Dat komt voor uit de aanname dat private vervoerders aan winstmaximalisatie doen, en dat lijkt mij niet eens zo'n slechte aanname.quote:Op woensdag 15 juni 2016 21:56 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Ja dat zal wel, maar beginnen met
"We nemen aan dat een nieuwe vervoerder de prijzen verhoogt"
en dan dat in deModel
stoppen, abracadabra hocus pocus TADAA
Conclusie
![]()
"Het lijkt erop dat de komst van een nieuwe vervoerder leidt tot hogere prijzen"![]()
srsly?
De aanname is dat de nationale vervoerder precies kostendekkend werkt en optimaal het belang van de klant dient. Een nieuwe vervoerder zou daarentegen de maximale prijs rekenen die de klant wil betalen, idd. om de winst te maximaliseren.quote:Op woensdag 15 juni 2016 21:58 schreef b2py het volgende:
[..]
Dat komt voor uit de aanname dat private vervoerders aan winstmaximalisatie doen, en dat lijkt mij niet eens zo'n slechte aanname.
Nee puur de aanname kan op zich best geldig zijn. Maar als je conclusie precies hetzelfde is als je aanname, wat doet je model dan? Dan kan je ook je aanname door een open deur gooien en het "conclusie" noemen.quote:Op woensdag 15 juni 2016 21:58 schreef b2py het volgende:
[..]
Dat komt voor uit de aanname dat private vervoerders aan winstmaximalisatie doen, en dat lijkt mij niet eens zo'n slechte aanname.
Ik ken het model verder ook niet, dat komt weer ergens anders vandaan. Jullie hebben allemaal gelijk hoor, ik zal het in de discussie zettenquote:Op woensdag 15 juni 2016 22:05 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Nee puur de aanname kan op zich best geldig zijn. Maar als je conclusie precies hetzelfde is als je aanname, wat doet je model dan? Dan kan je ook je aanname door een open deur gooien en het "conclusie" noemen.
Op lange termijn wel, maar er is een grote uitzondering: natuurlijke monopolies ontstaan wanneer de schaalvoordelen zodanig groot zijn dat het meest efficiënte (of minst inefficiënte) aantal partijen op een markt gelijk is aan één.quote:Op woensdag 15 juni 2016 22:23 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Monopolisten zijn ook niet noodzakelijkerwijs inefficiënt.
quote:Op woensdag 15 juni 2016 22:50 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Dit al voorbijgekomen? https://tweakers.net/nieu(...)-uit-te-checken.html
Ik heb het geprobeerd maar niemand cared denk ikquote:Op woensdag 15 juni 2016 21:13 schreef b2py het volgende:
Nog meer functions voor de BlueTooth beacons die op veel grote stations hangen: https://tweakers.net/nieu(...)-uit-te-checken.html
Ik care wel maar geen tijd om terug te lezen. Drukke week met weinig privétijd.quote:Op woensdag 15 juni 2016 22:54 schreef b2py het volgende:
[..]
[..]
Ik heb het geprobeerd maar niemand cared denk ik
Hee wat leuk. Op 15 juni wordt bekend gemaakt dat op 13 juli bekendgemaakt wordt dat de noordzuidlijn geopend wordt op een datum tenzij op 28 september bekend gemaakt wordt dat op 31 december blijkt dat de werkzaamheden uitlopen tot een nader bekend te maken datum. Wanneer die datum bekend gemaakt zal worden, is nog niet bekendquote:Op woensdag 15 juni 2016 22:07 schreef Peterselieman het volgende:
Op 13 juli wordt bekend wanneer de Noord-Zuidlijn opgeleverd zal gaan worden
http://www.at5.nl/artikel(...)lgende-maand-bekend-
Ja echt eahquote:Op woensdag 15 juni 2016 23:00 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Hee wat leuk. Op 15 juni wordt bekend gemaakt dat op 13 juli bekendgemaakt wordt dat de noordzuidlijn geopend wordt op een datum tenzij op 28 september bekend gemaakt wordt dat op 31 december blijkt dat de werkzaamheden uitlopen tot een nader bekend te maken datum. Wanneer die datum bekend gemaakt zal worden, is nog niet bekend
Ja leg eens uit hoe het kan dat het niet duidelijk is dat het duidelijk is dat een onduidelijke metroverbinding op een nog niet bepaald duidelijke datum verduidelijkt gaat worden.quote:Op woensdag 15 juni 2016 23:26 schreef Prins_Pils het volgende:
Zal ik het uitleggen of is dat toch maar verspilde moeite
Ik snap na vijf keer lezen je zin nog steeds niet maar okee:quote:Op donderdag 16 juni 2016 00:02 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
Ja leg eens uit hoe het kan dat het niet duidelijk is dat het duidelijk is dat een onduidelijke metroverbinding op een nog niet bepaald duidelijke datum verduidelijkt gaat worden.
quote:Op donderdag 16 juni 2016 00:07 schreef Igen het volgende:
Als je nou gewoon het standaardwerk "3 manieren om in 7 stappen een top-10 te maken: 5 tips" had gelezen dan was niets onduidelijk geweest aan dat nieuwsbericht van AT5.
Sta er nog best hoog in...quote:Op woensdag 15 juni 2016 14:26 schreef b2py het volgende:
Hier alvast leuke statistieken!
[ afbeelding ] Top 100 voor reeks "Treinentopic" van 14-06-2011 t/m 14-06-2016
nr / aantal posts / gebruiker
039 00782 GlenSpey
Is een simpele spoorkaart niet voldoende daarvoor? Of begrijp ik de vraag niet?quote:Op woensdag 15 juni 2016 21:44 schreef broccoli. het volgende:
Even een klein vraagje.
Ik zoek een website waar alle trajecten staan beschreven en of ze aan elkaar aansluiten. Denk bijvoorbeeld aan het traject Den Haag CS - Breda, die daarna verder rijdt naar Utrecht.
Ik weet dat die site bestaat maar ben even de naam kwijt.Dankjewel!
ik mag het hopen. Ik denk eerder november of december 2017quote:Op donderdag 16 juni 2016 00:50 schreef Prins_Pils het volgende:
[..]
Ik snap na vijf keer lezen je zin nog steeds niet maar okee:
Bij de metrobouw, en waarschijnlijk alle grote bouwprojecten, worden twee planningen aangehouden: de probabilistische planning en de (moeilijk woord, iets met een d, was het deterministische?)-planning. De ene gaat ervan uit dat zo goed als alles goed gaat, de andere houdt rekening met behoorlijk wat dingen die mis zouden kunnen gaan. Tijdens de bouw komen die twee planningen steeds dichter bij elkaar omdat verwachte risico's die in de ene planning wél zijn ingecalculeerd, goed zijn verlopen. Na een tijdje kan men de planningen samenvoegen tot één planning waarin een definitieve streefdatum wordt genoemd (dat staat al een behoorlijke tijd op oktober 2017), en nu is men zover dat er een exacte datum aan kan worden gekoppeld. Ik verwacht dat het 14 oktober 2017 wordt, op de kop af exact 40 jaar na de opening van de eerste Amsterdamse metro.
In december 2017 zal bekend gemaakt worden dat ze in maart 2018 hopen bekend te kunnen maken dat de probabilistische einddatum 17 april 2020 maar de deterministische einddatum 21 augustus 2012 wordt. Voorlopig definitief onder voorbehoud bijna zeker dan hequote:Op donderdag 16 juni 2016 07:54 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
ik mag het hopen. Ik denk eerder november of december 2017
ach ja. Sommige projecten lopen nu eenmaal uit. Bij mijn ouders in de buurt een aquaduct dat eind vorig jaar klaar had moeten zijn. Dat wordt nu eind augustus 2017quote:Op donderdag 16 juni 2016 08:11 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
In december 2017 zal bekend gemaakt worden dat ze in maart 2018 hopen bekend te kunnen maken dat de probabilistische einddatum 17 april 2020 maar de deterministische einddatum 21 augustus 2012 wordt. Voorlopig definitief onder voorbehoud bijna zeker dan he
Dit is dus pertinente onzin. Alleen omdat iets bijna altijd zo is geweest in een bepaalde denkwereld maakt het niet per definitie zo. Er zijn meer dan genoeg mechanismen waarmee je kan voorkomen dat het gebeurt. Er zijn op dit moment redelijk veel monopolisten in de wereld die het goed doen en niet stroperig zijn.quote:
Ok.quote:Vroeger werden spoorwegen daar ook toe gerekend omdat de verzonken kosten (vooral aanleg infra) zodanig hoog waren dat de minimum efficiënte schaal maar plaats liet voor één onderneming. Tegenwoordig ligt dat wat anders doordat het beheer en de exploitatie van het netwerk van elkaar afgesplitst zijn, maar het is nog altijd behoorlijk voor argumentatie vatbaar; mede doordat de transactiekosten door splitsing toenemen. Ene Chris Nash van de universiteit van Leeds heeft daar de nodige artikels over geschreven.
En het grappige is dat juist NS ons daar juist nu op wijst, met de campagne "Fluiten = niet meer instappen"quote:Op donderdag 16 juni 2016 09:40 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Alleen omdat iets bijna altijd zo is geweest in een bepaalde denkwereld maakt het niet per definitie zo.
Uit interesse, welke zijn dat bijvoorbeeld?quote:Op donderdag 16 juni 2016 09:40 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
Dit is dus pertinente onzin. Alleen omdat iets bijna altijd zo is geweest in een bepaalde denkwereld maakt het niet per definitie zo. Er zijn meer dan genoeg mechanismen waarmee je kan voorkomen dat het gebeurt. Er zijn op dit moment redelijk veel monopolisten in de wereld die het goed doen en niet stroperig zijn.
Microsoft heeft zowat een monopolie op de desktop (zeker op de zakelijke markt).quote:Op donderdag 16 juni 2016 09:59 schreef b2py het volgende:
[..]
Uit interesse, welke zijn dat bijvoorbeeld?
Yep, en zo zijn er nog wel meer bedrijven in de technologiewereld die patenten of geheimen bezitten die niemand anders heeft/maakt. Zo heeft Intel een monopoly op de x86 architectuur en denk bijvoorbeeld aan ARM processoren. In de chemie en medische wereld komt het ook veel voor.quote:Op donderdag 16 juni 2016 10:06 schreef James1988 het volgende:
[..]
Microsoft heeft zowat een monopolie op de desktop (zeker op de zakelijke markt).
Ja maar dan gaat de discussie dus stiekem eigenlijk over of publieke bedrijven überhaupt efficiënt kunnen zijn. Het zijn vaak grote molochs en daar zitten veelal langdurige procedures bij, helemaal als het ook nog eens over grote hoeveelheden publiek geld gaat in combinatie met stringente veiligheidsnormen.quote:Op donderdag 16 juni 2016 10:28 schreef b2py het volgende:
Dat zijn wel vaak private bedrijven met monopolies, niet publieke partijen zoals spoorwegen nog wel vaak zijn.
Het gaat ook niet enkel om interne inefficiëntie maar ook om het deadweight-loss, pareto inefficiënt. Daarnaast is 'het goed doen' ook geen synoniem voor een perfect efficiënt bedrijf. Dat er mechanismen zijn om die effecten te beperken, zoals artikel 102 van de EU inzake machtsmisbruik, klopt uiteraard wel; daar heeft onder andere Microsoft (en nu ook Google) de nodige problemen mee gehad.quote:Op donderdag 16 juni 2016 09:40 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
Dit is dus pertinente onzin. Alleen omdat iets bijna altijd zo is geweest in een bepaalde denkwereld maakt het niet per definitie zo. Er zijn meer dan genoeg mechanismen waarmee je kan voorkomen dat het gebeurt. Er zijn op dit moment redelijk veel monopolisten in de wereld die het goed doen en niet stroperig zijn.
Dat soort neoliberale economische bullshit veeg ik m'n reet mee af, sorry.quote:Op donderdag 16 juni 2016 10:49 schreef J.B. het volgende:
[..]
Het gaat ook niet enkel om interne inefficiëntie maar ook om het deadweight-loss, pareto inefficiënt. Daarnaast is 'het goed doen' ook geen synoniem voor een perfect efficiënt bedrijf.
Nou, wat een probleem. Plas, glas, alles bleef zoals het was.quote:Dat er mechanismen zijn om die effecten te beperken, zoals artikel 102 van de EU inzake machtsmisbruik, klopt uiteraard wel; daar heeft onder andere Microsoft (en nu ook Google) de nodige problemen mee gehad.
Dat kan, maar vreemd genoeg is het toelaten van monopoly's vooral een neo-liberale laissez-faire gedachte die in de VS aanzienlijk populairder is dan in de Europese school (beïnvloed door de Freiburg school) die het striktere Europese concurrentiebeleid bepaalt.quote:Op donderdag 16 juni 2016 10:54 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
Dat soort neoliberale economische bullshit veeg ik m'n reet mee af, sorry.
Scherpquote:Op donderdag 16 juni 2016 10:37 schreef Mr_Klaasje het volgende:
Publieke bedrijven zijn vaak verantwoordelijk om iets eerlijk en toegankelijk te doen. Dat maakt al bij voorbaat dat je soms dingen moet doen die niet efficiënt zijn.
De aanname van dat artikel waarnaar b2py verwees, is dat de inefficientie volledig voor het reizigersnut dient. Dan is voorgeprogrammeerd in de aanname's dat efficientieverbetering tot welvaartsverlies leidt.quote:Op donderdag 16 juni 2016 10:37 schreef Mr_Klaasje het volgende:
Publieke bedrijven zijn vaak verantwoordelijk om iets eerlijk en toegankelijk te doen. Dat maakt al bij voorbaat dat je soms dingen moet doen die niet efficiënt zijn.
Nog een leuke hierover is misschien dit paper waarin het Japanse spoorsysteem vergeleken wordt met de luchtvaart op het gebied van efficiency. De spoorbedrijven waar heel erg inefficient sinds de privatisering maar hebben dat goed kunnen veranderen, en dan met name JR Tokai & JR East terwijl de luchtvaart al heel erg efficient werkte.quote:Op donderdag 16 juni 2016 10:35 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
Ja maar dan gaat de discussie dus stiekem eigenlijk over of publieke bedrijven überhaupt efficiënt kunnen zijn. Het zijn vaak grote molochs en daar zitten veelal langdurige procedures bij, helemaal als het ook nog eens over grote hoeveelheden publiek geld gaat in combinatie met stringente veiligheidsnormen.
In de private sector zijn er ook diverse bedrijven met omzetten van het GDP van een klein land die oneindig langzaam en inefficiënt werken. IBM is misschien het meest toto de verbeelding sprekende voorbeeld van Bureaucratie met een hoofdletter B.
Of oneerlijk doen bij concessiesquote:Op donderdag 16 juni 2016 10:37 schreef Mr_Klaasje het volgende:
Publieke bedrijven zijn vaak verantwoordelijk om iets eerlijk en toegankelijk te doen. Dat maakt al bij voorbaat dat je soms dingen moet doen die niet efficiënt zijn.
Wat een waanzinnig geile fotoquote:Op donderdag 16 juni 2016 11:47 schreef bork het volgende:
[ afbeelding ]
(Foto: Historische Sammlung der DB AG, Carl-Ernst Zimmer)
Getuige de foto's op Flickr stond er op 1 mei 2016 nog een stel te verkommeren op Berlin-Lichtenberg.quote:Op donderdag 16 juni 2016 12:28 schreef Dr_Flash het volgende:
Staat die nog steeds te verkommeren in Berlin-Lichtenberg trouwens?
ja precies op die plek had ik hem in januari 2009 al onder een dun laagje sneeuw geportretteerdquote:Op donderdag 16 juni 2016 13:03 schreef Prins_Pils het volgende:
Deze is van september
[ afbeelding ]
Staat er al zolang ik me kan herinneren en zal daar de komende tigmiljoen jaar ook wel blijven
Het gebeurt overal. Maar of alle partijen blij moeten zijn met het uiteindelijke gevolg is maar de vraag.quote:
Precies. Geen gezeik, b2py hep gelijkquote:Op donderdag 16 juni 2016 14:01 schreef b2py het volgende:
Je zit met autisten he, het nummertje 1000 is 1000, no matter what
quote:Op donderdag 16 juni 2016 11:47 schreef bork het volgende:
[ afbeelding ]
(Foto: Historische Sammlung der DB AG, Carl-Ernst Zimmer)
Heb je dat serieus zitten controleren? Wie heeft deel 854 geopend? Die heeft zelf het nummer opgehoogd dan wrs.quote:Op donderdag 16 juni 2016 13:57 schreef hm. het volgende:
Hoe zit het nu eigenlijk met de nummertjes van deze reeks? In de topicchain ontbreekt #853 namelijk. Dus dit is het 999e topic
Ik heb een beetje in de TC zitten spitten wanneer de reeks begonnen was enzo. Toen viel het me op dat de nummertjes versprongen, omdat er 50 topics op een pagina gaan.quote:Op donderdag 16 juni 2016 14:05 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Heb je dat serieus zitten controleren? Wie heeft deel 854 geopend? Die heeft zelf het nummer opgehoogd dan wrs.
http://nieuws.ns.nl/amste(...)we-informatiebalies/quote:Op woensdag 15 juni 2016 20:41 schreef Dr_Flash het volgende:
We hebben in Koekjestown trouwens een mooi nieuw hip bijdetijds infohokje gekregen. Zo van, dan kan niemand ook eens ergens anders in zitten![]()
[ afbeelding ]
Dus mag je de HC bij zijn nek pakken en buiten de trein houden omdat hij ook niet meer mag instappen?quote:Op donderdag 16 juni 2016 09:56 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
En het grappige is dat juist NS ons daar juist nu op wijst, met de campagne "Fluiten = niet meer instappen"
Mogelijk wel de primeur "ook echt poppetjes erin"quote:Op donderdag 16 juni 2016 14:15 schreef hm. het volgende:
[..]
http://nieuws.ns.nl/amste(...)we-informatiebalies/
Maar in Delft staat al maanden zo'n ding te verstoffen, en die van Fles staat er ook al. Dus om nou te stellen dat Amsterdam de primeur heeft...
Zie het jaquote:Op donderdag 16 juni 2016 18:48 schreef derLudolf het volgende:
Flinke badslipper voor je mansion Fles
Zwaai zwaai vanuit de 7625
Maken we nog een topic 1000quote:Op donderdag 16 juni 2016 13:57 schreef hm. het volgende:
Hoe zit het nu eigenlijk met de nummertjes van deze reeks? In de topicchain ontbreekt #853 namelijk. Dus dit is het 999e topic
EN het product van drie opeenvolgende priemgetallenquote:
Dat had ik dus ook dacht ik, maar dat meekleuren gaat zo langzaam dat ik het niet merkte...quote:Op donderdag 16 juni 2016 19:44 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Als we dan toch offtopic zijn; ik heb vandaag een meekleurende bril opgehaald maar het is zulk baggerweer dat 'ie niet mee wilde kleuren
#FIRSTWORLDPROBLEMS
Vorige deel ging het toch over India? Dus: een rondje New Delhi - Bangalore - Calcutta rond oud en nieuw.quote:Op woensdag 15 juni 2016 21:12 schreef greavy het volgende:
[..]
iets als Porto naar Ho Chi Minh ? Ruim 17.000km en 325 uur ofzo
Onderhoud overdag is 50% goedkoperquote:Op donderdag 16 juni 2016 19:59 schreef Monopoly het volgende:
Kosten terugdringen![]()
Ja het spoor ligt er ook overal in fantastische staat bij
Gewoon minder geld uitgeven. Jep. Lijkt me een strak plan.
Nou ja, het laatste weekend zonder werkzaamheden was in april 1421, dus het MAG ondertussen eens een keer KLAAR zijn natuurlijk.quote:Op donderdag 16 juni 2016 19:59 schreef Monopoly het volgende:
Kosten terugdringen![]()
Ja het spoor ligt er ook overal in fantastische staat bij
Gewoon minder geld uitgeven. Jep. Lijkt me een strak plan.
Onderhoud is nooit klaar, daar is het onderhoud voor. Spoor is allesbehalve onderhoudsloos. En het achterstallige onderhoud is alleen maar opgelopen sinds ze medio jaren '90 aan de alarmbellen trokken.quote:Op donderdag 16 juni 2016 20:04 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Nou ja, het laatste weekend zonder werkzaamheden was in april 1421, dus het MAG ondertussen eens een keer KLAAR zijn natuurlijk.
Echt? De stations zien er toch een stuk beter uit tegenwoordig, dan pakweg 15 jaar geleden. Is het met het spoor zelf zo veel slechter gesteld?quote:Op donderdag 16 juni 2016 20:06 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
Onderhoud is nooit klaar, daar is het onderhoud voor. Spoor is allesbehalve onderhoudsloos. En het achterstallige onderhoud is alleen maar opgelopen sinds ze medio jaren '90 aan de alarmbellen trokken.
Ik heb helaas niet de indruk gekregen dat ze ooit aan het inlopen waren op die achterstand helaas.quote:Op donderdag 16 juni 2016 20:06 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
Onderhoud is nooit klaar, daar is het onderhoud voor. Spoor is allesbehalve onderhoudsloos. En het achterstallige onderhoud is alleen maar opgelopen sinds ze medio jaren '90 aan de alarmbellen trokken.
Dat is waar maar dat is NS en niet ProRail.quote:Op donderdag 16 juni 2016 20:09 schreef Igen het volgende:
[..]
Echt? De stations zien er toch een stuk beter uit tegenwoordig, dan pakweg 15 jaar geleden. Is het met het spoor zelf zo veel slechter gesteld?
Dat is wel heel jammer natuurlijkquote:Op donderdag 16 juni 2016 20:06 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
Onderhoud is nooit klaar, daar is het onderhoud voor. Spoor is allesbehalve onderhoudsloos. En het achterstallige onderhoud is alleen maar opgelopen sinds ze medio jaren '90 aan de alarmbellen trokken.
De Zwitsers geven per hoofd van de bevolking twee keer zoveel geld uit aan spoorweginfrastructuur (en waarschijnlijk ook aan weginfra), een gedeelte is te wijten aan moeilijk terrein maar een gedeelte is ook dat er veeeeel meer preventief onderhoud wordt gedaan, dat helpt zo ongelofelijk veel, en dan zou de kans dat Fles met z'n ICM ontspoort te Hilversum ook veel kleiner zijn geweest.quote:Op donderdag 16 juni 2016 20:08 schreef hm. het volgende:
Als we nu eens iets meer geld uit zouden geven aan de infrastructuur, dan zijn er misschien niet continue en overal werkzaamheden doordat alles te snel verslijt.
De afgelopen jaren zijn er ontwikkelingen geweest waardoor het spul alleen maar sneller is gaan slijten zoals het verharden van de spoorstaaf en wielen waardoor we nu andere problemen kennen dan vroeger. Voeg daar het meer en meer toenemen van treinverkeer aan toe en het spul slijt gewoon harder..quote:Op donderdag 16 juni 2016 20:09 schreef Igen het volgende:
[..]
Echt? De stations zien er toch een stuk beter uit tegenwoordig, dan pakweg 15 jaar geleden. Is het met het spoor zelf zo veel slechter gesteld?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |