abonnement Unibet Coolblue
pi_188616802
Testrondje België - Nederland
De schoolvakantie zit er bijna op en daarom wilde ik graag nog een weekje fietsen om alles uit te proberen en om te zien hoe het is om meerdere dagen achter elkaar lange afstanden te fietsen. Dus dat heb ik afgelopen week gedaan.

Maandagochtend ben ik met de fiets in de trein naar Maastricht gegaan om vanuit daar te beginnen met de tocht. Met de fiets in de trein met volle bepakking is trouwens niet ideaal :P Zeker als er al meerdere fietsen staan.

Dag 1 - 113km, 1600 hoogtemeters
Vooraf had ik thuis een route bedacht die ik ongeveer wilde fietsen. Vanuit Maastricht wilde ik in ieder geval naar Baraque Michel fietsen, het hoogste punt van België (Bijna 700 meter hoog). Dat is een niet al te steile klim maar wel een vrij lange. Een mooi moment om te kunnen zien hoe het klimmen met volle bepakking zou gaan. Het klimmen ging erg goed alleen natuurlijk veel langzamer dan dat ik daar ooit naar boven ben gefietst met de racefiets. Ik moest er wel een aan wennen dat zodra de weg omhoog gaat dat de snelheid direct best veel naar beneden ging.


Onderweg tussen Maastricht en Baraque Michel

Op de top ben ik afgedaald naar Malmedy. Ook het afdalen ging prima, je moet alleen wel een beetje rekening houden met dat je een iets langere remweg hebt met zoveel bagage. Vanaf Malmedy ben ik doorgefietst naar Stavelot waar ik ook al vaker ben geweest om te fietsen. Vlakbij Stavelot zit de beruchte klim de Stockeu. Hier wilde ik ook zeker naar boven om te kijken of steile klimmen een beetje te doen zijn. Aangekomen aan de voet van de klim wil ik naar het binnenblad schakelen maar blijkt mijn bidonhouder de voorderailleur te blokkeren waardoor ik de keus had om de bidonhouder er maar af te schroeven of zo te laten. Ik koos voor het laatste en probeerde dus maar op het middenblad de klim op te fietsen. Dat ging overigens nog best goed al moest ik wel bij het stuk waar het 19% was een stukje lopen met de fiets. Aangezien dit de enige echt steile klim was heb ik de bidonhouder de hele tijd er maar opgelaten en zal ik thuis er even wat boutjes tussen zetten want het is toch wel fijn straks om wel naar het binnenblad te kunnen schakelen.

Na de Stockeu ben ik doorgefietst via Vielsalm naar Tailles. Daar zou een bivakzone zijn, dat zijn plekken waar je legaal een soort van wildkamperen mag. Er staat op zulke plekken meestal een paal of waterpomp in de grond en een plek waar je vuur kunt maken, eigenlijk hetzelfde als paalkampeerplaatsen in Nederland. Daar aangekomen was het al laat en heb ik gekookt en de tent opgezet en ben direct gaan slapen.


Bivakzone Les Tailles

Dag 2 - 107km, 1000 hoogtemeters
De zwaarste dag van de week had ik gisteren al door de vele hoogtemeters maar vandaag zou ook weer een zware dag worden door de Ardennen alhoewel het vooral bergafwaarts ging. Afgelopen voorjaar was ik gaan kijken bij de Waalse Pijl een wielerronde die een paar keer over de muur van Huy gaat, het plan was dus om via daar richting het noorden te gaan. Onderweg kwam ik door Durbuy. Nog nooit geweest maar een mooi plaatsje!


Durbuy

Vervolgens door naar Huy en aangezien ik van de andere kant kwam hoefde ik de muur niet van de moeilijke kant op te klimmen maar wel af te dalen. Afdalen ging steeds prima maar zo'n steile afdaling vond ik maar niks met volle bepakking.


De muur van Huy

In Huy een stukje langs de Maas gereden om daarna verder naar het noorden te fietsen naar weer een andere bivakzone in de buurt van Tongeren. Dit keer was de zone een oude boomgaard. Hier waren een paar tentjes waaronder ook een andere fietser.


De Maas

Dag 3 - 91km, 150 hoogtemeters
Na al het heuvelgeweld van de vorige twee dagen besloten om een soort van rustdag te nemen. Vrijwel geen hoogtemeters deze dag en de wind in de rug. Deze dag kwam ik ook een andere vakantiefietser uit Zwitserland tegen die onderweg was naar Antwerpen. Een groot gedeelte van de dag hebben we samen gefietst en hebben we nog even van fiets gewisseld. Hij had een karretje achter zijn fiets en ik was wel benieuwd hoe dat fietste. De voorkeur ging toch uit naar mijn eigen fiets :P Verder was deze dag qua route niet heel bijzonder, het ging vooral langs lange kanalen. Het mooie was wel dat hier veel wielrenners langs fietsten waar ik meestal prima bij in het wiel kon blijven zolang het vlak was.

Ook deze nacht weer overnacht bij een bivakzone vlakbij de grens bij Arendonck. Hier kwam ik al vroeg aan waardoor ik wat kleding kon wassen en het zonnepaneeltje kon testen. Deaar ben ik zeer tevreden over, al was het deze week natuurlijk wel perfect weer daarvoor.

Dag 4 - 138km, 210 hoogtemeters
Vandaag was het plan om naar Den Haag te fietsen waar ik kon blijven slapen bij familie van mij. Er waren twee plekken deze dag waar ik graag een keer langs wilde fietsen. Baarle Hertog/Nassau en de Heinenoordtunnel, één van de langste tunnels in Nederland waar je met de fiets door mag.


Lange brug over het Hollandsch Diep


De Heinenoordtunnel

Vervolgens dwars door Rotterdam gefietst en via Delft Naar Den Haag gegaan. Daar kon ik eindelijk na 4 dagen niet gedoucht te hebben weer douchen en in een echt bed slapen.


Den Haag

Dag 5 - 205km, 170 hoogtemeters
Het plan van vandaag was om via Bussum (daar komt mijn fiets weg) naar Zeewolde te fietsen. Hier zou een paalkampeerplaats zijn maar die was er helaas niet meer, of ik kon hem niet vinden?! Het leek er in ieder geval op dat er al tijden niemand meer was geweest. Wel een ijsvogeltje hier gezien! Die had ik nog nooit eerder in Nederland gezien. Aangezien het toen nog geen 15:00 was en ik nog genoeg energie had besloot ik om door te fietsen naar een paalkampeerplaats vlakbij Staphorst.


Het Gooimeer

Het stuk door Flevoland was prima te doen. Er stond wel wind tegen maar deze was gelukkig niet sterk. Uiteindelijk moest ik nog wel het gas erop gooien om voor het donker de eindbestemming te halen. Ik had namelijk geen goeie verlichting mee. Aangekomen bij de kampeerplek bleken er nog wel een stuk of 8 tentjes in het bos staan. Toen heb ik maar snel de tent opgezet en gekookt en ben ik direct gaan slapen.


Paalkampeerplaats Het Schot

Dag 6 - 104km, 140 hoogtemeters
Doordat ik de dag ervoor al een heel stuk extra had gefietst hoefde ik vandaag nog maar een 'klein' stukje te fietsen waardoor ik ruim op tijd was voor een BBQ bij vrienden thuis. De korste route naar huis zou via de Drentsche Vaart zijn maar als iets een saaie route is dan is het dat wel dus ben ik via het Dwingelderveld en de VAM-berg grotendeels door de bossen terug naar huis gefietst. Doordat ik door de bossen ging had ik ook minder last van de tegenwind.

Vlakbij het Dwingelderveld heb ik nog twee kraanvogels gezien, vrij bijzonder in Nederland. Ze liepen alleen wel te ver weg om ze goed op de foto te krijgen.


Kraanvogels


Het Dwingelderveld

Qua budget houd ik voor de reis naar China zo'n 25 euro per dag aan. Dat wilde ik deze week dus ook proberen. Doordat ik deze week nergens voor overnachtingen heb hoeven te betalen is dat makkelijk gelukt waardoor ik in totaal maar ¤55 heb uitgegeven. Zou mooi zijn als dat naar China ook zou lukken :P

De volledige route - +/- 750km in totaal


[ Bericht 0% gewijzigd door KolonelBroodje op 25-08-2019 14:41:58 ]
pi_188617232
Leuk testrondje ^O^ Goed verslag.
pi_188618698
Leuk! Dat is geen zuinig testritje :P

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Somebody that I used to know
pi_188620002
Leuk verslag!
  Moderator zondag 25 augustus 2019 @ 17:57:56 #155
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_188620647
Mooi verslag! Bedankt voor het delen. :).
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_188621161
Leuk verslag en stevig voornemen, die trip naar China! Heb je al een idee van het tijdstip van vertrek? :)
Is dat zo?
pi_188621279
Leuk verslag! IJsvogels zijn toch niet heel zeldzaam. Die zie ik zelfs hier in de stad wel eens (Amsterdam). Kraanvogels daarentegen heb ik dan nog nooit gezien. Die vliegen meestal ook hoog over.
Aldus.
pi_188624014
quote:
0s.gif Op zondag 25 augustus 2019 16:09 schreef Postbus100 het volgende:
Leuk! Dat is geen zuinig testritje :P

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
:Y Klopt!

quote:
1s.gif Op zondag 25 augustus 2019 18:25 schreef Smallish het volgende:
Leuk verslag en stevig voornemen, die trip naar China! Heb je al een idee van het tijdstip van vertrek? :)
Vanaf volgende week begin ik met mijn afstudeerstage. Als het goed is ben ik dan in februari afgestudeerd en zodra ik hoor dat ik ben geslaagd denk ik een weekje later weg te gaan. Dus waarschijnlijk ergens eind februari/begin maart.

quote:
0s.gif Op woensdag 21 augustus 2019 22:27 schreef Schuifpui het volgende:
Hoe staat het ermee? Al een proeftocht gemaakt?

Ik vraag me af hoelang van te voren je zou moeten beginnen met het plannen van zo'n reis. Uiteraard moet je je uitrusting bijelkaar zoeken en testen en je route plannen. Komt er verder nog veel bij kijken qua visums en andere regelzaken?

Mis wat uitdaging en een doel in m'n werkende leven. Ik zit er steeds vaker aan te denken om ook zoiets te gaan doen. Een paar jaar terug was er iemand op de radio die onderweg was naar Singapore, dat zou mijn doel ook worden denk ik.

Hoelang je van te voren moet beginnen met het plannen zou ik niet weten. Ik zelf weet nu zo'n 2 jaar dat ik dit wil dus heb inmiddels veel blogs gelezen van mensen die dezelfde kant op zijn gefietst. Sommige mensen wisten het pas heel kort van te voren dat ze zo'n reis wilden maken.

Qua visa zijn sommige landen wel vrij moeilijk en is het niet zeker of ik die uberhaupt krijg zoals bijvoorbeeld Turkmenistan. Momenteel krijgt volgens 50% van de aanvragers het visum niet zonder dat daar een reden voor is. Een pagina met veel informatie over visa voor Iran en de Stan-landen is: https://caravanistan.com/. Waarschijnlijk regel ik alle visa onderweg ergens omdat je vaak binnen 3 maanden na het verkrijgen van het visum ook in het land moet zijn.

Verder zijn een hoop inentingen aangeraden maar de meeste heb ik de afgelopen jaren inmiddels wel gehad. Van de week ga ik nog naar de GGD voor hopelijk een inenting voor Rabies. Dat zou iets meer tijd geven als je wel wordt gebeten door een hond en bovendien heb je dan een minder zeldzaam middel nodig als je de inenting hebt gehad.

Ik zag dat er ook veel discussie was over het trainen. Ik denk zelf dat het onverstandig is om volledig ongetrainend te beginnen aan zo'n tocht. Het zou misschien wel kunnen omdat je onderweg een soort van traint maar dan moet je in het begin wel hele kleine afstanden gaan fietsen.

Mijn plan is nu om zo'n 100km per week te fietsen op de racefiets of mountainbike. Meer zal ook niet gaan lukken ivm stage en werk. Je hoeft ook niet te trainen met bagage om te wennen aan het gewicht maar vooral wat kilometers maken is denk ik het belangrijkste. Ik denk dat ik in de winter misschien nog een weekendje ga fietsen om ook de spullen te testen als het heel koud is maar dat is een beetje afhankelijk van of ik daar tijd voor kan vinden.
pi_188624868
Lekker bezig _O_

Ik ben ook aan het nadenken over volgende bestemming (al zal mijn vakantie maar 2 weken zijn)

Zit aan Taiwan te denken
pi_188625241
quote:
0s.gif Op zondag 25 augustus 2019 21:20 schreef KolonelBroodje het volgende:

[..]

:Y Klopt!
[..]

Gelukkig, klopt mijn geografische kennis nog een beetje :+ (had een inschatting gemaakt adhv de kaart)
Somebody that I used to know
  zondag 25 augustus 2019 @ 22:32:26 #161
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_188625362
Leuk verslag!

En over je paalkampeerplaats Zeewolde; Google geeft me snel dit resultaat;
https://www.wild-kamperen(...)panula-gaat-sluiten/
  One tough cookie zondag 25 augustus 2019 @ 23:24:06 #162
169210 liesje1979
pi_188626383
Super leuk om te lezen dat verslag! Kan je niet wat eerder afstuderen want ik verheug me op je reis. ;)
Laad je tijdens het fietsen dat solarding op?
Ik ben best verbaasd dat je in NL wat toch redelijk vlak is nog zoveel hoogtemeters maakt!

Het lezen wat jullie zeggen over trainen etc, dat is goed om te lezen Want bij zulke dingen denk ik altijd ooooh ik ga ook eens op fietsvakantie. Maar ik heb 0 conditie, amper kampeerspullen en een baggerstadsfietsje. Dus relativeren is goed. :+
Daarom hoop ik dat TS ons heel veel laat mee genieten zodat het een beetje voelt alsof we er bij waren. En dit verslag belooft al veel goeds. ;)
pi_188626776
quote:
0s.gif Op zondag 25 augustus 2019 21:20 schreef KolonelBroodje het volgende:

[..]

:Y Klopt!
[..]

Vanaf volgende week begin ik met mijn afstudeerstage. Als het goed is ben ik dan in februari afgestudeerd en zodra ik hoor dat ik ben geslaagd denk ik een weekje later weg te gaan. Dus waarschijnlijk ergens eind februari/begin maart.
[..]

Hoelang je van te voren moet beginnen met het plannen zou ik niet weten. Ik zelf weet nu zo'n 2 jaar dat ik dit wil dus heb inmiddels veel blogs gelezen van mensen die dezelfde kant op zijn gefietst. Sommige mensen wisten het pas heel kort van te voren dat ze zo'n reis wilden maken.

Qua visa zijn sommige landen wel vrij moeilijk en is het niet zeker of ik die uberhaupt krijg zoals bijvoorbeeld Turkmenistan. Momenteel krijgt volgens 50% van de aanvragers het visum niet zonder dat daar een reden voor is. Een pagina met veel informatie over visa voor Iran en de Stan-landen is: https://caravanistan.com/. Waarschijnlijk regel ik alle visa onderweg ergens omdat je vaak binnen 3 maanden na het verkrijgen van het visum ook in het land moet zijn.

Verder zijn een hoop inentingen aangeraden maar de meeste heb ik de afgelopen jaren inmiddels wel gehad. Van de week ga ik nog naar de GGD voor hopelijk een inenting voor Rabies. Dat zou iets meer tijd geven als je wel wordt gebeten door een hond en bovendien heb je dan een minder zeldzaam middel nodig als je de inenting hebt gehad.

Ik zag dat er ook veel discussie was over het trainen. Ik denk zelf dat het onverstandig is om volledig ongetrainend te beginnen aan zo'n tocht. Het zou misschien wel kunnen omdat je onderweg een soort van traint maar dan moet je in het begin wel hele kleine afstanden gaan fietsen.

Mijn plan is nu om zo'n 100km per week te fietsen op de racefiets of mountainbike. Meer zal ook niet gaan lukken ivm stage en werk. Je hoeft ook niet te trainen met bagage om te wennen aan het gewicht maar vooral wat kilometers maken is denk ik het belangrijkste. Ik denk dat ik in de winter misschien nog een weekendje ga fietsen om ook de spullen te testen als het heel koud is maar dat is een beetje afhankelijk van of ik daar tijd voor kan vinden.
Oké, 2020 dus. Spannend man. Dapper en veel mensen volgen je! Heel veel succes! :)
Is dat zo?
pi_188627035
Tvp :)
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_188629170
Leuk verslagje, best een flink testritje!

Die bivakzones in België zijn best ideaal, al moet je het soms wel treffen. Sommigen worden best misbruikt als feestplek waar je als vakantiefietser of langeafstandswandelaar niet echt bj wilt staan... :') Dan maar 'illegaal' wildkamperen...
Voor wat foto's, kijk hier
pi_188629224
Goed verhaal, wel zwaar test ritje.
Wil je in China ook elke dag +/- 110km gaan rijden?
pi_188629788
Waar ik trouwens benieuwd naar ben: ik heb wel eens(meerdere malen) gelezen dat het in China niet echt gewaardeerd wordt om op eigen gelegenheid met eigen vervoer (auto, camper) rond te reizen en dat dit met een gids moet. Heb je dit al een beetje uitgezocht of dit voor fietsen ook geldt, of is dit sowieso geen probleem?
Voor wat foto's, kijk hier
pi_188630837
quote:
4s.gif Op maandag 26 augustus 2019 08:50 schreef Leonos het volgende:
Goed verhaal, wel zwaar test ritje.
Wil je in China ook elke dag +/- 110km gaan rijden?
Ik denk dat ik gemiddeld ongeveer 400km per week zal gaan fietsen. Waarschijnlijk zal dat in Europa op goede wegen wel wat meer zijn maar als ik ergens wat langer wil blijven dan kan dat ook.

quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2019 09:51 schreef polariteit het volgende:
Waar ik trouwens benieuwd naar ben: ik heb wel eens(meerdere malen) gelezen dat het in China niet echt gewaardeerd wordt om op eigen gelegenheid met eigen vervoer (auto, camper) rond te reizen en dat dit met een gids moet. Heb je dit al een beetje uitgezocht of dit voor fietsen ook geldt, of is dit sowieso geen probleem?
Ja heb je gelijk in naast het visum van Turkmenistan is die van China ook vrij lastig te verkrijgen. Momenteel is de kans volgens mij het grootst als ik die aan ga vragen in Teheran. Voor dat visum moet je bijvoorbeeld ook bewijs hebben dat je het lang weer uitgaat. Dit kan je doen door bijvoorbeeld een nep vliegticket te kopen. Ook willen ze van elke nacht een hotelreservering zien.

Via Tibet is met de fiets (vrijwel) onmogelijk. Volgens mij kan dat alleen als je een gids hebt en met een groep reist. De Xinjiang provincie waar ik waarschijnlijk binnen kom maakt het er ook niet makkelijker op. Ze hebben daar liever geen toeristen. Hoe ik dat ga doen met het visum weet ik dus nog niet precies maar misschien dat de visa vereisten het komende half jaar nog wel weer veranderen.
pi_188632692
Ok wellicht heb ik die verhalen idd gehoord over Tibet. Het verhaal is me dus deels bijgebleven ;)

Ga je ook nog een plan B maken, voor het geval je China niet inkomt?
Voor wat foto's, kijk hier
pi_188639624
Nog een vraag dan maar:

Afgelopen zaterdag heb ik in de volle hitte een kleine 50km gefietst op een stadsfiets. Ik heb dan gewoon al 2 liter water nodig en dat voelt eigenlijk alsnog krap. Hoeveel plan je mee te nemen en wat zijn de langste stukken waar je verwacht geen water te kunnen krijgen? Naast drinken moet je natuurlijk ook nog koken, etc. Lijkt me nog best rap oplopen, zeker als je zoals ik normaal al veel water drinkt.
pi_188645526
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2019 13:34 schreef polariteit het volgende:
Ok wellicht heb ik die verhalen idd gehoord over Tibet. Het verhaal is me dus deels bijgebleven ;)

Ga je ook nog een plan B maken, voor het geval je China niet inkomt?
Nee voor China heb ik geen plan B, dat zie ik onderweg wel. Voor het visum van Turkmenistan heb ik wel een plan B, namelijk met de boot vanaf Baku naar Kazachstan de Caspische zee over.

quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2019 21:16 schreef Schuifpui het volgende:
Nog een vraag dan maar:

Afgelopen zaterdag heb ik in de volle hitte een kleine 50km gefietst op een stadsfiets. Ik heb dan gewoon al 2 liter water nodig en dat voelt eigenlijk alsnog krap. Hoeveel plan je mee te nemen en wat zijn de langste stukken waar je verwacht geen water te kunnen krijgen? Naast drinken moet je natuurlijk ook nog koken, etc. Lijkt me nog best rap oplopen, zeker als je zoals ik normaal al veel water drinkt.
Vind ik een beetje lastig in te schatten, ook omdat ik de route niet exact weet. Het is me tijdens dit testweekje ook wel opgevallen dat je best veel water gebruikt op een dag. Hier is dat geen probleem want er zijn genoeg winkels en watertappunten of mensen in de tuin die je om water kunt vragen. Ik kwam deze site trouwens van de week tegen https://drinkwaterkaart.nl/waar-kan-ik-gratis-water-tappen/ Daar staan ook wel linkjes op naar andere landen. Misschien wel handig!

Verder heb ik een waterfilter mee dus kan het meeste water dan wel drinken en in de bergen verwacht ik helemaal geen problemen. Als ik nu zou moeten inschatten dan zal het stuk door de woestijn in Iran en Oezbekistan het stuk zijn waar het moeilijkst water/drinken te verkrijgen zal zijn.
pi_188647571
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2019 11:33 schreef KolonelBroodje het volgende:

Ja heb je gelijk in naast het visum van Turkmenistan is die van China ook vrij lastig te verkrijgen. Momenteel is de kans volgens mij het grootst als ik die aan ga vragen in Teheran. Voor dat visum moet je bijvoorbeeld ook bewijs hebben dat je het lang weer uitgaat. Dit kan je doen door bijvoorbeeld een nep vliegticket te kopen. Ook willen ze van elke nacht een hotelreservering zien.

Ik ben afgelopen voorjaar in China geweest en het visum is niet heel lastig te krijgen, als je gewoon liegt. Dit is hoe ik het heb gedaan: ik heb het visum aangevraagd in Bangkok, dat bleek ook nog een stuk goedkoper (ambassade fee in Thailand is een stuk lager dan in NL).
Je moet inderdaad een reisplan indienen, het mooie is dat het geen zak uitmaakt later of je je aan dat plan houdt. Ik wilde bijvoorbeeld over land (bus of trein) China weer uit en kon zo lang van te voren nog geen ticket kopen en dus niet bewijzen dat ik het land weer uit zou gaan, bovendien wist ik ook nog niet precies waar en wanneer ik het land uit wilde gaan.
Ik heb gewoon de allergoedkoopste vlucht gezocht 2 weken na mijn vlucht het land in. Mijn reisplan was alsvolgt:
- vlucht A China in (deze vlucht ging ik daadwerkelijk nemen)
- 2 weken fictieve planning waarbij ik als invulling van de dagen afwisselend 'shopping' en 'tourism' had opgeschreven, planning om tussen de steden met de trein te reizen en dat ik hier nog geen tickets voor had was geen probleem. Willekeurige hotels geboekt via booking.com die annuleringsmogelijkheid hadden. Vooral Xinjiang provincie niet noemen in je planning.
- vlucht B twee weken later China weer uit; vlucht die ik nooit van plan was te nemen

Na het visum heb ik alle geboekte hotels weer geannuleerd. Mijn werkelijke reis was heel anders, met andere vervoersmiddelen naar andere steden en duurde een maand (ik had een visum voor een maand). Toen ik het land weer uit ging was dat geen enkel probleem.
Waar je wel op moet letten is dat iedere nacht geregistreerd moet worden waar je verblijft. Hotels/hostels doen dit voor je, maar als je dus gaat kamperen of bij iemand blijft slapen moet je zelf naar het plaatselijke politiebureau om dat te regelen. Omdat hostels in China echt mega goedkoop kunnen zijn en de bureaucratie geen grapje is, heb ik dus steeds in hostels geslapen.

Ik vroeg me inderdaad ook af hoeveel eten en drinken je meeneemt? Want iedere dag al je maaltijden apart kopen tikt aan, maar eten meesjouwen is zwaar. Hoe heb je dat tijdens je proefritje gedaan?
Over water in China hoef je je dan weer geen zorgen te maken; bijna iedereen loopt met een thermos of fles rond en je kan zowat overal gratis gezuiverd water bijvullen. Maar goed je moet natuurlijk eerst nogal wat andere landen door waar het misschien niet zo makkelijk is. Dan lijkt me een lifestraw handig zodat je ieder water kan drinken.
pi_188673625
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2019 11:44 schreef Miss.Demeanor het volgende:

[..]

Ik ben afgelopen voorjaar in China geweest en het visum is niet heel lastig te krijgen, als je gewoon liegt. Dit is hoe ik het heb gedaan: ik heb het visum aangevraagd in Bangkok, dat bleek ook nog een stuk goedkoper (ambassade fee in Thailand is een stuk lager dan in NL).
Je moet inderdaad een reisplan indienen, het mooie is dat het geen zak uitmaakt later of je je aan dat plan houdt. Ik wilde bijvoorbeeld over land (bus of trein) China weer uit en kon zo lang van te voren nog geen ticket kopen en dus niet bewijzen dat ik het land weer uit zou gaan, bovendien wist ik ook nog niet precies waar en wanneer ik het land uit wilde gaan.
Ik heb gewoon de allergoedkoopste vlucht gezocht 2 weken na mijn vlucht het land in. Mijn reisplan was alsvolgt:
- vlucht A China in (deze vlucht ging ik daadwerkelijk nemen)
- 2 weken fictieve planning waarbij ik als invulling van de dagen afwisselend 'shopping' en 'tourism' had opgeschreven, planning om tussen de steden met de trein te reizen en dat ik hier nog geen tickets voor had was geen probleem. Willekeurige hotels geboekt via booking.com die annuleringsmogelijkheid hadden. Vooral Xinjiang provincie niet noemen in je planning.
- vlucht B twee weken later China weer uit; vlucht die ik nooit van plan was te nemen

Na het visum heb ik alle geboekte hotels weer geannuleerd. Mijn werkelijke reis was heel anders, met andere vervoersmiddelen naar andere steden en duurde een maand (ik had een visum voor een maand). Toen ik het land weer uit ging was dat geen enkel probleem.
Waar je wel op moet letten is dat iedere nacht geregistreerd moet worden waar je verblijft. Hotels/hostels doen dit voor je, maar als je dus gaat kamperen of bij iemand blijft slapen moet je zelf naar het plaatselijke politiebureau om dat te regelen. Omdat hostels in China echt mega goedkoop kunnen zijn en de bureaucratie geen grapje is, heb ik dus steeds in hostels geslapen.
Dankje, hier heb ik wel wat aan! _O_
Je zegt nog vooral Xinjiang provincie niet noemen in je planning. Hoe kan ik dat denk je dan het beste doen aangezien ik niet veel andere keuze heb dan daar naar binnen fietsen? Stond er op je visum ook een place of entry of maakt dan in principe niks uit bij een Chinees visum?

quote:
Ik vroeg me inderdaad ook af hoeveel eten en drinken je meeneemt? Want iedere dag al je maaltijden apart kopen tikt aan, maar eten meesjouwen is zwaar. Hoe heb je dat tijdens je proefritje gedaan?
Over water in China hoef je je dan weer geen zorgen te maken; bijna iedereen loopt met een thermos of fles rond en je kan zowat overal gratis gezuiverd water bijvullen. Maar goed je moet natuurlijk eerst nogal wat andere landen door waar het misschien niet zo makkelijk is. Dan lijkt me een lifestraw handig zodat je ieder water kan drinken.
Eten koop ik meestal gewoon in de supermarkten/winkeltjes en/of op markten. In Azië zal ik waarschijnlijk veel meer op 'straat' eten aangezien je daar vaak voor ¤2 een prima avondmaaltijd kunt krijgen.

Afgelopen weekend had ik van te voren al voor 5/6 dagen avondeten gekocht, vooral pasta want dat weegt niet zoveel. Ontbijt en fruit kocht ik bij de bakker of een supermarkt. Op sommige plekken tijdens de reis zal ik ook voor meerdere dagen mee moeten nemen. Ik wil voor twee dagen reserve voedsel meenemen waar ik in principe niet aankom en die dus puur voor noodgevallen zijn mocht ik niks kunnen vinden.

Water kan ik zuiveren met een waterfilter en anders altijd aan mensen vragen of kopen mocht ik daarmee in de problemen komen. Op sommige plekken zal misschien wel wat meer water in één keer op de fiets mee moeten nemen zoals bijvoorbeeld in woenstijngebieden.
pi_188674398
Een kennis van mij fietste afgelopen jaar van Londen naar Tokyo. Hij heeft China moeten overslaan door de problemen in Xinjiang. De Chinese regering heeft daar liever geen westerlingen, nog liever geen toeristen en helemaal niet mensen die op hun eigen houtje met hun eigen vervoer en slaapmateriaal rondtrekken. Hij heeft gewoon een enkeltje Almaty/Seoul gekocht en verder gefietst in Korea (hij heeft ook dat extra stukje van Kirgizië naar Almaty moeten fietsen)...
(Hij heeft zijn route erg mooi op Polarsteps staan - die wil ik je best wel doorsturen via PM/DM - ik zet geen linkje hier ivm zijn persoonlijke gegevens die daar te vinden zijn)
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
  woensdag 28 augustus 2019 @ 20:46:30 #175
134944 Hi_flyer
Van alles te melden
pi_188675665
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2019 21:16 schreef Schuifpui het volgende:
Nog een vraag dan maar:

Afgelopen zaterdag heb ik in de volle hitte een kleine 50km gefietst op een stadsfiets. Ik heb dan gewoon al 2 liter water nodig en dat voelt eigenlijk alsnog krap. Hoeveel plan je mee te nemen en wat zijn de langste stukken waar je verwacht geen water te kunnen krijgen? Naast drinken moet je natuurlijk ook nog koken, etc. Lijkt me nog best rap oplopen, zeker als je zoals ik normaal al veel water drinkt.
Op de warmste stukken van mijn fietsvakanties dronk ik 10-12 liter per dag. Voor meerdere dagen meenemen in afgelegen gebieden met heet weer is nog niet zo eenvoudig.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')