Past ook uitstekend bij de theodicee, "waarom is er lijden bij een liefhebbende god" Heel eenvoudig dus: de god is onverschillig voor het lijden.quote:Op maandag 30 mei 2016 18:40 schreef highender het volgende:
[..]
Nee, deïsme betreft een god die onverschillig is, geen invloed meer uitoefent na creatie, zo een god kan dus ook niet worden waargenomen en past dus prima bij een dergelijke 'vader'.
Inderdaad, en derhalve niet liefhebbend en daarmee geen aanbidwaardige god.quote:Op maandag 30 mei 2016 18:49 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
Past ook uitstekend bij de theodicee, "waarom is er lijden bij een liefhebbende god" Heel eenvoudig dus: de god is onverschillig voor het lijden.
Eens, alleen een reactie op wat Aton (of iemand anders, ben dat even kwijt) opmerkte, meen ik; over wat binnen dit topic wel of niet besproken zou mogen worden. Onbelangrijk verder.quote:Op zondag 29 mei 2016 19:50 schreef highender het volgende:
Dat maakt voor de argumentatie niet uit, aangezien het enkel deïstische argumenten betreft.
Dat is een inkoppertje.quote:Op zondag 29 mei 2016 19:50 schreef highender het volgende:
En nee, het is geen speculatie. De puzzel is wat mij betreft zelfs zo goed als compleet.
Dat is mooi voor jou, heb je enkel die stukken gelegd die vrij van bias zijn?
quote:Op maandag 30 mei 2016 18:57 schreef highender het volgende:
[..]
Inderdaad, en derhalve niet liefhebbend en daarmee geen aanbidwaardige god.
Wellicht niet bij jou, maar deïsme stuit al aardig op weerstand. Anderzijds, hoe onpersoonlijker je God maakt, hoe beter te accepteren.quote:Op zondag 29 mei 2016 19:50 schreef highender het volgende:
Die pure onwil verder te willen dan deïsme is in feite veelzeggend. Die haat jegens die God (JHWH, elke andere god is verder geen probleem) brengt zonder woorden veel aan het licht. En dat voelt hier iedereen op z'n klompen aan.
Dat kom je feitelijk overal op aarde tegen. Hoe zou dat komen denk je?
Het lijkt me geen onwil verder te willen dan deïsme, er zijn eenvoudigweg geen aanwijzingen voor meer dan dat. Als je doelt op een antitheïstische tendens, dat is een reactie op de statische religie van theïsten die in conflict is met een dynamische werkelijkheid.
Alle grote denkers stuiten op weerstand. Mensen willen de waarheid niet horen, ze willen liever in onwetendheid in hun comfortzone blijven. Of, hoe Jesaja het brengt,quote:Op maandag 30 mei 2016 19:11 schreef Loekie111 het volgende:
[..]
Dat is een inkoppertje.
Maar het antwoord is inderdaad bevestigend. Hoewel ik mij er van bewust ben dat dit op weerstand stuit.
quote:Nu dan, ga henen, schrijf voor hen op een tafel, en teken het in een boek, opdat het blijve tot den laatsten dag, voor altoos, tot in eeuwigheid. Want het is een wederspannig volk; het zijn leugenachtige kinderen; kinderen, die des Heeren wet niet horen willen. Die daar zeggen tot de zieners: Ziet niet; en tot de schouwers: Schouwt ons niet, wat recht is; spreekt tot ons zachte dingen, schouwt ons bedriegerijen.
omdat in de brontekst van het Nieuwe Testament nergens JHWH gebruikt wordt daarom staat het er ook nietquote:Op dinsdag 31 mei 2016 00:24 schreef Loekie111 het volgende:
[..]
Wellicht niet bij jou, maar deïsme stuit al aardig op weerstand. Anderzijds, hoe onpersoonlijker je God maakt, hoe beter te accepteren.
I.t.t. theïsme hoeft bij deïsme dan ook geen rekenschap te worden afgelegd.
Bij bijbels theïsme stuit je doorgaans op een onverklaarbare haat tegen JHWH, wellicht maakt dat deïsme beter te verteren? Dat geldt ook voor zgn. christenen, die vermijden doorgaans die naam ook (vaak regelrecht als de pest). Het wordt dan Heere en in hun vertalingen is die naam niet meer te vinden.
De bijbel verklaart die haat overigens en maakt duidelijk waar het zijn oorsprong heeft. E is het in elk geval.
Om die reden hou ik het hier ook maar bij JHWH, de uitspraak van de naam wordt namelijk niet verdragen. Iets dat je bij geen enkele andere naam tegenkomt; van welke godheid ook. Vreemd eigenlijk.
En wie weet heb je nu juist aan Hem je leven te danken.
De bijbelse god is een van A tot Z uit de duim verzonnen sprookjesfiguur die veel eigenschappen heeft van Orwell's Big Brother, niet echt iets om je zorgen over te maken.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 00:24 schreef Loekie111 het volgende:
[..]
Wellicht niet bij jou, maar deïsme stuit al aardig op weerstand. Anderzijds, hoe onpersoonlijker je God maakt, hoe beter te accepteren.
I.t.t. theïsme hoeft bij deïsme dan ook geen rekenschap te worden afgelegd.
Bij bijbels theïsme stuit je doorgaans op een onverklaarbare haat tegen JHWH, wellicht maakt dat deïsme beter te verteren? Dat geldt ook voor zgn. christenen, die vermijden doorgaans die naam ook (vaak regelrecht als de pest). Het wordt dan Heere en in hun vertalingen is die naam niet meer te vinden.
De bijbel verklaart die haat overigens en maakt duidelijk waar het zijn oorsprong heeft. Een opvallend fenomeen is het in elk geval.
Om die reden hou ik het hier ook maar bij JHWH, de uitspraak van de naam wordt namelijk niet verdragen. Iets dat je bij geen enkele andere naam tegenkomt; van welke godheid ook. Vreemd eigenlijk.
En wie weet heb je nu juist aan Hem je leven te danken.
Wacht even met die haastige conclusie.quote:Op maandag 30 mei 2016 18:57 schreef highender het volgende:
quote:
1s.gif
Op maandag 30 mei 2016 18:49 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
Past ook uitstekend bij de theodicee, "waarom is er lijden bij een liefhebbende god" Heel eenvoudig dus: de god is onverschillig voor het lijden.
Inderdaad, en derhalve niet liefhebbend en daarmee geen aanbidwaardige god.
Zielig verhaal, onjuist ook.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 14:31 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
omdat in de brontekst van het Nieuwe Testament nergens JHWH gebruikt wordt daarom staat het er ook niet![]()
En staat er dus HEER, of Here, of God of wat dan ook en niet meer JHWH, die werd alleen in het Oude Testament gebruikt.
De officiële uitspraak van JHWH is ook niet meer bekend, dus je kunt niet weten of het Jehova, of Jahwe of iets anders is.
Die tot waarheid verheven uitspraken van jou, zo boeiend en veelzeggend.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 17:25 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
De bijbelse god is een van A tot Z uit de duim verzonnen sprookjesfiguur die veel eigenschappen heeft van Orwell's Big Brother, niet echt iets om je zorgen over te maken.
JH : John of Johan ? John lijkt me een Engelse naam en Johan een Nederlandse.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 20:59 schreef Loekie111 het volgende:
Zielig verhaal, onjuist ook.
En wat betreft de uitspraak van JHWH, omdat Jan in het engels John wordt, zeggen we maar Sir? Griezelig dit.
De mens is in staat de toekomst te voorspellen?quote:Op maandag 30 mei 2016 18:22 schreef highender het volgende:
Leg mij eens uit waarom theïsme 100% speculatie is.
Aan de hand van een aantal criteria ben ik geneigd te zeggen dat bijbels theïsme bewijsbaar is.
Eén zo'n criterium is de menselijke onmogelijkheid tot het voorspellen van toekomst.
Het is 100% speculatie omdat er 0 toetsbare aanwijzingen zijn. De mens is prima in staat om de toekomst voorspellen, dat doen wetenschappers vrijwel continue, daar dienen modellen voor en die zijn veel betrouwbaarder, exacter en nuttiger dan welke voorspelling dan ook gedaan door profeten.
Inderdaad, en om diezelfde reden is de exacte uitspraak van JHWH evenmin zo belangrijk. Verschilt ook per land. Ofwel, heet ik Jan, dan zeggen ze toch John tegen mij daar in Engeland? Luister ik ook naar want is goed bedoeld en slaat op mij persoonlijk. Dat doet een eindeloos 'meneer' dus niet; is zelfs onpersoonlijk en kan willekeurig wie betreffen.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 21:12 schreef ATON het volgende:
JH : John of Johan ? John lijkt me een Engelse naam en Johan een Nederlandse.
Het is dus nooit de bedoeling geweest de letters JHWH uit te spreken met welke klinkers dan ook. De Qere/ketiev constructie is juist uitgedacht om, zonder de heilige medeklinkertekst te veranderen, te voorkómen dat de heilige Naam werd uitgesproken. De meeste geleerden geloven dat Jehova(h) een late (ca. 1100 n.Chr.) hybride vorm is, die is ontstaan door de combinatie van de medeklinkers van JHWH met de klinkers van adonai. Deze vorm werd gebruikt in de inleiding van de eerste uitgave van de Statenvertaling van 1637
Vraag het eens aan een rabbi, die zal je zeker verder helpen. De naam van de joodse god wordt eenvoudigweg niet uitgesproken.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 21:39 schreef Loekie111 het volgende:
Inderdaad, en om diezelfde reden is de exacte uitspraak van JHWH evenmin zo belangrijk. Verschilt ook per land. Ofwel, heet ik Jan, dan zeggen ze toch John tegen mij daar in Engeland? Luister ik ook naar want is goed bedoeld en slaat op mij persoonlijk. Dat doet een eindeloos 'meneer' dus niet; is zelfs onpersoonlijk en kan willekeurig wie betreffen.
Het gaat er om dat we Gods naam niet wegdrukken; ook niet op onwaardige wijze gebruiken.
te veel eer:quote:Op dinsdag 31 mei 2016 21:01 schreef Loekie111 het volgende:
[..]
Die tot waarheid verheven uitspraken van jou, zo boeiend en veelzeggend.
in het grieks staat in handelingen 2:21quote:Op dinsdag 31 mei 2016 21:39 schreef Loekie111 het volgende:
Ik lees in Handelingen 2:21 juist dit: „Een ieder die de naam van JHWH [idem] aanroept, zal gered worden.” Het gebruiken van de naam JHWH (Jehovah, Jahweh, Jahoewah, spreek het uit als je wilt) bij onze aanbidding is dus noodzakelijk voor redding. Je zult het wel met me eens zijn dat Jezus dat zeker heeft geweten.
Jezus wilde dat zijn volgelingen gered werden. Dat was een van de redenen waarom hij het zo belangrijk vond dat ze Gods naam kenden en gebruikten.
Is dat je enige commentaar?quote:Op dinsdag 31 mei 2016 22:39 schreef ATON het volgende:
[..]
Vraag het eens aan een rabbi, die zal je zeker verder helpen. De naam van de joodse god wordt eenvoudigweg niet uitgesproken.
Linkjes, linkjes, linkjes. Word er moe van.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 23:08 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
te veel eer:
https://www.boekwinkeltje(...)n_een_ander_verhaal/
[ afbeelding ]
Los van die discussie, naar welke naam wordt er verwezen?quote:Op dinsdag 31 mei 2016 23:17 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
in het grieks staat in handelingen 2:21
καὶ ἔσται πᾶς ὃς ἂν ἐπικαλέσηται τὸ ὄνομα κυρίου σωθήσεται
is geen JHWH hè
Dit is erg hypocriet. Je gebruikt de boeken die zij hadden ook. En ook die boeken zijn door God geïnspireerd. Verder praat je alsof je Jezus zelf volgt, maar je bent een Jehova's getuigen en geloofd in die vage 12 stammen of zo. Waar komen die vandaan? Oh oud testament, weegt dus ook zwaarder dan het nieuwe zelfs bij jullie.quote:Op woensdag 1 juni 2016 08:45 schreef Loekie111 het volgende:
[..]
Is dat je enige commentaar?
Nee, die Naam wordt allang niet meer uitgesproken. Ook niet vreemd, want het huidige Israël is Gods bezit ook allang niet meer. Is overigens de verklaring voor dat fenomeen, hoewel jij dat vermoedelijk niet begrijpt.
In het onzichtbare geestenrijk bestaat bij Satan en de demonen de grootst mogelijke haat tegen die Naam en wat die vertegenwoordigt - in feite staat die Naam ook voor hun uiteindelijke vernietiging. De hele van God vervreemde wereld staat onder invloed van die goddeloze club en zijn in feite hun marionetten. Jij maakt daar ook deel van uit, helaas. 'Wie niet voor mij is, is tegen mij', die woorden zeggen het al.
Zolang een mens maar in de leugen gelooft, is dat prima. Om die reden regeert (allerhan)de leugen en zie je overal de rookgordijnen waar de meesten niet meer doorheen zien.
Maar in vroeger tijden werd die Naam wel degelijk gebruikt. JHWH vroeg dit ook van hen. Ontken je dat?
De tekst die ik aanhaalde, heb je daarbij kennelijk even genegeerd. Uiteraard is er meer bijbelse ondersteuning voor het gebruik van Gods Naam.
Je hoeft mij niet te vertellen hoe een rabbi, of welke willekeurige Jood daarover denkt; die gesprekken heb ik allang gevoerd.
Nee, zij houden maar beter aan hun onzinnige eindeloze menselijke overleveringen vast. Veel belangrijker dan Gods Woord zelf. Dat deden de verdorven religieuze leiders in Jezus tijd ook al. Jezus moest daar evenwel niets van hebben.
Wat is nu precies je punt?quote:Op woensdag 1 juni 2016 09:04 schreef Argo het volgende:
[..]
Dit is erg hypocriet. Je gebruikt de boeken die zij hadden ook. En ook die boeken zijn door God geïnspireerd. Verder praat je alsof je Jezus zelf volgt, maar je bent een Jehova's getuigen en geloofd in die vage 12 stammen of zo. Waar komen die vandaan? Oh oud testament, weegt dus ook zwaarder dan het nieuwe zelfs bij jullie.
Verder als men God zelf zijn naam vroeg zei die gewoon ik ben wie ik ben of zoiets ik weet het niet 100% dus voordat jullie over me heen komen vallen met schuimbekken excuses maar op mobiel alles opzoeken en dan deze tekst kwijt zijn is niet leuk.
Jammer dat je zo over de Joden denkt. Een God van barmhartigheid en goedheid gaat dat volk echt niet haten.
Maar het is erg kortzichtig je bias er zo hard door te drukken. De spirituele superioriteit etc.
Shortly before the first century A.D., it became common for Jews to avoid saying the divine name for fear of misusing it and breaking the second commandment ("You shall not take the name of the Lord, your God, in vain," Dt 5:11). Whenever they read Scripture aloud and encountered the divine name, they substituted another Hebrew word, "Adonai" (which means "Lord" or "my Lord"), in its place.quote:Op woensdag 1 juni 2016 09:16 schreef Loekie111 het volgende:
[..]
Wat is nu precies je punt?
Wanneer afvallige christenen afschriften maakten van de christelijke Griekse Geschriften, lieten ze kennelijk JHWH's naam weg uit de tekst en vervingen die door Kurios, het Griekse woord voor ,,Heer". Met de Hebreeuwse Geschriften ging het al niet veel beter. Omdat Gods naam niet meer hardop gelezen werd, vervingen afvallige Joodse kopiisten deze naam in hun afschriften op meer dan 130 plaatsen door 'Adhonai. In de invloedrijke Latijnse vertaling van de Bijbel die in het jaar 405 door Hiëronymus werd voltooid en die later de Vulgaat werd genoemd, werd de naam van God eveneens weggelaten.
Nog mooier, katholieken kwamen met Gods naam. Leg eens uit.quote:Op woensdag 1 juni 2016 09:31 schreef Argo het volgende:
[..]
Shortly before the first century A.D., it became common for Jews to avoid saying the divine name for fear of misusing it and breaking the second commandment ("You shall not take the name of the Lord, your God, in vain," Dt 5:11). Whenever they read Scripture aloud and encountered the divine name, they substituted another Hebrew word, "Adonai" (which means "Lord" or "my Lord"), in its place.
Eventually Hebrew developed written vowels, which appeared as small marks called vowel points and were placed above and below the consonants of a word. In the sixth or seventh century some Jews began to place the vowel points for "Adonai" over the consonants for "Yahweh" to remind the reader of Scripture to say "Adonai" whenever he read "Yahweh."
About the 13th century the term "Jehovah" appeared when Christian scholars took the consonants of "Yahweh" and pronounced it with the vowels of "Adonai." This resulted in the sound "Yahowah," which has a Latinized spelling of "Jehovah." The first recorded use of this spelling was made by a Spanish Dominican monk, Raymundus Martini, in 1270.
Oh blijkbaar is het een katholieke uitvinding! Interessant interessant, dacht dat katholieken nep christenen waren, maar blijkbaar kwamen zij met Gods naam.
Maar heb jij een bron tekst voor van het nieuwe testament waar overal JHWH staat als er over God gesproken wordt? weinig kans denk ik.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 21:39 schreef Loekie111 het volgende:
[..]
Inderdaad, en om diezelfde reden is de exacte uitspraak van JHWH evenmin zo belangrijk. Verschilt ook per land. Ofwel, heet ik Jan, dan zeggen ze toch John tegen mij daar in Engeland? Luister ik ook naar want is goed bedoeld en slaat op mij persoonlijk. Dat doet een eindeloos 'meneer' dus niet; is zelfs onpersoonlijk en kan willekeurig wie betreffen.
Het gaat er om dat we Gods naam niet wegdrukken; ook niet op onwaardige wijze gebruiken.
Exodus 20:7: "Gij moogt de naam van JHWH [vul je uitspraak van voorkeur maar in], uw God, niet op onwaardige wijze opnemen, want JHWH [idem] zal niet ongestraft laten wie zijn naam op onwaardige wijze opneemt."
Nog zo één: "Het is dus nooit de bedoeling geweest de letters JHWH uit te spreken met welke klinkers dan ook."
Waar lees jij dat in de bijbel?
Leuk dat stukje geschiedenis waarmee je op de proppen komt, maar nietszeggend.
Mag God misschien zelf bepalen of Hij wil dat we zijn Naam uitspreken? Of moeten we een door mensen verzonnen Qere/ketiev constructie volgen?
Geef mij de teksten maar op grond waarvan de uitspraak van Gods Naam verboden is.
Ik lees in Handelingen 2:21 juist dit: „Een ieder die de naam van JHWH [idem] aanroept, zal gered worden.” Het gebruiken van de naam JHWH (Jehovah, Jahweh, Jahoewah, spreek het uit als je wilt) bij onze aanbidding is dus noodzakelijk voor redding. Je zult het wel met me eens zijn dat Jezus dat zeker heeft geweten.
Jezus wilde dat zijn volgelingen gered werden. Dat was een van de redenen waarom hij het zo belangrijk vond dat ze Gods naam kenden en gebruikten.
Dat heb je aardig goed inderdaadquote:Op woensdag 1 juni 2016 09:04 schreef Argo het volgende:
[..]
Dit is erg hypocriet. Je gebruikt de boeken die zij hadden ook. En ook die boeken zijn door God geïnspireerd. Verder praat je alsof je Jezus zelf volgt, maar je bent een Jehova's getuigen en geloofd in die vage 12 stammen of zo. Waar komen die vandaan? Oh oud testament, weegt dus ook zwaarder dan het nieuwe zelfs bij jullie.
Verder als men God zelf zijn naam vroeg zei die gewoon ik ben wie ik ben of zoiets ik weet het niet 100% dus voordat jullie over me heen komen vallen met schuimbekken excuses maar op mobiel alles opzoeken en dan deze tekst kwijt zijn is niet leuk.
Jammer dat je zo over de Joden denkt. Een God van barmhartigheid en goedheid gaat dat volk echt niet haten.
Maar het is erg kortzichtig je bias er zo hard door te drukken. De spirituele superioriteit etc.
Oh dus heel het NT is niet nodig, Jezus ook niet. Gewoon de naam JHWH aanroepen en het komt goed.quote:Op woensdag 1 juni 2016 09:48 schreef Loekie111 het volgende:
Ik lees in Handelingen 2:21 juist dit: „Een ieder die de naam van JHWH [idem] aanroept, zal gered worden.”
Fijn dat ik iemand aan het lachen heb gemaakt.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 21:23 schreef Loekie111 het volgende:
De mens is in staat de toekomst te voorspellen?
Op welke voorspellingen doel je dan?
Heb zelf o.b.v. modellen ook allerhande prognoses gemaakt. Ik deel je uitspraak allerminst. Heb de modellen zelf ook moeten maken, lastig werk hoor. En 't strookt nooit volledig met de realiteit nadien.
Hoe vind je dat economen en econometristen het er van af brengen?
Of hadden de Amerikanen aldus in het M-O geïntervenieerd als ze van tevoren de chaos hadden overzien?
Je laat me best lachen eigenlijk. De mens is slecht in staat te voorspellen.
Misschien kun je me aan wat aandelenkoersen van volgende week helpen dan.
In de bijbel vind je veel voorspellingen. Onderzoek die eens en kijk of ze zijn uitgekomen of momenteel uitkomen. Begrijp je de inhoud van Daniël en Openbaring? Dat gaat gedeeltelijk over onze tijd. Kloppen de profetieën?
Longread:quote:Op woensdag 1 juni 2016 08:48 schreef Loekie111 het volgende:
[..]
Linkjes, linkjes, linkjes. Word er moe van.
Zeg gewoon wat je te zeggen hebt en neem de moeite dat even onder woorden te brengen. Wel een heel makkelijke manier je er steeds zo vanaf te maken.
Maken we er een linkjes oorlog van? Onthouden we ons van verdere tekst.
Ha, ik heb hier helaas niet veel vrienden. Zou best wel eens leuk zijn.quote:
Je hoeft niet te reageren hoor, als je de discussie over een bepaald onderwerp niet leuk vindt.quote:Op woensdag 1 juni 2016 19:12 schreef Loekie111 het volgende:
[..]
Ha, ik heb hier helaas niet veel vrienden. Zou best wel eens leuk zijn.
Van dat voortdurende gehakketak over de bijbel word ik best weleens moe. En we schieten er geen m. mee op, lijkt het wel.
Eigenlijk wilde ik eens discussiëren over de mogelijkheid of onmogelijkheid van naturalistische evolutie. Met Deïsme als voorlopig eindpunt.
Maar dat wordt mij niet gegund.
Lijkt mij ook interessant voor de verklaarde atheïsten onder ons. Maar ik merk voortdurend dat er juist bij hen geen belangstelling voor bestaat. Zoiets kan ík nou eens niet verklaren. Angst misschien? Zeg het maar.
Eigenlijk lijkt die stap ook logisch voorafgaand aan de discussies die hier doorgaans de revue passeren.
Het blijven natuurlijk voorbeelden. Maar wel voorbeelden waar de voorspelling afhankelijk is van inschattingen van onzekere variabelen in de toekomst, deels extrapolatie.quote:Op woensdag 1 juni 2016 15:14 schreef highender het volgende:
[..]
Fijn dat ik iemand aan het lachen heb gemaakt.![]()
Maar goed, je bent bewust selectief met je voorbeelden. Het - na 10 jaar onderweg te zijn geweest - laten landen van Philae op een komeet lijkt me als voorbeeld eigenlijk al voldoende, dat gaat niet lukken op basis van nattevingerwerk en speculatie. En ik mag aannemen dat jij wel op de voorspelbare werking van medicijnen zal vertrouwen?
De profetieën in de bijbel kun je uitleggen zoals je wilt, ze kunnen achteraf geschreven zijn en je kan er niets mee. Met uitzondering van machtsgeile figuren die op basis van eigen interpretatie en eigenbelang die 'voorspelling' een handje helpen, de zelf vervullende profetie.
Ik laat me inderdaad uitdagen.quote:Op woensdag 1 juni 2016 19:21 schreef laforest het volgende:
[..]
Je hoeft niet te reageren hoor, als je de discussie over een bepaald onderwerp niet leuk vindt.
Wellicht kun je er een apart topic over openen aangezien dit topic toch echt over de Bijbel gaat en daarom dus veel 'voortdurende gehakketak over de bijbel', aangezien dat het onderwerp is.
Je kunt al eens beginnen met de laatste post van de_tevreden_atheist eens aandachtig door te nemen.quote:Op woensdag 1 juni 2016 19:52 schreef Loekie111 het volgende:
Zo wordt nooit eens wat uitgespit en ben je uiteindelijk geen draad opgeschoten. De vraag is wat dan de waarde is van zo'n forum.
Niet om te beginnen, maar achter in de rij dan. Ik heb die nog niets eens gelezen.quote:Op woensdag 1 juni 2016 19:58 schreef ATON het volgende:
[..]
Je kunt al eens beginnen met de laatste post van de_tevreden_atheist eens aandachtig door te nemen.
Is dat zo? Maar voor de religieuze visie is wel een deugdelijke reden?quote:Op woensdag 1 juni 2016 19:52 schreef Loekie111 het volgende:
[..]
Je zou dan bijvoorbeeld kunnen vaststellen dat er voor een atheïstische visie helemaal geen deugdelijke reden bestaat.
Dát is dan de vervolg vraag.quote:Op woensdag 1 juni 2016 20:10 schreef laforest het volgende:
[..]
Is dat zo? Maar voor de religieuze visie is wel een deugdelijke reden?
Wat kom je hier dan eigenlijk doen? Je sekte verkopen ?quote:Op woensdag 1 juni 2016 20:03 schreef Loekie111 het volgende:
Niet om te beginnen, maar achter in de rij dan. Ik heb die nog niets eens gelezen.
Gaat eenvoudigweg ook allemaal niet lukken, helaas. Hoe graag ik het zou willen.
Nee suffie. Lees eens voordat je wat post. Dat voorkomt dergelijke onnozele reacties.quote:Op woensdag 1 juni 2016 20:26 schreef ATON het volgende:
[..]
Wat kom je hier dan eigenlijk doen? Je sekte verkopen ?![]()
![]()
Misschien zit je wel in het verkeerde clubje. Merkwaardig dat het je wel lukt hier zoveel onzin neer te poten.quote:Op woensdag 1 juni 2016 20:13 schreef Loekie111 het volgende:
Zoals gezegd, met zoveel tegenstanders lukt mij de beantwoording eenvoudigweg niet.
Eens een s....l altijd één.quote:Op woensdag 1 juni 2016 20:29 schreef ATON het volgende:
[..]
Misschien zit je wel in het verkeerde clubje. Merkwaardig dat het je wel lukt hier zoveel onzin neer te poten.
Schepper-god is niet automatisch de stamgod van Israël. Waarom verwerp je die andere goden.quote:Op woensdag 1 juni 2016 20:13 schreef Loekie111 het volgende:
[..]
Dát is dan de vervolg vraag.
Anderzijds, het is het één of het ander in de zin van Schepper-God versus de atheïstische visie. Omdat er geen alternatief is, zou dat zomaar kunnen betekenen dat je min of meer gedwongen wordt plaats te maken voor een 'religieuze visie', afhankelijk van wat je daarmee precies bedoelt.
Dit omdat zomaar eens atheïsme bewezen onwetenschappelijk / onmogelijk zou kunnen zijn en je die dan als mogelijkheid voor jezelf kunt afschrijven.
Zoals je weet denk ik dat dat inderdaad het geval is; daarover zou ik het dan ook eens aardig vinden uitgedaagd te worden. Maar om één of andere reden blijft het dan stil. Hoe is dat mogelijk, als je zo overtuigd bent van je atheïstisch gelijk?
Het is dus best eens interessant stil te staan bij die basale vraag. Niet?
Bijbelse onderwerpen vind ik op zich ook prima. Maar dat zou dan één op één moeten.
Zoals gezegd, met zoveel tegenstanders lukt mij de beantwoording eenvoudigweg niet.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Weten wat men weet en weten wat men niet weet: dat is kennis - Confucius
Lees eerst eens wat, Silberman en Finkelstein is een goed begin.quote:Op woensdag 1 juni 2016 20:30 schreef Loekie111 het volgende:
[..]
Eens een s....l altijd één.
Wel of niet zinnig heeft er niets mee te maken.
Daarnaast zit ik er echt niet op te wachten hele gequote boekwerken van derden die hier niet eens actief zijn te becommentariëren.
Vind het goedkoop bovendien. Schrijf zelf eens wat.
quote:Op woensdag 1 juni 2016 20:38 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Schepper-god is niet automatisch de stamgod van Israël. Waarom verwerp je die andere goden.Hou je denken toch eens zuiver.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En zoals ik al schreef, wat mij betreft een discussie vooralsnog niet verder dan het Deïsme. Hoef je niet steeds aan te komen huppelen met je stamgod geleuter. Ook het 'verwerpen van andere goden' komt dan pas later.
Maar jij durft de discussie niet met mij aan op dat onderwerp, dat is duidelijk gebleken. Kennelijk bang van je atheïstische voetstuk af te vallen?
Aton evenmin trouwens.
[ Bericht 3% gewijzigd door Loekie111 op 01-06-2016 21:54:32 ]
Jongen ik quote me suf, als jij de literatuur die ik je aanbreng niet wenst te lezen is dat helemaal je eigen probleem. Ik ben dertig jaar geleden van mijn christelijke voetstuk gevallen en nog steeds uiterst tevredenquote:Op woensdag 1 juni 2016 20:42 schreef Loekie111 het volgende:
[..]
Hou je denken toch eens zuiver.
En zoals ik al schreef, wat mij betreft een discussie vooralsnog niet verder dan het Deïsme. Hoef je niet steeds aan te komen huppelen met je stamgod geleuter.
Maar jij durft de discussie niet met mij aan, dat is duidelijk gebleken. Kennelijk bang van je atheïstische voetstuk af te vallen?
En die tevredenheid mag vooral niets in de weg staan. Zo begrijp ik het toch goed?quote:Op woensdag 1 juni 2016 20:47 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Jongen ik quote me suf, als jij de literatuur die ik je aanbreng niet wenst te lezen is dat helemaal je eigen probleem. Ik ben dertig jaar geleden van mijn christelijke voetstuk gevallen en nog steeds uiterst tevreden
Dertig jaar archeologische wetenschap heeft alleen maar meer bewezen dat de bijbelse god uit de dikke duim komt. Wat dat betreft was Silberman en Finkelstein inderdaad een aangename verrassing.quote:Op woensdag 1 juni 2016 20:49 schreef Loekie111 het volgende:
[..]
En die tevredenheid mag vooral niets in de weg staan. Zo begrijp ik het toch goed?
Weleens gerealiseerd dat de wetenschap in dertig jaar een stap voorwaarts heeft gemaakt?
Je begint op een bepaald moment zelf over de geologische tijdschaal. Ik pak je verhaal op en stel je in verband daarmee een simpele vraag. Vanwaar de explosie van leven op de grens van pre cambrium naar cambrium. En de vervolgvraag wat je waarschijnlijker vindt, een scheppingsdaad of naturalistische evolutie.
Je hebt er inmiddels over kunnen nadenken en zoekwerk kunnen doen. En, wat is je antwoord?
Of houd je die ezelsoren overeind?
Nee, omdraaien. Zonder het aanroepen van die Naam geen redding, dát is wat er staat.quote:Op woensdag 1 juni 2016 11:17 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Oh dus heel het NT is niet nodig, Jezus ook niet. Gewoon de naam JHWH aanroepen en het komt goed.
En waar was JHWH toen zijn naam honderduizendvoudig ( of meer..? ) aangeroepen werd vanuit de gaskamers?
Kijk, dit bedoel ik nu met de onzin die je hier neerpoot. Heb je zoveel moeite een A4 te lezen ?quote:Op woensdag 1 juni 2016 20:30 schreef Loekie111 het volgende:
[..]
Eens een s....l altijd één.
Wel of niet zinnig heeft er niets mee te maken. Is slechts jouw subjectieve waarde oordeel.
Daarnaast zit ik er echt niet op te wachten hele gequote boekwerken van derden die hier niet eens actief zijn te becommentariëren.
Vind het goedkoop bovendien. Schrijf zelf eens wat.
Nogmaals, dit is één van de latere posts. Waarom die dan met voorrang beantwoorden?quote:Op woensdag 1 juni 2016 21:17 schreef ATON het volgende:
[..]
Kijk, dit bedoel ik nu met de onzin die je hier neerpoot. Heb je zoveel moeite een A4 te lezen ?
Scheelt een pak op de nonsens die je erna plaatste.quote:Op woensdag 1 juni 2016 21:19 schreef Loekie111 het volgende:
[..]
Nogmaals, dit is één van de latere posts. Waarom die dan met voorrang beantwoorden?
Lees eerst de post betreft het boek van Finkelstein en ga dan de discussie aan. Dat durf je niet.quote:Op woensdag 1 juni 2016 21:20 schreef Loekie111 het volgende:
[..]
Blablabla.
Dan ga je daarover in discussie. Maar dat durf je niet.
Zou niet weten waarom ik hele boekdelen van derden die hier gemakshalve voor de voeten wordt gesmeten, zou moeten becommentariëren. Kan ik bezig blijven. Misschien als er eens wat tijd over is. Of als je alleen eens of oneens wilt horen.quote:Op woensdag 1 juni 2016 21:25 schreef ATON het volgende:
[..]
Lees eerst de post betreft het boek van Finkelstein en ga dan de discussie aan. Dat durf je niet.
Kom zelf eens met wat.quote:Op woensdag 1 juni 2016 21:44 schreef Loekie111 het volgende:
Zou niet weten waarom ik hele boekdelen van derden die hier gemakshalve voor de voeten wordt gesmeten, zou moeten becommentariëren. Kan ik bezig blijven. Misschien als er eens wat tijd over is. Of als je alleen eens of oneens wilt horen.
Nou, dan discussieer je toch niet, iedereen blij, hou je dan wel op met je feitenvrij gespamtrol in dit topic?quote:Op woensdag 1 juni 2016 21:44 schreef Loekie111 het volgende:
[..]
Zou niet weten waarom ik hele boekdelen van derden die hier gemakshalve voor de voeten wordt gesmeten, zou moeten becommentariëren. Kan ik bezig blijven. Misschien als er eens wat tijd over is. Of als je alleen eens of oneens wilt horen.
En nogmaals, kom zelf eens met wat.
Vraag het voorlopig eens aan Sjoemie zou ik zeggen.
Kom er niet aan toe, om mijzelf maar weer te herhalen.quote:Op woensdag 1 juni 2016 22:09 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Nou, dan discussieer je toch niet, iedereen blij, hou je dan wel op met je feitenvrij gespamtrol in dit topic?
Zoals je al is uitgelegd, alle Griekse geschriften, inclusief de Septuagint gebruiken kurios in plaats van jhwh. De protestante Nederlandse bijbelvertalers hebben die discrepantie in het OT opgelost met het gebruik van HEERE. In het NT is er geen vergelijk mogelijk met Hebreeuwse teksten.quote:Op woensdag 1 juni 2016 23:07 schreef Loekie111 het volgende:
Morgen eerst misschien eens reageren op een eerdere post van Sjoemie o.m. over het gebruik van Gods naam in de Griekse geschriften.
Ik kom er op terug als ik er even zin en tijd voor heb; kun je onmogelijk namelijk in drie woorden uitleggen, zoals je begrijpt. Geef dan je inhoudelijke commentaar maar.quote:Op donderdag 2 juni 2016 06:22 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Zoals je al is uitgelegd, alle Griekse geschriften, inclusief de Septuagint gebruiken kurios in plaats van jhwh. De protestante Nederlandse bijbelvertalers hebben die discrepantie in het OT opgelost met het gebruik van HEERE. In het NT is er geen vergelijk mogelijk met Hebreeuwse teksten.
- Al zou in de brontekst van het NT Gods Naam niet voorkomen (kom daar op terug, want blijkt niet juist), dan hebben we het OT waar die wel veelvuldig staat.quote:Op woensdag 1 juni 2016 10:48 schreef sjoemie1985 het volgende:
Dat heb je aardig goed inderdaad
Tegen mozes zei hij dat als men zou vragen wie hem (mozes) gestuurd heeft moest hij antwoorden: Ik ben die ik ben of ik zal zijn die ik zijn zal heeft mij gestuurd.
Maar nergens in de griekse , hebreeuwse of wellicht latijnse bronteksten van het nieuwe testament zul je iets van Jehova, of JWH of zo tegen komen, alleen woorden als adonai, of kurios ofzo.
puur om God's naam geen oneer aan te doen omdat men de uitspraak niet meer wist.
Neem je tijd, jij bent nu aan zet.quote:Op donderdag 2 juni 2016 11:13 schreef Loekie111 het volgende:
[..]
Ik kom er op terug als ik er even zin en tijd voor heb; kun je onmogelijk namelijk in drie woorden uitleggen, zoals je begrijpt. Geef dan je inhoudelijke commentaar maar.
Ja dat zeg ik.quote:Op woensdag 1 juni 2016 21:05 schreef Loekie111 het volgende:
[..]
Nee, omdraaien. Zonder het aanroepen van die Naam geen redding, dát is wat er staat.
En werken zonder geloof? Zijn die minder waard? Ik vind ze beter, ze zijn niet opgelegd.quote:Maar dat betekent vervolgens niet dat we er al zijn. Nog lang niet zelfs. Weleens gelezen dat geloof zonder werken dood is? Dus zelfs geloof alleen is niet genoeg. Vraag is wat die werken dan zijn.
Je springt nu over van het aanroepen van Gods Naam naar Mt 24:29? Over overgangen gesproken.quote:Op donderdag 2 juni 2016 20:42 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Ja dat zeg ik.![]()
Wat er feitelijk staat is dat er een zons- en een maansverduistering plaatsvind vóórdat de dag des Heeren komt.
En, is die gekomen?
Er staat niet dat er talloze zons- en maansverduisteringen plaatsvinden zónder dat die dag des Heeren komt...
Waarom staat het er dan? Er had net zo goed kunnen staan dat het eerst flink zou gaan onweren. Loze praat dus.
[..]
En werken zonder geloof? Zijn die minder waard? Ik vind ze beter, ze zijn niet opgelegd.
Beetje late reactie, maar heb die post even opgezocht:quote:Op zondag 29 mei 2016 08:50 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Je bedoelt met 'niks' dat God niet bestaat?
Helaas voor een atheïst kan dat niet. Het alternatief is namelijk toeval. Levenloze materie kan al niet bij toeval of uit zichzelf ontstaan, maar levende materie evenmin.
Alleen al o.b.v. kansberekening kun je vaststellen dat leven onmogelijk vanzelf is ontstaan.
Zoek dat voor jezelf even uit (vrij eenvoudig te berekenen) en zoek verder.
Dus als je dat concreet kunt maken, dan ben ik benieuwd.
Wat leuk, we hebben een filoloog in ons midden, en dan nog eentje die een vertaling van een vertaling van een vertaling kan ontleden. Nu zijn we eruit.quote:Op donderdag 2 juni 2016 23:11 schreef Loekie111 het volgende:
[..]
Je springt nu over van het aanroepen van Gods Naam naar Mt 24:29? Over overgangen gesproken.
Daar staat 'onmiddellijk na de verdrukking van die dagen', als antwoord op de vraag over het besluit van het samenstel van dingen.
Dit deel ligt in de toekomst. Het moment van het oordeel is dan daar en jij hebt vermoedelijk je broek vol.
Is de Dag des Heeren al gekomen dan? Warrig.
Nee, de verschijnselen in zon en maan zullen ongewone verschijnselen zijn. Net als 'de sterren die van de hemel zullen vallen en de krachten der hemelen die zullen worden geschokt', dat zullen zijn.
Niet omdraaien. Bedoelde werken zijn zonder geloof niet mogelijk, ze passen daarbij en zijn een logisch resultaat.
Opgelegd? Doe waar je zin in hebt. Rook je longen zwart - consequentie longkanker. Niet boos worden, eigen keuze.
Zoals alles in het leven zijn er consequenties. Die van onwil is broek vol als het zover is.
Zie het nu als humor, straks blijkt die zwartgallig.
Dit soort berekeningen met "Borels wet" slaan nergens op, om de doodsimpele reden dat je natuurlijke selectie niet meeneemt.quote:Op donderdag 2 juni 2016 23:51 schreef Loekie111 het volgende:
[..]
Beetje late reactie, maar heb die post even opgezocht:
"Probeer je eens de rekensom in te denken van de kans op spontane ontwikkeling van alleen ons DNA (waar gebruik gemaakt van 3-letter woordjes uit een alfabet van 4 letters), dus 1/4 x 1/4 x 1/4 x enzovoort. Voor het genoom van een mens zou de kans dat de goede reeks van 3 miljard basen door toeval op een rijtje terecht komt een kans maken van 1 op de 4 tot de macht 3 miljard. Dat is een getal dat bestaat uit precies 1.806.179.974 cijfers; zoals je weet is dit in de kansberekening (mega) meer dan onmogelijk.
Dit terwijl er 'maar' 10 tot de macht 80 atomaire deeltjes in het gehele universum zouden voorkomen.
En jij beweert dat dit DNA geëvolueerd is?!
Jij hebt echt een sterk geloof; je gelooft namelijk in iets wat niet mogelijk is."
Niets overspringen of overgangen. Ik heb het nog steeds over Handelingen 2.quote:Op donderdag 2 juni 2016 23:11 schreef Loekie111 het volgende:
[..]
Je springt nu over van het aanroepen van Gods Naam naar Mt 24:29? Over overgangen gesproken.
.quote:Nee, de verschijnselen in zon en maan zullen ongewone verschijnselen zijn. Net als 'de sterren die van de hemel zullen vallen en de krachten der hemelen die zullen worden geschokt', dat zullen zijn.
Leg uit. Welke werken kan ik als ongelovige niet doen? Barmhartigheid? Naastenliefde? Zelfopoffering?quote:Bedoelde werken zijn zonder geloof niet mogelijk,
Afgezien of natuurverschijnselen als een zons- en maansverduistering werden begrepen, kwamen die verschijnselen destijds ook al voor, niet zo bijzonder dus.quote:Op vrijdag 3 juni 2016 08:25 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Niets overspringen of overgangen. Ik heb het nog steeds over Handelingen 2.
[..]
.
"De zon zal veranderd worden in duisternis, en de maan in bloed, ". Een verduisterde zon en een maansverduistering (ook wel bloedmaan geheten) waren destijds natuurlijk "ontzagwekkende (want onbegrepen) tekenenen in de hemel". Tegenwoordig weten we wel beter he?
[..]
Leg uit. Welke werken kan ik als ongelovige niet doen? Barmhartigheid? Naastenliefde? Zelfopoffering?
Sterren - en planeten constellaties en conjuncties kwamen toen ook al voor, en als deze vernoemd werden waren dat niet meer dan tijdsaanduidingen. Het kerstverhaal is er zo eentje.quote:Op vrijdag 3 juni 2016 11:03 schreef Loekie111 het volgende:
Afgezien of natuurverschijnselen als een zons- en maansverduistering werden begrepen, kwamen die verschijnselen destijds ook al voor, niet zo bijzonder dus.
Heb je het nu over de historische - of de mythische versie ? En over welke christenen heb je het dan ?quote:Ik vroeg je al welke werken nu zo typerend waren voor Jezus, zijn apostelen en de eerste eeuwse christenen in het algemeen.
Er staat niet ' allen 'maar ' ons ' en dat slaat enkel op de Helleense joden. Daar waren ook deze brieven door geconstrueerd en naar verzonden. Nog een misvatting : Hij is niet ' voor ons gestorven ' maar er staat in de Griekse grondtekst ' door ons gestorven '. ( dat heb je met die vertalingen )quote:Paulus legt het als volgt uit: De liefde die de Christus heeft, dringt ons, want wij hebben zó geoordeeld, dat één mens [Jezus] voor allen is gestorven (...) En hij is voor allen gestorven, opdat zij die leven, niet langer voor zichzelf zouden leven, maar voor hem die voor hen gestorven is en werd opgewekt (2 Korinthiërs 5:14, 15).
De poging om de vrome joden te verlossen van de Romeinen.quote:Jezus en de eerste eeuwse christenen verrichten reddingswerk.
Zelf verzonnen ?quote:Sommigen deden dat als dagtaak, anderen zoveel als ze konden.
Precies, ze werden niet begrepen en dus werd er hop, een goddelijke interventie mee verondersteld. Zoals we in veel religies zien.quote:Op vrijdag 3 juni 2016 11:03 schreef Loekie111 het volgende:
[..]
Afgezien of natuurverschijnselen als een zons- en maansverduistering werden begrepen, kwamen die verschijnselen destijds ook al voor, niet zo bijzonder dus.
Nee dat weet ik niet precies. Ik weet wel dat het zeer vreemd is dat men zich Petrus' woorden blijkbaar nog letterlijk herinnert na een jaar of 60 a 70...quote:Maar weet jij wat er precies wordt bedoeld? Wellicht zelfs totale duisternis?
Bovendien is het een onderdeel van meerdere tekenen.
Ik zie je probleem dus niet zoals jij dat doet.
Ja maar dat heb je me nog steeds niet uitgelegd. Jezus werken zijn vooral toespraken met veel "wee deze en wee gene". Verder wekt hij wat doden op zoals van meer messiassen wordt beweerd.quote:Leg uit. Befehl ist befehl.
Welke werken zouden hier nou toch kunnen worden bedoeld? Ik vroeg je al welke werken nu zo typerend waren voor Jezus, zijn apostelen en de eerste eeuwse christenen in het algemeen.
Ik snap niets van je laatste alinea.quote:Daarnaast begrijp je wel dat geloof iets passiefs is en werken aktief; het zijn daden.
Paulus legt het als volgt uit: „De liefde die de Christus heeft, dringt ons, want wij hebben zó geoordeeld, dat één mens [Jezus] voor allen is gestorven (...) En hij is voor allen gestorven, opdat zij die leven, niet langer voor zichzelf zouden leven, maar voor hem die voor hen gestorven is en werd opgewekt” (2 Korinthiërs 5:14, 15). Oprechte dankbaarheid voor Jezus’ offer moet ons ertoe bewegen ons leven te veranderen. We moeten niet langer voor onszelf leven, maar voor Jezus, die voor ons gestorven is. Dat wil zeggen dat we in ons leven prioriteit moeten geven aan het toepassen van wat Jezus leerde.
Ter illustratie over het voornaamste onderdeel van die werken: als bij jouw buren het huis in brand staat en je weet dat die zich nog in dat huis bevinden, maar er zelf niet uit kunnen komen, dan is daarbij hulp nodig. Dan kun je in alle rust eerst je kopje koffie gaan drinken; of vinden dat ze hun problemen zelf maar oplossen. Óf je doet wat je kunt om te helpen.
Jezus en de eerste eeuwse christenen verrichten reddingswerk. Sommigen deden dat als dagtaak, anderen zoveel als ze konden. Welk werk zou dat nu zijn geweest? Zo moeilijk.
Dan hebben we de 4 evangelieën, de zendingsreizen van Paulus enz., maar geen idee wat die werken zijn die bij geloof passen.
En ja, die werken komen wel voort uit 'barmhartigheid, naastenliefde en zelfopoffering.
Zoals ik al aan gaf is God zijn naam niet kwijt.quote:Op donderdag 2 juni 2016 14:49 schreef Loekie111 het volgende:
[..]
- Al zou in de brontekst van het NT Gods Naam niet voorkomen (kom daar op terug, want blijkt niet juist), dan hebben we het OT waar die wel veelvuldig staat.
Vraag 1: Dat negeer je zomaar?
Vraag 2: Is die God verandert of is Hij plots Zijn Naam kwijt?
Vraag 3: Eerst geeft Hij die Naam en beveelt die te gebruiken en nu plots het omgekeerde?
Vraag 4: Waar lees jij dat JHWH ergens heeft bevolen die Naam nergens en nooit meer te gebruiken? Laat maar lezen. Als je dat niet kunt, vanwaar dan het volgen van die menselijke eigen richting?
Vraag 5: Daarnaast vraagt God eenvoudig toch ook in het NT Zijn Naam te gebruiken? Lees eens Rom. 10:13 of Hand. 1:21.
Vraag 6: Je conclusie o.b.v. deze teksten?
Sjoemie weet het beter dan JHWH zelf? Mijn conclusie: verward of arrogant, kies maar.
Dan de kraker van de week: "puur om God's naam geen oneer aan te doen omdat men de uitspraak niet meer wist."
Duh?
Vraag 7: Dus omdat men (vraag 8: wie trouwens?) de uitspraak niet meer zou weten, zouden we die oneer aandoen als we die willen gebruiken? Wat is dat voor zieke redenatie?
Vraag 9: En hoe kom je daar op grond van de bijbel bij? Is dat wat jij begrijpt uit Deut. 5:11?
Zo maakte Paulus duidelijk dat iedereen die ‘op onwaardige wijze’ van het brood eet of van de wijn drinkt, ‘schuldig zal zijn met betrekking tot het lichaam en het bloed’ van Jezus.
Vraag 10: Dus jij eet dit brood noch drinkt de wijn, alleen al omdat je niet exact weet hoe ze destijds dit brood aten of welk brood dat precies was of welke vorm dat brood had, wat de afdronk was van de wijn e.d.?
Zie je de gekkigheid niet in waarmee je bezig bent? In wezen gevaarlijk, dat zou jíj je moeten realiseren.
Wat betreft de zinsnede 'op onwaardige wijze', het volgende ter aanvulling; is copy paste, maar lees maar even door. Dan heb je een aardig idee over hoe je dat begrip wél moet plaatsen (als je dat al niet weet).
"Iemand die God kwaad toewenste [lastering dus!] of een overste vervloekte, werd schuldig bevonden (Ex 22:28). Daarna lezen wij voor het eerst iets over lastering in verband met een zoon uit een gemengd huwelijk; in een gevecht met een Israëlitische man ging hij ,,de Naam beschimpen en er kwaad over afsmeken". JHWH beval de overtreder door steniging ter dood te brengen en bepaalde dat dit de gepaste straf zou zijn voor iedere toekomstige ,,beschimper van JHWH's naam", hetzij een geboren Israëliet of een inwonende vreemdeling onder hen. -- Le 24:10-16.
Spoedig daarna maakten de meeste Israëlieten zich schuldig aan oneerbiedig murmureren tegen JHWH. Het gevolg was dat zij ertoe werden veroordeeld veertig jaar in de wildernis rond te zwerven, en degenen van twintig jaar oud en daarboven zouden daar sterven
Lastering houdt ook in aanspraak te maken op bepaalde eigenschappen of prerogatieven (voorrechten) die God bezit, of deze toe te schrijven aan een andere persoon of zaak. (Vgl. Han 12:21, 22.)"
Verder negeer je mijn eerdere post over dit onderwerp:
- "Waarom gebruik jij die Naam niet, wetend dat zoiets met je eigen 'redding' samen hangt en wetende dat die Naam vroeger wel werd gebruikt, maar men daar om onfrisse reden mee ophield?"
- "Dat we Gods naam Jehovah of Jahweh niet op onwaardige wijze mogen gebruiken, vermijden we die maar?"
Al met al hebben we het hier over stinkend sluwe redenaties van demonische oorsprong om Gods Naam weg te drukken en jij volgt ze.
Vraag 11: Is dat omdat ook jij een hekel hebt aan Gods Naam en dus feitelijk aan de bijbelse God JHWH? Verklaar dat anders eens.
't Wordt in elk geval tijd voor een grondig zelfonderzoek, nu je die gelegenheid nog hebt.
Volgens mij zijn er alleen griekse bronteksten van het NT, en die gebruiken allemaal kurios.quote:Op vrijdag 3 juni 2016 15:10 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
Zoals ik al aan gaf is God zijn naam niet kwijt.
Maar als je een bijbel vertaalt moet je wel kijken welke woorden de Bron gebruikt en dus niet zelf iets beters toe gaan voegen, zoals in de nieuwe wereld vertaling is gebeurd
of jij moet mij een griekse of hebreeuwse brontekst van het nieuwe testament kunnen aanrijken waar duidelijk JHWH wordt gebruikt voor God.
quote:Op vrijdag 3 juni 2016 17:23 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Volgens mij zijn er alleen griekse bronteksten van het NT, en die gebruiken allemaal kurios.
Toon eens aan dat evolutie werkt met natuurlijke selectie.quote:Op vrijdag 3 juni 2016 07:51 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dit soort berekeningen met "Borels wet" slaan nergens op, om de doodsimpele reden dat je natuurlijke selectie niet meeneemt.
Stel, ik heb een kamer met 10 mensen. Ik geef elk een dobbelsteen, en ze dobbelen elke seconde allemaal tegelijk met hun dobbelsteen. De regel is dat pas als ze allemaal een 6 gooien, ze de kamer uit mogen. De kans daarop is (1/6)10, wat ruwweg 1,7*10-8 is. Dat betekent dat ze er (waarschijnlijk!) ruwweg 6*107 seconden over zullen doen om die kamer uit te mogen, wat zo'n 2 jaar is. Als ze dan binnen een paar seconden die kamer uitlopen, dan mag je concluderen dat dit buitengewoon onwaarschijnlijk is geweest.
Maar dat is niet hoe evolutie werkt. Natuurlijke selectie zegt zoiets als "wie een 6 heeft gegooid, mag die laten liggen en hoeft niet meer te gooien". Dat verandert de kans dramatisch; nu verwacht je dat na ongeveer 6 seconden iedereen een 6 heeft gegooid en de kamer leeg is. Een paar seconden versus 2 jaar: dat is de kracht van natuurlijke selectie
Wat jij uitrekent is wat de kans is op een bepaalde rij van enorm veel termen die in 1 keer wordt gevormd. Maar dat is niet hoe evolutie werkt. Evolutie werkt met natuurlijke selectie. Bovendien neem je aan dat slechts 1 enkele combinatie van genen leven laat vormen, wat ook niet waar is, en ga je er van uit dat het "experiment" slechts 1 keer werd uitgevoerd (wat ook niet waar is; niet alleen op aarde kan de vorming op vele plekken zich hebben voorgedaan, maar het heelal is ook nog es veel groter dan onze aarde alleen). Het verbaast me dat deze "berekening" nog steeds zo vaak uit de kast wordt gehaald. Zie b.v.
http://www.talkorigins.org/faqs/abioprob/abioprob.html#Intro
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |