abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_187556690
quote:
7s.gif Op zaterdag 22 juni 2019 18:56 schreef borbit het volgende:
Tof topic. Wat is een leuke toch voor iemand zonder veel fietservaring? (fiets 5 keer per week een kleine 10 km naar werk en terug hetzelfde). Ik wil zo 2 max 2 weken weg zijn. Liefst niet teveel hoogte verschil want ik heb maar 1 versnelling.
Er heeft hier iemand een keer de hele Nederlandse grens langsgereden. Was een flink eindje. Zou zoiets iets kunnen zijn?
Somebody that I used to know
pi_187557186
quote:
2s.gif Op zaterdag 22 juni 2019 22:22 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Er heeft hier iemand een keer de hele Nederlandse grens langsgereden. Was een flink eindje. Zou zoiets iets kunnen zijn?
Ja dat was ik. Ronde van Nederland is zeker heel tof maar met maar 1 versnelling ga je denk ik wel redelijk stuk op de veluwe en sommige hellingen in de duinen.

Maar je kan natuurlijk ook losse stukken doen van de LF routes. Er zijn er heel veel. Toevallig kom ik net terug van een mooi tochtje van Dordrecht door de Biesbos naar Den Bosch, zo'n 90km. Aanrader en ook met 1 versnelling prima te doen.
pi_187560393
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 november 2017 19:58 schreef #ANONIEM het volgende:

[..]

Fiets eventueel via Rusland :D
Zou ik niet doen, ik zou een stukje omrijden via Duitsland, Tjechië, Slowakijke, Hongarije, Romenië, Servië, Bulgarije, Turkije, Georgië, Azerbeidzjan, Iran, Afghanistan, Pakistan, Inda, Bangladesh, Bhutan. Ik spreek namelijk geen Russisch.
Onder deze lijn niet schrijven
pi_187561068
quote:
0s.gif Op zondag 23 juni 2019 08:21 schreef marzman het volgende:

[..]

Zou ik niet doen, ik zou een stukje omrijden via Duitsland, Tjechië, Slowakijke, Hongarije, Romenië, Servië, Bulgarije, Turkije, Georgië, Azerbeidzjan, Iran, Afghanistan, Pakistan, Inda, Bangladesh, Bhutan. Ik spreek namelijk geen Russisch.
Maar je spreekt natuurlijk wel al die talen van de andere landen die je noemt. :D
pi_188564168
Hoe staat het ermee? Al een proeftocht gemaakt?

Ik vraag me af hoelang van te voren je zou moeten beginnen met het plannen van zo'n reis. Uiteraard moet je je uitrusting bijelkaar zoeken en testen en je route plannen. Komt er verder nog veel bij kijken qua visums en andere regelzaken?

Mis wat uitdaging en een doel in m'n werkende leven. Ik zit er steeds vaker aan te denken om ook zoiets te gaan doen. Een paar jaar terug was er iemand op de radio die onderweg was naar Singapore, dat zou mijn doel ook worden denk ik.
  woensdag 21 augustus 2019 @ 22:47:38 #131
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_188564592
Ik zou vooral even zorgen dat je enigzins getraind bent. Want als jij koud op die fiets stapt gaat het sowieso fout. Dat heb ik ook gezien bij kennissen die wel even de wereld rond gingen fietsen. Goede voorbereiding qua materiaal, maar doordat ze veels te veel mee hadden en nauwelijks getraind waren stonden ze na 1 dag al stil op 30 km van huis. Ze konden allebei niet meer.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  woensdag 21 augustus 2019 @ 22:48:20 #132
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_188564613
Overigens is TS als het goed is op het moment een proefronde door Nederland aan het maken.
pi_188588982
quote:
0s.gif Op woensdag 21 augustus 2019 22:47 schreef kanovinnie het volgende:
en nauwelijks getraind waren stonden ze na 1 dag al stil op 30 km van huis. Ze konden allebei niet meer.
Oeps, dan wordt dag twee tot vijf ook al niet veel meer. Mijn stelling is altijd dat je de eerste paar dagen ver onder je kunnen moet blijven anders ben je heel lang met herstel bezig.
pi_188589124
quote:
0s.gif Op woensdag 21 augustus 2019 22:47 schreef kanovinnie het volgende:
Ik zou vooral even zorgen dat je enigzins getraind bent. Want als jij koud op die fiets stapt gaat het sowieso fout. Dat heb ik ook gezien bij kennissen die wel even de wereld rond gingen fietsen. Goede voorbereiding qua materiaal, maar doordat ze veels te veel mee hadden en nauwelijks getraind waren stonden ze na 1 dag al stil op 30 km van huis. Ze konden allebei niet meer.
Trainen kun je ook best tijdens het begin van je reis doen. Zolang je niet te ver over je grenzen gaat (waardoor je bijv je knieen kapotfietst) is het verbazingwekkend hoe snel je went aan lang en veel fietsen. Maar dan moet je reisschema daar ook ruimte voor bieden natuurlijk.
pi_188589285
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 augustus 2019 15:03 schreef Farenji het volgende:

[..]

Trainen kun je ook best tijdens het begin van je reis doen. Zolang je niet te ver over je grenzen gaat (waardoor je bijv je knieen kapotfietst) is het verbazingwekkend hoe snel je went aan lang en veel fietsen. Maar dan moet je reisschema daar ook ruimte voor bieden natuurlijk.
Ja dat kan. Maar r zijn maar weinig mensen die aan het begin van een lange reis bereid zijn te stoppen na slechts anderhalf uur of zo. Dan blijft er gewoon te veel dag over. Het is gewoon handiger en slimmer om de maanden ervoor alvast wat te fietsen zodat je het de eerste dagen zeker vier of vijf uur vol kan houden zonder dat je er te moe van wordt.
pi_188589379
quote:
99s.gif Op vrijdag 23 augustus 2019 15:12 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Ja dat kan. Maar r zijn maar weinig mensen die aan het begin van een lange reis bereid zijn te stoppen na slechts anderhalf uur of zo. Dan blijft er gewoon te veel dag over. Het is gewoon handiger en slimmer om de maanden ervoor alvast wat te fietsen zodat je het de eerste dagen zeker vier of vijf uur vol kan houden zonder dat je er te moe van wordt.
Als je echt maar anderhalf uur kan fietsen en dan de hele rest van de dag kapot bent, dan is wel echt wat aan de hand he. Je kan best heel rustig aan doorrollen met 10km per uur, en elk uur een flinke pauze nemen. Dat houdt iedereen wel vol. En de volgende dag haal je misschien wel 11km/uur.
  vrijdag 23 augustus 2019 @ 15:22:13 #137
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_188589446
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 augustus 2019 15:18 schreef Farenji het volgende:

[..]

Als je echt maar anderhalf uur kan fietsen en dan de hele rest van de dag kapot bent, dan is wel echt wat aan de hand he. Je kan best heel rustig aan doorrollen met 10km per uur, en elk uur een flinke pauze nemen. Dat houdt iedereen wel vol. En de volgende dag haal je misschien wel 11km/uur.
Je bent knettergek als je zo gaat beginnen.
pi_188589509
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 augustus 2019 15:22 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Als je het van te voren incalculeert, waarom? Als je gaat trainen voor de marathon begin je toch ook niet met 42km?
  Moderator vrijdag 23 augustus 2019 @ 15:29:08 #139
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_188589526
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 augustus 2019 15:22 schreef kanovinnie het volgende:
Ongetraind zou ik ook niet beginnen, maar ik zou ook niet exact weten hoe ik hiervoor zou moeten trainen. Langzaamaan de afstand en het gewicht opvoeren?
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  vrijdag 23 augustus 2019 @ 16:13:01 #140
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_188589953
quote:
14s.gif Op vrijdag 23 augustus 2019 15:29 schreef UIO_AMS het volgende:

[..]

Ongetraind zou ik ook niet beginnen, maar ik zou ook niet exact weten hoe ik hiervoor zou moeten trainen. Langzaamaan de afstand en het gewicht opvoeren?
Gewicht hoeft geeneens als je 't mij vraagt. Je moet je van te voren bedenken hoeveel uur je op een dag wilt fietsen. Want zeker in het buitenland gaat het niet alleen om het aantal km. Hoogtemeters spelen een grote rol. En wind. En hoeveel dagen na elkaar. En hoe lang je rust neemt tussendoor.

Stel je dat je bovenaan een berg begint. Dan kan je (in een extreem geval) 40 tot 50 km onderweg zijn zonder een trap te doen. Andersom kan je ook de hele dag bezig zijn om boven te komen.

Als je bedacht heb hoeveel uur je op een dag wilt fietsen is handig om er naar toe te trainen dat je dat (of iig 75% daarvan) enkele dagen achter elkaar kan fietsen zonder dat je helemaal naar de klote bent. Dan kunnen alle spieren in je lichaam er aan wennen. Want afhankelijk van je houding kan je zomaar last van je nekspieren krijgen. Of misschien past dat zadel wel helemaal niet bij je. Of blijkt na 5 dagen flink fietsen dat je schoenen toch niet zo geweldig zijn als ze in de winkel voelde. Dat zijn allemaal dingen die ik zou willen weten voordat ik aan een lange trip begin.
Of het zijn dingen waar ik tijdens een reisje achter kwam :+
  vrijdag 23 augustus 2019 @ 16:14:36 #141
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_188589973
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 augustus 2019 15:27 schreef Farenji het volgende:

[..]

Als je het van te voren incalculeert, waarom? Als je gaat trainen voor de marathon begin je toch ook niet met 42km?
Het is gewoon zonde van je tijd. Tijd die je ook kan besteden aan mooie tochten. Maar in plaats daarvan hobbel je met 10 km over de weg. Ook nog eens gevaarlijk als je 't mij vraagt.
pi_188590152
Ik ben nu in Zeewolde (5e dag) en verwacht morgen weer thuis te zijn, alles gaat goed en het weer kon niet beter! De dag afstanden die ik steeds fiets zijn zo tussen de 90km en 140km met als uitschieter waarschijnlijk vandaag van +/- 200km richting Meppel. Als ik thuis ben zal ik wel even verder reageren en een verslagje posten.
  Moderator vrijdag 23 augustus 2019 @ 16:54:13 #143
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_188590391
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 augustus 2019 16:27 schreef KolonelBroodje het volgende:
Ik ben nu in Zeewolde (5e dag) en verwacht morgen weer thuis te zijn, alles gaat goed en het weer kon niet beter! De dag afstanden die ik steeds fiets zijn zo tussen de 90km en 140km met als uitschieter waarschijnlijk vandaag van +/- 200km richting Meppel. Als ik thuis ben zal ik wel even verder reageren en een verslagje posten.
Neem je de snelle route via Kampen, of de mooie route via Zwolle?

Benieuwd naar je verslag!
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  vrijdag 23 augustus 2019 @ 17:00:19 #144
277319 Tinos85
Gewoon lekker
pi_188590440
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 augustus 2019 16:27 schreef KolonelBroodje het volgende:
Cool! Benieuwd naar je verslagje.
pi_188592354
Ben ook benieuwd!
pi_188594274
Leuk dit topic weer tegen te komen. Ben benieuwd naar het verslag van KolonelBroodje van zijn huidige tochtje :)

Moet bekennen dat ik de laatste maand ook stiekem zit te kijken om een goede fiets aan te schaffen om ermee op reis te gaan. Lijkt me vergelijkbaar met lange hikes maken, behalve dat je een grotere actieradius hebt :)
Voor wat foto's, kijk hier
pi_188596464
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 augustus 2019 21:40 schreef polariteit het volgende:
Leuk dit topic weer tegen te komen. Ben benieuwd naar het verslag van KolonelBroodje van zijn huidige tochtje :)

Moet bekennen dat ik de laatste maand ook stiekem zit te kijken om een goede fiets aan te schaffen om ermee op reis te gaan. Lijkt me vergelijkbaar met lange hikes maken, behalve dat je een grotere actieradius hebt :)
Ja he? En dat je misschien wat meer technische kennis moet hebben (je krijgt onherroepelijk een keer een lekke band).
pi_188596567
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 augustus 2019 15:03 schreef Farenji het volgende:

[..]

Als trainen net zo werkt als bij trainen voor een vierdaagse, dan ben ik het er niet mee eens. Je hebt langere tijd nodig om tot een gedegen opbouw van je spieren te komen, en in rust gebeurt ook een hoop. Liever een half jaar lang rustig opbouwen, dan rustig aan beginnen met zo'n fietstocht. Je lichaam is anders helemaal geen herstel gewend, en dat moet je wel opbreken.
Voor de training van de vierdaagse begon ik ook met maar 5km, langzaam met stappen van 5km opgebouwd (elke twee weken lopen). Meest bizarre vond ik te merken dat ik mijn eerste trainings40km echt zwaar vond, en dat ik daarna 2x 30 liep, en dat ook (nog) zwaar(der) vond, en nog weer twee weken later opnieuw 40 liep, en ik toen dacht : als het moet loop ik er nog wel 10 bij. Dat is trainen, dat is opbouw. Ook rust geven, spieren de tijd gunnen om aan te sterken, om een bepaalde basis te hebben. En dat doe je door dit soort trainingsrondjes in Nederland.
pi_188598346
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 augustus 2019 00:18 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Als trainen net zo werkt als bij trainen voor een vierdaagse, dan ben ik het er niet mee eens. Je hebt langere tijd nodig om tot een gedegen opbouw van je spieren te komen, en in rust gebeurt ook een hoop. Liever een half jaar lang rustig opbouwen, dan rustig aan beginnen met zo'n fietstocht. Je lichaam is anders helemaal geen herstel gewend, en dat moet je wel opbreken.
Voor de training van de vierdaagse begon ik ook met maar 5km, langzaam met stappen van 5km opgebouwd (elke twee weken lopen). Meest bizarre vond ik te merken dat ik mijn eerste trainings40km echt zwaar vond, en dat ik daarna 2x 30 liep, en dat ook (nog) zwaar(der) vond, en nog weer twee weken later opnieuw 40 liep, en ik toen dacht : als het moet loop ik er nog wel 10 bij. Dat is trainen, dat is opbouw. Ook rust geven, spieren de tijd gunnen om aan te sterken, om een bepaalde basis te hebben. En dat doe je door dit soort trainingsrondjes in Nederland.
Wat je zegt klopt maar fietsen is wel wel minder belastend dan lopen. Zeker als je het over toerfietsen hebt en al helemaal over beetje vlakke wegen. Wielrennen door de bergen of off road biken door de modder is natuurlijk een heel ander verhaal. Bij toerfietsen over goede wegen waar de snelheid minder belangrijk is en het vooral om de duur gaat, krijg je waarschijnlijk eerder last van zadelpijn dan van spieren die overbelast zijn. Zadelpijn kan wel echt heel naar zijn en ook zeker wel een "show stopper". Maar is ook makkelijker te voorkomen door een goede broek en zadel. Uiteindelijk gaat het om de gewenning van lang op de fiets zitten, dat komt vanzelf wel en best snel ook, en wat vooral heel belangrijk is om heel goed te eten, dan hou je het echt wel vol, ook met niet zo veel fietservaring.
pi_188598632
En een perfect afgestelde fiets is ook belangrijk /essentieel op lange afstanden.

(en ik ging uit van een tocht richting China)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')