Ik kan het niet vinden momenteel (er is gewoon te veel geschreven de afgelopen dagen :p ) Maar dit gaat er ook over:quote:
twitter:Sywert twitterde op zondag 04-06-2017 om 11:06:51Die radicalisering vinden ze in IS/salafisme, niet per sé daardoor gedreven. Snel maar eens zijn boek gaan lezen… https://t.co/jmUwNGptTF reageer retweet
Ik zou zeggen dat IS júist een politiek doel heeft.quote:Op dinsdag 6 juni 2017 21:58 schreef Tem het volgende:
[..]
Naja als je de definitie bijvoorbeeld van Wiki zou aanhouden wat terrorisme is:
Terrorisme (van het Latijnse terror, paniek) is het zonder wettige grond plegen van ernstig geweld, of ernstige dreiging daarmee, met een politiek doel.
IS heeft geen politiek doel. Maar wordt gevoed uit een geloofsovertuiging. Daarnaast hebben ze een een eigen staat uitgeroepen met infrastructuur, leger en inkomen, dat vind ik wat anders dan bijvoorbeeld een ETA of IRA.
Precies, IS heeft een eigen staat en is uit op machtsuitbreiding. Hoe heeft het dan geen politiek doel?quote:Op dinsdag 6 juni 2017 21:58 schreef Tem het volgende:
[..]
Naja als je de definitie bijvoorbeeld van Wiki zou aanhouden wat terrorisme is:
Terrorisme (van het Latijnse terror, paniek) is het zonder wettige grond plegen van ernstig geweld, of ernstige dreiging daarmee, met een politiek doel.
IS heeft geen politiek doel. Maar wordt gevoed uit een geloofsovertuiging. Daarnaast hebben ze een een eigen staat uitgeroepen met infrastructuur, leger en inkomen. Dat vind ik wat anders dan bijvoorbeeld een ETA of IRA.
IS heeft geen staat. Een stuk woestijn innemen en de burgers onderdrukken levert je geen staat op.quote:Op dinsdag 6 juni 2017 22:00 schreef KetchupFTW het volgende:
[..]
Precies, IS heeft een eigen staat en is uit op machtsuitbreiding. Hoe heeft het dan geen politiek doel?
Je bevestigd het punt van ketchup/kaas nu tochquote:Op dinsdag 6 juni 2017 21:57 schreef Tchock het volgende:
[..]
Naar middeleeuws recht waren heksenverbrandingen ook legitiem. Stond in de Heksenhamer ten slotte.
quote:
quote:The resolution, which passed 23-19 with three abstentions, “affirms that all human beings are born free and equal in dignity and rights and that everyone is entitled to all the rights and freedoms … without distinction of any kind”.
It was introduced by South Africa, (..)
Ketchup stelt dat de Kruistochten een legitieme oorlog waren. Ik ben het daarmee oneens. Hij zegt dat het naar het recht van die tijd legitiem was. Ik zeg dat er wel meer naar het recht van die tijd legitiem was.quote:Op dinsdag 6 juni 2017 22:00 schreef skysherrif het volgende:
[..]
Je bevestigd het punt van ketchup/kaas nu toch
Oh ging het daar over, ik dacht over Kaas die zei dat hij het niet zag goed komen met mensenrechten in islamitische landen binnen 100 jaar.quote:Op dinsdag 6 juni 2017 22:01 schreef Tchock het volgende:
[..]
Ketchup stelt dat de Kruistochten een legitieme oorlog waren. Ik ben het daarmee oneens. Hij zegt dat het naar het recht van die tijd legitiem was. Ik zeg dat er wel meer naar het recht van die tijd legitiem was.
Natuurlijk is het sowieso al onzinnig om te stellen dat de kruistochten wettelijk gelegitimeerd waren want wetten waren er nauwelijks, laat staan oorlogsrecht.
Ik denk dat het niet van belang is om nu precies juridisch het begrip staat gaan af te bakenen.quote:Op dinsdag 6 juni 2017 22:00 schreef Tchock het volgende:
[..]
IS heeft geen staat. Een stuk woestijn innemen en de burgers onderdrukken levert je geen staat op.
Is geloof politiek? kan hoor maar hier twijfel ik wel. Het wordt gedreven uit een apocalyptische overtuiging. Voor IS is het einde der tijden nabij vandaar het kalifaat.quote:Op dinsdag 6 juni 2017 22:00 schreef Tchock het volgende:
[..]
Ik zou zeggen dat IS júist een politiek doel heeft.
Ik denk dat het van zeer groot belang is om IS niet de erkenning te geven dat ze een staat hebben uitgeroepen, wat hun ultieme doel is. Het is een terreurorganisatie die een stuk grond bezet houdt en dat is wezenlijk verschillend.quote:Op dinsdag 6 juni 2017 22:02 schreef KetchupFTW het volgende:
[..]
Ik denk dat het niet van belang is om nu precies juridisch het begrip staat gaan af te bakenen.
Afgemeten aan de huidige collectie 'staten'/'landen'/... is het ook volslagen onmogelijk.quote:Op dinsdag 6 juni 2017 22:02 schreef KetchupFTW het volgende:
[..]
Ik denk dat het niet van belang is om nu precies juridisch het begrip staat gaan af te bakenen.
Oké maar dat zou dan vooral de extremisten in en uit plaatsen als Syrië verklaren toch? Omdat daar geen andere ideologie voor handen is. Maar er zijn ook extremisten in en uit Europa terwijl er hier veel grotere ideologieën zijn dan de Islam, of lees ik het verkeerd?quote:Op dinsdag 6 juni 2017 21:59 schreef Linus_van_Pelt het volgende:
[..]
Ik kan het niet vinden momenteel (er is gewoon te veel geschreven de afgelopen dagen :p ) Maar dit gaat er ook over:[ afbeelding ]twitter:Sywert twitterde op zondag 04-06-2017 om 11:06:51Die radicalisering vinden ze in IS/salafisme, niet per sé daardoor gedreven. Snel maar eens zijn boek gaan lezen… https://t.co/jmUwNGptTF reageer retweet
Lang artikel, maar het begint i.i.g. met een belangrijke vraag, namelijk waar de opkomst van het zelfmoord-terrorisme vandaan komt.quote:Op dinsdag 6 juni 2017 21:59 schreef Linus_van_Pelt het volgende:
[..]
Ik kan het niet vinden momenteel (er is gewoon te veel geschreven de afgelopen dagen :p ) Maar dit gaat er ook over:[ afbeelding ]twitter:Sywert twitterde op zondag 04-06-2017 om 11:06:51Die radicalisering vinden ze in IS/salafisme, niet per sé daardoor gedreven. Snel maar eens zijn boek gaan lezen… https://t.co/jmUwNGptTF reageer retweet
En dit artikel.
quote:Op dinsdag 6 juni 2017 22:01 schreef Tchock het volgende:
[..]
Ketchup stelt dat de Kruistochten een legitieme oorlog waren. Ik ben het daarmee oneens. Hij zegt dat het naar het recht van die tijd legitiem was. Ik zeg dat er wel meer naar het recht van die tijd legitiem was.
Natuurlijk is het sowieso al onzinnig om te stellen dat de kruistochten wettelijk gelegitimeerd waren want wetten waren er nauwelijks, laat staan oorlogsrecht.
Hoe bevestig ik een punt? Ging alleen maar in op Ketchups brakke argumenten.
Dit is geen argument.quote:Hij zegt dat het naar het recht van die tijd legitiem was. Ik zeg dat er wel meer naar het recht van die tijd legitiem was.
Heb nooit het woord wetten in mijn mond gehad.quote:Natuurlijk is het sowieso al onzinnig om te stellen dat de kruistochten wettelijk gelegitimeerd waren want wetten waren er nauwelijks, laat staan oorlogsrecht.
Ze zijn niet uit op world domination. Ze zijn uit op uitroeien en het eindoordeel.quote:Op dinsdag 6 juni 2017 22:00 schreef KetchupFTW het volgende:
[..]
Precies, IS heeft een eigen staat en is uit op machtsuitbreiding. Hoe heeft het dan geen politiek doel?
Ah oké, ik wist niet dat Zuid Afrika zo vooruitstrevend was op dit gebied.quote:
Op 14 maart zat er ook geen pi-day in de TTquote:
Zelfs als dat waar zou zijn, dan hoef je nog niet op werelddominatie uit te zijn om een politiek doel te kunnen hebbenquote:Op dinsdag 6 juni 2017 22:05 schreef Tem het volgende:
[..]
Ze zijn niet uit op world domination. Ze zijn uit op uitroeien en het eindoordeel.
Ja, wat wil je nou zeggen? Natuurlijk vonden die mensen destijds dat hun oorlog gelegitimeerd was. Dat maakt de oorlog niet legitiem, als je naar moderne maatstaven beschouwt.quote:Op dinsdag 6 juni 2017 22:05 schreef KetchupFTW het volgende:
[..]
Heb nooit het woord wetten in mijn mond gehad.
https://en.wikipedia.org/wiki/Casus_belli
https://en.wikipedia.org/wiki/Jus_ad_bellum
Naja, dan noem jij het lekker een terroristische club. Zal mij m'n reet roesten.quote:Op dinsdag 6 juni 2017 22:07 schreef KetchupFTW het volgende:
[..]
Zelfs als dat waar zou zijn, dan hoef je nog niet op werelddominatie uit te zijn om een politiek doel te kunnen hebben
Wat wil jij nou zeggen? Ik zeg dat het een legitieme oorlog was naar de maatstaven van de tijd en dus geen terrorisme. Heb nooit gezegd dat we dat vandaag de dag zo zouden beschouwen of dat er een wettelijke grondslag was. Gezanik om lekker dwars te doen dit.quote:Op dinsdag 6 juni 2017 22:07 schreef Tchock het volgende:
[..]
Ja, wat wil je nou zeggen? Natuurlijk vonden die mensen destijds dat hun oorlog gelegitimeerd was. Dat maakt de oorlog niet legitiem, als je naar moderne maatstaven beschouwt.
Anders bestaat terrorisme überhaupt niet, want haast iedereen die geweld pleegt doet dat in de overtuiging dat hun doel legitiem is. Of het nou gaat om Islamitische terroristen of de IRA.
Niet boos worden.quote:Op dinsdag 6 juni 2017 22:09 schreef Tem het volgende:
[..]
Naja, dan noem jij het lekker een terroristische club. Zal mij m'n reet roesten.
Verzetsstrijders zijn altijd terroristen bezien vanuit de macht waar ze zich tegen verzetten.quote:Op dinsdag 6 juni 2017 22:16 schreef Igen het volgende:
Tja. Als Hitler de oorlog had gewonnen, dan waren de verzetsstrijders van weleer als terroristen de geschiedenisboeken in gegaan.
En wat in Tsjetsjenië destijds uit linkse hoek verzetsstrijders werden genoemd, bestond o.a. gewoon uit Al-Quaeda en zou vandaag de dag met brede consensus onder de noemer van terrorisme worden geschaard.
Vandaag wel, maar alles kan veranderen.quote:Op dinsdag 6 juni 2017 22:13 schreef Kaas- het volgende:
Lekker boeiend hoe juristen het willen noemen. Wanneer de moslims het doen is het iig slecht.
De Taliban had geen kernkoppen.quote:Op dinsdag 6 juni 2017 22:17 schreef Verfassungsschutz het volgende:
[..]
Vandaag wel, maar alles kan veranderen.
In de tachtiger jaren was het westen dol op de Taliban bijvoorbeeld.
Schuld van Thatcher.quote:Op dinsdag 6 juni 2017 22:17 schreef Verfassungsschutz het volgende:
[..]
Een politieke boodschap die kan luiden; geef ons landgebied/soevereiniteit (IRA/ETA/ISIS). Maar één terroristische daad kan ook meerdere intenties kennen; angst aanwakkeren, fans creëren, et cetera. Terrorisme kan ook gezien worden als oorlogsvoering door de zwakkere (veelal onderdrukte) partij. Als je het islamitisch terrorisme, wat nu onder de vlag van ISIS geuit wordt, zo beschouwt, dan kan je het ook zien als een verlenging wat al eeuwen, sinds Mohammed, aan de gang is; jihad via het zwaard.quote:Op dinsdag 6 juni 2017 22:11 schreef Tchock het volgende:
Belangrijk onderscheid lijkt mij dat terrorisme als doel heeft om angst aan te jagen en een politieke boodschap over te brengen. Een oorlog heeft andere doelen, bijvoorbeeld het veroveren van land of grondstoffen.
In die zin zijn aanslagen van IS in Europa wel degelijk terrorisme maar de strijd die ze voeren tegen de SDF is dat niet. Maar het blijft vreselijk subjectief, veel daden van het Verzet in de oorlog kun je ook onder terrorisme scharen.
Wrs. omdat de Sovjetunie de vijand was en de Taliban de vijand van de Sovjetunie was.quote:Op dinsdag 6 juni 2017 22:17 schreef Verfassungsschutz het volgende:
[..]
quote:
twitter:AFP twitterde op dinsdag 06-06-2017 om 22:18:31#UPDATE French President Emmanuel Macron called for unity among Gulf states, wants to "encourage calm" https://t.co/YEvdksNa7Q reageer retweet
Er zijn ook Amerikanen die zeggen dat de verkeerde vijand verslagen is in 45'quote:Op dinsdag 6 juni 2017 22:16 schreef Igen het volgende:
Tja. Als Hitler de oorlog had gewonnen, dan waren de verzetsstrijders van weleer als terroristen de geschiedenisboeken in gegaan.
Whehe.quote:Op dinsdag 6 juni 2017 22:21 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
En Hitler meende natuurlijk ook de onderdrukte partij te zijn - waar wel wat inzat mi.
Mojahedinquote:Op dinsdag 6 juni 2017 22:17 schreef Verfassungsschutz het volgende:
[..]
14/3 is politiek een stuk minder relevant dat 6/6.quote:Op dinsdag 6 juni 2017 22:06 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Op 14 maart zat er ook geen pi-day in de TT
Vrij normale strategie. Steun de vijand van je vijand.quote:Op dinsdag 6 juni 2017 22:20 schreef Igen het volgende:
[..]
Wrs. omdat de Sovjetunie de vijand was en de Taliban de vijand van de Sovjetunie was.
Het is een patroon wat helaas telkens weer terug komt.
Mensen die massaal met bootjes op onze kusten aankomen zijn niet echt hip tegenwoordig.quote:Op dinsdag 6 juni 2017 22:22 schreef remlof het volgende:
[..]
14/3 is politiek een stuk minder relevant dat 6/6.
quote:Op dinsdag 6 juni 2017 22:23 schreef Tchock het volgende:
[..]
Mensen die massaal met bootjes op onze kusten aankomen zijn niet echt hip tegenwoordig.
Waren bijna allemaal mannen ook nog.
Het is een beetje dom om dat te blijven doen als die vijand van de vijand telkens ook weer jouw vijand wordt.quote:Op dinsdag 6 juni 2017 22:23 schreef Verfassungsschutz het volgende:
[..]
Vrij normale strategie. Steun de vijand van je vijand.
Doen samenlevingen al sinds de eerste samenlevingen bestaan.
Avontuurlijke gelukszoekers.quote:Op dinsdag 6 juni 2017 22:23 schreef Tchock het volgende:
[..]
Mensen die massaal met bootjes op onze kusten aankomen zijn niet echt hip tegenwoordig.
Waren bijna allemaal mannen ook nog.
quote:Op dinsdag 6 juni 2017 22:24 schreef Igen het volgende:
[..]
Het is een beetje dom om dat te blijven doen als die vijand van de vijand telkens ook weer jouw vijand wordt.
Dan kun je beter "Waar twee honden vechten om een been, gaat een derde ermee heen" doen ofzo.
Een ding is duidelijk; er wordt door ISIS om landgebied gestreden wat jaren geleden totaal irrelevant was voor vele van zijn strijders. Wat hebben al die Europese ISIS-vechters in godsnaam met Syrië te maken? Wat is overeenkomst tussen al die mensen? Exact; de islamitische identiteit. Datzelfde zie je ook terug met dat eeuwige gezanik om de Palestijnen. Van al het leed in de wereld is dat waar Europese moslims over zeiken - voor protesteren en rellen. Marokkanen, Syriërs, Pakistanen, ze doen allemaal mee etc. De overeenkomst is duidelijk; islamitisch geïnspireerde Jodenhaat. Niets is voor hen frustrerender dan het idee dat Joden moslims kunnen onderdrukken.quote:Op dinsdag 6 juni 2017 22:22 schreef KetchupFTW het volgende:
Conclusie: IS is een islamtisch gefundeerde terroristische jihadistische organisatie.
Stop de persen!
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |