abonnement Unibet Coolblue
pi_164758561
Welkom in een nieuw deel van dit gezellige docententopic.

In dit topic kunnen docenten en aanstaande docenten met elkaar praten over de dagelijkse gang van zaken in school.

Leuke momenten met je klas meegemaakt? Vragen hoe je het beste met die moeilijke 3HAVO kunt werken? Stagiaires die tips nodig hebben? Het is allemaal mogelijk hier.

Neem een vers bakje apparaatkoffie in onze virtuele docentenkamer. Enne: deze pauze géén toezicht op het schoolplein! ;)
pi_164768007
Aangenomen als vaste invaller (building substitute) op de school waar ik het meest heb gewerkt afgelopen jaar. Voor het eerst direct eerste schooldag beginnen ipv in November wanneer de eerste longterm subs worden aangenomen. Stiekem hopen dat er leraren tekort is zodat ik direct een longterm job kan doen, want lesgeven vind ik veel leuker dan dagoppasser al doe je meer werk voor hetzelfde geld.
  maandag 22 augustus 2016 @ 22:42:26 #3
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_164773606
Toffe klassen, leuk team, ideaal lesrooster... Heb er weer helemaal zin in dit jaar!
pi_164774609
Wat klink je enthousiast enigma!
Hopelijk blijft dat zo >:)

Schieganger,
Succes met je opleiding ^O^

Voy
Gefeliciteerd met je baan!

Digi agenda's
Ik ben daar dus nog niet in thuis. Google agenda klinkt wel fijn. Even opzoeken.

Excel
Dit is dus echt zo'n programma waar ik niks van begrijp Nog nooit mee gewerkt ook.
Van collega's krijg ik weleens een excel bestand wat ik moet invullen natuurlijk, maar daar houdt het dan echt wel op.
Loont het om daar een cursus in te doen?
pi_164780202
quote:
1s.gif Op maandag 22 augustus 2016 23:10 schreef faptist het volgende:
,..
Excel
Dit is dus echt zo'n programma waar ik niks van begrijp Nog nooit mee gewerkt ook.
Van collega's krijg ik weleens een excel bestand wat ik moet invullen natuurlijk, maar daar houdt het dan echt wel op.
Loont het om daar een cursus in te doen?
Vraag de docent wiskunde of m&o eens. In die programma's zitten Excel-onderdelen. Daarmee kun je heel makkelijk de basis onder de knie krijgen.
pi_164789299
Vandaag zijn mijn lessen weer begonnen. Ik geef nu voor het tweede jaar hier les aan vmbo tl. De meeste leerlingen ken ik van vorig jaar.
Nu had ik vandaag mijn eerste lessen weer en ik vond de leerlingen echt super druk. Moest de eerste les al boos worden!
Ik geef ook les aan vmbo 4tl en hier heb ik enkele leerlingen inzitten die nu al heel de les zaten te kletsen. Hoe lossen jullie dit op? Maken jullie ook voor de vierde (examenjaar) een plattegrond? Ik vind dat zo kinderachtig, maar heb ook geen zin om nu al leerlingen te moeten waarschuwen zoals ik vandaag al moest doen...
  dinsdag 23 augustus 2016 @ 16:40:59 #7
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_164789632
Ik vertel mijn klassen in de bovenbouw altijd dat ik geen plattegrond voor ze wil maken, maar het wel ga doen als ik dat nodig vind. Afgelopen jaar resulteerde dat in één klas die bijna het hele jaar volgens plattegrond heeft gezeten, eentje gedurende een paar maanden en de derde helemaal niet.

En die eerste week, ach. Iedereen moet zijn ritme weer oppakken toch? Zo snel mogelijk een vast ritme in je lessen oppakken en vooral duidelijk vertellen wat je van ze wil en op welk moment. Boos worden is misschien niet helemaal op zijn plaats, omdat ze na zeven weken freewheelen gewoon wat moeite hebben om de draad weer op te pikken, eerder dan dat ze jou dwars willen zitten. Hoop ik althans voor je.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_164797821
Het hangt bij mij ook af van de klas. Sowieso wil ik bij een kleinere klas altijd dat ze vooraan komen zitten: vorig jaar had ik twee kleinere examenklasclusters. Leerlingen hebben toch de neiging om achterin te gaan zitten, maar ik haal ze naar voren. En tja: ik vind het ook kinderachtig, maar sommige leerlingen (en dan heb ik het dus over zesdeklassers, die zijn alweer ouder dan leerlingen in 4 vmbo) zijn gewoon nog vrij kinderachtig. Vandaag had ik mijn nieuwe zesdeklascluster en daar gingen er vier achterin het lokaal zitten kletsen en geinen, dus die heb ik direct verplaatst. Chagrijnige koppen dan ook nog, :') . Maar ik heb ook wel klassen (mijn vijfde nu bijvoorbeeld) waar de sfeer heel anders is, en ik dit soort dingen niet hoef te doen,
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_164799809
ik verplaats ze ook altijd als het lokaal niet vol zit.
Ik houd dan een symmetrie as in het midden van de klas aan. Dus degene die meest achterin zaten komen dan het meest vooraan. Vinden ze nooit fijn. Maar zet ze wel even terug op hun plaats.

maandag docentenstart. dinsdag introductiedag met mentorklas en dan woensdag reguliere lessen.

quote:
2s.gif Op dinsdag 23 augustus 2016 21:53 schreef Franny_G het volgende:
Het hangt bij mij ook af van de klas. Sowieso wil ik bij een kleinere klas altijd dat ze vooraan komen zitten: vorig jaar had ik twee kleinere examenklasclusters. Leerlingen hebben toch de neiging om achterin te gaan zitten, maar ik haal ze naar voren. En tja: ik vind het ook kinderachtig, maar sommige leerlingen (en dan heb ik het dus over zesdeklassers, die zijn alweer ouder dan leerlingen in 4 vmbo) zijn gewoon nog vrij kinderachtig. Vandaag had ik mijn nieuwe zesdeklascluster en daar gingen er vier achterin het lokaal zitten kletsen en geinen, dus die heb ik direct verplaatst. Chagrijnige koppen dan ook nog, :') . Maar ik heb ook wel klassen (mijn vijfde nu bijvoorbeeld) waar de sfeer heel anders is, en ik dit soort dingen niet hoef te doen,
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
pi_164823219
Zo, hoe gaat het met jullie in deze hitte?

Ik had vandaag een lange lesdag: zeven uur lesgegeven, in een lokaal waar de hele dag de zon op staat, in een oud gebouw, dus relatief kleine lokalen. De eerste drie uur, tot 11.00, waren wel te doen, maar daarna niet meer.. Om half 2 werd ik er gewoon duizelig van. :') . Ook veel eerste lessen van het schooljaar met nieuwe klassen, en dat kost ook veel energie. Mijn school heeft er nu voor gekozen om morgen te werken met een verkort rooster. _O_ .
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_164823531
quote:
2s.gif Op woensdag 24 augustus 2016 21:04 schreef Franny_G het volgende:
Zo, hoe gaat het met jullie in deze hitte?

Ik had vandaag een lange lesdag: zeven uur lesgegeven, in een lokaal waar de hele dag de zon op staat, in een oud gebouw, dus relatief kleine lokalen. De eerste drie uur, tot 11.00, waren wel te doen, maar daarna niet meer.. Om half 2 werd ik er gewoon duizelig van. :') . Ook veel eerste lessen van het schooljaar met nieuwe klassen, en dat kost ook veel energie. Mijn school heeft er nu voor gekozen om morgen te werken met een verkort rooster. _O_ .
Wij beginnen volgende week, maar het gebouw is morgen na 12 uur dicht voor iedereen. Sterkte met die hitte.
pi_164828756
Ik kreeg dinsdag morgen bericht dat ik klassen voor iemand moet overnemen en of ik half een uur later al op PD kon zijn. Na wat heen en weer gerij tussen scholen (want niemand wist welke PD ik moest volgen) heb ik vandaag nog steeds geen klassen rooster of lokaal. Het enige dat ik weet is dat ik waarschijnlijk Read 180 klassen heb en een (of meedere) klassen met SPEd Engels (onbekend welk jaar) en een 10th of 12th grade mentor klas. Dus heb nog geen planning kunnen doen, heb nog mn lokaal niet kunnen inrichten (essentieel voor Read 180 want computers en rotational stations setup nodig) en is nog niet zeker welk team ik bij hoor dus alle planning en meetings gaan van start zonder mij. Kan niet bij het online leraren materiaal van Read 180 want officieel geen klassen in het systeem, dus geen toegang. Maandag beginnen de lessen. Ik ben zo gestresst, tis echt niet leuk meer.
  woensdag 24 augustus 2016 @ 23:05:08 #13
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_164828841
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2016 23:02 schreef Voy het volgende:
Ik kreeg dinsdag morgen bericht dat ik klassen voor iemand moet overnemen en of ik half een uur later al op PD kon zijn. Na wat heen en weer gerij tussen scholen (want niemand wist welke PD ik moest volgen) heb ik vandaag nog steeds geen klassen rooster of lokaal. Het enige dat ik weet is dat ik waarschijnlijk Read 180 klassen heb en een (of meedere) klassen met SPEd Engels (onbekend welk jaar) en een 10th of 12th grade mentor klas. Dus heb nog geen planning kunnen doen, heb nog mn lokaal niet kunnen inrichten (essentieel voor Read 180 want computers en rotational stations setup nodig) en is nog niet zeker welk team ik bij hoor dus alle planning en meetings gaan van start zonder mij. Kan niet bij het online leraren materiaal van Read 180 want officieel geen klassen in het systeem, dus geen toegang. Maandag beginnen de lessen. Ik ben zo gestresst, tis echt niet leuk meer.
Ik snap geen bal van je verhaal, maar ik wens je wel succes.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_164829204
Haha

PD is professional development. Verplicht een week meetings, team building, saaie presentaties over 'interessante' tech en programmas enzo voor school begint.

Read 180 is een programma dat we hier gebruiken voor leerlingen met lees achterstand. Gebruikt computer programmas, kleine groep lessen en individueel lezen in circulatie groepjes dus dat moet je wel even goed opzetten en kun je dus niet zo maar van lokaal naar lokaal verschuiven. Vereist ook behoorlijk wat set-up qua software en controle van de leerlingen logins dus dat ik er helemaal nog niet bij kan is erg vervelend.

In kort, ik moet invallen voor iemand maar ze zijn zo met de klassen aan het schuiven dat ik nog steeds geen duidelijk antwoord heb over waar ik nu les in moet geven en wat mijn lokaal is en of al het material wel aanwezig is terwijl we maandag al beginnen (en sinds vorig jaar over het weekend de school op slot gaat dus ik kan dan sowieso niks doen qua inricthing/setup).
pi_164834071
quote:
2s.gif Op woensdag 24 augustus 2016 21:04 schreef Franny_G het volgende:
Zo, hoe gaat het met jullie in deze hitte?

Ik had vandaag een lange lesdag: zeven uur lesgegeven, in een lokaal waar de hele dag de zon op staat, in een oud gebouw, dus relatief kleine lokalen. De eerste drie uur, tot 11.00, waren wel te doen, maar daarna niet meer.. Om half 2 werd ik er gewoon duizelig van. :') . Ook veel eerste lessen van het schooljaar met nieuwe klassen, en dat kost ook veel energie. Mijn school heeft er nu voor gekozen om morgen te werken met een verkort rooster. _O_ .
Jaloers! (Niet op de hitte, op tropenrooster). Onze mega oven wordt ook heet, maar ipv tropenrooster hebben ze gisteren vooral iedereen met korte broek aanrsproken of ze vandaag een lange broek aan willen doen.

Rokjes mogen wel. Ik hoop dat er mannen in rokjes verschijnen, vind het belachelijk :+
Kwak
pi_164834964
Ja, kleding op het werk met dit weer is een heikel punt he. Ik ga ook niet zo snel met blote benen voor de klas. Vandaag wel een jurkje aan maar dan tot op de knie. Mijn mannelijke collega's hebben eigenlijk bijna allemaal een lange zomerbroek aan... Het zou vooral goed zijn als schoolleiding zou besluiten flesjes water uit te delen of zoiets.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  donderdag 25 augustus 2016 @ 12:33:51 #17
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_164839089
Ik zit op dit moment nog heerlijk in het zonnetje te genieten van mijn vakantie. Maar lesgeven bij hoge temperaturen is inderdaad niet zo fijn. Ik heb, in echt extreme gevallen, wel eens een driekwartbroek aan. Sommige collega's zie ik daar ook in lopen. De schoolleiding maakt er niet zo'n probleem van. Een paar jaar geleden, bij een hittegolf, heeft de directie de hele school op ijs getrakteerd. Dat was wel een aardig gebaar: alle teamleiders met karretjes Magnums door de gangen aan het rijden en ijs uit aan het delen.
.
pi_164839342
In ons gebouw staat de airco meestal zo koud dat je ook met dit weer iets langs aan wilt. Gelukkig ben ik vrij vandaag. Zo naar het strand. 8-)
  donderdag 25 augustus 2016 @ 15:11:06 #19
427685 MiszSpace
Are you kidding me?!
pi_164843095
Bij ons zijn ze gelukkig ook niet streng met warm weer. De (oudere) mannelijke collega's dragen dan vaak een driekwart broek. Ik geef zelf ook les in een oud gebouw waar vanaf 12:00 de zon pal in het lokaal schijnt, gelukkig is het maar een paar dagen per schooljaar echt warm.
Immer gerade aus!
  donderdag 25 augustus 2016 @ 16:48:04 #20
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_164844966
Als het echt warm is en ik merk dat de leerlingen ook niet echt "in the mood" zijn, ga ik wel eens met ze naar een riviertje dat achter onze school stroomt. Ik liet dan een paar leerlingen ijsjes halen. Gewoon, even socializen met ze, spelen in het water, of - als ik het nodig vond - in het gras zelfstandig in het boek werken.
.
  donderdag 25 augustus 2016 @ 17:23:10 #21
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_164845585
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2016 08:43 schreef Franny_G het volgende:
Ja, kleding op het werk met dit weer is een heikel punt he. Ik ga ook niet zo snel met blote benen voor de klas. Vandaag wel een jurkje aan maar dan tot op de knie. Mijn mannelijke collega's hebben eigenlijk bijna allemaal een lange zomerbroek aan... Het zou vooral goed zijn als schoolleiding zou besluiten flesjes water uit te delen of zoiets.
Aan het eind van vorig jaar heb ik collega's (vrouwelijke natuurlijk) gezien in hotpants. Die vrouw had ook benen die niet stopten en is over het algemeen wel aantrekkelijk, dus dat was helemaal even slikken.
  donderdag 25 augustus 2016 @ 17:34:54 #22
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_164845805
Dat vind ik dan wel een beetje ver gaan eigenlijk, een docente in hot pants. Krijg meteen flashbacks naar die berichten over leerlingen die zich tijdens het examen niet konden concentreren omdat de string van de toezichthoudende docente zichtbaar was.
.
pi_164846622
quote:
1s.gif Op donderdag 25 augustus 2016 07:13 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

Jaloers! (Niet op de hitte, op tropenrooster). Onze mega oven wordt ook heet, maar ipv tropenrooster hebben ze gisteren vooral iedereen met korte broek aanrsproken of ze vandaag een lange broek aan willen doen.

Rokjes mogen wel. Ik hoop dat er mannen in rokjes verschijnen, vind het belachelijk :+
Gristelijke school?

Wij moeten gewoon doorwerken. Super warm met plat dak. Leerlingen houden het niet meer.
pi_164847802
quote:
1s.gif Op donderdag 25 augustus 2016 18:16 schreef larry_flynt het volgende:

[..]

Gristelijke school?

Wij moeten gewoon doorwerken. Super warm met plat dak. Leerlingen houden het niet meer.
Nope openbaar.

Ik heb wel gezegd tegen een van de schoolleiders dat ik vond dat de mannen dan ook maar in rok moesten komen, als dat wel mag :+
Kwak
pi_164857101
Schiet mij maar lek. Klassen van 36 tot 47 leerlingen. En de meesten daarvan hebben extra ondersteuning nodig vanwege leer achterstand of sociaal-emotionele problemen. Floater tussen 2 lokalen op verdieping 1 en 4. Formaat lokaal 1: schoenendoos (max 12 tafeltjes als je wilt kunnen lopen), lokaal 2: kleinere schoenendoos met max 9 tafeltjes. Mag hopen dat een van de kast deuren naar Narnia opent.
pi_164861198
Voy, het klinkt allemaal niet zo best. Succes!

We hebben gisteren zelfs radio 1 gehaald met het tropenrooster. _O- .
Vandaag weer normaal rooster, maar het is ook een stuk koeler.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_164861796
quote:
1s.gif Op donderdag 25 augustus 2016 16:48 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Als het echt warm is en ik merk dat de leerlingen ook niet echt "in the mood" zijn, ga ik wel eens met ze naar een riviertje dat achter onze school stroomt. Ik liet dan een paar leerlingen ijsjes halen. Gewoon, even socializen met ze, spelen in het water, of - als ik het nodig vond - in het gras zelfstandig in het boek werken.

Of eerst een les over conformiteit geven. :Y)


Ik wil ook wel eens gewoon naar buiten gaan met de studenten, maar weet niet zo goed hoe dat aan te pakken/vorm te geven.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_164866062
Dat hebben ze bij ons bij de examens gedaan. Was een goed idee.

quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2016 08:43 schreef Franny_G het volgende:
Het zou vooral goed zijn als schoolleiding zou besluiten flesjes water uit te delen of zoiets.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
  vrijdag 26 augustus 2016 @ 23:31:39 #29
335643 faptist
Maakt fouten
pi_164880845
Ik ga ook weleens met m'n leerlingen naar buiten, maar ik geef beeldende vorming dus dan is het makkelijk toepassen.
Heb ook leuke lessen met de wiskunde-, en taaldocenten geschreven. Dan krijgen ze een lijst mee met woorden die ze moeten zoeken. Voor de talige opdracht staan de vragen dus in die taal geschreven. Voor de wiskunde opdrachten zijn er berekeningen die ze moeten oplossen, hoeken die ze moeten opmeten, schatten van afstand.. Dat soort dingen.
En voor mijn man gaan ze op zoek naar perspectief en hoe je die kunt verplaatsen. Hartstikke leuk :)
Vorig jaar ook een wedstrijdje papieren vliegtuigjes gooien gedaan. Eerst bedenken hoe je die het beste kunt maken, onderzoek op internet en vervolgens samenstellen. Juiste papier, looks en dan losgaan op het grasveld. *;

Ik heb ngo steeds geen rooster voor aankomende week. Moet niet gekker worden!
pi_164904754
Heb mn 2 lokalen soort van op orde. We mochten vanochtend maar 4 uurtjes de school in want om 12 ging het alarm erop. Kregen een paar leraren om 11.40 te horen dat ze toch een ander lokaal kregen toegewezen, dus er zijn er een paar die maandag morgen in een half ingericht lokaal staan. Roosters zijn nog steeds in flux en we worden nog steeds heen en weer geschoven tussen teams (en vakken die een week geleden niet bestonden verschijnen opeens op roosters), maar goed we gaan het proberen. 90 minuten rooster maar mijn vak heeft 45 min rooster dus dat word nog wel even oefenen met de leerlingen. Zo als het er nu naar lijkt, 4 klassen leestraining voor 9th grade ,1 voor 10th grade, 1 klas 12th grade Engels en een 10th grade mentorklas.
  zondag 28 augustus 2016 @ 19:09:56 #31
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_164919366
Ik heb komend schooljaar 18 lesuren, aan brugklas t/m 4MAVO. Wees wat variatie, daar had ik ook specifiek om gevraagd. De rest een aantal taken, ook erg leuk. Dus ik amuseer me komend jaar wel weer.
.
pi_164983614
Hallo allemaal, ik ben fulltime docent Engels onder- en bovenbouw op een havo/vwo school in Limburg. Ik mag maandag weer beginnen en ga dan mijn 5e jaar als docent in, de tijd gaat snel! Tot nu toe elk jaar nog wat nieuws, dit jaar ga ik voor het eerst een 6VWO draaien, ben benieuwd!

Ik heb meteen een vraag hier: is er iemand die me kan helpen aan de uitwerkingen van de Stepping Stones 5e editie voor 4vwo en 6vwo? Dat zou namelijk heel fijn zijn!
  woensdag 31 augustus 2016 @ 12:38:21 #33
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_164984495
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2016 11:49 schreef Kelly89 het volgende:
Hallo allemaal, ik ben fulltime docent Engels onder- en bovenbouw op een havo/vwo school in Limburg. Ik mag maandag weer beginnen en ga dan mijn 5e jaar als docent in, de tijd gaat snel! Tot nu toe elk jaar nog wat nieuws, dit jaar ga ik voor het eerst een 6VWO draaien, ben benieuwd!

Ik heb meteen een vraag hier: is er iemand die me kan helpen aan de uitwerkingen van de Stepping Stones 5e editie voor 4vwo en 6vwo? Dat zou namelijk heel fijn zijn!
De uitgever?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_164985513
quote:
0s.gif Op zondag 28 augustus 2016 19:09 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ik heb komend schooljaar 18 lesuren, aan brugklas t/m 4MAVO. Wees wat variatie, daar had ik ook specifiek om gevraagd. De rest een aantal taken, ook erg leuk. Dus ik amuseer me komend jaar wel weer.
Ik draai nu ook 18 uur. Heerlijk. Hoe is het bij jou verdeeld en wat is jouw wtf? Ik werk normaal 1 ft, maar heb nu ouderschapsverlof.
Stiekem wil ik nooit meer terug naar 1 ft :@

Ik heb het echt weer naar mijn zin <3
Beetje jammer alleen dat er in mijn sectie 2 collega's met zwangerschapsverlof gaan binnen nu en 8 weken en er geen vervanging is geregeld :o
School wil dat we het intern gaan oplossen. :')
pi_164986480
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2016 12:38 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

De uitgever?
Noordhoff Uitgevers
  woensdag 31 augustus 2016 @ 15:20:48 #36
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_164987163
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2016 13:38 schreef faptist het volgende:

[..]

Ik draai nu ook 18 uur. Heerlijk. Hoe is het bij jou verdeeld en wat is jouw wtf?
Ik heb wtf 1,0. Maar wel een setje taken ernaast die wat tijd in beslag nemen.

quote:
Beetje jammer alleen dat er in mijn sectie 2 collega's met zwangerschapsverlof gaan binnen nu en 8 weken en er geen vervanging is geregeld :o School wil dat we het intern gaan oplossen. :')
Altijd makkelijk gezegd, ja. "Los het maar binnen de sectie op". In het verleden heb ik wel eens zulke vervanging gedraaid. Vreemd dat ze daar nu pas achter komen dat die collega's gaan werpen, daar had de school toch eerder op moeten anticiperen, lijkt me? Misschien stagiaires van de lerarenopleiding polsen?
.
  woensdag 31 augustus 2016 @ 16:32:35 #37
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_164989037
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2016 14:40 schreef Kelly89 het volgende:

[..]

Noordhoff Uitgevers
Ik bedoelde dat die je dus kan helpen aan de uitwerkingen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  woensdag 31 augustus 2016 @ 17:23:39 #38
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_164990044
quote:
Een leerling deed ooit de uitspraak dat haar huiswerk haar afleidt van haar WhatsApp. Ik kan hier boos om worden en zeggen dat huiswerk altijd belangrijker is dan haar telefoon, maar persoonlijk sta ik daar niet zo achter. Ik ben niet voor een huiswerkban, maar ik ben ook niet voor een verbod op telefoons. Persoonlijk ben ik tegen het woord verbod en vertelt het kind in mij het dan juist te doen. Wel ben ik voor de docent die vertelt wanneer het niet fatsoenlijk is om te doen. Dit is een gesprek dat je samen met de kinderen voert, geen preek van de docent die niet met de tijd van de leerlingen meegaat. Mijn mening: Niet tijdens mijn uitleg, niet wanneer ik met je aan het praten ben, wel wanneer ik een opdracht voor ze heb waarbij ze hun telefoon mogen gebruiken.
Kinderen hebben helderheid nodig en vooral een antwoord op het waarom – liever dan een altijd nee zonder reden.
Ik hoor regelmatig mensen van in en buiten het onderwijsveld, dat zij het gek vinden dat docenten appen met hun leerlingen. Een groepsapp is tot daaraan toe, maar 1-op-1 praten met een leerling over WhatsApp, dat is dan weer gek. Voor dit stuk deed ik een kort onderzoek in mijn klas. Zij vonden als volgt:
Wel in de pauze, niet in de kerk, niet tijdens het fietsen, niet tijdens het afrekenen van een blikje energydrank in de supermarkt, wel in de metro, niet tijdens het oversteken van de weg, wel tijdens de leswissel – want ze moeten wel weten waar ze het volgend uur les hebben.
Vertel me eens, wat kan ik hier nou echt tegenin brengen?
Contact via WhatsApp is een snelle en makkelijke manier voor de leerling om een vraag aan mij te snellen. Ook ik kijk vaker in mijn WhatsApp dan dat ik tussen mijn e-mails kijk. Ik beperk het appverkeer tot mijn mentorklas. Ik heb alleen met mijn mentorklas een groepschat welke ik gebruik om bijvoorbeeld een roosterverandering door te geven of een andere belangrijke mededeling te doen. Zij gebruiken deze chat om het huiswerk door te geven en elkaar te herinneren aan de toets van de dag erna. Dit is geen plicht; willen kinderen of ouders het niet, dan waardeer ik dat.
Zo onschuldig dat het is, blijft het ook. WhatsApp vermijden is het negeren van de huidige leefwereld van kinderen. Ik ben allang blij dat mijn leerling mij een vraag stelt; het middel is daarbij van ondergeschikt belang.
Ik blijf dit ingewikkeld vinden. Appen met leerlingen (of ouders?) - goed idee of juist niet?

Tekst is van Meester Bart, trouwens
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_164990939
Ik app niet met mijn klassen. Ik vind het te lastig om daar afstand in te bewaren. Een appje krijgen om 23:00. Nog beantwoorden of niet? Ik zou willen zeggen; Natuurlijk niet!
Maar wat als het nou een zorgleerling is? Iemand die al met moeite om hulp vraagt?
En zo verleg je je grenzen steeds meer.
Ik kies er dus bewust voor om dit niet te doen.

Ik heb collega's die het wel doen en daar gaat het allemaal prima bij.
Onze school verbied het trouwens.

Net als facebook, youtube, instagram, etc. :')
pi_164991840
Wij hebben sinds twee jaar allemaal een telefoon 'van de zaak'. Dat nummer geef ik altijd aan studenten, want dat, en mijn e-mail, is de enige manier waarop ze me kunnen bereiken. En op die telefoon kijk ik alleen wanneer ik dat wil, en dat is niet om 23 uur.
pi_164993923
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2016 16:32 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Ik bedoelde dat die je dus kan helpen aan de uitwerkingen.
Dacht ik ook, niet dus. Vanochtend een half uur met een mevrouw van Noordhoff aan de telefoon gehangen. Ik wil enkel de uitwerkingen, maar die kan ik niet krijgen zonder een heel docentenpakket te moeten bestellen. Normaal gesproken zou dat zo'n probleem niet zijn, maar ik ben de enige binnen de sectie die deze boeken gebruikt voor bijlessen aan leerlingen. In de reguliere lessen gebruiken we namelijk een andere methode. Het is dus een beetje onzinnig om voor mij alleen dat hele pakket te bestellen. Vandaar dat ik hier een oproepje plaatste.
pi_164993949
Ik vind de insteek van dat stukje zo raar: alsof het te maken heeft dat je 'met je tijd meegaat' of de 'leefwereld van kinderen' begrijpt. Ten eerste zie ik niet in waarom ik me als docent zou moeten aanpassen aan de belevingswereld van een 15-jarige. Interesse tonen, ja, begrip ervoor hebben ook, maar erin meegaan is een heel andere stap. Daarnaast is whatsapp natuurlijk net zo goed onderdeel van mijn leefwereld, dat is niet alleen iets van de nieuwe generatie.

Bij email is het ook zo, althans, dat geef ik leerlingen mee en de meeste leerlingen doen dit ook uit zichzelf, dat er wat meer formele omgangsvormen worden gebruikt. Ik wil ook graag dat het contact tussen mij en de leerlingen wat formeel blijft. Lijkt me beter voor de duidelijkheid van 'onze' relatie.

Er is tijdens schooltijd genoeg tijd om dingen bij mij na te vragen. Verder deel ik alle relevante informatie via de ELO met leerlingen, zodat ze belangrijke zaken kunnen nalezen. Het lijkt me verder ook meer dan prima dat ze als klas een groepsapp hebben waarin ze elkaar vragen kunnen stellen. Ik stimuleer dat ook. Lijkt me namelijk veel beter als ze elkaar bij dingen helpen, en dat ze mij niet altijd nodig hebben. Ik ben niet hun mama, die 24 uur per dag voor ze klaar staat. Zelfredzaamheid en zelfstandigheid lijken mij prima uitgangspunten op deze leeftijd.

Het voorbeeld van een roosterverandering doorgeven, kan ik ook niet volgen. Leerlingen zien hun roosterwijzigingen eerder dan ik, via magister.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_165017005
Vandaag voor het eerst meegemaakt dat een vader van een mentorleerling vanwege geloofsovertuigingen mij geen hand wilde schudden. Stond echt even met mijn mond vol tanden :{
  donderdag 1 september 2016 @ 19:36:10 #44
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_165017199
Shower thought :o Ik heb eerst het hbo afgerond en heb later een kopopleiding gevolg, waardoor ik mijn tweedegraads bevoegdheid heb gehaald. Daarna ben ik verder gaan studeren en heb ik mijn master afgerond (geen lerarenopleiding).

Nu wil ik in de toekomst eigenlijk (naast mijn huidige baan) les gaan geven op een hbo/universiteit. Alleen dan heb ik (officieel) een eerstegraads bevoegdheid nodig. Moet ik dan weer een kopopleiding volgen (dus ook stage lopen?) of hoe werkt dit? Kan wel informatie over eerstegraads bevoegdheid vinden of een 2e tweedegraadsbevoegdheid, maar niks over deze situatie. Weten jullie dit?
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_165018313
Op de site van het ICLON (universiteit Leiden) staat het volgende:

Lerarenopleiding als (tweede) master

Als je een afgeronde master of doctoraalopleiding hebt die gericht is op het schoolvak, kun je de lerarenopleiding als eenjarige opleiding volgen. Dit levert een (tweede) mastertitel op. De lerarenopleiding heeft een omvang van 60 EC. De opleiding kan in voltijd (1 jaar studie) en in deeltijd (2 jaar studie) gevolgd worden.

Dat is de opleiding die ik zelf ook heb gedaan.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_165021649
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2016 19:36 schreef Maraca het volgende:
Nu wil ik in de toekomst eigenlijk (naast mijn huidige baan) les gaan geven op een hbo/universiteit. Alleen dan heb ik (officieel) een eerstegraads bevoegdheid nodig.
In het algemeen geldt dat je geen lesbevoegdheid nodig hebt op les te geven op een hbo of universiteit. Je moet dan wel een cursus didactische bekwaamheden volgen. Bij sommige studies kan een bevoegdheid wel nodig zijn, zoals studies die gericht zijn op het onderwijs. Aldus deze pagina.
pi_165029050
Ik vind het stukje van meester Bart prima. Het enige waar ik een probleem mee heb, is dat hij doet alsof het niet deelnemen aan een groepsapp een optie is voor leerlingen en er daardoor geen probleem kan zijn. Dat is een grove miskenning van groepsprocessen en de sociale druk die daaruit voortvloeit.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_165029063
Ik heb het overigens wel gedaan en ben ermee gestopt, appen met studenten. Ik vind e-mail fijner omdat je afspraken terug kunt vinden. Bovendien hebben studenten dan minder het gevoel dat ze je altijd kunnen bereiken. Ik kreeg op een bepaald moment 's avonds vragen over te lezen stukken voor de dag erna ('waar kan ik die vinden?') terwijl dat werk al weken bekend was. Daar heb ik helemaal geen zin in.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_165029085
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2016 21:43 schreef Tochjo het volgende:

[..]

In het algemeen geldt dat je geen lesbevoegdheid nodig hebt op les te geven op een hbo of universiteit. Je moet dan wel een cursus didactische bekwaamheden volgen. Bij sommige studies kan een bevoegdheid wel nodig zijn, zoals studies die gericht zijn op het onderwijs. Aldus deze pagina.
Het hangt van je functie af. Er zijn op universiteiten tutoren en junior docenten die geen bevoegdheid nodig hebben. Tutoren hebben wel wekelijks overleg met een senior bij ons. Ik had pas een bevoegdheid (de zogenaamde 'basiskwalificatie onderwijs') nodig toen ik universitair docent werd en dat is volgens mij gebruikelijk.

Als je universtair docent wilt worden, moet je overigens aan wel meer eisen voldoen. Zo moet je gepromoveerd zijn. Aan de universiteit kun je tegenwoordig niet echt meer een carrière als docent hebben zonder daarnaast ook onderzoek te doen met bijbehorende publicatiedruk etc.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_165029213
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2016 19:29 schreef WHATSHESAID het volgende:
Vandaag voor het eerst meegemaakt dat een vader van een mentorleerling vanwege geloofsovertuigingen mij geen hand wilde schudden. Stond echt even met mijn mond vol tanden :{
en toen?
There are only 151 Pokémon.
pi_165032464
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2016 07:53 schreef Claudia_x het volgende:
Ik had pas een bevoegdheid (de zogenaamde 'basiskwalificatie onderwijs') nodig toen ik universitair docent werd en dat is volgens mij gebruikelijk.
Ik had wellicht wat specifieker kunnen zijn: met lesbevoegdheid bedoelde ik een eerstegraads lesbevoegdheid, waarvan Maraca zegt dat ze hem nodig heeft om les te geven op hbo en universiteit.
pi_165036026
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2016 19:29 schreef WHATSHESAID het volgende:
Vandaag voor het eerst meegemaakt dat een vader van een mentorleerling vanwege geloofsovertuigingen mij geen hand wilde schudden. Stond echt even met mijn mond vol tanden :{
Ergens idd wel achterlijk, maar hier in Japan zijn ze ook niet van het handen schudden, en ik mis het niet. Een kleine buiging/knikje volstaat om respect te tonen als buitenlander.

Iets zegt me dat het een Westers gebruik is, dat op termijn (50 jaar, minder?) in ongebruik zal raken, met name door migratie, maar ook omdat het niet zo hygiënisch is. Zo ben ik hier zelden verkouden, terwijl ik in Nederland constant liep te snotteren.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_165040807
Nou ja, voelde me wel een beetje voor lul staan ofzo. Ik heb er geen punt van gemaakt op het moment omdat ik echt even uit het veld geslagen was en daarna wel met hem een mentorgesprek moest voeren.
Enerzijds denk ik: als die man dat niet wil wegens zijn geloof, so be it. Maar we zijn een openbare school en ondanks dat het verder helemaal geen vervelend gesprek was, voelt het eigenlijk gewoon heel respectloos.

Achteraf denk ik, misschien had ik er wat van moeten zeggen... Maar anderzijds is dat misschien ongepast omdat zijn dochter erbij stond.
pi_165041233
Ik zie het probleem niet zo, tenzij hij je verder niet met respect behandelde.

Er zijn ook andere manieren om respect te laten zien en te groeten dan de conventie van handen geven.
Kwak
pi_165041409
De man raakt liever geen andere vrouw aan. Prima, toch. Laat 'm lekker.
Dit, dus.
pi_165043306
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2016 18:57 schreef WHATSHESAID het volgende:

Achteraf denk ik, misschien had ik er wat van moeten zeggen... Maar anderzijds is dat misschien ongepast omdat zijn dochter erbij stond.
Vooral dat laatste lijkt me belangrijk: voor die dochter kan dit ook heel ongemakkelijk zijn. Dus als je er dan een punt van maakt, maak je het voor haar allemaal nog ongemakkelijker.

Verder is er iets van zeggen ook nogal zinloos, wat je kunt iemand nu eenmaal niet dwingen, en een discussie aangaan, leidt ook niet tot een ander resultaat. Ik zou waarschijnlijk in het gesprek wel wat alerter zijn op signalen als het gaat om dat ik in mijn rol als docent en deskundige word gerespecteerd.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  vrijdag 2 september 2016 @ 22:52:35 #57
246109 JochemP
Bakt de lekkerste koekjes
pi_165046929
Eerste week zit erop.... Vrijdag 14.15 zat m'n laatste uurtje erop en ipv dat ik dacht "EINDELIJK WEEKEND" vond ik het jammer dat de dag er al weer opzat, wat een leuke klasjes heb ik :D

Wel jammer dat ze over een halfjaartje waarschijnlijk niet meer zo mak zijn :P
  vrijdag 2 september 2016 @ 23:19:05 #58
335643 faptist
Maakt fouten
pi_165047694
Makke klassen?
Ik weet niet wat het is dit jaar, maar de leerlingen voelen zich hier zo vertrouwd met elkaar. Het leek wel alsof ik na de herfstvakantie instroomde.
Totaal geen probleem overigens. Ik hou wel van wat rumoer.

Hier nog steeds geen basisrooster trouwens. ;(
pi_165051994
Ik heb dit jaar meer klassen meegenomen. Dat is ook wel fijn eigenlijk.
pi_165055746
ik heb net mijn boek voor phonetics binnen en ik ben nu al bang voor dit vak.
pi_165056455
nou ik zou er wel wat van zeggen denk ik. Als je er niets mee doet, lijkt het ook voor die dochter alsof het normaal is dat een man niet de hand mag schudden van een vrouw. Dan geef je het verkeerde voorbeeld. Hier in Nederland geven we elkaar nu eenmaal een hand, en het lijkt me ook belangrijk dat zij leert dat dat hier normaal is en belangrijk misschien wel, het niet doen is abnormaal, associaal en seksistisch. Dus mja, ik snap dat het lastig is om er wat van te zeggen maar imo is het beter als je het wel doet.
There are only 151 Pokémon.
  zaterdag 3 september 2016 @ 14:19:18 #62
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_165056485
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 september 2016 14:18 schreef Eenskijken het volgende:
nou ik zou er wel wat van zeggen denk ik. Als je er niets mee doet, lijkt het ook voor die dochter alsof het normaal is dat een man niet de hand mag schudden van een vrouw. Dan geef je het verkeerde voorbeeld. Hier in Nederland geven we elkaar nu eenmaal een hand, en het lijkt me ook belangrijk dat zij leert dat dat hier normaal is en belangrijk misschien wel, het niet doen is abnormaal, associaal en seksistisch. Dus mja, ik snap dat het lastig is om er wat van te zeggen maar imo is het beter als je het wel doet.
Lekker je leerling in een loyaliteitsconflict brengen tussen ouder en docent.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_165056530
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 september 2016 14:18 schreef Eenskijken het volgende:
nou ik zou er wel wat van zeggen denk ik. Als je er niets mee doet, lijkt het ook voor die dochter alsof het normaal is dat een man niet de hand mag schudden van een vrouw. Dan geef je het verkeerde voorbeeld. Hier in Nederland geven we elkaar nu eenmaal een hand, en het lijkt me ook belangrijk dat zij leert dat dat hier normaal is en belangrijk misschien wel, het niet doen is abnormaal, associaal en seksistisch. Dus mja, ik snap dat het lastig is om er wat van te zeggen maar imo is het beter als je het wel doet.
Hier in Nederland mag je dat dus gewoon lekker bepalen. Als die man liever geen hand geeft, geeft die man liever geen hand.
Dit, dus.
pi_165057103
Het lijkt me ook niet netjes om tijdens een kenningsmaking hier gelijk een probleem van te maken en ik zou het sowieso nooit aankaarten waar zijn dochter bij is om de redenen die al genoemd zijn. Belang van de leerling weegt zwaarder dan mijn principes.
Maar ik vind het toch echt niet okay dat je de hand van de mentor van je kind weigert, omdat het een vrouw is.

Ga er verder niks mee doen om bovengenoemde redenen, maar heb er eigenlijk wel moeite mee.
  zaterdag 3 september 2016 @ 15:13:53 #65
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_165057489
Je kunt wel zeggen "laat die man lekker zelf bepalen wat hij doet", maar het heeft ook een beetje te maken met aanpassen aan onze fatsoensnormen. Als hij, door het weigeren van de hand, blijkt de docente niet serieus te nemen (want: vrouw), dan heb ik daar moeite mee.

[ Bericht 7% gewijzigd door Baba-O-Riley op 03-09-2016 15:32:11 ]
.
pi_165057820
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 september 2016 15:13 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Je kunt wel zeggen "laat die man lekker zelf bepalen wat hij doet", maar het heeft ook een beetje te maken met aanpassen aan onze fatsoensnormen. Als hij, door het weigeren van de hand, blijkt de docente niet serieus te nemen (want: vrouw), dan heb ik daar moeite mee.
Als je dit soort zaken niet wil, dan moet je die mensen niet toelaten.

Ik ben zelf buitenlander, en op onze universiteit kan het wel eens gebeuren dat er iemand een student een tik geeft. Verbale mishandeling is normaal.

Denk je dat ik me aan kan/ga passen aan alle normen en waarden die hier gelden? Dat ik een student een tik ga verkopen?

Buiginkje, prima. Visitekaartje met twee handen geven, ook goed. Maar er zijn grenzen.

De man in kwestie is met zijn normen en waarden opgegroeid. Dat haal je er niet zo maar uit.

Met mijn ervaring ben ik het geloof in de multiculturele samenleving kwijt geraakt, maar als je zo naïef bent geweest om mensen uit volledig andere culturen toe te laten, dan zul je je toch met de consequenties moeten leren leven.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  zondag 4 september 2016 @ 13:55:16 #67
335643 faptist
Maakt fouten
pi_165079267
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 september 2016 15:13 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Je kunt wel zeggen "laat die man lekker zelf bepalen wat hij doet", maar het heeft ook een beetje te maken met aanpassen aan onze fatsoensnormen. Als hij, door het weigeren van de hand, blijkt de docente niet serieus te nemen (want: vrouw), dan heb ik daar moeite mee.
Dat zal vast niet, want dan zou de beste man het niet goed begrepen hebben.
Hij schudt haar de hand niet, omdat hij als man lichamelijk contact met een vrouw moet vermijden, tenzij het je eigen vrouw is, moeder, zus, etc.
Waarschijnlijk heeft hij haar ook niet aangekeken, want dat kan ook passie opwekken.

Ik zou eigenlijk best een goede moslima zijn. Ik kijk ook liever niemand aan en schudt ook liever geen handen/ 3 maal kussen bij het begroeten.. Dacht dat het met mijn verlegenheid/onzekerheid te maken had :@ :+ Boy was I wrong!
pi_165114429
quote:
14s.gif Op vrijdag 2 september 2016 19:29 schreef Buitendam het volgende:
De man raakt liever geen andere vrouw aan. Prima, toch. Laat 'm lekker.
Helemaal niet prima. De man is een onbeschofte hork en heeft zich te gedragen naar onze normen en waarden. Daarbij is het pure discriminatie. Als ik de man geen hand zou schudden omdat hij moslim is, zou de wereld te klein zijn.
  maandag 5 september 2016 @ 22:30:50 #69
335643 faptist
Maakt fouten
pi_165116412
Laten we dit onderwerp aub opzij leggen.
Misschien is een ander topic hier beter voor op z'n plaats.


Zoals een leerling vanmorgen al zei. Nog 39 dagen tot de herfstvakantie. :')
pi_165116626
quote:
1s.gif Op maandag 5 september 2016 21:28 schreef 1-0-8 het volgende:

[..]

Helemaal niet prima. De man is een onbeschofte hork en heeft zich te gedragen naar onze normen en waarden. Daarbij is het pure discriminatie. Als ik de man geen hand zou schudden omdat hij moslim is, zou de wereld te klein zijn.
Ik denk dat je jezelf nu een beetje overschat.

Een volwassen mens kun je niet opdringen om lichamelijk contact met anderen te maken als hij zich daar niet prettig bij voelt.
Dit, dus.
  maandag 5 september 2016 @ 23:10:22 #71
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_165117696
quote:
1s.gif Op maandag 5 september 2016 22:30 schreef faptist het volgende:
Laten we dit onderwerp aub opzij leggen.
Ja, ben ik het mee eens.
.
pi_165119958
quote:
1s.gif Op maandag 5 september 2016 22:36 schreef Buitendam het volgende:

[..]

Ik denk dat je jezelf nu een beetje overschat.

Een volwassen mens kun je niet opdringen om lichamelijk contact met anderen te maken als hij zich daar niet prettig bij voelt.
pi_165123232
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_165126647
Ook leuk.
Ik heb een volle 5havo groep met een paar druktemakers erin (29lln).
Heb ik een goed idee om een eigen tussenuur op te offeren zodat ongeveer 9 lln een uurtje eerder kunnen komen en de groep het 2e uur kleiner is (heb ze namelijk 2x op 1 dag).
1x gepronbeerd nu en de 9 lln hebben fantastisch gewerkt. De resterende groep was helaas nog steeds te druk naar mijn mening. Wordt ik teruggefloten. Erg jammer.
De resultaten zullen wel weer tegen gaan vallen dit jaar.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
  dinsdag 6 september 2016 @ 15:02:42 #75
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_165127248
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2016 14:23 schreef merry77 het volgende:
Wordt ik teruggefloten. Erg jammer.
Jammer van de spelfout ook :P.

Maar waarom? Als jij daar tijd in wil steken is dat toch je goed recht? Ik heb dat vorig jaar gedurende een aantal weken richting een examen ook gedaan met een klas. Beviel me prima.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_165129389
sorry hoor, wordt besmelt door de lln. Geef overigens geen nederlands zoals je je kan voorstellen. En d,ts zijn mijn zwakke punt. Altijd al geweest.

Ja, ik dacht ook, kan alleen de resultaten maar helpen.
En het ging echt lekker. Die lln hebben ook een win. Dus echt een win-win. Maar nee hoor. Dan zou ze ook voor anderen docenten moeten doen etc.

27248]dinsdag 6 september 2016 15:02[/url] schreef [url=http://forum.fok.nl/user
quote:
0s.gif Op Janneke141 het volgende:

[..]

Jammer van de spelfout ook :P.

Maar waarom? Als jij daar tijd in wil steken is dat toch je goed recht? Ik heb dat vorig jaar gedurende een aantal weken richting een examen ook gedaan met een klas. Beviel me prima.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
  woensdag 7 september 2016 @ 19:37:34 #77
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_165157566
Zo, vandaag de eerste lessen weer gegeven. Weer even wennen. De leerlingen trouwens ook. Wel grote klassen, vandaag 3 klassen 4MAVO voor de kiezen met 31 leerlingen elk. Je hoeft ze nog nét niet met een schoenlepel het lokaal in te persen. Maar wel leuk om ze weer te zien. Mijn eigen mentorklas, ook met 30 leerlingen, is ook een snoepje.
.
pi_165177365
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2016 19:37 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Zo, vandaag de eerste lessen weer gegeven. Weer even wennen. De leerlingen trouwens ook. Wel grote klassen, vandaag 3 klassen 4MAVO voor de kiezen met 31 leerlingen elk. Je hoeft ze nog nét niet met een schoenlepel het lokaal in te persen. Maar wel leuk om ze weer te zien. Mijn eigen mentorklas, ook met 30 leerlingen, is ook een snoepje.
Een warm, benauwd lokaal. 8e uur. Een volle klas met 6 onruststokers. Dat was niet mijn beste les, om het nog maar zachtjes uit te drukken.
pi_165178079
Ach.. arme smeltende collega's. Het wordt vanzelf weer koeler!

Jammer dat het niet mocht merry77.
Al vraag ik me af waarom jouw rector het idee heeft dat hij jou iets gunt. Jij verleend hem toch juist een gunst?
Ik bedoel; het is jouw tussenuur die je vrij te besteden hebt of is het wellicht een mogelijk opvang uur?
Rust zou je kunnen creëren door een klasgenoot uit de grote groep te halen die daar erg druk is, maar wel goed kan werken. Heb je daar al een beetje zicht op?
Succes hoor. Laat je niet zo maar uit het veld slaan wanneer je initiatief toont. Jouw rector heeft het nu misschien als negatief ervaren, maar kan er volgende week wellicht wel positief tegenover staan.
  donderdag 8 september 2016 @ 20:36:57 #80
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_165182197
Verdorie, een ouder die met zijn kind halverwege het examenjaar naar het buitenland wil verhuizen. Die zou je toch achter het behang plakken?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_165184465
degene die het niet eens was was een persoon in een nieuw gecreeerde rol. De conrector die ik vandaag erover sprak over mijn idee stond er heel wat positiever tegenover. Nu alleen hopen dat die eerste persoon zich niet gepasseerd gaat voelen.

Mijn insteek is door de groep te splitsen wordt die kleiner, creeer je betere werkomstandigheden voor leerlingen om te werken. Want dat gaat bij die groep al zo lastig.
Ik offer er een eigen uur voor op. Het groepje leerlingen dat komt heeft dan ook een tussenuur maar hoeft dan niet bij mij het laatste uur te komen.

En lokaal zit op 1 plaats na vol. De persoon die het drukste is is een persoon met een achtergrond die zich snel aangesproken en gediscrimineerd voelt. Niet makkelijk dus.

quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2016 17:36 schreef faptist het volgende:
Ach.. arme smeltende collega's. Het wordt vanzelf weer koeler!

Jammer dat het niet mocht merry77.
Al vraag ik me af waarom jouw rector het idee heeft dat hij jou iets gunt. Jij verleend hem toch juist een gunst?
Ik bedoel; het is jouw tussenuur die je vrij te besteden hebt of is het wellicht een mogelijk opvang uur?
Rust zou je kunnen creëren door een klasgenoot uit de grote groep te halen die daar erg druk is, maar wel goed kan werken. Heb je daar al een beetje zicht op?
Succes hoor. Laat je niet zo maar uit het veld slaan wanneer je initiatief toont. Jouw rector heeft het nu misschien als negatief ervaren, maar kan er volgende week wellicht wel positief tegenover staan.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
pi_165184670
Tja, merry, daar kun je toch moeilijk op tegen zijn...
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_165212625
dat dacht ik dus ook. Maar blijkbaar toch wel.
Onrustigste persoon was er vandaag niet. Blijkt ook dat niemand eigenlijk naast die persoon wil zitten. Speelt dus meer. Mentor maar even geinformeerd, want jaar is net begonnen en als de groep nu al zo erin zit naar die persoon kan dat nog leuk worden dit jaar.

quote:
2s.gif Op donderdag 8 september 2016 21:58 schreef Franny_G het volgende:
Tja, merry, daar kun je toch moeilijk op tegen zijn...
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
pi_165216452
We gaan week 3 in en de roosters zijn nog steeds niet puur. Leerlingen worden soms tijdens het lesuur van het rooster gehaald en de volgende dag weer teruggezet. Voor de leesvaardigheid klassen moeten ze getest worden en velen heb ik dus nog niet in de klas gezien door het gekloot met de roosters. Daarnaast kreeg ik vandaag nieuws dat zelfs als ze te hoog testen voor deze klas, ze niet verplaatst kunnen worden, want de administratie heeft leuk bedacht dat als ze wiskunde tutoring nodig hadden, dat ze dan ook wel slecht zouden zijn in lezen en een koppeling gemaakt tussen de roosters. Dus als ze uit mijn klas testen, hebben ze 45 lege minuten in een 90 minuten blok en dat mag niet dus die moeten ze dan verplicht in mijn les doorbrengen. Dus nu moet ik dubbele lessen plannen: leesvaardigheid stations voor de in-testers die ver onder vmbo 3 niveau zitten en nuttig werk op niveau voor de uit-testers die varieeren van vmbo 3 tot vwo 3 niveau. Zelfde tijd, zelfde lokaal. :|W
pi_165219273
quote:
2s.gif Op dinsdag 6 september 2016 10:54 schreef Franny_G het volgende:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_165219340
Ik heb gisteren weer m'n eerste college gehad en had een introductiemiddag georganiseerd waar studenten en docenten bij aanwezig waren. Het was fantastisch: ik zag dat de studenten zich geïnspireerd voelden en zin hadden in het komende jaar.

Mooi ook was een discussie over de vraag of onderwijs gebaseerd mag zijn op indoctrinatie en conditionering. Met deze studenten kun je het dan hebben over het behaviorisme en over Plato (het socratisch dialoog als een vorm van indoctrinatie). Eigenlijk zou iedereen uit het onderwijs onze master moeten volgen. :7
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_165247616
quote:
2s.gif Op woensdag 31 augustus 2016 20:31 schreef Franny_G het volgende:
Ik vind de insteek van dat stukje zo raar: alsof het te maken heeft dat je 'met je tijd meegaat' of de 'leefwereld van kinderen' begrijpt. Ten eerste zie ik niet in waarom ik me als docent zou moeten aanpassen aan de belevingswereld van een 15-jarige. Interesse tonen, ja, begrip ervoor hebben ook, maar erin meegaan is een heel andere stap. Daarnaast is whatsapp natuurlijk net zo goed onderdeel van mijn leefwereld, dat is niet alleen iets van de nieuwe generatie.

Bij email is het ook zo, althans, dat geef ik leerlingen mee en de meeste leerlingen doen dit ook uit zichzelf, dat er wat meer formele omgangsvormen worden gebruikt. Ik wil ook graag dat het contact tussen mij en de leerlingen wat formeel blijft. Lijkt me beter voor de duidelijkheid van 'onze' relatie.

Er is tijdens schooltijd genoeg tijd om dingen bij mij na te vragen. Verder deel ik alle relevante informatie via de ELO met leerlingen, zodat ze belangrijke zaken kunnen nalezen. Het lijkt me verder ook meer dan prima dat ze als klas een groepsapp hebben waarin ze elkaar vragen kunnen stellen. Ik stimuleer dat ook. Lijkt me namelijk veel beter als ze elkaar bij dingen helpen, en dat ze mij niet altijd nodig hebben. Ik ben niet hun mama, die 24 uur per dag voor ze klaar staat. Zelfredzaamheid en zelfstandigheid lijken mij prima uitgangspunten op deze leeftijd.

Het voorbeeld van een roosterverandering doorgeven, kan ik ook niet volgen. Leerlingen zien hun roosterwijzigingen eerder dan ik, via magister.
Yup, eens - zo sta ik er zelf ook wel in.
pi_165247659
Ik heb trouwens raak geschoten met m'n huidige baan. Twintig minuten fietsen, lestijdreductie conform CAO, bovenbouw havo/vwo lesgeven - heerlijk! En de lessen lopen nu allemaal zoveel strakker. Gok dat een jaartje havo-3 en mavo-2 lesgeven niet zo slecht voor me was. Sta nu veel steviger voor de klas.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 11-09-2016 15:49:43 ]
  zondag 11 september 2016 @ 20:17:52 #89
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_165254426
quote:
14s.gif Op zondag 11 september 2016 15:41 schreef Friek_ het volgende:
Ik heb trouwens raak geschoten met m'n huidige baan. Twintig minuten fietsen, lestijdreductie conform CAO, bovenbouw havo/vwo lesgeven - heerlijk! En de lessen lopen nu allemaal zoveel strakker. Gok dat een jaartje havo-3 en mavo-2 lesgeven niet zo slecht voor me was. Sta nu veel steviger voor de klas.
^O^

Ik ben oprecht benieuwd wat ik ga ervaren als ik nog eens ooit h/v ga lesgeven.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_165256356
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2016 20:17 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

^O^

Ik ben oprecht benieuwd wat ik ga ervaren als ik nog eens ooit h/v ga lesgeven.
Heb daar wel respect voor Janneke. Moeilijke doelgroep waar jij dagelijks mee dealt. Klasse.
pi_165257727
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2016 20:17 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

^O^

Ik ben oprecht benieuwd wat ik ga ervaren als ik nog eens ooit h/v ga lesgeven.
Vraag ik me ook wel eens af! Nooit wat anders gedaan dan vmbo en dan vooral basis/kader.
Ik heb alleen geen eerstegraads bevoegdheid en er wordt zeer zelden gevraagd naar m&m-docenten.
  zondag 11 september 2016 @ 21:54:36 #92
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_165258049
quote:
1s.gif Op zondag 11 september 2016 21:45 schreef WHATSHESAID het volgende:

[..]

Vraag ik me ook wel eens af! Nooit wat anders gedaan dan vmbo en dan vooral basis/kader.
Ik heb alleen geen eerstegraads bevoegdheid en er wordt zeer zelden gevraagd naar m&m-docenten.
Hoe lang geef je al les?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_165260843
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2016 21:54 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Hoe lang geef je al les?
7 jaar
  maandag 12 september 2016 @ 20:29:58 #94
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_165278726
Dit is toch wel een van de mooiste mailtjes die ik tot nu toe gekregen heb. Van een leerling met wie ik, voorzichtig geformuleerd, geen klik had, en die afgelopen jaar examen heeft gedaan.

quote:
Beste ***,

Ik wilde u even mailen om te melden dat ik soms uw uitleg niet bepaald begreep en ik het behoorlijk waardeer dat u het iedere keer weer het probeerde uit te leggen. Op mijn nieuwe school geven ze jou de schuld als je het de eerste keer niet begreep en laten ze je aan je lot over. Gelukkig is dit bij mij nog niet voorgekomen aangezien ik zowat alles al begrijp. Ik wilde u gewoon even laten weten dat ik uw uitleg toch wel erg heb kunnen waarderen en er veel van heb opgestoken.

Dankjewel!

Vriendelijke groet,

***
Ik kan er weer even tegenaan O+
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_165279045
Janneke, wat een super mailtje <3
Het grootste schouderklopje die je kunt krijgen.
pi_165279443
Nou, Janneke, wat tof! En ook bijzonder dat hij de moeite neemt om je dit te laten weten!
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  maandag 12 september 2016 @ 22:16:50 #97
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_165281579
Lang leve het Offerfeest... had vandaag zeer kleine klasjes, waaronder één klas van slechts vier leerlingen.
pi_165282751
Omdat ik geen zin heb om hier een apart topic voor aan te maken, hier serieus gepost wordt en ik hier al een poosje meelees. Daar gaat-ie:

Ik zit in het 3e jaar van mijn studie leisure management. Het is interessant, biedt arbeidsperspectief, maar ik loop al enkele maanden met het sterke gevoel dat mijn passie/interesse/talent in het onderwijs ligt.

Sinds 1,5 werk ik voor een huiswerkbegeleidingsinstituut. Door een samenloop van omstandigheden ben ik daar snel opgeklommen en run ik de dagelijkse gang van zaken op één van de locaties sinds 4 maanden. Daarnaast heb ik voor dit bureau ook examentrainingen/steunlessen gegeven voor het vak Nederlands, aan havo en vwo leerlingen.
De hele sfeer op de middelbare school, de omgang met de leerlingen, het iets bijbrengen, het doet me echt goed. Het liefst zou ik Nederlands geven in het middelbaar onderwijs. Punt is, mijn huidige studie sluit hier 0,0 op aan, dus met een educatieve minor ben ik niet echt gebaat. Een hele nieuwe studie starten zie ik nu (ook financieel gezien) niet echt meer zitten. Welke wegen zijn er eventueel nog meer te bewandelen?
't Echte en 't ware!
pi_165289758
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2016 22:56 schreef Japepk het volgende:
Omdat ik geen zin heb om hier een apart topic voor aan te maken, hier serieus gepost wordt en ik hier al een poosje meelees. Daar gaat-ie:

Ik zit in het 3e jaar van mijn studie leisure management. Het is interessant, biedt arbeidsperspectief, maar ik loop al enkele maanden met het sterke gevoel dat mijn passie/interesse/talent in het onderwijs ligt.

Sinds 1,5 werk ik voor een huiswerkbegeleidingsinstituut. Door een samenloop van omstandigheden ben ik daar snel opgeklommen en run ik de dagelijkse gang van zaken op één van de locaties sinds 4 maanden. Daarnaast heb ik voor dit bureau ook examentrainingen/steunlessen gegeven voor het vak Nederlands, aan havo en vwo leerlingen.
De hele sfeer op de middelbare school, de omgang met de leerlingen, het iets bijbrengen, het doet me echt goed. Het liefst zou ik Nederlands geven in het middelbaar onderwijs. Punt is, mijn huidige studie sluit hier 0,0 op aan, dus met een educatieve minor ben ik niet echt gebaat. Een hele nieuwe studie starten zie ik nu (ook financieel gezien) niet echt meer zitten. Welke wegen zijn er eventueel nog meer te bewandelen?
Ik vrees eerlijk gezegd dat een nieuwe studie wel de weg is, aangezien er geen aansluiting is en je daarom dus geen vrijstellingen o.i.d. kunt krijgen voor vakken. Ik zit niet zo goed in het HBO, maar ik vermoed dat je dus wel zou moeten gaan kijken naar een nieuwe Hbo-opleiding. Kan me niet goed voorstellen dat er een 'snellere weg' is (en eerlijk gezegd zou ik dat ook niet geheel correct vinden, maar dat is mijn Nederlands-docente-hart dat spreekt).
  dinsdag 13 september 2016 @ 12:35:59 #100
403253 Meke
after all this time? always.
pi_165290576
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2016 22:56 schreef Japepk het volgende:
Omdat ik geen zin heb om hier een apart topic voor aan te maken, hier serieus gepost wordt en ik hier al een poosje meelees. Daar gaat-ie:

Ik zit in het 3e jaar van mijn studie leisure management. Het is interessant, biedt arbeidsperspectief, maar ik loop al enkele maanden met het sterke gevoel dat mijn passie/interesse/talent in het onderwijs ligt.

Sinds 1,5 werk ik voor een huiswerkbegeleidingsinstituut. Door een samenloop van omstandigheden ben ik daar snel opgeklommen en run ik de dagelijkse gang van zaken op één van de locaties sinds 4 maanden. Daarnaast heb ik voor dit bureau ook examentrainingen/steunlessen gegeven voor het vak Nederlands, aan havo en vwo leerlingen.
De hele sfeer op de middelbare school, de omgang met de leerlingen, het iets bijbrengen, het doet me echt goed. Het liefst zou ik Nederlands geven in het middelbaar onderwijs. Punt is, mijn huidige studie sluit hier 0,0 op aan, dus met een educatieve minor ben ik niet echt gebaat. Een hele nieuwe studie starten zie ik nu (ook financieel gezien) niet echt meer zitten. Welke wegen zijn er eventueel nog meer te bewandelen?
Waar (ongeveer) woon je? Er zijn namelijk een aantal hogescholen die wel een versneld programma aanbieden, en vaak is Nederlands één van de vakken die daarbij aansluiten.

Zie bijvoorbeeld: https://www.inholland.nl/(...)waaier-2015-2016.pdf
Op woensdag 9 september 2020 20:31 schreef Fred_B het volgende:
Meke is de Hans Wiegel van FOK.
De beste mod die we nooit hebben gehad.
pi_165297204
quote:
17s.gif Op dinsdag 13 september 2016 12:35 schreef Meke het volgende:

[..]

Waar (ongeveer) woon je? Er zijn namelijk een aantal hogescholen die wel een versneld programma aanbieden, en vaak is Nederlands één van de vakken die daarbij aansluiten.

Zie bijvoorbeeld: https://www.inholland.nl/(...)waaier-2015-2016.pdf
Breda, maar goeie tip! Dit laat wel zien dat een educatieve minor wellicht geen slecht plan is. Vind het een beetje zonde om nu te switchen, dus ik ga eerst een hbo papiertje halen en dan maar eens kijken wat de mogelijkheden zijn.
't Echte en 't ware!
pi_165309815
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2016 17:29 schreef Japepk het volgende:

[..]

Breda, maar goeie tip! Dit laat wel zien dat een educatieve minor wellicht geen slecht plan is. Vind het een beetje zonde om nu te switchen, dus ik ga eerst een hbo papiertje halen en dan maar eens kijken wat de mogelijkheden zijn.
Heb je ook al uitgezocht of je dat kunt betalen? Ik weet niet hoe dat tegenwoordig zit met stapelen, maar het zou wel ellendig zijn als je fors kunt gaan betalen juist omdat je een diploma hebt gehaald.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_165311543
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2016 11:47 schreef Eerin het volgende:

[..]

Ik vrees eerlijk gezegd dat een nieuwe studie wel de weg is, aangezien er geen aansluiting is en je daarom dus geen vrijstellingen o.i.d. kunt krijgen voor vakken. Ik zit niet zo goed in het HBO, maar ik vermoed dat je dus wel zou moeten gaan kijken naar een nieuwe Hbo-opleiding. Kan me niet goed voorstellen dat er een 'snellere weg' is (en eerlijk gezegd zou ik dat ook niet geheel correct vinden, maar dat is mijn Nederlands-docente-hart dat spreekt).
Ik heb t even opgezocht:
Vraag

Ik wil na afronding van mijn studie een tweede studie volgen in de sector gezondheidszorg of onderwijs. Moet ik extra collegegeld betalen voor deze studie?

Antwoord
Je betaalt nooit meer dan het wettelijk collegegeld als je een tweede bachelor of een tweede master in de gezondheidszorg of in het onderwijs wilt volgen. Voorwaarde is dat je nog geen diploma behaald hebt in de gezondheidszorg of het onderwijs.

Bron: duo
pi_165311780
quote:
1s.gif Op woensdag 14 september 2016 08:39 schreef RevolutionaryPerfection het volgende:

[..]

Ik heb t even opgezocht:
Vraag

Ik wil na afronding van mijn studie een tweede studie volgen in de sector gezondheidszorg of onderwijs. Moet ik extra collegegeld betalen voor deze studie?

Antwoord
Je betaalt nooit meer dan het wettelijk collegegeld als je een tweede bachelor of een tweede master in de gezondheidszorg of in het onderwijs wilt volgen. Voorwaarde is dat je nog geen diploma behaald hebt in de gezondheidszorg of het onderwijs.

Bron: duo
Zolang de vorige opleiding volgens het croho register niet behoord tot onderwijs of zorg.
pi_165322732
quote:
1s.gif Op woensdag 14 september 2016 08:56 schreef Silverdigger2 het volgende:

[..]

Zolang de vorige opleiding volgens het croho register niet behoord tot onderwijs of zorg.
MAAR, stel, ik doe een educatieve minor? Telt dat dan ook mee? Ik denk dat ik dit ook maar eens aan de decaan voor ga leggen..
't Echte en 't ware!
pi_165326519
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2016 18:51 schreef Japepk het volgende:

[..]

MAAR, stel, ik doe een educatieve minor? Telt dat dan ook mee? Ik denk dat ik dit ook maar eens aan de decaan voor ga leggen..
Het gaat hier om het halen van een tweede bachelor, als je nu pabo of verpleegkunde zou studeren, dan zou je instellingsgeld moeten betalen (uit mn hoofd zo'n 7000¤).
Je minor is maar een verdiepingsstuk hiervan, ik zou afgaande op wat ik lees, zeggen dat je minor niet meetelt hierin.
Navragen kan natuurlijk altijd :)
pi_165339603
Die Peter Teitler is wel een leuke docent, trouwens. Zit nu wat van zijn video's te bekijken over orde houden en kan zijn redeneringen vaak goed volgen.
  dinsdag 20 september 2016 @ 23:17:17 #108
335643 faptist
Maakt fouten
pi_165462998
Werk je bij Lycea toevallig?
Succes met de omslag in ieder geval. Ik denk dat het wel de moeite waard is.
Een andere route die je zou kunnen proberen is je in de school inwerken.. Wellicht dat zij voor je opleiding willen betalen? Volgens mij heb je dan recht op 3 jaar lerarenbeurs.

Onze school is er net mee begonnen. Er is nog niet zo veel animo voor, omdat er best hoge bedragen worden gevraagd voor de huiswerkbegeleiding.
Zelf ben ik niet zo'n voorstander van een betaalde huiswerkbegeleiding.. Voorheen werd het gewoon gedragen door de collega's, maar blijkbaar heeft niemand meer de tijd en zin om het te doen.
Verpaupering vind ik dat.. maar misschien heb ik makkelijk praten met mijn kunstvakken.
(leerlingen weten mijn lokaal goed te vinden en komen het liefst de godganse dag langs :') )
pi_165463364
Ik werk bij iemand die op eigen houtje huiswerkbegeleiding aan is gaan bieden op middelbare scholen. Dat is een beetje uit zijn jasje gegroeid, ze zit nu op 3 locaties. Geen enorme aantallen leerlingen, maar wel op verschillende scholen.

Je ziet heel wat verschillende gezinnen voorbij komen. Kinderen die thuis geen rust hebben om huiswerk te maken, kinderen waarbij ouders niet altijd tijd voor ondersteuning hebben en het geld dus ook makkelijk kunnen missen. En dan de kids waarbij het thuis écht niet snor zit en die je een fijne omgeving kunt bieden.
't Echte en 't ware!
pi_165482265
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2016 23:17 schreef faptist het volgende:
Werk je bij Lycea toevallig?
Succes met de omslag in ieder geval. Ik denk dat het wel de moeite waard is.
Een andere route die je zou kunnen proberen is je in de school inwerken.. Wellicht dat zij voor je opleiding willen betalen? Volgens mij heb je dan recht op 3 jaar lerarenbeurs.

Onze school is er net mee begonnen. Er is nog niet zo veel animo voor, omdat er best hoge bedragen worden gevraagd voor de huiswerkbegeleiding.
Zelf ben ik niet zo'n voorstander van een betaalde huiswerkbegeleiding.. Voorheen werd het gewoon gedragen door de collega's, maar blijkbaar heeft niemand meer de tijd en zin om het te doen.
Verpaupering vind ik dat.. maar misschien heb ik makkelijk praten met mijn kunstvakken.
(leerlingen weten mijn lokaal goed te vinden en komen het liefst de godganse dag langs :') )
Ik vind het ook wel wat veelgevraagd om docenten dat voor liefdewerk oudpapier te laten doen hoor. :o
Kwak
  vrijdag 23 september 2016 @ 21:32:42 #111
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_165523991
Ik speel met het idee om in de vierde iets te gaan doen met stoptober. De leerlingen te gaan uitdagen om te stoppen met roken, dus. Toevallig iemand met een leuk idee hoe dat te doen?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  vrijdag 23 september 2016 @ 23:22:43 #112
246109 JochemP
Bakt de lekkerste koekjes
pi_165526874
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2016 21:32 schreef Janneke141 het volgende:
Ik speel met het idee om in de vierde iets te gaan doen met stoptober. De leerlingen te gaan uitdagen om te stoppen met roken, dus. Toevallig iemand met een leuk idee hoe dat te doen?
Leuk, ga ik ook doen met mijn bruggertjes :P

Welk vak geef je?
  vrijdag 23 september 2016 @ 23:24:01 #113
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_165526914
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2016 23:22 schreef JochemP het volgende:

[..]

Leuk, ga ik ook doen met mijn bruggertjes :P

Welk vak geef je?
:?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  vrijdag 23 september 2016 @ 23:27:11 #114
246109 JochemP
Bakt de lekkerste koekjes
pi_165526995
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2016 23:24 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

:?
Grapje. Ze zijn nog superklein en onschuldig :D Roken er veel van jouw 4e klassers?
  vrijdag 23 september 2016 @ 23:28:09 #115
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_165527016
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2016 23:27 schreef JochemP het volgende:

[..]

Grapje. Ze zijn nog superklein en onschuldig :D Roken er veel van jouw 4e klassers?
Te veel, vind ik. Ik ben ook benieuwd of en hoeveel ik er meekrijg met zoiets.

Ik geef wiskunde trouwens.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_165556572
Ik moet toch zeggen dat ik het allemaal best pittig vind, zo'n eerste baan voor de klas. En natuurlijk, alle docenten die je kent vertellen je dat van tevoren, en je houdt er ook echt wel rekening mee, maar toch. Ik heb twee hele leuke klassen en twee klassen die wel echt moeite kosten. Met een van die twee klassen hebben bijna alle docenten moeite, de dynamiek in die klas is erg lastig. Die andere klas wordt wel door veel docenten leuk gevonden. Het is echter de eerste tweetalige vmbo-t/havo-klas van de school en ze vinden Nederlands gewoon écht niet boeiend. Lessen die in mijn andere klassen op hetzelfde niveau goed vallen, komen bij hen niet aan en ze hebben ook écht dramatisch gescoord. De tweetalige vwo'ers lijken veel beter te snappen dat het TWEEtalig is, deze leerlingen hebben geen zin in Nederlands. Geen idee hoe ik ze gemotiveerd krijg. Deze week ga ik in ieder geval met de mentor in gesprek, want ook de resultaten van de eerste toets waren dramatisch slecht in deze klas.
pi_165631291
Dit is nu mijn vierde jaar op deze school en vandaag zat ik voor de derde keer bij sollicitatiegesprekken voor mijn vak.
Wat zijn sommige kandidaten slecht voorbereid en wat zijn anderen leuk!
Vooral de net beginnende docenten. Vol motivatie, energie en de drang om nieuwe dingen uit te proberen en dit ook te willen doen.
En daar zat ik dan vanmiddag. Alleen op de fiets. Reflecterend op wat ik die dag had gedaan en plotseling besefte ik me iets.
Ik heb die drive niet meer. Ik durf niet meer om veranderingen te vragen, want ik weet al dat het antwoord nee is. Niet eens vanuit de directie, maar eerder vanuit mijn sectie. Ze roepen allemaal dat ze iets willen veranderen, maar het doen laten ze graag over aan een ander. Om het vervolgens af te kraken.
Ik merk dat ik moe geworden ben.
En de directie schreeuwt om vernieuwing. Zo graag zelfs dat we allerlei cursussen aangeboden krijgen waar je enthousiast gemaakt wordt, een klein beetje te zien krijgt wat er mee gedaan kan worden en dan.. Ja.. En dan weer niks.
Want wat zij willen gaat ver boven mijn pet.
Zij zien flitsende filmpjes voor zich van docenten die de lesstof op YouTube zetten (leuk voor de pr)
Flipping the classroom. Het inzetten van kazoo of weet ik veel hoe al die tools heten.
Ik kan dat helemaal niet.
En m'n baas zegt dan; je krijgt per jaar 30 uur voor deskundigheidsbevordering. Je doet maar wat extra.

En nu lig ik in bed (19:44 :') ) en denk ik.. Hoe nu verder?
Tips?

** klinkt misschien een beetje depri allemaal.. Is het niet. M'n vak vind ik nog steeds geweldig. Het lesgeven vind ik ook super! Alleen dat gevoel van constant onderpresteren (terwijl er niemand is aan wie ik me kan optrekken of van kan afkijken) zorgt ervoor dat ik me constant een mislukkeling voel.
Klinkt dat een beetje herkenbaar voor iemand?
pi_165634739
Ja, heel erg, faptist.

Ik begon ook heel enthousiast en heb de eerste vijf - acht jaar voor de klas zo ongelooflijk veel energie erin gestopt, met zoveel overtuiging en gedrevenheid. Maar op de verschillende scholen waar ik werkte, zat ik keer op keer in niet-functionerende secties. Op de laatste school en tevens huidige school waar ik werk, heb ik dit maar als 'gegeven' aanvaard en ben ik vervolgens maar alles zelf gaan doen. De schoolleiding prees me daarvoor wel een tijd de hemel in zo ongeveer, maar omdat ik zoveel op mijn bordje had liggen, kwam ik eigenlijk helemaal niet toe aan mezelf als docent verder blijven ontwikkelen. Ik was alleen maar bezig alle ballen in de lucht te houden en brandjes te blussen.

Het bizarre is eigenlijk dat na jaren van de kar trekken de boel nu eindelijk ten goede is veranderd: nieuwe schoolleiding, paar collega's uit mijn sectie weg, paar fijne nieuwe collega's erbij. Maar het is net of nu pas de realisatie komt van al die jaren heel veel geven, en zo weinig terug krijgen. Het voelt alsof ik een beetje 'leeg' ben. Ik heb zo ongeveer al mijn extra taken laten vallen, ben weer iets minder gaan werken. Op papier heb ik nu een baan die echt 1000x minder zwaar is dan in alle jaren hiervoor, maar toch voelt het nu alsof ik dit net aankan zo. Ik denk eigenlijk dat ik stiekem gewoon een milde burn-out heb (gehad). Ik vind nu langzaam wel meer rust in het gewoon zoveel mogelijk bij 'de basis' houden: zorgen dat mijn lessen leuk gaan, dat ik een goede band ontwikkel met de leerlingen en dat ik een lesprogramma heb dat ik prima kan verantwoorden zonder dat ik me geroepen voel om de hemel ermee te gaan bestormen.

Dus ja, het onderwijs kan echt roofbouw op je plegen. En ik heb dus niet echt een opbeurend verhaal voor je, maar het is denk ik wel heel belangrijk om deze gevoelens serieus te nemen en ook tijdig aan de bel te trekken. Ik denk dat ik dat te weinig heb gedaan en maar gewoon alles op me nam (ook vanuit enthousiasme en verantwoordelijkheidsgevoel). Laat je niets 'aanpraten' door zo'n baas die denkt dat hij dit allemaal maar kan vragen. Denk echt aan jezelf, geef grenzen aan. En probeer vooral energie te stoppen in de dingen die maken dat jij het onderwijs leuk vindt, laat de andere dingen zoveel mogelijk zitten, en laat je ook niet gek maken door de ambities van anderen, blijf zoveel mogelijk je eigen pad volgen. :* .

[ Bericht 3% gewijzigd door Franny_G op 28-09-2016 21:48:40 ]
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  woensdag 28 september 2016 @ 21:42:12 #119
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_165634796
Ik begrijp je frustraties. In de loop der jaren heb ik ook urenlang bij cursussen gezeten, gegeven door mensen die zelf nooit voor de klas gestaan hebben, maar vanachter hun bureau dingen verzinnen waarvan zij dénken dat het in de klas werkt. En ook ik heb bij bijeenkomsten gezeten waarin input gevraagd werd, vooral zoveel mogelijk "out of the box" denken, "want nu is écht alles mogelijk!". "Flipping the classroom" heb ik ook al vaak genoeg langs zien komen. Ik vraag dan altijd: "Wanneer moet ik die filmpjes nog gaan opnemen? 's Nachts?!". Na 15 jaar heb ik besloten om gewoon lekker mijn eigen ding te doen. En gelukkig zit ik in een team waar ik die vrijheid heb. Kahoot is inderdaad iets waar ik een tijd geleden door een collega op werd geattendeerd. Dat vind ik leuk. Ik experimenteer een beetje en zet het nu regelmatig in. Niet omdat het me opgedrongen is door een hyperactieve onderwijspsycholoog, maar omdat ik zelf het nut ervan in zie.
.
pi_165635743
Fappie, ik wil je dolgraag een keer laten zien hoe simpel kahoot en plickers zijn, ok? Welke dag/dagen werk jij niet?

Verder wel deels herkenbaar maar hier het geluk dat in de sectie er nu een paar hemelvestormers bij zijn. Zodanig dat we nu zo hard vooruit lopen dat we het osn eigenlijk te druk maken misschien. En een deel van de sectie heeft die drang niet of nauwelijks dus dat geeft ook wel wat spanning.

Overigens krijg ik vlgs mij 130 uur deskundigheidsbevordering, 65 zelf, 65 in school georganiseerd (is nooit zoveel maar goed). Qua taakuren kan het echt slechter dan bij ons. Als er nou een vacature was hier voor jouw vak!!
Kwak
pi_165635808
Overigens heb ik het dus ook veel te druk en ben ik gewoon weer ij mijn jaarlijkse 'ik wil dit niet meer ik wil een normale baan' najaarscrisis. :')
Kwak
pi_165642022
Bij mij loopt het dit jaar echt super allemaal. Leuke klassen, goede sectie waarin we elkaar scherp houden, plus ik ga ook steeds beter lesgeven. Ga nu weer experimenteren met nieuwe werkvormen om m'n lessen wat minder droog te laten zijn.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 29-09-2016 10:43:25 ]
  donderdag 29 september 2016 @ 12:36:35 #123
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_165644185
Dat is het voordeel van classicus zijn: op de meeste scholen ben ik de hele sectie, soms met nog één collega, dus nooit een sectie die initiatieven torpedeert of zo.

Nu werk ik samen met een jonge docent die heel graag vooruit wil en zo, maar die de realiteit soms een beetje uit het oog verliest door zijn idealisme. Hij is ook nogal chaotisch en zijn organisationele vaardigen zijn niet geweldig (niet dat die van mij zo goed zijn, maar ik steek daar ook belachelijk veel tijd en moeite in). Dat enthousiasme werkt heel aanstekelijk en hij heeft soms ook geweldig goede ideeën, maar even vaak moet ik hem enorm afremmen. Helaas is hij ook nog stronteigenwijs (de keerzijde van classicus zijn) en accepteert hij dat niet altijd.

Maar goed, ik ben allang blij dat ik momenteel een vakgenoot heb. Alles in je eentje moeten doen en beslissen is echt vreselijk.
pi_165656464
Ah kwak, thanks, maar ik noemde maar even een willekeurige tool hoor.
En vrijdags ben ik vrij :)

Ik moet gewoon eens op zoek gaan naar tools die mij kunnen helpen.
Vandaag wel even met de ict coördinator gesproken en toen bleek dat ik vooral veel collega's heb die tijdens de cursus heel populair doen met hun kennis, maar het amper toepassen.
Ik heb ook verteld hoe ik leer (afkijken en daarna doen) en niet zoals het nu wordt aangeboden. 'Dit is de app. Download hem en gebruik het'.

Ook kom ik er steeds vaker achter dat ik onredelijk hoge eisen stel aan mijn eigen werk.
Als voorbeeld; Afgelopen week ontwierp ik een geboortekaartje en deze heb ik niet 1, niet 2, maar 19 x getekend en vervolgens niet verstuurd, maar een kant en klaar kaartje gekocht. Ik kreeg het net niet zoals ik wilde.. belachelijk gewoon.
Je snapt dat ik dan heel veel werk erin heb gestopt, maar dat het voor de ontvanger lijkt alsof ik gewoon even een kaartje heb gekocht.
Zo werk ik dus ook. Allemaal goede ideeën, maar dan vind ik het juiste font of plaatje niet en dan loop ik vast.
Leg ik het even naast me neer en dan komt er een probleem vanuit mijn mentorklas naar voren, een ouder die even contact met me wil, een teamleider die opeens bedenkt dat alle pta's verandert moeten worden.. En dan ook gelijk even de begeleidingsplannen van de leerlingen..
Oh had ik al verteld dat de open dag 4 maanden naar voren is gehaald (november) en dat we daar nu dus ook workshops voor moeten gaan bedenken/uitvoeren?

Nogmaals., ik klink mega negatief, maar ik hou echt van mijn baan hoor (alleen niet van mijn school).
En ik vind het echt heel fijn om al jullie reacties te lezen. het heeft het scherpe randje van mijn rotgevoel wel weggehaald. bedankt!
  maandag 3 oktober 2016 @ 18:54:27 #125
324470 Chloroform
#sprayforzosk
pi_165732984
Weten jullie of onbevoegde docenten ook recht hebben op de startende docentenregeling?
Op vrijdag 12 mei 2017 12:45 schreef NoelGallagher het volgende:
Ik zal natuurlijk elke mogelijkheid aangrijpen om een tr te zetten zodat je weer een ban krijgt.
  maandag 3 oktober 2016 @ 18:55:43 #126
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_165733004
quote:
1s.gif Op maandag 3 oktober 2016 18:54 schreef Chloroform het volgende:
Weten jullie of onbevoegde docenten ook recht hebben op de startende docentenregeling?
Ja.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  maandag 3 oktober 2016 @ 19:00:15 #127
324470 Chloroform
#sprayforzosk
pi_165733087
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2016 18:55 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Ja.
Dus eigenlijk gewoon iedereen die z'n eerste aanstelling krijgt? In de cao staat namelijk alleen 'medewerker met eerste aanstelling' en niet specifiek bevoegde docent, dus vroeg het me af.
Op vrijdag 12 mei 2017 12:45 schreef NoelGallagher het volgende:
Ik zal natuurlijk elke mogelijkheid aangrijpen om een tr te zetten zodat je weer een ban krijgt.
  maandag 3 oktober 2016 @ 19:14:35 #128
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_165733369
quote:
1s.gif Op maandag 3 oktober 2016 19:00 schreef Chloroform het volgende:

[..]

Dus eigenlijk gewoon iedereen die z'n eerste aanstelling krijgt? In de cao staat namelijk alleen 'medewerker met eerste aanstelling' en niet specifiek bevoegde docent, dus vroeg het me af.
Voor zover ik weet werkt het zo. Bij mij ging het in ieder geval wel op die manier.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  maandag 3 oktober 2016 @ 20:34:37 #129
324470 Chloroform
#sprayforzosk
pi_165735669
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2016 19:14 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Voor zover ik weet werkt het zo. Bij mij ging het in ieder geval wel op die manier.
Het leek me ook al vreemd dat je, onbevoegd, voor 1 fte vol aan de bak moet, maar als je dan jaar later je bevoegdheid hebt, je ineens wel minder mag werken met 1 fte. Dan gaat het nut van die regeling natuurlijk ook wel aan je voorbij...
Op vrijdag 12 mei 2017 12:45 schreef NoelGallagher het volgende:
Ik zal natuurlijk elke mogelijkheid aangrijpen om een tr te zetten zodat je weer een ban krijgt.
  maandag 3 oktober 2016 @ 20:35:48 #130
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_165735710
quote:
1s.gif Op maandag 3 oktober 2016 20:34 schreef Chloroform het volgende:

[..]

Het leek me ook al vreemd dat je, onbevoegd, voor 1 fte vol aan de bak moet, maar als je dan jaar later je bevoegdheid hebt, je ineens wel minder mag werken met 1 fte. Dan gaat het nut van die regeling natuurlijk ook wel aan je voorbij...
Als je net begint zou ik het je sowieso afraden om 1fte aan de slag te gaan, maar dat moet je verder zelf weten.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  maandag 3 oktober 2016 @ 20:38:39 #131
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_165735818
Echt de eerste aanstelling. En als ie je door de neus geboord wordt zoals bij mijn eerste school dan ben je m gewoon kwijt.
Kwak
  maandag 3 oktober 2016 @ 20:46:16 #132
324470 Chloroform
#sprayforzosk
pi_165736126
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2016 20:35 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Als je net begint zou ik het je sowieso afraden om 1fte aan de slag te gaan, maar dat moet je verder zelf weten.
Ik werk ook geen 1 fte, het was een voorbeeld
Op vrijdag 12 mei 2017 12:45 schreef NoelGallagher het volgende:
Ik zal natuurlijk elke mogelijkheid aangrijpen om een tr te zetten zodat je weer een ban krijgt.
  maandag 3 oktober 2016 @ 20:47:02 #133
324470 Chloroform
#sprayforzosk
pi_165736163
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2016 20:38 schreef kwakz0r het volgende:
Echt de eerste aanstelling. En als ie je door de neus geboord wordt zoals bij mijn eerste school dan ben je m gewoon kwijt.
Ja, dat dacht ik dus al. Ben je mooi klaar mee. Hoe heb je het uiteindelijk opgelost? Niet, waarschijnlijk, of wat?
Op vrijdag 12 mei 2017 12:45 schreef NoelGallagher het volgende:
Ik zal natuurlijk elke mogelijkheid aangrijpen om een tr te zetten zodat je weer een ban krijgt.
  maandag 3 oktober 2016 @ 20:53:11 #134
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_165736406
quote:
1s.gif Op maandag 3 oktober 2016 20:47 schreef Chloroform het volgende:

[..]

Ja, dat dacht ik dus al. Ben je mooi klaar mee. Hoe heb je het uiteindelijk opgelost? Niet, waarschijnlijk, of wat?
Niet nee. Achteraf denk ik dat ze het in mijn taakuren verrekend hebben, maar die waren daar totaal niet inzichtelijk. Ik was geen mentor bijvoorbeeld en sowieso deed daar bijna niemand iets extra heb ik het idee.

En officieel hoort het niet in de taakruimte gestopt te worden.
Kwak
  maandag 3 oktober 2016 @ 21:17:19 #135
324470 Chloroform
#sprayforzosk
pi_165737184
quote:
1s.gif Op maandag 3 oktober 2016 20:53 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

Niet nee. Achteraf denk ik dat ze het in mijn taakuren verrekend hebben, maar die waren daar totaal niet inzichtelijk. Ik was geen mentor bijvoorbeeld en sowieso deed daar bijna niemand iets extra heb ik het idee.

En officieel hoort het niet in de taakruimte gestopt te worden.
Voor mentoraat krijg je in verhouding ook maar belabberd weinig uur toch?

In ieder geval mooi kut wel. Ik had er al geen lekker gevoel bij en wil het nu maar eens goed uitgezocht hebben.
Op vrijdag 12 mei 2017 12:45 schreef NoelGallagher het volgende:
Ik zal natuurlijk elke mogelijkheid aangrijpen om een tr te zetten zodat je weer een ban krijgt.
pi_165789927
Hoi collega's,
Ik heb gisteren een verwijsbrief van de dokter gekregen. Nu moet ik een afspraak maken om me een dag lang te laten onderzoeken op iets. Hier wil ik dus verlof voor aanvragen, maar ik heb eigenlijk liever niet dat mijn werkgever weet wat het is (wellicht dat ik dit wel wil delen als er een diagnose is, maar nu nog niet).
Mijn werkgever is heel lastig met het geven van verlof en zal zeker doorvragen, dit doet ze ook altijd wanneer je je ziek meldt. Nu mijn vraag: moet ik bij het aanvragen van dergelijk verlof vertellen wat de reden is?
  donderdag 6 oktober 2016 @ 17:09:19 #137
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_165792348
quote:
5s.gif Op donderdag 6 oktober 2016 14:46 schreef WHATSHESAID het volgende:
Hoi collega's,
Ik heb gisteren een verwijsbrief van de dokter gekregen. Nu moet ik een afspraak maken om me een dag lang te laten onderzoeken op iets. Hier wil ik dus verlof voor aanvragen, maar ik heb eigenlijk liever niet dat mijn werkgever weet wat het is (wellicht dat ik dit wel wil delen als er een diagnose is, maar nu nog niet).
Mijn werkgever is heel lastig met het geven van verlof en zal zeker doorvragen, dit doet ze ook altijd wanneer je je ziek meldt. Nu mijn vraag: moet ik bij het aanvragen van dergelijk verlof vertellen wat de reden is?
Het vermelden van 'medisch onderzoek' lijkt me voldoende. Ze mogen niet verder vragen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_165926241
Ik heb weer eens de klassieke fout begaan van het niet assertief genoeg duidelijk maken van je wensen richting directie.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 13-10-2016 09:58:17 ]
pi_165949408
quote:
1s.gif Op maandag 3 oktober 2016 21:17 schreef Chloroform het volgende:

[..]

Voor mentoraat krijg je in verhouding ook maar belabberd weinig uur toch?

In ieder geval mooi kut wel. Ik had er al geen lekker gevoel bij en wil het nu maar eens goed uitgezocht hebben.
Mentoraat is echt idioot inderdaad. 45 uur per jaar ;')
quote:
9s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 09:58 schreef Friek_ het volgende:
Ik heb weer eens de klassieke fout begaan van het niet assertief genoeg duidelijk maken van je wensen richting directie.
Dat is inderdaad een klassieke fout. Wat is er gebeurd?
pi_165950476
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2016 11:31 schreef Eerin het volgende:

[..]

Mentoraat is echt idioot inderdaad. 45 uur per jaar ;')

Ik kreeg in mijn laatste baan een klokuur per week uitbetaald voor mentoraat. In dat uur moest ik mijn mentoruur (50 min) draaien, voorbereiden, individuele gesprekjes met leerlingen (10 min per leerling, elke leerling 1x per twee weken, 24 leerlingen in mentorgroep) én contact met ouders onderhouden.
Ik moet weer bijna huilen als ik hieraan terugdenk. ;(
Mon 'en!
pi_165952187
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 oktober 2016 12:37 schreef bloempjuh het volgende:

elke leerling 1x per twee weken
Wacht even... van wie moest dat??
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_165953935
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 oktober 2016 12:37 schreef bloempjuh het volgende:

[..]

Ik kreeg in mijn laatste baan een klokuur per week uitbetaald voor mentoraat. In dat uur moest ik mijn mentoruur (50 min) draaien, voorbereiden, individuele gesprekjes met leerlingen (10 min per leerling, elke leerling 1x per twee weken, 24 leerlingen in mentorgroep) én contact met ouders onderhouden.
Ik moet weer bijna huilen als ik hieraan terugdenk. ;(
Hoe is het inmiddels met jou?
pi_165954349
quote:
2s.gif Op vrijdag 14 oktober 2016 14:17 schreef Franny_G het volgende:

[..]

Wacht even... van wie moest dat??
Van teamleider en afdelingsleider. In andere woorden: de meneren die mijn urenbriefjes moesten ondertekenen elke week :)

quote:
1s.gif Op vrijdag 14 oktober 2016 15:54 schreef WHATSHESAID het volgende:

[..]

Hoe is het inmiddels met jou?
Ik zit nog thuis, maar ga voor het eind van dit kalenderjaar beginnen met vrijwilligerswerk in de bieb.
Mon 'en!
pi_165954467
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2016 16:15 schreef bloempjuh het volgende:

[..]

Van teamleider en afdelingsleider. In andere woorden: de meneren die mijn urenbriefjes moesten ondertekenen elke week :)
Nou, dat is echt helemaal van de zotte, om zo'n eis te stellen. Ik geloof je natuurlijk meteen, maar eigenlijk vind ik het ongelofelijk. Het getuigt ook van zo weinig vertrouwen in je mensen: alsof jij niet heel goed zelf in staat bent om in te schatten wanneer je welke leerlingen moet spreken. Met sommige leerlingen spreek je vaak iets af, andere leerlingen hebben daar minder behoefte aan en spreek je dus minder. En deze eis is sowieso natuurlijk volstrekt onhaalbaar. Ik kan me gewoon niet voorstellen dat docenten op zo'n school dat allemaal maar gewoon accepteren? Als mijn schoolleiding met zoiets zou komen, zonder daar extra taakuren tegenover te stellen, zou echt iedereen masaal op z'n achterste benen staan. En controleerden die leidinggevenden van jou dat dan ook trouwens?
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_165954611
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2016 11:31 schreef Eerin het volgende:

[..]

Dat is inderdaad een klassieke fout. Wat is er gebeurd?
Zit nu op vier dagen les te geven op een parttime aanstelling, terwijl ik voor max. drie dagen ingeroosterd mag worden. Ze vroegen of ik een klas over kon nemen en me te flexibel opgesteld. Goed, ook weer de laatste keer.

Vanaf nu is het NEE DAT KAN NIET NEE NEE ONMOGELIJK.
  vrijdag 14 oktober 2016 @ 16:41:18 #146
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_165954812
Dat passende onderwijs is echt super geweldig en zo, maar ze hebben nu weer zo'n autist in mijn klas gezet die daar echt 0,0 te zoeken heeft. Motoriek van een 3-jarige, geen sociale vaardigheden, laveert steeds tussen arrogantie en zelfmedelijden, voert geen flikker uit, neemt niets van mij aan en durft dan kwaad te worden als hij onvoldoendes haalt.
Bij mijn CKV- en LO-collega's mag hij niet meer binnen omdat hij al verschillende keren andere leerlingen heeft belaagd. Niet agressief, maar voor hem is het een grote grap om met stanleymessen en honkbalknuppels rond te zwaaien.

Echt, ik heb al veel autisten in de klas gehad, maar met deze weet ik echt niet wat ik aan moet.
  vrijdag 14 oktober 2016 @ 19:00:49 #147
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_165956863
CKV en LO zijn dan ook geen prettige vakken voor autisten, zo vertelde de ambulant begeleidster op onze school me. Ik had twee jaar geleden ook een leerling die bij die vakken moeite had.
.
  dinsdag 18 oktober 2016 @ 16:43:58 #148
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_166038942
Mooi man, dat lerarenregister. Bij ieder halfgaar praatclubje delen ze nu ineens certificaten uit zodat je wat hebt om erin te stoppen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_166060756
Een klas een herkansing gegeven voor een vreselijk slecht gemaakte s.o. Krijg ik emails van ouders dat hun kinderen opeens een toets opkrijgen voor de volgende dag en dat ik het maar moet verzetten. Denk je aardig te zijn...
pi_166061891
Oh ja, die is herkenbaar. Dan sloof je je uit voor leerlingen en dan wordt dat alleen maar een extra reden om te klagen. ;( .
Dan is het niet een soort service, maar iets waar ze dan recht op menen te hebben. Vind dat trouwens een van de meest vervelende dingen van het onderwijs wel.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  donderdag 20 oktober 2016 @ 23:42:24 #151
190186 hierissieweer
Ik val liever op, dan af!
pi_166096949
Ik vat negatief leerlingengedrag vaak te persoonlijk op. Een begin dan enorm te twijfelen aan mij zelf. Dit ruiken ze en daardoor ontstaan orde verstoringen. Hoe wapenen jullie je tegen leerlingengedrag?
"Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan."
Hierissiedan, hierissieweers huisje!
pi_166120732
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 23:42 schreef hierissieweer het volgende:
Ik vat negatief leerlingengedrag vaak te persoonlijk op. Een begin dan enorm te twijfelen aan mij zelf. Dit ruiken ze en daardoor ontstaan orde verstoringen. Hoe wapenen jullie je tegen leerlingengedrag?
Kun je iets concreter zijn? Dus een voorbeeld?
pi_166137156
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2016 17:09 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Het vermelden van 'medisch onderzoek' lijkt me voldoende. Ze mogen niet verder vragen.
Dat wordt nu helaas wel gedaan. Ik moet aantonen dat ik een afspraak heb of meer uitleg geven.
pi_166137599
quote:
13s.gif Op zaterdag 22 oktober 2016 23:17 schreef WHATSHESAID het volgende:

[..]

Dat wordt nu helaas wel gedaan. Ik moet aantonen dat ik een afspraak heb of meer uitleg geven.
Nou ja, afspraak aantonen lijkt me niet zo vreemd :@ je hoeft t specialisme niet te laten zien ofzo.
Kwak
pi_166138245
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 oktober 2016 23:36 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

Nou ja, afspraak aantonen lijkt me niet zo vreemd :@ je hoeft t specialisme niet te laten zien ofzo.
Nou ja, dat specialisme staat wel vermeld op de afspraak. Ik kan het niet laten zien zonder dat duidelijk wordt waarnaar onderzoek gedaan wordt.
pi_166139258
quote:
1s.gif Op zondag 23 oktober 2016 00:09 schreef WHATSHESAID het volgende:

[..]

Nou ja, dat specialisme staat wel vermeld op de afspraak. Ik kan het niet laten zien zonder dat duidelijk wordt waarnaar onderzoek gedaan wordt.
In foto apps kan je vaak met een neonkleur delen van een foto/tekst bedekken.
je kan ook een kopie maken en alles behalve " op dag ... Van maand... 2016 heeft u een afspraak met dr ... Om ..:.. Uur op onze afdeling

Bewijs geleverd en de baas weet niet hoe of wat qua reden
pi_166141337
quote:
2s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 17:45 schreef Franny_G het volgende:
Oh ja, die is herkenbaar. Dan sloof je je uit voor leerlingen en dan wordt dat alleen maar een extra reden om te klagen. ;( .
Dan is het niet een soort service, maar iets waar ze dan recht op menen te hebben. Vind dat trouwens een van de meest vervelende dingen van het onderwijs wel.
Ik zat laatst met het idee te spelen om een Facebookpagina te maken voor mijn vak aan mijn school. Beetje als nieuwsfeed, artikelen ter verdieping, maar ook als helpdesk. Dat idee verdween echter al snel in de ijskast toen ik me bedacht dat leerlingen het natuurlijk op den duur als vanzelfsprekend gingen beschouwen dat docenten dat er ook nog maar bij gingen doen..

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 23-10-2016 07:53:52 ]
pi_166141410
quote:
1s.gif Op zondag 23 oktober 2016 00:09 schreef WHATSHESAID het volgende:

[..]

Nou ja, dat specialisme staat wel vermeld op de afspraak. Ik kan het niet laten zien zonder dat duidelijk wordt waarnaar onderzoek gedaan wordt.
Ik zou hier ook een raar gevoel bij krijgen hoor. Het komt erg wantrouwend over. En als daar een aanleiding voor is, omdat dit bijv vaker gebeurd of wat dan ook, maar zonder aanleiding vind ik het raar dat niet gewoon wordt aangenomen wat je zegt.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_166142754
quote:
1s.gif Op zondag 23 oktober 2016 01:09 schreef RevolutionaryPerfection het volgende:

[..]

In foto apps kan je vaak met een neonkleur delen van een foto/tekst bedekken.
je kan ook een kopie maken en alles behalve " op dag ... Van maand... 2016 heeft u een afspraak met dr ... Om ..:.. Uur op onze afdeling

Bewijs geleverd en de baas weet niet hoe of wat qua reden
Dit is wel een goed idee. Denk dat ik dit sowieso ga doen.
Helaas is dit de gang van zaken op mijn school, heel veel wantrouwen tussen docenten en management. Echt geen fijne sfeer.
pi_166146177
quote:
1s.gif Op zondag 23 oktober 2016 11:19 schreef WHATSHESAID het volgende:

[..]

Dit is wel een goed idee. Denk dat ik dit sowieso ga doen.
Helaas is dit de gang van zaken op mijn school, heel veel wantrouwen tussen docenten en management. Echt geen fijne sfeer.
Dat wantrouwen is idd heel vervelend, maar ik moet zeggen dat het gedraai en gedoe mij al nieuwsgierig maakt, haha. Dus ik kan me voorstellen dat hoe meer jij tegenwerkt, hoe groter het probleem lijkt bij het management. Ik snap niet dat ze zo moeilijk doen, maar ik zou zelf ook minder moeilijk doen. Maar wellicht (en daar ga ik maar vanuit) is het probleem inderdaad zo groot dat je je gedwongen voelt om zulke stappen te moeten nemen. Heel vervelend!
pi_166184437
quote:
1s.gif Op zondag 23 oktober 2016 14:19 schreef Eerin het volgende:

[..]

Dat wantrouwen is idd heel vervelend, maar ik moet zeggen dat het gedraai en gedoe mij al nieuwsgierig maakt, haha. Dus ik kan me voorstellen dat hoe meer jij tegenwerkt, hoe groter het probleem lijkt bij het management.
Dat is op een forum. Stel, het management voelt/vindt dat, dan mogen ze dat never nooit laten blijken. Ik vind het ook nogal apart.
't Echte en 't ware!
pi_166198265
quote:
1s.gif Op zondag 23 oktober 2016 14:19 schreef Eerin het volgende:

[..]

Dat wantrouwen is idd heel vervelend, maar ik moet zeggen dat het gedraai en gedoe mij al nieuwsgierig maakt, haha. Dus ik kan me voorstellen dat hoe meer jij tegenwerkt, hoe groter het probleem lijkt bij het management. Ik snap niet dat ze zo moeilijk doen, maar ik zou zelf ook minder moeilijk doen. Maar wellicht (en daar ga ik maar vanuit) is het probleem inderdaad zo groot dat je je gedwongen voelt om zulke stappen te moeten nemen. Heel vervelend!
Het enige wat ik tot dusver ondernomen heb is een verlofaanvraag indienen.
Maar wanneer doe je moeilijk? Stel je voor dat je iets heel genants moet ondergaan (een schaamlipverkleining ofzo :') ), of onderzoek naar iets geestelijks waar een taboe op heerst?
pi_166248968
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 oktober 2016 18:33 schreef WHATSHESAID het volgende:

[..]

Het enige wat ik tot dusver ondernomen heb is een verlofaanvraag indienen.
Maar wanneer doe je moeilijk? Stel je voor dat je iets heel genants moet ondergaan (een schaamlipverkleining ofzo :') ), of onderzoek naar iets geestelijks waar een taboe op heerst?
Ja heel begrijpelijk inderdaad. Dan snap ik goed dat je het niet zou willen vermelden. Irritant dat er zo'n gedonder van komt!
pi_166603108
Spannende tijden als docentje maatschappijleer. :s) Zit nog te broeden op wat ik zal gaan doen na de toetsweek - zal toch zeker wat vragen krijgen vanuit de leerlingen na recente gebeurtenissen.

Rustig in dit topic verder, trouwens.

[ Bericht 10% gewijzigd door #ANONIEM op 12-11-2016 12:39:12 ]
  zaterdag 12 november 2016 @ 21:55:48 #165
335643 faptist
Maakt fouten
pi_166613629
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2016 19:00 schreef Baba-O-Riley het volgende:
CKV en LO zijn dan ook geen prettige vakken voor autisten, zo vertelde de ambulant begeleidster op onze school me. Ik had twee jaar geleden ook een leerling die bij die vakken moeite had.
Ik geef beeldende vorming en ckv. Ook aan autisten.
Met structuur (tijd+taken op het bord) ,een vaste lesopbouw en een klassenassistent kom je een heel eind. Zeker met een opgeruimd lokaal waar alles een vaste plek heeft.
Zo gaat het dus niet bij mij. :+
Even zonder gekheid.. Waarom zou een autist meer moeite hebben bij ckv/bevo?
Tot nu toe heb ik 2 leerlingen gehad waarvan ik me geen raad wist, maar dat bleken later toch leerlingen te zijn voor een cluster4 school.

Dusse ser_ciappelletto,
waar loop je precies tegenaan?

quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2016 16:43 schreef Janneke141 het volgende:
Mooi man, dat lerarenregister. Bij ieder halfgaar praatclubje delen ze nu ineens certificaten uit zodat je wat hebt om erin te stoppen.
Haha, dit dus!

Hier is het momenteel echt een gekkenhuis. Open dagen, rapportvergaderingen, 2 invallers in mijn sectie vanwege zwangerschapsverlof, tijdelijk een andere teamleider, zorgteam overleg, wgpo overleg, oudergesprekken, Hart van Nederland praktijken bij een mentorleerling thuis en ga zo maar door. Ik heb deze week uren gemaakt waar je U tegen zegt... dochtertje weinig tot niet gezien -ik kwam thuis en dan ging zij naar bed-.. zo'n week.. bah.
En dan zijn opmerkingen van je leidinggevende soms echt de druppel op de gloeiende plaat..
Ik moet dus 2 invallers inwerken. We komen echt handen (maar vooral deskundigheid) tekort voor de aankomende open dagen dus ik geef aan maandag (op mijn roostervrije ochtend) langs te komen om het werk alsnog te doen krijg ik zo'n opmerking als ; 'Roostervrij?.. Maar dat betekent niet dat je dan vrij bent!' Verdomme.. rotmens. Hoe moeilijk is het om op zo'n moment te zeggen.. Fijn Fap, dat je dat wilt doen. Had gelijk spijt van mijn goede bedoelingen :')
  zaterdag 12 november 2016 @ 22:00:59 #166
335643 faptist
Maakt fouten
pi_166613698
Trouwens. vmbo-collega's,
Hoe wordt er bij jullie op school aan LOB gedaan? Hier is het echt een groot ding geworden het laatste half jaar, maar het lijkt nooit goed genoeg te zijn voor de directie.
  zaterdag 12 november 2016 @ 22:37:50 #167
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_166614434
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 22:00 schreef faptist het volgende:
Trouwens. vmbo-collega's,
Hoe wordt er bij jullie op school aan LOB gedaan? Hier is het echt een groot ding geworden het laatste half jaar, maar het lijkt nooit goed genoeg te zijn voor de directie.
Bij ons krijgen de brugklasleerlingen drie uur per week profileringslessen en wordt er voor en door iedere leerling een LOB-dossier bijgehouden. Ook nemen de leerlingen een beroepskeuzetest af. Na leerjaar 1 kiezen ze een sector. Veel te vroeg, als je het mij vraagt...
pi_166619469
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 november 2016 12:37 schreef Friek_ het volgende:
Spannende tijden als docentje maatschappijleer. :s) Zit nog te broeden op wat ik zal gaan doen na de toetsweek - zal toch zeker wat vragen krijgen vanuit de leerlingen na recente gebeurtenissen.

Rustig in dit topic verder, trouwens.
Afgelopen week heb ik er in mijn lessen geschiedenis ook aandacht aan geschonken. Het houdt de leerlingen behoorlijk bezig. Ik probeer altijd een verband te bedenken met de stof van het moment. Waar leerlingen vaak vragen over hebben, is het kiesstelsel: hoe dat werkt. Hoeveel macht Trump nu precies heeft, wat hij wel/niet kan doen. Waarom mensen zo tegen hem zijn. Daar kun je veel leuke dingen mee doen. Of iets met het concept van de 'american dream'. Wat dat inhoudt, hoe belangrijk dat is en welke rol het speelde in de campagne.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  zondag 13 november 2016 @ 13:04:38 #169
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_166623216
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 21:55 schreef faptist het volgende:
Even zonder gekheid.. Waarom zou een autist meer moeite hebben bij ckv/bevo?
Zoals onze ambulant begeleider het zei: "Als de docent de opdracht geeft om een foto in perspectief te maken van een kunstzinng object in je dorp, dan gaan bij de autist alle alarmsignalen af. Welk kunstzinnig object moet ik kiezen? Hoe kom ik aan een fotocamera? Weet ik eigenlijk wel hoe die fotocamera werkt? En wat als het nu regent als ik foto's moet gaan maken? Is er wel een kunstzinnig object in mijn dorp en wat als het er nu niet is? Állemaal vragen die op de autistische leerling afkomen".

Maar je hebt gelijk hoor: duidelijkheid en structuur is wel belangrijk.
.
pi_166712804
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
In spoiler i.v.m. enige op toeval gebaseerde herkenning.
pi_166714210
Zijn er bij jullie op school geen docenten die nieuwe docenten begeleiden? Wij hebben een paar BoS-sers, en iedere nieuwe docent krijgt er eentje aangewezen. Daarnaast lijkt me toch ook dat er een beoordelingstraject loopt, met lesbezoeken en leerlingvragenlijsten? Iemand kan toch niet in z'n eerste jaar als docent op school ongemerkt slecht functioneren?
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_166714243
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2016 13:54 schreef Eerin het volgende:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
In spoiler i.v.m. enige op toeval gebaseerde herkenning.
Dat ligt denk ik heel erg aan de schoolcultuur hoe dat gaat?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Kwak
  donderdag 17 november 2016 @ 17:16:28 #173
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_166716429
quote:
Hallo *docent*,

Ik heb met *leerling* gesproken en ook zijn moeder gebeld. *leerling* zegt dat hij gewoon in de les was en ook moeder bevestigt dat hij op dat moment gewoon op school was. Het lijkt me geen jongen die zomaar afwezig is, dus ik heb zijn afwezigheid op jouw lesuur verwijderd.

Met vriendelijke groet,
*verzuimcoördinator*
Hier zakt je toch de broek van af?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_166716449
Haha, die is echt goed!
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_166716803
Noujaaaaaa! Niet normaal joh.
Dan wordt je dus echt niet serieus genomen. Ik had vandaag ook een mooie mail ontvangen van een ouder. Ik had haar dochter betrapt op spieken en een 1 gegeven.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  donderdag 17 november 2016 @ 17:37:58 #176
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_166716826
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2016 17:37 schreef faptist het volgende:
Noujaaaaaa! Niet normaal joh.
Dan wordt je dus echt niet serieus genomen. Ik had vandaag ook een mooie mail ontvangen van een ouder.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
_O- :'(
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  donderdag 17 november 2016 @ 18:02:34 #177
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_166717389
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2016 17:37 schreef faptist het volgende:
Noujaaaaaa! Niet normaal joh.
Dan wordt je dus echt niet serieus genomen. Ik had vandaag ook een mooie mail ontvangen van een ouder. Ik had haar dochter betrapt op spieken en een 1 gegeven.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Mail terugsturen met een 1 erboven en een aanbod om eens een lesje Nederlands bij te komen wonen.

Heb je niets aan, maar het zou zooooo goed voelen.
pi_166718557
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2016 17:16 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Hier zakt je toch de broek van af?
Mij lijkt ook zoveel.
pi_166720118
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 november 2016 12:37 schreef Friek_ het volgende:
Spannende tijden als docentje maatschappijleer. :s) Zit nog te broeden op wat ik zal gaan doen na de toetsweek - zal toch zeker wat vragen krijgen vanuit de leerlingen na recente gebeurtenissen.

Rustig in dit topic verder, trouwens.
Ben gevraagd om een college te geven over die nieuwe zwaartekrachtstheorie van Verlinde op m'n hogeschool aan toekomstige docenten natuurkunde. Kan ik gelijk mn gal spuwen over hoe de media wetenschap vernaggelt. :7
-
pi_166720132
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2016 17:37 schreef faptist het volgende:
Noujaaaaaa! Niet normaal joh.
Dan wordt je dus echt niet serieus genomen. Ik had vandaag ook een mooie mail ontvangen van een ouder. Ik had haar dochter betrapt op spieken en een 1 gegeven.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
:')
-
pi_166720149
Mja ik heb drie weken overspannen thuisgezeten en ben weer aan t reintegreren dus ik ben niet zo posterig momenteel :+
Kwak
pi_166732577
quote:
1s.gif Op donderdag 17 november 2016 15:16 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

Dat ligt denk ik heel erg aan de schoolcultuur hoe dat gaat?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_166732647
Misschien moet je dat laatste gewoon eens tegen hem zeggen. Een gesprek aan gaan, eerlijk vertellen wat jou opvalt en waarom je je zorgen maakt.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_166738756
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2016 20:00 schreef kwakz0r het volgende:
Mja ik heb drie weken overspannen thuisgezeten en ben weer aan t reintegreren dus ik ben niet zo posterig momenteel :+
Pas maar op. Bije mij was het 4 jaar. Niet door onderwijs trouwens:P
-
pi_166738785
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2016 20:00 schreef kwakz0r het volgende:
Mja ik heb drie weken overspannen thuisgezeten en ben weer aan t reintegreren dus ik ben niet zo posterig momenteel :+
-O- Sterkte!
pi_166739572
quote:
1s.gif Op donderdag 17 november 2016 19:58 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ben gevraagd om een college te geven over die nieuwe zwaartekrachtstheorie van Verlinde op m'n hogeschool aan toekomstige docenten natuurkunde. Kan ik gelijk mn gal spuwen over hoe de media wetenschap vernaggelt. :7
Cool. Hoe is het nu eigenlijk met je promotie afgelopen?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 18-11-2016 18:29:19 ]
pi_166752136
Goed! Ben sinds 2 maanden weledelzeergeleerdedoctordinges 😜
-
  zaterdag 19 november 2016 @ 20:55:20 #188
335643 faptist
Maakt fouten
pi_166763100
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2016 20:00 schreef kwakz0r het volgende:
Mja ik heb drie weken overspannen thuisgezeten en ben weer aan t reintegreren dus ik ben niet zo posterig momenteel :+
En hoe gaat dat?
3 weken.. lijkt bijna de moeite niet.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_166763300
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2016 20:55 schreef faptist het volgende:

[..]

En hoe gaat dat?
3 weken.. lijkt bijna de moeite niet.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Hoe langer je wacht hoe hoger de drempel om weer te beginnen. Vond het nu al spannend zat.

Ik geef nu drie van de zes klassen en heb minder taken (geen pauzesurveillance etc), en geef heel bewust grenzen aan.

Ik merk wel dat ik echt niet meer kan dan ik nu doe, en als ik weer huilend in de auto stap s ochtends meld ik me weer ziek. Vooralsnog vond ik de eerste week zwaar maar wel fijn.
Kwak
  zaterdag 19 november 2016 @ 21:20:24 #190
335643 faptist
Maakt fouten
pi_166763880
Sorry, bedoelde het niet zo dat je je moest verantwoorden ofzo hoor :$
Denk dat jij jezelf goed genoeg kent om zo'n beslissing te maken. Je klinkt in ieder geval alsof je er heel goed over nagedacht hebt. Ik hoop dat je geen huilritjes meer hebt. Is de eerste rapportperiode al voorbij?
Enne pauzedienst? Doen de concierges dat niet bij jullie?

Ik kreeg van mijn huisarts het advies om me ziek te melden vanwege mijn vermoeidheidsklachten en te lage bloeddruk. :{w
Luisteren ho maar. Ik stort wel weer in met de kerstvakantie :') .
  zaterdag 19 november 2016 @ 21:41:47 #191
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_166764414
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 november 2016 21:02 schreef kwakz0r het volgende:
Ik geef nu drie van de zes klassen en heb minder taken (geen pauzesurveillance etc), en geef heel bewust grenzen aan.
Voor alle duidelijkheid: niets persoonlijks, je hebt groot gelijk.

Maar de praktijk is uiteindelijk dat een aantal mensen aangeeft het niet meer te trekken en die hoeven dan een aantal dingen niet meer te doen (pauzesurveillance, lessen van zieke mensen overnemen, niet-lesgevende taken). En die taken worden dan doodleuk verdeeld onder de mensen die nog wel overeind staan. Want hé, dat heb je wel voor je collega's over toch?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_166765649
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2016 21:41 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Voor alle duidelijkheid: niets persoonlijks, je hebt groot gelijk.

Maar de praktijk is uiteindelijk dat een aantal mensen aangeeft het niet meer te trekken en die hoeven dan een aantal dingen niet meer te doen (pauzesurveillance, lessen van zieke mensen overnemen, niet-lesgevende taken). En die taken worden dan doodleuk verdeeld onder de mensen die nog wel overeind staan. Want hé, dat heb je wel voor je collega's over toch?
Dan is het dus aan jou om ook je grenzen aan te geven.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  zaterdag 19 november 2016 @ 22:25:10 #193
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_166765711
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 november 2016 22:23 schreef Franny_G het volgende:

[..]

Dan is het dus aan jou om ook je grenzen aan te geven.
Om het bij iemand over de schutting te gooien die dat niet kan/doet?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_166765844
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2016 22:25 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Om het bij iemand over de schutting te gooien die dat niet kan/doet?
Dat is niet jouw verantwoordelijkheid. Dat het onderwijs vaak teveel van mensen vraagt, hoeven we niet allemaal zelf op onze schouders te nemen en dan maar zelf op te lossen. De enige echte verantwoordelijkheid die jij hebt is in de eerste plaats voor jezelf zorgen. Alleen dan kun je iets voor anderen betekenen en alleen dan kun je dat op de lange termijn blijven doen.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_166766108
Oh en de wereld vergaat trouwens echt niet als er een keertje geen pauze surveillance is of zoiets. Ik kan dat soort zaken enorm relativeren. Mijn kerntaak op school is goede lessen verzorgen en een beetje pedagogisch verantwoord met pubers omgaan en ze waar nodig helpen. Al het andere is bonus wat mij betreft. Leuk als ik dat ook doe en super en alles maar als het niet gaat omdat ik te moe ben, het niet trek of zoals nu (aangezien ik zwanger ben) kotsend boven een wc hang, jammer maar helaas.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_166772101
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2016 21:41 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Voor alle duidelijkheid: niets persoonlijks, je hebt groot gelijk.

Maar de praktijk is uiteindelijk dat een aantal mensen aangeeft het niet meer te trekken en die hoeven dan een aantal dingen niet meer te doen (pauzesurveillance, lessen van zieke mensen overnemen, niet-lesgevende taken). En die taken worden dan doodleuk verdeeld onder de mensen die nog wel overeind staan. Want hé, dat heb je wel voor je collega's over toch?
Er is mijn collega's idd gevraagd dingen over te nemen, of eigenlijk: meer zelfs dan nodig was hebben collega's aangegeven dat te willen.

Terwijl er heel duidelijk was dat er anders echt wel een invaller zou worden gezocht van buiten (is eerder ook gebeurd).

Ik neem het toch een beetje persoonlijk op. Het is niet alsof ik even bij de schoolleiding heb aangegeven het niet meer te trekken (had ik eerder al gedaan en dan gaat er helemaal niks van je taken af hoor), ik zit voor 50% in de ziektewet, onder begeleiding van de bedrijfsarts.

[ Bericht 10% gewijzigd door kwakz0r op 20-11-2016 09:08:29 ]
Kwak
pi_166772107
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2016 21:20 schreef faptist het volgende:
Sorry, bedoelde het niet zo dat je je moest verantwoorden ofzo hoor :$
Denk dat jij jezelf goed genoeg kent om zo'n beslissing te maken. Je klinkt in ieder geval alsof je er heel goed over nagedacht hebt. Ik hoop dat je geen huilritjes meer hebt. Is de eerste rapportperiode al voorbij?
Enne pauzedienst? Doen de concierges dat niet bij jullie?

Ik kreeg van mijn huisarts het advies om me ziek te melden vanwege mijn vermoeidheidsklachten en te lage bloeddruk. :{w
Luisteren ho maar. Ik stort wel weer in met de kerstvakantie :') .
Die lopen ook rond in de pauze ;) maar met 1450 kinderen die op drie verdiepingen pauze houden is dat niet echt te doen.

We lopen allemaal 1 keer per week rond en spreken lln actief aan op rommel opruimen etc. En grijpen in bij evt gedoe. Gevolg is een nette school, en rustige lln. Vechtpartijen en wild gestoei komen eigenlijk niet voor.
Kwak
pi_166772132
Hear, hear, Franny!

Wij hebben voor pauzesurveillance trouwens stewards, leerlingen uit de voorexamenklassen. Aan het begin van het schooljaar krijgen alle leerlingen een training en vervolgens moeten ze allemaal gedurende één week per schooljaar surveilleren tijdens de pauzes, in twee- of drietallen per verdieping, met de conciërges als achterwacht. Werkt prima.
Still a little bit of your face I haven't kissed.
pi_166772276
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2016 09:02 schreef DevilsAndDust het volgende:
Hear, hear, Franny!

Wij hebben voor pauzesurveillance trouwens stewards, leerlingen uit de voorexamenklassen. Aan het begin van het schooljaar krijgen alle leerlingen een training en vervolgens moeten ze allemaal gedurende één week per schooljaar surveilleren tijdens de pauzes, in twee- of drietallen per verdieping, met de conciërges als achterwacht. Werkt prima.
Dat hebben wij sinds vorig jaar ook. Toch staan wij ook nog op strategische plekken als pauzewacht. Het stewardproject heeft wel voor een nettere school gezorgd.
pi_166893897
Grrrr

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  vrijdag 25 november 2016 @ 16:52:44 #201
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_166894091
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2016 16:40 schreef laiveneertiekje het volgende:
Grrrr

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wat een achterlijke manier om te bezuinigen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_166907228
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2016 16:52 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Wat een achterlijke manier om te bezuinigen.
Jup. Nu hebben wij het best luxe in vergelijking met andere scholen, maar ik zie het plan niet zo zitten eigenlijk.
pi_166934205
Voor de opleiding neem ik wat (anonieme) enquetes af, en het valt met op dat sommige leerlingen dan aangeven dat er niet genoeg orde is. Ik snap dat eigenlijk niet helemaal, het is bijna altijd enorm rustig in mijn klassen. Soms vind ik het een beetje te rustig zelfs, ik vind het toch wel fijn als er wat 'reuring' is en het niet constant muisstil is. Hoe zou het dan komen dat ze vinden dat er te weinig orde is?
pi_166935249
Bezuinigingen zijn sowieso vervelend en het zou eigenlijk nooit ten koste van leerlingen mogen gaan, of de kwaliteit van de lessen. Maar ja.

Bravoo, het ligt een beetje aan de vraagstelling en hoe leerlingen daarin 'orde' hebben opgevat. Orde kan ook gaan over de structuur van je lessen: of het voor de leerlingen duidelijk is wat de bedoeling is tijdens de lessen, wat zij moeten doen, wat de verwachtingen over en weer zijn. Als leerlingen zich daar onzeker over voelen, kunnen ze dat misschien ook opvatten als een ordepunt. Maar misschien is het slim om leerlingen zelf te vragen wat ze ermee bedoelen? Het is best interessant om nav de enquete nog een klassengesprek te beginnen over dit soort zaken.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_166964189
Bezuinigingen zijn zóó shit. 0,0 ervaring hier, maar zodra je met bezuinigingen te maken krijg zou je toch eens in de papieren van de school/gemeenschap/stichting willen kijken? 100.000 andere zaken waarop bezuinigd kan worden als je kritisch kijkt. Dan heb ik het niet over salarissen of bonussen, maar over elektriciteit, de koffiemachine(s), de extraatjes hier en daar. Natuurlijk moet niet al het leuke eraf gaan, maar met kleine dingen kom je vaak een heel eind. Voor bezuinigen is creativiteit nodig.

Praktisch voorbeeld: de koffieautomaten bij ons op school zijn vernieuwd. Ik studeer aan de nhtv, vrijetijdsmanagement. We leren dus veel over de ervaringseconomie, marketing en dat soort zaken. De douwe egbertsautomaten (knopje drukken, prutje krijgen) volstonden dus uiteindelijk niet meer. Er kwamen automaten met verse bonenkoffie. Deze automaten zijn wat duurder, de koffie werd dus ook wat duurder, maar wel 'beter'. Bijkomstigheid is alleen, dat het zetten van één bekertje koffie/cappuchino/whatever gemiddeld 1.25 minuut duurt. Er is in het hele gebouw maar één zo'n koffieautomaat. Leraren komen dus ook in de kantine koffie halen. Nu zaten wij met onze projectgroep vaak te werken in de kantine. Het kwam voor dat we gewoon van 9-5 aan het werk waren. Toen is het op gaan vallen dat er vaak een rij staat voor de koffieautomaat, van leraren en studenten. Niet alleen kan dat onhandig zijn (even snel koffie halen is er niet meer bij), veel docenten halen meerdere malen per dag, voor meerdere mensen koffie. Er waren docenten bij die dus bijna 20-30 minuten per dag bij het apparaat stonden. Hier hebben wij in de studentenraad uiteindelijk protest tegen aangetekend, en er komt een andere koffieautomaat :)
't Echte en 't ware!
pi_166979331
Hopelijk hebben jullie wat advies!

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_166979506
Ik heb geen tips Claudia, ik merk dat ik zelf ook erg veel energie verlies aan ongemotiveerde en calculerende leerlingen...
Kwak
pi_166980138
Waarom onder een spoiler, Claudia?

Het is volgens mij een veelvoorkomend probleem en ergernis bij veel docenten. Ik heb momenteel ook veel leerlingen in klas 5 die zo zijn.
Er zijn heel veel verschillende manieren om hier mee om te gaan.
Laatst hoorde ik van een naaste collega dat ze de vijfdeklassers voor de voeten had gegooid, dat zij de hele zondag hun lessen had zitten voorbereiden. Ze werd echt boos omdat die leerlingen zo ongemotiveerd waren terwijl zij zo haar best had gedaan.

In mijn ogen is dat een nogal klassieke valkuil: verwachten en hopen dat zij op eenzelfde manier met de stof bezig zijn als jij en er dezelfde soort energie in stoppen. En oprecht teleurgesteld zijn als dit niet het geval is. Je kunt dan twee dingen doen: óf ze toch proberen mee te krijgen in jouw enthousiasme, óf je erbij neerleggen en je lessen afstemmen op hun behoeften. Ik wissel die twee strategieën af, afhankelijk van de groep die ik voor me heb.

Als leerlingen vragen om vooral voorbereid te worden op toetsen, dan ga ik heel veel toetsvragen met ze oefenen. Dat is misschien op het eerste gezicht minder leuk en uitdagend dan een verdiepende les over een subonderwerp waar je veel creativiteit in stopt: aan de andere kant kan het mij ook veel voldoening geven om te zien dat de leerlingen daar dan wel gemotiveerd mee bezig zijn en vooruit gaan en dan bouw ik aan mijn relatie met ze en dan kan ik zo zijdelings toch nog veel dingen kwijt. Dit is vooral wat ik doe als ik merk dat een zesde klas ongemotiveerd is: zij moeten immers in mei examen doen.

Een andere optie is, en dat doe ik nu met klas 5: stug volhouden met de verdieping en verrijking die jij wil aanbrengen en telkens maar weer benadrukken dat dit uiteindelijk veel meer inzicht en voldoening geeft. Ze toch proberen mee te krijgen en daarbij deels accepteren dat niet iedereen hierin mee zal gaan. Blijven staan voor het onderwijs waar jij in gelooft en een beetje een 'take it or leave it' - houding aannemen. Ik zie mezelf dan maar als een soort nutty professor: de vakidioot waarvan ze nu misschien denken 'jemig, die is ook gek, wat wil ze allemaal van ons?' maar wie weet valt dan toch bij iemand/een aantal het kwartje, of zullen ze later ineens beseffen dat dit toch wel waardevolle lessen waren. Dat is ook wel het lastige van onderwijs: wat wij doen, lijkt soms weinig effect te hebben, of weinig los te maken, maar soms is dat effect pas veel later merkbaar.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_166994599
quote:
. [/spoiler]
Mooi en bemoedigend!
.. dat onder de spoiler
pi_166994661
Zo doe ik het ook Franny! Ik merk alleen bij mezelf dat het me een beetje murw maakt. Momenteel is de balans wat beter, dat wel.
Kwak
pi_166996824
Mooi gezegd Franny!
pi_167004528
Deze toetsweek heeft volgens mij enkele jaren van mijn leven gekost. Mijn hemel, wat een bureaucratische ellende.
pi_167017484
quote:
2s.gif Op dinsdag 29 november 2016 15:18 schreef Franny_G het volgende:
pa en oma vertelde dus hoe positief hij terugkijkt op z'n tijd bij ons op school. Hoeveel hij bij ons heeft geleerd, en dat waardeert, hoeveel hij daar nog steeds aan had. Dat hij nu een bevlogen student is, en dat zijn lievelingsland Italië is. . Toen ik me net begon af te vragen of we het wel over dezelfde persoon hadden, keek de oma me ineens veelbetekenend aan en zei ze: "Hij is wel heel erg bijgetrokken hoor!"
Ik denk dat wij heel vaak niet weten wat we precies aan leerlingen/studenten meegeven. Daarom is het denk ik zaak om te vertrouwen op je eigen ideeën over wat jij de leerlingen wil meegeven, en je niet teveel moet verliezen in wat zij jou op dat moment teruggeven.
Dank je voor je mooie reactie! Vooral je laatste zinnen zijn heel raak, denk ik. Ik had het er gisteren ook over met een collega en we kwamen min of meer tot dezelfde conclusie, namelijk dat er een verschil is tussen wat leerlingen/studenten willen en wat ze nodig hebben. En dat je kunt kiezen waar je in meegaat.

Een van de dingen die ik het afgelopen jaar heb gedaan, is het tentamen voor het vak schrappen. De alternatieve manier waarop ik toets, vind ik veel waardevoller. Van menig collega krijg ik als tip om het tentamen meteen weer in te voeren zodat ik de participatie vergroot. Maar ik zit nu juist in de unieke positie dat ik volledig m'n eigen toetsvorm kan kiezen en ik wil niet teruggaan naar een manier van toetsen waar ik niet in geloof, alleen om de door mij gewenste uitkomst te bereiken. Ik moet denk ik maar accepteren dat het enige tijd zal kosten om een nieuwe vorm te vinden die aanslaat. En inderdaad accepteren dat die niet bij elke student of elke groep aanslaat.

Bij ons bemerk ik overigens een beweging weg van de studentevaluaties. Er is recentelijk een studie verschenen waaruit naar voren komt dat studentevaluaties niets zeggen over onderwijskwaliteit. Dat heeft bij ons wel een discussie teweeggebracht, in combinatie met de afrekencultuur die aan het ontstaan is (studenten die van alles op anderen afschuiven en niet kritisch naar hun eigen functioneren kijken).
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_167021698
Heb je een link naar dat onderzoek?
-
pi_167025017
Bij ons wordt ook steeds minder geëvalueerd, en bij sommige vakken stappen we ook af van het toetsen - al ben ik heel benieuwd wat dat voor effect heeft op de motivatie van de studenten. Verder ben ik erg van het benadrukken van het nut van wat ik ze leer, niet per se alleen voor het tentamen, maar vooral in de rest van hun studie / werk straks. Wat dat betreft heb ik het op een hbo denk ik wat makkelijker dan jij: het is echt de bedoeling dat al ons onderwijs direct aanwijsbaar nut heeft voor de studenten.
pi_167025115
http://www.rtlnieuws.nl/g(...)d-voor-alle-leraren#

Goed artikel wel, goed voorbeeld ook van de populariteit van de lerarenopleidingen. :')
[b]Op maandag 20 augustus 2012 10:56 schreef robdriessen het volgende:[/b]
Kom niet aan DW, want ze heeft een heel leger achter zich. Letterlijk. ;)
[b]Op maandag 8 mei 2017 22:33 schreef KaBuf het volgende:[/b]
Bek houden tegen DW hè :(
pi_167025737
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2016 09:23 schreef Claudia_x het volgende:

Een van de dingen die ik het afgelopen jaar heb gedaan, is het tentamen voor het vak schrappen. De alternatieve manier waarop ik toets, vind ik veel waardevoller. Van menig collega krijg ik als tip om het tentamen meteen weer in te voeren zodat ik de participatie vergroot. Maar ik zit nu juist in de unieke positie dat ik volledig m'n eigen toetsvorm kan kiezen en ik wil niet teruggaan naar een manier van toetsen waar ik niet in geloof, alleen om de door mij gewenste uitkomst te bereiken. Ik moet denk ik maar accepteren dat het enige tijd zal kosten om een nieuwe vorm te vinden die aanslaat. En inderdaad accepteren dat die niet bij elke student of elke groep aanslaat.
Dat kost inderdaad tijd, zo'n omschakeling. Als je die autonomie hebt, zou ik dat ook zeker zo voortzetten. Het is mooi om datgene te doen waar je echt in gelooft, dat moet op een gegeven moment wel afstralen op je studenten.

quote:
Bij ons bemerk ik overigens een beweging weg van de studentevaluaties. Er is recentelijk een studie verschenen waaruit naar voren komt dat studentevaluaties niets zeggen over onderwijskwaliteit. Dat heeft bij ons wel een discussie teweeggebracht, in combinatie met de afrekencultuur die aan het ontstaan is (studenten die van alles op anderen afschuiven en niet kritisch naar hun eigen functioneren kijken).
Dat onderzoek kwam ik ook tegen, heb ik ook even aan mijn rector doorgestuurd. Probleem op middelbare scholen is dat alle beoordelingssystemen die er nu zijn, werken met leerling vragenlijsten. Het is juist de laatste jaren zo'n vanzelfsprekend onderdeel geworden bij beoordelingen op veel scholen dat ik me afvraag in hoeverre dat weer bijgestuurd wordt. Hier zie je volgens mij duidelijk een kloof tussen de onderwijspraktijk en (nieuwe) wetenschappelijke inzichten. Dit sijpelt niet of nauwelijks door naar de praktijk op de meeste scholen, vrees ik.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_167034118
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2016 17:05 schreef Franny_G het volgende:

[..]

Dat kost inderdaad tijd, zo'n omschakeling. Als je die autonomie hebt, zou ik dat ook zeker zo voortzetten. Het is mooi om datgene te doen waar je echt in gelooft, dat moet op een gegeven moment wel afstralen op je studenten.

[..]

Dat onderzoek kwam ik ook tegen, heb ik ook even aan mijn rector doorgestuurd. Probleem op middelbare scholen is dat alle beoordelingssystemen die er nu zijn, werken met leerling vragenlijsten. Het is juist de laatste jaren zo'n vanzelfsprekend onderdeel geworden bij beoordelingen op veel scholen dat ik me afvraag in hoeverre dat weer bijgestuurd wordt. Hier zie je volgens mij duidelijk een kloof tussen de onderwijspraktijk en (nieuwe) wetenschappelijke inzichten. Dit sijpelt niet of nauwelijks door naar de praktijk op de meeste scholen, vrees ik.
Heeft iemand een link naar dat onderzoek? Ben wel benieuwd.
pi_167050251
quote:
Ik ben leraar. En ik wil nooit meer horen dat ik het verschil maak
https://decorrespondent.n(...)24486428764-919194d1

Beetje herkenbaar verhaal wel.
pi_167050509
Ja, vooral dat er op het ministerie altijd zo overdreven positief wordt gedaan over 'ons':

quote:
Op de site doet het ministerie een poging leraren aan te spreken. Onder het kopje ‘Juf Mariëlle weet wat je nodig hebt’ lees ik bijvoorbeeld: ‘Willemijn, haar klasgenoten en alle andere leerlingen krijgen elke dag onderwijs van leraren zoals jij. Benieuwd wat zij van jullie vinden?’

Nou, ministerie van Onderwijs, daar ben ik wel benieuwd naar.

Dus klik ik door. Die Willemijn (11) ziet in de ogen van haar juf ‘soms de glinstering omdat ze zo blij is.’ Leerling Rick zegt dat zijn leraren ‘ervoor zorgen dat jij bereikt wat je wilt bereiken, ook al is het onderwerp soms best wel saai.’ Oud-mbo’er Siem verwoordt volgens het ministerie ‘precies het verschil dat leraren elke dag maken.’ Want: ‘Jorrit is de leraar dankzij wie ik nu doe wat ik doe.’

Het beeld is duidelijk: volgens het ministerie is het lerarenkorps één grote kumbaya zingende jamboree van verschilmakers. Het staat daarin niet alleen. Een heel leger van onderwijsgoeroes trekt iedere dag van school naar school om leraren te vertellen dat ze het verschil maken.
Ik krijg dan ook altijd een gevoel alsof ze denken dat ik debiel ben, iemand die met een schouderklopje en complimentje hier en daar wel weer blij en voldaan naar huis gaat. Het gaat nog teveel uit van een soort magie. "Ik kan het niet en zou gek worden met zo'n klas vol pubers, wat fantastisch dat jij dat wel kunt!!" Maar het is dus gewoon heel hard werken geblazen en heel vaak dus helemaal niet zo'n magisch gevoel met glinsterende oogjes en blije gezichtjes.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  vrijdag 2 december 2016 @ 20:05:14 #221
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_167054931
quote:
2s.gif Op vrijdag 2 december 2016 16:58 schreef Friek_ het volgende:

[..]

https://decorrespondent.n(...)24486428764-919194d1

Beetje herkenbaar verhaal wel.
Herkenbaar, maar ook wel een tikje gemakkelijk.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  zaterdag 10 december 2016 @ 21:06:13 #222
314761 sjoneah
Terecht. In één woord terecht.
pi_167241312
Al voor langere tijd lees ik hier mee en ook mijn interesse voor de lerarenopleiding is altijd al zeer hoog geweest. Nu heb ik een vraag/uitdaging en ik denk dat jullie goed in staat zijn om mij van wat advies te kunnen voorzien.

Nu het eind van mijn master in zicht komt, begin ik ook steeds meer naar promoveren aan de universiteit te kijken. Ook dat lijkt mij erg interessant. Mijn hart ligt zeker in het onderwijs, maar ook het promoveren zal een link hebben met onderwijs.

Kunnen jullie mij tips geven in de afweging tussen promoveren en lerarenopleiding?

Weten jullie ook of het vooral praktisch mogelijk is om beide in parttime te doen (theoretisch kunnen beide parttime)? Dus combinatie van vijf jaar promoveren en daarnaast 1 jaar lerarenopleiding en daarna werken op een middelbare school?

Hebben gepromoveerde leraren inderdaad meer kans op een leuke baan of geven scholen toch meer de voorkeur aan 'verse' collega's die net van de lerarenopleiding af komen?

Alle input op dit gebied is welkom!
  zaterdag 10 december 2016 @ 21:38:26 #223
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_167242309
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2016 21:06 schreef sjoneah het volgende:
Al voor langere tijd lees ik hier mee en ook mijn interesse voor de lerarenopleiding is altijd al zeer hoog geweest. Nu heb ik een vraag/uitdaging en ik denk dat jullie goed in staat zijn om mij van wat advies te kunnen voorzien.

Nu het eind van mijn master in zicht komt, begin ik ook steeds meer naar promoveren aan de universiteit te kijken. Ook dat lijkt mij erg interessant. Mijn hart ligt zeker in het onderwijs, maar ook het promoveren zal een link hebben met onderwijs.

Kunnen jullie mij tips geven in de afweging tussen promoveren en lerarenopleiding?

Weten jullie ook of het vooral praktisch mogelijk is om beide in parttime te doen (theoretisch kunnen beide parttime)? Dus combinatie van vijf jaar promoveren en daarnaast 1 jaar lerarenopleiding en daarna werken op een middelbare school?

Hebben gepromoveerde leraren inderdaad meer kans op een leuke baan of geven scholen toch meer de voorkeur aan 'verse' collega's die net van de lerarenopleiding af komen?

Alle input op dit gebied is welkom!
Sowieso promoveren. Leraar worden kan altijd nog. Voor de rest weet ik niet of dat mogelijk is of voordelen heeft.
pi_167244392
Ik zou ook eerst een promotie proberen. Dat wordt in het onderwijs ook gewaardeerd, op een hbo kun je daarna gelijk aan de slag is m'n ervaring, en andersom lijkt me lastiger.
-
pi_167244649
Ik heb eerst een promotietraject gedaan en daarna de lerarenopleiding. Tijdens mijn betaalde baan voor de klas heb ik vervolgens nog vier jaar gedaan over het afmaken van mijn proefschrift en mijn bevoegdheid :') ik vond combineren nog niet zo eenvoudig, en de lerarenopleiding na mijn promotie heeel heeel heeeeel erg frustrerend.

Ik kom nu compleet cynisch over the ws, maar dingen om rekening mee te houden:
-als je promoveert heb je een salaris, als je nog niet bevoegd bent vind je tegenwoorsig minder makkelijk werk dan ik destijds, dus als je na je promotie de opleiding nog moet doen is dat financieel minder fijn.
- ik heb er wel voordeel van gehad qua salaris. Ben in schaal LB5 begonnen ipv LB0 en daardoor inmiddels al in LD9 beland.
- ik verveel me wel in het werk als ik teveel 'gewoon' voor de klas sta en heb er verder voor de klas erg weinig aan. Moest ook gewoon een scriptie voor mijn lerarenmaster schrijven :')
- ik vond promoveren verschrikkelijk dus ik ben s sowieso een slecht voorbeels denk ik.
Kwak
  zondag 11 december 2016 @ 12:05:18 #226
403253 Meke
after all this time? always.
pi_167253808
Voor andersom; eerst lerarenopleiding en dán promoveren zijn er ook regelingen: http://www.nwo.nl/financi(...)rs-voor-leraren.html :)
Op woensdag 9 september 2020 20:31 schreef Fred_B het volgende:
Meke is de Hans Wiegel van FOK.
De beste mod die we nooit hebben gehad.
pi_167288864
Ik las net in een van jullie posts over een artikel over leerlingevaluaties. Weet iemand waar ik dat kan vinden?
  maandag 12 december 2016 @ 22:11:44 #228
335643 faptist
Maakt fouten
pi_167290388
Voor mij is de lol er even af.
Ik werk me een slag in de rondte en krijg er geen erkenning voor, maar gaat er iets fout? Iedereen krijgt het te horen.

Het zal overal wel zo gaan en ik zal ongetwijfeld toe zijn aan vakantie, maar grmbl ende kud. oO/
pi_167296670
Een promotie heb je niet heel veel aan voor de klas. Je dieptekennis over één specifiek onderwerp is in sommige gevallen in de bovenbouw van het vwo wel handig, evenals voor het aanleren van academische vaardigheden. Voor de havo kan het misschien zelfs belemmerend werken, omdat je teveel academicus bent voor die doelgroep. Gestructureerd en duidelijk les kunnen geven is sowieso vele malen belangrijker dan over veel kennis beschikken.
pi_167298495
quote:
1s.gif Op maandag 12 december 2016 21:25 schreef Moelie het volgende:
Ik las net in een van jullie posts over een artikel over leerlingevaluaties. Weet iemand waar ik dat kan vinden?
Meta-analysis of faculty's teaching effectiveness: Student evaluation of teaching ratings and student learning are not related

Ik vermoed dat niet iedereen wetenschappelijke artikelen kan lezen. Je kunt er ook artikelen over lezen, zoals dit artikel: Zero Correlation Between Evaluations and Learning
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_167298639
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2016 21:06 schreef sjoneah het volgende:
Al voor langere tijd lees ik hier mee en ook mijn interesse voor de lerarenopleiding is altijd al zeer hoog geweest. Nu heb ik een vraag/uitdaging en ik denk dat jullie goed in staat zijn om mij van wat advies te kunnen voorzien.

Nu het eind van mijn master in zicht komt, begin ik ook steeds meer naar promoveren aan de universiteit te kijken. Ook dat lijkt mij erg interessant. Mijn hart ligt zeker in het onderwijs, maar ook het promoveren zal een link hebben met onderwijs.

Kunnen jullie mij tips geven in de afweging tussen promoveren en lerarenopleiding?

Weten jullie ook of het vooral praktisch mogelijk is om beide in parttime te doen (theoretisch kunnen beide parttime)? Dus combinatie van vijf jaar promoveren en daarnaast 1 jaar lerarenopleiding en daarna werken op een middelbare school?

Hebben gepromoveerde leraren inderdaad meer kans op een leuke baan of geven scholen toch meer de voorkeur aan 'verse' collega's die net van de lerarenopleiding af komen?

Alle input op dit gebied is welkom!
Ik heb een iets ander perspectief, namelijk dat van iemand die vanuit de universiteit promovendi begeleidt. Wij (als je wilt weten wie ik bedoel met 'wij', dm me dan gerust) hebben relatief veel promovendi die in het onderwijs werken en tegelijkertijd een promotietraject doen. Dat zijn vaak oudere leerkrachten die al routine hebben in het onderwijs en graag een nieuwe uitdaging willen. Het gaat de een makkelijker af dan de ander.

Het lijkt me vrij lastig om én nog ervaring in het onderwijs op te moeten bouwen en tegelijkertijd een promotietraject te volgen. Promoveren is niet eenvoudig en een masteropleiding geeft je nauwelijks een indruk van hetgeen er werkelijk voor nodig is. Als je een researchmaster hebt gedaan, heb je er waarschijnlijk een beter beeld van.

Ik ken ook mensen die eerst zijn gaan promoveren en daarna een baan in het onderwijs hebben gezocht. Dat heeft diverse voordelen. Zo weten ze hoe ze onderzoek kunnen gebruiken ten bate van hun onderwijspraktijk. Daarnaast hebben ze een relevant netwerk waardoor ze bij onderzoek betrokken kunnen blijven. Consortia worden door subsidieverstrekkers heel belangrijk gevonden en een leerkracht die mee wil doen met onderzoek en mee kan denken wordt erg gewaardeerd. Een oud-collega van me is op een bepaalde moment één dag in de week op een hogeschool gaan werken, waar ze toekomstige docenten begeleidt bij o.a. het schrijven van hun scripties. Ze vindt die combinatie erg leuk.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_167298813
quote:
0s.gif Op maandag 12 december 2016 22:11 schreef faptist het volgende:
Voor mij is de lol er even af.
Ik werk me een slag in de rondte en krijg er geen erkenning voor, maar gaat er iets fout? Iedereen krijgt het te horen.
Hmja, herkenbaar, al zijn m'n collega's fantastisch. Het valt mij vooral zwaar geen waardering van studenten te krijgen deze periode, al heb ik gelukkig een heel fijn laatste college gehad en kreeg ik een lieve mail van een student.

Hoe zit het met jouw leerlingen?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_167305280
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2016 12:22 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Meta-analysis of faculty's teaching effectiveness: Student evaluation of teaching ratings and student learning are not related

Ik vermoed dat niet iedereen wetenschappelijke artikelen kan lezen. Je kunt er ook artikelen over lezen, zoals dit artikel: Zero Correlation Between Evaluations and Learning
Bedankt! Ik ga me er eens in verdiepen :)
pi_167307136
Nee joh!
A star shines on the hour of our meeting
  dinsdag 13 december 2016 @ 19:34:26 #235
335643 faptist
Maakt fouten
pi_167307188
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2016 12:39 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Hmja, herkenbaar, al zijn m'n collega's fantastisch. Het valt mij vooral zwaar geen waardering van studenten te krijgen deze periode, al heb ik gelukkig een heel fijn laatste college gehad en kreeg ik een lieve mail van een student.

Hoe zit het met jouw leerlingen?
Ik geef een praktijkvak wat mijn leerlingen echt als heel erg tof ervaren.
Kan eigenlijk niet spreken van ongemotiveerde leerlingen. :$
Luxe positie.. ik ben me ervan bewust.

Mijn leerlingen zijn wel heel attent en geven complimenten. Soms is dit zelfs vrij over the top met lieve kaartjes of cadeautjes.
Laten we zeggen dat het daar echt niet aan ligt.
Het gaat mij meer om de waardering van bovenaf. Die is er gewoon echt niet.
En op dagen dat het dan even niet lekker gaat.. valt dat zooooo tegen.

Vandaag een gesprek gehad met mijn leidinggevende. Zij is een interim en we liggen absoluut niet op 1 lijn. Voorbeeld: Ik heb vorig jaar 1 mentorleerling heel intensief moeten begeleiden vanwege haar precaire thuissituatie. Dit heb ik allemaal bijgehouden in het leerlingvolgsysteem. Alle mailtjes, verslagen van telefoongesprekken, jeugdzorg, noem het maar stonden er in. Nu is het dit jaar heftig geëscaleerd thuis (sbs6/rtl4 heeft het zelfs uitgezonden) en hebben allerlei instanties informatie gehaald uit 'mijn' logboek. Via de nieuwe mentor weet ik dat die instanties heel blij waren met mijn informatie, maar vanuit de directie is hier met geen woord over gerept.
Ik vond dat niet prettig. Dus toen ik dat aan had gegeven bij haar zei ze: Hoe moeilijk is het dan om naar ons toe te komen en te vragen of ze wat aan het logboek hadden / misschien vragen hadden?
Echt.. :% Zo kun je er natuurlijk ook naar kijken, maar grmbl.. ik had voor het eerst zin om iemand te slaan. :@
pi_167465575
Ugh snap ik faptist. Zelfde hier een beetje. Elke dag ruim op tijd op school, pak extra taken op, blijf laat voor de buitenschoolse programmas en sport wedstrijden en geen elke erkenning daarvoor, maar sta je een keer 3 seconden te laat buiten het lokaal om de leerlingen te verwelkomen in de ochtend en dan is er direct een afdelingshoofd of zelfs de directeur zelf die tuttend je terecht wijst. Voor de ouderavond kwam de directeur persoonlijk langs de lokalen om aanwezigheid van de leraren te controleren want volgens haar lopen we constant de kantjes eraf. :')
pi_167468154
Bij jullie ook iedereen ziek, zwak en misselijk?
pi_167468787
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2016 19:34 schreef faptist het volgende:

Vandaag een gesprek gehad met mijn leidinggevende. Zij is een interim en we liggen absoluut niet op 1 lijn. Voorbeeld: Ik heb vorig jaar 1 mentorleerling heel intensief moeten begeleiden vanwege haar precaire thuissituatie. Dit heb ik allemaal bijgehouden in het leerlingvolgsysteem. Alle mailtjes, verslagen van telefoongesprekken, jeugdzorg, noem het maar stonden er in. Nu is het dit jaar heftig geëscaleerd thuis (sbs6/rtl4 heeft het zelfs uitgezonden) en hebben allerlei instanties informatie gehaald uit 'mijn' logboek. Via de nieuwe mentor weet ik dat die instanties heel blij waren met mijn informatie, maar vanuit de directie is hier met geen woord over gerept.
Ik vond dat niet prettig. Dus toen ik dat aan had gegeven bij haar zei ze: Hoe moeilijk is het dan om naar ons toe te komen en te vragen of ze wat aan het logboek hadden / misschien vragen hadden?
Echt.. :% Zo kun je er natuurlijk ook naar kijken, maar grmbl.. ik had voor het eerst zin om iemand te slaan. :@
Ik snap je gevoel. Maar het belangrijkste hierbij is natuurlijk dat je het kind in kwestie hiermee hebt geholpen. Andere punt: als je een compliment had willen horen, werkt het in een gesprek nooit zo goed om dat als een verwijt of kritiekpunt te brengen. In 99% van de gevallen zal de ander dan defensief reageren, of de bal terug spelen, zoals jouw gewiekste leidinggevende deed. Ik weet niet precies wat voor soort gesprek dit was? Maar als het een functioneringsgesprek betreft kun je het zakelijk brengen. "Ik heb begrepen dat de betrokken instanties blij waren met alle informatie die ik heb bijgehouden. Klopt dat? Zo ja, dan zou ik het fijn vinden als dit genoteerd wordt'.

Maar ja, ik ben daar zelf dus nogal zakelijk in, als het moet. En als het zo'n soort type leidinggevende is, dan zou ik daar op anticiperen.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_167522186
quote:
Waarom kleine klassen beter zijn
https://decorrespondent.n(...)54614975608-8fd509cf

De waarheid die je wist dat zou komen.
pi_167522370
Het onderwijs valt me momenteel zo zwaar. Ik heb de hele periode nauwelijks contact gehad met studenten omdat ze de colleges niet de moeite van het bezoeken waard vonden, maar m'n mailbox stroomt nu wel binnen met vragen over de cijfers.

Ik wil daar helemaal niet aan meedoen, die cijfergekte en dat instrumentele denken. Ik denk alleen nog maar aan stoppen met onderwijs geven terwijl ik er juist zo van houd. :{
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_167522503
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2016 11:49 schreef Claudia_x het volgende:
Het onderwijs valt me momenteel zo zwaar. Ik heb de hele periode nauwelijks contact gehad met studenten omdat ze de colleges niet de moeite van het bezoeken waard vonden, maar m'n mailbox stroomt nu wel binnen met vragen over de cijfers.

Ik wil daar helemaal niet aan meedoen, die cijfergekte en dat instrumentele denken. Ik denk alleen nog maar aan stoppen met onderwijs geven terwijl ik er juist zo van houd. :{
Ja, ik vind dit ook een van de moeilijkste zaken aan onderwijs, de platheid van het instrumentele denken ('komt dit in de toets', 'heeft u de cijfers al'). Je zou zo graag de diepte in willen en daar aan voorbij willen gaan, totdat je geconfronteerd wordt met dat zuiver strategische en instrumentele.

Ik heb in mijn korte tijd als startend docent nog nooit maar één inhoudelijke vraag over de mail gehad van een leerling. Vragen over de cijfers en de toetsen daarentegen..
  donderdag 22 december 2016 @ 12:01:32 #242
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_167522616
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2016 11:41 schreef Friek_ het volgende:

[..]

https://decorrespondent.n(...)54614975608-8fd509cf

De waarheid die je wist dat zou komen.
Sander Dekker ziet die waarheid anders, denk ik.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_167522685
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2016 12:01 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Sander Dekker ziet die waarheid anders, denk ik.
De Minister van Financiën ook.
  donderdag 22 december 2016 @ 12:13:02 #244
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_167522879
quote:
1s.gif Op donderdag 22 december 2016 12:05 schreef Friek_ het volgende:

[..]

De Minister van Financiën ook.
Ik zie die er nog wel voor aan om daadwerkelijk te stellen dat kleine klassen een goed idee zijn, maar dat we dat gewoon niet kunnen betalen. Dekker stopt zijn vingers in zijn oren en roept dat een klas van 30 echt niet lastiger is dan een klas van 18.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_167523422
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2016 11:41 schreef Friek_ het volgende:

[..]

https://decorrespondent.n(...)54614975608-8fd509cf

De waarheid die je wist dat zou komen.
Mooi artikel!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_167523435
quote:
1s.gif Op donderdag 22 december 2016 11:55 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Ja, ik vind dit ook een van de moeilijkste zaken aan onderwijs, de platheid van het instrumentele denken ('komt dit in de toets', 'heeft u de cijfers al'). Je zou zo graag de diepte in willen en daar aan voorbij willen gaan, totdat je geconfronteerd wordt met dat zuiver strategische en instrumentele.
Dat wordt gevoed door het systeem natuurlijk. Ik weet niet zo goed of ik wel de lust heb om tegen dat systeem te blijven vechten.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_167523886
Hier heeft mijn nieuwe rector de strijd hiermee aangebonden: ze wil meer onderwijs gericht oo feedback, zelfonderzoekend, reflecterend, gericht op proces. Ik bewonder haar idealisme en ga er in mee maar zie ook hoe zij (en wij) aanloopt tegen de praktische onmogelijkheden, het gebrek aan geld etc. Maar bijna nog belangrijker: de mindset van de leerlingen.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_167527712
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2016 12:01 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Sander Dekker ziet die waarheid anders, denk ik.
En dan nog de politieke partijen die het hebben over een 14e maand en salarisverhogingen. Alsof docenten daar op zitten te wachten. Alsof er daardoor minder mensen burn-out zullen raken. Alsof het onderwijs daar een aantrekkelijker werkgebied van wordt.
pi_167527850
Het is weer teveel korte termijn denken (altijd fijn bij verkiezingen) en te weinig een structurele oplossing inderdaad.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_167528372
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2016 11:41 schreef Friek_ het volgende:

[..]

https://decorrespondent.n(...)54614975608-8fd509cf

De waarheid die je wist dat zou komen.
Ja, en dat kleinere klassen beter zijn voor de kansen van kinderen uit migrantengezinnen en/of laagopgeleide ouders kun je dan weer heel goed koppelen aan deze bedroevende ontwikkeling:

http://www.volkskrant.nl/(...)hoolsucces~a4280895/
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  donderdag 22 december 2016 @ 17:20:24 #251
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_167529163
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2016 13:00 schreef Franny_G het volgende:
Hier heeft mijn nieuwe rector de strijd hiermee aangebonden: ze wil meer onderwijs gericht oo feedback, zelfonderzoekend, reflecterend, gericht op proces. Ik bewonder haar idealisme en ga er in mee maar zie ook hoe zij (en wij) aanloopt tegen de praktische onmogelijkheden, het gebrek aan geld etc. Maar bijna nog belangrijker: de mindset van de leerlingen.
Dat is iets dat je alleen kunt veranderen door er zelf aan te werken. Je kunt dat niet bij de leerlingen neerleggen.
  donderdag 22 december 2016 @ 17:21:28 #252
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_167529180
quote:
1s.gif Op donderdag 22 december 2016 11:55 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Ja, ik vind dit ook een van de moeilijkste zaken aan onderwijs, de platheid van het instrumentele denken ('komt dit in de toets', 'heeft u de cijfers al'). Je zou zo graag de diepte in willen en daar aan voorbij willen gaan, totdat je geconfronteerd wordt met dat zuiver strategische en instrumentele.

Ik heb in mijn korte tijd als startend docent nog nooit maar één inhoudelijke vraag over de mail gehad van een leerling. Vragen over de cijfers en de toetsen daarentegen..
Die diepgang cultiveer je zelf bij je leerlingen. Hoe vaker jij hen 'waarom' gaat vragen, hoe sneller ze dat zichzelf ook zullen afvragen.
pi_167529303
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2016 17:20 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Dat is iets dat je alleen kunt veranderen door er zelf aan te werken. Je kunt dat niet bij de leerlingen neerleggen.
Nee, maar dan begrijp je me verkeerd. Voor een andere, minder op cijfers gerichte benadering, heb je niet alleen een ander soort inrichting van het onderwijs nodig, maar ook een cultuuromslag in denken van docenten en leerlingen. Net als Claudia constateer ik dat de meeste leerlingen alleen maar bezig zijn voor cijfers. Docenten trouwens ook vaak . Het is beetje kip en ei natuurlijk. Maar dat moet je dan zien te doorbreken, voorwaar niet eenvoudig.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  donderdag 22 december 2016 @ 17:38:53 #254
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_167529536
Zo lang de onderwijswereld wel erg blijft ingericht op "als je geen voldoende hebt ga je niet over/haal je geen diploma" kun je moeilijk je leerlingen gaan verwijten dat ze primair gefocust zijn op het halen van voldoendes. Als je een prachtige discussie hebt gevoerd in de klas en daarna thuiskomt met een 3 voor je toets heb je toch wat uit te leggen.
Zo zou ik erg graag kinderen echt leren rekenen, maar zo lang het in de lucht blijft hangen dat leerlingen kunnen zakken op een rekenexamen, train ik ze toch maar gewoon in dat wat het cito wil: begrijpend lezen met een vleugje rekenmachinegebruik. Anders zakken ze namelijk allemaal, en dat helpt de leerlingen niet én ik heb wat uit te leggen.

Ik accepteer maar dat het inhoudelijk zo werkt. Ik neem het curriculum voor waarheid aan en draai dat er inhoudelijk netjes doorheen (op leerlingvragen als "komt dit in de toets" is mijn antwoord trouwens altijd het zou kunnen).
Ik zoek met mijn leerlingen andere leerdoelen, en daar probeer ik zelf dan ook mijn voldoening uit te halen. Uiteindelijk heeft mijn doelgroep daar ook meer aan dan aan de stelling van Pythagoras. Denk aan plannen, organiseren, gesprekstechnieken, samenwerken met anderen die ze niet zelf hebben uitgekozen, omgaan met vrijheden. Komen best leuke dingen uit soms.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  donderdag 22 december 2016 @ 18:35:59 #255
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_167530430
quote:
2s.gif Op donderdag 22 december 2016 17:27 schreef Franny_G het volgende:

[..]

Nee, maar dan begrijp je me verkeerd. Voor een andere, minder op cijfers gerichte benadering, heb je niet alleen een ander soort inrichting van het onderwijs nodig, maar ook een cultuuromslag in denken van docenten en leerlingen. Net als Claudia constateer ik dat de meeste leerlingen alleen maar bezig zijn voor cijfers. Docenten trouwens ook vaak . Het is beetje kip en ei natuurlijk. Maar dat moet je dan zien te doorbreken, voorwaar niet eenvoudig.
Die cultuuromslag moet vanuit de docenten komen, want je kunt van 12- tot 16-jarigen niet verwachten dat ze in staat zijn dat belang te erkennen.

Al verwacht ik niet dat het ooit gaat gebeuren, want die cijfermatige instelling is gewoon veel te makkelijk voor veel docenten. Achter cijfers kun je je namelijk veel beter verschuilen dan achter andere beoordelingsmethoden.
pi_167693757
Ik vind het soms, als startende docent, best moeilijk om die heersende mindset van cijfers te accepteren. Ik wil er keihard tegen vechten maar tegelijkertijd zie ik hoe mijn omgeving die strijd zo'n beetje heeft opgegeven en dan vraag ik me af in hoeverre ik in mijn eentje wel iets zou kunnen bijdragen.
Zo'n 80% van de docenten op mijn school is klaar met de passieve houding van de leerlingen. Wij hebben enorm brave kinderen, maar er zit verder ook echt niks in. Ze zijn niet zelfstandig, niet kritisch en werken alleen voor een toets. Ik had een lessenserie gemaakt voor 4 havo over dieren en die vonden ze geweldig. Ze deden ontzettend goed mee en waren onder de indruk van veel oude verhalen. Toen op een gegeven moment een leerling vroeg wat de stof voor de volgende toets was en ik moest bekennen dat dat wat anders was dan de dierenstof, stortte alles ineen. Motivatie weg, interesse weg en telefoons weer op tafels. Heel erg jammer.
Ik merk dat leerlingen door de mindset ook wel egoïstisch worden. Nadat ik een week afwezig was door voedselvergiftiging vroeg mijn mentorklas, die mij de ochtend van het ziekmelden nog kotsend had aangetroffen in mijn lokaal, niet hoe het met me ging en of ik al beter was. De eerste vraag was "heeft u de cijfers al, want u bent laat." Toen ben ik behoorlijk uit m'n slof geschoten over omgangsvormen. Als zij een week ziek zijn geweest is mijn eerste vraag ook niet "heb je je huiswerk gemaakt?", dus ik verwacht ook wat anders van hen. Zeker als ze 17 jaar oud zijn. Ze lijken echt alleen maar met zichzelf en cijfers bezig te zijn en weigeren na te denken over de maatschappij en hun functie hierin en van enig kritisch denken is al helemaal geen sprake.

Soms stelt alles me best wel teleur, en dat vind ik eigenlijk wel heel jammer in m'n eerste echte jaar. Ik ben heel ambitieus en idealistisch en ik zou ontzettend graag dingen veranderen die ik anders wil zien, maar soms voel ik me enorm hopeloos over hoe ik dat in vredesnaam moet gaan verwezenlijken. En ik twijfel of ik het wel wil accepteren, ook al zou dat natuurlijk makkelijker zijn. Maar met acceptatie blijft ook de irritatie en ik denk niet dat ik het dan jarenlang volhoud. Ik doe m'n best datgene bij m'n leerlingen te stimuleren dat ik graag wil zien, maar als ik zo'n beetje de enige ben, is het natuurlijk niet genoeg.
pi_167910947
Ik loop nu toch tegen een raar verhaal aan, mensen. Ben benieuwd naar wat jullie zouden doen (ik haal het verhaal wel weer snel weg ivm herkenbaarheid etc):

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 61% gewijzigd door Franny_G op 06-01-2017 09:09:38 ]
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_167911603
Poeh wat heftig. Ik neem aan dat hij een VOG heeft moeten overleggen bij zijn indiensttreding? Ik snap dat hier van tevoren wat over had willen horen. Weet je collega al dat jij dit weet? Kun je het met hem bespreken? Anders misschien idd naar de schoolleiding gaan.
pi_167911661
Het is bij ons op school wel echt de gewoonte dat je een VOG moet overleggen en ik kan me niet voorstellen dat hij die heeft gekregen na zo'n recente veroordeling. Dus dat is ook al raar/vaag.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  donderdag 5 januari 2017 @ 22:29:06 #260
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_167913603
Zeker om uitleg vragen bij je leidinggevende. Als je het lastig vindt om het op het verhaal van die man te gooien, betrek het dan op 'wat doet het met het team als het bekend wordt/wat gebeurt er bij de leerlingen'.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_167913726
quote:
2s.gif Op donderdag 5 januari 2017 21:03 schreef Franny_G het volgende:
Ik loop nu toch tegen een raar verhaal aan, mensen. Ben benieuwd naar wat jullie zouden doen (ik haal het verhaal wel weer snel weg ivm herkenbaarheid etc):

Dit verhaal kan zo niet kloppen vermoed ik. Om in dienst te komen bij een school moet je een VOG overleggen (volgens mij wettelijk verplicht), anders kom je volgens mij niet verder dan de proeftijd. Dus of hij is niet veroordeeld (want dan krijg je geen VOG vermoed ik) of de afdeling P&O heeft flink liggen slapen.

[ Bericht 41% gewijzigd door Luckilicious op 06-01-2017 11:01:46 ]
pi_167917972
Heb nooit een VOG hoeven inleveren, maar werk op een HBO; op het MBO was dit wel nodig, ook bij vrijwilligen.
-
pi_167917974
Nog geen studenten mishandeld, trouwens.
-
pi_167918463
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2017 22:34 schreef Luckilicious het volgende:

[..]

Dit verhaal kan zo niet kloppen vermoed ik. Om in dienst te komen bij een school moet je een VOG overleggen (volgens mij wettelijk verplicht), anders kom je volgens mij niet verder dan de proeftijd. Dus of hij is niet veroordeeld (want dan krijg je geen VOG vermoed ik) of de afdeling P&O heeft flink liggen slapen.
Yep het is echt waar.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik heb het verhaal verwijderd, ivm herkenbaarheid en geen slapende honden wakker willen maken etc. Zou jij mijn quote ook willen weghalen?

[ Bericht 7% gewijzigd door Franny_G op 06-01-2017 12:22:57 ]
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_167920367
quote:
2s.gif Op vrijdag 6 januari 2017 09:09 schreef Franny_G het volgende:

[..]

Yep het is echt waar.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik heb het verhaal verwijderd, ivm herkenbaarheid en geen slapende honden wakker willen maken etc. Zou jij mijn quote ook willen weghalen?
Verwijderd. Dat is wel heel slordig van p&o dan hoor.
pi_167920772
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  vrijdag 6 januari 2017 @ 11:23:57 #267
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_167920879
quote:
2s.gif Op vrijdag 6 januari 2017 11:20 schreef Franny_G het volgende:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
.
Goed systeem, wel.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  vrijdag 6 januari 2017 @ 12:13:43 #268
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_167921899
quote:
2s.gif Op vrijdag 6 januari 2017 11:20 schreef Franny_G het volgende:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Kwak
pi_167922133
quote:
2s.gif Op vrijdag 6 januari 2017 11:20 schreef Franny_G het volgende:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_167922147
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2017 11:23 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Goed systeem, wel.
Ja, voel me nu een enorme moraalridder: mijn rector heeft het over nieuwe kansen bieden. Maar deze man is voor mij een grens overgegaan die onherroepelijk is en het heeft ook met persoonlijke integriteit te maken. In wat ik aan interviews met hem tegenkwam, is hij helemaal niet erg schuldbewust en maakt hij zelfs (foute) grappen erover.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  vrijdag 6 januari 2017 @ 12:26:24 #271
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_167922164
quote:
2s.gif Op vrijdag 6 januari 2017 12:25 schreef Franny_G het volgende:

[..]

Ja, voel me nu een enorme moraalridder: mijn rector heeft het over nieuwe kansen bieden. Maar deze man is voor mij een grens overgegaan die onherroepelijk is en het heeft ook met persoonlijke integriteit te maken. In wat ik aan interviews met hem tegenkwam, is hij helemaal niet erg schuldbewust en maakt hij zelfs (foute) grappen erover.
Mee eens. Pols eens wat collega's, samen sta je sterker.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  vrijdag 6 januari 2017 @ 12:37:54 #272
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_167922379
Mijn dm doet het even niet maar het lijkt mij een bijzonder onaangenaam persoon, hoewel dat delict voor mij dan weer niet zo zwaar weegt. Het is wel tekenend voor gebrekkig functioneren denk ik, dus wat je er als collega aan hebt...
Kwak
pi_167922828
Tweede kansen a la, maar bij een dergelijk incident en dusdanig weinig blijk van spijt, zou ik daar als schoolleiding toch een tweede keer over nadenken. Als zoiets nog een keer gebeurt, vergeef je jezelf toch niet als school?
  vrijdag 6 januari 2017 @ 13:12:00 #274
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_167923061
quote:
2s.gif Op vrijdag 6 januari 2017 12:25 schreef Franny_G het volgende:

[..]

Ja, voel me nu een enorme moraalridder: mijn rector heeft het over nieuwe kansen bieden. Maar deze man is voor mij een grens overgegaan die onherroepelijk is en het heeft ook met persoonlijke integriteit te maken. In wat ik aan interviews met hem tegenkwam, is hij helemaal niet erg schuldbewust en maakt hij zelfs (foute) grappen erover.
Ik vind het erg gevaarlijk om tweede kansen te bieden aan leraren, gezien de gevoeligheid en verantwoordelijkheid die bij het beroep komen kijken. Soms kun je dat risico nemen, maar bij een leraar moet je daar wel een heel goede reden voor hebben.
pi_167925560
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2017 13:12 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Ik vind het erg gevaarlijk om tweede kansen te bieden aan leraren, gezien de gevoeligheid en verantwoordelijkheid die bij het beroep komen kijken. Soms kun je dat risico nemen, maar bij een leraar moet je daar wel een heel goede reden voor hebben.
Op mijn school is een docent in het verleden ontslagen wegens een vermeend akkefietje met leerlingen. Dit bleek uiteindelijk niet zo te zijn, maar die docent heeft nooit meer een andere baan gevonden want als je de naam googled is dat het eerste wat je tegenkomt. Dat kan ook de bedoeling niet zijn, maar het blijft lastig...
pi_167925984
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2017 12:37 schreef kwakz0r het volgende:
Mijn dm doet het even niet maar het lijkt mij een bijzonder onaangenaam persoon, hoewel dat delict voor mij dan weer niet zo zwaar weegt. Het is wel tekenend voor gebrekkig functioneren denk ik, dus wat je er als collega aan hebt...
Ja, dat dus ook. Het is voor mij de combi van delict/veroordeling en ook hoe hij overkomt en wat hij erover zegt. Zoals ik hem nu leer kennen in de docentenkamer, is hij zo'n typische grumpy old man, een leraar die aan pensioen toe is. Waarom je zo iemand je school binnenhaalt, is voor mij een raadsel. En al helemaal met dit verleden erbij.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_167926162
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2017 15:07 schreef Luckilicious het volgende:

[..]

Op mijn school is een docent in het verleden ontslagen wegens een vermeend akkefietje met leerlingen. Dit bleek uiteindelijk niet zo te zijn, maar die docent heeft nooit meer een andere baan gevonden want als je de naam googled is dat het eerste wat je tegenkomt. Dat kan ook de bedoeling niet zijn, maar het blijft lastig...
Vermeend of bewezen, is wel een heel wezenlijk verschil. In dit geval is het erg voor die persoon. Maar als ik zelf als sectievoorzitter betrokken ben bij een sollicitatieprocedure dan google ik ook altijd de kandidaten die ik wil uitnodigen voor een gesprek. En als ik dan zulke dingen tegenkom, wordt de kans wel heel klein dat ik nog een gesprek wil. Ik had deze meneer als sectievoorzitter echt niet in mijn sectie willen hebben, daar was ik dan 'voor gaan liggen'. Maar dat komt ook wel omdat ik in de luxepositie verkeer dat er voor mijn vak zeker geen tekort is en dus een ruime keuze.

Goed, nu heeft de schoolleiding en het bestuurskantoor een afweging gemaakt waar ik het dus persoonlijk niet mee eens ben. Ze hebben het, naar ik nu begrijp, wel verteld aan de klassen waaraan deze man lesgeeft en ook aan die ouders. Daar zijn geen protesten uit voortgekomen. Ik denk dat het dan nu verder niet aan mij is om hier stampei over te maken, wel heb ik mijn rector laten weten dat ik mijn bedenkingen heb bij deze aanstelling. Het risico is inderdaad naar mijn idee te groot en als je ziet hoeveel media het al eerder heeft opgeleverd, lijkt het me ook voor de naam en het imago van onze school uiterst pijnlijk als er weer iets gebeurt en het wordt algemeen bekend.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_167926358
Inderdaad een bedenkelijke afweging.. Hopelijk gebeurt het niet nogmaals en gaat ie snel met pensioen.
pi_167927290
Gelukkig dat de ouders en leerlingen wel zijn ingelicht. Ik zou er als ouder denk ik wel bedenkingen bij hebben, overigens, maar goed. Jij kunt nu denk ik niets meer doen. Goed in elk geval dat je het aangekaart hebt.
  vrijdag 6 januari 2017 @ 18:04:40 #280
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_167929412
Hij hoort toch al met pensioen te zijn, of niet?
Kwak
pi_168056259
Hebben jullie dit gelezen? Moet ons onderwijssysteem op de schop? Discussieer mee. Ben benieuwd wat jullie ervan vinden.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 11% gewijzigd door Claudia_x op 13-01-2017 09:10:56 ]
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_168056335
quote:
2s.gif Op vrijdag 6 januari 2017 12:25 schreef Franny_G het volgende:

[..]

Ja, voel me nu een enorme moraalridder: mijn rector heeft het over nieuwe kansen bieden. Maar deze man is voor mij een grens overgegaan die onherroepelijk is en het heeft ook met persoonlijke integriteit te maken. In wat ik aan interviews met hem tegenkwam, is hij helemaal niet erg schuldbewust en maakt hij zelfs (foute) grappen erover.
Ik weet niet waar het precies over gaat, want ik heb je eerder spoilers niet meegekregen, maar wees alsjeblieft wel de moraalridder. Mijn ervaring is dat de meeste mensen geen zin hebben in het gezeur. Iemand moet voor de kinderen opkomen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_168092621
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2017 17:39 schreef Claudia_x het volgende:
Hebben jullie dit gelezen? Moet ons onderwijssysteem op de schop? Discussieer mee. Ben benieuwd wat jullie ervan vinden.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Goed stuk, zou eigenlijk in Trouw of een andere krant gepubliceerd moeten worden.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_168099058
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2017 17:39 schreef Claudia_x het volgende:
Hebben jullie dit gelezen? Moet ons onderwijssysteem op de schop? Discussieer mee. Ben benieuwd wat jullie ervan vinden.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Interessant stuk. Ik moet de reacties nog lezen, inclusief de jouwe. Eerst even naar mijn klas.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  dinsdag 17 januari 2017 @ 19:36:46 #285
335643 faptist
Maakt fouten
pi_168227605
Oh jongens.. Kan iemand me geruststellen? De inspectie komt donderdag langs en blijkbaar ben ik opgegeven als docent die ze willen spreken.
Mijn collega's maken me al belachelijk -prima-, maar ik maak me er echt druk om. Het is dus een beetje vervelend dat ik van hen geen tips krijg of me vertellen wat ik kan verwachten.
Ik heb er gewoon stress en buikpijn van.

Zou een van jullie me kunnen vertellen wat nou vragen zijn die gesteld worden of waar ze op zullen letten?
Het werkt ook niet mee dat ik net op die dag mijn allermoeilijkste klas heb en me dus sowieso al niet zo fijn voel in de klas :(.
pi_168228140
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2017 19:36 schreef faptist het volgende:
Oh jongens.. Kan iemand me geruststellen? De inspectie komt donderdag langs en blijkbaar ben ik opgegeven als docent die ze willen spreken.
Mijn collega's maken me al belachelijk -prima-, maar ik maak me er echt druk om. Het is dus een beetje vervelend dat ik van hen geen tips krijg of me vertellen wat ik kan verwachten.
Ik heb er gewoon stress en buikpijn van.

Zou een van jullie me kunnen vertellen wat nou vragen zijn die gesteld worden of waar ze op zullen letten?
Het werkt ook niet mee dat ik net op die dag mijn allermoeilijkste klas heb en me dus sowieso al niet zo fijn voel in de klas :(.
Ik heb ze nooit in de klas gehad, maar meestal
kiest de school docenten uit dacht ik? Dus ze zullen het idee hebben dat jij goed uitstraalt wat ze willen zijn als school! Ik zou het zo positief bekijken.

Lesgeven gewoon doen zoals je gewend bent, een opgevoerd stukje kijken ze toch wel doorheen.

In t gesprek: je kunt nog even het schoolplan bekijken, wat zijn de kernwaarden en speerpunten van de school en heb je het idee dat dat klopt met de werkelijkheid.

De gesprekken met docenten zijn er niet om die docenten af te rekenen, maar voor de inspectie om een beeld van de school te krijgen. Jij wordt niet beoordeeld, je helpt de school beoordeeld te worden. Dus ik zou gewoon jezelf zijn (je hoeft de school ook niet naar beneden te praten oid :P). Inspecteurs zijn meestal nog wel aardig ook.
Kwak
pi_168228146
Ik heb meerdere keren met inspectie gesproken. Maar het zou fijn zijn als je even met je schoolleiding kon overleggen: is er een specifieke aanleiding dat ze met jou willen praten of ben je gewoon toevallig uitgekozen als één van de docenten met wie ze praten? Is het gewoon een routine bezoek, of is er een reden dat ze een bezoek brengen?

Van de gesprekken die ik heb gevoerd, is me bijgebleven dat ze vaak vragen hebben over het pedagogisch klimaat op school, en hoe beleid zich in de praktijk vertaalt, in hoeverre je als docent ook op de hoogte bent van missie en visie van de school, hoe zich dat uit in je lessen en je didactiek en pedagogiek. Hoe jij de school zou typeren, hoe jij denkt dat leerlingen de school ervaren, wat jou opvalt aan hoe de relatie is tussen leerlingen en docenten. Hoe de schoolleiding communiceert, hoe rapportvergaderingen gaan, wat jullie doen bij problemen. Hoe er wordt samengewerkt in de school.
Het beste is om gewoon eerlijk te zijn natuurlijk. Ze praten ook met leerlingen, en gaan in lessen kijken, dus het gaat uiteindelijk om een totaalbeeld.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  dinsdag 17 januari 2017 @ 20:23:28 #288
335643 faptist
Maakt fouten
pi_168229094
quote:
2s.gif Op dinsdag 17 januari 2017 19:52 schreef Franny_G het volgende:
Ik heb meerdere keren met inspectie gesproken. Maar het zou fijn zijn als je even met je schoolleiding kon overleggen: is er een specifieke aanleiding dat ze met jou willen praten of ben je gewoon toevallig uitgekozen als één van de docenten met wie ze praten? Is het gewoon een routine bezoek, of is er een reden dat ze een bezoek brengen?

Van de gesprekken die ik heb gevoerd, is me bijgebleven dat ze vaak vragen hebben over het pedagogisch klimaat op school, en hoe beleid zich in de praktijk vertaalt, in hoeverre je als docent ook op de hoogte bent van missie en visie van de school, hoe zich dat uit in je lessen en je didactiek en pedagogiek. Hoe jij de school zou typeren, hoe jij denkt dat leerlingen de school ervaren, wat jou opvalt aan hoe de relatie is tussen leerlingen en docenten. Hoe de schoolleiding communiceert, hoe rapportvergaderingen gaan, wat jullie doen bij problemen. Hoe er wordt samengewerkt in de school.
Het beste is om gewoon eerlijk te zijn natuurlijk. Ze praten ook met leerlingen, en gaan in lessen kijken, dus het gaat uiteindelijk om een totaalbeeld.
Poeh hee.. Dat wordt dan een late nacht als ik dat allemaal moet weten. Vind het behoorlijk wat dat je nu opnoemt.
De meeste dingen ken ik wel een beetje, maar echt weten.. nee.
Werkt ook niet mee dat ik me nooit goed genoeg voel als docent/mentor. 'ooit val ik door de mand'.. dat idee.

En kwak,
Ja. Ik ben voorgedragen. Ik probeer het ook zo te zien.
Ik hang ook met mijn hoofd in abri's (reclame) en blijkbaar heb ik wat straatwaarde, want er is nog geen snorretje opgetekend _O-

Bedankt voor jullie reacties trouwens :*
  dinsdag 17 januari 2017 @ 20:26:52 #289
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_168229181
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2017 19:36 schreef faptist het volgende:
Oh jongens.. Kan iemand me geruststellen? De inspectie komt donderdag langs en blijkbaar ben ik opgegeven als docent die ze willen spreken.
Mijn collega's maken me al belachelijk -prima-, maar ik maak me er echt druk om. Het is dus een beetje vervelend dat ik van hen geen tips krijg of me vertellen wat ik kan verwachten.
Ik heb er gewoon stress en buikpijn van.

Zou een van jullie me kunnen vertellen wat nou vragen zijn die gesteld worden of waar ze op zullen letten?
Het werkt ook niet mee dat ik net op die dag mijn allermoeilijkste klas heb en me dus sowieso al niet zo fijn voel in de klas :(.
Ik heb geen flauw idee wat ze komen doen, maar als het je gerust stelt: vorig schooljaar waren ze bij ons, en de docenten bij wie ze toen op bezoek zijn geweest/met wie ze toen gesproken hebben kwamen allemaal vrij ontspannen terug, zonder het gevoel aan een kruisverhoor te zijn onderworpen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_168229269
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2017 20:23 schreef faptist het volgende:

[..]

Poeh hee.. Dat wordt dan een late nacht als ik dat allemaal moet weten. Vind het behoorlijk wat dat je nu opnoemt.
De meeste dingen ken ik wel een beetje, maar echt weten.. nee.
Werkt ook niet mee dat ik me nooit goed genoeg voel als docent/mentor. 'ooit val ik door de mand'.. dat idee.

En kwak,
Ja. Ik ben voorgedragen. Ik probeer het ook zo te zien.
Ik hang ook met mijn hoofd in abri's (reclame) en blijkbaar heb ik wat straatwaarde, want er is nog geen snorretje opgetekend _O-

Bedankt voor jullie reacties trouwens :*
Als je t schoolbeleid niet weet dan weet je t niet he? Dan is t aan de school om dat in t vervolg beter over te brengen. ;)

Maar ik verwacht dat je best kunt vertellen hoe jij en collega's in het algemeen lesgeven, omgaan met leerlingen, of het allemaal klassikaal en frontaal gaat of juist activerend, of jij heel anders of juist heel erg hetzelfde als je collega's werkt, wat voor dingen je op een studiedag doet enzo. Gewoon uit de praktijk. Het is geen kruisverhoor idd.
Kwak
  dinsdag 17 januari 2017 @ 22:34:45 #291
335643 faptist
Maakt fouten
pi_168234047
Ja, dat is waar. Dat moet me nog wel lukken :).
Toch blijft dat gevoel van kruisverhoor nog wel eventjes, gok ik.
Adem in, adem uit.
pi_168234602
Je hoeft niet te bewijzen dat je een goede docent of mentor bent he, daar gaat het niet over. Je zult ook echt niet al die vragen krijgen. De laatste keer dat ik inspectie sprak was paar maanden geleden en dat was ivm de vraag of mijn school een 'excellent' predikaat zou krijgen. Dat was wel een wat kritisch, doorvragend gesprek maar dat kwam ook omdat ze wat discrepanties in verhalen van leerlingen en docenten hadden opgemerkt. Maar bij eerdere, gewone inspectiebezoeken die ik heb meegemaakt, stelde het doorgaans niet al te veel voor hoor. En als je gewend bent een beetje te babbelen over je werk (en dat doe je vast vaak genoeg) dan kun je genoeg vertellen. Weet je iets niet, dan niet.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  woensdag 18 januari 2017 @ 20:01:32 #293
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_168252029
Ik heb ook de inspectie al een paar keer in de klas gehad en gesprekken met ze gevoerd. Ik vond het heel prettige gesprekken. De inspecteur kwam geïnteresseerd over. Niet met een houding van: "Zo, ik ga je eens vertellen wat je allemaal niet goed doet". Hij legde er destijds ook de nadruk op dat de scholen echt niet in een stuip hoefden te schieten als ze op bezoek kwamen, maar dat ze er waren om scholen te helpen. Nou ja.. daar kun je natuurlijk over twijfelen wanneer een school neergesabeld wordt, maar goed. De keren dat de inspecteur achter in de klas zat, kreeg ik een compliment van hem. Ik zweefde een paar dagen ;)
.
pi_168273224
Dus, mijn school heeft stages echt opgeneukt en ik zit zonder stage. Ik krijg opeens een mail of ik zelf nog connecties heb om een eerstejaars stage te regelen.

Misschien met tevergeefse hoop, maar is er hier iemand in de regio 010 op een school die nog een plek heeft voor een eerstejaars stagiare? :')
pi_168273318
quote:
10s.gif Op donderdag 19 januari 2017 18:39 schreef Schieganger het volgende:
Dus, mijn school heeft stages echt opgeneukt en ik zit zonder stage. Ik krijg opeens een mail of ik zelf nog connecties heb om een eerstejaars stage te regelen.

Misschien met tevergeefse hoop, maar is er hier iemand in de regio 010 op een school die nog een plek heeft voor een eerstejaars stagiare? :')
Welk vak?
pi_168273381
quote:
0s.gif Op donderdag 19 januari 2017 18:43 schreef WHATSHESAID het volgende:

[..]

Welk vak?
Engels.
pi_168273402
quote:
10s.gif Op donderdag 19 januari 2017 18:46 schreef Schieganger het volgende:

[..]

Engels.
Zal het even navragen bij een collega van Engels. Welke dagen en van wanneer tot wanneer?
  donderdag 19 januari 2017 @ 18:50:26 #298
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_168273471
quote:
10s.gif Op donderdag 19 januari 2017 18:39 schreef Schieganger het volgende:
Dus, mijn school heeft stages echt opgeneukt en ik zit zonder stage. Ik krijg opeens een mail of ik zelf nog connecties heb om een eerstejaars stage te regelen.

Misschien met tevergeefse hoop, maar is er hier iemand in de regio 010 op een school die nog een plek heeft voor een eerstejaars stagiare? :')
Mijn collega's hebben wellicht nog wel ruimte voor een stagiair, er zitten hier geen grote opleidingen in de buurt dus we krijgen vrij weinig volk terwijl ik weet dat tenminste één collega het wel leuk vindt.

Maar het is wel aan de andere kant van het land (Twente) dus of je die reistijd ervoor overhebt?
pi_168273583
quote:
14s.gif Op donderdag 19 januari 2017 18:47 schreef WHATSHESAID het volgende:

[..]

Zal het even navragen bij een collega van Engels. Welke dagen en van wanneer tot wanneer?
Super bedankt! Het is op dinsdagen, van 7 februari tot eind mei (een preciese datum weet ik niet, het is twee blokken)
pi_168273593
quote:
0s.gif Op donderdag 19 januari 2017 18:50 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Mijn collega's hebben wellicht nog wel ruimte voor een stagiair, er zitten hier geen grote opleidingen in de buurt dus we krijgen vrij weinig volk terwijl ik weet dat tenminste één collega het wel leuk vindt.

Maar het is wel aan de andere kant van het land (Twente) dus of je die reistijd ervoor overhebt?
Bedankt voor het aanbod, maar dat gaat waarschijnlijk niet lukken ivm reistijd en andere verplichtingen :(
pi_168273812
quote:
0s.gif Op donderdag 19 januari 2017 18:50 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Mijn collega's hebben wellicht nog wel ruimte voor een stagiair, er zitten hier geen grote opleidingen in de buurt dus we krijgen vrij weinig volk terwijl ik weet dat tenminste één collega het wel leuk vindt.

Maar het is wel aan de andere kant van het land (Twente) dus of je die reistijd ervoor overhebt?
Of waar is het precies in Twente? Ik kan het even opzoeken op 9292 hoever het reizen is... het is beter dan niets :lol:
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')