abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_166609684
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 17:30 schreef Montagui het volgende:
WijntuinP twitterde op zaterdag 12-11-2016 om 16:09:54 Wat een verschrikkelijke dag! We vragen maandag meteen het debat aan! @quinsyg @theNUC1 @StopBlackface1 @pvdarotterdam #intocht #Rotterdam reageer retweet
Wordt vervolgd.
Naar ik begrijp is er ook iemand van GL Amsterdam onder de demonstranten opgepakt in Rotterdam vanmorgen.
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
pi_166609705
quote:
7s.gif Op zaterdag 12 november 2016 18:23 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Onzin, er zijn genoeg mensen die een probleem hebben met Zwarte Piet maar niet in de spotlights komen omdat hun mening vrij 'gewoontjes' is. Kijk eens hoe mensen als aasgieren op iemand als Sylvana Simons duiken. Die hoeft maar iets publiekelijk te beweren en alles staat er weer vol mee.
Sylvana Simons is dan ook een hypocriet en racist (maar dan tegen niet-zwarten).
pi_166609751
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 16:08 schreef timmmmm het volgende:
Jammer dat deze lui ervoor kiezen een kinderfeest te verzieken omdat ze denken boven de wet te staan.
Het is ze niet gelukt, het was een topfeest in Maassluis!

Helaas leggen het AD en de NOS liever de nadruk op de anti-pieten in plaats van op het zeer gezellige en perfect verlopen Sinterklaas feest.
  Moderator zaterdag 12 november 2016 @ 18:29:24 #104
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_166609777
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 18:19 schreef stopnaald het volgende:

[..]

Zolang die grotere groep licht gekwetsten zich muisstil houden, nee. Zolang er geen breed gedragen tegengeluid hoorbaar is, vinden ze het kennelijk wel lekker makkelijk dat die extremisten de kastanjes voor ze uit het vuur halen. Wie zwijgt stemt toe (in dit geval met de extremistische anti-pieten activisten. Noem dat fout, whatever, maar zo werkt het nou eenmaal.

Het werkt bij de moslims in het geval van jihadisme exact hetzelfde. Het mechanisme kan je niet aanstaan, maar het bestaat en het werkt zo.
lol

dus elke propiet is NVU volgens stopnaald??
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_166609827
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 18:24 schreef stopnaald het volgende:

[..]

Sylvana Simons is dan ook een hypocriet en racist (maar dan tegen niet-zwarten).
Daar gaat het niet om.
pi_166609832
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 16:38 schreef Ronaldsen het volgende:
Hier in Enschede alleen maar zwarte pieten vandaag en dat kon ik eigenlijk wel waarderen. Gewoon hetzelfde als altijd alsof het gezeik even niet bestond.
Maassluis had drie roetpieten die liepen voornamelijk mee voor de camera, verder alleen maar donker bruine pieten.

Ze hadden het centrum van Maassluis geheel rel-vrij. Dus ook geen vervelende hangjongeren, anti Piet aanhangers, scooters of kwallende Marokkanen.

Alleen veel kinderen, ook hele kleintjes, ouders en opa's en oma's en Brace natuurlijk
Erg multi culti, en allemaal verkleed als Sintjes en Pietjes.

Sfeer was ook in Maassluis als van vroeger.
pi_166609849
quote:
7s.gif Op zaterdag 12 november 2016 18:34 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]

Maassluis had drie roetpieten die liepen voornamelijk mee voor de camera, verder alleen maar donker bruine pieten.

Ze hadden het centrum van Maassluis geheel rel-vrij. Dus ook geen vervelende hangjongeren, anti Piet aanhangers, scooters of kwallende Marokkanen.

Alleen veel kinderen, ook hele kleintjes, ouders en opa's en oma's en Brace natuurlijk
Erg multi culti, en allemaal verkleed als Sintjes en Pietjes.

Sfeer was ook in Maassluis als van vroeger.
Hulde aan de politie, die hebben dus goed werk geleverd vandaag.
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
pi_166609852
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 18:16 schreef erodome het volgende:

[..]

Zie google, dit is echt vrij algemeen bekend. Is een heel gedoe geweest en gewoon vrij ruim in het nieuws geweest.
Vind het best erg dat blijkbaar best veel mensen dit niet weten.

Maar om je op weg te helpen:

[..]

http://www.nemokennislink(...)dwoord-of-geuzennaam
De naamsverandering was een PR stunt en bewust. Buys had wel degelijk een brief ontvangen van de stichting eer- en herstelbetalingen slachtoffers slavernijverleden Suriname, als je even verder Googled.
pi_166609856
quote:
7s.gif Op zaterdag 12 november 2016 18:23 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Onzin, er zijn genoeg mensen die een probleem hebben met Zwarte Piet maar niet in de spotlights komen omdat hun mening vrij 'gewoontjes' is. Kijk eens hoe mensen als aasgieren op iemand als Sylvana Simons duiken. Die hoeft maar iets publiekelijk te beweren en alles staat er weer vol mee.
Er zijn ook genoeg mensen die een probleem hebben met mensen die een probleem hebben met Zwarte Piet.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_166609861
Hahahaha mooi weer allemaal mensen.
pi_166609888
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 18:35 schreef Montagui het volgende:

[..]

Er zijn ook genoeg mensen die een probleem hebben met mensen die een probleem hebben met Zwarte Piet.
Dat wist ik nog niet, bedankt.
pi_166609910
quote:
7s.gif Op zaterdag 12 november 2016 18:38 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Dat wist ik nog niet, bedankt.
Niets te danken en graag gedaan.
pi_166609933
200 zwarte pieten opgepakt. _O_
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
pi_166609936
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 18:21 schreef stopnaald het volgende:

[..]

Ik herhaal: als het echt alleen maar om ZP ging, waren er wel hele andere en vreedzame manieren om veranderingen doorgevoerd te krijgen.

Maar zoals gebruikelijk ga je op dat soort argumenten niet in....
Het is nu in elk geval nog vrij vlot gegaan als al die dwaze dwarsliggers nu ook nog stoppen met zeuren en de verandering accepteren kunnen we weer gewoon gaan doen.
pi_166609952
quote:
7s.gif Op zaterdag 12 november 2016 18:35 schreef bedachtzaam het volgende:

[..]

Hulde aan de politie, die hebben dus goed werk geleverd vandaag.
Ja echt, ik snap de media niet. Die leggen juist de nadruk op "ellende" maar die was er echt niet.

Ze zouden juist gemeente Maassluis en de organisatie van het Sinterklaas Journaal en alle vrijwilligers moeten complimenteren met deze mooie dag.

Goed voorbeeld is het AD:
die foto met de Sint en die nieuwe (zwarte Piet) die mocht niet naar binnen en stond bij de politie. Ik heb die man vandaag vier keer gezien, was vriendelijk en lachte veel.
Kinderen moesten erom lachen, ook donkere kinderen. Haha kijk die man is verkleed als Sinterklaas. Kinderen vonden het prachtig, en hij maar zwaaien. Politie hield het goed in de gaten.

Die foto's van die ME wagens, die zijn ook buiten het centrum gemaakt, d'r stonden niet eens ME-ers bij. Zo overdreven.

Ik heb ook geen poorten, hekken en fouilleringen gezien. Geen groepen volwassenen of demonstranten, geen borden. Serieus helemaal niets..
pi_166609970
"Ook al ben ik zwart als roet, meen het toch goed."

Alles veranderd, dat is met de tijd mee gaan.
pi_166610001
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 18:43 schreef MrSweets het volgende:
"Ook al ben ik zwart als roet, meen het toch goed."

Alles veranderd, dat is met de tijd mee gaan.
Geleidelijk en gematigd, die roetpieten en het verhaal zo zijn prima. Kinderen vinden het grappig.
Al zijn de witte pieten nog geen echte pieten want die zijn niet door de schoorsteen gegaan.

Duidelijk een "tweederangs piet" dat zou Sylvana toch gelukkig moeten maken.
pi_166610147
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 18:41 schreef superniger het volgende:
Jammer dat deze brutale snotapen vanavond alweer vrij rondlopen en gewoon verder kunnen gaan met het verpesten van de leefomgeving.
pi_166610585
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 18:41 schreef superniger het volgende:
quote:
Onder de arrestanten was het Amsterdamse raadslid Simion Blom (GroenLinks). Dat bevestigt de Amsterdamse fractievoorzitter van GroenLinks, Rutger Groot Wassink.
pi_166610752
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 november 2016 19:23 schreef Physsic het volgende:

[..]

[..]

Sylvana niet?

Het was gezellig in Maassluis dus daar was ze ook niet..

Op d'r facebook stond dat ze zou komen. Wat haakt die vrouw vaak af.
  zaterdag 12 november 2016 @ 19:41:50 #121
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_166610845
Ik zit even wat foto's te bekijken op de site van de regionale kranten en in alle omliggende gemeenten hier was Piet gelukkig gewoon donker. Hier houden ze zich liefst ver van al die opgeklopte onzin uit het Westen.
pi_166611026
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 19:41 schreef WheeledWarrior het volgende:
Ik zit even wat foto's te bekijken op de site van de regionale kranten en in alle omliggende gemeenten hier was Piet gelukkig gewoon donker. Hier houden ze zich liefst ver van al die opgeklopte onzin uit het Westen.
De Quincy Gario types hebben lang niet de aantallen om alle middelgrote steden en dorpen te sommeren om niet langer Piet geheel zwart te schminken.
Ze zullen met hooivorken, pek en veren opgewacht worden door de dorpsjongens van "de keet".
Maar: de actievoerders zullen de drogisterijen die zwarte schmink verkopen onder druk zetten.
En dat gebeurt dus al.
http://community.dewereld(...)-pieten-schmink-sets

En dan hebben ze bij nacht en ontij natuurlijk wel een wapen om de winkels op de juiste gedachten te brengen.
En als er geen zwarte schmink meer te koop is, kun je ook geen ouderwetse Zwarte Pieten meer schminken.
Bij deze lieden zal iedere zwarte schmink bij elke Trekpleister/kruidvat worden gezien als een racistische pro-pieten actie.
Dus maak je borst maar nat, in plaats van je gezicht zwart.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_166611139
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 17:31 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:

[..]

Wat vervelend dat daar zo massaal over gelogen wordt dan, waarom is dat denk je?
Waarom liegen of wat dan ook, racistisch verwar ik wel met discriminatie hoor, en liegen, men geeft zijn zwakke kant dan toe en het zal alleen maar meer worden dan!
Negeren lijkt me beter, maar is dan nu aan de orde?
Volgens mij willen deze klinkende munten zien?
pi_166611198
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 18:35 schreef Scrummie het volgende:

[..]

De naamsverandering was een PR stunt en bewust. Buys had wel degelijk een brief ontvangen van de stichting eer- en herstelbetalingen slachtoffers slavernijverleden Suriname, als je even verder Googled.
Nee, ook dat was niet waar.

quote:
De rel rond de naamsverandering was zorgvuldig door Van der Breggen in scène gezet. Een verzoek tot naamswijziging uit Suriname? Het bleek allemaal klinkklare onzin.
http://www.sprout.nl/arti(...)ende-marketingstunts

http://www.trouw.nl/tr/nl(...)door-marketing.dhtml

Mag daaruit niet quoten... Maar het staat er precies uitgelegd. Eventuele klachten speelde geen enkele rol daarin!
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
  zaterdag 12 november 2016 @ 20:05:42 #125
448036 Achterhoker
Hauptsache Alkohol
pi_166611266
Die allochtonen beroepen zich altijd maar op hun rechten maar als het op plichten aankomt ho maar.
Fade to Black
pi_166611353
quote:

[..]

Weet jij niet hoe een OR of MR op een basisschool werkt? En ja, ikzelf heb een aantal jaren in een MR gezeten en moest op een gegeven moment meebeslissen over de aanschaf en herstel van de ZP en Sint kostuums. Toen zijn de gouden oorbellen en de dikke lippen al meteen verdwenen. De zwarte makeup is bewust gebleven ivm de identiteit van de pieten (te herkenbaar als ouder van.....)

De liedjes werden in de kleutergroepen ook al iets aangepast en dat schoof elk jaar dan op. Op die manier kreeg je een nieuwe lichting die gewend waren aan de nieuwe liedjes, maar mochten de oudere kinderen hun vertrouwde liedjes ook blijven zingen.
Hulde. Maar ik kan me ook voorstellen dat het op vele scholen niet zo gaat, en ook dat mensen geen verandering durven te vragen als het niet echt bespreekbaar is - je ziet hoe sommige witte Nederlanders als door een wesp gestoken reageren op suggesties voor verandering.
quote:
[..]

Er is dus wel degelijk een aanpassing. HET bewijs dat men wel degelijk probeert rekening te houden. Maar dat willen de anti-pieten niet weten. En we praten wel over een behoorlijk oude en geliefde traditie. Een abrupte en grote verandering zit er gewoonweg niet in. Mag je imo ook niet vragen.
Hoe weet je dat? Ben je de groep anti-pieten niet aan het generaliseren? Zoals al vaker gezegd: er zijn redelijk veel pro-pieten die zich erg racistisch uitlaten op social media, maar ik vind het zelf niet terecht om dit op de gehele groep af te schuiven.
quote:
[..]

Zolang die grotere groep licht gekwetsten zich muisstil houden, nee. Zolang er geen breed gedragen tegengeluid hoorbaar is, vinden ze het kennelijk wel lekker makkelijk dat die extremisten de kastanjes voor ze uit het vuur halen. Wie zwijgt stemt toe (in dit geval met de extremistische anti-pieten activisten. Noem dat fout, whatever, maar zo werkt het nou eenmaal.
Ik vind het ook weer zo wat dat zij stelling moeten nemen, als je ziet hoe zo'n Sylvana Simons bejegend wordt, dan zou ik denken dat ze al genoeg gestraft wordt. Dan ga je als anti-zwarte piet niet stelling tegen haar nemen.
pi_166611428
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 19:52 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

De Quincy Gario types hebben lang niet de aantallen om alle middelgrote steden en dorpen te sommeren om niet langer Piet geheel zwart te schminken.
Ze zullen met hooivorken, pek en veren opgewacht worden door de dorpsjongens van "de keet".
Maar: de actievoerders zullen de drogisterijen die zwarte schmink verkopen onder druk zetten.
En dat gebeurt dus al.
http://community.dewereld(...)-pieten-schmink-sets

En dan hebben ze bij nacht en ontij natuurlijk wel een wapen om de winkels op de juiste gedachten te brengen.
En als er geen zwarte schmink meer te koop is, kun je ook geen ouderwetse Zwarte Pieten meer schminken.
Bij deze lieden zal iedere zwarte schmink bij elke Trekpleister/kruidvat worden gezien als een racistische pro-pieten actie.
Dus maak je borst maar nat, in plaats van je gezicht zwart.
Niet alleen drogisterijen, ook andere zaken die zwarte schmink verkopen zoals Intertoys krijgen dezelfde brief van Astrid Essed. Een brief vol met aannames, onjuistheden en verwijzingen naar bevooroordeelde (VN) of flut (kinderombudsman) onderzoeken.
pi_166611443
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 20:09 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:

[..]

Ik vind het ook weer zo wat dat zij stelling moeten nemen, als je ziet hoe zo'n Sylvana Simons bejegend wordt, dan zou ik denken dat ze al genoeg gestraft wordt. Dan ga je als anti-zwarte piet niet stelling tegen haar nemen.
Ik vindt dat er nog veel van getolereerd wordt zo onbeschoft als ik deze vond overkomen!
  zaterdag 12 november 2016 @ 20:13:20 #129
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_166611451
Avond-intocht in Elburg was ook super geregeld! Net terug.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_166611825
De intocht is weer voorbij. Behalve voor de arrestanten. Heel zinvol en doordacht allemaal. Volgend jaar weer?
pi_166611935
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 20:30 schreef Jaroon het volgende:
De intocht is weer voorbij. Behalve voor de arrestanten. Heel zinvol en doordacht allemaal. Volgend jaar weer?
Ik heb het idee dat er eigenlijk compleet niks veranderd is en volgende jaar weer niet. Ik heb zelfs het idee dat juist minder gemeentes mee gaan in aangepaste pieten, zo langzamerhand.
٩๏̯͡๏)۶
pi_166612119
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 november 2016 20:35 schreef Ronaldsen het volgende:

[..]

Ik heb het idee dat er eigenlijk compleet niks veranderd is en volgende jaar weer niet. Ik heb zelfs het idee dat juist minder gemeentes mee gaan in aangepaste pieten, zo langzamerhand.
In elk geval wordt het draagvlak voor gezeur over dit onderwerp zo langzamerhand erg klein merk ik in mijn omgeving.
  zaterdag 12 november 2016 @ 20:50:34 #133
8369 speknek
Another day another slay
pi_166612232

Gaat weer lekker. En maar klagen dat ze tokkies genoemd worden.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_166612319
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 november 2016 20:50 schreef speknek het volgende:
[ afbeelding ]

Gaat weer lekker. En maar klagen dat ze tokkies genoemd worden.
Echt... alleen al vanwege dit soort reacties zou ik ZP zo snel mogelijk willen afschaffen. Ongelofelijk.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_166612331
quote:
18s.gif Op zaterdag 12 november 2016 20:54 schreef Molurus het volgende:

[..]

Echt... alleen al vanwege dit soort reacties zou ik ZP zo snel mogelijk willen afschaffen. Ongelofelijk.
Dat is ook belachelijk natuurlijk.
pi_166612365
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 20:55 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Dat is ook belachelijk natuurlijk.
Blij dat je dat ook ziet! :)

En het aantal likes daarbij ook. Kennelijk zijn er grote hoeveelheden mensen die zulke reacties normaal vinden.
pi_166612404
quote:
14s.gif Op zaterdag 12 november 2016 20:56 schreef Molurus het volgende:

[..]

Blij dat je dat ook ziet! :)

En het aantal likes daarbij ook. Kennelijk zijn er grote hoeveelheden mensen die zulke reacties normaal vinden.
De conclusie die jij eraan verbindt vind ik belachelijk. Voor alle duidelijkheid.
  zaterdag 12 november 2016 @ 20:59:02 #138
289141 Kaji
Debiele homofiele joodse neger
pi_166612408

Sint en Piet in de vijftiger jaren. Blijkbaar is er sindsdien ook al eea veranderd aan hun uiterlijk.
Alle mensen zijn voortdurend ontevreden.
pi_166612427
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 20:58 schreef Jaroon het volgende:

[..]

De conclusie die jij eraan verbindt vind ik belachelijk. Voor alle duidelijkheid.
Verbond ik er een conclusie aan?

Ik denk ieg dat zulk volk het zeker niet verdient om haar zin te krijgen ten aanzien van een compleet irrelevant aspect van dit kinderfeestje. Ik zou dat geen conclusie willen noemen, meer mijn persoonlijke mening.
pi_166612430
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 20:59 schreef Kaji het volgende:
[ afbeelding ]

Sint en Piet in de vijftiger jaren. Blijkbaar is er sindsdien ook al eea veranderd aan hun uiterlijk.
:D
wooblabalurg
pi_166612459
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 20:59 schreef Molurus het volgende:

[..]

Verbond ik er een conclusie aan?

Ik denk ieg dat zulk volk het zeker niet verdient om haar zin te krijgen ten aanzien van een compleet irrelevant aspect van dit kinderfeestje. Ik zou dat geen conclusie willen noemen, meer mijn persoonlijke mening.
Je wilde ZP alleen al afschaffen door dit soort reacties......
pi_166612485
Ik ben voor een EXTREEM witte albino Sinterklaas volgend jaar. Gewoon om te laten zien wie echt de baas is.
pi_166612498
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 21:01 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Je wilde ZP alleen al afschaffen door dit soort reacties......
Ja. Ik zie niet hoe dat op wat voor manier dan ook een conclusie is. :)

Dat is gewoon mijn mening over dit volk en de mate waarin ik de mening van dit volk respecteer: niet.
pi_166612517
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 21:02 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ja. Ik zie niet hoe dat op wat voor manier een conclusie is. :)

Dat is gewoon mijn mening over dit volk en de mate waarin ik de mening van dit volk respecteer: niet.
Voor jou een conclusie.
pi_166612542
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 21:02 schreef Jaroon het volgende:
Ik ben voor een EXTREEM witte albino Sinterklaas volgend jaar. Gewoon om te laten zien wie echt de baas is.
wat?
wooblabalurg
pi_166612549
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 21:03 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Voor jou een conclusie.
Een mening, geen conclusie.

Je spreekt van een conclusie wanneer iets volgt uit iets anders. :P
  zaterdag 12 november 2016 @ 21:07:11 #147
289141 Kaji
pi_166612613
Persoonlijke observatie van vandaag in een klein dorpje ten oosten van Rotterdam: de 'officiële' Pieten hadden een traditioneel uiterlijk terwijl een aantal kinderen verkleed waren als roetveegpiet.
pi_166612670
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 21:07 schreef Kaji het volgende:
Persoonlijke observatie van vandaag in een klein dorpje ten oosten van Rotterdam: de 'officiële' Pieten hadden een traditioneel uiterlijk terwijl een aantal kinderen verkleed waren als roetveegpiet.
Ook wel typisch. :)

Overigens kan ik me herinneren dat ik als kind ook een keer als roetveegpiet verkleed ging, maar da's wel echt graven in m'n geheugen.

Het idee dat het uiterlijk komt van het roet van schoorstenen is zeker niet nieuw.
  zaterdag 12 november 2016 @ 21:11:50 #149
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_166612733
quote:

[..]

Er is dus wel degelijk een aanpassing. HET bewijs dat men wel degelijk probeert rekening te houden. Maar dat willen de anti-pieten niet weten. En we praten wel over een behoorlijk oude en geliefde traditie. Een abrupte en grote verandering zit er gewoonweg niet in. Mag je imo ook niet vragen.

[..]

Zo werkt het dus niet. Net zei ik het al de andere kant op maar zo geldt het ook. Een groep mensen is gekwetst door zwarte piet, een hele grote groep is gekwetst als zwarte piet verdwijnt. Als je wil dat niemand zich gekwetst voelt, wat me een nobel streven lijkt, zal je daarin een compromis moeten sluiten die zoveel mogelijk aan de wensen van iederee voldoet.

Dan moet niet van één kant veranderingen doorvoeren wat jij een goede compromis vindt, dan moet ie van beide kanten komen. Wat RTL doet, de roetveegpiet opdringen zonder enig overleg met de pro-pieten, en dan zeggen dat je een compromis hebt werkt niet. Maar de felle lippenstift en oorbellen weghalen en dat als oplossing presenteren aan de anti-pieten zonder ze daarin te kennen werkt ook niet.

Alleen als beide partijen tot een compromis komen, kan je van een compromis spreken. Zomaar wat doen en dan zeggen dat je je best doet voor de ander en ze dan kwalijk nemen geen oplossing te willen omdat ze je compromis niet accepteren slaat imo nergens op
Laffe huichelaar
pi_166612745
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 21:09 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ook wel typisch. :)

Overigens kan ik me herinneren dat ik als kind ook een keer als roetveegpiet verkleed ging, maar da's wel echt graven in m'n geheugen.

Het idee dat het uiterlijk komt van het roet van schoorstenen is zeker niet nieuw.
Oorspronkelijk gingen ook alleen de cadeautjes door de schoorsteen. Piet ging er pas doorheen toen het goed uitkwam om het 'zwart' van zwarte Piet anders te verklaren dan het zwart van een neger.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_166612754
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 20:44 schreef Jaroon het volgende:

[..]

In elk geval wordt het draagvlak voor gezeur over dit onderwerp zo langzamerhand erg klein merk ik in mijn omgeving.
Klopt, bijna niemand heeft nog zin om er over in discussie te gaan op verjaardagen of op het werk bijvoorbeeld merk ik in mijn omgeving.

Men viert het massaal zoals ze altijd hebben gedaan en gaan vervolgens weer over tot de orde van de dag.
٩๏̯͡๏)۶
pi_166612791
quote:
6s.gif Op zaterdag 12 november 2016 21:12 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Oorspronkelijk gingen ook alleen de cadeautjes door de schoorsteen. Piet ging er pas doorheen toen het goed uitkwam om het 'zwart' van zwarte Piet anders te verklaren dan het zwart van een neger.
Ja, zo herinner ik het me ook ongeveer. :) Dat was hoe de discussie toen ging. Let wel: dat was tientallen jaren geleden.

En nu mensen maar roepen dat de verandering van neger naar roetveegpiet wel wat snel gaat.... :o
  zaterdag 12 november 2016 @ 21:15:20 #153
289141 Kaji
pi_166612805
Waar is de roe van Zwarte Piet eigenlijk gebleven? :(
pi_166612834
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 21:14 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ja, zo herinner ik het me ook ongeveer. :) Dat was hoe de discussie toen ging. Let wel: dat was tientallen jaren geleden.

En nu mensen maar roepen dat de verandering van neger naar roetveegpiet wel wat snel gaat.... :o
Ja je ziet hoe je hele generaties groot kunt brengen met de zekerheid dat het zwart van ZP door de schoorsteen komt.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_166612835
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 21:15 schreef Kaji het volgende:
Waar is de roe van Zwarte Piet eigenlijk gebleven? :(
Dat is inderdaad wel gek, want nu Zwarte Piet een Roetveegpiet is geworden, heeft hij op zijn minst zijn roe weer nodig!
  zaterdag 12 november 2016 @ 21:18:32 #156
289141 Kaji
pi_166612874
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 21:16 schreef Tayu het volgende:

[..]

Dat is inderdaad wel gek, want nu Zwarte Piet een Roetveegpiet is geworden, heeft hij op zijn minst zijn roe weer nodig!
Weg met die rubberentegelmentaliteit. Piet moet weer eng zijn!
pi_166612890
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 21:18 schreef Kaji het volgende:

[..]

Weg met die rubberentegelmentaliteit. Piet moet weer eng zijn!
Die roe is gewoon een veger. Zoals ze elders op de wereld nog dagelijks worden gebruikt.

Hedendaagse vegers:

Roe:
  zaterdag 12 november 2016 @ 21:21:51 #158
289141 Kaji
pi_166612929
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 21:19 schreef Tayu het volgende:

[..]

Die roe is gewoon een veger. Zoals ze elders op de wereld nog dagelijks worden gebruikt.
Vroeger kregen stoute kindertjes met de roe hè. ;)
pi_166612931
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 21:19 schreef Tayu het volgende:

[..]

"Roe" betekent toch wel nadrukkelijk een bundel takken waarmee geslagen wordt.

http://www.vandale.nl/opzoeken?pattern=roe&lang=nn

roe·de (de; v(m); meervoud: roeden, roedes), roe (de; v(m); meervoud: roes)

1 samengebonden bundel twijgen om slaag mee te geven
pi_166612957
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 21:22 schreef Molurus het volgende:

[..]

"Roe" betekent toch wel nadrukkelijk een bundel takken waarmee geslagen wordt.

http://www.vandale.nl/opzoeken?pattern=roe&lang=nn

Het is gewoon een veger, en je kan er ook mee slaan als je dat wil.

Dat kun je ook met een asbak.
pi_166612965
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 21:23 schreef Tayu het volgende:

[..]

Of met een stofzuigerslang.
wooblabalurg
pi_166612968
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 21:23 schreef Tayu het volgende:

[..]

Zullen we het dan een "veger" noemen, en geen "roe"? Dan is het wel zo duidelijk. ;)
pi_166612978
quote:
10s.gif Op zaterdag 12 november 2016 21:23 schreef Baconbus het volgende:

[..]

Of met een stofzuigerslang.
Jah! :D
pi_166612999
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 21:02 schreef Jaroon het volgende:
Leg eens uit ? Wie is dan echt de baas ?
pi_166613062
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 21:24 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Leg eens uit ? Wie is dan echt de baas ?
De witte. Hoe witter hoe bazer.
pi_166613076
Het hele feest mag van mij afgeschaft worden.
Je kunt niet ontkennen dat het zijn oorsprong vindt ten tijden van de slavernij.
Daar moet je je gewoon totaal niet mee willen associëren en dit feest houd die associate in stand, hoe je het ook gaat veranderen de oorsprong blijft.

Zwarte piet was de knecht van Sint er klaas, betaald dan wel niet, je snap het idee.

Dat moet je niet willen klaar, mensen uit andere landen kijken heeeeeeel raar naar dit feest, het is gewoon supperawkward. En ik schaam me om Nederlander te zijn met deze "traditie".

Sommige tradities moet je gewoon afstand van doen, omdat ze niet meer in de huidige tijd passen. Verzin gewoon iets anders.
pi_166613086
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 21:27 schreef TheJanitor het volgende:

[..]

quote:
wooblabalurg
pi_166613125
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 21:23 schreef Molurus het volgende:

[..]

Zullen we het dan een "veger" noemen, en geen "roe"? Dan is het wel zo duidelijk. ;)
De roe is een heidens vruchtbaarheidssymbool. Komt in andere Sinterklaastradities ook nog veelvuldig voor, o.a. om de knappe meisjes mee te slaan.
pi_166613144
quote:
Betekenis ' roe '

roe zie roede

2 staaf of stang: gordijnen aan koperen roeden
3 penis
Laten we de roe ook weer in ere herstellen en deze gebruiken als vruchtbaarheidssymbool. <O)

quote:
Een symbool van vruchtbaarheid uit heidense tijden. Dit is nog steeds zichtbaar als vruchtbare jonge vrouwen met de roe worden geslagen zoals dat in andere regio’s gebeurt en ook op de waddeneilanden nog een rol speelt.

http://sintenpietengilde.nl/kenmerk/roe/
Ofwel, we laten de mannen weer de vrouwen slaan. oO/

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
pi_166613153
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 21:27 schreef MrSweets het volgende:

Je kunt niet ontkennen dat het zijn oorsprong vindt ten tijden van de slavernij.
Daar moet je je gewoon totaal niet mee willen associëren en dit feest houd die associate in stand, hoe je het ook gaat veranderen de oorsprong blijft.

Zwarte piet was de knecht van Sint er klaas, betaald dan wel niet, je snap het idee.

Dat moet je niet willen klaar, mensen uit andere landen kijken heeeeeeel raar naar dit feest, het is gewoon supperawkward. En ik schaam me om Nederlander te zijn met deze "traditie".

Sommige tradities moet je gewoon afstand van doen, omdat ze niet meer in de huidige tijd passen. Verzin gewoon iets anders.
Mensen vinden culturele verandering heeeeel eng. Ze denken daar een soort houvast aan te hebben die wat mij betreft sowieso al schijn is: of men dat nu leuk vindt of niet, de wereld verandert in een hoog tempo.

En inderdaad, dat kan betekenen dat bestaande tradities op de schop moeten. Big deal. Verzin iets anders inderdaad. :) Ik snap niet waarom men daar zo negatief over doet... het is juist een kans om nieuwe tradities vorm te geven. En als we dat goed doen kan het nog een hele tijd mee zonder maatschappelijke controverses.
pi_166613179
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 21:29 schreef luxerobots het volgende:

[..]

De roe is een heidens vruchtbaarheidssymbool. Komt in andere Sinterklaastradities ook nog veelvuldig voor, o.a. om de knappe meisjes mee te slaan.
Klinkt als een obscure pornofilm.
  zaterdag 12 november 2016 @ 21:32:39 #172
289141 Kaji
pi_166613180
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 21:27 schreef MrSweets het volgende:

Het Sinterklaasfeest vindt niet zijn oorsprong in de slavernij. Zwarte Piet volgens mij ook niet. Het uiterlijk van Zwarte Piet is wel beïnvloed door karikaturale voorstellingen van negers.
pi_166613231
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 21:32 schreef Kaji het volgende:

[..]

Het Sinterklaasfeest vindt niet zijn oorsprong in de slavernij. Zwarte Piet volgens mij ook niet. Het uiterlijk van Zwarte Piet is wel beïnvloed door karikaturale voorstellingen van negers.
De eerste vormen van zwarte piet bij het sinterklaasfeest en de afschaffing van slavernij door Nederland vielen wel zo'n beetje samen. Het is wel ontstaan in die tijdgeest.
pi_166613245
quote:

[..]

Het Sinterklaasfeest niet maar Zwarte Piet werd pas echt populair bij het hele volk na het boekje van Schenkman. In zijn boekje was hij een neger.

Edit: boekje Schenkman 1850
Afschaffing slavernij: 1863
pi_166613306
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 21:27 schreef TheJanitor het volgende:

[..]

ahhhh het superieure-rastrauma..
doe maar niet het volgend jaar ...

doe deze bijv:
  zaterdag 12 november 2016 @ 21:39:54 #176
289141 Kaji
pi_166613318
Ik ben zelf trouwens opgegroeid met het verhaal dat Piet een schoorsteenveger was. Werkelijk nooit een associatie met negers gelegd. Z'n huidskleur boeide me ook niet echt eigenlijk.
pi_166613329
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 21:39 schreef Kaji het volgende:

Ik ben zelf trouwens opgegroeid met het verhaal dat Piet een schoorsteenveger was. Werkelijk nooit een associatie met negers gelegd.
Dan ben je opgevoed met de roetveegpiet in een tijd waarin het uiterlijk van ZP al controversieel was. ;) Net als ik trouwens.
pi_166613332
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 21:39 schreef Kaji het volgende:
Ik ben zelf trouwens opgegroeid met het verhaal dat Piet een schoorsteenveger was. Werkelijk nooit een associatie met negers gelegd. Z'n huidskleur boeide me ook niet echt eigenlijk.
Het was ook de bedoeling dat het 'vergeten' werd
pi_166613354
quote:

[..]

Zijn de meningen over verdeeld.

http://www.volkskrant.nl/(...)kindslaven~a3531694/
pi_166613362
quote:
14s.gif Op zaterdag 12 november 2016 21:41 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Het was ook de bedoeling dat het 'vergeten' werd
En dat is zo goed gelukt dat sommigen hier inderdaad denken dat ZP nooit een neger heeft voorgesteld. :o
pi_166613438
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 november 2016 21:42 schreef MrSweets het volgende:

[..]

Let op: ik zeg daarmee niet dat ZP per se is bedoeld als een voorstelling van een slaaf. Ik zeg alleen: het uiterlijk van ZP zoals we dat nu kennen is ontstaan rond dezelfde tijd dat slavernij werd afgeschaft.

Om ZP en het uiterlijk daarvan goed te begrijpen moeten we dus begrijpen hoe de tijdgeest van toen was. Dat was een tijd waarin zwarte mensen als minderwaardig werden beschouwd en dat sociaal en maatschappelijk gezien werd als een respectabele mening.
pi_166613448
quote:
6s.gif Op zaterdag 12 november 2016 21:36 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Het Sinterklaasfeest niet maar Zwarte Piet werd pas echt populair bij het hele volk na het boekje van Schenkman. In zijn boekje was hij een neger.

Edit: boekje Schenkman 1850
Afschaffing slavernij: 1863
Maar in die eerste tekeningen in schenkmansboek wordt hij al stereotiep ingekleurd met hele zwarte huid. Terwijl negers bruin tot donkerbruin zijn en alleen zwart lijken in het donker.
Het hele denken in wit en zwart is stereotypering. Die mensen met die kleuren bestaan niet
Denk dan blank en donker. Dat is exacter en niet stereotiep
  Moderator / Redactie Sport zaterdag 12 november 2016 @ 21:47:33 #183
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_166613470
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 21:42 schreef Molurus het volgende:

[..]

En dat is zo goed gelukt dat sommigen hier inderdaad denken dat ZP nooit een neger heeft voorgesteld. :o
En dat boeit waarom precies?
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_166613481
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 21:42 schreef Molurus het volgende:

[..]

Klopt. En het was allemaal ook wel goed bedoeld natuurlijk. Alleen is de associatie er bij een gedeelte van de mensen die vanuit onze voormalige kolonien hierheen kwamen nog wel steeds.
pi_166613496
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 21:45 schreef Molurus het volgende:

[..]

Let op: ik zeg daarmee niet dat ZP per se is bedoeld als een voorstelling van een slaaf. Ik zeg alleen: het uiterlijk van ZP zoals we dat nu kennen is ontstaan rond dezelfde tijd dat slavernij werd afgeschaft.

Om ZP en het uiterlijk daarvan goed te begrijpen moeten we dus begrijpen hoe de tijdgeest van toen was. Dat was een tijd waarin zwarte mensen als minderwaardig werden beschouwd en dat sociaal en maatschappelijk gezien werd als een respectabele mening.
Ja precies. In die tijd volkomen normaal om zo te denken.

Nu niet meer. Daarom. Afschaffen
pi_166613504
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 21:46 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Maar in die eerste tekeningen in schenkmansboek wordt hij al stereotiep ingekleurd met hele zwarte huid. Terwijl negers bruin tot donkerbruin zijn en alleen zwart lijken in het donker.
Het hele denken in wit en zwart is stereotypering. Die mensen met die kleuren bestaan niet
Denk dan blank en donker. Dat is exacter en niet stereotiep
Ja de sterotypering was er natuurlijk al, die heeft hij niet zelf verzonnen.
pi_166613535
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 november 2016 21:49 schreef MrSweets het volgende:

[..]

Ja precies. In die tijd volkomen normaal om zo te denken.

Nu niet meer. Daarom. Afschaffen
Hij werd expliciet knecht (betaalde werknemer) en Piet genoemd.

Lijkt me dat als er al een boodschap over slavernij inzit, dit er juist eentje is tegen slavernij.
pi_166613586

Zeker , zie ik wel een kern van waarheid hier, maar in hoeverre is deze cartoon een sterotypering van de boze blanke man.
pi_166613612
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 21:51 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Hij werd expliciet knecht (betaalde werknemer) en Piet genoemd.

Lijkt me dat als er al een boodschap over slavernij inzit, dit er juist eentje is tegen slavernij.
Ook dat klopt, maar Schenkman was ook geen voorstander van de slavernij. Het punt is dat het stereotype, dat wij nu als racitisch beschouwen, toen heel normaal was en Schenkman zich daar dus ook aan schuldig maakte door hem zo af te beelden

Overigens zijn er ook plaatjes van hem waarin Piet wel neergezet wordt als een bediende en niet als die karikatuur.
  zaterdag 12 november 2016 @ 21:55:45 #190
8369 speknek
Another day another slay
pi_166613627
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 november 2016 21:42 schreef MrSweets het volgende:

[..]

Volgens mij had hij in de tijd van Schenkman nog geen pagekostuum. Toen was het gewoon een knecht. Het pagekostuum en de karikaturale kenmerken kwamen later en lijken inderdaad sterk beïnvloed door de slavernij.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_166613634
Alle winterfeesten gaan over licht en donker. Over zwart en wit. Over hoop en wanhoop. Over schaarste en overvloed. Over creatie en destructie. Het zijn winterfeesten!

En overal ter wereld worden die tegenstellingen uitgebeeld.

Zelfs Shiva (de Hindu God) kent een witte en een zwarte versie:

Shiva als de creator:

Shiva als de vernietiger:
pi_166613637
quote:
6s.gif Op zaterdag 12 november 2016 21:48 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Klopt. En het was allemaal ook wel goed bedoeld natuurlijk. Alleen is de associatie er bij een gedeelte van de mensen die vanuit onze voormalige kolonien hierheen kwamen er nog wel steeds.
Die associate is er bij iedereen die iets langer gaat nadenken.

Natuurlijk niet bij kinderen.
Iig ik dacht zo totaal niet. ZP is een kindervriend.

Deze traditie komt allen uit een tijd waar er bedenkelijke denkbeelden op na gehouden werden.
Daar moet je als beschaving in 2016 gewoon totale afstand van willen doen. Zoals gebeurd met zoveel tradities uit het verleden waar de denkbeelden anders was. Ook "leuke" positief bedoelde tradities.

Verzin gewoon iets anders. Er is geen enkele reden om deze traditie nog in stand te houden.
pi_166613668
quote:
14s.gif Op zaterdag 12 november 2016 21:55 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Ook dat klopt, maar Schenkman was ook geen voorstander van de slavernij. Het punt is dat het stereotype, dat wij nu als racitisch beschouwen, toen heel normaal was en Schenkman zich daar dus ook aan schuldig maakte door hem zo af te beelden

Overigens zijn er ook plaatjes van hem waarin Piet wel neergezet wordt als een bediende en niet als die karikatuur.
Dus iemand die ooit tegen slavernij was, is ingehaald door de tijd en nu de bedenker van een racistisch stereotype.

De claim 'Zwarte Piet is racisme' is gewoon niet te maken.

Racisme is een groot verwijt, dan heb je gewoon hard/duidelijk bewijs nodig.
pi_166613680
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 november 2016 21:55 schreef speknek het volgende:

[..]

Volgens mij had hij in de tijd van Schenkman nog geen pagekostuum. Toen was het gewoon een knecht. Het pagekostuum en de karikaturale kenmerken kwamen later en lijken inderdaad sterk beïnvloed door de slavernij.
De tekenaar gaf hem een spaans kostuum van de 16e eeuw . Logisch, want het verhaal was dat piet en sint uit Spanje kwam. Rond 1860 waren er veel meer schilderijen en prenten bekend van edele lieden 16e eeuw of iets later met spaanse kraag, wambuis met verticale banen, pofbroek en majo daaronder.
Dat pagekostuum van kennelijk jonge slaven op schilderijen was veel minder bekend en lijkt ook minder op de eerste tekeningen van piet in spaans pak
pi_166613717
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 21:58 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Dus iemand die ooit tegen slavernij was, is ingehaald door de tijd en nu de bedenker van een racistisch stereotype.

Dat hij vond dat mensen betaald moesten worden voor arbeid betekent nog niet dat hij een voorvechter was van rassengelijkheid. Die conclusie gaat mij vooralsnog veel te snel in elk geval.
  zaterdag 12 november 2016 @ 22:02:45 #196
289141 Kaji
pi_166613723
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 november 2016 21:56 schreef MrSweets het volgende:

[..]

Die associate is er bij iedereen die iets langer gaat nadenken.

Natuurlijk niet bij kinderen.
Iig ik dacht zo totaal niet. ZP is een kindervriend.

Deze traditie komt allen uit een tijd waar er bedenkelijke denkbeelden op na gehouden werden.
Daar moet je als beschaving in 2016 gewoon totale afstand van willen doen. Zoals gebeurd met zoveel tradities uit het verleden waar de denkbeelden anders was. Ook "leuke" positief bedoelde tradities.

Verzin gewoon iets anders. Er is geen enkele reden om deze traditie nog in stand te houden.
Bijna alle tradities komen uit een tijd waarin er naar hedendaagse maatstaven bedenkelijke denkbeelden op nagehouden werden. Moeten we Kerst en Pasen en Carnaval ook maar afschaffen? Het hele Sinterklaasfeest afschaffen is in elk geval overdreven omdat de oorsprong ervan niet ligt in de slavernij. Ik zie verder ook geen bezwaar in een zwarte helper van Sint als het geen racistische connotaties heeft (het idee van een zwarte helper van Sint is trouwens ook al ouder dan Schenkman),
pi_166613726
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 21:58 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Nee, we vinden tegenwoordig het stereotype (zwart, dikke rode lippen, oorringen, onderdanig, dom etc....) racistisch. Schenkman heeft dat niet verzonnen, hij heeft dat verwerkt in zijn personage van Zwarte Piet samen met ook andere kenmerken. Het was er één onderdeel van.
pi_166613734
Was vanmiddag bij de intocht in centrum Den Haag.

En onder het toegestroomde publiek weer veel , heel veel gekleurde toeschouwers en / met kinderen.

En allemaal blij met de mooie Sint en met de mooie zwarte en bruine Pieten.

Geen gezeik , geen valse noten , geen bezwaren.

Kortom , zoals het altijd is geweest.

Dus tegen de ouwehoer en anti racisme Pieten een volmondig "opkankeren" uit Den Haag!
pi_166613757
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 22:03 schreef DrMabuse het volgende:

Was vanmiddag bij de intocht in centrum Den Haag.

En onder het toegestroomde publiek weer veel , heel veel gekleurde toeschouwers en / met kinderen.

En allemaal blij met de mooie Sint en met de mooie zwarte en bruine Pieten.

Geen gezeik , geen valse noten , geen bezwaren.

Kortom , zoals het altijd is geweest.

Dus tegen de ouwehoer en racisme Pieten een volmondig "opkankeren" uit Den Haag!
Je komt hier klagen dat ze je niet hebben lastiggevallen?
pi_166613783
quote:
10s.gif Op zaterdag 12 november 2016 22:04 schreef Molurus het volgende:

[..]

Je komt hier klagen dat ze je niet hebben lastiggevallen?
Ik kom melden dat het hier in Den Haag weer leuk / gezellig was.

In tegenstelling tot andere plaatsen in Nederland.

Waar volwassen hysterische lui weer fijn bezig waren.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')