abonnement Unibet Coolblue
pi_173969203
De laatste tijd merk ik dat ik heel erg bezig ben met spirituele/levensbeschouwelijke zaken. Dit doe ik enerzijds omdat ik merk dat het een inspirerende werking heeft, maar nog meer omdat ik graag een antwoord wil op mijn levensvragen. Alsof ik een 'eureka-momentje' nodig heb om verder te gaan met mijn leven.

Eerst iets over mezelf. Ik ben een jongeman van 29 jaar. Van huis uit ben ik gereformeerd vrijgemaakt opgevoed. Ik ben naar de gereformeerde scholen gegaan, heb catechesatie gehad etcetera. Tot ongeveer tien jaar terug ging ik elke zondag naar de kerk want ja...dat hoort er allemaal bij. Op een gegeven moment kom je toch meer in aanraking met mensen die er andere overtuigingen op nahouden en dat zet je steeds meer aan het denken. Ik ging natuurlijk ook lekker op stap enzo en liet ik het christelijk geloof steeds meer links liggen. Je gaat je er toch tegen afzetten. Tegen dat idee dat er een of ander opperwezen continu over je schouder meekijkt. Ik vond het sowieso altijd heel tegenstrijdig dat god onvoorwaardelijk van je houdt, maar dat je ondertussen wel voortdurend wordt ingeprent met hoe je je wel en niet hoort te gedragen en dat hij zou bepalen of je naar een hel of hemel gaat. Zo heb ik me een paar jaar geleden maar uitgeschreven uit de kerk. Ik ging toch al nooit meer heen en het idee dat je met elkaar 'het ware geloof' zit te belijden stond me ongelooflijk tegen. Dat idee staat me sowieso tegen: je geloof als waarheid beschouwen.

Daarna volgde een periode van opluchting, maar onderhuids blijft er ook die drang om de leegte die god achterlaat op te vullen. En die drang belemmert mij wel eerlijk gezegd (op allerlei vlakken zoals werk, relaties, vrijetijdsbesteding). Het maakt dat ik vaak een erg passieve houding heb tegenover het leven. De centrale vraag die telkens weer naar boven komt is: "Waar doe ik het allemaal voor?" En daar word ik op zijn zachtst gezegd niet bepaald gelukkig van.

Zoals gezegd ben ik de laatste tijd erg into spirituele/levensbeschouwelijke zaken. Ik heb het boek van Eckhart Tolle gelezen, zoek dingen op over atheisme, nondualiteit. Het laat me niet los. Enerzijds is het inspirerend en werkt het soms even 'verlichtend'. Het idee dat je niet je gedachten bent en het leven loopt zoals het loopt, zowel van mezelf als alles om me heen, kan best bevrijdend werken geloof ik. Echter, blijf ik er passief onder, want continu komt het volgende in mij op: "Waarom zou ik van alles ondernemen als alles toch wel gaat zoals het gaat."

Zoals je kunt lezen kost het me moeite om de leegte in mijn leven invulling te geven. Aan de ene kant vind ik het idee dat je op je eigen manier invulling kunt geven aan je leven erg mooi. Aan de andere kant vind ik het gevoel dat je eigen doen en laten in dit leven eigenlijk geen reet boeit best wel beangstigend en stemt het me ook erg somber.

Ik ben eigenlijk benieuwd of er hier meer users zijn die zich in mijn verhaal herkennen. Ook ben ik wel benieuwd naar users die hier eigenlijk weinig last van hebben. Ik had gewoon behoefte om dit te delen en wie weet kunnen mensen mij bepaalde inzichten geven of een stukje herkenbaarheid. Ben benieuwd naar de reacties.
pi_173969296
Ik heb een goddeloos geloof. En ik hou van elke vrouw

Niet mis mee hoor
pi_173969611
Ik vind het ontzettend fijn dat het leven geen vastgesteld doel heeft, dan kun je er tenminste nog alle kanten mee op.
pi_173969729
quote:
0s.gif Op zondag 24 september 2017 16:48 schreef Bill_Hillie het volgende:
"Waar doe ik het allemaal voor?"
Voor de mensen waar je om geeft en je omgeving. Begin bij jezelf.
pi_173970436
Kufar. :')
pi_173970523
Accepteer dat het leven op zich zinloos is. Maar dat jij het voor jezelf of anderen zinvol kan maken
pi_173971537
Stel jezelf ten doel om erachter te komen wie/wat je nu eigenlijk werkelijk bent. Hoe kun je rust en vrede in jezelf vinden. Wat is het bewustzijn waar je uit bestaat etc.
Er is genoeg interessants, en je leven hoeft absoluut geen stuurloos en zinloos iets te zijn.

Ik lees dat je je bezig houdt met nondualiteit. Nou, stel jezelf ten doel om erachter te komen wat dat nu eigenlijk werkelijk inhoudt, dat nonduale zijn. Hoe kom je tot die staat van zijn? Hoe kun je daarin blijven? etc. Genoeg interessants te ontdekken en veel meer uit je leven te halen dan het tot nu toe voor je lijkt!
pi_173972054
Beste TS,

Ik ben streng gereformeerd opgevoed en ik herken je verhaal. Ook ik leef in enorme twijfel. De oorzaak is de leer, die klopt denk ik niet hier en daar. Wat ik wil zeggen is: je hebt hersens, net zoals ik hersens heb. Die heb je niet voor niets. Denk dus gewoon na. Veel.
Daarnaast: blijf gewoon bidden.

Wat ik hiermee wil vertellen is dat je niet hoeft te geloven wat je is opgelegd, maar wel kunt geloven van wat jou logisch lijkt. Twijfelen is menselijk en moet en mag. Maar als je er niet uit komt bid dan gewoon "Vader, help me"

“Bid, en u zal gegeven worden; zoek, en u zult vinden; klop, en er zal voor u opengedaan worden. Want ieder die bidt, die ontvangt; wie zoekt, die vindt; en voor wie klopt zal opengedaan worden. Of is er iemand onder u die zijn zoon een steen zal geven, als hij om brood vraagt? Of als hij hem om een vis vraagt, zal hij hem een slang geven?” (Mat 7:7,10)
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
  zondag 24 september 2017 @ 19:09:58 #9
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_173972180
"Waar doe ik het allemaal voor?" En daar word ik op zijn zachtst gezegd niet bepaald gelukkig van."

Tsja. Religie geeft daarin niet per se een zinnig antwoord.

Stel je eens voor dat het antwoord op die vraag is: "ik doe het voor god" of "ik doe het om god blij te houden" of "ik doe het voor een plekje in de hemel"

En dan na je dood zegt god zo tegen je: hey tof man dat je je zo netjes aan mijn regeltjes hebt gehouden. Ok... en dan? Of.. wakker worden in de hemel met nog steeds dat knagende gevoel van... tof hier maar... waar doe ik het voor.

Er is gewoon geen ultiem antwoord op die vraag en religie en spirituele organisaties proberen met wat hokus pokus die vraag vooruit te schuiven hopende dat je niet door hebt dat hun antwoorden nog leger zijn dan gewoon je eigen invulling kiezen.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_173976718
Misschien heb je iets aan dit stukje atheistische positiviteit:

Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_173980022
Mooi filmpje, Molurus! :)
pi_173981110
Buiten God is er dus niks....en kun je andere rare dingen gaan geloven of zelfs alles geloven waar mensen mee aan komen zetten...heel gevaarlijk...en ons moraal komt bij God vandaan die regels heeft Hij in ons heeft gelegd en omdat dus iedereen moraal heeft moet er dus een moraal gever zijn...en dat is God...en zonder God is niets meer goed of slecht want dat zou dan voor iedereen anders zijn....

pi_173981228
quote:
0s.gif Op maandag 25 september 2017 02:29 schreef Doedelzak77 het volgende:

en ons moraal komt bij God vandaan die regels heeft Hij in ons heeft gelegd en omdat dus iedereen moraal heeft moet er dus een moraal gever zijn...en dat is God...en zonder God is niets meer goed of slecht want dat zou dan voor iedereen anders zijn....
Dit is niet alleen onjuist, het is ook een heel gevaarlijke gedachte. Religie heeft tegenwoordig niks meer te zeggen in de politiek en de rechtsspraak, en dat is vooruitgang.

Laat niet weg dat de vraag 'wat is goed, en wat is slecht?' een lastige is. Maar religieus dogma is echt niet de oplossing.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_173981231
Voor mij gaat het leven om doen wat je wil doen zonder aanhankelijkheid.

Ik kan Alan Watts z'n werk erg aanbevelen.
pi_173981234
Realiseer dat God een deel is van jouw identiteit, loslaten is daarom geen makkelijke optie.

Meestal ben je je hier niet bewust van, je hebt het druk en de tijd vliegt voorbij. Ben je er dan wel eens bewust van dan borrelen de twijfels op. Je twijfelt dan tussen God wél of niet als deel van jou behouden.

Nogmaals, loslaten is geen makkelijke optie. Maar je hebt ook geen tijd en energie voor overtuiging op dit moment. Wat er gebeurt is dat je én niet zomaar los kunt laten, maar dat je ook niet echt jezelf kunt overtuigen. Voor een poos vergeet je het weer, maar de cirkel gaat door, wachtend op het volgende moment van herinnering aan je twijfels. En dat is het dus, je lijkt geen absolute keuze te maken, en je hebt enkel jezelf ermee.

Je gaf aan dat je op een gegeven moment God links liet liggen, je begaf je in situaties waarin ''het leven de overhand neemt'' en je minder herinnert wordt aan dat deel van je identiteit. En daar begint de twijfel. Als je je geloof sterk wilt houden moet je haar water geven. Doe je dat niet dan sterft het, maar wel nog met de wortels in je genesteld. Dit is psychologie, en de reden waarom bijvoorbeeld moslims vijf keer per dag behoren te bidden.

Ik zou in ieder geval geen van beiden kanten negeren. Bedenk actief waar je precies over twijfelt, maar blijf ook bidden. Het is belangrijk dat je geen kant kiest uit gemak, want dan val je weer in die cirkel. Komen je twijfels voort uit luiheid, verander dit. komt je geloof voort uit gewoonte, verander dit.

Ik hoop het beste voor je.
Poll: Ben ik een kwaliteits-user? Ja -- Soms -- Nee -- Ken ik jou...? ------- Tussenstand
pi_173981237
quote:
0s.gif Op maandag 25 september 2017 02:29 schreef Doedelzak77 het volgende:
Buiten God is er dus niks....en kun je andere rare dingen gaan geloven of zelfs alles geloven waar mensen mee aan komen zetten...heel gevaarlijk...en ons moraal komt bij God vandaan die regels heeft Hij in ons heeft gelegd en omdat dus iedereen moraal heeft moet er dus een moraal gever zijn...en dat is God...en zonder God is niets meer goed of slecht want dat zou dan voor iedereen anders zijn....

Ben ik het niet mee eens.

Ik ben van mening dat de moraal van de mens zich heeft ontwikkeld door evolutie. Het is nu eenmaal makkelijker overleven als je goede intenties hebt dan wanneer je kwade hebt.
pi_173981239
quote:
1s.gif Op maandag 25 september 2017 03:30 schreef khochner het volgende:

[..]

Ben ik het niet mee eens.

Ik ben van mening dat de moraal van de mens zich heeft ontwikkeld door evolutie. Het is nu eenmaal makkelijker overleven als je goede intenties hebt dan wanneer je kwade hebt.
Ik denk niet dat discussie heel veel zin heeft hier.

-edit- ik hou van discussiëren, maar TS heeft daar nu niks aan.
Poll: Ben ik een kwaliteits-user? Ja -- Soms -- Nee -- Ken ik jou...? ------- Tussenstand
pi_173981646
Ik ben nu ook al een tijdje zonder god. Nu weinig last van.

Ik weet niet precies wat ik hier allemaal kan schrijven om te helpen.
Ik ben geen verteller en zeker niet over mezelf, maar als TS vragen heeft kan ik misschien toch helpen.
pi_173981879
quote:
0s.gif Op maandag 25 september 2017 02:29 schreef Doedelzak77 het volgende:
en ons moraal komt bij God vandaan
Moraal zijn leefregels die door gemeenschappen bepaald wordt en niet door een verzonnen God. Die verzonnen God dient enkel om wat meer gewicht in de schaal te werpen.
pi_173981882
quote:
1s.gif Op maandag 25 september 2017 03:30 schreef khochner het volgende:
Ik ben van mening dat de moraal van de mens zich heeft ontwikkeld door evolutie. Het is nu eenmaal makkelijker overleven als je goede intenties hebt dan wanneer je kwade hebt.
^O^
pi_173982225
quote:
1s.gif Op maandag 25 september 2017 03:30 schreef khochner het volgende:

[..]

Ik ben van mening dat de moraal van de mens zich heeft ontwikkeld door evolutie. Het is nu eenmaal makkelijker overleven als je goede intenties hebt dan wanneer je kwade hebt.
Sterker nog: dat is zo'n beetje de definitie van goed en kwaad.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_173983871
Waarom zou je God verpersoonlijken en vermenselijken? Dat is de grote fout die dit soort religies telkens weer maken.

God zien als een abstractie en niet als een bovennatuurlijke entiteit biedt weer een heel ander perspectief.

Op deze fundamentele vragen is de reikwijdte van het denken en onderzoek simpelweg ontoereikend.

Het accepteren dat we geen eenduidige antwoorden hebben op dit soort fundamentele levensvragen, die op allerlei verschillende wijze worden geïnterpreteerd maar nooit zullen worden beantwoord, kan een gevoel opluchting en inspiratie geven.

Niet meer hoeven denken in afgebakende hokjes zoals religieuzen, atheïsten en deterministen in het algemeen doen. Biedt echt een nieuwe horizon die allesbehalve leeg toeschijnt. :)
pi_173984829
Bedankt voor de reacties allemaal. Dit waardeer ik natuurlijk zeer.

Zelf ben ik wel van mening inmiddels dat de religieuze god - de christelijke, islamitische god - hersenspinsels van de mensheid zijn. Men wil het onverklaarbare verklaren door wat men niet weet toe te schrijven aan god. Mensen zijn nu eenmaal een beetje controlfreaks en dit is daar het beste voorbeeld van. Is opzich niks mis mee, want als iemand daar kracht uit put en veiligheid en geborgenheid in vind is dat prachtig natuurlijk. Het hele euvel is wel dat er allerlei religies uit zijn ontstaan en mensen zichzelf veel te serieus zijn gaan nemen en dit heeft al met al vrij absurde vormen aangenomen.

In mijn vrienden/kennissen-kring ken ik wel mensen die net als mij eerder wel naar de kerk gingen en nou niet meer. Ik merk dat sommige atheïsten echt heel fel reageren op alles wat uberhaupt maar met religie te maken heeft. Als je ook maar over de Bijbel begint schieten ze al uit hun slof bij wijze van. Dit vind ik altijd een beetje vreemd, want als je totaal niet in God gelooft dan glimlach je daar toch gewoon om. Ik merk dat bevrijd zijn van religie juist zorgt dat je er neutraal naar kunt kijken en alsnog mooie dingen uit kunt oppikken. Zoals in de Bijbel mooie verhalen met wijsheid en symboliek staan die best inspirerend kunnen zijn (ik haal voornamelijk het christendom aan want daar ben ik het meest bekend mee). Zolang je het maar niet als absolute waarheid of als iets heiligs gaat zien. Net zo goed kan ik ook weer veel halen uit video's/boeken uit de atheistische hoek. Neem bijvoorbeeld het door Molurus geplaatste filmpje. Dat is om blij van te worden. Ik kan uren lopen malen over duizend-en-een dingen en dat is soms om gek van te worden, maar als je zoiets ziet besef je weer hoe klein je bent en dat je problemen ook eigenlijk geen reet voorstellen.

Nu ik er over nadenk. De absolute waarheid is met je verstand toch niet te begrijpen. Ik denk dat die realisatie al genoeg is. Maar als ik me vervolgens passief ga opstellen ontdek ik ook niks meer natuurlijk. Dus het mooie wat je uit het leven kan halen is het ontdekken van van alles en nog wat om er steeds maar weer achter te komen dat er nog veel meer blijkt te zijn.

Geen idee waar ik uiteindelijk precies heen wou met mijn verhaal, maar het typen ging een beetje vanzelf op den duur :)
pi_173984955
quote:
Ik merk dat bevrijd zijn van religie juist zorgt dat je er neutraal naar kunt kijken en alsnog mooie dingen uit kunt oppikken. Zoals in de Bijbel mooie verhalen met wijsheid en symboliek staan die best inspirerend kunnen zijn (ik haal voornamelijk het christendom aan want daar ben ik het meest bekend mee). Zolang je het maar niet als absolute waarheid of als iets heiligs gaat zien.
Wat mij betreft een belangrijk inzicht dit. ^O^
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
pi_173986133
Naar mijn mening goed bezig TS.
Zelf ben ik erg geïnteresseerd in Boeddhisme, Zen , Stocism , Toaism. Hoe die 'religies' ( ik zie het meer als filosofische denkbeelden) omgaan met de moederne tijd en de vragen bij het leven vind ik zeer interessant.

Ik neem niks aan voor absolute waarheid. Alleen de denkbeelden welke mij aanstaan en mij helpen in mijn leven die laat ik mij helpen.
pi_173987024
quote:
0s.gif Op maandag 25 september 2017 12:00 schreef Bill_Hillie het volgende:

Neem bijvoorbeeld het door Molurus geplaatste filmpje. Dat is om blij van te worden. Ik kan uren lopen malen over duizend-en-een dingen en dat is soms om gek van te worden, maar als je zoiets ziet besef je weer hoe klein je bent en dat je problemen ook eigenlijk geen reet voorstellen.
O+

Zelf kom ik niet uit een religieuze omgeving, ben ook nooit religieus geweest. Maar dit soort beschouwingen van het universum kan ik ook heel blij van worden. Wat leven we toch in een prachtige tijd, dat we dit soort dingen kunnen en mogen weten! Wat een mazzel hebben we dat we niet, zeg, 300 jaar geleden geboren zijn.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_173987067
quote:
0s.gif Op maandag 25 september 2017 03:23 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dit is niet alleen onjuist, het is ook een heel gevaarlijke gedachte. Religie heeft tegenwoordig niks meer te zeggen in de politiek en de rechtsspraak, en dat is vooruitgang.

Laat niet weg dat de vraag 'wat is goed, en wat is slecht?' een lastige is. Maar religieus dogma is echt niet de oplossing.
Ook jij weet dat God bestaat net als ieder ander mens....niemand is te verontschuldigen...mensen willen God niet dat is het probleem...
pi_173987110
quote:
1s.gif Op maandag 25 september 2017 03:30 schreef khochner het volgende:

[..]

Ben ik het niet mee eens.

Ik ben van mening dat de moraal van de mens zich heeft ontwikkeld door evolutie. Het is nu eenmaal makkelijker overleven als je goede intenties hebt dan wanneer je kwade hebt.
Het moraal heeft zich ontwikkeld hahaha kijk eens goed om je heen....zie jij dat de mens zich ontwikkeld heeft....een wereld zonder God is wat we nu hebben en is nou niet echt een leuke wereld ofzo..
pi_173987135
quote:
0s.gif Op maandag 25 september 2017 14:28 schreef Doedelzak77 het volgende:

[..]

Ook jij weet dat God bestaat net als ieder ander mens....niemand is te verontschuldigen...mensen willen God niet dat is het probleem...
Pardon?

Ik zou het op prijs stellen als je niet namens mij spreekt. Ik heb echt geen enkele reden om te denken dat er goden bestaan, laat staan dat die uitgesproken opvattingen over menselijke moraliteit hebben.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_173987221
quote:
0s.gif Op maandag 25 september 2017 08:08 schreef ATON het volgende:

[..]

Moraal zijn leefregels die door gemeenschappen bepaald wordt en niet door een verzonnen God. Die verzonnen God dient enkel om wat meer gewicht in de schaal te werpen.
Nee hoor zonder God is moraal niet te rechtvaardigen,ook niet rationeel...maar daar kom je ooit nog wel eens achter slimme Aton...
pi_173987257
quote:
0s.gif Op maandag 25 september 2017 14:32 schreef Molurus het volgende:

[..]

Pardon?

Ik zou het op prijs stellen als je niet namens mij spreekt. Ik heb echt geen enkele reden om te denken dat er goden bestaan, laat staan dat die uitgesproken opvattingen over menselijke moraliteit hebben.
Het mooie is dat God het zelf zegt....
pi_173987309
quote:
0s.gif Op maandag 25 september 2017 14:39 schreef Doedelzak77 het volgende:

[..]

Het mooie is dat God het zelf zegt....
Als er een god bestaat zegt ie helemaal niks. Alles dat de mens erover zegt heeft de mens zelf bedacht.

Dat je namens mij spreekt vind ik al enigszins lomp, maar nu ben je ook nog namens die fictieve god aan het spreken. Verantwoordelijkheid voor je eigen ideeën aanvaarden blijft toch moeilijk voor sommigen.

[ Bericht 9% gewijzigd door Molurus op 25-09-2017 14:48:44 ]
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_173987353
quote:
0s.gif Op maandag 25 september 2017 14:37 schreef Doedelzak77 het volgende:

[..]

Nee hoor zonder God is moraal niet te rechtvaardigen,ook niet rationeel...maar daar kom je ooit nog wel eens achter slimme Aton...
Er is inderdaad niet zoiets als absolute moraliteit. Wel kun je zeggen dat het leven in sociale gemeenschappen, zoals mensen dat doen, bepaalde restricties legt op welke vormen van moraliteit goed werken en welke niet.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_173987453
quote:
0s.gif Op maandag 25 september 2017 14:44 schreef Molurus het volgende:

[..]

Er is inderdaad niet zoiets als absolute moraliteit. Wel kun je zeggen dat het leven in sociale gemeenschappen, zoals mensen dat doen, bepaalde restricties legt op welke vormen van moraliteit goed werken en welke niet.
Dat vind jij en gelukkig boeit het weinig wat mensen vinden,want zou het helemaal niks worden...de mens maakt er een klerezooi van en het kwaad komt bij ons vandaan...God is het enige goeie in deze wereld

pi_173987506
quote:
0s.gif Op maandag 25 september 2017 14:50 schreef Doedelzak77 het volgende:

[..]

Dat vind jij en gelukkig boeit het weinig wat mensen vinden,want zou het helemaal niks worden...de mens maakt er een klerezooi van en het kwaad komt bij ons vandaan...God is het enige goeie in deze wereld
Vind jij, en volgens jouw eigen redenatie boeit het niet wat jij daarvan vindt.

Maar ik zou zeggen, begin eens met de basics:

1) hoe denk jij objectief te kunnen vaststellen dat die god bestaat?
2) hoe denk jij iets te kunnen weten over wat die god ergens van vindt?

Vooralsnog pretendeer je vooral de wijsheid in pacht te hebben, maar je zegt niets over waar je je op baseert.

[ Bericht 10% gewijzigd door Molurus op 25-09-2017 15:28:19 ]
Niet meer aanwezig in dit forum.
  maandag 25 september 2017 @ 15:47:32 #36
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_173988376
quote:
1s.gif Op maandag 25 september 2017 07:13 schreef Hexx. het volgende:
Ik ben nu ook al een tijdje zonder god. Nu weinig last van.
Werkelijk? Geen gapende leegte? Geen oprukkende "demonen"?
  maandag 25 september 2017 @ 15:52:29 #37
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_173988442
quote:
0s.gif Op maandag 25 september 2017 14:28 schreef Doedelzak77 het volgende:

[..]

Ook jij weet dat God bestaat net als ieder ander mens....niemand is te verontschuldigen...mensen willen God niet dat is het probleem...
Jaja, God schiep de mens. De eerst geschapene was de veroorzaker van de erfzonde en dus àl het leed, de eerste die geboren werd op aarde was een moordenaar.

En jouw God zag dat het goed was... :') Man wat een prutser...en dan de mens de schuld geven?
  maandag 25 september 2017 @ 15:54:42 #38
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_173988480
quote:
0s.gif Op maandag 25 september 2017 14:42 schreef Molurus het volgende:

[..]

Als er een god bestaat zegt ie helemaal niks. Alles dat de mens erover zegt heeft de mens zelf bedacht.

Dat je namens mij spreekt vind ik al enigszins lomp, maar nu ben je ook nog namens die fictieve god aan het spreken. Verantwoordelijkheid voor je eigen ideeën aanvaarden blijft toch moeilijk voor sommigen.
De gelovige die zijn zoon afranselt onder het zeggen van: God straft je door mijn hand". Yeah right!
  maandag 25 september 2017 @ 15:57:01 #39
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_173988525
quote:
0s.gif Op maandag 25 september 2017 14:50 schreef Doedelzak77 het volgende:

de mens maakt er een klerezooi van en het kwaad komt bij ons vandaan...God is het enige goeie in deze wereld

Lees je bijbel: Jesaja 45:7 God is de veroorzaker van goed èn kwaad.

( moet ik je dat als ongelovige nu aanwijzen?)
pi_173988662
quote:
0s.gif Op maandag 25 september 2017 15:47 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Werkelijk? Geen gapende leegte? Geen oprukkende "demonen"?
In het begin wat "demonen". Maar ik was ook al een hele tijd voorbereid eigenlijk. Leegte vulde ik met hobby's en veel gesprekken met mijn man. Moet eerlijk zeggen dat dat laatste echt een hulp was, een eigen persoonlijke "psychiater" :D
Nu bijna geen last. Een heel andere beleving van het leven; ik was vergeten hoe het was....
pi_173988665
quote:
0s.gif Op maandag 25 september 2017 14:42 schreef Molurus het volgende:

[..]

Als er een god bestaat zegt ie helemaal niks. Alles dat de mens erover zegt heeft de mens zelf bedacht.

Dat je namens mij spreekt vind ik al enigszins lomp, maar nu ben je ook nog namens die fictieve god aan het spreken. Verantwoordelijkheid voor je eigen ideeën aanvaarden blijft toch moeilijk voor sommigen.
God kan niets zeggen, want dan zouden de duivels dat ook horen.
  maandag 25 september 2017 @ 16:10:13 #42
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_173988777
quote:
1s.gif Op maandag 25 september 2017 16:04 schreef Hexx. het volgende:

[..]

In het begin wat "demonen". Maar ik was ook al een hele tijd voorbereid eigenlijk. Leegte vulde ik met hobby's en veel gesprekken met mijn man. Moet eerlijk zeggen dat dat laatste echt een hulp was, een eigen persoonlijke "psychiater" :D
Nu bijna geen last. Een heel andere beleving van het leven; ik was vergeten hoe het was....
En je hebt dus ook niet, zoals gelovigen vaak beweren, het idee dat je leven ineens geen zin meer heeft of dat je er nu maar op los kan leven?
pi_173988951
quote:
0s.gif Op maandag 25 september 2017 16:10 schreef hoatzin het volgende:

[..]

En je hebt dus ook niet, zoals gelovigen vaak beweren, het idee dat je leven ineens geen zin meer heeft of dat je er nu maar op los kan leven?
Nee. Mijn moraal blijft hetzelfde.
TS heeft het ook gehad over 'Waar doe ik het voor?' en mijn antwoord is: 'Voor jezelf'. Leven als een goddeloze is eigenlijk best wel egoïstisch: je doet alles voor jezelf. Om een gemakkelijk en leuk leven te hebben voordat de dood je komt halen.

Had jij last van 'demonen' toen je stopte? Ik weet niet meer of je daar over ooit verteld hebt.
pi_173988966
quote:
0s.gif Op maandag 25 september 2017 14:31 schreef Doedelzak77 het volgende:

[..]

Het moraal heeft zich ontwikkeld hahaha kijk eens goed om je heen....zie jij dat de mens zich ontwikkeld heeft....een wereld zonder God is wat we nu hebben en is nou niet echt een leuke wereld ofzo..
Waarom ben je er dan nog en verplaats je jezelf niet naar de hemel?

Jammer dat die god allemaal whiners (christenen) heeft geschapen ;(
Conscience do cost.
pi_173989022
quote:
0s.gif Op maandag 25 september 2017 15:52 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Jaja, God schiep de mens. De eerst geschapene was de veroorzaker van de erfzonde en dus àl het leed, de eerste die geboren werd op aarde was een moordenaar.

En jouw God zag dat het goed was... :') Man wat een prutser...en dan de mens de schuld geven?
Ahum.. De eerst geschapene kon/mocht kiezen. Vrije wil, he.
pi_173989055
quote:
0s.gif Op maandag 25 september 2017 14:25 schreef Molurus het volgende:

[..]

O+

Zelf kom ik niet uit een religieuze omgeving, ben ook nooit religieus geweest. Maar dit soort beschouwingen van het universum kan ik ook heel blij van worden. Wat leven we toch in een prachtige tijd, dat we dit soort dingen kunnen en mogen weten! Wat een mazzel hebben we dat we niet, zeg, 300 jaar geleden geboren zijn.
Sluit ik me helemaal bij aan.
  maandag 25 september 2017 @ 16:27:08 #47
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_173989114
quote:
1s.gif Op maandag 25 september 2017 16:21 schreef Hexx. het volgende:

[..]

Ahum.. De eerst geschapene kon/mocht kiezen. Vrije wil, he.
Mja maar hij had géén kennis van goed en kwaad. Dus hij wist niet dat hij iets verkeerds deed. En toch kreeg hij, en miljarden anderen, de doodstraf. Gods moraal...

Vrije wil bestaat niet als er een alwetende God is, hooguit de illusie van de vrije wil. Daar hebben we het al over gehad he?
pi_173989140
Ik herken deze struggle, ik voel hetzelfde.
pi_173989146
quote:
0s.gif Op maandag 25 september 2017 15:52 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Jaja, God schiep de mens. De eerst geschapene was de veroorzaker van de erfzonde en dus àl het leed, de eerste die geboren werd op aarde was een moordenaar.

En jouw God zag dat het goed was... :') Man wat een prutser...en dan de mens de schuld geven?
Je snapt er ook geen moer van zie ik....ga het eerst eens proberen te snappen hoe en waarom alles zit...
pi_173989248
quote:
0s.gif Op maandag 25 september 2017 15:57 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Lees je bijbel: Jesaja 45:7 God is de veroorzaker van goed èn kwaad.

( moet ik je dat als ongelovige nu aanwijzen?)
God heeft het toegestaan ja want zonder God is er geen goed begrijp dat nou eens....satan was ook eerst goed en toen God zijn handen van hem aftrok wou hij net als God zijn,want zonder God stopt het goede....en een vrije wil heb je alleen als er een keuze is,en dat is goed en kwaad...God wou weten of we zouden gehoorzamen en zo vrijwillig voor God te kiezen en ieder mens krijgt die keuze en wat je ermee doet moet je zelf weten,maar dan leef je na dit leven afgescheiden van God ipv met Hem....
  maandag 25 september 2017 @ 16:33:59 #51
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_173989249
quote:
0s.gif Op maandag 25 september 2017 16:28 schreef Doedelzak77 het volgende:

[..]

Je snapt er ook geen moer van zie ik....ga het eerst eens proberen te snappen hoe en waarom alles zit...
En jij kunt me het niet uitleggen. O+

Je kunt als gelovige niet eventjes de gedeeltes in de bijbel die zaken beweren die je niet uitkomen uitsluiten he? Zo werkt het niet ..het is alles of niets. Kies je voor alles dan moet je vreemde, zeer vreemde zaken accepteren.

(in praktijk wel, cherrypicking noemen we dat ;) )
pi_173989265
quote:
1s.gif Op maandag 25 september 2017 16:19 schreef Hexx. het volgende:

Leven als een goddeloze is eigenlijk best wel egoïstisch: je doet alles voor jezelf. Om een gemakkelijk en leuk leven te hebben voordat de dood je komt halen.

Onbaatzuchtigheid behoeft geen God.
-
pi_173989279
quote:
0s.gif Op maandag 25 september 2017 16:04 schreef torentje het volgende:

[..]

God kan niets zeggen, want dan zouden de duivels dat ook horen.
Tuurlijk spreekt God wel...door je eigen geest als je opnieuw geboren bent en door mensen en zelfs door dieren haha
pi_173989280
quote:
0s.gif Op maandag 25 september 2017 14:31 schreef Doedelzak77 het volgende:

[..]

Het moraal heeft zich ontwikkeld hahaha kijk eens goed om je heen....zie jij dat de mens zich ontwikkeld heeft....een wereld zonder God is wat we nu hebben en is nou niet echt een leuke wereld ofzo..
Ik deel die mening dus niet, ieder mens weet dat het doden misbruiken etc al die dingen aandoen aan andere mensen "slecht" is. Dus mijn inziens in het moraal er. Dat men er niet naar handeld is weer iets heel anders en heeft andere oorzaken.
pi_173989301
quote:
0s.gif Op maandag 25 september 2017 16:19 schreef ems. het volgende:

[..]

Waarom ben je er dan nog en verplaats je jezelf niet naar de hemel?

Jammer dat die god allemaal whiners (christenen) heeft geschapen ;(
Jullie gaan dan ook naar een andere plek op deze manier..en zijn we beide tevreden toch...
  maandag 25 september 2017 @ 16:38:14 #56
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_173989341
quote:
0s.gif Op maandag 25 september 2017 16:33 schreef Doedelzak77 het volgende:

[..]

God heeft het toegestaan ja want zonder God is er geen goed begrijp dat nou eens....satan was ook eerst goed en toen God zijn handen van hem aftrok wou hij net als God zijn,want zonder God stopt het goede....en een vrije wil heb je alleen als er een keuze is,en dat is goed en kwaad...God wou weten of we zouden gehoorzamen en zo vrijwillig voor God te kiezen en ieder mens krijgt die keuze en wat je ermee doet moet je zelf weten,maar dan leef je na dit leven afgescheiden van God ipv met Hem....
Hij staat het toe, die prutser.

Als ik een almachtige God was dan bestond er helemaal geen kwaad. Dat zou onnoemelijk veel leed en bloedvergieten schelen. En ik zou al helemaal niet, zoals alle afgoden, bloed nodig hebben om gunstig gestemd te worden.

[ Bericht 0% gewijzigd door hoatzin op 26-09-2017 08:27:52 ]
pi_173989345
quote:
0s.gif Op maandag 25 september 2017 14:37 schreef Doedelzak77 het volgende:

[..]

Nee hoor zonder God is moraal niet te rechtvaardigen,ook niet rationeel...maar daar kom je ooit nog wel eens achter slimme Aton...
Dat is het mijn inziens wel.
Wanneer ik mij "moreel gedraag" heb ik minder problemen en een prettiger leven, ook heb ik een hogere kans op overleven en nakomelingen. Ik heb meer kans om mijn persoonlijke doelen te verwezelijken en vrij te zijn. Is voor mij heel rationeel te rechtvaardigen.
pi_173989367
quote:
0s.gif Op maandag 25 september 2017 16:33 schreef hoatzin het volgende:

[..]

En jij kunt me het niet uitleggen. O+

Je kunt als gelovige niet eventjes de gedeeltes in de bijbel die zaken beweren die je niet uitkomen uitsluiten he? Zo werkt het niet ..het is alles of niets. Kies je voor alles dan moet je vreemde, zeer vreemde zaken accepteren.

(in praktijk wel, cherrypicking noemen we dat ;) )
Wat kan dan niet..over water lopen,door dieren praten,iemand uit de dood laten opstaan..? God kan alles wat hij maar wil,God is een entiteit dat een bewustzijn heeft en door woorden en gedachten dingen kan creëren zoals ons hele universum....dus wat kan je dan niet geloven..?
pi_173989413
quote:
0s.gif Op maandag 25 september 2017 16:36 schreef Doedelzak77 het volgende:

[..]

Jullie gaan dan ook naar een andere plek op deze manier..en zijn we beide tevreden toch...
Dat mag ik hopen. Stel je voor, een eeuwigheid doorbrengen met die enge christenen ;(
Conscience do cost.
pi_173989434
quote:
0s.gif Op maandag 25 september 2017 16:38 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Hij staat het toe, die prutser.

Als ik een almachtige God was dan bestond er helemaal geen kwaad. Dat zou onnoemelijk veel leed en bloedvergieten schelen. En ik zou al helemaal niet, zoals alle afgoden, bloed nodig hebben om gunstig gestemd te worden.
De mens groeit alleen maar door pijn en ellende,want als dat er niet is wat is dan liefde..? dat heeft een tegenpool nodig,anders weet je niet wat het andere is...net als dat alles een tegenpool heeft...
pi_173989448
quote:
0s.gif Op maandag 25 september 2017 16:42 schreef ems. het volgende:

[..]

Dat mag ik hopen. Stel je voor, een eeuwigheid doorbrengen met die enge christenen ;(
Enge christenen....als kind in een katholieke kerk geweest misschien en nu alle gelovigen over 1 kam scheren....
pi_173989465
quote:
0s.gif Op maandag 25 september 2017 16:43 schreef Doedelzak77 het volgende:

[..]

Enge christenen....als kind in een katholieke kerk geweest misschien en nu alle gelovigen over 1 kam scheren....
Nee hoor. Het is gewoon een gigantische meerderheid die het verpest voor de minderheid. Zo nu en dan zitten er ook best degelijke christenen bij, ondanks hun waanzinnigheid dus.
Conscience do cost.
pi_173989487
quote:
0s.gif Op maandag 25 september 2017 16:44 schreef ems. het volgende:

[..]

Nee hoor. Het is gewoon een gigantische meerderheid die het verpest voor de minderheid. Zo nu en dan zitten er ook best degelijke christenen bij, ondanks hun waanzinnigheid dus.
Hoezo dan..?
pi_173989596
quote:
0s.gif Op maandag 25 september 2017 16:27 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Mja maar hij had géén kennis van goed en kwaad. Dus hij wist niet dat hij iets verkeerds deed. En toch kreeg hij, en miljarden anderen, de doodstraf. Gods moraal...

Vrije wil bestaat niet als er een alwetende God is, hooguit de illusie van de vrije wil. Daar hebben we het al over gehad he?
Ja, maar toch.

En hij was gewaarschuwd dus hij wist wel dat hij niet mocht.

quote:
1s.gif Op maandag 25 september 2017 16:34 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Onbaatzuchtigheid behoeft geen God.
Dat is zo. Maar mét God deed je het voor God, zonder doe je het om jezelf een goed gevoel te geven. Onbewust misschien, want geven maakt ook jou blij.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 25-09-2017 16:52:12 ]
pi_173989824
quote:
0s.gif Op maandag 25 september 2017 16:46 schreef Doedelzak77 het volgende:

[..]

Hoezo dan..?
Dit zou ik wel een 'redelijke' Christen noemen:

https://en.wikipedia.org/wiki/Kenneth_R._Miller

Maar zoals ems zegt... da's wel een minderheid.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_173989865
quote:
1s.gif Op maandag 25 september 2017 16:51 schreef Hexx. het volgende:

[..]

Dat is zo. Maar mét God deed je het voor God, zonder doe je het om jezelf een goed gevoel te geven.
In de traditionele vormen daarvan doet men het voor God vanwege hoe God naar jou kijkt en hoe hij jou op grond daarvan daarna behandelt.

Dus uiteindelijk was dat ook voor jezelf.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_173989924
quote:
0s.gif Op maandag 25 september 2017 16:43 schreef Doedelzak77 het volgende:

[..]

Enge christenen....als kind in een katholieke kerk geweest misschien en nu alle gelovigen over 1 kam scheren....
Ik ben trouwens nog steeds wel benieuwd:

a) hoe jij denkt te kunnen weten dat er een god bestaat.
b) hoe jij denkt te kunnen weten hoe die god denkt over menselijke moraliteit.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_173990484
quote:
0s.gif Op maandag 25 september 2017 17:05 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dit zou ik wel een 'redelijke' Christen noemen:

https://en.wikipedia.org/wiki/Kenneth_R._Miller

Maar zoals ems zegt... da's wel een minderheid.
Waarom is hij wel redelijk en andere niet..?
pi_173990572
quote:
0s.gif Op maandag 25 september 2017 17:35 schreef Doedelzak77 het volgende:

[..]

Waarom is hij wel redelijk en andere niet..?
Hij is redelijk omdat hij wetenschap en religie uit elkaar kan houden. (Wat er daarmee nog overblijft van z'n geloof is een goede vraag... dat behandelt hij in z'n boek "Finding Darwin's God" wat ik zelf niet heb gelezen, maar wat wel een echte aanrader schijnt te zijn.)

https://www.bol.com/nl/f/finding-darwin-s-god/30195728/

Veruit de meeste gelovigen hebben grote moeite om niet, vanuit hun geloof, uitspraken te doen over de waarneembare wereld.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  maandag 25 september 2017 @ 17:40:30 #71
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_173990597
quote:
12s.gif Op zondag 24 september 2017 21:32 schreef Molurus het volgende:
Misschien heb je iets aan dit stukje atheistische positiviteit:

Ach. Eenzijdig.
pi_173990614
quote:
1s.gif Op maandag 25 september 2017 17:40 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Ach. Eenzijdig.
Wat bedoel je precies?
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_173990639
quote:
5s.gif Op maandag 25 september 2017 17:10 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ik ben trouwens nog steeds wel benieuwd:

a) hoe jij denkt te kunnen weten dat er een god bestaat.
b) hoe jij denkt te kunnen weten hoe die god denkt over menselijke moraliteit.
Omdat ik opnieuw geboren ben en dan ervaar je God...en daarvoor wist ik dat God bestond omdat ik wist dat de duivel bestond en daar 20 jaar onderzoek naar heb gedaan,om de waarheid te vinden dan ...en dan kom je bij de bijbel uit...
pi_173990646
quote:
1s.gif Op maandag 25 september 2017 16:51 schreef Hexx. het volgende:

[..]

Ja, maar toch.

En hij was gewaarschuwd dus hij wist wel dat hij niet mocht.

[..]

Dat is zo. Maar mét God deed je het voor God, zonder doe je het om jezelf een goed gevoel te geven. Onbewust misschien, want geven maakt ook jou blij.
Met God deed je het misschien ook wel uit angst, want de Christelijke God is nu niet bepaald eentje van onvoorwaardelijke liefde.

Ik moest in dit topic denken aan een quote van Gunaratana, misschien dat TS er wat aan heeft. Het komt uit de klassieker "Mindfulness in plain english".

quote:
De essentie van het leven is Lijden, zei de Boeddha [...] En uiteindelijk ga je dood; uiteindelijk verlies je alles. Alles is vergankelijk. Klinkt nogal somber, is het niet? Gelukkig is dat het niet; integendeel! Het klinkt alleen somber vanuit het alledaagse perspectief, waarin je geest werkt als een loopband. Daaronder ligt een volkomen ander perspectief, een volkomen andere manier om de werkelijkheid te ervaren. Dit is een manier van functionereren waarin de geest niet probeert de tijd te bevriezen, niet probeert om zich vast te klampen aan onze ervaring terwijl de tijd voorbij gaat, en waarin de geest niet constant probeert zaken te blokkeren en weg te laten uit onze ervaring. Het is een manier van waarnemen voorbij goed en kwaad, voorbij plezier en pijn. Het is een prachtige manier om de wereld te ervaren en het is een vaardigheid die je kunt leren. Het is niet makkelijk, maar het is te leren.
Wat mij hier vooral zo in aanspreekt, is dat het heel eerlijk is. De mentale rust en "verlichting" waar zoveel mensen naar snakken, is niet iets wat je uit een boek haalt. Het is een vaardigheid waar je keihard aan moet werken. Veel Christenen zitten denk ik vast in dat tot in den treure toe hokjes denken. Dit is goed, dit is fout. Dit is fijn, dit is vervelend. En dit is God, en dat is de mens, die daarna vaak als verderfelijk wordt gezien. Het is een uitermate vermoeiende manier van de werkelijkheid ervaren. En het enige waar het op gestoeld is, is een hele specifieke interpretatie van een boek uit de bronstijd.

Kies zelf maar waar je je vertrouwen in wilt leggen. "Heilige" boeken vol met onsamenhangende wereldbeelden die alleen overeind blijven staan met een heleboel vertrouwen, of een methode om je eigen geest aan te scherpen die voorbij dat duale hokjesdenken gaat. :)
-
pi_173990670
quote:
0s.gif Op maandag 25 september 2017 16:46 schreef Doedelzak77 het volgende:

[..]

Hoezo dan..?
Waarschijnlijk omdat ze zaken uit de bijbel stelselmatig negeren. Als ze dat niet hadden gedaan waren ze net zo'n brenger van verderfelijkheid als de meeste christenen.
Conscience do cost.
  maandag 25 september 2017 @ 17:44:10 #76
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_173990673
quote:
0s.gif Op maandag 25 september 2017 17:41 schreef Molurus het volgende:

[..]

Wat bedoel je precies?
De schoonheid van alles tegenover het slechte van religie.

Overigens: had ik (als gelovige) een filmpje geplaatst met de titel 'Religion saved my soul' dan zou ik een zieltjeswinner zijn. ;)
pi_173990676
quote:
0s.gif Op maandag 25 september 2017 17:39 schreef Molurus het volgende:

[..]

Hij is redelijk omdat hij wetenschap en religie uit elkaar kan houden. (Wat er daarmee nog overblijft van z'n geloof is een goede vraag... dat behandelt hij in z'n boek "Finding Darwin's God" wat ik zelf niet heb gelezen, maar wat wel een echte aanrader schijnt te zijn.)

https://www.bol.com/nl/f/finding-darwin-s-god/30195728/

Veruit de meeste gelovigen hebben grote moeite om niet, vanuit hun geloof, uitspraken te doen over de waarneembare wereld.
Man man man God heeft alles gemaakt en dan heb jij het over wetenschap en de mens(welke door God geschapen zijn) dus wie denk jij dat slimmer is..? wetenschap komt bij God vandaan dus waar heb je het over...
pi_173990719
Misschien is het wel een idee om de OP in het achterhoofd te houden,

quote:
Ik ben eigenlijk benieuwd of er hier meer users zijn die zich in mijn verhaal herkennen. Ook ben ik wel benieuwd naar users die hier eigenlijk weinig last van hebben. Ik had gewoon behoefte om dit te delen en wie weet kunnen mensen mij bepaalde inzichten geven of een stukje herkenbaarheid. Ben benieuwd naar de reacties.
voordat dit weer een ordinaire geloof v.s. wetenschap discussie wordt. Ik denk niet dat de TS daarop zit te wachten. :)
-
pi_173990729
quote:
0s.gif Op maandag 25 september 2017 17:44 schreef ems. het volgende:

[..]

Waarschijnlijk omdat ze zaken uit de bijbel stelselmatig negeren. Als ze dat niet hadden gedaan waren ze net zo'n brenger van verderfelijkheid als de meeste christenen.
Wordt je geconfronteerd met de waarheid bedoel je en dat bevalt je niet dus....vette pech.Wou soms ook wel dat er geen God was dan was het leven een stuk makkelijker denk ik...en waren er geen gevolgen voor wat ieder mens doet want dood=dood....ben wel blij dat er een God is en die ieder mens geeft wat hij verdient....want op deze planeet is er geen echte rechtvaardigheid...
pi_173990793
quote:
0s.gif Op maandag 25 september 2017 17:47 schreef Doedelzak77 het volgende:

[..]

Wordt je geconfronteerd met de waarheid bedoel je en dat bevalt je niet dus....vette pech.
Welke waarheid? Die van die ene zwakke god met z'n nietszeggende zoon? Haha.
quote:
Wou soms ook wel dat er geen God was dan was het leven een stuk makkelijker denk ik...
Waarom? Wat is er moeilijker?
quote:
en waren er geen gevolgen voor wat ieder mens doet want dood=dood
Wat een onzin. Als ik nu de schedel van mijn buurman in sla zitten daar genoeg gevolgen aan.
quote:
....ben wel blij dat er een God is en die ieder mens geeft wat hij verdient....want op deze planeet is er geen echte rechtvaardigheid...
Als die neppe god daadwerkelijk rechtvaardig zou zijn zou hij alle christenen per direct van de planeet afvegen.
Conscience do cost.
pi_173990821
quote:
0s.gif Op maandag 25 september 2017 17:44 schreef Doedelzak77 het volgende:

[..]

Man man man God heeft alles gemaakt en dan heb jij het over wetenschap en de mens(welke door God geschapen zijn) dus wie denk jij dat slimmer is..? wetenschap komt bij God vandaan dus waar heb je het over...
Ik denk ieg niet dat jij net zo slim bent als de god waarvan jij het bestaan nog steeds niet hebt onderbouwd. :P

Maar zoals haushofer terecht opmerkt, dit topic is wellicht niet de plek daarvoor.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_173990840
quote:
1s.gif Op maandag 25 september 2017 17:44 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

De schoonheid van alles tegenover het slechte van religie.

Overigens: had ik (als gelovige) een filmpje geplaatst met de titel 'Religion saved my soul' dan zou ik een zieltjeswinner zijn. ;)
Het lijkt me wel veel lastiger om een filmpje met die titel een even overtuigende inhoud te geven. Dat dat uberhaupt mogelijk is is niet vanzelfsprekend. Dat zou alleen 'eenzijdig' zijn als dat wel mogelijk was, en dat is het niet.

Maar goed, TS kon het in elk geval waarderen. Daar ging het om.

Het anti-religieuze deel van dit filmpje vind ik overigens niet eens zo heel interessant, het had van mij niet gehoeven. De maker heeft duidelijk een bepaalde achtergrond waar hij zich tegen afzet. Nee, wat dit voor mij een prachtig filmpje maakt is het (in mijn ogen) overtuigende pleidooi voor de schoonheid van het universum en wat wij daar - via de wetenschap - van weten.

Los van het feit dat het gaat over echte kennis, en niet uit de duim gezogen religieuze fantasieen, is er geen religieus wereldbeeld dat daar - qua schoonheid - in de buurt komt. Zeker die martelverhalen uit de Bijbel niet.

[ Bericht 12% gewijzigd door Molurus op 25-09-2017 18:31:49 ]
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_173990886
quote:
0s.gif Op maandag 25 september 2017 17:51 schreef ems. het volgende:

[..]

Welke waarheid? Die van die ene zwakke god met z'n nietszeggende zoon? Haha.

[..]

Waarom? Wat is er moeilijker?

[..]

Wat een onzin. Als ik nu de schedel van mijn buurman in sla zitten daar genoeg gevolgen aan.

[..]

Als die neppe god daadwerkelijk rechtvaardig zou zijn zou hij alle christenen per direct van de planeet afvegen.
Ja als jij niet betrapt wordt en het lichaam weet te dumpen hoeft niemand daar achter te komen en kan je vrijuit gaan....op de rest antwoordt ik niet,want jij hebt een hekel aan christenen blijkbaar.
  maandag 25 september 2017 @ 17:57:49 #84
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_173990894
quote:
0s.gif Op maandag 25 september 2017 16:39 schreef Doedelzak77 het volgende:

[..]

Wat kan dan niet..over water lopen,door dieren praten,iemand uit de dood laten opstaan..? God kan alles wat hij maar wil,God is een entiteit dat een bewustzijn heeft en door woorden en gedachten dingen kan creëren zoals ons hele universum....dus wat kan je dan niet geloven..?
Niets van dat alles. Waarom zou ik dat geloven? Ik zie er geen enkele reden toe.
  maandag 25 september 2017 @ 18:01:28 #85
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_173990958
quote:
0s.gif Op maandag 25 september 2017 16:42 schreef Doedelzak77 het volgende:

[..]

De mens groeit alleen maar door pijn en ellende,want als dat er niet is wat is dan liefde..? dat heeft een tegenpool nodig,anders weet je niet wat het andere is...net als dat alles een tegenpool heeft...
:') Chapeau voor de dooddoener van de dag.

Pijn en ellende zijn trouwens niet de tegenpool van liefde.

Het volk van de Heere Hoatzin hoeft niet te lijden. Waarom zouden ze?
pi_173990966
quote:
0s.gif Op maandag 25 september 2017 17:57 schreef Doedelzak77 het volgende:

[..]

Ja als jij niet betrapt wordt en het lichaam weet te dumpen hoeft niemand daar achter te komen en kan je vrijuit gaan....
We zijn ondertussen niet meer in de middeleeuwen en shit gaat niet meer zo makkelijk. Daarnaast heb ik een geweten. Een eigen geweten, niet iets dat me is aangepraat door wat goedgelovige semi-joden 2000 jaren geleden.
quote:
op de rest antwoordt ik niet,want jij hebt een hekel aan christenen blijkbaar.
Hekel is een groot woord. Maar dat ze de brenger van hoofdpijnen zijn maakt me niet bepaald enthousiast voor christenen, nee.
Conscience do cost.
  maandag 25 september 2017 @ 18:05:02 #87
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_173991017
quote:
1s.gif Op maandag 25 september 2017 16:51 schreef Hexx. het volgende:

[..]

Ja, maar toch.

En hij was gewaarschuwd dus hij wist wel dat hij niet mocht.
Dan zou hij wèl kennis bezitten. En die kreeg hij pas nà het eten van de vrucht.
pi_173991027
Al het lijden in deze wereld komt uiteindelijk door het verlangen van de mens,wat in het hart begint en tot uiting komt en naar de zonde lijdt....
pi_173991042
Ja, mijn verlangen naar een goede hamburger maakt de wereld duidelijk een slechtere plaats om te leven.
Conscience do cost.
  maandag 25 september 2017 @ 18:09:57 #90
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_173991116
quote:
0s.gif Op maandag 25 september 2017 18:05 schreef Doedelzak77 het volgende:
Al het lijden in deze wereld komt uiteindelijk door het verlangen van de mens,wat in het hart begint en tot uiting komt en naar de zonde lijdt....
Wie heeft dat verlangen geschapen? En dat hart?

Steeds weer hetzelfde riedeltje: Als Hij de grote schepper is van alles dan is God ook eindverantwoordelijke voor alles.
quote:
ben wel blij dat er een God is en die ieder mens geeft wat hij verdient....
En dat blijkt ook weer nergens uit.

[ Bericht 11% gewijzigd door hoatzin op 25-09-2017 18:44:24 ]
pi_173991289
quote:
0s.gif Op maandag 25 september 2017 16:35 schreef Doedelzak77 het volgende:

[..]

Tuurlijk spreekt God wel...door je eigen geest als je opnieuw geboren bent en door mensen en zelfs door dieren haha
Ik bedoel dat God niet meer gezien kan spreken wegens de vele bendes duivels, waarvan er velen op de Godshuizen letten.
pi_173993890
quote:
0s.gif Op zondag 24 september 2017 16:48 schreef Bill_Hillie het volgende:
Echter, blijf ik er passief onder, want continu komt het volgende in mij op: "Waarom zou ik van alles ondernemen als alles toch wel gaat zoals het gaat."

Zoals je kunt lezen kost het me moeite om de leegte in mijn leven invulling te geven. Aan de ene kant vind ik het idee dat je op je eigen manier invulling kunt geven aan je leven erg mooi. Aan de andere kant vind ik het gevoel dat je eigen doen en laten in dit leven eigenlijk geen reet boeit best wel beangstigend en stemt het me ook erg somber.

Ik ben eigenlijk benieuwd of er hier meer users zijn die zich in mijn verhaal herkennen. Ook ben ik wel benieuwd naar users die hier eigenlijk weinig last van hebben.
Nou ja je kan niet op vakantie zonder geld, dus te werken (algemeen gesproken). Dus beter om toch maar wel te werken. Dus als je alles maar laat varen omdat je het idee hebt dat niks toch nog uitmaakt dan word je er niet beter van.

En het gaat toch om jouw leven. Jij maakt dit leven wel mee en kan er plezier uit halen of juist niet, wat dan ook. Dat het over een 120 jaar niks meer boeit boeit niet. Als het je somber maakt dat uiteindelijk niks wat je doet echt uitmaakt in het grote perspectief dan ben je gewoon wat te hoogstrevend zeg maar, gelovig of ongelovig boeit niet wat dat betreft.

En ik dus er geen last van. Vind het wel best zo. Dat er geen God is naar mijn idee maakt mijn leven net zo min zinloos als het idee dat er geen smurfen bestaan mijn leven zinloos maakt.
Fylax is op televisie geweest
pi_173994827
quote:
0s.gif Op maandag 25 september 2017 17:44 schreef ems. het volgende:

[..]

Waarschijnlijk omdat ze zaken uit de bijbel stelselmatig negeren. Als ze dat niet hadden gedaan waren ze net zo'n brenger van verderfelijkheid als de meeste christenen.
Ligt aan de interpretatie van de schrift en bronnen G. Net als de Koran.
pi_173995874
quote:
Klopt niet. Is niet logisch.

Als wedervraag:

Hoe kan leven leven zonder het goede en het kwade?

Wat zegt of stelt Matheus Markus Lukas? Geven de beste antwoorden hieromtrent.

Ook het verhaal van Jesjoe. Dat zn matties vragen wie de belangrijkste is. Zo’n vraag behoeft toch geen antwoord of wel? Met ijdelheid en trots vervuld me dunkt. Alsof Jezus het pure lichtende voorbeeld is. Zn leven misschien. Net als Ghandi.
  maandag 25 september 2017 @ 21:57:28 #96
375333 Drogonno
Dromer des levens
pi_173996394
quote:
0s.gif Op maandag 25 september 2017 13:22 schreef khochner het volgende:
Naar mijn mening goed bezig TS.
Zelf ben ik erg geïnteresseerd in Boeddhisme, Zen , Stocism , Toaism. Hoe die 'religies' ( ik zie het meer als filosofische denkbeelden) omgaan met de moederne tijd en de vragen bij het leven vind ik zeer interessant.

Ik neem niks aan voor absolute waarheid. Alleen de denkbeelden welke mij aanstaan en mij helpen in mijn leven die laat ik mij helpen.
Ware woorden!
Iets waar ik mijzelf aan hou
:D
pi_173996405
Accepteer nu maar dat geloof een dwaling is en God, Duivel, hemel en hel een illusie.
Geloof heeft zoveel verdeeldheid gebracht, oorlog en ellende dat we er beter van af kunnen zijn.
En als je zoekt naar het nut van het bestaan bedenk dan dat we er zijn om de raadselen van het universum te kennen en te doorgronden.
pi_173998103
quote:
0s.gif Op maandag 25 september 2017 21:57 schreef Schonedal het volgende:
Accepteer nu maar dat geloof een dwaling is en God, Duivel, hemel en hel een illusie.
Geloof heeft zoveel verdeeldheid gebracht, oorlog en ellende dat we er beter van af kunnen zijn.
En als je zoekt naar het nut van het bestaan bedenk dan dat we er zijn om de raadselen van het universum te kennen en te doorgronden.
Ach paganisme lijkt me ook best wel grappig.

Maakt allemaal niet uit, vind het allemaal wel best. De evolutietheorie kan ook waar zijn. Dat er geen God is. Ik zie het wel. Waarom niet?

Mij boeit het weinig dikwijls. Was ik maar ongelovig geboren. Hoe zou het dan zijn? Collega van me is een beste peer, ook atheïst of agnost. Beste gesprekken mee, met alcohol helemaal :P
pi_173998421
quote:
1s.gif Op maandag 25 september 2017 23:02 schreef Faz3D het volgende:

[..]

Ach paganisme lijkt me ook best wel grappig.

Maakt allemaal niet uit, vind het allemaal wel best. De evolutietheorie kan ook waar zijn. Dat er geen God is. Ik zie het wel. Waarom niet?

Mij boeit het weinig dikwijls. Was ik maar ongelovig geboren. Hoe zou het dan zijn? Collega van me is een beste peer, ook atheïst of agnost. Beste gesprekken mee, met alcohol helemaal :P
Als je loslaat kun je die intrinsieke vrijheid leven, je bent niet als gelovige geboren, ieder kind is bij geboorte een leeg blaadje waar anderen op gaan kliederen.
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
pi_173998822
quote:
7s.gif Op maandag 25 september 2017 23:15 schreef bedachtzaam het volgende:

[..]

Als je loslaat kun je die intrinsieke vrijheid leven, je bent niet als gelovige geboren, ieder kind is bij geboorte een leeg blaadje waar anderen op gaan kliederen.
Ja we worden als kind echt gevormd door onze omgeving. Ons ego wordt ontwikkeld en krijgt de overhand. We worden voor de gek gehouden tot we er zelf achter komen dat het zo is en terug tot onszelf komen waar we continue gelukkig zijn :) totdat ons ego er weer van doorgaat :P
pi_173998943
Nature en nurture.

Ja, invloed van de omgeving speelt een grote rol. Maar we kunnen gerust zeggen dat mensen ook een aangeboren talent voor religieus denken hebben.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_173999096
quote:
0s.gif Op maandag 25 september 2017 17:46 schreef Haushofer het volgende:
Misschien is het wel een idee om de OP in het achterhoofd te houden,

[..]

voordat dit weer een ordinaire geloof v.s. wetenschap discussie wordt. Ik denk niet dat de TS daarop zit te wachten. :)
Ach...dat er zo'n discussie zou losbarsten kon ik wel vergif op innemen natuurlijk haha.

Ik merk ook wel enige weerstand als ik de reacties van Doedelzak77 lees. Hij komt bij mij over als een wat belerende wijsneus, maar als hij jaren zoekt naar een tevreden leven en hij vind dat in het christelijk geloof ben ik blij voor hem. Dit bevestigt nog meer mijn opvatting dat er geen absolute waarheid is.

Het grappige is dat ik sinds ik mezelf niet meer als een christen beschouw, niet perse een gelukkiger leven heb. Ik heb ook nog wel regelmatig getwijfeld of ik er wel goed aan heb gedaan om dat stuk achter te laten. Maar ik besef ook dat ik dan wel naar de kerk, gereformeerde school, bijbelklas etcetera ging, maar eigenlijk was ik daar tot mijn 18e niet ECHT mee bezig. Ik had er niet oprecht aandacht voor. Wat me gelukkig maakte was omgaan met vrienden, weinig verantwoordelijkheden, een fijne warme familie. Waarom het daarna wat minder ging ga ik hier verder niet uitweiden, zou meer in het r&p-topic thuishoren :P
pi_173999276
quote:
0s.gif Op maandag 25 september 2017 20:25 schreef jodelahity het volgende:

[..]

Nou ja je kan niet op vakantie zonder geld, dus te werken (algemeen gesproken). Dus beter om toch maar wel te werken. Dus als je alles maar laat varen omdat je het idee hebt dat niks toch nog uitmaakt dan word je er niet beter van.

En het gaat toch om jouw leven. Jij maakt dit leven wel mee en kan er plezier uit halen of juist niet, wat dan ook. Dat het over een 120 jaar niks meer boeit boeit niet. Als het je somber maakt dat uiteindelijk niks wat je doet echt uitmaakt in het grote perspectief dan ben je gewoon wat te hoogstrevend zeg maar, gelovig of ongelovig boeit niet wat dat betreft.

En ik dus er geen last van. Vind het wel best zo. Dat er geen God is naar mijn idee maakt mijn leven net zo min zinloos als het idee dat er geen smurfen bestaan mijn leven zinloos maakt.
Dit soort 'down-to-earth'-reacties kan ik wel wat mee. Toen ik het las merkte ik ook wat weerstand. Dat is nog dat stukje in me dat zegt: "Ja maar het allemaal zin hebben en wat voorstellen wat ik allemaal doe." Kortom: mijn ietwat grote ego komt in verweer ;)

Dit moedigt mij andermaal aan om het leven meer te ervaren dan het te alleen maar van een afstandje te bekijken.
pi_174001000
Deze kan ik trouwens als reactie op bovenstaande erg aanraden, van Alan Watts:

-
pi_174001496
quote:
0s.gif Op maandag 25 september 2017 17:46 schreef Haushofer het volgende:

[..]

voordat dit weer een ordinaire geloof v.s. wetenschap discussie wordt. Ik denk niet dat de TS daarop zit te wachten. :)
Er bestaat een sub-forum wetenschap op FOK!
pi_174001709
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 september 2017 00:03 schreef Bill_Hillie het volgende:

[..]

Het grappige is dat ik sinds ik mezelf niet meer als een christen beschouw, niet perse een gelukkiger leven heb.
Dat is natuurlijk ook geen goed criterium voor de waarheid of onwaarheid van een geloof. De wereld is zoals hij is, of we daar nou gelukkig van worden of niet.

Wel zou het eventueel een argument kunnen zijn om iets te geloven dat je niet kunt weten of dat regelrecht onwaar is, als het aannemelijk is dat je daar concrete psychologische problemen mee oplost.

Dat laatste is in mijn ogen nooit echt aannemelijk gemaakt, maar als er goede argumenten gemaakt kunnen worden voor een religieus geloof, dan moet het daarvan komen denk ik.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  dinsdag 26 september 2017 @ 15:52:03 #107
16305 Jappie
parttime reverend
pi_174008879
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 september 2017 09:19 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dat is natuurlijk ook geen goed criterium voor de waarheid of onwaarheid van een geloof. De wereld is zoals hij is, of we daar nou gelukkig van worden of niet.
Ik denk dat de moderne tijd uitwijst dat perceptie juist een van de belangrijkste pijlers is waarmee wij de wereld vormgeven. Verhoog je je geluksgevoel dan verhoog je automatisch je perceptie van de wereld. Het enige wat je als mens doet is een wereld ervaren, Als deze voor jou objectief , onpersoonlijk en losstaand van jezelf aanvoelt zegt dit iets over jouw ervaring ervan maar niets over de werkelijkheid an sich. Die kunnen wij immers niet ervaren anders dan door het ervaren zelf. Er is dus alles voor te zeggen om jezelf te plaatsen binnen een wereldbeeld welke prettig aanvoelt (rechtvaardig, vredig, liefdevol etcetera) zelfs indien dit met behulp van een denkbeeldig godsbesef zou zijn.

quote:
Wel zou het eventueel een argument kunnen zijn om iets te geloven dat je niet kunt weten of dat regelrecht onwaar is, als het aannemelijk is dat je daar concrete psychologische problemen mee oplost.
Wat mij betreft hoef je daarvoor dus echt niet te wachten tot je psychische problemen hebt, zie boven

quote:
Dat laatste is in mijn ogen nooit echt aannemelijk gemaakt, maar als er goede argumenten gemaakt kunnen worden voor een religieus geloof, dan moet het daarvan komen denk ik.
Ik denk dat een traditioneel religieus geloof meer afbreuk doet dan toevoegd aan bovenstaand geluksgevoel dus in die zin heb je gelijk, echter ik blijf van mening dat de oorsprong van de religieuze geloven gebaseerd is op mystieke ervaringen welke vervolgens door ons mensen zijn vertaald in een doolhof aan dogmatiek en verzuurde regelgeving.

Indien geloof weer gewoon word teruggebracht tot haar oorsprong te weten een spirituele beleving met bijbehorende wetmatigheden die iets zeggen over de werking van de geest ipv wetten welke betrekking hebben op hoe je je moet gedragen dan ben ik ervan overtuigd dat jij als persoon er een stuk gelukkiger van wordt en de wereld een betere plaats om in te leven.

De wereld is m.i. maakbaar binnen de grenzen van de goddelijke wetmatigheden, het probleem is dat wij door onze naar buiten gerichte orientatie een goddelijke interventie in de "wereld om ons heen" verwachten terwijl de goddelijke interventie een interne aangelegenheid is waardoor de externe wereld automatisch anders aanvoelt.
pi_174009471
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 september 2017 15:52 schreef Jappie het volgende:

[..]

Ik denk dat de moderne tijd uitwijst dat perceptie juist een van de belangrijkste pijlers is waarmee wij de wereld vormgeven. Verhoog je je geluksgevoel dan verhoog je automatisch je perceptie van de wereld.
Hmm, dit lijkt me helemaal niet zo vanzelfsprekend.

Alcohol bijvoorbeeld verhoogt je geluksgevoel maar verlaagt duidelijk je (vermogen tot) perceptie.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_174012860
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 september 2017 15:52 schreef Jappie het volgende:
Ik denk dat de moderne tijd uitwijst dat perceptie juist een van de belangrijkste pijlers is waarmee wij de wereld vormgeven. Verhoog je je geluksgevoel dan verhoog je automatisch je perceptie van de wereld. Het enige wat je als mens doet is een wereld ervaren, Als deze voor jou objectief , onpersoonlijk en losstaand van jezelf aanvoelt zegt dit iets over jouw ervaring ervan maar niets over de werkelijkheid an sich.
Hoe jij de wereld ervaart is afhankelijk van jou kennis. Ons mensbeeld wordt gevormd door de kennis die we hebben, ook wetenschappelijke kennis, observaties zijn namelijk 'theory laden'. Dit voorbeeld wordt al in Plato genoemd. Stel je hebt het woord 'bloem' en je laat dit aan een analfabeet en iemand die kan lezen zien. Je bent geneigd te zeggen dat deze twee mensen hetzelfde ervaren, maar we moeten minstens erkennen dat degene die kan lezen of schrijven meer ziet: namelijk het woord 'bloem'.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_174012989
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 september 2017 19:09 schreef Discombobulate het volgende:

[..]

Hoe jij de wereld ervaart is afhankelijk van jou kennis. Ons mensbeeld wordt gevormd door de kennis die we hebben, ook wetenschappelijke kennis, observaties zijn namelijk 'theory laden'. Dit voorbeeld wordt al in Plato genoemd. Stel je hebt het woord 'bloem' en je laat dit aan een analfabeet en iemand die kan lezen zien. Je bent geneigd te zeggen dat deze twee mensen hetzelfde ervaren, maar we moeten minstens erkennen dat degene die kan lezen of schrijven meer ziet: namelijk het woord 'bloem'.
Leuk voorbeeld. :)

En inderdaad: lezen is meer dan het zien van letters.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_174013142
Ik heb meer moeite met de volgende zaken:

- je krijgt een character in een MMORPG die je niet zelf gekozen hebt
- de dood en het lijden zijn inherent aan het leven, een voldongen feit

Je moet zelf maar zien te dealen met het lijden en de dood van geliefden en met het lijden van jezelf en je eigen dood. Je kunt niks doen aan deze feiten van het leven.
pi_174013238
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 september 2017 19:21 schreef Libertarisch het volgende:
Ik heb meer moeite met de volgende zaken:

- je krijgt een character in een MMORPG die je niet zelf gekozen hebt
- de dood en het lijden zijn inherent aan het leven, een voldongen feit

Je moet zelf maar zien te dealen met het lijden en de dood van geliefden en met het lijden van jezelf en je eigen dood. Je kunt niks doen aan deze feiten van het leven.
Het enige dat je kunt hopen is dat je voldoende geevolueerd bent om effectief met die zaken om te gaan. Vergeet niet: de moeite die jij daarmee hebt is evengoed het resultaat van evolutie. :) Je had ook - potentieel - een wezen kunnen zijn dat daar helemaal geen moeite mee heeft.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_174013458
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 september 2017 19:25 schreef Molurus het volgende:

[..]

Het enige dat je kunt hopen is dat je voldoende geevolueerd bent om effectief met die zaken om te gaan. Vergeet niet: de moeite die jij daarmee hebt is evengoed het resultaat van evolutie. :) Je had ook - potentieel - een wezen kunnen zijn dat daar helemaal geen moeite mee heeft.
Ja, je kunt er mee omgaan (dus doorgaan met leven en geen zelfmoord plegen) maar dan nog is het lijden inherent aan het leven. De boeddhistische leer is gebaseerd op het idee dat het leven bestaat uit lijden en dat het boeddhisme dat kan omtoveren in Nirvana.

Ik zie in de wereld overal een dualiteit:

- dag/nacht
- leven/dood
- goed/slecht
- lijden/geluk

Je kunt je dus afvragen of er uberhaupt een wereld mogelijk is zonder lijden, en als die wereld zou kunnen bestaan of het een beter alternatief zou zijn dan onze wereld.

Ik kan in ieder geval zeggen dat het mij geen fluit uitmaakt of de wereld is ontstaan door de God van Abraham of helemaal uit het niets of door een kosmisch bewustzijn of door psychedelische machine elfjes.

Ik vind het alleen jammer dat ik ter wereld ben gekomen op aarde waar de holocaust heeft plaatsgevonden, waar de Rape of Nanking heeft plaatsgevonden, waar een 2,5 jarig kind op de barbecue wordt geroosterd door haar 27 jarige moeder die vervolgens probeert zelfmoord te plegen door middel van een kool-mono-oxide vergiftiging, waar dementie en kanker en psychiatrische stoornissen en armoede aan de orde van de dag zijn.

En toch is er zo veel moois in de wereld.
pi_174013543
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 september 2017 19:33 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Je kunt je dus afvragen of er uberhaupt een wereld mogelijk is zonder lijden, en als die wereld zou kunnen bestaan of het een beter alternatief zou zijn dan onze wereld.
Het punt is dat lijden, biologisch gezien, functioneel is. (Geluk ook trouwens.)

Dus nee, dat is niet mogelijk.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_174013631
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 september 2017 19:37 schreef Molurus het volgende:

[..]

Het punt is dat lijden, biologisch gezien, functioneel is. (Geluk ook trouwens.)

Dus nee, dat is niet mogelijk.
Ja en mijn punt is dat dit alleen opgaat in onze wereld. In een alternatieve wereld met andere natuurwetten die wij niet kunnen begrijpen zou er toch een ander systeem kunnen bestaan dan wat bij ons het geval is.

Of denk je dat elk mogelijk bestaan (elk mogelijk bewustzijn/universum/etc) moet uitlopen op ons systeem?
pi_174013734
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 september 2017 19:39 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Ja en mijn punt is dat dit alleen opgaat in onze wereld. In een alternatieve wereld met andere natuurwetten die wij niet kunnen begrijpen zou er toch een ander systeem kunnen bestaan dan wat bij ons het geval is.

Of denk je dat elk mogelijk bestaan (elk mogelijk bewustzijn/universum/etc) moet uitlopen op ons systeem?
Niet *exact* ons systeem, maar ik denk niet dat je onder zaken zoals evolutie door natuurlijke selectie en mentale stimuli in de vorm van pijn en geluk uitkomt, nee.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  dinsdag 26 september 2017 @ 19:45:41 #117
16305 Jappie
parttime reverend
pi_174013800
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 september 2017 19:09 schreef Discombobulate het volgende:

[..]

Hoe jij de wereld ervaart is afhankelijk van jou kennis. Ons mensbeeld wordt gevormd door de kennis die we hebben, ook wetenschappelijke kennis, observaties zijn namelijk 'theory laden'. Dit voorbeeld wordt al in Plato genoemd. Stel je hebt het woord 'bloem' en je laat dit aan een analfabeet en iemand die kan lezen zien. Je bent geneigd te zeggen dat deze twee mensen hetzelfde ervaren, maar we moeten minstens erkennen dat degene die kan lezen of schrijven meer ziet: namelijk het woord 'bloem'.
Dat klopt maar het veranderd niets aan de situatie. Het is namelijk niet van wezenlijk belang wat je ziet maar wel dat hetgeen wat je wel ziet of ervaart je gelukkig maakt. Indien grotere kennis hebben van hetgeen wat je ziet 1 op 1 resulteert in een hogere gelukservaring dan zou het punt wat je maakt valide zijn.

Sterker nog, wat je zegt is een prima voorbeeld van hoe 1 en hetzelfde ding toch verschillende waarnemingen/ervaringen oplevert. Eigenlijk pleit je dus juist voor hetgeen ik stelde. Kennis levert niet per definitie een hoger geluksgevoel en uiteindelijk lijkt mij de kwaliteit van leven draaien om de mate waarin je dat leven als positief ervaart.

Als strontvlieg lijkt mij een berg stront bijvoorbeeld vele malen bevredigender dan als mens om maar iets geks te noemen. Uiteraard zijn er dan nog natuurkundigen en biologen onder ons die ook een hoge mate van geluk zullen ervaren wegens de mogelijkheid tot onderzoek welke zulk een berg poep met zich mee brengt maar ik maak me sterk dat ze ook maar in de buurt komen van de ervaring welke de vlieg heeft.
  dinsdag 26 september 2017 @ 19:45:59 #118
224960 highender
Travellin' Light
pi_174013810
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 september 2017 19:37 schreef Molurus het volgende:

[..]

Het punt is dat lijden, biologisch gezien, functioneel is. (Geluk ook trouwens.)

Dus nee, dat is niet mogelijk.
Lord hoatzin FTW!

quote:
0s.gif Op maandag 25 september 2017 16:38 schreef hoatzin het volgende:
Hij staat het toe, die prutser.

Als ik een almachtige God was dan bestond er helemaal geen kwaad. Dat zou onnoemelijk veel leed en bloedvergieten schelen. En ik zou al helemaal niet, zoals alle afgoden, bloed nodig hebben om gunstig gestemd te worden.
pi_174013852
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 september 2017 19:43 schreef Molurus het volgende:

[..]

Niet *exact* ons systeem, maar ik denk niet dat je onder zaken zoals evolutie door natuurlijke selectie en mentale stimuli in de vorm van pijn en geluk uitkomt, nee.
Ik kan ook geen ander systeem bedenken, ik kom ook uit op de logica die leidt tot deze conclusie.

Echter kom ik tot die conclusie vanuit het perspectief van een intelligente primaat die sterk beperkt wordt door zijn primaten-brein.

Daarom laat ik de optie open dat er alternatieve universa bestaan met andere systemen en natuurwetten en dat er een hemelse dimensie mogelijk is.
pi_174013912
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 september 2017 19:47 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Ik kan ook geen ander systeem bedenken, ik kom ook uit op de logica die leidt tot deze conclusie.

Echter kom ik tot die conclusie vanuit het perspectief van een intelligente primaat die sterk beperkt wordt door zijn primaten-brein.

Daarom laat ik de optie open dat er alternatieve universa bestaan met andere systemen en natuurwetten en dat er een hemelse dimensie mogelijk is.
Het Lord Hoatzin universum lijkt me an sich niet onmogelijk. :+

Maja, het lijkt me duidelijk dat Hoatzin geen almachtige God is. -O-
Niet meer aanwezig in dit forum.
  dinsdag 26 september 2017 @ 19:50:40 #121
16305 Jappie
parttime reverend
pi_174013942
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 september 2017 16:22 schreef Molurus het volgende:

[..]

Hmm, dit lijkt me helemaal niet zo vanzelfsprekend.

Alcohol bijvoorbeeld verhoogt je geluksgevoel maar verlaagt duidelijk je (vermogen tot) perceptie.
Wellicht verstaan wij iets anders onder een verhoogde perceptie, in het voorbeeld wat ik geef gaat het iig om de perceptie van de geluks ervaring. dat de visuele perceptie en het vermogen tot het oplossen van wiskundige vraagstukken tijdens en na het nuttigen van alcohol iets minder aanwezig lijkt kan wellicht ook daarin (het ervaren van geluk) nog een rol spelen. ;)
pi_174016978
quote:
1s.gif Op maandag 25 september 2017 21:39 schreef Faz3D het volgende:

[..]

Klopt niet. Is niet logisch.

Als wedervraag:

Hoe kan leven leven zonder het goede en het kwade?

Wat zegt of stelt Matheus Markus Lukas? Geven de beste antwoorden hieromtrent.

Ook het verhaal van Jesjoe. Dat zn matties vragen wie de belangrijkste is. Zo’n vraag behoeft toch geen antwoord of wel? Met ijdelheid en trots vervuld me dunkt. Alsof Jezus het pure lichtende voorbeeld is. Zn leven misschien. Net als Ghandi.
Nou zonder het kwade kunnen we pas leven als deze wereld ten einde komt,dan zijn we van satan en zijn engelen verlost en van ongelovigen...en dan leven we met wat overblijft en dat is met mensen die God willen dienen.
pi_174020060
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 september 2017 21:06 schreef Doedelzak77 het volgende:

[..]

Nou zonder het kwade kunnen we pas leven als deze wereld ten einde komt,dan zijn we van satan en zijn engelen verlost en van ongelovigen...en dan leven we met wat overblijft en dat is met mensen die God willen dienen.
En in de feesttent daarnaast zitten alle Pastafarianen die Zijne Noedeligheid tot in de eeuwigheid dienen. Ramen.
-
pi_174021198
_O-
pi_174021590
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 september 2017 21:06 schreef Doedelzak77 het volgende:

...en dan leven we met wat overblijft en dat is met mensen die God willen dienen.
....voor kost en inwoon.
pi_174022545
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 september 2017 22:23 schreef Haushofer het volgende:
En in de feesttent daarnaast zitten alle Pastafarianen die Zijne Noedeligheid tot in de eeuwigheid dienen. Ramen.
:D
pi_174022834
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 september 2017 22:23 schreef Haushofer het volgende:

[..]

En in de feesttent daarnaast zitten alle Pastafarianen die Zijne Noedeligheid tot in de eeuwigheid dienen. Ramen.
_O_
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_174022929
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 september 2017 19:33 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Ja, je kunt er mee omgaan (dus doorgaan met leven en geen zelfmoord plegen) maar dan nog is het lijden inherent aan het leven. De boeddhistische leer is gebaseerd op het idee dat het leven bestaat uit lijden en dat het boeddhisme dat kan omtoveren in Nirvana.

Ik zie in de wereld overal een dualiteit:

- dag/nacht
- leven/dood
- goed/slecht
- lijden/geluk

Je kunt je dus afvragen of er uberhaupt een wereld mogelijk is zonder lijden, en als die wereld zou kunnen bestaan of het een beter alternatief zou zijn dan onze wereld.

Ik kan in ieder geval zeggen dat het mij geen fluit uitmaakt of de wereld is ontstaan door de God van Abraham of helemaal uit het niets of door een kosmisch bewustzijn of door psychedelische machine elfjes.

Ik vind het alleen jammer dat ik ter wereld ben gekomen op aarde waar de holocaust heeft plaatsgevonden, waar de Rape of Nanking heeft plaatsgevonden, waar een 2,5 jarig kind op de barbecue wordt geroosterd door haar 27 jarige moeder die vervolgens probeert zelfmoord te plegen door middel van een kool-mono-oxide vergiftiging, waar dementie en kanker en psychiatrische stoornissen en armoede aan de orde van de dag zijn.

En toch is er zo veel moois in de wereld.
Mijn mening in deze, lijden is niet inherent aan leven, lijden is inherent aan het ego.
Als het ego als een rijpe appel van de boom valt, vervalt daarmee ook het lijden.
Het gaat om ons als individu, die zieke wereld moeten we lekker loslaten.
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
pi_174023081
In die fase zoals jij heb ik ook gezeten. Ik wil niet in details treden, maar ik wil je graag aanraden ernaar te streven om een illuminatus te worden. Zoek informatie op internet over
De Rozekruisers Orde A.M.O.R.C.

'Eenmaal een Rozenkruiser altijd een Rozenkruiser!'
'Hij die een slaaf bezit, is zelf ook een slaaf!'
  woensdag 27 september 2017 @ 01:18:27 #130
224960 highender
Travellin' Light
pi_174023162
quote:
7s.gif Op woensdag 27 september 2017 00:51 schreef bedachtzaam het volgende:
Mijn mening in deze, lijden is niet inherent aan leven, lijden is inherent aan het ego.
Als het ego als een rijpe appel van de boom valt, vervalt daarmee ook het lijden.
Het gaat om ons als individu, die zieke wereld moeten we lekker loslaten.
Zolang je geen anesthesist bent, of wil worden, prima.
  woensdag 27 september 2017 @ 09:25:31 #131
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_174025349
quote:
10s.gif Op dinsdag 26 september 2017 19:45 schreef highender het volgende:

[..]

Lord hoatzin FTW!

[..]

VZMH
pi_174025391
quote:
0s.gif Op woensdag 27 september 2017 01:06 schreef Begripvol het volgende:
In die fase zoals jij heb ik ook gezeten. Ik wil niet in details treden, maar ik wil je graag aanraden ernaar te streven om een illuminatus te worden. Zoek informatie op internet over
De Rozekruisers Orde A.M.O.R.C.

'Eenmaal een Rozenkruiser altijd een Rozenkruiser!'
Het is dan ook geen broederschap, je kan je er niet bij aansluiten. Het is geen lid zijn, het is de overtuiging filosofie die erachter of eronder steekt maar totaal niet deugd.

Lees:

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Rozenkruisers

Van a-z van begin tot het eind lezen bitte, er staat duidelijk:

Op de titelpagina staat een citaat uit Genesis, Zo geve u dan God van de dauw des hemels en van de vettigheid der aarde.

Dat slaat nergens op, nergens is dat te lezen. Een algemene interpretatie van rozengeur en manenschijn.

Geheime filosofie. Mn reet. Het is mooie kankerzooi voor de binnenkant van een mens. Om onder het bestaan van God uit te durven komen. Met schijnoplossingen cq huwelijken met bepaalde invloeden. De kerk is niet beïnvloed. De Bijbel is dat wel, door al die koraninterpretatoren om het zo kort door de bocht te stellen. Iedereen leest die verkeerd, beter verwoord.

Net of het geloof mooi is, of God. Het is nederigheid. Dankbaarheid dat men mag geloven. Ik word al genoeg door die tyfuszooi beïnvloed. Het mooie denken. Ik denk liever zwart wit. In tegenstellingen pur sang. En dat is ook al grijs en vaag geworden doordat de Koran te interpreteren is. Dacht dat het niet mogelijk was. Een leugenboek. Nuja, waarom als Mohammed een ware profeet kan zijn? Nu dus anders. Maar mn christelijke roots wil ik behouden. (Het positieve en negatieve denken)
pi_174025395
quote:
0s.gif Op woensdag 27 september 2017 09:25 schreef hoatzin het volgende:

[..]

VZMH
Hoop het :P
pi_174025618
quote:
1s.gif Op woensdag 27 september 2017 09:29 schreef Faz3D het volgende:

[..]

Het is dan ook geen broederschap, je kan je er niet bij aansluiten. Het is geen lid zijn, het is de overtuiging filosofie die erachter of eronder steekt maar totaal niet deugd.

Lees:

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Rozenkruisers

Van a-z van begin tot het eind lezen bitte, er staat duidelijk:

Op de titelpagina staat een citaat uit Genesis, Zo geve u dan God van de dauw des hemels en van de vettigheid der aarde.

Dat slaat nergens op, nergens is dat te lezen. Een algemene interpretatie van rozengeur en manenschijn.

Geheime filosofie. Mn reet. Het is mooie kankerzooi voor de binnenkant van een mens. Om onder het bestaan van God uit te durven komen. Met schijnoplossingen cq huwelijken met bepaalde invloeden. De kerk is niet beïnvloed. De Bijbel is dat wel, door al die koraninterpretatoren om het zo kort door de bocht te stellen. Iedereen leest die verkeerd, beter verwoord.

Net of het geloof mooi is, of God. Het is nederigheid. Dankbaarheid dat men mag geloven. Ik word al genoeg door die tyfuszooi beïnvloed. Het mooie denken. Ik denk liever zwart wit. In tegenstellingen pur sang. En dat is ook al grijs en vaag geworden doordat de Koran te interpreteren is. Dacht dat het niet mogelijk was. Een leugenboek. Nuja, waarom als Mohammed een ware profeet kan zijn? Nu dus anders. Maar mn christelijke roots wil ik behouden. (Het positieve en negatieve denken)
Je hebt ook nog dit :
https://www.rosenkreuz.de/zentrum-linz
pi_174025820
quote:
0s.gif Op woensdag 27 september 2017 09:48 schreef ATON het volgende:

[..]

Je hebt ook nog dit :
https://www.rosenkreuz.de/zentrum-linz
Aha duidelijk genoeg imo.
pi_174026423
Beste TS,

Een herkenbaar verhaal! Heel veel mensen vragen zich af wat alles voor zin heeft, maar zin moet je zelf maken. Geen mens is een eiland en relaties tussen jou en andere mensen zijn heel belangrijk. Belangrijk voor jezelf, maar ook belangrijk voor andere mensen, omdat je wederzijds veel invloed hebt op elkaars geluk en welzijn.

Daarom halen veel mensen zin en voldoening uit onderlinge relaties, dat wil zeggen, een zo goed mogelijk leven leiden, zodat andere mensen het goed hebben en jij ook. De gulden regel als het ware.

Je kan het toepassen op hoe je dagelijks omgaat met andere mensen zoals familie, vrienden en vreemden, maar ook in wat voor baan je hebt en wat voor invloed dat heeft, hoe je consumeert en leeft en de invloed die je hebt op het milieu. Heel veel invalshoeken dus.

Er zijn verschillende stromingen die hier een visie over hebben. Je beschrijft het non-dualisme uit de boeddhistische hoek, maar ik zou ook het Humanisme willen aanraden. Het humanisme heeft ongeveer dezelfde westerse waarden als gematigde christelijke stromingen vanwege de gedeelde cultuur, maar dan zonder de noodzaak van een externe god en een nadruk op menselijke relaties. Hopelijk is dat inspiratie voor je!
pi_174027071
quote:
9s.gif Op woensdag 27 september 2017 01:18 schreef highender het volgende:

[..]

Zolang je geen anesthesist bent, of wil worden, prima.
Een patiënt en de zieke wereld zijn twee heel verschillende dingen.
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
pi_174027627
quote:
7s.gif Op woensdag 27 september 2017 11:18 schreef bedachtzaam het volgende:

[..]

Een patiënt en de zieke wereld zijn twee heel verschillende dingen.
Een anesethist werkt dan ook niet. Of wel?

Een patiënt is niet ziek. Die is gebroken.
pi_174030130
quote:
1s.gif Op woensdag 27 september 2017 09:29 schreef Faz3D het volgende:

[..]

Het is dan ook geen broederschap, je kan je er niet bij aansluiten. Het is geen lid zijn, het is de overtuiging filosofie die erachter of eronder steekt maar totaal niet deugd.

Lees:

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Rozenkruisers

Van a-z van begin tot het eind lezen bitte, er staat duidelijk:

Op de titelpagina staat een citaat uit Genesis, Zo geve u dan God van de dauw des hemels en van de vettigheid der aarde.

Dat slaat nergens op, nergens is dat te lezen. Een algemene interpretatie van rozengeur en manenschijn.

Geheime filosofie. Mn reet. Het is mooie kankerzooi voor de binnenkant van een mens. Om onder het bestaan van God uit te durven komen. Met schijnoplossingen cq huwelijken met bepaalde invloeden. De kerk is niet beïnvloed. De Bijbel is dat wel, door al die koraninterpretatoren om het zo kort door de bocht te stellen. Iedereen leest die verkeerd, beter verwoord.

Net of het geloof mooi is, of God. Het is nederigheid. Dankbaarheid dat men mag geloven. Ik word al genoeg door die tyfuszooi beïnvloed. Het mooie denken. Ik denk liever zwart wit. In tegenstellingen pur sang. En dat is ook al grijs en vaag geworden doordat de Koran te interpreteren is. Dacht dat het niet mogelijk was. Een leugenboek. Nuja, waarom als Mohammed een ware profeet kan zijn? Nu dus anders. Maar mn christelijke roots wil ik behouden. (Het positieve en negatieve denken)
Zit je in een psychose?

[ Bericht 5% gewijzigd door Meneertje_flapdrol op 27-09-2017 13:41:53 ]
pi_174038425
quote:
0s.gif Op zondag 24 september 2017 16:48 schreef Bill_Hillie het volgende:
Zo heb ik me een paar jaar geleden maar uitgeschreven uit de kerk. Ik ging toch al nooit meer heen en het idee dat je met elkaar 'het ware geloof' zit te belijden stond me ongelooflijk tegen. Dat idee staat me sowieso tegen: je geloof als waarheid beschouwen.
Ik snap nooit waarom mensen dit nou zo tegen staat....
Waarom zou je ergens achter gaan staan als je er niet van overtuigd bent?
Natuurlijk heb je het ware geloof als je daar in zit, anders moet je je inderdaad direct gaan uitschrijven. Al is het idee van uitschrijven al een onchristelijk iets maar ok.

Over de vrijgemaakt gereformeerden kun je sowieso al genoeg dingen aanvoeren vanuit de Bijbel dat de leer niet klopt.

Voor mij is de waarheid vinden erg belangrijk. Gevoel komt daaruit wel voort.
Jarenlang achter evolutie gestaan, maar telkens dat gebrek aan bewijs (en ja ik heb evolutie gestudeerd) en die lege vreselijke verhalen van veel wetenschapper hebben mij doen afstoten.
Gewoon grondig onderzoeken naar wat echt waar is. En als je om je heen kijkt is het bestaan van God gewoon niet te ontkennen. De Bijbel is volgens veel een boek met tegenstrijdigheden, maar onderzoek je dat boek wel dan blijkt dat gewoon niet waar te zijn.

Uit dat soort onderzoek is die waarheid voor mij gekomen. Vanuit dat groeit voor mij wel het gevoel.
pi_174038538
quote:
0s.gif Op woensdag 27 september 2017 19:57 schreef bianconeri het volgende:

[..]

Ik snap nooit waarom mensen dit nou zo tegen staat....
Waarom zou je ergens achter gaan staan als je er niet van overtuigd bent?
Natuurlijk heb je het ware geloof als je daar in zit, anders moet je je inderdaad direct gaan uitschrijven. Al is het idee van uitschrijven al een onchristelijk iets maar ok.

Over de vrijgemaakt gereformeerden kun je sowieso al genoeg dingen aanvoeren vanuit de Bijbel dat de leer niet klopt.

Voor mij is de waarheid vinden erg belangrijk. Gevoel komt daaruit wel voort.
Jarenlang achter evolutie gestaan, maar telkens dat gebrek aan bewijs (en ja ik heb evolutie gestudeerd) en die lege vreselijke verhalen van veel wetenschapper hebben mij doen afstoten.
Gewoon grondig onderzoeken naar wat echt waar is. En als je om je heen kijkt is het bestaan van God gewoon niet te ontkennen. De Bijbel is volgens veel een boek met tegenstrijdigheden, maar onderzoek je dat boek wel dan blijkt dat gewoon niet waar te zijn.

Uit dat soort onderzoek is die waarheid voor mij gekomen. Vanuit dat groeit voor mij wel het gevoel.
Toch-weer-niet-opnieuuuuuuwww !! :N :r :R
pi_174041091
quote:
1s.gif Op woensdag 27 september 2017 09:29 schreef Faz3D het volgende:

[..]

Het is dan ook geen broederschap, je kan je er niet bij aansluiten. Het is geen lid zijn, het is de overtuiging filosofie die erachter of eronder steekt maar totaal niet deugd.

Lees:

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Rozenkruisers

Van a-z van begin tot het eind lezen bitte, er staat duidelijk:

Op de titelpagina staat een citaat uit Genesis, Zo geve u dan God van de dauw des hemels en van de vettigheid der aarde.

Dat slaat nergens op, nergens is dat te lezen. Een algemene interpretatie van rozengeur en manenschijn.

Geheime filosofie. Mn reet. Het is mooie kankerzooi voor de binnenkant van een mens. Om onder het bestaan van God uit te durven komen. Met schijnoplossingen cq huwelijken met bepaalde invloeden. De kerk is niet beïnvloed. De Bijbel is dat wel, door al die koraninterpretatoren om het zo kort door de bocht te stellen. Iedereen leest die verkeerd, beter verwoord.

Net of het geloof mooi is, of God. Het is nederigheid. Dankbaarheid dat men mag geloven. Ik word al genoeg door die tyfuszooi beïnvloed. Het mooie denken. Ik denk liever zwart wit. In tegenstellingen pur sang. En dat is ook al grijs en vaag geworden doordat de Koran te interpreteren is. Dacht dat het niet mogelijk was. Een leugenboek. Nuja, waarom als Mohammed een ware profeet kan zijn? Nu dus anders. Maar mn christelijke roots wil ik behouden. (Het positieve en negatieve denken)
De manifesten zijn inderdaad alleen voor ingewijden beschikbaar en niet iedereen wordt zomaar toegelaten tot deze orde. Je wordt eerst gescreend met foto en al, zonder onderscheid in geloofsovertuiging en afkomst. Ook ik heb al deze kritieken gelezen van individuen die, naar ik heb opgemerkt, een mening geven over een onderwerp waarvan zij totaal niets van afweten. Ik kan mij heel goed voorstellen dat als men je voor iets niet geschikt acht, dat je dan geneigd bent de ander in diskrediet te brengen. En wat dat betreft zal een Rozenkruiser zich nooit verdedigen en dus nooit ingaan op geruchten, omdat hij dan - om anderen te overtuigen - zijn mystieke kennis aan niet-ingewijden zal moeten openbaren. En ik kan je vertellen dat ze volkomen gelijk hebben om afstand te nemen van deze valse getuigenissen en te blijven bij hun standpunt dat het volgende behelst: "Als de leerling gereed is, zal zijn Meester verschijnen."
'Hij die een slaaf bezit, is zelf ook een slaaf!'
pi_174041593
quote:
0s.gif Op woensdag 27 september 2017 10:45 schreef CommanderZulu het volgende:
Beste TS,

Een herkenbaar verhaal! Heel veel mensen vragen zich af wat alles voor zin heeft, maar zin moet je zelf maken. Geen mens is een eiland en relaties tussen jou en andere mensen zijn heel belangrijk. Belangrijk voor jezelf, maar ook belangrijk voor andere mensen, omdat je wederzijds veel invloed hebt op elkaars geluk en welzijn.

Daarom halen veel mensen zin en voldoening uit onderlinge relaties, dat wil zeggen, een zo goed mogelijk leven leiden, zodat andere mensen het goed hebben en jij ook. De gulden regel als het ware.

Je kan het toepassen op hoe je dagelijks omgaat met andere mensen zoals familie, vrienden en vreemden, maar ook in wat voor baan je hebt en wat voor invloed dat heeft, hoe je consumeert en leeft en de invloed die je hebt op het milieu. Heel veel invalshoeken dus.

Er zijn verschillende stromingen die hier een visie over hebben. Je beschrijft het non-dualisme uit de boeddhistische hoek, maar ik zou ook het Humanisme willen aanraden. Het humanisme heeft ongeveer dezelfde westerse waarden als gematigde christelijke stromingen vanwege de gedeelde cultuur, maar dan zonder de noodzaak van een externe god en een nadruk op menselijke relaties. Hopelijk is dat inspiratie voor je!
Met het humanisme ben ik niet bekend maar ik zal er eens wat over opzoeken. Je hebt mijn nieuwsgierigheid gewekt dus bedankt voor de tip.
pi_174042498
quote:
0s.gif Op woensdag 27 september 2017 20:03 schreef ATON het volgende:

[..]

Toch-weer-niet-opnieuuuuuuwww !! :N :r :R
Jij zult nooit met bewijzen komen
pi_174042831
quote:
0s.gif Op woensdag 27 september 2017 19:57 schreef bianconeri het volgende:

[..]

Ik snap nooit waarom mensen dit nou zo tegen staat....
Waarom zou je ergens achter gaan staan als je er niet van overtuigd bent?
Natuurlijk heb je het ware geloof als je daar in zit, anders moet je je inderdaad direct gaan uitschrijven. Al is het idee van uitschrijven al een onchristelijk iets maar ok.

Over de vrijgemaakt gereformeerden kun je sowieso al genoeg dingen aanvoeren vanuit de Bijbel dat de leer niet klopt.

Voor mij is de waarheid vinden erg belangrijk. Gevoel komt daaruit wel voort.
Jarenlang achter evolutie gestaan, maar telkens dat gebrek aan bewijs (en ja ik heb evolutie gestudeerd) en die lege vreselijke verhalen van veel wetenschapper hebben mij doen afstoten.
Gewoon grondig onderzoeken naar wat echt waar is. En als je om je heen kijkt is het bestaan van God gewoon niet te ontkennen. De Bijbel is volgens veel een boek met tegenstrijdigheden, maar onderzoek je dat boek wel dan blijkt dat gewoon niet waar te zijn.

Uit dat soort onderzoek is die waarheid voor mij gekomen. Vanuit dat groeit voor mij wel het gevoel.
Hier wil ik wel reactie opgeven. Waarom ik daar nog in de kerk zat terwijl ik niet helemaal overtuigd meer was? Dat is gewoon een kwestie van moeilijk afstand kunnen van datgene waar je meer dan twintig jaar aan vast hebt gezeten, de gereformeerde kerk dus. Kijk...soms ben je er wel bewust van dat verandering goed voor je is, maar de verandering in gang zetten kan wel eng zijn natuurlijk. Dat heeft iedereen wel eens meegemaakt op wat voor vlak dan ook.

Voor jou is de waarheid vinden erg belangrijk, dat is niet perse mijn hoogste streven. In vrede leven met mezelf en de wereld om me heen vind ik een mooier streven.
pi_174042882
quote:
1s.gif Op woensdag 27 september 2017 22:13 schreef bianconeri het volgende:

[..]

Jij zult nooit met bewijzen komen
Ik pak vast popcorn want ik voel een welles-nietes-discussie aankomen met een hoog entertainmentgehalte
pi_174043275
quote:
0s.gif Op woensdag 27 september 2017 22:22 schreef Bill_Hillie het volgende:

Hier wil ik wel reactie opgeven. Waarom ik daar nog in de kerk zat terwijl ik niet helemaal overtuigd meer was? Dat is gewoon een kwestie van moeilijk afstand kunnen van datgene waar je meer dan twintig jaar aan vast hebt gezeten, de gereformeerde kerk dus. Kijk...soms ben je er wel bewust van dat verandering goed voor je is, maar de verandering in gang zetten kan wel eng zijn natuurlijk. Dat heeft iedereen wel eens meegemaakt op wat voor vlak dan ook.

Voor jou is de waarheid vinden erg belangrijk, dat is niet perse mijn hoogste streven. In vrede leven met mezelf en de wereld om me heen vind ik een mooier streven.
Was ook beetje een algemene gedachte.
Ik vind niet dat iemand in een bepaalde kerk moet zitten als die niet overtuigd is van die waarheid.
Helaas onderzoeken mensen het bestaan van God toch niet.

Ik zeg ook niet dat die vrede met mijzelf en alles om mij heen niet belangrijk is, maar ik wil wel over alles de waarheid weten voor zo ver mogelijk.
Laat staan de waarheid over ons ontstaan. Dan ga ik niet achterover zitten zonder dat te onderzoeken.
pi_174043332
quote:
0s.gif Op woensdag 27 september 2017 22:24 schreef Bill_Hillie het volgende:

Ik pak vast popcorn want ik voel een welles-nietes-discussie aankomen met een hoog entertainmentgehalte
Oh vergeet dat maar. Aton heeft nog nooit enig bewijs kunnen aanleveren. Heeft geen kennis over desbetreffende onderwerp en kent de Bijbel niet.
Blijkt elk gesprek weer. Dan gaat ie alleen maar schreeuwen en daar zit ik niet op te wachten.
pi_174043806
quote:
1s.gif Op woensdag 27 september 2017 22:35 schreef bianconeri het volgende:

[..]

Was ook beetje een algemene gedachte.
Ik vind niet dat iemand in een bepaalde kerk moet zitten als die niet overtuigd is van die waarheid.
Helaas onderzoeken mensen het bestaan van God toch niet.

Ik zeg ook niet dat die vrede met mijzelf en alles om mij heen niet belangrijk is, maar ik wil wel over alles de waarheid weten voor zo ver mogelijk.
Laat staan de waarheid over ons ontstaan. Dan ga ik niet achterover zitten zonder dat te onderzoeken.
Ja als dat jou voldoening geeft moet je dat vooral doen en zeker niet achter over leunen. Ik wou alleen maar zeggen dat het per individu verschilt waar hij of zij zijn zingeving uithaalt. Voor jou is dat dus de waarheid van het ontstaan onderzoeken voor iemand anders zo veel mogelijk zoveel postzegels te verzamelen (om maar een voorbeeld te noemen :P )
pi_174043915
quote:
1s.gif Op woensdag 27 september 2017 22:37 schreef bianconeri het volgende:

[..]

Oh vergeet dat maar. Aton heeft nog nooit enig bewijs kunnen aanleveren. Heeft geen kennis over desbetreffende onderwerp en kent de Bijbel niet.
Blijkt elk gesprek weer. Dan gaat ie alleen maar schreeuwen en daar zit ik niet op te wachten.
Hoe kan het dat iemand die het Ware Geloof zegt te hebben gevonden, zich zo onvolwassen en simplistisch opstelt? Zou dat Ware Geloof niet een ietsiepietsie klein beetje in je gedrag terug te vinden moeten zijn?

Ik heb het al eens eerder gezegd: jij bent het allerbelabberdste uithangbord dat de Jehova's Getuigen zich kunnen wensen. Ik kan me niet voorstellen dat iemand jouw posts leest, en denkt: dat geloof wil ik ook! :')
-
pi_174044521
quote:
1s.gif Op woensdag 27 september 2017 22:13 schreef bianconeri het volgende:

[..]

Jij zult nooit met bewijzen komen
Parels voor de zwijnen.
pi_174044925
quote:
1s.gif Op woensdag 27 september 2017 22:55 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Hoe kan het dat iemand die het Ware Geloof zegt te hebben gevonden, zich zo onvolwassen en simplistisch opstelt? Zou dat Ware Geloof niet een ietsiepietsie klein beetje in je gedrag terug te vinden moeten zijn?

Ik heb het al eens eerder gezegd: jij bent het allerbelabberdste uithangbord dat de Jehova's Getuigen zich kunnen wensen. Ik kan me niet voorstellen dat iemand jouw posts leest, en denkt: dat geloof wil ik ook! :')
Dus omdat ik helemaal klaar ben met iemand zoals aton die alleen maar loopt te schreeuwen en te beledigen ben ik een slecht uithangbord?

Als je ziet wat gelovigen hier te verduren krijgen aan een hoop onzin en getier dan zou je wel anders roepen.
Dan mag je blij zijn dat ik zelf niet loop te schelden.
pi_174044945
quote:
0s.gif Op woensdag 27 september 2017 23:17 schreef ATON het volgende:

[..]

Parels voor de zwijnen.
Wat een flut excuus.
Want je hebt het ook niet voor anderen gegeven. Nooit enig zinnig woord gegeven hier.
Of geldt dit voor iedereen hier? Dan kun je net zo goed direct wegblijven.

Ik heb altijd inhoudelijke reacties op je gegeven. Alleen het is bij jou alleen maar geschreeuw en getier en nooit onderbouwen.
pi_174046218
quote:
1s.gif Op woensdag 27 september 2017 23:40 schreef bianconeri het volgende:

[..]

Dus omdat ik helemaal klaar ben met iemand zoals aton die alleen maar loopt te schreeuwen en te beledigen ben ik een slecht uithangbord?
Het is vooral de ironie in jouw uitspraken daarover. ;)

quote:
1s.gif Op woensdag 27 september 2017 23:40 schreef bianconeri het volgende:

Dan mag je blij zijn dat ik zelf niet loop te schelden.
Dat bedoel ik.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_174046340
quote:
1s.gif Op woensdag 27 september 2017 23:42 schreef bianconeri het volgende:

[..]

Wat een flut excuus.
Want je hebt het ook niet voor anderen gegeven. Nooit enig zinnig woord gegeven hier.
Of geldt dit voor iedereen hier? Dan kun je net zo goed direct wegblijven.

Ik heb altijd inhoudelijke reacties op je gegeven. Alleen het is bij jou alleen maar geschreeuw en getier en nooit onderbouwen.
TROL
pi_174047022
quote:
0s.gif Op donderdag 28 september 2017 04:51 schreef ATON het volgende:

[..]

TROL
Inderdaad. Een post zonder inhoud is dan ook verloren tijd, trol is het dan ook niet. Of wel :P
pi_174047060
quote:
0s.gif Op maandag 25 september 2017 17:42 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Met God deed je het misschien ook wel uit angst, want de Christelijke God is nu niet bepaald eentje van onvoorwaardelijke liefde.

Ik moest in dit topic denken aan een quote van Gunaratana, misschien dat TS er wat aan heeft. Het komt uit de klassieker "Mindfulness in plain english".

[..]

Wat mij hier vooral zo in aanspreekt, is dat het heel eerlijk is. De mentale rust en "verlichting" waar zoveel mensen naar snakken, is niet iets wat je uit een boek haalt. Het is een vaardigheid waar je keihard aan moet werken. Veel Christenen zitten denk ik vast in dat tot in den treure toe hokjes denken. Dit is goed, dit is fout. Dit is fijn, dit is vervelend. En dit is God, en dat is de mens, die daarna vaak als verderfelijk wordt gezien. Het is een uitermate vermoeiende manier van de werkelijkheid ervaren. En het enige waar het op gestoeld is, is een hele specifieke interpretatie van een boek uit de bronstijd.

Kies zelf maar waar je je vertrouwen in wilt leggen. "Heilige" boeken vol met onsamenhangende wereldbeelden die alleen overeind blijven staan met een heleboel vertrouwen, of een methode om je eigen geest aan te scherpen die voorbij dat duale hokjesdenken gaat. :)
Ik vraag me af of Mindfullness ook dealt met het verleden?
pi_174047796
quote:
0s.gif Op donderdag 28 september 2017 08:01 schreef Hexx. het volgende:

[..]

Ik vraag me af of Mindfullness ook dealt met het verleden?
Nee niet echt. Als men pijn heeft misschien.
pi_174048631
Mindfulness wist je verleden niet uit ofzo. Door ermee te oefenen kun je naarmate het proces vordert wel beter met een afstandje naar je gedachten kijken en laat je je minder meeslepen door alle emoties die daar bij komen kijken en dat is opzich best prettig. Gedachtes komen toch wel op...of je nu wil of niet, maar door ze te benoemen en je bewust te zijn van je gevoel kan je het ook weer makkelijker loslaten. En ja dat is niet makkelijk, maar de moeite die je erin steekt wordt wel beloond.

Overigens hoef je niet perse in een kleermakerszit in een Japanse tuin zitten te mediteren om mindfullness te oefenen. Voor mij bijvoorbeeld is een paar kilometer hardlopen een zeer goede mindfullnessoefening. Je kan het overigens overal en nergens toepassen als je wil, maar zoals Haushofer al zei dat is wel hard werken.
pi_174049433
quote:
0s.gif Op donderdag 28 september 2017 08:01 schreef Hexx. het volgende:

[..]

Ik vraag me af of Mindfullness ook dealt met het verleden?
Ja. De focus is op het huidige moment, maar daardoor zul je ook zaken uit het verleden gaan verwerken.

De theorie daarachter is dat we constant indrukken binnenkrijgen, groot en klein, en dat door drukte in ons hoofd we er vaak niet aan toekomen om die indrukken te verwerken. Met name dingen die grote invloed hebben blijven daardoor ergens in ons onderbewustzijn hangen, maar beïnvloeden ons weldegelijk. Door meditatie laat je toe om dit soort indrukken "naar je bewuste te laten drijven" en te verwerken. Zie b.v.

https://www.zen.nl/nieuws/actueel/Spiritualiteit220111-1.pdf

Mijn eigen ervaring sluit heel aardig aan op dit idee. Ik heb meerdere keren meegemaakt dat tijdens meditatie er geheel onverwacht zaken naar boven kwamen drijven waarna er een diepe rust op me overkwam. Eén van die gevallen was het overlijden van een familielid, waarvan ik me helemaal niet bewust was dat me dat dwarszat.

Het is denk ik wel goed om in het achterhoofd te houden dat men name in Vipassana en Zen (de meditatietradities die je kunt koppelen aan Mindfulness) dit prettige bijkomsten zijn, maar niet het doel. Wanneer je je gaat focussen op dit soort bijvangst, zul je juist afdwalen van de hele bedoeling van deze meditatie. Of, om het boeddhistisch te zeggen: laat het hertje maar naar jou toekomen in plaats van andersom :P
-
pi_174049499
quote:
1s.gif Op woensdag 27 september 2017 23:40 schreef bianconeri het volgende:
Dus omdat ik helemaal klaar ben met iemand zoals aton die alleen maar loopt te schreeuwen en te beledigen ben ik een slecht uithangbord?
Nee, het is jouw algemene manier van reageren waardoor ik denk dat je veel mensen afschrikt van jouw gekoesterde Christelijke opvattingen. Je gedraagt je hier als een rancuneuze puber.

Ik vertel je slechts hoe je op mij overkomt op dit forum. Je moet zelf maar bepalen hoe dat kan :)
-
pi_174050241
Bianconeri: een heleboel posts geleden schreef je dat je evolutie had gestudeerd. Maar volgens jou klopte bewijs van wetenschappers niet. Dat maakte mij nieuwsgierig.
Kan je daar iets meer over vertellen, bijvoorbeeld welke wetenschappers en wat klopt er niet?
pi_174066159
quote:
0s.gif Op donderdag 28 september 2017 11:27 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Nee, het is jouw algemene manier van reageren waardoor ik denk dat je veel mensen afschrikt van jouw gekoesterde Christelijke opvattingen. Je gedraagt je hier als een rancuneuze puber.

Ik vertel je slechts hoe je op mij overkomt op dit forum. Je moet zelf maar bepalen hoe dat kan :)
Dat komt door al die eigenwijze,irritante atheïsten die ervan houden christenen naar beneden te halen met bewijzen die nergens op slaan en proberen de bijbel af te doen als een sprookje,omdat ze het woord niet snappen en niet willen/kunnen geloven,want gezond verstand of een andere reden die nergens op slaat...God zegt dat niemand te verontschuldigen is over zijn bestaan en iedereen weet diep van binnen dat God bestaat,want dat heeft hij in een ieder van ons gelegd.
pi_174067825
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 september 2017 04:08 schreef Doedelzak77 het volgende:

Dat komt door al die eigenwijze,irritante atheïsten die ervan houden christenen naar beneden te halen met bewijzen die nergens op slaan en proberen de bijbel af te doen als een sprookje,omdat ze het woord niet snappen en niet willen/kunnen geloven,want gezond verstand of een andere reden die nergens op slaat.van ons gelegd.
Misschien komt dit doordat atheïsten stukken beter onderlegd zijn in deze materie. Het zou ook kunnen dat hun IQ wat hoger ligt en daardoor beter feiten van fictie kunnen onderscheiden.
pi_174069422
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 september 2017 04:08 schreef Doedelzak77 het volgende:
Iedereen weet diep van binnen dat God bestaat,want dat heeft hij in een ieder van ons gelegd.
Hetzelfde geldt voor Zijne Noedeligheid. Iedereen houdt diep van binnen van noedels, want dat heeft Hij in een ieder van ons gelegd. Ramen.
-
  vrijdag 29 september 2017 @ 11:18:46 #166
167941 hmmmz
Verlicht Despoot
pi_174069461
quote:
0s.gif Op zondag 24 september 2017 16:51 schreef CarltonBanks het volgende:
Ik heb een goddeloos geloof. En ik hou van elke vrouw

Niet mis mee hoor
En misschien ben ik geworden
Wat jij helemaal niet wou
Op vrijdag 12 juni 2015 21:03 schreef Danny het volgende:
Jup. Ben dan ook apetrots op je ;)
pi_174069463
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 september 2017 04:08 schreef Doedelzak77 het volgende:

[..]

Dat komt door al die eigenwijze,irritante atheïsten die ervan houden christenen naar beneden te halen met bewijzen die nergens op slaan en proberen de bijbel af te doen als een sprookje,omdat ze het woord niet snappen en niet willen/kunnen geloven,want gezond verstand of een andere reden die nergens op slaat...God zegt dat niemand te verontschuldigen is over zijn bestaan en iedereen weet diep van binnen dat God bestaat,want dat heeft hij in een ieder van ons gelegd.
Nog een bewijsstuk dat er daadwerkelijk mentaal iets mis is met mensen die zich vrijwillig christelijk durven te noemen.
Conscience do cost.
pi_174069830
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 september 2017 04:08 schreef Doedelzak77 het volgende:

[..]

Dat komt door al die eigenwijze,irritante atheïsten die ervan houden christenen naar beneden te halen met bewijzen die nergens op slaan
Atheïsten hebben niks te bewijzen. Ze slaan je vooral om de oren met het feit dat de bewijzen en argumenten van gelovigen nergens op slaan.

Da's natuurlijk heel irritant als je probeert religieus dogma te verdedigen, dat begrijp ik ook wel. ;) Maar kun je dat atheïsten verwijten? Ik zou niet weten waarom.

quote:
0s.gif Op vrijdag 29 september 2017 04:08 schreef Doedelzak77 het volgende:

en proberen de bijbel af te doen als een sprookje,omdat ze het woord niet snappen en niet willen/kunnen geloven, want gezond verstand of een andere reden die nergens op slaat...God zegt dat niemand te verontschuldigen is over zijn bestaan en iedereen weet diep van binnen dat God bestaat, want dat heeft hij in een ieder van ons gelegd.
Aldus Romeinen 1:20, wat bij mijn weten de oudste gedocumenteerde argumentum ad ignorantiam is. Een drogreden.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  vrijdag 29 september 2017 @ 12:36:14 #169
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_174071033
quote:
1s.gif Op woensdag 27 september 2017 22:55 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Hoe kan het dat iemand die het Ware Geloof zegt te hebben gevonden, zich zo onvolwassen en simplistisch opstelt? Zou dat Ware Geloof niet een ietsiepietsie klein beetje in je gedrag terug te vinden moeten zijn?

Ik heb het al eens eerder gezegd: jij bent het allerbelabberdste uithangbord dat de Jehova's Getuigen zich kunnen wensen. Ik kan me niet voorstellen dat iemand jouw posts leest, en denkt: dat geloof wil ik ook! :')
Soort van antichrist.
pi_174076659
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 september 2017 09:37 schreef ATON het volgende:

[..]

Misschien komt dit doordat atheïsten stukken beter onderlegd zijn in deze materie. Het zou ook kunnen dat hun IQ wat hoger ligt en daardoor beter feiten van fictie kunnen onderscheiden.
Komt ie daar weer mee wat een zielig ventje ben je ook...er zijn zoveel mensen die veel slimmer zijn als jou en mij en ook in God geloven dus slaat weer nergens op...en God is bovennatuurlijk ja en dat gaat niet in dat hoofdje van je...ooit zul je misschien aan me denken als je voor Hem staat met je porum....
pi_174076740
Dan jij.
Conscience do cost.
pi_174076749
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 september 2017 11:16 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Hetzelfde geldt voor Zijne Noedeligheid. Iedereen houdt diep van binnen van noedels, want dat heeft Hij in een ieder van ons gelegd. Ramen.
Is in jou beleef wereld spaghetti heilschennis ?
pi_174076753
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 september 2017 18:06 schreef Doedelzak77 het volgende:

[..]
.ooit zul je misschien aan me denken als je voor Hem staat met je porum....
Ja. En dan smeken dat ik naar de hel mag om jou en mensen zoals jij te vermijden :7
Conscience do cost.
pi_174077004
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 september 2017 04:08 schreef Doedelzak77 het volgende:
Dat komt door al die eigenwijze,irritante atheïsten die ervan houden christenen naar beneden te halen met bewijzen die nergens op slaan en proberen de bijbel af te doen als een sprookje,omdat ze het woord niet snappen en niet willen/kunnen geloven,want gezond verstand of een andere reden die nergens op slaat...God zegt dat niemand te verontschuldigen is over zijn bestaan en iedereen weet diep van binnen dat God bestaat,want dat heeft hij in een ieder van ons gelegd.
Spartel spartel. Het grappige aan dit soort teksten vind ik altijd dat het meer lijkt dat je jezelf moet overtuigen.
Question authorities, fuck religion, educate yourself, Viva el individualismo!
There's only one way of life, and that's your own!
pi_174078109
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 september 2017 18:06 schreef Doedelzak77 het volgende:
Komt ie daar weer mee wat een zielig ventje ben je ook...er zijn zoveel mensen die veel slimmer zijn als jou en mij en ook in God geloven dus slaat weer nergens op...
Vast als wiskundige of programmator of zo, maar die stellen zich blijkbaar nooit vragen betreft hun eigen religie. En er zijn vast slimmere mensen dan ik, maar nog meer minder slimme heb ik uit jou post begrepen.
pi_174079229
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 september 2017 18:11 schreef ems. het volgende:

[..]

Ja. En dan smeken dat ik naar de hel mag om jou en mensen zoals jij te vermijden :7
Nou veel plezier daar alvast....
pi_174079311
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 september 2017 18:28 schreef truthortruth het volgende:

[..]

Spartel spartel. Het grappige aan dit soort teksten vind ik altijd dat het meer lijkt dat je jezelf moet overtuigen.
Ik weet 100% dat God bestaat en ik zou graag mensen overtuigen hier,maar gaat niet lukken omdat ze helemaal vastzitten in hun overtuigingen en liever geen God hebben die oordeelt en laat zien dat wij mensen gewoon door en door verrot zijn...dus geloof jij maar in je apen verhaal en na je dood zal je zien dat ik gelijk had en dan is het te laat....en zo leuk is dit onderwerp ook niet en mijn leven is alleen maar moeilijker geworden dus ben ik er blij mee nee....ben ik blij dat ik niet naar de hel hoef...JA
pi_174079717
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 september 2017 20:36 schreef Doedelzak77 het volgende:

[..]

Ik weet 100% dat God bestaat en ik zou graag mensen overtuigen hier,maar gaat niet lukken omdat ze helemaal vastzitten in hun overtuigingen en liever geen God hebben die oordeelt en laat zien dat wij mensen gewoon door en door verrot zijn...dus geloof jij maar in je apen verhaal en na je dood zal je zien dat ik gelijk had en dan is het te laat....en zo leuk is dit onderwerp ook niet en mijn leven is alleen maar moeilijker geworden dus ben ik er blij mee nee....ben ik blij dat ik niet naar de hel hoef...JA
Waarom wil je mensen overtuigen ?
En hoe kun je 100% zeker ergens van zijn ?
En waarom is het na zijn dood "te laat" wat gebeurd er dan ?
pi_174079893
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 september 2017 20:36 schreef Doedelzak77 het volgende:
[..]
Ik weet 100% dat God bestaat en ik zou graag mensen overtuigen hier,maar gaat niet lukken omdat ze helemaal vastzitten in hun overtuigingen en liever geen God hebben die oordeelt en laat zien dat wij mensen gewoon door en door verrot zijn...dus geloof jij maar in je apen verhaal en na je dood zal je zien dat ik gelijk had en dan is het te laat....en zo leuk is dit onderwerp ook niet en mijn leven is alleen maar moeilijker geworden dus ben ik er blij mee nee....ben ik blij dat ik niet naar de hel hoef...JA
Nou bedank die god dan maar dat die het zo moeilijk maakt voor je, ondertussen vermaak ik me hier geweldig en heb ik een heel leuk leven. Dus dat pak ik alvast even mee, of er nu wel of niets na de dood is.
Question authorities, fuck religion, educate yourself, Viva el individualismo!
There's only one way of life, and that's your own!
  vrijdag 29 september 2017 @ 21:09:04 #180
31858 mrspoeZ
crazy catlady
pi_174080016
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 september 2017 20:36 schreef Doedelzak77 het volgende:

[..]
...dus geloof jij maar in je apen verhaal en na je dood zal je zien dat ik gelijk had en dan is het te laat....
God is goed, toch? Alleen maar goed?
Prrrrr
pi_174081936
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 september 2017 11:18 schreef hmmmz het volgende:

[..]

En misschien ben ik geworden
Wat jij helemaal niet wou
das waar, maar jah, doe je geen flikker aan.

Ik krijg wel jouw kringen om mijn kont, maar dat kan door je soa komen.
pi_174083472
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 september 2017 20:36 schreef Doedelzak77 het volgende:

[..]

Ik weet 100% dat God bestaat en ik zou graag mensen overtuigen hier,maar gaat niet lukken omdat ze helemaal vastzitten in hun overtuigingen en liever geen God hebben die oordeelt en laat zien dat wij mensen gewoon door en door verrot zijn...
Als je degelijke argumenten had voor je standpunt had je je niet hoeven te beroepen op dit soort drogredenen. Dan zou je het gewoon met argumenten af moeten kunnen, die ik je overigens nog niet 1 keer heb zien geven als het gaat om het bestaan van goden.

quote:
0s.gif Op vrijdag 29 september 2017 20:36 schreef Doedelzak77 het volgende:

dus geloof jij maar in je apen verhaal en na je dood zal je zien dat ik gelijk had en dan is het te laat....
Als je daar de evolutietheorie mee bedoelt, die heeft zover ik weet niets te maken met de godshypothese. Die twee sluiten elkaar op geen enkele manier uit.

quote:
0s.gif Op vrijdag 29 september 2017 20:36 schreef Doedelzak77 het volgende:

en zo leuk is dit onderwerp ook niet en mijn leven is alleen maar moeilijker geworden dus ben ik er blij mee nee....ben ik blij dat ik niet naar de hel hoef...JA
Het klinkt alsof je al in de hel zit, maar dat kan mijn perceptie zijn.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_174083545
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 september 2017 18:06 schreef Doedelzak77 het volgende:

[..]

Komt ie daar weer mee wat een zielig ventje ben je ook...er zijn zoveel mensen die veel slimmer zijn als jou en mij en ook in God geloven dus slaat weer nergens op...en God is bovennatuurlijk ja en dat gaat niet in dat hoofdje van je...ooit zul je misschien aan me denken als je voor Hem staat met je porum....
Je komt nogal zuur over. Als die god van je nou werkelijk bestaat, zou hij deze opstelling van je waarderen?
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_174084080
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 september 2017 21:09 schreef mrspoeZ het volgende:

[..]

God is goed, toch? Alleen maar goed?
Ja God is Heilig en 100% goed....de mens heeft zich laten verleiden met instemming van God zonder dat Hij er zelf verantwoordelijk voor is want dat is de duivel...en die keuze noemen ze vrije wil...dus het eigen verlangen maakt dat we liever onze eigen wil willen doen ipv God die het beter weet want hij heeft ons gemaakt en heeft als mens geleefd en weet wat de mens moet doormaken en allen Jezus kon wel zondevrij leven...en buiten hem kan niemand dat want we worden al geboren in een zondig lichaam door de vloek van de zonde die we geërfd hebben...dus de bijbel is geen leuk boek en bestaat voor een groot deel uit de ellende die de mens veroorzaakt en we gewezen worden op ons zondige bestaan en dat willen mensen liever niet....
pi_174084127
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 september 2017 21:03 schreef truthortruth het volgende:

[..]

Nou bedank die god dan maar dat die het zo moeilijk maakt voor je, ondertussen vermaak ik me hier geweldig en heb ik een heel leuk leven. Dus dat pak ik alvast even mee, of er nu wel of niets na de dood is.
Ja dat doe ik ook wel eens want ben nou niet echt blij met dit leven...voel me gevangen in dit lichaam om God te dienen,terwijl mijn natuur tegen God in wil gaan,dus er is een nieuwe strijd gaande want de Heilige Geest wil dat ik niet zondig maar mijn eigen verlangens willen dat wel...dus de wereld is een verleiding en het lichaam en de duivel valt je ook lastig want ongelovige heeft ie al dus laat ie je grotendeels met rust....
pi_174084251
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2017 00:31 schreef Doedelzak77 het volgende:

Ja dat doe ik ook wel eens want ben nou niet echt blij met dit leven...voel me gevangen in dit lichaam om God te dienen,
Zou je er dan niet beter gelijk uitstappen ? Kan je sneller je god dienen.
pi_174084318
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 september 2017 23:57 schreef Molurus het volgende:

[..]

Je komt nogal zuur over. Als die god van je nou werkelijk bestaat, zou hij deze opstelling van je waarderen?
Dit leven bestaat voor een groot deel uit lijden ja omdat we in een zondige wereld leven waar iedereen mag doen wat ie wil goed of kwaad,maar jij zal wel een zorgeloos leven hebben gehad en als je God niet kent,dan maak je je ook niet druk over de zonde en zal je je er ook niet schuldig over voelen...alleen aan het einde van de rit krijg je de rekening....
pi_174084334
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2017 00:39 schreef ATON het volgende:

[..]

Zou je er dan niet beter gelijk uitstappen ? Kan je sneller je god dienen.
Nee want dat is weer moord en heb er wel eens over nagedacht tuurlijk...wie niet...en bij mij is God ook niet altijd even geweldig en vraag ik me af waarom allemaal...dus ook bij mij lijkt God wel eens ver weg...
pi_174084372
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2017 00:45 schreef Doedelzak77 het volgende:

[..]

Nee want dat is weer moord en heb er wel eens over nagedacht tuurlijk...wie niet..
Ik niet...en ben ook geen lijmsnuiver. Jij wel ?
pi_174084432
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2017 00:48 schreef ATON het volgende:

[..]

Ik niet...en ben ook geen lijmsnuiver. Jij wel ?
Aton je voegt weer eens niks toe,dus ga lekker in je atheïsten forum met je maten de wetenschap prijzen ofzo....ik waarschuw voor waar je ziel straks heen gaat of je het geloven wil moet je zelf weten...
pi_174084721
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2017 00:31 schreef Doedelzak77 het volgende:

[..]

Ja dat doe ik ook wel eens want ben nou niet echt blij met dit leven...voel me gevangen in dit lichaam om God te dienen,terwijl mijn natuur tegen God in wil gaan,dus er is een nieuwe strijd gaande want de Heilige Geest wil dat ik niet zondig maar mijn eigen verlangens willen dat wel...dus de wereld is een verleiding en het lichaam en de duivel valt je ook lastig want ongelovige heeft ie al dus laat ie je grotendeels met rust....
Nou als god je weerhoudt om gekke dingen te doen voorruit dan maar, maar of het nou een gezonde oplossing is voor je geestelijke staat vraag ik me af.
Question authorities, fuck religion, educate yourself, Viva el individualismo!
There's only one way of life, and that's your own!
pi_174085481
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 01:10 schreef truthortruth het volgende:

[..]

Nou als god je weerhoudt om gekke dingen te doen voorruit dan maar, maar of het nou een gezonde oplossing is voor je geestelijke staat vraag ik me af.
Je endocriene klieren die de hormonen produceren, nemen de taak over van de duivel. De vraag is: Hoe beheers ik mijn endocriene klieren, zodat ik mezelf in bedwang houd?
'Hij die een slaaf bezit, is zelf ook een slaaf!'
pi_174085673
quote:
0s.gif Op donderdag 28 september 2017 11:24 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ja. De focus is op het huidige moment, maar daardoor zul je ook zaken uit het verleden gaan verwerken.

De theorie daarachter is dat we constant indrukken binnenkrijgen, groot en klein, en dat door drukte in ons hoofd we er vaak niet aan toekomen om die indrukken te verwerken. Met name dingen die grote invloed hebben blijven daardoor ergens in ons onderbewustzijn hangen, maar beïnvloeden ons weldegelijk. Door meditatie laat je toe om dit soort indrukken "naar je bewuste te laten drijven" en te verwerken. Zie b.v.

https://www.zen.nl/nieuws/actueel/Spiritualiteit220111-1.pdf

Mijn eigen ervaring sluit heel aardig aan op dit idee. Ik heb meerdere keren meegemaakt dat tijdens meditatie er geheel onverwacht zaken naar boven kwamen drijven waarna er een diepe rust op me overkwam. Eén van die gevallen was het overlijden van een familielid, waarvan ik me helemaal niet bewust was dat me dat dwarszat.

Het is denk ik wel goed om in het achterhoofd te houden dat men name in Vipassana en Zen (de meditatietradities die je kunt koppelen aan Mindfulness) dit prettige bijkomsten zijn, maar niet het doel. Wanneer je je gaat focussen op dit soort bijvangst, zul je juist afdwalen van de hele bedoeling van deze meditatie. Of, om het boeddhistisch te zeggen: laat het hertje maar naar jou toekomen in plaats van andersom :P
Ik snap het. :)
Heb me inmiddels al wat meer ingelezen in Mindfullness.

quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2017 00:52 schreef Doedelzak77 het volgende:

[..]

Aton je voegt weer eens niks toe,dus ga lekker in je atheïsten forum met je maten de wetenschap prijzen ofzo....ik waarschuw voor waar je ziel straks heen gaat of je het geloven wil moet je zelf weten...
Als je vindt dat ATON naar een atheïsten forum moet om wetenschap te prijzen, zou jij misschien ook beter naar een religieuzen forum gaan om je religie te prijzen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 30-09-2017 05:14:35 ]
pi_174085807
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2017 00:45 schreef Doedelzak77 het volgende:

[..]

Nee want dat is weer moord en heb er wel eens over nagedacht tuurlijk...wie niet...en bij mij is God ook niet altijd even geweldig en vraag ik me af waarom allemaal...dus ook bij mij lijkt God wel eens ver weg...
Doedelzak, als je dat soort gedachten hebt, moet je dat bespreken met een goede begeleider. Ga naar je huisarts. Die kan dan samen met jou zoeken naar begeleiding die bij jou past.
pi_174086449
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2017 00:43 schreef Doedelzak77 het volgende:

[..]

Dit leven bestaat voor een groot deel uit lijden ja omdat we in een zondige wereld leven waar iedereen mag doen wat ie wil goed of kwaad,maar jij zal wel een zorgeloos leven hebben gehad en als je God niet kent,dan maak je je ook niet druk over de zonde en zal je je er ook niet schuldig over voelen...alleen aan het einde van de rit krijg je de rekening....
Als je bedoelt te suggereren dat ik immoreel ben dan zou ik me haast beledigd voelen, was het niet dat ik me niet zo heel druk kan maken om hoe jij daar tegenaan kijkt.

Het enige dat ik kan zeggen is dat ik 'ondanks' mijn ongeloof wel morele waarden heb. (Met geloof heeft moraliteit *niets* te maken. Op z'n best is dat een poging om verantwoordelijkheid voor je eigen moraliteit te ontkennen.)

[ Bericht 4% gewijzigd door Molurus op 30-09-2017 09:28:45 ]
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_174086837
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2017 03:16 schreef Begripvol het volgende:
Je endocriene klieren die de hormonen produceren, nemen de taak over van de duivel. De vraag is: Hoe beheers ik mijn endocriene klieren, zodat ik mezelf in bedwang houd?
Zolang je niemand kwaad doet zou ik zeggen leef je uit! Voor de overige zaken zou ik of hulp zoeken of een beetje zelfdiscipline toepassen.
Question authorities, fuck religion, educate yourself, Viva el individualismo!
There's only one way of life, and that's your own!
pi_174093744
quote:
7s.gif Op zaterdag 30 september 2017 05:14 schreef Hexx. het volgende:

[..]

Ik snap het. :)
Heb me inmiddels al wat meer ingelezen in Mindfullness.

[..]

Als je vindt dat ATON naar een atheïsten forum moet om wetenschap te prijzen, zou jij misschien ook beter naar een religieuzen forum gaan om je religie te prijzen.
Dit is toch een geloofstopic of niet..? en die heb je ook voor atheïsten toch...dat bedoel ik
pi_174093949
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2017 09:19 schreef Molurus het volgende:

[..]

Als je bedoelt te suggereren dat ik immoreel ben dan zou ik me haast beledigd voelen, was het niet dat ik me niet zo heel druk kan maken om hoe jij daar tegenaan kijkt.

Het enige dat ik kan zeggen is dat ik 'ondanks' mijn ongeloof wel morele waarden heb. (Met geloof heeft moraliteit *niets* te maken. Op z'n best is dat een poging om verantwoordelijkheid voor je eigen moraliteit te ontkennen.)
Als je gelooft dat er kwaad in de wereld is,geloof je ook in het goede en als het goede er is moet er een referentiekader zijn om dat van elkaar te scheiden en dat is een morele wet...wat maakt het dat je iets goed of slecht vind..? je gevoel...? sommige volkeren houden van hun medemens andere volkeren eten elkaar op,heb jij een persoonlijk gevoel welke beter is..? dus als je toe geeft dat er kwaad in de wereld is,dan is er ook goed en is er dus een morele wet...en dus ook een morele wetgever,maar die bestaat niet volgens jou,dus dan is er geen morele wet en ook geen goed en ook geen kwaad....

[ Bericht 2% gewijzigd door Doedelzak77 op 30-09-2017 16:37:13 ]
pi_174094910
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2017 16:30 schreef Doedelzak77 het volgende:
Als je gelooft dat er kwaad in de wereld is,geloof je ook in het goede en als het goede er is moet er een referentiekader zijn om dat van elkaar te scheiden en dat is een morele wet...wat maakt het dat je iets goed of slecht vind..? je gevoel...? sommige volkeren houden van hun medemens andere volkeren eten elkaar op,heb jij een persoonlijk gevoel welke beter is..? dus als je toe geeft dat er kwaad in de wereld is,dan is er ook goed en is er dus een morele wet...en dus ook een morele wetgever,maar die bestaat niet volgens jou,dus dan is er geen morele wet en ook geen goed en ook geen kwaad....
Ik zou eerst een beginnen met goed en kwaad te definiëren voordat je met dat kader een discussie over moraal begint.
Question authorities, fuck religion, educate yourself, Viva el individualismo!
There's only one way of life, and that's your own!
pi_174096406
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2017 17:11 schreef truthortruth het volgende:

[..]

Ik zou eerst een beginnen met goed en kwaad te definiëren voordat je met dat kader een discussie over moraal begint.
Liefde is goed en is metafysisch en niet wetenschappelijk of natuurkundig te verklaren ook trouwens...voor iemand zorgen,mensen helpen is goed etc...en wat is kwaad een volwassen man die een baby misbruikt,iemand vermoorden,mensen in elkaar slaan etc....
pi_174096972
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2017 18:37 schreef Doedelzak77 het volgende:
Liefde is goed en is metafysisch en niet wetenschappelijk of natuurkundig te verklaren ook trouwens...voor iemand zorgen,mensen helpen is goed etc...en wat is kwaad een volwassen man die een baby misbruikt,iemand vermoorden,mensen in elkaar slaan etc....
Ik heb geen god of religie nodig om dat onderscheidt te kunnen maken.

(Overigens zijn er voor liefde ook nog wel wat wetenschappelijke verklaringen te geven, maar dat is een andere discussie).
Question authorities, fuck religion, educate yourself, Viva el individualismo!
There's only one way of life, and that's your own!
pi_174096986
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2017 18:37 schreef Doedelzak77 het volgende:

[..]

Liefde is goed en is metafysisch en niet wetenschappelijk of natuurkundig te verklaren ook trouwens...voor iemand zorgen,mensen helpen is goed etc...en wat is kwaad een volwassen man die een baby misbruikt,iemand vermoorden,mensen in elkaar slaan etc....
Dit zijn allemaal persoonlijke meningen.
Conscience do cost.
pi_174097183
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2017 16:18 schreef Doedelzak77 het volgende:

[..]

Dit is toch een geloofstopic of niet..? en die heb je ook voor atheïsten toch...dat bedoel ik
Oh okay.
pi_174097800
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2017 16:18 schreef Doedelzak77 het volgende:

[..]

Dit is toch een geloofstopic of niet..?
Neen. Lees de titel van dit subforum nog eens. :7
pi_174098162
quote:
7s.gif Op zaterdag 30 september 2017 05:14 schreef Hexx. het volgende:
Ik snap het. :)
Heb me inmiddels al wat meer ingelezen in Mindfullness.
Als ik je een boek mag aanraden:



Van Gunaratana. Erg leuk, inzichtelijk en motiverend geschreven :)
-
pi_174098231
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2017 20:00 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Als ik je een boek mag aanraden:

[ afbeelding ]

Van Gunaratana. Erg leuk, inzichtelijk en motiverend geschreven :)
Dankje!
Zal zo zoeken waar ik het kan bestellen :)
  zondag 1 oktober 2017 @ 19:22:58 #207
31858 mrspoeZ
crazy catlady
pi_174120808
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2017 00:29 schreef Doedelzak77 het volgende:

[..]

Ja God is Heilig en 100% goed....de mens heeft zich laten verleiden met instemming van God [herhaling geskipt]
Dan is het toch gek als er mensen überhaupt in de hel zouden belanden? Een goede God, die de mens zo heeft gemaakt dat hij voor of tegen hem kan kiezen, beiden met Zijn instemming, zou dan logischerwijze ook iedereen moeten opnemen in Zijn Hemelse Koninkrijk.
Prrrrr
  zondag 1 oktober 2017 @ 21:34:48 #208
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_174125129
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2017 00:29 schreef Doedelzak77 het volgende:

[..]

Ja God is Heilig en 100% goed....de mens heeft zich laten verleiden met instemming van God zonder dat Hij er zelf verantwoordelijk voor is want dat is de duivel...en die keuze noemen ze vrije wil...dus het eigen verlangen maakt dat we liever onze eigen wil willen doen ipv God die het beter weet want hij heeft ons gemaakt en heeft als mens geleefd en weet wat de mens moet doormaken en allen Jezus kon wel zondevrij leven...en buiten hem kan niemand dat want we worden al geboren in een zondig lichaam door de vloek van de zonde die we geërfd hebben...dus de bijbel is geen leuk boek en bestaat voor een groot deel uit de ellende die de mens veroorzaakt en we gewezen worden op ons zondige bestaan en dat willen mensen liever niet....
Hel en verdoemenis oude school. ^O^

quote:
Liefde is goed en is metafysisch en niet wetenschappelijk of natuurkundig te verklaren ook trouwens...voor iemand zorgen,mensen helpen is goed etc...en wat is kwaad een volwassen man die een baby misbruikt,iemand vermoorden,mensen in elkaar slaan etc....
Nou dan doe ik geen kwaad en ik neig er ook niet toe. Ik hou wel van mensen, mijn gezin, familie, buren, vrienden, ik werk in de sociale sector, geef aan goede doelen, etc.

Ik ben eigenlijk gewoon een verdomd goed mens. :)

[ Bericht 10% gewijzigd door hoatzin op 01-10-2017 21:45:02 ]
pi_174131178
quote:
0s.gif Op zondag 1 oktober 2017 21:34 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Hel en verdoemenis oude school. ^O^

[..]

Nou dan doe ik geen kwaad en ik neig er ook niet toe. Ik hou wel van mensen, mijn gezin, familie, buren, vrienden, ik werk in de sociale sector, geef aan goede doelen, etc.

Ik ben eigenlijk gewoon een verdomd goed mens. :)
Heb jij dan een God die jij vereer of doe jij dat goed allemaal zonder God?
  maandag 2 oktober 2017 @ 09:18:51 #210
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_174131904
Iemand die zich alleen netjes gedraagt omdat dat moet van een god kunnen we toch nauwelijks een moreel mens noemen.

Goed en slecht gedrag kunnen alleen moreel goed/slecht zijn wanneer iemand zich uit eigen beweging, zonder daartoe gedwongen te worden, zo gedraagt.

Overigens denk ik niet dat gelovigen die zich goed gedragen zich goed gedragen omdat dat moet van een god. Tenslotte is er geen enkele manier waarop goden hun wensen aan mensen communiceren, dus dat kan helemaal niet.

Wel is het zo dat veel gelovigen liever niet nadenken over wat nou goed of slecht is, en veel liever hun morele waarden opgedragen krijgen door de omgeving. Dat maakt ze niet goed of slecht. Dat maakt ze wel, tot op zekere hoogte, immoreel.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  maandag 2 oktober 2017 @ 14:43:04 #211
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_174138520
quote:
0s.gif Op maandag 2 oktober 2017 08:10 schreef torentje het volgende:

[..]

Heb jij dan een God die jij vereer of doe jij dat goed allemaal zonder God?
Zonder. Daar heb je helemaal geen god voor nodig.
pi_174143045
quote:
0s.gif Op maandag 2 oktober 2017 14:43 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Zonder. Daar heb je helemaal geen god voor nodig.
Enkel wat gezond moreel besef.
pi_174147831
quote:
0s.gif Op zondag 1 oktober 2017 19:22 schreef mrspoeZ het volgende:

[..]

Dan is het toch gek als er mensen überhaupt in de hel zouden belanden? Een goede God, die de mens zo heeft gemaakt dat hij voor of tegen hem kan kiezen, beiden met Zijn instemming, zou dan logischerwijze ook iedereen moeten opnemen in Zijn Hemelse Koninkrijk.
Heb ik het ook moeilijk mee,maar de ziel kan maar naar 2 plaatsen met God of zonder God...en om in de hemel te kunnen komen,moet je zondevrij zijn door middel van Jezus en ongelovigen kunnen dus niet naar de hemel en die willen er ook niet zijn,want je wil God toch niet dienen...en God wil alleen mensen die met Hem willen leven...en de rest wil zonder God leven en dat is dan ook wat je krijgt....en op dit moment voelt het ook een beetje als dwang om hem te dienen want anders ga je naar de hel....maar leven zonder God is ook een hel voor mij,in ieder geval wel sinds ik het er moeilijk mee heb want God dienen is niet makkelijk en zonder Hem is het ook niet leuk meer sinds ik opnieuw geboren was...dan wordt je leven nog 7x moeilijker....
  maandag 2 oktober 2017 @ 20:45:27 #214
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_174148335
quote:
0s.gif Op maandag 2 oktober 2017 20:32 schreef Doedelzak77 het volgende:

[..]

en op dit moment voelt het ook een beetje als dwang om hem te dienen want anders ga je naar de hel....
Dit lijkt me een interessante gedachte. Hoe kan een mens goed of slecht zijn, *zelf* goed of slecht zijn, als dat op deze manier door een god wordt afgedwongen?

In een wereld die 24/7 in de gaten wordt gehouden door de heilige bewakingscamera kan vrijheid niet bestaan, en daarmee morele verantwoordelijkheid ook niet. Tenslotte gaat het dan niet over jouw morele waarden, maar om de morele waarden die door een god aan jou worden opgelegd. Jij hebt daar dan niets meer over te zeggen.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_174149176
quote:
3s.gif Op maandag 2 oktober 2017 20:45 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dit lijkt me een interessante gedachte. Hoe kan een mens goed of slecht zijn, *zelf* goed of slecht zijn, als dat op deze manier door een god wordt afgedwongen?

In een wereld die 24/7 in de gaten wordt gehouden door de heilige bewakingscamera kan vrijheid niet bestaan, en daarmee morele verantwoordelijkheid ook niet. Tenslotte gaat het dan niet over jouw morele waarden, maar om de morele waarden die door een god aan jou worden opgelegd. Jij hebt daar dan niets meer over te zeggen.
God is Heilig en kan dus geen zonde begaan en is perfect en samen met God ben je ook perfect zeg maar(nog niet in dit lichaam maar het volgende lichaam wat Jezus ook kreeg na zijn dood) dus iedere zonde is uiteindelijk tegen God en dat scheidt ons,want God haat zonde en gaat tegen zijn natuur in,en omdat hij ons gemaakt heeft wil Hij samen met ons leven dat lijkt me logisch ook toch..? En de zonde heeft dat verpest want een zondig iemand sterft direct als je God zou zien...dus je kan de duivel de schuld geven van de zonde want door hem is de mens verleidt...maar Adam en Eva kozen de andere weg en daar moet iedereen voor boeten ja....ik vind het soms ook triest hoe moeilijk het allemaal moet lopen,maar dat zal God niet voor niets doen en als het anders had gekund had ie het ook wel gedaan....dus je wordt als mens vrijwillig gedwongen een keuze te maken met gevolgen die je leven radicaal veranderd en niet altijd leuk of je gaat je eigen weg en dan weet ik ook waar het uitkomt...en Jezus zei al : Hij heeft ons geen kalme reis beloofd, maar wel een behouden aankomst.
  maandag 2 oktober 2017 @ 21:34:54 #216
31858 mrspoeZ
crazy catlady
pi_174150306
Hoe ziet de hemel een het leven na de dood eet eigenlijk uit volgens jou, Doedelzak? Ik persoonlijk vind het zeer onaantrekkelijk om niet dood te kunnen. Nog meer leven? Liever niet. Hoe zie jij dat?
Prrrrr
  maandag 2 oktober 2017 @ 22:15:13 #217
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_174151911
quote:
0s.gif Op maandag 2 oktober 2017 20:32 schreef Doedelzak77 het volgende:

[..]

Heb ik het ook moeilijk mee,maar de ziel kan maar naar 2 plaatsen met God of zonder God...en om in de hemel te kunnen komen,moet je zondevrij zijn door middel van Jezus en ongelovigen kunnen dus niet naar de hemel en die willen er ook niet zijn,want je wil God toch niet dienen...en God wil alleen mensen die met Hem willen leven...en de rest wil zonder God leven en dat is dan ook wat je krijgt....en op dit moment voelt het ook een beetje als dwang om hem te dienen want anders ga je naar de hel....maar leven zonder God is ook een hel voor mij,in ieder geval wel sinds ik het er moeilijk mee heb want God dienen is niet makkelijk en zonder Hem is het ook niet leuk meer sinds ik opnieuw geboren was...dan wordt je leven nog 7x moeilijker....
kerel welke kerk leert dat nu nog? Het woord hel komt in nieuwe vertalingen niet eens meer voor...
  maandag 2 oktober 2017 @ 22:19:06 #218
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_174152104
quote:
0s.gif Op maandag 2 oktober 2017 21:07 schreef Doedelzak77 het volgende:

[..]

God is Heilig en kan dus geen zonde begaan en is perfect en samen met God ben je ook perfect zeg maar(nog niet in dit lichaam maar het volgende lichaam wat Jezus ook kreeg na zijn dood) dus iedere zonde is uiteindelijk tegen God en dat scheidt ons,want God haat zonde en gaat tegen zijn natuur in,en omdat hij ons gemaakt heeft wil Hij samen met ons leven dat lijkt me logisch ook toch..? En de zonde heeft dat verpest want een zondig iemand sterft direct als je God zou zien...dus je kan de duivel de schuld geven van de zonde want door hem is de mens verleidt...maar Adam en Eva kozen de andere weg en daar moet iedereen voor boeten ja....ik vind het soms ook triest hoe moeilijk het allemaal moet lopen,maar dat zal God niet voor niets doen en als het anders had gekund had ie het ook wel gedaan....dus je wordt als mens vrijwillig gedwongen een keuze te maken met gevolgen die je leven radicaal veranderd en niet altijd leuk of je gaat je eigen weg en dan weet ik ook waar het uitkomt...en Jezus zei al : Hij heeft ons geen kalme reis beloofd, maar wel een behouden aankomst.
De duivel was er al vóór de mens dus de zonde bestond ook al. In de hemel, bij God dus, kan blijkbaar zomaar zonde ontstaan.
pi_174156398
quote:
0s.gif Op maandag 2 oktober 2017 21:34 schreef mrspoeZ het volgende:
Hoe ziet de hemel een het leven na de dood eet eigenlijk uit volgens jou, Doedelzak? Ik persoonlijk vind het zeer onaantrekkelijk om niet dood te kunnen. Nog meer leven? Liever niet. Hoe zie jij dat?
Al je in de hemel zit iets beter dan de hel,maar eeuwig bestaan heb ik ook niet veel mee nee en hoeft van mij ook niet...en de hemel is zoals in de tuin van eden,waar geen pijn of verdriet meer is en geen kwaad meer ook...en de hel daar zal iedereen wel geestelijk lijden en niet zo zeer fysiek...maar is ook maar een gedachte want ben er niet geweest.
pi_174156402
quote:
0s.gif Op maandag 2 oktober 2017 22:15 schreef hoatzin het volgende:

[..]

kerel welke kerk leert dat nu nog? Het woord hel komt in nieuwe vertalingen niet eens meer voor...
Omdat die vertalingen vals zijn en de Statenvertaling de enige goeie vertaling in Nederland is samen met de Herziende Statenvertaling,die soms iets beter is en soms weer iets minder....dus God leert dat en vele kerken zijn vals...
  dinsdag 3 oktober 2017 @ 08:00:09 #221
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_174157014
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 oktober 2017 05:24 schreef Doedelzak77 het volgende:

[..]

Omdat die vertalingen vals zijn en de Statenvertaling de enige goeie vertaling in Nederland is samen met de Herziende Statenvertaling,die soms iets beter is en soms weer iets minder....dus God leert dat en vele kerken zijn vals...
(H)eerlijke dogmatiek.
pi_174160704
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 oktober 2017 05:22 schreef Doedelzak77 het volgende:

[..]
.en de hemel is zoals in de tuin van eden,waar geen pijn of verdriet meer is en geen kwaad meer ook...
Juist wel. De christenen en hun god zitten daar.
Conscience do cost.
pi_174161388
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 oktober 2017 05:24 schreef Doedelzak77 het volgende:

[..]

Omdat die vertalingen vals zijn en de Statenvertaling de enige goeie vertaling in Nederland is samen met de Herziende Statenvertaling,die soms iets beter is en soms weer iets minder....dus God leert dat en vele kerken zijn vals...
Het N.T. werd in het Grieks geschreven. Na de 5e eeuw verdween die Griekse tekst in het Westen en werd vrijwel uitsluitend de Latijnse vertaling van Hiëronymus, de Vulgaat, gelezen en gebruikt. In het Oosten, bij de orthodoxe christenen, bleef de Griekse tekst in gebruik. Het volkse Griekse, koiné, waarin het N.T. geschreven was, bleef tot in de late middeleeuwen in grote delen van het Byzantijnse rijk goed verstaanbaar en begrijpelijk.
Toen in het Westen de studie van het Grieks weer opgenomen werd, in Italië in de Renaissance, was dat het klassieke Grieks, het Attisch van Plato of het nog oudere Ionisch van Homerus. Op het volkse Grieks waarin het N.T. geschreven was, werd neergekeken.
Erasmus publiceerde in 1516 de Griekse tekst van het N.T. Al in 1504 had hij in Italië het manuscript onder ogen gekregen van een onuitgegeven werk van de door hem zo bewonderde Laurentius Valla. Deze had enkele Griekse handschriften van het N.T. met elkaar vergeleken en met de Latijnse tekst van de Vulgata. Het jaar daarop geeft hij die teksten uit en voorziet ze van een pittige inleiding, waarin hij stelling neemt tegen de theologen die zich deze teksten toe-eigenen. De zuivere tekst moet eerst door filologen vastgesteld worden voordat de theologen zich erover kunnen buigen. Het is nog steeds een strijdpunt.
In maart 1516- het is misschien nog meer dan oktober 1517 de eigenlijke datum van het begin van de reformatie- verschijnt bij Froben in Bazel de door Erasmus verbeterde Griekse tekst van het N.T. met velerlei aantekeningen bij die tekst. Al in 1519 laat Erasmus een op 400 punten verbeterde editie volgen. In 1522, 1527 en 1535 verzorgt Erasmus andermaal verbeterde uitgaven.
De stap was groot en achteraf gezien ook een uitglijder. Erasmus hanteerde 8 Griekse handschriften uit het stervende Byzantijnse Rijk in Italië terecht gekomen. Het waren late handschriften, 14e en 15e eeuw ende tekst was steeds de Byzantijnse rijkstekst.
Thans beschikken we over 779 handschriften van het N.T., soms maar heel fragmentarisch. Daarvan is het overgrote deel, 85% laat, pas na het jaar 1000 geschreven. Het overgrote deel bevat de Byzantijnse rijkstekst. Oudere handschriften stammen meestal uit het Karolingische tijd tijdvak, sommigen uit de late oudheid, de 4e eeuw en dan nog wat papyrus fragmenten van nog oudere datum. Het oudste handschrift van brieven van Paulus is van omstreeks het jaar 200. Dat is dus anderhalve eeuw nadat Paulus zelf schreef.
Weinig hedendaagse lezers kunnen zich er een voorstelling van vormen hoe corrupt die teksten en tradities zijn. Het dichtst benaderd de Willibrord nog de oudste vertaling.
pi_174168419
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 oktober 2017 11:53 schreef ATON het volgende:

[..]

Het N.T. werd in het Grieks geschreven. Na de 5e eeuw verdween die Griekse tekst in het Westen en werd vrijwel uitsluitend de Latijnse vertaling van Hiëronymus, de Vulgaat, gelezen en gebruikt. In het Oosten, bij de orthodoxe christenen, bleef de Griekse tekst in gebruik. Het volkse Griekse, koiné, waarin het N.T. geschreven was, bleef tot in de late middeleeuwen in grote delen van het Byzantijnse rijk goed verstaanbaar en begrijpelijk.
Toen in het Westen de studie van het Grieks weer opgenomen werd, in Italië in de Renaissance, was dat het klassieke Grieks, het Attisch van Plato of het nog oudere Ionisch van Homerus. Op het volkse Grieks waarin het N.T. geschreven was, werd neergekeken.
Erasmus publiceerde in 1516 de Griekse tekst van het N.T. Al in 1504 had hij in Italië het manuscript onder ogen gekregen van een onuitgegeven werk van de door hem zo bewonderde Laurentius Valla. Deze had enkele Griekse handschriften van het N.T. met elkaar vergeleken en met de Latijnse tekst van de Vulgata. Het jaar daarop geeft hij die teksten uit en voorziet ze van een pittige inleiding, waarin hij stelling neemt tegen de theologen die zich deze teksten toe-eigenen. De zuivere tekst moet eerst door filologen vastgesteld worden voordat de theologen zich erover kunnen buigen. Het is nog steeds een strijdpunt.
In maart 1516- het is misschien nog meer dan oktober 1517 de eigenlijke datum van het begin van de reformatie- verschijnt bij Froben in Bazel de door Erasmus verbeterde Griekse tekst van het N.T. met velerlei aantekeningen bij die tekst. Al in 1519 laat Erasmus een op 400 punten verbeterde editie volgen. In 1522, 1527 en 1535 verzorgt Erasmus andermaal verbeterde uitgaven.
De stap was groot en achteraf gezien ook een uitglijder. Erasmus hanteerde 8 Griekse handschriften uit het stervende Byzantijnse Rijk in Italië terecht gekomen. Het waren late handschriften, 14e en 15e eeuw ende tekst was steeds de Byzantijnse rijkstekst.
Thans beschikken we over 779 handschriften van het N.T., soms maar heel fragmentarisch. Daarvan is het overgrote deel, 85% laat, pas na het jaar 1000 geschreven. Het overgrote deel bevat de Byzantijnse rijkstekst. Oudere handschriften stammen meestal uit het Karolingische tijd tijdvak, sommigen uit de late oudheid, de 4e eeuw en dan nog wat papyrus fragmenten van nog oudere datum. Het oudste handschrift van brieven van Paulus is van omstreeks het jaar 200. Dat is dus anderhalve eeuw nadat Paulus zelf schreef.
Weinig hedendaagse lezers kunnen zich er een voorstelling van vormen hoe corrupt die teksten en tradities zijn. Het dichtst benaderd de Willibrord nog de oudste vertaling.
Bla bla bla Aton je weet alles beter en wil alles ontkrachten,maar gaat je nooit lukken en ook jij weet dat je na je dood geoordeeld gaat worden...
pi_174168596
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 oktober 2017 17:05 schreef Doedelzak77 het volgende:

[..]

Bla bla bla Aton je weet alles beter en wil alles ontkrachten,maar gaat je nooit lukken en ook jij weet dat je na je dood geoordeeld gaat worden...
_O-
pi_174168774
quote:
0s.gif Op maandag 2 oktober 2017 22:19 schreef hoatzin het volgende:

[..]

De duivel was er al vóór de mens dus de zonde bestond ook al. In de hemel, bij God dus, kan blijkbaar zomaar zonde ontstaan.
Ja dat klopt omdat God zijn handen aftrok van satan en hij daardoor werd zoals hij nu is....
pi_174168808
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 oktober 2017 11:27 schreef ems. het volgende:

[..]

Juist wel. De christenen en hun god zitten daar.
Als de wereld u haat,weet dat zij Mij eerder dan u gehaat heeft.Als u van de wereld zou zijn,zou de wereld het hare liefhebben,maar omdat u niet van de wereld bent, maar Ik u uit de wereld heb uitverkoren, daarom haat de wereld u.Herinner u het woord dat Ik u gezegd heb: Een slaaf is niet meer dan zijn heer. Als zij Mij vervolgd hebben, zullen zij ook u vervolgen; als zij Mijn woord in acht genomen hebben,zullen zij ook het uwe in acht nemen. (Johannes 15:18-20)

De duisternis kan het licht van Jezus niet aan,het zal Jezus haten omdat Jezus met Zijn leven de waarheid van de wereld openbaart.En als wij leven zoals Jezus, zouden we precies hetzelfde ervaren. De wereld zal ons haten, want in ons leven (niet door onze woorden) confronteert de wereld met zijn daden.
  dinsdag 3 oktober 2017 @ 17:27:19 #228
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_174168996
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 oktober 2017 17:05 schreef Doedelzak77 het volgende:

[..]

Bla bla bla Aton je weet alles beter en wil alles ontkrachten,maar gaat je nooit lukken en ook jij weet dat je na je dood geoordeeld gaat worden...
Hoe ga jij tegen die tijd aan Ganesha uitleggen dat je altijd in de verkeerde god hebt geloofd? ;)
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_174169314
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 oktober 2017 17:20 schreef Doedelzak77 het volgende:

[..]

Als de wereld u haat,weet dat zij Mij eerder dan u gehaat heeft.Als u van de wereld zou zijn,zou de wereld het hare liefhebben,maar omdat u niet van de wereld bent, maar Ik u uit de wereld heb uitverkoren, daarom haat de wereld u.Herinner u het woord dat Ik u gezegd heb: Een slaaf is niet meer dan zijn heer. Als zij Mij vervolgd hebben, zullen zij ook u vervolgen; als zij Mijn woord in acht genomen hebben,zullen zij ook het uwe in acht nemen. (Johannes 15:18-20)

De duisternis kan het licht van Jezus niet aan,het zal Jezus haten omdat Jezus met Zijn leven de waarheid van de wereld openbaart.En als wij leven zoals Jezus, zouden we precies hetzelfde ervaren. De wereld zal ons haten, want in ons leven (niet door onze woorden) confronteert de wereld met zijn daden.
Ongetwijfeld klinkt dat allemaal heel interessant voor de jezus fanclub maar in de grote mensenwereld maakt dit natuurlijk een stuk minder indruk.
Conscience do cost.
pi_174169826
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 oktober 2017 17:18 schreef Doedelzak77 het volgende:

[..]

Ja dat klopt omdat God zijn handen aftrok van satan en hij daardoor werd zoals hij nu is....
Dus zonde is toch de schuld van God, puur omdat hij het nodig vond zijn handen van lucifer af te trekken?
pi_174180624
Ik probeer te leven naar een aantal simpele principes waarmee ik niemand lastig val. Ook heb ik een hogere macht gevonden, wat het is weet ik niet maar het is actief in mijn leven en dus hou ik het maar aan.

In elk geval onttrek ik er een hoop vreugde aan en vind ik er steun bij als ik dat nodig mocht hebben. Geen gedoe met allerlei achterlijke regels. Lekker simpel, gewoon mijn best doen om goed te leven en dan is mijn hogere macht blij.

Goed leven houdt gewoon in mijn best doen in mijn leven. Zo nu en dan praat ik met hem (bidden en mediteren). Als ik dat een keer niet doe, ook goed.

Een geloof in een hogere macht kan je zelf helemaal invullen en vervolgens kan je er kracht uit putten als je het nodig hebt.

De contratheïsten zullen wel helemaal op tilt slaan en een gigantische bekeerdrang ten toon gaan spreiden; Maar als puntje bij paaltje komt mag je het uiteindelijk helemaal zelf bepalen hoe je het invult.

Je kan je oude hogere macht gewoon ontslaan en een nieuwe in dienst nemen die jou wel aanstaat. :)
  woensdag 4 oktober 2017 @ 01:06:45 #232
224960 highender
Travellin' Light
pi_174180894
quote:
0s.gif Op woensdag 4 oktober 2017 00:26 schreef Telefoonvork het volgende:
De contratheïsten zullen wel helemaal op tilt slaan en een gigantische bekeerdrang ten toon gaan spreiden; Maar als puntje bij paaltje komt mag je het uiteindelijk helemaal zelf bepalen hoe je het invult.
Dat zal wel meevallen vermoed ik, vanwege 'geen gedoe met allerlei achterlijke regels', het zijn voornamelijk de dogma's, het moraliserende, en de bemoeizucht zonder rationele basis die voor de nodige weerstand zorgen bij contratheïsten.
pi_174181310
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 oktober 2017 18:04 schreef arie_bc het volgende:

[..]

Dus zonde is toch de schuld van God, puur omdat hij het nodig vond zijn handen van lucifer af te trekken?
Nee hoor de schuld van satan zelf die is zelf gaan zondigen niet God...satan had ook een vrije wil en het komt erop neer dat niemand goed kan zijn zonder God...en goed in God zijn ogen dan hè...
pi_174183040
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 oktober 2017 05:24 schreef Doedelzak77 het volgende:

[..]

Omdat die vertalingen vals zijn en de Statenvertaling de enige goeie vertaling in Nederland is samen met de Herziende Statenvertaling,die soms iets beter is en soms weer iets minder....dus God leert dat en vele kerken zijn vals...
Heb je even de tijd ? Zeer verhelderend voor je :

pi_174183062
dubbel
  woensdag 4 oktober 2017 @ 11:28:56 #236
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_174184752
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 oktober 2017 17:18 schreef Doedelzak77 het volgende:

[..]

Ja dat klopt omdat God zijn handen aftrok van satan en hij daardoor werd zoals hij nu is....
Dus het is Gods "schuld" dat satan zo is omdat hij zijn handen er vanaf trok? Als ik het goed begrijp heeft God alles gemaakt, dus ook de hemel en de hel. En hij heeft de engel geschapen die blijkbaar tegen god in opstand kon komen en later de satan werd. En dat allemaal met voorbedachte rade...??? (want Hij is alwetend he?)
quote:
Als de wereld u haat,weet dat zij Mij eerder dan u gehaat heeft.Als u van de wereld zou zijn,zou de wereld het hare liefhebben,maar omdat u niet van de wereld bent, maar Ik u uit de wereld heb uitverkoren, daarom haat de wereld u.Herinner u het woord dat Ik u gezegd heb: Een slaaf is niet meer dan zijn heer. Als zij Mij vervolgd hebben, zullen zij ook u vervolgen; als zij Mijn woord in acht genomen hebben,zullen zij ook het uwe in acht nemen. (Johannes 15:18-20)

De duisternis kan het licht van Jezus niet aan,het zal Jezus haten omdat Jezus met Zijn leven de waarheid van de wereld openbaart.En als wij leven zoals Jezus, zouden we precies hetzelfde ervaren. De wereld zal ons haten, want in ons leven (niet door onze woorden) confronteert de wereld met zijn daden.
Christenen worden niet gehaat. JG roepen dat ook altijd, dat ze gehaat worden. Terwijl de meesten ze hooguit lichtelijk irritant vinden af en toe. En ik als atheïst haat christenen ook niet en Jezus ook niet. Wel vind ik dat hij enorme steken heeft laten vallen, zo veroordeelt hij slavernij niet, integendeel.

Ben je niet bang dat het weer gebeurt, een nieuwe "opstand" in de hemel en dus weer een nieuwe satan erbij?

[ Bericht 2% gewijzigd door hoatzin op 04-10-2017 11:35:09 ]
pi_174184837
quote:
0s.gif Op woensdag 4 oktober 2017 02:44 schreef Doedelzak77 het volgende:

[..]

Nee hoor de schuld van satan zelf die is zelf gaan zondigen niet God...satan had ook een vrije wil en het komt erop neer dat niemand goed kan zijn zonder God...en goed in God zijn ogen dan hè...
God zou toch alles geschapen hebben?

Als er wezens rondlopen die niet goed zijn of kunnen zijn, dan is dat in de eerste plaats zijn keuze en zijn verantwoordelijkheid geweest.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  woensdag 4 oktober 2017 @ 11:38:44 #238
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_174184919
quote:
0s.gif Op woensdag 4 oktober 2017 11:33 schreef Molurus het volgende:

[..]

God zou toch alles geschapen hebben?

Als er wezens rondlopen die niet goed zijn of kunnen zijn, dan is dat in de eerste plaats zijn keuze en zijn verantwoordelijkheid geweest.
Ja dat zeg ik ook al jaren tegen elke gelovige. De mogelijkheid van "fouten maken" is er weloverwogen ingestopt. Meestal krijg je op deze vraag geen of een wegdraaiend antwoord.
pi_174186392
quote:
0s.gif Op woensdag 4 oktober 2017 11:38 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Ja dat zeg ik ook al jaren tegen elke gelovige. De mogelijkheid van "fouten maken" is er weloverwogen ingestopt. Meestal krijg je op deze vraag geen of een wegdraaiend antwoord.
Ik kan het nu een beetje 'objectief' bekijken:
'Kwaad' is idd erin gestopt, maar dus daarom ook de vrije wil om tussen goed en kwaad te kunnen kiezen.
Bewijs eens of je voor goed kunt kiezen en God zal goed belonen.
Je hóeft dus niet dat 'kwade' over je heen te krijgen. Oftewel als iedereen goed kiest, is er helemaal geen kwaad.
pi_174186496
quote:
0s.gif Op woensdag 4 oktober 2017 11:33 schreef Molurus het volgende:

[..]

God zou toch alles geschapen hebben?

Als er wezens rondlopen die niet goed zijn of kunnen zijn, dan is dat in de eerste plaats zijn keuze en zijn verantwoordelijkheid geweest.
Nee satan koos ervoor tegen God in te gaan,zoals de meeste mensen hier op aarde ook zoals jou of Aton of Hoatzin...jullie doen ook liever wat je zelf wil ipv wat God wil.....en dat noemen ze vrije wil om te kiezen welke kant je wil dienen....en we zijn hier uiteindelijk om God te behagen daarvoor zijn we gemaakt....
pi_174186542


[ Bericht 100% gewijzigd door Doedelzak77 op 04-10-2017 12:53:41 ]
pi_174186566
quote:
0s.gif Op woensdag 4 oktober 2017 12:51 schreef Doedelzak77 het volgende:

[..]

Nee satan koos ervoor tegen God in te gaan,zoals de meeste mensen hier op aarde ook zoals jou of Aton of Hoatzin...jullie doen ook liever wat je zelf wil ipv wat God wil.....en dat noemen ze vrije wil om te kiezen welke kant je wil dienen....
Door wie zijn Satan en de mensen geschapen?

God toch?

En die god is toch alwetend?

Dan moet hij dus ook geweten hebben wat het resultaat ging zijn.

Sorry hoor, maar dat maakt hem 100% verantwoordelijk.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_174186619
quote:
0s.gif Op woensdag 4 oktober 2017 12:54 schreef Molurus het volgende:

[..]

Door wie zijn Satan en de mensen geschapen?

God toch?

En die god is toch alwetend?

Dan moet hij dus ook geweten hebben wat het resultaat ging zijn.

Sorry hoor, maar dat maakt hem 100% verantwoordelijk.
satan was een engel,die een gevallen engel is geworden door zijn eigen vrije wil en daarom ook uit de hemel is gegooid en God de hel heeft gemaakt om hem te straffen en als mensen tegen God zijn zijn ze voor satan bewust of onbewust....
pi_174186662
quote:
1s.gif Op woensdag 4 oktober 2017 12:45 schreef Hexx. het volgende:
Bewijs eens of je voor goed kunt kiezen en God zal goed belonen.
Dan moeten de Porto Ricanen zware zondaars zijn.
pi_174186682
quote:
0s.gif Op woensdag 4 oktober 2017 12:51 schreef Doedelzak77 het volgende:

[..]

Nee satan koos ervoor tegen God in te gaan,zoals de meeste mensen hier op aarde ook zoals jou of Aton of Hoatzin...jullie doen ook liever wat je zelf wil ipv wat God wil.....en dat noemen ze vrije wil om te kiezen welke kant je wil dienen....en we zijn hier uiteindelijk om God te behagen daarvoor zijn we gemaakt....
Neem jij medicatie ?
pi_174186704
quote:
0s.gif Op woensdag 4 oktober 2017 13:00 schreef ATON het volgende:

[..]

Neem jij medicatie ?
Hoe oud ben jij eigenlijk Aton..?
pi_174186708
quote:
0s.gif Op woensdag 4 oktober 2017 13:00 schreef ATON het volgende:

[..]

Dan moeten de Porto Ricanen zware zondaars zijn.
Nee, dat komt door de erfzonde die gevolg was van het kwaad dat onze voorouders hebben gekozen.
pi_174186808
quote:
0s.gif Op woensdag 4 oktober 2017 12:57 schreef Doedelzak77 het volgende:

[..]

satan was een engel,die een gevallen engel is geworden door zijn eigen vrije wil en daarom ook uit de hemel is gegooid en God de hel heeft gemaakt om hem te straffen en als mensen tegen God zijn zijn ze voor satan bewust of onbewust....
Ja, maar als de andere kant van goed er niet was, kon Satan ook niet die andere kant kiezen. En sinds God alles heeft gecreëerd....
  woensdag 4 oktober 2017 @ 13:08:32 #249
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_174186832
quote:
0s.gif Op woensdag 4 oktober 2017 12:51 schreef Doedelzak77 het volgende:

[..]

Nee satan koos ervoor tegen God in te gaan,zoals de meeste mensen hier op aarde ook zoals jou of Aton of Hoatzin...jullie doen ook liever wat je zelf wil ipv wat God wil.....en dat noemen ze vrije wil om te kiezen welke kant je wil dienen....en we zijn hier uiteindelijk om God te behagen daarvoor zijn we gemaakt....
Er blijkt helemaal nergens uit de bijbel dat engelen een vrije wil hebben. Dat verzin je gewoon.
  woensdag 4 oktober 2017 @ 13:10:26 #250
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_174186866
quote:
1s.gif Op woensdag 4 oktober 2017 13:01 schreef Hexx. het volgende:

[..]

Nee, dat komt door de erfzonde die gevolg was van het kwaad dat onze voorouders hebben gekozen.
Waarom worden Porto-Ricanen daar voor gestraft en niet wij, de verdorven westerlingen?

Het kwaad in de wereld dat jij bedoelt is het gevolg van het eten van een vrucht door iemand die geen kennis had van goed en kwaad. Zo staat het in Genesis en dus is het waar en rechtvaardig?
pi_174186870
quote:
0s.gif Op woensdag 4 oktober 2017 13:01 schreef Doedelzak77 het volgende:

[..]

Hoe oud ben jij eigenlijk Aton..?
Dat is geen antwoord op mijn vraag !!
pi_174186883
quote:
1s.gif Op woensdag 4 oktober 2017 13:01 schreef Hexx. het volgende:

[..]

Nee, dat komt door de erfzonde die gevolg was van het kwaad dat onze voorouders hebben gekozen.
:D :D :D
  woensdag 4 oktober 2017 @ 13:10:58 #253
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_174186884
quote:
1s.gif Op woensdag 4 oktober 2017 13:07 schreef Hexx. het volgende:

[..]

Ja, maar als de andere kant van goed er niet was, kon Satan ook niet die andere kant kiezen. En sinds God alles heeft gecreëerd....
Ja dan was Jezus werkeloos geweest. >:)
pi_174186909
quote:
0s.gif Op woensdag 4 oktober 2017 13:08 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Er blijkt helemaal nergens uit de bijbel dat engelen een vrije wil hebben. Dat verzin je gewoon.
In het O.T. bestonden ze zelfs nog eens niet. :)
  woensdag 4 oktober 2017 @ 13:15:52 #255
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_174186976
quote:
0s.gif Op woensdag 4 oktober 2017 13:12 schreef ATON het volgende:

[..]

In het O.T. bestonden ze zelfs nog eens niet. :)
wie niet?
pi_174186996
quote:
0s.gif Op woensdag 4 oktober 2017 13:08 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Er blijkt helemaal nergens uit de bijbel dat engelen een vrije wil hebben. Dat verzin je gewoon.
Engelen zijn geschapen om God en Jezus te dienen in de hemel en lof te brengen voor de troon. Ze zijn volledig op Gods wil gericht.Toch zijn het geen robotten,want engelen hebben wel degelijk een vrije wil. Het is hun vrije keus om God te dienen.
Eén van de engelen heeft op een foute manier gebruik gemaakt van zijn vrij wil. Hij zag het niet zo zitten om vóór de troon te staan. Hij zag zichzelf liever op de troon zitten.Dus dat bewijst toch dat ze wel degelijk een vrije wil hebben anders was satan er ook niet geweest.
pi_174187006
quote:
0s.gif Op woensdag 4 oktober 2017 13:10 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Waarom worden Porto-Ricanen daar voor gestraft en niet wij, de verdorven westerlingen?

Omdat wij in Europa wonen.
Wij worden "gestraft" door andere dingen: aardbevingen, aanslagen, verdorvenheid ( ;) ).

quote:
Het kwaad in de wereld dat jij bedoelt is het gevolg van het eten van een vrucht door iemand die geen kennis had van goed en kwaad. Zo staat het in Genesis en dus is het waar en rechtvaardig?
Er was wel gewaarschuwd.
Maar ja, eerst voelen dan geloven. Maar ik zeg niet (meer) dat het waar en rechtvaardig is; ik leg alleen uit.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 04-10-2017 13:17:46 ]
  woensdag 4 oktober 2017 @ 13:18:39 #258
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_174187027
quote:
0s.gif Op woensdag 4 oktober 2017 13:16 schreef Doedelzak77 het volgende:

[..]

Engelen zijn geschapen om God en Jezus te dienen in de hemel en lof te brengen voor de troon. Ze zijn volledig op Gods wil gericht.Toch zijn het geen robotten,want engelen hebben wel degelijk een vrije wil. Het is hun vrije keus om God te dienen.
Eén van de engelen heeft op een foute manier gebruik gemaakt van zijn vrij wil. Hij zag het niet zo zitten om vóór de troon te staan. Hij zag zichzelf liever op de troon zitten.
Graag een Bijbelvers waar dit uit blijkt.
pi_174187035
quote:
0s.gif Op woensdag 4 oktober 2017 13:10 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Ja dan was Jezus werkeloos geweest. >:)
Alleen maar lekker toch?

quote:
0s.gif Op woensdag 4 oktober 2017 13:10 schreef ATON het volgende:

[..]

:D :D :D
:P

[ Bericht 41% gewijzigd door #ANONIEM op 04-10-2017 13:20:08 ]
pi_174187040
quote:
0s.gif Op woensdag 4 oktober 2017 13:18 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Graag een Bijbelvers waar dit uit blijkt.
Anders was satan toch geen gevallen engel geworden als ze geen vrije wil hebben
pi_174187048
quote:
0s.gif Op woensdag 4 oktober 2017 13:18 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Graag een Bijbelvers waar dit uit blijkt.
Jesaja 14:12-15 zegt:
'Morgenster, wat ben je diep gevallen! Je plaats was aan de hemel, je wekte het morgenrood, je bedwong de volken, nu lig je neergestort ter aarde. Je dacht bij jezelf: Ik klim op naar de hemel, richt mijn troon op boven de verste sterren, ik neem plaats op de berg waar de goden samenkomen, op de flanken van de Safon. Ik stijg boven het wolkendek uit, steek de Allerhoogste naar de kroon. Maar je stortte neer in het dodenrijk, in het diepst van de afgrond'.
  woensdag 4 oktober 2017 @ 13:21:56 #262
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_174187088
quote:
1s.gif Op woensdag 4 oktober 2017 13:17 schreef Hexx. het volgende:

Er was wel gewaarschuwd.
Maar ja, eerst voelen dan geloven. Maar ik zeg niet (meer) dat het waar en rechtvaardig is; ik leg alleen uit.
Ze hadden geen kennis, maw ze waren als een kind. Jij slaat je kind ook niet dood omdat hij een koekje pakte terwijl jij zei dat het niet mocht. Je kunt het zo fraai maken als je wil maar in de kern is dit waar het verhaal op neerkomt.

Maar goed, jij vind dit inmiddels ook onzinnig en onrechtvaardig.
  woensdag 4 oktober 2017 @ 13:24:45 #263
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_174187139
quote:
0s.gif Op woensdag 4 oktober 2017 13:19 schreef Doedelzak77 het volgende:

[..]

Anders was satan toch geen gevallen engel geworden als ze geen vrije wil hebben
Je hebt geen bijbelgedeelte of vers maar praat gewoon anderen na.

ok.
  woensdag 4 oktober 2017 @ 13:27:20 #264
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_174187205
quote:
0s.gif Op woensdag 4 oktober 2017 13:20 schreef Doedelzak77 het volgende:

[..]

Jesaja 14:12-15 zegt:
'Morgenster, wat ben je diep gevallen! Je plaats was aan de hemel, je wekte het morgenrood, je bedwong de volken, nu lig je neergestort ter aarde. Je dacht bij jezelf: Ik klim op naar de hemel, richt mijn troon op boven de verste sterren, ik neem plaats op de berg waar de goden samenkomen, op de flanken van de Safon. Ik stijg boven het wolkendek uit, steek de Allerhoogste naar de kroon. Maar je stortte neer in het dodenrijk, in het diepst van de afgrond'.
En dit moet over de satan gaan? De "Berg waar de goden samenkomen"? Welke goden? Elohiem? Serieus?

De Morgenster (Venus) staat nog gewoon aan de hemel hoor.
pi_174187316
quote:
0s.gif Op woensdag 4 oktober 2017 12:57 schreef Doedelzak77 het volgende:

[..]

satan was een engel,die een gevallen engel is geworden door zijn eigen vrije wil en daarom ook uit de hemel is gegooid en God de hel heeft gemaakt om hem te straffen en als mensen tegen God zijn zijn ze voor satan bewust of onbewust....
Je reageert geheel niet op mijn post maar draait vooral om de hete brei heen.

Kun je antwoorden geven op deze vragen:

Is Satan, inclusief zijn vrije wil, geschapen door god? Ja of nee?

Impliceert het feit dat God alwetend is dat hij, op het moment dat hij Satan schiep, wist dat dit zo ging aflopen? Ja of nee?

Als beide antwoorden hier 'ja' zijn, is hij dan niet verantwoordelijk daarvoor? Zo nee, waarom niet?
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_174187439
quote:
0s.gif Op woensdag 4 oktober 2017 13:32 schreef Molurus het volgende:

[..]

Je reageert geheel niet op mijn post maar draait vooral om de hete brei heen.

Kun je antwoorden geven op deze vragen:

Is Satan, inclusief zijn vrije wil, geschapen door god? Ja of nee?

Impliceert het feit dat God alwetend is dat hij, op het moment dat hij Satan schiep, wist dat dit zo ging aflopen? Ja of nee?

Als beide antwoorden hier 'ja' zijn, is hij dan niet verantwoordelijk daarvoor? Zo nee, waarom niet?
Nee satan is geschapen als een engel dus goed en is zelf slecht geworden...en ook al weet God alles van te voren dan nog is hij niet verantwoordelijk voor wat iedere engel of mens kiest...God gaat niet boven de vrije wil uit....en ik heb het er ook moeilijk mee dat of je kiest om voor God te leven en je dus je leven moet opgeven en de zonde achter je moet laten of je gaat naar de hel...dat zijn leuke opties ook...dus had het ook liever anders gezien hoor maar heb het niet zelf verzonnen en mocht ook niet zelf kiezen voor dit leven....
pi_174187443
quote:
0s.gif Op woensdag 4 oktober 2017 13:15 schreef hoatzin het volgende:

[..]

wie niet?
Engelen.
pi_174187464
quote:
0s.gif Op woensdag 4 oktober 2017 13:38 schreef ATON het volgende:

[..]

Engelen.
Ze werden niet genoemd, betekent niet dat ze niet bestonden.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 04-10-2017 13:40:01 ]
pi_174187470
quote:
0s.gif Op woensdag 4 oktober 2017 13:38 schreef ATON het volgende:

[..]

Engelen.
Hoe kom je daar bij? In Genesis zitten al engelen

quote:
1 En die twee engelen kwamen te Sodom in den avond; en Lot zat in de poort te Sodom; en als Lot hen zag, stond hij op hun tegemoet, en boog zich met het aangezicht ter aarde.


[ Bericht 22% gewijzigd door #ANONIEM op 04-10-2017 13:40:56 ]
pi_174187499
quote:
0s.gif Op woensdag 4 oktober 2017 13:20 schreef Doedelzak77 het volgende:

[..]

Jesaja 14:12-15 zegt:
'Morgenster, wat ben je diep gevallen! Je plaats was aan de hemel, je wekte het morgenrood, je bedwong de volken, nu lig je neergestort ter aarde. Je dacht bij jezelf: Ik klim op naar de hemel, richt mijn troon op boven de verste sterren, ik neem plaats op de berg waar de goden samenkomen, op de flanken van de Safon. Ik stijg boven het wolkendek uit, steek de Allerhoogste naar de kroon. Maar je stortte neer in het dodenrijk, in het diepst van de afgrond'.
Dat gaat niet over de duivel he ventje !Jij verwart lucifer met de duivel: https://nl.wikipedia.org/wiki/Lucifer_(religie)
Nogmaals, neem jij medicatie ?
pi_174187573
quote:
0s.gif Op woensdag 4 oktober 2017 13:41 schreef ATON het volgende:

[..]

Dat gaat niet over de duivel he ventje !
Nee over je grootmoeder pffff...ga lekker je leven leiden zoals je dat wil...en ga niet verder met geloof want je wil het toch niet geloven dus wat doe je nog hier...
  woensdag 4 oktober 2017 @ 13:45:31 #272
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_174187591
quote:
0s.gif Op woensdag 4 oktober 2017 13:38 schreef ATON het volgende:

[..]

Engelen.
Het staat er vol mee.
pi_174187627
quote:
0s.gif Op woensdag 4 oktober 2017 13:45 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Het staat er vol mee.
in het O.T. ? WAAR ???
  woensdag 4 oktober 2017 @ 13:47:20 #274
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_174187638
quote:
0s.gif Op woensdag 4 oktober 2017 13:46 schreef ATON het volgende:

[..]

in het O.T. ? WAAR ???
Jacobsladder bijvoorbeeld.

En wat staat er bij de ingang van het paradijs? Met een vlammend zwaard?
pi_174187649
quote:
0s.gif Op woensdag 4 oktober 2017 13:44 schreef Doedelzak77 het volgende:

[..]

Nee over je grootmoeder pffff...ga lekker je leven leiden zoals je dat wil...en ga niet verder met geloof want je wil het toch niet geloven dus wat doe je nog hier...
Analfabeten onderrichten, wat anders.
pi_174187654
quote:
0s.gif Op woensdag 4 oktober 2017 13:46 schreef ATON het volgende:

[..]

in het O.T. ? WAAR ???
Volgens de statenbijbel 10 verwijzingen

https://www.statenvertaling.net/concordantie/e/3113-1.html
pi_174187660
quote:
0s.gif Op woensdag 4 oktober 2017 13:41 schreef ATON het volgende:

[..]

Dat gaat niet over de duivel he ventje !
Ga het liedje van Jay z die zijn ziel ook verkocht heeft en satan prijst met liedjes maar eens luisteren van lucifer "son of the morning" aka morgenster....


pi_174187665
quote:
0s.gif Op woensdag 4 oktober 2017 13:47 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Jacobsladder bijvoorbeeld.
Kan je dat effe quoten ?
pi_174187669
quote:
0s.gif Op woensdag 4 oktober 2017 13:48 schreef Doedelzak77 het volgende:

[..]

G a het liedje van Jay z die zijn ziel ook verkocht heeft en satan prijst met liedjes maar eens luisteren van lucifer "son of the morning" aka morgenster....


Is gewoon een liedje
pi_174187672


[ Bericht 100% gewijzigd door Doedelzak77 op 04-10-2017 13:50:47 ]
pi_174187679
quote:
0s.gif Op woensdag 4 oktober 2017 13:48 schreef Doedelzak77 het volgende:

[..]

G a het liedje van Jay z die zijn ziel ook verkocht heeft en satan prijst met liedjes maar eens luisteren van lucifer "son of the morning" aka morgenster....


Waarom hebben reliegekkies zo'n absurde focus op muziek?
pi_174187695
quote:
0s.gif Op woensdag 4 oktober 2017 13:49 schreef Chewie het volgende:

[..]

Waarom hebben reliegekkies zo'n absurde focus op muziek?
Omdat satan hoofd van de muziek was in de hemel....
pi_174187728
quote:
0s.gif Op woensdag 4 oktober 2017 13:49 schreef Doedelzak77 het volgende:

[..]

Omdat satan hoofd van de muziek was in de hemel....
Goeie dj dan

Maar snap je nu nog niet dat als god alles geschapen heeft hij/zij dan ook de verantwoordelijke hiervoor is, alles behelst namelijk ook vrije wil.?
  woensdag 4 oktober 2017 @ 13:52:00 #284
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_174187737
quote:
0s.gif Op woensdag 4 oktober 2017 13:48 schreef ATON het volgende:

[..]

Kan je dat effe quoten ?
Genesis 28 vers 12.
pi_174187739
En 666 murder murder Jesus is ook gewoon toeval dat dat er backwards in zit haha en het lied gaat over lucifer....hou je hoofd ook lekker diep in het zand....
pi_174187740
quote:
0s.gif Op woensdag 4 oktober 2017 13:49 schreef Doedelzak77 het volgende:

[..]

Omdat satan hoofd van de muziek was in de hemel....
Haha!
Jij hebt dus wel humor.
  woensdag 4 oktober 2017 @ 13:53:07 #287
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_174187753
quote:
10s.gif Op woensdag 4 oktober 2017 13:51 schreef Chewie het volgende:

[..]

Goeie dj dan

Maar snap je nu nog niet dat als god alles geschapen heeft hij/zij dan ook de verantwoordelijke hiervoor is, alles behelst namelijk ook vrije wil.?
Geeft hij geen antwoord op. Is al heeeeeeeeeeeeeel vaak gevraagd.
pi_174187769
quote:
10s.gif Op woensdag 4 oktober 2017 13:52 schreef Hexx. het volgende:

[..]

Haha!
Jij hebt dus wel humor.
http://www.wimjongman.nl/nieuws/2016/lucifer.html
pi_174187772
quote:
0s.gif Op woensdag 4 oktober 2017 13:53 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Geeft hij geen antwoord op. Is al heeeeeeeeeeeeeel vaak gevraagd.
Ja gelezen, eigenlijk ben ik ook meer benieuwd waarom Aton er van uitgaat dat er geen engelen in het O.T. genoemd worden.
pi_174187802
quote:
O!
Was toch geen humor....
pi_174187811
quote:
0s.gif Op woensdag 4 oktober 2017 13:47 schreef Chewie het volgende:

[..]

Volgens de statenbijbel 10 verwijzingen

https://www.statenvertaling.net/concordantie/e/3113-1.html
Statenvertaling deugd niet ( die demo hierboven ). Men heeft Cherubinnen en jongelingen foutief voor engelen vertaald. Zelfs aan het begin van de jaartelling geloofden de Sadduceeën niet in engelen. Dit is er pas gekomen onder Helleense invloed.
pi_174187827
quote:
0s.gif Op woensdag 4 oktober 2017 13:53 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Geeft hij geen antwoord op. Is al heeeeeeeeeeeeeel vaak gevraagd.
En weer heb je het fout...hoe kan God verantwoordelijk zijn als ieder persoon zelf beslist wat ie doet anders is er toch geen vrije wil...jij bepaald toch wat jij met je leven doet goed of slecht hoezo is God daar verantwoordelijk voor dan..?
pi_174187846
quote:
0s.gif Op woensdag 4 oktober 2017 13:56 schreef ATON het volgende:

[..]

Statenvertaling deugd niet ( die demo hierboven ). Men heeft Cherubinnen en jongelingen foutief voor engelen vertaald. Zelfs aan het begin van de jaartelling geloofden de Sadduceeën niet in engelen. Dit is er pas gekomen onder Helleense invloed.
Ook de King James bible heeft het over engelen in het O.T.

En dan zou het een foute vertaling zijn, het is wel de vertaling waar de christenen in geloven dus in het O.T. staan engelen beschreven.
pi_174187847
quote:
0s.gif Op woensdag 4 oktober 2017 13:56 schreef ATON het volgende:

[..]

Statenvertaling deugd niet ( die demo hierboven ). Men heeft Cherubinnen en jongelingen foutief voor engelen vertaald. Zelfs aan het begin van de jaartelling geloofden de Sadduceeën niet in engelen. Dit is er pas gekomen onder Helleense invloed.
Een Cherub is een engel slimme Aton die alles beter weet.....not...
pi_174187858
quote:
0s.gif Op woensdag 4 oktober 2017 13:56 schreef ATON het volgende:

[..]

Statenvertaling deugd niet ( die demo hierboven ). Men heeft Cherubinnen en jongelingen foutief voor engelen vertaald. Zelfs aan het begin van de jaartelling geloofden de Sadduceeën niet in engelen. Dit is er pas gekomen onder Helleense invloed.
Cherubs zijn wel engelen, met bepaalde functies.
pi_174187866
quote:
0s.gif Op woensdag 4 oktober 2017 13:57 schreef Doedelzak77 het volgende:

[..]

En weer heb je het fout...hoe kan God verantwoordelijk zijn als ieder persoon zelf beslist wat ie doet anders is er toch geen vrije wil...jij bepaald toch wat jij met je leven doet goed of slecht hoezo is God daar verantwoordelijk voor dan..?
Wie heeft vrije wil dan gecreëerd? De bedenker daarvan is dan toch verantwoordelijk en als dat god niet is wie wel?
pi_174187914
quote:
0s.gif Op woensdag 4 oktober 2017 13:58 schreef Chewie het volgende:

[..]

Ook de King James bible heeft het over engelen in het O.T.

En dan zou het een foute vertaling zijn, het is wel de vertaling waar de christenen in geloven dus in het O.T. staan engelen beschreven.
Hij denkt de bijbel te kunnen snappen zonder leiding van de Heilige Geest en God...en dat gaat je nooit lukken want ga je eigen conclusies trekken ipv geloven wat er staat...en zonder geloof kan je God niet behagen...
pi_174187937
quote:
0s.gif Op woensdag 4 oktober 2017 13:59 schreef Chewie het volgende:

[..]

Wie heeft vrije wil dan gecreëerd? De bedenker daarvan is dan toch verantwoordelijk en als dat god niet is wie wel?
Dan had God net zo goed robots kunnen bouwen toch...en dus omdat we vrije wil hebben is God verantwoordelijk...wat een onzin gedachte
pi_174187950
quote:
0s.gif Op woensdag 4 oktober 2017 14:02 schreef Doedelzak77 het volgende:

[..]

Dan had God net zo goed robots kunnen bouwen toch...
Of het mens of robot betreft maakt natuurlijk niet zoveel uit wat betreft vrije wil.
Conscience do cost.
pi_174187951
quote:
0s.gif Op woensdag 4 oktober 2017 14:01 schreef Doedelzak77 het volgende:

[..]

Hij denkt de bijbel te kunnen snappen zonder leiding van de Heilige Geest en God...en dat gaat je nooit lukken want ga je eigen conclusies trekken ipv geloven wat er staat...en zonder geloof kan je God niet behagen...
Dat is natuurlijk grote kolder wat je hier zegt, om iets te begrijpen is geloof niet noodzakelijk.

Maar kun jij, in je eigen woorden geen idiote youtube filmpjes, aantonen dat god bestaat?
pi_174187952
quote:
0s.gif Op woensdag 4 oktober 2017 13:52 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Genesis 28 vers 12.
Idem dito : Cherubs ! Genesis is van Babylonische import, vandaar ' Cherubs '. Genesis doet zijn intrede in het O.T. na de ballingschap. Ook Egypte kende Cherubs, maar dat zijn geen engelen. Zoals Satan en Lucifer niet de duivel is.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')