quote:Op zondag 25 augustus 2019 16:09 schreef Postbus100 het volgende:
Leuk! Dat is geen zuinig testritjeSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Klopt!
Vanaf volgende week begin ik met mijn afstudeerstage. Als het goed is ben ik dan in februari afgestudeerd en zodra ik hoor dat ik ben geslaagd denk ik een weekje later weg te gaan. Dus waarschijnlijk ergens eind februari/begin maart.quote:Op zondag 25 augustus 2019 18:25 schreef Smallish het volgende:
Leuk verslag en stevig voornemen, die trip naar China! Heb je al een idee van het tijdstip van vertrek?Hoelang je van te voren moet beginnen met het plannen zou ik niet weten. Ik zelf weet nu zo'n 2 jaar dat ik dit wil dus heb inmiddels veel blogs gelezen van mensen die dezelfde kant op zijn gefietst. Sommige mensen wisten het pas heel kort van te voren dat ze zo'n reis wilden maken.quote:Op woensdag 21 augustus 2019 22:27 schreef Schuifpui het volgende:
Hoe staat het ermee? Al een proeftocht gemaakt?
Ik vraag me af hoelang van te voren je zou moeten beginnen met het plannen van zo'n reis. Uiteraard moet je je uitrusting bijelkaar zoeken en testen en je route plannen. Komt er verder nog veel bij kijken qua visums en andere regelzaken?
Mis wat uitdaging en een doel in m'n werkende leven. Ik zit er steeds vaker aan te denken om ook zoiets te gaan doen. Een paar jaar terug was er iemand op de radio die onderweg was naar Singapore, dat zou mijn doel ook worden denk ik.
Qua visa zijn sommige landen wel vrij moeilijk en is het niet zeker of ik die uberhaupt krijg zoals bijvoorbeeld Turkmenistan. Momenteel krijgt volgens 50% van de aanvragers het visum niet zonder dat daar een reden voor is. Een pagina met veel informatie over visa voor Iran en de Stan-landen is: https://caravanistan.com/. Waarschijnlijk regel ik alle visa onderweg ergens omdat je vaak binnen 3 maanden na het verkrijgen van het visum ook in het land moet zijn.
Verder zijn een hoop inentingen aangeraden maar de meeste heb ik de afgelopen jaren inmiddels wel gehad. Van de week ga ik nog naar de GGD voor hopelijk een inenting voor Rabies. Dat zou iets meer tijd geven als je wel wordt gebeten door een hond en bovendien heb je dan een minder zeldzaam middel nodig als je de inenting hebt gehad.
Ik zag dat er ook veel discussie was over het trainen. Ik denk zelf dat het onverstandig is om volledig ongetrainend te beginnen aan zo'n tocht. Het zou misschien wel kunnen omdat je onderweg een soort van traint maar dan moet je in het begin wel hele kleine afstanden gaan fietsen.
Mijn plan is nu om zo'n 100km per week te fietsen op de racefiets of mountainbike. Meer zal ook niet gaan lukken ivm stage en werk. Je hoeft ook niet te trainen met bagage om te wennen aan het gewicht maar vooral wat kilometers maken is denk ik het belangrijkste. Ik denk dat ik in de winter misschien nog een weekendje ga fietsen om ook de spullen te testen als het heel koud is maar dat is een beetje afhankelijk van of ik daar tijd voor kan vinden.
Gelukkig, klopt mijn geografische kennis nog een beetjequote:
Oké, 2020 dus. Spannend man. Dapper en veel mensen volgen je! Heel veel succes!quote:Op zondag 25 augustus 2019 21:20 schreef KolonelBroodje het volgende:
[..]Klopt!
[..]
Vanaf volgende week begin ik met mijn afstudeerstage. Als het goed is ben ik dan in februari afgestudeerd en zodra ik hoor dat ik ben geslaagd denk ik een weekje later weg te gaan. Dus waarschijnlijk ergens eind februari/begin maart.
[..]
Hoelang je van te voren moet beginnen met het plannen zou ik niet weten. Ik zelf weet nu zo'n 2 jaar dat ik dit wil dus heb inmiddels veel blogs gelezen van mensen die dezelfde kant op zijn gefietst. Sommige mensen wisten het pas heel kort van te voren dat ze zo'n reis wilden maken.
Qua visa zijn sommige landen wel vrij moeilijk en is het niet zeker of ik die uberhaupt krijg zoals bijvoorbeeld Turkmenistan. Momenteel krijgt volgens 50% van de aanvragers het visum niet zonder dat daar een reden voor is. Een pagina met veel informatie over visa voor Iran en de Stan-landen is: https://caravanistan.com/. Waarschijnlijk regel ik alle visa onderweg ergens omdat je vaak binnen 3 maanden na het verkrijgen van het visum ook in het land moet zijn.
Verder zijn een hoop inentingen aangeraden maar de meeste heb ik de afgelopen jaren inmiddels wel gehad. Van de week ga ik nog naar de GGD voor hopelijk een inenting voor Rabies. Dat zou iets meer tijd geven als je wel wordt gebeten door een hond en bovendien heb je dan een minder zeldzaam middel nodig als je de inenting hebt gehad.
Ik zag dat er ook veel discussie was over het trainen. Ik denk zelf dat het onverstandig is om volledig ongetrainend te beginnen aan zo'n tocht. Het zou misschien wel kunnen omdat je onderweg een soort van traint maar dan moet je in het begin wel hele kleine afstanden gaan fietsen.
Mijn plan is nu om zo'n 100km per week te fietsen op de racefiets of mountainbike. Meer zal ook niet gaan lukken ivm stage en werk. Je hoeft ook niet te trainen met bagage om te wennen aan het gewicht maar vooral wat kilometers maken is denk ik het belangrijkste. Ik denk dat ik in de winter misschien nog een weekendje ga fietsen om ook de spullen te testen als het heel koud is maar dat is een beetje afhankelijk van of ik daar tijd voor kan vinden.
Ik denk dat ik gemiddeld ongeveer 400km per week zal gaan fietsen. Waarschijnlijk zal dat in Europa op goede wegen wel wat meer zijn maar als ik ergens wat langer wil blijven dan kan dat ook.quote:Op maandag 26 augustus 2019 08:50 schreef Leonos het volgende:
Goed verhaal, wel zwaar test ritje.
Wil je in China ook elke dag +/- 110km gaan rijden?
Ja heb je gelijk in naast het visum van Turkmenistan is die van China ook vrij lastig te verkrijgen. Momenteel is de kans volgens mij het grootst als ik die aan ga vragen in Teheran. Voor dat visum moet je bijvoorbeeld ook bewijs hebben dat je het lang weer uitgaat. Dit kan je doen door bijvoorbeeld een nep vliegticket te kopen. Ook willen ze van elke nacht een hotelreservering zien.quote:Op maandag 26 augustus 2019 09:51 schreef polariteit het volgende:
Waar ik trouwens benieuwd naar ben: ik heb wel eens(meerdere malen) gelezen dat het in China niet echt gewaardeerd wordt om op eigen gelegenheid met eigen vervoer (auto, camper) rond te reizen en dat dit met een gids moet. Heb je dit al een beetje uitgezocht of dit voor fietsen ook geldt, of is dit sowieso geen probleem?
Nee voor China heb ik geen plan B, dat zie ik onderweg wel. Voor het visum van Turkmenistan heb ik wel een plan B, namelijk met de boot vanaf Baku naar Kazachstan de Caspische zee over.quote:Op maandag 26 augustus 2019 13:34 schreef polariteit het volgende:
Ok wellicht heb ik die verhalen idd gehoord over Tibet. Het verhaal is me dus deels bijgebleven
Ga je ook nog een plan B maken, voor het geval je China niet inkomt?
Vind ik een beetje lastig in te schatten, ook omdat ik de route niet exact weet. Het is me tijdens dit testweekje ook wel opgevallen dat je best veel water gebruikt op een dag. Hier is dat geen probleem want er zijn genoeg winkels en watertappunten of mensen in de tuin die je om water kunt vragen. Ik kwam deze site trouwens van de week tegen https://drinkwaterkaart.nl/waar-kan-ik-gratis-water-tappen/ Daar staan ook wel linkjes op naar andere landen. Misschien wel handig!quote:Op maandag 26 augustus 2019 21:16 schreef Schuifpui het volgende:
Nog een vraag dan maar:
Afgelopen zaterdag heb ik in de volle hitte een kleine 50km gefietst op een stadsfiets. Ik heb dan gewoon al 2 liter water nodig en dat voelt eigenlijk alsnog krap. Hoeveel plan je mee te nemen en wat zijn de langste stukken waar je verwacht geen water te kunnen krijgen? Naast drinken moet je natuurlijk ook nog koken, etc. Lijkt me nog best rap oplopen, zeker als je zoals ik normaal al veel water drinkt.
Ik ben afgelopen voorjaar in China geweest en het visum is niet heel lastig te krijgen, als je gewoon liegt. Dit is hoe ik het heb gedaan: ik heb het visum aangevraagd in Bangkok, dat bleek ook nog een stuk goedkoper (ambassade fee in Thailand is een stuk lager dan in NL).quote:Op maandag 26 augustus 2019 11:33 schreef KolonelBroodje het volgende:
Ja heb je gelijk in naast het visum van Turkmenistan is die van China ook vrij lastig te verkrijgen. Momenteel is de kans volgens mij het grootst als ik die aan ga vragen in Teheran. Voor dat visum moet je bijvoorbeeld ook bewijs hebben dat je het lang weer uitgaat. Dit kan je doen door bijvoorbeeld een nep vliegticket te kopen. Ook willen ze van elke nacht een hotelreservering zien.
Dankje, hier heb ik wel wat aan!quote:Op dinsdag 27 augustus 2019 11:44 schreef Miss.Demeanor het volgende:
[..]
Ik ben afgelopen voorjaar in China geweest en het visum is niet heel lastig te krijgen, als je gewoon liegt. Dit is hoe ik het heb gedaan: ik heb het visum aangevraagd in Bangkok, dat bleek ook nog een stuk goedkoper (ambassade fee in Thailand is een stuk lager dan in NL).
Je moet inderdaad een reisplan indienen, het mooie is dat het geen zak uitmaakt later of je je aan dat plan houdt. Ik wilde bijvoorbeeld over land (bus of trein) China weer uit en kon zo lang van te voren nog geen ticket kopen en dus niet bewijzen dat ik het land weer uit zou gaan, bovendien wist ik ook nog niet precies waar en wanneer ik het land uit wilde gaan.
Ik heb gewoon de allergoedkoopste vlucht gezocht 2 weken na mijn vlucht het land in. Mijn reisplan was alsvolgt:
- vlucht A China in (deze vlucht ging ik daadwerkelijk nemen)
- 2 weken fictieve planning waarbij ik als invulling van de dagen afwisselend 'shopping' en 'tourism' had opgeschreven, planning om tussen de steden met de trein te reizen en dat ik hier nog geen tickets voor had was geen probleem. Willekeurige hotels geboekt via booking.com die annuleringsmogelijkheid hadden. Vooral Xinjiang provincie niet noemen in je planning.
- vlucht B twee weken later China weer uit; vlucht die ik nooit van plan was te nemen
Na het visum heb ik alle geboekte hotels weer geannuleerd. Mijn werkelijke reis was heel anders, met andere vervoersmiddelen naar andere steden en duurde een maand (ik had een visum voor een maand). Toen ik het land weer uit ging was dat geen enkel probleem.
Waar je wel op moet letten is dat iedere nacht geregistreerd moet worden waar je verblijft. Hotels/hostels doen dit voor je, maar als je dus gaat kamperen of bij iemand blijft slapen moet je zelf naar het plaatselijke politiebureau om dat te regelen. Omdat hostels in China echt mega goedkoop kunnen zijn en de bureaucratie geen grapje is, heb ik dus steeds in hostels geslapen.
Eten koop ik meestal gewoon in de supermarkten/winkeltjes en/of op markten. In Azië zal ik waarschijnlijk veel meer op 'straat' eten aangezien je daar vaak voor ¤2 een prima avondmaaltijd kunt krijgen.quote:Ik vroeg me inderdaad ook af hoeveel eten en drinken je meeneemt? Want iedere dag al je maaltijden apart kopen tikt aan, maar eten meesjouwen is zwaar. Hoe heb je dat tijdens je proefritje gedaan?
Over water in China hoef je je dan weer geen zorgen te maken; bijna iedereen loopt met een thermos of fles rond en je kan zowat overal gratis gezuiverd water bijvullen. Maar goed je moet natuurlijk eerst nogal wat andere landen door waar het misschien niet zo makkelijk is. Dan lijkt me een lifestraw handig zodat je ieder water kan drinken.
Op de warmste stukken van mijn fietsvakanties dronk ik 10-12 liter per dag. Voor meerdere dagen meenemen in afgelegen gebieden met heet weer is nog niet zo eenvoudig.quote:Op maandag 26 augustus 2019 21:16 schreef Schuifpui het volgende:
Nog een vraag dan maar:
Afgelopen zaterdag heb ik in de volle hitte een kleine 50km gefietst op een stadsfiets. Ik heb dan gewoon al 2 liter water nodig en dat voelt eigenlijk alsnog krap. Hoeveel plan je mee te nemen en wat zijn de langste stukken waar je verwacht geen water te kunnen krijgen? Naast drinken moet je natuurlijk ook nog koken, etc. Lijkt me nog best rap oplopen, zeker als je zoals ik normaal al veel water drinkt.
Nu val ik even in. Dit kwam ik namelijk laatst tegen op een website, en ik denk dat het best wel nuttige informatie voor je kan zijn (over waarom je voor pasta moet gaan, en niet voor rijst).quote:Op woensdag 28 augustus 2019 19:01 schreef KolonelBroodje het volgende:
Afgelopen weekend had ik van te voren al voor 5/6 dagen avondeten gekocht, vooral pasta want dat weegt niet zoveel.
Interessant stukje, nooit zo stilgestaan bij rijstquote:Op woensdag 28 augustus 2019 21:14 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
Nu val ik even in. Dit kwam ik namelijk laatst tegen op een website, en ik denk dat het best wel nuttige informatie voor je kan zijn (over waarom je voor pasta moet gaan, en niet voor rijst).
http://www.fietsersafstap(...)fiets/onderweg/eten/
(heb even flink moeten terugzoeken, maar het was het waard)
Late reactie maar dankjewel! Scheelt dat ik heel erg van pasta houd en een stuk minder van rijstquote:Op woensdag 28 augustus 2019 21:14 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
Nu val ik even in. Dit kwam ik namelijk laatst tegen op een website, en ik denk dat het best wel nuttige informatie voor je kan zijn (over waarom je voor pasta moet gaan, en niet voor rijst).
http://www.fietsersafstap(...)fiets/onderweg/eten/
(heb even flink moeten terugzoeken, maar het was het waard)
Nice!quote:Op dinsdag 28 januari 2020 18:15 schreef KolonelBroodje het volgende:
Ik ben net afgestudeerd dus dat betekent dat ik definitief op 1 maart ga vertrekken!
Ja, dit dus! We kunnen toch wel je avontuur ergens volgen?!? Spannend, man!quote:Op dinsdag 28 januari 2020 18:17 schreef Farenji het volgende:
[..]
Nice!
Ga je een blog ofzo bijhouden?
SPOILER: linkje naar blogOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op dinsdag 28 januari 2020 18:21 schreef KolonelBroodje het volgende:
Ik zal hier natuurlijk af en toe wat posten maar ik heb inderdaad ook een blog!SPOILER: linkje naar blogOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Is dat zo?
Ik zal hier natuurlijk af en toe wat posten maar ik heb inderdaad ook een blog!Vietnam verhaal gelezenSPOILER: linkje naar blogOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Ik zal hier natuurlijk af en toe wat posten maar ik heb inderdaad ook een blog!Gebookmarked. Ik ga je volgen want dit is echt een bazenreis.SPOILER: linkje naar blogOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ja dat ga ik vergeten, dus ik hoop dat hier ook wat updates komenquote:Op dinsdag 28 januari 2020 19:13 schreef Farenji het volgende:
[..]
Gebookmarked. Ik ga je volgen want dit is echt een bazenreis.
Oh, goed idee!quote:Op dinsdag 28 januari 2020 19:13 schreef Farenji het volgende:
[..]
Gebookmarked. Ik ga je volgen want dit is echt een bazenreis.
Qua warmte in de zomermaanden heb je wel gelijk denk ik. Vooral Iran en Oezbekistan zullen erg warm zijn maar ik wil heel graag over de Pamir Highway en daar moet ik in de zomer zijn omdat het hele stukken boven de 4000 meter hoogte is.quote:Op maandag 3 februari 2020 21:37 schreef Blik het volgende:
Tof!
Wellicht al behandeld, maar waarom via het midden-oosten ipv bijv. Rusland? Qua warmte lijkt me die regio beter uit te houden in de zomermaanden?
Ik heb nog geen eindbestemming maar tot de grens is zo'n 12.000 kilometer. Voor de kerst weer thuis zijn zou ik wel leuk vinden dus waarschijnlijk een maandje of 9.quote:Op maandag 3 februari 2020 22:17 schreef fespo het volgende:
misschien lees ik er overheen, maar hoeveel km is het en hoe lang verwacht je er over te doen?
Ik neem aan dat dat ongesoigneerde rabobankshirt ritueel verbrand word als je wegrijd en je een knap shirtje aan heb?quote:Op donderdag 27 februari 2020 17:02 schreef KolonelBroodje het volgende:
Ik heb de tassen vandaag zo goed als ingepakt. Inclusief de fietstassen weegt het +/- 18kg. Hier komt nog wat gewicht van eten bij want dat had ik nog niet gekocht. Daarnaast heb ik mijn water en brandstoffles + brandstof niet mee gewogen. Dan kom ik op max 25kg schat ik. Er is nog genoeg ruimte in de tassen over voor het eten dus daar ben ik wel tevreden mee!
Dit gaat er allemaal mee:
[ afbeelding ]
Kleding
Wandelschoenen - Hier wil ik het eerste stuk in de winter mee fietsen omdat deze lekker warm zijn. In Tessaloniki komen mijn ouders me opzoeken en wissel ik deze waarschijnlijk in voor lichtere schoenen.
Helm
Regenjas
Regebroek
Fietsshirt lange mouwen (2x)
Fietsshirt korte mouwen (1x)
Afritsbroek
Thermobroek
Thermoshirt lange mouwen (2x)
Donsjas
Fietsbroek kort (2x)
Armstukken
Beenstukken (2x)
Buff
Muts
Winterhandschoenen
Warme trui
Tshirt korte mouw
Sokken (3x)
Onderbroeken (3x)
Zonnebril
Een kruik? Weet je dat zeker?quote:Slapen
Tent
Slaapzak
Lakenzak
Kussen
Slaapmat
Kruik
Waarom een kettingzweep en cassette sleutel? Dat is groot, zwaar en volgens mij volledig overbodig. Mocht je een nieuwe cassette nodig hebben zal je die toch bij een fietswinkel moeten halen.quote:Gereedschap/reservespul
Spaken (5x)
Spakenspanner
Missing link
Kettingpons
Tangetje voor de ketting
Kettingzweep
Casetteafnemer
Binnenband (3x)
Plakspullen voor binnenbanden
Plakspul voor slaapmat
Tape (Een meter of 4 om een pasje heen gewikkeld)
Tiewraps (stuk of 10)
Multitool
Zakmes
Kettingolie
Doek voor de ketting
Fietspomp
Ik mis hier nog een snijmes. Zelf heb ik een opinel mee voor het snijden van groente, worstjes, broodjes, stukken touw & everzwijnen voor boven het vuur.quote:Koken
Brandertje
Aansteker
Firesteel
Bestek
Bord
Pan
Koekenpan
Schuursponsje
Waterfilter
E-reader met een hoeveelheidboeken? Dan heb je 's avonds in de tent nog wat te doen.quote:Elektronica
Mobiel
Zonnepaneel
Powerbank
Oortjes
Gps
Wereldstekker
Opladers
Hoofdlamp
Heb je ook iets van norrit en diareeremmers mee? Ik zou sowieso kritisch kijken wat er in het EHBO setje zit, ik kan me voorstellen dat er dingen inzitten die je eigenlijk niet nodig hebt. En om dat nou (terug?) naar China te brengen...quote:Overig
Toiletspullen
EHBO setje
Pakje kaarten
Papieren (paspoort, gele boekje etc)
Portemonee
Slotje
Fietsslot
Zonnebrand
Malariapillen, paracetamols, hoogteziektepillen
Wc papier (staat niet op de foto)
Volgens mij was dat het wel zo'n beetje. Nog 3 dagen tot vertrek
| Forum Opties | |