abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_164758561
Welkom in een nieuw deel van dit gezellige docententopic.

In dit topic kunnen docenten en aanstaande docenten met elkaar praten over de dagelijkse gang van zaken in school.

Leuke momenten met je klas meegemaakt? Vragen hoe je het beste met die moeilijke 3HAVO kunt werken? Stagiaires die tips nodig hebben? Het is allemaal mogelijk hier.

Neem een vers bakje apparaatkoffie in onze virtuele docentenkamer. Enne: deze pauze géén toezicht op het schoolplein! ;)
pi_164768007
Aangenomen als vaste invaller (building substitute) op de school waar ik het meest heb gewerkt afgelopen jaar. Voor het eerst direct eerste schooldag beginnen ipv in November wanneer de eerste longterm subs worden aangenomen. Stiekem hopen dat er leraren tekort is zodat ik direct een longterm job kan doen, want lesgeven vind ik veel leuker dan dagoppasser al doe je meer werk voor hetzelfde geld.
  maandag 22 augustus 2016 @ 22:42:26 #3
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_164773606
Toffe klassen, leuk team, ideaal lesrooster... Heb er weer helemaal zin in dit jaar!
pi_164774609
Wat klink je enthousiast enigma!
Hopelijk blijft dat zo >:)

Schieganger,
Succes met je opleiding ^O^

Voy
Gefeliciteerd met je baan!

Digi agenda's
Ik ben daar dus nog niet in thuis. Google agenda klinkt wel fijn. Even opzoeken.

Excel
Dit is dus echt zo'n programma waar ik niks van begrijp Nog nooit mee gewerkt ook.
Van collega's krijg ik weleens een excel bestand wat ik moet invullen natuurlijk, maar daar houdt het dan echt wel op.
Loont het om daar een cursus in te doen?
pi_164780202
quote:
1s.gif Op maandag 22 augustus 2016 23:10 schreef faptist het volgende:
,..
Excel
Dit is dus echt zo'n programma waar ik niks van begrijp Nog nooit mee gewerkt ook.
Van collega's krijg ik weleens een excel bestand wat ik moet invullen natuurlijk, maar daar houdt het dan echt wel op.
Loont het om daar een cursus in te doen?
Vraag de docent wiskunde of m&o eens. In die programma's zitten Excel-onderdelen. Daarmee kun je heel makkelijk de basis onder de knie krijgen.
pi_164789299
Vandaag zijn mijn lessen weer begonnen. Ik geef nu voor het tweede jaar hier les aan vmbo tl. De meeste leerlingen ken ik van vorig jaar.
Nu had ik vandaag mijn eerste lessen weer en ik vond de leerlingen echt super druk. Moest de eerste les al boos worden!
Ik geef ook les aan vmbo 4tl en hier heb ik enkele leerlingen inzitten die nu al heel de les zaten te kletsen. Hoe lossen jullie dit op? Maken jullie ook voor de vierde (examenjaar) een plattegrond? Ik vind dat zo kinderachtig, maar heb ook geen zin om nu al leerlingen te moeten waarschuwen zoals ik vandaag al moest doen...
  dinsdag 23 augustus 2016 @ 16:40:59 #7
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_164789632
Ik vertel mijn klassen in de bovenbouw altijd dat ik geen plattegrond voor ze wil maken, maar het wel ga doen als ik dat nodig vind. Afgelopen jaar resulteerde dat in één klas die bijna het hele jaar volgens plattegrond heeft gezeten, eentje gedurende een paar maanden en de derde helemaal niet.

En die eerste week, ach. Iedereen moet zijn ritme weer oppakken toch? Zo snel mogelijk een vast ritme in je lessen oppakken en vooral duidelijk vertellen wat je van ze wil en op welk moment. Boos worden is misschien niet helemaal op zijn plaats, omdat ze na zeven weken freewheelen gewoon wat moeite hebben om de draad weer op te pikken, eerder dan dat ze jou dwars willen zitten. Hoop ik althans voor je.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_164797821
Het hangt bij mij ook af van de klas. Sowieso wil ik bij een kleinere klas altijd dat ze vooraan komen zitten: vorig jaar had ik twee kleinere examenklasclusters. Leerlingen hebben toch de neiging om achterin te gaan zitten, maar ik haal ze naar voren. En tja: ik vind het ook kinderachtig, maar sommige leerlingen (en dan heb ik het dus over zesdeklassers, die zijn alweer ouder dan leerlingen in 4 vmbo) zijn gewoon nog vrij kinderachtig. Vandaag had ik mijn nieuwe zesdeklascluster en daar gingen er vier achterin het lokaal zitten kletsen en geinen, dus die heb ik direct verplaatst. Chagrijnige koppen dan ook nog, :') . Maar ik heb ook wel klassen (mijn vijfde nu bijvoorbeeld) waar de sfeer heel anders is, en ik dit soort dingen niet hoef te doen,
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_164799809
ik verplaats ze ook altijd als het lokaal niet vol zit.
Ik houd dan een symmetrie as in het midden van de klas aan. Dus degene die meest achterin zaten komen dan het meest vooraan. Vinden ze nooit fijn. Maar zet ze wel even terug op hun plaats.

maandag docentenstart. dinsdag introductiedag met mentorklas en dan woensdag reguliere lessen.

quote:
2s.gif Op dinsdag 23 augustus 2016 21:53 schreef Franny_G het volgende:
Het hangt bij mij ook af van de klas. Sowieso wil ik bij een kleinere klas altijd dat ze vooraan komen zitten: vorig jaar had ik twee kleinere examenklasclusters. Leerlingen hebben toch de neiging om achterin te gaan zitten, maar ik haal ze naar voren. En tja: ik vind het ook kinderachtig, maar sommige leerlingen (en dan heb ik het dus over zesdeklassers, die zijn alweer ouder dan leerlingen in 4 vmbo) zijn gewoon nog vrij kinderachtig. Vandaag had ik mijn nieuwe zesdeklascluster en daar gingen er vier achterin het lokaal zitten kletsen en geinen, dus die heb ik direct verplaatst. Chagrijnige koppen dan ook nog, :') . Maar ik heb ook wel klassen (mijn vijfde nu bijvoorbeeld) waar de sfeer heel anders is, en ik dit soort dingen niet hoef te doen,
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
pi_164823219
Zo, hoe gaat het met jullie in deze hitte?

Ik had vandaag een lange lesdag: zeven uur lesgegeven, in een lokaal waar de hele dag de zon op staat, in een oud gebouw, dus relatief kleine lokalen. De eerste drie uur, tot 11.00, waren wel te doen, maar daarna niet meer.. Om half 2 werd ik er gewoon duizelig van. :') . Ook veel eerste lessen van het schooljaar met nieuwe klassen, en dat kost ook veel energie. Mijn school heeft er nu voor gekozen om morgen te werken met een verkort rooster. _O_ .
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_164823531
quote:
2s.gif Op woensdag 24 augustus 2016 21:04 schreef Franny_G het volgende:
Zo, hoe gaat het met jullie in deze hitte?

Ik had vandaag een lange lesdag: zeven uur lesgegeven, in een lokaal waar de hele dag de zon op staat, in een oud gebouw, dus relatief kleine lokalen. De eerste drie uur, tot 11.00, waren wel te doen, maar daarna niet meer.. Om half 2 werd ik er gewoon duizelig van. :') . Ook veel eerste lessen van het schooljaar met nieuwe klassen, en dat kost ook veel energie. Mijn school heeft er nu voor gekozen om morgen te werken met een verkort rooster. _O_ .
Wij beginnen volgende week, maar het gebouw is morgen na 12 uur dicht voor iedereen. Sterkte met die hitte.
pi_164828756
Ik kreeg dinsdag morgen bericht dat ik klassen voor iemand moet overnemen en of ik half een uur later al op PD kon zijn. Na wat heen en weer gerij tussen scholen (want niemand wist welke PD ik moest volgen) heb ik vandaag nog steeds geen klassen rooster of lokaal. Het enige dat ik weet is dat ik waarschijnlijk Read 180 klassen heb en een (of meedere) klassen met SPEd Engels (onbekend welk jaar) en een 10th of 12th grade mentor klas. Dus heb nog geen planning kunnen doen, heb nog mn lokaal niet kunnen inrichten (essentieel voor Read 180 want computers en rotational stations setup nodig) en is nog niet zeker welk team ik bij hoor dus alle planning en meetings gaan van start zonder mij. Kan niet bij het online leraren materiaal van Read 180 want officieel geen klassen in het systeem, dus geen toegang. Maandag beginnen de lessen. Ik ben zo gestresst, tis echt niet leuk meer.
  woensdag 24 augustus 2016 @ 23:05:08 #13
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_164828841
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2016 23:02 schreef Voy het volgende:
Ik kreeg dinsdag morgen bericht dat ik klassen voor iemand moet overnemen en of ik half een uur later al op PD kon zijn. Na wat heen en weer gerij tussen scholen (want niemand wist welke PD ik moest volgen) heb ik vandaag nog steeds geen klassen rooster of lokaal. Het enige dat ik weet is dat ik waarschijnlijk Read 180 klassen heb en een (of meedere) klassen met SPEd Engels (onbekend welk jaar) en een 10th of 12th grade mentor klas. Dus heb nog geen planning kunnen doen, heb nog mn lokaal niet kunnen inrichten (essentieel voor Read 180 want computers en rotational stations setup nodig) en is nog niet zeker welk team ik bij hoor dus alle planning en meetings gaan van start zonder mij. Kan niet bij het online leraren materiaal van Read 180 want officieel geen klassen in het systeem, dus geen toegang. Maandag beginnen de lessen. Ik ben zo gestresst, tis echt niet leuk meer.
Ik snap geen bal van je verhaal, maar ik wens je wel succes.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_164829204
Haha

PD is professional development. Verplicht een week meetings, team building, saaie presentaties over 'interessante' tech en programmas enzo voor school begint.

Read 180 is een programma dat we hier gebruiken voor leerlingen met lees achterstand. Gebruikt computer programmas, kleine groep lessen en individueel lezen in circulatie groepjes dus dat moet je wel even goed opzetten en kun je dus niet zo maar van lokaal naar lokaal verschuiven. Vereist ook behoorlijk wat set-up qua software en controle van de leerlingen logins dus dat ik er helemaal nog niet bij kan is erg vervelend.

In kort, ik moet invallen voor iemand maar ze zijn zo met de klassen aan het schuiven dat ik nog steeds geen duidelijk antwoord heb over waar ik nu les in moet geven en wat mijn lokaal is en of al het material wel aanwezig is terwijl we maandag al beginnen (en sinds vorig jaar over het weekend de school op slot gaat dus ik kan dan sowieso niks doen qua inricthing/setup).
pi_164834071
quote:
2s.gif Op woensdag 24 augustus 2016 21:04 schreef Franny_G het volgende:
Zo, hoe gaat het met jullie in deze hitte?

Ik had vandaag een lange lesdag: zeven uur lesgegeven, in een lokaal waar de hele dag de zon op staat, in een oud gebouw, dus relatief kleine lokalen. De eerste drie uur, tot 11.00, waren wel te doen, maar daarna niet meer.. Om half 2 werd ik er gewoon duizelig van. :') . Ook veel eerste lessen van het schooljaar met nieuwe klassen, en dat kost ook veel energie. Mijn school heeft er nu voor gekozen om morgen te werken met een verkort rooster. _O_ .
Jaloers! (Niet op de hitte, op tropenrooster). Onze mega oven wordt ook heet, maar ipv tropenrooster hebben ze gisteren vooral iedereen met korte broek aanrsproken of ze vandaag een lange broek aan willen doen.

Rokjes mogen wel. Ik hoop dat er mannen in rokjes verschijnen, vind het belachelijk :+
Kwak
pi_164834964
Ja, kleding op het werk met dit weer is een heikel punt he. Ik ga ook niet zo snel met blote benen voor de klas. Vandaag wel een jurkje aan maar dan tot op de knie. Mijn mannelijke collega's hebben eigenlijk bijna allemaal een lange zomerbroek aan... Het zou vooral goed zijn als schoolleiding zou besluiten flesjes water uit te delen of zoiets.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  donderdag 25 augustus 2016 @ 12:33:51 #17
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_164839089
Ik zit op dit moment nog heerlijk in het zonnetje te genieten van mijn vakantie. Maar lesgeven bij hoge temperaturen is inderdaad niet zo fijn. Ik heb, in echt extreme gevallen, wel eens een driekwartbroek aan. Sommige collega's zie ik daar ook in lopen. De schoolleiding maakt er niet zo'n probleem van. Een paar jaar geleden, bij een hittegolf, heeft de directie de hele school op ijs getrakteerd. Dat was wel een aardig gebaar: alle teamleiders met karretjes Magnums door de gangen aan het rijden en ijs uit aan het delen.
.
pi_164839342
In ons gebouw staat de airco meestal zo koud dat je ook met dit weer iets langs aan wilt. Gelukkig ben ik vrij vandaag. Zo naar het strand. 8-)
  donderdag 25 augustus 2016 @ 15:11:06 #19
427685 MiszSpace
Are you kidding me?!
pi_164843095
Bij ons zijn ze gelukkig ook niet streng met warm weer. De (oudere) mannelijke collega's dragen dan vaak een driekwart broek. Ik geef zelf ook les in een oud gebouw waar vanaf 12:00 de zon pal in het lokaal schijnt, gelukkig is het maar een paar dagen per schooljaar echt warm.
Immer gerade aus!
  donderdag 25 augustus 2016 @ 16:48:04 #20
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_164844966
Als het echt warm is en ik merk dat de leerlingen ook niet echt "in the mood" zijn, ga ik wel eens met ze naar een riviertje dat achter onze school stroomt. Ik liet dan een paar leerlingen ijsjes halen. Gewoon, even socializen met ze, spelen in het water, of - als ik het nodig vond - in het gras zelfstandig in het boek werken.
.
  donderdag 25 augustus 2016 @ 17:23:10 #21
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_164845585
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2016 08:43 schreef Franny_G het volgende:
Ja, kleding op het werk met dit weer is een heikel punt he. Ik ga ook niet zo snel met blote benen voor de klas. Vandaag wel een jurkje aan maar dan tot op de knie. Mijn mannelijke collega's hebben eigenlijk bijna allemaal een lange zomerbroek aan... Het zou vooral goed zijn als schoolleiding zou besluiten flesjes water uit te delen of zoiets.
Aan het eind van vorig jaar heb ik collega's (vrouwelijke natuurlijk) gezien in hotpants. Die vrouw had ook benen die niet stopten en is over het algemeen wel aantrekkelijk, dus dat was helemaal even slikken.
  donderdag 25 augustus 2016 @ 17:34:54 #22
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_164845805
Dat vind ik dan wel een beetje ver gaan eigenlijk, een docente in hot pants. Krijg meteen flashbacks naar die berichten over leerlingen die zich tijdens het examen niet konden concentreren omdat de string van de toezichthoudende docente zichtbaar was.
.
pi_164846622
quote:
1s.gif Op donderdag 25 augustus 2016 07:13 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

Jaloers! (Niet op de hitte, op tropenrooster). Onze mega oven wordt ook heet, maar ipv tropenrooster hebben ze gisteren vooral iedereen met korte broek aanrsproken of ze vandaag een lange broek aan willen doen.

Rokjes mogen wel. Ik hoop dat er mannen in rokjes verschijnen, vind het belachelijk :+
Gristelijke school?

Wij moeten gewoon doorwerken. Super warm met plat dak. Leerlingen houden het niet meer.
pi_164847802
quote:
1s.gif Op donderdag 25 augustus 2016 18:16 schreef larry_flynt het volgende:

[..]

Gristelijke school?

Wij moeten gewoon doorwerken. Super warm met plat dak. Leerlingen houden het niet meer.
Nope openbaar.

Ik heb wel gezegd tegen een van de schoolleiders dat ik vond dat de mannen dan ook maar in rok moesten komen, als dat wel mag :+
Kwak
pi_164857101
Schiet mij maar lek. Klassen van 36 tot 47 leerlingen. En de meesten daarvan hebben extra ondersteuning nodig vanwege leer achterstand of sociaal-emotionele problemen. Floater tussen 2 lokalen op verdieping 1 en 4. Formaat lokaal 1: schoenendoos (max 12 tafeltjes als je wilt kunnen lopen), lokaal 2: kleinere schoenendoos met max 9 tafeltjes. Mag hopen dat een van de kast deuren naar Narnia opent.
pi_164861198
Voy, het klinkt allemaal niet zo best. Succes!

We hebben gisteren zelfs radio 1 gehaald met het tropenrooster. _O- .
Vandaag weer normaal rooster, maar het is ook een stuk koeler.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_164861796
quote:
1s.gif Op donderdag 25 augustus 2016 16:48 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Als het echt warm is en ik merk dat de leerlingen ook niet echt "in the mood" zijn, ga ik wel eens met ze naar een riviertje dat achter onze school stroomt. Ik liet dan een paar leerlingen ijsjes halen. Gewoon, even socializen met ze, spelen in het water, of - als ik het nodig vond - in het gras zelfstandig in het boek werken.

Of eerst een les over conformiteit geven. :Y)


Ik wil ook wel eens gewoon naar buiten gaan met de studenten, maar weet niet zo goed hoe dat aan te pakken/vorm te geven.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_164866062
Dat hebben ze bij ons bij de examens gedaan. Was een goed idee.

quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2016 08:43 schreef Franny_G het volgende:
Het zou vooral goed zijn als schoolleiding zou besluiten flesjes water uit te delen of zoiets.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
  vrijdag 26 augustus 2016 @ 23:31:39 #29
335643 faptist
Maakt fouten
pi_164880845
Ik ga ook weleens met m'n leerlingen naar buiten, maar ik geef beeldende vorming dus dan is het makkelijk toepassen.
Heb ook leuke lessen met de wiskunde-, en taaldocenten geschreven. Dan krijgen ze een lijst mee met woorden die ze moeten zoeken. Voor de talige opdracht staan de vragen dus in die taal geschreven. Voor de wiskunde opdrachten zijn er berekeningen die ze moeten oplossen, hoeken die ze moeten opmeten, schatten van afstand.. Dat soort dingen.
En voor mijn man gaan ze op zoek naar perspectief en hoe je die kunt verplaatsen. Hartstikke leuk :)
Vorig jaar ook een wedstrijdje papieren vliegtuigjes gooien gedaan. Eerst bedenken hoe je die het beste kunt maken, onderzoek op internet en vervolgens samenstellen. Juiste papier, looks en dan losgaan op het grasveld. *;

Ik heb ngo steeds geen rooster voor aankomende week. Moet niet gekker worden!
pi_164904754
Heb mn 2 lokalen soort van op orde. We mochten vanochtend maar 4 uurtjes de school in want om 12 ging het alarm erop. Kregen een paar leraren om 11.40 te horen dat ze toch een ander lokaal kregen toegewezen, dus er zijn er een paar die maandag morgen in een half ingericht lokaal staan. Roosters zijn nog steeds in flux en we worden nog steeds heen en weer geschoven tussen teams (en vakken die een week geleden niet bestonden verschijnen opeens op roosters), maar goed we gaan het proberen. 90 minuten rooster maar mijn vak heeft 45 min rooster dus dat word nog wel even oefenen met de leerlingen. Zo als het er nu naar lijkt, 4 klassen leestraining voor 9th grade ,1 voor 10th grade, 1 klas 12th grade Engels en een 10th grade mentorklas.
  zondag 28 augustus 2016 @ 19:09:56 #31
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_164919366
Ik heb komend schooljaar 18 lesuren, aan brugklas t/m 4MAVO. Wees wat variatie, daar had ik ook specifiek om gevraagd. De rest een aantal taken, ook erg leuk. Dus ik amuseer me komend jaar wel weer.
.
pi_164983614
Hallo allemaal, ik ben fulltime docent Engels onder- en bovenbouw op een havo/vwo school in Limburg. Ik mag maandag weer beginnen en ga dan mijn 5e jaar als docent in, de tijd gaat snel! Tot nu toe elk jaar nog wat nieuws, dit jaar ga ik voor het eerst een 6VWO draaien, ben benieuwd!

Ik heb meteen een vraag hier: is er iemand die me kan helpen aan de uitwerkingen van de Stepping Stones 5e editie voor 4vwo en 6vwo? Dat zou namelijk heel fijn zijn!
  woensdag 31 augustus 2016 @ 12:38:21 #33
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_164984495
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2016 11:49 schreef Kelly89 het volgende:
Hallo allemaal, ik ben fulltime docent Engels onder- en bovenbouw op een havo/vwo school in Limburg. Ik mag maandag weer beginnen en ga dan mijn 5e jaar als docent in, de tijd gaat snel! Tot nu toe elk jaar nog wat nieuws, dit jaar ga ik voor het eerst een 6VWO draaien, ben benieuwd!

Ik heb meteen een vraag hier: is er iemand die me kan helpen aan de uitwerkingen van de Stepping Stones 5e editie voor 4vwo en 6vwo? Dat zou namelijk heel fijn zijn!
De uitgever?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_164985513
quote:
0s.gif Op zondag 28 augustus 2016 19:09 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ik heb komend schooljaar 18 lesuren, aan brugklas t/m 4MAVO. Wees wat variatie, daar had ik ook specifiek om gevraagd. De rest een aantal taken, ook erg leuk. Dus ik amuseer me komend jaar wel weer.
Ik draai nu ook 18 uur. Heerlijk. Hoe is het bij jou verdeeld en wat is jouw wtf? Ik werk normaal 1 ft, maar heb nu ouderschapsverlof.
Stiekem wil ik nooit meer terug naar 1 ft :@

Ik heb het echt weer naar mijn zin <3
Beetje jammer alleen dat er in mijn sectie 2 collega's met zwangerschapsverlof gaan binnen nu en 8 weken en er geen vervanging is geregeld :o
School wil dat we het intern gaan oplossen. :')
pi_164986480
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2016 12:38 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

De uitgever?
Noordhoff Uitgevers
  woensdag 31 augustus 2016 @ 15:20:48 #36
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_164987163
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2016 13:38 schreef faptist het volgende:

[..]

Ik draai nu ook 18 uur. Heerlijk. Hoe is het bij jou verdeeld en wat is jouw wtf?
Ik heb wtf 1,0. Maar wel een setje taken ernaast die wat tijd in beslag nemen.

quote:
Beetje jammer alleen dat er in mijn sectie 2 collega's met zwangerschapsverlof gaan binnen nu en 8 weken en er geen vervanging is geregeld :o School wil dat we het intern gaan oplossen. :')
Altijd makkelijk gezegd, ja. "Los het maar binnen de sectie op". In het verleden heb ik wel eens zulke vervanging gedraaid. Vreemd dat ze daar nu pas achter komen dat die collega's gaan werpen, daar had de school toch eerder op moeten anticiperen, lijkt me? Misschien stagiaires van de lerarenopleiding polsen?
.
  woensdag 31 augustus 2016 @ 16:32:35 #37
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_164989037
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2016 14:40 schreef Kelly89 het volgende:

[..]

Noordhoff Uitgevers
Ik bedoelde dat die je dus kan helpen aan de uitwerkingen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  woensdag 31 augustus 2016 @ 17:23:39 #38
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_164990044
quote:
Een leerling deed ooit de uitspraak dat haar huiswerk haar afleidt van haar WhatsApp. Ik kan hier boos om worden en zeggen dat huiswerk altijd belangrijker is dan haar telefoon, maar persoonlijk sta ik daar niet zo achter. Ik ben niet voor een huiswerkban, maar ik ben ook niet voor een verbod op telefoons. Persoonlijk ben ik tegen het woord verbod en vertelt het kind in mij het dan juist te doen. Wel ben ik voor de docent die vertelt wanneer het niet fatsoenlijk is om te doen. Dit is een gesprek dat je samen met de kinderen voert, geen preek van de docent die niet met de tijd van de leerlingen meegaat. Mijn mening: Niet tijdens mijn uitleg, niet wanneer ik met je aan het praten ben, wel wanneer ik een opdracht voor ze heb waarbij ze hun telefoon mogen gebruiken.
Kinderen hebben helderheid nodig en vooral een antwoord op het waarom – liever dan een altijd nee zonder reden.
Ik hoor regelmatig mensen van in en buiten het onderwijsveld, dat zij het gek vinden dat docenten appen met hun leerlingen. Een groepsapp is tot daaraan toe, maar 1-op-1 praten met een leerling over WhatsApp, dat is dan weer gek. Voor dit stuk deed ik een kort onderzoek in mijn klas. Zij vonden als volgt:
Wel in de pauze, niet in de kerk, niet tijdens het fietsen, niet tijdens het afrekenen van een blikje energydrank in de supermarkt, wel in de metro, niet tijdens het oversteken van de weg, wel tijdens de leswissel – want ze moeten wel weten waar ze het volgend uur les hebben.
Vertel me eens, wat kan ik hier nou echt tegenin brengen?
Contact via WhatsApp is een snelle en makkelijke manier voor de leerling om een vraag aan mij te snellen. Ook ik kijk vaker in mijn WhatsApp dan dat ik tussen mijn e-mails kijk. Ik beperk het appverkeer tot mijn mentorklas. Ik heb alleen met mijn mentorklas een groepschat welke ik gebruik om bijvoorbeeld een roosterverandering door te geven of een andere belangrijke mededeling te doen. Zij gebruiken deze chat om het huiswerk door te geven en elkaar te herinneren aan de toets van de dag erna. Dit is geen plicht; willen kinderen of ouders het niet, dan waardeer ik dat.
Zo onschuldig dat het is, blijft het ook. WhatsApp vermijden is het negeren van de huidige leefwereld van kinderen. Ik ben allang blij dat mijn leerling mij een vraag stelt; het middel is daarbij van ondergeschikt belang.
Ik blijf dit ingewikkeld vinden. Appen met leerlingen (of ouders?) - goed idee of juist niet?

Tekst is van Meester Bart, trouwens
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_164990939
Ik app niet met mijn klassen. Ik vind het te lastig om daar afstand in te bewaren. Een appje krijgen om 23:00. Nog beantwoorden of niet? Ik zou willen zeggen; Natuurlijk niet!
Maar wat als het nou een zorgleerling is? Iemand die al met moeite om hulp vraagt?
En zo verleg je je grenzen steeds meer.
Ik kies er dus bewust voor om dit niet te doen.

Ik heb collega's die het wel doen en daar gaat het allemaal prima bij.
Onze school verbied het trouwens.

Net als facebook, youtube, instagram, etc. :')
pi_164991840
Wij hebben sinds twee jaar allemaal een telefoon 'van de zaak'. Dat nummer geef ik altijd aan studenten, want dat, en mijn e-mail, is de enige manier waarop ze me kunnen bereiken. En op die telefoon kijk ik alleen wanneer ik dat wil, en dat is niet om 23 uur.
pi_164993923
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2016 16:32 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Ik bedoelde dat die je dus kan helpen aan de uitwerkingen.
Dacht ik ook, niet dus. Vanochtend een half uur met een mevrouw van Noordhoff aan de telefoon gehangen. Ik wil enkel de uitwerkingen, maar die kan ik niet krijgen zonder een heel docentenpakket te moeten bestellen. Normaal gesproken zou dat zo'n probleem niet zijn, maar ik ben de enige binnen de sectie die deze boeken gebruikt voor bijlessen aan leerlingen. In de reguliere lessen gebruiken we namelijk een andere methode. Het is dus een beetje onzinnig om voor mij alleen dat hele pakket te bestellen. Vandaar dat ik hier een oproepje plaatste.
pi_164993949
Ik vind de insteek van dat stukje zo raar: alsof het te maken heeft dat je 'met je tijd meegaat' of de 'leefwereld van kinderen' begrijpt. Ten eerste zie ik niet in waarom ik me als docent zou moeten aanpassen aan de belevingswereld van een 15-jarige. Interesse tonen, ja, begrip ervoor hebben ook, maar erin meegaan is een heel andere stap. Daarnaast is whatsapp natuurlijk net zo goed onderdeel van mijn leefwereld, dat is niet alleen iets van de nieuwe generatie.

Bij email is het ook zo, althans, dat geef ik leerlingen mee en de meeste leerlingen doen dit ook uit zichzelf, dat er wat meer formele omgangsvormen worden gebruikt. Ik wil ook graag dat het contact tussen mij en de leerlingen wat formeel blijft. Lijkt me beter voor de duidelijkheid van 'onze' relatie.

Er is tijdens schooltijd genoeg tijd om dingen bij mij na te vragen. Verder deel ik alle relevante informatie via de ELO met leerlingen, zodat ze belangrijke zaken kunnen nalezen. Het lijkt me verder ook meer dan prima dat ze als klas een groepsapp hebben waarin ze elkaar vragen kunnen stellen. Ik stimuleer dat ook. Lijkt me namelijk veel beter als ze elkaar bij dingen helpen, en dat ze mij niet altijd nodig hebben. Ik ben niet hun mama, die 24 uur per dag voor ze klaar staat. Zelfredzaamheid en zelfstandigheid lijken mij prima uitgangspunten op deze leeftijd.

Het voorbeeld van een roosterverandering doorgeven, kan ik ook niet volgen. Leerlingen zien hun roosterwijzigingen eerder dan ik, via magister.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_165017005
Vandaag voor het eerst meegemaakt dat een vader van een mentorleerling vanwege geloofsovertuigingen mij geen hand wilde schudden. Stond echt even met mijn mond vol tanden :{
  donderdag 1 september 2016 @ 19:36:10 #44
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_165017199
Shower thought :o Ik heb eerst het hbo afgerond en heb later een kopopleiding gevolg, waardoor ik mijn tweedegraads bevoegdheid heb gehaald. Daarna ben ik verder gaan studeren en heb ik mijn master afgerond (geen lerarenopleiding).

Nu wil ik in de toekomst eigenlijk (naast mijn huidige baan) les gaan geven op een hbo/universiteit. Alleen dan heb ik (officieel) een eerstegraads bevoegdheid nodig. Moet ik dan weer een kopopleiding volgen (dus ook stage lopen?) of hoe werkt dit? Kan wel informatie over eerstegraads bevoegdheid vinden of een 2e tweedegraadsbevoegdheid, maar niks over deze situatie. Weten jullie dit?
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_165018313
Op de site van het ICLON (universiteit Leiden) staat het volgende:

Lerarenopleiding als (tweede) master

Als je een afgeronde master of doctoraalopleiding hebt die gericht is op het schoolvak, kun je de lerarenopleiding als eenjarige opleiding volgen. Dit levert een (tweede) mastertitel op. De lerarenopleiding heeft een omvang van 60 EC. De opleiding kan in voltijd (1 jaar studie) en in deeltijd (2 jaar studie) gevolgd worden.

Dat is de opleiding die ik zelf ook heb gedaan.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_165021649
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2016 19:36 schreef Maraca het volgende:
Nu wil ik in de toekomst eigenlijk (naast mijn huidige baan) les gaan geven op een hbo/universiteit. Alleen dan heb ik (officieel) een eerstegraads bevoegdheid nodig.
In het algemeen geldt dat je geen lesbevoegdheid nodig hebt op les te geven op een hbo of universiteit. Je moet dan wel een cursus didactische bekwaamheden volgen. Bij sommige studies kan een bevoegdheid wel nodig zijn, zoals studies die gericht zijn op het onderwijs. Aldus deze pagina.
pi_165029050
Ik vind het stukje van meester Bart prima. Het enige waar ik een probleem mee heb, is dat hij doet alsof het niet deelnemen aan een groepsapp een optie is voor leerlingen en er daardoor geen probleem kan zijn. Dat is een grove miskenning van groepsprocessen en de sociale druk die daaruit voortvloeit.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_165029063
Ik heb het overigens wel gedaan en ben ermee gestopt, appen met studenten. Ik vind e-mail fijner omdat je afspraken terug kunt vinden. Bovendien hebben studenten dan minder het gevoel dat ze je altijd kunnen bereiken. Ik kreeg op een bepaald moment 's avonds vragen over te lezen stukken voor de dag erna ('waar kan ik die vinden?') terwijl dat werk al weken bekend was. Daar heb ik helemaal geen zin in.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_165029085
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2016 21:43 schreef Tochjo het volgende:

[..]

In het algemeen geldt dat je geen lesbevoegdheid nodig hebt op les te geven op een hbo of universiteit. Je moet dan wel een cursus didactische bekwaamheden volgen. Bij sommige studies kan een bevoegdheid wel nodig zijn, zoals studies die gericht zijn op het onderwijs. Aldus deze pagina.
Het hangt van je functie af. Er zijn op universiteiten tutoren en junior docenten die geen bevoegdheid nodig hebben. Tutoren hebben wel wekelijks overleg met een senior bij ons. Ik had pas een bevoegdheid (de zogenaamde 'basiskwalificatie onderwijs') nodig toen ik universitair docent werd en dat is volgens mij gebruikelijk.

Als je universtair docent wilt worden, moet je overigens aan wel meer eisen voldoen. Zo moet je gepromoveerd zijn. Aan de universiteit kun je tegenwoordig niet echt meer een carrière als docent hebben zonder daarnaast ook onderzoek te doen met bijbehorende publicatiedruk etc.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_165029213
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2016 19:29 schreef WHATSHESAID het volgende:
Vandaag voor het eerst meegemaakt dat een vader van een mentorleerling vanwege geloofsovertuigingen mij geen hand wilde schudden. Stond echt even met mijn mond vol tanden :{
en toen?
There are only 151 Pokémon.
pi_165032464
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2016 07:53 schreef Claudia_x het volgende:
Ik had pas een bevoegdheid (de zogenaamde 'basiskwalificatie onderwijs') nodig toen ik universitair docent werd en dat is volgens mij gebruikelijk.
Ik had wellicht wat specifieker kunnen zijn: met lesbevoegdheid bedoelde ik een eerstegraads lesbevoegdheid, waarvan Maraca zegt dat ze hem nodig heeft om les te geven op hbo en universiteit.
pi_165036026
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2016 19:29 schreef WHATSHESAID het volgende:
Vandaag voor het eerst meegemaakt dat een vader van een mentorleerling vanwege geloofsovertuigingen mij geen hand wilde schudden. Stond echt even met mijn mond vol tanden :{
Ergens idd wel achterlijk, maar hier in Japan zijn ze ook niet van het handen schudden, en ik mis het niet. Een kleine buiging/knikje volstaat om respect te tonen als buitenlander.

Iets zegt me dat het een Westers gebruik is, dat op termijn (50 jaar, minder?) in ongebruik zal raken, met name door migratie, maar ook omdat het niet zo hygiënisch is. Zo ben ik hier zelden verkouden, terwijl ik in Nederland constant liep te snotteren.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_165040807
Nou ja, voelde me wel een beetje voor lul staan ofzo. Ik heb er geen punt van gemaakt op het moment omdat ik echt even uit het veld geslagen was en daarna wel met hem een mentorgesprek moest voeren.
Enerzijds denk ik: als die man dat niet wil wegens zijn geloof, so be it. Maar we zijn een openbare school en ondanks dat het verder helemaal geen vervelend gesprek was, voelt het eigenlijk gewoon heel respectloos.

Achteraf denk ik, misschien had ik er wat van moeten zeggen... Maar anderzijds is dat misschien ongepast omdat zijn dochter erbij stond.
pi_165041233
Ik zie het probleem niet zo, tenzij hij je verder niet met respect behandelde.

Er zijn ook andere manieren om respect te laten zien en te groeten dan de conventie van handen geven.
Kwak
pi_165041409
De man raakt liever geen andere vrouw aan. Prima, toch. Laat 'm lekker.
Dit, dus.
pi_165043306
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2016 18:57 schreef WHATSHESAID het volgende:

Achteraf denk ik, misschien had ik er wat van moeten zeggen... Maar anderzijds is dat misschien ongepast omdat zijn dochter erbij stond.
Vooral dat laatste lijkt me belangrijk: voor die dochter kan dit ook heel ongemakkelijk zijn. Dus als je er dan een punt van maakt, maak je het voor haar allemaal nog ongemakkelijker.

Verder is er iets van zeggen ook nogal zinloos, wat je kunt iemand nu eenmaal niet dwingen, en een discussie aangaan, leidt ook niet tot een ander resultaat. Ik zou waarschijnlijk in het gesprek wel wat alerter zijn op signalen als het gaat om dat ik in mijn rol als docent en deskundige word gerespecteerd.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  vrijdag 2 september 2016 @ 22:52:35 #57
246109 JochemP
Bakt de lekkerste koekjes
pi_165046929
Eerste week zit erop.... Vrijdag 14.15 zat m'n laatste uurtje erop en ipv dat ik dacht "EINDELIJK WEEKEND" vond ik het jammer dat de dag er al weer opzat, wat een leuke klasjes heb ik :D

Wel jammer dat ze over een halfjaartje waarschijnlijk niet meer zo mak zijn :P
  vrijdag 2 september 2016 @ 23:19:05 #58
335643 faptist
Maakt fouten
pi_165047694
Makke klassen?
Ik weet niet wat het is dit jaar, maar de leerlingen voelen zich hier zo vertrouwd met elkaar. Het leek wel alsof ik na de herfstvakantie instroomde.
Totaal geen probleem overigens. Ik hou wel van wat rumoer.

Hier nog steeds geen basisrooster trouwens. ;(
pi_165051994
Ik heb dit jaar meer klassen meegenomen. Dat is ook wel fijn eigenlijk.
pi_165055746
ik heb net mijn boek voor phonetics binnen en ik ben nu al bang voor dit vak.
pi_165056455
nou ik zou er wel wat van zeggen denk ik. Als je er niets mee doet, lijkt het ook voor die dochter alsof het normaal is dat een man niet de hand mag schudden van een vrouw. Dan geef je het verkeerde voorbeeld. Hier in Nederland geven we elkaar nu eenmaal een hand, en het lijkt me ook belangrijk dat zij leert dat dat hier normaal is en belangrijk misschien wel, het niet doen is abnormaal, associaal en seksistisch. Dus mja, ik snap dat het lastig is om er wat van te zeggen maar imo is het beter als je het wel doet.
There are only 151 Pokémon.
  zaterdag 3 september 2016 @ 14:19:18 #62
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_165056485
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 september 2016 14:18 schreef Eenskijken het volgende:
nou ik zou er wel wat van zeggen denk ik. Als je er niets mee doet, lijkt het ook voor die dochter alsof het normaal is dat een man niet de hand mag schudden van een vrouw. Dan geef je het verkeerde voorbeeld. Hier in Nederland geven we elkaar nu eenmaal een hand, en het lijkt me ook belangrijk dat zij leert dat dat hier normaal is en belangrijk misschien wel, het niet doen is abnormaal, associaal en seksistisch. Dus mja, ik snap dat het lastig is om er wat van te zeggen maar imo is het beter als je het wel doet.
Lekker je leerling in een loyaliteitsconflict brengen tussen ouder en docent.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_165056530
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 september 2016 14:18 schreef Eenskijken het volgende:
nou ik zou er wel wat van zeggen denk ik. Als je er niets mee doet, lijkt het ook voor die dochter alsof het normaal is dat een man niet de hand mag schudden van een vrouw. Dan geef je het verkeerde voorbeeld. Hier in Nederland geven we elkaar nu eenmaal een hand, en het lijkt me ook belangrijk dat zij leert dat dat hier normaal is en belangrijk misschien wel, het niet doen is abnormaal, associaal en seksistisch. Dus mja, ik snap dat het lastig is om er wat van te zeggen maar imo is het beter als je het wel doet.
Hier in Nederland mag je dat dus gewoon lekker bepalen. Als die man liever geen hand geeft, geeft die man liever geen hand.
Dit, dus.
pi_165057103
Het lijkt me ook niet netjes om tijdens een kenningsmaking hier gelijk een probleem van te maken en ik zou het sowieso nooit aankaarten waar zijn dochter bij is om de redenen die al genoemd zijn. Belang van de leerling weegt zwaarder dan mijn principes.
Maar ik vind het toch echt niet okay dat je de hand van de mentor van je kind weigert, omdat het een vrouw is.

Ga er verder niks mee doen om bovengenoemde redenen, maar heb er eigenlijk wel moeite mee.
  zaterdag 3 september 2016 @ 15:13:53 #65
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_165057489
Je kunt wel zeggen "laat die man lekker zelf bepalen wat hij doet", maar het heeft ook een beetje te maken met aanpassen aan onze fatsoensnormen. Als hij, door het weigeren van de hand, blijkt de docente niet serieus te nemen (want: vrouw), dan heb ik daar moeite mee.

[ Bericht 7% gewijzigd door Baba-O-Riley op 03-09-2016 15:32:11 ]
.
pi_165057820
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 september 2016 15:13 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Je kunt wel zeggen "laat die man lekker zelf bepalen wat hij doet", maar het heeft ook een beetje te maken met aanpassen aan onze fatsoensnormen. Als hij, door het weigeren van de hand, blijkt de docente niet serieus te nemen (want: vrouw), dan heb ik daar moeite mee.
Als je dit soort zaken niet wil, dan moet je die mensen niet toelaten.

Ik ben zelf buitenlander, en op onze universiteit kan het wel eens gebeuren dat er iemand een student een tik geeft. Verbale mishandeling is normaal.

Denk je dat ik me aan kan/ga passen aan alle normen en waarden die hier gelden? Dat ik een student een tik ga verkopen?

Buiginkje, prima. Visitekaartje met twee handen geven, ook goed. Maar er zijn grenzen.

De man in kwestie is met zijn normen en waarden opgegroeid. Dat haal je er niet zo maar uit.

Met mijn ervaring ben ik het geloof in de multiculturele samenleving kwijt geraakt, maar als je zo naïef bent geweest om mensen uit volledig andere culturen toe te laten, dan zul je je toch met de consequenties moeten leren leven.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  zondag 4 september 2016 @ 13:55:16 #67
335643 faptist
Maakt fouten
pi_165079267
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 september 2016 15:13 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Je kunt wel zeggen "laat die man lekker zelf bepalen wat hij doet", maar het heeft ook een beetje te maken met aanpassen aan onze fatsoensnormen. Als hij, door het weigeren van de hand, blijkt de docente niet serieus te nemen (want: vrouw), dan heb ik daar moeite mee.
Dat zal vast niet, want dan zou de beste man het niet goed begrepen hebben.
Hij schudt haar de hand niet, omdat hij als man lichamelijk contact met een vrouw moet vermijden, tenzij het je eigen vrouw is, moeder, zus, etc.
Waarschijnlijk heeft hij haar ook niet aangekeken, want dat kan ook passie opwekken.

Ik zou eigenlijk best een goede moslima zijn. Ik kijk ook liever niemand aan en schudt ook liever geen handen/ 3 maal kussen bij het begroeten.. Dacht dat het met mijn verlegenheid/onzekerheid te maken had :@ :+ Boy was I wrong!
pi_165114429
quote:
14s.gif Op vrijdag 2 september 2016 19:29 schreef Buitendam het volgende:
De man raakt liever geen andere vrouw aan. Prima, toch. Laat 'm lekker.
Helemaal niet prima. De man is een onbeschofte hork en heeft zich te gedragen naar onze normen en waarden. Daarbij is het pure discriminatie. Als ik de man geen hand zou schudden omdat hij moslim is, zou de wereld te klein zijn.
  maandag 5 september 2016 @ 22:30:50 #69
335643 faptist
Maakt fouten
pi_165116412
Laten we dit onderwerp aub opzij leggen.
Misschien is een ander topic hier beter voor op z'n plaats.


Zoals een leerling vanmorgen al zei. Nog 39 dagen tot de herfstvakantie. :')
pi_165116626
quote:
1s.gif Op maandag 5 september 2016 21:28 schreef 1-0-8 het volgende:

[..]

Helemaal niet prima. De man is een onbeschofte hork en heeft zich te gedragen naar onze normen en waarden. Daarbij is het pure discriminatie. Als ik de man geen hand zou schudden omdat hij moslim is, zou de wereld te klein zijn.
Ik denk dat je jezelf nu een beetje overschat.

Een volwassen mens kun je niet opdringen om lichamelijk contact met anderen te maken als hij zich daar niet prettig bij voelt.
Dit, dus.
  maandag 5 september 2016 @ 23:10:22 #71
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_165117696
quote:
1s.gif Op maandag 5 september 2016 22:30 schreef faptist het volgende:
Laten we dit onderwerp aub opzij leggen.
Ja, ben ik het mee eens.
.
pi_165119958
quote:
1s.gif Op maandag 5 september 2016 22:36 schreef Buitendam het volgende:

[..]

Ik denk dat je jezelf nu een beetje overschat.

Een volwassen mens kun je niet opdringen om lichamelijk contact met anderen te maken als hij zich daar niet prettig bij voelt.
pi_165123232
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_165126647
Ook leuk.
Ik heb een volle 5havo groep met een paar druktemakers erin (29lln).
Heb ik een goed idee om een eigen tussenuur op te offeren zodat ongeveer 9 lln een uurtje eerder kunnen komen en de groep het 2e uur kleiner is (heb ze namelijk 2x op 1 dag).
1x gepronbeerd nu en de 9 lln hebben fantastisch gewerkt. De resterende groep was helaas nog steeds te druk naar mijn mening. Wordt ik teruggefloten. Erg jammer.
De resultaten zullen wel weer tegen gaan vallen dit jaar.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
  dinsdag 6 september 2016 @ 15:02:42 #75
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_165127248
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2016 14:23 schreef merry77 het volgende:
Wordt ik teruggefloten. Erg jammer.
Jammer van de spelfout ook :P.

Maar waarom? Als jij daar tijd in wil steken is dat toch je goed recht? Ik heb dat vorig jaar gedurende een aantal weken richting een examen ook gedaan met een klas. Beviel me prima.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_165129389
sorry hoor, wordt besmelt door de lln. Geef overigens geen nederlands zoals je je kan voorstellen. En d,ts zijn mijn zwakke punt. Altijd al geweest.

Ja, ik dacht ook, kan alleen de resultaten maar helpen.
En het ging echt lekker. Die lln hebben ook een win. Dus echt een win-win. Maar nee hoor. Dan zou ze ook voor anderen docenten moeten doen etc.

27248]dinsdag 6 september 2016 15:02[/url] schreef [url=http://forum.fok.nl/user
quote:
0s.gif Op Janneke141 het volgende:

[..]

Jammer van de spelfout ook :P.

Maar waarom? Als jij daar tijd in wil steken is dat toch je goed recht? Ik heb dat vorig jaar gedurende een aantal weken richting een examen ook gedaan met een klas. Beviel me prima.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
  woensdag 7 september 2016 @ 19:37:34 #77
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_165157566
Zo, vandaag de eerste lessen weer gegeven. Weer even wennen. De leerlingen trouwens ook. Wel grote klassen, vandaag 3 klassen 4MAVO voor de kiezen met 31 leerlingen elk. Je hoeft ze nog nét niet met een schoenlepel het lokaal in te persen. Maar wel leuk om ze weer te zien. Mijn eigen mentorklas, ook met 30 leerlingen, is ook een snoepje.
.
pi_165177365
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2016 19:37 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Zo, vandaag de eerste lessen weer gegeven. Weer even wennen. De leerlingen trouwens ook. Wel grote klassen, vandaag 3 klassen 4MAVO voor de kiezen met 31 leerlingen elk. Je hoeft ze nog nét niet met een schoenlepel het lokaal in te persen. Maar wel leuk om ze weer te zien. Mijn eigen mentorklas, ook met 30 leerlingen, is ook een snoepje.
Een warm, benauwd lokaal. 8e uur. Een volle klas met 6 onruststokers. Dat was niet mijn beste les, om het nog maar zachtjes uit te drukken.
pi_165178079
Ach.. arme smeltende collega's. Het wordt vanzelf weer koeler!

Jammer dat het niet mocht merry77.
Al vraag ik me af waarom jouw rector het idee heeft dat hij jou iets gunt. Jij verleend hem toch juist een gunst?
Ik bedoel; het is jouw tussenuur die je vrij te besteden hebt of is het wellicht een mogelijk opvang uur?
Rust zou je kunnen creëren door een klasgenoot uit de grote groep te halen die daar erg druk is, maar wel goed kan werken. Heb je daar al een beetje zicht op?
Succes hoor. Laat je niet zo maar uit het veld slaan wanneer je initiatief toont. Jouw rector heeft het nu misschien als negatief ervaren, maar kan er volgende week wellicht wel positief tegenover staan.
  donderdag 8 september 2016 @ 20:36:57 #80
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_165182197
Verdorie, een ouder die met zijn kind halverwege het examenjaar naar het buitenland wil verhuizen. Die zou je toch achter het behang plakken?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_165184465
degene die het niet eens was was een persoon in een nieuw gecreeerde rol. De conrector die ik vandaag erover sprak over mijn idee stond er heel wat positiever tegenover. Nu alleen hopen dat die eerste persoon zich niet gepasseerd gaat voelen.

Mijn insteek is door de groep te splitsen wordt die kleiner, creeer je betere werkomstandigheden voor leerlingen om te werken. Want dat gaat bij die groep al zo lastig.
Ik offer er een eigen uur voor op. Het groepje leerlingen dat komt heeft dan ook een tussenuur maar hoeft dan niet bij mij het laatste uur te komen.

En lokaal zit op 1 plaats na vol. De persoon die het drukste is is een persoon met een achtergrond die zich snel aangesproken en gediscrimineerd voelt. Niet makkelijk dus.

quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2016 17:36 schreef faptist het volgende:
Ach.. arme smeltende collega's. Het wordt vanzelf weer koeler!

Jammer dat het niet mocht merry77.
Al vraag ik me af waarom jouw rector het idee heeft dat hij jou iets gunt. Jij verleend hem toch juist een gunst?
Ik bedoel; het is jouw tussenuur die je vrij te besteden hebt of is het wellicht een mogelijk opvang uur?
Rust zou je kunnen creëren door een klasgenoot uit de grote groep te halen die daar erg druk is, maar wel goed kan werken. Heb je daar al een beetje zicht op?
Succes hoor. Laat je niet zo maar uit het veld slaan wanneer je initiatief toont. Jouw rector heeft het nu misschien als negatief ervaren, maar kan er volgende week wellicht wel positief tegenover staan.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
pi_165184670
Tja, merry, daar kun je toch moeilijk op tegen zijn...
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_165212625
dat dacht ik dus ook. Maar blijkbaar toch wel.
Onrustigste persoon was er vandaag niet. Blijkt ook dat niemand eigenlijk naast die persoon wil zitten. Speelt dus meer. Mentor maar even geinformeerd, want jaar is net begonnen en als de groep nu al zo erin zit naar die persoon kan dat nog leuk worden dit jaar.

quote:
2s.gif Op donderdag 8 september 2016 21:58 schreef Franny_G het volgende:
Tja, merry, daar kun je toch moeilijk op tegen zijn...
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
pi_165216452
We gaan week 3 in en de roosters zijn nog steeds niet puur. Leerlingen worden soms tijdens het lesuur van het rooster gehaald en de volgende dag weer teruggezet. Voor de leesvaardigheid klassen moeten ze getest worden en velen heb ik dus nog niet in de klas gezien door het gekloot met de roosters. Daarnaast kreeg ik vandaag nieuws dat zelfs als ze te hoog testen voor deze klas, ze niet verplaatst kunnen worden, want de administratie heeft leuk bedacht dat als ze wiskunde tutoring nodig hadden, dat ze dan ook wel slecht zouden zijn in lezen en een koppeling gemaakt tussen de roosters. Dus als ze uit mijn klas testen, hebben ze 45 lege minuten in een 90 minuten blok en dat mag niet dus die moeten ze dan verplicht in mijn les doorbrengen. Dus nu moet ik dubbele lessen plannen: leesvaardigheid stations voor de in-testers die ver onder vmbo 3 niveau zitten en nuttig werk op niveau voor de uit-testers die varieeren van vmbo 3 tot vwo 3 niveau. Zelfde tijd, zelfde lokaal. :|W
pi_165219273
quote:
2s.gif Op dinsdag 6 september 2016 10:54 schreef Franny_G het volgende:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_165219340
Ik heb gisteren weer m'n eerste college gehad en had een introductiemiddag georganiseerd waar studenten en docenten bij aanwezig waren. Het was fantastisch: ik zag dat de studenten zich geïnspireerd voelden en zin hadden in het komende jaar.

Mooi ook was een discussie over de vraag of onderwijs gebaseerd mag zijn op indoctrinatie en conditionering. Met deze studenten kun je het dan hebben over het behaviorisme en over Plato (het socratisch dialoog als een vorm van indoctrinatie). Eigenlijk zou iedereen uit het onderwijs onze master moeten volgen. :7
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_165247616
quote:
2s.gif Op woensdag 31 augustus 2016 20:31 schreef Franny_G het volgende:
Ik vind de insteek van dat stukje zo raar: alsof het te maken heeft dat je 'met je tijd meegaat' of de 'leefwereld van kinderen' begrijpt. Ten eerste zie ik niet in waarom ik me als docent zou moeten aanpassen aan de belevingswereld van een 15-jarige. Interesse tonen, ja, begrip ervoor hebben ook, maar erin meegaan is een heel andere stap. Daarnaast is whatsapp natuurlijk net zo goed onderdeel van mijn leefwereld, dat is niet alleen iets van de nieuwe generatie.

Bij email is het ook zo, althans, dat geef ik leerlingen mee en de meeste leerlingen doen dit ook uit zichzelf, dat er wat meer formele omgangsvormen worden gebruikt. Ik wil ook graag dat het contact tussen mij en de leerlingen wat formeel blijft. Lijkt me beter voor de duidelijkheid van 'onze' relatie.

Er is tijdens schooltijd genoeg tijd om dingen bij mij na te vragen. Verder deel ik alle relevante informatie via de ELO met leerlingen, zodat ze belangrijke zaken kunnen nalezen. Het lijkt me verder ook meer dan prima dat ze als klas een groepsapp hebben waarin ze elkaar vragen kunnen stellen. Ik stimuleer dat ook. Lijkt me namelijk veel beter als ze elkaar bij dingen helpen, en dat ze mij niet altijd nodig hebben. Ik ben niet hun mama, die 24 uur per dag voor ze klaar staat. Zelfredzaamheid en zelfstandigheid lijken mij prima uitgangspunten op deze leeftijd.

Het voorbeeld van een roosterverandering doorgeven, kan ik ook niet volgen. Leerlingen zien hun roosterwijzigingen eerder dan ik, via magister.
Yup, eens - zo sta ik er zelf ook wel in.
pi_165247659
Ik heb trouwens raak geschoten met m'n huidige baan. Twintig minuten fietsen, lestijdreductie conform CAO, bovenbouw havo/vwo lesgeven - heerlijk! En de lessen lopen nu allemaal zoveel strakker. Gok dat een jaartje havo-3 en mavo-2 lesgeven niet zo slecht voor me was. Sta nu veel steviger voor de klas.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 11-09-2016 15:49:43 ]
  zondag 11 september 2016 @ 20:17:52 #89
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_165254426
quote:
14s.gif Op zondag 11 september 2016 15:41 schreef Friek_ het volgende:
Ik heb trouwens raak geschoten met m'n huidige baan. Twintig minuten fietsen, lestijdreductie conform CAO, bovenbouw havo/vwo lesgeven - heerlijk! En de lessen lopen nu allemaal zoveel strakker. Gok dat een jaartje havo-3 en mavo-2 lesgeven niet zo slecht voor me was. Sta nu veel steviger voor de klas.
^O^

Ik ben oprecht benieuwd wat ik ga ervaren als ik nog eens ooit h/v ga lesgeven.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_165256356
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2016 20:17 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

^O^

Ik ben oprecht benieuwd wat ik ga ervaren als ik nog eens ooit h/v ga lesgeven.
Heb daar wel respect voor Janneke. Moeilijke doelgroep waar jij dagelijks mee dealt. Klasse.
pi_165257727
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2016 20:17 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

^O^

Ik ben oprecht benieuwd wat ik ga ervaren als ik nog eens ooit h/v ga lesgeven.
Vraag ik me ook wel eens af! Nooit wat anders gedaan dan vmbo en dan vooral basis/kader.
Ik heb alleen geen eerstegraads bevoegdheid en er wordt zeer zelden gevraagd naar m&m-docenten.
  zondag 11 september 2016 @ 21:54:36 #92
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_165258049
quote:
1s.gif Op zondag 11 september 2016 21:45 schreef WHATSHESAID het volgende:

[..]

Vraag ik me ook wel eens af! Nooit wat anders gedaan dan vmbo en dan vooral basis/kader.
Ik heb alleen geen eerstegraads bevoegdheid en er wordt zeer zelden gevraagd naar m&m-docenten.
Hoe lang geef je al les?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_165260843
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2016 21:54 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Hoe lang geef je al les?
7 jaar
  maandag 12 september 2016 @ 20:29:58 #94
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_165278726
Dit is toch wel een van de mooiste mailtjes die ik tot nu toe gekregen heb. Van een leerling met wie ik, voorzichtig geformuleerd, geen klik had, en die afgelopen jaar examen heeft gedaan.

quote:
Beste ***,

Ik wilde u even mailen om te melden dat ik soms uw uitleg niet bepaald begreep en ik het behoorlijk waardeer dat u het iedere keer weer het probeerde uit te leggen. Op mijn nieuwe school geven ze jou de schuld als je het de eerste keer niet begreep en laten ze je aan je lot over. Gelukkig is dit bij mij nog niet voorgekomen aangezien ik zowat alles al begrijp. Ik wilde u gewoon even laten weten dat ik uw uitleg toch wel erg heb kunnen waarderen en er veel van heb opgestoken.

Dankjewel!

Vriendelijke groet,

***
Ik kan er weer even tegenaan O+
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_165279045
Janneke, wat een super mailtje <3
Het grootste schouderklopje die je kunt krijgen.
pi_165279443
Nou, Janneke, wat tof! En ook bijzonder dat hij de moeite neemt om je dit te laten weten!
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  maandag 12 september 2016 @ 22:16:50 #97
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_165281579
Lang leve het Offerfeest... had vandaag zeer kleine klasjes, waaronder één klas van slechts vier leerlingen.
pi_165282751
Omdat ik geen zin heb om hier een apart topic voor aan te maken, hier serieus gepost wordt en ik hier al een poosje meelees. Daar gaat-ie:

Ik zit in het 3e jaar van mijn studie leisure management. Het is interessant, biedt arbeidsperspectief, maar ik loop al enkele maanden met het sterke gevoel dat mijn passie/interesse/talent in het onderwijs ligt.

Sinds 1,5 werk ik voor een huiswerkbegeleidingsinstituut. Door een samenloop van omstandigheden ben ik daar snel opgeklommen en run ik de dagelijkse gang van zaken op één van de locaties sinds 4 maanden. Daarnaast heb ik voor dit bureau ook examentrainingen/steunlessen gegeven voor het vak Nederlands, aan havo en vwo leerlingen.
De hele sfeer op de middelbare school, de omgang met de leerlingen, het iets bijbrengen, het doet me echt goed. Het liefst zou ik Nederlands geven in het middelbaar onderwijs. Punt is, mijn huidige studie sluit hier 0,0 op aan, dus met een educatieve minor ben ik niet echt gebaat. Een hele nieuwe studie starten zie ik nu (ook financieel gezien) niet echt meer zitten. Welke wegen zijn er eventueel nog meer te bewandelen?
't Echte en 't ware!
pi_165289758
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2016 22:56 schreef Japepk het volgende:
Omdat ik geen zin heb om hier een apart topic voor aan te maken, hier serieus gepost wordt en ik hier al een poosje meelees. Daar gaat-ie:

Ik zit in het 3e jaar van mijn studie leisure management. Het is interessant, biedt arbeidsperspectief, maar ik loop al enkele maanden met het sterke gevoel dat mijn passie/interesse/talent in het onderwijs ligt.

Sinds 1,5 werk ik voor een huiswerkbegeleidingsinstituut. Door een samenloop van omstandigheden ben ik daar snel opgeklommen en run ik de dagelijkse gang van zaken op één van de locaties sinds 4 maanden. Daarnaast heb ik voor dit bureau ook examentrainingen/steunlessen gegeven voor het vak Nederlands, aan havo en vwo leerlingen.
De hele sfeer op de middelbare school, de omgang met de leerlingen, het iets bijbrengen, het doet me echt goed. Het liefst zou ik Nederlands geven in het middelbaar onderwijs. Punt is, mijn huidige studie sluit hier 0,0 op aan, dus met een educatieve minor ben ik niet echt gebaat. Een hele nieuwe studie starten zie ik nu (ook financieel gezien) niet echt meer zitten. Welke wegen zijn er eventueel nog meer te bewandelen?
Ik vrees eerlijk gezegd dat een nieuwe studie wel de weg is, aangezien er geen aansluiting is en je daarom dus geen vrijstellingen o.i.d. kunt krijgen voor vakken. Ik zit niet zo goed in het HBO, maar ik vermoed dat je dus wel zou moeten gaan kijken naar een nieuwe Hbo-opleiding. Kan me niet goed voorstellen dat er een 'snellere weg' is (en eerlijk gezegd zou ik dat ook niet geheel correct vinden, maar dat is mijn Nederlands-docente-hart dat spreekt).
  Moderator dinsdag 13 september 2016 @ 12:35:59 #100
403253 crew  Meke
Fuck the EBU!
pi_165290576
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2016 22:56 schreef Japepk het volgende:
Omdat ik geen zin heb om hier een apart topic voor aan te maken, hier serieus gepost wordt en ik hier al een poosje meelees. Daar gaat-ie:

Ik zit in het 3e jaar van mijn studie leisure management. Het is interessant, biedt arbeidsperspectief, maar ik loop al enkele maanden met het sterke gevoel dat mijn passie/interesse/talent in het onderwijs ligt.

Sinds 1,5 werk ik voor een huiswerkbegeleidingsinstituut. Door een samenloop van omstandigheden ben ik daar snel opgeklommen en run ik de dagelijkse gang van zaken op één van de locaties sinds 4 maanden. Daarnaast heb ik voor dit bureau ook examentrainingen/steunlessen gegeven voor het vak Nederlands, aan havo en vwo leerlingen.
De hele sfeer op de middelbare school, de omgang met de leerlingen, het iets bijbrengen, het doet me echt goed. Het liefst zou ik Nederlands geven in het middelbaar onderwijs. Punt is, mijn huidige studie sluit hier 0,0 op aan, dus met een educatieve minor ben ik niet echt gebaat. Een hele nieuwe studie starten zie ik nu (ook financieel gezien) niet echt meer zitten. Welke wegen zijn er eventueel nog meer te bewandelen?
Waar (ongeveer) woon je? Er zijn namelijk een aantal hogescholen die wel een versneld programma aanbieden, en vaak is Nederlands één van de vakken die daarbij aansluiten.

Zie bijvoorbeeld: https://www.inholland.nl/(...)waaier-2015-2016.pdf
Op woensdag 9 september 2020 20:31 en op maandag 13 januari 2025 21:00 schreef Fred_B het volgende:
Meke is de Hans Wiegel van FOK.
De beste mod (die we nooit hebben gehad.)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')