Ik heb de volgende indruk. Als de wetenschapsfilosofie een ontwikkeling doormaakt, dan wijken latere hoofdstroom versies af van eerdere versies. Degene die terugkijken, denken vaak dat de eerdere versies ook werkelijk beschrijven wat wetenschappers in die tijd dachten en deden. In werkelijkheid trekken veel wetenschappers zich nauwelijks iets aan van de wetenschapsfilosofie.quote:Op donderdag 24 november 2016 15:56 schreef Mainport het volgende:
Daarnaast is wetenschap gedreven door ideologieën, zoals Comtes positivisme; de drang om alles te meten en te classificeren brengt slechts een beperkte vorm van kennis voort.
Voorbeeld. Wetenschapsfilosofie is in Nederland geen onderdeel van een studie natuurkunde. Dat is volgens mij wereldwijd zo. Natuurkundige funderen hun wetenschap niet op de wetenschappelijke methode, maar op hun eigen tradities, die vooral een project is om de wereld te vangen in een mechanisch model.quote:Op donderdag 24 november 2016 16:19 schreef Mainport het volgende:
Dogma's: meten = weten, falsifieerbaarheid
God: de wetenschappelijke methode
Heilige geschriften: methodologie, rationaliteit
Heiligen: Albert Einstein?
Zoals blijkt, enige redelijke discussie met evolutie wetenschappers is onmogelijk, omdat met het ontkennen van vrije wil het geweten niet meer functioneerd.quote:
Wetenschap berust op patroonherkenning. Veel mensen doen alsof alle patronen subjectief zijn.quote:Op donderdag 24 november 2016 18:44 schreef Mainport het volgende:
[..]
Het is een bekende misvatting dat er bij kritiek een alternatief aangedragen moet worden, alsof de kritiek zonder een alternatief niet zou blijven staan.
Zo lang wetenschap zich beroept op objectiviteit, beroept ze zich per definitie ook op de waarheid.
Wetenschap, evolutie, vrije wil, geweten, functioneren, kan je nog meer in 1 zin proppen om het nog onduidelijker te maken?quote:Op zondag 27 november 2016 11:48 schreef Syamsu het volgende:
[..]
Zoals blijkt, enige redelijke discussie met evolutie wetenschappers is onmogelijk, omdat met het ontkennen van vrije wil het geweten niet meer functioneerd.
quote:Op donderdag 24 november 2016 18:49 schreef Semisane het volgende:
Enkel ik ben me ook bewust dat kritiek zonder alternatief als snel weinig interessant wordt. Het is namelijk vaak niet de kritiek die inhoud geeft aan een discussie, maar een alternatief denkbeeld.
Klopt.quote:Op donderdag 24 november 2016 18:59 schreef Molurus het volgende:
De wetenschappelijke methode is empirisch van aard, en er is inderdaad geen andere manier om de validiteit daarvan te rechtvaardigen zonder je te beroepen op diezelfde empirie.
Falsificatie boven verificatie stellen, berust ook op inductie.quote:Op zondag 27 november 2016 10:52 schreef Haushofer het volgende:
Oftewel, wat andere geloofsmethodes als zwakte hebben (het kan nooit onomstotelijk worden bewezen) heeft Poppers nu juist als kenmerkende eigenschap van wetenschap gedoopt (je kunt alleen falsificeren).
Toch is het in een gekromde tijdruimte niet correct.quote:Op donderdag 24 november 2016 19:25 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Neem de definitie van een driehoek: een verbinding van drie punten die niet op een rechte lijn liggen en met elkaar verbonden zijn. Het feit dat de som van alle hoeken altijd 180 graden bedraagt is a priori, maar deze kennis volgt niet uit de definitie van een driehoek. Stel dat we dit voor het eerst ontdekt hebben, dan hebben we dus nieuwe kennis over een driehoek die niet empirisch van aard is. Maar je mag elke driehoek wel controleren als je dat wil.![]()
De apriori kennis mbt tot wiskunde kan prima verklaart worden aan de hand van evolutionaire adaptatie.quote:[..]
Dat ontken ik niet, ik zeg alleen dat die aanname zelf niet empirisch is verkregen. We kunnen met goede redenen die aanname heus wel maken en daaropvolgend onze voorspellingen empirisch toetsen.
Dat bedoelde ik ookquote:Op zondag 27 november 2016 11:33 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Onzin. Niks is onomstotelijk in de wetenschap, zoals ik aanstipte.
Het hoeft inderdaad niet zo moeilijk te zijn. Onomstotelijk bewijs is onomstotelijk bewijs.quote:Op zondag 27 november 2016 10:50 schreef Haushofer het volgende:
Dus omdat wetenschap niet "onomstotelijk" kan bewijzen schuif je de methode bij elke andere vorm van geloof? Vind je dat niet wat simplistisch? Bv, bevatten die andere geloofsmethodes ook falsificatiemogelijkheden?
?quote:Op zondag 27 november 2016 12:03 schreef deelnemer het volgende:
De apriori kennis mbt tot wiskunde kan prima verklaart worden aan de hand van evolutionaire adaptatie.
Weer zo'n uitspraak waarbij de wetenschap als het probleem wordt weggezet terwijl die gewoon vraagd om een alternatief waar over te discusieren valt, die voorspellingen doet welke zijn te testen en die de huidige observaties, resultaten en mechanismen op een dusdanige manier kan verklaren dat er van een alternatieve theorie sprake is.quote:Op zondag 27 november 2016 11:05 schreef Syamsu het volgende:
[..]
Evolutie theorie wordt gesteund door de overgrote meerderheid, maar intelligent ontwerp wordt gesteund door de overgrote meerderheid van de mensen die vrije wil als echt beschouwen, en het wetenschappelijk serieus nemen.
Er is geen redelijke discussie mogelijk met evolutie wetenschappers. Ontkenning van vrije wil is gebaseerd op ordinaire zonde.
Ons gevoel voor meetkunde (ruimtelijk voorstellingsvermogen) en algebra (samenstellen en ontleden) komen ergens vandaan? Waarom zou dit niet berusten op evolutionaire adaptatie? Dat zou betekenen dat de patronen in de wereld zelf zitten, en wij daarop aangepast zijn.quote:
Waarom al die moeite doen om dat evolutionair willen verklaren? Als ik wil gaan slapen ga ik dat toch niet evolutionair verklaren, ik zeg gewoon dat ik moe ben. Die rede verklaart dat volledig, ik hoef toch niet nog eens te verklaren waarom ik moe ben? Op zo'n manier geven we verklaringen van verklaringen.quote:Op zondag 27 november 2016 12:42 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Ons gevoel voor meetkunde (ruimtelijk voorstellingsvermogen) en algebra (samenstellen en ontleden) komen ergens vandaan? Waarom zou dit niet berusten op evolutionaire adaptatie? Dat zou betekenen dat de patronen in de wereld zelf zitten, en wij daarop aangepast zijn.
Je kunt alleen luisteren naar mensen die wat zeggen. Na al die tijd hier heb je nog niets nieuws ingebracht. Alleen wat ik hierboven al een keer beschreven had. Je hebt gewoon de ruimte om hier te posten, andere mensen reageren daar op en stellen jou zelfs directe vragen om meer te weten te komen over jouw eigen denkbeelden. Dat je daar vervolgens geen antwoord op kan geven ligt aan jou.quote:Op zondag 27 november 2016 09:45 schreef Elzies het volgende:
[..]
Bovendien is de reactie hypocriet. Zelfbenoemde atheïsten en evolutionisten springen als haviken op andersdenkenden meningen binnen dit forum en claimen op arrogante wijze hun eigen verzonnen waarheid. Ze vertonen allesbehalve de goede wil om naar een ander te willen luisteren.
"Geloof in atheisme" is een contradictio in terminis. Zou je inmiddels moeten weten.quote:Maar het geloof in atheïsme en in de evolutietheorie is gestoeld op een geloofsstructuur zolang het geheel niet onomstotelijk is aangetoond of bewezen Dus op dat vlak mogen jullie netjes aanschuiven bij alle vergelijkbare geloofsgenoten. Daar sta je echt niet boven, onder of los van.
Wat?quote:Op zondag 27 november 2016 11:34 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Natuurkundige funderen hun wetenschap niet op de wetenschappelijke methode,
Nee, dat zou dat niet betekenen. Niet alles wat is geëvolueerd heeft een duidelijk causaal verband met de omgeving. Evolutie heeft geen doel, dat moet je altijd goed onthouden.quote:Op zondag 27 november 2016 12:42 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Ons gevoel voor meetkunde (ruimtelijk voorstellingsvermogen) en algebra (samenstellen en ontleden) komen ergens vandaan? Waarom zou dit niet berusten op evolutionaire adaptatie? Dat zou betekenen dat de patronen in de wereld zelf zitten, en wij daarop aangepast zijn.
Bijvoorbeeld DNA werelden theorie - intelligent ontwerpquote:Op zondag 27 november 2016 12:41 schreef Semisane het volgende:
[..]
Weer zo'n uitspraak waarbij de wetenschap als het probleem wordt weggezet terwijl die gewoon vraagd om een alternatief waar over te discusieren valt, die voorspellingen doet welke zijn te testen en die de huidige observaties, resultaten en mechanismen op een dusdanige manier kan verklaren dat er van een alternatieve theorie sprake is.
Maar in plaats dat aan te leveren is het enige wat jij doet zeuren dat er niet met de wetenschap valt te discusieren...maar vind je het gek? Je bied niks om over te discusieren... :|
Dat is een hypothese ja. Die kan gebaseerd zijn op van alles, van waarnemingen tot een 'gevoel'. Vervolgens ga je die testen.quote:Op zondag 27 november 2016 12:20 schreef Elzies het volgende:
[..]
Het is inderdaad simplistisch te veronderstellen dat bepaalde hypothesen niet onderworpen zouden zijn aan een of andere geloofsstructuur.
Nee.quote:Op zondag 27 november 2016 13:03 schreef Syamsu het volgende:
[..]
In de DNA wereld wordt een representatie van de volwassen vorm van het organisme op intelligente manier gekozen
En dat is er voor evolutie genoeg. Maar dat weet je niet want je weet helemaal nietsquote:Op zondag 27 november 2016 12:20 schreef Elzies het volgende:
[..]
Het hoeft inderdaad niet zo moeilijk te zijn. Onomstotelijk bewijs is onomstotelijk bewijs.
Oud forumtrucje om te claimen dat wanneer iemand iets toelicht bij gebrek aan weerwoord te roepen dat iemand iets niet heeft toegelicht. Een stukje simplistisch beredeneren waar we natuurlijk niet intrappen. Iets beter je best doen.quote:Op zondag 27 november 2016 12:58 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Je kunt alleen luisteren naar mensen die wat zeggen. Na al die tijd hier heb je nog niets nieuws ingebracht. Alleen wat ik hierboven al een keer beschreven had. Je hebt gewoon de ruimte om hier te posten, andere mensen reageren daar op en stellen jou zelfs directe vragen om meer te weten te komen over jouw eigen denkbeelden. Dat je daar vervolgens geen antwoord op kan geven ligt aan jou.
[..]
"Geloof in atheisme" is een contradictio in terminis. Zou je inmiddels moeten weten.
Je legt de lat verkeerd. Niets kan 'onomstotelijk' bewezen worden, ook niet door wetenschap. Dat blijkt wel uit dit topic. Maar voor zover men er dichtbij kan komen is de evolutietheorie de beste wetenschappelijke theorie die er is. En dat heeft niets met geloof te maken. Er is ook niemand die beweert dat de evolutietheorie 'boven' geloven staat, of iets dergelijks. Zoals gezegd, de theorie is waar ongeacht of jij het verwerpt of niet.
Maar goed, het antwoord op mijn eerder gestelde vraag is dus 'nee'?
Een stroman. Hoe vaak moet men dat nog uitleggenquote:Op zondag 27 november 2016 13:15 schreef Elzies het volgende:
[..]
Ik heb klip en klaar aangetoond dat atheïsme is gegrondvest op een geloofsstructuur. Namelijk het geloof in een goddeloos universum zonder reden of doel wat zichzelf ontvouwd op basis van een toevallige samenloop van omstandigheden.
Er is geen woord van gelogen. Alle definities sluiten aan bij de individuele geloofsopvatting van een gemiddelde atheïst. Of blijf je nu stoïcijns geloven dat geloof louter is voorbehouden aan het geloof in een monotheïstisch godsbeeld?quote:Op zondag 27 november 2016 13:22 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Een stroman. Hoe vaak moet men dat nog uitleggen![]()
.
En weer een stroman. Bingokaart is bijna vol!quote:Op zondag 27 november 2016 13:31 schreef Elzies het volgende:
[..]
Er is geen woord van gelogen. Alle definities sluiten aan bij de individuele geloofsopvatting van een gemiddelde atheïst. Of blijf je nu stoïcijns geloven dat geloof louter is voorbehouden aan het geloof in een monotheïstisch godsbeeld?
Nee, gewoon nee. Wat je daar schrijft is onzin van het zuiverste soort. Een totaal onbegrip van de kennis.quote:
Als ons logisch inzicht terug te voeren is op de evolutieleer, hoef je er geen bron van a priori kennis aan te koppelen. Dan vervalt ook jouw argument dat wetenschap altijd begint met a priori elementen.quote:Op zondag 27 november 2016 12:58 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Waarom al die moeite doen om dat evolutionair willen verklaren? Als ik wil gaan slapen ga ik dat toch niet evolutionair verklaren, ik zeg gewoon dat ik moe ben. Die rede verklaart dat volledig, ik hoef toch niet nog eens te verklaren waarom ik moe ben? Op zo'n manier geven we verklaringen van verklaringen.
Wat dat betreft kun je alles terugvoeren naar de evolutieleer. Leidt alleen maar tot buitenwereld scepticisme en solipsisme. Wie zegt dan dat onze capaciteiten t.o.v. kennis betrouwbaar zijn, evolutie draait strikt gezien om overleving. Het zou moeilijk zijn om überhaupt van wetenschappelijke kennis te spreken dan, want ja wellicht is het terug te voeren op evolutionaire processen die om overleving draaien.quote:Op zondag 27 november 2016 14:25 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Als ons logisch inzicht terug te voeren is op de evolutieleer, hoef je er geen bron van a priori kennis aan te koppelen. Dan vervalt ook jouw argument dat wetenschap altijd begint met a priori elementen.
quote:
Dat is ook het enige dat natuurkundigen erkennen aan de wetenschappelijke methode: dat je moet testen. Het maakt deel uit van hun eigen traditie. Het is ook al heel lang onderdeel van gezond verstand in het alledaagse leven.quote:Op zondag 27 november 2016 13:03 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dat is een hypothese ja. Die kan gebaseerd zijn op van alles, van waarnemingen tot een 'gevoel'. Vervolgens ga je die testen.
Of zoals Feynman het zegt:
Het valt me keer op keer op dat men simpelweg geen idee heeft waar men nou eigenlijk kritiek op heeft.
Dat staat er ook niet. Adaptatie veronderstelt geen doel, het is een afstemmingsmechanisme.quote:Op zondag 27 november 2016 13:00 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Nee, dat zou dat niet betekenen. Niet alles wat is geëvolueerd heeft een duidelijk causaal verband met de omgeving. Evolutie heeft geen doel, dat moet je altijd goed onthouden.
Nou, nou, nou.. dit lijkt me wel heel kort door de bocht.quote:Op zondag 27 november 2016 14:44 schreef deelnemer het volgende:
[..]
De wetenschappelijke methode wordt niet onderwezen, omdat het gebakken lucht is. Het echte probleem is om tot nieuwe ideeen te komen. Daarover denken ze wel na, maar het blijkt zich aan iedere methodische aanpak te onttrekken (anything goes).
Dit is de traditie in de natuurkunde, zoals ik die uit eigen ervaring ken. Maar Molurus, ik heb door de jaren geleerd dat jij alles beter weet. Bespaar me de uitleg.quote:Op zondag 27 november 2016 14:47 schreef Molurus het volgende:
[..]
Nou, nou, nou.. dit lijkt me wel heel kort door de bocht.
Ik zou zeggen dat binnen 'normal science' de wetenschappelijke methode erg goed werkt, maar als er een groot probleem opduikt men sneller geneigd is die aan de kant te gooien. 'Anything goes' geldt pas als we er helemaal niet uitkomen.quote:Op zondag 27 november 2016 14:44 schreef deelnemer het volgende:
[..]
De wetenschappelijke methode wordt niet onderwezen, omdat het gebakken lucht is. Het echte probleem is om tot nieuwe ideeen te komen. Daarover denken ze wel na, maar het blijkt zich aan iedere methodische aanpak te onttrekken (anything goes).
'Anything goes' geldt alleen voor de vraag: Hoe kom je tot nieuwe ideeen. In de wetenschappelijke methode is dat de hypothese. Waar komt die vandaan?quote:Op zondag 27 november 2016 15:04 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Ik zou zeggen dat binnen 'normal science' de wetenschappelijke methode erg goed werkt, maar als er een groot probleem opduikt men sneller geneigd is die aan de kant te gooien. 'Anything goes' geldt pas als we er helemaal niet uitkomen.
Vind sowieso de geschiedenis argumenten van Kuhn en Feyerabend ietwat sterker dan zuiver filosofische argumenten omdat het zo duidelijk uit de geschiedenis blijkt. https://en.wikipedia.org/wiki/Pessimistic_induction
Het lijkt mij dat de wetenschappelijke methode juist behoorlijk beïnvloed is door de natuurkunde. En nog steeds wordt beïnvloed. Zie b.v. Richard Dawid,quote:Op zondag 27 november 2016 14:44 schreef deelnemer het volgende:
[..]
[..]
Dat is ook het enige dat natuurkundigen erkennen aan de wetenschappelijke methode: dat je moet testen. Het maakt deel uit van hun eigen traditie. Het is ook al heel lang onderdeel van gezond verstand in het alledaagse leven.
De wetenschappelijke methode wordt niet onderwezen, omdat het gebakken lucht is. Het echte probleem is om tot nieuwe ideeen te komen. Daarover denken ze wel na, maar het blijkt zich aan iedere methodische aanpak te onttrekken (anything goes).
Zover ik weet is er idd geen bevredigend antwoord op Hume's inductieprobleem, als je dat bedoeltquote:Op zondag 27 november 2016 11:54 schreef deelnemer het volgende:
Falsificatie boven verificatie stellen, berust ook op inductie.
Hoezo het enige? Natuurkunde is juist een van de wetenschapsdisciplines die het meest trouw is aan de wetenschappelijke methode.quote:Op zondag 27 november 2016 14:44 schreef deelnemer het volgende:
[..]
[..]
Dat is ook het enige dat natuurkundigen erkennen aan de wetenschappelijke methode: dat je moet testen. Het maakt deel uit van hun eigen traditie. Het is ook al heel lang onderdeel van gezond verstand in het alledaagse leven.
Eh, nee. Hier ga je gigantisch de mist in.quote:De wetenschappelijke methode wordt niet onderwezen, omdat het gebakken lucht is.
Dat klopt, maar niet alle eigenschappen ontstaan door adaptatie.quote:Op zondag 27 november 2016 14:44 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Dat staat er ook niet. Adaptatie veronderstelt geen doel, het is een afstemmingsmechanisme.
Maar wat is dan je probleemstelling? Zoals gewoonlijk is dat weer totaal onduidelijk.quote:Op zondag 27 november 2016 15:20 schreef deelnemer het volgende:
[..]
'Anything goes' geldt alleen voor de vraag: Hoe kom je tot nieuwe ideeen. In de wetenschappelijke methode is dat de hypothese. Waar komt die vandaan?
Er zijn natuurlijk allerlei 13 in een dozijn hypotheses. Die vereisen geen nieuw idee. Een echt nieuw idee vinden, is wat anders. Feynman zegt daarover het volgende. Als niemand het antwoord weet op een reeds lang openstaand probleem, dan is alles al geprobeerd. Vaak vereist het een nieuwe idee. Ook alle manieren om op een nieuw idee te komen zijn al geprobeerd. Het vereist een nieuw gezichtspunt (a new point of view). Als je kijkt hoe mensen daarop komen, dan is alles mogelijk:
- associatie en analogieen
- er bij toeval over struikelen
- heel intensief ermee bezig zijn, en dan ineens zie je het (het eureka effect)
- heel sterk overtuigd zijn van iets, dat toevallig behulpzaam is bij het probleem dat je probeert te tackelen.
- je laten leiden door schoonheid (Paul Dirac heeft de Dirac vergelijking bedacht van uit zijn criterium van schoonheid)
- etc ...
Ten eerste:quote:Op zondag 27 november 2016 15:57 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Maar wat is dan je probleemstelling? Zoals gewoonlijk is dat weer totaal onduidelijk.
Dit is natuurlijk gewoon onzin. Zoals gezegd, natuurkunde leeft van die methode. Zonder dat is het niets. Dus het is de vraag hoe je bij deze onzin komt. Ga je dat nog uitleggen?quote:Op zondag 27 november 2016 16:25 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Nee, in de natuurkunde vindt men dat het weinig om het lijf heeft en ook misleidend is.
De hele methode bestaat uit de gedachte dat je moet toetsen of je theorie wel werkt. Dat deed men al van het begin af aan. Het is ook normaal onder gewone mensen, die iets bedenken en het uitproberen.quote:Op zondag 27 november 2016 16:27 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dit is natuurlijk gewoon onzin. Zoals gezegd, natuurkunde leeft van die methode. Zonder dat is het niets. Dus het is de vraag hoe je bij deze onzin komt. Ga je dat nog uitleggen?
Ja leuk, allemaal filosofisch gewauwel. Geen wonder dat natuurkundigen daar niets mee hebben. Die gebruiken de methode omdat het werkt.quote:Op zondag 27 november 2016 17:06 schreef deelnemer het volgende:
[..]
De hele methode bestaat uit de gedachte dat je moet toetsen of je theorie wel werkt. Dat deed men al van het begin af aan. Het is ook normaal onder gewone mensen, die iets bedenken en het uitproberen.
Natuurlijk bewijst een toets geen waarheid. Inductie speelt nu eenmaal een rol in kennisverwerving, en deze is daarom nooit zeker. Deductie is wel zeker, maar is alleen van toepassing als je start vanuit axioma's. Dit wisten de oude grieken al (Aristoteles). Falsificatie lijkt een betere formulering, maar berust zelf weer op inductie. Dit alles is onder de noemer van wetenschapsfilosofie zozeer opgeklopt, dat mensen zich eraan ergeren.
En die waarden worden gecontroleerd door anderen. Volgens de methode.quote:Als je de wetenschappelijke methode te serieus neemt, wordt het ook misleidend. Meetresultaten zijn niet zomaar correct, en moeilijk te beoordelen als men iets voor het eerst meet. Dus publiceren mensen vaak verkeerde meetwaarden. Murray Gell-Mann publiceerde zijn theorie voor de sterke kernkracht, terwijl deze in strijd was met alle experimenten op dat moment (welke toen bestond uit 7 verschillende artikelen).
Wederom geen idee wat je hier probeert te zeggen. Je moet duidelijker zijn, je zinnen zijn bijna onmogelijk te volgen.quote:De suggestie, dat mensen niet beseffen dat een theorie onwaar kan zijn en je deze zou moeten toetsen, is misleidend (dat weten verstandige mensen wel, en al heel lang).
Dat is juist de kracht. De origine van een idee is niet interessant of relevant. Het wordt interessant als je het kunt toetsen, en dat doe je met de methode. Geen idee waarom je dat als een manke kunt zien.quote:Als je de wetenschappelijke methode helemaal snapt, ben je daarmee nog geen goede wetenschapper. Het helpt je niet, want het echte probleem ligt elders. Met name, in het komen tot goede hypotheses. Daarover zegt de methode niets.
Dat bestaat dan ook niet.quote:Door de wetenschap alleen als een methode te definieren, en niet in termen van zijn theorieen, veeg je het wetenschappelijke wereldbeeld van tafel.
Dat klopt, dat doet een wetenschapper. 'De wetenschap' bestaat dan ook eigenlijk niet maar is een taalkundige verzamelnaam. Noem het een model.quote:Toch werkt de wetenschap toe naar een betrouwbare objectieve voorstelling van de wereld (met vallen en opstaan).
Beiden zijn onwaar.quote:Op zondag 27 november 2016 19:58 schreef Mainport het volgende:
Kants Ding an sich stelt dat de werkelijkheid niet gekend kan worden, maar een combinatie is van subjectieve waarnemingen en interpretatie.
Hegel stelt dat de werkelijkheid niet op zichzelf bestaat, maar altijd in relatie staat tot de menselijke ervaring. Er is geen realiteit, alleen ideologie.
Ratio is het enige dat werkt om welk 'woord' dan ook tussen mensen concreet te maken.quote:Op zondag 27 november 2016 19:12 schreef Mainport het volgende:
Uiteindelijk hangen jullie beiden een andere overtuiging aan. Door argumenten heen en weer te spelen zal de ander niet van zijn geloof vallen. Jullie gebruiken de ratio als instrument om het woord te verspreiden.
Het is fijn dat je ons deelgenoot maakt van je overtuigingen, blijkbaar zijn ze volgens jou zo 'waar' dat ze verder geen uitleg behoeven.quote:
Ik ken deze hypothese niet (Ik ken enkel de RNA wereld theorie).quote:Op zondag 27 november 2016 13:03 schreef Syamsu het volgende:
[..]
Bijvoorbeeld DNA werelden theorie - intelligent ontwerp
Het DNA systeem is een wereld op zich, gelijk hoe de menselijke verbeelding, of een 3D computerspel werelden op zich zijn.
In de DNA wereld wordt een representatie van de volwassen vorm van het organisme op intelligente manier gekozen, waarna deze 3D representatie de ontwikkeling van het organisme naar volwassenheid leidt. etc. etc.
Drogredenatie, dit is je eigen verzonnen onzin die je nu als argument gebruikt. Je kan het blijven herhalen, maar dat maakt het niet op eens zinnig.quote:Op zondag 27 november 2016 13:03 schreef Syamsu het volgende:Evolutie wetenschappers hebben niet de emotionele basis om op een eerlijke manier met zo'n hypothese om te gaan.
De houding is van gadverdamme, ik heb geen zin in vrije wil, en evolutie wetenschappers komen nooit los van die houding.
Vooruit, we zijn er bijna. Je bent al bijna zover te erkennen dat een atheïst gelovig kan zijn. Maar ongeacht diezelfde atheïst mogelijk in ruimtemannetjes en homeopathie wil geloven, zijn eigen atheïstische overtuiging van een goddeloos universum is ook een vorm van geloof. Maar als je dat zegt tegen een atheïst dan gaat die gefrustreerd stampvoeten en verschuilen in zijn ontkenningsmode. Waarom? Er is toch niets om voor te schamen?quote:Op zondag 27 november 2016 13:39 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
En weer een stroman. Bingokaart is bijna vol!
Voor de zoveelste keer, een atheist kan best gelovig zijn. Er zijn atheisten die in homeopathie geloven. Of UFO's en aliens. Whatever. Lees het topic daar over nog maar eens een keer door. Dit is het probleem met jou, je leest simpelweg niet. Niets komt binnen. Het is uncanny.
Maar voor de zoveelste keer: is de evolutietheorie de beste manier om de diversiteit aan soorten op deze planeet te verklaren? Waarom durf je niet gewoon antwoord te geven?
"Bijna" zover? Als je het mij vraagt is dit al ontelbare keren ondubbelzinnig uitgesproken.quote:Op maandag 28 november 2016 09:31 schreef Elzies het volgende:
[..]
Vooruit, we zijn er bijna. Je bent al bijna zover te erkennen dat een atheïst gelovig kan zijn.
Ook al ontelbare keren gezegd: er zit een verschil tussen:quote:Op maandag 28 november 2016 09:31 schreef Elzies het volgende:
Maar ongeacht diezelfde atheïst mogelijk in ruimtemannetjes en homeopathie wil geloven, zijn eigen atheïstische overtuiging van een goddeloos universum is ook een vorm van geloof.
Omdat mensen zoals jij het standpunt consequent vertalen als stropop. Dat is best irritant kan ik je zeggen.quote:Op maandag 28 november 2016 09:31 schreef Elzies het volgende:
Maar als je dat zegt tegen een atheïst dan gaat die gefrustreerd stampvoeten en verschuilen in zijn ontkenningsmode. Waarom? Er is toch niets om voor te schamen?
Dat je niet weet waar je over praat is 1 ding, en dat kan je niet worden kwalijk genomen. Wat wel kwalijk is is wanneer je er zulke stellige uitspraken over doet terwijl je niet weet welke bewijzen er precies zijn.quote:Op maandag 28 november 2016 09:31 schreef Elzies het volgende:
Ik wijs de evolutietheorie an sich niet af, al is de evolutietheorie in de praktijk nooit aangetoond. We kunnen allemaal suggereren dat een bepaald vogeltje een rood snaveltje heeft vanwege zijn aanpassing aan de omgeving, helaas hebben we de transformatie tot een rood snaveltje nooit kunnen vastleggen. Dus veel conclusies binnen de evolutietheorie is gebaseerd op de eigen fantasie van hoe het zou zijn geweest en waarom vormen en mechanismes zich ontwikkelen zoals ze zich ontwikkelen.
We komen al een stukje verder. Je vereenzelvigt het niet geloven in god of goden met het geloof dat er geen god of goden bestaan. Het geloof in een goddeloos universum valt dus onder een geloofsstructuur. Dus irritant of niet, ik sla hier niet de plank mis.quote:Op maandag 28 november 2016 09:45 schreef Molurus het volgende:
[..]
"Bijna" zover? Als je het mij vraagt is dit al ontelbare keren ondubbelzinnig uitgesproken.
[..]
Ook al ontelbare keren gezegd: er zit een verschil tussen:
- niet geloven dat er een god bestaat
- geloven dat er geen goden bestaan
Beide vallen onder de noemer "atheïsme", maar alleen de twee kun je uitleggen als een vorm van geloof. De meeste atheïsten gebruiken echter de eerste uitleg en niet de tweede.
[..]
Omdat mensen zoals jij het standpunt consequent vertalen als stropop. Dat is best irritant kan ik je zeggen.
[..]
Dat je niet weet waar je over praat is 1 ding, en dat kan je niet worden kwalijk genomen. Wat wel kwalijk is is wanneer je er zulke stellige uitspraken over doet terwijl je niet weet welke bewijzen er precies zijn.
Bier ligt in de koelkast of niet. Daar komt geen geloof aan te pas.quote:Op maandag 28 november 2016 10:27 schreef Jigzoz het volgende:
Ja hoor. En 'ik geloof dat ik thuis nog bier in de koelkast heb liggen' is ook een geloof.
Je haalt consequent de verschillende betekenissen van 'geloven' door elkaar.
Nu heb je het over de betekenis van 'zekerheid', maar je negeert nog steeds de verschillende betekenissen die het woord 'geloven' kan hebben.quote:Op maandag 28 november 2016 10:32 schreef Elzies het volgende:
[..]
Bier ligt in de koelkast of niet. Daar komt geen geloof aan te pas.
Maar als ik een organisme bestudeer en ik neem aan dat de vorm en het achterliggende mechanisme is ontstaan door zijn omgevingsfactoren die ik overigens zelf ter plekke verzin, dan spreek je feitelijk over een eigen verzonnen geloofsstructuur.
Want morgen kan een andere onderzoeker datzelfde organisme bestuderen en tot hele andere conclusies komen. Het is geen onbekend fenomeen.
Die verschillen negeer ik ook niet, want het geloof in een goddeloos universum kent een andere betekenis dan wanneer ik probeer te geloven dat mijn koelkast wel of niet vol bierblikjes ligt.quote:Op maandag 28 november 2016 10:54 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Nu heb je het over de betekenis van 'zekerheid', maar je negeert nog steeds de verschillende betekenissen die het woord 'geloven' kan hebben.
Omdat Reya een nare sfeer proeft probeer ik het maar zo. Even over wat je zegt over de evolutietheorie en niet specifiek over "geloof". Hoewel ik het daar ook niet met je eens bent, maar kennelijk ga je daar niet van mening veranderen of sta je open voor datgene wat we er over zeggen...maar wellicht sta je hier wel voor open.quote:Op maandag 28 november 2016 10:32 schreef Elzies het volgende:
[..]
Bier ligt in de koelkast of niet. Daar komt geen geloof aan te pas.
Maar als ik een organisme bestudeer en ik neem aan dat de vorm en het achterliggende mechanisme is ontstaan door zijn omgevingsfactoren die ik overigens zelf ter plekke verzin, dan spreek je feitelijk over een eigen verzonnen geloofsstructuur.
Want morgen kan een andere onderzoeker datzelfde organisme bestuderen en tot hele andere conclusies komen. Het is geen onbekend fenomeen.
Ik zal een wedervraag stellen. Waarom is de evolutietheorie een theorie? Omdat een theorie is gebaseerd op veronderstellingen aangevuld door onderzoek. Die onderzoeksresultaten wijs ik zeer zeker niet allemaal af, maar het is tegelijkertijd zo opgevuld met eigen aannames dat de theorie voortdurend aan aanpassingen is gegrondvest.quote:Op maandag 28 november 2016 12:06 schreef Semisane het volgende:
[..]
Omdat Reya een nare sfeer proeft probeer ik het maar zo. Even over wat je zegt over de evolutietheorie en niet specifiek over "geloof". Hoewel ik het daar ook niet met je eens bent, maar kennelijk ga je daar niet van mening veranderen of sta je open voor datgene wat we er over zeggen...maar wellicht sta je hier wel voor open.
Beste Elzies,
Je toont aan gewoon niet zo heel goed te snappen hoe men komt tot bepaalde verklaringen binnen, in dit geval, de (evolutie)biologie.
Om te beginnen wordt er niet zozeer aangenomen dat een bepaalde fenotype wordt veroorzaakt door bepaalde omgevingsfactoren. Ook worden deze fenotype of omgevingsfactoren niet verzonnen.
Beide zijn simpelweg observaties, we kunnen zien, ruiken, horen en meten (of wel observeren) dat er vandaag de dag bepaalde omgevingsfactoren zijn en we observeren dat bepaalde fenotypen (vorm, kleur, functie etc) bij organismen daar veel voorkomen.
We weten dus dat er een correlatie is tussen omgevingsfactoren en fenotype. Wat we ook weten is dat er aan de basis van fenotypes zeer specifieke genotypes (de genetische opbouw van een organismen) liggen
Sterker nog het causale verband tussen genen en bepaalde eigenschappen is iets wat continue wordt aangetoond in laboratoria de wereld over (je zou voor de gein een keer naar een open dag van bij voorbeeld Sanquin kunnen gaan, waar men veel doet m.b.t. genetische testen en de daaruit voortkomende eigenschappen (in dit geval vaak (erfelijke) aandoeningen of kanker)). . We zien dat verschillende vormen van genen (ook wel allelen genoemd) ook terug zijn te zien in verschillen in een eigenschap, bijvoorbeeld de kleur van een bepaald organismen.
We weten ook dat bij elk organisme op Aarde of dit nu dieren, planten, schimmels of bacteriën zijn (en zelfs virussen, hoewel die technisch gezien geen levende organismes zijn) de genen biochemisch precies hetzelfde zijn opgebouwd. Dat wil zeggen, de basis van de opbouw van genen heeft exact dezelfde biologische moleculaire opbouw in elk organisme dat we vinden.
We weten ook, via verschillende andere wetenschappelijke disciplines dat er in het verleden niet alleen ook dieren, planten, schimmels, bacteriën etc zijn geweest, maar dat er een sterke correlatie tussen fenotype en omgevingsfactoren voorkwam. Organismen die in bepaalde omgevingen zijn gevonden, hadden bepaalde eigenschappen die we nu ook weer in moderne organismen in vergelijkbare omgevingen vinden.
Nu is het zelfs zo dat er zo nu en dan genetisch materiaal wordt gevonden onder hele specifieke omstandigheden dat zeer oud kan zijn (> miljoen jaar) en hoewel dat niet intact zal zijn kunnen we aan de biologisch moleculaire opbouw zien dat dit overeenkomt met hoe genen in de huidige tijd zijn opgebouwd.
Daaraan kunnen we concluderen dat ook in het verleden dezelfde genetische opbouw bestond en dat deze genen een zelfde functie hadden als nu en dat de causaliteit en correlatie tussen genotype, fenotype en omgevingsfactoren ook overeen kwamen.
We zien ook dat er verbanden zijn tussen allerlei soorten op basis van genetische kennis die we hebben, we zien dat soorten die dicht bij elkaar staan ook veel genetische overeenkomsten hebben en we zien dat minder complexe soorten (minder eigenschappen, meer simpele celstructuur etc) ook genetisch minder complex zijn en ook evolutionair "verder" weg staan van meer complexe organismen.
We zien ook (zowel genetisch, als bij fossielen (bijvoorbeeld) dat deze "minder complexe" soorten ouder zijn, als in dat ze er eerder waren dan "meer complexe" soorten. Daaruit is een genetische, maar ook fenotypische familiare "boomstructuur" te herleiden, waarbij complexe soorten voort zijn gekomen uit minder complexe soorten. En dat niet alleen, meerdere wetenschappelijke disciplines en verschillende technieken komen uit op die conclusie en eigenlijk wordt er binnen de wetenschap niks gevonden wat op iets anders lijkt te wijzen.
Uiteraard kan het voorkomen dat er op basis van de beschikbare informatie/data men incorrecte conclusies maakt en dat dit op een gegeven moment wordt gecorrigeerd op het moment dat er, of nieuwe informatie/kennis wordt opgedaan, of de beschikbare informatie/data opnieuw wordt bekeken met andere (betere) methodes en men hun opvattingen met betrekking tot een specifiek stukje (biologische) kennis zal moeten bijstellen.
Enkel dit is op geen enkele manier een probleem, de wetenschap gaat hier zelfs vanuit. Maar het is niet zo dat nieuwe kennis meteen leid tot de in één storting van een wetenschappelijke theorie, zoals de evolutietheorie.
Vaak leid het gewoon tot een verbetering binnen de theorie (we weten dan alleen maar meer!), en enkel zeer zeldzaam zal het leiden tot een paradigmaverschuiving.
Als de evolutietheorie niet voldoet en men komt tot een betere verklaring voor de gevonden observaties, experimenten, voorspellingen etc, dan volgt de wetenschap echt wel.
Enkel dat gaat niet gebeuren omdat jij (en andere hier) gewoon niet begrijpen hoe het in elkaar steekt. Dat is namelijk niet bepaald het probleem voor de wetenschap, wetenschappelijke methode en in dit specifieke geval de evolutietheorie. Er bestaan genoeg bronnen om _wel_ kennis op te doen over dit onderwerp...wellicht kan je beginnen bij: http://www.talkorigins.org
Of bij wat meer laagdrempelige bronnen zoals:
https://www.youtube.com/user/sciencestatedclearly en https://www.youtube.com/user/potholer54/search?query=evolution
En anders: https://www.bol.com/nl/p/kaas-en-de-evolutietheorie/666884430/ (Leuk geschreven, en niet ingewikkeld...meer voor kinderen, maar ik vond het ook wel grappig eigenlijk.)
Ik heb vandaag niet veel tijd om verder te reageren, maar ik zou je willen vragen om deze post eerst eens te absorberen voordat je een reactie plaatst.
Want je mag van mij je ideeën over de evolutietheorie gewoon vasthouden, daar gaat het me niet om, maar als je enigszins overtuigend wilt over komen met je argument dat atheïsme een geloof is dan is het niet handig dat één van je argumenten op (botweg) je eigen onzin is gebaseerd.
En in het geval van de evolutietheorie is je kennis hierover gewoon weg niet correct.
Omdat je niet weet wat een wetenschappelijke theorie is. Het is stuitend dat je constant 'klip en klare' uitspraken doet over onderwerpen waar je kennis nihil is. En dat maar blijft herhalen tot in den treure. Niets komt binnen. Geen discussie mogelijk.quote:Op maandag 28 november 2016 12:40 schreef Elzies het volgende:
[..]
Ik zal een wedervraag stellen. Waarom is de evolutietheorie een theorie?
Is een baksteen atheïstisch?quote:Op maandag 28 november 2016 10:58 schreef Elzies het volgende:
[..]
Die verschillen negeer ik ook niet, want het geloof in een goddeloos universum kent een andere betekenis dan wanneer ik probeer te geloven dat mijn koelkast wel of niet vol bierblikjes ligt.
Ik gebruik ook niet voor niets de term geloofsstructuur om bepaalde vergelijkingen aan elkaar te koppelen.
Wat een malle vraag. Natuurlijk niet.quote:
Het meneer Spock karakter doet ook niet aan geloof, maar het karakter is toch wel heel typisch omdat het karakter niet aan geloof doet. Zo ook atheisten, ze zijn wel erg typisch.quote:Op maandag 28 november 2016 13:04 schreef Elzies het volgende:
[..]
Wat een malle vraag. Natuurlijk niet.
Alleen de mens is de enige in zijn soort die kan geloven in een atheïstische opvatting. Een olifant en een bonobo-aapje kan dit evenmin.
En daar zit het punt. Atheïsme is het niet-geloven in een god. Een baksteen is niet in staat om in een god te geloven en is dus per definitie atheïstisch.quote:Op maandag 28 november 2016 13:04 schreef Elzies het volgende:
[..]
Wat een malle vraag. Natuurlijk niet.
Alleen de mens is de enige in zijn soort die kan geloven in een atheïstische opvatting. Een olifant en een bonobo-aapje kan dit evenmin.
Nee, dat doe ik nou juist niet.quote:Op maandag 28 november 2016 10:00 schreef Elzies het volgende:
[..]
We komen al een stukje verder. Je vereenzelvigt het niet geloven in god of goden met het geloof dat er geen god of goden bestaan.
Niet geloven is toch een geloof?quote:Op maandag 28 november 2016 10:00 schreef Elzies het volgende:
[..]
We komen al een stukje verder. Je vereenzelvigt het niet geloven in god of goden met het geloof dat er geen god of goden bestaan. Het geloof in een goddeloos universum valt dus onder een geloofsstructuur. Dus irritant of niet, ik sla hier niet de plank mis.
Betreffende de evolutietheorie. Ik wijs het zeker niet af, maar evolutionaire transformaties die we daadwerkelijk kunnen observeren en registreren bestaan niet. (tenzij we ze zelf genetisch manipuleren of via fokprogramma's) We zullen dus nooit in een laboratorium het transformatieproces tot een rood snaveltje kunnen aantonen, zonder zelf in te grijpen. Dus veel conclusies hieromtrent zijn gebaseerd op mogelijke aannames van hoe iets tot stand is gekomen. Dat moeten we niet vergeten, waarmee binnen de evolutietheorie vaak de plank wordt misgeslagen. Het beste voorbeeld vind ik de misvattingen die decennia heersten over de neanderthaler die als een hersenloze aap werd neergezet, maar na meer recente ontdekkingen toch meer op de homo sapien leek dan gedacht.
Heel jammer dat je weigert om mijn post te lezen en op je door te laten dringen. Je gaat niet in op wat ik heb gesteld, je laat niet blijken dat je de methodiek die ik heb beschreven en de gevolgtrekkingen die men daaruit trekt te begrijpen.quote:
Neen, het wordt een theorie genoemd omdat het voldoet aan de eisen die men vanuit de wetenschap stelt aan een theorie en het zou je sieren als je zou opzoeken wat die eisen zijn en waarom de evolutietheorie daar aan voldoet i.p.v. je eigen verzinsels te hanteren daarover. Pquote:Op maandag 28 november 2016 12:40 schreef Elzies het volgende: Waarom is de evolutietheorie een theorie? Omdat een theorie is gebaseerd op veronderstellingen aangevuld door onderzoek.
Nee het wordt niet opgevuld met eigen aannames, lees nou gewoon even de post van mij hierboven. Daar doe ik het uit de doeken, echt dat van eigen aannames verzin je er zelf bij.quote:Op maandag 28 november 2016 12:40 schreef Elzies het volgende:Die onderzoeksresultaten wijs ik zeer zeker niet allemaal af, maar het is tegelijkertijd zo opgevuld met eigen aannames dat de theorie voortdurend aan aanpassingen is gegrondvest.
Nogmaals, lees mijn post van hierboven. Ik geef al aan dat kennis inderdaad continue wordt aangevuld met nieuwe data en kennis en ook zo nu en dan wordt herzien. En ik geef ook aan dat dat geen probleem is, het is een inherente eigenschap van de wetenschappelijke methode.quote:Op maandag 28 november 2016 12:40 schreef Elzies het volgende:Kijk alleen al naar de evolutie van de mensensoorten die elk decennia weer moet worden aangepast omdat eerdere aannames door hernieuwd onderzoek wordt tegengesproken of weerlegd.
Ga naar Talkorigins.org, hier kan je heel veel vinden over dit onderwerp en daar wordt ook uitgelegd wat men bedoeld met het zoeken van een gemeenschappelijke voorouder. (Hint: we gaan nooit in absolute zin de voorouder vinden, we kunnen wel uitspraken doen over waar en wanneer die voorouder ongeveer had moeten leven en welke eigenschappen deze had)quote:Op maandag 28 november 2016 12:40 schreef Elzies het volgende:Ik ontken natuurlijk niet de genetische overeenkomsten tussen een bonobo-aapje en de homo-sapien, maar er bestaat desondanks toch een genetisch verschil wat op zich niet zo verwonderlijk te noemen is aangezien biologische levensvormen binnen eenzelfde natuurlijke biosfeer dezelfde genenpoel delen. We bestaan nu eenmaal uit hetzelfde materiaal. Feit blijft overeind staan dat we na 150 jaar sinds de opkomst van de theorie nog steeds geen gemeenschappelijke voorouder hebben gevonden. Natuurlijk hebben we Lucy en Adi, maar het is niet de echte gemeenschappelijke voorouder. Slechts een zijtak van een mogelijke voorouder.
Dit is een drog-redenatie. Je stelt dat iemand de evolutietheorie als opgelost bestempeld en roept dan "Dat klopt niet!".quote:Op maandag 28 november 2016 12:40 schreef Elzies het volgende:Voor mij is de evolutietheorie, net als de oerknaltheorie slechts deel van een onopgeloste puzzel. Het gaat me wat te ver dit te bestempelen als de inmiddels opgeloste puzzel.
Geen idee waarom het 1 zou afwijken van het ander. Het enige wat je daarover kan zeggen is dat een Universum-met-god tot nu toe gewoon weg nooit is bewezen en er ook geen aanleiding is om zo'n universum aan te nemen.quote:Op maandag 28 november 2016 12:40 schreef Elzies het volgende:Waarom zou het geloof in een universum wat geschapen is door een god of goden afwijken van een geloof in een goddeloos universum? Zolang je beide claims niet kunt bewijzen is het wat mij betreft geloof.
Dat is mooi, dat denk ik ook niet...ik denk dat het het resultaat is van bepaalde wetmatigheden die het gevolg zijn van de samenstelling van het Universum.quote:Op maandag 28 november 2016 12:40 schreef Elzies het volgende:Laat ik opnieuw vooropstellen, ik geloof ook niet in een god of goden. Maar ik geloof daarentegen niet dat de complexiteit waarmee dit universum zichzelf heeft ontvouwd (en binnen een extreem smalle bandbreedte) het resultaat is van 'een toevallige samenloop van omstandigheden'.
Dat zou je prima kunnen stellen...je doet dat namelijk nu zelf. Punt alleen is dat je het ook zou moeten kunnen aantonen om een zinnige discussie te hebben over de processen binnen het Universum. Om bij zaken waarvan je iets niet snapt maar te gaan wijzen naar "een intelligentie" en daarmee "een oplossing" te claimen is simplistisch, want je lost daar niks mee op...je creëert enkel meer vragen...niet in de laatste plaats "Waar komt die intelligentie vandaan?".quote:Op maandag 28 november 2016 12:40 schreef Elzies het volgende: Wij mensen zijn het bewijs dat bepaalde materiële samenvoegingen leidt tot vormen van zelfbewustzijn en intelligentie. Waarom zou je zo'n cruciaal aspect niet kunnen neerleggen bij andere materiële vormen of voor de wijze waarop de subatomaire realiteit zich rangschikt om tot dergelijke vormen te komen? Ook al is het maar tijdelijk? Want elke materiële vorm is immers vergankelijk.
Nee, maar de kans dat jij dichter bij "een waarheid" komt, terwijl je geen indicatie geeft dat je open staat voor nieuwe kennis, is natuurlijk erg klein.quote:Op maandag 28 november 2016 12:40 schreef Elzies het volgende:Ik kan binnen dat kader een evolutietheorie overigens prima plaatsen. Maar we bekijken hier dezelfde theorie met een verschillende bril op. En ook dat moet ook kunnen. Niemand heeft immers het volledige waarheidsgehalte in pacht. Inclusief ondergetekende.
Als ik iemand anders er mee bereikt vind ik het ook prima hoor...dus echt verspilde moeite is het niet. Het is enkel jammer voor Elzies zelf...hij zou eens moeten weten hoe mooi de wereld is als je je open stelt voor kennis.quote:Op maandag 28 november 2016 12:43 schreef Fir3fly het volgende:
Goede poging Semisame, maar Elzies leest gewoon niet. Verspilde moeite.
Natuurlijk de grootst mogelijke flauwekul. Een baksteen is niet in staat tot het willen geloven in een goddeloos universum en kan daarom nooit als atheïstisch bestempeld worden.quote:Op maandag 28 november 2016 13:23 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
En daar zit het punt. Atheïsme is het niet-geloven in een god. Een baksteen is niet in staat om in een god te geloven en is dus per definitie atheïstisch.
Je kunt het leuk verwoorden hoor, maar uiteindelijk is het volmondige bewijs over het hoe en waarom van evolutie niet concreet aan te tonen en dus gestoeld op eigen verzonnen aannames.quote:Op maandag 28 november 2016 14:12 schreef Semisane het volgende:
[..]
Heel jammer dat je weigert om mijn post te lezen en op je door te laten dringen. Je gaat niet in op wat ik heb gesteld, je laat niet blijken dat je de methodiek die ik heb beschreven en de gevolgtrekkingen die men daaruit trekt te begrijpen.
Ik heb het geprobeerd, maar wederom wordt er bewezen dat men niet wilt leren als men over de evolutietheorie wilt discussiëren.
[..]
Neen, het wordt een theorie genoemd omdat het voldoet aan de eisen die men vanuit de wetenschap stelt aan een theorie en het zou je sieren als je zou opzoeken wat die eisen zijn en waarom de evolutietheorie daar aan voldoet i.p.v. je eigen verzinsels te hanteren daarover. P
Probeer eens gewoon eerlijk te zijn, niet tegenover mij (want zoveel maakt het me niet uit), maar tegenover jezelf. Wat heb je te verliezen?
[..]
Nee het wordt niet opgevuld met eigen aannames, lees nou gewoon even de post van mij hierboven. Daar doe ik het uit de doeken, echt dat van eigen aannames verzin je er zelf bij.
[..]
Nogmaals, lees mijn post van hierboven. Ik geef al aan dat kennis inderdaad continue wordt aangevuld met nieuwe data en kennis en ook zo nu en dan wordt herzien. En ik geef ook aan dat dat geen probleem is, het is een inherente eigenschap van de wetenschappelijke methode.
[..]
Ga naar Talkorigins.org, hier kan je heel veel vinden over dit onderwerp en daar wordt ook uitgelegd wat men bedoeld met het zoeken van een gemeenschappelijke voorouder. (Hint: we gaan nooit in absolute zin de voorouder vinden, we kunnen wel uitspraken doen over waar en wanneer die voorouder ongeveer had moeten leven en welke eigenschappen deze had)
[..]
Dit is een drog-redenatie. Je stelt dat iemand de evolutietheorie als opgelost bestempeld en roept dan "Dat klopt niet!".
Niemand die stelt dat de puzzel van de evolutietheorie is opgelost, dat is ook het prachtige aan de wetenschappelijke methode. Er blijven altijd vragen, altijd zaken die nog te ontdekken zijn, altijd nog meer kennis op te doen. En dat is fantastisch!
[..]
Geen idee waarom het 1 zou afwijken van het ander. Het enige wat je daarover kan zeggen is dat een Universum-met-god tot nu toe gewoon weg nooit is bewezen en er ook geen aanleiding is om zo'n universum aan te nemen.
Dan blijft over de standaard positie "Universum-zonder-god". Dat werkt voor mij prima en als jij dat geloof wilt noemen dan ga je je gang maar.
[..]
Dat is mooi, dat denk ik ook niet...ik denk dat het het resultaat is van bepaalde wetmatigheden die het gevolg zijn van de samenstelling van het Universum.
Toeval is enkel een woord dat wij mensen gebruiken als we een samenloop van omstandigheden niet in de juiste volgorde kunnen plaatsen, waardoor we de impressie hebben dat voor bepaalde gevolgen geen uitkomst zijn van eerdere gevolgen gekoppeld aan bepaalde natuurlijke (universele) wetmatigheden.
Maakt het uit dat we het niet altijd (goed) zien? Nee, want dan blijft er wat te onderzoeken...
[..]
Dat zou je prima kunnen stellen...je doet dat namelijk nu zelf. Punt alleen is dat je het ook zou moeten kunnen aantonen om een zinnige discussie te hebben over de processen binnen het Universum. Om bij zaken waarvan je iets niet snapt maar te gaan wijzen naar "een intelligentie" en daarmee "een oplossing" te claimen is simplistisch, want je lost daar niks mee op...je creëert enkel meer vragen...niet in de laatste plaats "Waar komt die intelligentie vandaan?".
[..]
Nee, maar de kans dat jij dichter bij "een waarheid" komt, terwijl je geen indicatie geeft dat je open staat voor nieuwe kennis, is natuurlijk erg klein.
Ik heb een uitgebreide post (en nu zelfs een tweede) voor je samengesteld die je er op wees op welke vlakken je de methodiek binnen de evolutietheorie niet begrijpt.
In plaats daar serieus op in te gaan, plaatste je direct een wedervraag (wat al een indicatie is dat iemand niet de intentie heeft om te leren) en die wedervraag plus de rest van de lap tekst gaf blijk dat je mijn post vooral niet hebt gelezen.
Dit is dus ook het jammerlijke van zoiets als Fok! Ik ben best bereid om tijd te steken om vragen over de evolutietheorie te beantwoorden omdat ik denk dat ik dit in bepaalde mate kan (mede omdat het mijn huidige studierichting is), maar ik loop uiteindelijk altijd tegen die muur op van mensen die gewoon niet bereid zijn om iets te leren. Men _wilt_ gewoon niet iets aannemen dat buiten hun denkbeelden ligt.
Natuurlijk kan je dit over mij zeggen, maar daar ben ik het niet mee eens. Ik ben serieus als ik zeg dat ik alle kennis die ik heb over een onderwerp over boord kan zetten (al dan niet onder protest), zolang ik overtuigd kan raken van de argumentatie, bewijs, data, resultaten en methodes die er op wijzen dat ik het niet aan het juiste eind heb.
Je standpunt verdedigen zie ik als iets goeds, maar halsstarrig vasthouden aan je denkwijze terwijl het overduidelijk is dat je kennis over een onderwerp onvoldoende is, is dat niet. Wees dan zo moedig om de informatie die iemand anders je aanreikt tot je te nemen en er iets van te proberen leren.
Again:
http://www.talkorigins.org
https://www.youtube.com/user/sciencestatedclearly https://www.youtube.com/user/potholer54/search?query=evolution
https://www.bol.com/nl/p/kaas-en-de-evolutietheorie/666884430/
Allemaal hartstikke leuk, maar jij kunt natuurlijk niet aantonen dat bakstenen niet het vermogen tot geloven hebben. Het is gewoon een geloof (in een universum zonder gelovige bakstenen) dat je aanhangt dat bol staat van de aannames.quote:Op dinsdag 29 november 2016 09:25 schreef Elzies het volgende:
[..]
Natuurlijk de grootst mogelijke flauwekul. Een baksteen is niet in staat tot het willen geloven in een goddeloos universum en kan daarom nooit als atheïstisch bestempeld worden.
Het geloof in een goddeloos universum (lees atheïsme) is alleen voorbehouden aan de mens die dit soort van geloofsstructuren bedenkt. Een baksteen kan daar natuurlijk nooit aan voldoen.
Ik bewonder inmiddels de creativiteit waarmee onze atheïsten blijven vastklampen aan hun beperkte denkhokje.quote:Op dinsdag 29 november 2016 09:33 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Allemaal hartstikke leuk, maar jij kunt natuurlijk niet aantonen dat bakstenen niet het vermogen tot geloven hebben. Het is gewoon een geloof (in een universum zonder gelovige bakstenen) dat je aanhangt dat bol staat van de aannames.
Nogmaals, geloven in een goddeloos universum of bestaan is gewoon een individuele geloofsopvatting. Al helemaal als je die claim nooit kunt aantonen.quote:Op maandag 28 november 2016 13:47 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik zal het nog 1 keer voor je uitspellen:
1) niet geloven dat er een god of goden bestaan. Dit is geen geloof. Dit is wat we atheisme noemen, en bakstenen zijn ook in deze zin atheistisch.
2) geloven dat er geen god of goden bestaan. Dit is wat men ook wel eens 'sterk atheisme' noemt, en dit is wel een geloof. Waarbij wel opgemerkt moet worden dat sterke atheisten zo goed als niet bestaan. Zelfs de meest fanatieke atheisten zoals Richard Dawkins zijn niet atheistisch in deze zin.
Wat jij telkens doet is 1) uitleggen als 2). Terwijl je er echt al ontelbare keren op bent gewezen dat dat niet juist is.
Oh, ik ben het met je eens dat het onzinnig is om bakstenen atheistisch te noemen, hoor. Het verbaast me alleen dat je zelf allerlei zaken doet waar je andere deelnemers aan deze discussie van beticht, zoals bijv. aannemen dat bakstenen niet kunnen geloven.quote:Op dinsdag 29 november 2016 09:37 schreef Elzies het volgende:
[..]
Ik bewonder inmiddels de creativiteit waarmee onze atheïsten blijven vastklampen aan hun beperkte denkhokje.![]()
Dat we nu een discussie beginnen of een baksteen in staat is om zichzelf atheïstisch te noemen. Hilarisch!
Ik herinner me uit mijn kindertijd een tekenfilm genaamd doctor Snuggles. In dat verhaal waren niet levende en bewust zijnde elementen levend. Daar zouden bakstenen inderdaad kunnen praten en claimen dat ze er een atheïstische opvatting op na houden.quote:Op dinsdag 29 november 2016 09:58 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Oh, ik ben het met je eens dat het onzinnig is om bakstenen atheistisch te noemen, hoor. Het verbaast me alleen dat je zelf allerlei zaken doet waar je andere deelnemers aan deze discussie van beticht, zoals bijv. aannemen dat bakstenen niet kunnen geloven.
Het is simpelweg toeval dat het me opvalt op het moment dat het over bakstenen gaat.
Dat heeft er niets mee te maken. Je hoeft niet eens van het universum gehoord te hebben om atheïst te zijn. Je hoeft helemaal niets te weten, beseffen of te geloven.quote:Op dinsdag 29 november 2016 09:25 schreef Elzies het volgende:
[..]
Natuurlijk de grootst mogelijke flauwekul. Een baksteen is niet in staat tot het willen geloven in een goddeloos universum en kan daarom nooit als atheïstisch bestempeld worden.
Het geloof in een goddeloos universum (lees atheïsme) is alleen voorbehouden aan de mens die dit soort van geloofsstructuren bedenkt. Een baksteen kan daar natuurlijk nooit aan voldoen.
Ach ja, het is niet aan mij om kennis over de wetenschappelijke methode op te doen. Dat is aan jezelf, ik heb je de informatie gegeven en wat je er mee doet is je eigen verantwoording.quote:Op dinsdag 29 november 2016 09:30 schreef Elzies het volgende:
[..]
Je kunt het leuk verwoorden hoor, maar uiteindelijk is het volmondige bewijs over het hoe en waarom van evolutie niet concreet aan te tonen en dus gestoeld op eigen verzonnen aannames.
Grappig genoeg komen we dus wel voorbeelden van snelle phenotypische veranderingen tegen in de natuur.quote:Op dinsdag 29 november 2016 09:30 schreef Elzies het volgende:
We kunnen tig vogeltjes onder verschillende omstandigheden in een laboratorium observeren, maar dat rode snaveltje zal zich echt niet binnen één mensenleven gaan ontwikkelen. Dus het is aan de mens eigen daar eigen geloofsstructuren omheen te verzinnen waarom dat snaveltje gedurende de zijn evolutie rood is geworden.
Waarom? In letterlijke zin zijn ze dat nu eenmaal. Antitheïstisch kan een steen niet zijn, want daar is een overtuiging voor nodig. Zo kan een steen wel amoreel zijn, maar niet immoreel, want voor die tweede is een bepaald besef nodig.quote:Op dinsdag 29 november 2016 09:58 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Oh, ik ben het met je eens dat het onzinnig is om bakstenen atheistisch te noemen, hoor.
De grootst mogelijke flauwekul. Hetzelfde wanneer ik claim dat alle bakstenen per definitie satanistisch zijn en dat daar geen enkele door de mens bedachte geloofsopvatting aan de pas komt. Geloof je het zelf?quote:Op dinsdag 29 november 2016 10:10 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Dat heeft er niets mee te maken. Je hoeft niet eens van het universum gehoord te hebben om atheïst te zijn. Je hoeft helemaal niets te weten, beseffen of te geloven.
Nee, want satanisme vereist een reeks overtuigingen. Atheïsme juist het ontbreken daarvan.quote:Op dinsdag 29 november 2016 10:17 schreef Elzies het volgende:
[..]
De grootst mogelijke flauwekul. Hetzelfde wanneer ik claim dat alle bakstenen per definitie satanistisch zijn en dat daar geen enkele door de mens bedachte geloofsopvatting aan de pas komt. Geloof je het zelf?
Ik vind het nu niet bepaald een sterke link. Alsof ik kameleonachtige eigenschappen het directe resultaat van evolutie noem.quote:Op dinsdag 29 november 2016 10:11 schreef Semisane het volgende:
[..]
Ach ja, het is niet aan mij om kennis over de wetenschappelijke methode op te doen. Dat is aan jezelf, ik heb je de informatie gegeven en wat je er mee doet is je eigen verantwoording.
[..]
Grappig genoeg komen we dus wel voorbeelden van snelle phenotypische veranderingen tegen in de natuur.
Enkel ben je daar, door gebrek aan kennis, niet van op de hoogte. Dat is niet erg, maar je kan iets doen aan onwetendheid.![]()
Gewoon een zoekaktie op Google geeft al een aantal voorbeelden om maar wat te noemen...kennis, doe er wat mee!
https://duckduckgo.com/?q(...)ound+reptiles&ia=web
Maar natuurlijk vind je dat (van 1 voorbeeld, terwijl je meer voorbeelden via die link kan opzoeken) dat geen sterk voorbeeld.quote:Op dinsdag 29 november 2016 10:20 schreef Elzies het volgende:
[..]
Ik vind het nu niet bepaald een sterke link. Alsof ik kameleonachtige eigenschappen het directe resultaat van evolutie noem.
Omdat m.i. de toevoeging -ist verwijst naar een persoon. Dan kunnen dieren, bakstenen, planeten e.d. per definitie niet atheistisch zijn.quote:Op dinsdag 29 november 2016 10:12 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Waarom? In letterlijke zin zijn ze dat nu eenmaal. Antitheïstisch kan een steen niet zijn, want daar is een overtuiging voor nodig. Zo kan een steen wel amoreel zijn, maar niet immoreel, want voor die tweede is een bepaald besef nodig.
Hier wordt het wel een beetje fuzy hoor. Ten eerste zijn mensen ook gewoon dieren, ten tweede kunnen andere diersoorten - zij het in beperkte mate - opvattingen hebben, ten derde is 'atheisme' geen opvatting maar het ontbreken daarvan.quote:Op dinsdag 29 november 2016 11:04 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Omdat m.i. de toevoeging -ist verwijst naar een persoon. Dan kunnen dieren, bakstenen, planeten e.d. per definitie niet atheistisch zijn.
Over personen die een bepaald -isme niet aanhangen.quote:Op dinsdag 29 november 2016 11:10 schreef Molurus het volgende:
[..]
Hier wordt het wel een beetje fuzy hoor. Ten eerste zijn mensen ook gewoon dieren, ten tweede kunnen andere diersoorten - zij het in beperkte mate - opvattingen hebben, ten derde is 'atheisme' geen opvatting maar het ontbreken daarvan.
We hebben het dus niet over -isten, maar over a<...>-isten.
En als dat het niveau is waarop je een gesprek wilt hebben, prima. Mij lijkt dat onzinnig.quote:Op dinsdag 29 november 2016 11:10 schreef Molurus het volgende:
"Tennisspelers" zijn per definitie personen. Toch kun je best zeggen dat een baksteen geen tennisspeler is.
Als ik zeg "deze baksteen is geen marxist", is die uitspraak dan waar, onwaar of onzin?quote:Op dinsdag 29 november 2016 11:13 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Over personen die een bepaald -isme niet aanhangen.
Ik denk dat je veronderstelling dat alleen (menselijke) personen atheist kunnen zijn de discussie alleen maar onnodig vertroebelt. Er is niets in de definitie van atheisme dat dat als voorwaarde stelt.quote:Op dinsdag 29 november 2016 11:13 schreef GrumpyFish het volgende:
Goed, ik heb op zich niet heel veel zin om te discussieren of bakstenen of dieren nou wel of niet atheistisch kunnen zijn. Ik heb het idee dat de discussie dan veel te ver van het pad afgaat, en het echt nergens meer over gaat.
Het is niet heel gebruikelijk om bakstenen te beschrijven als atheisten, niet-marxisten of niet-tennisspelers. In die zin is het onzin om ze zo te noemen.quote:Op dinsdag 29 november 2016 11:14 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
En als dat het niveau is waarop je een gesprek wilt hebben, prima. Mij lijkt dat onzinnig.
Feitelijk staat er "een baksteen is geen persoon die het marxisme aanhangt". Mja, feitelijk correct; voegt het iets zinnigs toe? Nee. Alles na [persoon] is sowieso onnodig omdat een baksteen geen persoon is.quote:Op dinsdag 29 november 2016 11:15 schreef Molurus het volgende:
[..]
Als ik zeg "deze baksteen is geen marxist", is die uitspraak dan waar, onwaar of onzin?
Ik neig toch naar "waar".
Uiteindelijk is het een definitiekwestie. Jij stelt dat alles dat geen theist is, atheist is. Ik dat dat alleen betrekking heeft op personen. Misschien kan Ser Ciappeletto zijn taalkundig licht hierover laten schijnen.quote:[..]
Ik denk dat je veronderstelling dat alleen (menselijke) personen atheist kunnen zijn de discussie alleen maar onnodig vertroebelt. Er is niets in de definitie van atheisme dat dat als voorwaarde stelt.
Je draait de bewijslast om.quote:Op dinsdag 29 november 2016 09:42 schreef Elzies het volgende:
[..]
Nogmaals, geloven in een goddeloos universum of bestaan is gewoon een individuele geloofsopvatting. Al helemaal als je die claim nooit kunt aantonen.
En hij maakt een waarheidsclaim van iets dat geen waarheidsclaim is.quote:
Ik denk dat je eerdere onderscheid tussen "niet geloven dat er een god bestaat" en "geloven dat er geen god bestaat" daarin wel een aardige leidraad is, inderdaad.quote:Op dinsdag 29 november 2016 12:30 schreef Molurus het volgende:
[..]
En hij maakt een waarheidsclaim van iets dat geen waarheidsclaim is.
Het punt is dat "geloofsopvatting" hiermee een hol begrip wordt. Alles wordt dan opeens een "geloofsopvatting". En dat maakt het begrip totaal betekenisloos.quote:Op dinsdag 29 november 2016 09:42 schreef Elzies het volgende:
[..]
Nogmaals, geloven in een goddeloos universum of bestaan is gewoon een individuele geloofsopvatting. Al helemaal als je die claim nooit kunt aantonen.
Ik snap echt niet dat je hierover nog een discussie hoeft te voeren. Ik geloof ook niet in een monotheïstische god, maar ik accepteer zonder morren dat dit een individuele geloofsopvatting is.
De twee onderstreepte zaken zijn niet equivalent. Alleen de eerste is een geloofsopvatting, de tweede niet.quote:Op dinsdag 29 november 2016 09:42 schreef Elzies het volgende:
[..]
Nogmaals, geloven in een goddeloos universum of bestaan is gewoon een individuele geloofsopvatting. Al helemaal als je die claim nooit kunt aantonen.
Ik snap echt niet dat je hierover nog een discussie hoeft te voeren. Ik geloof ook niet in een monotheïstische god, maar ik accepteer zonder morren dat dit een individuele geloofsopvatting is.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |