het gaat al 6 topics lang over zelf uitlokken, liegen erover, aanstellen, iets kleins heel groot maken, niet duidelijk genoeg verweren, niet duidelijk genoeg nee zeggen.quote:Op woensdag 25 oktober 2017 19:04 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Je hebt in deze reeks nog niet voorbij zien komen dat mensen vonden dat het allemaal maar kwalijk was dat ze niet geloofd werden en dat enige vorm van bewijs toch wel prettig was? Ik kreeg het idee daar behoorlijk negatief op werd gereageerd
Onbewust op je afroepen is geen uitlokken, maar verder heb je gelijk.quote:Op woensdag 25 oktober 2017 19:12 schreef simmu het volgende:
het gaat al 6 topics lang over zelf uitlokken, liegen erover, aanstellen, iets kleins heel groot maken, niet duidelijk genoeg verweren, niet duidelijk genoeg nee zeggen.
sorrie, maar mijn potje geduld is wel zo'n beetje op![]()
blahblahblah, die arme mannen toch. al die kenaus die ze te grazen willen nemen.
Ik heb toch geen verhalen in twijfel getrokkenquote:Op woensdag 25 oktober 2017 19:12 schreef JaniesBrownie het volgende:
[..]
als ik geen namen noem, ik win er niks bij en jij kent de betreffende persoon niet, zou dat inderdaad wel fijn zijn, ook zonder bewijs.
dit dusquote:Op woensdag 25 oktober 2017 19:12 schreef JaniesBrownie het volgende:
[..]
als ik geen namen noem, ik win er niks bij en jij kent de betreffende persoon niet, zou dat inderdaad wel fijn zijn, ook zonder bewijs.
quote:
ook voor jou danquote:Op woensdag 25 oktober 2017 19:13 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Ik heb toch geen verhalen in twijfel getrokken
2 partijen zeggen elk iets anders. de een zegt "dit is er gebeurd" en de ander zegt "nietus". jij stelt niet te geloven in "dit is er gebeurt", dus geloof jij "nietus"quote:Op woensdag 25 oktober 2017 19:07 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Da's een opmerkelijke conclusie. Hoe ben je daarop gekomen?
quote:Op woensdag 25 oktober 2017 19:09 schreef hugecooll het volgende:
De verhalen hiero zullen allemaal wel zo zijn, maar ik ga jou niet zomaar op je woord geloven als je zegt dat m'n broertje iets bij jou heeft gedaan.
Nee, dat niet, maar je lijkt je wel niet te willen identificeren met "het slachtoffer", alleen met een slachtoffer van een valse aangifte.quote:Op woensdag 25 oktober 2017 19:13 schreef hugecooll het volgende:
ik had het ook niet over jou persoonlijk, was een algemene jij.quote:Op woensdag 25 oktober 2017 19:13 schreef hugecooll het volgende:
[..]
En dat is nou precies het probleem. Die constante 'ja maar'. Gewoon luisteren, empathie tonen, verder niets aan commentaar, advies of kritiek, zelf later eens nadenken over de gangbare omgangsnormen in jouw sociale omgeving, en daar eventueel positieve wijzigingen in aanbrengen.quote:Op woensdag 25 oktober 2017 19:12 schreef simmu het volgende:
[..]
het gaat al 6 topics lang over zelf uitlokken, liegen erover, aanstellen, iets kleins heel groot maken, niet duidelijk genoeg verweren, niet duidelijk genoeg nee zeggen.
sorrie, maar mijn potje geduld is wel zo'n beetje op![]()
blahblahblah, die arme mannen toch. al die kenaus die ze te grazen willen nemen.
Nee, ik geloof gewoon niet zonder meer iemands beschuldiging. Dat jij er dan een man-vrouw-verhaal maakt doe je zelfquote:Op woensdag 25 oktober 2017 19:17 schreef simmu het volgende:
[..]
2 partijen zeggen elk iets anders. de een zegt "dit is er gebeurd" en de ander zegt "nietus". jij stelt niet te geloven in "dit is er gebeurt", dus geloof jij "nietus"
ja dit! Preciesquote:Op woensdag 25 oktober 2017 19:18 schreef probeer het volgende:
[..]
En dat is nou precies het probleem. Die constante 'ja maar'. Gewoon luisteren, empathie tonen, verder niets aan commentaar, advies of kritiek, zelf later eens nadenken over de gangbare omgangsnormen in jouw sociale omgeving, en daar eventueel positieve wijzigingen in aanbrengen.
Je mond houden bij een slachtoffer, je uitspreken bij een dader.
De politie gelooft ook niet zomaar iemand. En die zijn uiteindelijk degenen die daar onderzoek naar doen. En die hebben heel goed door wanneer er simpelweg geen enkel of te weinig bewijs is om iemand op te vervolgen.quote:Op woensdag 25 oktober 2017 19:20 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Nee, ik geloof gewoon niet zonder meer iemands beschuldiging. Dat jij er dan een man-vrouw-verhaal maakt doe je zelf
Doe ik ook niet. Ik kreeg in eerdere delen van deze reeks het idee dat het onderdeel 'waarheidsvinding' van de politie niet erg werd gewaardeerd.quote:Op woensdag 25 oktober 2017 19:29 schreef probeer het volgende:
[..]
De politie ook niet. En die zijn uiteindelijk degenen die daar onderzoek naar doen. En die hebben heel goed door wanneer er simpelweg geen enkel of te weinig bewijs is om iemand op te vervolgen.
Wanneer een slachtoffer openlijk zijn/haar verhaal doet (let wel, dat is inderdaad wat anders dan iemand zonder bewijs openlijk beschuldigen) is het simpelweg nooit het goede moment om daar commentaar op te hebben. Schiet je absoluut niets mee op, heeft niemand wat aan.
Hm. Geloof dat ik dat was.quote:Op woensdag 25 oktober 2017 19:30 schreef hugecooll het volgende:
Doe ik ook niet. Ik kreeg in eerdere delen van deze reeks het idee dat het onderdeel 'waarheidsvinding' van de politie niet erg werd gewaardeerd.
Want als man kun je niet seksueel geïntimeerd worden? Jij bent volgens mij niet zo heel slim he? Door alle mannen zo over een kam te scheren draag je zelf ook niet bepaald bij aan de oplossing van het probleem.quote:Op woensdag 25 oktober 2017 17:54 schreef Allures het volgende:
Fantastisch hoe al die mannen, die echt niet kunnen weten hoe dit probleem werkelijk voelt als vrouw en hoe vaak het op je pad komt/kan komen, een hart onder de riem komen steken om er daarna meteen een 'maar' aan te verbinden
Werkelijk hartverwarmend
De ironie is van extreem hoge kwaliteit inderdaad.quote:Op woensdag 25 oktober 2017 19:36 schreef Bananenpap het volgende:
[..]
Want als man kun je niet seksueel geïntimeerd worden? Jij bent volgens mij niet zo heel slim he?
Dat was niet wat ze zei. Dus herzie je statement over haar intelligentie even, voor je jezelf belachelijk maakt.quote:Op woensdag 25 oktober 2017 19:36 schreef Bananenpap het volgende:
Want als man kun je niet seksueel geïntimeerd worden? Jij bent volgens mij niet zo heel slim he? Door alle mannen zo over een kam te scheren draag je zelf ook niet bepaald bij aan de oplossing van het probleem.
Oja jij wil graag dat een beschuldigde bewijst dat ie onschuldig isquote:Op woensdag 25 oktober 2017 19:34 schreef Jopie78 het volgende:
[..]
Hm. Geloof dat ik dat was.
Waarheidsvinding is altijd belangrijk, maar niet om iemand te geloven, maar om het te bewijzen. Het lijkt nu wel of je het ook moet bewijzen om mensen het te laten geloven.
In de basis wil ik erkenning voor het probleem, zonder reserves.quote:Op woensdag 25 oktober 2017 19:40 schreef hugecooll het volgende:
Oja jij wil graag dat een beschuldigde bewijst dat ie onschuldig is
Nouja kijk ..quote:Op woensdag 25 oktober 2017 19:30 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Doe ik ook niet. Ik kreeg in eerdere delen van deze reeks het idee dat het onderdeel 'waarheidsvinding' van de politie niet erg werd gewaardeerd.
quote:Op woensdag 25 oktober 2017 17:49 schreef Bananenpap het volgende:
Het is goed dat er een verzet is/komt tegen verkrachting, aanranding en andere ernstige seksuele intimidatie. Maar ik hoop niet dat dit escaleert in een trend waarin elke onaardige opmerking die ooit gezegd is door een man tegen een vrouw wordt uitgemeten.
Ik neem aan dat haar post bedoeld was als reactie op de mijne. Ik vind het een domme opmerking, want mijn 'maar' is helemaal niet bedoeld om zaken als verkrachting te verdoezelen.quote:Op woensdag 25 oktober 2017 19:39 schreef Jopie78 het volgende:
[..]
Dat was niet wat ze zei. Dus herzie je statement over haar intelligentie even, voor je jezelf belachelijk maakt.
Dat is ook zo. Ik weet natuurlijk niet op welke manier ze een vermeend slachtoffer 'uithoren', maar ik vind het wel belangrijk dat naar bewijs gevist wordt. Ik heb er geen enkel bezwaar tegen als dat allemaal wat vriendelijker gebeurt dan nu het geval is (als dat nu dus nog niet vriendelijk en zo gebeurtquote:Op woensdag 25 oktober 2017 19:46 schreef probeer het volgende:
[..]
Nouja kijk ..
Ik kan me heel goed voorstellen dat de politie in zo'n 1e gesprek het hele proces uitlegt. En dan zullen ze dus ook vertellen dat het een lang en moeilijk proces is, wat lang niet altijd resultaat oplevert.
Daar is op zich allemaal niets mis mee, erg goed zelfs. Maar ik kan me ook heel goed voorstellen dat je daar als slachtoffer op zo'n moment wanneer je net al je moed verzameld hebt om aangifte te doen, echt niet op zit te wachten. Dan zakt diezelfde moed je weer in de schoenen.
En dan komt daar inderdaad nog een stuk waarheidsbevinding bij, waarin het simpelweg van vitaal belang is dat de politie elk detail kent, bevraagt, onderzoekt. En daar hoort helaas een kritische houding bij. Want het is inderdaad niet hun taak om 'aan te nemen', maar om 'uit te zoeken'. Alweer, heel erg logisch.
Maar wanneer slachtoffers dus massaal aangeven dat ze dat proces als heel erg zwaar, zo niet verschrikkelijk, ervaren. Dan moeten we toch eens gaan kijken naar de manier van communicatie van de politie naar slachtoffers in die gesprekken. Daar valt dan zeker winst te behalen.
Van betere slachtofferhulp tijdens de gesprekken, tot betere uitleg van de politie over hun onderzoeksmethoden. Want iedereen weet dat die lui dat ook niet doen om het slachtoffer het vuur aan de schenen te leggen, maar om zoveel mogelijk bewijs te verzamelen om een succesvolle uitkomst te realiseren. Hell, ze zouden kunnen beginnen met een ruimte op het politiebureau waar een mens zich daadwerkelijk op zijn/haar gemak voelt. Politie-agenten speciaal opgeleid om dit soort aangiftes op te nemen. Want die 'emotieloze maar vriendelijke' houding van ze is leuk en aardig wanneer ze met wetsovertreders te maken hebben, maar je hebt er geen fuck aan in communicatie met een slachtoffer van een zedenmisdrijf.
Ze zei niet dat mannen geen slachtoffer kon worden, ze refereerde inderdaad naar jouw post en de boodschap die eruit voortkomt.quote:Op woensdag 25 oktober 2017 19:51 schreef Bananenpap het volgende:
Ik neem aan dat haar post bedoeld was als reactie op de mijne. Ik vind het een domme opmerking, want mijn 'maar' is helemaal niet bedoeld om zaken als verkrachting te verdoezelen.
Het enige wat ik zeg is dat ik hoop dat dat hele #metoo-gedoe niet uitloopt op een heksenjacht.
Helemaal mee eens.quote:Op woensdag 25 oktober 2017 19:53 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Dat is ook zo. Ik weet natuurlijk niet op welke manier ze een vermeend slachtoffer 'uithoren', maar ik vind het wel belangrijk dat naar bewijs gevist wordt. Ik heb er geen enkel bezwaar tegen als dat allemaal wat vriendelijker gebeurt dan nu het geval is (als dat nu dus nog niet vriendelijk en zo gebeurt). Meer als slachtoffer dan als verdachte idd
Ze zegt dat je als man niet kunt voelen hoe dit probleem is voor een vrouw. Dat vind ik een vrije domme opmerking en daarnaast ook vrij ironisch.quote:Op woensdag 25 oktober 2017 19:54 schreef Jopie78 het volgende:
[..]
Ze zei niet dat mannen geen slachtoffer kon worden, ze refereerde inderdaad naar jouw post en de boodschap die eruit voortkomt.
Dat dit vervelend is, maar het moet niet doorslaan naar een scenario waar je op je woord moet letten. Je ridiculiseert hiermee wat er nu speelt. Je hoeft echt niet bang te zijn dat elke onaardige opmerking nu als een #metoo verhaal rond gaat spelen.
En dit zou dus eigenlijk de OP moeten zijn.quote:Op woensdag 25 oktober 2017 18:17 schreef Allures het volgende:
Ik heb niet elke post gelezen in deze reeks maar volgens mij worden mannen ook niet over 1 kam geschoren
Erken dat het helaas een onderdeel van onze cultuur/wereld is, en dat het veel veel vaker voor komt dan mensen (mannen?) denken, is niet zeggen dat alle mannen het doen
En aankaarten dat het niet alleen viezerikken in bosjes zijn maar ook gewoon de buurman die een keer te hitsig werd op een date die zij niet zo succesvol vond en daar al te veel ging pushen is ook niet zeggen dat alle mannen dit doen. Maar wel veel helaas. En soms misschien zelfs onbewust. De buurman weet misschien niet eens dat zij er zo mee zat
Daarom moet dit gesprek gevoerd. En moet een vrouw wel gewoon zeggen 'en daarmee ging je over mijn grens' zonder dat iedereen in een kramp schiet
Als iemand op een niet seksuele manier over je grens gaat zeg je dat ook, en dan is dat een normaal gesprek
Het is jammer (en juist blokkerend) dat iedereen in een stuip schiet als het over iets seksueel gaat
En daarmee bedoel ik dus geen verkrachting maar die ene man die zijn tong in je mond propt terwijl je geen aanleiding gaf of zo
Deze hele metoo actie gaat mij om 2 dingen: de hele cultuur veranderen. We moeten hier over kunnen praten, je moet ook gewoon kunnen zeggen 'je ging over mijn grens', mannen moeten niet meer een cultuur van stoer doen rondom seks en 'nee is eigenlijk ja mwhaha' in stand houden, het moet niet meer normaal zijn dat je bij het uitgaan altijd wel 1 hand op je kont moet verdragen etc
En er moet meer inzicht komen in hoevaak mensen met seksueel geweld te maken hebben en hoe 'negatief' onze maatschappij er op in is gericht richting de slachtoffers. Aangiften moeten anders, victimblaming moet verdwijnen, het wantrouwen en de oordelen richting vrouwen die zich uitspreken moeten verdwijnen etc
Je kan je toch wel verplaatsen dat het dader en slachtoffer moet zijn, en dat ze vanuit een eigen ervaring spreekt.quote:Op woensdag 25 oktober 2017 19:59 schreef Bananenpap het volgende:
Ze zegt dat je als man niet kunt voelen hoe dit probleem is voor een vrouw. Dat vind ik een vrije domme opmerking en daarnaast ook vrij ironisch.
Ik heb echt geen idee wat je bedoelt. Rol als dader?quote:Op woensdag 25 oktober 2017 20:03 schreef Jopie78 het volgende:
[..]
Je kan je toch wel verplaatsen dat het dader en slachtoffer moet zijn, en dat ze vanuit een eigen ervaring spreekt.
Jij geeft haar nog steeds het gevoel klein te zijn. Gaat zelfs beginnen over haar intelligentie.
En jij nam de rol van man als dader in met jouw opmerking, daarna ga je ineens in de rol van man als slachtoffer zitten. Je wisselt van rol om twee keer empathie op te eisen. Het is grappig om te zien, of meer treurig eigenlijk.
Maar je komt toch geen stap verder zonder wederzijds begrip en compassie. Waarom is er zo weinig begrip voor elkaar?quote:Op woensdag 25 oktober 2017 20:11 schreef Mojo.jojo het volgende:
Natuurlijk wisselt hij van rol.
Vrouwen willen meer erkenning van dit probleem. Terecht wel. Tegelijkertijd is het net zo terecht dat veel mannen zich niet aangesproken voelen omdat ze zelf nog nooit schuldig aan iets dergelijks hebben gemaakt, en vanuit hun persoonlijk kader dit een ver van hun bed show is. Zeker vergeleken met vrouwen die persoonlijk een nare ervaring hebben.
Dit is volgens mij inherent doordat er een mismatch qua doelgroep is. Dat zie je wel vaker tegenwoordig met maatschappelijke discussies.
Geeft niet.quote:Op woensdag 25 oktober 2017 20:15 schreef Bananenpap het volgende:
Ik heb echt geen idee wat je bedoelt. Rol als dader?
ik denk dat op wellicht een enkele uitzondering na, de mannen die hier nu meespreken nu juist degenen zijn die zulke shit niet uithalen. is een inschatting mijnerzijds. ik denk dat de kerels die zulke shit uithalen dat prima zelf weten. het punt is alleen dat de mannen die zulke shit uithalen (lees vrouwen die zulke shit uithalen, die zijn er ook) in bescherming genomen worden door de cultuur van ongeloof die er heerst.quote:Op woensdag 25 oktober 2017 20:11 schreef Mojo.jojo het volgende:
Natuurlijk wisselt hij van rol.
Vrouwen willen meer erkenning van dit probleem. Terecht wel. Tegelijkertijd is het net zo terecht dat veel mannen zich niet aangesproken voelen omdat ze zelf nog nooit schuldig aan iets dergelijks hebben gemaakt, en vanuit hun persoonlijk kader dit een ver van hun bed show is. Zeker vergeleken met vrouwen die persoonlijk een nare ervaring hebben.
Dit is volgens mij inherent doordat er een mismatch qua doelgroep is. Dat zie je wel vaker tegenwoordig met maatschappelijke discussies.
"Het is goed dat er een verzet is/komt tegen verkrachting, aanranding en andere ernstige seksuele intimidatie" schreef Bananenpap. Daaruit spreekt mijns inziens kilometers wederzijds begrip.quote:Op woensdag 25 oktober 2017 20:15 schreef Jopie78 het volgende:
[..]
Maar je komt toch geen stap verder zonder wederzijds begrip en compassie. Waarom is er zo weinig begrip voor elkaar?
Je hoeft je toch niet te kunnen identificeren met een "dader", om je te kunnen invoelen met een "slachtoffer"?
dat zeg ik niet. Maar als vrouw is het aan de orde van de dag en dat dat normaal is moet veranderenquote:Op woensdag 25 oktober 2017 19:36 schreef Bananenpap het volgende:
[..]
Want als man kun je niet seksueel geïntimeerd worden? Jij bent volgens mij niet zo heel slim he? Door alle mannen zo over een kam te scheren draag je zelf ook niet bepaald bij aan de oplossing van het probleem.
Slachtoffer van de daderrol. Eerst hoop je dat niet alle foute opmerkingen gebruikt worden in dit #metoo verhaal, je haalt hiermee het gevoel naar boven dat er mannen zijn die wel eens een grapje maken en die nu allemaal het gevoel krijgen aanrander te zijn.quote:Op woensdag 25 oktober 2017 20:16 schreef Bananenpap het volgende:
Ja, leg uit dan. Waar neem ik de rol van de dader aan?
Ja, als daar een punt had gestaan.quote:Op woensdag 25 oktober 2017 20:18 schreef Mojo.jojo het volgende:
"Het is goed dat er een verzet is/komt tegen verkrachting, aanranding en andere ernstige seksuele intimidatie" schreef Bananenpap. Daaruit spreekt mijns inziens kilometers wederzijds begrip.
Laten we wel wezen. Dit is deel 6 van deze discussie. Een we zijn het er allemaal over eens dat aanranding, verkrachting, etc niet kan.
Sorry maar ik kan me weinig voorstellen bij die cultuur van ongeloof. Zoiets verzin je denk ik niet normaalgesproken.quote:Op woensdag 25 oktober 2017 20:16 schreef simmu het volgende:
[..]
ik denk dat op wellicht een enkele uitzondering na, de mannen die hier nu meespreken nu juist degenen zijn die zulke shit niet uithalen. is een inschatting mijnerzijds. ik denk dat de kerels die zulke shit uithalen dat prima zelf weten. het punt is alleen dat de mannen die zulke shit uithalen (lees vrouwen die zulke shit uithalen, die zijn er ook) in bescherming genomen worden door de cultuur van ongeloof die er heerst.
en die vorm van 'maar' vind ik kwalijkquote:Op woensdag 25 oktober 2017 19:51 schreef Bananenpap het volgende:
[..]
[..]
Ik neem aan dat haar post bedoeld was als reactie op de mijne. Ik vind het een domme opmerking, want mijn 'maar' is helemaal niet bedoeld om zaken als verkrachting te verdoezelen.
Het enige wat ik zeg is dat ik hoop dat dat hele #metoo-gedoe niet uitloopt op een heksenjacht.
Als ik heel eerlijk ben ken ik ook vrijwel niemand die dit soort mensen in bescherming neemt. Het verbaast mij eerlijk gezegd dat al die #metoo verhalen nu opeens aan het licht komen met het gegeven dat verkrachting, aanranding en seksuele intimidatie gewoon strafbare feiten zijn. Deze slachtoffers komen nu pas met hun verhaal omdat ze schijnbaar voorheen dachten dat het oké was, ze niet serieus genomen worden of dat de dader toch wel beschermt wordt.quote:Op woensdag 25 oktober 2017 20:16 schreef simmu het volgende:
[..]
ik denk dat op wellicht een enkele uitzondering na, de mannen die hier nu meespreken nu juist degenen zijn die zulke shit niet uithalen. is een inschatting mijnerzijds. ik denk dat de kerels die zulke shit uithalen dat prima zelf weten. het punt is alleen dat de mannen die zulke shit uithalen (lees vrouwen die zulke shit uithalen, die zijn er ook) in bescherming genomen worden door de cultuur van ongeloof die er heerst.
Ik lees het 2e deel meer als een kanttekening. Een matiging. Niet iets uitvlakkends.quote:Op woensdag 25 oktober 2017 20:22 schreef Jopie78 het volgende:
[..]
Ja, als daar een punt had gestaan.
Die maar gumt het hele eerste gedeelte van de tekst weg. Weet ook niet waarom, maar dat gevoel krijg ik als ik naar de reactie erop kijk. De vorm gaat dan dus blijkbaar boven inhoud!?
dat kun je ook nietquote:Op woensdag 25 oktober 2017 19:59 schreef Bananenpap het volgende:
[..]
Ze zegt dat je als man niet kunt voelen hoe dit probleem is voor een vrouw. Dat vind ik een vrije domme opmerking en daarnaast ook vrij ironisch.
Het verschil is dat vroeger dit soort dingen bij een psycholoog met de nodige privacy besproken werd en tegenwoordig veel meer de behoefte staat om dingen publiekelijk "uit te meten".quote:Op woensdag 25 oktober 2017 20:23 schreef Bananenpap het volgende:
[..]
Als ik heel eerlijk ben ken ik ook vrijwel niemand die dit soort mensen in bescherming neemt. Het verbaast mij eerlijk gezegd dat al die #metoo verhalen nu opeens aan het licht komen met het gegeven dat verkrachting, aanranding en seksuele intimidatie gewoon strafbare feiten zijn. Deze slachtoffers komen nu pas met hun verhaal omdat ze schijnbaar voorheen dachten dat het oké was, ze niet serieus genomen worden of dat de dader toch wel beschermt wordt.
Maar dat beeld klopt gewoon niet in mijn ogen. Kan ook aan mijn sociale kring liggen, maar dat soort gedrag wordt toch allang niet meer geaccepteerd?
Als man word je bijvoorbeeld gewoon niet geloofd of uitgelachen, tenzij je minderjarig bent.quote:Op woensdag 25 oktober 2017 20:24 schreef Allures het volgende:
[..]
dat kun je ook niet
De cultuur naar mannen is anders
Sorry, maar dit slaat echt nergens op. Ik heb het helemaal niet over mijn gelijk hebben of de andere kant van de medaille. En het was al helemaal niet aanvallend bedoeld, in tegendeel zelfs.quote:Op woensdag 25 oktober 2017 20:21 schreef Jopie78 het volgende:
[..]
Slachtoffer van de daderrol. Eerst hoop je dat niet alle foute opmerkingen gebruikt worden in dit #metoo verhaal, je haalt hiermee het gevoel naar boven dat er mannen zijn die wel eens een grapje maken en die nu allemaal het gevoel krijgen aanrander te zijn.
Daarna gebruik je man ineens in de rol dat hij ook slachtoffer kan zijn van de misdaad. Je gaat aan beide kanten zitten, aan de slachtoffer kant.
Wat de vrouwen hier zouden willen horen is puur medeleven, zonder dat die andere kant genoemd hoeft te worden. Dat wordt gevraagd, en in plaats van dat medeleven te tonen, ga je dus aanvallen en de andere kant van de medaille gebruiken om je gelijk te krijgen.
Het gaat er dus niet om of je wel of niet gelijk had, je gaf de ander het gevoel dat haar probleem net zo erg was als de door jouw voorgeschotelde situatie.
Het zijn maar woorden en zinnen, maar in zo'n gesprek zijn het pure emoties en spanningen.
Ik ook. Maar meerdere mensen geven dus aan dat als je je verhaal doet en mensen komen hierna met zo'n opmerking, dat de getoonde empathie niet gemeend voelt.quote:Op woensdag 25 oktober 2017 20:24 schreef Mojo.jojo het volgende:
Ik lees het 2e deel meer als een kanttekening. Een matiging. Niet iets uitvlakkends.
Omdat ik al geluiden hoor die daadwerkelijk die verkeerde kant opgaat.quote:Op woensdag 25 oktober 2017 20:23 schreef Allures het volgende:
Waarom niet gewoon 'goed dat je je laat horen' en pas gaan piepen over een Maar als het ook daadwerkelijk de verkeerde kant op doorslaat?
Dat weet ik, maar zo komt het dus niet over als je in een gesprek zit waar mensen hun ervaringen delen.quote:Op woensdag 25 oktober 2017 20:27 schreef Bananenpap het volgende:
Sorry, maar dit slaat echt nergens op. Ik heb het helemaal niet over mijn gelijk hebben of de andere kant van de medaille. En het was al helemaal niet aanvallend bedoeld, in tegendeel zelfs.
Ik zeg enkel dat ik hoop dat dat #metoo-gedoe niet te ver doorslaat (Zoals dat wel vaker gebeurt met discussies in Nederland) en elk persoonlijk verhaal waarbij een man ooit eens onaardig was tegen een vrouw compleet uit zijn verband wordt gerukt. Dat zorgt ten eerste alleen maar voor een nog grotere tweedeling en ten tweede dat deze hele discussie zijn doel voorbij schiet en zaken als verkrachting en aanranding alsnog niet serieus worden genomen.
in bescherming nemen is wellicht verkeerde formulering. negeren is wellicht beter.quote:Op woensdag 25 oktober 2017 20:23 schreef Bananenpap het volgende:
[..]
Als ik heel eerlijk ben ken ik ook vrijwel niemand die dit soort mensen in bescherming neemt. Het verbaast mij eerlijk gezegd dat al die #metoo verhalen nu opeens aan het licht komen met het gegeven dat verkrachting, aanranding en seksuele intimidatie gewoon strafbare feiten zijn. Deze slachtoffers komen nu pas met hun verhaal omdat ze schijnbaar voorheen dachten dat het oké was, ze niet serieus genomen worden of dat de dader toch wel beschermt wordt.
Maar dat beeld klopt gewoon niet in mijn ogen. Kan ook aan mijn sociale kring liggen, maar dat soort gedrag wordt toch allang niet meer geaccepteerd?
Ik vind dat je overdrijft.quote:Op woensdag 25 oktober 2017 20:29 schreef Jopie78 het volgende:
[..]
Dat weet ik, maar zo komt het dus niet over als je in een gesprek zit waar mensen hun ervaringen delen.
Ik weet precies wat je wil zeggen, maar jij begrijpt niet wat de boodschap bij de ander kan zijn. Vervolgens val je wel iemand aan op haar intelligentie. Niet je intentie misschien, maar zo leest de boodschap wel.
Het pleit voor je (denk ik) dat je het je zo verbaast.. Maar het is toch echt (nog steeds) de realiteit.quote:Op woensdag 25 oktober 2017 20:23 schreef Bananenpap het volgende:
[..]
helaas nog steeds teveel wel..quote:Op woensdag 25 oktober 2017 20:23 schreef Bananenpap het volgende:
[..]
Stuitend. Ik weet niet wat ik moet zeggen.quote:Op woensdag 25 oktober 2017 19:21 schreef JaniesBrownie het volgende:
Overigens ben ik op t moment aan t bekijken of ik nog aangifte zal doen, dus ik zoek mensen die willen getuigen. Best lastig na al die tijd, snap ik ook, maar ‘ik wil er niks mee te maken hebben, laat mij erbuiten’ van een van de weinige mensen van wie ik weet dat hij er met hem over gepraat heeft, vond ik, als enige opmerking, toch wel vrij lomp.
Edit van hierboven:quote:
maar dit is toch helemaal niet aan de orde? Waarom dan nu al er zo over doorgaan?quote:Op woensdag 25 oktober 2017 20:27 schreef Bananenpap het volgende:
[..]
Sorry, maar dit slaat echt nergens op. Ik heb het helemaal niet over mijn gelijk hebben of de andere kant van de medaille. En het was al helemaal niet aanvallend bedoeld, in tegendeel zelfs.
Ik zeg enkel dat ik hoop dat dat #metoo-gedoe niet te ver doorslaat (Zoals dat wel vaker gebeurt met discussies in Nederland) en elk persoonlijk verhaal waarbij een man ooit eens onaardig was tegen een vrouw compleet uit zijn verband wordt gerukt. Dat zorgt ten eerste alleen maar voor een nog grotere tweedeling en ten tweede dat deze hele discussie zijn doel voorbij schiet en zaken als verkrachting en aanranding alsnog niet serieus worden genomen.
Ik vind dat je overdrijft door elk woordje dat ik gebruik onder de psychologische loep te nemen terwijl ik niks kwaads bedoel. Dat komt op mij over alsof ik opeens de badguy ben. Besef je wel dat jouw posts vanuit mijn referentiekader heel anders overkomen?quote:Op woensdag 25 oktober 2017 20:36 schreef Jopie78 het volgende:
[..]
Edit van hierboven:
Dat is dus ook het probleem. Als iemand verteld dat diegene verkracht is, en de ander zegt "wat erg, maar wat doe je dan ook met die kerel", dan denkt de een iets liefs te hebben gezegd, maar de ander heeft een verwijt gehoord.
Communiceren is best lastig!
Jij zit toch vast in een discussie, ik leg je uit waarom. Hoe kan ik overdrijven, als ik de situatie mee kan lezen. Vergeet niet dat jouw tekst hier bij jou is ontstaan vanuit heel veel gedachtes, maar aan de andere kant gelezen wordt vanuit een ander referentiekader.
ik ben er nog niet uit hoor.quote:Op woensdag 25 oktober 2017 20:35 schreef Evienne het volgende:
[..]
Stuitend. Ik weet niet wat ik moet zeggen.
Het spijt me.
Ik vind je een heldin.
Laat maar gewoon, vergeet allemaal maar wat ik gezegd heb hoor. Tsjonge jonge.quote:Op woensdag 25 oktober 2017 20:39 schreef JaniesBrownie het volgende:
[..]
maar dit is toch helemaal niet aan de orde? Waarom dan nu al er zo over doorgaan?
Tuurlijk, maar ik val je nergens aan. Ik twijfel niet aan je intelligentie, ik blijf rustig, ik leg je uit hoe tekst over kan komen, ik probeer te vertellen waarom de reactie volgt op jouw eerste post.quote:Op woensdag 25 oktober 2017 20:42 schreef Bananenpap het volgende:
Ik vind dat je overdrijft door elk woordje dat ik gebruik onder de psychologische loep te nemen terwijl ik niks kwaads bedoel. Dat komt op mij over alsof ik opeens de badguy ben. Besef je wel dat jouw posts vanuit mijn referentiekader heel anders overkomen?
Ik ben het met je eens dat sommige inderdaad doorslaan. Zo heb ik kort geleden nog een vrouw, die zichzelf slachtoffer vond van seksueel grensoverschrijdend gedrag omdat een man haar om haar nummer had gevraagd, even heel erg duidelijk gemaakt dat ze dat soort verhalen ervoor zorgen dat echte slachtoffers minder snel serieus worden genomen.quote:Op woensdag 25 oktober 2017 20:27 schreef Bananenpap het volgende:
[..]
'Niet bedoeld om mensen aan een schandpaal te nagelen'quote:Op woensdag 25 oktober 2017 20:44 schreef Jopie78 het volgende:
[..]
Tuurlijk, maar ik val je nergens aan. Ik twijfel niet aan je intelligentie, ik blijf rustig, ik leg je uit hoe tekst over kan komen, ik probeer te vertellen waarom de reactie volgt op jouw eerste post.
Niet om jou te plagen, maar omdat "dit" misgaat in de communicatie omtrent dit onderwerp. Die hele #metoo actie is niet om mensen aan de schandpaal te nagelen, maar om compassie te krijgen voor een probleem. En dat lijkt maar niet te komen, omdat men het zich zo lastig voor kan stellen en dus elke vorm van empathie laat volgen door een maar.
Zal je verder met rust laten.
Dit is dus precies wat ik bedoel, dankje.quote:Op woensdag 25 oktober 2017 20:47 schreef madam-april het volgende:
[..]
Ik ben het met je eens dat sommige inderdaad doorslaan. Zo heb ik kort geleden nog een vrouw, die zichzelf slachtoffer vond van seksueel grensoverschrijdend gedrag omdat een man haar om haar nummer had gevraagd, even heel erg duidelijk gemaakt dat ze dat soort verhalen ervoor zorgen dat echte slachtoffers minder snel serieus worden genomen.
Zie je mensen hier namen noemen? Dus wie wordt er aan de schandpaal genageld? Heb nog niet duizenden namen voorbij zien komen.quote:Op woensdag 25 oktober 2017 20:49 schreef Bananenpap het volgende:
'Niet bedoeld om mensen aan een schandpaal te nagelen'
Ook vrij naïef denk je niet?
ik kom net binnenvallen, ik val je helemaal niet aan ofzo, ik vraag het me gewoon af.quote:Op woensdag 25 oktober 2017 20:44 schreef Bananenpap het volgende:
[..]
Laat maar gewoon, vergeet allemaal maar wat ik gezegd heb hoor. Tsjonge jonge.![]()
![]()
Ben wel benieuwd naar het percentage valse aangiften w.b. zedenmisdrijven.quote:Op woensdag 25 oktober 2017 18:56 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Tuurlijk, maar nu geloof je gewoon niet dat vrouwen valse aangiften doen omdat daarom.
Ja je zou eens anticiperenquote:Op woensdag 25 oktober 2017 20:51 schreef JaniesBrownie het volgende:
[..]
Waarom zou je bij voorbaat een probleem bespreken dat misschien wel helemaal niet gaat bestaan?
Dat schijnt nogal uiteen te lopenquote:Op woensdag 25 oktober 2017 20:52 schreef agter het volgende:
[..]
Ben wel benieuwd naar het percentage valse aangiften w.b. zedenmisdrijven.
Is dat zo dan?quote:Op woensdag 25 oktober 2017 20:51 schreef JaniesBrownie het volgende:
[..]
ik kom net binnenvallen, ik val je helemaal niet aan ofzo, ik vraag het me gewoon af.
Waarom zou je bij voorbaat een probleem bespreken dat misschien wel helemaal niet gaat bestaan? Of in zon kleine mate dat t éigenlijk niet uitmaakt?
Ik ook eigenlijk.quote:Op woensdag 25 oktober 2017 20:52 schreef agter het volgende:
[..]
Ben wel benieuwd naar het percentage valse aangiften w.b. zedenmisdrijven.
anticiperen op een onderwerp dat hoogstwaarschijnlijk geen probleem wordt op een manier en in een mate die het eigenlijke onderwerp compleet ondersneeuwt.quote:
Als er gesuggereerd wordt dat er vaak valselijk aangifte gedaan wordt van zedenzaken, is dat dan op enige wijze met cijfers te onderbouwen?quote:Op woensdag 25 oktober 2017 20:53 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Dat schijnt nogal uiteen te lopen
Ik denk dat wij gewoon niet zo op één lijn zitten. Ik heb het niet over dit topic, maar over de metoo-discussie in zijn geheel waarbij nu honderden mensen naar de media stappen of zelf hun verhaal doen op socialmedia. Die 'overkill' aan verhalen zorgt bij mij en ik weet zeker ook voor vele anderen al voor een soort moeheid voor het onderwerp, beetje te vergelijken met de Zwarte Pietendiscussie. Door die moeheid ga je het onderwerp niet meer serieus nemen, terwijl het wel belangrijk is.quote:Op woensdag 25 oktober 2017 20:50 schreef Jopie78 het volgende:
[..]
Zie je mensen hier namen noemen? Dus wie wordt er aan de schandpaal genageld? Heb nog niet duizenden namen voorbij zien komen.
Dus nee, voor mij is het alleen een vraag om compassie. Voor jou dus niet.
6-8% wordt genoemd, 10-20 en ik las zelfs ergens 50%quote:Op woensdag 25 oktober 2017 20:53 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Dat schijnt nogal uiteen te lopen
quote:Op woensdag 25 oktober 2017 20:57 schreef agter het volgende:
[..]
Als er gesuggereerd wordt dat er vaak valselijk aangifte gedaan wordt van zedenzaken, is dat dan op enige wijze met cijfers te onderbouwen?
Ja dat loopt dus nogal uiteenquote:Op woensdag 25 oktober 2017 20:58 schreef JaniesBrownie het volgende:
[..]
6-8% wordt genoemd, 10-20 en ik las zelfs ergens 50%
Ik ben er door de jaren heen al wel achter dat het onderwerp sowieso al niet serieus werd genomen.quote:Op woensdag 25 oktober 2017 20:58 schreef Bananenpap het volgende:
[..]
Ik denk dat wij gewoon niet zo op één lijn zitten. Ik heb het niet over dit topic, maar over de metoo-discussie in zijn geheel waarbij nu honderden mensen naar de media stappen of zelf hun verhaal doen op socialmedia. Die 'overkill' aan verhalen zorgt bij mij en ik weet zeker ook voor vele anderen al voor een soort moeheid voor het onderwerp, beetje te vergelijken met de Zwarte Pietendiscussie. Door die moeheid ga je het onderwerp niet meer serieus nemen, terwijl het wel belangrijk is.
Dat kun je lomp van mij vinden, of misschien misplaatst in dit topic. Maar dat is gewoon mijn visie.
Het is niet aan ons om jou te veranderen. (Social) media kun je ook uitzetten of zaken als metoo negeren.quote:Op woensdag 25 oktober 2017 20:58 schreef Bananenpap het volgende:
[..]
Ik denk dat wij gewoon niet zo op één lijn zitten. Ik heb het niet over dit topic, maar over de metoo-discussie in zijn geheel waarbij nu honderden mensen naar de media stappen of zelf hun verhaal doen op socialmedia. Die 'overkill' aan verhalen zorgt bij mij en ik weet zeker ook voor vele anderen al voor een soort moeheid voor het onderwerp, beetje te vergelijken met de Zwarte Pietendiscussie. Door die moeheid ga je het onderwerp niet meer serieus nemen, terwijl het wel belangrijk is.
Dat kun je lomp van mij vinden, of misschien misplaatst in dit topic. Maar dat is gewoon mijn visie.
Omdat je het past serieus gaat nemen als het je aangaat. Beetje het kanker-verhaal.quote:Op woensdag 25 oktober 2017 20:59 schreef Samzz het volgende:
[..]
Ik ben er door de jaren heen al wel achter dat het onderwerp sowieso al niet serieus werd genomen.
Beetje extra mediaaandacht kan geen kwaad.
Nee joh, er is niets mis met je visie, of je met je post.quote:Op woensdag 25 oktober 2017 20:58 schreef Bananenpap het volgende:
Hoe wordt het niet serieus genomen? Doordat ze zeggen tegen mensen dat ze het zelf uitgelokt hebben en zo?quote:Op woensdag 25 oktober 2017 20:59 schreef Samzz het volgende:
[..]
Ik ben er door de jaren heen al wel achter dat het onderwerp sowieso al niet serieus werd genomen.
Beetje extra mediaaandacht kan geen kwaad.
Wat bewezen valsheid in geschrifte is?quote:Op woensdag 25 oktober 2017 20:58 schreef JaniesBrownie het volgende:
[..]
6-8% wordt genoemd, 10-20 en ik las zelfs ergens 50%
ik denk dat we die 50% in elk geval naar het land der fabelen kunnen verwijzen, dat lijkt mij wel veilig.quote:Op woensdag 25 oktober 2017 20:58 schreef hugecooll het volgende:
[..]
[..]
Ja dat loopt dus nogal uiteen
Ik heb hier uit een onderzoekje dat werd genoemd wat opgesomde shizzle gepost
Mwa, als je van een van je beste vrienden te horen krijgt dat t allemaal wel mee valt, wat er gebeurd is, sja.quote:Op woensdag 25 oktober 2017 21:01 schreef Bananenpap het volgende:
[..]
Omdat je het past serieus gaat nemen als het je aangaat. Beetje het kanker-verhaal.
Ik vind het ergens eigenlijk ook heel erg respectloos naar daadwerkelijke slachtoffers, om zo'n ervaring (in dit geval: een man die op een evenement aan het werk was, maakte oogcontact en ze lachte naar hem. Hij vroeg haar vervolgens om haar nummer.) te vergelijken met de ervaringen van daadwerkelijke slachtoffers.quote:Op woensdag 25 oktober 2017 20:50 schreef Bananenpap het volgende:
[..]
Dit is dus precies wat ik bedoel, dankje.
'Och, het zal wel meevallen joh.', 'Dat gebeurt hier toch helemaal niet.', 'Waarom loop je dan ook daar?'.quote:Op woensdag 25 oktober 2017 21:02 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Hoe wordt het niet serieus genomen? Doordat ze zeggen tegen mensen dat ze het zelf uitgelokt hebben en zo?
Ah oké; duidelijk.quote:Op woensdag 25 oktober 2017 21:04 schreef Samzz het volgende:
[..]
'Och, het zal wel meevallen joh.', 'Dat gebeurt hier toch helemaal niet.', 'Waarom loop je dan ook daar?'.
Even in t kort.
Ik doe een media-studie dus is het voor mij niet zo slim om dit soort discussies te gaan negeren. Met die moeheid bedoel ik ook niet dat ik het geen belangrijk onderwerp vind of dat het niet aan mij besteed is (anders zou ik ook niet dit soort topics opzoeken) maar dat die overkill aan verhalen voor mij afbreuk doen aan de serieusheid van het onderwerp. Misschien een beetje vaag, maar ik weet niet hoe ik het anders moet uitleggen.quote:Op woensdag 25 oktober 2017 21:01 schreef agter het volgende:
[..]
Het is niet aan ons om jou te veranderen. (Social) media kun je ook uitzetten of zaken als metoo negeren.
Als de discussie niet aan jou besteed is, is dat prima. Even goede vrienden. Maar je kunt voor anderen dit niet gaan bepalen.
Dan kun je je afvragen of je wel de juiste vrienden hebt.quote:Op woensdag 25 oktober 2017 21:03 schreef Samzz het volgende:
[..]
Mwa, als je van een van je beste vrienden te horen krijgt dat t allemaal wel mee valt, wat er gebeurd is, sja.
Ik heb eerlijk gezegd geen idee.quote:Op woensdag 25 oktober 2017 21:02 schreef agter het volgende:
[..]
Wat bewezen valsheid in geschrifte is?
Of waarbij er geen veroordeling kwam?
Ik snap wel wat je bedoelt en in zekere zin ben ik het met je eens.quote:Op woensdag 25 oktober 2017 21:05 schreef Bananenpap het volgende:
[..]
Ik doe een media-studie dus is het voor mij niet zo slim om dit soort discussies te gaan negeren. Met die moeheid bedoel ik ook niet dat ik het geen belangrijk onderwerp vind of dat het niet aan mij besteed is (anders zou ik ook niet dit soort topics opzoeken) maar dat die overkill aan verhalen voor mij afbreuk doen aan de serieusheid van het onderwerp. Misschien een beetje vaag, maar ik weet niet hoe ik het anders moet uitleggen.
Ah. Okay. Ja. Dat is met ieder onderwerp wel.quote:Op woensdag 25 oktober 2017 21:05 schreef Bananenpap het volgende:
[..]
Ik doe een media-studie dus is het voor mij niet zo slim om dit soort discussies te gaan negeren. Met die moeheid bedoel ik ook niet dat ik het geen belangrijk onderwerp vind of dat het niet aan mij besteed is (anders zou ik ook niet dit soort topics opzoeken) maar dat die overkill aan verhalen voor mij afbreuk doen aan de serieusheid van het onderwerp. Misschien een beetje vaag, maar ik weet niet hoe ik het anders moet uitleggen.
of van je moeder. Of de ouders van de dader zeggen dat t jouw schuld is. Of je vraagt aan school, die ervan weet, of ze hem álsjeblieft bij de examens niet vóór je willen zetten en ze doen dat toch, of een vriend zegt gewoon letterlijk: ik geloof je niet, hij is niet zo.quote:Op woensdag 25 oktober 2017 21:03 schreef Samzz het volgende:
[..]
Mwa, als je van een van je beste vrienden te horen krijgt dat t allemaal wel mee valt, wat er gebeurd is, sja.
Sja, in nood leert men vrienden kennen, tochquote:Op woensdag 25 oktober 2017 21:06 schreef Bananenpap het volgende:
[..]
Dan kun je je afvragen of je wel de juiste vrienden hebt.
oh was et linkje vergetenquote:Op woensdag 25 oktober 2017 21:03 schreef JaniesBrownie het volgende:
[..]
ik denk dat we die 50% in elk geval naar het land der fabelen kunnen verwijzen, dat lijkt mij wel veilig.
quote:Op woensdag 25 oktober 2017 21:09 schreef JaniesBrownie het volgende:
[..]
of van je moeder. Of de ouders van de dader zeggen dat t jouw schuld is. Of je vraagt aan school, die ervan weet, of ze hem álsjeblieft bij de examens niet vóór je willen zetten en ze doen dat toch, of een vriend zegt gewoon letterlijk: ik geloof je niet, hij is niet zo.
Lijkt mij ook een erg bizar percentage, maar ik denk dat het een te groot percentage is om waar weg te wuiven; zelfs na vrijspraak of zonder rechtelijke stappen heeft zo'n beschuldiging een hele grote impact op iemands leven.quote:Op woensdag 25 oktober 2017 21:03 schreef JaniesBrownie het volgende:
[..]
ik denk dat we die 50% in elk geval naar het land der fabelen kunnen verwijzen, dat lijkt mij wel veilig.
Misschien speelt het ook wel een beetje mee dat ik die hoge aantallen wel choquerend vind, maar dat het mij diep van binnen niks verbaast. Inderdaad wel een beetje wat een terroristische aanslag bij mij oproept.quote:Op woensdag 25 oktober 2017 21:09 schreef agter het volgende:
[..]
Ah. Okay. Ja. Dat is met ieder onderwerp wel.
Ook met die aanslagen in Europa: De eerste keer appte ik iedereen. En bij de laatste aanslag niet meer. Terwijl iedere aanslag erg is.
Mss het zelfde effect.
Kan mij dat zo lastig voorstellen; wel héél erg ja.quote:Op woensdag 25 oktober 2017 21:09 schreef JaniesBrownie het volgende:
[..]
of van je moeder. Of de ouders van de dader zeggen dat t jouw schuld is. Of je vraagt aan school, die ervan weet, of ze hem álsjeblieft bij de examens niet vóór je willen zetten en ze doen dat toch, of een vriend zegt gewoon letterlijk: ik geloof je niet, hij is niet zo.
Ik vind het ook heel moeilijk voor te stellen, vooral omdat mijn ouders zoiets nooit zouden zeggen.quote:Op woensdag 25 oktober 2017 21:12 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Kan mij dat zo lastig voorstellen; wel héél erg ja.
Niet dat ik je niet geloof trouwens, zo bedoel ik het niet.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |