abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_167719336
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2016 19:43 schreef marko777 het volgende:
[..]
geloof je in tvbyfbufdg? Laten we tvbyfbufdg benoemen als woord. Aan dat woord opzich heb ik helemaal niets.
Pas als jij een interpretatie/verhaal hebt over dat woord en dat aan mij vertelt, dan vertel jij mij jouw verhaal waar jij in gelooft. En als ik dan niet in jouw interpretatie geloof dan komt dat omdat ik in mijn interpretatie geloof.
Dus wat dat betreft heb ik dan hiermee aangetoond dat jij een geloof/overtuiging hebt en heb ik dan ook hiermee je vraag beantwoord? ;)
Maar als ik in mijn realiteit niet geloof, heb ik dan nog een geloofsovertuiging ?
Question authorities, fuck religion, educate yourself, Viva el individualismo!
There's only one way of life, and that's your own!
pi_167719425
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2016 19:23 schreef truthortruth het volgende:

Uiteraard is god een vaag begrip. Maar er zijn genoeg eigenschappen van 'god' die wel eenduidig zijn. En hoewel onzin dat is dan de godsdefinitie waar je over kan discussiëren.
Het zal denk ik nog verdomd lastig zijn om ook maar 1 "noodzakelijke eigenschap" van goden te geven.

Zoals Herman Philipse ook opmerkt is het een "family resemblance concept". Je kunt een hele lijst geven van eigenschappen die vaak aan goden worden toegekend, maar niet 1 daarvan is zonder uitzonderingen.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_167719468
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2016 20:29 schreef Molurus het volgende:

[..]

Het zal denk ik nog verdomd lastig zijn om ook maar 1 "noodzakelijke eigenschap" van goden te geven.

Zoals Herman Philipse ook opmerkt is het een "family resemblance concept". Je kunt een hele lijst geven van eigenschappen die vaak aan goden worden toegekend, maar niet 1 daarvan is zonder uitzonderingen.
Ja, omdat 'goden' een nog vager concept is dan 'wezens'.
pi_167719679
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2016 20:30 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Ja, omdat 'goden' een nog vager concept is dan 'wezens'.
En daarmee is 'religie' / 'godsdienst' een minimaal net zo vaag begrip.
pi_167719724
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2016 20:36 schreef Molurus het volgende:

[..]

En daarmee is 'religie' / 'godsdienst' een minimaal net zo vaag begrip.
Klopt. Vandaar dat dit topic al vijf delen lang vrij onzinnig is.
pi_167719921
Richard Dawkins maakt er dit van:

"I am not attacking the particular qualities of Yahweh, or Jesus, or Allah, or any other specific god such as Baal, Zeus or Wotan. Instead I shall define the God Hypothesis more defensibly: there exists a superhuman, supernatural intelligence who deliberately designed and created the universe and everything in it, including us."

Hij zal dit wellicht zien als een 'voorzichtige' definitie, maar deze definitie lijkt toch vol te zitten met allerlei abrahamistische vooroordelen. Lang niet alle goden die de mens ooit heeft bedacht voldoen volledig aan deze definitie.
pi_167719985
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2016 20:43 schreef Molurus het volgende:
Richard Dawkins, maakt er dit van:

"I am not attacking the particular qualities of Yahweh, or Jesus, or Allah, or any other specific god such as Baal, Zeus or Wotan. Instead I shall define the God Hypothesis more defensibly: there exists a superhuman, supernatural intelligence who deliberately designed and created the universe and everything in it, including us."

Hij zal dit wellicht zien als een 'voorzichtige' definitie, maar deze definitie lijkt toch vol te zitten met allerlei abrahamistische vooroordelen. Lang niet alle goden die de mens ooit heeft bedacht voldoen volledig aan deze definitie.
En daarom: áls je het er al over wil hebben, zorg dan eerst dat je weet over welke god/religie je het hebt.
pi_167720113
quote:
1s.gif Op donderdag 29 december 2016 20:27 schreef truthortruth het volgende:

[..]

Maar als ik in mijn realiteit niet geloof, heb ik dan nog een geloofsovertuiging ?
als jij in jouw realiteit helemaal geen meningen, interpretaties, enz hebt over wat dan ook, dan pas kan je zeggen dat er geen geloof/overtuiging is.
pi_167720287
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2016 20:48 schreef marko777 het volgende:

[..]

als jij in jouw realiteit helemaal geen meningen, interpretaties, enz hebt over wat dan ook, dan pas kan je zeggen dat er geen geloof/overtuiging is.
De meeste mensen denken ieg dat hun waarnemingen iets zeggen over de werkelijkheid waarin zij leven. Omdat dat onbewijsbaar is is dat strikt genomen een geloofsovertuiging.

Aan de andere kant kun je je afvragen of die aanname uberhaupt een verschil maakt. En als die aanname eenmaal is gedaan kun je best meningen over en interpretaties van die waarnemingen hebben zonder dat dat noodzakelijk geloofsovertuigingen zijn.

Een overtuiging die gebaseerd is op waarnemingen is wat mij betreft toch wel iets heel anders dan een overtuiging die dat niet is.
pi_167720298
quote:

[..]

Wat? Nu is een mening ook al een geloof? Het wordt steeds gekker.
pi_167720493
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2016 20:53 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Wat? Nu is een mening ook al een geloof? Het wordt steeds gekker.
Je gelooft toch in je mening want anders zou het jouw mening niet zijn.
pi_167720564
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2016 20:58 schreef marko777 het volgende:

[..]

Ik geloof dat ik wel een mening heb ja. Ik geloof ook dat er nog bier in de koelkast ligt. Toch zijn dat geen geloven.
pi_167720638
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2016 20:58 schreef marko777 het volgende:

[..]

Het is vervelend maar ook noodzakelijk dat we bij dit soort onderwerpen werken met nauwkeurige en ondubbelzinnige definities.

Wat versta jij precies onder een "mening"?
pi_167720693
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2016 21:00 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Ik geloof dat ik wel een mening heb ja. Ik geloof ook dat er nog bier in de koelkast ligt. Toch zijn dat geen geloven.
waarom niet?
pi_167720709
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2016 21:03 schreef marko777 het volgende:

[..]

waarom niet?
Je weet dat het woord 'geloof' meerdere betekenissen heeft?
pi_167720757
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2016 21:03 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Je weet dat het woord 'geloof' meerdere betekenissen heeft?
Ja, en ik gebruik het als een werkwoord omdat geloven is wat we doen.
pi_167720802
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2016 21:04 schreef marko777 het volgende:

[..]

Ja, en ik gebruik het als een werkwoord omdat geloven is wat we doen.
En dat werkwoord heeft op de manier waarop je het hierboven gebruikt een andere betekenis dan het hebben van een geloofsovertuiging.
pi_167720872
"Geloven" kan inderdaad twee dingen betekenen:

1) geloof dat gebaseerd is op waarnemingen
2) geloof dat niet gebaseerd is op waarnemingen

Wanneer we zonder toevoeging spreken van "geloven" of "geloofsovertuiging" bedoelen we over het algemeen alleen 2).
pi_167720920
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2016 21:06 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

En dat werkwoord heeft op de manier waarop je het hierboven gebruikt een andere betekenis dan het hebben van een geloofsovertuiging.
He? een overtuiging wil alleen maar zeggen dat je heel sterk in iets gelooft
pi_167720975
quote:
14s.gif Op donderdag 29 december 2016 21:08 schreef Molurus het volgende:
"Geloven" kan inderdaad twee dingen betekenen:

1) geloof dat gebaseerd is op waarnemingen
2) geloof dat niet gebaseerd is op waarnemingen

Wanneer we zonder toevoeging spreken van "geloven" of "geloofsovertuiging" bedoelen we over het algemeen alleen 2).
Of je nu 1 doet of 2 het is en blijft geloven
pi_167720989
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2016 21:09 schreef marko777 het volgende:

[..]

He? een overtuiging wil alleen maar zeggen dat je heel sterk in iets gelooft
Je kunt 'bier is lekker' niet onder dezelfde noemer scharen als het christendom. Dat bedoel ik.
pi_167721031
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2016 21:10 schreef marko777 het volgende:

[..]

Of je nu 1 doet of 2 het is en blijft geloven
Nee, dat zijn echt twee fundamenteel verschillende dingen. :)
pi_167721041
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2016 21:10 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Je kunt 'bier is lekker' niet onder dezelfde noemer scharen als het christendom. Dat bedoel ik.
De inhoud van een verhaal kan altijd anders zijn maar hoe het geloof systeem werkt is bij allebei het zelfde.
pi_167721147
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2016 21:12 schreef marko777 het volgende:

[..]

De inhoud van een verhaal kan altijd anders zijn maar hoe het geloof systeem werkt is bij allebei het zelfde.
Je bedoelt dat je ze wél onder dezelfde noemer schaart?
pi_167721189
Je kan een mening hebben over een kip en daar in geloven
Je kan een mening hebben over god en daar in geloven
qua inhoud niet te vergelijken maar het geloof systeem werkt het zelfde.
pi_167721235
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2016 21:15 schreef marko777 het volgende:
Eh.... Nee... Echt totaal niet.

Ik weet even niet hoe ik je dit verder kan uitleggen nu.
pi_167721320
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2016 21:16 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

je kan een hele sterke overtuigende mening hebben over kippen
je kan een hele sterke overtuigende mening hebben over god
qua inhoud niet te vergelijken maar het geloof systeem werkt het zelfde
pi_167721343
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2016 21:18 schreef marko777 het volgende:

[..]

je kan een hele sterke overtuigende mening hebben over kippen
je kan een hele sterke overtuigende mening hebben over god
qua inhoud niet te vergelijken maar het geloof systeem werkt het zelfde

pi_167721534
Ik en mijn mening geeft een soort van ik gevoel.
Dat komt omdat we verbonden zijn door middel van geloof in die gedachten/verhaal.
Mensen voelen zich ook vaak verbonden met objecten.
Eigenlijk ben je niet verbonden aan het object maar verbonden aan je gedachten over het object.
Mensen kunnen zich ook verbonden voelen met god, maar ze zijn eigenlijk verbonden aan hun gedachten over god.
Dat is wat geloven namelijk doet, het verbind je aan dat gene waar in gelooft wordt
pi_167724704
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2016 20:29 schreef Molurus het volgende:
[..]

Als je algemeen over goden praat misschien, maar eigenschappen van de abrahamistische god is nog wel te doen. En dat is toch vaak de god waar we het over hebben in dit soort discussies.
pi_167724836
quote:
[..]
Voor mij een veel te ruime intepretatie van het concept geloof. Daarbij gaat het hier over het geloof in god(en). In mijn realiteit geloof ik niet in god of goden en daarmee ben ik niet gelovig in die definitie,
pi_167724957
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2016 21:23 schreef marko777 het volgende:
Ik en mijn mening geeft een soort van ik gevoel.
Dat komt omdat we verbonden zijn door middel van geloof in die gedachten/verhaal.
Mensen voelen zich ook vaak verbonden met objecten.
Eigenlijk ben je niet verbonden aan het object maar verbonden aan je gedachten over het object.
Mensen kunnen zich ook verbonden voelen met god, maar ze zijn eigenlijk verbonden aan hun gedachten over god.
Dat is wat geloven namelijk doet, het verbind je aan dat gene waar in gelooft wordt
Er is een verschil tussen mening en geloof, het eerste gaat uit van een onderbouwing, hoe beperkt en persoonlijk dan ook. Het tweede hoeft dat totaal niet te hebben.
  donderdag 29 december 2016 @ 23:20:49 #133
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_167726727
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2016 21:19 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Ik probeer ff mee te denken, maar kan het zijn dat hij het -op een wat onbeholpen manier- heeft over verschil tussen 'god' en 'godsconcept'?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
pi_167727126
quote:
5s.gif Op donderdag 29 december 2016 23:20 schreef GrumpyFish het volgende:

[..]

Ik probeer ff mee te denken, maar kan het zijn dat hij het -op een wat onbeholpen manier- heeft over verschil tussen 'god' en 'godsconcept'?
Hm, dat zou ook redelijk vreemd zijn. Het bestaan van godsconcepten staat zover ik weet niet echt ter discussie. :) We spreken ook niet van 'een geloof in het bestaan van godsconcepten'. Solipsisme daargelaten zijn we het er wel over eens dat die concepten bestaan denk ik.

Maar een aardige poging. Het enige dat ik kan maken van wat marko777 zegt is "geloof gebaseerd op waarnemingen is ook maar geloof", wat natuurlijk minstens net zo vreemd is.

Het lijkt mij dat kennis wel degelijk kan bestaan. Niet veel daarvan is ook 100% zeker, maar dat betekent niet dat het geen kennis is. Dat lijkt me ook het voornaamste verschil tussen kennis en geloof: niet of het 1 of het ander correct of incorrect is, maar de aanwijsbare relatie tussen het object en de overtuigingen over dat object.
  vrijdag 30 december 2016 @ 00:47:12 #135
434856 Terra-jin
it's all GOOD
pi_167729912
Dit plaatje kwam ik tegen op TVTropes. Deed me denken aan deze discussie.

pi_167731316
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2016 10:27 schreef lnloggen het volgende:

[..]

Die wacht nog steeds in het vorige deel op antwoord van jou ;)

[..]

Wat is het verschil? Ik trek ze niet per se gelijk, maar jij weet ook niet wat tvbyfbudg is.
Ik vroeg gewoon "geloof je in tvbyfbudg? en is dat een geloofsovertuiging?"

Dit borduurt voort op deze vraag uit het vorige deel. Je hebt daar niet meer op geantwoord, maar ik vind het heel frappant dat jij bepaalt wat wel en niet onder de noemer "goden" valt.

Het is dan toch net zo valide om jouw overtuigingen dat onzinfiguren als Thor, het Flying Spaghettimonster, of Chinnamasta niet bestaan, 'geloofsopvattingen' of zelfs 'religieuze stromingen' te noemen?

[..]

Tja je blijft dat zeggen, in het vorige topic zei je ook "Of je gelooft in God of je gelooft dat God niet bestaat. Er is geen tussenweg."

Maar volgens mij hadden we vastgeld dat de positie van Pietje (is niet overtuigd dat goden bestaan, maar houdt dat wel voor mogelijk, is ook niet overtuigd dat goden niet bestaan, maar houdt dat ook wel voor mogelijk) wel degelijk een valide positie is. En je kunt toch niet beweren dat Pietje gelooft dat goden bestaan? En ook niet dat hij gelooft dat goden niet bestaan? Dus wat is dan precies zijn geloofsovertuiging?

Ik bedoel dit serieus: hoort Pietje dan niet bij de grote familie, of is de grote familie toch niet helemaal gelovig?
(Dit nog even los van de vraag of Pietje een atheïst is omdat hij niet in goden gelooft)
Volgens mij houdt Pietje zijn vingers in zijn oren en roept die heel hard, la, la, la! We noemen dat selectief luisteren. In #4 stond daar een leuke afbeelding van geplaatst van een Lost-acteur. :)

Veranderen van stelling is niet hetzelfde als de stelling beantwoorden. De stelling gaat over het geloof dat God niet bestaat, niet over het uitgebreide assortiment aan atheïstische sprookjes- en fantasiefiguren.

Geloven dat God niet bestaat is exact hetzelfde als het niet geloven in God.

De desbetreffende tussenweg betreft een agnost, geen atheïst. Ik dat is al tig keer toegelicht. Als ik het heb over een atheïstische opvatting, dan ga ik als vergelijkingsmateriaal me toch ook niet wenden tot een Salafistische overtuiging. Dat is hetzelfde wanneer ik Boeddhisme atheïsme noem omdat beide stromingen geen verpersoonlijkte god aanbidden. Zo kan men wel overal vergelijkingsmateriaal vandaan plukken.
pi_167731332
quote:
2s.gif Op donderdag 29 december 2016 18:25 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Dat is ook een beetje het punt, de meeste gelovigen kunnen hun god niet verdedigen. Vaak omdat ze hem niet kunnen definieren. En dat is op zich prima, maar dan deelnemen aan een discussie is zinloos. En dan kun je je ook afvragen waarom men dan uberhaupt vast houdt aan dat vage idee van een god.

[..]

Maar een atheïst kan dat evenmin. Zijn geloofsovertuiging in een bestaan zonder God is op dezelfde onwetenschappelijke gronden gebaseerd. Het is niets meer of minder dan een aanname, een geloof. Dat maakt iedere discussie hierover net zo zinloos.

Wat je krijgt (en wat je binnen deze discussie duidelijk ziet) is het krampachtig vasthouden aan de eigen doctrine en vooral veel ontkennen. Atheïsme past hiermee perfect tussen de geloofsstructuren van andere religieuze stromingen, want er zijn meer overeenkomsten dan verschillen.
  vrijdag 30 december 2016 @ 06:01:08 #138
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_167731336
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2016 05:51 schreef Elzies het volgende:

[..]

Maar een atheïst kan dat evenmin. Zijn geloofsovertuiging in een bestaan zonder God
Fout.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_167733420
quote:
[..]
Maar een atheïst kan dat evenmin. Zijn geloofsovertuiging in een bestaan zonder God is op dezelfde onwetenschappelijke gronden gebaseerd. Het is niets meer of minder dan een aanname, een geloof. Dat maakt iedere discussie hierover net zo zinloos. '
Euh nee. Dat ik denk dat er geen god is komt omdat er geen bewijs voor is, omdat de claims die gedaan worden over zo'n god nogal bijzonder spectaculair en uitzonderlijk zijn zonder enig toetsbaar bewijs etc etc. De discussie is inderdaad zinloos zolang je maar blijft ontkennen dat de bewijslast ligt bijdiegene die de hypothese stelt, en dat ben jij in deze.
pi_167733604
Ik geloof bijvoorbeeld ook niet in blauwe eenhoorns die roze koeken eten.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

[ Bericht 41% gewijzigd door de_tevreden_atheist op 30-12-2016 10:42:00 ]
Weten wat men weet en weten wat men niet weet: dat is kennis - Confucius
pi_167737666
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2016 05:33 schreef Elzies het volgende:
Veranderen van stelling is niet hetzelfde als de stelling beantwoorden. De stelling gaat over het geloof dat God niet bestaat, niet over het uitgebreide assortiment aan atheïstische sprookjes- en fantasiefiguren.
Vrij apart dat jij eenzijdig besluit dat sommige goden 'echte' goden zijn in zoverre dat we het geloof daarin in elk geval serieus moeten nemen, en dat andere goden 'atheïstische sprookjes- en fantasiefiguren' zijn en daarom zogenaamd niets met (a)theïsme te maken hebben. Nogal arrogant dat jij dat onderscheid wel even meent te kunnen maken.

Noem jij geloven dat Allah niet bestaat, een geloofsovertuiging?
Noem jij geloven dat het Flying Spaghettimonster niet bestaat, een geloofsovertuiging?

Als jouw antwoord op deze twee vragen verschilt, ben ik erg benieuwd waarom precies. Zowel Allah als het Flying Spaghettimonster zijn immers goden, dus deze twee overtuigingen zijn allebei gelijkwaardige vormen van atheïsme.

quote:
Geloven dat God niet bestaat is exact hetzelfde als het niet geloven in God.

De desbetreffende tussenweg betreft een agnost, geen atheïst.
Gelooft een agnost in goden, ja of nee?

quote:
Ik dat is al tig keer toegelicht.
Nee, je hebt het tig keer herhaald, en daarop is ook al tig keer geantwoord dat jouw interpretatie van het woord 'atheïst' niet strookt met wat de rest daar onder verstaat.
The worst thing about censorship is ███ ███████ ██████.
pi_167739216
Heel even dacht ik dat het topic iets intelligenter zou worden, maar helaas. Het is weer terug op het trieste Elzies-niveau dat het al 5 delen lang heeft. Herhaling, herhaling en herhaling van exact dezelfde domme onzin.
pi_167740846
quote:

[..]

Wat je krijgt (en wat je binnen deze discussie duidelijk ziet) is het krampachtig vasthouden aan de eigen doctrine en vooral veel ontkennen.
Spiegeltje nodig?
  vrijdag 30 december 2016 @ 14:15:47 #144
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_167741184
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2016 21:15 schreef marko777 het volgende:
Kun je aangeven wat je hiermee bedoelt? Ik bedoel, een mening heb je of die heb je niet. Als mijn mening is dat ik vind dat grote kippen beter zijn dan kleine kippen. Is 'het daarin geloven' dan: "Ik geloof dat ik vind dat grote kippen beter zijn dan kleine kippen"?

Of is mijn mening dan "ik vind dat grote kippen beter zijn dan kleine kippen" en het geloof is dan "ik geloof dat grote kippen beter zijn dan kleine kippen"? En wat is dan precies het verschil tussen mening en geloof dat het maakt dat je het apart wil vermelden in bovenstaande post van jou?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
pi_167741773
quote:
1s.gif Op donderdag 29 december 2016 22:43 schreef truthortruth het volgende:

[..]

Er is een verschil tussen mening en geloof, het eerste gaat uit van een onderbouwing, hoe beperkt en persoonlijk dan ook. Het tweede hoeft dat totaal niet te hebben.
Een mening is een eigen verhaal over wat dan ook. Als je een mening op gaat schrijven dan heb je het bewijs zwart op wit staan dat er een verhaal is. Dat is het verhaal waar je in gelooft.
Als jij niet in dat verhaal zou geloven dan was het ook niet jouw mening.

Iets wat gelooft wordt heeft altijd een onderbouwing, want als dat er niet zou zijn dan is er niets om in te geloven
Al zou het zo zijn dat het woordje geloof voor jouw verwijst naar (alleen) religie dan kan je daarbij ook zien dat religie verhalen zijn over een hogere macht waarin gelooft wordt.
Heel dat geloof wordt onderbouwt door verhalen uit de bijbel, koran, enz. Als die verhalen over een hogere macht geeneens zouden kunnen bestaan dan zou er ook geen religie zijn en daarmee dan ook geen geloof omdat er dan niets is om te geloven.

P.S Dit is ook misschien een antwoord op jouw bericht grumpyfish
  vrijdag 30 december 2016 @ 14:43:59 #146
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_167742470
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2016 14:27 schreef marko777 het volgende:

[..]

Een mening is een eigen verhaal over wat dan ook. Als je een mening op gaat schrijven dan heb je het bewijs zwart op wit staan dat er een verhaal is. Dat is het verhaal waar je in gelooft.

Iets wat gelooft wordt heeft altijd een onderbouwing, want als dat er niet zou zijn dan is er niets om in te geloven
Al zou het zo zijn dat het woordje geloof voor jouw verwijst naar (alleen) religie dan kan je daarbij ook zien dat religie verhalen zijn over een hogere macht waarin gelooft wordt.
Heel dat geloof wordt onderbouwt door verhalen uit de bijbel, koran, enz. Als die verhalen over een hogere macht geeneens zouden kunnen bestaan dan zou er ook geen religie zijn en daarmee dan ook geen geloof omdat er dan niets is om te geloven.

Niet echt.

Als ik je redenatie volg, zou mijn mening zijn: grote kippen zijn beter dan kleine kippen.
Als ik dat op zou gaan schrijven, zou ik opschrijven: grote kippen zijn beter dan kleine kippen.
En daarmee is het van een mening opeens een geloof geworden?

Als ik bij je tussen de regels doorlees, heb je het m.i. eerder over het verschil tussen een mening/geloof/overtuiging (die ik dan min of meer gelijkschakel) en de onderbouwing daarvan.

Er zijn volgens mij zat mensen, die als je doorvraagt op de onderbouwing van hun geloof/mening, uitkomen op "dat geloof ik nou eenmaal"
pi_167742476
Is een religie (inclusief een god) gebaseerd op feiten? Als het antwoord ja is dan lijkt het mij zo dat er bewijzen moeten zijn. En dat bewijs moet dan voor iedereen hetzelfde zijn, ongeacht wat iemand zijn mening dan ook is.
Als het antwoord nee is dan lijkt het mij zo dat het dan op basis van een geloof in een interpretatie/mening/oordeel/concept/ideologie enz . gebaseerd is. Denkbeeldig dus.
pi_167742491
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2016 14:27 schreef marko777 het volgende:
[..]
Sinds wanneer is de manier van communiceren een mate van bewijs???
quote:
Ik geloof dat er efwpoj bestaat. Ik heb daar geen onderbouwing voor, maar ik geloof dat.
quote:

Maar die onderbouwing is onvoldoende voor mij, daarom geloof ik ook niet. En dan zijn we weer on-topic, ik geloof niet in god(en).
pi_167742561
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2016 14:44 schreef truthortruth het volgende:

[..]

Sinds wanneer is de manier van communiceren een mate van bewijs???

[..]

Ik geloof dat er efwpoj bestaat. Ik heb daar geen onderbouwing voor, maar ik geloof dat.

[..]

Maar die onderbouwing is onvoldoende voor mij, daarom geloof ik ook niet. En dan zijn we weer on-topic, ik geloof niet in god(en).
Ja en dat is wat jij gelooft, prima niets meer aan doen houden zo.
pi_167743625
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2016 14:43 schreef GrumpyFish het volgende:

[..]

Niet echt.

Als ik je redenatie volg, zou mijn mening zijn: grote kippen zijn beter dan kleine kippen.
Als ik dat op zou gaan schrijven, zou ik opschrijven: grote kippen zijn beter dan kleine kippen.
En daarmee is het van een mening opeens een geloof geworden?

Als ik bij je tussen de regels doorlees, heb je het m.i. eerder over het verschil tussen een mening/geloof/overtuiging (die ik dan min of meer gelijkschakel) en de onderbouwing daarvan.

Er zijn volgens mij zat mensen, die als je doorvraagt op de onderbouwing van hun geloof/mening, uitkomen op "dat geloof ik nou eenmaal"
Als uit onderzoek is gebleken dat grotere kippen beter voor je zijn dan kleine kippen dan spreek je over een feit.
Maar het kan ook jou persoonlijke voorkeur zijn dat misschien voor jou grotere kippen smakelijker zijn dan kleine kippen. Jij gelooft dan met jouw mening dat voor jou grote kippen beter zijn, voor een ander is dat misschien weer net andersom.
Hierbij kan het dus duidelijk gaan om de eigen smaakbeleving met de ervaring die daarbij hoort.

Maar wat bedoel je nu eigenlijk met, en daarmee is het van een mening opeens een geloof geworden?

Bedoel je soms met een geloof net zoals je iets anders benoemt als een boek, een kast, een vogel, enz?

De bijbel kan op heel veel manier worden geïnterpreteerd. Iets waar naar gekeken wordt kan op verschillende manieren worden geïnterpreteerd. Bewijzen kunnen op verschillende manieren worden geïnterpreteerd. Daar wordt IN gelooft, het is wat we doen, het is niet een opzichzelfstaand iets. Je kan het niet aanraken, beetpakken of in bad doen. Het is iets wat in ons gebeurt. Het is niet iets wat buiten ons staat.
  vrijdag 30 december 2016 @ 16:18:09 #151
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_167747038
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2016 15:07 schreef marko777 het volgende:

[..]

Als uit onderzoek is gebleken dat grotere kippen beter voor je zijn dan kleine kippen dan spreek je over een feit.
Maar het kan ook jou persoonlijke voorkeur zijn dat misschien voor jou grotere kippen smakelijker zijn dan kleine kippen. Jij gelooft dan met jouw mening dat voor jou grote kippen beter zijn, voor een ander is dat misschien weer net andersom.
Hierbij kan het dus duidelijk gaan om de eigen smaakbeleving met de ervaring die daarbij hoort.

Maar wat bedoel je nu eigenlijk met, en daarmee is het van een mening opeens een geloof geworden?

Bedoel je soms met een geloof net zoals je iets anders benoemt als een boek, een kast, een vogel, enz?

De bijbel kan op heel veel manier worden geïnterpreteerd. Iets waar naar gekeken wordt kan op verschillende manieren worden geïnterpreteerd. Bewijzen kunnen op verschillende manieren worden geïnterpreteerd. Daar wordt IN gelooft, het is wat we doen, het is niet een opzichzelfstaand iets. Je kan het niet aanraken, beetpakken of in bad doen. Het is iets wat in ons gebeurt. Het is niet iets wat buiten ons staat.
Ik probeer uit te vogelen wat je nou precies bedoelt. Jij zegt dat iemand een mening heeft, en als ie het opschrijft, het opeens een geloof is geworden (?). En als je het niet opschrijft, je het niet kunt geloven (?). Ik heb geen idee wat je daar allemaal mee bedoelt.

Ik zie het als volgt:

• Mijn default positie t.o.v. alle waarheidsclaims is die van niet-geloven (het overgrote deel van de waarheidsclaims heb ik bv. nooit gehoord, aangezien er oneindig veel claims te maken zijn).
• Als jij een bepaalde waarheidsclaim doet (en je zou mij willen overtuigen daarvan) moet je moeite doen om mij uit mijn niet-geloven hokje te krijgen, i.e. met overtuigende argumenten en bewijzen komen. En hoe groter de claim, hoe groter de burden of proof: extraordinary claims require extraordinary evidence
• Afhankelijk van de claim, de definities en de argumentatie, kan ik mij verplaatsen naar het hokje 'geloven' of naar 'geloven dat de claim onwaar is' of in mijn hokje van niet-geloven blijven.

Als toevoeging daarop, sommige mensen hebben nooit erg bewust een keuze gehad/gemaakt m.b.t. religie (i.e. vanuit de opvoeding meegekregen), en weten dus niet beter dan dat de claim over hun god(en) waar is. Dat raakt aan de definities van geloven die eerder genoemd werden (geloof gebaseerd op waarnemingen en geloof dat niet gebaseerd is op waarnemingen. Waar in het engels respectievelijk belief en faith als onderscheidende woorden worden gehanteerd)

Bonusfilmpje:

pi_167747169
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2016 14:45 schreef marko777 het volgende:
[..]
Ja en dat is wat jij gelooft, prima niets meer aan doen houden zo.
Doe nou niet zo raar, dat geloof ik niet.
pi_167747685
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2016 15:07 schreef marko777 het volgende:

[..]

Geloof in iets kan ook ophouden, dan heb je geen geloof meer. Dan hoef je dus niet niet in iets anders te geloven.
pi_167751013
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2016 16:18 schreef GrumpyFish het volgende:

[..]

Ik probeer uit te vogelen wat je nou precies bedoelt. Jij zegt dat iemand een mening heeft, en als ie het opschrijft, het opeens een geloof is geworden (?). En als je het niet opschrijft, je het niet kunt geloven (?). Ik heb geen idee wat je daar allemaal mee bedoelt.
Als je een mening op zou schrijven dan heb je het verhaal. Dat is de informatie die in het denken zit en die naar boven komt in een bepaald moment als het getriggert wordt.

Zomaar even een simpel voorbeeldje:

Stel, Iemand vindt (mening dus) nu dat een ander 'iets' wel eens zou moeten begrijpen, zeker na alles wat over 'iets' geschreven en uitgelegd is. Elke keer weer dat herhalen. Die ander heeft ze zeker niet allemaal op een rijtje en moet wel ontzettend dom of in de war zijn waardoor hij het niet begrijpt.

Dit is dus het verhaal, de mening die iemand heeft over een ander en die hierbij zwart op wit is gezet. Dat is het verhaal waar die persoon in dat moment in gelooft. En laten we even aannemen dat die ander jij bent waar die mening over gaat. Dat is wat die persoon in jou zal zien als hij met jou zit te praten. Het bewijs wordt, voor die persoon met die mening, geleverd met: het moet wel zo zijn dat jij ze niet allemaal op een rijtje hebt en dom en in de war moet zijn, want anders had jij het wel begrepen.

Als die mening zou worden uitgesproken door die persoon dan kan je dat best als beledigend benoemen wat ook zo gevoelt/ervaren kan worden.

Er zijn genoeg voorbeelden uit het dagelijkse leven dus ik kan me er wel een voorstelling van maken dat mensen zo kunnen denken.en dat zo iets ook gezegd kan worden.

P.S Kan je zien dat die persoon met die mening in de war is?

[ Bericht 1% gewijzigd door marko777 op 30-12-2016 18:10:21 ]
pi_167756720
Dit voorbeeld zou je ook kunnen vertalen en gebruiken als het zou gaan om religie zoals bijvoorbeeld bij IS.
Dan zou het er zo in het kort uit kunnen zien:

Wij (i.s) vinden (mening dus) dat iedereen moet geloven in dat wat wij geloven. Zeker als je gaat kijken naar de enige echte waarheid zoals die verkondigd wordt in de koran. Al die mensen moeten begrijpen dat, als ze dat niet doen afvallige zijn en
daarmee een vijand van allah. Het bewijs dat het zo is wordt geleverd door hun interpretatie gebaseerd op de koran over o.a de westerse wereld.
En bij i.s blijft het niet alleen bij woorden zoals te zien en te lezen is in de media
  vrijdag 30 december 2016 @ 20:56:58 #156
242879 Onnoman
The On And Only
pi_167758566
atheïsme is ook een geloof
je gelooft namelijk dat er geen god is

haha sad fact

doei
Als je de wereld wilt begrijpen, moet je denken zoals ik.
(Onnoman)
si vi pacem para bellum
himmelhoch jauchzend
  vrijdag 30 december 2016 @ 20:59:18 #157
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_167758669
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2016 20:56 schreef Onnoman het volgende:
atheïsme is ook een geloof
je gelooft namelijk dat er geen god is

haha sad fact

doei
Geloof jij dat er geen smurfen bestaan?
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  vrijdag 30 december 2016 @ 21:00:12 #158
242879 Onnoman
The On And Only
pi_167758703
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 december 2016 20:59 schreef Perrin het volgende:

[..]

Geloof jij dat er geen smurfen bestaan?
ik geloof dat jij de waarheid niet in pacht hebt
Als je de wereld wilt begrijpen, moet je denken zoals ik.
(Onnoman)
si vi pacem para bellum
himmelhoch jauchzend
  vrijdag 30 december 2016 @ 21:00:56 #159
38496 Perrin
pi_167758729
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2016 21:00 schreef Onnoman het volgende:

[..]

ik geloof dat jij de waarheid niet in pacht hebt
Dat geloof ik ook :P
pi_167775751
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 december 2016 10:04 schreef truthortruth het volgende:

[..]

Euh nee. Dat ik denk dat er geen god is komt omdat er geen bewijs voor is, omdat de claims die gedaan worden over zo'n god nogal bijzonder spectaculair en uitzonderlijk zijn zonder enig toetsbaar bewijs etc etc. De discussie is inderdaad zinloos zolang je maar blijft ontkennen dat de bewijslast ligt bijdiegene die de hypothese stelt, en dat ben jij in deze.
Maar dat is jouw individuele geloofsopvatting die verder geen enkele wetenschappelijke onderbouwing kent. Op dat gebied vormt de atheïstische opvatting geen uitzondering op de religieuze variant met het verschil dat ze allebei geloven in elkaars tegengestelde. Het atheïsme kan zich daar echt niet aan onttrekken, hoe krampachtig veel atheïsten dit in hun eigen hoogmoed ook blijven proberen.

Hetzelfde verhaal omtrent de vraag of er wel of geen hiernamaals is. Valt idem niet te bewijzen met de huidige technologische middelen. Dus staan er twee geloofsopties over: men gelooft in een hiernamaals of men gelooft er niet in. Tuurlijk bestaat er nog een vaag midden van het niet weten of het niet willen uitsluiten (zeg maar de agnostische variant tussen een atheïst en een religieus) maar uiteindelijk komt men altijd uit bij een van de twee opties.

Maar ook veel wetenschappelijke hypothesen en theorieën zijn vaak gestoeld op aannames. Soms bedenkt men er zelfs iets bij om een bepaalde formule uit te bouwen zonder dat men kan aantonen of het daadwerkelijk zo is. Denk aan de elf toegevoegde dimensies binnen de snaartheorie. Allemaal natte vingerwerk.
pi_167776627
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2016 09:58 schreef Elzies het volgende:

[..]

Maar dat is jouw individuele geloofsopvatting die verder geen enkele wetenschappelijke onderbouwing kent. Op dat gebied vormt de atheïstische opvatting geen uitzondering op de religieuze variant met het verschil dat ze allebei geloven in elkaars tegengestelde. Het atheïsme kan zich daar echt niet aan onttrekken, hoe krampachtig veel atheïsten dit in hun eigen hoogmoed ook blijven proberen.

Hetzelfde verhaal omtrent de vraag of er wel of geen hiernamaals is. Valt idem niet te bewijzen met de huidige technologische middelen. Dus staan er twee geloofsopties over: men gelooft in een hiernamaals of men gelooft er niet in. Tuurlijk bestaat er nog een vaag midden van het niet weten of het niet willen uitsluiten (zeg maar de agnostische variant tussen een atheïst en een religieus) maar uiteindelijk komt men altijd uit bij een van de twee opties.

Maar ook veel wetenschappelijke hypothesen en theorieën zijn vaak gestoeld op aannames. Soms bedenkt men er zelfs iets bij om een bepaalde formule uit te bouwen zonder dat men kan aantonen of het daadwerkelijk zo is. Denk aan de elf toegevoegde dimensies binnen de snaartheorie. Allemaal natte vingerwerk.
Geloven in "iemand", wat godsgeloof in feite is, is een actieve daad. Je gelooft in een persoon je stelt je vertrouwen in die persoon. Als die persoon continu verzaakt, dan valt het vertrouwen weg, dan geloof je niet meer in die persoon, het geloof heeft plaats gemaakt voir een leegte, een onverschilligheid.

Een atheist heeft geen geloof.

Ik leef niet meer voor jou
Voorbij zijn alle jaren
Waarin ik heb geloofd
Dat wij gelukkig waren …

Marco Borsato
pi_167776665
quote:

[..]

Over hoogmoed gesproken... is er eigenlijk wel iets of iemand die jou van het tegenovergestelde kan overtuigen? Is er misschien een persoon die je hoog hebt zitten, een autoriteit, een book, artikel, wat dan ook waarvan je dat zou aannemen?

quote:
Maar zo werkt geloof niet. Geloof bestaat uit het aannemen voor een bepaalde propositie. En we dealen elke keer maar met één propositie tegelijk.

Want ja: het is waar dat óf er is wel een hiernamaals, of het is er niet. Ja, er is een god, of nee er is geen god.

Maar je dealt met waarheidsclaims per 1 tegelijk. Theïsme heeft de waarheidsclaim dat er een god bestaat. Die kun je vervolgens voor waar aannemen of niet. De claim dat er géén god bestaat, is weer een totaal andere claim. Die je evengoed kan accepteren of verwerpen. Daarbij kun je niet beide claims voor waar aannemen (dat zou conflicteren), maar je kunt ze wel beide verwerpen.

En dat heeft verder niets met (a)gnosme te maken. Dat adresseert kennis. Theïsme adresseert geloof. Kennis is een deelverzameling van geloof. We geloven zoveel dingen. Een deel daarvan is ook kennis.

Agnosme is dan ook niet wat in het midden van theïsme of atheïsme in zit.

quote:
Snaartheorie is nu net een slecht voorbeeld, veel wetenschappers vinden eigenlijk dat 'string theory' het predicaat 'theory' niet verdient. In de zin dat er nog veels te veel losse eindjes zijn om het een theorie te mogen noemen. Een theorie is immers een model dat waarnemingen en feiten beschrijft en hoe deze werken (zoals evolutietheorie het feit van evolutie beschrijft, dmv natuurlijke selectie, mutaties, etc). Maar goed, snaartheorie probeert natuurlijk als model wel te beschrijven hoe onze kosmos in elkaar steekt. Maar veel wetenschappers menen dat het beter een hypothese genoemd kan worden ;)
It says on your chart that you're fucked up. You talk like a fag, and your shit's all retarded.
pi_167777172
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 december 2016 10:39 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

Tuurlijk heeft een atheïst een geloofsopvatting, namelijk het geloof dat God niet bestaat.

Een geloofsopvatting die de atheïst net als de religieus niet kan bewijzen.

Het is natuurlijk simplistisch van de ander te eisen om met bewijslast te komen om vervolgens jezelf daarvan te onttrekken met de eigen waarheidsclaim zwaaiend in de hand. Nee vriend, zo werkt het natuurlijk niet.

Het blijft natuurlijk opmerkelijk te zien hoe atheïsten hier elke dag krampachtig dezelfde conclusie aan het ontkennen zijn. Ze kunnen het niet loslaten, zo vastgeroest zitten ze vast aan hun eigen doctrine. Maar vervolgens wel de doctrine van een ander bekritiseren. Hoe kunnen mensen onopgemerkt zo'n balk voor de ogen hebben. :')
pi_167777256
quote:
[..]
Maar dat is jouw individuele geloofsopvatting die verder geen enkele wetenschappelijke onderbouwing kent.
Euh jawel, de wetenschappelijke onderbouwing is dat er geen bewijs is om jouw hypothese van een god of goden aan te nemen. Dat is een prima wetenschappelijk onderbouwing. Jij verdedigt de hypothese, bij jou ligt de bewijslast.
pi_167777448
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2016 10:58 schreef Elzies het volgende:

[..]

Tuurlijk heeft een atheïst een geloofsopvatting, namelijk het geloof dat God niet bestaat.

Het is natuurlijk simplistisch van de ander te eisen om met bewijslast te komen om vervolgens jezelf daarvan te onttrekken met de eigen waarheidsclaim zwaaiend in de hand. Nee vriend, zo werkt het natuurlijk niet.

Het blijft natuurlijk opmerkelijk te zien hoe atheïsten hier elke dag krampachtig dezelfde conclusie aan het ontkennen zijn. Ze kunnen het niet loslaten, zo vastgeroest zitten ze vast aan hun eigen doctrine. Maar vervolgens wel de doctrine van een ander bekritiseren. Hoe kunnen mensen onopgemerkt zo'n balk voor de ogen hebben. :')
The irony... so rich... zo rijk dat ik hoop voor je dat je één grote troll bent. Maarja, die wet van Poe he...
It says on your chart that you're fucked up. You talk like a fag, and your shit's all retarded.
pi_167777892
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2016 10:58 schreef Elzies het volgende:

[..]

Nee er is geen Ander, een atheist is zonder relatie.
pi_167778362
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 december 2016 10:39 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

Geloven in "iemand", wat godsgeloof in feite is, is een actieve daad. Je gelooft in een persoon je stelt je vertrouwen in die persoon. Als die persoon continu verzaakt, dan valt het vertrouwen weg, dan geloof je niet meer in die persoon, het geloof heeft plaats gemaakt voir een leegte, een onverschilligheid.

Gebruik jij dit verhaaltje om het verschil aan te tonen tussen een theïst en een atheïst en dat jij dat als basis gebruikt om aan te tonen dat er in een atheïst geen geloof zit?

Want als je het op die manier bedoelt, dan kan je toch in jouw verhaal zien dat het geloof wat iemand had in een ander is weg gevallen en dat daarvoor in de plaats het geloof is gekomen dat die persoon niet te vertrouwen is. In beide gevallen is er dus geloof.
pi_167779894
Als je gelooft dat iemand en of je daarmee nu god bedoelt of een ander persoon dat maakt niet uit, iets had moeten doen wat niet gebeurd is kan dat geloof er voor zorgen dat er geen vertrouwen meer is.
Eigenlijk klinkt dat best dominant en overheersend.
Dat is dan net zo iets als dat ik in mijn eerdere voorbeeld aangegeven hebt waarbij iemand gelooft dat een ander iets had moeten begrijpen.
Geloven dat iemand iets had moeten doen is vinden/geloven dat het verleden er anders uit had moeten zien.
Het is onmogelijk om het verleden te veranderen. Dut wat die persoon gelooft is geeneens mogelijk.
Doet me denken aan een uitspraak van mijn opa die zei: als je vindt dat de realiteit er anders uit had moeten zien dat is hetzelfde als dat je een kat wil laten blaffen.
pi_167779934
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2016 11:39 schreef marko777 het volgende:

[..]

Gebruik jij dit verhaaltje om het verschil aan te tonen tussen een theïst en een atheïst en dat jij dat als basis gebruikt om aan te tonen dat er in een atheïst geen geloof zit?

Want als je het op die manier bedoelt, dan kan je toch in jouw verhaal zien dat het geloof wat iemand had in een ander is weg gevallen en dat daarvoor in de plaats het geloof is gekomen dat die persoon niet te vertrouwen is. In beide gevallen is er dus geloof.
Nee de gelovige gebruikt dit verhaaltje om mij wijs te maken dat ik ook een geloof heb. Alleen gelovigen geloven. Ongelovigen geloven niet. Duh.

Zonder huisdier heb je geen huisdier, zonder relatie heb je geen relatie. Zonder geloof heb je geen geloof.
pi_167780929
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 december 2016 12:28 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

(........) Alleen gelovigen geloven. Ongelovigen geloven niet. Duh.

Iemand die er zo van overtuigd is dat er geen geloof in hem zit is met die uitspraak in conflict met zichzelf.
pi_167781229
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2016 13:02 schreef marko777 het volgende:

[..]

Iemand die er zo van overtuigd is dat er geen geloof in hem zit is met die uitspraak in conflict met zichzelf.
Dat geloof jij, bewijs het maar.
pi_167781434
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 december 2016 13:12 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

Dat geloof jij, bewijs het maar.
Ik hoef niet te gaan bewijzen wat jij (onbewust) wel weet. Je overtuiging (geloof dus) dat jij geen geloof hebt is dat alleen aan het ontkennen.
pi_167781469
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2016 13:18 schreef marko777 het volgende:

[..]

Ik hoef niet te gaan bewijzen wat jij (onbewust) wel weet. Je overtuiging (geloof dus) dat jij geen geloof hebt is dat alleen aan het ontkennen.
Hé. Een reserve-Elzies.

Leuk.
pi_167781630
In iets geloven is tegelijkertijd het andere ontkennen
Dus iemand die aan het ontkennen is zal tegelijkertijd ook iets geloven
pi_167781767
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2016 13:23 schreef marko777 het volgende:
A -> B =/= B -> A
pi_167782979
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2016 13:23 schreef marko777 het volgende:
Iemand die geen relatie heeft heeft een relatie; iemand die geen huisdier heeft, heeft een huisdier?

Ga toch fietsen.
pi_167783094
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 december 2016 14:01 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

Iemand die geen relatie heeft heeft een relatie; iemand die geen huisdier heeft, heeft een huisdier?

Ga toch fietsen.
Barefoot is a shoe style too.
pi_167783616
Iemand kan zeggen dat er geen geloof is met betrekking of god wel of niet bestaat.
Maar als er wat dat betreft geen geloof is dan is er wel een eigen gesloten concept, waar hij in gelooft, waar de voorwaarden in staan die beschrijven waar voor hem een god allemaal aan moet voldoen wil het een god zijn.
Dat is dan volgens mij de overtuiging die een atheïst heeft die zegt dat er in hem geen geloof zit.
pi_167786270
Echt niet meer te volgen, al die hersengymnastiek en hoepels waar doorheen gegaan wordt...
pi_167786338
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2016 14:20 schreef marko777 het volgende:
Iemand kan zeggen dat er geen geloof is met betrekking of god wel of niet bestaat.
Maar als er wat dat betreft geen geloof is dan is er wel een eigen gesloten concept, waar hij in gelooft, waar de voorwaarden in staan die beschrijven waar voor hem een god allemaal aan moet voldoen wil het een god zijn.
Dat is dan volgens mij de overtuiging die een atheïst heeft die zegt dat er in hem geen geloof zit.
Ik geloof wel in het godconcept hoor, Zeus en JHWH zijn precies gedefinieerd, net als Roodkapje.
pi_167787035
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2016 14:20 schreef marko777 het volgende:
Leuk dat jij voor mij bepaalt waar ik dan dat godsconcept voor vervang. Maar dat is bij mij niet god.
quote:
Er zijn zat atheïsten die ergens in geloven, en ik wil mijzelf daar niet eens van uitsluiten, hoewel ik het begrip 'geloof' daar iets te sterk voor uitgedrukt vind. Maar dan staat nog steeds overeind dat atheïsme niets zegt over dat geloof en atheïsme dus niet een geloof is.
pi_167803616
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2016 11:01 schreef truthortruth het volgende:

[..]

Euh jawel, de wetenschappelijke onderbouwing is dat er geen bewijs is om jouw hypothese van een god of goden aan te nemen. Dat is een prima wetenschappelijk onderbouwing. Jij verdedigt de hypothese, bij jou ligt de bewijslast.
Neuh, dat geeft de atheïstische geloofsovertuiging allesbehalve een wetenschappelijke onderbouwing.

Omdat twee verschillende en tegenstrijdige stromingen hun waarheidsclaim niet wetenschappelijk kunnen onderbouwen, geeft dat natuurlijk niet de vrijbrief om vervolgens maar één partij aan te wijzen en te zeggen, omdat jij het niet kan bewijzen (maar ik evenmin) heb ík automatisch gelijk.

Dat is buiten simplistisch denken natuurlijk klinkklare kolder te noemen en zelfs een staaltje hoogmoed zoals we van atheïsten gewend zijn. Atheïstische opvattingen zijn wetenschappelijk nergens onderbouwd, bedacht als aanname en kent geen enkele valide waarheidsclaim.
pi_167803713
quote:
0s.gif Op zondag 1 januari 2017 09:52 schreef Elzies het volgende:
[..]
Neuh, dat geeft de atheïstische geloofsovertuiging allesbehalve een wetenschappelijke onderbouwing.

Omdat twee verschillende en tegenstrijdige stromingen hun waarheidsclaim niet wetenschappelijk kunnen onderbouwen, geeft dat natuurlijk niet de vrijbrief om vervolgens maar één partij aan te wijzen en te zeggen, omdat jij het niet kan bewijzen (maar ik evenmin) heb ík automatisch gelijk.

Dat is buiten simplistisch denken natuurlijk klinkklare kolder te noemen en zelfs een staaltje hoogmoed zoals we van atheïsten gewend zijn. Atheïstische opvattingen zijn wetenschappelijk nergens onderbouwd, bedacht als aanname en kent geen enkele valide waarheidsclaim.
Jij brengt de hypothese. Bij jou de bewijslast, zo simpel is het.
pi_167803841
quote:
1s.gif Op zondag 1 januari 2017 10:07 schreef truthortruth het volgende:

[..]

Jij brengt de hypothese. Bij jou de bewijslast, zo simpel is het.
Dus het geloof dat God niet bestaat is geen hypothese en behoeft geen bewijslast? Doe niet zo mal.
pi_167803978
quote:
0s.gif Op zondag 1 januari 2017 09:52 schreef Elzies het volgende:

Logisch. Atheisme is geen geloofsovertuiging.
"This engine produces a maximum power of 240 PS (237 bhp - 177 kW) at 5300 rpm and a maximum torque of 330 Nm (221 lb.ft) at 2000-5600 rpm."
Torque is useless without rpm. :)
pi_167803980
quote:
0s.gif Op zondag 1 januari 2017 10:24 schreef Elzies het volgende:

[..]

Dus het geloof dat God niet bestaat is geen hypothese en behoeft geen bewijslast? Doe niet zo mal.
kuchekuchekabouterskuchekuche
"This engine produces a maximum power of 240 PS (237 bhp - 177 kW) at 5300 rpm and a maximum torque of 330 Nm (221 lb.ft) at 2000-5600 rpm."
pi_167804023
quote:
0s.gif Op zondag 1 januari 2017 10:24 schreef Elzies het volgende:
[..]
Nee, dat klopt, dat is geen hypothese. Dat heb je helemaal goed.
pi_167804069
quote:
0s.gif Op zondag 1 januari 2017 10:36 schreef Tango5Romeo het volgende:

[..]

Logisch. Atheisme is geen geloofsovertuiging.
Het geloof dat God niet bestaat is geen overtuiging?

Dat is hetzelfde wanneer een atheïst claimt dat die geen deel uitmaakt van een overtuigingsstroming wat zichzelf atheïst placht te noemen. :')
pi_167804077
quote:
0s.gif Op zondag 1 januari 2017 10:46 schreef Elzies het volgende:

Het geloof dat God niet bestaat is geen overtuiging?

Nee.
pi_167804081
quote:
0s.gif Op zondag 1 januari 2017 10:41 schreef truthortruth het volgende:

[..]

Nee, dat klopt, dat is geen hypothese. Dat heb je helemaal goed.
Tuurlijk is het hypothese. Zeker zonder enige bewijslast.
pi_167804085
quote:
0s.gif Op zondag 1 januari 2017 10:46 schreef Tango5Romeo het volgende:

[..]

Nee.
Ja, zeker wel.
pi_167804093
quote:
0s.gif Op zondag 1 januari 2017 10:46 schreef Elzies het volgende:
[..]
Tuurlijk is het hypothese. Zeker zonder enige bewijslast.
Nee, dat is het niet. Maar hier komt die: hoe moet ik dan omgaan met alles wat ik niet geloof, moet ik voor alles wat ik niet geloof bewijslast brengen?
pi_167804142
quote:
0s.gif Op zondag 1 januari 2017 10:48 schreef truthortruth het volgende:

[..]

Nee, dat is het niet. Maar hier komt die: hoe moet ik dan omgaan met alles wat ik niet geloof, moet ik voor alles wat ik niet geloof bewijslast brengen?
Ach gut, gaan we opnieuw weer naar de bekende atheïstische langspeelplaat vol atheïstische sprookjesfiguren? Het denkniveau van een atheïst is zo kortzichtig te noemen. Verder dan ontkennen komen ze niet in hun bewijsvoering. Herhaling, ontkenning, herhaling, ontkenning, herhaling, ontkenning........Tja.
  zondag 1 januari 2017 @ 10:56:19 #194
38496 Perrin
pi_167804192
Want naakt is ook een kledingstijl.
pi_167804193
quote:
0s.gif Op zondag 1 januari 2017 10:47 schreef Elzies het volgende:

[..]

Ja, zeker wel.
Het is geen overtuiging, het is een aanname. Net zoals bijvoorbeeld de aanname dat kabouters, eenhoorns, elfjes, vampieren, etc, etc niet bestaan. Atheisme is niet hetzelde als religie. Ook al roep je dat nog 3000 keer (na de 3000 keer dat je het al geroepen hebt), het wordt daardoor toch niet waar.
pi_167804216
quote:
0s.gif Op zondag 1 januari 2017 10:51 schreef Elzies het volgende:

[..]

Ach gut, gaan we opnieuw weer naar de bekende atheïstische langspeelplaat vol atheïstische sprookjesfiguren?
Een langspeelplaat die jij, met je 3485 reacties over dit onderwerp, nooit in staat bent geweest om te ontkrachten.
pi_167804232
quote:
0s.gif Op zondag 1 januari 2017 10:56 schreef Tango5Romeo het volgende:

[..]

Het is geen overtuiging, het is een aanname. Net zoals bijvoorbeeld de aanname dat kabouters, eenhoorns, elfjes, vampieren, etc, etc niet bestaan. Atheisme is niet hetzelde als religie. Ook al roep je dat nog 3000 keer (na de 3000 keer dat je het al geroepen hebt), het wordt daardoor toch niet waar.
Zoals ik al aangaf. Een herhaling van het groot atheïstische sprookjesboek. En dan gaan ontkennen. Veel verder komen atheïsten niet in hun bewijslast dat God niet bestaat.

En dan hoogmoedig gaan jammerklagen dat een ander ook niet met een bewijslast kan komen aanzetten.
pi_167804270
quote:
0s.gif Op zondag 1 januari 2017 10:58 schreef Elzies het volgende:

[..]

Zoals ik al aangaf. Een herhaling van het groot atheïstische sprookjesboek. En dan gaan ontkennen. Veel verder komen atheïsten niet in hun bewijslast dat God niet bestaat.
Ik hoef ook niet te bewijzen dat God niet bestaat. Het volstaat dat niemand kan bewijzen dat hij wel bestaat. Net zoals bij een Basilisk, een Chimeara, een Dryade of een Faun.

quote:
En dan hoogmoedig gaan jammerklagen dat een ander ook niet met een bewijslast kan komen aanzetten.
Ik heb geen behoefte aan jammerklagen. Ik deel je alleen mee dat je zwetst.
pi_167804277
quote:
0s.gif Op zondag 1 januari 2017 10:51 schreef Elzies het volgende:
[..]
Ach gut, gaan we opnieuw weer naar de bekende atheïstische langspeelplaat vol atheïstische sprookjesfiguren? Het denkniveau van een atheïst is zo kortzichtig te noemen. Verder dan ontkennen komen ze niet in hun bewijsvoering. Herhaling, ontkenning, herhaling, ontkenning, herhaling, ontkenning........Tja.
:D Je weet niet hoe je die vraag moet beantwoorden he....Leuk om dat spartelen te zien. Doe nog eens; Hoe moet ik dan omgaan met alles wat ik niet geloof, moet ik voor alles wat ik niet geloof bewijslast brengen?
pi_167804413
quote:
0s.gif Op zondag 1 januari 2017 10:58 schreef Elzies het volgende:

[..]

Tja dat is toch echt het principe van de burden of proof.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')