abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_167562664
Op de Breitscheidplatz is een vrachtwagen op een kerstmarkt ingereden. Volgens Duitse media zouden hierbij 12 personen overleden zijn, ook worden er rond de 50 gewonden gemeld.

'Aanslagpleger was vluchteling'
Angela Merkel in rouw na aanslag in Berlijn

berlinerzeitung twitterde op maandag 19-12-2016 om 20:21:13 +++EILMELDUNG: LKW rast in Weihnachtsmarkt auf #Breitscheidplatz +++ https://t.co/HJySqNTzK1 reageer retweet
BILD twitterde op maandag 19-12-2016 om 20:27:49 Lkw rast in Weihnachtsmarkt in Berlin: https://t.co/RnyMXdmtNo reageer retweet
Tot nu toe bekend;

• Minimaal 12 doden
• 48+ gewonden
• Vrachtwagen was van een Poolse firma
• Bijrijder was oorspronkelijke bestuurder
• Dader kaapte de vrachtwagen
• Verdachte bestuurder opgepakt
• Verdachte is een Afghaan of Pakistaan die begin dit jaar het land in kwam als vluchteling
Edit: verdachte is vrijgelaten ivm vermeende onschuldigheid.
quote:
A co-driver of the truck that plowed into the Berlin Christmas market died during the crash, a police spokesman said on N24 television, according to Reuters.

The other suspected driver was arrested near the scene, the AP reports.
Foto's van het incident in de spoiler
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

De dader Anis A

De aanslag in Berlijn op maandagavond is met tot nu toe 12 doden de meest dodelijke in Duitsland dit jaar.
Het is niet de eerste aanslag dit jaar: in totaal sloegen terroristen in 2016 vijf keer toe in het land, voornamelijk in de zogenoemde 'Blutwoche' in juli.
https://www.nrc.nl/nieuws(...)tsland-2016-a1537503

Klopjacht ten einde.

Klopjacht ten einde, dit weten we over Anis

Schokkende foto doodgeschoten terreurverdachte Berlijn:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_167562880
Onschuldige Pakistaan rende om Berlijnse metro te halen

De 23-jarige Pakistaan die maandagavond onterecht werd opgepakt in verband met de aanslag in Berlijn, was politiemensen opgevallen omdat hij haast had. Tegen de krant Die Welt vertelde Navid B. dat hij wilde gaan slapen en de metro wilden halen.

,,Ik stak rennend de straat over, omdat er auto's kwamen aanrijden. Een paar agenten zagen mij en hielden mij staande'', aldus de Pakistaanse asielzoeker, die eerder in Duitse media werd aangeduid als Naved B. ,,Ze vroegen mij waarom ik rende. Vanwege de auto's, zei ik. Toen kwam mijn metro eraan, maar ze hielden mij vast.''

Navid B. verbleef in een asielzoekerscentrum op de vroegere luchthaven Tempelhof en wilde daarnaartoe terug gaan toen hij werd opgepakt. Pas na zo'n twintig uur werd duidelijk dat hij niets met de terreurdaad te maken had en werd hij vrijgelaten. B. is nu een jaar in Duitsland. Hij zegt in het interview dat hij denkt dat de autoriteiten hem geen asiel zullen verlenen.
http://www.ad.nl/nieuws/o(...)o-te-halen~acb8a1c0/
pi_167563012
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2016 20:25 schreef skysherrif het volgende:

[..]

Ik heb nooit een moment gedacht dat mijn geliefden in gevaar zijn geweest, ik snap het wel want vluchtelingen zijn een ver van je bed show. Uiteindelijk zijn dat ook mensen die straks graag kerst zouden willen vieren etc etc, klinkt heel cliche maar als je er goed over nadenkt. Verdorie een paar euro meer belasting betalen en helaas een aanslag 2x in het jaar om honderd duizenden onschuldige levens te redden. Een afweging die geen gemakkelijk antwoord heeft, of toch wel?
In principe zou je dan ook een boot vol dobbernegers in huis moeten halen, en als ze dan je dochter verkrachten.. ach je hebt wel 30 levens gered, 'take one for the team' zal ik maar zeggen.
pi_167566278
Hmm, ik heb gekeken naar de database waar deze grafiek op is gebaseerd:

(Between 1970-2015; Criteria I, II & III; Exclude unsuccessful attacks, Western Europe)

Als de zoekresultaten (>10.000) worden gesorteerd op het aantal doden, staat de aanslag in Parijs op nr. 2 (Lockerbie op nr. 1 met 270 doden), de aanslag in Nice met 84 doden zou op nr. 4 komen te staan, maar heel 2016 staat nog niet in de database. Op de 50e plek staat een aanslag met 9 doden. De aanslagen in Parijs op Charlie Hebdo (12 doden), in Brussel (35 doden) en Berlijn (12 doden) zitten dus ook nog in de 'Top50'. Zo heb ik niet echt het idee dat het wel meevalt, zeker niet als het aantal aanslagen de komende tijd gaat toenemen.
pi_167566365
In dat grafiekje zou daar de RAF een rol in gespeeld hebben?
pi_167566424
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2016 22:52 schreef john2406 het volgende:
In dat grafiekje zou daar de RAF een rol in gespeeld hebben?
Misschien vind je het antwoord op die vraag als je inzoomt op de tekst die naast de pieken in de grafiek staat.
pi_167566428
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2016 21:36 schreef DrDentz het volgende:

[..]

In principe zou je dan ook een boot vol dobbernegers in huis moeten halen, en als ze dan je dochter verkrachten.. ach je hebt wel 30 levens gered, 'take one for the team' zal ik maar zeggen.
Als ik alles zo lees denk ik dat deze niet onbedeeld is, en dus vaak de grens over moet, daar deze dat aanhaalt.
Als maar af en toe maakt een file meer of minder ja niet zoveel uit!
pi_167566457
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 december 2016 22:54 schreef Physsic het volgende:

[..]

Misschien vind je het antwoord op die vraag als je inzoomt op de tekst die naast de pieken in de grafiek staat.
Niet op gelet inderdaad, is of was dat ook terrorisme?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 23-12-2016 22:55:34 ]
  vrijdag 23 december 2016 @ 22:56:50 #9
13462 BansheeBoy
Assimilatie = Laxatie = Stront
pi_167566519
Wat vooral verbazingwekkend is is dat deze entiteit al werd gevolgd door de veiligheidsdiensten. Wat doet hen bewegen om hiermee te stoppen vraag ik me dan af. :{

:{²
Misgun niemand zijn profijt, laat elk op hoope bouwe. Ofschoon wie mij ook benijdt, fortuin moet zijn loop behouden.
Bansheeboy: Fok!ker van de week!
[Without heart we would be mere machines]
Bergkamp, Zlatan, Van Persie, Ziyech, Quaresma
pi_167566890
Marokko waarschuwde Duitsland twee keer voor Amri

BERLIJN - Marokkaanse veiligheidsdiensten hebben het afgelopen jaar tot twee maal toe waarschuwingen aan hun Duitse collega’s gestuurd over de aanslagplannen van Anis Amri.

Dat heeft de Marokkaanse regering bevestigd tegenover Die Welt. De BND, de binnnelandse veiligheidsdienst van Duitsland, zou al maanden geweten moeten hebben dat Anis Amri gevaarlijk was, aldus de regering.

Ansi wordt verdacht van de aanslag op een kerstmarkt in Berlijn afgelopen maandag waarbij twaalf mensen omkwamen. Hij werd vrijdag doodgeschoten in Italië.

De waarschuwingen uit Marokko werden in september en in oktober verstuurd. Ze bevatten informatie over de overtuigingen van Amri en zijn bereidheid om een terreuraanslag te plegen.

http://www.telegraaf.nl/b(...)wde_voor_Amri__.html

"A lie is a lie even if everyone believes it. The truth is the truth even if no one believes it."
pi_167566934

Misschien moet iemand even bij ze langs met auto-ongeval statistieken.
pi_167567056
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2016 23:11 schreef StaceySinger het volgende:
Marokko waarschuwde Duitsland twee keer voor Amri

BERLIJN - Marokkaanse veiligheidsdiensten hebben het afgelopen jaar tot twee maal toe waarschuwingen aan hun Duitse collega’s gestuurd over de aanslagplannen van Anis Amri.

Dat heeft de Marokkaanse regering bevestigd tegenover Die Welt. De BND, de binnnelandse veiligheidsdienst van Duitsland, zou al maanden geweten moeten hebben dat Anis Amri gevaarlijk was, aldus de regering.

Ansi wordt verdacht van de aanslag op een kerstmarkt in Berlijn afgelopen maandag waarbij twaalf mensen omkwamen. Hij werd vrijdag doodgeschoten in Italië.

De waarschuwingen uit Marokko werden in september en in oktober verstuurd. Ze bevatten informatie over de overtuigingen van Amri en zijn bereidheid om een terreuraanslag te plegen.

http://www.telegraaf.nl/b(...)wde_voor_Amri__.html

[ afbeelding ]
Marokko. ^O^
Hoe was Marokko daarvan op de hoogte, is hij ook in Marokko geweest?
  vrijdag 23 december 2016 @ 23:16:36 #13
1986 Jane
agnostic dyslexic insomniac
pi_167567072
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2016 22:49 schreef Physsic het volgende:
Hmm, ik heb gekeken naar de database waar deze grafiek op is gebaseerd:
[ afbeelding ]
(Between 1970-2015; Criteria I, II & III; Exclude unsuccessful attacks, Western Europe)

Als de zoekresultaten (>10.000) worden gesorteerd op het aantal doden, staat de aanslag in Parijs op nr. 2 (Lockerbie op nr. 1 met 270 doden), de aanslag in Nice met 84 doden zou op nr. 4 komen te staan, maar heel 2016 staat nog niet in de database. Op de 50e plek staat een aanslag met 9 doden. De aanslagen in Parijs op Charlie Hebdo (12 doden), in Brussel (35 doden) en Berlijn (12 doden) zitten dus ook nog in de 'Top50'. Zo heb ik niet echt het idee dat het wel meevalt, zeker niet als het aantal aanslagen de komende tijd gaat toenemen.
Sja, ik was kind in de jaren 70 en als je naar dat grafiekje kijkt zie je gelijk waarom ik dus vind dat mensen nu geneigd zijn te overdrijven.
Het zal wel komen omdat er eigenlijk bizar weinig gebeurd is in West-Europa de afgelopen 20 jaar.
Lying awake, wondering if there is a Dog...
Tijn won het Morlvision Songfestival 2023
pi_167567103
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2016 23:12 schreef LelijKnap het volgende:

Dat is leuk om op statistiek te tiefen natuurlijk, maar dat gaat niet werken he bij nabestaanden.

En Merkel is wel degelijk medeverantwoordelijk voor deze ongein allemaal. Die heeft de sluizen compleet wagenwijd opengezet voor heel de EU. Dat mens is knettergek en hoort in een gesticht.

=edit=
Filmpje nu wel gezien, geen nabestaanden, maar die zoon ligt zwaar gewond in coma. Dan kom je met statistieken dat het allemaal meevalt echt niet weg hoor.
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
pi_167567111
realDonaldTrump twitterde op vrijdag 23-12-2016 om 22:17:42 The terrorist who killed so many people in Germany said just before crime, "by God's will we will slaughter you pigs, I swear, we will...... reageer retweet
realDonaldTrump twitterde op vrijdag 23-12-2016 om 22:23:00 slaughter you. This is a purely religious threat, which turned into reality. Such hatred! When will the U.S., and all countries, fight back? reageer retweet
_O_
  vrijdag 23 december 2016 @ 23:26:30 #16
21153 RAVW
Alleen maar feiten
pi_167567411
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2016 23:17 schreef Nintex het volgende:
realDonaldTrump twitterde op vrijdag 23-12-2016 om 22:17:42 The terrorist who killed so many people in Germany said just before crime, "by God's will we will slaughter you pigs, I swear, we will...... reageer retweet
realDonaldTrump twitterde op vrijdag 23-12-2016 om 22:23:00 slaughter you. This is a purely religious threat, which turned into reality. Such hatred! When will the U.S., and all countries, fight back? reageer retweet
_O_
O+ O+

hij heeft wel humor inderdaad :-)
"Als mannen sneller als risico worden gezien en vrouwen overal mee wegkomen, dan verliezen we de nuance en rechtvaardigheid in het gesprek over grensoverschrijdend gedrag.
Dat is geen bescherming meer.
Dat is machtsmisbruik vermomd als moraal."
pi_167567697
quote:
_O_
Waar stopt het citaat van de terrorist?
  vrijdag 23 december 2016 @ 23:37:58 #18
452947 frietenstamp
Thierry! Thierry! Thierry!
pi_167567776
V_of_Europe twitterde op vrijdag 23-12-2016 om 22:58:52 There's a crowdfund page for the Polish truckdriver who died fighting Berlin's terrorist. Support his family here:… https://t.co/vaPwDREORV reageer retweet
https://www.gofundme.com/van9vwuk
  vrijdag 23 december 2016 @ 23:38:25 #19
430543 Domnivoor
Ceterum censeo...
pi_167567795
quote:
_O_
Welke rechtgeaarde moslimterrorist gaat varkens slachten? 8)7
Op woensdag 10 september 2025 schreef ChocoFan het volgende:
Jij en domni nog een setje? volgens mij wel *;
pi_167567903
quote:
_O_
Trump _O_
pi_167568059
quote:
2s.gif Op vrijdag 23 december 2016 23:16 schreef Jane het volgende:

[..]

Sja, ik was kind in de jaren 70 en als je naar dat grafiekje kijkt zie je gelijk waarom ik dus vind dat mensen nu geneigd zijn te overdrijven.
Het zal wel komen omdat er eigenlijk bizar weinig gebeurd is in West-Europa de afgelopen 20 jaar.
Ik was er nog niet in de jaren 70, maar ik kan me sowieso moeilijk voorstellen dat ik de huidige aanslagen minder een probleem zou vinden met het argument dat het 40 jaar geleden nog veel erger was. Zonder dat ik meteen bang ben of denk dat heel West-Europa kapot gemaakt wordt.

Maar goed, de huidige terreur is pas net twee jaartjes lekker op gang, wie weet weten ze de jaren 70 nog te overtreffen.

Als ik trouwens kijk naar de jaren 1974 en 1975 blijkt dat bij de meeste aanslagen één (of twee) dode(n) is gevallen, bijna allemaal in de UK door IRA.
  vrijdag 23 december 2016 @ 23:57:04 #22
452947 frietenstamp
pi_167568341
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 december 2016 23:47 schreef Physsic het volgende:
Maar goed, de huidige terreur is pas net twee jaartjes lekker op gang, wie weet weten ze de jaren 70 nog te overtreffen.
Lekker op gang? Het feest moet nog beginnen. 7000 Van die religieus verwarde mannen zijn als vluchteling naar binnen gewandeld om te gaan shinen als soldaat van IS. En dan alle homegrown hakbarren zonder stageplaats nog. Gaat nog een dolle boel worden.
  zaterdag 24 december 2016 @ 03:11:55 #23
1986 Jane
pi_167570954
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 december 2016 23:47 schreef Physsic het volgende:

Als ik trouwens kijk naar de jaren 1974 en 1975 blijkt dat bij de meeste aanslagen één (of twee) dode(n) is gevallen, bijna allemaal in de UK door IRA.
En dan is het niet erg? Komt het dan niet dichtbij genoeg? Wees gerust, de IRA heeft ook in Roermond ooit een aanslag gepleegd. In 1990. Kwamen 2 Australische toeristen bij om het leven. Foutje, hadden Britten moeten zijn. ):O

Als je punt is dat het in de jaren 70 een ver-van-m'n-bed-show was is dat sowieso niet waar. In 1977 alleen al had je de treinkaping bij de Punt, de gijzeling op een lagere school in Bovensmilde en, op een steenworp afstand van mijn eigen lagere school een schietpartij tussen de politie en een paar RAF-leden die zich in Amsterdam bleken op te houden. Ik kan me nog wel herinneren dat we het er achteraf op school over gehad hebben, want het had best wel indruk gemaakt:

En elke zomer weer dreigde de ETA bommen af te laten gaan in de badplaatsen aan de Spaanse Costa's, met als doel het toerisme te schaden.

Ik wil de huidige dreiging helemaal niet bagatelliseren, maar wel een beetje relativeren. Het is niet 'nu erger dan ooit'. Helemaal niet.
pi_167571255
quote:
2s.gif Op zaterdag 24 december 2016 03:11 schreef Jane het volgende:

[..]

En dan is het niet erg? Komt het dan niet dichtbij genoeg? Wees gerust, de IRA heeft ook in Roermond ooit een aanslag gepleegd. In 1990. Kwamen 2 Australische toeristen bij om het leven. Foutje, hadden Britten moeten zijn. ):O

Als je punt is dat het in de jaren 70 een ver-van-m'n-bed-show was is dat sowieso niet waar. In 1977 alleen al had je de treinkaping bij de Punt, de gijzeling op een lagere school in Bovensmilde en, op een steenworp afstand van mijn eigen lagere school een schietpartij tussen de politie en een paar RAF-leden die zich in Amsterdam bleken op te houden. Ik kan me nog wel herinneren dat we het er achteraf op school over gehad hebben, want het had best wel indruk gemaakt:

En elke zomer weer dreigde de ETA bommen af te laten gaan in de badplaatsen aan de Spaanse Costa's, met als doel het toerisme te schaden.

Ik wil de huidige dreiging helemaal niet bagatelliseren, maar wel een beetje relativeren. Het is niet 'nu erger dan ooit'. Helemaal niet.
Mij komt het allemaal sowieso niet heel dichtbij. Ik gaf het enerzijds aan omdat ik het zelf opvallend vond en anderzijds omdat ik het toch wel een verschil vind: 100 keer 1 dode of in één keer 100 doden. Het een niet per se erger dan het ander. In één keer veel doden roept misschien meer reacties op uit de samenleving (grote herdenkingsdiensten, dag van nationale rouw afkondigen, etc.), terwijl een reeks aanslagen met telkens enkele doden eerder zorgt voor angst in de samenleving.

Ja, die treinkaping is de enige aanslag in Nederland die ik zo snel in die database voorbij zag komen. Wat dat betreft hebben we in Nederland wel geluk gehad vergeleken met andere landen. :P

Hier is trouwens een linkje naar die database. Bij best veel aanslagen is het aantal doden "unknown" en niet alles wordt weergegeven afhankelijk van de gebruikte zoekcriteria. Wel interessant. :)
http://www.start.umd.edu/(...)nt=100#results-table

Als je dat lijstje bekijkt (1970-1999) dan staan bovenaan voornamelijk (bom)aanslagen met vliegtuigen, en dus automatisch veel slachtoffers. De 'Bologna Massacre' van 1980 is een uitzondering. Op Wikipedia bij die aanslag staat:
quote:
The bombing is the fourth deadliest terrorist attack in Western Europe behind the Nice attack in 2016, Paris attacks in November 2015, and the Madrid train bombings in 2004.
De ETA in Spanje komt inderdaad ook met een flinke regelmaat voorbij, maar ook weer vooral veel (echt heel veel) acties met telkens weinig doden. Wel vele jaren lang, waardoor het totaal aantal doden ergens boven de 800 zou zitten.

Misschien dat het grote aantal slachtoffers (in één keer) van Parijs, Nice en Brussel dus een grote rol speelt in hoe mensen op de aanslagen van nu reageren?

Ik las trouwens ook dat de ETA regelmatig op de een of andere manier liet weten dat ergens een aanslag (of andere actie) zou plaatsvinden, en dat daarom het aantal slachtoffers vaak ook beperkt is gebleven. Enig idee wat daar de reden vanwas? Dat lijkt me niet handig als zo veel mogelijk doden het doel is, toch?
  zaterdag 24 december 2016 @ 05:51:52 #25
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_167571327
Marokko waarschuwde al twee maal voor deze man.

Holger Münch, de baas van het Bundeskrimalamt, laat in een reactie aan Bild weten dat er in een jaar enkele honderden aanwijzingen binnenkomen en dat die niet allemaal nagetrokken kunnen worden.

Dat belooft veel goeds voor de toekomst. Andere inlichtingendiensten waarschuwen je maar je hebt een houding van "We hebben nog meer te doen zeg"

http://www.msn.com/nl-nl/(...)OOe&ocid=mailsignout
pi_167571330
Parijs, Brussel, Nice, Berlijn, Kopenhagen... Is Nederland te min voor moslimextremisten? Of zijn onze inlichtingendiensten beter voorbereid?
  zaterdag 24 december 2016 @ 05:54:49 #27
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_167571332
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2016 05:53 schreef PicoMMP het volgende:
Parijs, Brussel, Nice, Berlijn, Kopenhagen... Is Nederland te min voor moslimextremisten? Of zijn onze inlichtingendiensten beter voorbereid?
De "Nederlandse" Jihadisten zijn zoals we ze al konden. Lui en zonder ambitie.
pi_167571335
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2016 05:54 schreef the-eye het volgende:

[..]

De "Nederlandse" Jihadisten zijn zoals we ze al konden. Lui en zonder ambitie.
Of hebben ze het hier simpelweg te goed?
  zaterdag 24 december 2016 @ 05:59:36 #29
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_167571338
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2016 05:56 schreef PicoMMP het volgende:

[..]

Of hebben ze het hier simpelweg te goed?
Nee het schijnen bij IS ook niet echt de succesnummers te zijn.

https://www.nrc.nl/nieuws(...)rie-door-is-a1408954

quote:
De Nederlandse jihadisten zouden zich volgens IS schuldig hebben gemaakt aan "corrupt gedrag"
Een grote mond maar niets presteren. Klinkt allemaal heel bekend. Het zou me niets verbazen als ze daar klagen dat ze gediscrimineerd worden omdat ze Nederlands zijn

[ Bericht 8% gewijzigd door the-eye op 24-12-2016 06:06:34 ]
  Eurovisie Songfestival Queen zaterdag 24 december 2016 @ 09:34:50 #30
163650 Greys
pi_167572118
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2016 23:37 schreef frietenstamp het volgende:
V_of_Europe twitterde op vrijdag 23-12-2016 om 22:58:52 There's a crowdfund page for the Polish truckdriver who died fighting Berlin's terrorist. Support his family here:… https://t.co/vaPwDREORV reageer retweet
https://www.gofundme.com/van9vwuk
Wauw. Wat een bedrag al. Die man komt er niet mee terug maar mooi initiatief.

Hoop dat de slachtoffers zonder gezicht, de familie van de overledenen en gewonden, ook gesteund worden. Op alle mogelijke manieren. Dat de Duitse overheid hen het niet zelf laat uitzoeken.
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  zaterdag 24 december 2016 @ 11:49:03 #31
1986 Jane
pi_167573873
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 december 2016 04:48 schreef Physsic het volgende:

Ik las trouwens ook dat de ETA regelmatig op de een of andere manier liet weten dat ergens een aanslag (of andere actie) zou plaatsvinden, en dat daarom het aantal slachtoffers vaak ook beperkt is gebleven. Enig idee wat daar de reden vanwas? Dat lijkt me niet handig als zo veel mogelijk doden het doel is, toch?
De ETA deed dat meestal, volgens mij. De IRA ook vaak. Dat deden ze om angst te zaaien en op die manier druk op de respectievelijke regeringen te zetten. Angst zaaien is namelijk altijd het doel van terreur. De bommen lagen er overigens altijd wel, dus het waren geen loze meldingen ofzo.

Het grote verschil tussen IS en groepen als de ETA, de IRA, de RAF, enzovoort is dat IS helemaal geen georganiseerde terreurbeweging is. Ik vind ook dat we moeten ophouden om er zo over te spreken. Niet omdat het dan minder erg is, maar om een helder beeld te krijgen/houden van de situatie. Mensen worden niet vanuit een centrale leiding aangestuurd, maar besluiten op eigen houtje iets te doen, wat dan later 'geclaimd' wordt. Dat is denk ik ook precies de reden waarom het als 'enger' ervaren wordt. De totale willekeur en onvoorspelbaarheid.

De acties van de Zuid-Molukkers in de jaren 70 hadden die willekeur en onvoorspelbaarheid trouwens ook en in mijn beleving en herinnering was het grote publiek daar destijds - in Nederland - dan ook banger voor dan voor die andere, georganiseerde terreurbewegingen. Je kon zomaar nietsvermoedend in de trein op weg naar je werk gekaapt worden. En kinderen op een lagere school gijzelen is nu ook niet echt het voorbeeld van een 'nette' terreurdaad. Daar waagden de ETA en de IRA zich bij wijze van spreken ook niet aan.

Hilarisch stukje van Stewart Lee over het verschil tussen de IRA en de moslimterroristen:

Helaas online gezet door iemand die de grap haat, maar ik vind het briljant hoe hij zijn Britse publiek laat applaudisseren voor de IRA. Een zeer weifelend applausje. :D
pi_167574496
Uit het Eindhovens Dagblad:

Amri ook gelinkt aan 'toelatingsmoord' op tiener

De Duitse politie onderzoekt nu ook of Anis Amri iets te maken heeft met de mysterieuze moord op Victor E. (16). Die werd in oktober doodgestoken terwijl hij met zijn vriendinnetje aan de waterkant zat. Tot ieders verbazing eiste IS de moord twee weken later op.
Het is een spoor dat we natrekken maar bewijzen zijn er nog niet - Duitse autoriteiten
Het moet zowat de minst geloofde opeising zijn die IS ooit heeft gedaan: die van de laffe moord op een tiener aan de Hamburgse Kennedybrug. Victor E. was daar op 16 oktober aan het wandelen met zijn 15-jarige vriendin toen het koppeltje werd aangevallen door een onbekende jongeman. Die bracht Victor dodelijke messteken toe en duwde het meisje in de rivier. Zij wist ongedeerd terug op de kant te komen.

Twee weken later bracht Amaq, het persagentschap van IS, een boodschap naar buiten waarin het beweerde dat ,,een soldaat van het kalifaat'' de moord had gepleegd. ,,Daarmee beantwoordde hij aan de oproep om burgers uit de kruisvaarderslanden om het leven te brengen'', klonk het nog.

Verzinsels
De Duitse autoriteiten stelden onmiddellijk dat er geen enkele aanwijzing was van een terroristisch motief en schaarden de opeising onder de verzinsels. Maar een andere verklaring of een spoor naar de dader vonden ze niet. Op basis van de beschrijving die Victors vriendin had gegeven, werd er wel een robotfoto samengesteld - en die doet de speurders nu denken dat de moordenaar Anis Amri zou kunnen zijn. ,,Het is een spoor dat we natrekken'', luidde het gisteren, ,,maar bewijzen zijn er nog niet.''

Het klinkt raar dat een IS'er een willekeurige tiener zou doden, maar een insider vertelde aan de Vlaamse krant Het Laatste Nieuws ooit dat kandidaat-terroristen soms de opdracht krijgen om een 'doordeweekse' moord te plegen als een soort van toelatingsproef.
  zaterdag 24 december 2016 @ 12:34:51 #33
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_167574543
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2016 12:31 schreef bloodymary1 het volgende:
Uit het Eindhovens Dagblad:

Amri ook gelinkt aan 'toelatingsmoord' op tiener

De Duitse politie onderzoekt nu ook of Anis Amri iets te maken heeft met de mysterieuze moord op Victor E. (16). Die werd in oktober doodgestoken terwijl hij met zijn vriendinnetje aan de waterkant zat.
Het zal je zoon maar zijn.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_167574566
quote:
15s.gif Op zaterdag 24 december 2016 12:34 schreef Perrin het volgende:

[..]

Het zal je zoon maar zijn.
Ja ik zou mij schamen als deze het niet serieus zou nemen!

Dan is de overheid daar ja niet geheel zonder schuld, en had het misschien voorkomen kunnen worden als het maar onderzocht was geworden.
pi_167576098
quote:
2s.gif Op zaterdag 24 december 2016 11:49 schreef Jane het volgende:

[..]

De ETA deed dat meestal, volgens mij. De IRA ook vaak. Dat deden ze om angst te zaaien en op die manier druk op de respectievelijke regeringen te zetten. Angst zaaien is namelijk altijd het doel van terreur. De bommen lagen er overigens altijd wel, dus het waren geen loze meldingen ofzo.

Het grote verschil tussen IS en groepen als de ETA, de IRA, de RAF, enzovoort is dat IS helemaal geen georganiseerde terreurbeweging is. Ik vind ook dat we moeten ophouden om er zo over te spreken. Niet omdat het dan minder erg is, maar om een helder beeld te krijgen/houden van de situatie. Mensen worden niet vanuit een centrale leiding aangestuurd, maar besluiten op eigen houtje iets te doen, wat dan later 'geclaimd' wordt. Dat is denk ik ook precies de reden waarom het als 'enger' ervaren wordt. De totale willekeur en onvoorspelbaarheid.
Ja, die zijn inderdaad niet te vergelijken. Althans, ik moet het natuurlijk doen met de informatie die ik heb gelezen, ik heb het zelf niet meegemaakt.
IS heeft bijvoorbeeld wel allerlei tips & tricks om aanslagen te plegen, maar wie daar vervolgens ook echt iets mee doet, daar hebben ze niet zoveel over te zeggen. Er is blijkbaar wel enige communicatie, aangezien er achteraf vaak videoverklaringen opduiken, maar die persoon was misschien voor de geplande aanslag helemaal niet bekend bij de kern.

IS heeft volgens mij ook minder een concreet doel dat ze wil behalen (hier in het westen dan, het doel in het MO is duidelijk). De daders van aanslagen in het westen lijken bijvoorbeeld meer te handelen uit boosheid op het westen over de (moslim)slachtoffers in het MO door het westen en niet zozeer omdat ze graag een eigen kalifaat willen. Dat zal de kern van IS verder weinig uitmaken; een aanslag is een aanslag.
Juist de aanslagen gepleegd door lone wolves zijn nog lastiger te voorkomen.

quote:
De acties van de Zuid-Molukkers in de jaren 70 hadden die willekeur en onvoorspelbaarheid trouwens ook en in mijn beleving en herinnering was het grote publiek daar destijds - in Nederland - dan ook banger voor dan voor die andere, georganiseerde terreurbewegingen. Je kon zomaar nietsvermoedend in de trein op weg naar je werk gekaapt worden. En kinderen op een lagere school gijzelen is nu ook niet echt het voorbeeld van een 'nette' terreurdaad. Daar waagden de ETA en de IRA zich bij wijze van spreken ook niet aan.

Hilarisch stukje van Stewart Lee over het verschil tussen de IRA en de moslimterroristen:

Helaas online gezet door iemand die de grap haat, maar ik vind het briljant hoe hij zijn Britse publiek laat applaudisseren voor de IRA. Een zeer weifelend applausje. :D
Daar zou IS dan waarschijnlijk weer niet moeilijk over doen, recent nog een aanslag op een kinderopvang verijdeld in Duitsland toch?

Onder de slachtoffers van ETA zijn trouwens opvallend veel politiemannen, politici en ondernemers (om losgeld te kunnen eisen?). Dat is ook weer heel anders dan in uitgaansgelegenheid om je heen schieten en bommen laten ontploffen op een vliegveld. De willekeur inderdaad. :Y

Haha, dat applausje is niet echt van harte, volgens mij wil een deel ook eigenlijk écht niet applaudiseren. Gelukkig wordt het daarna beter. :P
  zaterdag 24 december 2016 @ 14:09:29 #36
78918 SeLang
Black swans matter
pi_167576559
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2016 12:31 schreef bloodymary1 het volgende:

Het klinkt raar dat een IS'er een willekeurige tiener zou doden, maar een insider vertelde aan de Vlaamse krant Het Laatste Nieuws ooit dat kandidaat-terroristen soms de opdracht krijgen om een 'doordeweekse' moord te plegen als een soort van toelatingsproef.
Klinkt mij wat onwaarschijnlijk, aangezien IS in Europa als een soort franchise opereert (net als Al Qaida). Je kunt gewoon een aanslag claimen in de naam van die organisatie. Daarvoor hoef je niet "lid" te zijn.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  zaterdag 24 december 2016 @ 15:42:01 #37
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_167578128
Als je zo het nieuws met betrekking tot de veiligheidsdiensten leest, vraag ik me af of er daar geen werknemers zin krijgen om eens wat mensen te laten verdwijnen. Van die mensen zoals een Anis A. Te weinig juridisch sluitend bewijs, maar genoeg indicaties dat hij goed fout zit.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_167578188
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2016 15:42 schreef nixxx het volgende:
Als je zo het nieuws met betrekking tot de veiligheidsdiensten leest, vraag ik me af of er daar geen werknemers zin krijgen om eens wat mensen te laten verdwijnen. Van die mensen zoals een Anis A. Te weinig juridisch sluitend bewijs, maar genoeg indicaties dat hij goed fout zit.
Mensen laten verdwijnen? :D We zitten niet op de Filipijnen.
pi_167578236
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2016 15:45 schreef J0kkebr0k het volgende:

[..]

Mensen laten verdwijnen? :D We zitten niet op de Filipijnen.
De Italiaanse mafia zou er wel raad mee weten!
pi_167581529
Wordt het niet langzaamaan tijd om bepaalde grondrechten iets meer in te perken en bijvoorbeeld het salafisme te verbieden?
  zaterdag 24 december 2016 @ 19:31:23 #41
374703 wickedmen
Doet Berkeldansje
pi_167582292
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2016 21:36 schreef DrDentz het volgende:

[..]

Dit soort argumenten :')

Gozer, stop met praten en praat nooit meer want als je met dit soort argumenten gaat komen ben je de weg helemaal kwijt :')
pi_167582320
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2016 23:35 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Waar stopt het citaat van de terrorist?
Alsof je dat echt niet ziet. :')
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_167582340
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2016 05:53 schreef PicoMMP het volgende:
Je wil graag dat we hier ook aan de beurt komen?
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
  zaterdag 24 december 2016 @ 19:34:03 #44
374703 wickedmen
Doet Berkeldansje
pi_167582348
Kaapt vrachtwagen en doodt Pool
Rijdt mensen omver
Laat papieren met naam en achternaam achter in de truck
Wordt doodgeschoten in Italie

Oke dan
pi_167582423
quote:
Hopelijk ziet Merkel deze beelden ook.

quote:
Dat (meer) mensen aan andere dingen overlijden en zwaar gewond raken doet hier niks aan af. De slachtoffers van deze aanslagen komen daar gewoon bovenop.
pi_167636836
Volgens Bild is uit een autopsie echter gebleken dat Urban op de dag van de aanslag tussen 16.30 uur en 17.30 uur in het hoofd werd geschoten. Pas rond 20 uur 's avonds reed de vrachtwagen in op de bezoekers van de kerstmarkt in Berlijn. Volgens Bild is het mogelijk dat de Pool op dat moment nog in leven was.

Urbans vrachtwagen werd naar verluidt gekaapt toen hij staal aan het uitladen was aan een Berlijns warenhuis. De man had een vrouw en een tienerzoon.

Op de website Change.org is een petitie gestart om Urban het Kruis van Verdienste toe te kennen, de hoogste onderscheiding in Duitsland. De petitie is al door meer dan 36.000 mensen ondertekend.

Op de website GoFundMe heeft collega-vrachtwagenchauffeur Dave Duncan een pagina opgericht voor de vermoorde Poolse vrachtwagenchauffeur. 'Ik kende Lukasz Urban niet, maar ik ben geschokt door zijn verhaal. Ik leef mee met zijn familie in deze afschuwelijke tijd. Als een collega-trucker wil ik hem helpen, vandaar dat ik om donaties vraag', aldus Duncan. Zijn actie heeft al bijna 200 duizend euro voor de nabestaanden van de Poolse trucker opgeleverd.
http://www.ad.nl/buitenla(...)rgeschoten~a5bee7d2/
pi_167637121
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 december 2016 12:25 schreef Loekie1 het volgende:
Volgens Bild is uit een autopsie echter gebleken dat Urban op de dag van de aanslag tussen 16.30 uur en 17.30 uur in het hoofd werd geschoten. Pas rond 20 uur 's avonds reed de vrachtwagen in op de bezoekers van de kerstmarkt in Berlijn. Volgens Bild is het mogelijk dat de Pool op dat moment nog in leven was.

Urbans vrachtwagen werd naar verluidt gekaapt toen hij staal aan het uitladen was aan een Berlijns warenhuis. De man had een vrouw en een tienerzoon.

Op de website Change.org is een petitie gestart om Urban het Kruis van Verdienste toe te kennen, de hoogste onderscheiding in Duitsland. De petitie is al door meer dan 36.000 mensen ondertekend.

Op de website GoFundMe heeft collega-vrachtwagenchauffeur Dave Duncan een pagina opgericht voor de vermoorde Poolse vrachtwagenchauffeur. 'Ik kende Lukasz Urban niet, maar ik ben geschokt door zijn verhaal. Ik leef mee met zijn familie in deze afschuwelijke tijd. Als een collega-trucker wil ik hem helpen, vandaar dat ik om donaties vraag', aldus Duncan. Zijn actie heeft al bijna 200 duizend euro voor de nabestaanden van de Poolse trucker opgeleverd.
http://www.ad.nl/buitenla(...)rgeschoten~a5bee7d2/
Helaas is dit geen Urban Myth...
pi_167637187
Kriskras door Frankrijk
Een Roemeense vrachtwagenchauffeur sprak Amri woensdag bij een benzinestation langs de A20, in de buurt van het West-Franse Limoges. In gesprek met de Spaanse krant El Mundo vertelt hij dat de terrorist er goed verzorgd uit zag – ‘daar heeft hij vast hulp bij gekregen’ – en dat hij in slecht Frans vroeg hoe hij het snelst in Lyon kon komen. Na het gesprek zag de chauffeur het opsporingsbevel van Amri en belde hij de Franse politie.

Op dat moment was Amri al op weg naar Lyon, waar hij op het treinstation gewoon een ticket kon kopen voor de internationale trein naar Italië. Op bewakingsbeelden is te zien hoe hij contant afrekent, melden Franse media. Via Chambéry en Turijn reisde hij naar Milaan, waar zijn vlucht in een buitenwijk per toeval ten einde kwam.

Ondanks het Europese opsporingsbevel dat werd uitgegeven, wist Amri Duitsland te verlaten en zeker twee andere EU-lidstaten te bezoeken. Zijn foto's werden weliswaar naar buiten gebracht, de Roemeense vrachtwagenchauffeur merkt op dat er geen telefoonnummer bij stond. Hij belde uiteindelijk het Franse alarmnummer.

De kritiek op de autoriteiten neemt ondertussen toe, ook in Frankrijk. Een woordvoerder van presidentskandidaat François Fillon noemt het 'ongelofelijk' dat een terrorist door Europa kan reizen, ook nog met wapens in zijn bezit. Tegenstrever Marine Le Pen zegt dat de vlucht aantoont dat 'de Schengenzone een totale ramp is voor onze veiligheid'.
http://www.elsevier.nl/bu(...)-door-europa-424466/
  dinsdag 27 december 2016 @ 12:49:55 #49
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_167637273
Een Tunesiër die slecht Frans spreekt?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  dinsdag 27 december 2016 @ 13:02:05 #50
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_167637610
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 december 2016 12:49 schreef Leandra het volgende:
Een Tunesiër die slecht Frans spreekt?
Hij verliet school toen ie 13 of 14 was, veel Frans zal ie niet geleerd hebben.
are we infinite or am I alone
pi_167637693
[/quote]
quote:
De kritiek op de autoriteiten neemt ondertussen toe, ook in Frankrijk. Een woordvoerder van presidentskandidaat François Fillon noemt het 'ongelofelijk' dat een terrorist door Europa kan reizen, ook nog met wapens in zijn bezit. Tegenstrever Marine Le Pen zegt dat de vlucht aantoont dat 'de Schengenzone een totale ramp is voor onze veiligheid'.
Dit ja, onbegrijpelijk
  dinsdag 27 december 2016 @ 13:05:02 #52
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_167637718
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 december 2016 12:25 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
[..]
Slachtoffer zijn is geen verdienste...
are we infinite or am I alone
pi_167666496
quote:
'Terrorist Berlijn vluchtte via station Amsterdam Sloterdijk'

AMSTERDAM De Tunesische terrorist Anis Amri is na de bloedige aanslag in Berlijn mogelijk via Nederland naar Italië gereisd.

Volgens de Franse nieuwszender TF1 zou hij vanaf Amsterdam Sloterdijk een bus naar Lyon hebben genomen en onderweg niet zijn gecontroleerd.

Verder melden Italiaanse kranten Ldat er in de bagage van Amri een telefoon met bijzondere simkaarten is aangetroffen. Deze zijn tijdens een reclameactie van een telecommunicatiebedrijf uitsluitend in Nederland uitgedeeld van 20 tot 22 december. Dit is gebeurd in Zwolle, Nijmegen en Breda.

Amri reed op 19 december met een vrachtwagen in op een kerstmarkt in Berlijn. Hierbij kwamen twaalf mensen om het leven. Na deze aanslag vluchtte hij. In de namiddag van donderdag 22 december is hij gezien op het Franse station Lyon-Part-Dieu. Een dag later is hij op een station bij Milaan gedood.

http://www.rtvnh.nl/nieuw(...)amsterdam-sloterdijk
pi_167666794
Sloterdijk, komt wel dichtbij zo dan he.

Met de Flixbus zeker.
.
pi_167666814
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2016 10:26 schreef Houtenbeen het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2016 15:11 schreef Houtenbeen het volgende:

[..]

Die zit allang in Nederland
pi_167666866
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2016 10:26 schreef Houtenbeen het volgende:
Verder melden Italiaanse kranten Ldat er in de bagage van Amri een telefoon met bijzondere simkaarten is aangetroffen. Deze zijn tijdens een reclameactie van een telecommunicatiebedrijf uitsluitend in Nederland uitgedeeld van 20 tot 22 december. Dit is gebeurd in Zwolle, Nijmegen en Breda.
Dat verbod op anoniem simkaarten kopen is dat er al door? :@

Zo niet, dan zal dat na dit bericht niet meer lang duren gok ik zomaar.
pi_167667037
De vraag is: wie heeft hem geholpen.

Doodseskader op afsturen. Ohnee.. Dat mag niet helaas.
Whatever...
pi_167667110
Tering varken.
Zonder wrijving geen glans
pi_167668505
Heeft-ie nou 3 dagen in NL rondgehangen? Bij wie dan? Waar?
I´m back.
  woensdag 28 december 2016 @ 11:45:40 #60
452947 frietenstamp
pi_167668788
quote:
15s.gif Op woensdag 28 december 2016 11:37 schreef Ryan3 het volgende:
Heeft-ie nou 3 dagen in NL rondgehangen? Bij wie dan? Waar?
Hing ie niet al sinds zijn vrijlating in Italië in Nederland rond dan?
pi_167668835
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2016 11:45 schreef frietenstamp het volgende:

[..]

Hing ie niet al sinds zijn vrijlating in Italië in Nederland rond dan?
Dacht het niet, eerlijk gezegd. Volgens mij na zijn vrijlating in Dld terechtgekomen en dan bij eoa radicale imam in de leer gegaan, in Dld dus. Hij heeft wel een tijdje in een AZC in Emmerich gezeten, net over de grens bij Nijmegen. Die gratis sim-kaarten werden uitgedeeld in Nijmegen, Zwolle en Breda tussen van 20 tot 22 december.

[ Bericht 6% gewijzigd door Ryan3 op 28-12-2016 12:05:10 ]
I´m back.
pi_167669253
Mazzel dat hij niet een spoor van vernieling achter heeft gelaten in Nederland, hij had hier ook een truck of iets kunnen kapen...
  woensdag 28 december 2016 @ 12:25:37 #63
430543 Domnivoor
Ceterum censeo...
pi_167669888
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2016 12:02 schreef WhateverWhatever het volgende:
Mazzel dat hij niet een spoor van vernieling achter heeft gelaten in Nederland, hij had hier ook een truck of iets kunnen kapen...
Met 12 slachtoffers had hij zijn quotum al gehaald.

Zijn die simkaarten de enige aanwijzing dat hij in NL geweest zou zijn?
Op woensdag 10 september 2025 schreef ChocoFan het volgende:
Jij en domni nog een setje? volgens mij wel *;
pi_167670575
quote:
14s.gif Op woensdag 28 december 2016 12:25 schreef Domnivoor het volgende:

[..]

Met 12 slachtoffers had hij zijn quotum al gehaald.

Zijn die simkaarten de enige aanwijzing dat hij in NL geweest zou zijn?
En met de Flixbus naar Lyon via Sloterdijk
  woensdag 28 december 2016 @ 13:18:03 #65
79262 Dwersdriever
Justified Ancient of MuMu
pi_167671271
Wel ironisch dat kamerleden nu op hoge poten 'opheldering' eisen. Mensen van politieke partijen die zelf voortdurend juichen over het wegvallen van de binnengrenzen binnen de Europese Unie. Dit is daar simpelweg een direct gevolg van. Ik ben zelf recent door vijf landen gereisd in twee dagen zonder dat er ook maar één keer naar mijn identiteitspapieren is gevraagd. En dat is ook precies zoals het bedoeld is.

Verder, van het ANP, het begon allemaal in Nijmegen:

quote:
PARIJS (ANP) - De reis van de Tunesische terrorist Anis Amri na de aanslag van 19 december in Berlijn verliep volgens Franse media over Nijmegen en Amsterdam. Nieuwszender Bmftv meldde woensdag dat Amri waarschijnlijk woensdagavond 21 december in Nijmegen een bus naar Amsterdam heeft genomen. In de hoofdstad nam hij op het station Sloterdijk voor een reis naar Frankrijk een bus van mogelijk dezelfde onderneming als die hem naar Amsterdam bracht, FlixBus.

De busreis eindigde in Lyon en duurde volgens Franse media circa vijftien uur. Amri is op het station Lyon-Part-Dieu door bewakingscamera's gesignaleerd.

Volgens de Nederlandse politie zijn er aanwijzingen dat de 24-jarige Amri onderweg naar Frankrijk door Nederland heeft gereisd. Daar loopt een onderzoek naar.
We Came A Long Time Ago
Nine Nine Two - But You Did Not Know
pi_167671590
Welkom, welkom in ons land.... Lalalaallalaa
Whatever...
pi_167672385
Ik woon in Nijmegen. ik neem diezelfde FlixBus ook altijd, komt wel heel dichtbij nu.

:{
(she/her)
  woensdag 28 december 2016 @ 14:02:07 #68
79262 Dwersdriever
pi_167672622
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2016 13:54 schreef Fylax het volgende:
Ik woon in Nijmegen. ik neem diezelfde FlixBus ook altijd, komt wel heel dichtbij nu.

:{
Is FlixBus veel goedkoper dan de trein?
We Came A Long Time Ago
  woensdag 28 december 2016 @ 14:11:50 #69
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_167672954
quote:
0s.gif Op woednsdag 28 december 2016 14:02 schreef Dwersdriever het volgende:

[..]

Ik denk dat die internationaal wel minder gecontroleerd wordt dan de TGV.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_167673219
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2016 14:02 schreef Dwersdriever het volgende:

[..]

7 euro
(she/her)
pi_167673293
quote:
1s.gif Op woensdag 28 december 2016 14:11 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ik denk dat die internationaal wel minder gecontroleerd wordt dan de TGV.
Als je van Nijmegen naar Amsterdam gaat met de FlixBus, is er geen controle. Ik hoef dan alleen m'n ticket te laten zien en dan ist goed. Soms kunnen ze wel om ID vragen maar is bij mij niet gebeurd.

Maar als je met de FlixBus een grens overschijdt, moet je wel je paspoort o.i.d laten zien.

Want ik stapte dus in Rotterdam op weer richting nijmegen, en die bus gaat dan nog verder naar Duitsland. Ik hoefde niets te laten zien maar iemand naast me die naar Duitsland ging moest wel papieren laten zien
(she/her)
  woensdag 28 december 2016 @ 14:22:25 #72
79262 Dwersdriever
pi_167673398
quote:
1s.gif Op woensdag 28 december 2016 14:18 schreef Fylax het volgende:

[..]

7 euro
Een ritje naar Amsterdam voor 7 euro? Da's niet duur.
We Came A Long Time Ago
pi_167673482
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2016 14:22 schreef Dwersdriever het volgende:

[..]

Een ritje naar Amsterdam voor 7 euro? Da's niet duur.
Jup, het nadeel is wel dat je 3 uur onderweg bent, hij gaat namelijk Nijmegen-Rotterdam-Den Haag-Amsterdam
(she/her)
  woensdag 28 december 2016 @ 14:25:16 #74
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_167673488
quote:
1s.gif Op woensdag 28 december 2016 14:19 schreef Fylax het volgende:

[..]

Als je van Nijmegen naar Amsterdam gaat met de FlixBus, is er geen controle. Ik hoef dan alleen m'n ticket te laten zien en dan ist goed. Soms kunnen ze wel om ID vragen maar is bij mij niet gebeurd.

Maar als je met de FlixBus een grens overschijdt, moet je wel je paspoort o.i.d laten zien.

Want ik stapte dus in Rotterdam op weer richting nijmegen, en die bus gaat dan nog verder naar Duitsland. Ik hoefde niets te laten zien maar iemand naast me die naar Duitsland ging moest wel papieren laten zien
Aan de chauffeur neem aan, dat is een stuk minder indrukwekkend dan die 3 man die het treinstel doorlopen, naast de controle die de conducteur doet.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_167673531
quote:
1s.gif Op woensdag 28 december 2016 14:25 schreef Leandra het volgende:

[..]

Aan de chauffeur neem aan, dat is een stuk minder indrukwekkend dan die 3 man die het treinstel doorlopen, naast de controle die de conducteur doet.
ja klopt
(she/her)
pi_167674652
Wat een aanwinst die open grenzen.

pi_167674902
Tunesiër (40) vast voor aanslag Berlijn

quote:
De Duitse politie heeft negen dagen na de aanslag op de kerstmarkt in Berlijn een mogelijke contactpersoon van terrorist Anis Amri opgepakt. Volgens Der Spiegel is de verdachte een veertigjarige Tunesiër. Hij werd volgens het tijdschrift woensdagochtend gearresteerd op de voormalige luchthaven Tempelhof, waar hij in een asielzoekerscentrum verbleef.
  woensdag 28 december 2016 @ 15:08:46 #78
78918 SeLang
Black swans matter
pi_167675025
Gelukkig zijn de kerstmarktaanslagen voorlopig voorbij. We komen nu weer in het massaverkrachtingen seizoen.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  woensdag 28 december 2016 @ 15:10:05 #79
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_167675078
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2016 15:08 schreef SeLang het volgende:
Gelukkig zijn de kerstmarktaanslagen voorlopig voorbij. We komen nu weer in het massaverkrachtingen seizoen.
Heb jij al plannen voor de jaarwisseling?
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_167675343
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2016 15:08 schreef SeLang het volgende:
Verhaal uit de Humo hierover. Echt ongelooflijk hoe dat allemaal gegaan is.

Een jaar na de oudejaarsnachtmerrie van Keulen: 'Ruwe handen die jurken openscheurden, borsten betastten en slipjes uittrokken'
Maandag 26 december 2016 - 18:00, door (rs)

Oudejaarsavond 2015 in Keulen. Even was het een feest, maar in geen tijd werd het een hel: massaal werden vrouwen, onder wie ook Belgen, beledigd, vernederd en misbruikt door honderden jongens en mannen van allochtone afkomst. De Keulse journalisten Christian Wiermer en Gerhard Voogt zochten uit wat er die nacht allemaal fout is gelopen.

keulen1200
'Eerst deed de politie niks, daarna heeft ze de daders recht naar de slachtoffers gedreven'
We spreken Christian Wiermer in de lobby van het Steigenberger Hotel aan de Rudolphplatz in Keulen – buiten is er een uitbundig verlichte kerstmarkt met glühwein en Keulse Grünkohl mit Mettwurst. Wiermer is politiek journalist bij de Duitse krant Express, net als zijn collega Gerhard Voogt. Samen hebben ze net het boek ‘Die Nacht die Deutschland veränderte’ (Riva Verlag) uit, waarin ze nauwkeurig de feiten van de nacht van 31 december 2015 op 1 januari 2016 hebben gereconstrueerd.

Christian Wiermer «Maandenlang hebben Gerhard en ik alle materiaal over die oudejaarsnacht doorworsteld: uren en uren videobeelden en geluidsopnamen, en ruim honderdduizend pagina’s met verklaringen en getuigenissen van 662 slachtoffers van seksueel geweld. Allemaal vertellen ze hetzelfde verhaal: hoe ze die nacht aan de Dom en in de Hauptbahnhof, het centraal station, werden bedreigd en uitgescholden. Hoe ze werden bepoteld als vee, hoe ze werden omsingeld door groepen van tien, vijftien mannen die hen insloten en zich aan hen vergrepen. Ze vertellen hoe ze die graaiende mannen hoorden lachen en hun dronkenmansadem roken. Hun handen waren overal: ruwe handen die jurken openscheurden, borsten betastten, rokken oplichtten, slipjes uittrokken en aan flarden scheurden. Ze vertellen over mannen, pubers vaak, die ‘Ficki! Ficki!’ (‘Neuken! Neuken!’) riepen. Over mannen die hun vingers in de vagina’s van vaak nog heel jonge meisjes duwden. Ik werd er echt ziek van. Maar dit verhaal moet verteld worden.

»Opvallend is dat ook een aantal Belgische vrouwen het slachtoffer is geworden. Drie van hen zijn in de vroege ochtend van 1 januari naar de politie gestapt, en later hebben meerdere Belgische vrouwen een klacht wegens seksueel geweld en misbruik ingediend bij de politie in Eupen en Malmedy, in de Belgische Oostkantons.»

'Een jaar later zijn nog altijd maar twee daders van seksueel geweld veroordeeld. Tot een voorwaardelijke straf'
Een jaar lang hebben hoofdredacteurs, columnisten en andere opiniemakers elkaar om de oren geslagen met veronderstellingen, overtuigingen en meningen. Maar wat er echt is gebeurd in Keulen, kwam de lezer nauwelijks te weten. Daarom trok Humo een jaar na datum naar de stad waar de vrijheid en de gelijkheid in Europa een forse knauw kregen.

Bewaakte stad

Vrijdagavond, 16 december. Keulen maakt zich op voor de eindejaarsfeesten. Op de Bahnhofsvorplatz, tussen het centraal station en de wereldberoemde Dom, staat al het hele jaar een mobiel politiekantoor. Daarachter staan zes patrouillewagens geparkeerd. Overal lopen agenten. Om kwart voor acht komen zeven grote Mercedesbussen het plein opgereden, waaruit tientallen agenten in zware uitrusting komen gestapt.

'Wat opvalt in de videobeelden, is hoe respectloos die straat­criminelen zijn tegenover de politie. Ze tonen geen enkele angst'
Met eindejaar zal Keulen bijzonder veilig zijn voor vrouwen. De deelstaat Noordrijn-Westfalen zet meer dan 1.500 politiemensen in die het centrum van de stad moeten bewaken: tien keer meer dan vorig jaar. Het stadsbestuur zorgt voor zeshonderd extra veiligheidsagenten, en de overkoepelende Bundespolizei maakt achthonderd agenten vrij voor de bewaking van alle stations en treinen in Noordrijn-Westfalen. Van hen gaan er driehonderd naar Keulen. Bovendien komt er overal camerabewaking: in en rond het station alleen al hangen tweehonderd van de modernste beeldcamera’s die hoogwaardige beelden afleveren, kunnen inzoomen en mensen in de massa volgen. Alle wijken in het centrum krijgen extra verlichting en rond de Dom en de Hauptbahnhof wordt het ten strengste verboden om nog vuurwerk af te steken.

Wiermer «De politie is nu zeer aanwezig in het straatbeeld: ze wil de burgers, en vooral de vrouwen, weer een gevoel van zekerheid geven. Ze treedt snel en hard op tegen iedereen die de veiligheid op straat in gevaar brengt, en ze heeft er nu ook de middelen voor. Ze krijgt alles wat de politici vroeger systematisch weigerden: apparatuur, voertuigen, extra personeel… ‘Als we een slagkruiser op de Rijn zouden vragen, zouden we die ook krijgen,’ hoorde ik een agent lachend zeggen.»

HUMO Wie zijn die mensen die de veiligheid op straat in gevaar brengen?
Wiermer «In de eerste plaats jonge straatcriminelen: handtasdieven en dealers uit Marokko en Algerije. Nafri’s noemt de politie ze, Noord-Afrikaanse boefjes van vaak geen 15 jaar oud.»

We wandelen langs de ringlanen rond de Keulse binnenstad, naar het plein aan de Dom en het centraal station. Alles is rustig: reizigers lopen het station in en uit. Nergens zie je jongeren van Noord-Afrikaanse origine met hun opgeschoren koppen, hiphoppetten, dure sneakers en dito Moncler-jasjes, die in heel Europa in en rond stations hangen, en die tot eind 2015 elke avond met tientallen rond het station van Keulen zwierven, op zoek naar slachtoffers.

Wiermer «Ze zijn er nog wel, maar veel minder. De stad wordt nu zwaar bewaakt.»

'De Duitse overheid heeft wel één ding geleerd: het is beter die criminelen uit te wijzen dan ze voor de rechter te dagen'

HUMO Zijn zij ook verantwoordelijk voor de aanrandingen van Silvesternacht 2015?
Wiermer «Ja. Er zijn op dit moment 333 mensen geïdentificeerd en in beschuldiging gesteld voor tijdens Silvesternacht 2015 gepleegde feiten. Meer dan 60 procent van de beschuldigden komt uit Marokko en Algerije.»

HUMO En de anderen?
Wiermer «Dat zijn Tunesiërs, Syriërs, Irakezen, Afghanen… Ze zijn zo goed als allemaal afkomstig uit moslimlanden. Er zijn ook 25 verdachten met de Duitse nationaliteit, maar die hebben allemaal een islamitische achtergrond.»

HUMO Het zijn ook bijna allemaal vluchtelingen?
Wiermer «Het gaat om mensen die heel recent in Duitsland zijn gearriveerd. De overgrote meerderheid zit in asielprocedures en opvangprogramma’s. Bij de politiecontroles zagen de agenten die bewuste nacht alleen mensen met een BüMA, een document dat zegt dat je asielzoeker bent. Maar de woorden vluchteling en asielzoeker dekken de lading niet. Mensen komen naar Europa en naar Duitsland om uiteenlopende redenen. Je hebt enerzijds politieke vluchtelingen: mensen die hun land verlaten, op de vlucht voor de oorlog daar, of omdat ze worden vervolgd – zij kunnen hier asiel krijgen. Veel Syriërs verkeren in dat geval. Anderzijds heb je economische vluchtelingen, die hier een beter leven komen zoeken – zoals veel Afrikanen, of de Albanezen uit Kosovo. Maar er is nog een derde categorie, waarover niemand spreekt: de Keulse politie noemt hen ‘criminele vluchtelingen’, mensen die naar hier komen om van de misdaad te leven – of ze nu in hun eentje handelen, of zich organiseren in bendes. Het grootste deel van de Noord-Afrikaanse jongeren die naar Duitsland komen, zit in die categorie. Daar laat de politie geen enkele twijfel meer over bestaan in haar analyses. Het zijn vaak de oudste zonen van families die worden uitgezonden om aan geld te raken, legaal of illegaal, en ze hebben niet zelden al een strafblad in hun land van herkomst. Het valt ook op hoe ze allemaal uit dezelfde kleine Marokkaanse steden en dorpen komen en hoe ze met dezelfde mensensmokkelaars naar Europa zijn gekomen. Ze reizen vermomd als asielzoekers via dezelfde routes als de politieke vluchtelingen, over de Middellandse Zee of via Turkije. Ze gooien onderweg hun identiteitspapieren weg of ze nemen een andere nationaliteit aan. Ze geven zich dan uit voor Syriërs of Irakezen, want ze weten dat ze hier anders geen enkele kans maken op erkenning en bescherming als politieke asielzoeker: 99,5 procent van de asielaanvragen uit Noord-Afrika wordt geweigerd in Duitsland. Maar toch blijven ze komen. Je zag hun aantallen stijgen vanaf 2012, en in de zomer van 2015 begonnen ze met duizenden tegelijk Duitsland binnen te stromen, ongecontroleerd.»

HUMO Waarom blijven ze komen?
Wiermer «Omdat hier veel te rapen is, en omdat ze weten dat hen weinig kan gebeuren. Van tijd tot tijd worden ze wel opgepakt door de politie, maar ze zijn even snel weer vrij. De kans op een zware veroordeling is zeer klein en van uitwijzing is er lang helemaal geen sprake geweest. Het uitwijzingssysteem in Duitsland is pas onlangs beter gaan werken.»

HUMO Veel Duitse steden hebben last van Noord-Afrikaanse criminelen, maar waarom lijden Keulen en naburige steden als Düsseldorf er het meest onder?
Wiermer «Het gros van de Noord-Afrikaanse asielzoekers komt in de deelstaat Noordrijn-Westfalen terecht. De federale bondsstaat hanteert bij de opvang van de vluchtelingen een geografisch verdeelsysteem op basis van hun vermoedelijke nationaliteit. Tunesiërs worden ondergebracht in Saksen, in het oosten van Duitsland, en Marokkanen en Algerijnen moeten naar Noordrijn-Westfalen, het grootste Duitse bondsland. Meer dan 50 procent van de Noord-Afrikaanse nieuwkomers zit hier in opvangcentra in Keulen, Düsseldorf, Dortmund, enzovoort. De overigen gaan naar de deelstaat Baden-Württemberg. Het opdelen volgens nationaliteit is bedoeld om de zaken administratief te vergemakkelijken. Maar het zorgt ook voor een probleem dat al langer zichtbaar is, want Silvesternacht 2015 is echt niet uit de lucht komen vallen.

»Het begon allemaal in 2012. Toen stelde men in Keulen een sterke toename vast van het aantal straatroven, vooral aan het station en in de uitgaansbuurt – de Party-Meile aan de Hohenzollernring en de Hohenstaufenring. Snel bleek dat de pas gearriveerde Noord-Afrikanen daarvoor verantwoordelijk waren. Ze worden hier Antänzer genoemd, naar de truc die ze gebruiken om mensen te beroven. Drie of vier daders dansen rond het slachtoffer, en één van hen loopt voortdurend tegen hem aan en probeert hem te laten struikelen. De anderen maken dan van de gelegenheid gebruik om het slachtoffer te bestelen. Die truc wordt ook wel de Poldi-techniek genoemd, naar de voetballer Lukas Podolski. Hij is zijn carrière begonnen bij FC Köln en staat bekend om zijn schijn- en dribbelbewegingen.

»In 2015 waren de Noord-Afrikaanse straatdieven een echte plaag geworden. In drie jaar tijd werden in Keulen alleen al zeventienduizend Marokkanen en Algerijnen gearresteerd en geregistreerd voor criminele feiten. Zeventienduizend verschillende daders! En ze gingen almaar driester te werk: er kwamen steeds meer meldingen binnen van mensen die waren neergeslagen of neergestoken. De daders bleken ook steeds vaker onder invloed van alcohol en drugs te zijn.»

HUMO En toen kwam de Silvesternacht van 2015.
Wiermer «Inderdaad. Met honderden kwamen ze die avond naar de Keulse stationsbuurt afgezakt. Een aantal van hen stond al bekend bij de politie wegens hun criminele activiteiten – sommigen waren het afgelopen jaar al veertig of vijftig keer gearresteerd. Maar er waren ook honderden anderen, uit alle opvangcentra in Noordrijn-Westfalen en elders in Duitsland.»

HUMO Er is die nacht zelfs een Algerijn met een Frans toeristenvisum opgepakt.
Wiermer «Inderdaad. En de politie denkt dat er ook Marokkanen uit België naar Keulen zijn gekomen, maar die hebben ze niet kunnen opsporen.»

HUMO Waarom kwamen die allemaal met Nieuwjaar naar Keulen?
Wiermer «Omdat ze de stad kennen en omdat Keulen een bekende feeststad is, volgens een studie van het Bundeskriminalamt in Wiesbaden, de federale recherche dus. Nieuwjaar in Keulen is gratis en heel spectaculair, met het vuurwerk boven de Rijn en de Dom als achtergrond.»

Ongesluierd

HUMO Rond halfelf op oudejaar begonnen de aanrandingen. Die straatcriminelen hadden toch niet de reputatie van seksdelinquenten?
Wiermer «Dat klopt. Daarom heeft de politie het over de broken window-theorie: de misdaad tiert welig in een omgeving waar je ongestraft de wet kunt overtreden. En dat was toen zeker het geval. Er was die avond nauwelijks politie te zien in en rond het station en aan de Dom, en dus kon de situatie snel uit de hand lopen. De mannen begonnen met flessen te gooien en vuurpijlen af te schieten. Toen de weinige agenten niet ingrepen, richtten ze vuurwerk op passerende feestvierders en begonnen ze hen te bestelen. Opnieuw liet de politie begaan. En toen kwamen de vrouwen aan de beurt. Zij waren feestelijk gekleed en wilden zich amuseren, en dat werkte als een rode lap op een stier bij de migranten. Het vrouwbeeld dat overheerst in de moslimlanden, staat haaks op de manier waarop vrouwen bij ons leven. Zij vinden dat vrouwen niet zoveel waard zijn en dat ze ter beschikking van mannen moeten staan. Het gebrek aan respect voor vrouwen, en zeker voor niet-islamitische, was die avond schrijnend. Wat ook opvalt in de videobeelden, is hoe respectloos ze tegenover de politie staan. Ze tonen geen angst. Waarom zouden ze ook? Niemand doet hen wat.»

'Hun handen waren overal: ruwe handen die jurken openscheurden, borsten betastten, rokken oplichtten, slipjes uittrokken.' (Foto: het centraal station van Keulen)'

HUMO Stemmen in Duitsland zeggen dat het ook een islamistische aanslag op de waarden van vrijheid en gelijkheid was.
Wiermer «Natuurlijk moet je je vragen stellen als je ziet dat alle verdachten dezelfde religieuze achtergrond hebben. Op de politievideo’s is duidelijk te horen dat in de massa op het plein ‘Allahu Akbar’ werd gescandeerd (‘Allah is groot’, red.). Na de feiten verklaarde een zekere Abu Yussuf, een imam in de voorstad Köln-Kalk, dat de vrouwen hun verdiende loon hadden gekregen omdat ze ongesluierd rondliepen. ‘Halfnaakt,’ zei hij. De politie vermoedde dat de massale aanranding was gepland door radicale moslims, maar daar is geen enkele aanwijzing voor gevonden. Sommige verdachten lieten in hun verklaring wel optekenen dat ze de kufar, de ongelovigen, wilden aanpakken. Sommigen zeiden dat ze alleen van ongelovigen stalen, niet van moslimbroeders. Maar een complot? Niemand van de verdachten heeft een radicale achtergrond, niemand staat op de lijst van gevaarlijke personen. Vermoedelijk zijn er wel daders met andere motieven, maar voor het merendeel ging het tijdens Silvesternacht niet om islamisten, maar om criminelen met een moslimachtergrond.»

HUMO In moslimlanden heb je het fenomeen van de taharrush gamea, waarbij groepen mannen in openbare ruimtes vrouwen massaal aanvallen en aanranden.
Wiermer «Het was in elk geval voor een deel georganiseerd: de criminelen belden en sms’ten elkaar om naar Keulen te komen.»

Wegmoffelen

HUMO De politie heeft een grote verantwoordelijkheid in het schandaal, lees ik in uw boek: ze heeft de daders laten begaan.
Wiermer «Op de tapes hoor je steeds opnieuw hoe vrouwen in paniek het noodnummer bellen en zeggen dat er geen enkele agent te zien is op het plein. Dat lees je ook in hun latere verklaringen. En de weinige agenten die er wél waren, stuurden hen wandelen: ze zeiden dat ze met hun klachten naar de politiepost moesten. Daar was maar één beambte aanwezig, en hij had gemiddeld twee uur nodig voor elke klacht. Maar er waren die nacht honderden vrouwen met klachten! Het ergste vonden de slachtoffers dat ze niet werden geloofd. Te vaak kregen ze van de politie te horen: ‘Niet overdrijven, zo erg zal het wel niet geweest zijn.’ Of: ‘Je was beter thuisgebleven, je weet toch dat je ’s nachts niet op straat moet rondlopen?’ Ze waren net aangerand, en ze botsten daarna op ongeloof en onbegrip.»

'Te vaak kregen slachtoffers van de politie te horen dat ze 's avonds niet op straat moesten rondlopen'
HUMO De politie heeft geprobeerd dat in de doofpot te stoppen?
Wiermer «Er zijn die avond grote fouten gemaakt en men heeft aanvankelijk geprobeerd om die weg te moffelen. Zo beweerde de politie eerst dat ze geen aanwijzingen had voor het massale karakter van de aanrandingen en dat ze pas laat na middernacht de eerste melding over seksueel geweld had binnengekregen. Pas om 1.44 uur ’s morgens lezen we in het politielogboek: ‘Het probleem is ingeschat. We gaan nu massaal achter de Noord-Afrikanen aan.’ Maar wij hebben zwart op wit kunnen aantonen dat dat níét waar was. De politie was al veel vroeger op de hoogte gebracht van wat er in en rond het station gebeurde. De eerste oproep over seksueel geweld kwam om 22.30 uur binnen. En die oproep werd meteen gevolgd door andere. Maar ze werden niet serieus genomen en kregen dus een lage prioriteit.

»Bovendien maakte de politie de zaak nog erger toen ze na middernacht eindelijk besloot om het plein schoon te vegen. Daarbij joeg ze de migranten het station in, waar het treinverkeer al een tijd stillag omdat er mensen op de sporen rondliepen. De oproerkraaiers botsten er op de mensenmassa die op de perrons op de treinen stond te wachten en niet meer voor- of achteruit kon. De politie dreef de daders dus naar de slachtoffers. De meeste seksuele delicten werden daar en op dat moment gepleegd.

»Het is niet zo dat de politie daarna heeft geprobeerd de aanrandingen te minimaliseren en de nationaliteit van de verdachten te verzwijgen. Wel heeft ze een enorme blunder begaan toen iemand van haar persdienst op 1 januari een communiqué verspreidde waarin stond dat er die avond geen vuiltje aan de lucht was geweest. Dat was heel dom.»

HUMO Wie heeft dan geprobeerd om de omvang van de aanrandingen en het feit dat het om vluchtelingen ging, te verdoezelen?
Wiermer «De politici, en meer bepaald van de socialistische SPD, die in de deelstaat Noordrijn-Westfalen samen met de groenen regeert. Mensen als minister-president Hannelore Kraft en minister van Binnenlandse Aangelegenheden Ralf Jäger worden ervan beschuldigd de misdaden die met Silvesternacht werden begaan, te hebben goedgepraat en geminimaliseerd. Het staat als een paal boven water dat mensen uit de SPD-entourage geprobeerd hebben om de politiecommunicatie te beïnvloeden. Mijn collega en ik hebben een paar maanden geleden uitgebracht dat er op 1 januari 2016 al iemand van het ministerie van Binnenlandse Aangelegenheden naar de politie heeft gebeld die eiste dat de woorden ‘verkrachting’ en ‘Noord-Afrikanen’ uit de communiqués voor de pers zouden worden gehouden. Maandenlang hebben Jäger en co. ontkend dat dat telefoontje er is geweest. Nu beweren ze dat er wel is gebeld, maar dat ze niet weten door wie, want toevallig is het logboek van die dag gewist. De SPD weigert ook de interne communicatie over Silvesternacht vrij te geven voor de onderzoekscommissie die is ingesteld in het parlement van Noordrijn-Westfalen.»

HUMO Jäger en Kraft hebben vooralsnog geen ontslag genomen. Maar de kop van hoofdcommissaris Wolfgang Albers is wel al gerold.
Wiermer «Je kunt Albers persoonlijk niets aanwrijven, maar hij is wel verantwoordelijk voor de fouten van de politie. Hij noemt zichzelf nu een zondebok, en dat klopt voor een deel ook. Als politiecommissaris heeft hij in 2015 geprobeerd om het probleem van de Noord-Afrikaanse Antänzer aan te pakken. Hij vroeg het ministerie van Binnenlandse Aangelegenheden om camerabewaking en hij eiste meer personeel. De politiek zei neen.»

Een beetje gestraft

HUMO Zijn er al veel daders veroordeeld?
Wiermer «Er zijn 1.222 klachten ingediend, en 513 ervan hebben te maken met seksueel getinte beledigingen, verbale seksuele agressie en pogingen tot verkrachting. Er zijn 1.310 slachtoffers, van wie 662 slachtoffers van seksueel geweld. Er zijn 333 mensen in beschuldiging gesteld, en 87 van hen voor seksuele misdrijven. Tegen die 333 verdachten zijn 267 dossiers geopend, en tegen de 87 verdachten van een seksueel misdrijf nog eens 60 dossiers. Van de 267 dossiers zijn er ondertussen 124 geseponeerd: 80 omdat men geen concrete feiten kon formuleren, en 29 verdachten zijn ondertussen ook spoorloos verdwenen.

'Veel videomateriaal is van slechte kwaliteit: daar kun je niet mee naar de rechtbank'
»Slechts een handvol daders van Silvesternacht is nu veroordeeld voor diefstal. De zwaarste straf was een jaar en negen maanden effectief voor een Libiër. Slechts tegen vijf verdachten kon men een seksueel misdrijf bewijzen. Twee van hen zijn veroordeeld: een Algerijn en een Irakees.»

HUMO Zij kregen elk een jaar voorwaardelijk. Geen te beste beurt voor de Duitse magistratuur.
Wiermer «De Algerijn, die daarna beweerde dat hij een valse naam had opgegeven en eigenlijk een Marokkaan is, had aan het station een Duitse jongen in het gezelschap van twee meisjes bedreigd. Hij had gezegd: ‘Drie uur seks, geef me die meisjes of ik vermoord je.’ De jongen verklaarde later dat een aantal mannen zich als beesten op de meisjes hadden gestort. Die Algerijn of Marokkaan lachte toen hij de rechtbank uitliep en ging buiten, voor het oog van de camera, zijn voorwaardelijke straf vieren. Zijn slachtoffer bleef in tranen achter in de rechtbank.»

HUMO Over de aanslag op de kerstmarkt in Berlijn van 19 december zei bondskanselier Merkel dat de dader geïdentificeerd en gestraft zou worden. Optimistisch, als je de resultaten van het onderzoek naar de feiten van Silvesternacht ziet.
Wiermer «Men heeft er anders hard op gewerkt. Kosten noch moeite werden gespaard: er zijn meer dan 160 onderzoekers op de dossiers gezet. Bij Scotland Yard in Londen zijn ze een super-recognizer gaan halen, een man die gespecialiseerd is in het herkennen van gezichten in grote massa’s. Dat blijkt een speciale gave te zijn. Slechts een heel klein percentage mensen beschikt over dat talent. De Keulse politie heeft ondertussen zelf ook super-recognizers opgeleid.

»Maar het grote probleem is het bewijsmateriaal. Bij de diefstallen heeft de politie wel bewijslast kunnen verzamelen: vaak vond ze het gestolen goed gewoon terug onder het bed van de asielzoeker in het opvangcentrum. Maar bij de aanrandingen ligt dat anders. Daar heb je nauwelijks materiële sporen en bewijzen voor en uiteraard ontkennen alle verdachten bij hoog en laag dat ze er iets mee te maken hebben. Het komt er dus op aan hen formeel te identificeren, maar het beschikbare videomateriaal is van slechte kwaliteit en laat ruimte voor twijfel. Daar kun je niet mee naar de rechtbank. En veel vrouwen hebben hun aanranders niet herkend. Dat is ook te begrijpen: die avond was één kolkende chaos vol geroep, rook en vuurpijlen. De daders werkten in groep en vaak werden de vrouwen langs achteren aangevallen. Het gevolg is dat er nauwelijks zaken tot voor de rechter raken.

»Maar de Duitse overheid heeft wel één ding geleerd. Het is beter die mensen uit te wijzen dan ze voor de rechter te dagen. Steeds meer criminelen worden opgepakt en in een uitwijzingsprocedure gestoken. Daar zijn ze écht bang voor.»
pi_167675371
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2016 15:18 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]

Verhaal uit de Humo hierover. Echt ongelooflijk hoe dat allemaal gegaan is.

Een jaar na de oudejaarsnachtmerrie van Keulen: 'Ruwe handen die jurken openscheurden, borsten betastten en slipjes uittrokken'
Maandag 26 december 2016 - 18:00, door (rs)

Oudejaarsavond 2015 in Keulen. Even was het een feest, maar in geen tijd werd het een hel: massaal werden vrouwen, onder wie ook Belgen, beledigd, vernederd en misbruikt door honderden jongens en mannen van allochtone afkomst. De Keulse journalisten Christian Wiermer en Gerhard Voogt zochten uit wat er die nacht allemaal fout is gelopen.

keulen1200
'Eerst deed de politie niks, daarna heeft ze de daders recht naar de slachtoffers gedreven'
We spreken Christian Wiermer in de lobby van het Steigenberger Hotel aan de Rudolphplatz in Keulen – buiten is er een uitbundig verlichte kerstmarkt met glühwein en Keulse Grünkohl mit Mettwurst. Wiermer is politiek journalist bij de Duitse krant Express, net als zijn collega Gerhard Voogt. Samen hebben ze net het boek ‘Die Nacht die Deutschland veränderte’ (Riva Verlag) uit, waarin ze nauwkeurig de feiten van de nacht van 31 december 2015 op 1 januari 2016 hebben gereconstrueerd.

Christian Wiermer «Maandenlang hebben Gerhard en ik alle materiaal over die oudejaarsnacht doorworsteld: uren en uren videobeelden en geluidsopnamen, en ruim honderdduizend pagina’s met verklaringen en getuigenissen van 662 slachtoffers van seksueel geweld. Allemaal vertellen ze hetzelfde verhaal: hoe ze die nacht aan de Dom en in de Hauptbahnhof, het centraal station, werden bedreigd en uitgescholden. Hoe ze werden bepoteld als vee, hoe ze werden omsingeld door groepen van tien, vijftien mannen die hen insloten en zich aan hen vergrepen. Ze vertellen hoe ze die graaiende mannen hoorden lachen en hun dronkenmansadem roken. Hun handen waren overal: ruwe handen die jurken openscheurden, borsten betastten, rokken oplichtten, slipjes uittrokken en aan flarden scheurden. Ze vertellen over mannen, pubers vaak, die ‘Ficki! Ficki!’ (‘Neuken! Neuken!’) riepen. Over mannen die hun vingers in de vagina’s van vaak nog heel jonge meisjes duwden. Ik werd er echt ziek van. Maar dit verhaal moet verteld worden.

»Opvallend is dat ook een aantal Belgische vrouwen het slachtoffer is geworden. Drie van hen zijn in de vroege ochtend van 1 januari naar de politie gestapt, en later hebben meerdere Belgische vrouwen een klacht wegens seksueel geweld en misbruik ingediend bij de politie in Eupen en Malmedy, in de Belgische Oostkantons.»

'Een jaar later zijn nog altijd maar twee daders van seksueel geweld veroordeeld. Tot een voorwaardelijke straf'
Een jaar lang hebben hoofdredacteurs, columnisten en andere opiniemakers elkaar om de oren geslagen met veronderstellingen, overtuigingen en meningen. Maar wat er echt is gebeurd in Keulen, kwam de lezer nauwelijks te weten. Daarom trok Humo een jaar na datum naar de stad waar de vrijheid en de gelijkheid in Europa een forse knauw kregen.

Bewaakte stad

Vrijdagavond, 16 december. Keulen maakt zich op voor de eindejaarsfeesten. Op de Bahnhofsvorplatz, tussen het centraal station en de wereldberoemde Dom, staat al het hele jaar een mobiel politiekantoor. Daarachter staan zes patrouillewagens geparkeerd. Overal lopen agenten. Om kwart voor acht komen zeven grote Mercedesbussen het plein opgereden, waaruit tientallen agenten in zware uitrusting komen gestapt.

'Wat opvalt in de videobeelden, is hoe respectloos die straat­criminelen zijn tegenover de politie. Ze tonen geen enkele angst'
Met eindejaar zal Keulen bijzonder veilig zijn voor vrouwen. De deelstaat Noordrijn-Westfalen zet meer dan 1.500 politiemensen in die het centrum van de stad moeten bewaken: tien keer meer dan vorig jaar. Het stadsbestuur zorgt voor zeshonderd extra veiligheidsagenten, en de overkoepelende Bundespolizei maakt achthonderd agenten vrij voor de bewaking van alle stations en treinen in Noordrijn-Westfalen. Van hen gaan er driehonderd naar Keulen. Bovendien komt er overal camerabewaking: in en rond het station alleen al hangen tweehonderd van de modernste beeldcamera’s die hoogwaardige beelden afleveren, kunnen inzoomen en mensen in de massa volgen. Alle wijken in het centrum krijgen extra verlichting en rond de Dom en de Hauptbahnhof wordt het ten strengste verboden om nog vuurwerk af te steken.

Wiermer «De politie is nu zeer aanwezig in het straatbeeld: ze wil de burgers, en vooral de vrouwen, weer een gevoel van zekerheid geven. Ze treedt snel en hard op tegen iedereen die de veiligheid op straat in gevaar brengt, en ze heeft er nu ook de middelen voor. Ze krijgt alles wat de politici vroeger systematisch weigerden: apparatuur, voertuigen, extra personeel… ‘Als we een slagkruiser op de Rijn zouden vragen, zouden we die ook krijgen,’ hoorde ik een agent lachend zeggen.»

HUMO Wie zijn die mensen die de veiligheid op straat in gevaar brengen?
Wiermer «In de eerste plaats jonge straatcriminelen: handtasdieven en dealers uit Marokko en Algerije. Nafri’s noemt de politie ze, Noord-Afrikaanse boefjes van vaak geen 15 jaar oud.»

We wandelen langs de ringlanen rond de Keulse binnenstad, naar het plein aan de Dom en het centraal station. Alles is rustig: reizigers lopen het station in en uit. Nergens zie je jongeren van Noord-Afrikaanse origine met hun opgeschoren koppen, hiphoppetten, dure sneakers en dito Moncler-jasjes, die in heel Europa in en rond stations hangen, en die tot eind 2015 elke avond met tientallen rond het station van Keulen zwierven, op zoek naar slachtoffers.

Wiermer «Ze zijn er nog wel, maar veel minder. De stad wordt nu zwaar bewaakt.»

'De Duitse overheid heeft wel één ding geleerd: het is beter die criminelen uit te wijzen dan ze voor de rechter te dagen'

HUMO Zijn zij ook verantwoordelijk voor de aanrandingen van Silvesternacht 2015?
Wiermer «Ja. Er zijn op dit moment 333 mensen geïdentificeerd en in beschuldiging gesteld voor tijdens Silvesternacht 2015 gepleegde feiten. Meer dan 60 procent van de beschuldigden komt uit Marokko en Algerije.»

HUMO En de anderen?
Wiermer «Dat zijn Tunesiërs, Syriërs, Irakezen, Afghanen… Ze zijn zo goed als allemaal afkomstig uit moslimlanden. Er zijn ook 25 verdachten met de Duitse nationaliteit, maar die hebben allemaal een islamitische achtergrond.»

HUMO Het zijn ook bijna allemaal vluchtelingen?
Wiermer «Het gaat om mensen die heel recent in Duitsland zijn gearriveerd. De overgrote meerderheid zit in asielprocedures en opvangprogramma’s. Bij de politiecontroles zagen de agenten die bewuste nacht alleen mensen met een BüMA, een document dat zegt dat je asielzoeker bent. Maar de woorden vluchteling en asielzoeker dekken de lading niet. Mensen komen naar Europa en naar Duitsland om uiteenlopende redenen. Je hebt enerzijds politieke vluchtelingen: mensen die hun land verlaten, op de vlucht voor de oorlog daar, of omdat ze worden vervolgd – zij kunnen hier asiel krijgen. Veel Syriërs verkeren in dat geval. Anderzijds heb je economische vluchtelingen, die hier een beter leven komen zoeken – zoals veel Afrikanen, of de Albanezen uit Kosovo. Maar er is nog een derde categorie, waarover niemand spreekt: de Keulse politie noemt hen ‘criminele vluchtelingen’, mensen die naar hier komen om van de misdaad te leven – of ze nu in hun eentje handelen, of zich organiseren in bendes. Het grootste deel van de Noord-Afrikaanse jongeren die naar Duitsland komen, zit in die categorie. Daar laat de politie geen enkele twijfel meer over bestaan in haar analyses. Het zijn vaak de oudste zonen van families die worden uitgezonden om aan geld te raken, legaal of illegaal, en ze hebben niet zelden al een strafblad in hun land van herkomst. Het valt ook op hoe ze allemaal uit dezelfde kleine Marokkaanse steden en dorpen komen en hoe ze met dezelfde mensensmokkelaars naar Europa zijn gekomen. Ze reizen vermomd als asielzoekers via dezelfde routes als de politieke vluchtelingen, over de Middellandse Zee of via Turkije. Ze gooien onderweg hun identiteitspapieren weg of ze nemen een andere nationaliteit aan. Ze geven zich dan uit voor Syriërs of Irakezen, want ze weten dat ze hier anders geen enkele kans maken op erkenning en bescherming als politieke asielzoeker: 99,5 procent van de asielaanvragen uit Noord-Afrika wordt geweigerd in Duitsland. Maar toch blijven ze komen. Je zag hun aantallen stijgen vanaf 2012, en in de zomer van 2015 begonnen ze met duizenden tegelijk Duitsland binnen te stromen, ongecontroleerd.»

HUMO Waarom blijven ze komen?
Wiermer «Omdat hier veel te rapen is, en omdat ze weten dat hen weinig kan gebeuren. Van tijd tot tijd worden ze wel opgepakt door de politie, maar ze zijn even snel weer vrij. De kans op een zware veroordeling is zeer klein en van uitwijzing is er lang helemaal geen sprake geweest. Het uitwijzingssysteem in Duitsland is pas onlangs beter gaan werken.»

HUMO Veel Duitse steden hebben last van Noord-Afrikaanse criminelen, maar waarom lijden Keulen en naburige steden als Düsseldorf er het meest onder?
Wiermer «Het gros van de Noord-Afrikaanse asielzoekers komt in de deelstaat Noordrijn-Westfalen terecht. De federale bondsstaat hanteert bij de opvang van de vluchtelingen een geografisch verdeelsysteem op basis van hun vermoedelijke nationaliteit. Tunesiërs worden ondergebracht in Saksen, in het oosten van Duitsland, en Marokkanen en Algerijnen moeten naar Noordrijn-Westfalen, het grootste Duitse bondsland. Meer dan 50 procent van de Noord-Afrikaanse nieuwkomers zit hier in opvangcentra in Keulen, Düsseldorf, Dortmund, enzovoort. De overigen gaan naar de deelstaat Baden-Württemberg. Het opdelen volgens nationaliteit is bedoeld om de zaken administratief te vergemakkelijken. Maar het zorgt ook voor een probleem dat al langer zichtbaar is, want Silvesternacht 2015 is echt niet uit de lucht komen vallen.

»Het begon allemaal in 2012. Toen stelde men in Keulen een sterke toename vast van het aantal straatroven, vooral aan het station en in de uitgaansbuurt – de Party-Meile aan de Hohenzollernring en de Hohenstaufenring. Snel bleek dat de pas gearriveerde Noord-Afrikanen daarvoor verantwoordelijk waren. Ze worden hier Antänzer genoemd, naar de truc die ze gebruiken om mensen te beroven. Drie of vier daders dansen rond het slachtoffer, en één van hen loopt voortdurend tegen hem aan en probeert hem te laten struikelen. De anderen maken dan van de gelegenheid gebruik om het slachtoffer te bestelen. Die truc wordt ook wel de Poldi-techniek genoemd, naar de voetballer Lukas Podolski. Hij is zijn carrière begonnen bij FC Köln en staat bekend om zijn schijn- en dribbelbewegingen.

»In 2015 waren de Noord-Afrikaanse straatdieven een echte plaag geworden. In drie jaar tijd werden in Keulen alleen al zeventienduizend Marokkanen en Algerijnen gearresteerd en geregistreerd voor criminele feiten. Zeventienduizend verschillende daders! En ze gingen almaar driester te werk: er kwamen steeds meer meldingen binnen van mensen die waren neergeslagen of neergestoken. De daders bleken ook steeds vaker onder invloed van alcohol en drugs te zijn.»

HUMO En toen kwam de Silvesternacht van 2015.
Wiermer «Inderdaad. Met honderden kwamen ze die avond naar de Keulse stationsbuurt afgezakt. Een aantal van hen stond al bekend bij de politie wegens hun criminele activiteiten – sommigen waren het afgelopen jaar al veertig of vijftig keer gearresteerd. Maar er waren ook honderden anderen, uit alle opvangcentra in Noordrijn-Westfalen en elders in Duitsland.»

HUMO Er is die nacht zelfs een Algerijn met een Frans toeristenvisum opgepakt.
Wiermer «Inderdaad. En de politie denkt dat er ook Marokkanen uit België naar Keulen zijn gekomen, maar die hebben ze niet kunnen opsporen.»

HUMO Waarom kwamen die allemaal met Nieuwjaar naar Keulen?
Wiermer «Omdat ze de stad kennen en omdat Keulen een bekende feeststad is, volgens een studie van het Bundeskriminalamt in Wiesbaden, de federale recherche dus. Nieuwjaar in Keulen is gratis en heel spectaculair, met het vuurwerk boven de Rijn en de Dom als achtergrond.»

Ongesluierd

HUMO Rond halfelf op oudejaar begonnen de aanrandingen. Die straatcriminelen hadden toch niet de reputatie van seksdelinquenten?
Wiermer «Dat klopt. Daarom heeft de politie het over de broken window-theorie: de misdaad tiert welig in een omgeving waar je ongestraft de wet kunt overtreden. En dat was toen zeker het geval. Er was die avond nauwelijks politie te zien in en rond het station en aan de Dom, en dus kon de situatie snel uit de hand lopen. De mannen begonnen met flessen te gooien en vuurpijlen af te schieten. Toen de weinige agenten niet ingrepen, richtten ze vuurwerk op passerende feestvierders en begonnen ze hen te bestelen. Opnieuw liet de politie begaan. En toen kwamen de vrouwen aan de beurt. Zij waren feestelijk gekleed en wilden zich amuseren, en dat werkte als een rode lap op een stier bij de migranten. Het vrouwbeeld dat overheerst in de moslimlanden, staat haaks op de manier waarop vrouwen bij ons leven. Zij vinden dat vrouwen niet zoveel waard zijn en dat ze ter beschikking van mannen moeten staan. Het gebrek aan respect voor vrouwen, en zeker voor niet-islamitische, was die avond schrijnend. Wat ook opvalt in de videobeelden, is hoe respectloos ze tegenover de politie staan. Ze tonen geen angst. Waarom zouden ze ook? Niemand doet hen wat.»

'Hun handen waren overal: ruwe handen die jurken openscheurden, borsten betastten, rokken oplichtten, slipjes uittrokken.' (Foto: het centraal station van Keulen)'

HUMO Stemmen in Duitsland zeggen dat het ook een islamistische aanslag op de waarden van vrijheid en gelijkheid was.
Wiermer «Natuurlijk moet je je vragen stellen als je ziet dat alle verdachten dezelfde religieuze achtergrond hebben. Op de politievideo’s is duidelijk te horen dat in de massa op het plein ‘Allahu Akbar’ werd gescandeerd (‘Allah is groot’, red.). Na de feiten verklaarde een zekere Abu Yussuf, een imam in de voorstad Köln-Kalk, dat de vrouwen hun verdiende loon hadden gekregen omdat ze ongesluierd rondliepen. ‘Halfnaakt,’ zei hij. De politie vermoedde dat de massale aanranding was gepland door radicale moslims, maar daar is geen enkele aanwijzing voor gevonden. Sommige verdachten lieten in hun verklaring wel optekenen dat ze de kufar, de ongelovigen, wilden aanpakken. Sommigen zeiden dat ze alleen van ongelovigen stalen, niet van moslimbroeders. Maar een complot? Niemand van de verdachten heeft een radicale achtergrond, niemand staat op de lijst van gevaarlijke personen. Vermoedelijk zijn er wel daders met andere motieven, maar voor het merendeel ging het tijdens Silvesternacht niet om islamisten, maar om criminelen met een moslimachtergrond.»

HUMO In moslimlanden heb je het fenomeen van de taharrush gamea, waarbij groepen mannen in openbare ruimtes vrouwen massaal aanvallen en aanranden.
Wiermer «Het was in elk geval voor een deel georganiseerd: de criminelen belden en sms’ten elkaar om naar Keulen te komen.»

Wegmoffelen

HUMO De politie heeft een grote verantwoordelijkheid in het schandaal, lees ik in uw boek: ze heeft de daders laten begaan.
Wiermer «Op de tapes hoor je steeds opnieuw hoe vrouwen in paniek het noodnummer bellen en zeggen dat er geen enkele agent te zien is op het plein. Dat lees je ook in hun latere verklaringen. En de weinige agenten die er wél waren, stuurden hen wandelen: ze zeiden dat ze met hun klachten naar de politiepost moesten. Daar was maar één beambte aanwezig, en hij had gemiddeld twee uur nodig voor elke klacht. Maar er waren die nacht honderden vrouwen met klachten! Het ergste vonden de slachtoffers dat ze niet werden geloofd. Te vaak kregen ze van de politie te horen: ‘Niet overdrijven, zo erg zal het wel niet geweest zijn.’ Of: ‘Je was beter thuisgebleven, je weet toch dat je ’s nachts niet op straat moet rondlopen?’ Ze waren net aangerand, en ze botsten daarna op ongeloof en onbegrip.»

'Te vaak kregen slachtoffers van de politie te horen dat ze 's avonds niet op straat moesten rondlopen'
HUMO De politie heeft geprobeerd dat in de doofpot te stoppen?
Wiermer «Er zijn die avond grote fouten gemaakt en men heeft aanvankelijk geprobeerd om die weg te moffelen. Zo beweerde de politie eerst dat ze geen aanwijzingen had voor het massale karakter van de aanrandingen en dat ze pas laat na middernacht de eerste melding over seksueel geweld had binnengekregen. Pas om 1.44 uur ’s morgens lezen we in het politielogboek: ‘Het probleem is ingeschat. We gaan nu massaal achter de Noord-Afrikanen aan.’ Maar wij hebben zwart op wit kunnen aantonen dat dat níét waar was. De politie was al veel vroeger op de hoogte gebracht van wat er in en rond het station gebeurde. De eerste oproep over seksueel geweld kwam om 22.30 uur binnen. En die oproep werd meteen gevolgd door andere. Maar ze werden niet serieus genomen en kregen dus een lage prioriteit.

»Bovendien maakte de politie de zaak nog erger toen ze na middernacht eindelijk besloot om het plein schoon te vegen. Daarbij joeg ze de migranten het station in, waar het treinverkeer al een tijd stillag omdat er mensen op de sporen rondliepen. De oproerkraaiers botsten er op de mensenmassa die op de perrons op de treinen stond te wachten en niet meer voor- of achteruit kon. De politie dreef de daders dus naar de slachtoffers. De meeste seksuele delicten werden daar en op dat moment gepleegd.

»Het is niet zo dat de politie daarna heeft geprobeerd de aanrandingen te minimaliseren en de nationaliteit van de verdachten te verzwijgen. Wel heeft ze een enorme blunder begaan toen iemand van haar persdienst op 1 januari een communiqué verspreidde waarin stond dat er die avond geen vuiltje aan de lucht was geweest. Dat was heel dom.»

HUMO Wie heeft dan geprobeerd om de omvang van de aanrandingen en het feit dat het om vluchtelingen ging, te verdoezelen?
Wiermer «De politici, en meer bepaald van de socialistische SPD, die in de deelstaat Noordrijn-Westfalen samen met de groenen regeert. Mensen als minister-president Hannelore Kraft en minister van Binnenlandse Aangelegenheden Ralf Jäger worden ervan beschuldigd de misdaden die met Silvesternacht werden begaan, te hebben goedgepraat en geminimaliseerd. Het staat als een paal boven water dat mensen uit de SPD-entourage geprobeerd hebben om de politiecommunicatie te beïnvloeden. Mijn collega en ik hebben een paar maanden geleden uitgebracht dat er op 1 januari 2016 al iemand van het ministerie van Binnenlandse Aangelegenheden naar de politie heeft gebeld die eiste dat de woorden ‘verkrachting’ en ‘Noord-Afrikanen’ uit de communiqués voor de pers zouden worden gehouden. Maandenlang hebben Jäger en co. ontkend dat dat telefoontje er is geweest. Nu beweren ze dat er wel is gebeld, maar dat ze niet weten door wie, want toevallig is het logboek van die dag gewist. De SPD weigert ook de interne communicatie over Silvesternacht vrij te geven voor de onderzoekscommissie die is ingesteld in het parlement van Noordrijn-Westfalen.»

HUMO Jäger en Kraft hebben vooralsnog geen ontslag genomen. Maar de kop van hoofdcommissaris Wolfgang Albers is wel al gerold.
Wiermer «Je kunt Albers persoonlijk niets aanwrijven, maar hij is wel verantwoordelijk voor de fouten van de politie. Hij noemt zichzelf nu een zondebok, en dat klopt voor een deel ook. Als politiecommissaris heeft hij in 2015 geprobeerd om het probleem van de Noord-Afrikaanse Antänzer aan te pakken. Hij vroeg het ministerie van Binnenlandse Aangelegenheden om camerabewaking en hij eiste meer personeel. De politiek zei neen.»

Een beetje gestraft

HUMO Zijn er al veel daders veroordeeld?
Wiermer «Er zijn 1.222 klachten ingediend, en 513 ervan hebben te maken met seksueel getinte beledigingen, verbale seksuele agressie en pogingen tot verkrachting. Er zijn 1.310 slachtoffers, van wie 662 slachtoffers van seksueel geweld. Er zijn 333 mensen in beschuldiging gesteld, en 87 van hen voor seksuele misdrijven. Tegen die 333 verdachten zijn 267 dossiers geopend, en tegen de 87 verdachten van een seksueel misdrijf nog eens 60 dossiers. Van de 267 dossiers zijn er ondertussen 124 geseponeerd: 80 omdat men geen concrete feiten kon formuleren, en 29 verdachten zijn ondertussen ook spoorloos verdwenen.

'Veel videomateriaal is van slechte kwaliteit: daar kun je niet mee naar de rechtbank'
»Slechts een handvol daders van Silvesternacht is nu veroordeeld voor diefstal. De zwaarste straf was een jaar en negen maanden effectief voor een Libiër. Slechts tegen vijf verdachten kon men een seksueel misdrijf bewijzen. Twee van hen zijn veroordeeld: een Algerijn en een Irakees.»

HUMO Zij kregen elk een jaar voorwaardelijk. Geen te beste beurt voor de Duitse magistratuur.
Wiermer «De Algerijn, die daarna beweerde dat hij een valse naam had opgegeven en eigenlijk een Marokkaan is, had aan het station een Duitse jongen in het gezelschap van twee meisjes bedreigd. Hij had gezegd: ‘Drie uur seks, geef me die meisjes of ik vermoord je.’ De jongen verklaarde later dat een aantal mannen zich als beesten op de meisjes hadden gestort. Die Algerijn of Marokkaan lachte toen hij de rechtbank uitliep en ging buiten, voor het oog van de camera, zijn voorwaardelijke straf vieren. Zijn slachtoffer bleef in tranen achter in de rechtbank.»

HUMO Over de aanslag op de kerstmarkt in Berlijn van 19 december zei bondskanselier Merkel dat de dader geïdentificeerd en gestraft zou worden. Optimistisch, als je de resultaten van het onderzoek naar de feiten van Silvesternacht ziet.
Wiermer «Men heeft er anders hard op gewerkt. Kosten noch moeite werden gespaard: er zijn meer dan 160 onderzoekers op de dossiers gezet. Bij Scotland Yard in Londen zijn ze een super-recognizer gaan halen, een man die gespecialiseerd is in het herkennen van gezichten in grote massa’s. Dat blijkt een speciale gave te zijn. Slechts een heel klein percentage mensen beschikt over dat talent. De Keulse politie heeft ondertussen zelf ook super-recognizers opgeleid.

»Maar het grote probleem is het bewijsmateriaal. Bij de diefstallen heeft de politie wel bewijslast kunnen verzamelen: vaak vond ze het gestolen goed gewoon terug onder het bed van de asielzoeker in het opvangcentrum. Maar bij de aanrandingen ligt dat anders. Daar heb je nauwelijks materiële sporen en bewijzen voor en uiteraard ontkennen alle verdachten bij hoog en laag dat ze er iets mee te maken hebben. Het komt er dus op aan hen formeel te identificeren, maar het beschikbare videomateriaal is van slechte kwaliteit en laat ruimte voor twijfel. Daar kun je niet mee naar de rechtbank. En veel vrouwen hebben hun aanranders niet herkend. Dat is ook te begrijpen: die avond was één kolkende chaos vol geroep, rook en vuurpijlen. De daders werkten in groep en vaak werden de vrouwen langs achteren aangevallen. Het gevolg is dat er nauwelijks zaken tot voor de rechter raken.

»Maar de Duitse overheid heeft wel één ding geleerd. Het is beter die mensen uit te wijzen dan ze voor de rechter te dagen. Steeds meer criminelen worden opgepakt en in een uitwijzingsprocedure gestoken. Daar zijn ze écht bang voor.»
tl;dr
  woensdag 28 december 2016 @ 15:20:36 #82
218617 YazooW
bel de wouten!
pi_167675398
quote:
OM: dader Berlijn was zeer waarschijnlijk in Nijmegen

De vermoedelijke dader van de aanslag in Berlijn is twee dagen na de aanslag zeer waarschijnlijk in Nijmegen geweest. Het Openbaar Ministerie gaat ervan uit dat Anis Amri daar op het station een gratis sim-kaart heeft gekregen.

Justitie reageert daarmee op berichten in Italiaanse media. Die meldden vanochtend dat Amri na de aanslag via Nederland naar Frankrijk en Italië is gevlucht.

Amri is hoogstwaarschijnlijk ook te zien op bewakingsbeelden die in het station van Nijmegen zijn gemaakt. Die beelden worden nog onderzocht, maar het gaat om dezelfde man die in Lyon is gezien en van wie wordt gedacht dat het Amri is, zegt het OM.
http://nos.nl/artikel/215(...)ijk-in-nijmegen.html
Ben benieuwd hoe lang het OM hiervan al op de hoogte is. Lijkt er op dat ze nu niet anders kunnen dan dit nieuws naar buiten brengen nadat in de Italiaanse berichten waren verschenen waarin stond dat Amri via Nederland is gereisd.
pi_167675921
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2016 15:19 schreef WhateverWhatever het volgende:

[..]

tl;dr
Politie heeft ernstig gefaald tijdens jaarwisseling afgelopen jaar en de politiek probeerde dat onder het tapijt te schuiven. Die hebben bevelen gegeven dat de woorden asielzoeker en noord afrikanen uit alle stukken gehaald moesten worden die naar de pers gingen.
Dat ontkennen ze nu en waarempel het logboek van die nacht waar dat wel of niet in zou staan is kwijt :')

Er zijn slechts een handjevol mensen veroordeeld, voor de verkrachtingen slechts 2 en die kregen een voorwaardelijke celstraf van een jaar ofzo en liepen lachend de rechtbank uit terwijl de slachtoffers huilend achterbleven.

Komend jaar is er "met grof geschut" ingezet, 1500 extra politieagenten op de been, 10x zo veel als vorig jaar. Vuurwerk is verboden en men gaat hard optreden.

Verder wordt nog verteld dat tegenwoordig dit soort uitschot uitgezet gaat worden en daar zijn ze wel bang voor.

Dat was het wel zo een beetje.

Wat mij betreft hadden hier politiek gezien nogal wat koppen mogen rollen van die gore achterlijke teringlijers die de boel hebben lopen bagatelliseren en weigeren om nu stukken te overhandigen. }:|
pi_167676263
quote:
7s.gif Op woensdag 28 december 2016 15:37 schreef Geralt het volgende:

[..]

Politie heeft ernstig gefaald tijdens jaarwisseling afgelopen jaar en de politiek probeerde dat onder het tapijt te schuiven. Die hebben bevelen gegeven dat de woorden asielzoeker en noord afrikanen uit alle stukken gehaald moesten worden die naar de pers gingen.
Dat ontkennen ze nu en waarempel het logboek van die nacht waar dat wel of niet in zou staan is kwijt :')

Er zijn slechts een handjevol mensen veroordeeld, voor de verkrachtingen slechts 2 en die kregen een voorwaardelijke celstraf van een jaar ofzo en liepen lachend de rechtbank uit terwijl de slachtoffers huilend achterbleven.

Komend jaar is er "met grof geschut" ingezet, 1500 extra politieagenten op de been, 10x zo veel als vorig jaar. Vuurwerk is verboden en men gaat hard optreden.

Verder wordt nog verteld dat tegenwoordig dit soort uitschot uitgezet gaat worden en daar zijn ze wel bang voor.

Wat mij betreft hadden hier politiek gezien nogal wat koppen mogen rollen van die gore achterlijke teringlijers die de boel hebben lopen bagatelliseren en weigeren om nu stukken te overhandigen. }:|
Thanks, nou ik denk de opkomsrt sowieso minder zal zijn daar dit jaar, te belachelijk voor woorden, deze mensen hadden keihard gestraft moeten worden maar oh wee als je het beestje bij het naampje noemt, omgekeerde wereld, we worden zo uitgebuit door dit volk, 0.00% respect...
pi_167676312
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2016 15:48 schreef WhateverWhatever het volgende:

[..]

Thanks, nou ik denk de opkomsrt sowieso minder zal zijn daar dit jaar, te belachelijk voor woorden, deze mensen hadden keihard gestraft moeten worden maar oh wee als je het beestje bij het naampje noemt, omgekeerde wereld, we worden zo uitgebuit door dit volk...
Ik had ook als samenvatting "kutbuitenlanders" kunnen geven, maar ik dacht laat ik me nou vandaag eens van de goeie kant zien en maak een echte samenvatting. O+
pi_167676396
ik ga niet afgeven op de beveiligingsmaatregelen. Voor mijn gevoel is die optimaal in Europa, rekening houdend met het Europa waar ik in wil wonen en mij in wil bewegen.
  woensdag 28 december 2016 @ 15:54:36 #87
452947 frietenstamp
pi_167676475
Waarom wordt tegenwoordig de identiteit van de politieman die de terrorist omgelegd heeft direct met foto en al naar buiten gebracht? Ik zou daar als agent echt niet op zitten te wachten. Je hebt zo heel Molenbeek achter jou en je kindjes aan.
pi_167676528
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2016 15:54 schreef frietenstamp het volgende:
Waarom wordt tegenwoordig de identiteit van de politieman die de terrorist omgelegd heeft direct met foto en al naar buiten gebracht? Ik zou daar als agent echt niet op zitten te wachten. Je hebt zo heel Molenbeek achter jou en je kindjes aan.
Vrij idioot inderdaad.
  woensdag 28 december 2016 @ 15:59:32 #89
452947 frietenstamp
pi_167676647
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2016 15:56 schreef J0kkebr0k het volgende:

[..]

Vrij idioot inderdaad.
Te idioot eigenlijk. Krijg er elke keer een hoax-gevoel van.
pi_167676682
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2016 15:59 schreef frietenstamp het volgende:

[..]

Te idioot eigenlijk. Krijg er elke keer een hoax-gevoel van.
Hier nog een. ;)

Ik verbaas me er eigenlijk nog veel meer over dat er verdomd weinig mensen zijn die hier terecht vraagtekens bij zetten.

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 28-12-2016 16:11:24 ]
pi_167677088
What`s next trouwens? Een cruiseschip?
  woensdag 28 december 2016 @ 16:16:47 #92
452947 frietenstamp
pi_167677251
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2016 16:11 schreef WhateverWhatever het volgende:
What`s next trouwens? Een cruiseschip?
Of ferries. Is al aangekondigd.
pi_167677302
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2016 16:16 schreef frietenstamp het volgende:

[..]

Ja, is ook wel wat voor ze inderdaad, ik zeg nu al goed de cabines hermetisch afsluiten
  woensdag 28 december 2016 @ 16:22:49 #94
452947 frietenstamp
pi_167677494
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2016 16:00 schreef J0kkebr0k het volgende:
Ik verbaas me er eigenlijk nog veel meer over dat er verdomd weinig mensen zijn die hier terecht vraagtekens bij zetten.
Agenten en AT's worden overal geblurd maar als er een ploflim down is dan staan de cop's naam, CV en statieportret (heeft elke random eenstreper met nachtdienst die in zijn dossier?) al op de officiële twitters voor de rits van de bodybag dicht is. Kan toch niet.
pi_167677801
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2016 16:22 schreef frietenstamp het volgende:

[..]

Agenten en AT's worden overal geblurd maar als er een ploflim down is dan staan de cop's naam, CV en statieportret (heeft elke random eenstreper met nachtdienst die in zijn dossier?) al op de officiële twitters voor de rits van de bodybag dicht is. Kan toch niet.
Only in Hollywood.
  woensdag 28 december 2016 @ 17:22:05 #96
452947 frietenstamp
pi_167679392
Zit zo 's "berlin hoax" video's te kijken maar zitten best goede kritische vragen bij.
pi_167679752
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2016 17:22 schreef frietenstamp het volgende:
Zit zo 's "berlin hoax" video's te kijken maar zitten best goede kritische vragen bij.
Hmja, ik vind het zacht uitgedrukt nogal respectloos richting de nabestaanden om doodleuk te gaan ontkennen dat hun geliefden dood zijn.
  woensdag 28 december 2016 @ 17:45:07 #98
452947 frietenstamp
pi_167680071
quote:
Reaguurder: 'Ik spotte Anis Amri in de metro. Overheid deed niets'

Heej kijk nou. Reaguurder Slabak heeft Anis Amri op woensdag 21 december in de metro gezien. Althans, dat zegt ie. Aan zijn relaas vallen twee dingen op. Ten eerste: deze not so lone wolf reisde dus kennelijk niet alleen. Slabak aan de telefoon tegen GS: "Het viel me wel op dat hij (Anis, red.) zijn hoofd steeds wegdraaide, alsof ik hem niet mocht zien. De andere persoon deed niet zo raar." Ten tweede: Slabak heeft onderstaande mail woensdag naar de Duitse recherche gestuurd, maar nooit meer iets gehoord. Donderdagochtend heeft hij de nationale recherche gebeld "deze verbonden mij door met Politie Amsterdam, en hier werd ik te woord gestaan voor een halve minuut, en werd aangegeven dat het genoteerd stond. Verdere details werden niet gevraagd, en leek ze ook geen interesse in te hebben." Nou, wij van de GeenStijl hebben wel interesse dus drukken we hierbij zijn relaas unfiltered & uncut af. Doe er uw voordeel mee.
http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2016/12/waar_was_anis.html
  Moderator woensdag 28 december 2016 @ 17:57:38 #99
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_167680456
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2016 16:22 schreef frietenstamp het volgende:

[..]

apart idd
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_167680785
quote:
[quote].....heeft onderstaande mail woensdag naar de Duitse recherche gestuurd, maar nooit meer iets gehoord. Donderdagochtend heeft hij de nationale recherche gebeld "deze verbonden mij door met Politie Amsterdam, en hier werd ik te woord gestaan voor een halve minuut, en werd aangegeven dat het genoteerd stond. Verdere details werden niet gevraagd, en leek ze ook geen interesse in te hebben."[/quote]

:') maal factor oneindig.

Niets aan de hand mensen, gewoon doorlopen.
pi_167681059
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2016 18:11 schreef SpaceOddity het volgende:
:') maal factor oneindig.
Vertel, wat is daar raar aan. Even afgezien van de actie om thuis een e-mail te sturen aan de Duitse recherche in plaats van gewoon ter plekke te bellen met de Nederlandse.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Friedman on Donahue
  woensdag 28 december 2016 @ 18:36:04 #102
374703 wickedmen
Doet Berkeldansje
pi_167681325
quote:
7s.gif Op woensdag 28 december 2016 15:37 schreef Geralt het volgende:

[..]

Wat vind je van de zedenpraktijken in de kerken?
pi_167681408
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2016 16:16 schreef frietenstamp het volgende:

[..]

Shit. Ik ken er twee. ;(
pi_167681593
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2016 18:24 schreef nostra het volgende:

[..]

Vertel, wat is daar raar aan. Even afgezien van de actie om thuis een e-mail te sturen aan de Duitse recherche in plaats van gewoon ter plekke te bellen met de Nederlandse.
Serieus? Nou even denken hoe ik dit zo uit kan leggen zodat jij het ook nog kunt volgen....

Iemand maakt melding van een persoon die verdacht veel lijkt op één van de meest gezochte terroristen van dat moment en ook afwijkend gedrag vertoont.
Noch door de nationale recherche, noch door de politie, word hier niks op uit gedaan.

Dat is daar raar aan.
Snap je het een beetje?
pi_167681747
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2016 18:46 schreef SpaceOddity het volgende:

[..]

Serieus? Nou even denken hoe ik dit zo uit kan leggen zodat jij het ook nog kunt volgen....

Iemand maakt melding van een persoon die verdacht veel lijkt op één van de meest gezochte terroristen van dat moment en ook afwijkend gedrag vertoont.
Noch door de nationale recherche, noch door de politie, word hier niks op uit gedaan.

Dat is daar raar aan.
Snap je het een beetje?
En waar lees jij precies dat er niets mee is gedaan? Die man belt de volgende dag (!) met een lokale politieagent - dat zal ook ongetwijfeld de enige melding in Europa geweest zijn - en jij verwacht dan een soort live feedback vanuit de autoriteiten richting de melder?
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Friedman on Donahue
pi_167681866
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2016 17:57 schreef sp3c het volgende:

[..]

apart idd
Sowieso vind ik dat we na dergelijke aanslagen meestal vrij veel details voorgeschoteld krijgen, maar details over de agent die verantwoordelijk is voor de dood van Europa's meest gezochte terrorist, vind ik wel het summum eigenlijk.

[ Bericht 11% gewijzigd door #ANONIEM op 28-12-2016 18:59:20 ]
pi_167681984
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2016 18:36 schreef wickedmen het volgende:

[..]

Wat vind je van de zedenpraktijken in de kerken?
Dat vind ik schandalig. :r

En al die mensen die geloven in dat sprookjesboek met hun kinderverkrachters in hun gebedshuizen mogen van mij morgen nog allemaal op de brandstapel.

Maar dat is vast niet wat je wilde horen neem ik aan :)
pi_167682793
quote:
10s.gif Op woensdag 28 december 2016 18:53 schreef nostra het volgende:

[..]

En waar lees jij precies dat er niets mee is gedaan? Die man belt de volgende dag (!) met een lokale politieagent - dat zal ook ongetwijfeld de enige melding in Europa geweest zijn - en jij verwacht dan een soort live feedback vanuit de autoriteiten richting de melder?
Waar lees jij dat er wel wat mee gedaan is?
Waar lees jij ''lokale politie agent''?
Waar lees jij ''ongetwijfeld enige melding''?

Vragen, vragen, vragen.
pi_167683054
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2016 19:29 schreef SpaceOddity het volgende:
Waar lees jij dat er wel wat mee gedaan is?
Niet. Dat (het ontbreken van terugkoppeling) is dan ook volstrekt normaal.

quote:
Waar lees jij ''lokale politie agent''?
"Politie Amsterdam".

quote:
Waar lees jij ''ongetwijfeld enige melding''?
Het cynisme was toch wel duidelijk hoop ik.
Friedman on Donahue
  woensdag 28 december 2016 @ 19:37:24 #110
374703 wickedmen
Doet Berkeldansje
pi_167683082
quote:
7s.gif Op woensdag 28 december 2016 19:02 schreef Geralt het volgende:

En al die mensen die geloven in dat sprookjesboek met hun kinderverkrachters in hun gebedshuizen mogen van mij morgen nog allemaal op de brandstapel.
Vind je dat niet iets te ver gaan? Mensen die in iets geloven de dood wensen? :)

Zou Amri dezelfde gedachte gehad hebben :)
  woensdag 28 december 2016 @ 19:40:03 #111
452947 frietenstamp
pi_167683180
Het heeft nu geen gevolgen dat er niets gedaan is met de melding van Slabak maar dat was wel anders geweest als die allahaanbidder en z'n maat nog even de reizigers op een of ander station hadden laten dansen met hun AK-47's.
pi_167683822
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2016 19:36 schreef nostra het volgende:

Niet. Dat (het ontbreken van terugkoppeling) is dan ook volstrekt normaal.
Ik lees vooral desinteresse.

quote:
"Politie Amsterdam".
Donderdagochtend heeft hij de nationale recherche gebeld, deze verbonden mij door met Politie Amsterdam
:?
quote:
Het cynisme was toch wel duidelijk hoop ik.
Jawel, maar ik vond m flauw. Het gaat hier om de ''meest gezochte terrorist''.
En dan nog, je kunt je afvragen hoeveel verschillende meldingen hier in Nederland er echt gemaakt zijn van mensen die dachten m te herkennen.
En dan nog, nogmaals, het gaat hier om de ''meest gezochte terrorist'', voortvluchtig, waar landen aan elkaar grenzen zonder werkelijke grenzen.

Ik vind dit voorval vooral zorgelijk, beschamend en lachwekkend.
En typerend, wat ik dan ook weer zorgelijk, beschamend en lachwekkend op zich vind.
pi_167684934
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2016 19:58 schreef SpaceOddity het volgende:

[..]

Ik lees vooral desinteresse.

[..]

Donderdagochtend heeft hij de nationale recherche gebeld, deze verbonden mij door met Politie Amsterdam
:?

Ik ben wel benieuwd welk telefoonnummer hij dan heeft gebeld.

quote:
En dan nog, je kunt je afvragen hoeveel verschillende meldingen hier in Nederland er echt gemaakt zijn van mensen die dachten m te herkennen.
En dan nog, nogmaals, het gaat hier om de ''meest gezochte terrorist'', voortvluchtig, waar landen aan elkaar grenzen zonder werkelijke grenzen.

En typerend, wat ik dan ook weer zorgelijk, beschamend en lachwekkend op zich vind.
Hij vond het zelf kennelijk ook niet heel belangrijk.
  woensdag 28 december 2016 @ 20:31:16 #114
452947 frietenstamp
pi_167685104
quote:
Neem aan dat er kamervragen volgen over deze mega-faal en ben benieuwd met welk verhaal ze gaan komen.
  woensdag 28 december 2016 @ 20:32:47 #115
452947 frietenstamp
pi_167685163
quote:
1s.gif Op woensdag 28 december 2016 20:26 schreef Physsic het volgende:
Nee, daarom heeft hij zoveel contactpogingen ondernomen en een gedetailleerd ooggetuigeverslag geschreven in het Engels. 8)7
  woensdag 28 december 2016 @ 20:47:49 #116
452947 frietenstamp
pi_167685810
Andere getuige (trucker in Frankrijk) met een zelfde soort verhaal.

quote:
Mr Gindea said he phoned police in Germany and the emergency services in France when he realised he had just been speaking to the world’s most wanted terrorist, the subject of a ¤100,000 reward offered by the German authorities while he was on the run.

“It surprised me that it was so difficult to pass on information about a terrorist.

“I found it odd that they were offering a reward of ¤100,000 for information leading to his arrest, but didn’t put a telephone number to call.

“I did several searches using key words like Polizei Berlin to try to find the right number.

“With four well-positioned roadblocks, the French police would have arrested him and although it’s not the most important thing, I might now have been ¤100,000 richer.
http://www.mirror.co.uk/n(...)shows-berlin-9518044
pi_167686196
quote:
1s.gif Op woensdag 28 december 2016 20:26 schreef Physsic het volgende:

Ik ben wel benieuwd welk telefoonnummer hij dan heeft gebeld

De Rijksrecherche is tijdens kantooruren bereikbaar van 8.30 - 17.00 uur op telefoonnummer 088-6992800.

Buiten kantooruren kunt u de Rijksrecherche bereiken via de meldkamer van de Landelijke Eenheid in Driebergen, telefoonnummer 0343-535353.

Geen dank.

quote:
Een zeer simplistische aanname, met weinig inlevingsvermogen. :O
pi_167686200
quote:

Vertel, wat had de Nederlandse politie dan moeten doen met een melding dat 'in metro 50, kan ook 54 zijn hoor, gisteren iemand stond die echt heel erg leek op de terrorist en hij keek ook van me weg!!!!'. En, hoe weet je dat dat niet is gebeurd?
Friedman on Donahue
pi_167686291
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2016 20:47 schreef frietenstamp het volgende:
Andere getuige (trucker in Frankrijk) met een zelfde soort verhaal.

I might now have been ¤100,000 richer.
:')
Friedman on Donahue
pi_167686367
quote:
10s.gif Op woensdag 28 december 2016 20:55 schreef nostra het volgende:

[..]

Vertel, wat had de Nederlandse politie dan moeten doen met een melding dat 'in metro 50, kan ook 54 zijn hoor, gisteren iemand stond die echt heel erg leek op de terrorist en hij keek ook van me weg!!!!'. En, hoe weet je dat dat niet is gebeurd?
Opnieuw, wat een flauwe kutvraag. :')
Waarom vraag je het mij, ik werk er niet. In ieder geval niet apathisch wegkijken.
  woensdag 28 december 2016 @ 21:00:05 #121
452947 frietenstamp
pi_167686387
quote:
10s.gif Op woensdag 28 december 2016 20:55 schreef nostra het volgende:

[..]

Uiteraard meteen de metro informeren dat alle cctv-opnames terstond vernietigd moeten worden!
pi_167686396
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2016 20:59 schreef SpaceOddity het volgende:

[..]

Opnieuw, wat een flauwe kutvraag. :')
Waarom vraag je het mij
Omdat jij claimt dat er niets mee is gedaan. Ik vraag me af hoe jij dat weet.
Friedman on Donahue
pi_167686561
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2016 21:00 schreef nostra het volgende:

[..]

Omdat jij claimt dat er niets mee is gedaan. Ik vraag me af hoe jij dat weet.
Omdat er niets mee gedaan is.
pi_167686714
Kuzu vind alle aandacht voor de aanslag in Berlijn maar overdreven: :r
pi_167687246
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2016 20:32 schreef frietenstamp het volgende:

[..]

Nee, daarom heeft hij zoveel contactpogingen ondernomen en een gedetailleerd ooggetuigeverslag geschreven in het Engels. 8)7
Om dat verslag later op de dag in een mail te versturen, waarvan hij blijkbaar zelf al twijfelt of die wel wordt ontvangen. Hoe snel had hij verwacht dat de e-mails daar gelezen worden (door de juiste persoon)?
Pas de volgende dag besluit hij de politie in Nederland te bellen. Dat is sowieso al vrij laat als je verwacht dat de politie direct actie onderneemt, zeker als je niet eens kan zeggen of je hem in metro 50 of metro 54 dacht te hebben gezien en je ook niet weet waar hij is uitgestapt. In die minstens 15uur kan die man al makkelijk in een ander land zijn aangekomen.

In die tijd zijn er misschien al nieuwe tips binnen gekomen van mensen die hem gezien denken te hebben op meer recente tijdstippen. Dan hebben ze op dat moment niet zoveel meer aan een tip van iemand die hem een dag eerder ergens gezien heeft, later wel voor uitgebreider onderzoek.
pi_167687462
quote:
1s.gif Op woensdag 28 december 2016 21:21 schreef Physsic het volgende:

[..]

Wat moet de Rijksrecherche nou weer met een melding over iemand die op een terrorist lijkt?

https://www.rijksoverheid.nl/contact/contactgids/rijksrecherche
Op z'n minst even doorverbinden naar de politie? En dan even een kijkje nemen? of is dat anno 2016 teveel moeite?
Minister Cramer: "Milieuvervuiling mag zolang je maar betaalt."
Minister Cramer: "Mensheid in 2100 grotendeels verdwenen."
Minister Cramer: "In 2050 40% van alle dier- en plantensoorten uitgestorven."
pi_167687767
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2016 21:22 schreef kawotski het volgende:

[..]

Op z'n minst even doorverbinden naar de politie? En dan even een kijkje nemen? of is dat anno 2016 teveel moeite?
Hij is toch ook gewoon doorverbonden naar de politie.
  woensdag 28 december 2016 @ 21:34:39 #129
452947 frietenstamp
pi_167688059
quote:
Het automatische remsysteem van de vrachtwagen heeft ervoor gezorgd dat de aanslag op de kerstmarkt in Berlijn niet nog veel dodelijker heeft uitgepakt. Dat melden enkele toonaagevende Duitse media.

De krant Süddeutscher Zeitung en de omroepen WDR en NDR spraken met rechercheurs belast met het onderzoek. Volgens hen is de politie er inmiddels zeker van dat het remsysteem nog erger heeft voorkomen. "De techniek heeft levens gered."

Na 80 meter stil
De automatische rem reageerde op de eerste klap, waarna de wagen na 80 meter helemaal stil stond. Dat heeft niet kunnen voorkomen dat de vrachtwagen toch nog twaalf dodelijke slachtoffers maakte. Bij de soortgelijke aanslag op 14 juli in het Franse Nice kwamen meer dan tachtig mensen om het leven.

Volgens diezelfde bronnen was het niet de Poolse chauffeur die had weten in te grijpen door aan het stuur te gaan hangen. Rechercheurs zeggen dat de man nog voor de aanslag door zijn hoofd is geschoten.
http://www.rtlnieuws.nl/b(...)wam-erger-in-berlijn
pi_167688246
quote:
Wat voor een vrachtwagen was het eigenlijk? Iemand die dit weet?
  woensdag 28 december 2016 @ 21:46:47 #131
452947 frietenstamp
pi_167688601
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2016 21:38 schreef J0kkebr0k het volgende:

[..]

Scania R 450
pi_167688629
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2016 21:38 schreef J0kkebr0k het volgende:

[..]

Nee, maar dit is een foto van de vrachtwagen.

Wil je dat weten om uit te zoeken hoe dat automatische remsysteem werkt, of weet je dat al? Daar was ik namelijk zelf nieuwsgierig naar.
pi_167688710
quote:
Merci!
quote:
1s.gif Op woensdag 28 december 2016 21:47 schreef Physsic het volgende:

[..]

Nee, maar dit is een foto van de vrachtwagen.
[ afbeelding ]

Wil je dat weten om uit te zoeken hoe dat automatische remsysteem werkt, of weet je dat al? Daar was ik namelijk zelf nieuwsgierig naar.
Jij ook bedankt.

Ja, ben wel benieuwd hoe dat werkt. :)

Edit: Hier meer er over volgens mij.
https://www.scania.com/gr(...)-aeb-braking-system/

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 28-12-2016 21:51:22 ]
  woensdag 28 december 2016 @ 21:54:25 #134
452947 frietenstamp
  woensdag 28 december 2016 @ 21:56:28 #135
452947 frietenstamp
pi_167689116
Dat verklaart wel waarom hij maar een heel klein stukje over de markt is gekomen ondanks de hoge snelheid waarmee hij kwam aanstormen bij de kruising.

Scania _O_
pi_167689145
quote:
Wel tof. Vandaag toevallig ook dat filmpje van die Tesla gezien?
  woensdag 28 december 2016 @ 21:57:25 #137
452947 frietenstamp
pi_167689170
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2016 21:56 schreef J0kkebr0k het volgende:

[..]

Wel tof. Vandaag toevallig ook dat filmpje van die Tesla gezien?
Ja.
pi_167689229
quote:
14s.gif Op woensdag 28 december 2016 21:57 schreef frietenstamp het volgende:

[..]

Ja.
Als je vlak achter die Tesla zit in je oude Punto of weet ik wat, klap je daar alsnog hard in, maar het belooft wat iig. :)
  woensdag 28 december 2016 @ 22:03:42 #139
452947 frietenstamp
pi_167689470
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2016 21:58 schreef J0kkebr0k het volgende:

[..]

Als je vlak achter die Tesla zit in je oude Punto of weet ik wat, klap je daar alsnog hard in, maar het belooft wat iig. :)
Voor een aanslag is die Punto beter.
pi_167689500
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2016 22:03 schreef frietenstamp het volgende:

[..]

Voor een aanslag is die Punto beter.
Swiftje dan.... ;)

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 28-12-2016 22:04:34 ]
pi_167689970
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2016 21:49 schreef J0kkebr0k het volgende:

[..]

Merci!

[..]

Jij ook bedankt.

Ja, ben wel benieuwd hoe dat werkt. :)

Edit: Hier meer er over volgens mij.
https://www.scania.com/gr(...)-aeb-braking-system/
Dat is wel cool. :D

Maar begrijp ik nou goed dat de bestuurder dat remsysteem voor drie seconden kan "overrulen" door het pedaal maximaal in te trappen?
quote:
In the lead-up to the emergency brake system being fully activated, there are generally several opportunities for the driver to take control of the vehicle.

..

While Scania’s AEB system is based around the latest technology, it’s crucial that drivers are still able to use their own judgement and take control of the vehicle as required. Drivers can ignore warnings about imminent collisions with either stationary or moving objects for three seconds by depressing the accelerator to kickdown mode.
pi_167690045
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2016 21:56 schreef frietenstamp het volgende:
Dat verklaart wel waarom hij maar een heel klein stukje over de markt is gekomen ondanks de hoge snelheid waarmee hij kwam aanstormen bij de kruising.

Scania _O_
Ik vond het al vreemd dat hij maar zo'n klein stukje had gedaan. Ja, ook gelukkig natuurlijk, maar ook vreemd. Dit verklaar eea wel.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_167690193
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2016 22:15 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Ik vond het al vreemd dat hij maar zo'n klein stukje had gedaan. Ja, ook gelukkig natuurlijk, maar ook vreemd. Dit verklaar eea wel.
Tevens een goede tip voor de volgende die een vrachtwagen pakt.
  woensdag 28 december 2016 @ 22:18:16 #144
452947 frietenstamp
pi_167690213
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2016 22:15 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Denk dat ze daarom eerst ook gedacht hebben dat de Pool gevochten had om erger te voorkomen.
pi_167690777
Als je dan dit filmpje bekijkt, dan strookt dat weer niet met het AEB braking system. Truck ploegt vol in op die markt.

donderdag 29 december 2016 @ 00:08:23 #146
28167 matthijst
In a New York State of Mind
pi_167694851
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2016 18:46 schreef SpaceOddity het volgende:

Dat is daar raar aan.
Snap je het een beetje?
Vaag dus zowel de recherche als de politie hebben wat gedaan?
Prima dan toch?
Haters everywhere but I don't really care.
pi_167695670
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2016 22:31 schreef J0kkebr0k het volgende:
Als je dan dit filmpje bekijkt, dan strookt dat weer niet met het AEB braking system. Truck ploegt vol in op die markt.

Maar dat systeem reageert toch ook stapsgewijs op basis van wat hij meet/ziet en hoe de bestuurder daar op reageert, waarbij het systeem nog enigszins te negeren/vertragen is door bepaalde handelingen van de bestuurder. Een (zwaarbeladen) vrachtwagen staat volgens mij sowieso niet heel snel stil als er meteen volledig geremd wordt, dus met dit systeem zal die afstand nog iets groter worden.

Het kan natuurlijk ook gewoon zijn dat Anis het systeem had uitgeschakeld.
pi_167695808
quote:
1s.gif Op donderdag 29 december 2016 00:37 schreef Physsic het volgende:

[..]

Maar dat systeem reageert toch ook stapsgewijs op basis van wat hij meet/ziet en hoe de bestuurder daar op reageert, waarbij het systeem nog enigszins te negeren/vertragen is door bepaalde handelingen van de bestuurder. Een (zwaarbeladen) vrachtwagen staat volgens mij sowieso niet heel snel stil als er meteen volledig geremd wordt, dus met dit systeem zal die afstand nog iets groter worden.
Op de sowieso onduidelijke video neem ik geen vertraging waar, maar kan zijn dat je gelijk hebt.

quote:
Het kan natuurlijk ook gewoon zijn dat Anis het systeem had uitgeschakeld.
Dat kan, maar dan strookt dat weer niet met het nieuwsbericht dat dit systeem levens gered heeft.
pi_167702179
'Dader Berlijn maakte en verstuurde selfie in vrachtwagen'

De vermoedelijke dader van de aanslag in Berlijn, Anis Amri, heeft kort voor het bloedbad nog een selfie verstuurd vanuit de cabine van de vrachtwagen die hij bij de aanslag gebruikte, dat meldden Duitse media.

Hij zou in de vrachtwagen hebben gechat met geloofsgenoten. ,,Mijn broeder, alles is in orde, als God het wil. Ik ben nu in de auto, bid voor mij broeder, bid voor mij'', luidde zijn boodschap.

Daarna maakte hij een foto van zichzelf. Kort daarna reed Amri met de truck de drukbezochte kerstmarkt op waardoor elf bezoekers omkwamen. De chauffeur van de vrachtwagen had hij eerder gedood.
http://www.ad.nl/dossier-(...)rachtwagen~a1e8bfc7/

En wie waren die broeders met wie hij chatte? Ook in de hele trip naar Milaan zal hij een en ander gechat hebben.
pi_167702291
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2016 11:55 schreef Loekie1 het volgende:

En wie waren die broeders met wie hij chatte? Ook in de hele trip naar Milaan zal hij een en ander gechat hebben.
Jeukt het jou iets met wie hij chatten deed, voor mij is die nog minder als wat ik achter mij laat in de pot!
Des te meer aandacht dit soort krijgt des te meer roep ik er toch op of niet?
pi_167704462
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2016 11:58 schreef john2406 het volgende:

[..]

Jeukt het jou iets met wie hij chatten deed, voor mij is die nog minder als wat ik achter mij laat in de pot!
Des te meer aandacht dit soort krijgt des te meer roep ik er toch op of niet?
Natuurlijk boeit het met wie hij chatte. Die waren klaarblijkelijk al dan niet gedeeltelijk op de hoogte van zijn plan en deden niets om dit te voorkomen naar alle waarschijnlijkheid.

Ergo: dergelijke figuren mogen een bezoekje van de politie ontvangen van mij.

Maargoed, dat is natuurlijk niet te achterhalen met wie hij precies chatte. Want dat is allemaal encrypted en daar kan men natuurlijk niks mee. Verwacht veranderde wetgeving wat dat aangaat. Weer een stukje privacy wat opgegeven gaat worden.
pi_167704554
quote:
7s.gif Op donderdag 29 december 2016 13:08 schreef Geralt het volgende:

[..]

Weer een stukje privacy wat opgegeven gaat worden.
Juist dit eerste zin dus en geen aandacht in de media aan schenken, zodat het evt in de toekomst ook niet versleuteld mag zijn!

Wat betreft privacy, voor dit soort geef ik het graag op, maar dan wel alleen voor zo een soort, en niet voor reclame doeleindes!
Daar heb ik mijn hals van vol, zo nu en dan!

Iets wat goed is behoeft geen reclame dat spreekt zich van alleen wel rond!
pi_167714638
'Dader' had gewoon dagenlang vrij spel. :')
pi_167715268
quote:
7s.gif Op donderdag 29 december 2016 13:08 schreef Geralt het volgende:

[..]

Natuurlijk boeit het met wie hij chatte. Die waren klaarblijkelijk al dan niet gedeeltelijk op de hoogte van zijn plan en deden niets om dit te voorkomen naar alle waarschijnlijkheid.

Maargoed, dat is natuurlijk niet te achterhalen met wie hij precies chatte. Want dat is allemaal encrypted en daar kan men natuurlijk niks mee. Verwacht veranderde wetgeving wat dat aangaat. Weer een stukje privacy wat opgegeven gaat worden.
Hoezo is dat niet te achterhalen, ze hebben zijn telefoon toch?
pi_167747976
quote:
15s.gif Op donderdag 22 december 2016 09:46 schreef BansheeBoy het volgende:
Daarom doe ik hier dus niet aan mee. Vaak genoeg gezien dat Moslims een knieval maken en zich afzetten en zelfs excuseren voor het gedrag van die 3 of 4 geloofsgenoten. Maar het wordt toch niet gehoord. :{
Dat verhaaltje hoor je vaker, maar uiteindelijk zitten ook die bij dezelfde islam die al 1400 jaar niet veranderd is.

Als ze er werkelijk afstand van hadden willen nemen, dan hadden ze wel een moderne Nederlands Vrijzinnige Islam opgericht of zoiets, met een nieuwe moderne koranvertaling zonder de gruwelijkheden waar Islamitische Staat en landen als Saudi Arabie zoveel steun aan vinden.
  vrijdag 30 december 2016 @ 21:24:42 #156
452947 frietenstamp
pi_167760094
Duitse belastingbetalers financierden de aanslag op de kerstmarkt in Berlin.

Terrorist Anis Amri kreeg meerdere uitkeringen tegelijkertijd op verschillende identiteiten in verschillende Duitse steden.

http://dailycaller.com/20(...)ile-planning-attack/
  vrijdag 30 december 2016 @ 22:54:05 #157
463668 MrRatio
Never underestimate ratio
pi_167764974
Dat laatste lijkt me ook nuttig om in Nederland te onderzoeken. En, dubbele nationaliteit is wegwezen.
Environmentalism and its most extreme version, global warming alarmism, asks for an almost unprecedented expansion of government intrusion and intervention into our lives and of government control over us.
Václav Klaus
pi_167790924
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2016 22:54 schreef MrRatio het volgende:
Dat laatste lijkt me ook nuttig om in Nederland te onderzoeken. En, dubbele nationaliteit is wegwezen.
Of afstand van die andere doen, lijkt jou dat niet ook een optie?
  zaterdag 31 december 2016 @ 17:53:49 #159
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_167791366
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2016 21:24 schreef frietenstamp het volgende:
Duitse belastingbetalers financierden de aanslag op de kerstmarkt in Berlin.

Terrorist Anis Amri kreeg meerdere uitkeringen tegelijkertijd op verschillende identiteiten in verschillende Duitse steden.

http://dailycaller.com/20(...)ile-planning-attack/
Ach ja Merkel is niet de enige die dacht * wir schaffen das * :P
En ik ga er van uit dat veel van die gasten meer dan 1 uitkering trekken.
maar dat zijn natuurlijk wel de uitzonderingen hoor, ze doen het niet allemaal... :D
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
  zaterdag 31 december 2016 @ 18:11:38 #160
452947 frietenstamp
pi_167791886

[ Bericht 100% gewijzigd door frietenstamp op 31-12-2016 18:13:38 ]
  maandag 2 januari 2017 @ 17:58:45 #161
463668 MrRatio
Never underestimate ratio
pi_167833679
John2406, nee, lijkt me niet. Een asielaanvraag komt met rechten en plichten. Het is nu al zo dat wanneer een zware misdaad pleegt dat de asielaanvraag afgewezen wordt.
Dus de Tunesiër pleegde de daad met de vrachtauto. Het had voorkomen kunnen worden door a] deze persoon eerder uit te verwijderen en b] voorkomen dat deze meneer steunfraude pleegde om zo de misdaad te kunnen bekostigen. Merkel pleit voor meer liefde en compassie, ik pleit ervoor om maar eens te beginnen met het handhaven van de huidige wetten.

Ook onze Soedanese gasten maakten misbruik van het vertrouwen, ook wegwezen. En al die asielaanvragers die aantoonbaar jokten over hun leeftijd, ook wegwezen.

Welkom in Europa, hier is de subsidiepot. Graai maar raak!

Veel West-Europese landen gooien hun grenzen open om vluchtelingen op te vangen. Steentje bijdragen voor een betere wereld, nietwaar? Het minste dat je dan mag verwachten is dat de voornoemde vluchtelingen zich dan als modelburgers gedragen in het land dat zo gastvrij is ze op te vangen. Welnu, dat valt in de praktijk nogal mee, zo ondervinden de autoriteiten van het Duitse Braunschweig.

De politie kwam er aldaar achter dat er minstens 300 vluchtelingen – voornamelijk mannelijke asielzoekers uit Sudan – zich op grote schaal schuldig hebben gemaakt aan uitkeringsfraude. Eén man heeft niet minder dan 12 keer bijstand aangevraagd, op een totaal van evenveel nep-identiteien. Maar liefst ¤40.000 is dankzij deze graaivluchteling door het rioolputje gespoeld.

Men gaat er dan ook vanuit dat dit alles slechts het zogeheten topje van de ijsberg is, zo rapporteert de Noord-Duitse zender NDR.

De totale schadepost wordt geschat op maar liefst 3 tot 5 miljoen euro. Geld wat vermoedelijk voorgoed niet meer terugkomt, aangezien de frauderende aanvragers zich bedienden van allerlei nep-identiteiten. Het lukte om met die nep-namen uitkeringen aan te vragen, omdat na Angela Merkels “wir schaffen das” meer dan een miljoen vluchtelingen de kant van Duitsland opkwamen en een beroep deden op de sociale zekerheden van dat land. Door die grote aanwas konden ambtenaren al die vragne niet deugdelijk controleren, en wisten kwaadwillende frauders daar op een eenvoudige manier een slaatje uit te slaan.

De vluchtelingencrisis heeft in allerlei mensen het slechtste naar boven gehaald, en niet in de laatste plaats in een hoop criminele asielzoekers. En wij hebben dit alles gewoon laten gebeuren. Het is triest, maar waar.
Environmentalism and its most extreme version, global warming alarmism, asks for an almost unprecedented expansion of government intrusion and intervention into our lives and of government control over us.
Václav Klaus
pi_167906563
Uit de NRC vandaag, even overgetypt, over de speciale commissie van het antiterreurcentrum GTAZ:
quote:
"De commissie beschikte over tal van belastende aanwijzingen... De Tunesiër bediende zich van negen verschillende namen. Hij sprak openlijk over zijn wens wapens aan te schaffen voor de jihad. Hij vertrouwde een informant van de politie in Noordrijn-Westfalen toe dat hij 'in Duitsland iets ondernemen' wilde. Hij zocht op internet naar een handleiding om een staafbom te bouwen en nam contact op met vermoedelijke strijders van islamitische Staat (IS), waarbij hij zich zou hebben aangeboden als zelfmoordterrorist. Hij overnachtte bij leden van de groep rond de beruchte IS-prediker Abu Waaa. Dat was allemaal bekend en hij stond dan ook op de lijst van ruim vijfhonderd zogeheten gefahrder in Duitsland, mensen die de de politie in staat acht tot gevaarlijke acties. De asielaanvraag van Amri was al afgewezen. Hij moest het land verlaten, maar omdat Tunesië niet met een paspoort over de brug kwam, kon hij in Duitsland blijven. Opgesloten werd hij ondanks niet, besloot de commissie in juli, omdat er "geen concrete dreiging" op tafel lag die zou standhouden in de rechtbank."
Wat moet er in hemelsnaam aan aanwijzingen op tafel komen om opsluiting van een uitgeprocedeerde asielzoeker in stand te houden voor de Duitse rechtbank? :')

En het besluit om hem überhaupt niet meer te volgen geeft aan hoe groot het gebrek aan capaciteit is bij de inlichtingendiensten, als je met deze aanwijzingen besluit het volgen te stoppen.

Ongelooflijk dit.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')