abonnement Unibet Coolblue
pi_165129389
sorry hoor, wordt besmelt door de lln. Geef overigens geen nederlands zoals je je kan voorstellen. En d,ts zijn mijn zwakke punt. Altijd al geweest.

Ja, ik dacht ook, kan alleen de resultaten maar helpen.
En het ging echt lekker. Die lln hebben ook een win. Dus echt een win-win. Maar nee hoor. Dan zou ze ook voor anderen docenten moeten doen etc.

27248]dinsdag 6 september 2016 15:02[/url] schreef [url=http://forum.fok.nl/user
quote:
0s.gif Op Janneke141 het volgende:

[..]

Jammer van de spelfout ook :P.

Maar waarom? Als jij daar tijd in wil steken is dat toch je goed recht? Ik heb dat vorig jaar gedurende een aantal weken richting een examen ook gedaan met een klas. Beviel me prima.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
  woensdag 7 september 2016 @ 19:37:34 #77
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_165157566
Zo, vandaag de eerste lessen weer gegeven. Weer even wennen. De leerlingen trouwens ook. Wel grote klassen, vandaag 3 klassen 4MAVO voor de kiezen met 31 leerlingen elk. Je hoeft ze nog nét niet met een schoenlepel het lokaal in te persen. Maar wel leuk om ze weer te zien. Mijn eigen mentorklas, ook met 30 leerlingen, is ook een snoepje.
.
pi_165177365
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2016 19:37 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Zo, vandaag de eerste lessen weer gegeven. Weer even wennen. De leerlingen trouwens ook. Wel grote klassen, vandaag 3 klassen 4MAVO voor de kiezen met 31 leerlingen elk. Je hoeft ze nog nét niet met een schoenlepel het lokaal in te persen. Maar wel leuk om ze weer te zien. Mijn eigen mentorklas, ook met 30 leerlingen, is ook een snoepje.
Een warm, benauwd lokaal. 8e uur. Een volle klas met 6 onruststokers. Dat was niet mijn beste les, om het nog maar zachtjes uit te drukken.
pi_165178079
Ach.. arme smeltende collega's. Het wordt vanzelf weer koeler!

Jammer dat het niet mocht merry77.
Al vraag ik me af waarom jouw rector het idee heeft dat hij jou iets gunt. Jij verleend hem toch juist een gunst?
Ik bedoel; het is jouw tussenuur die je vrij te besteden hebt of is het wellicht een mogelijk opvang uur?
Rust zou je kunnen creëren door een klasgenoot uit de grote groep te halen die daar erg druk is, maar wel goed kan werken. Heb je daar al een beetje zicht op?
Succes hoor. Laat je niet zo maar uit het veld slaan wanneer je initiatief toont. Jouw rector heeft het nu misschien als negatief ervaren, maar kan er volgende week wellicht wel positief tegenover staan.
  donderdag 8 september 2016 @ 20:36:57 #80
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_165182197
Verdorie, een ouder die met zijn kind halverwege het examenjaar naar het buitenland wil verhuizen. Die zou je toch achter het behang plakken?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_165184465
degene die het niet eens was was een persoon in een nieuw gecreeerde rol. De conrector die ik vandaag erover sprak over mijn idee stond er heel wat positiever tegenover. Nu alleen hopen dat die eerste persoon zich niet gepasseerd gaat voelen.

Mijn insteek is door de groep te splitsen wordt die kleiner, creeer je betere werkomstandigheden voor leerlingen om te werken. Want dat gaat bij die groep al zo lastig.
Ik offer er een eigen uur voor op. Het groepje leerlingen dat komt heeft dan ook een tussenuur maar hoeft dan niet bij mij het laatste uur te komen.

En lokaal zit op 1 plaats na vol. De persoon die het drukste is is een persoon met een achtergrond die zich snel aangesproken en gediscrimineerd voelt. Niet makkelijk dus.

quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2016 17:36 schreef faptist het volgende:
Ach.. arme smeltende collega's. Het wordt vanzelf weer koeler!

Jammer dat het niet mocht merry77.
Al vraag ik me af waarom jouw rector het idee heeft dat hij jou iets gunt. Jij verleend hem toch juist een gunst?
Ik bedoel; het is jouw tussenuur die je vrij te besteden hebt of is het wellicht een mogelijk opvang uur?
Rust zou je kunnen creëren door een klasgenoot uit de grote groep te halen die daar erg druk is, maar wel goed kan werken. Heb je daar al een beetje zicht op?
Succes hoor. Laat je niet zo maar uit het veld slaan wanneer je initiatief toont. Jouw rector heeft het nu misschien als negatief ervaren, maar kan er volgende week wellicht wel positief tegenover staan.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
pi_165184670
Tja, merry, daar kun je toch moeilijk op tegen zijn...
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_165212625
dat dacht ik dus ook. Maar blijkbaar toch wel.
Onrustigste persoon was er vandaag niet. Blijkt ook dat niemand eigenlijk naast die persoon wil zitten. Speelt dus meer. Mentor maar even geinformeerd, want jaar is net begonnen en als de groep nu al zo erin zit naar die persoon kan dat nog leuk worden dit jaar.

quote:
2s.gif Op donderdag 8 september 2016 21:58 schreef Franny_G het volgende:
Tja, merry, daar kun je toch moeilijk op tegen zijn...
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
pi_165216452
We gaan week 3 in en de roosters zijn nog steeds niet puur. Leerlingen worden soms tijdens het lesuur van het rooster gehaald en de volgende dag weer teruggezet. Voor de leesvaardigheid klassen moeten ze getest worden en velen heb ik dus nog niet in de klas gezien door het gekloot met de roosters. Daarnaast kreeg ik vandaag nieuws dat zelfs als ze te hoog testen voor deze klas, ze niet verplaatst kunnen worden, want de administratie heeft leuk bedacht dat als ze wiskunde tutoring nodig hadden, dat ze dan ook wel slecht zouden zijn in lezen en een koppeling gemaakt tussen de roosters. Dus als ze uit mijn klas testen, hebben ze 45 lege minuten in een 90 minuten blok en dat mag niet dus die moeten ze dan verplicht in mijn les doorbrengen. Dus nu moet ik dubbele lessen plannen: leesvaardigheid stations voor de in-testers die ver onder vmbo 3 niveau zitten en nuttig werk op niveau voor de uit-testers die varieeren van vmbo 3 tot vwo 3 niveau. Zelfde tijd, zelfde lokaal. :|W
pi_165219273
quote:
2s.gif Op dinsdag 6 september 2016 10:54 schreef Franny_G het volgende:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_165219340
Ik heb gisteren weer m'n eerste college gehad en had een introductiemiddag georganiseerd waar studenten en docenten bij aanwezig waren. Het was fantastisch: ik zag dat de studenten zich geïnspireerd voelden en zin hadden in het komende jaar.

Mooi ook was een discussie over de vraag of onderwijs gebaseerd mag zijn op indoctrinatie en conditionering. Met deze studenten kun je het dan hebben over het behaviorisme en over Plato (het socratisch dialoog als een vorm van indoctrinatie). Eigenlijk zou iedereen uit het onderwijs onze master moeten volgen. :7
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_165247616
quote:
2s.gif Op woensdag 31 augustus 2016 20:31 schreef Franny_G het volgende:
Ik vind de insteek van dat stukje zo raar: alsof het te maken heeft dat je 'met je tijd meegaat' of de 'leefwereld van kinderen' begrijpt. Ten eerste zie ik niet in waarom ik me als docent zou moeten aanpassen aan de belevingswereld van een 15-jarige. Interesse tonen, ja, begrip ervoor hebben ook, maar erin meegaan is een heel andere stap. Daarnaast is whatsapp natuurlijk net zo goed onderdeel van mijn leefwereld, dat is niet alleen iets van de nieuwe generatie.

Bij email is het ook zo, althans, dat geef ik leerlingen mee en de meeste leerlingen doen dit ook uit zichzelf, dat er wat meer formele omgangsvormen worden gebruikt. Ik wil ook graag dat het contact tussen mij en de leerlingen wat formeel blijft. Lijkt me beter voor de duidelijkheid van 'onze' relatie.

Er is tijdens schooltijd genoeg tijd om dingen bij mij na te vragen. Verder deel ik alle relevante informatie via de ELO met leerlingen, zodat ze belangrijke zaken kunnen nalezen. Het lijkt me verder ook meer dan prima dat ze als klas een groepsapp hebben waarin ze elkaar vragen kunnen stellen. Ik stimuleer dat ook. Lijkt me namelijk veel beter als ze elkaar bij dingen helpen, en dat ze mij niet altijd nodig hebben. Ik ben niet hun mama, die 24 uur per dag voor ze klaar staat. Zelfredzaamheid en zelfstandigheid lijken mij prima uitgangspunten op deze leeftijd.

Het voorbeeld van een roosterverandering doorgeven, kan ik ook niet volgen. Leerlingen zien hun roosterwijzigingen eerder dan ik, via magister.
Yup, eens - zo sta ik er zelf ook wel in.
pi_165247659
Ik heb trouwens raak geschoten met m'n huidige baan. Twintig minuten fietsen, lestijdreductie conform CAO, bovenbouw havo/vwo lesgeven - heerlijk! En de lessen lopen nu allemaal zoveel strakker. Gok dat een jaartje havo-3 en mavo-2 lesgeven niet zo slecht voor me was. Sta nu veel steviger voor de klas.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 11-09-2016 15:49:43 ]
  zondag 11 september 2016 @ 20:17:52 #89
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_165254426
quote:
14s.gif Op zondag 11 september 2016 15:41 schreef Friek_ het volgende:
Ik heb trouwens raak geschoten met m'n huidige baan. Twintig minuten fietsen, lestijdreductie conform CAO, bovenbouw havo/vwo lesgeven - heerlijk! En de lessen lopen nu allemaal zoveel strakker. Gok dat een jaartje havo-3 en mavo-2 lesgeven niet zo slecht voor me was. Sta nu veel steviger voor de klas.
^O^

Ik ben oprecht benieuwd wat ik ga ervaren als ik nog eens ooit h/v ga lesgeven.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_165256356
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2016 20:17 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

^O^

Ik ben oprecht benieuwd wat ik ga ervaren als ik nog eens ooit h/v ga lesgeven.
Heb daar wel respect voor Janneke. Moeilijke doelgroep waar jij dagelijks mee dealt. Klasse.
pi_165257727
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2016 20:17 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

^O^

Ik ben oprecht benieuwd wat ik ga ervaren als ik nog eens ooit h/v ga lesgeven.
Vraag ik me ook wel eens af! Nooit wat anders gedaan dan vmbo en dan vooral basis/kader.
Ik heb alleen geen eerstegraads bevoegdheid en er wordt zeer zelden gevraagd naar m&m-docenten.
  zondag 11 september 2016 @ 21:54:36 #92
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_165258049
quote:
1s.gif Op zondag 11 september 2016 21:45 schreef WHATSHESAID het volgende:

[..]

Vraag ik me ook wel eens af! Nooit wat anders gedaan dan vmbo en dan vooral basis/kader.
Ik heb alleen geen eerstegraads bevoegdheid en er wordt zeer zelden gevraagd naar m&m-docenten.
Hoe lang geef je al les?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_165260843
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2016 21:54 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Hoe lang geef je al les?
7 jaar
  maandag 12 september 2016 @ 20:29:58 #94
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_165278726
Dit is toch wel een van de mooiste mailtjes die ik tot nu toe gekregen heb. Van een leerling met wie ik, voorzichtig geformuleerd, geen klik had, en die afgelopen jaar examen heeft gedaan.

quote:
Beste ***,

Ik wilde u even mailen om te melden dat ik soms uw uitleg niet bepaald begreep en ik het behoorlijk waardeer dat u het iedere keer weer het probeerde uit te leggen. Op mijn nieuwe school geven ze jou de schuld als je het de eerste keer niet begreep en laten ze je aan je lot over. Gelukkig is dit bij mij nog niet voorgekomen aangezien ik zowat alles al begrijp. Ik wilde u gewoon even laten weten dat ik uw uitleg toch wel erg heb kunnen waarderen en er veel van heb opgestoken.

Dankjewel!

Vriendelijke groet,

***
Ik kan er weer even tegenaan O+
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_165279045
Janneke, wat een super mailtje <3
Het grootste schouderklopje die je kunt krijgen.
pi_165279443
Nou, Janneke, wat tof! En ook bijzonder dat hij de moeite neemt om je dit te laten weten!
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  maandag 12 september 2016 @ 22:16:50 #97
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_165281579
Lang leve het Offerfeest... had vandaag zeer kleine klasjes, waaronder één klas van slechts vier leerlingen.
pi_165282751
Omdat ik geen zin heb om hier een apart topic voor aan te maken, hier serieus gepost wordt en ik hier al een poosje meelees. Daar gaat-ie:

Ik zit in het 3e jaar van mijn studie leisure management. Het is interessant, biedt arbeidsperspectief, maar ik loop al enkele maanden met het sterke gevoel dat mijn passie/interesse/talent in het onderwijs ligt.

Sinds 1,5 werk ik voor een huiswerkbegeleidingsinstituut. Door een samenloop van omstandigheden ben ik daar snel opgeklommen en run ik de dagelijkse gang van zaken op één van de locaties sinds 4 maanden. Daarnaast heb ik voor dit bureau ook examentrainingen/steunlessen gegeven voor het vak Nederlands, aan havo en vwo leerlingen.
De hele sfeer op de middelbare school, de omgang met de leerlingen, het iets bijbrengen, het doet me echt goed. Het liefst zou ik Nederlands geven in het middelbaar onderwijs. Punt is, mijn huidige studie sluit hier 0,0 op aan, dus met een educatieve minor ben ik niet echt gebaat. Een hele nieuwe studie starten zie ik nu (ook financieel gezien) niet echt meer zitten. Welke wegen zijn er eventueel nog meer te bewandelen?
't Echte en 't ware!
pi_165289758
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2016 22:56 schreef Japepk het volgende:
Omdat ik geen zin heb om hier een apart topic voor aan te maken, hier serieus gepost wordt en ik hier al een poosje meelees. Daar gaat-ie:

Ik zit in het 3e jaar van mijn studie leisure management. Het is interessant, biedt arbeidsperspectief, maar ik loop al enkele maanden met het sterke gevoel dat mijn passie/interesse/talent in het onderwijs ligt.

Sinds 1,5 werk ik voor een huiswerkbegeleidingsinstituut. Door een samenloop van omstandigheden ben ik daar snel opgeklommen en run ik de dagelijkse gang van zaken op één van de locaties sinds 4 maanden. Daarnaast heb ik voor dit bureau ook examentrainingen/steunlessen gegeven voor het vak Nederlands, aan havo en vwo leerlingen.
De hele sfeer op de middelbare school, de omgang met de leerlingen, het iets bijbrengen, het doet me echt goed. Het liefst zou ik Nederlands geven in het middelbaar onderwijs. Punt is, mijn huidige studie sluit hier 0,0 op aan, dus met een educatieve minor ben ik niet echt gebaat. Een hele nieuwe studie starten zie ik nu (ook financieel gezien) niet echt meer zitten. Welke wegen zijn er eventueel nog meer te bewandelen?
Ik vrees eerlijk gezegd dat een nieuwe studie wel de weg is, aangezien er geen aansluiting is en je daarom dus geen vrijstellingen o.i.d. kunt krijgen voor vakken. Ik zit niet zo goed in het HBO, maar ik vermoed dat je dus wel zou moeten gaan kijken naar een nieuwe Hbo-opleiding. Kan me niet goed voorstellen dat er een 'snellere weg' is (en eerlijk gezegd zou ik dat ook niet geheel correct vinden, maar dat is mijn Nederlands-docente-hart dat spreekt).
  dinsdag 13 september 2016 @ 12:35:59 #100
403253 Meke
after all this time? always.
pi_165290576
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2016 22:56 schreef Japepk het volgende:
Omdat ik geen zin heb om hier een apart topic voor aan te maken, hier serieus gepost wordt en ik hier al een poosje meelees. Daar gaat-ie:

Ik zit in het 3e jaar van mijn studie leisure management. Het is interessant, biedt arbeidsperspectief, maar ik loop al enkele maanden met het sterke gevoel dat mijn passie/interesse/talent in het onderwijs ligt.

Sinds 1,5 werk ik voor een huiswerkbegeleidingsinstituut. Door een samenloop van omstandigheden ben ik daar snel opgeklommen en run ik de dagelijkse gang van zaken op één van de locaties sinds 4 maanden. Daarnaast heb ik voor dit bureau ook examentrainingen/steunlessen gegeven voor het vak Nederlands, aan havo en vwo leerlingen.
De hele sfeer op de middelbare school, de omgang met de leerlingen, het iets bijbrengen, het doet me echt goed. Het liefst zou ik Nederlands geven in het middelbaar onderwijs. Punt is, mijn huidige studie sluit hier 0,0 op aan, dus met een educatieve minor ben ik niet echt gebaat. Een hele nieuwe studie starten zie ik nu (ook financieel gezien) niet echt meer zitten. Welke wegen zijn er eventueel nog meer te bewandelen?
Waar (ongeveer) woon je? Er zijn namelijk een aantal hogescholen die wel een versneld programma aanbieden, en vaak is Nederlands één van de vakken die daarbij aansluiten.

Zie bijvoorbeeld: https://www.inholland.nl/(...)waaier-2015-2016.pdf
Op woensdag 9 september 2020 20:31 schreef Fred_B het volgende:
Meke is de Hans Wiegel van FOK.
De beste mod die we nooit hebben gehad.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')