Ja maar het is toch nog steeds ''jouw'' lichaam? ookal ben je dood?quote:Op zondag 7 augustus 2016 11:29 schreef bert888 het volgende:
Hoe dom kun je zijn als je dood bent dat je dan nog wat aan je lichaam heb.
Heeft niets met eigenwaarde te maken.
Maar waarom wil jij dan persee gecremeerd worden en niet begraven? het idee dat je jezelf laat wegbranden alsof je nooit bestaan hebt overheest bij jou dus totaal niet?quote:Op zondag 7 augustus 2016 12:15 schreef Hawaii_Tim het volgende:
Orgaandonor met voorkeur voor cremeren hierIk snap juist niet waarom mensen per se begraven willen worden. Of je nou onder de grond gestopt wordt of verast, je nabestaanden zullen jou nooit meer in het echt zien. Hooguit een steen met je naam erop (of een urn). Voortleven doe je in hun herinneringen
Neequote:Op zondag 7 augustus 2016 13:11 schreef Vlinderbom het volgende:
[..]
Maar waarom wil jij dan persee gecremeerd worden en niet begraven? het idee dat je jezelf laat wegbranden alsof je nooit bestaan hebt overheest bij jou dus totaal niet?
Wat is het verschil met wegrotten?quote:Op zondag 7 augustus 2016 13:11 schreef Vlinderbom het volgende:
Maar waarom wil jij dan persee gecremeerd worden en niet begraven? het idee dat je jezelf laat wegbranden alsof je nooit bestaan hebt overheest bij jou dus totaal niet?
En wat als je nabestaanden je graf niet meer kunnen betalen? Dan wordt je geruimd, besta je ook niet meer.quote:Op zondag 7 augustus 2016 13:11 schreef Vlinderbom het volgende:
[..]
Ja maar het is toch nog steeds ''jouw'' lichaam? ookal ben je dood?
Je laat jezelf toch niet zomaar wegbranden alsof je nooit bestaan hebt.
Nouja, veel mensen hier in dit topic ook doen dit dus wel.
Ik snap het nog steeds niet. Maar misschien ligt het ook wel aan mij dan.
[..]
Maar dat kan ook met een urn.quote:Op zondag 7 augustus 2016 13:27 schreef Lienekien het volgende:
Voor nabestaanden die er waarde aan hechten, kan ik me prima voorstellen dat die er troost in kunnen vinden om nog een graf te kunnen bezoeken.
Kan ook als je gecremeerd bentquote:Op zondag 7 augustus 2016 13:27 schreef Lienekien het volgende:
Voor nabestaanden die er waarde aan hechten, kan ik me prima voorstellen dat die er troost in kunnen vinden om nog een graf te kunnen bezoeken.
'er is doodgewoon geen tijd voor grappen'quote:Op zondag 7 augustus 2016 11:20 schreef scrub_nurse het volgende:
[..]
het is uiteraard niet verboden, maar het is er de situatie niet naar. Het luistert heel nauw, de periode tussen overlijden op de IC en de uitname van organen mag maar een beperkte periode duren, dus er moet heel hard en snel gewerkt worden om dit voor elkaar te krijgen. Indien er een zogenoemde heart beating procedure gedaan wordt, zijn er zelfs 3 (of meer) teams aanwezig en sta je als operatie assistent tijdens de ingreep met soms 6 artsen tegelijkertijd aan tafel die moeten worden voorzien van instrumentarium. Er is doodgewoon geen tijd voor grappen. Wanneer de "rust" is wedergekeerd, wordt er wel weer gekletst maar nooit te nadele over een donor of ontvanger.
Voor tijdens en na een procedure moet er logistiek ook ontzettend veel geregeld worden. Zoals transport van alle benodigde teams ter plekke (met ambutaxi's, ambulances, vliegtuigen) alle ontvangende ziekenhuizen, het transport en registratie van alle organen die geļmplanteerd moeten worden (taxi's,vliegtuigen eurotransplant) het op de juiste manier inpakken van alle organen incl alle juiste administratie.
Hart- en longenteams komen vanuit het ontvangende ziekenhuis naar het donerende ziekenhuis, verwijderen het orgaan, inspecteren deze, pakken deze in en nemen deze vervolgens mee naar het ontvangende ziekenhuis en patiėnt en implanteren vervolgens het orgaan.
Ow...quote:Op zondag 7 augustus 2016 13:55 schreef LPFAN het volgende:
Misschien heb je dit al beantwoord maar heb dit niet zo snel terug kunnen lezen, wil je zelf wel organen als je die ooit nodig blijkt te hebben?
Dat is idd een reden, ik hecht daar persoonlijk wel aan, mijn ouders hechten daar echter niet dusdanig aan dat zij begraven willen worden, zij willen gecremeerd worden, ook goed, hun keuze.quote:Op zondag 7 augustus 2016 13:27 schreef Lienekien het volgende:
Figuren als Holleeder, maar ook bepaalde dictators, politici, zakenlui enz. (hehe) zou ik het bij omdraaien. Die zouden ter beschikking voor orgaandonatie moeten worden vrijgegeven. En niks wachten tot na hun dood. In China is dat de regel, ter dood veroordeelden worden automatisch hun organen uitgenomen en herverdeeld.quote:Op zondag 7 augustus 2016 14:01 schreef Leandra het volgende:
[..]
Maar goed, organen doneren vind ik geen enkel probleem, ik kan er niets meer mee en als ik het leven van een ander er mee kan verlengen/verbeteren dan graag.
Het enige dat me wel enigszins tegenstaat is dat een figuur als Holleeder je hart zou kunnen krijgen, dat zou ik dan wel weer vervelend vinden, maar ook voor hem is dat waarschijnlijk een enorme vooruitgang, want mijn hart is lang niet zo zwart als het zijne.
Nou ga maar alvast sparen dan voor een eeuwig graf...quote:Op zaterdag 6 augustus 2016 20:06 schreef Vlinderbom het volgende:
Ik heb dat eigenlijk ook met je laten cremeren.
Ik hoor wel eens mensen zeggen, '' anders loop je ook maar weg te rotten onder de grond''
Ik krijg bij dit precies het zelfde gevoel. Ik bedoel, je laat jezelf toch niet zomaar weg branden alsof je nooit bestaan hebt? Wat is dat nou voor onzin.
Ik ben daar eens dieper over gaan nadenken, en ik vraag me dan af; hebben de mensen die totaal geen problemen hebben om donor te worden of zichzelf te laten cremeren dan geen eigenwaarde?
Of vinden mensen het gewoon stoer om te zeggen dat ze zichzelf laten cremeren?
Hier kan ik mij in vinden.quote:Op zondag 7 augustus 2016 15:56 schreef Forbry het volgende:
Ik sta geregistreerd als donor. Zonder uitzonderingen. Verder wil ik gecremeerd worden. Ik heb totaal niet het idee dat mijn bestaan daarmee (een soort van) zal worden ontkend en dan nog, al zou ik dat idee wel hebben, dat zou mij echt helemaal niks uitmaken.![]()
Dood is voor mij echt dood. Het Grote Niets. Alle dingen die mijn persoon nog bij leven aangingen, doen dan totaal niet meer ter zake en ik vind dat eerlijk gezegd ook juist een heel prettig idee. Hoe één en ander voor mijn nabestaanden zal zijn, is voor mij dan nog het enige dat (wél) telt.
quote:Op zondag 7 augustus 2016 13:44 schreef sacha het volgende:
[..]
'er is doodgewoon geen tijd voor grappen'
?quote:Op zondag 7 augustus 2016 18:04 schreef Jaimy_Luca het volgende:
Ik ben trouwens geen donor.
Omdat ik weet hoe ik doodga dat ik dan niks meer kan geven. Én een behoorlijk deel van mijn organen zijn door m'n ziekte toch niks waard.
Zo kan ik ook geen bloed geven (zou dat wel graag willen).
En waarom niet?quote:Op zondag 7 augustus 2016 18:30 schreef Jaimy_Luca het volgende:
Heel waarschijnlijk een hartaanval (vergrote kans op hart- en vaatziekte) en dan binnen een paar minuten hebben je organen geen zuurstof meer en zijn ze waardeloos.
De kans dat ik het dan op tijd red (in het ziekenhuis komen en dat de chirurg ze eruit kan halen) is nihil.
Daarbij ben ik van mening dat je niet verder kan leven in het hiernamaals als je organen hebt afgestaan.
quote:Op zondag 7 augustus 2016 19:08 schreef Jaimy_Luca het volgende:
[..]
Omdat je dan niet compleet bent.
Ik zal wel te nuchter zijn.quote:Op zondag 7 augustus 2016 19:08 schreef Jaimy_Luca het volgende:
[..]
Eens.quote:Op zondag 7 augustus 2016 19:19 schreef Harvest89 het volgende:
Ik ben ook donor.
Ik vind ook dat iedereen wettelijk verplicht donor moet zijn.
Waarom? Omdat je dood bent. Je hele "zijn" is weg, je identiteit is weg.
Er is ook geen ziel of geest, of al die bullshit. Je bent voor eeuwig weg.![]()
Zoals John Cleese zo mooi zei in Monthy Python: "It has ceased to be."
Als je begraven wordt zul je sowieso vergaan. Dus beter dat er nog dingen gebruikt kunnen worden om anderen te helpen, dan dat het door wormen opgegeten wordt. Het vergaat hoe dan ook.
quote:Op zondag 7 augustus 2016 19:08 schreef Jaimy_Luca het volgende:
[..]
Ze gaan niet zomaar in je wroeten.quote:Op zondag 7 augustus 2016 10:57 schreef Elvi het volgende:
[..]
Na je dood gaat het uitvaartcentrum in je wroeten. Het idee dat je lichaam na je dood met rust wordt gelaten is echt een illusie.
Waarschijnlijk denken die mensen dat ze zonder een long niet kunnen ademen in de hemel.quote:Op zondag 7 augustus 2016 19:24 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]![]()
Dus als je een nier mist of een long dan mag je er ook niet meer bij?
Dat zeg ik niet. Ik zeg alleen dat ik geloof dat je dan niet verder kan (leven) in het hiernamaals, dus ben ik voor de zekerheid geen donor.quote:Op zondag 7 augustus 2016 19:24 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]![]()
Dus als je een nier mist of een long dan mag je er ook niet meer bij?
Dit hebben volgens mij heel veel mensen.quote:Op zondag 7 augustus 2016 19:29 schreef Jaimy_Luca het volgende:
dus ben ik voor de zekerheid geen donor.
Ik geloof wel dat er min of meer een levensbestemming is voor iedereen.quote:Op zondag 7 augustus 2016 09:52 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Grijpt de natuur niet in... Dus als je onder een auto loopt en een orgaan nodig hebt, dan grijpt de natuur in?
Ik vind dat een erg merkwaardige gedachte, omdat als je doodgaat je lichaam sowieso vergaat. Dan komt dat wat Strawberry aanstipte er nog bij: wat als je bij leven al een orgaan of een ander een deel van je lichaam mist, dan kun je niet meer verder leven in het hiernamaals (waarvan alleen het bestaan mij al klinkklare onzin lijkt, daar niet van)?quote:Op zondag 7 augustus 2016 18:30 schreef Jaimy_Luca het volgende:
Heel waarschijnlijk een hartaanval (vergrote kans op hart- en vaatziekte) en dan binnen een paar minuten hebben je organen geen zuurstof meer en zijn ze waardeloos.
De kans dat ik het dan op tijd red (in het ziekenhuis komen en dat de chirurg ze eruit kan halen) is nihil.
Daarbij ben ik van mening dat je niet verder kan leven in het hiernamaals als je organen hebt afgestaan.
Juist ja, dus ik moet maar geen nieuwe nier accepteren omdat de natuur heeft besloten dat mijn nieren zijn gestopt?quote:Op zondag 7 augustus 2016 19:50 schreef Aiciu het volgende:
[..]
Ik geloof wel dat er min of meer een levensbestemming is voor iedereen.
Ik ben al een paar keer voor m'n flikker geredenWaarvan 1 keer ook heel anders had kunnen aflopen. En van daaruit weet ik dat er daadwerkelijk meer is en een moment om een keuze te maken. Dus of een ongeluk daadwerkelijk wel of niet natuurlijk is kan ik niet zeggen, maar als het je tijd niet is krijg je blijkbaar dus wel een helpende hand toegediend.
Daar ga ik niet over, maar ik wil geen organen van een ander.quote:Op zondag 7 augustus 2016 19:53 schreef LPFAN het volgende:
[..]
Juist ja, dus ik moet maar geen nieuwe nier accepteren omdat de natuur heeft besloten dat mijn nieren zijn gestopt?
Dus je verkiest de dood over een nieuwe leven beginnen met een orgaan van een ander?quote:Op zondag 7 augustus 2016 19:56 schreef Aiciu het volgende:
[..]
Daar ga ik niet over, maar ik wil geen organen van een ander.
Als jij daarmee geen probleem hebt moet je dat vooral doen, ik keur het niet af, alleen ikzelf sta er niet voor open.
Die nieuwe nier is de helpende hand die naar jou wordt uitgestoken.quote:Op zondag 7 augustus 2016 19:53 schreef LPFAN het volgende:
[..]
Juist ja, dus ik moet maar geen nieuwe nier accepteren omdat de natuur heeft besloten dat mijn nieren zijn gestopt?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |