abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_174656176
quote:
0s.gif Op woensdag 25 oktober 2017 19:53 schreef hugecooll het volgende:

[..]

Dat is ook zo. Ik weet natuurlijk niet op welke manier ze een vermeend slachtoffer 'uithoren', maar ik vind het wel belangrijk dat naar bewijs gevist wordt. Ik heb er geen enkel bezwaar tegen als dat allemaal wat vriendelijker gebeurt dan nu het geval is (als dat nu dus nog niet vriendelijk en zo gebeurt :P). Meer als slachtoffer dan als verdachte idd
Helemaal mee eens.
"Pools are perfect for holding water"
pi_174656245
quote:
12s.gif Op woensdag 25 oktober 2017 19:54 schreef Jopie78 het volgende:

[..]

Ze zei niet dat mannen geen slachtoffer kon worden, ze refereerde inderdaad naar jouw post en de boodschap die eruit voortkomt.

Dat dit vervelend is, maar het moet niet doorslaan naar een scenario waar je op je woord moet letten. Je ridiculiseert hiermee wat er nu speelt. Je hoeft echt niet bang te zijn dat elke onaardige opmerking nu als een #metoo verhaal rond gaat spelen.
Ze zegt dat je als man niet kunt voelen hoe dit probleem is voor een vrouw. Dat vind ik een vrije domme opmerking en daarnaast ook vrij ironisch.
pi_174656332
quote:
1s.gif Op woensdag 25 oktober 2017 18:17 schreef Allures het volgende:
Ik heb niet elke post gelezen in deze reeks maar volgens mij worden mannen ook niet over 1 kam geschoren

Erken dat het helaas een onderdeel van onze cultuur/wereld is, en dat het veel veel vaker voor komt dan mensen (mannen?) denken, is niet zeggen dat alle mannen het doen
En aankaarten dat het niet alleen viezerikken in bosjes zijn maar ook gewoon de buurman die een keer te hitsig werd op een date die zij niet zo succesvol vond en daar al te veel ging pushen is ook niet zeggen dat alle mannen dit doen. Maar wel veel helaas. En soms misschien zelfs onbewust. De buurman weet misschien niet eens dat zij er zo mee zat

Daarom moet dit gesprek gevoerd. En moet een vrouw wel gewoon zeggen 'en daarmee ging je over mijn grens' zonder dat iedereen in een kramp schiet
Als iemand op een niet seksuele manier over je grens gaat zeg je dat ook, en dan is dat een normaal gesprek
Het is jammer (en juist blokkerend) dat iedereen in een stuip schiet als het over iets seksueel gaat

En daarmee bedoel ik dus geen verkrachting maar die ene man die zijn tong in je mond propt terwijl je geen aanleiding gaf of zo

Deze hele metoo actie gaat mij om 2 dingen: de hele cultuur veranderen. We moeten hier over kunnen praten, je moet ook gewoon kunnen zeggen 'je ging over mijn grens', mannen moeten niet meer een cultuur van stoer doen rondom seks en 'nee is eigenlijk ja mwhaha' in stand houden, het moet niet meer normaal zijn dat je bij het uitgaan altijd wel 1 hand op je kont moet verdragen etc

En er moet meer inzicht komen in hoevaak mensen met seksueel geweld te maken hebben en hoe 'negatief' onze maatschappij er op in is gericht richting de slachtoffers. Aangiften moeten anders, victimblaming moet verdwijnen, het wantrouwen en de oordelen richting vrouwen die zich uitspreken moeten verdwijnen etc
En dit zou dus eigenlijk de OP moeten zijn.
"Pools are perfect for holding water"
pi_174656348
quote:
0s.gif Op woensdag 25 oktober 2017 19:59 schreef Bananenpap het volgende:

Ze zegt dat je als man niet kunt voelen hoe dit probleem is voor een vrouw. Dat vind ik een vrije domme opmerking en daarnaast ook vrij ironisch.
Je kan je toch wel verplaatsen dat het dader en slachtoffer moet zijn, en dat ze vanuit een eigen ervaring spreekt.

Jij geeft haar nog steeds het gevoel klein te zijn. Gaat zelfs beginnen over haar intelligentie.

En jij nam de rol van man als dader in met jouw opmerking, daarna ga je ineens in de rol van man als slachtoffer zitten. Je wisselt van rol om twee keer empathie op te eisen. Het is grappig om te zien, of meer treurig eigenlijk.
pi_174656587
Natuurlijk wisselt hij van rol.

Vrouwen willen meer erkenning van dit probleem. Terecht wel. Tegelijkertijd is het net zo terecht dat veel mannen zich niet aangesproken voelen omdat ze zelf nog nooit schuldig aan iets dergelijks hebben gemaakt, en vanuit hun persoonlijk kader dit een ver van hun bed show is. Zeker vergeleken met vrouwen die persoonlijk een nare ervaring hebben.

Dit is volgens mij inherent doordat er een mismatch qua doelgroep is. Dat zie je wel vaker tegenwoordig met maatschappelijke discussies.
pi_174656686
quote:
11s.gif Op woensdag 25 oktober 2017 20:03 schreef Jopie78 het volgende:

[..]

Je kan je toch wel verplaatsen dat het dader en slachtoffer moet zijn, en dat ze vanuit een eigen ervaring spreekt.

Jij geeft haar nog steeds het gevoel klein te zijn. Gaat zelfs beginnen over haar intelligentie.

En jij nam de rol van man als dader in met jouw opmerking, daarna ga je ineens in de rol van man als slachtoffer zitten. Je wisselt van rol om twee keer empathie op te eisen. Het is grappig om te zien, of meer treurig eigenlijk.
Ik heb echt geen idee wat je bedoelt. Rol als dader?
pi_174656692
quote:
2s.gif Op woensdag 25 oktober 2017 20:11 schreef Mojo.jojo het volgende:

Vrouwen willen meer erkenning van dit probleem. Terecht wel. Tegelijkertijd is het net zo terecht dat veel mannen zich niet aangesproken voelen omdat ze zelf nog nooit schuldig aan iets dergelijks hebben gemaakt, en vanuit hun persoonlijk kader dit een ver van hun bed show is. Zeker vergeleken met vrouwen die persoonlijk een nare ervaring hebben.

Dit is volgens mij inherent doordat er een mismatch qua doelgroep is. Dat zie je wel vaker tegenwoordig met maatschappelijke discussies.
Maar je komt toch geen stap verder zonder wederzijds begrip en compassie. Waarom is er zo weinig begrip voor elkaar?
Je hoeft je toch niet te kunnen identificeren met een "dader", om je te kunnen invoelen met een "slachtoffer"?
pi_174656706
quote:
0s.gif Op woensdag 25 oktober 2017 20:15 schreef Bananenpap het volgende:
Ik heb echt geen idee wat je bedoelt. Rol als dader?
Geeft niet.
pi_174656732
quote:
2s.gif Op woensdag 25 oktober 2017 20:11 schreef Mojo.jojo het volgende:

ik denk dat op wellicht een enkele uitzondering na, de mannen die hier nu meespreken nu juist degenen zijn die zulke shit niet uithalen. is een inschatting mijnerzijds. ik denk dat de kerels die zulke shit uithalen dat prima zelf weten. het punt is alleen dat de mannen die zulke shit uithalen (lees vrouwen die zulke shit uithalen, die zijn er ook) in bescherming genomen worden door de cultuur van ongeloof die er heerst.
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_174656738
quote:
10s.gif Op woensdag 25 oktober 2017 20:15 schreef Jopie78 het volgende:

[..]

Geeft niet.
Ja, leg uit dan. Waar neem ik de rol van de dader aan?
pi_174656813
quote:
5s.gif Op woensdag 25 oktober 2017 20:15 schreef Jopie78 het volgende:

[..]

Maar je komt toch geen stap verder zonder wederzijds begrip en compassie. Waarom is er zo weinig begrip voor elkaar?
Je hoeft je toch niet te kunnen identificeren met een "dader", om je te kunnen invoelen met een "slachtoffer"?
"Het is goed dat er een verzet is/komt tegen verkrachting, aanranding en andere ernstige seksuele intimidatie" schreef Bananenpap. Daaruit spreekt mijns inziens kilometers wederzijds begrip.

Laten we wel wezen. Dit is deel 6 van deze discussie. Een we zijn het er allemaal over eens dat aanranding, verkrachting, etc niet kan.
pi_174656882
quote:
0s.gif Op woensdag 25 oktober 2017 19:36 schreef Bananenpap het volgende:

[..]

Want als man kun je niet seksueel geïntimeerd worden? Jij bent volgens mij niet zo heel slim he? Door alle mannen zo over een kam te scheren draag je zelf ook niet bepaald bij aan de oplossing van het probleem.
dat zeg ik niet. Maar als vrouw is het aan de orde van de dag en dat dat normaal is moet veranderen
En hoe het is dat dit normaal voor je is ga je als man gewoon nooit snappen

Wat verder niet lullig bedoeld is of zo
pi_174656900
quote:
0s.gif Op woensdag 25 oktober 2017 20:16 schreef Bananenpap het volgende:

Ja, leg uit dan. Waar neem ik de rol van de dader aan?
Slachtoffer van de daderrol. Eerst hoop je dat niet alle foute opmerkingen gebruikt worden in dit #metoo verhaal, je haalt hiermee het gevoel naar boven dat er mannen zijn die wel eens een grapje maken en die nu allemaal het gevoel krijgen aanrander te zijn.

Daarna gebruik je man ineens in de rol dat hij ook slachtoffer kan zijn van de misdaad. Je gaat aan beide kanten zitten, aan de slachtoffer kant.

Wat de vrouwen hier zouden willen horen is puur medeleven, zonder dat die andere kant genoemd hoeft te worden. Dat wordt gevraagd, en in plaats van dat medeleven te tonen, ga je dus aanvallen en de andere kant van de medaille gebruiken om je gelijk te krijgen.

Het gaat er dus niet om of je wel of niet gelijk had, je gaf de ander het gevoel dat haar probleem net zo erg was als de door jouw voorgeschotelde situatie.

Het zijn maar woorden en zinnen, maar in zo'n gesprek zijn het pure emoties en spanningen.
pi_174656931
quote:
1s.gif Op woensdag 25 oktober 2017 20:18 schreef Mojo.jojo het volgende:

"Het is goed dat er een verzet is/komt tegen verkrachting, aanranding en andere ernstige seksuele intimidatie" schreef Bananenpap. Daaruit spreekt mijns inziens kilometers wederzijds begrip.

Laten we wel wezen. Dit is deel 6 van deze discussie. Een we zijn het er allemaal over eens dat aanranding, verkrachting, etc niet kan.
Ja, als daar een punt had gestaan.

Die maar gumt het hele eerste gedeelte van de tekst weg. Weet ook niet waarom, maar dat gevoel krijg ik als ik naar de reactie erop kijk. De vorm gaat dan dus blijkbaar boven inhoud!?
pi_174656947
quote:
0s.gif Op woensdag 25 oktober 2017 20:16 schreef simmu het volgende:

[..]

ik denk dat op wellicht een enkele uitzondering na, de mannen die hier nu meespreken nu juist degenen zijn die zulke shit niet uithalen. is een inschatting mijnerzijds. ik denk dat de kerels die zulke shit uithalen dat prima zelf weten. het punt is alleen dat de mannen die zulke shit uithalen (lees vrouwen die zulke shit uithalen, die zijn er ook) in bescherming genomen worden door de cultuur van ongeloof die er heerst.
Sorry maar ik kan me weinig voorstellen bij die cultuur van ongeloof. Zoiets verzin je denk ik niet normaalgesproken.

Dat buitenstaanders rationeler reageren, dan ervaringsdeskundige/ slachtoffers die vol met nare herinneringen en emoties zitten lijkt me evident. Mismatch wederom.
pi_174656954
quote:
0s.gif Op woensdag 25 oktober 2017 19:51 schreef Bananenpap het volgende:

[..]

[..]

Ik neem aan dat haar post bedoeld was als reactie op de mijne. Ik vind het een domme opmerking, want mijn 'maar' is helemaal niet bedoeld om zaken als verkrachting te verdoezelen.

Het enige wat ik zeg is dat ik hoop dat dat hele #metoo-gedoe niet uitloopt op een heksenjacht.
en die vorm van 'maar' vind ik kwalijk
Er is geen heksenjacht. Maar toch moet die terug gewonnen stem meteen aan een band worden gelegd

'Prima dat je je laat horen maar wel op tijd kappen'
Waarom niet gewoon 'goed dat je je laat horen' en pas gaan piepen over een Maar als het ook daadwerkelijk de verkeerde kant op doorslaat?
pi_174656957
quote:
0s.gif Op woensdag 25 oktober 2017 20:16 schreef simmu het volgende:

[..]

Als ik heel eerlijk ben ken ik ook vrijwel niemand die dit soort mensen in bescherming neemt. Het verbaast mij eerlijk gezegd dat al die #metoo verhalen nu opeens aan het licht komen met het gegeven dat verkrachting, aanranding en seksuele intimidatie gewoon strafbare feiten zijn. Deze slachtoffers komen nu pas met hun verhaal omdat ze schijnbaar voorheen dachten dat het oké was, ze niet serieus genomen worden of dat de dader toch wel beschermt wordt.

Maar dat beeld klopt gewoon niet in mijn ogen. Kan ook aan mijn sociale kring liggen, maar dat soort gedrag wordt toch allang niet meer geaccepteerd?
pi_174656992
quote:
11s.gif Op woensdag 25 oktober 2017 20:22 schreef Jopie78 het volgende:

[..]

Ja, als daar een punt had gestaan.

Die maar gumt het hele eerste gedeelte van de tekst weg. Weet ook niet waarom, maar dat gevoel krijg ik als ik naar de reactie erop kijk. De vorm gaat dan dus blijkbaar boven inhoud!?
Ik lees het 2e deel meer als een kanttekening. Een matiging. Niet iets uitvlakkends.
pi_174656997
quote:
0s.gif Op woensdag 25 oktober 2017 19:59 schreef Bananenpap het volgende:

[..]

dat kun je ook niet
De cultuur naar mannen is anders

Ik zeg daarmee niet dat je niet misbruikt kunt worden als man. Maar wel dat er op een andere manier met mannen word omgegaan als met vrouwen
Vrouwen zijn hier continu op bedacht, het 'gevaar' is overal. Voor een man niet
pi_174657059
quote:
0s.gif Op woensdag 25 oktober 2017 20:23 schreef Bananenpap het volgende:

[..]

Als ik heel eerlijk ben ken ik ook vrijwel niemand die dit soort mensen in bescherming neemt. Het verbaast mij eerlijk gezegd dat al die #metoo verhalen nu opeens aan het licht komen met het gegeven dat verkrachting, aanranding en seksuele intimidatie gewoon strafbare feiten zijn. Deze slachtoffers komen nu pas met hun verhaal omdat ze schijnbaar voorheen dachten dat het oké was, ze niet serieus genomen worden of dat de dader toch wel beschermt wordt.

Maar dat beeld klopt gewoon niet in mijn ogen. Kan ook aan mijn sociale kring liggen, maar dat soort gedrag wordt toch allang niet meer geaccepteerd?
Het verschil is dat vroeger dit soort dingen bij een psycholoog met de nodige privacy besproken werd en tegenwoordig veel meer de behoefte staat om dingen publiekelijk "uit te meten".
  woensdag 25 oktober 2017 @ 20:27:07 #146
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_174657060
quote:
1s.gif Op woensdag 25 oktober 2017 20:24 schreef Allures het volgende:

[..]

dat kun je ook niet
De cultuur naar mannen is anders
Als man word je bijvoorbeeld gewoon niet geloofd of uitgelachen, tenzij je minderjarig bent.
pi_174657083
quote:
11s.gif Op woensdag 25 oktober 2017 20:21 schreef Jopie78 het volgende:

[..]

Slachtoffer van de daderrol. Eerst hoop je dat niet alle foute opmerkingen gebruikt worden in dit #metoo verhaal, je haalt hiermee het gevoel naar boven dat er mannen zijn die wel eens een grapje maken en die nu allemaal het gevoel krijgen aanrander te zijn.

Daarna gebruik je man ineens in de rol dat hij ook slachtoffer kan zijn van de misdaad. Je gaat aan beide kanten zitten, aan de slachtoffer kant.

Wat de vrouwen hier zouden willen horen is puur medeleven, zonder dat die andere kant genoemd hoeft te worden. Dat wordt gevraagd, en in plaats van dat medeleven te tonen, ga je dus aanvallen en de andere kant van de medaille gebruiken om je gelijk te krijgen.

Het gaat er dus niet om of je wel of niet gelijk had, je gaf de ander het gevoel dat haar probleem net zo erg was als de door jouw voorgeschotelde situatie.

Het zijn maar woorden en zinnen, maar in zo'n gesprek zijn het pure emoties en spanningen.
Sorry, maar dit slaat echt nergens op. Ik heb het helemaal niet over mijn gelijk hebben of de andere kant van de medaille. En het was al helemaal niet aanvallend bedoeld, in tegendeel zelfs.

Ik zeg enkel dat ik hoop dat dat #metoo-gedoe niet te ver doorslaat (Zoals dat wel vaker gebeurt met discussies in Nederland) en elk persoonlijk verhaal waarbij een man ooit eens onaardig was tegen een vrouw compleet uit zijn verband wordt gerukt. Dat zorgt ten eerste alleen maar voor een nog grotere tweedeling en ten tweede dat deze hele discussie zijn doel voorbij schiet en zaken als verkrachting en aanranding alsnog niet serieus worden genomen.
pi_174657086
quote:
1s.gif Op woensdag 25 oktober 2017 20:24 schreef Mojo.jojo het volgende:

Ik lees het 2e deel meer als een kanttekening. Een matiging. Niet iets uitvlakkends.
Ik ook. Maar meerdere mensen geven dus aan dat als je je verhaal doet en mensen komen hierna met zo'n opmerking, dat de getoonde empathie niet gemeend voelt.

Het is dus ook geen aanval, het is een uitleg dat er een groot verschil is tussen de zender en de ontvanger als de communicatie niet helder is. Waar hebben we dat eerder gemerkt. :P
pi_174657152
quote:
1s.gif Op woensdag 25 oktober 2017 20:23 schreef Allures het volgende:

Waarom niet gewoon 'goed dat je je laat horen' en pas gaan piepen over een Maar als het ook daadwerkelijk de verkeerde kant op doorslaat?
Omdat ik al geluiden hoor die daadwerkelijk die verkeerde kant opgaat.
pi_174657158
quote:
0s.gif Op woensdag 25 oktober 2017 20:27 schreef Bananenpap het volgende:

Sorry, maar dit slaat echt nergens op. Ik heb het helemaal niet over mijn gelijk hebben of de andere kant van de medaille. En het was al helemaal niet aanvallend bedoeld, in tegendeel zelfs.

Ik zeg enkel dat ik hoop dat dat #metoo-gedoe niet te ver doorslaat (Zoals dat wel vaker gebeurt met discussies in Nederland) en elk persoonlijk verhaal waarbij een man ooit eens onaardig was tegen een vrouw compleet uit zijn verband wordt gerukt. Dat zorgt ten eerste alleen maar voor een nog grotere tweedeling en ten tweede dat deze hele discussie zijn doel voorbij schiet en zaken als verkrachting en aanranding alsnog niet serieus worden genomen.
Dat weet ik, maar zo komt het dus niet over als je in een gesprek zit waar mensen hun ervaringen delen.

Ik weet precies wat je wil zeggen, maar jij begrijpt niet wat de boodschap bij de ander kan zijn. Vervolgens val je wel iemand aan op haar intelligentie. Niet je intentie misschien, maar zo leest de boodschap wel.

Dat is dus ook het probleem. Als iemand verteld dat diegene verkracht is, en de ander zegt "wat erg, maar wat doe je dan ook met die kerel", dan denkt de een iets liefs te hebben gezegd, maar de ander heeft een verwijt gehoord.

Communiceren is best lastig!

[ Bericht 9% gewijzigd door _I op 25-10-2017 20:34:59 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')