abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_167496220
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2016 11:48 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Drogreden vind ik. Jouw ouders hebben en doen diezelfde dingen ook w.s. Of zouden dat kunnen doen i.i.g. Ik vind ook dat die telefoons en tv's niets met welvaart te maken hebben.
mijn ouders in de jaren tachtig hadden het heel goed (en hebben ook nu een goed pensioen kunnen sparen, alswel hun hypotheek allang afgelost)...

enkel, de welstand waar zij toen mee tevreden waren en tot de beter gesitueerde middenklasse behoorden (omdat er veel andere mensen waren die bv minder hadden, die bv niet op vakantie konden gaan) zou nu niet meer voldoen voor de laagste klasse...

Wat ik momenteel sterk de indruk hebben is dat mensen veel meer consumeren, meer lenen en meer op krediet kopen (wel overigens tgen lagere rente's) en veel minder sparen en vermogen opbouwen
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  woensdag 21 december 2016 @ 12:52:57 #102
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_167496254
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2016 12:46 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Lees wat hij zegt:

Maar dat klopt toch? 'Ja, het is niet onwaar. Sterker, het ís waar, we hebben het zelf geconcludeerd. Maar zo'n geïsoleerd cijfer zegt niet alles over de verdeling van het vermogen. In Nederland zit de bulk van de bezittingen bij ouderen, niet bij jongeren. Jonge mensen lenen om te studeren, gaan dan werken en sluiten een hypotheek af. Ze hebben weinig mogelijkheden voor vermogensopbouw. Terwijl veel ouderen hun hypotheek hebben afgelost, het huis is in waarde gestegen, de kinderen zijn het huis uit. Een genuanceerder plaatje.'

En dan vooral die laatste paar zinnen.
Tja, ik ben niet bezig met wat een ander meer heeft dan ik en kan me daar ook weinig druk om maken. Ik vind het vooral belangrijk dat men een goed bestaan heeft en een kwaliteit van leven.

En de generatie van mijn ouders heeft net zo goed moeilijke tijden gekend.

Bovendien is mijn hypotheek op een gegeven moment net zo goed afgelost
pi_167496258
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2016 09:30 schreef Janneke141 het volgende:
Het zou natuurlijk ook zo kunnen zijn dat de verwachtingen van de Nederlander niet helemaal terecht zijn.
Als wij een regegingsleider hebben die zegt dat na het zuur het zoet komt schep je wel verwachtingen, of eentje die zegt dat ierdeen er 1000 euro bij krijgt. :D
  woensdag 21 december 2016 @ 12:55:12 #104
321876 Cherna
Fuck the System
pi_167496281
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2016 11:48 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Drogreden vind ik. Jouw ouders hebben en doen diezelfde dingen ook w.s. Of zouden dat kunnen doen i.i.g. Ik vind ook dat die telefoons en tv's niets met welvaart te maken hebben.
Dit. Bovendien is het hebben van een PC al geen luxe meer
Sterker nog veel zaken word je opgedrongen omdat de zonder je nauwelijks kunt meedraaien in deze maatschappij.

Door iedere overname moet de arbeider steeds meer inleveren
Dus loon en arbeidsvoorwaarden
Alleen de bubbels profiteren van dit beleid(aandeelhouders). Het noodzakelijk hebben van voedselbanken zegt al meer dan genoeg. Maar de mantra je hebt het beter dan in Afrika dus waar hebben we het over en moet je niet zeuren krijg je steeds over je heen.

Laat ik je zeggen dat de ziektekosten hoger zijn dan mijn hypotheek lasten.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
pi_167496290
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2016 12:48 schreef the-eye het volgende:
Er is een groep die de dingetjes waar hier over gesproken wordt (vakanties, flatsrceens etc) helemaal niet heeft en de eindjes aan elkaar moeten knopen. Deze mensen hoor je over het algemeen niet maar voor deze mensen wordt het wel steeds moeilijker De mensen die het hardste roepen zijn misschien wel de mensen waar hier over gesproken wordt. Niet slim met geld omgaan en menen recht op allerlei zaken te hebben waarvoor ze niet in de positie verkeren.
Het is wel zaak dat verschil goed te blijven zien en niet makkelijk je er vanaf te maken met een "Ze doen het zelf" dat is gewoon niet eerlijk tegenover de mensen die ik als eerste noemde
Maar ook 25 of 50 jaar geleden had je mensen die geen eigen huis konden betalen, geen luxe hadden en moeite hadden om elke dag warm eten voor hun gezin te kunnen veroorloven. Ik betwijfel ten zeerste dat die groep groter is dan destijds.

De levensstandaarden, wensen en verwachtingen zijn veranderd, gemiddeld beginnen 'we' veel later met werken, verwachten veel sneller een eigen huis te kunnen kopen (zonder zelf wat te hebben gespaard en met een dikke studieschuld), etc. Persoonlijk heb ik het financieel veel beter dan mijn ouders het hadden toen ze even oud waren als ik, om over mijn grootouders nog maar te zwijgen. Ik denk dat hetzelfde voor veel leeftijdsgenoten (~30 jarigen) geldt, zeker als je meeweegt wanneer ze begonnen met werken, sparen en kijkt naar waar het geld aan werd uitgegeven.
pi_167496299
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2016 12:51 schreef RM-rf het volgende:

[..]

mijn ouders in de jaren tachtig hadden het heel goed (en hebben ook nu een goed pensioen kunnen sparen, alswel hun hypotheek allang afgelost)...

enkel, de welstand waar zij toen mee tevreden waren en tot de beter gesitueerde middenklasse behoorden (omdat er veel andere mensen waren die bv minder hadden, die bv niet op vakantie konden gaan) zou nu niet meer voldoen voor de laagste klasse...

Wat ik momenteel sterk de indruk hebben is dat mensen veel meer consumeren, meer lenen en meer op krediet kopen (wel overigens tgen lagere rente's) en veel minder sparen en vermogen opbouwen
Dit inderdaad.

Ook mensen met een bescheiden beurs willen een dikke flatscreen, een mooie laptop met een razendsnelle internetverbinding en andere fraaie snufjes. En in plaats van voor die spullen te sparen, wordt er een lening afgesloten.

Tsja, dan vraag je er ook om.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  woensdag 21 december 2016 @ 12:58:34 #107
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_167496333
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2016 12:56 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Dit inderdaad.

Ook mensen met een bescheiden beurs willen een dikke flatscreen, een mooie laptop met een razendsnelle internetverbinding en andere fraaie snufjes. En in plaats van voor die spullen te sparen, wordt er een lening afgesloten.

Ik heb daar net al iets over gezegd. Die mensen zijn er maar daar kan je niet de hele groep onder scharen.
  Moderator woensdag 21 december 2016 @ 12:58:37 #108
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_167496334
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2016 12:51 schreef RM-rf het volgende:

[..]

Dat is wat ik ook zeg inderdaad.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_167496371
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2016 12:58 schreef the-eye het volgende:

[..]

Ik heb daar net al iets over gezegd. Die mensen zijn er maar daar kan je niet de hele groep onder scharen.
Ik denk alleen dat het er meer zijn dan 30 of 40 jaar geleden. We zijn consumentenmaatschappij geworden waarin niemand genoegen neemt met minder.

Laatst zag ik een programma van die Danny van de EO, waarin hij bezoek ging met mensen in pauperwijken. Mensen hadden geen cent te makken, maar wel een dikke flatscreen, een knetterdure laptop en een lading huisdieren.

Tsja.
  woensdag 21 december 2016 @ 13:01:17 #110
321876 Cherna
Fuck the System
pi_167496376
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2016 12:56 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Dit inderdaad.

Een belangrijk punt vergeet je
Veel mensen leven op hun inkomsten. Er zijn zat arbeiders die door de jaren heen steeds meer hebben moeten inleveren door overnames.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
pi_167496381
quote:
1s.gif Op woensdag 21 december 2016 12:07 schreef agter het volgende:
Persoonlijk zou ik graag zien dat de voedselbanken een stuk minder noodzakelijk zijn.
Dan pas geloof ik dat het beter gaat met NL.
Bij mij kwamen ze laatst langs de deur met een collecte voor de dierenvoedselbank. :')

Ik ben best sociaal maar een dierenvoedselbank omdat mensen toch perse een schare dieren willen houden terwijl ze er geen geld voor hebben dat is wel een beetje over de top van doorgeschoten welvaart.
  Moderator woensdag 21 december 2016 @ 13:02:25 #112
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_167496397
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2016 13:01 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Bij mij kwamen ze laatst langs de deur met een collecte voor de dierenvoedselbank. :')

Ik ben best sociaal maar een dierenvoedselbank omdat mensen toch perse een schare dieren willen houden terwijl ze er geen geld voor hebben dat is wel een beetje over de top van doorgeschoten welvaart.
Helemaal mee eens, maar daar kan het dier op zich niks aan doen.
Breitling - Instruments for Professionals
  woensdag 21 december 2016 @ 13:03:02 #113
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_167496410
Ik denk dat arbeideristisch links beter gewoon eens genuanceerd kan kijken waarom sommige mensen niet meeprofiteren aan welvaart vanwege allerlei omstandigheden.

Met demagogisch roeptoeteren en de rest van de bevolking wijsmaken dat ze het zo slecht hebben gaat het hem niet worden.
pi_167496435
Logisch want de crisis is helemaal niet opgelost. De banken zijn gered met het geld van de Middenklasse of toch niet, Italie is momenteel aan het omvallen.

pi_167496443
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2016 12:55 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Maar ook 25 of 50 jaar geleden had je mensen die geen eigen huis konden betalen, geen luxe hadden en moeite hadden om elke dag warm eten voor hun gezin te kunnen veroorloven. Ik betwijfel ten zeerste dat die groep groter is dan destijds.

De levensstandaarden, wensen en verwachtingen zijn veranderd, gemiddeld beginnen 'we' veel later met werken, verwachten veel sneller een eigen huis te kunnen kopen (zonder zelf wat te hebben gespaard en met een dikke studieschuld), etc. Persoonlijk heb ik het financieel veel beter dan mijn ouders het hadden toen ze even oud waren als ik, om over mijn grootouders nog maar te zwijgen. Ik denk dat hetzelfde voor veel leeftijdsgenoten (~30 jarigen) geldt, zeker als je meeweegt wanneer ze begonnen met werken, sparen en kijkt naar waar het geld aan werd uitgegeven.
Het leven is veel duurder geworden dan pakweg 17 jaar geleden vóór de invoering van de euro. Perverse prikkels en opportunisme hebben prijskaartjes omhooggeschroefd tot het dubbele. Of simpelwg het Florijntekentje vervangen met die van de Euro. Welvaart is ook steeds verder uit elkaar gegroeid tussen arm en modaal. Jan modaal krijgt 100 de arme 20. Volgens de overheid is de welvaart dan gemiddeld 60. Buurman A krijgt alleen 40 euro minder (20), B krijgt juist 40 erbovenop (100). Het groeit steeds schever. En overheidscijfers liegen.
pi_167496446
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2016 13:00 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Ik denk alleen dat het er meer zijn dan 30 of 40 jaar geleden. We zijn consumentenmaatschappij geworden waarin niemand genoegen neemt met minder.

Laatst zag ik een programma van die Danny van de EO, waarin hij bezoek ging met mensen in pauperwijken. Mensen hadden geen cent te makken, maar wel een dikke flatscreen, een knetterdure laptop en een lading huisdieren.

Tsja.
Als je kijkt naar die bevolkingsgroep en dat als maatstaf neemt voor de rest van Nederland krijg je niet een reëel beeld lijkt me.
pi_167496479
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2016 13:04 schreef Sylv3se het volgende:

[..]

Als je kijkt naar die bevolkingsgroep en dat als maatstaf neemt voor de rest van Nederland krijg je niet een reëel beeld lijkt me.
Er wordt ook nergens gesteld dat dat op heel Nederland slaat, en dat blijkt ook niet uit het stuk in de OP.
  woensdag 21 december 2016 @ 13:07:46 #118
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_167496500
quote:
1s.gif Op woensdag 21 december 2016 13:04 schreef Tamabralski het volgende:

[..]

Het leven is veel duurder geworden dan pakweg 17 jaar geleden vóór de invoering van de euro. Perverse prikkels en opportunisme hebben proiskaartjes omhooggeschroefd tot het dubbele. Of simpelwg het Florijntekentje vervangen met die van de Euro. Welvaart is ook steeds verder uit mekaar gegroeid tussen arm en modaal. Jam modaal krijgt 100 de arme 20. Volgens de overheid is de welvaart gemiddeld 60. Buurman A krijgt alleen 40 euro minder (20), B krijgt juist 40 erbovenop (100). Het groeit steeds schever. En overheidscijfers liegen.
HET ZIJN ALLEMAAL LEUGENS!!!!!!
pi_167496505
Ik krijg een beetje het gevoel dat als je het minder hebt en er niet op vooruit gaat, dat het dan aan jezelf moet liggen.
Te veel huisdieren of niet goed met geld om kunnen gaan of zo.
Andere mogelijkheden, bijv dat gewoon lang niet iedereen mee profiteert van 'betere tijden' lees ik niet.
Make my day!
pi_167496551
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2016 13:07 schreef Hexagon het volgende:

[..]

HET ZIJN ALLEMAAL LEUGENS!!!!!!
Je werkt toch in de bancaire sector? Jij zou heel goed moeten weten wie en waarom wel of niet profiteren van de welvaart.
  woensdag 21 december 2016 @ 13:12:57 #121
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_167496571
quote:
1s.gif Op woensdag 21 december 2016 13:08 schreef agter het volgende:
Ik krijg een beetje het gevoel dat als je het minder hebt en er niet op vooruit gaat, dat het dan aan jezelf moet liggen.
Andere mogelijkheden, bijv dat gewoon lang niet iedereen mee profiteert van 'betere tijden' lees ik niet.
Er zijn zeker andere mogelijkheden en die zijn ook zeker voer voor discussie.

Maar helaas is een genuanceerde discussie daarover onmogelijk gemaakt. Er komen alleen maar demagogische hyperbolen alsof er een soort groot complot is tegen Jan Modaal. En er worden allerlei onzinvergelijkingen gemaakt om een nostalgisch paradijs uit het verleden te schetsen.

Als ik bepaalde mensen hier moet geloven zou ik met mijn inkomen wel zo ongeveer aan de bedelstaf moeten zijn. Of hoor ik met mijn weinig bijzondere HBO baan ineens tot de elite?

Dat maakt die roeptoeteraars direct ongeloofwaardig.
pi_167496578
quote:
1s.gif Op woensdag 21 december 2016 13:08 schreef agter het volgende:
Inderdaad.

VVD'ers. :')
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
  woensdag 21 december 2016 @ 13:13:47 #123
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_167496580
quote:
1s.gif Op woensdag 21 december 2016 13:11 schreef Tamabralski het volgende:

[..]

Je werkt toch in de bancaire sector? Jij zou heel goed moeten weten wie en waarom wel of niet profiteren van de welvaart.
Ik denk dat je iemand anders bedoelt. Ik heb nog nooit voor een bank gewerkt.
pi_167496583
Als we gewoon naar de cijfers kijken, zien we dat het mediane loon momenteel amper hoger ligt dan in 1981.

Bron

Zelfde verhaal in Belgie.

Bron
pi_167496655
Welvaart kun je natuurlijk in geen zin meer vergelijken met wat vroeger als welvaart werd opgevat. De economie en maatschappij ziet er totaal anders uit.

Mensen in onze samenleving worden wel meer en meer individualistisch en veeleisender. Kijk alleen al naar de jongeren en socialmedia; een en al ikke ikke ikke en zie mij eens.

Iedereen wil tegenwoordig alles hebben; een mooi huis, een fantastische baan, cach op de bank, minimaal toch wel 2 vakanties per jaar, status en zelfontplooiing genieten. Enzovoorts. Tja, als men dit als norm ziet (en/of aan zichzelf opstelt), is het logisch dat je snel gefrustreerd/gedeprimeerd wordt als het pad hiernaartoe tegenvalt.
Why stay small, if you can grow big..
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')