abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_167322739
quote:
1s.gif Op woensdag 14 december 2016 15:36 schreef Spriet4 het volgende:

[..]

Waarom vind je het bestaan van god onzin? Afgezien van dat het niet bewezen kan worden.
Ik vind de godshypothese onzin omdat er geen argumenten of aanwijzingen zijn voor die hypothese. Net zo goed als er geen argumenten of aanwijzingen zijn voor het bestaan van de theepot van Russell.

Dat is geen positieve claim dat de theepot van Russell niet bestaat. Dat kan ik niet weten.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_167322744
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2016 15:37 schreef Habbezak het volgende:

[..]

Waarschijnlijk om dezelfde reden dat jij driehoornige paarden onzin vindt.
Exact.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  woensdag 14 december 2016 @ 15:39:33 #228
293652 Habbezak
"I pity the fool"
pi_167322766
quote:
1s.gif Op woensdag 14 december 2016 15:36 schreef Spriet4 het volgende:

[..]

Waarom vind je het bestaan van god onzin? Afgezien van dat het niet bewezen kan worden.
Vind jij het bestaan van diehoornige paarden onzin? Afgezien van dat het niet bewezen kan worden.
Zo ja, waarom?
I wonder what it's all about
pi_167322788
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2016 10:57 schreef Habbezak het volgende:

[..]

Het interesseert mij echt niet of ik wel of niet bij een bepaalde groep hoor. Ik ben net zo A-kabouter als dat ik Atheist ben. Alleen is de discussie nooit geweest of kabouters bestaan. (Er is geen prominente groep die claimt dat kabouters bestaan) Er is ook geen kabouter religie die invloed heeft op mijn leven.

Atheist is het naampje wat de maatschappij mij toegekend heeft. Ik heb daar geen invloed op. En het klopt ook! Ik ben Atheist. Ik ga af op wetenschap en ratio, en niet op geloof. Want dan kan je een miljoen dingen verzinnen en overal volgens dezelfde argumenten claimen dat het waar is.
Maar dan snap je het niet.
Bewering: 'god bestaat'
Jouw bewering: 'onzin'.

Dat betekent dat je niet gelooft dat god bestaat en dat is op zich jouw geloof dat hij niet bestaat.
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=26EP0ght2kI" target="_blank" rel="nofollow">But I want more...</a>
  woensdag 14 december 2016 @ 15:42:57 #230
293652 Habbezak
"I pity the fool"
pi_167322821
quote:
1s.gif Op woensdag 14 december 2016 15:40 schreef Spriet4 het volgende:

[..]

Maar dan snap je het niet.
Bewering: 'god bestaat'
Jouw bewering: 'onzin'.

Dat betekent dat je niet gelooft dat god bestaat en dat is op zich jouw geloof dat hij niet bestaat.
Nee want in het woordje 'geloof' zit een waarheidsclaim die ik niet doe. Ik zeg alleen dat het voor mij net zo aannemelijk is om te denken dat God bestaat als dat kabouters en zwevende spaghetti en van mijn part elfjes in jouw achtertuin bestaan.

Sommige mensen zouden zeggen dat dat onzin is.
pi_167322840
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2016 10:58 schreef Habbezak het volgende:

[..]

Net als dat jij zou claimen dat het bestaan van driehoornige paarden onzin is.
Ja. En ik ontken niet dat ik die bewering niet geloof. Atheïsten zeggen dat het bestaan van god onzin is, maar ontkennen dat ze geloven dat god niet bestaat. Rara
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=26EP0ght2kI" target="_blank" rel="nofollow">But I want more...</a>
  woensdag 14 december 2016 @ 15:44:52 #232
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_167322859
quote:
1s.gif Op woensdag 14 december 2016 15:43 schreef Spriet4 het volgende:

[..]

Atheïsten zeggen dat het bestaan van god onzin is, maar ontkennen dat ze geloven dat god niet bestaat.
Nogal een moeilijk concept voor sommige mensen :D.

Is een pasgeboren kind een atheist?
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  woensdag 14 december 2016 @ 15:45:26 #233
293652 Habbezak
"I pity the fool"
pi_167322875
quote:
10s.gif Op woensdag 14 december 2016 15:44 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Nogal een moeilijk concept voor sommige mensen :D.

Ik denk dat een pasgeboren kind agnost is
  woensdag 14 december 2016 @ 15:46:03 #234
293652 Habbezak
"I pity the fool"
pi_167322890
quote:
1s.gif Op woensdag 14 december 2016 15:43 schreef Spriet4 het volgende:

[..]

Ja. En ik ontken niet dat ik die bewering niet geloof. Atheïsten zeggen dat het bestaan van god onzin is, maar ontkennen dat ze geloven dat god niet bestaat. Rara
Maar dan gebruik je de term geloof verkeerd.

En dan geloof je in oneindig veel dingen. (paarden met n-aantal hoorns)
pi_167322953
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2016 10:58 schreef Jace_TBL het volgende:

[..]

De Riemann-hypothese is een beroemd wiskundig vermoeden dat nog nooit bewezen of ontkracht is.

Ben jij ervan overtuigd dat deze stelling waar is? Zo nee, dan geloof je dus dat hij niet waar is?
Als je niet gelooft dat het waar is is het overduidelijk niet waar.
pi_167323008
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2016 11:03 schreef lnloggen het volgende:

[..]

Nee, religieuzen bedenken de titel atheïst om te doen alsof het niet geloven in zelfbedachte sprookjesfiguren een bijzonder of opmerkelijk standpunt is dat onderbouwing behoeft. Sommigen gaan zelfs zo ver om dat een geloof te noemen :')

Waar ik het in zo verre wel mee eens ben dat atheïsme (in de betekenis van expliciet geloven dat goden niet bestaan) in dezelfde mate een geloof is, als dat geloven dat kabouters en elfjes niet bestaan óók een geloof is.

Dus als iemand de overtuiging dat kabouters, goden of elfjes niet bestaan, een "geloof" wil noemen.... mij best.
Dat is precies wat ermee wordt bedoeld. Je ziet het punt.
  woensdag 14 december 2016 @ 15:53:43 #237
293652 Habbezak
"I pity the fool"
pi_167323039
quote:
1s.gif Op woensdag 14 december 2016 15:51 schreef Spriet4 het volgende:

[..]

Dat is precies wat ermee wordt bedoeld. Je ziet het punt.
Maar dit is niet wat er met het woord 'geloof' bedoeld wordt.
pi_167323048
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2016 11:26 schreef Habbezak het volgende:
Atheisme is in ieder geval niet 'ook een geloof' zoals het geloven in goden. Want een Atheist doet geen waarheidsclaim.
Dat doet die wel zeker, namelijk geloven dat er geen God bestaat.

Je kunt hier ogenschijnlijk twee verschillende stellingen presenteren die feitelijk precies hetzelfde betekent.

Stelling 1) Ik geloof in een goddeloos bestaan.

Stelling 2) Ik geloof in een bestaan waarin God niet bestaat.

Over dit verschil van woordkeuze zitten atheïsten al weken lang iedere dag gefrustreerd te posten. Want oh oh, wat is het erg het atheïsme te vereenzelvigen met een geloofsopvatting waar iets wel of niet wordt uitgesloten. :')
  woensdag 14 december 2016 @ 15:55:20 #239
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_167323067
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2016 15:54 schreef Elzies het volgende:

[..]

Je kunt hier ogenschijnlijk twee verschillende stellingen presenteren die feitelijk precies hetzelfde betekent.

Stelling 1) Ik geloof in een bestaan waarin God bestaat.

Over dit verschil van woordkeuze zitten atheïsten al weken lang iedere dag gefrustreerd te posten. Want oh oh, wat is het erg atheïsme te vereenzelvigen met een geloofsopvatting waar iets wel of niet wordt uitgesloten. :')
Of je zegt ik geloof niet.

And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  woensdag 14 december 2016 @ 15:55:35 #240
293652 Habbezak
"I pity the fool"
pi_167323072
quote:

[..]

Stelling 1) Ik geloof in een bestaan waarin God bestaat.

Over dit verschil van woordkeuze zitten atheïsten al weken lang iedere dag gefrustreerd te posten. Want oh oh, wat is het erg het atheïsme te vereenzelvigen met een geloofsopvatting waar iets wel of niet wordt uitgesloten. :')
Als je de eerste claim doet, doe je iets fundamenteel anders dan de tweede claim. Maar dat schijn jij niet te begrijpen.
pi_167323111
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2016 15:55 schreef Habbezak het volgende:

[..]

Als je de eerste claim doet, doe je iets fundamenteels anders dan de tweede claim. Maar dat schijn jij niet te begrijpen.
Ik heb hem bij het nalezen al verbeterd. :)

Maar het lijkt erop alsof onze atheïsten de gehele dag staan te wachten vanachter hun scherm want bij één simpele post volgen er binnen de directe plaatsing al gelijk reacties.
  woensdag 14 december 2016 @ 15:59:15 #242
293652 Habbezak
"I pity the fool"
pi_167323142
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2016 15:57 schreef Elzies het volgende:

[..]

Ik heb hem bij het nalezen al verbeterd. :)

Maar het lijkt erop alsof onze atheïsten de gehele dag staan te wachten vanachter hun scherm want bij één simpele post volgen er binnen de directe plaatsing al gelijk reacties.
Je hebt het veranderd in twee dezelfde stellingen...

Stelling 2 had moeten zijn: Ik heb geen reden om in het bestaan van God te geloven
pi_167323337
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2016 15:59 schreef Habbezak het volgende:

[..]

Je hebt het veranderd in twee dezelfde stellingen...

Stelling 2 had moeten zijn: Ik heb geen reden om in het bestaan van God te geloven
Dan leg je juist indirect een waarheidsclaim neer. Wat voor jouw geen reden kan zijn (jouw eigen individuele geloofsopvatting) kan voor een ander weer wél een geldige reden hebben.

Het is maar net wat voor bril je hierbij wilt opzetten en wat voor specifiek denkhokje je daarvoor uitkiest. De atheïst staat daar natuurlijk niet los van, maar dat is precies wat de atheïst wil doen voorkomen.

Dat is natuurlijk een absurditeit want de geloofsopvattingen van een atheïst (namelijk het eigen geloof in een bestaan zonder God of goden) zijn allerminst wetenschappelijk of toetsbaar te noemen.

Tja, dan kom je weer op hetzelfde punt dat de atheïst er weer kaboutertjes bij gaat halen waarmee de cirkel opnieuw is voltooid. :)

De discussie wordt ook nog eens bemoeilijkt doordat er verschillende definities over God bestaan.
  woensdag 14 december 2016 @ 16:16:28 #244
293652 Habbezak
"I pity the fool"
pi_167323400
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2016 16:12 schreef Elzies het volgende:

[..]

Dan leg je juist indirect een waarheidsclaim neer. Wat voor jouw geen reden kan zijn (jouw eigen individuele geloofsopvatting) kan voor een ander weer wél een geldige reden hebben.

Het is maar net wat voor bril je hierbij wilt opzetten en wat voor specifiek denkhokje je daarvoor uitkiest. De atheïst staat daar natuurlijk niet los van, maar dat is precies wat de atheïst wil doen voorkomen.

Dat is natuurlijk een absurditeit want de geloofsopvattingen van een atheïst (namelijk het eigen geloof in een bestaan zonder God of goden) zijn allerminst wetenschappelijk of toetsbaar te noemen.

Tja, dan kom je weer op hetzelfde punt dat de atheïst er weer kaboutertjes bij gaat halen waarmee de cirkel opnieuw is voltooid. :)

De discussie wordt ook nog eens bemoeilijkt doordat er verschillende definities over God bestaan.
Maar voor ons zijn deze claims in gelijke mate absurd:

1: Ik geloof in het bestaan van God
2: Ik geloof in het bestaan van Elfjes in mijn achtertuin

In jouw ogen niet, en daarom is die vraag zo interessant. Waarom kun je daar geen antwoord op geven?
  woensdag 14 december 2016 @ 16:18:16 #245
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_167323423
quote:

[..]

Stelling 1) Ik geloof in een goddeloos bestaan.

Stelling 3)
Ik geloof niet in een goddeloos bestaan én;
ik geloof niet in een bestaan waarin God (of goden) niet bestaat én;
ik geloof niet in het bestaan van goden én;
ik geloof niet in een bestaan waarin god(en) bestaan.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
pi_167323538
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2016 16:16 schreef Habbezak het volgende:

[..]

Maar voor ons zijn deze claims in gelijke mate absurd:

1: Ik geloof in het bestaan van God
2: Ik geloof in het bestaan van Elfjes in mijn achtertuin

In jouw ogen niet, en daarom is die vraag zo interessant. Waarom kun je daar geen antwoord op geven?
Mensen kunnen prima geloven in een bestaan mét of zonder God. Dat geldt ook voor het geloven in een bestaan mét of zonder elfjes in de achtertuin.

Zoveel verschillende geloofsopvattingen van hoe we onze werkelijkheid willen definiëren. Nogmaals, de atheïst vormt geen uitzondering op de regel. Sluit je gewoon lekker aan bij je andersdenkende geloofsgenoten. One big happy family. *O*
pi_167323561
quote:
1s.gif Op woensdag 14 december 2016 15:48 schreef Spriet4 het volgende:
Als je niet gelooft dat het waar is is het overduidelijk niet waar.
Je lijkt het punt te missen.

Nogmaals de vraag: ben jij ervan overtuigd dat de Riemann-hypothese waar is?

[ Bericht 0% gewijzigd door Jace_TBL op 14-12-2016 21:06:24 ]
Hi, I'm a signature virus, put me in your signature to help me spread :)
  woensdag 14 december 2016 @ 16:27:54 #248
293652 Habbezak
"I pity the fool"
pi_167323590
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2016 16:24 schreef Elzies het volgende:

[..]

Mensen kunnen prima geloven in een bestaan mét of zonder God. Dat geldt ook voor het geloven in een bestaan mét of zonder elfjes in de achtertuin.

Zoveel verschillende geloofsopvattingen van hoe we onze werkelijkheid willen definiëren. Nogmaals, de atheïst vormt geen uitzondering op de regel. Sluit je gewoon lekker aan bij je andersdenkende geloofsgenoten. One big happy family. *O*
Maar als je gelooft in Elfjes ben je iets anders aan het doen dan wanneer je niet gelooft in Elfjes.

En dat schijn jij niet te begrijpen.
pi_167323628
Elzies, welk van deze vier zou jij "atheïst" noemen:

1. Jan zegt: ik geloof in goden, Shiva, Zeus, Thor, het hele circus. Ik ben er stellig van overtuigd dat ze allemaal echt bestaan.
2. Piet zegt: nou ik weet het niet hoor, daar ben ik absoluut niet van overtuigd. Dat geloof in goden deel ik niet met je.
3. Klaas zegt: ik geloof dat goden niet bestaan. Ik ben er stellig van overtuigd dat die goden van Jan allemaal verzonnen zijn, en dat die onzin niet werkelijk bestaat.
4. Een stoeptegel.

Let vooral op het verschil tussen Piet en Klaas: Piet gelooft niet dat goden bestaan, Klaas gelooft dat goden niet bestaan.
Piet gelooft dus niet noodzakelijkerwijs dat goden niet bestaan (zoals Klaas). Mogelijk gelooft Piet helemaal niets. Al kun je dat uit zijn uitspraak niet afleiden, enkel dat hij er niet van overtuigd is (oftewel gelooft) dat goden bestaan.
Van een stoeptegel kunnen we met redelijke zekerheid stellen dat hij niet in goden gelooft.
The worst thing about censorship is ███ ███████ ██████.
  woensdag 14 december 2016 @ 16:38:08 #250
293652 Habbezak
"I pity the fool"
pi_167323740
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2016 16:26 schreef Jace_TBL het volgende:

[..]

Je lijkt het punt te missen.

Nogmaals vraag: ben jij ervan overtuigd dat de Riemann-hypothese waar is?
Ik weet niet of dat te begrijpen is als je geen wiskundige bent en niet bekent bent met deze materie.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')