SPOILER: Uitleg symbolen weerkaartenOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.• KNMI begrippen (nederlands)
• Extreem weer begrippen (nederlands)
• Johanns Meteo Uitleg (nederlands)
• Actueel aardbevingen - IJsland + wereld (nederlands/engels)
• Kanaalrat
• Polar Low
• Windschering
• CAPE + Liftedindex
• GFS & Europese weermodel
• Waar woont iedereen?
• Realtime onweermeldingen
Never Stop Exploring!
Life begins at the end of your comfort zone!
Follow me on Twitter: https://twitter.com/EdwinKr83 Instagram: https://www.instagram.com/edwinkr83/
Als je niet weet waar ik woon, hoef je het ook niet te wetenquote:
Lurkenquote:Op dinsdag 28 juni 2016 21:42 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Als je niet weet waar ik woon, hoef je het ook niet te weten
Stelletje lurkers
Als het over 3 weken maar strakblauw is en een graad of 25.quote:Op dinsdag 28 juni 2016 22:24 schreef Koelkastje het volgende:
Ik ben dit suffe weer wel een beetje zat
Twee weken terug rond deze tijd!
[ afbeelding ]
fixed.quote:Op dinsdag 28 juni 2016 22:34 schreef WEST het volgende:
[..]
Als het over 4 weken maar strakblauw is en een graad of 25.
nee derde week van juli. Niet de vierde week dan ben ik nog aan het werkquote:
Liever niet zegquote:Op dinsdag 28 juni 2016 22:43 schreef WEST het volgende:
[..]
nee derde week van juli. Niet de vierde week dan ben ik nog aan het werk![]()
De eerste 3 weken van Augustus mag het wel 30 graden en droog zijn.
Indeed. Ik hoop het. Want de vooruitzichten zijn echt diep treurig momenteelquote:Op dinsdag 28 juni 2016 22:34 schreef WEST het volgende:
[..]
Als het over 3 weken maar strakblauw is en een graad of 25.
Echt he, krijgen we in september - oktober een nazomer met 25+ graden waar dan niemand meer op zit te wachtenquote:
17 graden, grijs, af en toe buitje.quote:
Zomerquote:Op woensdag 29 juni 2016 21:41 schreef Straatcommando. het volgende:
Hoeveel uur regen hebben we al op de klok deze zomer?
Ja je hebt gelijk. Regenseizoen.quote:
Nederland is groter dan jouw omgeving hequote:
Elke dag een bui hebben we hier ook wel in het noordoosten. De ene dag duurt 'ie alleen iets langer dan de anderequote:Op woensdag 29 juni 2016 21:53 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Nederland is groter dan jouw omgeving heik woon niet in z Limburg maar verder wel een van de natste gebieden. Bijna elke dag wel regen gehad.
Ik zou bijna gaan concluderen dat ons verwachtingspatroon te hoog ligt als dit boven normale temperaturen zijn. Dagelijks 23-25 graden is dus niet reeël in Nederland, want blijkbaar zitten we met dit prutweer en rond de 20 graden al boven normaal...quote:Op donderdag 30 juni 2016 08:00 schreef aloa het volgende:
1.3 boven het maandgemiddelde. Wat temperatuur betreft mogen we niet klagen.
[ afbeelding ]
Veel mensen weten idd niet hoe een normale Nederlandse zomer eruit zietquote:Op donderdag 30 juni 2016 09:47 schreef Coelho het volgende:
[..]
Ik zou bijna gaan concluderen dat ons verwachtingspatroon te hoog ligt als dit boven normale temperaturen zijn. Dagelijks 23-25 graden is dus niet reeël in Nederland, want blijkbaar zitten we met dit prutweer en rond de 20 graden al boven normaal...
Komt door die enkele pieken. Normaal is 22 graden overdag.quote:Op donderdag 30 juni 2016 08:00 schreef aloa het volgende:
[ afbeelding ]
+ 1.quote:Op donderdag 30 juni 2016 12:00 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Ik ben vandaag al 3!!! Keer natgeregend en ook goed ...
Ben het zo kotsbeu
Temperatuur vind ik niet interessant. De temperatuur is in de zomer meestal wel hoog genoeg, maar in de zomer wil ik zon zien en die zie ik nauwelijksquote:Op donderdag 30 juni 2016 08:00 schreef aloa het volgende:
[ afbeelding ]
Temperatuur is dan ook top. Het is het gebrek aan zon en de regen waar iedereen moeilijk over doet. 20 graden met een zonnetje is primaaaa, met regen en wind al een stuk minder.quote:Op donderdag 30 juni 2016 08:00 schreef aloa het volgende:
[ afbeelding ]
Kutzomerquote:Op donderdag 30 juni 2016 18:23 schreef Twiitch het volgende:
[..]
Temperatuur is dan ook top. Het is het gebrek aan zon en de regen waar iedereen moeilijk over doet. 20 graden met een zonnetje is primaaaa, met regen en wind al een stuk minder.
Mwa, ik heb deze maand zeker geen 3x een jas aangehad, dus dat wou ik niet zeggenquote:
Dat roep ik al tijden. 1998 valt in het niet hierbijquote:Op vrijdag 1 juli 2016 09:53 schreef haags_kwartiertje het volgende:
2016 wordt het natste jaar ever.
Ik durfde niet meer harder dan 30 door de stad, en het moet dan wel heel erg te keer gaanquote:Op vrijdag 1 juli 2016 09:18 schreef dick_laurent het volgende:
Vind het wel mooi dat weer.nl een paar dagen terug nog een artikel schreef met als titel:
Eindelijk zakt het water
Helemaal droog wordt het niet, maar hoosbuien zoals tijdens de afgelopen maand worden voorlopig niet verwacht.
En dat ik gistermiddag toch écht mooi onder een brug stond te schuilen voor een gi-gantische stortbui
Zowquote:Op vrijdag 1 juli 2016 07:02 schreef Resistor het volgende:
WTF, geen plaatjes hier van wat er gisteren in de omgeving van Zwolle/Dedemsvaart gebeurd is![]()
Windhoos/valwind, met flink wat schade in ieder geval.
http://www.nu.nl/binnenla(...)-in-dedemsvaart.html
of je doet je ogen open?quote:Op vrijdag 1 juli 2016 11:30 schreef Koelkastje het volgende:
Het is gewoon donker buiten. Dat hoort niet.
Fietsen die zijn omgevallen, een aanhanger met reclamebord in het water, en het was al een zooi in die schuur waar de gammele schuttingdelen zijn omgepleurd.. heck de tuinstoeltjes staan nog gewoon rechtop..quote:Op vrijdag 1 juli 2016 07:02 schreef Resistor het volgende:
WTF, geen plaatjes hier van wat er gisteren in de omgeving van Zwolle/Dedemsvaart gebeurd is![]()
Windhoos/valwind, met flink wat schade in ieder geval.
http://www.nu.nl/binnenla(...)-in-dedemsvaart.html
Miezerig dagjequote:Op vrijdag 1 juli 2016 11:30 schreef Koelkastje het volgende:
Het is gewoon donker buiten. Dat hoort niet.
ik heb misschien 3x geen jas aan gehad en de rest welquote:Op vrijdag 1 juli 2016 01:04 schreef roislecxe het volgende:
[..]
Mwa, ik heb deze maand zeker geen 3x een jas aangehad, dus dat wou ik niet zeggen
daar stem ik m'n zomer op af. Ik heb een hekel aan lange mouwen, en die zitten doorgaans aan een jas.
bijna net zo ver wegquote:Op vrijdag 1 juli 2016 14:37 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
In het groningse deel van china idd..
Hoaxquote:Op vrijdag 1 juli 2016 14:37 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
In het groningse deel van china idd..
quote:Op vrijdag 1 juli 2016 18:26 schreef dick_laurent het volgende:
toeristen-trekker tekst voor Nederland: Looking for 11,5 months of fall? Love to get soaking wet every day? Do you despise sunshine and feel your best under a deep, deep grey sky?
COME TO HOLLAND!
You will love it here. Guaranteed windy, rainy cool days almost year round! And don't even bother bringing your umbrella..... because the wind will blow that fucker out of your hands in to-time!
Geniaalquote:Op vrijdag 1 juli 2016 18:26 schreef dick_laurent het volgende:
toeristen-trekker tekst voor Nederland: Looking for 11,5 months of fall? Love to get soaking wet every day? Do you despise sunshine and feel your best under a deep, deep grey sky?
COME TO HOLLAND!
You will love it here. Guaranteed windy, rainy cool days almost year round! And don't even bother bringing your umbrella..... because the wind will blow that fucker out of your hands in to-time!
Hier in Haarlem vanaf 18.00 al 13 mm inmiddels. + 5 vanmorgen en vanmiddag. Mooie score.quote:Op vrijdag 1 juli 2016 18:42 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Hier al een paar uur gestaag regen. Damn!
Juli begint al gelijk goed.quote:Op vrijdag 1 juli 2016 19:28 schreef Stephan5 het volgende:
[..]
Hier in Haarlem vanaf 18.00 al 13 mm inmiddels. + 5 vanmorgen en vanmiddag. Mooie score.
quote:Op zaterdag 2 juli 2016 01:47 schreef Adrie072 het volgende:
Geen enkel licht-, zonnepuntje aan de horizon?
Nog steeds (alweer) zon...quote:Op vrijdag 1 juli 2016 17:26 schreef Djeez het volgende:
[..]
HoaxIn Assen alweer de hele dag regen
Echt, ik kijk uit naar de eerste droge dag van het jaar. Maar dat zal niet meer in 2016 zijn helaas
Ik werd net wakker en het eerste wat ik hoorde, was het geluid vannnnn:quote:Op zaterdag 2 juli 2016 01:50 schreef cherrycoke het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
ehhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh nee
vies grijs somber weer
Was een goed buitje.quote:Op zaterdag 2 juli 2016 13:48 schreef Koelkastje het volgende:
Zo, die is kapot.
Harde klap uit het niets in Oldenzaal
Het was enig op de tennisbaan vanmiddagquote:Op zaterdag 2 juli 2016 16:36 schreef Koelkastje het volgende:
Nu ook hagel in de buien!
Gaat goed los in Oldenzaal!
Hier niet, dus geen officiële droge dag.quote:Op zaterdag 2 juli 2016 19:22 schreef roislecxe het volgende:
Ik geloof dat we een keer een droge dag hebben gehad![]()
Of het moet vanochtend hebben geregend, maar ik heb een keer lekker lang uitgeslapen.
Een droge dag, het lijkt wel zomer!
Ik weet uberhaupt niet meer wat dat betekend.quote:Op zaterdag 2 juli 2016 19:37 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Hier niet, dus geen officiële droge dag.
Het rommelt alweer verderop, een onweersdag hebben we al wel weer te pakken.quote:Op zaterdag 2 juli 2016 19:37 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Hier niet, dus geen officiële droge dag.
Dat zag ik ook niet aankomen nee,quote:Op zondag 3 juli 2016 00:03 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Sow KoeKoeK, ineens dikke regen en onweer hier![]()
waddinxveen nu ookquote:
het ging/gaat recht over Delft heen. Niet heel veel te zien, maar wel flinke klappen!quote:Op zondag 3 juli 2016 00:36 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Het komt ook op je af. Hier trekt het net ten zuiden langs
Ach, het is tenminste al de hele avond droog. Die lichtshow is wel geinig om vanuit bed naar te kijken.quote:Op zondag 3 juli 2016 00:42 schreef kepler het volgende:
[..]
het ging/gaat recht over Delft heen. Niet heel veel te zien, maar wel flinke klappen!
Ja was een beste bui inderdaad.quote:Op zondag 3 juli 2016 00:14 schreef admiraal_anaal het volgende:
En ergens ingeslagen in de buurt, fuck wat een klap![]()
gouda had net ook een paar rommeltjes net en enorme hoosbuienquote:Op zondag 3 juli 2016 09:55 schreef Infection het volgende:
Code geel voor het oosten terwijl het hier in het midden keihard hagelt en onweert.
genoeg zon gezien. Laatste paar dagen is het wat minder.quote:Op zondag 3 juli 2016 13:21 schreef Pannenkoekenmix het volgende:
Onweer, tweede buitje alweer.![]()
Het gebrek aan zon deze zomer is klote maar onweer maakt toch wel veel goed.
http://webcam.prvgld.nl/n233.htmlquote:Op zondag 3 juli 2016 13:28 schreef Nattekat het volgende:
Zon schijnt. Al sinds middernacht geen druppel gevallen. Drie keer raden wat die klotevogels uitgerekend vannacht met mijn auto hebben gedaan
Graag.quote:Op zondag 3 juli 2016 13:30 schreef tralalala het volgende:
[..]
http://webcam.prvgld.nl/n233.html
Wat van onze regen lenen?
Mijn vakantiequote:Op zondag 3 juli 2016 12:14 schreef aloa het volgende:
Komend weekend ziet er niet verkeerd uit.
[ afbeelding ]
Dat is nog ver weg...quote:Op maandag 4 juli 2016 13:13 schreef RemcoW23 het volgende:
[..]
, daarna vliegt het weer naar beneden
Why? Ik heb al relatief veel onweer meegemaakt de afgelopen weken (en ik ben volgens mij een van de weinigen hier die onweer totaal niet interessant vindtquote:Op maandag 4 juli 2016 17:06 schreef Straatcommando. het volgende:
Mooi weer vandaag, maar qua onweer is dit jaar echt extreem triest.
Nee hoor. Nu al meer dan de afgelopen 3 jaar gecombineerd.quote:Op maandag 4 juli 2016 17:06 schreef Straatcommando. het volgende:
Mooi weer vandaag, maar qua onweer is dit jaar echt extreem triest.
Ja afhankelijk van waar je woont natuurlijk. Hier regent het alleen maar.quote:Op maandag 4 juli 2016 18:19 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Nee hoor. Nu al meer dan de afgelopen 3 jaar gecombineerd.
Nu nog de echte storm des doods in de avond ipv midden in de nacht
Gisteren was wel redelijk mooi weer ja. Vandaag is het weer helemaal niks.quote:Op maandag 4 juli 2016 18:29 schreef roislecxe het volgende:
Een mooie dag vandaag, dat mocht wel een keertje.
Nog een week of 3, dan heb ik vakantie en wordt het op zeker beter weerquote:Op dinsdag 5 juli 2016 13:55 schreef Skwish het volgende:
[..]
Gisteren was wel redelijk mooi weer ja. Vandaag is het weer helemaal niks.
Waar blijven die 30+ graden dagen met in de late middag/avond knetterharde onweer? Of gaan we met dit weer regelrecht zo de herfst in?
3x niks is nog steeds niks.quote:Op maandag 4 juli 2016 18:27 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ja afhankelijk van waar je woont natuurlijk. Hier regent het alleen maar.
2e week van augustus hierquote:Op dinsdag 5 juli 2016 13:58 schreef roislecxe het volgende:
[..]
Nog een week of 3, dan heb ik vakantie en wordt het op zeker beter weer
Wat is deze?quote:woensdag 13 juli tot en met woensdag 20 juli
Aanvankelijk koel en buiig. Later in de periode waarschijnlijk meer zon, een afnemende neerslagkans en vanaf het weekend ook minder koel. De kans op een overgang naar warm zomerweer is echter klein.
Het is verdomme gewoon koud buiten! Dit jaar heb ik nog niet één keer mijn jas thuisgelaten als ik naar mijn werk fietsquote:Op woensdag 6 juli 2016 09:50 schreef dick_laurent het volgende:
Een of twee daagjes even "lekkere" temperaturen met wat zon.... daarna weer naar fris, regenjasweer. Ofwel Hollandse zomer indeed....
En dan op de terugweg dat ding over je stuur want dan is het weer net te warm.quote:Op woensdag 6 juli 2016 10:42 schreef Djeez het volgende:
[..]
Het is verdomme gewoon koud buiten! Dit jaar heb ik nog niet één keer mijn jas thuisgelaten als ik naar mijn werk fiets
Zomer 2016quote:
quote:Op woensdag 6 juli 2016 15:42 schreef dick_laurent het volgende:
Aha. Dus je houdt van regen, bewolking en temperaturen onder normaal?
-note to self- zucht.... ja die mensen bestaan ook he
Paar graadjes erbij is ook prima maar verder geef ik je volkomen gelijkquote:Op woensdag 6 juli 2016 17:09 schreef Klonk het volgende:
[..]
Vandaag geen regen, prachtige hollandse luchten, zonnetje, wolkje, was in Limburg een graad of 20/21. Helemaal niets aan veranderen
Helemaal gelijk. Het hoeft echt geen plakkerige 25 of 30 graden te zijn.quote:Op woensdag 6 juli 2016 17:09 schreef Klonk het volgende:
[..]
Vandaag geen regen, prachtige hollandse luchten, zonnetje, wolkje, was in Limburg een graad of 20/21. Helemaal niets aan veranderen
Zon? Waar?quote:Op donderdag 7 juli 2016 12:24 schreef bloodymary1 het volgende:
Al drie dagen achter elkaar prachtig weer zonder regen. Het mag in de krant.
Niet lang meer hoor.quote:Op donderdag 7 juli 2016 12:28 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Midden-Limburg, waar de zon het meeste schijnt van Nederland.
zo is datquote:Op donderdag 7 juli 2016 12:24 schreef bloodymary1 het volgende:
Al drie dagen achter elkaar prachtig weer zonder regen. Het mag in de krant.
quote:donderdag 14 juli tot en met donderdag 21 juli
Aanvankelijk (zeer) koel en buiig. Vanaf het weekend waarschijnlijk afnemend buiig met iets meer zon en meer normale temperaturen voor de tijd van het jaar. De kans op een overgang naar warm zomerweer is echter klein.
Of nog erger: die van 1998quote:Op donderdag 7 juli 2016 16:16 schreef PlutoxMoon het volgende:
Even aankijken of 2016 de niet-zomer van 2011 evenaart.
Ik ga 23 juli een weekje naar Drenthe, dat wordt niets dus.quote:Op donderdag 7 juli 2016 16:05 schreef Djeez het volgende:
Het wordt ook echt niks meer deze zomer hè...
[..]
Nee, denk het ook niet. Of Royston moet nu in Qatar voetballen, maar heb geen idee waar hij nu voetbaltquote:Op donderdag 7 juli 2016 16:52 schreef Infection het volgende:
[..]
Ik ga 23 juli een weekje naar Drenthe, dat wordt niets dus.
quote:Op donderdag 7 juli 2016 17:19 schreef Djeez het volgende:
[..]
Nee, denk het ook niet. Of Royston moet nu in Qatar voetballen, maar heb geen idee waar hij nu voetbalt
Je zou nu maar vakantie hebben in eigen land.quote:Op donderdag 7 juli 2016 16:05 schreef Djeez het volgende:
[..]
Ik dat weekend een weekendje weg in eigen land. Ben benieuwdquote:Op donderdag 7 juli 2016 16:52 schreef Infection het volgende:
[..]
Ik ga 23 juli een weekje naar Drenthe, dat wordt niets dus.
Leuk voor jequote:Op vrijdag 8 juli 2016 15:19 schreef bloodymary1 het volgende:
Hier in Limburg weer een lekker dagje, 23 graden, beetje wind, geen regen, wel wat bewolkt.
Ja, bizar wel. Maar gelukkig hebben we nog geen extreme wateroverlast gehadquote:Op vrijdag 8 juli 2016 16:35 schreef bloodymary1 het volgende:
Wat een grote verschillen soms he in zo'n klein landje. Gelukkig zitten we hier meestal in het goede stuk. Maar ik heb met jullie te doen hoor.
Jawel:quote:Op donderdag 7 juli 2016 16:05 schreef Djeez het volgende:
[..]
quote:vrijdag 15 juli tot en met vrijdag 22 juli
Vanaf het weekend een vrij grote kans op een overgang naar een vrij warm weertype met zonnige perioden en slechts een enkele bui. Er is een kleine kans dat er na een warmer weekend een terugkeer plaatsvindt naar vrij koel en wisselvallig weer.
Dat was gisteren nog andersquote:
Niet morgen naar Italië vertrekkenquote:Op vrijdag 8 juli 2016 16:54 schreef dick_laurent het volgende:
Mweh... is alweer naar beneden bijgesteld. Weekend is 't nog maar de vraag of de Bilt uberhaupt een zomerse dag zal halen. Daarna keldert de boel weer lekker omlaag naar een treurige 17 a 18 graden ...en daarna is er voorzichtig herstel naar "net" normale temperaturen van een graad of 22
We zullen 't ermee moeten doen![]()
http://www.weerstatistieken.nl
Ik weet zeker dat dit een complot is van de overheid. Als ze niet af en toe mooi weer voorspellen, loopt Nederland leeg. Iedereen wil massaal emigreren, Spanje kan nu al de aantallen Nederlanders niet aanquote:Op zaterdag 9 juli 2016 15:27 schreef Paul het volgende:
Ik dacht dat het vandaag zonnig enzo werd hee
Het is gewoon weer hier te doen!quote:Op zaterdag 9 juli 2016 12:19 schreef Djeez het volgende:
Waar is het mooie weer dat ze hadden voorspeld voor vandaag? Hier in Assen is het grauw en gewoon kil. Bah
Duitslandquote:
Nee, heb een hekel aan Duitsers. Noem het dan België, dat is wel oke. Is vanaf hier ook dichterbij dan DL.quote:
quote:Op zaterdag 9 juli 2016 15:41 schreef Paul het volgende:
Krijgen we morgen met het warme weer ook wat zon hee?
Yep ik zat ook al te kijken. Maar goed gelukkig hebben we wetterzentrale.de nog. Die geeft een leuke omweerkans voor het oosten (grens met duitsland). Zou vanaf 15:00 zichtbaar moeten zijn. Op de neerslagkaarten voor vandaag zou dit gebied zelfs terug lopen tot aan Midden Brabant. Al met al niet slecht. Uit ervaring weet ik dat die kaarten altijd iets voor lopen op de realitiet. Dus na 17:00 kan het mooie weer er heel anders uitzien. Aan de opwarming zal het niet liggen.quote:
heb je bruine bonen gegeten?quote:Op zondag 10 juli 2016 14:21 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Als ik het gister goed zag kunnen we later op de avond ook gerommel vanuit het westen verwachten.
Hierquote:Mesoscale Discussion
Valid: Sun 10 Jul 2016 14:00 to Mon 11 Jul 2016 00:00 UTC
Issued: Sun 10 Jul 2016 13:55
Forecaster: TUSCHY
DISCUSSION about thunderstorm probabilities for NW/N Germany and far S-Denmark.
TIMING covers the time-frame, where CI is possible. A slow increase in coverage is anticipated.
12 UTC surface hand analysis showes plume of better BL moisture from the Netherlands to far NW/N Germany and to the far W Baltic Sea. Surface dewpoints remain in excess of 16 °C with highest values confined to a region from Eindhoven to Kiel with values of 18 °C. 13 UTC analysis showed some lowering of sfc dewpoints due to diurnal mixing, but the overall shape of the area with enhanced moisture remains more or less the same. Diabatic heating improves from west to east as mid/high level clouds exit east and more widespread clearing sets in from the Netherlands. Trapped gravity waves over N-CNTRL Germany highlight current stout cap due to ongoing WAA from the south with peak inversion strength at around the 750 hPa layer. A gradual cool-down of that layer is expected from the west (the Netherlands), which cannot yet be detected in 12 UTC soundings. However, the clouds over the Netherlands and far NW Germany indicate a less stable appearance (e.g. no wave structure) but appear more convective in nature. This indicates that atmosphere at low/mid-levels becomes gradually more favorable for initiation. Hand analysis also indicates a sharp temperature gradient more or less parallel to the coastlines with rouhgly 5 K between offshore and onshore regions (a bit more inland). No clear signals for land/sea breeze fronts can be seen, probably suppressed either by limited diabatic heating over extreme N-Germany and/or due to the gradually strengthening background flow. Main signals exist over the far W-Netherlands with veering winds along the coast.
A combination of gradually strengthening lift from the west as a weakly amplified synoptic-scale trough approaches, faint cooling of the mid-levels and ongoing diabatic heating plus frictionally induced and somewhat enhanced mesoscale convergent flow along the coast will slowly increase the risk for isolated CI during the upcoming hours. CAMs show first CI at around 15 or 16 UTC over the extreme S-North Sea and further CI to the east thereafter.
12 UTC soundings show effective DLS of roughly 15 m/s, which is on track with model data and a further increase to 20 m/s and more is anticipated during the following hours. In addition, a 25 m/s speed maximum at 700 hPa is forecast to pass far NW/N Germany from W to E during the overnight hours, which boosts 0-3 km shear to 15-20 m/s. These values are more than adequate for well organized DMC. In addition, weak backing ahead of the trough (which is also visible in the surface maps) enhances LL shear. Peak LL shear most likely exists along the coast and along any mesoscale convergence zone, where SRH increases.
12 UTC soundings show in general weak CAPE due to meager mid-level lapse rates but ongoing moistening of the BL and marginal cooling of the mid-levels should support 400-800 J/kg MLCAPE with locally higher peaks.
Mixing shear/instability results in a chance for a few well organized multicells / isolated supercells to affect the immediate coastal areas, Schleswig-Holstein, far S-Denmark and the northern parts of Mecklenburg-West Pomerania during the late evening and overnight hours. A gradual decrease in activity is anticipated at 00-03 UTC from west to east. Strongest storms may contain large hail and produce strong to isolated severe wind gusts. The severe wind gust risk may be enhanced on an isolated scale with aforementiond winds at 700 hPa. Would not be surprised about an isolated swath of severe wind gusts over the N/NE region of my MD. Despite currently unfavorable looking LLs, BL conditions gradually improve during the next few hours with decreasing LCLs and strengthening LL shear, so an isolated tornado event is expected with any mature thunderstorm.
Further south, questions remain about degree of CI. Cooling will also take place from S- Lower Saxony to Berlin, which enhances probabilities for CI during the evening hours. Better CAPE, stronger cap and 15-20 m/s DLS may support isolated to scattered more discrete multicells/supercells, which grow upscale into a small cluster, before weakening during the night over far E-Germany. Large hail and and isolated severe wind gust risk will be the main hazard. Models still diverge with that risk and in case of stronger capping than currently anticipated, the risk of CI decreases substantially. Latest HRV loops indicates growing/cooling Cu fields over W-Lower Saxony, which currently increases confidence in CI and hence the MD area was expanded far south.
told ya!quote:
quote:Op zaterdag 9 juli 2016 19:28 schreef marcel-o het volgende:
zweet me de graf
morgen nog erger
wel onweer kans
in t oosten
En de rest van die week ook.quote:Op zondag 10 juli 2016 20:41 schreef RemcoW23 het volgende:
Lekker dagje. Nu 5 dagen niets (volgens verwachting) en hopelijk volgend weekend weer mooi weer
Dat stond gisteren inderdaad nog op de site van het KNMI; maar is ondertussen ook al weer gedowngrade:quote:Op maandag 11 juli 2016 12:34 schreef Frutsel het volgende:
Op radio 1 zeiden ze vanochtend heel voorzichtig dat het deze week nog even doorbijten is en dat vanaf volgende week de zomer gaat beginnen.
Met de nadruk op "heel voorzichtig"
quote:maandag 18 juli tot en met maandag 25 juli
Aanvankelijk zonnige perioden met slechts een enkele bui en temperaturen iets boven de normale waarden. In het weekeinde toenemende kans (40-50%) op regen en temperaturen rond de normale waarden voor de tijd van het jaar.
Epicquote:Op maandag 11 juli 2016 12:17 schreef Fred0w het volgende:
Nog een foto van gisteravond:
[ afbeelding ]
De zonsondergang van gisteravond was inderdaadquote:Op maandag 11 juli 2016 12:17 schreef Fred0w het volgende:
Nog een foto van gisteravond:
[ afbeelding ]
Mooi vastgelegd. Heerlijke kleuren!!quote:Op maandag 11 juli 2016 15:52 schreef ACT-F het volgende:
[..]
De zonsondergang van gisteravond was inderdaad![]()
[ afbeelding ]
Het mooie weer is sinds vanochtend juist weer in de kaarten. KNMI ligt steeds achter op de pluim.quote:Op dinsdag 12 juli 2016 11:24 schreef RemcoW23 het volgende:
Mooie weer voor dit weekend en erna is ineens uit de kaarten. Nouja uit de tekst van het KNMI dan. Daar stond gisteren iets beters voor de zomerliefhebbers.
Ok, ik zag ook juist vanmorgen opeens bij knmi de boodschap: "Geen verandering. Kans op zomerweer 20%."quote:Op dinsdag 12 juli 2016 12:15 schreef Slobeend het volgende:
[..]
Het mooie weer is sinds vanochtend juist weer in de kaarten. KNMI ligt steeds achter op de pluim.
Ja idd. Nu overigens wel meer zon gehad al dan verwacht voor vandaagquote:Op dinsdag 12 juli 2016 12:28 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Ok, ik zag ook juist vanmorgen opeens bij knmi de boodschap: "Geen verandering. Kans op zomerweer 20%."
haha, het is gewoon echt te treurig voor woorden dit jaar
Nou, ik vind het wel redelijkquote:Op dinsdag 12 juli 2016 13:44 schreef Rabieluh het volgende:
En weer een onweersdag voor Breda.
Toch 1 bliksem gezien, daarna nog 5 matige klapjes.
Het was wel verrassend ergens, sta beetje naar de harde regen te kijken, opeens een hemelsbrede bliksem boven me, klap kwam snel maar was niet echt hard ofzo.quote:Op dinsdag 12 juli 2016 13:47 schreef roislecxe het volgende:
[..]
Nou, ik vind het wel redelijk
Lightningmaps is hier in deze hoek best fanatiek.
Heb al belachelijkere onweersdagen meegemaakt laatste weken
Preciesquote:Op dinsdag 12 juli 2016 13:49 schreef Rabieluh het volgende:
[..]
Het was wel verrassend ergens, sta beetje naar de harde regen te kijken, opeens een hemelsbrede bliksem boven me, klap kwam snel maar was niet echt hard ofzo.
Oh well, its something!
Je zal maar getroffen worden door de bliksem in Breda.. das een zeldzaamheid.quote:Op dinsdag 12 juli 2016 13:49 schreef Rabieluh het volgende:
[..]
Het was wel verrassend ergens, sta beetje naar de harde regen te kijken, opeens een hemelsbrede bliksem boven me, klap kwam snel maar was niet echt hard ofzo.
Oh well, its something!
Ik zit in Twenterand, hier ook wat dreunen en harde regen gehad. Nu vertrouwd grijs en weer droog.quote:Op dinsdag 12 juli 2016 14:04 schreef ACT-F het volgende:
Al het onweer gaat ten noorden van mij langs. Een paar dreunen gehoord, maar voor de rest is het heerlijk grijs weer.
Het was een kort maar krachtig regenbuitje. Rond 17:00 komt de volgende bui.quote:Op dinsdag 12 juli 2016 14:52 schreef MaLo het volgende:
[..]
Ik zit in Twenterand, hier ook wat dreunen en harde regen gehad. Nu vertrouwd grijs en weer droog.
Als ik in de auto naar huis zit, altijd feestquote:Op dinsdag 12 juli 2016 15:08 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Het was een kort maar krachtig regenbuitje. Rond 17:00 komt de volgende bui.
Ja nou, er is altijd wel één die dan gelijk 60 km/u gaat rijden. Daar zit je dan met een complete rij erachterquote:Op dinsdag 12 juli 2016 15:23 schreef MaLo het volgende:
[..]
Als ik in de auto naar huis zit, altijd feest.
Terwijl de meeste Limburgers liever hun provincie blank ziet staanquote:Op dinsdag 12 juli 2016 17:30 schreef bloodymary1 het volgende:
Toch al een week mooi weer en droog! Vandaag stond er 26 graden op de teller.
In Limburg dan he. Niks te klagen over afgelopen week.
Malo rijdt dan altijd vooraan die rij.quote:Op dinsdag 12 juli 2016 17:42 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Ja nou, er is altijd wel één die dan gelijk 60 km/u gaat rijden. Daar zit je dan met een complete rij erachter
Check, achter zo eentje reed ik dusquote:Op dinsdag 12 juli 2016 17:42 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Ja nou, er is altijd wel één die dan gelijk 60 km/u gaat rijden. Daar zit je dan met een complete rij erachter
Nee dusquote:Op dinsdag 12 juli 2016 18:13 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Malo rijdt dan altijd vooraan die rij.
Ik vind het prima, geen druppel regen gevallen.quote:Op dinsdag 12 juli 2016 18:52 schreef Cassius het volgende:
Groningen-stad fietst vandaag overal nèt bij langs..
Zat je op de verkeerde plek in Groningen. Heb de moessonregens van afstand kunnen zien maar heerlijk vanuit de zonquote:Op dinsdag 12 juli 2016 18:50 schreef Zolderkamer het volgende:
Heerlijk zonnetje vandaag en nu moessonregen met af en toe een enorme klap onweer in Gr...
Och die kwam net op het moment om de boel de boel te laten..quote:Op dinsdag 12 juli 2016 19:51 schreef Koelkastje het volgende:
[..]
Zat je op de verkeerde plek in Groningen. Heb de moessonregens van afstand kunnen zien maar heerlijk vanuit de zon
Hoax.quote:Op dinsdag 12 juli 2016 22:16 schreef WEST het volgende:
Daar komt een flinke bui aan als ik naar buiten kijk.zag net ook een flits.
Hier in Assen komt het inmiddels met bakken uit de luchtquote:Op woensdag 13 juli 2016 10:03 schreef Koelkastje het volgende:
Het is echt prachtig weer in Groningen. Jammer dat ik uit wantrouwen op Buienradar heb gekeken en weet dat het zo gaat omslaan!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |