ja dit dusquote:Op zaterdag 6 augustus 2016 20:13 schreef embedguy het volgende:
Ik denk dat de meeste mensen het geen fijn idee vinden; dat ze organen moeten afstaan na hun dood... Voor vele zal het idee dat ze er anderen mee helpen zwaarder wegen.
Lastig... betreft het cremeren.quote:Op zaterdag 6 augustus 2016 20:12 schreef Samzz het volgende:
Ik vind juist dat iemand die zijn of haar organen afstaat om hergebruikt te worden veel eigenwaarde heeft.
Zo iemand beseft hoe waardevol zijn of haar organen voor hem/haar zijn geweest en door her te laten gebruiken (of een nieuw leven te geven), kunnen diezelfde organen een ander persoon van waarde zijn. Gezonde organen zonder pardon in de grond stoppen of laten verbranden, dát vind ik dan weer geen eigenwaarde hebben.
Voor wat betreft begraven of cremeren, wat mij betreft om het even. Of je nu verbrand wordt of rot in de grond, beide een vorm van vergaan en het staat imo los van eigenwaarde.
Dat is tijdens je leven, neem ik aan.quote:Op zaterdag 6 augustus 2016 20:21 schreef Baas_bas het volgende:
Hoeveel zouden jullie vragen voor je organen?
Ik denk 100.000 voor m'n hart en dan 20.000 per long of zo
nee dan heb ik ze toch nog nodigquote:Op zaterdag 6 augustus 2016 20:23 schreef k_man het volgende:
[..]
Dat is tijdens je leven, neem ik aan.
Ik voel me zelf wel gedwongen om orgaan donor te worden, precies om de reden die jij eigenlijk zegt.quote:Op zaterdag 6 augustus 2016 20:21 schreef Hyperdude het volgende:
Als je een orgaan nodig zou hebben vanwege een ziekte, zou je dan een donororgaan weigeren?
Indien antwoord ja is, hoef je geen orgaandonor te worden.
ja dat is wel jammer ja, meestal zijn ze ook nog dronken en maken ze grappen over hoe erg je stinktquote:Op zaterdag 6 augustus 2016 20:24 schreef Vlinderbom het volgende:
iemand respectloos in je zit te wroeten
Je vindt het niet prettig dat er na je dood in je gewroet wordt om je organen te oogsten, maar je vindt het wel een fijn idee dat je lichaam ligt te ontbinden in de koude, vochtige grond, waar je wordt aangevreten door allerlei vieze beestjes? Die mogen wel in je wroeten?quote:Op zaterdag 6 augustus 2016 20:22 schreef Vlinderbom het volgende:
[..]
Lastig... betreft het cremeren.
Ik snap gewoon echt niet hoe je met het idee kunt leven dat je jezelf laat verbranden alsof je nooit bestaan hebt, vind het echt een vreselijk idee.
Echt, ik snap werkelijk niet dat mensen daar zo makkelijk over doen. En kan dan alleen de reden bedenken dat je dan gewoon een lage eigenwaarde hebt...
Hoe kom je erbij dat dat respectloos gebeurt?quote:Op zaterdag 6 augustus 2016 20:24 schreef Vlinderbom het volgende:
[..]
Ik voel me zelf wel gedwongen om orgaan donor te worden, precies om de reden die jij eigenlijk zegt.
Ik zou het erg egoistisch vinden als je geen orgaan donor bent, maar wel een orgaandonor nodig hebt...
Maar het idee dat na je dood iemand respectloos in je zit te wroeten... dat idee overheerst teveel op de een of andere manier.
Wat ga je na je dood dan met het geld doen? Een mooie nieuwe auto kopen?quote:Op zaterdag 6 augustus 2016 20:24 schreef Baas_bas het volgende:
[..]
nee dan heb ik ze toch nog nodig
ojaquote:Op zaterdag 6 augustus 2016 20:26 schreef k_man het volgende:
[..]
Wat ga je na je dood dan met het geld doen? Een mooie nieuwe auto kopen?
Waarom heb je een lage eigenwaarde als je kiest voor cremeren? Cremeren of begraven is in essentie hetzelfde, het één is alleen sneller dan het andere, maar uiteindelijk ga je in rook op.quote:Op zaterdag 6 augustus 2016 20:22 schreef Vlinderbom het volgende:
[..]
Ik snap gewoon echt niet hoe je met het idee kunt leven dat je jezelf laat verbranden alsof je nooit bestaan hebt, vind het echt een vreselijk idee.
Echt, ik snap werkelijk niet dat mensen daar zo makkelijk over doen. En kan dan alleen de reden bedenken dat je dan gewoon een lage eigenwaarde hebt...
Ik snap echt waarom je je druk zou maken over wat er na je dood met je gebeurd. Wat heb je er zelf aan wat er dan nog met je gebeurd?quote:Op zaterdag 6 augustus 2016 20:22 schreef Vlinderbom het volgende:
[..]
Dat vind ik ook vreemd. Vooral omdat Vlinderbom bij ziekte wel een orgaan wil ontvangen. Of is er daarbij ook de angst voor een respectloos implantatie? En gebrek aan respect bij operaties in het algemeen?quote:Op zaterdag 6 augustus 2016 20:26 schreef Samzz het volgende:
[..]
Hoe kom je erbij dat dat respectloos gebeurt?
Ik vind dat idee inderdaad veel vrediger ja...quote:Op zaterdag 6 augustus 2016 20:25 schreef k_man het volgende:
[..]
Je vindt het niet prettig dat er na je dood in je gewroet wordt om je organen te oogsten, maar je vindt het wel een fijn idee dat je lichaam ligt te ontbinden in de koude, vochtige grond, waar je wordt aangevreten door allerlei vieze beestjes? Die mogen wel in je wroeten?
Dat zegt mn gevoel dus... dat beeld heb ik ervan. Zeker weet ik het natuurlijk niet.quote:Op zaterdag 6 augustus 2016 20:26 schreef Samzz het volgende:
[..]
Tuurlijk gaan die mensen respectvol met het lichaam om. Weet je hoe waardevol organen zijn? Niemand is erbij gebaat dat een transplantatie bij het 'oogsten' al mislukt.quote:Op zaterdag 6 augustus 2016 20:36 schreef Vlinderbom het volgende:
[..]
Ik vind dat idee inderdaad veel vrediger ja...
[..]
Dat zegt mn gevoel dus... dat beeld heb ik ervan. Zeker weet ik het natuurlijk niet.
Maar iemand bij wie het zijn baan is om donors uit je lichaam te halen, kan ik me voorstellen dat iemand er na het duizendste lichaam te ontleden, het echt niet met zoveel respect doet als bij de eerste keer. Maar dat weet ik dus niet. Niemand.
Uberhaupt... wat zijn dat voor mensen die als baan hebben om organen te verwijderen uit een lichaam... of je gezicht eraf te snijden...
Waarom vlinderdom?quote:Op zaterdag 6 augustus 2016 20:32 schreef Juup© het volgende:
Vlinderdom dus.
Verder grotendeels wat Samzz al aangeeft.
Je gezicht gaat nergens heen hoorquote:Op zaterdag 6 augustus 2016 20:36 schreef Vlinderbom het volgende:
[..]
[..]
Dat zegt mn gevoel dus... dat beeld heb ik ervan. Zeker weet ik het natuurlijk niet.
Maar iemand bij wie het zijn baan is om donors uit je lichaam te halen, kan ik me voorstellen dat iemand er na het duizendste lichaam te ontleden, het echt niet met zoveel respect doet als bij de eerste keer. Maar dat weet ik dus niet. Niemand.
Uberhaupt... wat zijn dat voor mensen die als baan hebben om organen te verwijderen uit een lichaam... of je gezicht eraf te snijden...
De operatie wordt uitgevoerd door 'gewone' chirurgen die ook levende mensen opereren.quote:Op zaterdag 6 augustus 2016 20:36 schreef Vlinderbom het volgende:
[..]
[..]
Heb je wel een punt.quote:Op zaterdag 6 augustus 2016 20:24 schreef Vlinderbom het volgende:
[..]
Ik voel me zelf wel gedwongen om orgaan donor te worden, precies om de reden die jij eigenlijk zegt.
Ik zou het erg egoistisch vinden als je geen orgaan donor bent, maar wel een orgaandonor nodig hebt...
Maar het idee dat na je dood iemand respectloos in je zit te wroeten... dat idee overheerst teveel op de een of andere manier.
Dat is bullshitquote:Op zaterdag 6 augustus 2016 20:53 schreef wuuht het volgende:
Wellicht doet de dokter wel iets minder zn best voor je als je donor bent en heeft hij wat contacten en kan misschien wel wat regelen voor iemand die wat organen nodig heeft. Dus donor, nee dankje.
Wat maakt dat uit? Gebeurt ook tijdens je levensreddende operatie. Ook maar niet meer ondergaan?quote:Op zaterdag 6 augustus 2016 21:04 schreef Droopie het volgende:
Ik geloof ook best dat zo'n chirurg lekker grappen maakt boven je dode lijk en de uitvaart verzorger ook.
Toch logisch..
hahaha je kan nooit zeggen dat dat absoluut niet kan gebeuren.quote:Op zaterdag 6 augustus 2016 20:56 schreef Elvi het volgende:
[..]
Dat is bullshit
http://www.transplantatie(...)/doodgaan-en-donatie
Nee, dat gebeurt niet. Pertinent niet.quote:Op zaterdag 6 augustus 2016 21:11 schreef wuuht het volgende:
[..]
hahaha je kan nooit zeggen dat dat absoluut niet kan gebeuren.
Niet..ik snap dat 100%quote:Op zaterdag 6 augustus 2016 21:08 schreef Samzz het volgende:
[..]
Wat maakt dat uit? Gebeurt ook tijdens je levensreddende operatie. Ook maar niet meer ondergaan?
Kan jij bewijzen dat het wel gebeurt dan of kom je hier alleen angst zaaien?quote:Op zaterdag 6 augustus 2016 21:11 schreef wuuht het volgende:
[..]
hahaha je kan nooit zeggen dat dat absoluut niet kan gebeuren.
Preciesquote:Op zaterdag 6 augustus 2016 21:12 schreef Droopie het volgende:
[..]
Niet..ik snap dat 100%
anders worden het echt banen die niet te doen zijn
Ik kan me voorstellen dat er ook grappen over een lijk worden gemaakt. Dat is niet respectvol, maar je merkt er niets van.quote:Op zaterdag 6 augustus 2016 21:13 schreef Samzz het volgende:
[..]
Precies. Maar dat heeft verder niks te maken met respectvol omgaan met de patiënt/donor
.
Nee??quote:Op zaterdag 6 augustus 2016 21:19 schreef Elvi het volgende:
Degene die een autopsie doet en degene die de organen uit je lichaam haalt zijn niet dezelfde persoon overigens
Dit is dus een hardnekkig misverstand. Als je echt dood bent kun je juist geen organen meer geven. Al een paar seconden (minuten?) na de dood zijn de organen al waardeloos door zuurstoftekort.quote:Op zaterdag 6 augustus 2016 20:06 schreef Vlinderbom het volgende:
''Je bent toch al dood dus wat maakt het nog uit wat er met je gebeurd''
Heel zwart/wit.quote:Op zaterdag 6 augustus 2016 21:23 schreef Samzz het volgende:
Autopsie = patholoog anatoom, transplantatie = chirurg. Een patholoog anatoom is een chirurg, maar een chirurg is niet per se een patholoog anatoom.
Om het ingewikkeld te maken.
quote:
Dus dat. Bij een autopsie is het niet nodig dat je organen doorbloed zijn (liever niet denk ikquote:Op zaterdag 6 augustus 2016 21:23 schreef Samzz het volgende:
Autopsie = patholoog anatoom, transplantatie = chirurg. Een patholoog anatoom is een chirurg, maar een chirurg is niet per se een patholoog anatoom.
Om het ingewikkeld te maken.
Zou een patholoog ook heel goed kunnen. Maar dat is niet het werk van een patholoog.quote:Op zaterdag 6 augustus 2016 21:29 schreef Droopie het volgende:
[..]
Heel zwart/wit.
De patholoog kan je hart eruit halen om te kijken wat er fout ging, maar wil je hem hergebruiken moet een chirurg dat netjes doen.
Ik geef hem aan de hand van jouw voorbeeldquote:Op zaterdag 6 augustus 2016 21:30 schreef Samzz het volgende:
[..]
Zou een patholoog ook heel goed kunnen. Maar dat is niet het werk van een patholoog.
En als je t antwoord al wist, waarom stel je de vraag dan?
Ah okéquote:Op zaterdag 6 augustus 2016 21:34 schreef Droopie het volgende:
[..]
Ik geef hem aan de hand van jouw voorbeeld
Ik wist het namelijk echt niet
Alleen het hechten gaat wat minder netjes denk ikquote:Op zaterdag 6 augustus 2016 21:36 schreef Samzz het volgende:
[..]
Ah oké.
En dat klopt ja. Hoewel een patholoog ook heel goed netjes een hart kan verwijderen, want chirurg.
Waarschijnlijk bedoelen ze hersendood, met een lichaam dat kunstmatig beademd wordt. Anders zijn de organen inderdaad al gauw niet meer bruikbaar voor donatie.quote:Op zaterdag 6 augustus 2016 21:23 schreef Jaimy_Luca het volgende:
[..]
Dit is dus een hardnekkig misverstand. Als je echt dood bent kun je juist geen organen meer geven. Al een paar seconden (minuten?) na de dood zijn de organen al waardeloos door zuurstoftekort.
Of die mensen zijn gewoon realistisch. Als je dood bent ben je er gewoon niet meer. Kun je jezelf wel laten begraven en je nabestaanden opzadelen met een graf die ze moeten onderhouden, maar wat is daar precies het nut van?quote:Op zaterdag 6 augustus 2016 20:22 schreef Vlinderbom het volgende:
[..]
Dit is toch best wel een vredig idee, en als ik vooraf nog wat organen kan afstaan heb ik nog iemand anders er mee kunnen helpen ookquote:Op zaterdag 6 augustus 2016 20:25 schreef k_man het volgende:
[..]
Je vindt het niet prettig dat er na je dood in je gewroet wordt om je organen te oogsten, maar je vindt het wel een fijn idee dat je lichaam ligt te ontbinden in de koude, vochtige grond, waar je wordt aangevreten door allerlei vieze beestjes? Die mogen wel in je wroeten?
Je bent in ieder geval consequent.quote:Op zaterdag 6 augustus 2016 22:51 schreef Aiciu het volgende:
Ik wil niet dat mensen blij zijn dat ik dood ben en dat andere mensen met mijn organen gewoon kunnen leven.
Blijkbaar zijn die mensen ook niet sterk genoeg om te blijven leven anders grijpt de natuur niet in.
In ieder geval ben ik geen donor, ik hoef ook geen organen. Zo bijzonder is het leven nou ook weer niet
En als iemand nou met menselijk ingrijpen wel weer sterk genoeg is om te blijven leven?quote:Op zaterdag 6 augustus 2016 22:51 schreef Aiciu het volgende:
Ik wil niet dat mensen blij zijn dat ik dood ben en dat andere mensen met mijn organen gewoon kunnen leven.
Blijkbaar zijn die mensen ook niet sterk genoeg om te blijven leven anders grijpt de natuur niet in.
In ieder geval ben ik geen donor, ik hoef ook geen organen. Zo bijzonder is het leven nou ook weer niet
Dan wil ik nog steeds niet dat ze blij zijn met mijn dood.quote:Op zaterdag 6 augustus 2016 23:07 schreef Lienekien het volgende:
[..]
En als iemand nou met menselijk ingrijpen wel weer sterk genoeg is om te blijven leven?
Ik denk dat de eventuele ontvanger van jouw orgaan helemaal niet blij is met je dood maar je wel dankbaar zal zijn dat je bij leven hebt gekozen om donor te willen zijn.quote:Op zaterdag 6 augustus 2016 23:11 schreef Aiciu het volgende:
[..]
Dan wil ik nog steeds niet dat ze blij zijn met mijn dood.
Denk je echt dat mensen blij zijn met het overlijden van een donor?quote:Op zaterdag 6 augustus 2016 23:11 schreef Aiciu het volgende:
[..]
Ze zijn niet blij met jouw dood ze zijn blij met het leven dat ze dankzij jou kunnen hebben.quote:Op zaterdag 6 augustus 2016 23:11 schreef Aiciu het volgende:
[..]
Ik zie het niet zitten.quote:Op zaterdag 6 augustus 2016 23:42 schreef madam-april het volgende:
[..]
Ze zijn niet blij met jouw dood ze zijn blij met het leven dat ze dankzij jou kunnen hebben.
Als ik om wat voor reden dan ook onverhoopt kom te overlijden dan is dat natuurlijk verschrikkelijk maar die dingen gebeuren. Als ik dood ben heb ik helemaal niks meer aan mijn lichaam, maar andere mensen wel. Als mijn lichaam iemand zijn leven redt of zelfs alleen maar drastisch verbeterd dan is mijn dood in ieder geval niet zinloos geweest.
Dan zadel je die op met de keuze om te gaan klussen in je lichaam. Hak gewoon zelf de knoop door.quote:Op zondag 7 augustus 2016 00:11 schreef Lienekien het volgende:
Ik denk dat het proces wel belastend kan zijn voor nabestaanden. Ik laat het aan mijn partner over om te beslissen.
Ja, zo zou je dat kunnen zien.quote:Op zondag 7 augustus 2016 00:14 schreef eriksd het volgende:
[..]
Dan zadel je die op met de keuze om te gaan klussen in je lichaam. Hak gewoon zelf de knoop door.
Dus stel:quote:Op zaterdag 6 augustus 2016 22:51 schreef Aiciu het volgende:
Welnee, allemaal stoere teksten.quote:Op zondag 7 augustus 2016 00:32 schreef madam-april het volgende:
[..]
Dus stel:
Jij komt er volgende week achter dat je hart niet goed meer werkt, je krijgt te horen dat je zonder donorhart nog maximaal een jaar te leven hebt en dat je in dat jaar met de dag zieker en zwakker zult worden. Met een donorhart zou je volledig genezen en gezond oud kunnen worden.
Dan zou jij dus voor de langzame lijdensweg tot de dood kiezen terwijl je ook zou kunnen genezen?
quote:Op zondag 7 augustus 2016 00:32 schreef madam-april het volgende:
[..]
Dus stel:
Jij komt er volgende week achter dat je hart niet goed meer werkt, je krijgt te horen dat je zonder donorhart nog maximaal een jaar te leven hebt en dat je in dat jaar met de dag zieker en zwakker zult worden. Met een donorhart zou je volledig genezen en gezond oud kunnen worden.
Dan zou jij dus voor de langzame lijdensweg tot de dood kiezen terwijl je ook zou kunnen genezen?
In mijn leven loopt toch alles anders als dat ik wil dus die keuze is snel gemaakt.quote:Op zondag 7 augustus 2016 00:32 schreef madam-april het volgende:
[..]
Dus stel:
Cremeren om tot as te vergaan, moet zeer heet gebeuren en kost dus ook veel energie. Daarom: in het familiegraf terug naar de natuur. Overigens heb ik er geen maden of vliegen gezien.quote:Op zaterdag 6 augustus 2016 20:22 schreef Vlinderbom het volgende: [..]
Diverse mensen die wakker waren bij een operatie, hebben zich beklaagd over de gesprekken/het gewauwel/de medische onthullingen die ze hoorden. Er is uitgelegd, dat ze met opzet oppervlakkig praten en eventueel grove grappen maken omdat het werk anders te aangrijpend o.i.d. is. Die grove grappen komen natuurlijk nooit goed over, maar bij een lijk hoeven ze geen rekening met meeluisterende patiënten te houden en kan het wat grover/lolliger. 't Is maar net wat je grappig vindt natuurlijk, maar na veel operaties is het nieuwtje en het etaleren van respect er wel van af.quote:Op zaterdag 6 augustus 2016 20:26 schreef Samzz het volgende: [..]
Je ligt sowieso met onbrekende organen in de kist, want je ogen worden verwijderd door de begrafenisondernemer. Dat is met oog op verderf tijdens het opbaren. En je krijgt dus knikkers in om het er net echt uit te laten zien.quote:Op zaterdag 6 augustus 2016 20:40 schreef Droopie het volgende:
Op mijn donorcodicil staat uitgezonderd mijn ogen en huid.
De huid bleek toch niet met een kaasschaaf alles weggehaald te worden dus dat pas ik ooit aan
Mocht ik echter ooit een gezin hebben met kinderen, trek ik mijn codicil in.
Mijn beste vriend is (na zijn vader) op zijn 17e zijn moeder verloren na een hersenbloeding.
De moeder moest 'verplicht' 18 uur aan de beademing blijven om haar organen te verwijderen tot er mensen van een organisatie kwam om ze op te halen.
Ja erg fijn om na 8 weken een brief te krijgen dat er 2 mensen meegeholpen zijn met summiere details, maar ik vond het afscheid daardoor wel extra lang, pijnlijk en onnodig voor de nabestaanden (2 kinderen in deze, ben er heel de dag bij geweest).
Ook de gedachte dat er een mens in de kist lag met ontbrekende organen vond ik voor hun een onprettige gedachte.
Sterf ik alleen, zal het mij een zorg zijn.
Tuurlijk' lekker serieus,quote:Op zondag 7 augustus 2016 01:39 schreef Teslynd het volgende:
[..]
Je ligt sowieso met onbrekende organen in de kist, want je ogen worden verwijderd door de begrafenisondernemer. Dat is met oog op verderf tijdens het opbaren. En je krijgt dus knikkers in om het er net echt uit te laten zien.
Hoe kom je aan die onzin?quote:Op zondag 7 augustus 2016 01:39 schreef Teslynd het volgende:
Je ligt sowieso met onbrekende organen in de kist, want je ogen worden verwijderd door de begrafenisondernemer. Dat is met oog op verderf tijdens het opbaren. En je krijgt dus knikkers in om het er net echt uit te laten zien.
Chirurgen meestal. Ze hebben wat testen gedaan door het te laten doen door autonome kunstenaars en kinderjuffen maar dat ging niet helemaal naar wens.quote:Op zaterdag 6 augustus 2016 20:36 schreef Vlinderbom het volgende:
Grijpt de natuur niet in... Dus als je onder een auto loopt en een orgaan nodig hebt, dan grijpt de natuur in?quote:Op zaterdag 6 augustus 2016 22:51 schreef Aiciu het volgende:
Ik heb een documentaire gezien over een dagje mee..quote:Op zondag 7 augustus 2016 08:05 schreef scrub_nurse het volgende:
ik ben als operatie assistent 3 jaar werkzaam geweest als lid van het ZUT (Zelfstandig Uitname Team) , dit is een specialistisch team die opgeroepen wordt om ter plekke te komen indien er een donorpatiënt is. Ik kan jullie garanderen dat er tijdens een donatieprocedure geen lugubere grappen gemaakt worden en dat er met uiterst respect omgegaan wordt met de donor en zijn/haar organen.
Waar slaat dit op?quote:Op zondag 7 augustus 2016 10:52 schreef Droopie het volgende:
[..]
Ik heb een documentaire gezien over een dagje mee..
Jezus dat zijn lange dagen/ nachten met lekker veel wachten pfff.
Geen grappen zoalals "piep"
Kan het mij niet voorstellen?
Nou dat ik mij niet kan voorstellen dat chirurgen heel de dag aan het werk zijn zonder grappen?quote:
Na je dood gaat het uitvaartcentrum in je wroeten. Het idee dat je lichaam na je dood met rust wordt gelaten is echt een illusie.quote:Op zondag 7 augustus 2016 09:51 schreef -Strawberry- het volgende:
En inderdaad het wroeten in mijn lichaam na mijn dood.
Dus dan voorzie je ons even leuk van een smakeloze grap? Hou toch op.quote:Op zondag 7 augustus 2016 10:56 schreef Droopie het volgende:
[..]
Nou dat ik mij niet kan voorstellen dat chirurgen heel de dag aan het werk zijn zonder grappen?
Ik vind hem wel meevallen.quote:Op zondag 7 augustus 2016 10:58 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Dus dan voorzie je ons even leuk van een smakeloze grap? Hou toch op.
Dan verschillen we duidelijk van mening.quote:Op zondag 7 augustus 2016 11:00 schreef Droopie het volgende:
[..]
Ik vind hem wel meevallen.
Flauw ja, respectloos of stuitend nee.
het zijn inderdaad soms hele lange dagen. Natuurlijk worden er grappen gemaakt, maar niet tijdens een procedure en al helemaal niet over een patiënt. Soms zijn dit ook emotionele procedures waarbij de donor bv. erg jong is, geen situatie om grappen over te maken.quote:Op zondag 7 augustus 2016 10:52 schreef Droopie het volgende:
[..]
Ik heb een documentaire gezien over een dagje mee..
Jezus dat zijn lange dagen/ nachten met lekker veel wachten pfff.
Geen grappen zoalals "zo he deze tieten neem ik mee voor mijn vrouw thuis"
Kan het mij niet voorstellen?
Als jij hem respectloos vind heb ik hem even weggehaald.. Dat respect heb ik wel voor jou als userquote:Op zondag 7 augustus 2016 11:05 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Dan verschillen we duidelijk van mening.
Dat is wat ook eerder zei, die boog kan niet heel de dag gebogen staan.quote:Op zondag 7 augustus 2016 11:10 schreef scrub_nurse het volgende:
[..]
het zijn inderdaad soms hele lange dagen. Natuurlijk worden er grappen gemaakt, maar niet tijdens een procedure en al helemaal niet over een patiënt. Soms zijn dit ook emotionele procedures waarbij de donor bv. erg jong is, geen situatie om grappen over te maken.
Je het is een emotioneel dubbele tijd, waarbij je werkt met een overleden donor of een donor die tijdens de operatie 'overlijdt' en je weet dat dit het leven gaat verlengen en soms redden van een aantal andere patiënten.
Ik heb de quote ook maar even geëdit, dan.quote:Op zondag 7 augustus 2016 11:11 schreef Droopie het volgende:
[..]
Als jij hem respectloos vind heb ik hem even weggehaald.. Dat respect heb ik wel voor jou als user
het is uiteraard niet verboden, maar het is er de situatie niet naar. Het luistert heel nauw, de periode tussen overlijden op de IC en de uitname van organen mag maar een beperkte periode duren, dus er moet heel hard en snel gewerkt worden om dit voor elkaar te krijgen. Indien er een zogenoemde heart beating procedure gedaan wordt, zijn er zelfs 3 (of meer) teams aanwezig en sta je als operatie assistent tijdens de ingreep met soms 6 artsen tegelijkertijd aan tafel die moeten worden voorzien van instrumentarium. Er is doodgewoon geen tijd voor grappen. Wanneer de "rust" is wedergekeerd, wordt er wel weer gekletst maar nooit te nadele over een donor of ontvanger.quote:Op zondag 7 augustus 2016 11:14 schreef Droopie het volgende:
[..]
Dat is wat ook eerder zei, die boog kan niet heel de dag gebogen staan.
Als er morgens kindje "behandeld" moet worden ben je denk ik even kapot ervan..Bij een ouder persoon later op de dag kan er toch wel gelachen worden dacht ik?
Of is het verboden qua ethiek?
Respect voor mensen die dat werk doen, sowieso..
Ik zou er in blijven hangen
Momenteel vacature in Maastricht. Helaas vragen ze tegenwoordig een basisarts hiervoor:quote:Op zondag 7 augustus 2016 11:34 schreef Droopie het volgende:
Offtopic:
Ik zou een goede logistieke planner zijn, hoe word je dat daar?
Ontopic:
Als je er over nagedacht hebt, heb ik altijd respect voor je beslissing ja of nee.
En dat gebeurt niet als je niet doneert?quote:Op zaterdag 6 augustus 2016 20:24 schreef Vlinderbom het volgende:
[..]
Ja maar het is toch nog steeds ''jouw'' lichaam? ookal ben je dood?quote:Op zondag 7 augustus 2016 11:29 schreef bert888 het volgende:
Hoe dom kun je zijn als je dood bent dat je dan nog wat aan je lichaam heb.
Heeft niets met eigenwaarde te maken.
Maar waarom wil jij dan persee gecremeerd worden en niet begraven? het idee dat je jezelf laat wegbranden alsof je nooit bestaan hebt overheest bij jou dus totaal niet?quote:Op zondag 7 augustus 2016 12:15 schreef Hawaii_Tim het volgende:
Orgaandonor met voorkeur voor cremeren hierIk snap juist niet waarom mensen per se begraven willen worden. Of je nou onder de grond gestopt wordt of verast, je nabestaanden zullen jou nooit meer in het echt zien. Hooguit een steen met je naam erop (of een urn). Voortleven doe je in hun herinneringen
Neequote:Op zondag 7 augustus 2016 13:11 schreef Vlinderbom het volgende:
[..]
Maar waarom wil jij dan persee gecremeerd worden en niet begraven? het idee dat je jezelf laat wegbranden alsof je nooit bestaan hebt overheest bij jou dus totaal niet?
Wat is het verschil met wegrotten?quote:Op zondag 7 augustus 2016 13:11 schreef Vlinderbom het volgende:
Maar waarom wil jij dan persee gecremeerd worden en niet begraven? het idee dat je jezelf laat wegbranden alsof je nooit bestaan hebt overheest bij jou dus totaal niet?
En wat als je nabestaanden je graf niet meer kunnen betalen? Dan wordt je geruimd, besta je ook niet meer.quote:Op zondag 7 augustus 2016 13:11 schreef Vlinderbom het volgende:
[..]
Ja maar het is toch nog steeds ''jouw'' lichaam? ookal ben je dood?
Je laat jezelf toch niet zomaar wegbranden alsof je nooit bestaan hebt.
Nouja, veel mensen hier in dit topic ook doen dit dus wel.
Ik snap het nog steeds niet. Maar misschien ligt het ook wel aan mij dan.
[..]
Maar dat kan ook met een urn.quote:Op zondag 7 augustus 2016 13:27 schreef Lienekien het volgende:
Voor nabestaanden die er waarde aan hechten, kan ik me prima voorstellen dat die er troost in kunnen vinden om nog een graf te kunnen bezoeken.
Kan ook als je gecremeerd bentquote:Op zondag 7 augustus 2016 13:27 schreef Lienekien het volgende:
Voor nabestaanden die er waarde aan hechten, kan ik me prima voorstellen dat die er troost in kunnen vinden om nog een graf te kunnen bezoeken.
'er is doodgewoon geen tijd voor grappen'quote:Op zondag 7 augustus 2016 11:20 schreef scrub_nurse het volgende:
[..]
het is uiteraard niet verboden, maar het is er de situatie niet naar. Het luistert heel nauw, de periode tussen overlijden op de IC en de uitname van organen mag maar een beperkte periode duren, dus er moet heel hard en snel gewerkt worden om dit voor elkaar te krijgen. Indien er een zogenoemde heart beating procedure gedaan wordt, zijn er zelfs 3 (of meer) teams aanwezig en sta je als operatie assistent tijdens de ingreep met soms 6 artsen tegelijkertijd aan tafel die moeten worden voorzien van instrumentarium. Er is doodgewoon geen tijd voor grappen. Wanneer de "rust" is wedergekeerd, wordt er wel weer gekletst maar nooit te nadele over een donor of ontvanger.
Voor tijdens en na een procedure moet er logistiek ook ontzettend veel geregeld worden. Zoals transport van alle benodigde teams ter plekke (met ambutaxi's, ambulances, vliegtuigen) alle ontvangende ziekenhuizen, het transport en registratie van alle organen die geïmplanteerd moeten worden (taxi's,vliegtuigen eurotransplant) het op de juiste manier inpakken van alle organen incl alle juiste administratie.
Hart- en longenteams komen vanuit het ontvangende ziekenhuis naar het donerende ziekenhuis, verwijderen het orgaan, inspecteren deze, pakken deze in en nemen deze vervolgens mee naar het ontvangende ziekenhuis en patiënt en implanteren vervolgens het orgaan.
Ow...quote:Op zondag 7 augustus 2016 13:55 schreef LPFAN het volgende:
Misschien heb je dit al beantwoord maar heb dit niet zo snel terug kunnen lezen, wil je zelf wel organen als je die ooit nodig blijkt te hebben?
Dat is idd een reden, ik hecht daar persoonlijk wel aan, mijn ouders hechten daar echter niet dusdanig aan dat zij begraven willen worden, zij willen gecremeerd worden, ook goed, hun keuze.quote:Op zondag 7 augustus 2016 13:27 schreef Lienekien het volgende:
Hahaquote:
Figuren als Holleeder, maar ook bepaalde dictators, politici, zakenlui enz. (hehe) zou ik het bij omdraaien. Die zouden ter beschikking voor orgaandonatie moeten worden vrijgegeven. En niks wachten tot na hun dood. In China is dat de regel, ter dood veroordeelden worden automatisch hun organen uitgenomen en herverdeeld.quote:Op zondag 7 augustus 2016 14:01 schreef Leandra het volgende:
[..]
Maar goed, organen doneren vind ik geen enkel probleem, ik kan er niets meer mee en als ik het leven van een ander er mee kan verlengen/verbeteren dan graag.
Het enige dat me wel enigszins tegenstaat is dat een figuur als Holleeder je hart zou kunnen krijgen, dat zou ik dan wel weer vervelend vinden, maar ook voor hem is dat waarschijnlijk een enorme vooruitgang, want mijn hart is lang niet zo zwart als het zijne.
Nou ga maar alvast sparen dan voor een eeuwig graf...quote:Op zaterdag 6 augustus 2016 20:06 schreef Vlinderbom het volgende:
Ik heb dat eigenlijk ook met je laten cremeren.
Ik hoor wel eens mensen zeggen, '' anders loop je ook maar weg te rotten onder de grond''
Ik krijg bij dit precies het zelfde gevoel. Ik bedoel, je laat jezelf toch niet zomaar weg branden alsof je nooit bestaan hebt? Wat is dat nou voor onzin.
Ik ben daar eens dieper over gaan nadenken, en ik vraag me dan af; hebben de mensen die totaal geen problemen hebben om donor te worden of zichzelf te laten cremeren dan geen eigenwaarde?
Of vinden mensen het gewoon stoer om te zeggen dat ze zichzelf laten cremeren?
Hier kan ik mij in vinden.quote:Op zondag 7 augustus 2016 15:56 schreef Forbry het volgende:
Ik sta geregistreerd als donor. Zonder uitzonderingen. Verder wil ik gecremeerd worden. Ik heb totaal niet het idee dat mijn bestaan daarmee (een soort van) zal worden ontkend en dan nog, al zou ik dat idee wel hebben, dat zou mij echt helemaal niks uitmaken.![]()
Dood is voor mij echt dood. Het Grote Niets. Alle dingen die mijn persoon nog bij leven aangingen, doen dan totaal niet meer ter zake en ik vind dat eerlijk gezegd ook juist een heel prettig idee. Hoe één en ander voor mijn nabestaanden zal zijn, is voor mij dan nog het enige dat (wél) telt.
quote:Op zondag 7 augustus 2016 13:44 schreef sacha het volgende:
[..]
'er is doodgewoon geen tijd voor grappen'
?quote:Op zondag 7 augustus 2016 18:04 schreef Jaimy_Luca het volgende:
Ik ben trouwens geen donor.
Omdat ik weet hoe ik doodga dat ik dan niks meer kan geven. Én een behoorlijk deel van mijn organen zijn door m'n ziekte toch niks waard.
Zo kan ik ook geen bloed geven (zou dat wel graag willen).
En waarom niet?quote:Op zondag 7 augustus 2016 18:30 schreef Jaimy_Luca het volgende:
Heel waarschijnlijk een hartaanval (vergrote kans op hart- en vaatziekte) en dan binnen een paar minuten hebben je organen geen zuurstof meer en zijn ze waardeloos.
De kans dat ik het dan op tijd red (in het ziekenhuis komen en dat de chirurg ze eruit kan halen) is nihil.
Daarbij ben ik van mening dat je niet verder kan leven in het hiernamaals als je organen hebt afgestaan.
quote:Op zondag 7 augustus 2016 19:08 schreef Jaimy_Luca het volgende:
[..]
Omdat je dan niet compleet bent.
Ik zal wel te nuchter zijn.quote:Op zondag 7 augustus 2016 19:08 schreef Jaimy_Luca het volgende:
[..]
Eens.quote:Op zondag 7 augustus 2016 19:19 schreef Harvest89 het volgende:
Ik ben ook donor.
Ik vind ook dat iedereen wettelijk verplicht donor moet zijn.
Waarom? Omdat je dood bent. Je hele "zijn" is weg, je identiteit is weg.
Er is ook geen ziel of geest, of al die bullshit. Je bent voor eeuwig weg.![]()
Zoals John Cleese zo mooi zei in Monthy Python: "It has ceased to be."
Als je begraven wordt zul je sowieso vergaan. Dus beter dat er nog dingen gebruikt kunnen worden om anderen te helpen, dan dat het door wormen opgegeten wordt. Het vergaat hoe dan ook.
quote:Op zondag 7 augustus 2016 19:08 schreef Jaimy_Luca het volgende:
[..]
Ze gaan niet zomaar in je wroeten.quote:Op zondag 7 augustus 2016 10:57 schreef Elvi het volgende:
[..]
Na je dood gaat het uitvaartcentrum in je wroeten. Het idee dat je lichaam na je dood met rust wordt gelaten is echt een illusie.
Waarschijnlijk denken die mensen dat ze zonder een long niet kunnen ademen in de hemel.quote:Op zondag 7 augustus 2016 19:24 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]![]()
Dus als je een nier mist of een long dan mag je er ook niet meer bij?
Dat zeg ik niet. Ik zeg alleen dat ik geloof dat je dan niet verder kan (leven) in het hiernamaals, dus ben ik voor de zekerheid geen donor.quote:Op zondag 7 augustus 2016 19:24 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]![]()
Dit hebben volgens mij heel veel mensen.quote:Op zondag 7 augustus 2016 19:29 schreef Jaimy_Luca het volgende:
dus ben ik voor de zekerheid geen donor.
Ik geloof wel dat er min of meer een levensbestemming is voor iedereen.quote:Op zondag 7 augustus 2016 09:52 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Grijpt de natuur niet in... Dus als je onder een auto loopt en een orgaan nodig hebt, dan grijpt de natuur in?
Ik vind dat een erg merkwaardige gedachte, omdat als je doodgaat je lichaam sowieso vergaat. Dan komt dat wat Strawberry aanstipte er nog bij: wat als je bij leven al een orgaan of een ander een deel van je lichaam mist, dan kun je niet meer verder leven in het hiernamaals (waarvan alleen het bestaan mij al klinkklare onzin lijkt, daar niet van)?quote:Op zondag 7 augustus 2016 18:30 schreef Jaimy_Luca het volgende:
Heel waarschijnlijk een hartaanval (vergrote kans op hart- en vaatziekte) en dan binnen een paar minuten hebben je organen geen zuurstof meer en zijn ze waardeloos.
De kans dat ik het dan op tijd red (in het ziekenhuis komen en dat de chirurg ze eruit kan halen) is nihil.
Daarbij ben ik van mening dat je niet verder kan leven in het hiernamaals als je organen hebt afgestaan.
Juist ja, dus ik moet maar geen nieuwe nier accepteren omdat de natuur heeft besloten dat mijn nieren zijn gestopt?quote:Op zondag 7 augustus 2016 19:50 schreef Aiciu het volgende:
[..]
Ik geloof wel dat er min of meer een levensbestemming is voor iedereen.
Ik ben al een paar keer voor m'n flikker geredenWaarvan 1 keer ook heel anders had kunnen aflopen. En van daaruit weet ik dat er daadwerkelijk meer is en een moment om een keuze te maken. Dus of een ongeluk daadwerkelijk wel of niet natuurlijk is kan ik niet zeggen, maar als het je tijd niet is krijg je blijkbaar dus wel een helpende hand toegediend.
Daar ga ik niet over, maar ik wil geen organen van een ander.quote:Op zondag 7 augustus 2016 19:53 schreef LPFAN het volgende:
[..]
Juist ja, dus ik moet maar geen nieuwe nier accepteren omdat de natuur heeft besloten dat mijn nieren zijn gestopt?
Dus je verkiest de dood over een nieuwe leven beginnen met een orgaan van een ander?quote:Op zondag 7 augustus 2016 19:56 schreef Aiciu het volgende:
[..]
Daar ga ik niet over, maar ik wil geen organen van een ander.
Als jij daarmee geen probleem hebt moet je dat vooral doen, ik keur het niet af, alleen ikzelf sta er niet voor open.
Die nieuwe nier is de helpende hand die naar jou wordt uitgestoken.quote:Op zondag 7 augustus 2016 19:53 schreef LPFAN het volgende:
[..]
Juist ja, dus ik moet maar geen nieuwe nier accepteren omdat de natuur heeft besloten dat mijn nieren zijn gestopt?
Ja.quote:Op zondag 7 augustus 2016 19:57 schreef LPFAN het volgende:
[..]
Dus je verkiest de dood over een nieuwe leven beginnen met een orgaan van een ander?
Mensen die hun eigen waarde opleggen bij de manier waarop een ander kiest voor het afhandelen van het lichaam na de dood laat nogal een beperkte en simplistische visie zien.quote:Op zaterdag 6 augustus 2016 20:22 schreef Vlinderbom het volgende:
[..]
Ik heb ook wel eens een ongeluk gehad wat heel anders had kunnen aflopen. Geen seconde het gevoel gehad dat ik daarbij een helpende hand kreeg toegediend. Gewoon geluk, meer niet.quote:Op zondag 7 augustus 2016 19:50 schreef Aiciu het volgende:
[..]
Ik geloof wel dat er min of meer een levensbestemming is voor iedereen.
Ik ben al een paar keer voor m'n flikker geredenWaarvan 1 keer ook heel anders had kunnen aflopen. En van daaruit weet ik dat er daadwerkelijk meer is en een moment om een keuze te maken. Dus of een ongeluk daadwerkelijk wel of niet natuurlijk is kan ik niet zeggen, maar als het je tijd niet is krijg je blijkbaar dus wel een helpende hand toegediend.
Jouw eigen keuze en heb daar respect voor.quote:
Of een blinde darm, of je baarmoeder....quote:Op zondag 7 augustus 2016 19:24 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]![]()
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op zondag 7 augustus 2016 20:08 schreef Leandra het volgende:
[..]
Of een blinde darm, of je baarmoeder....Oh shit, ik mis ook al een orgaan.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
The love you take is equal to the love you make.
Daar gaat je plekje in de hemel.quote:Op zondag 7 augustus 2016 20:09 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Oh shit, ik mis ook al een orgaan.
Idd ja.quote:Op zondag 7 augustus 2016 20:14 schreef Leandra het volgende:
[..]
Daar gaat je plekje in de hemel.
Maar goed, dat mensen wel of geen donor willen worden moeten ze zelf weten, maar dat ze dan dat soort bullshit excuses gaan bedenken en werkelijk als reden geven kan ik echt niet bij.
Verzin gewoon niet dat soort nonsens om een egoïstische keuze te "rechtvaardigen".
En dit.... als er dan toch een hiernamaals blijkt te bestaan dan denk ik dat je mogelijkheden tot toegang meer afhankelijk zijn van hoe je geleefd hebt en welke keuzes je gemaakt hebt en of die keuzes goed waren voor anderen dan of je lichaam nog wel compleet is.quote:Op zondag 7 augustus 2016 20:13 schreef Forbry het volgende:
Ik zou eerder zeggen: orgaan afstaan voor het leven van een ander > barmhartige daad > ticket voor het hiernamaals ...
Paus Franciscus mist een long. Knap lullig als juist híj er niet bij mag.quote:Op zondag 7 augustus 2016 19:24 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]![]()
quote:Op zaterdag 6 augustus 2016 21:16 schreef Droopie het volgende:
[..]
Ik kan me voorstellen dat er ook grappen over een lijk worden gemaakt. Dat is niet respectvol, maar je merkt er niets van.
Als je smorgens een autoptie moet uitvoeren op een jong kind, vind ik dat er smiddags best een grap over het formaat tieten of een geslachtsdeel gemaakt kan worden.
Ze zullen idd niet met een set nieren gaan jongleren 😂
Het zou me niet verbazen als het wel gebeurt. Of op z'n minst dat de artsen tijdens een routineklus de voetbaluitslagen van afgelopen weekend bespreken of zoiets.quote:
Hoe zit het dan als je een vinger/been/arm mist..quote:Op zondag 7 augustus 2016 19:29 schreef Jaimy_Luca het volgende:
[..]
Dat zeg ik niet. Ik zeg alleen dat ik geloof dat je dan niet verder kan (leven) in het hiernamaals, dus ben ik voor de zekerheid geen donor.
Tsja het zit nou eenmaal diep in me. Een soort angst. Ik wil namelijk wel verder leven in het hiernamaals. Hoop dat het beter is als op aarde.quote:Op zondag 7 augustus 2016 19:53 schreef Forbry het volgende:
[..]
Ik vind dat een erg merkwaardige gedachte, omdat als je doodgaat je lichaam sowieso vergaat. Dan komt dat wat Strawberry aanstipte er nog bij: wat als je bij leven al een orgaan of een ander een deel van je lichaam mist, dan kun je niet meer verder leven in het hiernamaals (waarvan alleen het bestaan mij al klinkklare onzin lijkt, daar niet van)?
Ik denk dat jij gewoon incarneert en je het nog eens mag proberen.quote:Op zondag 7 augustus 2016 21:26 schreef Jaimy_Luca het volgende:
[..]
Tsja het zit nou eenmaal diep in me. Een soort angst. Ik wil namelijk wel verder leven in het hiernamaals. Hoop dat het beter is als op aarde.
Het zijn geen routineklussen, ze staan met verschillende teams druk druk druk te zijn om zo snel mogelijk weer weg te kunnen. En ondertussen moet er wel uitermate zorgvuldig gewerkt worden, anders verprutsen ze het donororgaan en staan ze daar voor niets.quote:Op zondag 7 augustus 2016 21:26 schreef Hawaii_Tim het volgende:
[..]
Het zou me niet verbazen als het wel gebeurt. Of op z'n minst dat de artsen tijdens een routineklus de voetbaluitslagen van afgelopen weekend bespreken of zoiets.
Maar daarom geef ik het ook niet als reden. Ik geloof er daadwerkelijk in, het is geen excuus om maar niks af te geven.quote:Op zondag 7 augustus 2016 20:14 schreef Leandra het volgende:
[..]
Daar gaat je plekje in de hemel.
Maar goed, dat mensen wel of geen donor willen worden moeten ze zelf weten, maar dat ze dan dat soort bullshit excuses gaan bedenken en werkelijk als reden geven kan ik echt niet bij.
Verzin gewoon niet dat soort nonsens om een egoïstische keuze te "rechtvaardigen".
Of wanneer je terminaal ziek bent en voor euthanasie kiest.quote:Op zondag 7 augustus 2016 21:29 schreef -Phineas- het volgende:
Wil trouwens wel donor worden sowieso (bloeddonor ben ik al) maar ik begrijp het niet zo wanneer je dan wél kunt doneren. De kans dat je kunt doneren als je zm hebt gepleegd is klein, als je een ongeluk hebt gehad klein, en als je door ouderdom overlijd klein. Wanneer dan wel? Alleen als je hersendood bent?
Je zou ook kunnen proberen van je leven op aarde wat beters van te maken dan dat het nu is, dat heb je namelijk wel zelf in de hand, beetje naïef om op aarde een ontevreden leven te lijden (ja, expres) in de hoop op een hiernamaals dat dan ook nog eens beter zou moeten zijn dan je huidige leven.quote:Op zondag 7 augustus 2016 21:26 schreef Jaimy_Luca het volgende:
[..]
Tsja het zit nou eenmaal diep in me. Een soort angst. Ik wil namelijk wel verder leven in het hiernamaals. Hoop dat het beter is als op aarde.
Als je er nu mee kan leven, is het ook geen probleem in het hiernamaals. Maar een hart missen, dat gaat niet. Of allebei je nieren, je ogen, enz.quote:Op zondag 7 augustus 2016 20:09 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Oh shit, ik mis ook al een orgaan.
Is dat zo? Hoe stel ik me dat voor, want je kan toch moeilijk hersendood raken dan?quote:Op zondag 7 augustus 2016 21:30 schreef Samzz het volgende:
[..]
Of wanneer je terminaal ziek bent en voor euthanasie kiest.
Vanuit welke religie/geloof heb je deze overtuiging?quote:Op zondag 7 augustus 2016 21:31 schreef Jaimy_Luca het volgende:
[..]
Als je er nu mee kan leven, is het ook geen probleem in het hiernamaals. Maar een hart missen, dat gaat niet. Of allebei je nieren, je ogen, enz.
Daar kun je hier prima mee leven, dus ook in het hiernamaals. Zonder hart kun je niet leven...quote:Op zondag 7 augustus 2016 21:26 schreef -Phineas- het volgende:
[..]
Hoe zit het dan als je een vinger/been/arm mist..
Je kunt zonder allebei je ogen niet leven? Oh....quote:Op zondag 7 augustus 2016 21:31 schreef Jaimy_Luca het volgende:
[..]
Als je er nu mee kan leven, is het ook geen probleem in het hiernamaals. Maar een hart missen, dat gaat niet. Of allebei je nieren, je ogen, enz.
Ik heb geen religie/geloof. Ik geloof mijn eigen dingen.quote:Op zondag 7 augustus 2016 21:33 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Vanuit welke religie/geloof heb je deze overtuiging?
Sorry, niet goed genoeg gelezenquote:Op zondag 7 augustus 2016 21:28 schreef Leandra het volgende:
[..]
Het zijn geen routineklussen, ze staan met verschillende teams druk druk druk te zijn om zo snel mogelijk weer weg te kunnen. En ondertussen moet er wel uitermate zorgvuldig gewerkt worden, anders verprutsen ze het donororgaan en staan ze daar voor niets.
Jawel, maar niets zien. En dat zou ik wel willen in het hiernamaals.quote:Op zondag 7 augustus 2016 21:35 schreef Leandra het volgende:
[..]
Je kunt zonder allebei je ogen niet leven? Oh....
Dat heeft toch niets met het verwijderen van donororganen te maken?quote:Op zondag 7 augustus 2016 21:36 schreef Hawaii_Tim het volgende:
[..]
Sorry, niet goed genoeg gelezen. Ik doelde meer op een klus waar niet zo'n haast bij is, waarbij ik denk aan bijvoorbeeld een autopsie.
Aha. Tja.quote:Op zondag 7 augustus 2016 21:35 schreef Jaimy_Luca het volgende:
[..]
Ik heb geen religie/geloof. Ik geloof mijn eigen dingen.
Op aarde zijn ook een hoop mensen ziende blind, ik denk niet dat een blinde in het hiernamaals ook niets ziet.quote:Op zondag 7 augustus 2016 21:36 schreef Jaimy_Luca het volgende:
[..]
Jawel, maar niets zien. En dat zou ik wel willen in het hiernamaals.
Zo zwart wit wil ik het niet zeggen..Maar mijn ogen blijven ze vanafquote:Op zondag 7 augustus 2016 21:36 schreef Jaimy_Luca het volgende:
[..]
Ooo okéquote:Op zondag 7 augustus 2016 21:30 schreef Samzz het volgende:
[..]
Of wanneer je terminaal ziek bent en voor euthanasie kiest.
Nee, maar ik had alleen het gequote bericht van Droopie in mijn hoofd. Grappen over een lijk maken zie ik wel gebeuren, maar niet tijdens het 'oogsten' van donororganen.quote:Op zondag 7 augustus 2016 21:37 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat heeft toch niets met het verwijderen van donororganen te maken?
Dus als je blind wordt, pas je voor het hiernamaals dat je voor ogen hebt?quote:Op zondag 7 augustus 2016 21:36 schreef Jaimy_Luca het volgende:
Had je hier niet al eens zelf een topic over geopend?quote:Op zondag 7 augustus 2016 21:38 schreef -Phineas- het volgende:
[..]
Ooo oké
Dus de kans dat je uberhaupt kunt doneren is al best klein.
Klopt.quote:Op zondag 7 augustus 2016 21:38 schreef -Phineas- het volgende:
[..]
Ooo oké
Ik snapte het al niet meer bij 'hiernamaals'.quote:Op zondag 7 augustus 2016 21:39 schreef Leandra het volgende:
Darn, iemand de kans op helder zicht ontnemen omdat ze niet aan de ogen mogen komen die jij nooit meer zult openen.....
Ik snap er werkelijk niets van.
Ja, aan de andere kant worden motoren in de VS ook wel donorcycle genoemdquote:Op zondag 7 augustus 2016 21:38 schreef -Phineas- het volgende:
[..]
Ooo oké
Ach, het zal best fijn zijn in iets te geloven waar het na het leven op aarde allemaal beter gaat zijn, vooral dat je gelooft dat het allemaal beter zal zijn, ongeacht hoe je het hier doet, waar het echt telt.quote:Op zondag 7 augustus 2016 21:41 schreef Samzz het volgende:
[..]
Ik snapte het al niet meer bij 'hiernamaals'.
Na een tijdje rot je lichaam helemaal weg. En danquote:Op zondag 7 augustus 2016 19:08 schreef Jaimy_Luca het volgende:
[..]
De kans dat je kunt doneren is inderdaad erg klein, daarom is het des te belangrijker dat zoveel mogelijk mensen zich registreren als donor. Als iedereen die zich als donor heeft geregistreerd daadwerkelijk kon doneren dan was er waarschijnlijk niet eens een te kort..quote:Op zondag 7 augustus 2016 21:29 schreef -Phineas- het volgende:
Wil trouwens wel donor worden sowieso (bloeddonor ben ik al) maar ik begrijp het niet zo wanneer je dan wél kunt doneren. De kans dat je kunt doneren als je zm hebt gepleegd is klein, als je een ongeluk hebt gehad klein, en als je door ouderdom overlijd klein. Wanneer dan wel? Alleen als je hersendood bent?
"Beter" ... maar als je bij leven een lichamelijk gebrek hebt, heb je -als we even Jaimy_Luca volgen- dat gebrek in het hiernamaals nog steeds. Lijkt me voor best veel mensen al een reden om te zeggen: "ik pas".quote:Op zondag 7 augustus 2016 21:44 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ach, het zal best fijn zijn in iets te geloven waar het na het leven op aarde allemaal beter gaat zijn, vooral dat je gelooft dat het allemaal beter zal zijn, ongeacht hoe je het hier doet, waar het echt telt.
Ah nu snap ik het wat beter, thanksquote:Op zondag 7 augustus 2016 21:56 schreef madam-april het volgende:
[..]
De kans dat je kunt doneren is inderdaad erg klein, daarom is het des te belangrijker dat zoveel mogelijk mensen zich registreren als donor. Als iedereen die zich als donor heeft geregistreerd daadwerkelijk kon doneren dan was er waarschijnlijk niet eens een te kort..
Tegen wie heb je het in hemelsnaam?? Zou een stuk makkelijker zijn als je degene tegen wie je het hebt zou quoten. Die optie zit niet voor niks op dit forum!quote:Op zondag 7 augustus 2016 22:03 schreef LievePoetin het volgende:
Je bent gewoon een egoïstisch iemand. Wel lekker orgaantjes ontvangen als jij ze nodig hebt maar ze niet afstaan wanneer jij ze niet meer nodig bent. Ze moeten de wetgeving aanpassen en alleen maar de organen verdelen onder mensen die ook donor zijn. En daarnaast moet iedereen gewoon automatisch donor worden bij de geboorte, wil je dit niet dan meld je je maar af maar ontvang je ook niks
Haha, ook mijn gedachtequote:Op zondag 7 augustus 2016 22:39 schreef Leandra het volgende:
Zonder quote is soms ook wel interessant.... al was het alleen al om te zien wie zich kennelijk aangesproken voelt.
Ditquote:Op zondag 7 augustus 2016 22:42 schreef Forbry het volgende:
[..]
Haha, ook mijn gedachte![]()
Ik had zelf het idee dat het 'gewoon' een reactie op de TS was, in dat geval quote ik ook niet altijd.
Bepaalde vitale organen moeten snel na overlijden verwijderd worden. Maar bij voorbeeld huid of hoornvliezen kunnen tot uren na de dood verwijderd worden. En de 'eisen' die qua toestand aan de donor worden gesteld zijn een stuk lichter.quote:Op zondag 7 augustus 2016 21:29 schreef -Phineas- het volgende:
kattenhemel toch wel, daar hechten ze niet zo veel waarde aan niertje meer of minderquote:Op zondag 7 augustus 2016 22:47 schreef Cat22 het volgende:
Ik baal er wel van dat ik volgens Jaimy-Luca al bij mijn geboorte ben afgekeurd voor het hiernamaals
Waarom denk je dat ik die later eruit heb laten snijden?quote:Op zondag 7 augustus 2016 22:50 schreef computergirl het volgende:
[..]
kattenhemel toch wel, daar hechten ze niet zo veel waarde aan niertje meer of minder
ze is type II volgens mij en zou pillen moeten slikken en beetje normaal eten. In hiernamaals is er vast geen probleem met ongelimiteerd taart vreten, anders is het een hemel van niksquote:Op zondag 7 augustus 2016 22:52 schreef Cat22 het volgende:
[..]
Waarom denk je dat ik die later eruit heb laten snijden?![]()
Ik neem geen risico met mijn gebrekkige lijf.
zouden ze trouwens insuline hebben in Jaimy haar hiernamaals?![]()
Dus dan zou haar diabetes spontaan genezen bedoel je? Zou dat dan ook niet gelden voor uitgenomen donor organen?quote:Op zondag 7 augustus 2016 23:02 schreef computergirl het volgende:
[..]
ze is type II volgens mij en zou pillen moeten slikken en beetje normaal eten. In hiernamaals is er vast geen probleem met ongelimiteerd taart vreten, anders is het een hemel van niks
Mijn moeder heeft indertijd een eeuwigdurend graf/grafrecht gekocht en een eigendomsgraf wordt doorgegeven aan één van de erfgenamen. Het graf/grafrecht bleek niet op bv. "De kinderen van die en die" over te mogen gaan. Als de nieuwe eigenaar er later zelf in wil, moet hij (tijdig) een verzoek indienen en het kan niet eerder dan 10 jaar na de laatste begrafenis. Daarom is er nooit over een eindtijd gepraat, dus ik heb nooit ergens bij stil gestaan.quote:Op zondag 7 augustus 2016 14:01 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat is idd een reden, ik hecht daar persoonlijk wel aan, mijn ouders hechten daar echter niet dusdanig aan dat zij begraven willen worden, zij willen gecremeerd worden, ook goed, hun keuze.
Mijn 5-jarige met gevoel voor drama vond het overigens geweldig dat hij nog even met zijn overgrootvader kon "praten" toen we bij het graf van mijn grootouders waren, en die zijn in 1957 en 1966 overleden, zelfs ik heb ze niet gekend.
Nog zo'n jong kind hebben is bij ons overigens wel een reden om een privégraf met een lang grafrecht te willen, als een van ons overlijdt voor hij volwassen is iig.
Ik zou het enorm triest vinden als hij een graf op zijn 18de al niet meer zou kunnen bezoeken omdat het dan geruimd is.
(...)
De graven van mijn beide grootouders zijn er nog (en het ene graf is dus 50 jaar geleden voor het laatst iemand in begraven), maar ik gok dat die in een graf met eeuwigdurend recht liggen, de andere grootouders liggen op een begraafplaats die eigendom is van het lokale kerkbestuur, dus dat zal ook wel een flinke tijd duren voor daar geruimd wordt, volgens mij is het graf van mijn overgrootouders daar ook nog gewoon.quote:Op zondag 7 augustus 2016 23:34 schreef Teslynd het volgende:
[..]
Mijn moeder heeft indertijd een eeuwigdurend graf/grafrecht gekocht en een eigendomsgraf wordt doorgegeven aan één van de erfgenamen. Het graf/grafrecht bleek niet op bv. "De kinderen van die en die" over te mogen gaan. Als de nieuwe eigenaar er later zelf in wil, moet hij (tijdig) een verzoek indienen en het kan niet eerder dan 10 jaar na de laatste begrafenis. Daarom is er nooit over een eindtijd gepraat, dus ik heb nooit ergens bij stil gestaan.
Toen ik lang geleden door een klein dorp met heel grote kerk fietste, ben ik bij het kerkhof afgestapt. Even pauzeren en even kijken naar de oude graven van zo'n dorpje waar iedereen iedereen kent en veel verwantschappen bestaan. Tot mijn verbazing waren er maar een paar oude graven en geen echt oude graven. Waar ik nu woon, wordt gewoon om de 10 jaar geruimd.
Daarover hoorde ik door de verhalen omtrent WO-II. Joden moeten bij overlijden door ongeval zoveel mogelijk resten opnemen en mee in het graf leggen. Daar ging men erg ver in en dat was een uitdaging aan de vijand. Ik denk dat Jaimy_Luca het "zoveel mogelijk" vergat, want over het algemeen raak je wel wat onderdeeltjes kwijt als je ouder en ouder wordt of je komt zonder ter wereld en kan ermee leven door AWBZ die binnenkort niet meer bestaat.quote:Op zondag 7 augustus 2016 19:53 schreef Forbry het volgende: [..]
Ik vind dat een erg merkwaardige gedachte, omdat als je doodgaat je lichaam sowieso vergaat. Dan komt dat wat Strawberry aanstipte er nog bij: wat als je bij leven al een orgaan of een ander een deel van je lichaam mist, dan kun je niet meer verder leven in het hiernamaals (waarvan alleen het bestaan mij al klinkklare onzin lijkt, daar niet van)?![]()
Maar je zit levenslang vast aan medicatie met bijwerkingen tegen afstotingsverschijnselen en kan gelijk weer onderop de aanvraaglijst vanwege de afstotingsprocessen.quote:Op zondag 7 augustus 2016 20:00 schreef Lienekien het volgende: [..]
Die nieuwe nier is de helpende hand die naar jou wordt uitgestoken.
Nee hoor, Holleeder zal eeuwig branden in de hel. Dat die alweer afgeschaft is, maakt het alleen maar erger: er wordt niet eens geprobeerd om zijn zieltje schoon te branden.quote:Op zondag 7 augustus 2016 20:17 schreef Leandra het volgende: [..]
En dit.... als er dan toch een hiernamaals blijkt te bestaan dan denk ik dat je mogelijkheden tot toegang meer afhankelijk zijn van hoe je geleefd hebt en welke keuzes je gemaakt hebt en of die keuzes goed waren voor anderen dan of je lichaam nog wel compleet is.
Je zult terwijl je het leven van een kind aan het redden was maar een arm verloren zijn...
Sta je daar voor Petrus: incompleet; afgewezen.
En Holleeder naast je is wel compleet, kan zo door de poort wandelen.
Als je patsboem hersendood bent, bijvoorbeeld tijdens een auto-ongeluk of bedrijfsongeval. Als je echt dood bent, zijn je organen niet meer bruikbaar. Als je bepaalde ziektes hebt, ben je niet bruikbaar maar dat wordt steeds minder door betere zuiveringsmethodes. Als je heel erg versleten bent, ben je ook niet niet bruikbaar omdat je organen de snelle maar lange weg niet doorstaan.quote:Op zondag 7 augustus 2016 21:29 schreef -Phineas- het volgende:
Wil trouwens wel donor worden sowieso (bloeddonor ben ik al) maar ik begrijp het niet zo wanneer je dan wél kunt doneren. De kans dat je kunt doneren als je zm hebt gepleegd is klein, als je een ongeluk hebt gehad klein, en als je door ouderdom overlijd klein. Wanneer dan wel? Alleen als je hersendood bent?![]()
Nee, dan word je er vast niet uitgetrapt. Het zal gaan om de transformatie van de ene naar de andere wereld waarvoor je compleet moet zijn of misschien als je ermee kan leven hoe je lichaam dan is. Kregen de pharao's daarom zoveel personeel mee in de pyramide?quote:Op zondag 7 augustus 2016 21:46 schreef richolio het volgende: [..]
Na een tijdje rot je lichaam helemaal weg. En danDan moet je uit de hemel?
Wat een bullshit reden.
Begraven op grond die eigendom is van de kerk, had ik niet aan gedacht. Had dus in dezen helemaal niet aan het doorslaggevend verschil tussen kerk- en staatsbezit gedacht. Spijtig dat die kerk in dat dorpje te weinig grond bezit om de oude graven lang te kunnen bewaren. Juist voor de kleine gemeentes lijkt me dat gevoelsmatig belangrijk.quote:Op zondag 7 augustus 2016 23:57 schreef Leandra het volgende:
[..]
De graven van mijn beide grootouders zijn er nog (en het ene graf is dus 50 jaar geleden voor het laatst iemand in begraven), maar ik gok dat die in een graf met eeuwigdurend recht liggen, de andere grootouders liggen op een begraafplaats die eigendom is van het lokale kerkbestuur, dus dat zal ook wel een flinke tijd duren voor daar geruimd wordt, volgens mij is het graf van mijn overgrootouders daar ook nog gewoon.
Overgrootouders aan de andere kant ook allemaal gevonden, maar die liggen op een begraafplaats waarvan ik weet dat de grond geschonken is door een van die overgrootouders, dus die zullen daar ook wel tot in de eeuwigheid blijven liggen.
Maar goed, terug naar 2016: in de gemeente Barneveld worden de graven op de gemeentelijke begraafplaatsen nog voor 30 jaar uitgegeven.
In Amersfoort (eigenlijk Leusden) worden de gedeelde graven na 10 jaar geruimd en verder hebben ze graven met 10 en 25 jaar grafrecht (dat daarna verlengd kan worden).
En wat wil je daar mee zeggen?quote:Op maandag 8 augustus 2016 00:04 schreef Teslynd het volgende:
[..]
Maar je zit levenslang vast aan medicatie met bijwerkingen tegen afstotingsverschijnselen en kan gelijk weer onderop de aanvraaglijst vanwege de afstotingsprocessen.
[..]
Ik voel me niet per se aangesproken hoor. Het kan mij werkelijk geen fuck schelen wat ze van me vinden als ik besluit om wel organen te willen ontvangen, maar zelf niet te geven. Ik ben in ieder geval blij dat het niet verplicht is om te geven als je wil krijgen.quote:Op zondag 7 augustus 2016 22:39 schreef Leandra het volgende:
Zonder quote is soms ook wel interessant.... al was het alleen al om te zien wie zich kennelijk aangesproken voelt.
Jij kan dat niet omdraaien?quote:Op zaterdag 6 augustus 2016 20:22 schreef Vlinderbom het volgende:
[..]
Oh dit is helemaal triest, het ontvangen van organen geen enkel probleem vinden, maar zelfs bij het ontvangen van een orgaan zelf nog geen donor willen zijn....quote:Op maandag 8 augustus 2016 05:51 schreef Jaimy_Luca het volgende:
[..]
Ik voel me niet per se aangesproken hoor. Het kan mij werkelijk geen fuck schelen wat ze van me vinden als ik besluit om wel organen te willen ontvangen, maar zelf niet te geven. Ik ben in ieder geval blij dat het niet verplicht is om te geven als je wil krijgen.
En dat zeg ik dus: dat jij dat triest vind boeit me niet. Als ik het ooit nodig heb besluit ik op dat moment wel of ik het wil, maar mijn mening over organen geven en het hiernamaals verandert daar niet mee.quote:Op maandag 8 augustus 2016 10:31 schreef Leandra het volgende:
[..]
Oh dit is helemaal triest, het ontvangen van organen geen enkel probleem vinden, maar zelfs bij het ontvangen van een orgaan zelf nog geen donor willen zijn....
Zie je jezelf nog als "compleet" als je het hart van een ander hebt?
Ik zou die aanname maar niet maken......quote:Op zondag 7 augustus 2016 23:02 schreef computergirl het volgende:
[..]
ze is type II volgens mij en zou pillen moeten slikken en beetje normaal eten. In hiernamaals is er vast geen probleem met ongelimiteerd taart vreten, anders is het een hemel van niks
Nogmaals mijn vraag: als je onverhoopt blind wordt, weiger je dan de entree in jouw hiernamaals?quote:Op maandag 8 augustus 2016 11:19 schreef Jaimy_Luca het volgende:
En dat zeg ik dus: dat jij dat triest vind boeit me niet. Als ik het ooit nodig heb besluit ik op dat moment wel of ik het wil, maar mijn mening over organen geven en het hiernamaals verandert daar niet mee.
Ik leef dan dus dan ben ik "compleet". Zolang je hier met iets kan leven kan het daar ook.
Je kan prima leven met één nier. Zou je dan overwegen er een af te staan?quote:Op maandag 8 augustus 2016 11:19 schreef Jaimy_Luca het volgende:
[..]
En dat zeg ik dus: dat jij dat triest vind boeit me niet. Als ik het ooit nodig heb besluit ik op dat moment wel of ik het wil, maar mijn mening over organen geven en het hiernamaals verandert daar niet mee.
Ik leef dan dus dan ben ik "compleet". Zolang je hier met iets kan leven kan het daar ook.
Het gaat niet om het zelf weigeren, dat zou ik namelijk nooit doen. Maar blinde ogen zitten er nog wel, dus je bent compleet. En als blinde kun je prima leven.quote:Op maandag 8 augustus 2016 11:21 schreef Copycat het volgende:
[..]
Nogmaals mijn vraag: als je onverhoopt blind wordt, weiger je dan de entree in jouw hiernamaals?
Ja, dat snap ik. Maar jij stelde gisteren in dit topic dat jij zonder ogen dat hiernamaals niet in hoefde. Want je wilde het zo graag zien. Vandaar mijn vraag.quote:
Ja hoor. Maar mijn nieren zullen niet echt geschikt zijn door mijn ziekte en door al jaren slecht drinken (gewoon drinken dus he, en dan niet wat zou moeten op een dag).quote:Op maandag 8 augustus 2016 11:23 schreef Hawaii_Tim het volgende:
[..]
Je kan prima leven met één nier. Zou je dan overwegen er een af te staan?
Ik heb de post gevonden waar je op doelt, maar ik bedoelde daarmee niet te zeggen dat ik toegang tot het hiernamaals zou weigeren.quote:Op maandag 8 augustus 2016 11:28 schreef Copycat het volgende:
[..]
Ja, dat snap ik. Maar jij stelde gisteren in dit topic dat jij zonder ogen dat hiernamaals niet in hoefde. Want je wilde het zo graag zien. Vandaar mijn vraag.
En dat is trouwens niet waar, je komt niet weer helemaal onderaan de wachtlijst als je lichaam het afstoot.quote:Maar je zit levenslang vast aan medicatie met bijwerkingen tegen afstotingsverschijnselen en kan gelijk weer onderop de aanvraaglijst vanwege de afstotingsprocessen.
Ik snap niet waarom je nou ook nog met de "mijn lichaam zal niet geschikt zijn want...." argumenten komt om geen donor te zijn. Artsen zijn prima in staat dat zelf te beslissen, dat hoef jij niet voor ze te doen.quote:Op maandag 8 augustus 2016 11:28 schreef Jaimy_Luca het volgende:
[..]
Ja hoor. Maar mijn nieren zullen niet echt geschikt zijn door mijn ziekte en door al jaren slecht drinken (gewoon drinken dus he, en dan niet wat zou moeten op een dag).
Vind dit altijd zo grappig. Ben je gelovig?quote:Op zaterdag 6 augustus 2016 20:06 schreef Vlinderbom het volgende:
Zoals de titel al luidt, snap ik niet hoe mensen zo enorm gemakkelijk doen over donor worden.
'' Ja je redt er toch levens mee''
''Je bent toch al dood dus wat maakt het nog uit wat er met je gebeurd''
Persoonlijk, als ik aan het beeld denk dat iemand in mij loopt te wroeten wanneer ik dood ben, dan krijg ik daar absoluut geen fijn gevoel van. Alsof ik dan niks om mezelf geef en mezelf tekort doe ofzo... heel vreemd, ik kan het niet zo goed uitleggen.
Ik heb dat eigenlijk ook met je laten cremeren.
Ik hoor wel eens mensen zeggen, '' anders loop je ook maar weg te rotten onder de grond''
Ik krijg bij dit precies het zelfde gevoel. Ik bedoel, je laat jezelf toch niet zomaar weg branden alsof je nooit bestaan hebt? Wat is dat nou voor onzin.
Ik ben daar eens dieper over gaan nadenken, en ik vraag me dan af; hebben de mensen die totaal geen problemen hebben om donor te worden of zichzelf te laten cremeren dan geen eigenwaarde?
Of vinden mensen het gewoon stoer om te zeggen dat ze zichzelf laten cremeren?
Ik heb het ook een beetje in mijn omgeving gevraagd, en wat ik opvallend vond was dat de mensen die ''succesvol''' zijn in het leven veel moeilijker antwoord gaven op de vraag of ze donor of gecremeerd willen worden. En meestal als ik het antwoord had, was het het geval dat ze niet gecremeerd willen worden, en negatief deden over donor worden.
De mensen die wat minder ''succesvol'' zijn deden er juist veel gemakkelijker over, ''ajoh je bent toch al dood, dan kun je net zo goed je organen weggeven''
En ik geef die mensen absoluut geen ongelijk, daar niet van.
Maar het komt dan echt op me over alsof die mensen niks om zichzelf geven, alsof ze gewoon geen eigenwaarde hebben.
Of zou het toch misschien komen omdat de ''succesvollere'' personen een beetje egoistisch zijn? Hier geloof ik zelf niet helemaal in maargoed... het kan wel natuurlijk.
Hoe denken jullie hierover?
Als ik het goed heb doet jouw alvleesklier het niet goed. Je slikt tabletten en volgens mij spuit je zelfs insuline. Je zou doodgaan als je je medicatie niet nam. Vast niet meteen maar meer dan een paar jaar geef ik je niet. Maar je beschouwt jezelf wel als compleet nu?quote:Op maandag 8 augustus 2016 11:26 schreef Jaimy_Luca het volgende:
[..]
Het gaat niet om het zelf weigeren, dat zou ik namelijk nooit doen. Maar blinde ogen zitten er nog wel, dus je bent compleet. En als blinde kun je prima leven.
Dus nogmaals: zolang je er hier mee kunt leven is het goed.
Laat me gewoon geloven wat ik geloof.quote:Op maandag 8 augustus 2016 11:44 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik snap niet waarom je nou ook nog met de "mijn lichaam zal niet geschikt zijn want...." argumenten komt om geen donor te zijn. Artsen zijn prima in staat dat zelf te beslissen, dat hoef jij niet voor ze te doen.
Juist als je weet dat je lichaam niet geschikt zal zijn doordat het (al dan niet zelf gedaan) naar de klote is, lijkt het me heel makkelijk om donor te zijn, je weet dan immers toch zeker dat ze er niets van willen gebruiken? Welk risico loop je dan?
Echt... ik lees zulke egoïstische non-argumenten, onvoorstelbaar.
Fixed.quote:Op maandag 8 augustus 2016 11:49 schreef Jaimy_Luca het volgende:
[..]
Laat me gewoon geloven wat ik geloof. me goed uitkomt zodat ik de controle houd en mijn lijf niet aan anderen hoef over te geven.
Wat er overblijft na donatie mag iig wel naast mij begraven worden, liggen we daar samen incompleet te zijnquote:Op maandag 8 augustus 2016 11:49 schreef Nouk84 het volgende:
Ik snap het niet; ik ben donor én wil begraven worden. Heb ik nu wel of geen eigenwaarde?
Volgens TS haar eigen onderzoek ben je in ieder geval waarschijnlijk niet succesvol.quote:Op maandag 8 augustus 2016 11:49 schreef Nouk84 het volgende:
Ik snap het niet; ik ben donor én wil begraven worden. Heb ik nu wel of geen eigenwaarde?
Krijg ik ook een gehandicaptenparkeerkaart, kan ik net als Vannelle dichtbij parkeren en hoeven we niet zo ver te lopen.quote:Op maandag 8 augustus 2016 12:55 schreef Poesopstokje het volgende:
Ach, Jaimy loopt hoogstwaarschijnlijk binnenkort toch met een geamputeerde poot, dan kun je de rest ook wel missen
Bedankt voor je goed doordachte inhoudelijke reactie.quote:
Er is een goede reden dat iemand zo'n kaart krijgt dus be careful what you wish for.quote:Op maandag 8 augustus 2016 13:02 schreef Jaimy_Luca het volgende:
[..]
Krijg ik ook een gehandicaptenparkeerkaart, kan ik net als Vannelle dichtbij parkeren en hoeven we niet zo ver te lopen.![]()
I know. Het is mijn soort humor. Vandaar ook de clownssmiley.quote:Op maandag 8 augustus 2016 14:48 schreef vannelle het volgende:
[..]
Er is een goede reden dat iemand zo'n kaart krijgt dus be careful what you wish for.
Ik heb graag de controle. En dat dingen niet overgeven aan anderen is mijn keuze. Het is niet verplicht (kunnen ze ook niet verplichten, alleen iedereen standaard donor maken en wie niet wil moet dat aangeven).quote:Op maandag 8 augustus 2016 13:22 schreef Cat22 het volgende:
[..]
Bedankt voor je goed doordachte inhoudelijke reactie.![]()
Voor iemand die zo stellig in iets gelooft heb je verdomde weinig argumenten om het ons ongelovigen te laten snappen.
Nou, wat een lol.quote:Op maandag 8 augustus 2016 14:50 schreef Jaimy_Luca het volgende:
[..]
I know. Het is mijn soort humor. Vandaar ook de clownssmiley.
Misschien moet je er eens rekening mee houden dat andere mensen jouw humor niet "begrijpen" of ronduit ongepast vinden, want er was niets grappigs aan, en als jij denkt dat dat wel zo is dan ligt dat aan jou, niet aan de rest.quote:Op maandag 8 augustus 2016 14:50 schreef Jaimy_Luca het volgende:
[..]
I know. Het is mijn soort humor. Vandaar ook de clownssmiley.
En ik snap niet hoe jij jouw kapotte alvleesklier rijmt met compleet zijn.quote:Op maandag 8 augustus 2016 14:55 schreef Jaimy_Luca het volgende:
[..]
Ik heb graag de controle. En dat dingen niet overgeven aan anderen is mijn keuze. Het is niet verplicht (kunnen ze ook niet verplichten, alleen iedereen standaard donor maken en wie niet wil moet dat aangeven).
Jullie hoeven het ook niet te snappen, als ik het maar snap. De reden "omdat ik geloof dat als je niet compleet bent je niet naar het hiernamaals kan" zou genoeg moeten zijn.
Dan heb ik een ander soort humor dan jij.quote:Op maandag 8 augustus 2016 14:58 schreef vannelle het volgende:
[..]
Nou, wat een lol.
En wat ik me afvraag: Waarom noem je mij en een stukje van mijn situatie in een topic waar ik niet eens post?
Ik heb dat in het chronisch ziek topic verteld en alleen daar. Oftewel: Laat mij er buiten in een ander topic.
En het is geen humor, als je zo'n kaart nodig hebt is je situatie gewoon KUT.
Hoe kun je dat nou wensen voor jezelf?
Ik zie hier (en zeker niet in een mij onbekend topic) geen ruimte voor grapjes.
Ligt ook aan mij. Het is soms een raar soort humor, die niet iedereen begrijpt, dat weet ik. Maar wel mijn humor.quote:Op maandag 8 augustus 2016 14:59 schreef Leandra het volgende:
[..]
Misschien moet je er eens rekening mee houden dat andere mensen jouw humor niet "begrijpen" of ronduit ongepast vinden, want er was niets grappigs aan, en als jij denkt dat dat wel zo is dan ligt dat aan jou, niet aan de rest.
Maar goed, het interesseert je overduidelijk ook niet dat je regelmatig ongepaste dingen loopt te roepen, dat zal dan ook wel weer jouw "humor" of complete gebrek aan empathie zijn.
Hij zit dan nog altijd in mijn lichaam. En trouwens, mijn alvleesklier is niet kapot, dan zou ik type 1 hebben.quote:Op maandag 8 augustus 2016 15:01 schreef Cat22 het volgende:
[..]
En ik snap niet hoe jij jouw kapotte alvleesklier rijmt met compleet zijn.
Je sterft uiteindelijk doordat je hart het niet meer doet. Hoe ben je dan nog steeds compleet?
Je kunt ook gewoon sorry zeggen. En dat je niet in de gaten had dat andere mensen er aanstoot aan nemen.quote:Op maandag 8 augustus 2016 15:07 schreef Jaimy_Luca het volgende:
[..]
Dan heb ik een ander soort humor dan jij.![]()
En ik wist niet dat dat niet mocht... Er wordt in allerlei topics weleens iemand bij de naam genoemd (of omschreven) en over verteld.
Het is dus een grapje. Met andere woorden: ik wens het dus niet voor mezelf!
Nee hoor. Ik wilde alleen mijn mening geven. Jij hebt de jouwe en ik denk niet dat we hierin naar elkaar toe zullen bewegen.quote:Op maandag 8 augustus 2016 15:13 schreef Jaimy_Luca het volgende:
Gaan we die discussie echt aan? Dat is offtopic...
Allerlei kwetsende offtopic opmerkingen posten is geen probleem, maar als je "sorry" moet zeggen trek je ineens de offtopic-kaart?quote:Op maandag 8 augustus 2016 15:13 schreef Jaimy_Luca het volgende:
Gaan we die discussie echt aan? Dat is offtopic...
Ik ga m'n ondertitel (of hoe heet dat?) maar eens veranderen. *Heeft rare vorm van humor, opgepast!*quote:Op maandag 8 augustus 2016 15:16 schreef Cat22 het volgende:
[..]
Nee hoor. Ik wilde alleen mijn mening geven. Jij hebt de jouwe en ik denk niet dat we hierin naar elkaar toe zullen bewegen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Je bepaalt altijd nog zelf of je je wil laten kwetsen door iets. Je hoeft je namelijk niet te laten kwetsen.quote:Op maandag 8 augustus 2016 15:17 schreef Leandra het volgende:
[..]
Allerlei kwetsende offtopic opmerkingen posten is geen probleem, maar als je "sorry" moet zeggen trek je ineens de offtopic-kaart?
Crisis nog an toe.
quote:Op maandag 8 augustus 2016 15:22 schreef Jaimy_Luca het volgende:
[..]
Ik ga m'n ondertitel (of hoe heet dat?) maar eens veranderen. *Heeft rare vorm van humor, opgepast!*Alleen jammer dat je op mobiel geen ondertitels ziet...
Of je leert gewoon excuses te maken als je een lompe opmerking maakt die niet in goede aarde valtSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt..
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
quote:Op maandag 8 augustus 2016 15:22 schreef Jaimy_Luca het volgende:
[..]
Ik ga m'n ondertitel (of hoe heet dat?) maar eens veranderen. *Heeft rare vorm van humor, opgepast!*Alleen jammer dat je op mobiel geen ondertitels ziet...
Was jij net niet degene die zei dat het offtopic was?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En nog uitleggen en verdedigen
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
Gezien het egoisme dat van die beslissing uitgaat, lijkt me het sterk dat ze geen organen zouden accepteren.quote:Op maandag 8 augustus 2016 15:33 schreef motorbloempje het volgende:
Ik vind het prima als mensen heel bewust geen organen af willen staan. Als zij dan ook geen organen accepteren en dus andere mensen die dat wel doen voor laten gaan is het allemaal maar mooi geregeld.
Ja, mij ook, maar dat zou dan zo geregeld moeten zijn. Ben je geregistreerd als donor? Dan krijg je ze ook als je ze nodig hebt. Ben je niet geregistreerd? Dan krjig je alleen als er wat over is.quote:Op maandag 8 augustus 2016 16:47 schreef habitue het volgende:
[..]
Gezien het egoisme dat van die beslissing uitgaat, lijkt me het sterk dat ze geen organen zouden accepteren.
Ik zou er zo voor tekenen.quote:Op maandag 8 augustus 2016 16:48 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
Ja, mij ook, maar dat zou dan zo geregeld moeten zijn. Ben je geregistreerd als donor? Dan krijg je ze ook als je ze nodig hebt. Ben je niet geregistreerd? Dan krjig je alleen als er wat over is.
Jawel. Er is kennelijk weer e.e.a. verwijderd.quote:
ja dat kan..een nabestaande kan het weigerenquote:Op maandag 8 augustus 2016 17:25 schreef praadje het volgende:
Ik weet niet of het hier al ter sprake is gekomen maar hoe zit dat met familie? Dan heb je een codicil en dan weigert je familie? Is dat in Nederland mogelijk? Ik woon sinds 20 jaar in Belgie. Als je een codicil invult kan je familie weigeren maar je kunt het wel definitief laten vastleggen via de gemeente. Dan gaat niemand erover behalve jij als je dood bent.
Ook in Nederland kunnen de nabestaanden donorschap weigeren.quote:Op maandag 8 augustus 2016 17:25 schreef praadje het volgende:
Ik weet niet of het hier al ter sprake is gekomen maar hoe zit dat met familie? Dan heb je een codicil en dan weigert je familie? Is dat in Nederland mogelijk? Ik woon sinds 20 jaar in Belgie. Als je een codicil invult kan je familie weigeren maar je kunt het wel definitief laten vastleggen via de gemeente. Dan gaat niemand erover behalve jij als je dood bent.
Ja dat begreep ik al maar hier kan een nabestaande het niet weigeren als het bij de gemeente vastgelegd wordt. Die zorgen dat het in een databank terecht komt en geen nabestaande die er wat over te zeggen heeft.quote:Op maandag 8 augustus 2016 17:31 schreef Droopie het volgende:
[..]
ja dat kan..een nabestaande kan het weigeren
Ruim tien jaar geleden was het nog bijna 70%.quote:Op maandag 8 augustus 2016 17:33 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Ook in Nederland kunnen de nabestaanden donorschap weigeren.
Als ik mij goed herinner, gebeurt dit ook in plus/minus 20% van de gevallen. Ik heb hier een artikel over gelezen vier jaar geleden en dit artikel in een ander topic niet meer kunnen terugvinden, ik geloof dat Jaimy toen ook al zo debiel bezig was
Dankjewel voor het opzoeken maar volgens het artikel wordt in 8% van de gevallen ondanks de aanwezigheid van een codicil het donorschap toch geweigerd door nabestaanden.quote:Op maandag 8 augustus 2016 17:46 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ruim tien jaar geleden was het nog bijna 70%.
http://www.volkskrant.nl/(...)-vaak-tegen~a664176/
Geen idee. Waarom zou dat zozeer verbeterd zijn?quote:Op maandag 8 augustus 2016 17:54 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Dankjewel voor het opzoeken maar volgens het artikel wordt in 8% van de gevallen ondanks de aanwezigheid van een codicil het donorschap toch geweigerd door nabestaanden.
Ik ben benieuwd hoeveel nabestaanden tegenwoordig donorschap weigeren als de overledene geen codicil heeft gemaakt, dat zal toch wel een stuk lager zijn dan die 70% hoop ik
Dat zou inderdaad verboden moeten worden.quote:Op maandag 8 augustus 2016 18:55 schreef Samzz het volgende:
Ik vind het schandalig dat nabestaanden hun eigen wens belangrijker vinden dan de wens van de overledene. De meeste mensen zijn heel weloverwogen donor geworden, dat als nabestaande terug draaien, nee, daar kan ik niet bij.
Ben ik niet met je eens. Je kunt van tevoren nooit voorspellen hoe je als donor aan je einde gaat komen en welke impact dat gaat hebben op de nabestaanden. Je kunt mensen niet zo'n hard verwijt maken als ze hun beslissing moeten nemen op zo'n emotioneel zwaar moment.quote:Op maandag 8 augustus 2016 18:55 schreef Samzz het volgende:
Ik vind het schandalig dat nabestaanden hun eigen wens belangrijker vinden dan de wens van de overledene. De meeste mensen zijn heel weloverwogen donor geworden, dat als nabestaande terug draaien, nee, daar kan ik niet bij.
Dat. Jij bent dood en weg, de nabestaanden moeten verder met hun leven en dan weegt hun belang voor mij toch zwaarder dan dat van een onbekende. Al zou ik het wel heel erg jammer vinden als ze zouden weigeren.quote:Op maandag 8 augustus 2016 19:09 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ben ik niet met je eens. Je kunt van tevoren nooit voorspellen hoe je als donor aan je einde gaat komen en welke impact dat gaat hebben op de nabestaanden. Je kunt mensen niet zo'n hard verwijt maken als ze hun beslissing moeten nemen op zo'n emotioneel zwaar moment.
Ah Remco Coppen. Ik zal zijn publicaties eens uitspitten. Thanks!quote:Op maandag 8 augustus 2016 18:01 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Geen idee. Waarom zou dat zozeer verbeterd zijn?
Nog een onderzoek uit 2010. http://www.gezondheidskra(...)t-bij-orgaandonatie/
Die nabestaanden krijgen (meestal) de vraag als hun geliefde nog aan de beademing liggen. Ze moeten op dat moment afscheid nemen van een geliefde waar je natuurljk nooit klaar voor bent en krijgt dan de vraag over donorschap. Dat is wel een moment dat je enorm kwetsbaar bentquote:Op maandag 8 augustus 2016 18:55 schreef Samzz het volgende:
Serieusquote:Op maandag 8 augustus 2016 17:31 schreef Droopie het volgende:
[..]
ja dat kan..een nabestaande kan het weigeren
Ik ben het niet snel met jou eens, maar nu wel.quote:Op maandag 8 augustus 2016 18:55 schreef Samzz het volgende:
Oneens. Als nabestaanden dien je respect te hebben voor de wil van de overledene vind ik, ongeacht of je het er mee eens bent of niet.quote:Op maandag 8 augustus 2016 19:09 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ben ik niet met je eens. Je kunt van tevoren nooit voorspellen hoe je als donor aan je einde gaat komen en welke impact dat gaat hebben op de nabestaanden. Je kunt mensen niet zo'n hard verwijt maken als ze hun beslissing moeten nemen op zo'n emotioneel zwaar moment.
quote:Op maandag 8 augustus 2016 19:09 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Deze reacties snap ik dan weer niks van.quote:Op maandag 8 augustus 2016 19:17 schreef Cat22 het volgende:
[..]
Dat. Jij bent dood en weg, de nabestaanden moeten verder met hun leven en dan weegt hun belang voor mij toch zwaarder dan dat van een onbekende. Al zou ik het wel heel erg jammer vinden als ze zouden weigeren.
Maar door omstandigheden hebben we dat al doorgesproken, ze weten hoe ik erin sta en ik denk dat ze mijn wens wel respecteren.
Dat heeft te maken met respect voor de gevoelens van de nabestaanden.quote:Op maandag 8 augustus 2016 19:36 schreef Jaimy_Luca het volgende:
[..]
[..]
Deze reacties snap ik dan weer niks van.
Wel vinden dat iedereen/zoveel mogelijk mensen donor moeten worden, want er is een tekort. En mensen die geen donor willen worden niet oké vinden. Maar het wel prima vinden als nabestaanden alsnog besluiten om het donorschap af te blazen, terwijl de wens van de overledene is dat hij/zij graag donor wilde zijn.
Schiet mij maar lek hoor...
Dit.quote:Op maandag 8 augustus 2016 19:35 schreef Juup© het volgende:
[..]
Oneens. Als nabestaanden dien je respect te hebben voor de wil van de overledene vind ik, ongeacht of je het er mee eens bent of niet.
Maar ik ben jouw vriend nietquote:Op maandag 8 augustus 2016 19:43 schreef Jaimy_Luca het volgende:
[..]
Dit.
Mijn vriend wil bijvoorbeeld gecremeerd worden, maar absoluut niet in een "urnenflat" neergezet worden. Hij wil verspreid worden.
Ik ben ook geen persoon die elke week naar het graf zal gaan, 'm netjes houd en verse bloemen neerzet, dus wat dat betreft matchen we goed!
Ehm, maar dat zeg ik dan toch ook nietquote:Op maandag 8 augustus 2016 19:44 schreef Juup© het volgende:
[..]
Maar ik ben jouw vriend niet
En als ik opgefikt ben, dan mogen de nabestaanden met mijn as doen wat zij willen.
Oneens. Er is altijd nog een afweging tegen de wensen van de nabestaanden.quote:Op maandag 8 augustus 2016 19:35 schreef Juup© het volgende:
[..]
Oneens. Als nabestaanden dien je respect te hebben voor de wil van de overledene vind ik, ongeacht of je het er mee eens bent of niet.
Maar als iemand echt iets wil en dat ook heeft gezegd tegen de nabestaanden, dan vind jij het kunnen dat de nabestaanden dat de deur uit gooien en zelf doen wat ze willen?quote:Op maandag 8 augustus 2016 19:50 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Oneens. Er is altijd nog een afweging tegen de wensen van de nabestaanden.
Dat is jouw mening.quote:Op maandag 8 augustus 2016 19:50 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Oneens. Er is altijd nog een afweging tegen de wensen van de nabestaanden.
Wat ik vind kunnen, is een heel particuliere mening. Ik vind dwang i.i.g. uit den boze.quote:Op maandag 8 augustus 2016 20:07 schreef LPFAN het volgende:
[..]
Maar als iemand echt iets wil en dat ook heeft gezegd tegen de nabestaanden, dan vind jij het kunnen dat de nabestaanden dat de deur uit gooien en zelf doen wat ze willen?
Precies..quote:Op maandag 8 augustus 2016 19:35 schreef Juup© het volgende:
[..]
Ik vind dat juist best respectloos naar degene toe die is overleden.quote:Op maandag 8 augustus 2016 20:11 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Wat ik vind kunnen, is een heel particuliere mening. Ik vind dwang i.i.g. uit den boze.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |