Maar het Vliegende Spaghettimonster bestaat wel degelijk in de hoofden van veel aanhangers. Net zoals het geloof in een goddeloos bestaan waar dit soort goden niet meer in voorkomen.quote:Op woensdag 14 december 2016 10:09 schreef Perrin het volgende:
[..]
Bewijzen dat iets niet bestaat is per definitie onmogelijk. Jij kunt bijvoorbeeld ook niet bewijzen dat het Vliegende Spaghettimonster niet bestaat.

Dat betwijfel ik ten zeerste. Het is gewoon een ludieke variant op de theepot van Russell.quote:Op woensdag 14 december 2016 10:28 schreef Elzies het volgende:
[..]
Maar het Vliegende Spaghettimonster bestaat wel degelijk in de hoofden van veel aanhangers.

Niet in de zin van religie. Maar als jou de vraag wordt gesteld als atheïst hoe je denkt het bestaan van god, wat is jouw antwoord?quote:

Als atheïst zeg ik: hoewel ik niet kan weten of bewijzen dat er geen goden bestaan lijkt de godshypothese mij onzin / op niets gebaseerd.quote:Op woensdag 14 december 2016 10:34 schreef Spriet4 het volgende:
[..]
Niet in de zin van religie. Maar als jou de vraag wordt gesteld als atheïst hoe je denkt het bestaan van god, wat is jouw antwoord?

Er is geen enkele reden om aan te nemen dat er een God bestaat, net zoals er geen enkele reden is om aan te nemen dat er kabouters/elfjes/eenhoorns bestaan.quote:Op woensdag 14 december 2016 10:34 schreef Spriet4 het volgende:
[..]
Niet in de zin van religie. Maar als jou de vraag wordt gesteld als atheïst hoe je denkt het bestaan van god, wat is jouw antwoord?

Hoe zou iemand iets niet geloven als hij niet overtuigd is van het tegenovergestelde?quote:Op woensdag 14 december 2016 10:17 schreef Perrin het volgende:
[..]
Atheïsten geloven praatjes over goden niet. Dat is alles. Ze zeggen niks anders dan dat verhalen over bovennatuurlijke wezens niet bepaald overtuigend klinken in hun oren.

Omdat het geen waarheidsclaim is. En dat zit wel in de definitie van geloof.quote:Op woensdag 14 december 2016 10:41 schreef Spriet4 het volgende:
[..]
Hoe zou iemand iets niet geloven als hij niet overtuigd is van het tegenovergestelde?

Dit vind ik echt een heel bijzondere vraag.quote:Op woensdag 14 december 2016 10:41 schreef Spriet4 het volgende:
[..]
Hoe zou iemand iets niet geloven als hij niet overtuigd is van het tegenovergestelde?

Als jij vindt dat iets onzin is, dan geloof je in het tegendeel. Een agnost sluit god niet uit, de atheïst wel. De atheïst gelooft niet tot het is bewezen. Derhalve kan een atheïst ook geen agnost zijn.quote:Op woensdag 14 december 2016 10:37 schreef Molurus het volgende:
[..]
Als atheïst zeg ik: hoewel ik niet kan weten of bewijzen dat er geen goden bestaan lijkt de godshypothese mij onzin / op niets gebaseerd.
Dat is ook de meest gangbare uitleg onder atheïsten. Kortom: de meeste atheïsten zijn ook agnosten. Dat is een heel bekende misvatting... dat atheïsme en agnosticisme elkaar zouden uitsluiten. Dat is niet zo.

Nee. Ik weet niet wat ik hier verder op moet zeggen... wat je hier zegt is gewoon onjuist.quote:Op woensdag 14 december 2016 10:49 schreef Spriet4 het volgende:
[..]
Als jij vindt dat iets onzin is, dan geloof je in het tegendeel.

Nee, dat klopt. Maar we bedenken ook geen naam voor het niet geloven in kabouters en elfjes. Waarom noem je jezelf atheïst? Om bij een groep met een bepaalde overtuiging te horen.quote:Op woensdag 14 december 2016 10:40 schreef Habbezak het volgende:
[..]
Er is geen enkele reden om aan te nemen dat er een God bestaat, net zoals er geen enkele reden is om aan te nemen dat er kabouters/elfjes/eenhoorns bestaan.

En dat is juist het punt. Als je niet weet ben je een agnost. Atheïsten claimen juist dat het bestaan god onzin is.quote:Op woensdag 14 december 2016 10:44 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dit vind ik echt een heel bijzondere vraag.
Somehow lijken mensen maar geen rekening te kunnen houden met de derde mogelijkheid: "ik weet het niet, en kan het niet weten". Alsof je of het 1 of het ander moet claimen. Waarom?

Het interesseert mij echt niet of ik wel of niet bij een bepaalde groep hoor. Ik ben net zo A-kabouter als dat ik Atheist ben. Alleen is de discussie nooit geweest of kabouters bestaan. (Er is geen prominente groep die claimt dat kabouters bestaan) Er is ook geen kabouter religie die invloed heeft op mijn leven.quote:Op woensdag 14 december 2016 10:52 schreef Spriet4 het volgende:
[..]
Nee, dat klopt. Maar we bedenken ook geen naam voor het niet geloven in kabouters en elfjes. Waarom noem je jezelf atheïst? Om bij een groep met een bepaalde overtuiging te horen.

Net als dat jij zou claimen dat het bestaan van driehoornige paarden onzin is.quote:Op woensdag 14 december 2016 10:54 schreef Spriet4 het volgende:
[..]
En dat is juist het punt. Als je niet weet ben je een agnost. Atheïsten claimen juist dat het bestaan god onzin is.

De Riemann-hypothese is een beroemd wiskundig vermoeden dat nog nooit bewezen of ontkracht is.quote:Op woensdag 14 december 2016 10:41 schreef Spriet4 het volgende:

Nee, religieuzen bedenken de titel atheïst om te doen alsof het niet geloven in zelfbedachte sprookjesfiguren een bijzonder of opmerkelijk standpunt is dat onderbouwing behoeft. Sommigen gaan zelfs zo ver om dat een geloof te noemenquote:Op woensdag 14 december 2016 10:52 schreef Spriet4 het volgende:
Maar we bedenken ook geen naam voor het niet geloven in kabouters en elfjes. Waarom noem je jezelf atheïst? Om bij een groep met een bepaalde overtuiging te horen.

Nee, atheïsten beweren dat de godshypothese, de veronderstelling dat goden bestaan, onzin is.quote:Op woensdag 14 december 2016 10:54 schreef Spriet4 het volgende:
[..]
En dat is juist het punt. Als je niet weet ben je een agnost. Atheïsten claimen juist dat het bestaan god onzin is.

Dit is de essentie waar de discussie eigenlijk over zou moeten gaan. Maar dat gebeurt helaas niet. Gelovigen zijn al lang blij dat ze Atheisten onder deze noemer kunnen scharen.quote:Op woensdag 14 december 2016 11:03 schreef lnloggen het volgende:
[..]
Waar ik het in zo verre wel mee eens ben dat atheïsme (in de betekenis van expliciet geloven dat goden niet bestaan) in dezelfde mate een geloof is, als dat geloven dat kabouters en elfjes niet bestaan óók een geloof is.
Dus als iemand de overtuiging dat kabouters, goden of elfjes niet bestaan, een "geloof" wil noemen.... mij best.

Aangezien je zelf ook blijft drammen, blijf ik deze vraag ook herhalen.quote:Op woensdag 14 december 2016 09:37 schreef Elzies het volgende:
Ik heb een prima verhaal. De atheïst gelooft in een bestaan zonder God of goden. Kan die zijn opvatting bewijzen? Het antwoord daarop is nee dus spreek je over een geloofsopvatting. Zo simpel kan het zijn.
Ik ben niet degene die daar gefrustreerd over doet, dat doen al die stampvoetende atheïsten die iedere dag gefrustreerd reageren omdat ze vinden dat ik geen recht doe aan hun beperkte denkhokje.

Dus iemand die niet in wat voor god dan ook gelooft en zich daar ook absoluut niet mee bezig houdt is in jouw optiek toch een gelovige?quote:Op woensdag 14 december 2016 09:37 schreef Elzies het volgende:
[..]
Ik heb een prima verhaal. De atheïst gelooft in een bestaan zonder God of goden. Kan die zijn opvatting bewijzen? Het antwoord daarop is nee dus spreek je over een geloofsopvatting. Zo simpel kan het zijn.
Ik ben niet degene die daar gefrustreerd over doet, dat doen al die stampvoetende atheïsten die iedere dag gefrustreerd reageren omdat ze vinden dat ik geen recht doe aan hun beperkte denkhokje.
Hypocriet overigens, want zodra hier iemand een andersdenkende mening op dit forum plaatst komen onze atheïsten als haviken uit hun internetkrochten tevoorschijn om die mening af te branden om vervolgens hun eigen geloofsopvatting in een bestaan zonder God of goden op te dringen als enige waarheid. Maar zodra ze zelf op een vrij simplistische wijze op hun plek worden gezet gaan ze jammerklagen en stampvoeten als een kleuter die zijn zin niet krijgt. Alsof je een blinde een spiegel probeert voor te houden.![]()
Ik heb al tig reacties terug opgeschreven dat de atheïst met geen enkel valide argument komt om zijn gelijk aan te tonen. Ik lees louter ontkenningen dat de atheïst toch wel degelijk een geloofsopvatting erop na houdt. Prima hoor, maar mij overtuig je niet met de hier gelezen argumenten. Atheïsme is en blijft gestoeld op een geloofsopvatting waar geen ruimte meer bestaat voor een God of goden. Daar is ook helemaal niets mis mee.

nog 1 poging om het je uit te leggen.quote:Op woensdag 14 december 2016 10:05 schreef Elzies het volgende:
[..]
Als jij kan bewijzen dat God niet bestaat ben ik bereid het geloofsgehalte bij de atheïst weg te nemen. We weten allebei dat je dat nooit zal lukken, hoeveel kaboutervergelijkingen men ook erbij probeert te halen.
Tot die tijd valt atheïsme gewoon onder de definitie van geloof in een bestaan zonder God of goden.
Ik begrijp ook niet dat de atheïst zo krampachtig blijft ontkennen dat hij er een bepaalde geloofsopvatting op na houdt.
Ik kan ook geloven dat ik op Oudejaarsavond de loterij wint. Komt evenwel geen God bij te pas. Slechts geluk.

Waarom vind je het bestaan van god onzin? Afgezien van dat het niet bewezen kan worden.quote:Op woensdag 14 december 2016 10:51 schreef Molurus het volgende:
[..]
Nee. Ik weet niet wat ik hier verder op moet zeggen... wat je hier zegt is gewoon onjuist.

Waarschijnlijk om dezelfde reden dat jij driehoornige paarden onzin vindt.quote:Op woensdag 14 december 2016 15:36 schreef Spriet4 het volgende:
[..]
Waarom vind je het bestaan van god onzin? Afgezien van dat het niet bewezen kan worden.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |