abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 19 december 2016 @ 19:20:53 #1
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_167451275
Originele OP:

Game on. :)

Welkom bij het Centrale topic over Bijbel en Christendom :).

Wat is de bedoeling van dit topic?:

Discussiëren / vragen stellen over:

- (de geschiedenis en de oorsprong van) het christendom
- de verschillende stromingen
- prominente christenen / theologen / godsdienstwetenschappers
- de Bijbel, als ook de apocriefe geschriften
- godsbeeld (hoe zie je God etc)

Daarnaast zijn boekentips welkom, als ook interessante linkjes ^O^.

Doe maar liever niet:

- De bekende one-liners
- Topic kapen

Probeer een beetje respect op te brengen voor andermans denkwijze ;).

Deel 1: F&L / [Centraal] Bijbel en christendom
Deel 2: F&L / [Centraal] Bijbel en christendom # 2
Deel 3: F&L / [Centraal] Bijbel en christendom # 3
Deel 4: F&L / [centraal] Bijbel en christendom #4
Deel 5: F&L / [Centraal] Bijbel en christendom #5
Deel 6: F&L / [Centraal] Bijbel en christendom #6
Deel 7: F&L / [Centraal] Bijbel en christendom #7
Deel 8: F&L / [Centraal] Bijbel en Christendom #8
Deel 9: F&L / [Centraal] Bijbel en Christendom #9
Deel 10: F&L / [Centraal] Bijbel en Christendom #10
Deel 11: F&L / [Centraal] Bijbel en Christendom #11
Deel 12: F&L / [Centraal] Bijbel en Christendom #12
Deel 13: F&L / [Centraal] Bijbel en Christendom #13
Deel 14: F&L / [Centraal] Bijbel en Christendom #14
Deel 15: F&L / [Centraal] Bijbel en Christendom #15
Deel 16: F&L / [Centraal] Bijbel en Christendom #16
Deel 17: F&L / [Centraal] Bijbel en Christendom #17
...
Deel 21: F&L / [Centraal] Bijbel en Christendom #21
Deel 22: F&L / [Centraal] Bijbel en Christendom #22
Deel 23: F&L / [Centraal] Bijbel en Christendom #23
Deel 24: F&L / [Centraal] Bijbel en Christendom #24
Links

-Early Christian Writings: Teksten over het vroege christendom
-Biblija.net: De bijbel in allerlei talen en vertalingen
-CCEL.org: Teksten van de kerkvaders tot het concilie van Nicea
-(Link naar discussie over (mogelijke) verwijzingen naar Jezus buiten de bijbel; als iemand een goede link heeft hoor ik dat graag)
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
  maandag 19 december 2016 @ 19:22:07 #2
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_167451308
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2016 19:14 schreef Exrudis het volgende:

[..]

Kleineren is niet nodig.

En nee, ik had al verwacht dat je dat zou zeggen, maar ik spreek in algemeenheden; je bent immers de enige hier niet. Overigens is het sausje ongeloof jou evenmin vreemd.
Maar het is zoals zo vaak in het leven, hoe meer je mensen biedt hoe negatiever de respons. Pas met leugens, uitbuiting en corruptie ben je een held.
Ik benoem slechts hoe je overkomt.

Daarnaast zou je jezelf dat ook eens moeten verwijten, maar daar ben je een te grote narcist voor.

Verder moet je eens leren je smoel te houden met je aannamen. Mijn geloof is groter dan jouw geloof. Ik heb tenminste een echte bijbel en geloof niet in een valse God met 1 of andere vaag verzonnen naam, ook ben ik niet gehersenspoeld door 1 of andere sekte maar heb zelf leren denken.
pi_167454017
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2016 19:22 schreef Panterjong het volgende:

[..]

Daarnaast zou je jezelf dat ook eens moeten verwijten, maar daar ben je een te grote narcist voor.

Verder moet je eens leren je smoel te houden met je aannamen. Mijn geloof is groter dan jouw geloof. Ik heb tenminste een echte bijbel en geloof niet in een valse God met 1 of andere vaag verzonnen naam, ook ben ik niet gehersenspoeld door 1 of andere sekte maar heb zelf leren denken.
Prima hoe geweldig je het allemaal doet en weet, ga zo door.
Ik zou verder willen dat ik jouw geloof had, ik twijfel in de regel namelijk. Sluit je ogen verder maar voor dat wat je niet horen wilt.
Ik zet er een punt achter met je want dergelijk grove taal heb ik geen zin in.

[ Bericht 5% gewijzigd door Exrudis op 19-12-2016 21:37:10 ]
pi_167455168
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2016 20:35 schreef Exrudis het volgende:

[..]

Wat een grofheid!

Het is pas grof als je mensen totaal negeert, laat liggen als afval, enkel omdat zij na onderzoek besluiten iets anders te geloven dan jij.
Alpha kenny one
  maandag 19 december 2016 @ 21:10:00 #5
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_167455613
quote:

[..]

Prima hoe geweldig je het allemaal doet en weet, ga zo door. Ik zet er een punt achter met je want dergelijk grove taal heb ik geen zin in.

Hartelijk dank. En heel fijn.
  dinsdag 20 december 2016 @ 07:15:38 #6
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_167465823
quote:

[..]
Ik zou verder willen dat ik jouw geloof had, ik twijfel in de regel namelijk. Sluit je ogen verder maar voor dat wat je niet horen wilt.

Ook nu weet jij helemaal niets over mij. Vraag je je wel eens af of je er ook naast zou kunnen zitten als je iets veronderstelt?

Verder ben jij hier de blinde. Weet je nog dat je niet zag staan dat een geest voeten heeft?
  dinsdag 20 december 2016 @ 08:00:46 #7
293652 Habbezak
"I pity the fool"
pi_167466059
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2016 16:39 schreef Exrudis het volgende:

[..]

Dat water kwam zoals de Bijbel claimt uit de waterbronnen en vanuit de hemel. Dat er een enorme ring van isolerende waterdamp zal zijn geweest, is niet onlogisch gezien de restanten van tropische vegetatie die op ijskoude plaatsen wordt aangetroffen.
Erna kwam het oprijzen en dalen van gebieden, processen die overigens op bescheidener schaal voortdurend gaande zijn; lees o.m. Gen. 8:2-5 en Ps. 104:6-8.
Er bestaan meerdere (pseudo)wetenschappelijke theorieën over. Die ga ik hier niet brengen als feit.
Maar wat wil je zeggen dan? Dat dat water nu allemaal "verdwenen" is? Dit is zeker niet onlogisch :')

Als je aanneemt dat de aarde miljarden jaren oud is. Is het toch niet "onlogisch" dat aarddelen verschoven zijn.. Volgens jouw theorie zouden alle restanten van ongeveer dezelfde periode moeten dateren.. maar dat gaat niet op.

[ Bericht 6% gewijzigd door Habbezak op 20-12-2016 08:59:33 ]
I wonder what it's all about
  dinsdag 20 december 2016 @ 08:42:39 #8
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_167466499
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2016 16:39 schreef Exrudis het volgende:

[..]

Dat water kwam zoals de Bijbel claimt uit de waterbronnen en vanuit de hemel.
Ja kijk hiermee sla je dus een normale discussie dood he? Als jij allerlei absurditeiten uit de bijbel als die 2 potsierlijke scheppingsverhalen en de zondvloed letterlijk gaat nemen houdt het wat mij betreft op. Geloof je ook werkelijk dat de schepper van het onmetelijke heelal op zeek'ren dag de zon en de maan "liet stilstaan" omdat er een oorlogje moest worden gewonnen op dat stofje dat de aarde heet?
pi_167466657
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2016 19:22 schreef Panterjong het volgende:

[..]

Ben wel benieuwd naar wat jouw geloof is.. geloof je wel in de god van de bijbel, maar lees je die verhalen allegorisch?
Alpha kenny one
pi_167468118
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2016 07:15 schreef Panterjong het volgende:

[..]

Ook nu weet jij helemaal niets over mij. Vraag je je wel eens af of je er ook naast zou kunnen zitten als je iets veronderstelt?

Verder ben jij hier de blinde. Weet je nog dat je niet zag staan dat een geest voeten heeft?
De meesten hier kan ik wel plaatsen, maar jou inderdaad niet.

En ja, dat met die geest en die handen en voeten is al wel tien keer ter sprake geweest en steeds verklaar je mij voor blind wanneer ik beweer dat de Bijbel daarover meldt dat dit een engel is die tijdelijk in een menselijke gedaante verschijnt.
En joh, al ga je op je hoofd staan, die visie verandert niet want ik lees wat er staat.
Alleen zou ik niet weten waarom je bij meningsverschillen zo grof uit de bocht moet vliegen. Die vermeende blindheid is toch mijn probleem en niet de jouwe? Anders gezegd, een koe in de wei laat je toch ook loeien?
pi_167469306
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2016 10:40 schreef Exrudis het volgende:

[..]

En ja, dat met die geest en die handen en voeten is al wel tien keer ter sprake geweest en steeds verklaar je mij voor blind wanneer ik beweer dat de Bijbel daarover meldt dat dit een engel is die tijdelijk in een menselijke gedaante verschijnt.
En joh, al ga je op je hoofd staan, die visie verandert niet want ik lees wat er staat.
Alleen zou ik niet weten waarom je bij meningsverschillen zo grof uit de bocht moet vliegen. Die vermeende blindheid is toch mijn probleem en niet de jouwe? Anders gezegd, een koe in de wei laat je toch ook loeien?
Over welk verhaal in de bijbel gaat dit eigenlijk?
Misschien dat ik mijn licht er eens over kan laten schijnen over wat er staat. :)
en om wie of wat het gaat.
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
  dinsdag 20 december 2016 @ 12:27:10 #12
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_167470336
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2016 10:40 schreef Exrudis het volgende:

[..]

Nogmaals en ik kan je opnieuw quoten, maar dat lijkt mij overbodig, jij was het die beweerde dat Abraham rechtstreeks met God sprak. Dus je spreekt jezelf tegen. En die God waar Abraham tegensprak is volgens jou een geest die zich nooit zou materialiseren maar volgens dezelfde tekst wel voeten heeft die gewassen kunnen worden. Je maakt er een vreemd verhaal van.

Volgens de tekst was het trouwens een man. Ik hou me liever aan de tekst in plaats dat ik er wat bij verzin. Dat je zegt dat jij leest wat er staat is 1 van je leugens.

Met meningsverschillen heeft dat niets te maken. Maar als je mij persoonlijk aanvalt dan kan je de bal terug verwachten. En goed ook.
Je zou je instelling eens moeten bekijken om vervolgens na te denken of er niet iets aan scheelt. Ik sta hier niet alleen in, ik merk ook bij anderen dat er moeilijk met je te praten valt.
  dinsdag 20 december 2016 @ 12:38:04 #13
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_167470600
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2016 08:57 schreef falling_away het volgende:

[..]

Ben wel benieuwd naar wat jouw geloof is.. geloof je wel in de god van de bijbel, maar lees je die verhalen allegorisch?
[quote]0s.gif Op dinsdag 20 december 2016 08:57 schreef falling_away het volgende:

[..]

Ik zal hier op terug komen. Nu eerst even naar wat klanten.
pi_167471272
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2016 12:27 schreef Panterjong het volgende:

[..]

Nogmaals en ik kan je opnieuw quoten, maar dat lijkt mij overbodig, jij was het die beweerde dat Abraham rechtstreeks met God sprak. Dus je spreekt jezelf tegen. En die God waar Abraham tegensprak is volgens jou een geest die zich nooit zou materialiseren maar volgens dezelfde tekst wel voeten heeft die gewassen kunnen worden. Je maakt er een vreemd verhaal van.

Volgens de tekst was het trouwens een man. Ik hou me liever aan de tekst in plaats dat ik er wat bij verzin. Dat je zegt dat jij leest wat er staat is 1 van je leugens.

Met meningsverschillen heeft dat niets te maken. Maar als je mij persoonlijk aanvalt dan kan je de bal terug verwachten. En goed ook.
Je zou je instelling eens moeten bekijken om vervolgens na te denken of er niet iets aan scheelt. Ik sta hier niet alleen in, ik merk ook bij anderen dat er moeilijk met je te praten valt.
Ik zei dat uit het zinsverband op te maken is dat Abraham mogelijk rechtsreeks met God praatte. Dat hoeft zeker niet zo te zijn en zelf denk ik het evenmin. Ik verwijs je naar de eerdere link.
Maar kijk eens naar het geval met Jezus en de stem uit de hemel. Matth. 3:17 zegt: "Zie! Ook kwam er een stem uit de hemelen, die zei: „Dit is mijn Zoon, de geliefde, die ik heb goedgekeurd.”
Dus: ook hier was wel wat te horen maar niet te zien. Daar zit geen letter Chinees tussen.

En volgens de tekst blijkt de 'man' een engel te zijn.

En hou eens op met dat gezeur over leugens. Dat suggereert kwade opzet.
Misschien een vreemde vraag, maar denk jij van jezelf soms dat je een engel bent?

Succes bij de klanten.

[ Bericht 0% gewijzigd door Exrudis op 20-12-2016 13:26:18 ]
pi_167471370
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2016 11:39 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

Over welk verhaal in de bijbel gaat dit eigenlijk?
Misschien dat ik mijn licht er eens over kan laten schijnen over wat er staat. :)
en om wie of wat het gaat.
Genesis 18 en 19. Maar o.m. ook aanvullende info uit Hosea. Het beste wat je kunt doen is even terug lezen.
En zelf ga ik eenzelfde discussie niet weer voeren, dus is het beter je te richten tot Panterjong.
pi_167471504
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2016 08:42 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Ja kijk hiermee sla je dus een normale discussie dood he? Als jij allerlei absurditeiten uit de bijbel als die 2 potsierlijke scheppingsverhalen en de zondvloed letterlijk gaat nemen houdt het wat mij betreft op. Geloof je ook werkelijk dat de schepper van het onmetelijke heelal op zeek'ren dag de zon en de maan "liet stilstaan" omdat er een oorlogje moest worden gewonnen op dat stofje dat de aarde heet?
Het grootste wonder is de schepping door God van hemel en aarde (gen.1:1). Al het andere verbleekt hierbij.
Ontken je dit wonder dan volg ik je redenatie, anders is die niet logisch. Laten we zeggen dat als ik in staat blijk een mammoettanker te bouwen dan zet jij slechts vraagtekens bij de sloep.
De vraag is of je redeneert vanuit geloof of ongeloof. Maar ik hou de discussie hier bij het redeneren vanuit de Schrift (in zijn geheel), wat er waar aan is doet dan niet ter zake. Ofwel een advocaat die z'n cliënt verdedigt, schuldig of niet maakt niet uit.

[ Bericht 1% gewijzigd door Exrudis op 20-12-2016 13:51:12 ]
pi_167472065
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2016 08:00 schreef Habbezak het volgende:

[..]

Maar wat wil je zeggen dan? Dat dat water nu allemaal "verdwenen" is? Dit is zeker niet onlogisch :')

Als je aanneemt dat de aarde miljarden jaren oud is. Is het toch niet "onlogisch" dat aarddelen verschoven zijn.. Volgens jouw theorie zouden alle restanten van ongeveer dezelfde periode moeten dateren.. maar dat gaat niet op.
Misschien is het praktisch de eerder genoemde Schriftplaatsen eens te citeren. Dat waren Gen. 8:2-5 en Ps. 104:6-8.

Gen. 8:2-5 zegt:
quote:
"En de bronnen van de waterdiepte en de sluizen van de hemel werden toegesloten, en aldus werd de stortregen uit de hemel tegengehouden. 3 Toen liepen de wateren terug van de aarde, geleidelijk teruglopend; en na verloop van honderd vijftig dagen ontbraken de wateren. 4 En in de zevende maand, op de zeventiende dag van de maand, kwam de ark op de bergen van A̱rarat te rusten. 5 En de wateren bleven geleidelijk zakken tot de tiende maand. In de tiende maand, op de eerste van de maand, verschenen de toppen van de bergen."
En Ps. 104:6-8 zegt in poëtische woorden:
quote:
"Met een waterdiepte net als een kleed hebt gij haar bedekt. De wateren stonden zelfs boven de bergen. 7 Op uw bestraffing sloegen ze voorts op de vlucht; Op het geluid van uw donder werden ze in paniek op de vlucht gejaagd — 8 Bergen rezen nu op, Valleivlakten daalden — Naar de plaats die gij ervoor hadt gegrondvest".
Wat er dus staat is dat het water afkomstig was van de hemel en van 'bronnen van de waterdiepten'; die wateren bedekten de aarde gedurende meerdere maanden en zakten geleidelijk zodat er langzamerhand droog land zichtbaar werd.
Ook lees je dat bergen toen oprezen, maar valleivlakten daalden.

Eigenlijk heb je hier het Schriftuurlijke antwoord op je vraag al. Door de hoogte verschillen die ontstonden kreeg je diepe zeeën en opkomend hoger gelegen land. Het water is dus niet 'verdwenen' in de zin dat het er niet meer is, het verplaatste zich; de hele aarde zou onder een stevige laag water staan als je alle (diepzee)glooiing zou gladstrijken.
Vanwege de gigantische kwachten alleen al is het vanzelfsprekend dat daarbij aarddelen zijn verschoven, maar dat zoiets gebeurt is en in afgezwakte vorm nog steeds gaande is, is voor niemand een discussiepunt zover ik weet.

Dan schrijf je elders nog: "Volgens jouw theorie zouden alle restanten van ongeveer dezelfde periode moeten dateren.. maar dat gaat niet op."
Leg eens uit waarom dat dan zo zou moeten zijn.

[ Bericht 1% gewijzigd door Exrudis op 20-12-2016 13:55:04 ]
pi_167473672
https://nl.wikipedia.org/wiki/Pangea
De vlakke aardkorst dateert van pakweg 250 à 210 miljoen jaar geleden.
En misschien heeft Genesis het wel over de vorige aardkorst :
https://nl.wikipedia.org/wiki/Rodinia
*O*
  dinsdag 20 december 2016 @ 14:47:00 #19
293652 Habbezak
"I pity the fool"
pi_167473838
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2016 13:45 schreef Exrudis het volgende:

[..]

Misschien is het praktisch de eerder genoemde Schriftplaatsen eens te citeren. Dat waren Gen. 8:2-5 en Ps. 104:6-8.

Gen. 8:2-5 zegt:

[..]

En Ps. 104:6-8 zegt in poëtische woorden:

[..]

Wat er dus staat is dat het water afkomstig was van de hemel en van 'bronnen van de waterdiepten'; die wateren bedekten de aarde gedurende meerdere maanden en zakten geleidelijk zodat er langzamerhand droog land zichtbaar werd.
Ook lees je dat bergen toen oprezen, maar valleivlakten daalden.

Eigenlijk heb je hier het Schriftuurlijke antwoord op je vraag al. Door de hoogte verschillen die ontstonden kreeg je diepe zeeën en opkomend hoger gelegen land. Het water is dus niet 'verdwenen' in de zin dat het er niet meer is, het verplaatste zich; de hele aarde zou onder een stevige laag water staan als je alle (diepzee)glooiing zou gladstrijken.
Vanwege de gigantische kwachten alleen al is het vanzelfsprekend dat daarbij aarddelen zijn verschoven, maar dat zoiets gebeurt is en in afgezwakte vorm nog steeds gaande is, is voor niemand een discussiepunt zover ik weet.

Dan schrijf je elders nog: "Volgens jouw theorie zouden alle restanten van ongeveer dezelfde periode moeten dateren.. maar dat gaat niet op."
Leg eens uit waarom dat dan zo zou moeten zijn.

Ik dacht dat het hier over de zondvloed en ark van Noach hadden...
Wil je nu zeggen dat voor deze periode (voor de ark) er geen bergen waren?
Als jij stelt dat er tropische plantresten in bergen aangetroffen worden.. En je stelt dat die daar gekomen zijn door een zondvloed.. Moeten al deze resten in dezelfde 'periode van een paar maanden' daar gekomen zijn. Ergo deze plantresten zitten in dezelfde aardlaag en dateren uit dezelfde periode.
I wonder what it's all about
  dinsdag 20 december 2016 @ 15:03:40 #20
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_167474238
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2016 13:22 schreef Exrudis het volgende:

[..]

Het grootste wonder is de schepping door God van hemel en aarde (gen.1:1). Al het andere verbleekt hierbij.
Ontken je dit wonder dan volg ik je redenatie, anders is die niet logisch. Laten we zeggen dat als ik in staat blijk een mammoettanker te bouwen dan zet jij slechts vraagtekens bij de sloep.
De vraag is of je redeneert vanuit geloof of ongeloof. Maar ik hou de discussie hier bij het redeneren vanuit de Schrift (in zijn geheel), wat er waar aan is doet dan niet ter zake. Ofwel een advocaat die z'n cliënt verdedigt, schuldig of niet maakt niet uit.
Dat is zo maar dan nog sla je met dogmatiek de boel dood. Ok ik geloof niet, daar is weinig aan te doen. Ikzelf vond, afgezien van de schepping, het grootste mirakel uit het OT dat God de zon en maan eventjes "laat stilstaan". Want dan moest tegelijkertijd het hele zonnestelsel stilstaan. En daarmee het sterrenstelsel. En anders sterrenstelsels...etc.

Wat ik ook een amusante gedachte vond/vind is dat de grote schepper van het hele heelal, op een zeker moment bij Abraham aanschuift om een vorkje mee te prikken. En Abraham gaat.... pannenkoeken voor hem bakken! :Y) En God eet ze nog op ook. Ongekend.... :)

[ Bericht 4% gewijzigd door hoatzin op 20-12-2016 15:14:02 ]
pi_167474715
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2016 15:03 schreef hoatzin het volgende:

Wat ik ook een amusante gedachte vond/vind is dat de grote schepper van het hele heelal, op een zeker moment bij Abraham aanschuift om een vorkje mee te prikken. En Abraham gaat.... pannenkoeken voor hem bakken! :Y) En God eet ze nog op ook. Ongekend.... :)
Eh... Wat?

Edit: o ja, Genesis 18. Ik kon me dat pannenkoekendeel helemaal niet herinneren. Alleen die aankondiging van die geboorte.

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 20-12-2016 15:28:44 ]
pi_167475586
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2016 15:21 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Eh... Wat?

Edit: o ja, Genesis 18. Ik kon me dat pannenkoekendeel helemaal niet herinneren. Alleen die aankondiging van die geboorte.
Boekweit pannenkoeken met Limburgse stroop. Daar krijg je god zelfs mee aan tafel. :D
  dinsdag 20 december 2016 @ 15:52:10 #23
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_167475654
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2016 13:11 schreef Exrudis het volgende:

[..]

Ik zei dat uit het zinsverband op te maken is dat Abraham mogelijk rechtsreeks met God praatte. Dat hoeft zeker niet zo te zijn en zelf denk ik het evenmin. Ik verwijs je naar de eerdere link.
Maar kijk eens naar het geval met Jezus en de stem uit de hemel. Matth. 3:17 zegt: "Zie! Ook kwam er een stem uit de hemelen, die zei: „Dit is mijn Zoon, de geliefde, die ik heb goedgekeurd.”
Dus: ook hier was wel wat te horen maar niet te zien. Daar zit geen letter Chinees tussen.

En volgens de tekst blijkt de 'man' een engel te zijn.

En hou eens op met dat gezeur over leugens. Dat suggereert kwade opzet.
Misschien een vreemde vraag, maar denk jij van jezelf soms dat je een engel bent?

Succes bij de klanten.
Ik begrijp Chinees denk ik nog beter. Als jij stelt dat Abraham rechtstreeks tot God sprak dan is dat niet anders op te vatten dan hoe je het stelt.

En over dat kwade opzet. Inmiddels ging ik er wel vanuit dat je bewust hier anderen zat te zieken. En toen je me aanviel op mijn geloof, of tenminste op de manier hoe jij denkt dat ik geloof, heb ik je een keer of drie gevraagd dit niet te doen. En toch bleef je dat doen. En nu ken ik veel hebben maar dat schoot in het verkeerde keelgat, vandaar dat ik je de waarheid zoals ik die op dat moment ervoer even vertelde. Het was niet netjes van me, dat wel.

En dat de man een engel bleek te zijn blijkt mijn inziens niet uit de tekst. Het staat er gewoon niet.

En nee natuurlijk denk ik niet dat ik een engel ben. Maar vanwaar die vraag?
pi_167481725
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2016 14:47 schreef Habbezak het volgende:

[..]

Ik dacht dat het hier over de zondvloed en ark van Noach hadden...
Wil je nu zeggen dat voor deze periode (voor de ark) er geen bergen waren?
Als jij stelt dat er tropische plantresten in bergen aangetroffen worden.. En je stelt dat die daar gekomen zijn door een zondvloed.. Moeten al deze resten in dezelfde 'periode van een paar maanden' daar gekomen zijn. Ergo deze plantresten zitten in dezelfde aardlaag en dateren uit dezelfde periode.
Er zullen voorafgaand aan de vloed best ook hoger en lager gelegen gebieden zijn geweest. Maar specifiek met de gebeurtenis van de vloed vermeldt de Schrift dat, en het is op zich ook wel logisch dat her en der de bodem aardig gaat plooien bij het vrijkomen van dergelijke gigantische krachten. Maar er is over het onderwerp veel meer te melden; helaas zijn dat theorieën. Ik neem daar de verantwoording niet voor.

Nee, in gebergtes niet zozeer restanten van tropische planten zoals bijvoorbeeld in Siberië, maar schelpen en bezinksel.

Ik stel eigenlijk niet zoveel, ik was er niet bij ten tijde van de vloed en pas er voor, op de stoel van geoloog te gaan zitten als ik dat niet ben. Ik vermeld wat de Bijbel er over te zeggen heeft. Hoe die tropische vegetatie in nu ijskoude gebieden voorkwam, hoe die schelpen en afzettingen in hoger gelegen gebergtes terecht zijn gekomen, waar die vele honderden vloedlegenden over de hele wereld hun oorsprong hebben, alsmede vele andere specifieke zaken die je duidelijk aan een wereldomvattende vloed kunt linken, mag je zelf bepalen.
Er valt ook best veel over te lezen, maar ook hier geldt weer dat je in het achterhoofd dient te houden welke bril de geoloog / onderzoeker op had. Er wordt namelijk eigenlijk altijd vanuit een bepaalde visie onderzocht en geschreven. Dat geldt voor voor- en tegenstander.
Wat ik daarbij wil opmerken is dat nogal eens wordt uitgegaan van zes letterlijke scheppingsdagen en in dat jasje wordt dan soms het geologisch verslag geperst; dat is pure onzin. Ik heb hier al vaker uitgelegd dat de Bijbel onmogelijk de scheppingsdagen als letterlijke dagen bedoelt; tamelijk eenvoudig bewijsbaar. Maar er wordt nogal eens bizar slecht gelezen door menig onderzoeker.

[ Bericht 0% gewijzigd door Exrudis op 20-12-2016 20:15:18 ]
pi_167482106
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2016 15:52 schreef Panterjong het volgende:

[..]

Ik begrijp Chinees denk ik nog beter. Als jij stelt dat Abraham rechtstreeks tot God sprak dan is dat niet anders op te vatten dan hoe je het stelt.

En over dat kwade opzet. Inmiddels ging ik er wel vanuit dat je bewust hier anderen zat te zieken. En toen je me aanviel op mijn geloof, of tenminste op de manier hoe jij denkt dat ik geloof, heb ik je een keer of drie gevraagd dit niet te doen. En toch bleef je dat doen. En nu ken ik veel hebben maar dat schoot in het verkeerde keelgat, vandaar dat ik je de waarheid zoals ik die op dat moment ervoer even vertelde. Het was niet netjes van me, dat wel.

En dat de man een engel bleek te zijn blijkt mijn inziens niet uit de tekst. Het staat er gewoon niet.

En nee natuurlijk denk ik niet dat ik een engel ben. Maar vanwaar die vraag?
Goed dan, zand erover.
De vraag omdat je m.i. zo strak in die opvatting lijkt te zitten en je meldde dat er vandaag de dag engelen op de aarde zouden zijn.

Laten wij die discussie over de engel nou maar rusten. Je kunt je vraag nog eens neerleggen bij Aton of Haushofer. Sjoemie kan ook. Het gaat hier om tekstuitleg en niet om de vraag of e.e.a. daadwerkelijk zo is voorgevallen. Maar beter zou zijn de link die Haushofer gaf eens door te lezen, hoe uitgebreid die ook is. Je treft daar geen eensluidende conclusie aan, wel visies vanuit meerdere invalshoeken over contacten tussen man, engel, JHWH. Een soort van wie is wie. Mijn visie komt er overigens ook gewoon in voor. De vraag is mede of je een ruimere context toestaat, die van de gehele Schrift (dat doe ik dus).
pi_167482375
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2016 19:58 schreef Exrudis het volgende:

[..]

Wat ik daarbij wil opmerken is dat nogal eens wordt uitgegaan van zes letterlijke scheppingsdagen en in dat jasje wordt dan soms het geologisch verslag geperst; dat is pure onzin. Ik heb hier al vaker uitgelegd dat de Bijbel onmogelijk de scheppingsdagen als letterlijke dagen bedoelt; tamelijk eenvoudig bewijsbaar. Maar er wordt nogal eens bizar slecht gelezen.
Er is wel meer onmogelijk in de bijbel waar je wel in gelooft.. waarom zouden 6 letterlijke dagen dan niet kunnen.

Het is ook onmogelijk dat het in de miljarden jaren voor de vloed nooit geregend heeft.. tegen beter weten in geloof je hier toch in.. dan verzin je allerlei onzin erbij over water in te atmosfeer etc. om het stemmetje in je hoofd te stillen.
Alpha kenny one
  dinsdag 20 december 2016 @ 20:18:36 #27
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_167482545
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2016 20:08 schreef Exrudis het volgende:

[..]

Goed dan, zand erover.
De vraag omdat je m.i. zo strak in die opvatting lijkt te zitten en je meldde dat er vandaag de dag engelen op de aarde zouden zijn.

Laten wij die discussie over de engel nou maar rusten. Je kunt je vraag nog eens neerleggen bij Aton of Haushofer. Sjoemie kan ook. Het gaat hier om tekstuitleg en niet om de vraag of e.e.a. daadwerkelijk zo is voorgevallen. Maar beter zou zijn de link die Aton gaf eens door te lezen, hoe uitgebreid ook. Je treft daar geen eensluidende conclusie aan, wel visies vanuit meerdere invalshoeken.
Dank je. Bedankt voor je vergevingsgezindheid en ik vind dat je nu een erg fijne toon hebt.

Dat ik dat gemeld heb kan ik me niet herinneren. Ik denk dat je dat verkeerd begrepen hebt en misschien was ik niet helemaal duidelijk. Ik geloof niet in het bestaan van engelen als zijnde levende entiteiten. Maar hierover zal ik op verzoek van Falling Away later nog wel op terug komen. Ik ben een beetje druk met gezin, werk en tegelijkertijd de vraag van Falling Away die er voor zorgt dat ik een (hoop niet ellen) lang epistel aan het schrijven ben.

Ik heb verder nu geen vragen aan Aton of Haushofer. Het was een persoonlijke vraag aan jou. Zelf heb ik daar op dit moment ook wel genoeg over gehoord en gelezen. Voer voor een ander moment wellicht.
pi_167482691
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2016 15:03 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Dat is zo maar dan nog sla je met dogmatiek de boel dood. Ok ik geloof niet, daar is weinig aan te doen. Ikzelf vond, afgezien van de schepping, het grootste mirakel uit het OT dat God de zon en maan eventjes "laat stilstaan". Want dan moest tegelijkertijd het hele zonnestelsel stilstaan. En daarmee het sterrenstelsel. En anders sterrenstelsels...etc.

Ja, ik begrijp heus de praktische problematiek wel. Wie weet was het een vorm van projectie, zeg het maar.
En nee, verreweg het grootste mirakel is Gen. 1:1, de schepping van het geheel, waarin tegelijk alle wetmatigheden zijn vastgelegd.

Precies, de gedachte alleen al dat de schepper van het hele heelal dat zou doen is absurd. Ik meen aan Haushofer te hebben aangetoond dat dit God niet was en vanuit de context beslist niet geweest kan zijn. Dus om dat mij onterecht nu voor de voeten te werpen, je adressering had Haushofer moeten zijn.
pi_167482901
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2016 20:18 schreef Panterjong het volgende:

[..]

Dank je. Bedankt voor je vergevingsgezindheid en ik vind dat je nu een erg fijne toon hebt.

Dat ik dat gemeld heb kan ik me niet herinneren. Ik denk dat je dat verkeerd begrepen hebt en misschien was ik niet helemaal duidelijk. Ik geloof niet in het bestaan van engelen als zijnde levende entiteiten. Maar hierover zal ik op verzoek van Falling Away later nog wel op terug komen. Ik ben een beetje druk met gezin, werk en tegelijkertijd de vraag van Falling Away die er voor zorgt dat ik een (hoop niet ellen) lang epistel aan het schrijven ben.

Ik heb verder nu geen vragen aan Aton of Haushofer. Het was een persoonlijke vraag aan jou. Zelf heb ik daar op dit moment ook wel genoeg over gehoord en gelezen. Voer voor een ander moment wellicht.
Ach ja, ik zit hier met een rug die er geen zin in heeft. Daar word je chagrijnig van, misschien ligt het deels aan mij.
pi_167482964
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2016 15:50 schreef ATON het volgende:

[..]

Boekweit pannenkoeken met Limburgse stroop. Daar krijg je god zelfs mee aan tafel. :D
En mij. Speltpannenkoek mag ook.
pi_167484851
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2016 20:18 schreef Panterjong het volgende:

[..]

Ik geloof niet in het bestaan van engelen als zijnde levende entiteiten. Maar hierover zal ik op verzoek van Falling Away later nog wel op terug komen. Ik ben een beetje druk met gezin, werk en tegelijkertijd de vraag van Falling Away die er voor zorgt dat ik een (hoop niet ellen) lang epistel aan het schrijven ben.
bedankt alvast ^O^ vind het altijd wel interessant te lezen wat anderen geloven
Alpha kenny one
pi_167486170
Over de globale vloed.. het Gisp2 project heeft een ijskern in Groenland uitgeboord. Na 5 jaar boren hebben ze in 1993 een ijskern van meer dan 3000 meter uitgeboord waarin duidelijk de jaarlijkse ijslagen te tellen waren. Hieruit is veel data over het klimaat in het verleden te halen.

Uit de data van dit project blijkt onomstotelijk dat als er al een globale vloed is geweest, deze niet in de afgelopen 110.000 jaren heeft plaatsgevonden.. Als die er wel was geweest dan was dit duidelijk te zien geweest in deze kern!

bron: http://www.asa3.org/ASA/PSCF/2003/PSCF12-03Seely.pdf

https://en.wikipedia.org/wiki/Greenland_Ice_Sheet_Project#GISP2

quote:

Photograph of a section of the GISP2 ice core from 1837 m depth with clearly visible annual layers.
Dit is maar een van de vele vele bewijzen tegen de vloed.
Alpha kenny one
pi_167486944
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2016 21:58 schreef falling_away het volgende:
Over de globale vloed.. het Gisp2 project heeft een ijskern in Groenland uitgeboord. Na 5 jaar boren hebben ze in 1993 een ijskern van meer dan 3000 meter uitgeboord waarin duidelijk de jaarlijkse ijslagen te tellen waren. Hieruit is veel data over het klimaat in het verleden te halen.

Uit de data van dit project blijkt onomstotelijk dat als er al een globale vloed is geweest, deze niet in de afgelopen 110.000 jaren heeft plaatsgevonden.. Als die er wel was geweest dan was dit duidelijk te zien geweest in deze kern!

bron: http://www.asa3.org/ASA/PSCF/2003/PSCF12-03Seely.pdf

https://en.wikipedia.org/wiki/Greenland_Ice_Sheet_Project#GISP2

[..]

Dit is maar een van de vele vele bewijzen tegen de vloed.
Ik snap niet dat wetenschappers de moeite genomen hebben zulke onzin als een wereldwijde vloed te weerleggen.
pi_167487007
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2016 22:18 schreef ATON het volgende:

[..]

Ik snap niet dat wetenschappers de moeite genomen hebben zulke onzin als een wereldwijde vloed te weerleggen.
Haha precies.. De wetenschappers zijn helemaal niet bezig met zoiets doms als een wereldwijde vloed.. die hebben geen 'agenda' zoals eerder werd opgemerkt.

Zij doen gewoon onderzoek naar het klimaat, en als dan per toeval uit die data blijkt dat een of ander bijbelverhaaltje niet echt gebeurd kan zijn dan is dat pech voor de gelovigen.

Overigens proberen sommige christelijke sites dit bewijs onderuit te halen, maar dan kom je toch uit op een stinkende hoop pseudowetenschappelijke onzin :')
Alpha kenny one
  dinsdag 20 december 2016 @ 23:27:57 #35
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_167489647
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2016 21:25 schreef falling_away het volgende:

[..]

bedankt alvast ^O^ vind het altijd wel interessant te lezen wat anderen geloven
Ik schrijf dit alles niet om een discussie te starten. Reacties zijn welkom. En ik verander soms sneller van gedachten als het weer.

Ik geloof in God. Ik wil daarmee niet zeggen dat ik denk dat er een God bestaat. Ik geloof in het concept God, daarmee wil ik zeggen dat ik er achter sta. Nu is het natuurlijk wel zo dat dit idee alleen maar voor ellende heeft gezorgd. Hoeveel oorlogen zijn er niet gevoerd in naam van God en dagelijks sneuvelen er nog mensen door het idee Gods zoals gisteren in Berlijn. Daarom is er ook bij mij twijfel.

Maar het brengt ook hoop. Vasthouden aan God heeft de Israelieten, volgens het verhaal, uit Egypte bevrijd, in Babylon ervoor gezorgd dat het volk zichzelf behield doordat te midden van die vreemde cultuur haar eigen identiteit bepaald werd, en in de diaspora van het Romeinse rijk heeft het ervoor gezorgd dat de verhalen over Jezus haar vorm kregen. En zo geeft dit idee dagelijks nog miljoenen mensen hoop. Maar ook hier weer die twijfel, valse hoop in een hemel die niet bestaat of terechte hoop (hierover later meer).

Het brengt ook liefde. Met de evangelieen en de brieven die traditioneel aan Paulus worden toegekend wordt voor het eerst in de literaire geschiedenis geschreven over de kracht van naastenliefde. (niet dat ik daar zelf zo’n ster in ben). ἀγάπη roept de lezer op om te zien naar de ander. En ik denk ook dat we ons pas bewust zijn geworden nadat het in de schrift werd opgeschreven, een interessant verhaal hierover is die in Johannes 21 waarin Jezus aan Petrus vraagt of die van hem houdt. Jezus gebruikt het woord Agape, Petrus antwoord bevestigend maar dan wel met het woord Philia. Petrus begreep het begrip kennelijk nog niet aangezien philia een geheel andere betekenis heeft. Het betekent weliswaar ook liefde maar heeft meer te maken met, hoe zal ik het zeggen, gek zijn op. Zoals ik bijvoorbeeld hou van blonde Belgische biertjes.

Nu kun je denken dat we ook wel zonder die bijbel elkaar lief kunnen hebben. Ik betwijfel dat. De oorsprong van waaruit wij handelen als het gaat om omzien naar elkaar ligt bij de bron. Verdere verwijdering van die bron zal er voor zorgen dat we ons steeds minder opgeroepen voelen daartoe.

Daarnaast geloof ik ook nog in Jezus. Niet dat die voor mijn zonden gestorven is. Dat is er later allemaal van gemaakt. Ik geloof wel dat in ieder geval het oudste evangelie sporen bevat die verwijzen naar Jezus zoals die ooit hierop aarde rond heeft gelopen. Een mensenzoon die als tot koning gezalfde Davide streed voor zijn idealen door het koninkrijk Gods te willen herstellen. You never fail when you try (normaal haat ik dat mensen Engelse termen gebruiken maar ik moest aan een liedje denken van m’n favoriet hiphop bandje). En dat is het voorbeeld: Om niet op te geven en te strijden waarvoor je staat door voor jezelf in dit leven binnen deze wereld een eigen stukje hemel te willen creëren. (Dit is dan misschien dat allegorische). Nu kun je zeggen dat Jezus faalde in zijn missie, maar een bankzitter was hij niet, hij werd zelfs de meest besproken persoon in onze hedendaagse geschiedenis. Mooi toch.

Over ons ontstaan. Het verhaal nemen zoals het traditioneel wordt uitgelegd heb ik nooit kunnen geloven en heeft voor mij afgedaan.
Wel denk ik dat de verhalen sporen bevatten van wat er werkelijk plaats heeft gevonden. Nu begeef ik me op het gebied van speculatie. Maar het is voor mij de meest plausibele verklaring dat er van bovenaf ingegrepen is. Ik geloof dan ook dat wat wij door de mannen uit de hemel, zij die ook wel engelen genoemd worden, met hun vaartuigen (de Heerlijkheid des Heren) bezocht zijn en dat er is ingegrepen in onder andere ons DNA. Nu heb ik daar geen bewijs voor en ik klink nu misschien als een fantast. Maar er zijn wel ontelbaar zaken, ook buiten de bijbel, te benoemen die mij dit doen denken. En ik ben nu ook niet de enige al balanceren veel medestanders op het nauwe randje tussen plausibel en fantasierijk .
Ik zal er een aantal noemen. Bijbelse: Het naar het evenbeeld van zij die uit de hemelen komen geschapen zijn, de ark die God nodig had om tot zijn volk te kunnen spreken, de heerlijkheid des heren die op aarde neerdaalt, de hemelse bezoekers die met hun lichtzwaarden dood en verderf zaaien, Jacob die met zijn ladder op bezoek ging bij de hemelse bezoekers enz. enz.
Buiten de bijbel: Andere verhalen die vertellen over soortgelijke gebeurtenissen (de Mahabharata bijvoorbeeld staat vol met verhalen over hemelse strijdwagens), dat wij (tenminste volgens onderzoek) nog niet zo lang kunnen tellen en nog minder lang kunnen schrijven. De mens heeft kennelijk plots grote stappen gemaakt in haar evolutie. Maar ook de oude gebouwen (piramiden, Paaseiland, de Griekse tempels enz.) en wat daar is gevonden (sporen van kwik, specifieke hiërogliefen) doen mij in deze theorie geloven, of als meest plausibel beschouwen. Bewijzen of concreet aantonen is voor mij niet te doen, ik toon slechts wat aanwijzingen.
Dat de mannen in de bijbel van God komen, als engelen worden gezien of misschien zelfs door sommigen als God zelf worden gezien, of dat de bijbelse stemmen uit de hemel door God zelf zouden zijn uitgesproken. Nee dat geloof ik niet. Wel denk ik dat ‘zij die uit de hemelen’ kwamen onterecht later op papier God of engelen werden genoemd.
Stel je voor dat je als primitieveling plots een ontmoeting hebt met een in hemels wit uniform met bijpassend lichtzwaard. Natuurlijk zou men die bezoeker als een goddelijk wezen zien. Het onverklaarbare werd gebruikt tot verdere vorming en bevestiging van het idee Gods en al wat tot Zijn Haar heerschappij behoort.

Dan is er nog het stukje mystagogie. En hier hou ik me nu veel mee bezig. Als je niet bekend ben met die term dan volstaan de resultaten van google niet helemaal. Als je het interesseert dan zou je Tieu van den Berk’s boek hierover eens moeten lezen. Ik kan er wel in het kort iets over zeggen.
Ik probeer te leven vanuit het idee dat je als mens de ander in mag wijden in de mysteries van het leven. En die mysteries kunnen van alles zijn wat met het leven te maken heeft, religie, kennis over een bepaalde wetenschap, omgaan met pijn en verdriet of de vraag hoe je een bepaald opvoedkundig probleem aanpakt enz.
Binnen het idee staan wij mensen op een ladder. Voor wat betreft het ene onderwerp sta ik hoger op die ladder, dichterbij het Hogere ‘de mysteries van het leven’, dan andere mensen. Voor wat betreft iets anders sta ik een stuk lager dan anderen.
Onder en boven mij bevinden zich weer anderen (het is druk daar hoor). De ene onder mij duwt mij een stukje omhoog, de ander boven mij grijpt m’n hand zodat ik niet zak. En steeds maar weer probeer ik iets hoger te komen. En op mijn beurt probeer ik anderen te helpen een stukje hoger te komen. Het leven beter te begrijpen of op een betere manier met het leven om te kunnen gaan.
Soms herken ik duidelijk wie een mystagoog is voor mij, soms wordt dat pas later duidelijk of ga ik er aan voorbij. En soms weet ik dat ik er 1 ben (bijvoorbeeld voor m’n beste vriend wiens moeder vermoord is door z’n eigen broer in een psychose, of om in bijbelse woorden te spreken wiens broer bezeten was door kwade geesten).
Maar daar geloof ik dus in. Mystagogie. Om het leven te begrijpen, meer mens te worden en de ander te kunnen helpen. Deel lukt dit, deels faal ik.
pi_167489852
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2016 22:18 schreef ATON het volgende:

[..]

En maar speuren op dat internet totdat je meent het sluitende bewijs gevonden te hebben. Je kon geen geoloog vinden? Da's wel heel triest.
En kijk eens aan, nu spelen theologen al voor geoloog. _O-
't Wordt alsmaar leuker.

Zoals ik eerder opmerkte, had gelijk even in kaart gebracht wat de agenda is van deze amateur.
Zoals zoveel theologen, is ook hij er op gebrand de Bijbel in diskrediet te brengen. Resultaat: garbage in, garbage out.
Seely gelooft dat de Bijbel is geschreven naar de kennis van z'n tijd. Zo komen we op het atheïsme van nu. En dat is een unfair vertrekpunt, want je zoekt, interpreteert en schrijft naar een doel. Dat doel is kritiek op het Bijbelse verslag.

Ik wijs je alvast naar de volgende link, daar wordt het wat duidelijker: http://creation.com/ice-cores-vs-the-flood

Zoals daar opgemerkt: "If one starts with the uniformitarian paradigm, it is easy to see how the various methods appear to be corroborating. However, when one steps back and questions the unspoken starting assumptions and allows the parameters to vary by the full range available, completely different consistent results can be obtained. This shows the importance of where we start."
Maar merkte ik dat nu net even tevoren al niet op? En toch trap je er zomaar weer in.

[ Bericht 3% gewijzigd door Exrudis op 20-12-2016 23:41:20 ]
pi_167490390
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2016 23:35 schreef Exrudis het volgende:

[..]

En maar speuren op dat internet totdat je meent het sluitende bewijs gevonden te hebben. Je kon geen geoloog vinden? Da's wel heel triest.
't Wordt alsmaar leuker.

Zoals ik eerder opmerkte, had gelijk even in kaart gebracht wat de agenda is van deze amateur.
Zoals zoveel theologen, is ook hij er op gebrand de Bijbel in diskrediet te brengen. Resultaat: garbage in, garbage out.
Seely gelooft dat de Bijbel is geschreven naar de kennis van z'n tijd. Zo komen we op het atheïsme van nu. En dat is een unfair vertrekpunt, want je zoekt, interpreteert en schrijft naar een doel. Dat doel is kritiek op het Bijbelse verslag.

Ik wijs je alvast naar de volgende link, daar wordt het wat duidelijker: http://creation.com/ice-cores-vs-the-flood

Zoals daar opgemerkt: "If one starts with the uniformitarian paradigm, it is easy to see how the various methods appear to be corroborating. However, when one steps back and questions the unspoken starting assumptions and allows the parameters to vary by the full range available, completely different consistent results can be obtained. This shows the importance of where we start."
Maar merkte ik dat nu net even tevoren al niet op? En toch trap je er zomaar weer in.
Haha jij bent ZO zielig dat je alleen indirect op mijn post wil reageren. Watchtower forbid dat je met mij zou discussiëren. Maar ik wist dat je het niet kon laten. En typisch dat je met zo'n pseudowetenschappelijke onzin aan komt zetten.

Whatever helps you sleep at night.. Welterusten!

Ik reageer morgen weer verder (ook op Panterjong, bedankt voor je uitgebreide post)

[ Bericht 1% gewijzigd door falling_away op 21-12-2016 00:05:32 ]
Alpha kenny one
pi_167490739
quote:

trouwens, ik moet bekennen, ik ga nu toch twijfelen. Ik ben namelijk even op die site gaan bladeren (kon niet slapen), en ik ben nu toch gaan geloven dat de aarde werkelijk maar 6000 jaar oud is en in 6 dagen geschapen is:

http://creation.com/how-old-is-the-earth

En ook dat de drie-eenheid toch wel klopt:

http://creation.com/jesus(...)fence-of-the-trinity

boh man.. het komt van diezelfde site als jij net hebt gelinkt en het volgt dezelfde redenatie dus het moet toch wel kloppen toch?

Nogmaals welterusten ;)
Alpha kenny one
pi_167491725
quote:

[..]

't Wordt alsmaar leuker.

Wil je zo vriendelijk zijn je voet uit de deuropening te halen. }:|
  woensdag 21 december 2016 @ 08:24:32 #40
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_167492073
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2016 20:21 schreef Exrudis het volgende:

[..]

Ja, ik begrijp heus de praktische problematiek wel. Wie weet was het een vorm van projectie, zeg het maar.
En nee, verreweg het grootste mirakel is Gen. 1:1, de schepping van het geheel, waarin tegelijk alle wetmatigheden zijn vastgelegd.
Een ruimere betekenis van Beresjiet is "vanaf het begin" of "sinds het begin". Er is dus geen scheppingsmoment.
quote:
Precies, de gedachte alleen al dat de schepper van het hele heelal dat zou doen is absurd. Ik meen aan Haushofer te hebben aangetoond dat dit God niet was en vanuit de context beslist niet geweest kan zijn. Dus om dat mij onterecht nu voor de voeten te werpen, je adressering had Haushofer moeten zijn.
Ik heb je discussie met Haushofer niet gemist. Het is symptomatisch. Ergens in de bijbel staat dat wie God ziet moet sterven. En dus worden hemel en aarde bewogen om uit te leggen dat het niet God geweest kan zijn die met Abraham pannenkoeken zat te eten. Terwijl dat er toch echt staat. Ja dat krijg je als je teveel letterlijk leest en je de uitleg laat voorschrijven (WT)

Ik dacht in het begin dat je een wat redelijker en intelligentere JG was dan de gebruikelijke hier op het forum. Daarvan lopen er een paar oliedomme die niet voor rede vatbaar zijn. Maar jij begint nu ook dezelfde trekjes te krijgen. Jammer.

ps Is het werkelijk zo dat jij niet met falling-away communiceert omdat hij een afvallige JG is?

[ Bericht 2% gewijzigd door hoatzin op 21-12-2016 08:47:01 ]
pi_167495024
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2016 08:24 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Een ruimere betekenis van Beresjiet is "vanaf het begin" of "sinds het begin". Er is dus geen scheppingsmoment.
Wiskundige, natuurkundige en scheikundige wetten kunnen m.i. onmogelijk gedurende een langzaam proces zijn ontstaan, als je daarop mocht doelen. En inderdaad zijn vanuit die basis nadien wel allerhande nieuwe scheppingen ontstaan, zoals blijkt uit Genesis. Bovendien volgen er na Gods huidige rustdag weer nieuwe dingen, wat dat ook wezen mag.
Mocht je hierop niet doelen, dan graag nog enige toelichting.

[ Bericht 7% gewijzigd door Exrudis op 21-12-2016 13:06:29 ]
  woensdag 21 december 2016 @ 13:10:23 #42
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_167496541
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2016 11:58 schreef Exrudis het volgende:

[..]

Wiskundige, natuurkundige en scheikundige wetten kunnen onmogelijk gedurende een langzaam proces zijn ontstaan, als je daarop mocht doelen.
Anders graag nog enige toelichting.
Dat doet niets af aan de betekenis van het woord.
pi_167496647
quote:

[..]

ps Is het werkelijk zo dat jij niet met falling-away communiceert omdat hij een afvallige JG is?
Uit alles blijkt dat Exrudis een kloon is van Loekie111.. ik herken zijn discussiestijl meteen, net als zijn ontwijkende antwoorden als er iets gezegd wordt over dat hij JG is.

Daarbij verraadde hij zichzelf toen hij het over een eerder gevoerde discussie had over het ontstaan van het leven, maar dat was toen hij nog Loekie was.

Hier kwam Loekie/Exrudis er achter dat ik een ex-JG ben en sindsdien negeert hij mij ;)

F&L / [Centraal] Bijbel en Christendom #18
Alpha kenny one
pi_167497210
quote:
Ik heb je discussie met Haushofer niet gemist. Het is symptomatisch. Ergens in de bijbel staat dat wie God ziet moet sterven. En dus worden hemel en aarde bewogen om uit te leggen dat het niet God geweest kan zijn die met Abraham pannenkoeken zat te eten. Terwijl dat er toch echt staat. Ja dat krijg je als je teveel letterlijk leest en je de uitleg laat voorschrijven (WT)

Ik dacht in het begin dat je een wat redelijker en intelligentere JG was dan de gebruikelijke hier op het forum. Daarvan lopen er een paar oliedomme die niet voor rede vatbaar zijn. Maar jij begint nu ook dezelfde trekjes te krijgen. Jammer.
De Schrift zegt her en der inderdaad dat we God niet kunnen zien en nochtans leven. Maar dat argument speelt slechts een bescheiden rol in de argumentatie, die ik in een veel ruimere context heb geplaatst.
Zelfs o.b.v. uitsluitend Gen. 18 heb ik m.i. al aangetoond dat God zelf met Abraham onmogelijk pannenkoeken at. Jammer dat je die discussie hebt gemist of je door het hoofd is geschoten.
Lees voor jezelf maar eens terug in post 77, 130, 135, 146 en 174.
En nee, dat letterlijk nemen deed Haushofer en niet ik. Verder wordt de uitleg in WT niet gegeven, verwacht ik. Maar lezen en interpreteren kan ik zelf wel.

Verder is er naar mijn bescheiden mening geen basis om anderen als 'een paar oliedomme' weg te zetten, nog los van het gegeven dat dat onnodig grievend is.
Bij de vraag of iemand dom of intelligent is, zul je moeten aangeven op welk aspect je oordeelt.
Is dat op logisch redeneren, ruimtelijk inzicht, rekenkundig of taalinzicht om er enkele te noemen? Gaat het over het laatste, dan wil ik je er op wijzen dat je spelling 'oliedomme' onjuist is; dat meervoud is 'oliedommen'.

[ Bericht 9% gewijzigd door Exrudis op 21-12-2016 17:14:40 ]
pi_167497740
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2016 13:10 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Dat doet niets af aan de betekenis van het woord.
Eens.
pi_167498033
quote:

[..]
Met sluwe, slinkse lieden die geen gelegenheid onbenut laten hun persoonlijke grieven hier bot te vieren en aandacht vragen, communiceer ik niet.
Daarnaast heeft de persoon zélf de keuze gemaakt te volharden in onschriftuurlijk gedrag, zelfs nadat hem daarop is gewezen. Het interesseer mij niet of dat diefstal, leugen, overspel of welke ernstige misstap dan ook, betreft.
De Schrift maakt glashelder dat een Christen met zulke personen geen enkele omgang zou moeten of zou willen zoeken, tot het moment dat die het onschriftuurlijke gedrag heeft gewijzigd.
Uitgesloten wordt iemand dus niet zomaar. Uitdrukkelijk dus ook niet als iemand iets anders gaat geloven.
Hij heeft zich bewust gedistantieerd van de anderen, niet andersom.
Verder zou ikzelf bij onoverbrugbare meningsverschillen gewoon vriendelijk afscheid hebben genomen, dan was er evenmin wat aan de hand geweest; maar hier speelt meer.

[ Bericht 0% gewijzigd door Exrudis op 21-12-2016 15:12:54 ]
pi_167498110
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2016 14:37 schreef Exrudis het volgende:

[..]

Met sluwe, slinkse lieden die geen gelegenheid onbenut laten hun persoonlijke grieven hier bot te vieren en aandacht vragen, communiceer ik niet.
Daarnaast heeft de persoon zélf de keuze gemaakt te volharden in onschriftuurlijk gedrag, zelfs nadat hem daarop is gewezen. Het interesseer mij niet of dat diefstal, leugen, overspel of welke ernstige misstap dan ook, betreft.
De Schrift maakt glashelder dat een Christen met zulke personen geen enkele omgang zou moeten of zou willen zoeken, tot het moment dat die het onschriftuurlijke gedrag heeft gewijzigd.
Uitgesloten wordt iemand dus niet zomaar.
Hij heeft zich bewust gedistantieert van de anderen, niet andersom.
Verder zou ikzelf bij onoverbrugbare meningsverschillen gewoon vriendelijk afscheid hebben genomen, dan was er evenmin wat aan de hand geweest; maar hier speelt meer.
Hoi, heel kort vraagje: wat voor christen ben jij? Welke richting?
pi_167498202
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2016 23:27 schreef Panterjong het volgende:

[..]

Ik schrijf dit alles niet om een discussie te starten. Reacties zijn welkom. En ik verander soms sneller van gedachten als het weer.

Bedankt voor je toelichting.
Je bent één van de weinigen die de moed heeft toe te lichten hoe je zelf in de materie staat. Meestal is dat vanuit beschutting schieten op de ander. Da's makkelijk en nogal laf.
Je persoonlijke verhaal roept als bijna vanzelfsprekend wel vragen op, maar je geeft aan dat het niet bedoeld was om de discussie te starten en dat is prima.

[ Bericht 40% gewijzigd door Exrudis op 21-12-2016 14:52:02 ]
pi_167498356
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2016 14:37 schreef Exrudis het volgende:

[..]

Uitgesloten wordt iemand dus niet zomaar.
Hij heeft zich bewust gedistantieert van de anderen, niet andersom.
"of welke ernstige misstap dan ook" zoals het nemen van een bloedtransfusie tijdens een operatie. Of een afschuw hebben van het op grote schaal bedekken van sexueel misbruik in de JG gemeenschap waardoor je geen lid van de organisatie meer wil zijn.

Of gewoon te vroeg gedoopt zijn waardoor je later tot inkeer komt.. Allemaal genoeg redenen voor een JG om zo iemand totaal af te serveren en zelfs niet meer te groeten, zelfs als het een direct familielid is.

P.s. vrijheid van godsdienst is een universeel recht van de mens.. de JG's zijn het hier blijkbaar niet mee eens want als je als JG iets anders gaat geloven wordt je hiervoor gestraft met excommunicatie.
Alpha kenny one
pi_167498654
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2016 14:41 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Hoi, heel kort vraagje: wat voor christen ben jij? Welke richting?
Je kunt het resultaat van het speurwerk daarnaar hier lezen.
Maar om stigmatisering te voorkomen, geef ik die niet, zo die al te geven is. Het werkt iedere discussie namelijk tegen.
Wel sympathiseer ik met JG en denk dat die groep een heel eind in de richting zit. Ik heb echter eerder aangegeven in de regel altijd te twijfelen.
Bovendien hoort bij JG ook de G en die ontbreekt.

Maar, vanwaar je vraag en waar sta jij?

[ Bericht 0% gewijzigd door Exrudis op 21-12-2016 17:07:52 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')