wissel ik deze waarschijnlijk in voor lichtere schoenen.
Helm
Regenjas
Regebroek
Fietsshirt lange mouwen (2x)
Fietsshirt korte mouwen (1x)
Afritsbroek
Thermobroek
Thermoshirt lange mouwen (2x)
Donsjas
Fietsbroek kort (2x)
Armstukken
Beenstukken (2x)
Buff
Muts
Winterhandschoenen
Warme trui
Tshirt korte mouw
Sokken (3x)
Onderbroeken (3x)
Zonnebril
Ik neem aan dat dat ongesoigneerde rabobankshirt ritueel verbrand word als je wegrijd en je een knap shirtje aan heb?

Kom je in China aan in zo'n wannabeeprofpakje, dat kan echt niet!
quote:
Slapen
Tent
Slaapzak
Lakenzak
Kussen
Slaapmat
Kruik
Een kruik? Weet je dat zeker?
Wellicht is het een idee om je slaapzak in een waterdichte zak te stoppen. zoiets. Ook al zit je slaapzak in je waterdichte fietstas, als er een fles drinken gaat lekken, je fietstas gaat toch lek of je moet je tent in een regenbui opzetten ben je toch verzekert van een droge slaapzak. Daar kan geen kruik tegenop ;)
quote:
Gereedschap/reservespul
Spaken (5x)
Spakenspanner
Missing link
Kettingpons
Tangetje voor de ketting
Kettingzweep
Casetteafnemer
Binnenband (3x)
Plakspullen voor binnenbanden
Plakspul voor slaapmat
Tape (Een meter of 4 om een pasje heen gewikkeld)
Tiewraps (stuk of 10)
Multitool
Zakmes
Kettingolie
Doek voor de ketting
Fietspomp
Waarom een kettingzweep en cassette sleutel? Dat is groot, zwaar en volgens mij volledig overbodig. Mocht je een nieuwe cassette nodig hebben zal je die toch bij een fietswinkel moeten halen.

En als je dan al iets mee neemt, dan zou ik de cassettesleutel meenemen en de kettingzweep thuis laten.

Je binnenbanden heb je nu nog in de kartonnnen doosjes zitten. Mooi voor in de winkel, maar met een beetje vochtig weer word dat al snel pulp. En na verloop van tijd vind je de kartonsnippers door je hele tas. Ik heb ze zelf in een plastic zakje gedaan. Dan kan je er ook nog wat extra lucht uit persen. Sowieso is het de moeite waard ze nog eens goed strak op te rollen, dan worden ze ook nog wat kleiner.

Datzelfde zou ik ook doen voor de missing links, allebei los van elkaar in een plastic boterhamzakje, knoop erin en het overbodige plastic wegknippen. Dat alles mik je in dat ziploczakje waar je al wat andere kleine dingen in heb zitten. Ik zou ook wat extra ziplockzakjes meenemen. Want dat schuursponsje wil je na een paar keer gebruiken ook niet meer tussen je schone onderbroeken hebben.

Een leatherman is misschien een goed ding om mee te hebben, al heb je in je multitool ook al een hoop gereedschapjes. Voornaamste reden voor een leatherman zou de tang zijn.

Tip van ome kano, neem een meter of 10 van dit spul mee: https://www.123paracord.nl/paracord-275-2mm/
Daar kan je niet mee van boom tot boom slingeren, maar wel iets aan elkaar vast knopen. Of een mooie waslijn maken voor je kleren. Of is dit het doel van het raboshirtje, zodra die vies is meteen weggooien?
quote:
Koken
Brandertje
Aansteker
Firesteel
Bestek
Bord
Pan
Koekenpan
Schuursponsje
Waterfilter
Ik mis hier nog een snijmes. Zelf heb ik een opinel mee voor het snijden van groente, worstjes, broodjes, stukken touw & everzwijnen voor boven het vuur.
En ik zou wat (watervaste) lucifers meenemen. Lijkt me prettiger werken dan een firesteel.
quote:
Elektronica
Mobiel
Zonnepaneel
Powerbank
Oortjes
Gps
Wereldstekker
Opladers
Hoofdlamp
E-reader met een hoeveelheidboeken? Dan heb je 's avonds in de tent nog wat te doen.
quote:
Overig
Toiletspullen
EHBO setje
Pakje kaarten
Papieren (paspoort, gele boekje etc)
Portemonee
Slotje
Fietsslot
Zonnebrand
Malariapillen, paracetamols, hoogteziektepillen
Wc papier (staat niet op de foto)

Volgens mij was dat het wel zo'n beetje. Nog 3 dagen tot vertrek *O*
Heb je ook iets van norrit en diareeremmers mee? Ik zou sowieso kritisch kijken wat er in het EHBO setje zit, ik kan me voorstellen dat er dingen inzitten die je eigenlijk niet nodig hebt. En om dat nou (terug?) naar China te brengen...

Desinfectiegel? Als je een keer lekker aan de racekak zit in het bos is het wel fijn om even de boel te ontsmetten.


Wat voor fietsslot heb je? Ik heb zelf voor dit soort reisjes een staalkabel van 3 of 4 mm met oogjes aan de uiteindes. Hangslot erbij en je kan je fiets (en wielen) aan van alles en nog wat vastmaken. Ik ben zelf niet slim genoeg geweest om het 1 van de oogjes wat groter te maken waardoor het andere oog er doorheen past. Ik heb namelijk in allebei de ogen zoiets zitten als je op deze foto ziet:

Als je zoiets neemt, neem dan wel zo'n perssluiting zoals op deze foto. Je hebt ook nog wat varianten die je vastdraait met een boutje, dat is natuurlijk onhandig. Of juist handig voor de dief met een baco op zak.

En ik zou een schriftje oid meenemen om je verhalen in op te schrijven. Want dat vervaagt snel. Ik ben daar zelf erg slecht in om het op te schrijven, maar het lijkt me zeer de moeite waard.

Hoe ga je je eten en drinken bewaren? Ik had al mijn vloeistoffen (olie, afwasmiddel) in ziploc zakjes zitten om te voorkomen dat mijn hele tas vol olijfolie zit als je het voor elkaar krijgt om de flesjes te breken. Zeker olie is iets wat je niet op je kleren, slaapspullen of tent wilt hebben.

Nou, ik heb wel weer genoeg zitten zeiken. Ik ben gewoon jaloers ;( Niet alles wat ik noem zijn dingen die je per se mee moet, maar dingen die mij handig lijken om mee te nemen.
Hoe gaat die boekenkast trouwens mee?

En last not least. Condooms! @ultra_ivo weet waarom.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  donderdag 27 februari 2020 @ 17:46:55 #204
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_191716486
Parktool heeft trouwens ook plakkers voor buitenbanden. Kan net het verschil maken tussen 20 km naar een stad te moeten lopen vanwege een grote scheur in het loopvlak, of langzaam aan fietsen.

En ik zie alleen een pompje, geen patronen. Lek rijden gebeurt over het algemeen alleen in de regen, aan het einde van de dag, tijdens een hongerklop in een achterbuurt met allemaal foute gasten om je heen. Dan is het wel prettig als je zo die band volklapt met lucht en dus niet nog een kwartier lang met zo'n klein kutpompje aan de gang bent. Dat kutpompje zou ik dan weer wel meenemen, want als de patronen op zijn en je rijd weer lek in de volgende achterbuurt is het wel fijn als je 'm dan met de hand kan oppompen.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_191716741
Gewoon bij Marten 'The Next Best Thing" halen, dan kun je je kettingzweep thuislaten.
Een klein pompje is leuk als reserve. Ik zou voor een klassieke Zéfal HPX gaan. Die kun je ook gebruiken tegen honden.
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 27 februari 2020 @ 18:07:33 #206
78918 SeLang
Black swans matter
pi_191716860
Paar dingetjes die je misschien niet allemaal persé nodig hebt, maar ik noem ze toch even:

• Heb je flessen of bladders om water te transporteren op lange droge stukken?
• Reserve rits sliders voor je tent. Ik weet niet hoe stoffig gebieden zijn waar jij door komt maar je ritsen is het eerste wat stuk gaat aan je tent. Ik repareer mijn tent ritsen altijd eenvoudig zelf onderweg op de trail.
• Paar meter duct tape. Zelf wikkel ik het altijd om mijn hiking poles en op elke hike komt het wel van pas voor kleine reparaties e.d. Jij zou een stuk om je framebuizen kunnen wikkelen.
• Paar meter dyneema koord. Kun je gebruiken als waslijn, om je tent beter vast te zetten, reparaties, etc etc. Weegt 3 gram per meter.
• Naaisetje voor kleding- en tentreparaties
• Reserve oplaadkabel, als je afhankelijk bent van je elektronica
• Zit er een schaartje op je zakmes? Het schaartje is wat ik 95% van de tijd gebruik
• Universal sink plug. Super handig als je in een guesthouse bent en je kleren wilt wassen in je kamer of een andere wasbak ergens.
• Dagboek + pen

Tof! en veel plezier! ^O^
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_191717428
Thanks voor de tips! Neem ze zeker mee.

quote:
quote:
Ik neem aan dat dat ongesoigneerde rabobankshirt ritueel verbrand word als je wegrijd en je een knap shirtje aan heb?

Kom je in China aan in zo'n wannabeeprofpakje, dat kan echt niet!
De rode draad van het verhaal is dus vooral het Rabobank shirtje thuis laten merk ik. Ik vond het eigenlijk wel mooi want hij valt goed op en mensen kunnen misschien denken dat ik Nederlands ben met het shirtje aan. Maar goed.. misschien wissel ik die nog wel even om voor een hipper shirtje :P Daarnaast heeft het Raboshirtje ook als nadeel dat de rits niet helemaal tot beneden open kan.

quote:
Waarom een kettingzweep en cassette sleutel? Dat is groot, zwaar en volgens mij volledig overbodig. Mocht je een nieuwe cassette nodig hebben zal je die toch bij een fietswinkel moeten halen.

En als je dan al iets mee neemt, dan zou ik de cassettesleutel meenemen en de kettingzweep thuis laten.
Die had ik mee voor als in mijn achterwiel een spaak zou knappen, niet om een casette te vervangen want dat kan wel bij een fietsenmaker. Het zijn inderdaad wel de twee zwaarste stukken gereedschap die ik mee heb dus misschien denk ik daar nog even over na. Of ik haal zo'n The Next Best Thing zoals Ivo voorstelt.

quote:
Je binnenbanden heb je nu nog in de kartonnnen doosjes zitten. Mooi voor in de winkel, maar met een beetje vochtig weer word dat al snel pulp. En na verloop van tijd vind je de kartonsnippers door je hele tas. Ik heb ze zelf in een plastic zakje gedaan. Dan kan je er ook nog wat extra lucht uit persen. Sowieso is het de moeite waard ze nog eens goed strak op te rollen, dan worden ze ook nog wat kleiner.

Datzelfde zou ik ook doen voor de missing links, allebei los van elkaar in een plastic boterhamzakje, knoop erin en het overbodige plastic wegknippen. Dat alles mik je in dat ziploczakje waar je al wat andere kleine dingen in heb zitten. Ik zou ook wat extra ziplockzakjes meenemen. Want dat schuursponsje wil je na een paar keer gebruiken ook niet meer tussen je schone onderbroeken hebben.
Goede tips! Zal ze morgen even uit het karton halen en in een ziploczakje doen! Hetzelfde ga ik doen met het schuursponsje.

De kruik weet ik zeker. Neem ik in ieder geval in de winter mee tot Tessaloniki. Daar gaan mijn ouders me opzoeken en vanaf daar verwacht ik die ook niet echt meer nodig te hebben. De kruik zonder water is ook niet heel zwaar. Eventueel zou ik de kruik nog als een soort bidon kunnen gebruiken in geval van nood.

quote:
Een leatherman is misschien een goed ding om mee te hebben, al heb je in je multitool ook al een hoop gereedschapjes. Voornaamste reden voor een leatherman zou de tang zijn.
De zakmes die ik noemde is een 'neppe' leatherman met tang dus dat zit wel goed!

quote:
E-reader met een hoeveelheidboeken? Dan heb je 's avonds in de tent nog wat te doen.
Scherp, staat niet op de foto omdat ik die niet heb. Maar morgen heb ik een afscheidsfeestje en ik heb hints opgevangen dat ik die dan wel eens zou kunnen krijgen :D

quote:
Heb je ook iets van norrit en diareeremmers mee? Ik zou sowieso kritisch kijken wat er in het EHBO setje zit, ik kan me voorstellen dat er dingen inzitten die je eigenlijk niet nodig hebt. En om dat nou (terug?) naar China te brengen...
Goeie, die moet ik morgen nog even halen!

quote:
Wat voor fietsslot heb je? Ik heb zelf voor dit soort reisjes een staalkabel van 3 of 4 mm met oogjes aan de uiteindes. Hangslot erbij en je kan je fiets (en wielen) aan van alles en nog wat vastmaken. Ik ben zelf niet slim genoeg geweest om het 1 van de oogjes wat groter te maken waardoor het andere oog er doorheen past. Ik heb namelijk in allebei de ogen zoiets zitten als je op deze foto ziet:
Fietsslot staat boven de jas op de foto. Wel vrij zwaar maar vind ik prima. Opzich is dat wat jij zegt wel mooier en waarschijnlijk lichter.

quote:
En ik zou een schriftje oid meenemen om je verhalen in op te schrijven. Want dat vervaagt snel. Ik ben daar zelf erg slecht in om het op te schrijven, maar het lijkt me zeer de moeite waard.
Moet inderdaad nog even een schriftje en pen meenemen voor zoiets. Ik heb in principe wel een blog maar zal daar ook niet altijd toegang tot hebben en in een schriftje schrijf je sneller iets op. Misschien gebruik ik het niet maar het weegt ook niet echt veel.

quote:
Hoe ga je je eten en drinken bewaren? Ik had al mijn vloeistoffen (olie, afwasmiddel) in ziploc zakjes zitten om te voorkomen dat mijn hele tas vol olijfolie zit als je het voor elkaar krijgt om de flesjes te breken. Zeker olie is iets wat je niet op je kleren, slaapspullen of tent wilt hebben.
Ja in zakjes inderdaad!

quote:
Nou, ik heb wel weer genoeg zitten zeiken. Ik ben gewoon jaloers ;( Niet alles wat ik noem zijn dingen die je per se mee moet, maar dingen die mij handig lijken om mee te nemen.
Hoe gaat die boekenkast trouwens mee?
Die laat ik mooi thuis. Anders is de Ereader ook niet meer nodig :D

quote:
En last not least. Condooms! @ultra_ivo weet waarom.
Ben benieuwd naar het verhaal van @ultra_ivo :P
pi_191717543
quote:
0s.gif Op donderdag 27 februari 2020 18:07 schreef SeLang het volgende:
Paar dingetjes die je misschien niet allemaal persé nodig hebt, maar ik noem ze toch even:

• Heb je flessen of bladders om water te transporteren op lange droge stukken?
• Reserve rits sliders voor je tent. Ik weet niet hoe stoffig gebieden zijn waar jij door komt maar je ritsen is het eerste wat stuk gaat aan je tent. Ik repareer mijn tent ritsen altijd eenvoudig zelf onderweg op de trail.
• Paar meter duct tape. Zelf wikkel ik het altijd om mijn hiking poles en op elke hike komt het wel van pas voor kleine reparaties e.d. Jij zou een stuk om je framebuizen kunnen wikkelen.
• Paar meter dyneema koord. Kun je gebruiken als waslijn, om je tent beter vast te zetten, reparaties, etc etc. Weegt 3 gram per meter.
• Naaisetje voor kleding- en tentreparaties
• Reserve oplaadkabel, als je afhankelijk bent van je elektronica
• Zit er een schaartje op je zakmes? Het schaartje is wat ik 95% van de tijd gebruik
• Universal sink plug. Super handig als je in een guesthouse bent en je kleren wilt wassen in je kamer of een andere wasbak ergens.
• Dagboek + pen

Tof! en veel plezier! ^O^
*Flessen zitten aan mijn frame in bidon houders dus die staan hier niet op de foto. Als ik nog meer nodig heb dan zou ik het in of aan de tassen vast moeten maken.
*Heb iets van 4 meter (duc)tape mee. Heb het om een pasje gewikkeld. Staat op de foto links van de zonnebrand (witte) tape
*Nee zit geen schaartje op de zakmes maar wel in de EHBO set
*Reservekabel is misschien nog wel een goede inderdaad alhoewel ik niet volledig afhankelijk ben van stroom maar voor het navigeren is het wel handig.

Heb trouwens ook nog 2 van deze mee zodat ik mijn zonnepaneel tijdens het fietsen achterop de tas kan openklappen.

pi_191717623
Goede tips al hierboven ^O^

En die condooms zijn om bepaalde "dingen" in te doen zodat ze niet kapot gaan....

Anyway, gaaf om de voorbereidingen te zien!
pi_191717779
quote:
0s.gif Op donderdag 27 februari 2020 18:07 schreef SeLang het volgende:
• Dagboek + pen
Zeker! Ik nam altijd een schriftje mee. Is zoveel lichter dan een boekje, en je kan er net zoveel in kwijt.
Somebody that I used to know
  donderdag 27 februari 2020 @ 19:32:21 #211
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_191718550
Ik kan je sponsoren met een shirt lange mouw, ik weet alleen niet of het nog op tijd aankomt dan.
pi_191718587
Goede reis. ^O^
  donderdag 27 februari 2020 @ 19:42:49 #213
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_191718836
Ik heb nog een nieuw bedrukt 4 seasons jack van 36 cycling eventueel, en een bijna nieuw shirt KM met lange rits. Kan die evt. ook naar Bizkit sturen ivm met de tijdslimiet.
pi_191723162
quote:
0s.gif Op donderdag 27 februari 2020 19:42 schreef kaasplankje het volgende:
Ik heb nog een nieuw bedrukt 4 seasons jack van 36 cycling eventueel, en een bijna nieuw shirt KM met lange rits. Kan die evt. ook naar Bizkit sturen ivm met de tijdslimiet.
Dat waardeer ik heel erg! Ik heb wel interesse in het 4 seasons jack. Dan laat ik de wit/blauwe van de Stormvogels thuis. Het shirt KM heb ik niet nodig, daar heb ik genoeg van thuis liggen ^O^

Lijkt mij dan inderdaad beter dat je hem naar Bizkit stuurt, dan komt die zeker op tijd, daar kom ik woensdag 4 maart aan. Laat maar even weten!
  donderdag 27 februari 2020 @ 22:07:27 #215
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_191723601
quote:
0s.gif Op donderdag 27 februari 2020 19:32 schreef kaasplankje het volgende:
Ik kan je sponsoren met een shirt lange mouw, ik weet alleen niet of het nog op tijd aankomt dan.
Jij zit gewoon op graties reclame te wachten zodat je straks kan uitbreiden met een lijntje naar China :{w
quote:
0s.gif Op donderdag 27 februari 2020 18:36 schreef KolonelBroodje het volgende:
Thanks voor de tips! Neem ze zeker mee.
[..]

[..]

De rode draad van het verhaal is dus vooral het Rabobank shirtje thuis laten merk ik. Ik vond het eigenlijk wel mooi want hij valt goed op en mensen kunnen misschien denken dat ik Nederlands ben met het shirtje aan. Maar goed.. misschien wissel ik die nog wel even om voor een hipper shirtje :P Daarnaast heeft het Raboshirtje ook als nadeel dat de rits niet helemaal tot beneden open kan.
[..]

Die had ik mee voor als in mijn achterwiel een spaak zou knappen, niet om een casette te vervangen want dat kan wel bij een fietsenmaker. Het zijn inderdaad wel de twee zwaarste stukken gereedschap die ik mee heb dus misschien denk ik daar nog even over na. Of ik haal zo'n The Next Best Thing zoals Ivo voorstelt.
[..]

Goede tips! Zal ze morgen even uit het karton halen en in een ziploczakje doen! Hetzelfde ga ik doen met het schuursponsje.

De kruik weet ik zeker. Neem ik in ieder geval in de winter mee tot Tessaloniki. Daar gaan mijn ouders me opzoeken en vanaf daar verwacht ik die ook niet echt meer nodig te hebben. De kruik zonder water is ook niet heel zwaar. Eventueel zou ik de kruik nog als een soort bidon kunnen gebruiken in geval van nood.
[..]

De zakmes die ik noemde is een 'neppe' leatherman met tang dus dat zit wel goed!
[..]

Scherp, staat niet op de foto omdat ik die niet heb. Maar morgen heb ik een afscheidsfeestje en ik heb hints opgevangen dat ik die dan wel eens zou kunnen krijgen :D
[..]

Goeie, die moet ik morgen nog even halen!
[..]

Fietsslot staat boven de jas op de foto. Wel vrij zwaar maar vind ik prima. Opzich is dat wat jij zegt wel mooier en waarschijnlijk lichter.
[..]

Moet inderdaad nog even een schriftje en pen meenemen voor zoiets. Ik heb in principe wel een blog maar zal daar ook niet altijd toegang tot hebben en in een schriftje schrijf je sneller iets op. Misschien gebruik ik het niet maar het weegt ook niet echt veel.
[..]

Ja in zakjes inderdaad!
[..]

Die laat ik mooi thuis. Anders is de Ereader ook niet meer nodig :D
[..]

Ben benieuwd naar het verhaal van @:ultra_ivo :P
^O^

Realiseer je wel dat zo'n dun kabeltje met alles wat steviger is dan een schaar doorgeknipt kan worden, dus bijv. al met een nijptang, en misschien zelfs al met een (neppe ;) ) leatherman. Dat slot van jou kan wat meer hebben.

Je kan ook beide meenemen en degene weggooien die je het minst gebruikt. Sowieso zal je dingen meehebben die je niet nodig hebt of dingen bijkopen die je nu mist. Ik wist trouwens niet dat je je cassette eraf moet halen om een spaak te vervangen. Dat verklaart/rechtvaardigt het al wat meer.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  FOK!fotograaf vrijdag 28 februari 2020 @ 00:23:40 #216
73911 ultra_ivo
pi_191726418
Het verhaal over de condooms. Dit is niet voor mensen met een zwakke maag ;).

een aantal jaar geleden reed ik de Silkroute 1200. Daar zat een lang stuk in met zeer beroerd 'asfalt'. Ik had koersbroeken bij me met een goed ingereden zeem. Nadeel daarvan was dat het lycra wat uitgelubberd was.
Resultaat van de combinatie van wat uitgelubberd lycra + zeer slecht asfalt was dat er een bepaald lichaamsdeel kapotgeschuurd was. Een lichaamsdeel waar je geen pleister op kunt/wilt plakken.
Ik moest dus out of the box denken om dit te beschermen tegen verder schuren.
De oplossing was een condoom, beschermt tegen schuren en de toevoegingen bleken ook weldadig te zijn als pijnbestrijding en voor wondherstel.
Dus, condooms over datum niet weggooien maar in je zadeltas laten voor medische doeleinden.
  vrijdag 28 februari 2020 @ 06:42:07 #217
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_191727310
quote:
0s.gif Op donderdag 27 februari 2020 21:51 schreef KolonelBroodje het volgende:

[..]

Dat waardeer ik heel erg! Ik heb wel interesse in het 4 seasons jack. Dan laat ik de wit/blauwe van de Stormvogels thuis. Het shirt KM heb ik niet nodig, daar heb ik genoeg van thuis liggen ^O^

Lijkt mij dan inderdaad beter dat je hem naar Bizkit stuurt, dan komt die zeker op tijd, daar kom ik woensdag 4 maart aan. Laat maar even weten!
Lijkt me een hele eer om dat shirt te sponsoren, bovendien kan ik zo mijn nieuwe vestiging in Afghanistan promoten. Ik zal ze naar Bizkit opsturen.

En, als je zelf een noodspaak maakt, of een paar, van een spaak die een sukje langer is dan die aan de driveside, dan kan je die verwisselen zonder cassette eraf te nemen.
-Koop een paar spaken langer dan aan driveside
-knip spaakkop eraf
-Zet 90 graden om op vereiste lengte
-Zet nogmaals 90 graden om op de dikte van je naafflens


Spaken tape je dan vast aan je frame. Je zal ze toch ws. niet nodig hebben ook.
  Moderator vrijdag 28 februari 2020 @ 07:17:44 #218
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_191727431
Aftellen! *O*
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_191728225
Tof man Kolonel! ik ga het volgen!

Heb je ook nog iets van Chermois Creme nodig, voor die lange dagen op je zadel?

Voor de rest wens ik je veel succes met dit geweldige avontuur!
pi_191728387
tof, succes !!!
pi_191734635
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 februari 2020 08:41 schreef Flipmoehoe het volgende:
Tof man Kolonel! ik ga het volgen!

Heb je ook nog iets van Chermois Creme nodig, voor die lange dagen op je zadel?

Voor de rest wens ik je veel succes met dit geweldige avontuur!
Ik denk het niet. Ik gebruik dat ook niet op de racefiets met lange dagen maar als ik last krijg kan ik het altijd nog ergens kopen natuurlijk ^O^
pi_191735408
Heel veel succes en plezier Kolonel !
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_191735415
3 boxers? Is dit niet wat weinig? :+
  Spellchecker vrijdag 28 februari 2020 @ 15:41:12 #224
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_191735645
Dank jullie wel!

quote:
0s.gif Op vrijdag 28 februari 2020 15:34 schreef Fushia2 het volgende:
3 boxers? Is dit niet wat weinig? :+
Het is niet veel in ieder geval, maar wel genoeg denk ik :P Overdag zal ik meestal een fietsbroek dragen en sokken en onderbroeken kan ik wel even snel uitwassen.
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 28 februari 2020 @ 15:53:12 #226
78918 SeLang
Black swans matter
pi_191735791
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 februari 2020 15:34 schreef Fushia2 het volgende:
3 boxers? Is dit niet wat weinig? :+
Eerder teveel. 2 is genoeg (1 wassen, 1 dragen - zo doe ik dat altijd op wandeltochten). In het geval van de kolonel zou zelfs 1 genoeg zijn, aangezien hij ook nog zijn fietsbroek kan dragen.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_191735899
Nou Kolonel, het uur U. Spannend man! Ik wens je een geweldig mooie reis, succes! Je wordt in ieder geval gevolgd hier! :W
Is dat zo?
pi_191736471
gaaf zeg, ik ben wel een beetje jaloers. :@
ik ga het avontuur zeker volgen c_/
pi_191736556
Ze verkopen in het buitenland ook altijd nog boxers.

Succes. Leuk avontuur.
Onder deze lijn niet schrijven
  User die je het meest gemist hebt 2022 zondag 1 maart 2020 @ 10:33:05 #230
78918 SeLang
Black swans matter
pi_191768528
Ik hoop maar dat TS niet bij allerlei grenzen (Iran e.d.) wordt tegengehouden wegens Corona
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_191768581
Succes met de tocht kolonelbroodje ^O^ Wat een episch avontuur gaat dat worden _O_
  zondag 1 maart 2020 @ 10:44:29 #232
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_191768682
Oh, wat gaaf!!
Ik ontdek dit topic nu pas :@

@KolonelBroodje, heel veel succes en plezier! *G*
pi_191768773
Succes, heel gaaf
  zondag 1 maart 2020 @ 11:02:35 #234
277319 Tinos85
Gewoon lekker
pi_191768912
Heel veel plezier en succes *O*
pi_191769980
Veel plezier en zet m op *O*
Somebody that I used to know
pi_191776180
@KolonelBroodje veel succes! Ik ga je volgen op Strava en je blog!
Maar ik kan 't mis hebben...
  zondag 1 maart 2020 @ 17:13:12 #237
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_191777102
Kolonel je jack is aangekomen bij Bizkit.
pi_191777792
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 februari 2020 00:23 schreef ultra_ivo het volgende:
Het verhaal over de condooms. Dit is niet voor mensen met een zwakke maag ;).

een aantal jaar geleden reed ik de Silkroute 1200. Daar zat een lang stuk in met zeer beroerd 'asfalt'. Ik had koersbroeken bij me met een goed ingereden zeem. Nadeel daarvan was dat het lycra wat uitgelubberd was.
Resultaat van de combinatie van wat uitgelubberd lycra + zeer slecht asfalt was dat er een bepaald lichaamsdeel kapotgeschuurd was. Een lichaamsdeel waar je geen pleister op kunt/wilt plakken.
Ik moest dus out of the box denken om dit te beschermen tegen verder schuren.
De oplossing was een condoom, beschermt tegen schuren en de toevoegingen bleken ook weldadig te zijn als pijnbestrijding en voor wondherstel.
Dus, condooms over datum niet weggooien maar in je zadeltas laten voor medische doeleinden.
Condooms worden bij mij nooit over datum 😎
Maar ik kan 't mis hebben...
  zondag 1 maart 2020 @ 17:54:30 #239
277319 Tinos85
Gewoon lekker
pi_191777811
quote:
0s.gif Op zondag 1 maart 2020 16:35 schreef Patroon het volgende:
@:KolonelBroodje veel succes! Ik ga je volgen op Strava en je blog!
Stravalinkje? Eventueel via dm?
  Moderator zondag 1 maart 2020 @ 18:13:59 #240
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_191778169
Hele fijne reis kolonel! Ik kijk uit naar je eerste blog ^O^ Hopelijk gooit het Corona virus geen roet in het eten!
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
pi_191778737
De eerste 100 kilometers zitten erop _O_
pi_191778739
quote:
0s.gif Op zondag 1 maart 2020 17:53 schreef Patroon het volgende:

[..]

Condooms worden bij mij nooit over datum 😎
:')
  zondag 1 maart 2020 @ 18:52:14 #243
279824 Mansjester
City>United
pi_191778906
Veel plezier!Ik volg je
pi_191779429
quote:
1s.gif Op zondag 1 maart 2020 17:54 schreef Tinos85 het volgende:

[..]

Stravalinkje? Eventueel via dm?
Zoek zijn naam (staat in zijn blog) in strava.
  zondag 1 maart 2020 @ 19:34:36 #245
277319 Tinos85
Gewoon lekker
pi_191779731
Ah stom dat ik daar niet aan gedacht had. Thanks.
pi_191780273
Veel succes!
pi_191781906
Condooms zij ook handig om b.v. je telefoon of e-reader stofvrij in te bewaren. Tevens als bescherming voor een vinger of hand cq voet verband in minder schone omgeving. En bij nood kan je er ook water in vervoeren. De dingen nemen nauwelijks ruimte in dus een paar op voorraad in je fietstas kan geen kwaad.
pi_191785316
Wow _O_

Heel veel succes!
  zondag 1 maart 2020 @ 23:52:35 #249
19840 Libris
Live from Singapore
pi_191786445
Succes! Je bent niet bang dat Covid-19 het moeilijker voor je maakt? Bijvoorbeeld dat je een bepaald land/gebied niet in mag?
pi_191789697
Gisteren dan eindelijk vertrokken en aan het eind van de de dag in Zwolle aangekomen. Gelukkig fietste een vriend het hele stuk mee waardoor ik af en toe uit uit de wind kon fietsen want die stond met windkracht 6 precies tegen.

Vertrek was wel een beetje een dubbel gevoel. Aan de ene kant heb ik er jaren naar uitgekeken maar aan de andere kant besef je dan wie en wat je de komende tijd allemaal gaat missen.

's Avonds hebben we nog een pubquiz gedaan in Zwolle. Dat was een makkie want exact dezelfde quiz had ik twee maanden geleden al een keer gehad in Groningen :P

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:
0s.gif Op zondag 1 maart 2020 17:13 schreef kaasplankje het volgende:
Kolonel je jack is aangekomen bij Bizkit.
Heel erg bedankt, ik ben benieuwd!

quote:
0s.gif Op zondag 1 maart 2020 23:52 schreef Libris het volgende:
Succes! Je bent niet bang dat Covid-19 het moeilijker voor je maakt? Bijvoorbeeld dat je een bepaald land/gebied niet in mag?
Vooral dat inderdaad, zo hebben de buurlanden van Iran de grenzen naar Iran momenteel gesloten. Het duurt nog wel even voor ik daar ben dus hopelijk is het virus dan wat beter onder controle.

[ Bericht 0% gewijzigd door KolonelBroodje op 02-03-2020 09:40:39 ]
  Moderator maandag 2 maart 2020 @ 10:45:25 #251
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_191790746
Fijn dat je met de start nog vergezeld bent

quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2020 18:21 schreef KolonelBroodje het volgende:
Ik zal hier natuurlijk af en toe wat posten maar ik heb inderdaad ook een blog!

SPOILER: linkje naar blog
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zal ik deze post in de OP zetten? (Ik zocht me een ongeluk naar de link van je blog. In de oP is ie makkelijker terug te vinden.)
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  Moderator maandag 2 maart 2020 @ 10:54:11 #252
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_191790851
Je blog doet het even niet, maar ik volg je nu ook op strava.
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_191791168
quote:
11s.gif Op maandag 2 maart 2020 10:54 schreef UIO_AMS het volgende:
Je blog doet het even niet, maar ik volg je nu ook op strava.
Doet het hier gewoon hoor :)

Succes met je tocht!
  maandag 2 maart 2020 @ 11:23:07 #254
85998 Mattt
No Americans in Bagdad !
pi_191791303
Gaaf man. Ga je volgen.
Succes!
And there are still no americans in Bagdad !!
  maandag 2 maart 2020 @ 11:31:31 #255
89879 YUR
E stands for Excellent
pi_191791454
Dit is vet :D Ik volg mee op Strava *O*
F means you're fucked
pi_191792388
Heel erg vet, ik ga je volgen
  Moderator dinsdag 3 maart 2020 @ 19:39:29 #257
45833 crew  Fogel
pi_191817116
Succes met de rit!
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_191818246
quote:
14s.gif Op maandag 2 maart 2020 10:45 schreef UIO_AMS het volgende:
Fijn dat je met de start nog vergezeld bent
[..]

Zal ik deze post in de OP zetten? (Ik zocht me een ongeluk naar de link van je blog. In de oP is ie makkelijker terug te vinden.)
Vind ik prima, wel het linkje graag in een spoiler ^O^
pi_191818272
Geweldig. Iemand die een daad bij woord voegt en zijn droom achterna gaat.

Respect. En succes.
Love is in the air!
  Moderator dinsdag 3 maart 2020 @ 21:36:59 #260
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_191819435
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 maart 2020 20:38 schreef KolonelBroodje het volgende:
Vind ik prima, wel het linkje graag in een spoiler ^O^
Uiteraard. Staat nu in de OP.
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_191820993
Veel respect hoor, Iran is wel een gebied waar je echt goed moet uitkijken als blanke toerist maar zo te zien heb je je goed voorbereidt, veel succes!
  woensdag 4 maart 2020 @ 06:24:40 #262
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_191822898
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 maart 2020 23:16 schreef E-Dubble het volgende:
Veel respect hoor, Iran is wel een gebied waar je echt goed moet uitkijken als blanke toerist maar zo te zien heb je je goed voorbereidt, veel succes!
Vertel je dit uit eigen ervaring?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_191823124
Heel erg gaaf. Veel succes!
Ohh, you touch my tralalala
Mhh, my ding ding dong...
Naamtopic.
  woensdag 4 maart 2020 @ 07:26:46 #264
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_191823170
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 maart 2020 23:16 schreef E-Dubble het volgende:
Veel respect hoor, Iran is wel een gebied waar je echt goed moet uitkijken als blanke toerist maar zo te zien heb je je goed voorbereidt, veel succes!
Ik ben er nooit geweest, maar van de verhalen die ik heb gehoord is Iran misschien wel een van de meest veilige landen van zijn hele trip.
pi_191823296
quote:
1s.gif Op woensdag 4 maart 2020 07:26 schreef Zwansen het volgende:

[..]

Ik ben er nooit geweest, maar van de verhalen die ik heb gehoord is Iran misschien wel een van de meest veilige landen van zijn hele trip.
Ik weet niet of dat nou wel of niet hoopvol klinkt :P
Maar ik kan 't mis hebben...
  woensdag 4 maart 2020 @ 08:55:20 #266
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_191823972
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2020 07:41 schreef Patroon het volgende:

[..]

Ik weet niet of dat nou wel of niet hoopvol klinkt :P
Haha, klopt. Van de andere landen weet ik overigens ook weinig.
  User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 4 maart 2020 @ 09:33:20 #267
78918 SeLang
Black swans matter
pi_191824400
Een jaar of 10-15 geleden is een Nederlandse fietstoeriste verkracht in Iran. Die kerels hebben ze gepakt en opgehangen. Taakstrafjes doen ze daar niet aan.

Over het algemeen is het volgens mij een veilig land, behalve het stuk dicht bij de Afghaanse grens. Maar Kolonel omzeilt dat.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_191824757
Je moet daar niet met de Amerikaanse vlag lopen wapperen, maar over het algemeen is het daar wel veilig.
Op dat coronavirus na dan, wat daar flink huis houdt.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_191825426
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2020 09:55 schreef StateOfMind het volgende:
Je moet daar niet met de Amerikaanse vlag lopen wapperen, maar over het algemeen is het daar wel veilig.
Op dat coronavirus na dan, wat daar flink huis houdt.
Duurt nog wel ffkes voor hij daar is
  woensdag 4 maart 2020 @ 10:46:08 #270
62913 Blik
The one and Only!
pi_191825495
Wel jammer dat er niet van iedere rit een Strava file is :)

edit: mijn fout, toch wel

[ Bericht 10% gewijzigd door Blik op 04-03-2020 12:27:57 ]
pi_191826085
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2020 10:46 schreef Blik het volgende:
Wel jammer dat er niet van iedere rit een Strava file is :)
Ritten staan wel op Strava
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_191826093
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2020 10:46 schreef Blik het volgende:
Wel jammer dat er niet van iedere rit een Strava file is :)
Hoe bedoel je? Hij heeft de eerste 3 etappes toch op Strava staan?

Of wilde je één file van de hele rit naar China? Dat zou je in theorie kunnen doen door je garmin files aan elkaar te plakken, maar ik vraag me af of je hem dan geladen krijgt....
pi_191826672
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2020 06:24 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Vertel je dit uit eigen ervaring?
Vrienden zijn vorig jaar op dag 2 van hun vakantie op klaarlichte dag beroofd, kan ook een incident zijn geweest maar langs de weg daar in een tentje overnachten is uiterst riskant wat mij betreft ;)

quote:
1s.gif Op woensdag 4 maart 2020 07:26 schreef Zwansen het volgende:

[..]

Ik ben er nooit geweest, maar van de verhalen die ik heb gehoord is Iran misschien wel een van de meest veilige landen van zijn hele trip.
Nee ik zelf ook niet maar heb gehoord dat de spanning best groot is tussen groeperingen, het is ook niet voor niks een alleen noodzakelijk reizen land
  woensdag 4 maart 2020 @ 12:07:14 #274
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_191826769
Waarom niet gewoon met het vliegtuig? Is het in verband met corona veiliger om te fietsen? Ik zou toch maar met het vliegtuig gaan. Doe desnoods zo'n kek mondkapje dragen.
pi_191826800
quote:
7s.gif Op woensdag 4 maart 2020 12:07 schreef borbit het volgende:
Waarom niet gewoon met het vliegtuig? Is het in verband met corona veiliger om te fietsen? Ik zou toch maar met het vliegtuig gaan. Doe desnoods zo'n kek mondkapje dragen.
:')

Het hele idee is om te fietsen.
  woensdag 4 maart 2020 @ 12:12:42 #276
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_191826832
quote:
4s.gif Op woensdag 4 maart 2020 12:10 schreef Leonos het volgende:

[..]

:')

Het hele idee is om te fietsen.
Vliegtuig is véél sneller. Zelfs al krijg je Corona en moet je 2 weken uitzieken. Dan nog ben je minder tijd kwijt. En als het niet bewolkt is heb je mooi uitzicht uit het vliegtuig. Dus het is ook wat minder saai.
pi_191826849
quote:
7s.gif Op woensdag 4 maart 2020 12:12 schreef borbit het volgende:

[..]

Vliegtuig is véél sneller. Zelfs al krijg je Corona en moet je 2 weken uitzieken. Dan nog ben je minder tijd kwijt. En als het niet bewolkt is heb je mooi uitzicht uit het vliegtuig. Dus het is ook wat minder saai.
Ga ergens anders lopen trollen aub :')
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_191826851
quote:
7s.gif Op woensdag 4 maart 2020 12:12 schreef borbit het volgende:

[..]

Vliegtuig is véél sneller. Zelfs al krijg je Corona en moet je 2 weken uitzieken. Dan nog ben je minder tijd kwijt. En als het niet bewolkt is heb je mooi uitzicht uit het vliegtuig. Dus het is ook wat minder saai.
Ok.
  woensdag 4 maart 2020 @ 12:27:42 #279
62913 Blik
The one and Only!
pi_191827042
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2020 11:26 schreef Patroon het volgende:

[..]

Ritten staan wel op Strava
Ik klikte net op zijn profiel, en zag alleen maar etappe 1 staan, vandaar. Bleek dat ik op een verkeerde pagina stond op Strava. Zie etappe 2 en 3 nu ook ^O^
  woensdag 4 maart 2020 @ 13:18:10 #280
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_191827781
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2020 12:01 schreef E-Dubble het volgende:

[..]

Vrienden zijn vorig jaar op dag 2 van hun vakantie op klaarlichte dag beroofd, kan ook een incident zijn geweest maar langs de weg daar in een tentje overnachten is uiterst riskant wat mij betreft ;)
[..]

Nee ik zelf ook niet maar heb gehoord dat de spanning best groot is tussen groeperingen, het is ook niet voor niks een alleen noodzakelijk reizen land
Tsja, iemand heeft mij een keer proberen te overvallen in Zwitserland. Is dat nu ook een onveilig land?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  Moderator woensdag 4 maart 2020 @ 13:23:23 #281
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_191827869
quote:
7s.gif Op woensdag 4 maart 2020 12:12 schreef borbit het volgende:

[..]

Vliegtuig is véél sneller. Zelfs al krijg je Corona en moet je 2 weken uitzieken. Dan nog ben je minder tijd kwijt. En als het niet bewolkt is heb je mooi uitzicht uit het vliegtuig. Dus het is ook wat minder saai.
Hi-la-risch. :D :') :D
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_191827960
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2020 13:18 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Tsja, iemand heeft mij een keer proberen te overvallen in Zwitserland. Is dat nu ook een onveilig land?
Ja.
pi_191828154
quote:
7s.gif Op woensdag 4 maart 2020 12:07 schreef borbit het volgende:
Waarom niet gewoon met het vliegtuig? Is het in verband met corona veiliger om te fietsen? Ik zou toch maar met het vliegtuig gaan. Doe desnoods zo'n kek mondkapje dragen.
@Fogel smoor deze discussie eens de kop in, het gaat hier om de reis van kbroodje en niet of een land gevaarlijk is
pi_191828160
quote:
15s.gif Op woensdag 4 maart 2020 13:23 schreef UIO_AMS het volgende:

[..]

Hi-la-risch. :D :') :D
Of jij
pi_191831764
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2020 13:18 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Tsja, iemand heeft mij een keer proberen te overvallen in Zwitserland. Is dat nu ook een onveilig land?
Ik zeg toch dat je dat kunt zien als incident maar wanneer het reisadvies 'alleen noodzakelijk' is dan weet je ook dat de kans daar velen malen groter is dan in zwitserland :')
  Moderator donderdag 5 maart 2020 @ 11:19:18 #286
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_191843881
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2020 12:27 schreef Blik het volgende:
Ik klikte net op zijn profiel, en zag alleen maar etappe 1 staan, vandaar. Bleek dat ik op een verkeerde pagina stond op Strava. Zie etappe 2 en 3 nu ook ^O^
Etappe 4 staat er ook. Hij is gisteren via België aangekomen in Gulpen. Dus hij zal nu wel in Duitsland zijn.
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_191844092
Ha je bent gestart! Geweldig. Heel veel succes, en plezier onderweg!
Voor wat foto's, kijk hier
  donderdag 5 maart 2020 @ 11:34:19 #288
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_191844118
quote:
14s.gif Op donderdag 5 maart 2020 11:19 schreef UIO_AMS het volgende:

[..]

Etappe 4 staat er ook. Hij is gisteren via België aangekomen in Gulpen. Dus hij zal nu wel in Duitsland zijn.
De Vennbahn staat op het parcours.

Prima plekje voor een overnachting, dat Gulpen!
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  Moderator donderdag 5 maart 2020 @ 12:34:42 #289
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_191845140
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2020 11:34 schreef kanovinnie het volgende:
De Vennbahn staat op het parcours.
Tof, die wil ik ook nog eens rijden.

quote:
Prima plekje voor een overnachting, dat Gulpen!
Zeker.
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_191847959
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2020 11:34 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

De Vennbahn staat op het parcours.

Prima plekje voor een overnachting, dat Gulpen!
Ik vond de Vennbahn erg tegenvallen. Je fiets in een soort van geul dus je kunt niet echt rond kijken. Geen verre uitzichten. Grootste voordeel was dat @Tommeke en ik van Zuid naar Noord reden dus meeste valsplat naar beneden.
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_191848040
Vennbahn is saai inderdaad.
pi_191848074
Kolonel zal langzaam aan in Sankt Vith arriveren voor te overnachten. Heb ongeveer 75km met hem de Vennbahn afgereden en ben daarna omgedraaid.

De reden om de Vennbahn te doen is dat het niet steil omhoog gaat en met volle bepakking is dat dan erg fijn fietsen. Helaas wel bijna de hele rit regen gehad.

Kolonel; nogmaals heel, heel veel succes. ^O^

[ Bericht 4% gewijzigd door RealBizkit666 op 05-03-2020 15:41:04 ]
  donderdag 5 maart 2020 @ 16:22:05 #293
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_191848828
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2020 15:26 schreef Patroon het volgende:

[..]

Ik vond de Vennbahn erg tegenvallen. Je fiets in een soort van geul dus je kunt niet echt rond kijken. Geen verre uitzichten. Grootste voordeel was dat @:Tommeke en ik van Zuid naar Noord reden dus meeste valsplat naar beneden.
Daar heb je wel gelijk in, maar wat bizkit zegt klopt ook als een bus. Het niet hoeven te klimmen en niet hoeven te stoppen is wel heel lekker.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_191849433
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2020 16:22 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Daar heb je wel gelijk in, maar wat bizkit zegt klopt ook als een bus. Het niet hoeven te klimmen en niet hoeven te stoppen is wel heel lekker.
En het mooie was dat we bijna de hele weg (alleen door Aken heen niet) naast elkaar hebben kunnen fietsen. Wel zo gezellig natuurlijk. Alleen zonde dat alle restaurantjes langs de route gesloten waren vandaag.
pi_191850182
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2020 15:26 schreef Patroon het volgende:

[..]

Ik vond de Vennbahn erg tegenvallen. Je fiets in een soort van geul dus je kunt niet echt rond kijken. Geen verre uitzichten. Grootste voordeel was dat @:Tommeke en ik van Zuid naar Noord reden dus meeste valsplat naar beneden.
Ik vind het wel ontspannen fietsen, daarna wel ergens afbuigen om naar het hoogste punt van België te fietsen _O_
pi_191850816
quote:
1s.gif Op donderdag 5 maart 2020 17:50 schreef MCH het volgende:

[..]

Ik vind het wel ontspannen fietsen, daarna wel ergens afbuigen om naar het hoogste punt van België te fietsen _O_
Ik den niet dat de kolonel daar nu zin in heeft ;)
pi_191851195
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2020 18:31 schreef cafca het volgende:

[..]

Ik den niet dat de kolonel daar nu zin in heeft ;)
Het hoogste punt is niet bepaald een stevige klim of zo hoor, het is daar gewoon een soort moeras met een weg erdoor.
  donderdag 5 maart 2020 @ 19:43:33 #298
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_191852398
Vennbahn is alleen saai als je niet hard kan fietsen. Hadden we geen last van met Ivo's 200km.
  donderdag 5 maart 2020 @ 20:08:48 #299
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_191852971
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2020 19:43 schreef kaasplankje het volgende:
Vennbahn is alleen saai als je niet hard kan fietsen. Hadden we geen last van met Ivo's 200km.
Lekker in 't wiel van een Duitser.

Gingen we er ook niet meteen vandoor toen hi even stilviel? :s)
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_191855301
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2020 19:43 schreef kaasplankje het volgende:
Vennbahn is alleen saai als je niet hard kan fietsen. Hadden we geen last van met Ivo's 200km.
Dat was in 1979. Zal je hem nu wel saai vinden :')
Maar ik kan 't mis hebben...
  donderdag 5 maart 2020 @ 22:04:44 #301
489662 Fernweh
Gelieve verwijderen.
pi_191855887
Erg tof topic! Ik ga dit in de gate houden.
Gelieve verwijderen
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')