Maar het Vliegende Spaghettimonster bestaat wel degelijk in de hoofden van veel aanhangers. Net zoals het geloof in een goddeloos bestaan waar dit soort goden niet meer in voorkomen.quote:Op woensdag 14 december 2016 10:09 schreef Perrin het volgende:
[..]
Bewijzen dat iets niet bestaat is per definitie onmogelijk. Jij kunt bijvoorbeeld ook niet bewijzen dat het Vliegende Spaghettimonster niet bestaat.

Dat betwijfel ik ten zeerste. Het is gewoon een ludieke variant op de theepot van Russell.quote:Op woensdag 14 december 2016 10:28 schreef Elzies het volgende:
[..]
Maar het Vliegende Spaghettimonster bestaat wel degelijk in de hoofden van veel aanhangers.

Niet in de zin van religie. Maar als jou de vraag wordt gesteld als atheïst hoe je denkt het bestaan van god, wat is jouw antwoord?quote:

Als atheïst zeg ik: hoewel ik niet kan weten of bewijzen dat er geen goden bestaan lijkt de godshypothese mij onzin / op niets gebaseerd.quote:Op woensdag 14 december 2016 10:34 schreef Spriet4 het volgende:
[..]
Niet in de zin van religie. Maar als jou de vraag wordt gesteld als atheïst hoe je denkt het bestaan van god, wat is jouw antwoord?

Er is geen enkele reden om aan te nemen dat er een God bestaat, net zoals er geen enkele reden is om aan te nemen dat er kabouters/elfjes/eenhoorns bestaan.quote:Op woensdag 14 december 2016 10:34 schreef Spriet4 het volgende:
[..]
Niet in de zin van religie. Maar als jou de vraag wordt gesteld als atheïst hoe je denkt het bestaan van god, wat is jouw antwoord?

Hoe zou iemand iets niet geloven als hij niet overtuigd is van het tegenovergestelde?quote:Op woensdag 14 december 2016 10:17 schreef Perrin het volgende:
[..]
Atheïsten geloven praatjes over goden niet. Dat is alles. Ze zeggen niks anders dan dat verhalen over bovennatuurlijke wezens niet bepaald overtuigend klinken in hun oren.

Omdat het geen waarheidsclaim is. En dat zit wel in de definitie van geloof.quote:Op woensdag 14 december 2016 10:41 schreef Spriet4 het volgende:
[..]
Hoe zou iemand iets niet geloven als hij niet overtuigd is van het tegenovergestelde?

Dit vind ik echt een heel bijzondere vraag.quote:Op woensdag 14 december 2016 10:41 schreef Spriet4 het volgende:
[..]
Hoe zou iemand iets niet geloven als hij niet overtuigd is van het tegenovergestelde?

Als jij vindt dat iets onzin is, dan geloof je in het tegendeel. Een agnost sluit god niet uit, de atheïst wel. De atheïst gelooft niet tot het is bewezen. Derhalve kan een atheïst ook geen agnost zijn.quote:Op woensdag 14 december 2016 10:37 schreef Molurus het volgende:
[..]
Als atheïst zeg ik: hoewel ik niet kan weten of bewijzen dat er geen goden bestaan lijkt de godshypothese mij onzin / op niets gebaseerd.
Dat is ook de meest gangbare uitleg onder atheïsten. Kortom: de meeste atheïsten zijn ook agnosten. Dat is een heel bekende misvatting... dat atheïsme en agnosticisme elkaar zouden uitsluiten. Dat is niet zo.

Nee. Ik weet niet wat ik hier verder op moet zeggen... wat je hier zegt is gewoon onjuist.quote:Op woensdag 14 december 2016 10:49 schreef Spriet4 het volgende:
[..]
Als jij vindt dat iets onzin is, dan geloof je in het tegendeel.

Nee, dat klopt. Maar we bedenken ook geen naam voor het niet geloven in kabouters en elfjes. Waarom noem je jezelf atheïst? Om bij een groep met een bepaalde overtuiging te horen.quote:Op woensdag 14 december 2016 10:40 schreef Habbezak het volgende:
[..]
Er is geen enkele reden om aan te nemen dat er een God bestaat, net zoals er geen enkele reden is om aan te nemen dat er kabouters/elfjes/eenhoorns bestaan.

En dat is juist het punt. Als je niet weet ben je een agnost. Atheïsten claimen juist dat het bestaan god onzin is.quote:Op woensdag 14 december 2016 10:44 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dit vind ik echt een heel bijzondere vraag.
Somehow lijken mensen maar geen rekening te kunnen houden met de derde mogelijkheid: "ik weet het niet, en kan het niet weten". Alsof je of het 1 of het ander moet claimen. Waarom?

Het interesseert mij echt niet of ik wel of niet bij een bepaalde groep hoor. Ik ben net zo A-kabouter als dat ik Atheist ben. Alleen is de discussie nooit geweest of kabouters bestaan. (Er is geen prominente groep die claimt dat kabouters bestaan) Er is ook geen kabouter religie die invloed heeft op mijn leven.quote:Op woensdag 14 december 2016 10:52 schreef Spriet4 het volgende:
[..]
Nee, dat klopt. Maar we bedenken ook geen naam voor het niet geloven in kabouters en elfjes. Waarom noem je jezelf atheïst? Om bij een groep met een bepaalde overtuiging te horen.

Net als dat jij zou claimen dat het bestaan van driehoornige paarden onzin is.quote:Op woensdag 14 december 2016 10:54 schreef Spriet4 het volgende:
[..]
En dat is juist het punt. Als je niet weet ben je een agnost. Atheïsten claimen juist dat het bestaan god onzin is.

De Riemann-hypothese is een beroemd wiskundig vermoeden dat nog nooit bewezen of ontkracht is.quote:Op woensdag 14 december 2016 10:41 schreef Spriet4 het volgende:

Nee, religieuzen bedenken de titel atheïst om te doen alsof het niet geloven in zelfbedachte sprookjesfiguren een bijzonder of opmerkelijk standpunt is dat onderbouwing behoeft. Sommigen gaan zelfs zo ver om dat een geloof te noemenquote:Op woensdag 14 december 2016 10:52 schreef Spriet4 het volgende:
Maar we bedenken ook geen naam voor het niet geloven in kabouters en elfjes. Waarom noem je jezelf atheïst? Om bij een groep met een bepaalde overtuiging te horen.

Nee, atheïsten beweren dat de godshypothese, de veronderstelling dat goden bestaan, onzin is.quote:Op woensdag 14 december 2016 10:54 schreef Spriet4 het volgende:
[..]
En dat is juist het punt. Als je niet weet ben je een agnost. Atheïsten claimen juist dat het bestaan god onzin is.

Dit is de essentie waar de discussie eigenlijk over zou moeten gaan. Maar dat gebeurt helaas niet. Gelovigen zijn al lang blij dat ze Atheisten onder deze noemer kunnen scharen.quote:Op woensdag 14 december 2016 11:03 schreef lnloggen het volgende:
[..]
Waar ik het in zo verre wel mee eens ben dat atheïsme (in de betekenis van expliciet geloven dat goden niet bestaan) in dezelfde mate een geloof is, als dat geloven dat kabouters en elfjes niet bestaan óók een geloof is.
Dus als iemand de overtuiging dat kabouters, goden of elfjes niet bestaan, een "geloof" wil noemen.... mij best.

Aangezien je zelf ook blijft drammen, blijf ik deze vraag ook herhalen.quote:Op woensdag 14 december 2016 09:37 schreef Elzies het volgende:
Ik heb een prima verhaal. De atheïst gelooft in een bestaan zonder God of goden. Kan die zijn opvatting bewijzen? Het antwoord daarop is nee dus spreek je over een geloofsopvatting. Zo simpel kan het zijn.
Ik ben niet degene die daar gefrustreerd over doet, dat doen al die stampvoetende atheïsten die iedere dag gefrustreerd reageren omdat ze vinden dat ik geen recht doe aan hun beperkte denkhokje.

Dus iemand die niet in wat voor god dan ook gelooft en zich daar ook absoluut niet mee bezig houdt is in jouw optiek toch een gelovige?quote:Op woensdag 14 december 2016 09:37 schreef Elzies het volgende:
[..]
Ik heb een prima verhaal. De atheïst gelooft in een bestaan zonder God of goden. Kan die zijn opvatting bewijzen? Het antwoord daarop is nee dus spreek je over een geloofsopvatting. Zo simpel kan het zijn.
Ik ben niet degene die daar gefrustreerd over doet, dat doen al die stampvoetende atheïsten die iedere dag gefrustreerd reageren omdat ze vinden dat ik geen recht doe aan hun beperkte denkhokje.
Hypocriet overigens, want zodra hier iemand een andersdenkende mening op dit forum plaatst komen onze atheïsten als haviken uit hun internetkrochten tevoorschijn om die mening af te branden om vervolgens hun eigen geloofsopvatting in een bestaan zonder God of goden op te dringen als enige waarheid. Maar zodra ze zelf op een vrij simplistische wijze op hun plek worden gezet gaan ze jammerklagen en stampvoeten als een kleuter die zijn zin niet krijgt. Alsof je een blinde een spiegel probeert voor te houden.![]()
Ik heb al tig reacties terug opgeschreven dat de atheïst met geen enkel valide argument komt om zijn gelijk aan te tonen. Ik lees louter ontkenningen dat de atheïst toch wel degelijk een geloofsopvatting erop na houdt. Prima hoor, maar mij overtuig je niet met de hier gelezen argumenten. Atheïsme is en blijft gestoeld op een geloofsopvatting waar geen ruimte meer bestaat voor een God of goden. Daar is ook helemaal niets mis mee.

nog 1 poging om het je uit te leggen.quote:Op woensdag 14 december 2016 10:05 schreef Elzies het volgende:
[..]
Als jij kan bewijzen dat God niet bestaat ben ik bereid het geloofsgehalte bij de atheïst weg te nemen. We weten allebei dat je dat nooit zal lukken, hoeveel kaboutervergelijkingen men ook erbij probeert te halen.
Tot die tijd valt atheïsme gewoon onder de definitie van geloof in een bestaan zonder God of goden.
Ik begrijp ook niet dat de atheïst zo krampachtig blijft ontkennen dat hij er een bepaalde geloofsopvatting op na houdt.
Ik kan ook geloven dat ik op Oudejaarsavond de loterij wint. Komt evenwel geen God bij te pas. Slechts geluk.

Waarom vind je het bestaan van god onzin? Afgezien van dat het niet bewezen kan worden.quote:Op woensdag 14 december 2016 10:51 schreef Molurus het volgende:
[..]
Nee. Ik weet niet wat ik hier verder op moet zeggen... wat je hier zegt is gewoon onjuist.

Waarschijnlijk om dezelfde reden dat jij driehoornige paarden onzin vindt.quote:Op woensdag 14 december 2016 15:36 schreef Spriet4 het volgende:
[..]
Waarom vind je het bestaan van god onzin? Afgezien van dat het niet bewezen kan worden.

Ik vind de godshypothese onzin omdat er geen argumenten of aanwijzingen zijn voor die hypothese. Net zo goed als er geen argumenten of aanwijzingen zijn voor het bestaan van de theepot van Russell.quote:Op woensdag 14 december 2016 15:36 schreef Spriet4 het volgende:
[..]
Waarom vind je het bestaan van god onzin? Afgezien van dat het niet bewezen kan worden.

Exact.quote:Op woensdag 14 december 2016 15:37 schreef Habbezak het volgende:
[..]
Waarschijnlijk om dezelfde reden dat jij driehoornige paarden onzin vindt.

Vind jij het bestaan van diehoornige paarden onzin? Afgezien van dat het niet bewezen kan worden.quote:Op woensdag 14 december 2016 15:36 schreef Spriet4 het volgende:
[..]

Maar dan snap je het niet.quote:Op woensdag 14 december 2016 10:57 schreef Habbezak het volgende:
[..]
Het interesseert mij echt niet of ik wel of niet bij een bepaalde groep hoor. Ik ben net zo A-kabouter als dat ik Atheist ben. Alleen is de discussie nooit geweest of kabouters bestaan. (Er is geen prominente groep die claimt dat kabouters bestaan) Er is ook geen kabouter religie die invloed heeft op mijn leven.
Atheist is het naampje wat de maatschappij mij toegekend heeft. Ik heb daar geen invloed op. En het klopt ook! Ik ben Atheist. Ik ga af op wetenschap en ratio, en niet op geloof. Want dan kan je een miljoen dingen verzinnen en overal volgens dezelfde argumenten claimen dat het waar is.

Nee want in het woordje 'geloof' zit een waarheidsclaim die ik niet doe. Ik zeg alleen dat het voor mij net zo aannemelijk is om te denken dat God bestaat als dat kabouters en zwevende spaghetti en van mijn part elfjes in jouw achtertuin bestaan.quote:Op woensdag 14 december 2016 15:40 schreef Spriet4 het volgende:
[..]
Maar dan snap je het niet.
Bewering: 'god bestaat'
Jouw bewering: 'onzin'.
Dat betekent dat je niet gelooft dat god bestaat en dat is op zich jouw geloof dat hij niet bestaat.

Ja. En ik ontken niet dat ik die bewering niet geloof. Atheïsten zeggen dat het bestaan van god onzin is, maar ontkennen dat ze geloven dat god niet bestaat. Raraquote:Op woensdag 14 december 2016 10:58 schreef Habbezak het volgende:
[..]
Net als dat jij zou claimen dat het bestaan van driehoornige paarden onzin is.

Nogal een moeilijk concept voor sommige mensenquote:Op woensdag 14 december 2016 15:43 schreef Spriet4 het volgende:
[..]
Atheïsten zeggen dat het bestaan van god onzin is, maar ontkennen dat ze geloven dat god niet bestaat.

Ik denk dat een pasgeboren kind agnost isquote:Op woensdag 14 december 2016 15:44 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Nogal een moeilijk concept voor sommige mensen.
Is een pasgeboren kind een atheist?

Maar dan gebruik je de term geloof verkeerd.quote:Op woensdag 14 december 2016 15:43 schreef Spriet4 het volgende:
[..]
Ja. En ik ontken niet dat ik die bewering niet geloof. Atheïsten zeggen dat het bestaan van god onzin is, maar ontkennen dat ze geloven dat god niet bestaat. Rara

Als je niet gelooft dat het waar is is het overduidelijk niet waar.quote:Op woensdag 14 december 2016 10:58 schreef Jace_TBL het volgende:
[..]
De Riemann-hypothese is een beroemd wiskundig vermoeden dat nog nooit bewezen of ontkracht is.
Ben jij ervan overtuigd dat deze stelling waar is? Zo nee, dan geloof je dus dat hij niet waar is?

Dat is precies wat ermee wordt bedoeld. Je ziet het punt.quote:Op woensdag 14 december 2016 11:03 schreef lnloggen het volgende:
[..]
Nee, religieuzen bedenken de titel atheïst om te doen alsof het niet geloven in zelfbedachte sprookjesfiguren een bijzonder of opmerkelijk standpunt is dat onderbouwing behoeft. Sommigen gaan zelfs zo ver om dat een geloof te noemen
Waar ik het in zo verre wel mee eens ben dat atheïsme (in de betekenis van expliciet geloven dat goden niet bestaan) in dezelfde mate een geloof is, als dat geloven dat kabouters en elfjes niet bestaan óók een geloof is.
Dus als iemand de overtuiging dat kabouters, goden of elfjes niet bestaan, een "geloof" wil noemen.... mij best.

Maar dit is niet wat er met het woord 'geloof' bedoeld wordt.quote:Op woensdag 14 december 2016 15:51 schreef Spriet4 het volgende:
[..]
Dat is precies wat ermee wordt bedoeld. Je ziet het punt.

Dat doet die wel zeker, namelijk geloven dat er geen God bestaat.quote:Op woensdag 14 december 2016 11:26 schreef Habbezak het volgende:
Atheisme is in ieder geval niet 'ook een geloof' zoals het geloven in goden. Want een Atheist doet geen waarheidsclaim.

Of je zegt ik geloof niet.quote:Op woensdag 14 december 2016 15:54 schreef Elzies het volgende:
[..]
Dat doet die wel zeker, namelijk geloven dat er geen God bestaat.
Je kunt hier ogenschijnlijk twee verschillende stellingen presenteren die feitelijk precies hetzelfde betekent.
Stelling 1) Ik geloof in een bestaan waarin God bestaat.
Stelling 2) Ik geloof in een bestaan waarin God niet bestaat.
Over dit verschil van woordkeuze zitten atheïsten al weken lang iedere dag gefrustreerd te posten. Want oh oh, wat is het erg atheïsme te vereenzelvigen met een geloofsopvatting waar iets wel of niet wordt uitgesloten.

Als je de eerste claim doet, doe je iets fundamenteel anders dan de tweede claim. Maar dat schijn jij niet te begrijpen.quote:Op woensdag 14 december 2016 15:54 schreef Elzies het volgende:
[..]
Je kunt hier ogenschijnlijk twee verschillende stellingen presenteren die feitelijk precies hetzelfde betekent.
Stelling 1) Ik geloof in een bestaan waarin God bestaat.
Over dit verschil van woordkeuze zitten atheïsten al weken lang iedere dag gefrustreerd te posten. Want oh oh, wat is het erg het atheïsme te vereenzelvigen met een geloofsopvatting waar iets wel of niet wordt uitgesloten.

Ik heb hem bij het nalezen al verbeterd.quote:Op woensdag 14 december 2016 15:55 schreef Habbezak het volgende:
[..]
Als je de eerste claim doet, doe je iets fundamenteels anders dan de tweede claim. Maar dat schijn jij niet te begrijpen.

Je hebt het veranderd in twee dezelfde stellingen...quote:Op woensdag 14 december 2016 15:57 schreef Elzies het volgende:
[..]
Ik heb hem bij het nalezen al verbeterd.![]()
Maar het lijkt erop alsof onze atheïsten de gehele dag staan te wachten vanachter hun scherm want bij één simpele post volgen er binnen de directe plaatsing al gelijk reacties.

Dan leg je juist indirect een waarheidsclaim neer. Wat voor jouw geen reden kan zijn (jouw eigen individuele geloofsopvatting) kan voor een ander weer wél een geldige reden hebben.quote:Op woensdag 14 december 2016 15:59 schreef Habbezak het volgende:
[..]
Je hebt het veranderd in twee dezelfde stellingen...
Stelling 2 had moeten zijn: Ik heb geen reden om in het bestaan van God te geloven

Maar voor ons zijn deze claims in gelijke mate absurd:quote:Op woensdag 14 december 2016 16:12 schreef Elzies het volgende:
[..]
Dan leg je juist indirect een waarheidsclaim neer. Wat voor jouw geen reden kan zijn (jouw eigen individuele geloofsopvatting) kan voor een ander weer wél een geldige reden hebben.
Het is maar net wat voor bril je hierbij wilt opzetten en wat voor specifiek denkhokje je daarvoor uitkiest. De atheïst staat daar natuurlijk niet los van, maar dat is precies wat de atheïst wil doen voorkomen.
Dat is natuurlijk een absurditeit want de geloofsopvattingen van een atheïst (namelijk het eigen geloof in een bestaan zonder God of goden) zijn allerminst wetenschappelijk of toetsbaar te noemen.
Tja, dan kom je weer op hetzelfde punt dat de atheïst er weer kaboutertjes bij gaat halen waarmee de cirkel opnieuw is voltooid.![]()
De discussie wordt ook nog eens bemoeilijkt doordat er verschillende definities over God bestaan.

Stelling 3)quote:Op woensdag 14 december 2016 15:54 schreef Elzies het volgende:
[..]
Stelling 1) Ik geloof in een goddeloos bestaan.
Over dit verschil van woordkeuze zitten atheïsten al weken lang iedere dag gefrustreerd te posten. Want oh oh, wat is het erg het atheïsme te vereenzelvigen met een geloofsopvatting waar iets wel of niet wordt uitgesloten.

Mensen kunnen prima geloven in een bestaan mét of zonder God. Dat geldt ook voor het geloven in een bestaan mét of zonder elfjes in de achtertuin.quote:Op woensdag 14 december 2016 16:16 schreef Habbezak het volgende:
[..]
Maar voor ons zijn deze claims in gelijke mate absurd:
1: Ik geloof in het bestaan van God
2: Ik geloof in het bestaan van Elfjes in mijn achtertuin
In jouw ogen niet, en daarom is die vraag zo interessant. Waarom kun je daar geen antwoord op geven?

Je lijkt het punt te missen.quote:Op woensdag 14 december 2016 15:48 schreef Spriet4 het volgende:
Als je niet gelooft dat het waar is is het overduidelijk niet waar.

Maar als je gelooft in Elfjes ben je iets anders aan het doen dan wanneer je niet gelooft in Elfjes.quote:Op woensdag 14 december 2016 16:24 schreef Elzies het volgende:
[..]
Mensen kunnen prima geloven in een bestaan mét of zonder God. Dat geldt ook voor het geloven in een bestaan mét of zonder elfjes in de achtertuin.
Zoveel verschillende geloofsopvattingen van hoe we onze werkelijkheid willen definiëren. Nogmaals, de atheïst vormt geen uitzondering op de regel. Sluit je gewoon lekker aan bij je andersdenkende geloofsgenoten. One big happy family.

Ik weet niet of dat te begrijpen is als je geen wiskundige bent en niet bekent bent met deze materie.quote:Op woensdag 14 december 2016 16:26 schreef Jace_TBL het volgende:
[..]
Je lijkt het punt te missen.
Nogmaals vraag: ben jij ervan overtuigd dat de Riemann-hypothese waar is?

Alle drie delen ze een eigen individuele geloofsopvatting. Toch klip en klaar?quote:Op woensdag 14 december 2016 16:30 schreef lnloggen het volgende:
Elzies, welk van deze vier zou jij "atheïst" noemen:
1. Jan zegt: ik geloof in goden, Shiva, Zeus, Thor, het hele circus. Ik ben er stellig van overtuigd dat ze allemaal echt bestaan.
2. Piet zegt: nou ik weet het niet hoor, daar ben ik absoluut niet van overtuigd. Dat geloof in goden deel ik niet met je.
3. Klaas zegt: ik geloof dat goden niet bestaan. Ik ben er stellig van overtuigd dat die goden van Jan allemaal verzonnen zijn, en dat die onzin niet werkelijk bestaat.
4. Een stoeptegel.
Let vooral op het verschil tussen Piet en Klaas: Piet gelooft niet dat goden bestaan, Klaas gelooft dat goden niet bestaan.
Piet gelooft dus niet noodzakelijkerwijs dat goden niet bestaan (zoals Klaas). Mogelijk gelooft Piet helemaal niets. Al kun je dat uit zijn uitspraak niet afleiden, enkel dat hij er niet van overtuigd is (oftewel gelooft) dat goden bestaan.
Van een stoeptegel kunnen we met redelijke zekerheid stellen dat hij niet in goden gelooft.

Maar wie van deze 4 zou jij nu atheïst(en) noemen? Ik probeer namelijk jouw afwijkende interpretatie van het concept "atheïsme" te achterhalen.quote:Op woensdag 14 december 2016 16:38 schreef Elzies het volgende:
Alle drie delen ze een eigen individuele geloofsopvatting. Toch klip en klaar?
Precies. Dus een stoeptegel gelooft niet in goden. Is het een veilige aanname om te stellen dat alle stoeptegels atheïstisch zijn?quote:Een stoeptegel heeft niet het vermogen om te geloven.
Ja maar dat valt buiten de scope. Je kunt ook een geloofsopvatting op de rug van een hardcore atheïst tatoeëren.quote:Het kent wel het vermogen een geloofsopvatting over te dragen middels een opgeschreven spreuk.

Inderdaad.quote:Op woensdag 14 december 2016 16:24 schreef Elzies het volgende:
Mensen kunnen prima geloven in een bestaan mét of zonder God. Dat geldt ook voor het geloven in een bestaan mét of zonder elfjes in de achtertuin.

Om Elzies maar even voor te zijn: "er bestaan geen goden" bevindt zich volgens hem in jouw blauwe cirkelquote:Op woensdag 14 december 2016 17:18 schreef GrumpyFish het volgende:
Misschien dat een plaatje helpt.
• De grootste cirkel bevat alle mogelijke waarheidsclaims die je maar kunt bedenken; oneindig veel dus.
• De kleine (blauwe) cirkel bevat de waarheidsclaims waarvan ik geloof dat ze waar zijn. Zoals je al op de afbeelding kunt zien, zitten goden daar niet in. De claims dat 'goden niet bestaan' of 'een goddeloos bestaan' zitten bij mij beiden niet in de kleine (blauwe) cirkel.
Je zou nog kunnen stellen dat ik in de kleine (blauwe) cirkel de claims die dichter bij de kern zitten, een grotere mate van waarschijnlijkheid toebedeel, dan degenen die dichter bij de grens zitten. Grafisch zou dat dan een gradient kunnen zijn o.i.d.
[ afbeelding ]

Wat is het gebied buiten de blauwe cirkel? Claims waarvan jij niet gelooft dat ze waar zijn, of claims waarvan jij gelooft dat ze niet waar zijn?quote:Op woensdag 14 december 2016 17:18 schreef GrumpyFish het volgende:
• De grootste cirkel bevat alle mogelijke waarheidsclaims die je maar kunt bedenken; oneindig veel dus.
• De kleine (blauwe) cirkel bevat de waarheidsclaims waarvan ik geloof dat ze waar zijn. Zoals je al op de afbeelding kunt zien, zitten goden daar niet in. De claims dat 'goden niet bestaan' of 'een goddeloos bestaan' zitten bij mij beiden niet in de kleine (blauwe) cirkel.
[ afbeelding ]
Ja inderdaad. Als we dat kwantificeren zou je een getal van -1 t/m 1 aan een waarheidsclaim kunnen toekennen. 1 is als je ergens heilig in gelooft of stellig van overtuigd bent. 0 is als je het niet weet of neutraal bent (dus er niet in gelooft, maar ook niet per se in het tegendeel gelooft). En -1 als je heiligt gelooft of stellig overtuigd bent van het tegendeel.quote:Je zou nog kunnen stellen dat ik in de kleine (blauwe) cirkel de claims die dichter bij de kern zitten, een grotere mate van waarschijnlijkheid toebedeel, dan degenen die dichter bij de grens zitten. Grafisch zou dat dan een gradient kunnen zijn o.i.d.

In elk geval respect voor je moeite!quote:Op woensdag 14 december 2016 17:18 schreef GrumpyFish het volgende:
Je zou nog kunnen stellen dat ik in de kleine (blauwe) cirkel de claims die dichter bij de kern zitten, een grotere mate van waarschijnlijkheid toebedeel, dan degenen die dichter bij de grens zitten. Grafisch zou dat dan een gradient kunnen zijn o.i.d.
[ afbeelding ]

In mijn geval is dat inderdaad zo. In mijn blauwe cirkel staan goden samen met kabouters en roze eenhoorns in de "dit bestaat allemaal NIET" afdeling.quote:Op woensdag 14 december 2016 17:26 schreef Perrin het volgende:
Om Elzies maar even voor te zijn: "er bestaan geen goden" bevindt zich volgens hem in jouw blauwe cirkel

Vind ik lastig. Aan de ene kant is 'goden bestaan niet' een waarheidsclaim, die je kunt geloven of niet. Aan de andere kant zou je misschien een kleine (rode?) cirkel kunnen toevoegen in de grote cirkel waar claims in zitten die logischerwijs niet waar kunnen zijn; daar zou je dan in ieder geval enkele goden (die wat nader gedefinieerd zijn) kunnen stoppen.quote:Op woensdag 14 december 2016 17:29 schreef lnloggen het volgende:
[..]
Wat is het gebied buiten de blauwe cirkel? Claims waarvan jij niet gelooft dat ze waar zijn, of claims waarvan jij gelooft dat ze niet waar zijn?
Bijvoorbeeld het feit dat kabouters buiten de blauwe cirkel vallen, betekent dat dat jij niet gelooft dat kabouters bestaan? Of betekent dat zelfs dat jij gelooft dat kabouters niet bestaan? In dat laatste geval zou het beter zijn om in plaats van kabouters buiten de blauwe cirkel te zetten, "niet-kabouters" binnen de blauwe cirkel te plaatsen.
Zo maak je onderscheid tussen zaken die je gewoon niet weet (dus waarvan je noch in het bestaan gelooft, noch in het niet-bestaan ervan) versus zaken waarvan je expliciet gelooft dat ze wel of juist niet bestaan.
[..]
Ja inderdaad. Als we dat kwantificeren zou je een getal van -1 t/m 1 aan een waarheidsclaim kunnen toekennen. 1 is als je ergens heilig in gelooft of stellig van overtuigd bent. 0 is als je het niet weet of neutraal bent (dus er niet in gelooft, maar ook niet per se in het tegendeel gelooft). En -1 als je heiligt gelooft of stellig overtuigd bent van het tegendeel.
Voor mij ligt bijvoorbeeld zelfbedachte onzin zoals kabouters, goden en roze eenhoorns allemaal rond de -1. Ik ben niet neutraal, maar stellig overtuigd van hun niet-bestaan.

Maar dat is niet meer dan een (sterk) vermoeden. Je hebt daar geen bewijs voorquote:Op woensdag 14 december 2016 17:31 schreef lnloggen het volgende:
[..]
In mijn geval is dat inderdaad zo. In mijn blauwe cirkel staan goden samen met kabouters en roze eenhoorns in de "dit bestaat allemaal NIET" afdeling.

Kleine moeite hoor. Het grafisch maken kan wellicht zaken duidelijk maken. Al vermoed ik dat het Elzies niet zal helpen.quote:Op woensdag 14 december 2016 17:30 schreef Angst het volgende:
[..]
In elk geval respect voor je moeite!

Haha, mijn complimenten voor het Paint werk.quote:Op woensdag 14 december 2016 17:18 schreef GrumpyFish het volgende:
[ afbeelding ]

Hmm, in mijn blauwe cirkel staat niks over goden, kabouters of eenhoorns. Wel diverse opvattingen over diverse hypotheses daarover, maar die opvattingen zeggen wat mij betreft niets over goden, kabouters of eenhoorns.quote:Op woensdag 14 december 2016 17:31 schreef lnloggen het volgende:
[..]
In mijn geval is dat inderdaad zo. In mijn blauwe cirkel staan goden samen met kabouters en roze eenhoorns in de "dit bestaat allemaal NIET" afdeling.

Somehow blijft deze vraag de mensen hier bezig houden... wat ik toch best wel opmerkelijk vindt.quote:Op woensdag 14 december 2016 17:29 schreef lnloggen het volgende:
[..]
Wat is het gebied buiten de blauwe cirkel? Claims waarvan jij niet gelooft dat ze waar zijn, of claims waarvan jij gelooft dat ze niet waar zijn?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 0% gewijzigd door Molurus op 14-12-2016 19:32:43 ]Niet meer aanwezig in dit forum.

Dat heb je zelf verzonnen. Atheïsme is het niet geloven in goden. Dat kan betekenen dat je gelooft dat god niet bestaat, maar dat is zeker geen vereiste. Voor theïsme geldt hetzelfde: geloven in god hoeft niet te betekenen dat je gelooft dat god per se aanwezig moet zijn.quote:Op woensdag 14 december 2016 15:43 schreef Spriet4 het volgende:
[..]
Ja. En ik ontken niet dat ik die bewering niet geloof. Atheïsten zeggen dat het bestaan van god onzin is, maar ontkennen dat ze geloven dat god niet bestaat. Rara

Nee, gezien zijn woordkeuze is Piet ook een atheïst. Een al dan niet agnostische atheïst, die zich voorzichtig en beleefd uitdrukt. Maar wat hij uitdrukt is een gebrek aan geloof in goden. Dat is de definitie van atheïsme.quote:Op woensdag 14 december 2016 16:43 schreef Habbezak het volgende:
Jan is een gelovige (multitheistisch)
Piet is een agnost
Klaas is een Atheist
Een stoeptegel is een plaveisel

Klopt. Uiteindelijk is niets 100% zeker. Daarom had ik het ook over "rond de -1" en niet "is exact -1".quote:Op woensdag 14 december 2016 17:41 schreef Perrin het volgende:
Maar dat is niet meer dan een (sterk) vermoeden. Je hebt daar geen bewijs voor

P is dan "niet Q", oftewel P en Q zijn logisch gezien elkaars tegenovergestelde. Wordt ook vaak genoteerd met P = ¬Q (wat hetzelfde is als Q = ¬P).quote:Op woensdag 14 december 2016 19:19 schreef Molurus het volgende:
Stel we hebben stellingen P en Q, waarvoor geldt dat als P waar is, Q onwaar is en vice versa.
A en D zeggen hetzelfde,quote:Acht personen, die acht verschillende uitspraken doen. Zijn er hier personen, groepjes van personen, die hetzelfde geloven?

Wat?quote:Op woensdag 14 december 2016 19:51 schreef Interloper het volgende:
Voor theïsme geldt hetzelfde: geloven in god hoeft niet te betekenen dat je gelooft dat god per se aanwezig moet zijn.

Exact.quote:Op woensdag 14 december 2016 20:43 schreef lnloggen het volgende:
Andersom niet, zoals je zelf inderdaad al aangeeft. Dat iemand niet gelooft dat P waar is, impliceert nog niet dat hij gelooft dat P onwaar is.

Mee eens. En hetzelfde geldt voor roze eenhoorns en goden.quote:Op woensdag 14 december 2016 17:40 schreef GrumpyFish het volgende:
Het bestaan van kabouters is vooralsnog niet aangetoond. Het niet-bestaan van kabouters ook niet (en is in principe onmogelijk).
Je houdt het bestaan van kabouters, en het niet bestaan van kabouters, allebei open als serieuze optie?quote:Daarom zou ik ze zelf allebei buiten de kleine (blauwe) cirkel plaatsen.

Dan komen we aan bij de definities van geloven, weten, aantonen, etc.quote:Op woensdag 14 december 2016 21:05 schreef lnloggen het volgende:
[..]
Mee eens. En hetzelfde geldt voor roze eenhoorns en goden.
Maar de blauwe cirkel bevatte toch de waarheidsclaims waarvan je gelooft dat ze waar zijn, niet wat is aangetoond?
[..]
Je houdt het bestaan van kabouters, en het niet bestaan van kabouters, allebei open als serieuze optie?
Nogmaals volgens jouw definitie van de blauwe cirkel ging het niet om wat er is aangetoond maar enkel wat jij gelooft. Jij gelooft niet in het niet-bestaan van kabouters? Oftewel een kabouterloos universum?
(dat kan natuurlijk prima, maar het zou me verbazen)

Theïsme is geloven in god of goden. Dat zegt van zichzelf niets over eventuele stelligheid. Er hoeft dus niets afgezwakt te worden, want het verschilt per individu.quote:Op woensdag 14 december 2016 20:45 schreef lnloggen het volgende:
[..]
Wat?Zwak je theïsme nu af van "geloven dat er goden bestaan" tot "niet geloven dat er geen goden bestaan"?

Ik had het niet per se over stelligheid, al mag je op zich veronderstellen dat aan "ik geloof in X" een zekere stelligheid ten grondslag ligt. De uitspraken "ik geloof in X" of "ik geloof in het tegenovergestelde van X" impliceren allicht geen absolute zekerheid, maar zijn zeker wel stelliger dan "ik heb echt geen idee, ik ben geheel neutraal wat betreft X of niet-X".quote:Op woensdag 14 december 2016 21:30 schreef Interloper het volgende:
Theïsme is geloven in god of goden. Dat zegt van zichzelf niets over eventuele stelligheid. Er hoeft dus niets afgezwakt te worden, want het verschilt per individu.

Laten we niet teveel in semantisch geneuzel vervallen. Inderdaad is er in wezen nooit iets wat je 100% zeker kunt weten, en van veel dingen hebben we toch een sterke overtuiging zonder dat het 100% bewezen kan worden.quote:Op woensdag 14 december 2016 21:21 schreef GrumpyFish het volgende:
Dan komen we aan bij de definities van geloven, weten, aantonen, etc.
Helemaal mee eens. Maar ik neem toch aan dat dat niet voor kabouters geldt?quote:Als je zegt "X bestaat" en "X bestaat niet", dan is 1 van deze 2 claims waar. Ik hoef echter niet perse 1 van deze 2 claims te kiezen; ik kan ook zeggen "ik weet het niet" en geen keuze maken. Dan leef ik verder mijn leven vanuit de default positie van "X bestaat niet", maar rationeel gezien kan ik dat dus niet weten.

Waarom mag je dat veronderstellen? Mensen geloven en "weten" verschillende dingen, maar ook dezelfde dingen in verschillende gradaties.quote:Ik had het niet per se over stelligheid, al mag je op zich veronderstellen dat aan "ik geloof in X" een zekere stelligheid ten grondslag ligt.
Er zitten nogal wat gradaties en nuances tussen "ik geloof" en "ik ben geheel neutraal". Je kunt heel sterk geloven dat iets waar is en tegelijkertijd net zo sterk geloven dat het niet waar hoeft te zijn. Zelfs als dit tegenstrijdig zou zijn - wat het absoluut niet is - dan nog is het mogelijk, aangezien mensen prima tegenstrijdige dingen kunnen geloven.quote:De uitspraken "ik geloof in X" of "ik geloof in het tegenovergestelde van X" impliceren allicht geen absolute zekerheid, maar zijn zeker wel stelliger dan "ik heb echt geen idee, ik ben geheel neutraal wat betreft X of niet-X".
Het impliceert helemaal niets, maar het is een grote mogelijkheid. Echter, zelfs in dergelijke gevallen kan er nog steeds sprake zijn van een asterisk.quote:Maar "ik geloof in goden" impliceert wel dat je ook gelooft dat ze bestaan. Wat betekent dat anders: ik geloof weliswaar in goden maar ik geloof niet dat ze bestaan...

Een onzinvergelijking om naast kaboutertjes en elfjes nu ook stoeptegels bij deze discussie te betrekken. We blijven hier in dezelfde kringetjes draaien.quote:Op woensdag 14 december 2016 17:09 schreef lnloggen het volgende:
[..]
Dus een stoeptegel gelooft niet in goden. Is het een veilige aanname om te stellen dat alle stoeptegels atheïstisch zijn?
[..]

Je zit nu wel lekker te schoppen. Maar het is wel een enorm teken van zwakheid dat je de achterliggende vraag, die met een simpel ja of nee is te beantwoorden blijft negeren.quote:Op donderdag 15 december 2016 07:18 schreef Elzies het volgende:
[..]
Een onzinvergelijking om naast kaboutertjes en elfjes nu ook stoeptegels bij deze discussie te betrekken. We blijven hier in dezelfde kringetjes draaien.
In tegenstelling tot een atheïst kan een stoeptegel geen geloofsopvatting hanteren zoals de atheïst, namelijk geloven in een bestaan zonder God of goden.
Het draait hier om twee steeds terugkerende kernpunten:
1) atheïsme is gestoeld op een geloofsopvatting, ook al gaat het hier om een bestaansgeloof zónder God of goden.
2) de gemiddelde atheïst verzet zich tegen de stelling dat hij deel uit maakt van een geloofsopvatting. Tegelijkertijd kan de atheïst zich hieraan niet onttrekken omdat zijn opvattingen onwetenschappelijk zijn. Het kent geen enkel meetbaar verificatiepunt slechts zijn geloof dat er geen God of goden bestaan.
Het enig overgebleven argument waarmee de atheïst telkens komt aanzetten is het wel of niet geloven in kaboutertjes, elfjes en daar is nu de stoeptegel aan toegevoegd.

Zowel het geloof in een bestaan mét of zónder God vallen bij voorbaat in de laatste categorie. Het is niet toetsbaar, het is niet herhaalbaar, het is afwezig van waarneming.quote:Op donderdag 15 december 2016 07:31 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Je zit nu wel lekker te schoppen. Maar het is wel een enorm teken van zwakheid dat je de achterliggende vraag, die met een simpel ja of nee is te beantwoorden blijft negeren.
Dus nogmaals, stel jij een herhaalbare , toetsbare waarneming gelijk aan een niet toetsbare, niet herhaalbare, afwezigheid van waarneming?

Maar als je als zoals ondergetekende atheïst herhaalbare, toetsbare waarnemingen als uitgangspunt neemt dan is dat dus niet gelijk aan een gelovige. Dank je, dat was het hele punt.quote:Op donderdag 15 december 2016 07:37 schreef Elzies het volgende:
[..]
Zowel het geloof in een bestaan mét of zónder God vallen bij voorbaat in de laatste categorie. Het is niet toetsbaar, het is niet herhaalbaar, het is afwezig van waarneming.
Dat maakt beide geloofsopvattingen gelijk aan elkaar tenzij we ooit komen tot een herhaalbare, toetsbare waarneming die een van de twee geloofsopvattingen ontdoet van zijn geloof. Want dan kun je iets bewijzen. Nu is dat bij beide opvattingen niet het geval.

Maar de atheïstische geloofsopvatting in een bestaan zónder God of goden is niet toetsbaar te meten of bij herhaling vatbaar voor experiment. .Daarmee behoort het atheïsme tot een geloofsopvatting en heeft het niets van doen met enige wetenschappelijke consensus.quote:Op donderdag 15 december 2016 07:44 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Maar als je als zoals ondergetekende atheïst herhaalbare, toetsbare waarnemingen als uitgangspunt neemt dan is dat dus niet gelijk aan een gelovige. Dank je, dat was het hele punt.

Jij haalt goden erbij, niet ik. Ik geloof alleen wat in toetsbaar, meetbaar en herhaalbaar is (for arguments sake). Dat is dus, zoals je zelf aangeeft geen geloofsopvatting.quote:Op donderdag 15 december 2016 07:48 schreef Elzies het volgende:
[..]
Maar de atheïstische geloofsopvatting in een bestaan zónder God of goden is niet toetsbaar te meten of bij herhaling vatbaar voor experiment. .Daarmee behoort het atheïsme tot een geloofsopvatting en heeft het niets van doen met enige wetenschappelijke consensus.

Een bestaan zonder god wordt overal gemeten trouwens.quote:Op donderdag 15 december 2016 07:48 schreef Elzies het volgende:
[..]
Maar de atheïstische geloofsopvatting in een bestaan zónder God of goden is niet toetsbaar te meten of bij herhaling vatbaar voor experiment. .Daarmee behoort het atheïsme tot een geloofsopvatting en heeft het niets van doen met enige wetenschappelijke consensus.

In jouw optiek is er niemand religieuzer dan een atheïst.quote:Op donderdag 15 december 2016 07:48 schreef Elzies het volgende:
[..]
Maar de atheïstische geloofsopvatting in een bestaan zónder God of goden

Oneindig veel.. daarom is de term 'geloof' niet toepasbaar in stellingen zonder waarheidsclaim.quote:Op donderdag 15 december 2016 11:33 schreef hoatzin het volgende:
[..]
In jouw optiek is er niemand religieuzer dan een atheïst.
Die gelooft namelijk in een heleboel:
-niet in goden
-niet in kabouters
-niet in een hemel of hel
-niet in...vul maar in.
Sjonge wat gelooft een atheïst veel. (niet)

In tegendeel. Ik ben van deze drie dingen overtuigd:quote:Op donderdag 15 december 2016 07:48 schreef Elzies het volgende:

Daarmee toon je natuurlijk alleen aan dat ze niet door jou zijn waargenomen op de plaatsen die je hebt bekeken.quote:Op donderdag 15 december 2016 12:29 schreef lnloggen het volgende:
[..]
In tegendeel. Ik ben van deze drie dingen overtuigd:
1. Kabouters bestaan niet
2. Goden bestaan niet
3. Roze eenhoorns bestaan niet
Ik heb deze zaken talloze malen getoetst en bij herhaling gemeten. In 100% van alle experimenten bleken mijn aannames te kloppen: geen kabouters, geen goden, en geen roze eenhoorns aangetroffen. Nergens, nooit. Noch direct, noch indirect. En om een zo grondig mogelijk onderzoek te doen heb ik het in zoveel mogelijk verschillende omstandigheden gemeten: rondom paddenstoelen, in kerken, onder regenbogen, enzovoort. Alle drie de bovenstaande modellen zijn 100% in overeenstemming met iedere empirische waarneming en lijken naadloos in overeenstemming met de realiteit.
Dus hoezo zonder enige wetenschappelijke onderbouwing?

Omdat jij pertinent weigert bepaalde vragen te beantwoorden, zoals:quote:Op donderdag 15 december 2016 07:18 schreef Elzies het volgende:
Een onzinvergelijking om naast kaboutertjes en elfjes nu ook stoeptegels bij deze discussie te betrekken. We blijven hier in dezelfde kringetjes draaien.
Geef daar nou gewoon eens concreet antwoord op, in plaats van steeds om de zaken heen te draaien.quote:Op woensdag 14 december 2016 17:09 schreef lnloggen het volgende:
Maar wie van deze 4 zou jij nu atheïst(en) noemen? Ik probeer namelijk jouw afwijkende interpretatie van het concept "atheïsme" te achterhalen.
En welke geloofsopvatting heeft Piet dan precies? Uit zijn uitspraak kun je alleen afleiden dat hij niet overtuigd is van (dus niet gelooft in) het bestaan van goden. Maar dat sluit absoluut niet uit dat hij misschien wel evenmin overtuigd is (dus ook niet gelooft in) het niet-bestaan van goden. Het zou prima kunnen dat Piet helemaal niets gelooft.
Stel dat dat inderdaad het geval is. Wil jij Piet dan toch per se een bepaald geloof in de schoenen schuiven?
Dat zeg ik ook niet.quote:Op donderdag 15 december 2016 07:18 schreef Elzies het volgende:
In tegenstelling tot een atheïst kan een stoeptegel geen geloofsopvatting hanteren
Ok, en beschouw jij dat van jezelf als een geloofsopvatting?quote:Op woensdag 14 december 2016 10:00 schreef Elzies het volgende:
Ja, er zijn mensen die geloven in kabouters. Maar ik schaar me er niet onder.

Ja maar God is overal, aldus veel gelovigen.quote:Op donderdag 15 december 2016 12:37 schreef Molurus het volgende:
Daarmee toon je natuurlijk alleen aan dat ze niet door jou zijn waargenomen op de plaatsen die je hebt bekeken.

Ja overal en nergens.quote:Op donderdag 15 december 2016 12:44 schreef lnloggen het volgende:
[..]
Ja maar God is overal, aldus veel gelovigen.

Neutrino's ook. Heb jij al ooit neutrino's gezien?quote:Op donderdag 15 december 2016 12:44 schreef lnloggen het volgende:
[..]
Ja maar God is overal, aldus veel gelovigen.

Waar dan?quote:Op donderdag 15 december 2016 09:05 schreef Habbezak het volgende:
[..]
Een bestaan zonder god wordt overal gemeten trouwens.

Zoals ik al eerder aangaf, jouw persoonlijke geloofsovertuiging van een bestaan zonder God, kaboutertjes of roze eenhoorns valt helemaal niet te toetsen of te meten. Zonder specifiek referentiekader kun je dit simpelweg niet wetenschappelijk maken. Laat staan bewijzen. Daarom blijven we telkens in hetzelfde kringetje draaien.quote:Op donderdag 15 december 2016 12:29 schreef lnloggen het volgende:
[..]
In tegendeel. Ik ben van deze drie dingen overtuigd:
1. Kabouters bestaan niet
2. Goden bestaan niet
3. Roze eenhoorns bestaan niet
Ik heb deze zaken talloze malen getoetst en bij herhaling gemeten. In 100% van alle experimenten bleken mijn aannames te kloppen: geen kabouters, geen goden, en geen roze eenhoorns aangetroffen. Nergens, nooit. Noch direct, noch indirect. En om een zo grondig mogelijk onderzoek te doen heb ik het in zoveel mogelijk verschillende omstandigheden gemeten: rondom paddenstoelen, in kerken, onder regenbogen, enzovoort. Alle drie de bovenstaande modellen zijn 100% in overeenstemming met iedere empirische waarneming en lijken naadloos in overeenstemming met de realiteit.
Dus hoezo zonder enige wetenschappelijke onderbouwing?

Misschien heb je de boot gemist, maar de laatste halve eeuw of zo beschouwen we wetenschap niet meer als een zoektocht naar de ultieme waarheid.quote:Op donderdag 15 december 2016 15:01 schreef Elzies het volgende:
Zeker wanneer diezelfde wetenschap binnen zijn theorieën zélf gegrondvest is op talloze verschillende en zich corrigerende aannames en nog steeds geen antwoord weet te geven op de meest essentiële levensvragen.

Die indruk krijg ik niet als ik sommige reacties lees.quote:Op donderdag 15 december 2016 15:11 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Misschien heb je de boot gemist, maar de laatste halve eeuw of zo beschouwen we wetenschap niet meer als een zoektocht naar de ultieme waarheid.

Niet letterlijk gezien natuurlijk, wel indirect waargenomen. Ik heb een tweedehands neutrinodetector van marktplaats op de kop weten te tikken, en heb daar binnen één week al diverse neutrino's mee gedetecteerd. Dusquote:Op donderdag 15 december 2016 14:17 schreef Molurus het volgende:
Neutrino's ook. Heb jij al ooit neutrino's gezien?

Hoe kom je daar bij? Je leest helemaal geen reacties dus dat is onmogelijkquote:Op donderdag 15 december 2016 15:16 schreef Elzies het volgende:
[..]
Die indruk krijg ik niet als ik sommige reacties lees.![]()

k weet het niet. Maar ik zeg ook niet dat het onzin is. Wanneer ik vind dat het onzin is weet ik dat het niet waar is.quote:Op woensdag 14 december 2016 16:26 schreef Jace_TBL het volgende:
[..]
Je lijkt het punt te missen.
Nogmaals de vraag: ben jij ervan overtuigd dat de Riemann-hypothese waar is?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |