Eh.... Nee... Echt totaal niet.quote:Op donderdag 29 december 2016 21:15 schreef marko777 het volgende:
Je kan een mening hebben over een kip en daar in geloven
Je kan een mening hebben over god en daar in geloven
qua inhoud niet te vergelijken maar het geloof systeem werkt het zelfde.
je kan een hele sterke overtuigende mening hebben over kippenquote:Op donderdag 29 december 2016 21:16 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Eh.... Nee... Echt totaal niet.
Ik weet even niet hoe ik je dit verder kan uitleggen nu.
Eh.... Nee... Echt totaal niet.quote:Op donderdag 29 december 2016 21:18 schreef marko777 het volgende:
[..]
je kan een hele sterke overtuigende mening hebben over kippen
je kan een hele sterke overtuigende mening hebben over god
qua inhoud niet te vergelijken maar het geloof systeem werkt het zelfde
Als je algemeen over goden praat misschien, maar eigenschappen van de abrahamistische god is nog wel te doen. En dat is toch vaak de god waar we het over hebben in dit soort discussies.quote:Op donderdag 29 december 2016 20:29 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het zal denk ik nog verdomd lastig zijn om ook maar 1 "noodzakelijke eigenschap" van goden te geven.
Zoals Herman Philipse ook opmerkt is het een "family resemblance concept". Je kunt een hele lijst geven van eigenschappen die vaak aan goden worden toegekend, maar niet 1 daarvan is zonder uitzonderingen.
Voor mij een veel te ruime intepretatie van het concept geloof. Daarbij gaat het hier over het geloof in god(en). In mijn realiteit geloof ik niet in god of goden en daarmee ben ik niet gelovig in die definitie,quote:Op donderdag 29 december 2016 20:48 schreef marko777 het volgende:
[..]
als jij in jouw realiteit helemaal geen meningen, interpretaties, enz hebt over wat dan ook, dan pas kan je zeggen dat er geen geloof/overtuiging is.
Er is een verschil tussen mening en geloof, het eerste gaat uit van een onderbouwing, hoe beperkt en persoonlijk dan ook. Het tweede hoeft dat totaal niet te hebben.quote:Op donderdag 29 december 2016 21:23 schreef marko777 het volgende:
Ik en mijn mening geeft een soort van ik gevoel.
Dat komt omdat we verbonden zijn door middel van geloof in die gedachten/verhaal.
Mensen voelen zich ook vaak verbonden met objecten.
Eigenlijk ben je niet verbonden aan het object maar verbonden aan je gedachten over het object.
Mensen kunnen zich ook verbonden voelen met god, maar ze zijn eigenlijk verbonden aan hun gedachten over god.
Dat is wat geloven namelijk doet, het verbind je aan dat gene waar in gelooft wordt
Ik probeer ff mee te denken, maar kan het zijn dat hij het -op een wat onbeholpen manier- heeft over verschil tussen 'god' en 'godsconcept'?quote:Op donderdag 29 december 2016 21:19 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Eh.... Nee... Echt totaal niet.
Ik weet even niet hoe ik je dit verder kan uitleggen nu.
Hm, dat zou ook redelijk vreemd zijn. Het bestaan van godsconcepten staat zover ik weet niet echt ter discussie.quote:Op donderdag 29 december 2016 23:20 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Ik probeer ff mee te denken, maar kan het zijn dat hij het -op een wat onbeholpen manier- heeft over verschil tussen 'god' en 'godsconcept'?
Volgens mij houdt Pietje zijn vingers in zijn oren en roept die heel hard, la, la, la! We noemen dat selectief luisteren. In #4 stond daar een leuke afbeelding van geplaatst van een Lost-acteur.quote:Op donderdag 29 december 2016 10:27 schreef lnloggen het volgende:
[..]
Die wacht nog steeds in het vorige deel op antwoord van jou
[..]
Wat is het verschil? Ik trek ze niet per se gelijk, maar jij weet ook niet wat tvbyfbudg is.
Ik vroeg gewoon "geloof je in tvbyfbudg? en is dat een geloofsovertuiging?"
Dit borduurt voort op deze vraag uit het vorige deel. Je hebt daar niet meer op geantwoord, maar ik vind het heel frappant dat jij bepaalt wat wel en niet onder de noemer "goden" valt.
Het is dan toch net zo valide om jouw overtuigingen dat onzinfiguren als Thor, het Flying Spaghettimonster, of Chinnamasta niet bestaan, 'geloofsopvattingen' of zelfs 'religieuze stromingen' te noemen?
[..]
Tja je blijft dat zeggen, in het vorige topic zei je ook "Of je gelooft in God of je gelooft dat God niet bestaat. Er is geen tussenweg."
Maar volgens mij hadden we vastgeld dat de positie van Pietje (is niet overtuigd dat goden bestaan, maar houdt dat wel voor mogelijk, is ook niet overtuigd dat goden niet bestaan, maar houdt dat ook wel voor mogelijk) wel degelijk een valide positie is. En je kunt toch niet beweren dat Pietje gelooft dat goden bestaan? En ook niet dat hij gelooft dat goden niet bestaan? Dus wat is dan precies zijn geloofsovertuiging?
Ik bedoel dit serieus: hoort Pietje dan niet bij de grote familie, of is de grote familie toch niet helemaal gelovig?
(Dit nog even los van de vraag of Pietje een atheïst is omdat hij niet in goden gelooft)
Maar een atheïst kan dat evenmin. Zijn geloofsovertuiging in een bestaan zonder God is op dezelfde onwetenschappelijke gronden gebaseerd. Het is niets meer of minder dan een aanname, een geloof. Dat maakt iedere discussie hierover net zo zinloos.quote:Op donderdag 29 december 2016 18:25 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dat is ook een beetje het punt, de meeste gelovigen kunnen hun god niet verdedigen. Vaak omdat ze hem niet kunnen definieren. En dat is op zich prima, maar dan deelnemen aan een discussie is zinloos. En dan kun je je ook afvragen waarom men dan uberhaupt vast houdt aan dat vage idee van een god.
[..]
Fout.quote:Op vrijdag 30 december 2016 05:51 schreef Elzies het volgende:
[..]
Maar een atheïst kan dat evenmin. Zijn geloofsovertuiging in een bestaan zonder God
Euh nee. Dat ik denk dat er geen god is komt omdat er geen bewijs voor is, omdat de claims die gedaan worden over zo'n god nogal bijzonder spectaculair en uitzonderlijk zijn zonder enig toetsbaar bewijs etc etc. De discussie is inderdaad zinloos zolang je maar blijft ontkennen dat de bewijslast ligt bijdiegene die de hypothese stelt, en dat ben jij in deze.quote:Op vrijdag 30 december 2016 05:51 schreef Elzies het volgende:
[..]
Maar een atheïst kan dat evenmin. Zijn geloofsovertuiging in een bestaan zonder God is op dezelfde onwetenschappelijke gronden gebaseerd. Het is niets meer of minder dan een aanname, een geloof. Dat maakt iedere discussie hierover net zo zinloos. '
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 41% gewijzigd door de_tevreden_atheist op 30-12-2016 10:42:00 ]Weten wat men weet en weten wat men niet weet: dat is kennis - Confucius
Vrij apart dat jij eenzijdig besluit dat sommige goden 'echte' goden zijn in zoverre dat we het geloof daarin in elk geval serieus moeten nemen, en dat andere goden 'atheïstische sprookjes- en fantasiefiguren' zijn en daarom zogenaamd niets met (a)theïsme te maken hebben. Nogal arrogant dat jij dat onderscheid wel even meent te kunnen maken.quote:Op vrijdag 30 december 2016 05:33 schreef Elzies het volgende:
Veranderen van stelling is niet hetzelfde als de stelling beantwoorden. De stelling gaat over het geloof dat God niet bestaat, niet over het uitgebreide assortiment aan atheïstische sprookjes- en fantasiefiguren.
Gelooft een agnost in goden, ja of nee?quote:Geloven dat God niet bestaat is exact hetzelfde als het niet geloven in God.
De desbetreffende tussenweg betreft een agnost, geen atheïst.
Nee, je hebt het tig keer herhaald, en daarop is ook al tig keer geantwoord dat jouw interpretatie van het woord 'atheïst' niet strookt met wat de rest daar onder verstaat.quote:Ik dat is al tig keer toegelicht.
Spiegeltje nodig?quote:Op vrijdag 30 december 2016 05:51 schreef Elzies het volgende:
[..]
Wat je krijgt (en wat je binnen deze discussie duidelijk ziet) is het krampachtig vasthouden aan de eigen doctrine en vooral veel ontkennen.
Kun je aangeven wat je hiermee bedoelt? Ik bedoel, een mening heb je of die heb je niet. Als mijn mening is dat ik vind dat grote kippen beter zijn dan kleine kippen. Is 'het daarin geloven' dan: "Ik geloof dat ik vind dat grote kippen beter zijn dan kleine kippen"?quote:Op donderdag 29 december 2016 21:15 schreef marko777 het volgende:
Je kan een mening hebben over een kip en daar in geloven
Je kan een mening hebben over god en daar in geloven
qua inhoud niet te vergelijken maar het geloof systeem werkt het zelfde.
Een mening is een eigen verhaal over wat dan ook. Als je een mening op gaat schrijven dan heb je het bewijs zwart op wit staan dat er een verhaal is. Dat is het verhaal waar je in gelooft.quote:Op donderdag 29 december 2016 22:43 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Er is een verschil tussen mening en geloof, het eerste gaat uit van een onderbouwing, hoe beperkt en persoonlijk dan ook. Het tweede hoeft dat totaal niet te hebben.
Niet echt.quote:Op vrijdag 30 december 2016 14:27 schreef marko777 het volgende:
[..]
Een mening is een eigen verhaal over wat dan ook. Als je een mening op gaat schrijven dan heb je het bewijs zwart op wit staan dat er een verhaal is. Dat is het verhaal waar je in gelooft.
Als jij niet in dat verhaal zou geloven dan was het ook niet jouw mening.
Iets wat gelooft wordt heeft altijd een onderbouwing, want als dat er niet zou zijn dan is er niets om in te geloven
Al zou het zo zijn dat het woordje geloof voor jouw verwijst naar (alleen) religie dan kan je daarbij ook zien dat religie verhalen zijn over een hogere macht waarin gelooft wordt.
Heel dat geloof wordt onderbouwt door verhalen uit de bijbel, koran, enz. Als die verhalen over een hogere macht geeneens zouden kunnen bestaan dan zou er ook geen religie zijn en daarmee dan ook geen geloof omdat er dan niets is om te geloven.
P.S Dit is ook misschien een antwoord op jouw bericht grumpyfish
Sinds wanneer is de manier van communiceren een mate van bewijs???quote:Op vrijdag 30 december 2016 14:27 schreef marko777 het volgende:
[..]
Een mening is een eigen verhaal over wat dan ook. Als je een mening op gaat schrijven dan heb je het bewijs zwart op wit staan dat er een verhaal is. Dat is het verhaal waar je in gelooft.
Als jij niet in dat verhaal zou geloven dan was het ook niet jouw mening.
Ik geloof dat er efwpoj bestaat. Ik heb daar geen onderbouwing voor, maar ik geloof dat.quote:Iets wat gelooft wordt heeft altijd een onderbouwing, want als dat er niet zou zijn dan is er niets om in te geloven
Maar die onderbouwing is onvoldoende voor mij, daarom geloof ik ook niet. En dan zijn we weer on-topic, ik geloof niet in god(en).quote:Al zou het zo zijn dat het woordje geloof voor jouw verwijst naar (alleen) religie dan kan je daarbij ook zien dat religie verhalen zijn over een hogere macht waarin gelooft wordt.
Heel dat geloof wordt onderbouwt door verhalen uit de bijbel, koran, enz. Als die verhalen over een hogere macht geeneens zouden kunnen bestaan dan zou er ook geen religie zijn en daarmee dan ook geen geloof omdat er dan niets is om te geloven.
P.S Dit is ook misschien een antwoord op jouw bericht grumpyfish
Ja en dat is wat jij gelooft, prima niets meer aan doen houden zo.quote:Op vrijdag 30 december 2016 14:44 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Sinds wanneer is de manier van communiceren een mate van bewijs???
[..]
Ik geloof dat er efwpoj bestaat. Ik heb daar geen onderbouwing voor, maar ik geloof dat.
[..]
Maar die onderbouwing is onvoldoende voor mij, daarom geloof ik ook niet. En dan zijn we weer on-topic, ik geloof niet in god(en).
Als uit onderzoek is gebleken dat grotere kippen beter voor je zijn dan kleine kippen dan spreek je over een feit.quote:Op vrijdag 30 december 2016 14:43 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Niet echt.
Als ik je redenatie volg, zou mijn mening zijn: grote kippen zijn beter dan kleine kippen.
Als ik dat op zou gaan schrijven, zou ik opschrijven: grote kippen zijn beter dan kleine kippen.
En daarmee is het van een mening opeens een geloof geworden?
Als ik bij je tussen de regels doorlees, heb je het m.i. eerder over het verschil tussen een mening/geloof/overtuiging (die ik dan min of meer gelijkschakel) en de onderbouwing daarvan.
Er zijn volgens mij zat mensen, die als je doorvraagt op de onderbouwing van hun geloof/mening, uitkomen op "dat geloof ik nou eenmaal"
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |