abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_167719336
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2016 19:43 schreef marko777 het volgende:
[..]
geloof je in tvbyfbufdg? Laten we tvbyfbufdg benoemen als woord. Aan dat woord opzich heb ik helemaal niets.
Pas als jij een interpretatie/verhaal hebt over dat woord en dat aan mij vertelt, dan vertel jij mij jouw verhaal waar jij in gelooft. En als ik dan niet in jouw interpretatie geloof dan komt dat omdat ik in mijn interpretatie geloof.
Dus wat dat betreft heb ik dan hiermee aangetoond dat jij een geloof/overtuiging hebt en heb ik dan ook hiermee je vraag beantwoord? ;)
Maar als ik in mijn realiteit niet geloof, heb ik dan nog een geloofsovertuiging ?
Question authorities, fuck religion, educate yourself, Viva el individualismo!
There's only one way of life, and that's your own!
pi_167719425
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2016 19:23 schreef truthortruth het volgende:

Uiteraard is god een vaag begrip. Maar er zijn genoeg eigenschappen van 'god' die wel eenduidig zijn. En hoewel onzin dat is dan de godsdefinitie waar je over kan discussiëren.
Het zal denk ik nog verdomd lastig zijn om ook maar 1 "noodzakelijke eigenschap" van goden te geven.

Zoals Herman Philipse ook opmerkt is het een "family resemblance concept". Je kunt een hele lijst geven van eigenschappen die vaak aan goden worden toegekend, maar niet 1 daarvan is zonder uitzonderingen.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_167719468
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2016 20:29 schreef Molurus het volgende:

[..]

Het zal denk ik nog verdomd lastig zijn om ook maar 1 "noodzakelijke eigenschap" van goden te geven.

Zoals Herman Philipse ook opmerkt is het een "family resemblance concept". Je kunt een hele lijst geven van eigenschappen die vaak aan goden worden toegekend, maar niet 1 daarvan is zonder uitzonderingen.
Ja, omdat 'goden' een nog vager concept is dan 'wezens'.
pi_167719679
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2016 20:30 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Ja, omdat 'goden' een nog vager concept is dan 'wezens'.
En daarmee is 'religie' / 'godsdienst' een minimaal net zo vaag begrip.
pi_167719724
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2016 20:36 schreef Molurus het volgende:

[..]

En daarmee is 'religie' / 'godsdienst' een minimaal net zo vaag begrip.
Klopt. Vandaar dat dit topic al vijf delen lang vrij onzinnig is.
pi_167719921
Richard Dawkins maakt er dit van:

"I am not attacking the particular qualities of Yahweh, or Jesus, or Allah, or any other specific god such as Baal, Zeus or Wotan. Instead I shall define the God Hypothesis more defensibly: there exists a superhuman, supernatural intelligence who deliberately designed and created the universe and everything in it, including us."

Hij zal dit wellicht zien als een 'voorzichtige' definitie, maar deze definitie lijkt toch vol te zitten met allerlei abrahamistische vooroordelen. Lang niet alle goden die de mens ooit heeft bedacht voldoen volledig aan deze definitie.
pi_167719985
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2016 20:43 schreef Molurus het volgende:
Richard Dawkins, maakt er dit van:

"I am not attacking the particular qualities of Yahweh, or Jesus, or Allah, or any other specific god such as Baal, Zeus or Wotan. Instead I shall define the God Hypothesis more defensibly: there exists a superhuman, supernatural intelligence who deliberately designed and created the universe and everything in it, including us."

Hij zal dit wellicht zien als een 'voorzichtige' definitie, maar deze definitie lijkt toch vol te zitten met allerlei abrahamistische vooroordelen. Lang niet alle goden die de mens ooit heeft bedacht voldoen volledig aan deze definitie.
En daarom: áls je het er al over wil hebben, zorg dan eerst dat je weet over welke god/religie je het hebt.
pi_167720113
quote:
1s.gif Op donderdag 29 december 2016 20:27 schreef truthortruth het volgende:

[..]

Maar als ik in mijn realiteit niet geloof, heb ik dan nog een geloofsovertuiging ?
als jij in jouw realiteit helemaal geen meningen, interpretaties, enz hebt over wat dan ook, dan pas kan je zeggen dat er geen geloof/overtuiging is.
pi_167720287
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2016 20:48 schreef marko777 het volgende:

[..]

als jij in jouw realiteit helemaal geen meningen, interpretaties, enz hebt over wat dan ook, dan pas kan je zeggen dat er geen geloof/overtuiging is.
De meeste mensen denken ieg dat hun waarnemingen iets zeggen over de werkelijkheid waarin zij leven. Omdat dat onbewijsbaar is is dat strikt genomen een geloofsovertuiging.

Aan de andere kant kun je je afvragen of die aanname uberhaupt een verschil maakt. En als die aanname eenmaal is gedaan kun je best meningen over en interpretaties van die waarnemingen hebben zonder dat dat noodzakelijk geloofsovertuigingen zijn.

Een overtuiging die gebaseerd is op waarnemingen is wat mij betreft toch wel iets heel anders dan een overtuiging die dat niet is.
pi_167720298
quote:

[..]

Wat? Nu is een mening ook al een geloof? Het wordt steeds gekker.
pi_167720493
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2016 20:53 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Wat? Nu is een mening ook al een geloof? Het wordt steeds gekker.
Je gelooft toch in je mening want anders zou het jouw mening niet zijn.
pi_167720564
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2016 20:58 schreef marko777 het volgende:

[..]

Ik geloof dat ik wel een mening heb ja. Ik geloof ook dat er nog bier in de koelkast ligt. Toch zijn dat geen geloven.
pi_167720638
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2016 20:58 schreef marko777 het volgende:

[..]

Het is vervelend maar ook noodzakelijk dat we bij dit soort onderwerpen werken met nauwkeurige en ondubbelzinnige definities.

Wat versta jij precies onder een "mening"?
pi_167720693
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2016 21:00 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Ik geloof dat ik wel een mening heb ja. Ik geloof ook dat er nog bier in de koelkast ligt. Toch zijn dat geen geloven.
waarom niet?
pi_167720709
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2016 21:03 schreef marko777 het volgende:

[..]

waarom niet?
Je weet dat het woord 'geloof' meerdere betekenissen heeft?
pi_167720757
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2016 21:03 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Je weet dat het woord 'geloof' meerdere betekenissen heeft?
Ja, en ik gebruik het als een werkwoord omdat geloven is wat we doen.
pi_167720802
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2016 21:04 schreef marko777 het volgende:

[..]

Ja, en ik gebruik het als een werkwoord omdat geloven is wat we doen.
En dat werkwoord heeft op de manier waarop je het hierboven gebruikt een andere betekenis dan het hebben van een geloofsovertuiging.
pi_167720872
"Geloven" kan inderdaad twee dingen betekenen:

1) geloof dat gebaseerd is op waarnemingen
2) geloof dat niet gebaseerd is op waarnemingen

Wanneer we zonder toevoeging spreken van "geloven" of "geloofsovertuiging" bedoelen we over het algemeen alleen 2).
pi_167720920
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2016 21:06 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

En dat werkwoord heeft op de manier waarop je het hierboven gebruikt een andere betekenis dan het hebben van een geloofsovertuiging.
He? een overtuiging wil alleen maar zeggen dat je heel sterk in iets gelooft
pi_167720975
quote:
14s.gif Op donderdag 29 december 2016 21:08 schreef Molurus het volgende:
"Geloven" kan inderdaad twee dingen betekenen:

1) geloof dat gebaseerd is op waarnemingen
2) geloof dat niet gebaseerd is op waarnemingen

Wanneer we zonder toevoeging spreken van "geloven" of "geloofsovertuiging" bedoelen we over het algemeen alleen 2).
Of je nu 1 doet of 2 het is en blijft geloven
pi_167720989
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2016 21:09 schreef marko777 het volgende:

[..]

He? een overtuiging wil alleen maar zeggen dat je heel sterk in iets gelooft
Je kunt 'bier is lekker' niet onder dezelfde noemer scharen als het christendom. Dat bedoel ik.
pi_167721031
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2016 21:10 schreef marko777 het volgende:

[..]

Of je nu 1 doet of 2 het is en blijft geloven
Nee, dat zijn echt twee fundamenteel verschillende dingen. :)
pi_167721041
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2016 21:10 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Je kunt 'bier is lekker' niet onder dezelfde noemer scharen als het christendom. Dat bedoel ik.
De inhoud van een verhaal kan altijd anders zijn maar hoe het geloof systeem werkt is bij allebei het zelfde.
pi_167721147
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2016 21:12 schreef marko777 het volgende:

[..]

De inhoud van een verhaal kan altijd anders zijn maar hoe het geloof systeem werkt is bij allebei het zelfde.
Je bedoelt dat je ze wél onder dezelfde noemer schaart?
pi_167721189
Je kan een mening hebben over een kip en daar in geloven
Je kan een mening hebben over god en daar in geloven
qua inhoud niet te vergelijken maar het geloof systeem werkt het zelfde.
pi_167721235
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2016 21:15 schreef marko777 het volgende:
Eh.... Nee... Echt totaal niet.

Ik weet even niet hoe ik je dit verder kan uitleggen nu.
pi_167721320
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2016 21:16 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

je kan een hele sterke overtuigende mening hebben over kippen
je kan een hele sterke overtuigende mening hebben over god
qua inhoud niet te vergelijken maar het geloof systeem werkt het zelfde
pi_167721343
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2016 21:18 schreef marko777 het volgende:

[..]

je kan een hele sterke overtuigende mening hebben over kippen
je kan een hele sterke overtuigende mening hebben over god
qua inhoud niet te vergelijken maar het geloof systeem werkt het zelfde

pi_167721534
Ik en mijn mening geeft een soort van ik gevoel.
Dat komt omdat we verbonden zijn door middel van geloof in die gedachten/verhaal.
Mensen voelen zich ook vaak verbonden met objecten.
Eigenlijk ben je niet verbonden aan het object maar verbonden aan je gedachten over het object.
Mensen kunnen zich ook verbonden voelen met god, maar ze zijn eigenlijk verbonden aan hun gedachten over god.
Dat is wat geloven namelijk doet, het verbind je aan dat gene waar in gelooft wordt
pi_167724704
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2016 20:29 schreef Molurus het volgende:
[..]

Als je algemeen over goden praat misschien, maar eigenschappen van de abrahamistische god is nog wel te doen. En dat is toch vaak de god waar we het over hebben in dit soort discussies.
pi_167724836
quote:
[..]
Voor mij een veel te ruime intepretatie van het concept geloof. Daarbij gaat het hier over het geloof in god(en). In mijn realiteit geloof ik niet in god of goden en daarmee ben ik niet gelovig in die definitie,
pi_167724957
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2016 21:23 schreef marko777 het volgende:
Ik en mijn mening geeft een soort van ik gevoel.
Dat komt omdat we verbonden zijn door middel van geloof in die gedachten/verhaal.
Mensen voelen zich ook vaak verbonden met objecten.
Eigenlijk ben je niet verbonden aan het object maar verbonden aan je gedachten over het object.
Mensen kunnen zich ook verbonden voelen met god, maar ze zijn eigenlijk verbonden aan hun gedachten over god.
Dat is wat geloven namelijk doet, het verbind je aan dat gene waar in gelooft wordt
Er is een verschil tussen mening en geloof, het eerste gaat uit van een onderbouwing, hoe beperkt en persoonlijk dan ook. Het tweede hoeft dat totaal niet te hebben.
  donderdag 29 december 2016 @ 23:20:49 #133
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_167726727
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2016 21:19 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Ik probeer ff mee te denken, maar kan het zijn dat hij het -op een wat onbeholpen manier- heeft over verschil tussen 'god' en 'godsconcept'?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
pi_167727126
quote:
5s.gif Op donderdag 29 december 2016 23:20 schreef GrumpyFish het volgende:

[..]

Ik probeer ff mee te denken, maar kan het zijn dat hij het -op een wat onbeholpen manier- heeft over verschil tussen 'god' en 'godsconcept'?
Hm, dat zou ook redelijk vreemd zijn. Het bestaan van godsconcepten staat zover ik weet niet echt ter discussie. :) We spreken ook niet van 'een geloof in het bestaan van godsconcepten'. Solipsisme daargelaten zijn we het er wel over eens dat die concepten bestaan denk ik.

Maar een aardige poging. Het enige dat ik kan maken van wat marko777 zegt is "geloof gebaseerd op waarnemingen is ook maar geloof", wat natuurlijk minstens net zo vreemd is.

Het lijkt mij dat kennis wel degelijk kan bestaan. Niet veel daarvan is ook 100% zeker, maar dat betekent niet dat het geen kennis is. Dat lijkt me ook het voornaamste verschil tussen kennis en geloof: niet of het 1 of het ander correct of incorrect is, maar de aanwijsbare relatie tussen het object en de overtuigingen over dat object.
  vrijdag 30 december 2016 @ 00:47:12 #135
434856 Terra-jin
it's all GOOD
pi_167729912
Dit plaatje kwam ik tegen op TVTropes. Deed me denken aan deze discussie.

pi_167731316
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2016 10:27 schreef lnloggen het volgende:

[..]

Die wacht nog steeds in het vorige deel op antwoord van jou ;)

[..]

Wat is het verschil? Ik trek ze niet per se gelijk, maar jij weet ook niet wat tvbyfbudg is.
Ik vroeg gewoon "geloof je in tvbyfbudg? en is dat een geloofsovertuiging?"

Dit borduurt voort op deze vraag uit het vorige deel. Je hebt daar niet meer op geantwoord, maar ik vind het heel frappant dat jij bepaalt wat wel en niet onder de noemer "goden" valt.

Het is dan toch net zo valide om jouw overtuigingen dat onzinfiguren als Thor, het Flying Spaghettimonster, of Chinnamasta niet bestaan, 'geloofsopvattingen' of zelfs 'religieuze stromingen' te noemen?

[..]

Tja je blijft dat zeggen, in het vorige topic zei je ook "Of je gelooft in God of je gelooft dat God niet bestaat. Er is geen tussenweg."

Maar volgens mij hadden we vastgeld dat de positie van Pietje (is niet overtuigd dat goden bestaan, maar houdt dat wel voor mogelijk, is ook niet overtuigd dat goden niet bestaan, maar houdt dat ook wel voor mogelijk) wel degelijk een valide positie is. En je kunt toch niet beweren dat Pietje gelooft dat goden bestaan? En ook niet dat hij gelooft dat goden niet bestaan? Dus wat is dan precies zijn geloofsovertuiging?

Ik bedoel dit serieus: hoort Pietje dan niet bij de grote familie, of is de grote familie toch niet helemaal gelovig?
(Dit nog even los van de vraag of Pietje een atheïst is omdat hij niet in goden gelooft)
Volgens mij houdt Pietje zijn vingers in zijn oren en roept die heel hard, la, la, la! We noemen dat selectief luisteren. In #4 stond daar een leuke afbeelding van geplaatst van een Lost-acteur. :)

Veranderen van stelling is niet hetzelfde als de stelling beantwoorden. De stelling gaat over het geloof dat God niet bestaat, niet over het uitgebreide assortiment aan atheïstische sprookjes- en fantasiefiguren.

Geloven dat God niet bestaat is exact hetzelfde als het niet geloven in God.

De desbetreffende tussenweg betreft een agnost, geen atheïst. Ik dat is al tig keer toegelicht. Als ik het heb over een atheïstische opvatting, dan ga ik als vergelijkingsmateriaal me toch ook niet wenden tot een Salafistische overtuiging. Dat is hetzelfde wanneer ik Boeddhisme atheïsme noem omdat beide stromingen geen verpersoonlijkte god aanbidden. Zo kan men wel overal vergelijkingsmateriaal vandaan plukken.
pi_167731332
quote:
2s.gif Op donderdag 29 december 2016 18:25 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Dat is ook een beetje het punt, de meeste gelovigen kunnen hun god niet verdedigen. Vaak omdat ze hem niet kunnen definieren. En dat is op zich prima, maar dan deelnemen aan een discussie is zinloos. En dan kun je je ook afvragen waarom men dan uberhaupt vast houdt aan dat vage idee van een god.

[..]

Maar een atheïst kan dat evenmin. Zijn geloofsovertuiging in een bestaan zonder God is op dezelfde onwetenschappelijke gronden gebaseerd. Het is niets meer of minder dan een aanname, een geloof. Dat maakt iedere discussie hierover net zo zinloos.

Wat je krijgt (en wat je binnen deze discussie duidelijk ziet) is het krampachtig vasthouden aan de eigen doctrine en vooral veel ontkennen. Atheïsme past hiermee perfect tussen de geloofsstructuren van andere religieuze stromingen, want er zijn meer overeenkomsten dan verschillen.
  vrijdag 30 december 2016 @ 06:01:08 #138
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_167731336
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2016 05:51 schreef Elzies het volgende:

[..]

Maar een atheïst kan dat evenmin. Zijn geloofsovertuiging in een bestaan zonder God
Fout.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_167733420
quote:
[..]
Maar een atheïst kan dat evenmin. Zijn geloofsovertuiging in een bestaan zonder God is op dezelfde onwetenschappelijke gronden gebaseerd. Het is niets meer of minder dan een aanname, een geloof. Dat maakt iedere discussie hierover net zo zinloos. '
Euh nee. Dat ik denk dat er geen god is komt omdat er geen bewijs voor is, omdat de claims die gedaan worden over zo'n god nogal bijzonder spectaculair en uitzonderlijk zijn zonder enig toetsbaar bewijs etc etc. De discussie is inderdaad zinloos zolang je maar blijft ontkennen dat de bewijslast ligt bijdiegene die de hypothese stelt, en dat ben jij in deze.
pi_167733604
Ik geloof bijvoorbeeld ook niet in blauwe eenhoorns die roze koeken eten.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

[ Bericht 41% gewijzigd door de_tevreden_atheist op 30-12-2016 10:42:00 ]
Weten wat men weet en weten wat men niet weet: dat is kennis - Confucius
pi_167737666
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2016 05:33 schreef Elzies het volgende:
Veranderen van stelling is niet hetzelfde als de stelling beantwoorden. De stelling gaat over het geloof dat God niet bestaat, niet over het uitgebreide assortiment aan atheïstische sprookjes- en fantasiefiguren.
Vrij apart dat jij eenzijdig besluit dat sommige goden 'echte' goden zijn in zoverre dat we het geloof daarin in elk geval serieus moeten nemen, en dat andere goden 'atheïstische sprookjes- en fantasiefiguren' zijn en daarom zogenaamd niets met (a)theïsme te maken hebben. Nogal arrogant dat jij dat onderscheid wel even meent te kunnen maken.

Noem jij geloven dat Allah niet bestaat, een geloofsovertuiging?
Noem jij geloven dat het Flying Spaghettimonster niet bestaat, een geloofsovertuiging?

Als jouw antwoord op deze twee vragen verschilt, ben ik erg benieuwd waarom precies. Zowel Allah als het Flying Spaghettimonster zijn immers goden, dus deze twee overtuigingen zijn allebei gelijkwaardige vormen van atheïsme.

quote:
Geloven dat God niet bestaat is exact hetzelfde als het niet geloven in God.

De desbetreffende tussenweg betreft een agnost, geen atheïst.
Gelooft een agnost in goden, ja of nee?

quote:
Ik dat is al tig keer toegelicht.
Nee, je hebt het tig keer herhaald, en daarop is ook al tig keer geantwoord dat jouw interpretatie van het woord 'atheïst' niet strookt met wat de rest daar onder verstaat.
The worst thing about censorship is ███ ███████ ██████.
pi_167739216
Heel even dacht ik dat het topic iets intelligenter zou worden, maar helaas. Het is weer terug op het trieste Elzies-niveau dat het al 5 delen lang heeft. Herhaling, herhaling en herhaling van exact dezelfde domme onzin.
pi_167740846
quote:

[..]

Wat je krijgt (en wat je binnen deze discussie duidelijk ziet) is het krampachtig vasthouden aan de eigen doctrine en vooral veel ontkennen.
Spiegeltje nodig?
  vrijdag 30 december 2016 @ 14:15:47 #144
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_167741184
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2016 21:15 schreef marko777 het volgende:
Kun je aangeven wat je hiermee bedoelt? Ik bedoel, een mening heb je of die heb je niet. Als mijn mening is dat ik vind dat grote kippen beter zijn dan kleine kippen. Is 'het daarin geloven' dan: "Ik geloof dat ik vind dat grote kippen beter zijn dan kleine kippen"?

Of is mijn mening dan "ik vind dat grote kippen beter zijn dan kleine kippen" en het geloof is dan "ik geloof dat grote kippen beter zijn dan kleine kippen"? En wat is dan precies het verschil tussen mening en geloof dat het maakt dat je het apart wil vermelden in bovenstaande post van jou?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
pi_167741773
quote:
1s.gif Op donderdag 29 december 2016 22:43 schreef truthortruth het volgende:

[..]

Er is een verschil tussen mening en geloof, het eerste gaat uit van een onderbouwing, hoe beperkt en persoonlijk dan ook. Het tweede hoeft dat totaal niet te hebben.
Een mening is een eigen verhaal over wat dan ook. Als je een mening op gaat schrijven dan heb je het bewijs zwart op wit staan dat er een verhaal is. Dat is het verhaal waar je in gelooft.
Als jij niet in dat verhaal zou geloven dan was het ook niet jouw mening.

Iets wat gelooft wordt heeft altijd een onderbouwing, want als dat er niet zou zijn dan is er niets om in te geloven
Al zou het zo zijn dat het woordje geloof voor jouw verwijst naar (alleen) religie dan kan je daarbij ook zien dat religie verhalen zijn over een hogere macht waarin gelooft wordt.
Heel dat geloof wordt onderbouwt door verhalen uit de bijbel, koran, enz. Als die verhalen over een hogere macht geeneens zouden kunnen bestaan dan zou er ook geen religie zijn en daarmee dan ook geen geloof omdat er dan niets is om te geloven.

P.S Dit is ook misschien een antwoord op jouw bericht grumpyfish
  vrijdag 30 december 2016 @ 14:43:59 #146
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_167742470
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2016 14:27 schreef marko777 het volgende:

[..]

Een mening is een eigen verhaal over wat dan ook. Als je een mening op gaat schrijven dan heb je het bewijs zwart op wit staan dat er een verhaal is. Dat is het verhaal waar je in gelooft.

Iets wat gelooft wordt heeft altijd een onderbouwing, want als dat er niet zou zijn dan is er niets om in te geloven
Al zou het zo zijn dat het woordje geloof voor jouw verwijst naar (alleen) religie dan kan je daarbij ook zien dat religie verhalen zijn over een hogere macht waarin gelooft wordt.
Heel dat geloof wordt onderbouwt door verhalen uit de bijbel, koran, enz. Als die verhalen over een hogere macht geeneens zouden kunnen bestaan dan zou er ook geen religie zijn en daarmee dan ook geen geloof omdat er dan niets is om te geloven.

Niet echt.

Als ik je redenatie volg, zou mijn mening zijn: grote kippen zijn beter dan kleine kippen.
Als ik dat op zou gaan schrijven, zou ik opschrijven: grote kippen zijn beter dan kleine kippen.
En daarmee is het van een mening opeens een geloof geworden?

Als ik bij je tussen de regels doorlees, heb je het m.i. eerder over het verschil tussen een mening/geloof/overtuiging (die ik dan min of meer gelijkschakel) en de onderbouwing daarvan.

Er zijn volgens mij zat mensen, die als je doorvraagt op de onderbouwing van hun geloof/mening, uitkomen op "dat geloof ik nou eenmaal"
pi_167742476
Is een religie (inclusief een god) gebaseerd op feiten? Als het antwoord ja is dan lijkt het mij zo dat er bewijzen moeten zijn. En dat bewijs moet dan voor iedereen hetzelfde zijn, ongeacht wat iemand zijn mening dan ook is.
Als het antwoord nee is dan lijkt het mij zo dat het dan op basis van een geloof in een interpretatie/mening/oordeel/concept/ideologie enz . gebaseerd is. Denkbeeldig dus.
pi_167742491
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2016 14:27 schreef marko777 het volgende:
[..]
Sinds wanneer is de manier van communiceren een mate van bewijs???
quote:
Ik geloof dat er efwpoj bestaat. Ik heb daar geen onderbouwing voor, maar ik geloof dat.
quote:

Maar die onderbouwing is onvoldoende voor mij, daarom geloof ik ook niet. En dan zijn we weer on-topic, ik geloof niet in god(en).
pi_167742561
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2016 14:44 schreef truthortruth het volgende:

[..]

Sinds wanneer is de manier van communiceren een mate van bewijs???

[..]

Ik geloof dat er efwpoj bestaat. Ik heb daar geen onderbouwing voor, maar ik geloof dat.

[..]

Maar die onderbouwing is onvoldoende voor mij, daarom geloof ik ook niet. En dan zijn we weer on-topic, ik geloof niet in god(en).
Ja en dat is wat jij gelooft, prima niets meer aan doen houden zo.
pi_167743625
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2016 14:43 schreef GrumpyFish het volgende:

[..]

Niet echt.

Als ik je redenatie volg, zou mijn mening zijn: grote kippen zijn beter dan kleine kippen.
Als ik dat op zou gaan schrijven, zou ik opschrijven: grote kippen zijn beter dan kleine kippen.
En daarmee is het van een mening opeens een geloof geworden?

Als ik bij je tussen de regels doorlees, heb je het m.i. eerder over het verschil tussen een mening/geloof/overtuiging (die ik dan min of meer gelijkschakel) en de onderbouwing daarvan.

Er zijn volgens mij zat mensen, die als je doorvraagt op de onderbouwing van hun geloof/mening, uitkomen op "dat geloof ik nou eenmaal"
Als uit onderzoek is gebleken dat grotere kippen beter voor je zijn dan kleine kippen dan spreek je over een feit.
Maar het kan ook jou persoonlijke voorkeur zijn dat misschien voor jou grotere kippen smakelijker zijn dan kleine kippen. Jij gelooft dan met jouw mening dat voor jou grote kippen beter zijn, voor een ander is dat misschien weer net andersom.
Hierbij kan het dus duidelijk gaan om de eigen smaakbeleving met de ervaring die daarbij hoort.

Maar wat bedoel je nu eigenlijk met, en daarmee is het van een mening opeens een geloof geworden?

Bedoel je soms met een geloof net zoals je iets anders benoemt als een boek, een kast, een vogel, enz?

De bijbel kan op heel veel manier worden geïnterpreteerd. Iets waar naar gekeken wordt kan op verschillende manieren worden geïnterpreteerd. Bewijzen kunnen op verschillende manieren worden geïnterpreteerd. Daar wordt IN gelooft, het is wat we doen, het is niet een opzichzelfstaand iets. Je kan het niet aanraken, beetpakken of in bad doen. Het is iets wat in ons gebeurt. Het is niet iets wat buiten ons staat.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')