abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_167317620
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2016 10:09 schreef Perrin het volgende:

[..]

Bewijzen dat iets niet bestaat is per definitie onmogelijk. Jij kunt bijvoorbeeld ook niet bewijzen dat het Vliegende Spaghettimonster niet bestaat.
Maar het Vliegende Spaghettimonster bestaat wel degelijk in de hoofden van veel aanhangers. Net zoals het geloof in een goddeloos bestaan waar dit soort goden niet meer in voorkomen.

Met onze ideeën, opvattingen en geloofsstructuren creëren we onze eigen werkelijkheid. Maar geen mens is bij machte om de totale omvang van de werkelijkheid te omvatten. Dus in plaats daarvan creëren we onze eigen beperkte denkhokjes (individueel of in groepsverband) en menen dat dit de waarheid nadert.

Feit blijft overeind staan dat we geloofsstructuren nodig hebben, zelfs als daar wel of geen goden meer in voorkomen. Het geloof in de goden van toen is vandaag de dag feitelijk verschuift naar het geloof in intelligent buitenaards bestaan. Beschavingen die mogelijkerwijs miljoenen jaren op ons vooruit lopen. Zoiets valt ook niet aan te tonen, toch wordt het vandaag de dag door vooraanstaande kosmologen en natuurkundigen niet uitgesloten en zelfs als aannemelijk geacht.

Ik kan ook met een vergelijkbare atheïstische stroming op de proppen komen en de opvatting hanteren dat aliens niet bestaan omdat ik hun bestaan niet kan aantonen. Dan spreek je toch ook simpelweg over een geloofsopvatting wat stelt dat aliens niet bestaan?
pi_167317643
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2016 10:28 schreef Elzies het volgende:

[..]

Maar het Vliegende Spaghettimonster bestaat wel degelijk in de hoofden van veel aanhangers.
Dat betwijfel ik ten zeerste. Het is gewoon een ludieke variant op de theepot van Russell.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_167317680
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2016 10:23 schreef Habbezak het volgende:

[..]

En dus geen geloof
Niet in de zin van religie. Maar als jou de vraag wordt gesteld als atheïst hoe je denkt het bestaan van god, wat is jouw antwoord?
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=26EP0ght2kI" target="_blank" rel="nofollow">But I want more...</a>
pi_167317730
quote:
1s.gif Op woensdag 14 december 2016 10:34 schreef Spriet4 het volgende:

[..]

Niet in de zin van religie. Maar als jou de vraag wordt gesteld als atheïst hoe je denkt het bestaan van god, wat is jouw antwoord?
Als atheïst zeg ik: hoewel ik niet kan weten of bewijzen dat er geen goden bestaan lijkt de godshypothese mij onzin / op niets gebaseerd.

Dat is ook de meest gangbare uitleg onder atheïsten. Kortom: de meeste atheïsten zijn ook agnosten. Dat is een heel bekende misvatting... dat atheïsme en agnosticisme elkaar zouden uitsluiten. Dat is niet zo.
  woensdag 14 december 2016 @ 10:40:13 #205
293652 Habbezak
"I pity the fool"
pi_167317778
quote:
1s.gif Op woensdag 14 december 2016 10:34 schreef Spriet4 het volgende:

[..]

Er is geen enkele reden om aan te nemen dat er een God bestaat, net zoals er geen enkele reden is om aan te nemen dat er kabouters/elfjes/eenhoorns bestaan.
I wonder what it's all about
pi_167317805
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2016 10:17 schreef Perrin het volgende:

[..]

Atheïsten geloven praatjes over goden niet. Dat is alles. Ze zeggen niks anders dan dat verhalen over bovennatuurlijke wezens niet bepaald overtuigend klinken in hun oren.
Hoe zou iemand iets niet geloven als hij niet overtuigd is van het tegenovergestelde?
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=26EP0ght2kI" target="_blank" rel="nofollow">But I want more...</a>
  woensdag 14 december 2016 @ 10:42:36 #207
293652 Habbezak
"I pity the fool"
pi_167317818
quote:
1s.gif Op woensdag 14 december 2016 10:41 schreef Spriet4 het volgende:

[..]

Hoe zou iemand iets niet geloven als hij niet overtuigd is van het tegenovergestelde?
Omdat het geen waarheidsclaim is. En dat zit wel in de definitie van geloof.
pi_167317838
quote:

[..]

Dit vind ik echt een heel bijzondere vraag. :D

Somehow lijken mensen maar geen rekening te kunnen houden met de derde mogelijkheid: "ik weet het niet, en kan het niet weten". Alsof je of het 1 of het ander moet claimen. Waarom?
pi_167317944
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2016 10:37 schreef Molurus het volgende:

[..]

Als atheïst zeg ik: hoewel ik niet kan weten of bewijzen dat er geen goden bestaan lijkt de godshypothese mij onzin / op niets gebaseerd.

Dat is ook de meest gangbare uitleg onder atheïsten. Kortom: de meeste atheïsten zijn ook agnosten. Dat is een heel bekende misvatting... dat atheïsme en agnosticisme elkaar zouden uitsluiten. Dat is niet zo.
Als jij vindt dat iets onzin is, dan geloof je in het tegendeel. Een agnost sluit god niet uit, de atheïst wel. De atheïst gelooft niet tot het is bewezen. Derhalve kan een atheïst ook geen agnost zijn.
pi_167317961
quote:
1s.gif Op woensdag 14 december 2016 10:49 schreef Spriet4 het volgende:

[..]

Als jij vindt dat iets onzin is, dan geloof je in het tegendeel.
Nee. Ik weet niet wat ik hier verder op moet zeggen... wat je hier zegt is gewoon onjuist.
pi_167317987
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2016 10:40 schreef Habbezak het volgende:

[..]

Er is geen enkele reden om aan te nemen dat er een God bestaat, net zoals er geen enkele reden is om aan te nemen dat er kabouters/elfjes/eenhoorns bestaan.
Nee, dat klopt. Maar we bedenken ook geen naam voor het niet geloven in kabouters en elfjes. Waarom noem je jezelf atheïst? Om bij een groep met een bepaalde overtuiging te horen.
pi_167317989
Elzies, welk van deze vier zou jij "atheïst" noemen:

1. Jan zegt: ik geloof in goden, Shiva, Zeus, Thor, het hele circus. Ik ben er stellig van overtuigd dat ze allemaal echt bestaan.
2. Piet zegt: nou ik weet het niet hoor, daar ben ik absoluut niet van overtuigd. Dat geloof in goden deel ik niet met je.
3. Klaas zegt: ik geloof dat goden niet bestaan. Ik ben er stellig van overtuigd dat die goden van Jan allemaal verzonnen zijn, en dat die onzin niet werkelijk bestaat.
4. Een stoeptegel.

Let vooral op het verschil tussen Piet en Klaas: Piet gelooft niet dat goden bestaan, Klaas gelooft dat goden niet bestaan.
Piet gelooft dus niet noodzakelijkerwijs dat goden niet bestaan (zoals Klaas). Mogelijk gelooft Piet helemaal niets. Al kun je dat uit zijn uitspraak niet afleiden, enkel dat hij er niet van overtuigd is (oftewel gelooft) dat goden bestaan.
Van een stoeptegel kunnen we met redelijke zekerheid stellen dat hij niet in goden gelooft.
The worst thing about censorship is ███ ███████ ██████.
pi_167318016
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2016 10:44 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dit vind ik echt een heel bijzondere vraag. :D

Somehow lijken mensen maar geen rekening te kunnen houden met de derde mogelijkheid: "ik weet het niet, en kan het niet weten". Alsof je of het 1 of het ander moet claimen. Waarom?
En dat is juist het punt. Als je niet weet ben je een agnost. Atheïsten claimen juist dat het bestaan god onzin is.
  woensdag 14 december 2016 @ 10:57:25 #214
293652 Habbezak
"I pity the fool"
pi_167318067
quote:
1s.gif Op woensdag 14 december 2016 10:52 schreef Spriet4 het volgende:

[..]

Nee, dat klopt. Maar we bedenken ook geen naam voor het niet geloven in kabouters en elfjes. Waarom noem je jezelf atheïst? Om bij een groep met een bepaalde overtuiging te horen.
Het interesseert mij echt niet of ik wel of niet bij een bepaalde groep hoor. Ik ben net zo A-kabouter als dat ik Atheist ben. Alleen is de discussie nooit geweest of kabouters bestaan. (Er is geen prominente groep die claimt dat kabouters bestaan) Er is ook geen kabouter religie die invloed heeft op mijn leven.

Atheist is het naampje wat de maatschappij mij toegekend heeft. Ik heb daar geen invloed op. En het klopt ook! Ik ben Atheist. Ik ga af op wetenschap en ratio, en niet op geloof. Want dan kan je een miljoen dingen verzinnen en overal volgens dezelfde argumenten claimen dat het waar is.
  woensdag 14 december 2016 @ 10:58:06 #215
293652 Habbezak
"I pity the fool"
pi_167318077
quote:
1s.gif Op woensdag 14 december 2016 10:54 schreef Spriet4 het volgende:

[..]

En dat is juist het punt. Als je niet weet ben je een agnost. Atheïsten claimen juist dat het bestaan god onzin is.
Net als dat jij zou claimen dat het bestaan van driehoornige paarden onzin is.
pi_167318078
quote:
De Riemann-hypothese is een beroemd wiskundig vermoeden dat nog nooit bewezen of ontkracht is.

Ben jij ervan overtuigd dat deze stelling waar is? Zo nee, dan geloof je dus dat hij niet waar is?
Hi, I'm a signature virus, put me in your signature to help me spread :)
pi_167318156
quote:
1s.gif Op woensdag 14 december 2016 10:52 schreef Spriet4 het volgende:
Maar we bedenken ook geen naam voor het niet geloven in kabouters en elfjes. Waarom noem je jezelf atheïst? Om bij een groep met een bepaalde overtuiging te horen.
Nee, religieuzen bedenken de titel atheïst om te doen alsof het niet geloven in zelfbedachte sprookjesfiguren een bijzonder of opmerkelijk standpunt is dat onderbouwing behoeft. Sommigen gaan zelfs zo ver om dat een geloof te noemen :')

Waar ik het in zo verre wel mee eens ben dat atheïsme (in de betekenis van expliciet geloven dat goden niet bestaan) in dezelfde mate een geloof is, als dat geloven dat kabouters en elfjes niet bestaan óók een geloof is.

Dus als iemand de overtuiging dat kabouters, goden of elfjes niet bestaan, een "geloof" wil noemen.... mij best.
The worst thing about censorship is ███ ███████ ██████.
pi_167318453
quote:
1s.gif Op woensdag 14 december 2016 10:54 schreef Spriet4 het volgende:

[..]

Nee, atheïsten beweren dat de godshypothese, de veronderstelling dat goden bestaan, onzin is.

En die bewering is echt 100% compatibel met agnosticisme. Ook als er wel een god bestaat is die bewering namelijk op niets gebaseerd.

Als jij nu beweert dat je volgende maand de staatsloterij gaat winnen, en ik noem die bewering onzin... dan betekent dat niet dat ik beweer dat jij volgende maand de staatsloterij niet gaat winnen.

En als jij de staatsloterij dan alsnog blijkt te winnen wordt jouw uitspraak daarmee ook niet zinniger. Want die was dan nog steeds op niets gebaseerd.

[ Bericht 0% gewijzigd door Molurus op 14-12-2016 11:33:21 ]
  woensdag 14 december 2016 @ 11:21:00 #219
293652 Habbezak
"I pity the fool"
pi_167318461
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2016 11:03 schreef lnloggen het volgende:

[..]

Waar ik het in zo verre wel mee eens ben dat atheïsme (in de betekenis van expliciet geloven dat goden niet bestaan) in dezelfde mate een geloof is, als dat geloven dat kabouters en elfjes niet bestaan óók een geloof is.

Dus als iemand de overtuiging dat kabouters, goden of elfjes niet bestaan, een "geloof" wil noemen.... mij best.
Dit is de essentie waar de discussie eigenlijk over zou moeten gaan. Maar dat gebeurt helaas niet. Gelovigen zijn al lang blij dat ze Atheisten onder deze noemer kunnen scharen.
  woensdag 14 december 2016 @ 11:26:42 #220
293652 Habbezak
"I pity the fool"
pi_167318574
Atheisme is in ieder geval niet 'ook een geloof' zoals het geloven in goden. Want een Atheist doet geen waarheidsclaim.
pi_167318901
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2016 09:37 schreef Elzies het volgende:
Ik heb een prima verhaal. De atheïst gelooft in een bestaan zonder God of goden. Kan die zijn opvatting bewijzen? Het antwoord daarop is nee dus spreek je over een geloofsopvatting. Zo simpel kan het zijn.

Ik ben niet degene die daar gefrustreerd over doet, dat doen al die stampvoetende atheïsten die iedere dag gefrustreerd reageren omdat ze vinden dat ik geen recht doe aan hun beperkte denkhokje.
Aangezien je zelf ook blijft drammen, blijf ik deze vraag ook herhalen.

Naar mijn mening de achterliggende vraag achter deze discussie. Dus nogmaals, stel jij een herhaalbare , toetsbare waarneming gelijk aan een niet toetsbare, niet herhaalbare, afwezigheid van waarneming?
Question authorities, fuck religion, educate yourself, Viva el individualismo!
There's only one way of life, and that's your own!
  woensdag 14 december 2016 @ 12:11:04 #222
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_167319324
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2016 09:37 schreef Elzies het volgende:

[..]

Ik heb een prima verhaal. De atheïst gelooft in een bestaan zonder God of goden. Kan die zijn opvatting bewijzen? Het antwoord daarop is nee dus spreek je over een geloofsopvatting. Zo simpel kan het zijn.

Ik ben niet degene die daar gefrustreerd over doet, dat doen al die stampvoetende atheïsten die iedere dag gefrustreerd reageren omdat ze vinden dat ik geen recht doe aan hun beperkte denkhokje.

Hypocriet overigens, want zodra hier iemand een andersdenkende mening op dit forum plaatst komen onze atheïsten als haviken uit hun internetkrochten tevoorschijn om die mening af te branden om vervolgens hun eigen geloofsopvatting in een bestaan zonder God of goden op te dringen als enige waarheid. Maar zodra ze zelf op een vrij simplistische wijze op hun plek worden gezet gaan ze jammerklagen en stampvoeten als een kleuter die zijn zin niet krijgt. Alsof je een blinde een spiegel probeert voor te houden. :')

Ik heb al tig reacties terug opgeschreven dat de atheïst met geen enkel valide argument komt om zijn gelijk aan te tonen. Ik lees louter ontkenningen dat de atheïst toch wel degelijk een geloofsopvatting erop na houdt. Prima hoor, maar mij overtuig je niet met de hier gelezen argumenten. Atheïsme is en blijft gestoeld op een geloofsopvatting waar geen ruimte meer bestaat voor een God of goden. Daar is ook helemaal niets mis mee.
Dus iemand die niet in wat voor god dan ook gelooft en zich daar ook absoluut niet mee bezig houdt is in jouw optiek toch een gelovige?
  woensdag 14 december 2016 @ 12:14:11 #223
39114 Angst
CorticotropinReleasingHormon
pi_167319357
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2016 10:05 schreef Elzies het volgende:

[..]

Als jij kan bewijzen dat God niet bestaat ben ik bereid het geloofsgehalte bij de atheïst weg te nemen. We weten allebei dat je dat nooit zal lukken, hoeveel kaboutervergelijkingen men ook erbij probeert te halen.

Tot die tijd valt atheïsme gewoon onder de definitie van geloof in een bestaan zonder God of goden.

Ik begrijp ook niet dat de atheïst zo krampachtig blijft ontkennen dat hij er een bepaalde geloofsopvatting op na houdt.

Ik kan ook geloven dat ik op Oudejaarsavond de loterij wint. Komt evenwel geen God bij te pas. Slechts geluk. :)
nog 1 poging om het je uit te leggen.
De meeste atheisten geloven niet, omdat hij alleen zaken aanneemt waar waarnemingen dat ondersteunen. Dat is dus niet geloven dat er geen god is.
Maar geen aannames doen over iets waar geen bewijs voor is.

Iemand die godsdienstig is, die gelooft dat er een god is. Die zegt ik heb daar geen waarnemingen of bewijzen voor nodig. Ik GELOOF.
Bij de definitie van geloof zit dan automatisch in dat je vertrouwen hebt in iets wat niet te controleren is. Ik heb meerdere christenen gesproken die dat ook juist als sterk punt zien van hun geloof, ze willen geen bewijs.

Een atheist zegt ik heb geen waarnemingen en ik doe geen veronderstellingen die ik niet kan bewijzen. Dus er is geen god.
Dus de atheist doet geen aannames en concludeert dat er dus geen god is.
Dat is iets heel anders dan geloven.

Ik denk overigens niet dat jij te overtuigen bent hoor, maar er zijn misschien anderen die dit lezen die er wel wat aan hebben. :)
In theorie vind ik iedereen aardig!
<a href="http://img170.exs.cx/img170/7325/img90181an.jpg" rel="nofollow" target="_blank">check mijn schilderij!</a>
Jagermaster alleen als ie bloed en bloedheet is!
pi_167322700
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2016 10:51 schreef Molurus het volgende:

[..]

Nee. Ik weet niet wat ik hier verder op moet zeggen... wat je hier zegt is gewoon onjuist.
Waarom vind je het bestaan van god onzin? Afgezien van dat het niet bewezen kan worden.
  woensdag 14 december 2016 @ 15:37:49 #225
293652 Habbezak
"I pity the fool"
pi_167322735
quote:
1s.gif Op woensdag 14 december 2016 15:36 schreef Spriet4 het volgende:

[..]

Waarom vind je het bestaan van god onzin? Afgezien van dat het niet bewezen kan worden.
Waarschijnlijk om dezelfde reden dat jij driehoornige paarden onzin vindt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')