ziggyziggyziggy, houdt niet van treinen, wel van spoorwegen. Dr_Flash, Wereldreiziger. Bordjesknaller. Topografiespecialist. Vraagt zich af hoelang er nog Dieseltractie bij ACTS is. Geilt stiekem op blonde S&V meisjes Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland. En Brabant. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner. Heeft al het spoor van Monaco Bereden. Luxemburg op wensenlijstje. Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks! b2py, Alcoholist, weersonheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC. Ireyon, de Baas van Roosendaal, achtbaanspecialist. (Is tenslotte ook rails) Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist, civiel vervoer. Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt JDude, voor overbodige feitjes over parttime-treinforensen in Brabant ( ) Prins_Pils, relnicht die het allemaal prachtig vindt maar er de ballen verstand van heeft. Lieft metro en S-Bahn. DeaDLocK2K *Kutjoch* Koplopers fanboy DerLudolf Vindt moderne tupperware-treinen maar niets en vindt dat een echte trein een locomotief moet hebben
• In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft. Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel.
• Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk. Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld.
• Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit. Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen!
Bij topic nummer 1000 (DUIZEND!!!) hoort natuurlijk een foto van een loc serie 1000. Dit is loc 1004 met een NVBS-excursietrein naar een materieelshow in Amersfoort, bijna 40 jaar geleden. De foto komt trouwens uit de NVBS Beeldbank, gratis toegankelijk voor leden van de NVBS.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Welnee joh, ben je gek. Vooruit, zal ik het maar zeggen : Gewoon Ede-Wageningen dus. Dit was destijds met een 1700 + 9 ICRM + BDs in de intercity van Nijmegen naar Schiphol
Wel mooi trouwens die infrap0rn bij Den Bosch en Houten-Utrecht.
Maandag naar Amsterdam, maar er reden geen IC's Amersfoort-Amsterdam, dus om via Utrecht. Aldaar de 0-min overstap kunnen halen, omdat de IC uit Eindhoven nogal laat was door de beschadigde bovenleiding.
Die IC is in Eindhoven met +11 vertrokken, en kwam in Amsterdam slechts 2 minuten te laat aan. Ohja, en ICM, dus halteringen duurde echt veel te lang...
Maandag naar Amsterdam, maar er reden geen IC's Amersfoort-Amsterdam, dus om via Utrecht. Aldaar de 0-min overstap kunnen halen, omdat de IC uit Eindhoven nogal laat was door de beschadigde bovenleiding.
Die IC is in Eindhoven met +11 vertrokken, en kwam in Amsterdam slechts 2 minuten te laat aan. Ohja, en ICM, dus halteringen duurde echt veel te lang...
Afvoer Pinkpop, dus de trein was natuurlijk ook ramvol
Op woensdag 15 juni 2016 14:24 schreef b2py het volgende: Ik dacht "Mijlpalen" en dan allemaal leuke weetjes en feitjes enzulks over dit topic en treinendingen
It's always around me, all this noise But not nearly as loud as the voice saying "Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good) Just let it happen, let it happen"
Op woensdag 15 juni 2016 19:21 schreef James1988 het volgende: Wat een kut-TT trouwens. Echt wel dat er minstens één ICd defect gaat voordat dit deel ten einde is
Op woensdag 15 juni 2016 20:03 schreef Prins_Pils het volgende: Daar moest ik ook al aan denken maar is die boog daar niet scherper en liggen de sporen niet verder uit elkaar?
De bovenleidingsmasten die je verderop in de foto ziet zijn anders bij Kampen Zuid. Enige plekken waar deze bij mijn weten voorkomen (dat ik zo snel kan verzinnen) zijn Schiphol - Leiden - Den Haag, Almere - Lelystad en De Haar -Veenendaal dacht ik ook nog. Ik zou inderdaad zeggen dat het een van de Almeerder stations is. Aan het ontwerp en de boog inderdaad Almere Poort.
Op woensdag 15 juni 2016 20:11 schreef MTL het volgende: De bovenleidingsmasten die je verderop in de foto ziet zijn anders bij Kampen Zuid. Enige plekken waar deze bij mijn weten voorkomen (dat ik zo snel kan verzinnen) zijn Schiphol - Leiden - Den Haag, Almere - Lelystad en De Haar -Veenendaal dacht ik ook nog. Ik zou inderdaad zeggen dat het een van de Almeerder stations is. Aan het ontwerp en de boog inderdaad Almere Poort.
De url van de foto begint ook met almere-nieuws.nl.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
Laatst was ik onderweg naar Groningen en ik had nog een 1e klas dagkaart van toen we een keer op excursie waren naar NS. Ik stap dus in de trein in Zwolle bewust in het achterste stel omdat het een moderne was met sowieso stopcontacten. En ik loop daar de 1e klas in en wie zie ik daar zitten? Juist, mevrouw Mansveld . Uiteraard in het zwart gekleed maar zonder kenmerkende aubergineketting.
Laatst was ik onderweg naar Groningen en ik had nog een 1e klas dagkaart van toen we een keer op excursie waren naar NS. Ik stap dus in de trein in Zwolle bewust in het achterste stel omdat het een moderne was met sowieso stopcontacten. En ik loop daar de 1e klas in en wie zie ik daar zitten? Juist, mevrouw Mansveld . Uiteraard in het zwart gekleed maar zonder kenmerkende aubergineketting.
Op woensdag 15 juni 2016 20:42 schreef Dr_Flash het volgende: Enneh, OV-informatie? Ik wed dat ze over bussen niet meer te melden hebben dan "ehhh ja die staan DAAR!"
Wauw hee, wat nieuwerwetsch
Ja ik zat zelf eens achter de baliemedewerker en toen iemand iets over de bussen vroeg heb ik diegene maar geholpen want de medewerker wist niks terwijl er een lijnennetkaart naast hing
Even een citaat uit een wetenschappelijk onderzoek dat ik lees, best interessante materie.
quote:
Our results predict, firstly,that a privatization process in the rail industry, whether entry takes place or not, would provoke an increase in rail and air prices and a reduction in the number of train services relative to the mixed regimes.
Vakbond RMT is - voor het eerst sinds het geschil met Southern - afgestapt van holle retoriek over graaiende bedrijven, en hebben een goed document geschreven over de meerwaarde van een guard (conducteur) aan boord van de trein.
Focusing on the case of an HSR route, the actual situation which is closest to our research is given by the Milan–Naples corridor where HSR services compete with airlines. On April 2012 a new rail operator entered the market with similar service quality to that offered by the incumbent. The first results indicate that the incumbent (TRENITALIA) hardly cut the number of trains (around 23 trains for a work-day and one-way direction) and that the number of trains supplied by the entrant (NTV) was around 15 per direction. Additionally train prices decreased by 20% (on aggregate) and the number of total rail passengers increased by 16%.
Klinkt alsof dat niet overeenkomt met de uitkomst van het model.
Een paar aannames uit het model:
quote:
The entrant would set a price clearly higher than the incumbent
quote:
On the other hand, the nonlinear way in which schedule delay is introduced implies that aggregate schedule delay costs increase after entry when the number of trains set by the incumbent decreases.
Ofwel er wordt aangenomen dat een nieuwe vervoerder een hogere prijs zal hanteren dan het staatsbedrijf en dat de frequentie per vervoerder moet worden bekeken; elk halfuur een trein van één vervoerder is dan dus beter voor de klant dan elke 20 minuten een trein, maar afwisselend van 3 vervoerders.
Zegt de uitkomst van de modellering dan in de eerste plaats wat over de werkelijkheid of vooral iets over het model zelf?
Op woensdag 15 juni 2016 21:13 schreef greavy het volgende: En dat wil ik best wel eens doen. Maar dan ben ik nóg langer onderweg. Wil niet vol continu in treinen zitten..
Op woensdag 15 juni 2016 21:15 schreef Igen het volgende: Zegt de uitkomst van de modellering dan in de eerste plaats wat over de werkelijkheid of vooral iets over het model zelf?
Op woensdag 15 juni 2016 21:15 schreef Igen het volgende: Ofwel er wordt aangenomen dat een nieuwe vervoerder een hogere prijs zal hanteren dan het staatsbedrijf en dat de frequentie per vervoerder moet worden bekeken; elk halfuur een trein van één vervoerder is dan dus beter voor de klant dan elke 20 minuten een trein, maar afwisselend van 3 vervoerders.
Zegt de uitkomst van de modellering dan in de eerste plaats wat over de werkelijkheid of vooral iets over het model zelf?
Dat is met een model altijd zo, het is wat je er in stopt zorgt ervoor wat er uit komt.
Nou ken ik geen situaties waarin het voorkomt maar ik denk dat voor het aankopen van tickets 1 vervoerder makkelijk inkopen is dan 3, alhoewel dat met huidige technologie ook al redelijk achterhaald is.
Ik zoek een website waar alle trajecten staan beschreven en of ze aan elkaar aansluiten. Denk bijvoorbeeld aan het traject Den Haag CS - Breda, die daarna verder rijdt naar Utrecht.
Ik weet dat die site bestaat maar ben even de naam kwijt. Dankjewel!
Giechelend van de pret reed de bus volgeladen met meiden de afgrond in.
Nou ken ik geen situaties waarin het voorkomt maar ik denk dat voor het aankopen van tickets 1 vervoerder makkelijk inkopen is dan 3, alhoewel dat met huidige technologie ook al redelijk achterhaald is.
Ga eens naar www.nationalrail.co.uk en plan een reis van Weymouth naar Wrexham General. Vertrek op 6 juli rond 9:00. Kijk eens naar de route die je krijgt, welke vervoerders dat zijn, en welke prijs je krijgt.
Ga daarna eens naar www.abelliogreateranglia.co.uk, en plan daar dezelfde route. Je krijgt dezelfde tijden, treinen en vooral... prijzen.
Ga eens naar www.nationalrail.co.uk en plan een reis van Weymouth naar Wrexham General. Vertrek op 6 juli rond 9:00. Kijk eens naar de route die je krijgt, welke vervoerders dat zijn, en welke prijs je krijgt.
Ga daarna eens naar www.abelliogreateranglia.co.uk, en plan daar dezelfde route. Je krijgt dezelfde tijden, treinen en vooral... prijzen.
Dat komt voor uit de aanname dat private vervoerders aan winstmaximalisatie doen, en dat lijkt mij niet eens zo'n slechte aanname.
De aanname is dat de nationale vervoerder precies kostendekkend werkt en optimaal het belang van de klant dient. Een nieuwe vervoerder zou daarentegen de maximale prijs rekenen die de klant wil betalen, idd. om de winst te maximaliseren.
Maar het hele uitgangspunt van het streven naar marktwerking is nou juist dat overheidsbedrijven niet efficiënt produceren en dat bij perfecte concurrentie de concurrentiedruk juist ervoor zorgt dat de winsten naar nul tenderen.
In het klein in feite de Nederlandse HSL-discussie: volgens de theorie van de overheid zorgt een HSL die in het hoofdrailnet is geïntegreerd voor een maatschappelijk optimum; in de praktijk bakt NS er tot nu toe niet zo veel van zodat van die theorie niet veel terecht komt.
[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 15-06-2016 22:04:07 ]
Dat komt voor uit de aanname dat private vervoerders aan winstmaximalisatie doen, en dat lijkt mij niet eens zo'n slechte aanname.
Nee puur de aanname kan op zich best geldig zijn. Maar als je conclusie precies hetzelfde is als je aanname, wat doet je model dan? Dan kan je ook je aanname door een open deur gooien en het "conclusie" noemen.
Nee puur de aanname kan op zich best geldig zijn. Maar als je conclusie precies hetzelfde is als je aanname, wat doet je model dan? Dan kan je ook je aanname door een open deur gooien en het "conclusie" noemen.
Ik ken het model verder ook niet, dat komt weer ergens anders vandaan. Jullie hebben allemaal gelijk hoor, ik zal het in de discussie zetten
Overheidsbedrijven produceren niet noodzakelijk inefficiënt, monopoly's doen dat wel en in netwerkindustrieën waren veel monopoly's in handen van overheidsbedrijven; waaronder de spoorwegen.
Dat is ook een van de belangrijkste redenen van de inspanningen van de EU om tot een liberalisering van de spoormarkt te komen, mede door inefficiëntie van spoorwegen daalde de aantrekkelijkheid van het vervoersmiddel en is het aandeel in de modal split ook flink teruggelopen. Perfecte concurrentie is echter onmogelijk omdat het een netwerkindustrie is en blijft.
[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 15-06-2016 22:19:14 ]
Op lange termijn wel, maar er is een grote uitzondering: natuurlijke monopolies ontstaan wanneer de schaalvoordelen zodanig groot zijn dat het meest efficiënte (of minst inefficiënte) aantal partijen op een markt gelijk is aan één.
Vroeger werden spoorwegen daar ook toe gerekend omdat de verzonken kosten (vooral aanleg infra) zodanig hoog waren dat de minimum efficiënte schaal maar plaats liet voor één onderneming. Tegenwoordig ligt dat wat anders doordat het beheer en de exploitatie van het netwerk van elkaar afgesplitst zijn, maar het is nog altijd behoorlijk voor argumentatie vatbaar; mede doordat de transactiekosten door splitsing toenemen. Ene Chris Nash van de universiteit van Leeds heeft daar de nodige artikels over geschreven.
[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 15-06-2016 22:53:34 ]
Hee wat leuk. Op 15 juni wordt bekend gemaakt dat op 13 juli bekendgemaakt wordt dat de noordzuidlijn geopend wordt op een datum tenzij op 28 september bekend gemaakt wordt dat op 31 december blijkt dat de werkzaamheden uitlopen tot een nader bekend te maken datum. Wanneer die datum bekend gemaakt zal worden, is nog niet bekend
Hee wat leuk. Op 15 juni wordt bekend gemaakt dat op 13 juli bekendgemaakt wordt dat de noordzuidlijn geopend wordt op een datum tenzij op 28 september bekend gemaakt wordt dat op 31 december blijkt dat de werkzaamheden uitlopen tot een nader bekend te maken datum. Wanneer die datum bekend gemaakt zal worden, is nog niet bekend
Ja leg eens uit hoe het kan dat het niet duidelijk is dat het duidelijk is dat een onduidelijke metroverbinding op een nog niet bepaald duidelijke datum verduidelijkt gaat worden.
Ja leg eens uit hoe het kan dat het niet duidelijk is dat het duidelijk is dat een onduidelijke metroverbinding op een nog niet bepaald duidelijke datum verduidelijkt gaat worden.
Ik snap na vijf keer lezen je zin nog steeds niet maar okee:
Bij de metrobouw, en waarschijnlijk alle grote bouwprojecten, worden twee planningen aangehouden: de probabilistische planning en de (moeilijk woord, iets met een d, was het deterministische?)-planning. De ene gaat ervan uit dat zo goed als alles goed gaat, de andere houdt rekening met behoorlijk wat dingen die mis zouden kunnen gaan. Tijdens de bouw komen die twee planningen steeds dichter bij elkaar omdat verwachte risico's die in de ene planning wél zijn ingecalculeerd, goed zijn verlopen. Na een tijdje kan men de planningen samenvoegen tot één planning waarin een definitieve streefdatum wordt genoemd (dat staat al een behoorlijke tijd op oktober 2017), en nu is men zover dat er een exacte datum aan kan worden gekoppeld. Ik verwacht dat het 14 oktober 2017 wordt, op de kop af exact 40 jaar na de opening van de eerste Amsterdamse metro.
Ik zoek een website waar alle trajecten staan beschreven en of ze aan elkaar aansluiten. Denk bijvoorbeeld aan het traject Den Haag CS - Breda, die daarna verder rijdt naar Utrecht.
Ik weet dat die site bestaat maar ben even de naam kwijt. Dankjewel!
Is een simpele spoorkaart niet voldoende daarvoor? Of begrijp ik de vraag niet?
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
Ik snap na vijf keer lezen je zin nog steeds niet maar okee:
Bij de metrobouw, en waarschijnlijk alle grote bouwprojecten, worden twee planningen aangehouden: de probabilistische planning en de (moeilijk woord, iets met een d, was het deterministische?)-planning. De ene gaat ervan uit dat zo goed als alles goed gaat, de andere houdt rekening met behoorlijk wat dingen die mis zouden kunnen gaan. Tijdens de bouw komen die twee planningen steeds dichter bij elkaar omdat verwachte risico's die in de ene planning wél zijn ingecalculeerd, goed zijn verlopen. Na een tijdje kan men de planningen samenvoegen tot één planning waarin een definitieve streefdatum wordt genoemd (dat staat al een behoorlijke tijd op oktober 2017), en nu is men zover dat er een exacte datum aan kan worden gekoppeld. Ik verwacht dat het 14 oktober 2017 wordt, op de kop af exact 40 jaar na de opening van de eerste Amsterdamse metro.
ik mag het hopen. Ik denk eerder november of december 2017
ik mag het hopen. Ik denk eerder november of december 2017
In december 2017 zal bekend gemaakt worden dat ze in maart 2018 hopen bekend te kunnen maken dat de probabilistische einddatum 17 april 2020 maar de deterministische einddatum 21 augustus 2012 wordt. Voorlopig definitief onder voorbehoud bijna zeker dan he
In december 2017 zal bekend gemaakt worden dat ze in maart 2018 hopen bekend te kunnen maken dat de probabilistische einddatum 17 april 2020 maar de deterministische einddatum 21 augustus 2012 wordt. Voorlopig definitief onder voorbehoud bijna zeker dan he
ach ja. Sommige projecten lopen nu eenmaal uit. Bij mijn ouders in de buurt een aquaduct dat eind vorig jaar klaar had moeten zijn. Dat wordt nu eind augustus 2017
Dit is dus pertinente onzin. Alleen omdat iets bijna altijd zo is geweest in een bepaalde denkwereld maakt het niet per definitie zo. Er zijn meer dan genoeg mechanismen waarmee je kan voorkomen dat het gebeurt. Er zijn op dit moment redelijk veel monopolisten in de wereld die het goed doen en niet stroperig zijn.
quote:
Vroeger werden spoorwegen daar ook toe gerekend omdat de verzonken kosten (vooral aanleg infra) zodanig hoog waren dat de minimum efficiënte schaal maar plaats liet voor één onderneming. Tegenwoordig ligt dat wat anders doordat het beheer en de exploitatie van het netwerk van elkaar afgesplitst zijn, maar het is nog altijd behoorlijk voor argumentatie vatbaar; mede doordat de transactiekosten door splitsing toenemen. Ene Chris Nash van de universiteit van Leeds heeft daar de nodige artikels over geschreven.
Op donderdag 16 juni 2016 09:40 schreef DeaDLocK2K het volgende: Alleen omdat iets bijna altijd zo is geweest in een bepaalde denkwereld maakt het niet per definitie zo.
En het grappige is dat juist NS ons daar juist nu op wijst, met de campagne "Fluiten = niet meer instappen"
Dit is dus pertinente onzin. Alleen omdat iets bijna altijd zo is geweest in een bepaalde denkwereld maakt het niet per definitie zo. Er zijn meer dan genoeg mechanismen waarmee je kan voorkomen dat het gebeurt. Er zijn op dit moment redelijk veel monopolisten in de wereld die het goed doen en niet stroperig zijn.
Microsoft heeft zowat een monopolie op de desktop (zeker op de zakelijke markt).
Yep, en zo zijn er nog wel meer bedrijven in de technologiewereld die patenten of geheimen bezitten die niemand anders heeft/maakt. Zo heeft Intel een monopoly op de x86 architectuur en denk bijvoorbeeld aan ARM processoren. In de chemie en medische wereld komt het ook veel voor.
Op donderdag 16 juni 2016 10:28 schreef b2py het volgende: Dat zijn wel vaak private bedrijven met monopolies, niet publieke partijen zoals spoorwegen nog wel vaak zijn.
Ja maar dan gaat de discussie dus stiekem eigenlijk over of publieke bedrijven überhaupt efficiënt kunnen zijn. Het zijn vaak grote molochs en daar zitten veelal langdurige procedures bij, helemaal als het ook nog eens over grote hoeveelheden publiek geld gaat in combinatie met stringente veiligheidsnormen.
In de private sector zijn er ook diverse bedrijven met omzetten van het GDP van een klein land die oneindig langzaam en inefficiënt werken. IBM is misschien het meest toto de verbeelding sprekende voorbeeld van Bureaucratie met een hoofdletter B.
Publieke bedrijven zijn vaak verantwoordelijk om iets eerlijk en toegankelijk te doen. Dat maakt al bij voorbaat dat je soms dingen moet doen die niet efficiënt zijn.
Dit is dus pertinente onzin. Alleen omdat iets bijna altijd zo is geweest in een bepaalde denkwereld maakt het niet per definitie zo. Er zijn meer dan genoeg mechanismen waarmee je kan voorkomen dat het gebeurt. Er zijn op dit moment redelijk veel monopolisten in de wereld die het goed doen en niet stroperig zijn.
Het gaat ook niet enkel om interne inefficiëntie maar ook om het deadweight-loss, pareto inefficiënt. Daarnaast is 'het goed doen' ook geen synoniem voor een perfect efficiënt bedrijf. Dat er mechanismen zijn om die effecten te beperken, zoals artikel 102 van de EU inzake machtsmisbruik, klopt uiteraard wel; daar heeft onder andere Microsoft (en nu ook Google) de nodige problemen mee gehad.
[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 16-06-2016 10:50:11 ]
Het gaat ook niet enkel om interne inefficiëntie maar ook om het deadweight-loss, pareto inefficiënt. Daarnaast is 'het goed doen' ook geen synoniem voor een perfect efficiënt bedrijf.
Dat soort neoliberale economische bullshit veeg ik m'n reet mee af, sorry.
quote:
Dat er mechanismen zijn om die effecten te beperken, zoals artikel 102 van de EU inzake machtsmisbruik, klopt uiteraard wel; daar heeft onder andere Microsoft (en nu ook Google) de nodige problemen mee gehad.
Nou, wat een probleem. Plas, glas, alles bleef zoals het was.
Dat soort neoliberale economische bullshit veeg ik m'n reet mee af, sorry.
Dat kan, maar vreemd genoeg is het toelaten van monopoly's vooral een neo-liberale laissez-faire gedachte die in de VS aanzienlijk populairder is dan in de Europese school (beïnvloed door de Freiburg school) die het striktere Europese concurrentiebeleid bepaalt.
[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 16-06-2016 11:01:39 ]
Op donderdag 16 juni 2016 10:37 schreef Mr_Klaasje het volgende: Publieke bedrijven zijn vaak verantwoordelijk om iets eerlijk en toegankelijk te doen. Dat maakt al bij voorbaat dat je soms dingen moet doen die niet efficiënt zijn.
Op donderdag 16 juni 2016 10:37 schreef Mr_Klaasje het volgende: Publieke bedrijven zijn vaak verantwoordelijk om iets eerlijk en toegankelijk te doen. Dat maakt al bij voorbaat dat je soms dingen moet doen die niet efficiënt zijn.
De aanname van dat artikel waarnaar b2py verwees, is dat de inefficientie volledig voor het reizigersnut dient. Dan is voorgeprogrammeerd in de aanname's dat efficientieverbetering tot welvaartsverlies leidt.
Maar bijv. bij NS is een wezenlijke reden voor inefficientie ook het Oranjegevoel van politici, de wens van personeel om geen rondje rond de kerk te hoeven rijden, etc. Dat zijn geen dingen waar de reiziger van profiteert.
Ja maar dan gaat de discussie dus stiekem eigenlijk over of publieke bedrijven überhaupt efficiënt kunnen zijn. Het zijn vaak grote molochs en daar zitten veelal langdurige procedures bij, helemaal als het ook nog eens over grote hoeveelheden publiek geld gaat in combinatie met stringente veiligheidsnormen.
In de private sector zijn er ook diverse bedrijven met omzetten van het GDP van een klein land die oneindig langzaam en inefficiënt werken. IBM is misschien het meest toto de verbeelding sprekende voorbeeld van Bureaucratie met een hoofdletter B.
Nog een leuke hierover is misschien dit paper waarin het Japanse spoorsysteem vergeleken wordt met de luchtvaart op het gebied van efficiency. De spoorbedrijven waar heel erg inefficient sinds de privatisering maar hebben dat goed kunnen veranderen, en dan met name JR Tokai & JR East terwijl de luchtvaart al heel erg efficient werkte.
Op donderdag 16 juni 2016 10:37 schreef Mr_Klaasje het volgende: Publieke bedrijven zijn vaak verantwoordelijk om iets eerlijk en toegankelijk te doen. Dat maakt al bij voorbaat dat je soms dingen moet doen die niet efficiënt zijn.
Of oneerlijk doen bij concessies
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
(Foto: Historische Sammlung der DB AG, Carl-Ernst Zimmer)
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...