Ik vraag me af of het vergelijkbaar is, vooral mentaal zal het denk ik heel anders zijn...quote:Op dinsdag 31 juli 2018 18:27 schreef KolonelBroodje het volgende:
[..]
Ja klopt, ik heb nog geen meerdaagse toch gemaakt. Heb hier het afgelopen half jaar helaas nog geen tijd voor gehad. Maar dat gaat absoluut van te voren gebeuren om zo te weten wat ik mis of wat wellicht overbodig is. Ik heb principe wel ervaring met meerdere dagen achter elkaar 100km+ fietsen maar op een racefiets is dat natuurlijk anders dan een volgepakte fiets.
Je kan gewoon 150 tot 200 km fietsen met bepakking. Ik ken zelfs iemand die 350 op een dag gedaan heeft.quote:Op dinsdag 31 juli 2018 18:30 schreef Mansjester het volgende:
[..]
Dat is wel iets om van tevoren te ervaren ja. Op de racefiets kan je nu nog een avondrondje van 100 km doen. Op trekkingsfiets ben je zo hele dag bezig,heel andere beleving.
Klopt,je doet er alleen veel langer over. Zeker als je de racefiets gewend bent is het wel iets om aan te wennen (Had ik in ieder geval)quote:Op dinsdag 31 juli 2018 20:02 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Je kan gewoon 150 tot 200 km fietsen met bepakking. Ik ken zelfs iemand die 350 op een dag gedaan heeft.
Eerlijk is eerlijk, wel wat minder dan TS meeheeft.
Ja ik ken ook mensen die 80km non stop kunnen hardlopen.quote:Op dinsdag 31 juli 2018 20:02 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Je kan gewoon 150 tot 200 km fietsen met bepakking. Ik ken zelfs iemand die 350 op een dag gedaan heeft.
Eerlijk is eerlijk, wel wat minder dan TS meeheeft.
Hij had er idd ook zo'n 14 uur over gedaan. Zelf zit ik met bagage ook rond rond de 25 per uur.quote:Op dinsdag 31 juli 2018 20:44 schreef Farenji het volgende:
[..]
Ja ik ken ook mensen die 80km non stop kunnen hardlopen.
Als je uitgaat van een gemiddelde van 25km/u (dat is nog best doortrappen, ook zonder bagage) dan zit je 14 uur op de fiets voor 350km. Dat is best wel extreem he. Je moet af en toe ook wat eten enzo.
Voor gewone mensen is 100km op een dag ook best een stuk. En met veel hoogteverschil of tegenwind moet je nog minder rekenen.
Omdat je meer rechtop zit vang je meer wind en krijg je sneller last van zadelpijn. Nog los van het extra gewicht. Met zadelpijn moet je sowieso rekening houden, zorg voor een goed ingereden zadel en goede fietsbroek.quote:Op dinsdag 31 juli 2018 20:07 schreef Mansjester het volgende:
[..]
Klopt,je doet er alleen veel langer over. Zeker als je de racefiets gewend bent is het wel iets om aan te wennen (Had ik in ieder geval)
Zeker. Gewoon blijven trappen,dan kom je er vanzelf. Bijna iedereen kan wel 80 km per dag fietsen. Dat is echt niet zo'n prestatie als sommige mensen denken. Je moet er alleen ook plezier in hebben.quote:Op dinsdag 31 juli 2018 20:10 schreef kaasplankje het volgende:
Ik heb een 24u race gereden met kolonelbroodje samen van 420km die hij op z'n 18e uitreed. Dus dat hij een ijzervreter is, is daarmee wel bewezen. Das wel wat anders dan zo'n uitdaging maar ik acht hem wel capabel.
Hard. Ik ongeveer 18 p/u in buitenland en max 20 p/u in Nederland ofzoquote:Op dinsdag 31 juli 2018 20:48 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Hij had er idd ook zo'n 14 uur over gedaan. Zelf zit ik met bagage ook rond rond de 25 per uur.
Racefiets met wat bepakking he?quote:Op dinsdag 31 juli 2018 20:54 schreef Mansjester het volgende:
[..]
Hard. Ik ongeveer 18 p/u in buitenland en max 20 p/u in Nederland ofzo
Toevallig postte hij daar onlangs over:quote:Op dinsdag 21 mei 2019 13:38 schreef Hi_flyer het volgende:
Nog een update van TS? Ikzelf hoop in 2021 een paar maanden op de fiets te stappen, maar heb nog geen idee waarheen. Wel al 27.000 km ervaring, dus vragen mag.
quote:Op zondag 19 mei 2019 14:41 schreef KolonelBroodje het volgende:
Mocht je dit van plan door willen zetten en je zoekt een reisgenoot... Stuur mij eens een berichtje
Vanaf februari (als ik ben afgestudeerd) wil ik naar China fietsen.
TRV / Op de fiets naar China
Zo kwam ik hier ookquote:Op dinsdag 21 mei 2019 13:51 schreef UIO_AMS het volgende:
[..]
Toevallig postte hij daar onlangs over:
[..]
Dit plan gaat zoals het nu lijkt nog steeds door! Het matje heb ik inmiddels een paar keer kunnen testen in Tanzania en Kenia. Na een paar dagen was die al lek door een doorntje op de Serengetti. Kan natuurlijk domme pech zijn geweest want het doorntje lag waarschijnlijk in de tent. Volgende keer dus goed oppassen dat ik niks meeneem naar binnen.quote:Op dinsdag 21 mei 2019 14:27 schreef SeLang het volgende:
Ah, leuk! Ik hoop dat dit plan nog doorgaat en ik kijk nu al uit naar je verslag!
Even een korte update op de informatie die ik eerder postte:
1) Eerder sprak ik mijn twijfel uit of jouw NeoAir XTherm niet te warm zou zijn in warme condities. Op dat moment had ik alleen nog maar ervaring met de NeoAir Xlite. Inmiddels heb ik de Pacific Crest Trail gecompleteerd en toen had ik ook de warmere NeoAir Xtherm mee. Ik kan je nu zeggen dat ik hem niet te warm vond aan het begin van de avond als het nog warm was in de woestijn, dus dit is voor mij geen punt van zorg meer. Verder is dat ding gedurende die 5 maanden niet lek gegaan.
2) Mijn Suntactics sCharger-5 zonnepaneel + 10.000mAh powerbank bleek voldoende om 5 maanden lang nooit in town te hoeven opladen. Maar de PCT is natuurlijk ook exceptioneel zonnig. Als je regelmatig (zeg 1x per week) in een plaatsje bent zou ik jou nog steeds adviseren om gewoon voor een dikke powerbank te gaan. Tegenwoordig heb je er die extreem snel kunnen opladen. Dat is goedkoper, makkelijker en minder complex.
Leuk!! Waar zijn je eerdere fietsreizen heen gegaan?quote:Op dinsdag 21 mei 2019 13:38 schreef Hi_flyer het volgende:
Nog een update van TS? Ikzelf hoop in 2021 een paar maanden op de fiets te stappen, maar heb nog geen idee waarheen. Wel al 27.000 km ervaring, dus vragen mag.
Die savannes zijn ook link want overal liggen doornen van Acacia's. Ik heb die daar zelfs dwars door mijn dikke schoenzool heen gehad! Maar in Arizona heb ik ook zonder problemen tussen cactussen gekampeerd. Als je in zo'n gebied kampeert moet je altijd zorgvuldig met je hand eerst het hele grondoppervlak testen voordat je daar je tent neerzet en/of matrasje neerlegt.quote:Op dinsdag 21 mei 2019 15:28 schreef KolonelBroodje het volgende:
[..]
Dit plan gaat zoals het nu lijkt nog steeds door! Het matje heb ik inmiddels een paar keer kunnen testen in Tanzania en Kenia. Na een paar dagen was die al lek door een doorntje op de Serengetti. Kan natuurlijk domme pech zijn geweest want het doorntje lag waarschijnlijk in de tent. Volgende keer dus goed oppassen dat ik niks meeneem naar binnen.
Ik gebruik 99% van de tijd de piezo die op mijn brandertje zit en als backup heb ik een aansteker, waarvan je in principe alleen maar het vuursteentje nodig hebt (een vonkje is genoeg). Die 1% is als dat ding kletsnat is, dan weigert de piezo soms.quote:Qua spullen heb ik het meeste inmiddels wel. Maar nog geen powerbank en/of zonnepaneel. Daar ga ik binnenkort even naar kijken. Ik ben wel benieuwd hoe jij trouwens vuur maakt, heb je alleen een aansteker o.i.d mee of ook nog een backup?
De kwaliteit van donzen dingen (jassen, slaapzakken) valt of staat met de kwaliteit van het dons. Hogere kwaliteit dons is sterker comprimeerbaar/ zet meer uit en is dus lichter en compacter voor dezelfde warmte. Maar hoge kwaliteit dons is duur.quote:Kleding moet nog wel het één en ander aangeschaft worden. Momenteel ben ik nog een paar dagen in Vietnam en wil ik denk ik hier nog even kijken voor een dons jas. Heb ze hier al veel zien hangen en ze zijn hier een stuk goedkoper. Qua kwaliteit zal het denk ik niet veel schelen maar dat moet ik nog even zien.
Ik zou zeker even een trial-run doen en dat kan prima dicht bij huis. Daar komen toch altijd nog wat dingetjes uit zo'n eerste keer en nu heb je nog tijd om dat te fixen.quote:Dan het fietsen zelf... Ik heb nog steeds geen meerdaagse toch gemaakt maar ben dit in de zomervakantie wel van plan. Niet perse heel ver, waarschijnlijk gewoon in NL of de Ardennen ofzo maar dat moet ver genoeg zijn om een beetje te ervaren hoe het is en om te kijken wat ik nog mis of anders moet.
Ik zou zeker een keer proberen om een week weg te gaan. Jezelf even goed belasten zodat je weet hoe dat voelt.quote:Op dinsdag 21 mei 2019 15:28 schreef KolonelBroodje het volgende:
[..]
Dit plan gaat zoals het nu lijkt nog steeds door! Het matje heb ik inmiddels een paar keer kunnen testen in Tanzania en Kenia. Na een paar dagen was die al lek door een doorntje op de Serengetti. Kan natuurlijk domme pech zijn geweest want het doorntje lag waarschijnlijk in de tent. Volgende keer dus goed oppassen dat ik niks meeneem naar binnen.
Qua spullen heb ik het meeste inmiddels wel. Maar nog geen powerbank en/of zonnepaneel. Daar ga ik binnenkort even naar kijken. Ik ben wel benieuwd hoe jij trouwens vuur maakt, heb je alleen een aansteker o.i.d mee of ook nog een backup?
Kleding moet nog wel het één en ander aangeschaft worden. Momenteel ben ik nog een paar dagen in Vietnam en wil ik denk ik hier nog even kijken voor een dons jas. Heb ze hier al veel zien hangen en ze zijn hier een stuk goedkoper. Qua kwaliteit zal het denk ik niet veel schelen maar dat moet ik nog even zien.
Dan het fietsen zelf... Ik heb nog steeds geen meerdaagse toch gemaakt maar ben dit in de zomervakantie wel van plan. Niet perse heel ver, waarschijnlijk gewoon in NL of de Ardennen ofzo maar dat moet ver genoeg zijn om een beetje te ervaren hoe het is en om te kijken wat ik nog mis of anders moet.
[..]
Leuk!! Waar zijn je eerdere fietsreizen heen gegaan?
Bijna uitsluitend in Europa, behalve een keer een tocht van twee maanden naar Marokko. Heel veel Spanje vooral, wat mij betreft het ideale fietsvakantieland. Verder heb ik goede herinneringen aan de Balkan, alhoewel mijn fiets het daar lelijk liet afweten door (achteraf) een kleinigheidje.quote:Op dinsdag 21 mei 2019 15:28 schreef KolonelBroodje het volgende:
[..]
Leuk!! Waar zijn je eerdere fietsreizen heen gegaan?
Met dagelijks 20 km fietsen heb je genoeg basisconditie om ook de bergen door te komen (aannemende dat je nog jong bent.) Met 1 versnelling is dat alleen onverstandig en zou ik het lekker bij een tochtje langs de Rijn naar Basel houden. genoeg moois te zien, makkelijk overnachtingen te vinden, veel cultuur en als je het niks vindt, ben je zo weer thuis.quote:Op zaterdag 22 juni 2019 18:56 schreef borbit het volgende:
Tof topic. Wat is een leuke toch voor iemand zonder veel fietservaring? (fiets 5 keer per week een kleine 10 km naar werk en terug hetzelfde). Ik wil zo 2 max 2 weken weg zijn. Liefst niet teveel hoogte verschil want ik heb maar 1 versnelling.
Er heeft hier iemand een keer de hele Nederlandse grens langsgereden. Was een flink eindje. Zou zoiets iets kunnen zijn?quote:Op zaterdag 22 juni 2019 18:56 schreef borbit het volgende:
Tof topic. Wat is een leuke toch voor iemand zonder veel fietservaring? (fiets 5 keer per week een kleine 10 km naar werk en terug hetzelfde). Ik wil zo 2 max 2 weken weg zijn. Liefst niet teveel hoogte verschil want ik heb maar 1 versnelling.
Ja dat was ik. Ronde van Nederland is zeker heel tof maar met maar 1 versnelling ga je denk ik wel redelijk stuk op de veluwe en sommige hellingen in de duinen.quote:Op zaterdag 22 juni 2019 22:22 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
Er heeft hier iemand een keer de hele Nederlandse grens langsgereden. Was een flink eindje. Zou zoiets iets kunnen zijn?
Zou ik niet doen, ik zou een stukje omrijden via Duitsland, Tjechië, Slowakijke, Hongarije, Romenië, Servië, Bulgarije, Turkije, Georgië, Azerbeidzjan, Iran, Afghanistan, Pakistan, Inda, Bangladesh, Bhutan. Ik spreek namelijk geen Russisch.quote:
Maar je spreekt natuurlijk wel al die talen van de andere landen die je noemt.quote:Op zondag 23 juni 2019 08:21 schreef marzman het volgende:
[..]
Zou ik niet doen, ik zou een stukje omrijden via Duitsland, Tjechië, Slowakijke, Hongarije, Romenië, Servië, Bulgarije, Turkije, Georgië, Azerbeidzjan, Iran, Afghanistan, Pakistan, Inda, Bangladesh, Bhutan. Ik spreek namelijk geen Russisch.
Oeps, dan wordt dag twee tot vijf ook al niet veel meer. Mijn stelling is altijd dat je de eerste paar dagen ver onder je kunnen moet blijven anders ben je heel lang met herstel bezig.quote:Op woensdag 21 augustus 2019 22:47 schreef kanovinnie het volgende:
en nauwelijks getraind waren stonden ze na 1 dag al stil op 30 km van huis. Ze konden allebei niet meer.
Trainen kun je ook best tijdens het begin van je reis doen. Zolang je niet te ver over je grenzen gaat (waardoor je bijv je knieen kapotfietst) is het verbazingwekkend hoe snel je went aan lang en veel fietsen. Maar dan moet je reisschema daar ook ruimte voor bieden natuurlijk.quote:Op woensdag 21 augustus 2019 22:47 schreef kanovinnie het volgende:
Ik zou vooral even zorgen dat je enigzins getraind bent. Want als jij koud op die fiets stapt gaat het sowieso fout. Dat heb ik ook gezien bij kennissen die wel even de wereld rond gingen fietsen. Goede voorbereiding qua materiaal, maar doordat ze veels te veel mee hadden en nauwelijks getraind waren stonden ze na 1 dag al stil op 30 km van huis. Ze konden allebei niet meer.
Ja dat kan. Maar r zijn maar weinig mensen die aan het begin van een lange reis bereid zijn te stoppen na slechts anderhalf uur of zo. Dan blijft er gewoon te veel dag over. Het is gewoon handiger en slimmer om de maanden ervoor alvast wat te fietsen zodat je het de eerste dagen zeker vier of vijf uur vol kan houden zonder dat je er te moe van wordt.quote:Op vrijdag 23 augustus 2019 15:03 schreef Farenji het volgende:
[..]
Trainen kun je ook best tijdens het begin van je reis doen. Zolang je niet te ver over je grenzen gaat (waardoor je bijv je knieen kapotfietst) is het verbazingwekkend hoe snel je went aan lang en veel fietsen. Maar dan moet je reisschema daar ook ruimte voor bieden natuurlijk.
Als je echt maar anderhalf uur kan fietsen en dan de hele rest van de dag kapot bent, dan is wel echt wat aan de hand he. Je kan best heel rustig aan doorrollen met 10km per uur, en elk uur een flinke pauze nemen. Dat houdt iedereen wel vol. En de volgende dag haal je misschien wel 11km/uur.quote:Op vrijdag 23 augustus 2019 15:12 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Ja dat kan. Maar r zijn maar weinig mensen die aan het begin van een lange reis bereid zijn te stoppen na slechts anderhalf uur of zo. Dan blijft er gewoon te veel dag over. Het is gewoon handiger en slimmer om de maanden ervoor alvast wat te fietsen zodat je het de eerste dagen zeker vier of vijf uur vol kan houden zonder dat je er te moe van wordt.
Je bent knettergek als je zo gaat beginnen.quote:Op vrijdag 23 augustus 2019 15:18 schreef Farenji het volgende:
[..]
Als je echt maar anderhalf uur kan fietsen en dan de hele rest van de dag kapot bent, dan is wel echt wat aan de hand he. Je kan best heel rustig aan doorrollen met 10km per uur, en elk uur een flinke pauze nemen. Dat houdt iedereen wel vol. En de volgende dag haal je misschien wel 11km/uur.
Als je het van te voren incalculeert, waarom? Als je gaat trainen voor de marathon begin je toch ook niet met 42km?quote:Op vrijdag 23 augustus 2019 15:22 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Je bent knettergek als je zo gaat beginnen.
Ongetraind zou ik ook niet beginnen, maar ik zou ook niet exact weten hoe ik hiervoor zou moeten trainen. Langzaamaan de afstand en het gewicht opvoeren?quote:Op vrijdag 23 augustus 2019 15:22 schreef kanovinnie het volgende:
Je bent knettergek als je zo gaat beginnen.
Gewicht hoeft geeneens als je 't mij vraagt. Je moet je van te voren bedenken hoeveel uur je op een dag wilt fietsen. Want zeker in het buitenland gaat het niet alleen om het aantal km. Hoogtemeters spelen een grote rol. En wind. En hoeveel dagen na elkaar. En hoe lang je rust neemt tussendoor.quote:Op vrijdag 23 augustus 2019 15:29 schreef UIO_AMS het volgende:
[..]
Ongetraind zou ik ook niet beginnen, maar ik zou ook niet exact weten hoe ik hiervoor zou moeten trainen. Langzaamaan de afstand en het gewicht opvoeren?
Het is gewoon zonde van je tijd. Tijd die je ook kan besteden aan mooie tochten. Maar in plaats daarvan hobbel je met 10 km over de weg. Ook nog eens gevaarlijk als je 't mij vraagt.quote:Op vrijdag 23 augustus 2019 15:27 schreef Farenji het volgende:
[..]
Als je het van te voren incalculeert, waarom? Als je gaat trainen voor de marathon begin je toch ook niet met 42km?
Neem je de snelle route via Kampen, of de mooie route via Zwolle?quote:Op vrijdag 23 augustus 2019 16:27 schreef KolonelBroodje het volgende:
Ik ben nu in Zeewolde (5e dag) en verwacht morgen weer thuis te zijn, alles gaat goed en het weer kon niet beter! De dag afstanden die ik steeds fiets zijn zo tussen de 90km en 140km met als uitschieter waarschijnlijk vandaag van +/- 200km richting Meppel. Als ik thuis ben zal ik wel even verder reageren en een verslagje posten.
Cool! Benieuwd naar je verslagje.quote:Op vrijdag 23 augustus 2019 16:27 schreef KolonelBroodje het volgende:
Ik ben nu in Zeewolde (5e dag) en verwacht morgen weer thuis te zijn, alles gaat goed en het weer kon niet beter! De dag afstanden die ik steeds fiets zijn zo tussen de 90km en 140km met als uitschieter waarschijnlijk vandaag van +/- 200km richting Meppel. Als ik thuis ben zal ik wel even verder reageren en een verslagje posten.
Ja he? En dat je misschien wat meer technische kennis moet hebben (je krijgt onherroepelijk een keer een lekke band).quote:Op vrijdag 23 augustus 2019 21:40 schreef polariteit het volgende:
Leuk dit topic weer tegen te komen. Ben benieuwd naar het verslag van KolonelBroodje van zijn huidige tochtje
Moet bekennen dat ik de laatste maand ook stiekem zit te kijken om een goede fiets aan te schaffen om ermee op reis te gaan. Lijkt me vergelijkbaar met lange hikes maken, behalve dat je een grotere actieradius hebt
Als trainen net zo werkt als bij trainen voor een vierdaagse, dan ben ik het er niet mee eens. Je hebt langere tijd nodig om tot een gedegen opbouw van je spieren te komen, en in rust gebeurt ook een hoop. Liever een half jaar lang rustig opbouwen, dan rustig aan beginnen met zo'n fietstocht. Je lichaam is anders helemaal geen herstel gewend, en dat moet je wel opbreken.quote:Op vrijdag 23 augustus 2019 15:03 schreef Farenji het volgende:
[..]
Trainen kun je ook best tijdens het begin van je reis doen. Zolang je niet te ver over je grenzen gaat (waardoor je bijv je knieen kapotfietst) is het verbazingwekkend hoe snel je went aan lang en veel fietsen. Maar dan moet je reisschema daar ook ruimte voor bieden natuurlijk.
Wat je zegt klopt maar fietsen is wel wel minder belastend dan lopen. Zeker als je het over toerfietsen hebt en al helemaal over beetje vlakke wegen. Wielrennen door de bergen of off road biken door de modder is natuurlijk een heel ander verhaal. Bij toerfietsen over goede wegen waar de snelheid minder belangrijk is en het vooral om de duur gaat, krijg je waarschijnlijk eerder last van zadelpijn dan van spieren die overbelast zijn. Zadelpijn kan wel echt heel naar zijn en ook zeker wel een "show stopper". Maar is ook makkelijker te voorkomen door een goede broek en zadel. Uiteindelijk gaat het om de gewenning van lang op de fiets zitten, dat komt vanzelf wel en best snel ook, en wat vooral heel belangrijk is om heel goed te eten, dan hou je het echt wel vol, ook met niet zo veel fietservaring.quote:Op zaterdag 24 augustus 2019 00:18 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
Als trainen net zo werkt als bij trainen voor een vierdaagse, dan ben ik het er niet mee eens. Je hebt langere tijd nodig om tot een gedegen opbouw van je spieren te komen, en in rust gebeurt ook een hoop. Liever een half jaar lang rustig opbouwen, dan rustig aan beginnen met zo'n fietstocht. Je lichaam is anders helemaal geen herstel gewend, en dat moet je wel opbreken.
Voor de training van de vierdaagse begon ik ook met maar 5km, langzaam met stappen van 5km opgebouwd (elke twee weken lopen). Meest bizarre vond ik te merken dat ik mijn eerste trainings40km echt zwaar vond, en dat ik daarna 2x 30 liep, en dat ook (nog) zwaar(der) vond, en nog weer twee weken later opnieuw 40 liep, en ik toen dacht : als het moet loop ik er nog wel 10 bij. Dat is trainen, dat is opbouw. Ook rust geven, spieren de tijd gunnen om aan te sterken, om een bepaalde basis te hebben. En dat doe je door dit soort trainingsrondjes in Nederland.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Somebody that I used to know
quote:Op zondag 25 augustus 2019 16:09 schreef Postbus100 het volgende:
Leuk! Dat is geen zuinig testritjeSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Klopt!
Vanaf volgende week begin ik met mijn afstudeerstage. Als het goed is ben ik dan in februari afgestudeerd en zodra ik hoor dat ik ben geslaagd denk ik een weekje later weg te gaan. Dus waarschijnlijk ergens eind februari/begin maart.quote:Op zondag 25 augustus 2019 18:25 schreef Smallish het volgende:
Leuk verslag en stevig voornemen, die trip naar China! Heb je al een idee van het tijdstip van vertrek?Hoelang je van te voren moet beginnen met het plannen zou ik niet weten. Ik zelf weet nu zo'n 2 jaar dat ik dit wil dus heb inmiddels veel blogs gelezen van mensen die dezelfde kant op zijn gefietst. Sommige mensen wisten het pas heel kort van te voren dat ze zo'n reis wilden maken.quote:Op woensdag 21 augustus 2019 22:27 schreef Schuifpui het volgende:
Hoe staat het ermee? Al een proeftocht gemaakt?
Ik vraag me af hoelang van te voren je zou moeten beginnen met het plannen van zo'n reis. Uiteraard moet je je uitrusting bijelkaar zoeken en testen en je route plannen. Komt er verder nog veel bij kijken qua visums en andere regelzaken?
Mis wat uitdaging en een doel in m'n werkende leven. Ik zit er steeds vaker aan te denken om ook zoiets te gaan doen. Een paar jaar terug was er iemand op de radio die onderweg was naar Singapore, dat zou mijn doel ook worden denk ik.
Qua visa zijn sommige landen wel vrij moeilijk en is het niet zeker of ik die uberhaupt krijg zoals bijvoorbeeld Turkmenistan. Momenteel krijgt volgens 50% van de aanvragers het visum niet zonder dat daar een reden voor is. Een pagina met veel informatie over visa voor Iran en de Stan-landen is: https://caravanistan.com/. Waarschijnlijk regel ik alle visa onderweg ergens omdat je vaak binnen 3 maanden na het verkrijgen van het visum ook in het land moet zijn.
Verder zijn een hoop inentingen aangeraden maar de meeste heb ik de afgelopen jaren inmiddels wel gehad. Van de week ga ik nog naar de GGD voor hopelijk een inenting voor Rabies. Dat zou iets meer tijd geven als je wel wordt gebeten door een hond en bovendien heb je dan een minder zeldzaam middel nodig als je de inenting hebt gehad.
Ik zag dat er ook veel discussie was over het trainen. Ik denk zelf dat het onverstandig is om volledig ongetrainend te beginnen aan zo'n tocht. Het zou misschien wel kunnen omdat je onderweg een soort van traint maar dan moet je in het begin wel hele kleine afstanden gaan fietsen.
Mijn plan is nu om zo'n 100km per week te fietsen op de racefiets of mountainbike. Meer zal ook niet gaan lukken ivm stage en werk. Je hoeft ook niet te trainen met bagage om te wennen aan het gewicht maar vooral wat kilometers maken is denk ik het belangrijkste. Ik denk dat ik in de winter misschien nog een weekendje ga fietsen om ook de spullen te testen als het heel koud is maar dat is een beetje afhankelijk van of ik daar tijd voor kan vinden.
Gelukkig, klopt mijn geografische kennis nog een beetjequote:
Oké, 2020 dus. Spannend man. Dapper en veel mensen volgen je! Heel veel succes!quote:Op zondag 25 augustus 2019 21:20 schreef KolonelBroodje het volgende:
[..]Klopt!
[..]
Vanaf volgende week begin ik met mijn afstudeerstage. Als het goed is ben ik dan in februari afgestudeerd en zodra ik hoor dat ik ben geslaagd denk ik een weekje later weg te gaan. Dus waarschijnlijk ergens eind februari/begin maart.
[..]
Hoelang je van te voren moet beginnen met het plannen zou ik niet weten. Ik zelf weet nu zo'n 2 jaar dat ik dit wil dus heb inmiddels veel blogs gelezen van mensen die dezelfde kant op zijn gefietst. Sommige mensen wisten het pas heel kort van te voren dat ze zo'n reis wilden maken.
Qua visa zijn sommige landen wel vrij moeilijk en is het niet zeker of ik die uberhaupt krijg zoals bijvoorbeeld Turkmenistan. Momenteel krijgt volgens 50% van de aanvragers het visum niet zonder dat daar een reden voor is. Een pagina met veel informatie over visa voor Iran en de Stan-landen is: https://caravanistan.com/. Waarschijnlijk regel ik alle visa onderweg ergens omdat je vaak binnen 3 maanden na het verkrijgen van het visum ook in het land moet zijn.
Verder zijn een hoop inentingen aangeraden maar de meeste heb ik de afgelopen jaren inmiddels wel gehad. Van de week ga ik nog naar de GGD voor hopelijk een inenting voor Rabies. Dat zou iets meer tijd geven als je wel wordt gebeten door een hond en bovendien heb je dan een minder zeldzaam middel nodig als je de inenting hebt gehad.
Ik zag dat er ook veel discussie was over het trainen. Ik denk zelf dat het onverstandig is om volledig ongetrainend te beginnen aan zo'n tocht. Het zou misschien wel kunnen omdat je onderweg een soort van traint maar dan moet je in het begin wel hele kleine afstanden gaan fietsen.
Mijn plan is nu om zo'n 100km per week te fietsen op de racefiets of mountainbike. Meer zal ook niet gaan lukken ivm stage en werk. Je hoeft ook niet te trainen met bagage om te wennen aan het gewicht maar vooral wat kilometers maken is denk ik het belangrijkste. Ik denk dat ik in de winter misschien nog een weekendje ga fietsen om ook de spullen te testen als het heel koud is maar dat is een beetje afhankelijk van of ik daar tijd voor kan vinden.
Ik denk dat ik gemiddeld ongeveer 400km per week zal gaan fietsen. Waarschijnlijk zal dat in Europa op goede wegen wel wat meer zijn maar als ik ergens wat langer wil blijven dan kan dat ook.quote:Op maandag 26 augustus 2019 08:50 schreef Leonos het volgende:
Goed verhaal, wel zwaar test ritje.
Wil je in China ook elke dag +/- 110km gaan rijden?
Ja heb je gelijk in naast het visum van Turkmenistan is die van China ook vrij lastig te verkrijgen. Momenteel is de kans volgens mij het grootst als ik die aan ga vragen in Teheran. Voor dat visum moet je bijvoorbeeld ook bewijs hebben dat je het lang weer uitgaat. Dit kan je doen door bijvoorbeeld een nep vliegticket te kopen. Ook willen ze van elke nacht een hotelreservering zien.quote:Op maandag 26 augustus 2019 09:51 schreef polariteit het volgende:
Waar ik trouwens benieuwd naar ben: ik heb wel eens(meerdere malen) gelezen dat het in China niet echt gewaardeerd wordt om op eigen gelegenheid met eigen vervoer (auto, camper) rond te reizen en dat dit met een gids moet. Heb je dit al een beetje uitgezocht of dit voor fietsen ook geldt, of is dit sowieso geen probleem?
Nee voor China heb ik geen plan B, dat zie ik onderweg wel. Voor het visum van Turkmenistan heb ik wel een plan B, namelijk met de boot vanaf Baku naar Kazachstan de Caspische zee over.quote:Op maandag 26 augustus 2019 13:34 schreef polariteit het volgende:
Ok wellicht heb ik die verhalen idd gehoord over Tibet. Het verhaal is me dus deels bijgebleven
Ga je ook nog een plan B maken, voor het geval je China niet inkomt?
Vind ik een beetje lastig in te schatten, ook omdat ik de route niet exact weet. Het is me tijdens dit testweekje ook wel opgevallen dat je best veel water gebruikt op een dag. Hier is dat geen probleem want er zijn genoeg winkels en watertappunten of mensen in de tuin die je om water kunt vragen. Ik kwam deze site trouwens van de week tegen https://drinkwaterkaart.nl/waar-kan-ik-gratis-water-tappen/ Daar staan ook wel linkjes op naar andere landen. Misschien wel handig!quote:Op maandag 26 augustus 2019 21:16 schreef Schuifpui het volgende:
Nog een vraag dan maar:
Afgelopen zaterdag heb ik in de volle hitte een kleine 50km gefietst op een stadsfiets. Ik heb dan gewoon al 2 liter water nodig en dat voelt eigenlijk alsnog krap. Hoeveel plan je mee te nemen en wat zijn de langste stukken waar je verwacht geen water te kunnen krijgen? Naast drinken moet je natuurlijk ook nog koken, etc. Lijkt me nog best rap oplopen, zeker als je zoals ik normaal al veel water drinkt.
Ik ben afgelopen voorjaar in China geweest en het visum is niet heel lastig te krijgen, als je gewoon liegt. Dit is hoe ik het heb gedaan: ik heb het visum aangevraagd in Bangkok, dat bleek ook nog een stuk goedkoper (ambassade fee in Thailand is een stuk lager dan in NL).quote:Op maandag 26 augustus 2019 11:33 schreef KolonelBroodje het volgende:
Ja heb je gelijk in naast het visum van Turkmenistan is die van China ook vrij lastig te verkrijgen. Momenteel is de kans volgens mij het grootst als ik die aan ga vragen in Teheran. Voor dat visum moet je bijvoorbeeld ook bewijs hebben dat je het lang weer uitgaat. Dit kan je doen door bijvoorbeeld een nep vliegticket te kopen. Ook willen ze van elke nacht een hotelreservering zien.
Dankje, hier heb ik wel wat aan!quote:Op dinsdag 27 augustus 2019 11:44 schreef Miss.Demeanor het volgende:
[..]
Ik ben afgelopen voorjaar in China geweest en het visum is niet heel lastig te krijgen, als je gewoon liegt. Dit is hoe ik het heb gedaan: ik heb het visum aangevraagd in Bangkok, dat bleek ook nog een stuk goedkoper (ambassade fee in Thailand is een stuk lager dan in NL).
Je moet inderdaad een reisplan indienen, het mooie is dat het geen zak uitmaakt later of je je aan dat plan houdt. Ik wilde bijvoorbeeld over land (bus of trein) China weer uit en kon zo lang van te voren nog geen ticket kopen en dus niet bewijzen dat ik het land weer uit zou gaan, bovendien wist ik ook nog niet precies waar en wanneer ik het land uit wilde gaan.
Ik heb gewoon de allergoedkoopste vlucht gezocht 2 weken na mijn vlucht het land in. Mijn reisplan was alsvolgt:
- vlucht A China in (deze vlucht ging ik daadwerkelijk nemen)
- 2 weken fictieve planning waarbij ik als invulling van de dagen afwisselend 'shopping' en 'tourism' had opgeschreven, planning om tussen de steden met de trein te reizen en dat ik hier nog geen tickets voor had was geen probleem. Willekeurige hotels geboekt via booking.com die annuleringsmogelijkheid hadden. Vooral Xinjiang provincie niet noemen in je planning.
- vlucht B twee weken later China weer uit; vlucht die ik nooit van plan was te nemen
Na het visum heb ik alle geboekte hotels weer geannuleerd. Mijn werkelijke reis was heel anders, met andere vervoersmiddelen naar andere steden en duurde een maand (ik had een visum voor een maand). Toen ik het land weer uit ging was dat geen enkel probleem.
Waar je wel op moet letten is dat iedere nacht geregistreerd moet worden waar je verblijft. Hotels/hostels doen dit voor je, maar als je dus gaat kamperen of bij iemand blijft slapen moet je zelf naar het plaatselijke politiebureau om dat te regelen. Omdat hostels in China echt mega goedkoop kunnen zijn en de bureaucratie geen grapje is, heb ik dus steeds in hostels geslapen.
Eten koop ik meestal gewoon in de supermarkten/winkeltjes en/of op markten. In Azië zal ik waarschijnlijk veel meer op 'straat' eten aangezien je daar vaak voor ¤2 een prima avondmaaltijd kunt krijgen.quote:Ik vroeg me inderdaad ook af hoeveel eten en drinken je meeneemt? Want iedere dag al je maaltijden apart kopen tikt aan, maar eten meesjouwen is zwaar. Hoe heb je dat tijdens je proefritje gedaan?
Over water in China hoef je je dan weer geen zorgen te maken; bijna iedereen loopt met een thermos of fles rond en je kan zowat overal gratis gezuiverd water bijvullen. Maar goed je moet natuurlijk eerst nogal wat andere landen door waar het misschien niet zo makkelijk is. Dan lijkt me een lifestraw handig zodat je ieder water kan drinken.
Op de warmste stukken van mijn fietsvakanties dronk ik 10-12 liter per dag. Voor meerdere dagen meenemen in afgelegen gebieden met heet weer is nog niet zo eenvoudig.quote:Op maandag 26 augustus 2019 21:16 schreef Schuifpui het volgende:
Nog een vraag dan maar:
Afgelopen zaterdag heb ik in de volle hitte een kleine 50km gefietst op een stadsfiets. Ik heb dan gewoon al 2 liter water nodig en dat voelt eigenlijk alsnog krap. Hoeveel plan je mee te nemen en wat zijn de langste stukken waar je verwacht geen water te kunnen krijgen? Naast drinken moet je natuurlijk ook nog koken, etc. Lijkt me nog best rap oplopen, zeker als je zoals ik normaal al veel water drinkt.
Nu val ik even in. Dit kwam ik namelijk laatst tegen op een website, en ik denk dat het best wel nuttige informatie voor je kan zijn (over waarom je voor pasta moet gaan, en niet voor rijst).quote:Op woensdag 28 augustus 2019 19:01 schreef KolonelBroodje het volgende:
Afgelopen weekend had ik van te voren al voor 5/6 dagen avondeten gekocht, vooral pasta want dat weegt niet zoveel.
Interessant stukje, nooit zo stilgestaan bij rijstquote:Op woensdag 28 augustus 2019 21:14 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
Nu val ik even in. Dit kwam ik namelijk laatst tegen op een website, en ik denk dat het best wel nuttige informatie voor je kan zijn (over waarom je voor pasta moet gaan, en niet voor rijst).
http://www.fietsersafstap(...)fiets/onderweg/eten/
(heb even flink moeten terugzoeken, maar het was het waard)
Late reactie maar dankjewel! Scheelt dat ik heel erg van pasta houd en een stuk minder van rijstquote:Op woensdag 28 augustus 2019 21:14 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
Nu val ik even in. Dit kwam ik namelijk laatst tegen op een website, en ik denk dat het best wel nuttige informatie voor je kan zijn (over waarom je voor pasta moet gaan, en niet voor rijst).
http://www.fietsersafstap(...)fiets/onderweg/eten/
(heb even flink moeten terugzoeken, maar het was het waard)
Nice!quote:Op dinsdag 28 januari 2020 18:15 schreef KolonelBroodje het volgende:
Ik ben net afgestudeerd dus dat betekent dat ik definitief op 1 maart ga vertrekken!
Ja, dit dus! We kunnen toch wel je avontuur ergens volgen?!? Spannend, man!quote:Op dinsdag 28 januari 2020 18:17 schreef Farenji het volgende:
[..]
Nice!
Ga je een blog ofzo bijhouden?
SPOILER: linkje naar blogOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op dinsdag 28 januari 2020 18:21 schreef KolonelBroodje het volgende:
Ik zal hier natuurlijk af en toe wat posten maar ik heb inderdaad ook een blog!SPOILER: linkje naar blogOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Is dat zo?
quote:Op dinsdag 28 januari 2020 18:21 schreef KolonelBroodje het volgende:
Ik zal hier natuurlijk af en toe wat posten maar ik heb inderdaad ook een blog!Vietnam verhaal gelezenSPOILER: linkje naar blogOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
quote:Op dinsdag 28 januari 2020 18:21 schreef KolonelBroodje het volgende:
Ik zal hier natuurlijk af en toe wat posten maar ik heb inderdaad ook een blog!Gebookmarked. Ik ga je volgen want dit is echt een bazenreis.SPOILER: linkje naar blogOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ja dat ga ik vergeten, dus ik hoop dat hier ook wat updates komenquote:Op dinsdag 28 januari 2020 19:13 schreef Farenji het volgende:
[..]
Gebookmarked. Ik ga je volgen want dit is echt een bazenreis.
Oh, goed idee!quote:Op dinsdag 28 januari 2020 19:13 schreef Farenji het volgende:
[..]
Gebookmarked. Ik ga je volgen want dit is echt een bazenreis.
Qua warmte in de zomermaanden heb je wel gelijk denk ik. Vooral Iran en Oezbekistan zullen erg warm zijn maar ik wil heel graag over de Pamir Highway en daar moet ik in de zomer zijn omdat het hele stukken boven de 4000 meter hoogte is.quote:Op maandag 3 februari 2020 21:37 schreef Blik het volgende:
Tof!
Wellicht al behandeld, maar waarom via het midden-oosten ipv bijv. Rusland? Qua warmte lijkt me die regio beter uit te houden in de zomermaanden?
Ik heb nog geen eindbestemming maar tot de grens is zo'n 12.000 kilometer. Voor de kerst weer thuis zijn zou ik wel leuk vinden dus waarschijnlijk een maandje of 9.quote:Op maandag 3 februari 2020 22:17 schreef fespo het volgende:
misschien lees ik er overheen, maar hoeveel km is het en hoe lang verwacht je er over te doen?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |