Vraag de docent wiskunde of m&o eens. In die programma's zitten Excel-onderdelen. Daarmee kun je heel makkelijk de basis onder de knie krijgen.quote:Op maandag 22 augustus 2016 23:10 schreef faptist het volgende:
,..
Excel
Dit is dus echt zo'n programma waar ik niks van begrijp Nog nooit mee gewerkt ook.
Van collega's krijg ik weleens een excel bestand wat ik moet invullen natuurlijk, maar daar houdt het dan echt wel op.
Loont het om daar een cursus in te doen?
quote:Op dinsdag 23 augustus 2016 21:53 schreef Franny_G het volgende:
Het hangt bij mij ook af van de klas. Sowieso wil ik bij een kleinere klas altijd dat ze vooraan komen zitten: vorig jaar had ik twee kleinere examenklasclusters. Leerlingen hebben toch de neiging om achterin te gaan zitten, maar ik haal ze naar voren. En tja: ik vind het ook kinderachtig, maar sommige leerlingen (en dan heb ik het dus over zesdeklassers, die zijn alweer ouder dan leerlingen in 4 vmbo) zijn gewoon nog vrij kinderachtig. Vandaag had ik mijn nieuwe zesdeklascluster en daar gingen er vier achterin het lokaal zitten kletsen en geinen, dus die heb ik direct verplaatst. Chagrijnige koppen dan ook nog, . Maar ik heb ook wel klassen (mijn vijfde nu bijvoorbeeld) waar de sfeer heel anders is, en ik dit soort dingen niet hoef te doen,
Wij beginnen volgende week, maar het gebouw is morgen na 12 uur dicht voor iedereen. Sterkte met die hitte.quote:Op woensdag 24 augustus 2016 21:04 schreef Franny_G het volgende:
Zo, hoe gaat het met jullie in deze hitte?
Ik had vandaag een lange lesdag: zeven uur lesgegeven, in een lokaal waar de hele dag de zon op staat, in een oud gebouw, dus relatief kleine lokalen. De eerste drie uur, tot 11.00, waren wel te doen, maar daarna niet meer.. Om half 2 werd ik er gewoon duizelig van. . Ook veel eerste lessen van het schooljaar met nieuwe klassen, en dat kost ook veel energie. Mijn school heeft er nu voor gekozen om morgen te werken met een verkort rooster. .
Ik snap geen bal van je verhaal, maar ik wens je wel succes.quote:Op woensdag 24 augustus 2016 23:02 schreef Voy het volgende:
Ik kreeg dinsdag morgen bericht dat ik klassen voor iemand moet overnemen en of ik half een uur later al op PD kon zijn. Na wat heen en weer gerij tussen scholen (want niemand wist welke PD ik moest volgen) heb ik vandaag nog steeds geen klassen rooster of lokaal. Het enige dat ik weet is dat ik waarschijnlijk Read 180 klassen heb en een (of meedere) klassen met SPEd Engels (onbekend welk jaar) en een 10th of 12th grade mentor klas. Dus heb nog geen planning kunnen doen, heb nog mn lokaal niet kunnen inrichten (essentieel voor Read 180 want computers en rotational stations setup nodig) en is nog niet zeker welk team ik bij hoor dus alle planning en meetings gaan van start zonder mij. Kan niet bij het online leraren materiaal van Read 180 want officieel geen klassen in het systeem, dus geen toegang. Maandag beginnen de lessen. Ik ben zo gestresst, tis echt niet leuk meer.
Jaloers! (Niet op de hitte, op tropenrooster). Onze mega oven wordt ook heet, maar ipv tropenrooster hebben ze gisteren vooral iedereen met korte broek aanrsproken of ze vandaag een lange broek aan willen doen.quote:Op woensdag 24 augustus 2016 21:04 schreef Franny_G het volgende:
Zo, hoe gaat het met jullie in deze hitte?
Ik had vandaag een lange lesdag: zeven uur lesgegeven, in een lokaal waar de hele dag de zon op staat, in een oud gebouw, dus relatief kleine lokalen. De eerste drie uur, tot 11.00, waren wel te doen, maar daarna niet meer.. Om half 2 werd ik er gewoon duizelig van. . Ook veel eerste lessen van het schooljaar met nieuwe klassen, en dat kost ook veel energie. Mijn school heeft er nu voor gekozen om morgen te werken met een verkort rooster. .
Aan het eind van vorig jaar heb ik collega's (vrouwelijke natuurlijk) gezien in hotpants. Die vrouw had ook benen die niet stopten en is over het algemeen wel aantrekkelijk, dus dat was helemaal even slikken.quote:Op donderdag 25 augustus 2016 08:43 schreef Franny_G het volgende:
Ja, kleding op het werk met dit weer is een heikel punt he. Ik ga ook niet zo snel met blote benen voor de klas. Vandaag wel een jurkje aan maar dan tot op de knie. Mijn mannelijke collega's hebben eigenlijk bijna allemaal een lange zomerbroek aan... Het zou vooral goed zijn als schoolleiding zou besluiten flesjes water uit te delen of zoiets.
Gristelijke school?quote:Op donderdag 25 augustus 2016 07:13 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
Jaloers! (Niet op de hitte, op tropenrooster). Onze mega oven wordt ook heet, maar ipv tropenrooster hebben ze gisteren vooral iedereen met korte broek aanrsproken of ze vandaag een lange broek aan willen doen.
Rokjes mogen wel. Ik hoop dat er mannen in rokjes verschijnen, vind het belachelijk
Nope openbaar.quote:Op donderdag 25 augustus 2016 18:16 schreef larry_flynt het volgende:
[..]
Gristelijke school?
Wij moeten gewoon doorwerken. Super warm met plat dak. Leerlingen houden het niet meer.
Of eerst een les over conformiteit geven.quote:Op donderdag 25 augustus 2016 16:48 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Als het echt warm is en ik merk dat de leerlingen ook niet echt "in the mood" zijn, ga ik wel eens met ze naar een riviertje dat achter onze school stroomt. Ik liet dan een paar leerlingen ijsjes halen. Gewoon, even socializen met ze, spelen in het water, of - als ik het nodig vond - in het gras zelfstandig in het boek werken.
quote:Op donderdag 25 augustus 2016 08:43 schreef Franny_G het volgende:
Het zou vooral goed zijn als schoolleiding zou besluiten flesjes water uit te delen of zoiets.
De uitgever?quote:Op woensdag 31 augustus 2016 11:49 schreef Kelly89 het volgende:
Hallo allemaal, ik ben fulltime docent Engels onder- en bovenbouw op een havo/vwo school in Limburg. Ik mag maandag weer beginnen en ga dan mijn 5e jaar als docent in, de tijd gaat snel! Tot nu toe elk jaar nog wat nieuws, dit jaar ga ik voor het eerst een 6VWO draaien, ben benieuwd!
Ik heb meteen een vraag hier: is er iemand die me kan helpen aan de uitwerkingen van de Stepping Stones 5e editie voor 4vwo en 6vwo? Dat zou namelijk heel fijn zijn!
Ik draai nu ook 18 uur. Heerlijk. Hoe is het bij jou verdeeld en wat is jouw wtf? Ik werk normaal 1 ft, maar heb nu ouderschapsverlof.quote:Op zondag 28 augustus 2016 19:09 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ik heb komend schooljaar 18 lesuren, aan brugklas t/m 4MAVO. Wees wat variatie, daar had ik ook specifiek om gevraagd. De rest een aantal taken, ook erg leuk. Dus ik amuseer me komend jaar wel weer.
Ik heb wtf 1,0. Maar wel een setje taken ernaast die wat tijd in beslag nemen.quote:Op woensdag 31 augustus 2016 13:38 schreef faptist het volgende:
[..]
Ik draai nu ook 18 uur. Heerlijk. Hoe is het bij jou verdeeld en wat is jouw wtf?
Altijd makkelijk gezegd, ja. "Los het maar binnen de sectie op". In het verleden heb ik wel eens zulke vervanging gedraaid. Vreemd dat ze daar nu pas achter komen dat die collega's gaan werpen, daar had de school toch eerder op moeten anticiperen, lijkt me? Misschien stagiaires van de lerarenopleiding polsen?quote:Beetje jammer alleen dat er in mijn sectie 2 collega's met zwangerschapsverlof gaan binnen nu en 8 weken en er geen vervanging is geregeld School wil dat we het intern gaan oplossen.
Ik bedoelde dat die je dus kan helpen aan de uitwerkingen.quote:
Ik blijf dit ingewikkeld vinden. Appen met leerlingen (of ouders?) - goed idee of juist niet?quote:Een leerling deed ooit de uitspraak dat haar huiswerk haar afleidt van haar WhatsApp. Ik kan hier boos om worden en zeggen dat huiswerk altijd belangrijker is dan haar telefoon, maar persoonlijk sta ik daar niet zo achter. Ik ben niet voor een huiswerkban, maar ik ben ook niet voor een verbod op telefoons. Persoonlijk ben ik tegen het woord verbod en vertelt het kind in mij het dan juist te doen. Wel ben ik voor de docent die vertelt wanneer het niet fatsoenlijk is om te doen. Dit is een gesprek dat je samen met de kinderen voert, geen preek van de docent die niet met de tijd van de leerlingen meegaat. Mijn mening: Niet tijdens mijn uitleg, niet wanneer ik met je aan het praten ben, wel wanneer ik een opdracht voor ze heb waarbij ze hun telefoon mogen gebruiken.
Kinderen hebben helderheid nodig en vooral een antwoord op het waarom – liever dan een altijd nee zonder reden.
Ik hoor regelmatig mensen van in en buiten het onderwijsveld, dat zij het gek vinden dat docenten appen met hun leerlingen. Een groepsapp is tot daaraan toe, maar 1-op-1 praten met een leerling over WhatsApp, dat is dan weer gek. Voor dit stuk deed ik een kort onderzoek in mijn klas. Zij vonden als volgt:
Wel in de pauze, niet in de kerk, niet tijdens het fietsen, niet tijdens het afrekenen van een blikje energydrank in de supermarkt, wel in de metro, niet tijdens het oversteken van de weg, wel tijdens de leswissel – want ze moeten wel weten waar ze het volgend uur les hebben.
Vertel me eens, wat kan ik hier nou echt tegenin brengen?
Contact via WhatsApp is een snelle en makkelijke manier voor de leerling om een vraag aan mij te snellen. Ook ik kijk vaker in mijn WhatsApp dan dat ik tussen mijn e-mails kijk. Ik beperk het appverkeer tot mijn mentorklas. Ik heb alleen met mijn mentorklas een groepschat welke ik gebruik om bijvoorbeeld een roosterverandering door te geven of een andere belangrijke mededeling te doen. Zij gebruiken deze chat om het huiswerk door te geven en elkaar te herinneren aan de toets van de dag erna. Dit is geen plicht; willen kinderen of ouders het niet, dan waardeer ik dat.
Zo onschuldig dat het is, blijft het ook. WhatsApp vermijden is het negeren van de huidige leefwereld van kinderen. Ik ben allang blij dat mijn leerling mij een vraag stelt; het middel is daarbij van ondergeschikt belang.
Dacht ik ook, niet dus. Vanochtend een half uur met een mevrouw van Noordhoff aan de telefoon gehangen. Ik wil enkel de uitwerkingen, maar die kan ik niet krijgen zonder een heel docentenpakket te moeten bestellen. Normaal gesproken zou dat zo'n probleem niet zijn, maar ik ben de enige binnen de sectie die deze boeken gebruikt voor bijlessen aan leerlingen. In de reguliere lessen gebruiken we namelijk een andere methode. Het is dus een beetje onzinnig om voor mij alleen dat hele pakket te bestellen. Vandaar dat ik hier een oproepje plaatste.quote:Op woensdag 31 augustus 2016 16:32 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik bedoelde dat die je dus kan helpen aan de uitwerkingen.
In het algemeen geldt dat je geen lesbevoegdheid nodig hebt op les te geven op een hbo of universiteit. Je moet dan wel een cursus didactische bekwaamheden volgen. Bij sommige studies kan een bevoegdheid wel nodig zijn, zoals studies die gericht zijn op het onderwijs. Aldus deze pagina.quote:Op donderdag 1 september 2016 19:36 schreef Maraca het volgende:
Nu wil ik in de toekomst eigenlijk (naast mijn huidige baan) les gaan geven op een hbo/universiteit. Alleen dan heb ik (officieel) een eerstegraads bevoegdheid nodig.
Het hangt van je functie af. Er zijn op universiteiten tutoren en junior docenten die geen bevoegdheid nodig hebben. Tutoren hebben wel wekelijks overleg met een senior bij ons. Ik had pas een bevoegdheid (de zogenaamde 'basiskwalificatie onderwijs') nodig toen ik universitair docent werd en dat is volgens mij gebruikelijk.quote:Op donderdag 1 september 2016 21:43 schreef Tochjo het volgende:
[..]
In het algemeen geldt dat je geen lesbevoegdheid nodig hebt op les te geven op een hbo of universiteit. Je moet dan wel een cursus didactische bekwaamheden volgen. Bij sommige studies kan een bevoegdheid wel nodig zijn, zoals studies die gericht zijn op het onderwijs. Aldus deze pagina.
en toen?quote:Op donderdag 1 september 2016 19:29 schreef WHATSHESAID het volgende:
Vandaag voor het eerst meegemaakt dat een vader van een mentorleerling vanwege geloofsovertuigingen mij geen hand wilde schudden. Stond echt even met mijn mond vol tanden
Ik had wellicht wat specifieker kunnen zijn: met lesbevoegdheid bedoelde ik een eerstegraads lesbevoegdheid, waarvan Maraca zegt dat ze hem nodig heeft om les te geven op hbo en universiteit.quote:Op vrijdag 2 september 2016 07:53 schreef Claudia_x het volgende:
Ik had pas een bevoegdheid (de zogenaamde 'basiskwalificatie onderwijs') nodig toen ik universitair docent werd en dat is volgens mij gebruikelijk.
Ergens idd wel achterlijk, maar hier in Japan zijn ze ook niet van het handen schudden, en ik mis het niet. Een kleine buiging/knikje volstaat om respect te tonen als buitenlander.quote:Op donderdag 1 september 2016 19:29 schreef WHATSHESAID het volgende:
Vandaag voor het eerst meegemaakt dat een vader van een mentorleerling vanwege geloofsovertuigingen mij geen hand wilde schudden. Stond echt even met mijn mond vol tanden
Vooral dat laatste lijkt me belangrijk: voor die dochter kan dit ook heel ongemakkelijk zijn. Dus als je er dan een punt van maakt, maak je het voor haar allemaal nog ongemakkelijker.quote:Op vrijdag 2 september 2016 18:57 schreef WHATSHESAID het volgende:
Achteraf denk ik, misschien had ik er wat van moeten zeggen... Maar anderzijds is dat misschien ongepast omdat zijn dochter erbij stond.
Lekker je leerling in een loyaliteitsconflict brengen tussen ouder en docent.quote:Op zaterdag 3 september 2016 14:18 schreef Eenskijken het volgende:
nou ik zou er wel wat van zeggen denk ik. Als je er niets mee doet, lijkt het ook voor die dochter alsof het normaal is dat een man niet de hand mag schudden van een vrouw. Dan geef je het verkeerde voorbeeld. Hier in Nederland geven we elkaar nu eenmaal een hand, en het lijkt me ook belangrijk dat zij leert dat dat hier normaal is en belangrijk misschien wel, het niet doen is abnormaal, associaal en seksistisch. Dus mja, ik snap dat het lastig is om er wat van te zeggen maar imo is het beter als je het wel doet.
Hier in Nederland mag je dat dus gewoon lekker bepalen. Als die man liever geen hand geeft, geeft die man liever geen hand.quote:Op zaterdag 3 september 2016 14:18 schreef Eenskijken het volgende:
nou ik zou er wel wat van zeggen denk ik. Als je er niets mee doet, lijkt het ook voor die dochter alsof het normaal is dat een man niet de hand mag schudden van een vrouw. Dan geef je het verkeerde voorbeeld. Hier in Nederland geven we elkaar nu eenmaal een hand, en het lijkt me ook belangrijk dat zij leert dat dat hier normaal is en belangrijk misschien wel, het niet doen is abnormaal, associaal en seksistisch. Dus mja, ik snap dat het lastig is om er wat van te zeggen maar imo is het beter als je het wel doet.
Als je dit soort zaken niet wil, dan moet je die mensen niet toelaten.quote:Op zaterdag 3 september 2016 15:13 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Je kunt wel zeggen "laat die man lekker zelf bepalen wat hij doet", maar het heeft ook een beetje te maken met aanpassen aan onze fatsoensnormen. Als hij, door het weigeren van de hand, blijkt de docente niet serieus te nemen (want: vrouw), dan heb ik daar moeite mee.
Dat zal vast niet, want dan zou de beste man het niet goed begrepen hebben.quote:Op zaterdag 3 september 2016 15:13 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Je kunt wel zeggen "laat die man lekker zelf bepalen wat hij doet", maar het heeft ook een beetje te maken met aanpassen aan onze fatsoensnormen. Als hij, door het weigeren van de hand, blijkt de docente niet serieus te nemen (want: vrouw), dan heb ik daar moeite mee.
Helemaal niet prima. De man is een onbeschofte hork en heeft zich te gedragen naar onze normen en waarden. Daarbij is het pure discriminatie. Als ik de man geen hand zou schudden omdat hij moslim is, zou de wereld te klein zijn.quote:Op vrijdag 2 september 2016 19:29 schreef Buitendam het volgende:
De man raakt liever geen andere vrouw aan. Prima, toch. Laat 'm lekker.
Ik denk dat je jezelf nu een beetje overschat.quote:Op maandag 5 september 2016 21:28 schreef 1-0-8 het volgende:
[..]
Helemaal niet prima. De man is een onbeschofte hork en heeft zich te gedragen naar onze normen en waarden. Daarbij is het pure discriminatie. Als ik de man geen hand zou schudden omdat hij moslim is, zou de wereld te klein zijn.
Ja, ben ik het mee eens.quote:Op maandag 5 september 2016 22:30 schreef faptist het volgende:
Laten we dit onderwerp aub opzij leggen.
quote:Op maandag 5 september 2016 22:36 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Ik denk dat je jezelf nu een beetje overschat.
Een volwassen mens kun je niet opdringen om lichamelijk contact met anderen te maken als hij zich daar niet prettig bij voelt.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt."All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
Jammer van de spelfout ook .quote:
quote:Op Janneke141 het volgende:
[..]
Jammer van de spelfout ook .
Maar waarom? Als jij daar tijd in wil steken is dat toch je goed recht? Ik heb dat vorig jaar gedurende een aantal weken richting een examen ook gedaan met een klas. Beviel me prima.
Een warm, benauwd lokaal. 8e uur. Een volle klas met 6 onruststokers. Dat was niet mijn beste les, om het nog maar zachtjes uit te drukken.quote:Op woensdag 7 september 2016 19:37 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Zo, vandaag de eerste lessen weer gegeven. Weer even wennen. De leerlingen trouwens ook. Wel grote klassen, vandaag 3 klassen 4MAVO voor de kiezen met 31 leerlingen elk. Je hoeft ze nog nét niet met een schoenlepel het lokaal in te persen. Maar wel leuk om ze weer te zien. Mijn eigen mentorklas, ook met 30 leerlingen, is ook een snoepje.
quote:Op donderdag 8 september 2016 17:36 schreef faptist het volgende:
Ach.. arme smeltende collega's. Het wordt vanzelf weer koeler!
Jammer dat het niet mocht merry77.
Al vraag ik me af waarom jouw rector het idee heeft dat hij jou iets gunt. Jij verleend hem toch juist een gunst?
Ik bedoel; het is jouw tussenuur die je vrij te besteden hebt of is het wellicht een mogelijk opvang uur?
Rust zou je kunnen creëren door een klasgenoot uit de grote groep te halen die daar erg druk is, maar wel goed kan werken. Heb je daar al een beetje zicht op?
Succes hoor. Laat je niet zo maar uit het veld slaan wanneer je initiatief toont. Jouw rector heeft het nu misschien als negatief ervaren, maar kan er volgende week wellicht wel positief tegenover staan.
quote:Op donderdag 8 september 2016 21:58 schreef Franny_G het volgende:
Tja, merry, daar kun je toch moeilijk op tegen zijn...
quote:Op dinsdag 6 september 2016 10:54 schreef Franny_G het volgende:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
Yup, eens - zo sta ik er zelf ook wel in.quote:Op woensdag 31 augustus 2016 20:31 schreef Franny_G het volgende:
Ik vind de insteek van dat stukje zo raar: alsof het te maken heeft dat je 'met je tijd meegaat' of de 'leefwereld van kinderen' begrijpt. Ten eerste zie ik niet in waarom ik me als docent zou moeten aanpassen aan de belevingswereld van een 15-jarige. Interesse tonen, ja, begrip ervoor hebben ook, maar erin meegaan is een heel andere stap. Daarnaast is whatsapp natuurlijk net zo goed onderdeel van mijn leefwereld, dat is niet alleen iets van de nieuwe generatie.
Bij email is het ook zo, althans, dat geef ik leerlingen mee en de meeste leerlingen doen dit ook uit zichzelf, dat er wat meer formele omgangsvormen worden gebruikt. Ik wil ook graag dat het contact tussen mij en de leerlingen wat formeel blijft. Lijkt me beter voor de duidelijkheid van 'onze' relatie.
Er is tijdens schooltijd genoeg tijd om dingen bij mij na te vragen. Verder deel ik alle relevante informatie via de ELO met leerlingen, zodat ze belangrijke zaken kunnen nalezen. Het lijkt me verder ook meer dan prima dat ze als klas een groepsapp hebben waarin ze elkaar vragen kunnen stellen. Ik stimuleer dat ook. Lijkt me namelijk veel beter als ze elkaar bij dingen helpen, en dat ze mij niet altijd nodig hebben. Ik ben niet hun mama, die 24 uur per dag voor ze klaar staat. Zelfredzaamheid en zelfstandigheid lijken mij prima uitgangspunten op deze leeftijd.
Het voorbeeld van een roosterverandering doorgeven, kan ik ook niet volgen. Leerlingen zien hun roosterwijzigingen eerder dan ik, via magister.
quote:Op zondag 11 september 2016 15:41 schreef Friek_ het volgende:
Ik heb trouwens raak geschoten met m'n huidige baan. Twintig minuten fietsen, lestijdreductie conform CAO, bovenbouw havo/vwo lesgeven - heerlijk! En de lessen lopen nu allemaal zoveel strakker. Gok dat een jaartje havo-3 en mavo-2 lesgeven niet zo slecht voor me was. Sta nu veel steviger voor de klas.
Heb daar wel respect voor Janneke. Moeilijke doelgroep waar jij dagelijks mee dealt. Klasse.quote:Op zondag 11 september 2016 20:17 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik ben oprecht benieuwd wat ik ga ervaren als ik nog eens ooit h/v ga lesgeven.
Vraag ik me ook wel eens af! Nooit wat anders gedaan dan vmbo en dan vooral basis/kader.quote:Op zondag 11 september 2016 20:17 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik ben oprecht benieuwd wat ik ga ervaren als ik nog eens ooit h/v ga lesgeven.
Hoe lang geef je al les?quote:Op zondag 11 september 2016 21:45 schreef WHATSHESAID het volgende:
[..]
Vraag ik me ook wel eens af! Nooit wat anders gedaan dan vmbo en dan vooral basis/kader.
Ik heb alleen geen eerstegraads bevoegdheid en er wordt zeer zelden gevraagd naar m&m-docenten.
Ik kan er weer even tegenaanquote:Beste ***,
Ik wilde u even mailen om te melden dat ik soms uw uitleg niet bepaald begreep en ik het behoorlijk waardeer dat u het iedere keer weer het probeerde uit te leggen. Op mijn nieuwe school geven ze jou de schuld als je het de eerste keer niet begreep en laten ze je aan je lot over. Gelukkig is dit bij mij nog niet voorgekomen aangezien ik zowat alles al begrijp. Ik wilde u gewoon even laten weten dat ik uw uitleg toch wel erg heb kunnen waarderen en er veel van heb opgestoken.
Dankjewel!
Vriendelijke groet,
***
Ik vrees eerlijk gezegd dat een nieuwe studie wel de weg is, aangezien er geen aansluiting is en je daarom dus geen vrijstellingen o.i.d. kunt krijgen voor vakken. Ik zit niet zo goed in het HBO, maar ik vermoed dat je dus wel zou moeten gaan kijken naar een nieuwe Hbo-opleiding. Kan me niet goed voorstellen dat er een 'snellere weg' is (en eerlijk gezegd zou ik dat ook niet geheel correct vinden, maar dat is mijn Nederlands-docente-hart dat spreekt).quote:Op maandag 12 september 2016 22:56 schreef Japepk het volgende:
Omdat ik geen zin heb om hier een apart topic voor aan te maken, hier serieus gepost wordt en ik hier al een poosje meelees. Daar gaat-ie:
Ik zit in het 3e jaar van mijn studie leisure management. Het is interessant, biedt arbeidsperspectief, maar ik loop al enkele maanden met het sterke gevoel dat mijn passie/interesse/talent in het onderwijs ligt.
Sinds 1,5 werk ik voor een huiswerkbegeleidingsinstituut. Door een samenloop van omstandigheden ben ik daar snel opgeklommen en run ik de dagelijkse gang van zaken op één van de locaties sinds 4 maanden. Daarnaast heb ik voor dit bureau ook examentrainingen/steunlessen gegeven voor het vak Nederlands, aan havo en vwo leerlingen.
De hele sfeer op de middelbare school, de omgang met de leerlingen, het iets bijbrengen, het doet me echt goed. Het liefst zou ik Nederlands geven in het middelbaar onderwijs. Punt is, mijn huidige studie sluit hier 0,0 op aan, dus met een educatieve minor ben ik niet echt gebaat. Een hele nieuwe studie starten zie ik nu (ook financieel gezien) niet echt meer zitten. Welke wegen zijn er eventueel nog meer te bewandelen?
Waar (ongeveer) woon je? Er zijn namelijk een aantal hogescholen die wel een versneld programma aanbieden, en vaak is Nederlands één van de vakken die daarbij aansluiten.quote:Op maandag 12 september 2016 22:56 schreef Japepk het volgende:
Omdat ik geen zin heb om hier een apart topic voor aan te maken, hier serieus gepost wordt en ik hier al een poosje meelees. Daar gaat-ie:
Ik zit in het 3e jaar van mijn studie leisure management. Het is interessant, biedt arbeidsperspectief, maar ik loop al enkele maanden met het sterke gevoel dat mijn passie/interesse/talent in het onderwijs ligt.
Sinds 1,5 werk ik voor een huiswerkbegeleidingsinstituut. Door een samenloop van omstandigheden ben ik daar snel opgeklommen en run ik de dagelijkse gang van zaken op één van de locaties sinds 4 maanden. Daarnaast heb ik voor dit bureau ook examentrainingen/steunlessen gegeven voor het vak Nederlands, aan havo en vwo leerlingen.
De hele sfeer op de middelbare school, de omgang met de leerlingen, het iets bijbrengen, het doet me echt goed. Het liefst zou ik Nederlands geven in het middelbaar onderwijs. Punt is, mijn huidige studie sluit hier 0,0 op aan, dus met een educatieve minor ben ik niet echt gebaat. Een hele nieuwe studie starten zie ik nu (ook financieel gezien) niet echt meer zitten. Welke wegen zijn er eventueel nog meer te bewandelen?
Breda, maar goeie tip! Dit laat wel zien dat een educatieve minor wellicht geen slecht plan is. Vind het een beetje zonde om nu te switchen, dus ik ga eerst een hbo papiertje halen en dan maar eens kijken wat de mogelijkheden zijn.quote:Op dinsdag 13 september 2016 12:35 schreef Meke het volgende:
[..]
Waar (ongeveer) woon je? Er zijn namelijk een aantal hogescholen die wel een versneld programma aanbieden, en vaak is Nederlands één van de vakken die daarbij aansluiten.
Zie bijvoorbeeld: https://www.inholland.nl/(...)waaier-2015-2016.pdf
Heb je ook al uitgezocht of je dat kunt betalen? Ik weet niet hoe dat tegenwoordig zit met stapelen, maar het zou wel ellendig zijn als je fors kunt gaan betalen juist omdat je een diploma hebt gehaald.quote:Op dinsdag 13 september 2016 17:29 schreef Japepk het volgende:
[..]
Breda, maar goeie tip! Dit laat wel zien dat een educatieve minor wellicht geen slecht plan is. Vind het een beetje zonde om nu te switchen, dus ik ga eerst een hbo papiertje halen en dan maar eens kijken wat de mogelijkheden zijn.
Ik heb t even opgezocht:quote:Op dinsdag 13 september 2016 11:47 schreef Eerin het volgende:
[..]
Ik vrees eerlijk gezegd dat een nieuwe studie wel de weg is, aangezien er geen aansluiting is en je daarom dus geen vrijstellingen o.i.d. kunt krijgen voor vakken. Ik zit niet zo goed in het HBO, maar ik vermoed dat je dus wel zou moeten gaan kijken naar een nieuwe Hbo-opleiding. Kan me niet goed voorstellen dat er een 'snellere weg' is (en eerlijk gezegd zou ik dat ook niet geheel correct vinden, maar dat is mijn Nederlands-docente-hart dat spreekt).
Zolang de vorige opleiding volgens het croho register niet behoord tot onderwijs of zorg.quote:Op woensdag 14 september 2016 08:39 schreef RevolutionaryPerfection het volgende:
[..]
Ik heb t even opgezocht:
Vraag
Ik wil na afronding van mijn studie een tweede studie volgen in de sector gezondheidszorg of onderwijs. Moet ik extra collegegeld betalen voor deze studie?
Antwoord
Je betaalt nooit meer dan het wettelijk collegegeld als je een tweede bachelor of een tweede master in de gezondheidszorg of in het onderwijs wilt volgen. Voorwaarde is dat je nog geen diploma behaald hebt in de gezondheidszorg of het onderwijs.
Bron: duo
MAAR, stel, ik doe een educatieve minor? Telt dat dan ook mee? Ik denk dat ik dit ook maar eens aan de decaan voor ga leggen..quote:Op woensdag 14 september 2016 08:56 schreef Silverdigger2 het volgende:
[..]
Zolang de vorige opleiding volgens het croho register niet behoord tot onderwijs of zorg.
Het gaat hier om het halen van een tweede bachelor, als je nu pabo of verpleegkunde zou studeren, dan zou je instellingsgeld moeten betalen (uit mn hoofd zo'n 7000¤).quote:Op woensdag 14 september 2016 18:51 schreef Japepk het volgende:
[..]
MAAR, stel, ik doe een educatieve minor? Telt dat dan ook mee? Ik denk dat ik dit ook maar eens aan de decaan voor ga leggen..
Ik vind het ook wel wat veelgevraagd om docenten dat voor liefdewerk oudpapier te laten doen hoor.quote:Op dinsdag 20 september 2016 23:17 schreef faptist het volgende:
Werk je bij Lycea toevallig?
Succes met de omslag in ieder geval. Ik denk dat het wel de moeite waard is.
Een andere route die je zou kunnen proberen is je in de school inwerken.. Wellicht dat zij voor je opleiding willen betalen? Volgens mij heb je dan recht op 3 jaar lerarenbeurs.
Onze school is er net mee begonnen. Er is nog niet zo veel animo voor, omdat er best hoge bedragen worden gevraagd voor de huiswerkbegeleiding.
Zelf ben ik niet zo'n voorstander van een betaalde huiswerkbegeleiding.. Voorheen werd het gewoon gedragen door de collega's, maar blijkbaar heeft niemand meer de tijd en zin om het te doen.
Verpaupering vind ik dat.. maar misschien heb ik makkelijk praten met mijn kunstvakken.
(leerlingen weten mijn lokaal goed te vinden en komen het liefst de godganse dag langs )
Leuk, ga ik ook doen met mijn bruggertjesquote:Op vrijdag 23 september 2016 21:32 schreef Janneke141 het volgende:
Ik speel met het idee om in de vierde iets te gaan doen met stoptober. De leerlingen te gaan uitdagen om te stoppen met roken, dus. Toevallig iemand met een leuk idee hoe dat te doen?
quote:Op vrijdag 23 september 2016 23:22 schreef JochemP het volgende:
[..]
Leuk, ga ik ook doen met mijn bruggertjes
Welk vak geef je?
Grapje. Ze zijn nog superklein en onschuldig Roken er veel van jouw 4e klassers?quote:
Te veel, vind ik. Ik ben ook benieuwd of en hoeveel ik er meekrijg met zoiets.quote:Op vrijdag 23 september 2016 23:27 schreef JochemP het volgende:
[..]
Grapje. Ze zijn nog superklein en onschuldig Roken er veel van jouw 4e klassers?
Ja.quote:Op maandag 3 oktober 2016 18:54 schreef Chloroform het volgende:
Weten jullie of onbevoegde docenten ook recht hebben op de startende docentenregeling?
Dus eigenlijk gewoon iedereen die z'n eerste aanstelling krijgt? In de cao staat namelijk alleen 'medewerker met eerste aanstelling' en niet specifiek bevoegde docent, dus vroeg het me af.quote:
Voor zover ik weet werkt het zo. Bij mij ging het in ieder geval wel op die manier.quote:Op maandag 3 oktober 2016 19:00 schreef Chloroform het volgende:
[..]
Dus eigenlijk gewoon iedereen die z'n eerste aanstelling krijgt? In de cao staat namelijk alleen 'medewerker met eerste aanstelling' en niet specifiek bevoegde docent, dus vroeg het me af.
Het leek me ook al vreemd dat je, onbevoegd, voor 1 fte vol aan de bak moet, maar als je dan jaar later je bevoegdheid hebt, je ineens wel minder mag werken met 1 fte. Dan gaat het nut van die regeling natuurlijk ook wel aan je voorbij...quote:Op maandag 3 oktober 2016 19:14 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Voor zover ik weet werkt het zo. Bij mij ging het in ieder geval wel op die manier.
Als je net begint zou ik het je sowieso afraden om 1fte aan de slag te gaan, maar dat moet je verder zelf weten.quote:Op maandag 3 oktober 2016 20:34 schreef Chloroform het volgende:
[..]
Het leek me ook al vreemd dat je, onbevoegd, voor 1 fte vol aan de bak moet, maar als je dan jaar later je bevoegdheid hebt, je ineens wel minder mag werken met 1 fte. Dan gaat het nut van die regeling natuurlijk ook wel aan je voorbij...
Ik werk ook geen 1 fte, het was een voorbeeldquote:Op maandag 3 oktober 2016 20:35 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Als je net begint zou ik het je sowieso afraden om 1fte aan de slag te gaan, maar dat moet je verder zelf weten.
Ja, dat dacht ik dus al. Ben je mooi klaar mee. Hoe heb je het uiteindelijk opgelost? Niet, waarschijnlijk, of wat?quote:Op maandag 3 oktober 2016 20:38 schreef kwakz0r het volgende:
Echt de eerste aanstelling. En als ie je door de neus geboord wordt zoals bij mijn eerste school dan ben je m gewoon kwijt.
Niet nee. Achteraf denk ik dat ze het in mijn taakuren verrekend hebben, maar die waren daar totaal niet inzichtelijk. Ik was geen mentor bijvoorbeeld en sowieso deed daar bijna niemand iets extra heb ik het idee.quote:Op maandag 3 oktober 2016 20:47 schreef Chloroform het volgende:
[..]
Ja, dat dacht ik dus al. Ben je mooi klaar mee. Hoe heb je het uiteindelijk opgelost? Niet, waarschijnlijk, of wat?
Voor mentoraat krijg je in verhouding ook maar belabberd weinig uur toch?quote:Op maandag 3 oktober 2016 20:53 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
Niet nee. Achteraf denk ik dat ze het in mijn taakuren verrekend hebben, maar die waren daar totaal niet inzichtelijk. Ik was geen mentor bijvoorbeeld en sowieso deed daar bijna niemand iets extra heb ik het idee.
En officieel hoort het niet in de taakruimte gestopt te worden.
Het vermelden van 'medisch onderzoek' lijkt me voldoende. Ze mogen niet verder vragen.quote:Op donderdag 6 oktober 2016 14:46 schreef WHATSHESAID het volgende:
Hoi collega's,
Ik heb gisteren een verwijsbrief van de dokter gekregen. Nu moet ik een afspraak maken om me een dag lang te laten onderzoeken op iets. Hier wil ik dus verlof voor aanvragen, maar ik heb eigenlijk liever niet dat mijn werkgever weet wat het is (wellicht dat ik dit wel wil delen als er een diagnose is, maar nu nog niet).
Mijn werkgever is heel lastig met het geven van verlof en zal zeker doorvragen, dit doet ze ook altijd wanneer je je ziek meldt. Nu mijn vraag: moet ik bij het aanvragen van dergelijk verlof vertellen wat de reden is?
Mentoraat is echt idioot inderdaad. 45 uur per jaar ;')quote:Op maandag 3 oktober 2016 21:17 schreef Chloroform het volgende:
[..]
Voor mentoraat krijg je in verhouding ook maar belabberd weinig uur toch?
In ieder geval mooi kut wel. Ik had er al geen lekker gevoel bij en wil het nu maar eens goed uitgezocht hebben.
Dat is inderdaad een klassieke fout. Wat is er gebeurd?quote:Op donderdag 13 oktober 2016 09:58 schreef Friek_ het volgende:
Ik heb weer eens de klassieke fout begaan van het niet assertief genoeg duidelijk maken van je wensen richting directie.
Ik kreeg in mijn laatste baan een klokuur per week uitbetaald voor mentoraat. In dat uur moest ik mijn mentoruur (50 min) draaien, voorbereiden, individuele gesprekjes met leerlingen (10 min per leerling, elke leerling 1x per twee weken, 24 leerlingen in mentorgroep) én contact met ouders onderhouden.quote:Op vrijdag 14 oktober 2016 11:31 schreef Eerin het volgende:
[..]
Mentoraat is echt idioot inderdaad. 45 uur per jaar ;')
Wacht even... van wie moest dat??quote:
Hoe is het inmiddels met jou?quote:Op vrijdag 14 oktober 2016 12:37 schreef bloempjuh het volgende:
[..]
Ik kreeg in mijn laatste baan een klokuur per week uitbetaald voor mentoraat. In dat uur moest ik mijn mentoruur (50 min) draaien, voorbereiden, individuele gesprekjes met leerlingen (10 min per leerling, elke leerling 1x per twee weken, 24 leerlingen in mentorgroep) én contact met ouders onderhouden.
Ik moet weer bijna huilen als ik hieraan terugdenk.
Van teamleider en afdelingsleider. In andere woorden: de meneren die mijn urenbriefjes moesten ondertekenen elke weekquote:Op vrijdag 14 oktober 2016 14:17 schreef Franny_G het volgende:
[..]
Wacht even... van wie moest dat??
Ik zit nog thuis, maar ga voor het eind van dit kalenderjaar beginnen met vrijwilligerswerk in de bieb.quote:
Nou, dat is echt helemaal van de zotte, om zo'n eis te stellen. Ik geloof je natuurlijk meteen, maar eigenlijk vind ik het ongelofelijk. Het getuigt ook van zo weinig vertrouwen in je mensen: alsof jij niet heel goed zelf in staat bent om in te schatten wanneer je welke leerlingen moet spreken. Met sommige leerlingen spreek je vaak iets af, andere leerlingen hebben daar minder behoefte aan en spreek je dus minder. En deze eis is sowieso natuurlijk volstrekt onhaalbaar. Ik kan me gewoon niet voorstellen dat docenten op zo'n school dat allemaal maar gewoon accepteren? Als mijn schoolleiding met zoiets zou komen, zonder daar extra taakuren tegenover te stellen, zou echt iedereen masaal op z'n achterste benen staan. En controleerden die leidinggevenden van jou dat dan ook trouwens?quote:Op vrijdag 14 oktober 2016 16:15 schreef bloempjuh het volgende:
[..]
Van teamleider en afdelingsleider. In andere woorden: de meneren die mijn urenbriefjes moesten ondertekenen elke week
Zit nu op vier dagen les te geven op een parttime aanstelling, terwijl ik voor max. drie dagen ingeroosterd mag worden. Ze vroegen of ik een klas over kon nemen en me te flexibel opgesteld. Goed, ook weer de laatste keer.quote:Op vrijdag 14 oktober 2016 11:31 schreef Eerin het volgende:
[..]
Dat is inderdaad een klassieke fout. Wat is er gebeurd?
Kun je iets concreter zijn? Dus een voorbeeld?quote:Op donderdag 20 oktober 2016 23:42 schreef hierissieweer het volgende:
Ik vat negatief leerlingengedrag vaak te persoonlijk op. Een begin dan enorm te twijfelen aan mij zelf. Dit ruiken ze en daardoor ontstaan orde verstoringen. Hoe wapenen jullie je tegen leerlingengedrag?
Dat wordt nu helaas wel gedaan. Ik moet aantonen dat ik een afspraak heb of meer uitleg geven.quote:Op donderdag 6 oktober 2016 17:09 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Het vermelden van 'medisch onderzoek' lijkt me voldoende. Ze mogen niet verder vragen.
Nou ja, afspraak aantonen lijkt me niet zo vreemd je hoeft t specialisme niet te laten zien ofzo.quote:Op zaterdag 22 oktober 2016 23:17 schreef WHATSHESAID het volgende:
[..]
Dat wordt nu helaas wel gedaan. Ik moet aantonen dat ik een afspraak heb of meer uitleg geven.
Nou ja, dat specialisme staat wel vermeld op de afspraak. Ik kan het niet laten zien zonder dat duidelijk wordt waarnaar onderzoek gedaan wordt.quote:Op zaterdag 22 oktober 2016 23:36 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
Nou ja, afspraak aantonen lijkt me niet zo vreemd je hoeft t specialisme niet te laten zien ofzo.
In foto apps kan je vaak met een neonkleur delen van een foto/tekst bedekken.quote:Op zondag 23 oktober 2016 00:09 schreef WHATSHESAID het volgende:
[..]
Nou ja, dat specialisme staat wel vermeld op de afspraak. Ik kan het niet laten zien zonder dat duidelijk wordt waarnaar onderzoek gedaan wordt.
Ik zat laatst met het idee te spelen om een Facebookpagina te maken voor mijn vak aan mijn school. Beetje als nieuwsfeed, artikelen ter verdieping, maar ook als helpdesk. Dat idee verdween echter al snel in de ijskast toen ik me bedacht dat leerlingen het natuurlijk op den duur als vanzelfsprekend gingen beschouwen dat docenten dat er ook nog maar bij gingen doen..quote:Op woensdag 19 oktober 2016 17:45 schreef Franny_G het volgende:
Oh ja, die is herkenbaar. Dan sloof je je uit voor leerlingen en dan wordt dat alleen maar een extra reden om te klagen. .
Dan is het niet een soort service, maar iets waar ze dan recht op menen te hebben. Vind dat trouwens een van de meest vervelende dingen van het onderwijs wel.
Ik zou hier ook een raar gevoel bij krijgen hoor. Het komt erg wantrouwend over. En als daar een aanleiding voor is, omdat dit bijv vaker gebeurd of wat dan ook, maar zonder aanleiding vind ik het raar dat niet gewoon wordt aangenomen wat je zegt.quote:Op zondag 23 oktober 2016 00:09 schreef WHATSHESAID het volgende:
[..]
Nou ja, dat specialisme staat wel vermeld op de afspraak. Ik kan het niet laten zien zonder dat duidelijk wordt waarnaar onderzoek gedaan wordt.
Dit is wel een goed idee. Denk dat ik dit sowieso ga doen.quote:Op zondag 23 oktober 2016 01:09 schreef RevolutionaryPerfection het volgende:
[..]
In foto apps kan je vaak met een neonkleur delen van een foto/tekst bedekken.
je kan ook een kopie maken en alles behalve " op dag ... Van maand... 2016 heeft u een afspraak met dr ... Om ..:.. Uur op onze afdeling
Bewijs geleverd en de baas weet niet hoe of wat qua reden
Dat wantrouwen is idd heel vervelend, maar ik moet zeggen dat het gedraai en gedoe mij al nieuwsgierig maakt, haha. Dus ik kan me voorstellen dat hoe meer jij tegenwerkt, hoe groter het probleem lijkt bij het management. Ik snap niet dat ze zo moeilijk doen, maar ik zou zelf ook minder moeilijk doen. Maar wellicht (en daar ga ik maar vanuit) is het probleem inderdaad zo groot dat je je gedwongen voelt om zulke stappen te moeten nemen. Heel vervelend!quote:Op zondag 23 oktober 2016 11:19 schreef WHATSHESAID het volgende:
[..]
Dit is wel een goed idee. Denk dat ik dit sowieso ga doen.
Helaas is dit de gang van zaken op mijn school, heel veel wantrouwen tussen docenten en management. Echt geen fijne sfeer.
Dat is op een forum. Stel, het management voelt/vindt dat, dan mogen ze dat never nooit laten blijken. Ik vind het ook nogal apart.quote:Op zondag 23 oktober 2016 14:19 schreef Eerin het volgende:
[..]
Dat wantrouwen is idd heel vervelend, maar ik moet zeggen dat het gedraai en gedoe mij al nieuwsgierig maakt, haha. Dus ik kan me voorstellen dat hoe meer jij tegenwerkt, hoe groter het probleem lijkt bij het management.
Het enige wat ik tot dusver ondernomen heb is een verlofaanvraag indienen.quote:Op zondag 23 oktober 2016 14:19 schreef Eerin het volgende:
[..]
Dat wantrouwen is idd heel vervelend, maar ik moet zeggen dat het gedraai en gedoe mij al nieuwsgierig maakt, haha. Dus ik kan me voorstellen dat hoe meer jij tegenwerkt, hoe groter het probleem lijkt bij het management. Ik snap niet dat ze zo moeilijk doen, maar ik zou zelf ook minder moeilijk doen. Maar wellicht (en daar ga ik maar vanuit) is het probleem inderdaad zo groot dat je je gedwongen voelt om zulke stappen te moeten nemen. Heel vervelend!
Ja heel begrijpelijk inderdaad. Dan snap ik goed dat je het niet zou willen vermelden. Irritant dat er zo'n gedonder van komt!quote:Op dinsdag 25 oktober 2016 18:33 schreef WHATSHESAID het volgende:
[..]
Het enige wat ik tot dusver ondernomen heb is een verlofaanvraag indienen.
Maar wanneer doe je moeilijk? Stel je voor dat je iets heel genants moet ondergaan (een schaamlipverkleining ofzo ), of onderzoek naar iets geestelijks waar een taboe op heerst?
Ik geef beeldende vorming en ckv. Ook aan autisten.quote:Op vrijdag 14 oktober 2016 19:00 schreef Baba-O-Riley het volgende:
CKV en LO zijn dan ook geen prettige vakken voor autisten, zo vertelde de ambulant begeleidster op onze school me. Ik had twee jaar geleden ook een leerling die bij die vakken moeite had.
Haha, dit dus!quote:Op dinsdag 18 oktober 2016 16:43 schreef Janneke141 het volgende:
Mooi man, dat lerarenregister. Bij ieder halfgaar praatclubje delen ze nu ineens certificaten uit zodat je wat hebt om erin te stoppen.
Bij ons krijgen de brugklasleerlingen drie uur per week profileringslessen en wordt er voor en door iedere leerling een LOB-dossier bijgehouden. Ook nemen de leerlingen een beroepskeuzetest af. Na leerjaar 1 kiezen ze een sector. Veel te vroeg, als je het mij vraagt...quote:Op zaterdag 12 november 2016 22:00 schreef faptist het volgende:
Trouwens. vmbo-collega's,
Hoe wordt er bij jullie op school aan LOB gedaan? Hier is het echt een groot ding geworden het laatste half jaar, maar het lijkt nooit goed genoeg te zijn voor de directie.
Afgelopen week heb ik er in mijn lessen geschiedenis ook aandacht aan geschonken. Het houdt de leerlingen behoorlijk bezig. Ik probeer altijd een verband te bedenken met de stof van het moment. Waar leerlingen vaak vragen over hebben, is het kiesstelsel: hoe dat werkt. Hoeveel macht Trump nu precies heeft, wat hij wel/niet kan doen. Waarom mensen zo tegen hem zijn. Daar kun je veel leuke dingen mee doen. Of iets met het concept van de 'american dream'. Wat dat inhoudt, hoe belangrijk dat is en welke rol het speelde in de campagne.quote:Op zaterdag 12 november 2016 12:37 schreef Friek_ het volgende:
Spannende tijden als docentje maatschappijleer. Zit nog te broeden op wat ik zal gaan doen na de toetsweek - zal toch zeker wat vragen krijgen vanuit de leerlingen na recente gebeurtenissen.
Rustig in dit topic verder, trouwens.
Zoals onze ambulant begeleider het zei: "Als de docent de opdracht geeft om een foto in perspectief te maken van een kunstzinng object in je dorp, dan gaan bij de autist alle alarmsignalen af. Welk kunstzinnig object moet ik kiezen? Hoe kom ik aan een fotocamera? Weet ik eigenlijk wel hoe die fotocamera werkt? En wat als het nu regent als ik foto's moet gaan maken? Is er wel een kunstzinnig object in mijn dorp en wat als het er nu niet is? Állemaal vragen die op de autistische leerling afkomen".quote:Op zaterdag 12 november 2016 21:55 schreef faptist het volgende:
Even zonder gekheid.. Waarom zou een autist meer moeite hebben bij ckv/bevo?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.In spoiler i.v.m. enige op toeval gebaseerde herkenning.
quote:Op donderdag 17 november 2016 13:54 schreef Eerin het volgende:Dat ligt denk ik heel erg aan de schoolcultuur hoe dat gaat?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.In spoiler i.v.m. enige op toeval gebaseerde herkenning.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Kwak
Hier zakt je toch de broek van af?quote:Hallo *docent*,
Ik heb met *leerling* gesproken en ook zijn moeder gebeld. *leerling* zegt dat hij gewoon in de les was en ook moeder bevestigt dat hij op dat moment gewoon op school was. Het lijkt me geen jongen die zomaar afwezig is, dus ik heb zijn afwezigheid op jouw lesuur verwijderd.
Met vriendelijke groet,
*verzuimcoördinator*
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op donderdag 17 november 2016 17:37 schreef faptist het volgende:
Noujaaaaaa! Niet normaal joh.
Dan wordt je dus echt niet serieus genomen. Ik had vandaag ook een mooie mail ontvangen van een ouder.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
quote:Op donderdag 17 november 2016 17:37 schreef faptist het volgende:
Noujaaaaaa! Niet normaal joh.
Dan wordt je dus echt niet serieus genomen. Ik had vandaag ook een mooie mail ontvangen van een ouder. Ik had haar dochter betrapt op spieken en een 1 gegeven.Mail terugsturen met een 1 erboven en een aanbod om eens een lesje Nederlands bij te komen wonen.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Heb je niets aan, maar het zou zooooo goed voelen.
Mij lijkt ook zoveel.quote:Op donderdag 17 november 2016 17:16 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Hier zakt je toch de broek van af?
Ben gevraagd om een college te geven over die nieuwe zwaartekrachtstheorie van Verlinde op m'n hogeschool aan toekomstige docenten natuurkunde. Kan ik gelijk mn gal spuwen over hoe de media wetenschap vernaggelt.quote:Op zaterdag 12 november 2016 12:37 schreef Friek_ het volgende:
Spannende tijden als docentje maatschappijleer. Zit nog te broeden op wat ik zal gaan doen na de toetsweek - zal toch zeker wat vragen krijgen vanuit de leerlingen na recente gebeurtenissen.
Rustig in dit topic verder, trouwens.
quote:Op donderdag 17 november 2016 17:37 schreef faptist het volgende:
Noujaaaaaa! Niet normaal joh.
Dan wordt je dus echt niet serieus genomen. Ik had vandaag ook een mooie mail ontvangen van een ouder. Ik had haar dochter betrapt op spieken en een 1 gegeven.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.-
quote:Op donderdag 17 november 2016 15:16 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
Dat ligt denk ik heel erg aan de schoolcultuur hoe dat gaat?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Pas maar op. Bije mij was het 4 jaar. Niet door onderwijs trouwens:Pquote:Op donderdag 17 november 2016 20:00 schreef kwakz0r het volgende:
Mja ik heb drie weken overspannen thuisgezeten en ben weer aan t reintegreren dus ik ben niet zo posterig momenteel
Sterkte!quote:Op donderdag 17 november 2016 20:00 schreef kwakz0r het volgende:
Mja ik heb drie weken overspannen thuisgezeten en ben weer aan t reintegreren dus ik ben niet zo posterig momenteel
Cool. Hoe is het nu eigenlijk met je promotie afgelopen?quote:Op donderdag 17 november 2016 19:58 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ben gevraagd om een college te geven over die nieuwe zwaartekrachtstheorie van Verlinde op m'n hogeschool aan toekomstige docenten natuurkunde. Kan ik gelijk mn gal spuwen over hoe de media wetenschap vernaggelt.
En hoe gaat dat?quote:Op donderdag 17 november 2016 20:00 schreef kwakz0r het volgende:
Mja ik heb drie weken overspannen thuisgezeten en ben weer aan t reintegreren dus ik ben niet zo posterig momenteel
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op zaterdag 19 november 2016 20:55 schreef faptist het volgende:
[..]
En hoe gaat dat?
3 weken.. lijkt bijna de moeite niet.Hoe langer je wacht hoe hoger de drempel om weer te beginnen. Vond het nu al spannend zat.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik geef nu drie van de zes klassen en heb minder taken (geen pauzesurveillance etc), en geef heel bewust grenzen aan.
Ik merk wel dat ik echt niet meer kan dan ik nu doe, en als ik weer huilend in de auto stap s ochtends meld ik me weer ziek. Vooralsnog vond ik de eerste week zwaar maar wel fijn.Kwak
Voor alle duidelijkheid: niets persoonlijks, je hebt groot gelijk.quote:Op zaterdag 19 november 2016 21:02 schreef kwakz0r het volgende:
Ik geef nu drie van de zes klassen en heb minder taken (geen pauzesurveillance etc), en geef heel bewust grenzen aan.
Dan is het dus aan jou om ook je grenzen aan te geven.quote:Op zaterdag 19 november 2016 21:41 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Voor alle duidelijkheid: niets persoonlijks, je hebt groot gelijk.
Maar de praktijk is uiteindelijk dat een aantal mensen aangeeft het niet meer te trekken en die hoeven dan een aantal dingen niet meer te doen (pauzesurveillance, lessen van zieke mensen overnemen, niet-lesgevende taken). En die taken worden dan doodleuk verdeeld onder de mensen die nog wel overeind staan. Want hé, dat heb je wel voor je collega's over toch?
Om het bij iemand over de schutting te gooien die dat niet kan/doet?quote:Op zaterdag 19 november 2016 22:23 schreef Franny_G het volgende:
[..]
Dan is het dus aan jou om ook je grenzen aan te geven.
Dat is niet jouw verantwoordelijkheid. Dat het onderwijs vaak teveel van mensen vraagt, hoeven we niet allemaal zelf op onze schouders te nemen en dan maar zelf op te lossen. De enige echte verantwoordelijkheid die jij hebt is in de eerste plaats voor jezelf zorgen. Alleen dan kun je iets voor anderen betekenen en alleen dan kun je dat op de lange termijn blijven doen.quote:Op zaterdag 19 november 2016 22:25 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Om het bij iemand over de schutting te gooien die dat niet kan/doet?
Er is mijn collega's idd gevraagd dingen over te nemen, of eigenlijk: meer zelfs dan nodig was hebben collega's aangegeven dat te willen.quote:Op zaterdag 19 november 2016 21:41 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Voor alle duidelijkheid: niets persoonlijks, je hebt groot gelijk.
Maar de praktijk is uiteindelijk dat een aantal mensen aangeeft het niet meer te trekken en die hoeven dan een aantal dingen niet meer te doen (pauzesurveillance, lessen van zieke mensen overnemen, niet-lesgevende taken). En die taken worden dan doodleuk verdeeld onder de mensen die nog wel overeind staan. Want hé, dat heb je wel voor je collega's over toch?
Die lopen ook rond in de pauze maar met 1450 kinderen die op drie verdiepingen pauze houden is dat niet echt te doen.quote:Op zaterdag 19 november 2016 21:20 schreef faptist het volgende:
Sorry, bedoelde het niet zo dat je je moest verantwoorden ofzo hoor :$
Denk dat jij jezelf goed genoeg kent om zo'n beslissing te maken. Je klinkt in ieder geval alsof je er heel goed over nagedacht hebt. Ik hoop dat je geen huilritjes meer hebt. Is de eerste rapportperiode al voorbij?
Enne pauzedienst? Doen de concierges dat niet bij jullie?
Ik kreeg van mijn huisarts het advies om me ziek te melden vanwege mijn vermoeidheidsklachten en te lage bloeddruk.
Luisteren ho maar. Ik stort wel weer in met de kerstvakantie .
Dat hebben wij sinds vorig jaar ook. Toch staan wij ook nog op strategische plekken als pauzewacht. Het stewardproject heeft wel voor een nettere school gezorgd.quote:Op zondag 20 november 2016 09:02 schreef DevilsAndDust het volgende:
Hear, hear, Franny!
Wij hebben voor pauzesurveillance trouwens stewards, leerlingen uit de voorexamenklassen. Aan het begin van het schooljaar krijgen alle leerlingen een training en vervolgens moeten ze allemaal gedurende één week per schooljaar surveilleren tijdens de pauzes, in twee- of drietallen per verdieping, met de conciërges als achterwacht. Werkt prima.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op vrijdag 25 november 2016 16:40 schreef laiveneertiekje het volgende:
GrrrrWat een achterlijke manier om te bezuinigen.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
Jup. Nu hebben wij het best luxe in vergelijking met andere scholen, maar ik zie het plan niet zo zitten eigenlijk.quote:Op vrijdag 25 november 2016 16:52 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Wat een achterlijke manier om te bezuinigen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt."All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
Dank je voor je mooie reactie! Vooral je laatste zinnen zijn heel raak, denk ik. Ik had het er gisteren ook over met een collega en we kwamen min of meer tot dezelfde conclusie, namelijk dat er een verschil is tussen wat leerlingen/studenten willen en wat ze nodig hebben. En dat je kunt kiezen waar je in meegaat.quote:Op dinsdag 29 november 2016 15:18 schreef Franny_G het volgende:
pa en oma vertelde dus hoe positief hij terugkijkt op z'n tijd bij ons op school. Hoeveel hij bij ons heeft geleerd, en dat waardeert, hoeveel hij daar nog steeds aan had. Dat hij nu een bevlogen student is, en dat zijn lievelingsland Italië is. . Toen ik me net begon af te vragen of we het wel over dezelfde persoon hadden, keek de oma me ineens veelbetekenend aan en zei ze: "Hij is wel heel erg bijgetrokken hoor!"
Ik denk dat wij heel vaak niet weten wat we precies aan leerlingen/studenten meegeven. Daarom is het denk ik zaak om te vertrouwen op je eigen ideeën over wat jij de leerlingen wil meegeven, en je niet teveel moet verliezen in wat zij jou op dat moment teruggeven.
Dat kost inderdaad tijd, zo'n omschakeling. Als je die autonomie hebt, zou ik dat ook zeker zo voortzetten. Het is mooi om datgene te doen waar je echt in gelooft, dat moet op een gegeven moment wel afstralen op je studenten.quote:Op donderdag 1 december 2016 09:23 schreef Claudia_x het volgende:
Een van de dingen die ik het afgelopen jaar heb gedaan, is het tentamen voor het vak schrappen. De alternatieve manier waarop ik toets, vind ik veel waardevoller. Van menig collega krijg ik als tip om het tentamen meteen weer in te voeren zodat ik de participatie vergroot. Maar ik zit nu juist in de unieke positie dat ik volledig m'n eigen toetsvorm kan kiezen en ik wil niet teruggaan naar een manier van toetsen waar ik niet in geloof, alleen om de door mij gewenste uitkomst te bereiken. Ik moet denk ik maar accepteren dat het enige tijd zal kosten om een nieuwe vorm te vinden die aanslaat. En inderdaad accepteren dat die niet bij elke student of elke groep aanslaat.
Dat onderzoek kwam ik ook tegen, heb ik ook even aan mijn rector doorgestuurd. Probleem op middelbare scholen is dat alle beoordelingssystemen die er nu zijn, werken met leerling vragenlijsten. Het is juist de laatste jaren zo'n vanzelfsprekend onderdeel geworden bij beoordelingen op veel scholen dat ik me afvraag in hoeverre dat weer bijgestuurd wordt. Hier zie je volgens mij duidelijk een kloof tussen de onderwijspraktijk en (nieuwe) wetenschappelijke inzichten. Dit sijpelt niet of nauwelijks door naar de praktijk op de meeste scholen, vrees ik.quote:Bij ons bemerk ik overigens een beweging weg van de studentevaluaties. Er is recentelijk een studie verschenen waaruit naar voren komt dat studentevaluaties niets zeggen over onderwijskwaliteit. Dat heeft bij ons wel een discussie teweeggebracht, in combinatie met de afrekencultuur die aan het ontstaan is (studenten die van alles op anderen afschuiven en niet kritisch naar hun eigen functioneren kijken).
Heeft iemand een link naar dat onderzoek? Ben wel benieuwd.quote:Op donderdag 1 december 2016 17:05 schreef Franny_G het volgende:
[..]
Dat kost inderdaad tijd, zo'n omschakeling. Als je die autonomie hebt, zou ik dat ook zeker zo voortzetten. Het is mooi om datgene te doen waar je echt in gelooft, dat moet op een gegeven moment wel afstralen op je studenten.
[..]
Dat onderzoek kwam ik ook tegen, heb ik ook even aan mijn rector doorgestuurd. Probleem op middelbare scholen is dat alle beoordelingssystemen die er nu zijn, werken met leerling vragenlijsten. Het is juist de laatste jaren zo'n vanzelfsprekend onderdeel geworden bij beoordelingen op veel scholen dat ik me afvraag in hoeverre dat weer bijgestuurd wordt. Hier zie je volgens mij duidelijk een kloof tussen de onderwijspraktijk en (nieuwe) wetenschappelijke inzichten. Dit sijpelt niet of nauwelijks door naar de praktijk op de meeste scholen, vrees ik.
https://decorrespondent.n(...)24486428764-919194d1quote:Ik ben leraar. En ik wil nooit meer horen dat ik het verschil maak
Ik krijg dan ook altijd een gevoel alsof ze denken dat ik debiel ben, iemand die met een schouderklopje en complimentje hier en daar wel weer blij en voldaan naar huis gaat. Het gaat nog teveel uit van een soort magie. "Ik kan het niet en zou gek worden met zo'n klas vol pubers, wat fantastisch dat jij dat wel kunt!!" Maar het is dus gewoon heel hard werken geblazen en heel vaak dus helemaal niet zo'n magisch gevoel met glinsterende oogjes en blije gezichtjes.quote:Op de site doet het ministerie een poging leraren aan te spreken. Onder het kopje ‘Juf Mariëlle weet wat je nodig hebt’ lees ik bijvoorbeeld: ‘Willemijn, haar klasgenoten en alle andere leerlingen krijgen elke dag onderwijs van leraren zoals jij. Benieuwd wat zij van jullie vinden?’
Nou, ministerie van Onderwijs, daar ben ik wel benieuwd naar.
Dus klik ik door. Die Willemijn (11) ziet in de ogen van haar juf ‘soms de glinstering omdat ze zo blij is.’ Leerling Rick zegt dat zijn leraren ‘ervoor zorgen dat jij bereikt wat je wilt bereiken, ook al is het onderwerp soms best wel saai.’ Oud-mbo’er Siem verwoordt volgens het ministerie ‘precies het verschil dat leraren elke dag maken.’ Want: ‘Jorrit is de leraar dankzij wie ik nu doe wat ik doe.’
Het beeld is duidelijk: volgens het ministerie is het lerarenkorps één grote kumbaya zingende jamboree van verschilmakers. Het staat daarin niet alleen. Een heel leger van onderwijsgoeroes trekt iedere dag van school naar school om leraren te vertellen dat ze het verschil maken.
Herkenbaar, maar ook wel een tikje gemakkelijk.quote:Op vrijdag 2 december 2016 16:58 schreef Friek_ het volgende:
[..]
https://decorrespondent.n(...)24486428764-919194d1
Beetje herkenbaar verhaal wel.
Sowieso promoveren. Leraar worden kan altijd nog. Voor de rest weet ik niet of dat mogelijk is of voordelen heeft.quote:Op zaterdag 10 december 2016 21:06 schreef sjoneah het volgende:
Al voor langere tijd lees ik hier mee en ook mijn interesse voor de lerarenopleiding is altijd al zeer hoog geweest. Nu heb ik een vraag/uitdaging en ik denk dat jullie goed in staat zijn om mij van wat advies te kunnen voorzien.
Nu het eind van mijn master in zicht komt, begin ik ook steeds meer naar promoveren aan de universiteit te kijken. Ook dat lijkt mij erg interessant. Mijn hart ligt zeker in het onderwijs, maar ook het promoveren zal een link hebben met onderwijs.
Kunnen jullie mij tips geven in de afweging tussen promoveren en lerarenopleiding?
Weten jullie ook of het vooral praktisch mogelijk is om beide in parttime te doen (theoretisch kunnen beide parttime)? Dus combinatie van vijf jaar promoveren en daarnaast 1 jaar lerarenopleiding en daarna werken op een middelbare school?
Hebben gepromoveerde leraren inderdaad meer kans op een leuke baan of geven scholen toch meer de voorkeur aan 'verse' collega's die net van de lerarenopleiding af komen?
Alle input op dit gebied is welkom!
Meta-analysis of faculty's teaching effectiveness: Student evaluation of teaching ratings and student learning are not relatedquote:Op maandag 12 december 2016 21:25 schreef Moelie het volgende:
Ik las net in een van jullie posts over een artikel over leerlingevaluaties. Weet iemand waar ik dat kan vinden?
Ik heb een iets ander perspectief, namelijk dat van iemand die vanuit de universiteit promovendi begeleidt. Wij (als je wilt weten wie ik bedoel met 'wij', dm me dan gerust) hebben relatief veel promovendi die in het onderwijs werken en tegelijkertijd een promotietraject doen. Dat zijn vaak oudere leerkrachten die al routine hebben in het onderwijs en graag een nieuwe uitdaging willen. Het gaat de een makkelijker af dan de ander.quote:Op zaterdag 10 december 2016 21:06 schreef sjoneah het volgende:
Al voor langere tijd lees ik hier mee en ook mijn interesse voor de lerarenopleiding is altijd al zeer hoog geweest. Nu heb ik een vraag/uitdaging en ik denk dat jullie goed in staat zijn om mij van wat advies te kunnen voorzien.
Nu het eind van mijn master in zicht komt, begin ik ook steeds meer naar promoveren aan de universiteit te kijken. Ook dat lijkt mij erg interessant. Mijn hart ligt zeker in het onderwijs, maar ook het promoveren zal een link hebben met onderwijs.
Kunnen jullie mij tips geven in de afweging tussen promoveren en lerarenopleiding?
Weten jullie ook of het vooral praktisch mogelijk is om beide in parttime te doen (theoretisch kunnen beide parttime)? Dus combinatie van vijf jaar promoveren en daarnaast 1 jaar lerarenopleiding en daarna werken op een middelbare school?
Hebben gepromoveerde leraren inderdaad meer kans op een leuke baan of geven scholen toch meer de voorkeur aan 'verse' collega's die net van de lerarenopleiding af komen?
Alle input op dit gebied is welkom!
Hmja, herkenbaar, al zijn m'n collega's fantastisch. Het valt mij vooral zwaar geen waardering van studenten te krijgen deze periode, al heb ik gelukkig een heel fijn laatste college gehad en kreeg ik een lieve mail van een student.quote:Op maandag 12 december 2016 22:11 schreef faptist het volgende:
Voor mij is de lol er even af.
Ik werk me een slag in de rondte en krijg er geen erkenning voor, maar gaat er iets fout? Iedereen krijgt het te horen.
Bedankt! Ik ga me er eens in verdiepenquote:Op dinsdag 13 december 2016 12:22 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Meta-analysis of faculty's teaching effectiveness: Student evaluation of teaching ratings and student learning are not related
Ik vermoed dat niet iedereen wetenschappelijke artikelen kan lezen. Je kunt er ook artikelen over lezen, zoals dit artikel: Zero Correlation Between Evaluations and Learning
Ik geef een praktijkvak wat mijn leerlingen echt als heel erg tof ervaren.quote:Op dinsdag 13 december 2016 12:39 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Hmja, herkenbaar, al zijn m'n collega's fantastisch. Het valt mij vooral zwaar geen waardering van studenten te krijgen deze periode, al heb ik gelukkig een heel fijn laatste college gehad en kreeg ik een lieve mail van een student.
Hoe zit het met jouw leerlingen?
Ik snap je gevoel. Maar het belangrijkste hierbij is natuurlijk dat je het kind in kwestie hiermee hebt geholpen. Andere punt: als je een compliment had willen horen, werkt het in een gesprek nooit zo goed om dat als een verwijt of kritiekpunt te brengen. In 99% van de gevallen zal de ander dan defensief reageren, of de bal terug spelen, zoals jouw gewiekste leidinggevende deed. Ik weet niet precies wat voor soort gesprek dit was? Maar als het een functioneringsgesprek betreft kun je het zakelijk brengen. "Ik heb begrepen dat de betrokken instanties blij waren met alle informatie die ik heb bijgehouden. Klopt dat? Zo ja, dan zou ik het fijn vinden als dit genoteerd wordt'.quote:Op dinsdag 13 december 2016 19:34 schreef faptist het volgende:
Vandaag een gesprek gehad met mijn leidinggevende. Zij is een interim en we liggen absoluut niet op 1 lijn. Voorbeeld: Ik heb vorig jaar 1 mentorleerling heel intensief moeten begeleiden vanwege haar precaire thuissituatie. Dit heb ik allemaal bijgehouden in het leerlingvolgsysteem. Alle mailtjes, verslagen van telefoongesprekken, jeugdzorg, noem het maar stonden er in. Nu is het dit jaar heftig geëscaleerd thuis (sbs6/rtl4 heeft het zelfs uitgezonden) en hebben allerlei instanties informatie gehaald uit 'mijn' logboek. Via de nieuwe mentor weet ik dat die instanties heel blij waren met mijn informatie, maar vanuit de directie is hier met geen woord over gerept.
Ik vond dat niet prettig. Dus toen ik dat aan had gegeven bij haar zei ze: Hoe moeilijk is het dan om naar ons toe te komen en te vragen of ze wat aan het logboek hadden / misschien vragen hadden?
Echt.. Zo kun je er natuurlijk ook naar kijken, maar grmbl.. ik had voor het eerst zin om iemand te slaan.
https://decorrespondent.n(...)54614975608-8fd509cfquote:Waarom kleine klassen beter zijn
Ja, ik vind dit ook een van de moeilijkste zaken aan onderwijs, de platheid van het instrumentele denken ('komt dit in de toets', 'heeft u de cijfers al'). Je zou zo graag de diepte in willen en daar aan voorbij willen gaan, totdat je geconfronteerd wordt met dat zuiver strategische en instrumentele.quote:Op donderdag 22 december 2016 11:49 schreef Claudia_x het volgende:
Het onderwijs valt me momenteel zo zwaar. Ik heb de hele periode nauwelijks contact gehad met studenten omdat ze de colleges niet de moeite van het bezoeken waard vonden, maar m'n mailbox stroomt nu wel binnen met vragen over de cijfers.
Ik wil daar helemaal niet aan meedoen, die cijfergekte en dat instrumentele denken. Ik denk alleen nog maar aan stoppen met onderwijs geven terwijl ik er juist zo van houd.
Sander Dekker ziet die waarheid anders, denk ik.quote:Op donderdag 22 december 2016 11:41 schreef Friek_ het volgende:
[..]
https://decorrespondent.n(...)54614975608-8fd509cf
De waarheid die je wist dat zou komen.
De Minister van Financiën ook.quote:Op donderdag 22 december 2016 12:01 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Sander Dekker ziet die waarheid anders, denk ik.
Ik zie die er nog wel voor aan om daadwerkelijk te stellen dat kleine klassen een goed idee zijn, maar dat we dat gewoon niet kunnen betalen. Dekker stopt zijn vingers in zijn oren en roept dat een klas van 30 echt niet lastiger is dan een klas van 18.quote:
Mooi artikel!quote:Op donderdag 22 december 2016 11:41 schreef Friek_ het volgende:
[..]
https://decorrespondent.n(...)54614975608-8fd509cf
De waarheid die je wist dat zou komen.
Dat wordt gevoed door het systeem natuurlijk. Ik weet niet zo goed of ik wel de lust heb om tegen dat systeem te blijven vechten.quote:Op donderdag 22 december 2016 11:55 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Ja, ik vind dit ook een van de moeilijkste zaken aan onderwijs, de platheid van het instrumentele denken ('komt dit in de toets', 'heeft u de cijfers al'). Je zou zo graag de diepte in willen en daar aan voorbij willen gaan, totdat je geconfronteerd wordt met dat zuiver strategische en instrumentele.
En dan nog de politieke partijen die het hebben over een 14e maand en salarisverhogingen. Alsof docenten daar op zitten te wachten. Alsof er daardoor minder mensen burn-out zullen raken. Alsof het onderwijs daar een aantrekkelijker werkgebied van wordt.quote:Op donderdag 22 december 2016 12:01 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Sander Dekker ziet die waarheid anders, denk ik.
Ja, en dat kleinere klassen beter zijn voor de kansen van kinderen uit migrantengezinnen en/of laagopgeleide ouders kun je dan weer heel goed koppelen aan deze bedroevende ontwikkeling:quote:Op donderdag 22 december 2016 11:41 schreef Friek_ het volgende:
[..]
https://decorrespondent.n(...)54614975608-8fd509cf
De waarheid die je wist dat zou komen.
Dat is iets dat je alleen kunt veranderen door er zelf aan te werken. Je kunt dat niet bij de leerlingen neerleggen.quote:Op donderdag 22 december 2016 13:00 schreef Franny_G het volgende:
Hier heeft mijn nieuwe rector de strijd hiermee aangebonden: ze wil meer onderwijs gericht oo feedback, zelfonderzoekend, reflecterend, gericht op proces. Ik bewonder haar idealisme en ga er in mee maar zie ook hoe zij (en wij) aanloopt tegen de praktische onmogelijkheden, het gebrek aan geld etc. Maar bijna nog belangrijker: de mindset van de leerlingen.
Die diepgang cultiveer je zelf bij je leerlingen. Hoe vaker jij hen 'waarom' gaat vragen, hoe sneller ze dat zichzelf ook zullen afvragen.quote:Op donderdag 22 december 2016 11:55 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Ja, ik vind dit ook een van de moeilijkste zaken aan onderwijs, de platheid van het instrumentele denken ('komt dit in de toets', 'heeft u de cijfers al'). Je zou zo graag de diepte in willen en daar aan voorbij willen gaan, totdat je geconfronteerd wordt met dat zuiver strategische en instrumentele.
Ik heb in mijn korte tijd als startend docent nog nooit maar één inhoudelijke vraag over de mail gehad van een leerling. Vragen over de cijfers en de toetsen daarentegen..
Nee, maar dan begrijp je me verkeerd. Voor een andere, minder op cijfers gerichte benadering, heb je niet alleen een ander soort inrichting van het onderwijs nodig, maar ook een cultuuromslag in denken van docenten en leerlingen. Net als Claudia constateer ik dat de meeste leerlingen alleen maar bezig zijn voor cijfers. Docenten trouwens ook vaak . Het is beetje kip en ei natuurlijk. Maar dat moet je dan zien te doorbreken, voorwaar niet eenvoudig.quote:Op donderdag 22 december 2016 17:20 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Dat is iets dat je alleen kunt veranderen door er zelf aan te werken. Je kunt dat niet bij de leerlingen neerleggen.
Die cultuuromslag moet vanuit de docenten komen, want je kunt van 12- tot 16-jarigen niet verwachten dat ze in staat zijn dat belang te erkennen.quote:Op donderdag 22 december 2016 17:27 schreef Franny_G het volgende:
[..]
Nee, maar dan begrijp je me verkeerd. Voor een andere, minder op cijfers gerichte benadering, heb je niet alleen een ander soort inrichting van het onderwijs nodig, maar ook een cultuuromslag in denken van docenten en leerlingen. Net als Claudia constateer ik dat de meeste leerlingen alleen maar bezig zijn voor cijfers. Docenten trouwens ook vaak . Het is beetje kip en ei natuurlijk. Maar dat moet je dan zien te doorbreken, voorwaar niet eenvoudig.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 61% gewijzigd door Franny_G op 06-01-2017 09:09:38 ]"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
Dit verhaal kan zo niet kloppen vermoed ik. Om in dienst te komen bij een school moet je een VOG overleggen (volgens mij wettelijk verplicht), anders kom je volgens mij niet verder dan de proeftijd. Dus of hij is niet veroordeeld (want dan krijg je geen VOG vermoed ik) of de afdeling P&O heeft flink liggen slapen.quote:Op donderdag 5 januari 2017 21:03 schreef Franny_G het volgende:
Ik loop nu toch tegen een raar verhaal aan, mensen. Ben benieuwd naar wat jullie zouden doen (ik haal het verhaal wel weer snel weg ivm herkenbaarheid etc):
Yep het is echt waar.quote:Op donderdag 5 januari 2017 22:34 schreef Luckilicious het volgende:
[..]
Dit verhaal kan zo niet kloppen vermoed ik. Om in dienst te komen bij een school moet je een VOG overleggen (volgens mij wettelijk verplicht), anders kom je volgens mij niet verder dan de proeftijd. Dus of hij is niet veroordeeld (want dan krijg je geen VOG vermoed ik) of de afdeling P&O heeft flink liggen slapen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik heb het verhaal verwijderd, ivm herkenbaarheid en geen slapende honden wakker willen maken etc. Zou jij mijn quote ook willen weghalen?
[ Bericht 7% gewijzigd door Franny_G op 06-01-2017 12:22:57 ]"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
quote:Op vrijdag 6 januari 2017 09:09 schreef Franny_G het volgende:
[..]
Yep het is echt waar.Verwijderd. Dat is wel heel slordig van p&o dan hoor.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik heb het verhaal verwijderd, ivm herkenbaarheid en geen slapende honden wakker willen maken etc. Zou jij mijn quote ook willen weghalen?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.."All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
quote:Op vrijdag 6 januari 2017 11:20 schreef Franny_G het volgende:Goed systeem, wel.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt..Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
quote:Op vrijdag 6 januari 2017 11:20 schreef Franny_G het volgende:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt..SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Kwak
quote:Op vrijdag 6 januari 2017 11:20 schreef Franny_G het volgende:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt..SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ja, voel me nu een enorme moraalridder: mijn rector heeft het over nieuwe kansen bieden. Maar deze man is voor mij een grens overgegaan die onherroepelijk is en het heeft ook met persoonlijke integriteit te maken. In wat ik aan interviews met hem tegenkwam, is hij helemaal niet erg schuldbewust en maakt hij zelfs (foute) grappen erover.quote:
Mee eens. Pols eens wat collega's, samen sta je sterker.quote:Op vrijdag 6 januari 2017 12:25 schreef Franny_G het volgende:
[..]
Ja, voel me nu een enorme moraalridder: mijn rector heeft het over nieuwe kansen bieden. Maar deze man is voor mij een grens overgegaan die onherroepelijk is en het heeft ook met persoonlijke integriteit te maken. In wat ik aan interviews met hem tegenkwam, is hij helemaal niet erg schuldbewust en maakt hij zelfs (foute) grappen erover.
Ik vind het erg gevaarlijk om tweede kansen te bieden aan leraren, gezien de gevoeligheid en verantwoordelijkheid die bij het beroep komen kijken. Soms kun je dat risico nemen, maar bij een leraar moet je daar wel een heel goede reden voor hebben.quote:Op vrijdag 6 januari 2017 12:25 schreef Franny_G het volgende:
[..]
Ja, voel me nu een enorme moraalridder: mijn rector heeft het over nieuwe kansen bieden. Maar deze man is voor mij een grens overgegaan die onherroepelijk is en het heeft ook met persoonlijke integriteit te maken. In wat ik aan interviews met hem tegenkwam, is hij helemaal niet erg schuldbewust en maakt hij zelfs (foute) grappen erover.
Op mijn school is een docent in het verleden ontslagen wegens een vermeend akkefietje met leerlingen. Dit bleek uiteindelijk niet zo te zijn, maar die docent heeft nooit meer een andere baan gevonden want als je de naam googled is dat het eerste wat je tegenkomt. Dat kan ook de bedoeling niet zijn, maar het blijft lastig...quote:Op vrijdag 6 januari 2017 13:12 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Ik vind het erg gevaarlijk om tweede kansen te bieden aan leraren, gezien de gevoeligheid en verantwoordelijkheid die bij het beroep komen kijken. Soms kun je dat risico nemen, maar bij een leraar moet je daar wel een heel goede reden voor hebben.
Ja, dat dus ook. Het is voor mij de combi van delict/veroordeling en ook hoe hij overkomt en wat hij erover zegt. Zoals ik hem nu leer kennen in de docentenkamer, is hij zo'n typische grumpy old man, een leraar die aan pensioen toe is. Waarom je zo iemand je school binnenhaalt, is voor mij een raadsel. En al helemaal met dit verleden erbij.quote:Op vrijdag 6 januari 2017 12:37 schreef kwakz0r het volgende:
Mijn dm doet het even niet maar het lijkt mij een bijzonder onaangenaam persoon, hoewel dat delict voor mij dan weer niet zo zwaar weegt. Het is wel tekenend voor gebrekkig functioneren denk ik, dus wat je er als collega aan hebt...
Vermeend of bewezen, is wel een heel wezenlijk verschil. In dit geval is het erg voor die persoon. Maar als ik zelf als sectievoorzitter betrokken ben bij een sollicitatieprocedure dan google ik ook altijd de kandidaten die ik wil uitnodigen voor een gesprek. En als ik dan zulke dingen tegenkom, wordt de kans wel heel klein dat ik nog een gesprek wil. Ik had deze meneer als sectievoorzitter echt niet in mijn sectie willen hebben, daar was ik dan 'voor gaan liggen'. Maar dat komt ook wel omdat ik in de luxepositie verkeer dat er voor mijn vak zeker geen tekort is en dus een ruime keuze.quote:Op vrijdag 6 januari 2017 15:07 schreef Luckilicious het volgende:
[..]
Op mijn school is een docent in het verleden ontslagen wegens een vermeend akkefietje met leerlingen. Dit bleek uiteindelijk niet zo te zijn, maar die docent heeft nooit meer een andere baan gevonden want als je de naam googled is dat het eerste wat je tegenkomt. Dat kan ook de bedoeling niet zijn, maar het blijft lastig...
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 11% gewijzigd door Claudia_x op 13-01-2017 09:10:56 ]I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
Ik weet niet waar het precies over gaat, want ik heb je eerder spoilers niet meegekregen, maar wees alsjeblieft wel de moraalridder. Mijn ervaring is dat de meeste mensen geen zin hebben in het gezeur. Iemand moet voor de kinderen opkomen.quote:Op vrijdag 6 januari 2017 12:25 schreef Franny_G het volgende:
[..]
Ja, voel me nu een enorme moraalridder: mijn rector heeft het over nieuwe kansen bieden. Maar deze man is voor mij een grens overgegaan die onherroepelijk is en het heeft ook met persoonlijke integriteit te maken. In wat ik aan interviews met hem tegenkwam, is hij helemaal niet erg schuldbewust en maakt hij zelfs (foute) grappen erover.
quote:Op woensdag 11 januari 2017 17:39 schreef Claudia_x het volgende:
Hebben jullie dit gelezen? Moet ons onderwijssysteem op de schop? Discussieer mee. Ben benieuwd wat jullie ervan vinden.Goed stuk, zou eigenlijk in Trouw of een andere krant gepubliceerd moeten worden.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt."All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
quote:Op woensdag 11 januari 2017 17:39 schreef Claudia_x het volgende:
Hebben jullie dit gelezen? Moet ons onderwijssysteem op de schop? Discussieer mee. Ben benieuwd wat jullie ervan vinden.Interessant stuk. Ik moet de reacties nog lezen, inclusief de jouwe. Eerst even naar mijn klas.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik heb ze nooit in de klas gehad, maar meestalquote:Op dinsdag 17 januari 2017 19:36 schreef faptist het volgende:
Oh jongens.. Kan iemand me geruststellen? De inspectie komt donderdag langs en blijkbaar ben ik opgegeven als docent die ze willen spreken.
Mijn collega's maken me al belachelijk -prima-, maar ik maak me er echt druk om. Het is dus een beetje vervelend dat ik van hen geen tips krijg of me vertellen wat ik kan verwachten.
Ik heb er gewoon stress en buikpijn van.
Zou een van jullie me kunnen vertellen wat nou vragen zijn die gesteld worden of waar ze op zullen letten?
Het werkt ook niet mee dat ik net op die dag mijn allermoeilijkste klas heb en me dus sowieso al niet zo fijn voel in de klas .
Poeh hee.. Dat wordt dan een late nacht als ik dat allemaal moet weten. Vind het behoorlijk wat dat je nu opnoemt.quote:Op dinsdag 17 januari 2017 19:52 schreef Franny_G het volgende:
Ik heb meerdere keren met inspectie gesproken. Maar het zou fijn zijn als je even met je schoolleiding kon overleggen: is er een specifieke aanleiding dat ze met jou willen praten of ben je gewoon toevallig uitgekozen als één van de docenten met wie ze praten? Is het gewoon een routine bezoek, of is er een reden dat ze een bezoek brengen?
Van de gesprekken die ik heb gevoerd, is me bijgebleven dat ze vaak vragen hebben over het pedagogisch klimaat op school, en hoe beleid zich in de praktijk vertaalt, in hoeverre je als docent ook op de hoogte bent van missie en visie van de school, hoe zich dat uit in je lessen en je didactiek en pedagogiek. Hoe jij de school zou typeren, hoe jij denkt dat leerlingen de school ervaren, wat jou opvalt aan hoe de relatie is tussen leerlingen en docenten. Hoe de schoolleiding communiceert, hoe rapportvergaderingen gaan, wat jullie doen bij problemen. Hoe er wordt samengewerkt in de school.
Het beste is om gewoon eerlijk te zijn natuurlijk. Ze praten ook met leerlingen, en gaan in lessen kijken, dus het gaat uiteindelijk om een totaalbeeld.
Ik heb geen flauw idee wat ze komen doen, maar als het je gerust stelt: vorig schooljaar waren ze bij ons, en de docenten bij wie ze toen op bezoek zijn geweest/met wie ze toen gesproken hebben kwamen allemaal vrij ontspannen terug, zonder het gevoel aan een kruisverhoor te zijn onderworpen.quote:Op dinsdag 17 januari 2017 19:36 schreef faptist het volgende:
Oh jongens.. Kan iemand me geruststellen? De inspectie komt donderdag langs en blijkbaar ben ik opgegeven als docent die ze willen spreken.
Mijn collega's maken me al belachelijk -prima-, maar ik maak me er echt druk om. Het is dus een beetje vervelend dat ik van hen geen tips krijg of me vertellen wat ik kan verwachten.
Ik heb er gewoon stress en buikpijn van.
Zou een van jullie me kunnen vertellen wat nou vragen zijn die gesteld worden of waar ze op zullen letten?
Het werkt ook niet mee dat ik net op die dag mijn allermoeilijkste klas heb en me dus sowieso al niet zo fijn voel in de klas .
Als je t schoolbeleid niet weet dan weet je t niet he? Dan is t aan de school om dat in t vervolg beter over te brengen.quote:Op dinsdag 17 januari 2017 20:23 schreef faptist het volgende:
[..]
Poeh hee.. Dat wordt dan een late nacht als ik dat allemaal moet weten. Vind het behoorlijk wat dat je nu opnoemt.
De meeste dingen ken ik wel een beetje, maar echt weten.. nee.
Werkt ook niet mee dat ik me nooit goed genoeg voel als docent/mentor. 'ooit val ik door de mand'.. dat idee.
En kwak,
Ja. Ik ben voorgedragen. Ik probeer het ook zo te zien.
Ik hang ook met mijn hoofd in abri's (reclame) en blijkbaar heb ik wat straatwaarde, want er is nog geen snorretje opgetekend
Bedankt voor jullie reacties trouwens
Welk vak?quote:Op donderdag 19 januari 2017 18:39 schreef Schieganger het volgende:
Dus, mijn school heeft stages echt opgeneukt en ik zit zonder stage. Ik krijg opeens een mail of ik zelf nog connecties heb om een eerstejaars stage te regelen.
Misschien met tevergeefse hoop, maar is er hier iemand in de regio 010 op een school die nog een plek heeft voor een eerstejaars stagiare?
Mijn collega's hebben wellicht nog wel ruimte voor een stagiair, er zitten hier geen grote opleidingen in de buurt dus we krijgen vrij weinig volk terwijl ik weet dat tenminste één collega het wel leuk vindt.quote:Op donderdag 19 januari 2017 18:39 schreef Schieganger het volgende:
Dus, mijn school heeft stages echt opgeneukt en ik zit zonder stage. Ik krijg opeens een mail of ik zelf nog connecties heb om een eerstejaars stage te regelen.
Misschien met tevergeefse hoop, maar is er hier iemand in de regio 010 op een school die nog een plek heeft voor een eerstejaars stagiare?
Super bedankt! Het is op dinsdagen, van 7 februari tot eind mei (een preciese datum weet ik niet, het is twee blokken)quote:Op donderdag 19 januari 2017 18:47 schreef WHATSHESAID het volgende:
[..]
Zal het even navragen bij een collega van Engels. Welke dagen en van wanneer tot wanneer?
Bedankt voor het aanbod, maar dat gaat waarschijnlijk niet lukken ivm reistijd en andere verplichtingenquote:Op donderdag 19 januari 2017 18:50 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Mijn collega's hebben wellicht nog wel ruimte voor een stagiair, er zitten hier geen grote opleidingen in de buurt dus we krijgen vrij weinig volk terwijl ik weet dat tenminste één collega het wel leuk vindt.
Maar het is wel aan de andere kant van het land (Twente) dus of je die reistijd ervoor overhebt?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |