Kruim is prachtig!quote:Op zaterdag 11 juni 2016 22:03 schreef computergirl het volgende:
Ter entertainment......lang geleden dat ik zo'n misbaksel gemaakt heb.
Werken met hoge hydratatie is niet mijn ding, recept is van Sinclair workshop (brood met lijnzaad)
[ link | afbeelding ]
De pannenkoek is overigenswel goed van structuur en prima eetbaar
[ link | afbeelding ]
Mooi dun gesneden. Met de handquote:Op zaterdag 11 juni 2016 22:03 schreef computergirl het volgende:
Ter entertainment......lang geleden dat ik zo'n misbaksel gemaakt heb.
Werken met hoge hydratatie is niet mijn ding, recept is van Sinclair workshop (brood met lijnzaad)
[ link | afbeelding ]
De pannenkoek is overigenswel goed van structuur en prima eetbaar
[ link | afbeelding ]
met de hand, meestal lukt me dat niet zo goedquote:Op zondag 12 juni 2016 13:33 schreef Joosie200 het volgende:
[..]
Mooi dun gesneden. Met de handof met een snijmachine?
Nice!quote:Op zondag 12 juni 2016 14:30 schreef computergirl het volgende:
[..]
met de hand, meestal lukt me dat niet zo goed
ik had idd getwijfeld of ik hem gewoon in broodblik zou bakken, maar in principe was mijn strech&fold techniek nog steeds niet goed genoeg denk ikquote:Op zondag 12 juni 2016 12:10 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Kruim is prachtig!
Anders bakvorm gebruiken voor hoge hydratatie?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 8% gewijzigd door Postbus100 op 12-06-2016 16:26:16 ]Somebody that I used to know
Ik kijk nooit tussen haar bbm recepten, maar de oven wordt dus niet voorverwarmd voor die bolletjes.quote:Op zondag 12 juni 2016 15:47 schreef Postbus100 het volgende:
Vandaag weer bolletjes gebakken!Sinds ik een bbm heb geleend, vind ik het een stuk makkelijker en daarmee leuker om af en toe een brood te bakken en te experimenteren met verschillende recepten.
Vandaag heb ik de lichtbruine bollen met lijnzaad van Levine gemaakt. Bij gebrek aan melkpoeder heb ik er twee cupjes koffiemelk doorheen gegooid. Misschien had ik daardoor iets minder water kunnen gebruiken, maar ach, ze smaakten prima. Alleen is de batch iets te hard in de oven gegaan. Er staat nu een tweede batch te rijzen, dus ik zal de oven iets lager zetten.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Afgezien van de harde bovenkant zijn de broodjes net zo zacht als bruine bolletjes uit de winkel, en dat is me nog niet eerder gelukt![]()
Ja, mijn oven heeft wel een flink vermogen, dus zou goed kunnen dat dat de oorzaak is. Ik heb mijn oven nog niet zo lang en ben nog aan het experimenteren welke temperaturen goed werken. Het is een heteluchtoven waarvan ze zeggen dat je die 10% lager moet instellen dan in de recepten staan, maar als ik dat doe bij grotere broden, dan duurt het veel langer voordat het allemaal gaar is dan recepten aangeven, dus soms twijfel ik wel over die indicaties. Plus dat je bij dit recept kan merken dat dit een oude van Levine is toen ze het allemaal nog niet zo nauwgezet omschreef ('oven op hoogste stand' waarbij mijn oven tot 230 graden gaat, maar zij vast 200 graden bedoelt; of '1 1/3 theelepel gist' waarbij theelepels onderling natuurlijk verschillen. Maar ach, als je Levines recepten een beetje kent, kom je er wel uit.quote:Op zondag 12 juni 2016 15:54 schreef computergirl het volgende:
[..]
Ik kijk nooit tussen haar bbm recepten, maar de oven wordt dus niet voorverwarmd voor die bolletjes.
kan best dat jouw oven relatief snel op temperatuur komt
Is de tweede foto in spoiler de binnenkant van de volkoren?
dat brood heb ik nu al 2x bij haar workshops gegeten, en is ergquote:Op dinsdag 28 juni 2016 00:42 schreef Lot_1 het volgende:
Oeh, Computergirl, dat ziet er erg lekker uit![]()
Ik heb de laatste tijd een paar keer een pecan-rozijnenbroodje gebakken adh van een recept van Levine:
[ afbeelding ]
Is echt heel erg lekker! Er zitten koekkruiden in
Wauwquote:Op zondag 10 juli 2016 09:47 schreef douche-eendje het volgende:
[ link | afbeelding ]
Vanavond mn verjaardag met bbq, dus zelf maar het brood gemaakt. Voor is tarwebloem, gebuild tarwemeel en kummel. Achter is een mix van abdijspeltmeel met tarwebloem
Dit deeg is rauw allesbehalve lekker, dus dat zit wel goedquote:Op zondag 10 juli 2016 10:12 schreef sararaats het volgende:
[..]
Wauw![]()
Als ik ooit een brood ga bakken, blijft er niet veel deeg over vrees ik.
Deegsnoeper hier
Owkey.quote:Op zondag 10 juli 2016 10:13 schreef douche-eendje het volgende:
[..]
Dit deeg is rauw allesbehalve lekker, dus dat zit wel goed
Gefeliciteerd! Ben benieuwd naar het resultaat.quote:Op zondag 10 juli 2016 09:47 schreef douche-eendje het volgende:
[ link | afbeelding ]
Vanavond mn verjaardag met bbq, dus zelf maar het brood gemaakt. Voor is tarwebloem, gebuild tarwemeel en kummel. Achter is een mix van abdijspeltmeel met tarwebloem
Snap het wel hoor.quote:Op zondag 10 juli 2016 11:14 schreef computergirl het volgende:
Ik eet het ook nooit idd, brooddeeg.
Van de resten krijg je verstopping (in de afvoer)
Gisteren heb ik zuurdesem (half volkoren en 50 gr haver) en kaiserbroodjes gebakken maar niet echt foto waardig.
Ik snoep wel als het warm uit de oven komt. Omzquote:Op zondag 10 juli 2016 11:14 schreef computergirl het volgende:
Ik eet het ook nooit idd, brooddeeg.
Van de resten krijg je verstopping (in de afvoer)
Gisteren heb ik zuurdesem (half volkoren en 50 gr haver) en kaiserbroodjes gebakken maar niet echt foto waardig.
quote:Op zondag 10 juli 2016 13:09 schreef douche-eendje het volgende:
[ link | afbeelding ]
Model rustiek handwerk aka misvormde baksels.. En vergeten in te snijden #faal
Herkenbaarquote:Op zondag 10 juli 2016 13:09 schreef douche-eendje het volgende:
[ link | afbeelding ]
als ciabatta zijn ze goed geluktquote:Op zondag 10 juli 2016 13:09 schreef douche-eendje het volgende:
[ link | afbeelding ]
Ze smaken vast heerlijk! En als je ze snijdt, zie je niet meer dat ze niet superstrak gevormd waren.quote:Op zondag 10 juli 2016 13:09 schreef douche-eendje het volgende:
[ link | afbeelding ]
Mooi hoor! Zou het echt nodig zijn om een heel nieuw desem op te starten? Kan je niet een beeyje van je huidige goed tot leven brengen?quote:Op zondag 10 juli 2016 15:00 schreef Zo-is-dat het volgende:
[ afbeelding ]
Ik had deze desem broodjes laatst nog gebakken.
Ben m'n desem alleen ietwat aan t verwaarlozen de laatste tijdben er ook niet zo tevreden over, moet eigenlijk een keer een nieuwe
de huidige een week lang dagelijks voeren en buiten de koelkast houdenquote:Op zondag 10 juli 2016 21:31 schreef Bleie het volgende:
[..]
Mooi hoor! Zou het echt nodig zijn om een heel nieuw desem op te starten? Kan je niet een beeyje van je huidige goed tot leven brengen?
Heb al meerdere heropvoed pogingen gedaanquote:Op zondag 10 juli 2016 21:42 schreef computergirl het volgende:
[..]
de huidige een week lang dagelijks voeren en buiten de koelkast houden
2,5% zout? Gerekend over hoeveelheid meel of totale hoeveelheid?quote:Op maandag 11 juli 2016 14:27 schreef Lot_1 het volgende:
Goed kruim douche-eendje! En herkenbaar, die mislukte baksels. Mijn stokbroden zien er altijd heel 'rustiek' uit![]()
Ik heb weer eens een broodje gebakken:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
100% meel, 65% water, 30% desem, 2,5% zout (maar uitgeschoten dus dat zal iets meer zijn).
Desem heeft 100 % hydratatie, meel bestaat uit hoofdzakelijk bloem, beetje roggemeel en een beetje speltbloem. Handje maanzaad erdoor gegooid. Het is heel erg lekkermaar ik zou wel willen dattie nog wat meer omhoog kwam. Ben ook niet helemaal tevreden over het kruim en de vorm. Maar het was een best lastig hanteerbaar, behoorlijk nat deeg.
nou!quote:Op maandag 11 juli 2016 17:33 schreef Lot_1 het volgende:
Over de hoeveelheid meel, dus het is een behoorlijk zout broodMaar ik vind dat wel lekker
Nee, gevormd en daarna op bakpapier laten rijzen. Ik heb nog geen rijsmandjes.quote:Op maandag 11 juli 2016 18:17 schreef Martijn1P het volgende:
Mooi brood Lot_1. Deze in een vorm/ rijdmand laten rijzen?
Bestaan die? Dat zijn toch meestal vloerbroden? En toen ik nog ronde broden maakte gebruikte ik een oude braadpan. Ging prima.quote:Op vrijdag 22 juli 2016 21:10 schreef Buddy_Vedder het volgende:
Weet toevallig iemand waar stalen ronde bakblikken te koop zijn? Ik wil me eens wagen aan een rond brood.
Mijn oma had ze vroeger.quote:Op vrijdag 22 juli 2016 21:44 schreef qltel het volgende:
[..]
Bestaan die? Dat zijn toch meestal vloerbroden? En toen ik nog ronde broden maakte gebruikte ik een oude braadpan. Ging prima.
taartvormen zijn er genoeg in ronde vorm maar brood niet. Hoeft ook niet denk ik, want een rond vloerbrood heeft geen vorm nodigquote:
Ronde vloerbroden, zijn nooit mooi perfect rond.quote:Op vrijdag 22 juli 2016 22:02 schreef computergirl het volgende:
[..]
taartvormen zijn er genoeg in ronde vorm maar brood niet. Hoeft ook niet denk ik, want een rond vloerbrood heeft geen vorm nodig
bij mij zeker niet, maar waarom moet het perfect?quote:Op vrijdag 22 juli 2016 22:03 schreef Buddy_Vedder het volgende:
[..]
Ronde vloerbroden, zijn nooit mooi perfect rond.
Zie het als een familieafwijking, ik kan me er enorm aan ergeren als ik het brood bekijk en ik zie dat er een afwijking inzit.quote:Op vrijdag 22 juli 2016 22:04 schreef computergirl het volgende:
[..]
bij mij zeker niet, maar waarom moet het perfect?
Voor brood zou ik geen Kitchenaid nemen, kan wel met een HeavyDuty maar zijn veel betere deegknedersquote:Op vrijdag 22 juli 2016 22:10 schreef Buddy_Vedder het volgende:
Trouwens iets heel anders, ik ga mijzelf een kitchenaid cadeau doen, ik twijfel tussen de k5 heavy duty(315 watt) of een artisan bowl lift, wat zou jullie voorkeur zijn?
geen advies, ik heb alleen twee handenquote:Op vrijdag 22 juli 2016 22:10 schreef Buddy_Vedder het volgende:
[..]
Zie het als een familieafwijking, ik kan me er enorm aan ergeren als ik het brood bekijk en ik zie dat er een afwijking inzit.
Trouwens iets heel anders, ik ga mijzelf een kitchenaid cadeau doen, ik twijfel tussen de k5 heavy duty(315 watt) of een artisan bowl lift, wat zou jullie voorkeur zijn?
Ik werk nu met een oude machine van een pools merk(250 watt) een ware hell.
Ik heb de gewone kitchenaid stand mixer en ben daar al hartstikke tevreden overquote:Op vrijdag 22 juli 2016 22:10 schreef Buddy_Vedder het volgende:
[..]
Zie het als een familieafwijking, ik kan me er enorm aan ergeren als ik het brood bekijk en ik zie dat er een afwijking inzit.
Ik werk nu met een oude machine van een pools merk(250 watt) een ware hell.
pfffffff, zweet nu meer dan net in sportschoolquote:Op vrijdag 22 juli 2016 22:19 schreef computergirl het volgende:
[..]
geen advies, ik heb alleen twee handen
http://www.broodbakshop.n(...)e-bakvorm-21-cm.htmlquote:Op vrijdag 22 juli 2016 21:10 schreef Buddy_Vedder het volgende:
Weet toevallig iemand waar stalen ronde bakblikken te koop zijn? Ik wil me eens wagen aan een rond brood.
Google skilzzzzsquote:Op zaterdag 23 juli 2016 14:35 schreef cafca het volgende:
[..]
http://www.broodbakshop.n(...)e-bakvorm-21-cm.html
Hier ook. Heb ooit een Kenwood Kmix gehad, die kneedde ook best goed, maar is op een gegeven moment toch doorgebrand. Waarschijnlijk was het toch te zwaar.quote:Op vrijdag 22 juli 2016 22:19 schreef computergirl het volgende:
[..]
geen advies, ik heb alleen twee handen
Ik hoop niet dat ik nu op tenen ga staan, maar dat is toch zo'n overpriced, fancy-uitziend ding zoals Rudolph van 24-kitchen gebruikt? Doe jezelf dan een plezier en koop een stevige machine, brooddeeg is zwaar en stevig.quote:Op vrijdag 22 juli 2016 22:10 schreef Buddy_Vedder het volgende:
[..]
hou je wel in je achterhoofd dat niet iedereen de volumes bakt als jij?quote:Op zaterdag 23 juli 2016 15:42 schreef qltel het volgende:
[..]
Ik hoop niet dat ik nu op tenen ga staan, maar dat is toch zo'n overpriced, fancy-uitziend ding zoals Rudolph van 24-kitchen gebruikt? Doe jezelf dan een plezier en koop een stevige machine, brooddeeg is zwaar en stevig.
Ik heb zelf deze: http://www.beeketal.de/ba(...)rsch-groessen/a-496/ . Is volgens mij goedkoper dan zo'n kitchenaid, ding is volledig van roestvrijstaal, alle hulpstukken kunnen in de vaatwasser en als je ooit nog bakstenen wilt vergruizen kun je dat hier ook mee doen..:P Dat laatste is sterk overdreven, maar dat ding is dus wel beresterk, hij heeft mij nog nooit in de steek gelaten.
Je moet er trouwens wel de ruimte voor hebben want hij is groot en weegt zo'n 50 kilo.
Ik zou ook niet weten waar ik zo bakbeest kwijt moet in mijn apoartement, daarnaast is de kitchenaid redelijk "compact", makkelijk weg te zetten en voorzien van enorm veel acccesoris.quote:Op zaterdag 23 juli 2016 15:47 schreef computergirl het volgende:
[..]
hou je wel in je achterhoofd dat niet iedereen de volumes bakt als jij?
Ik bak met max 500 gr meel per keer, dan is zo'n bakbeest voor 10 liter al zwaar overdreven . Die kan misschien niet eens omgaan met kleine hoeveelheden
Tja, dan maar hopen dat hij het een tijdje volhoud..quote:Op zaterdag 23 juli 2016 15:54 schreef Buddy_Vedder het volgende:
[..]
Ik zou ook niet weten waar ik zo bakbeest kwijt moet in mijn apoartement, daarnaast is de kitchenaid redelijk "compact", makkelijk weg te zetten en voorzien van enorm veel acccesoris.
Ik zie zo goed als geen klachten over de kwaliteit van kitchenaid.quote:Op zaterdag 23 juli 2016 16:09 schreef qltel het volgende:
[..]
Tja, dan maar hopen dat hij het een tijdje volhoud..
Ik maak me geen zorgen over de kwaliteit, wel over dat brooddeeg zwaar en taai is. Voor zo'n lichte machine is dat zwaar werk en dan krijg je dingen als een doorgebrande motor, zoals bij de Kenwood Kmix van Cafca.quote:Op zaterdag 23 juli 2016 16:11 schreef Buddy_Vedder het volgende:
[..]
Ik zie zo goed als geen klachten over de kwaliteit van kitchenaid.
Mijn poolse machine van 250 watt doet zijn werk met veel moeite en rook ook.quote:Op zaterdag 23 juli 2016 16:13 schreef qltel het volgende:
[..]
Ik maak me geen zorgen over de kwaliteit, wel over dat brooddeeg zwaar en taai is. Voor zo'n lichte machine is dat zwaar werk en dan krijg je dingen als een doorgebrande motor, zoals bij de Kenwood Kmix van Cafca.
Nee hoor, de kitchenaid is helemaal geschikt voor brood deeg en brand echt niet door. Je moet er niet meer dan de voorgeschreven hoeveelheid deeg in kneden maar die hoeveelheid is voor thuis bakken in normale hoeveelheden helemaal prima! En kan ook prima een hele tijd achter elkaar verschillende degen draaien.quote:Op zaterdag 23 juli 2016 16:13 schreef qltel het volgende:
[..]
Ik maak me geen zorgen over de kwaliteit, wel over dat brooddeeg zwaar en taai is. Voor zo'n lichte machine is dat zwaar werk en dan krijg je dingen als een doorgebrande motor, zoals bij de Kenwood Kmix van Cafca.
lijkt mij nou juist weer een pre, want waar laat je die 600 accesoires die je eens in de twee jaar gebruiktquote:Op zondag 24 juli 2016 09:53 schreef Fixers het volgende:
Constructie van de kitchenaid is een stuk steviger dan die van de kenwood. Als je jezelf gewoon aan de hoeveelheiden houdt (tot ongeveer een kilo deeg in de 300 Watt machines) moet je over een jaar of veel enkel de koolborstels vervangen. Voor veel deegwaren zijn de liftkommen van Kitchenaid wel aan te raden boven de kantelkoppen, die vergrendeling kan wat meer hebben.
Als je meer wilt dan een kilo zonder gelijk zo'n 10 liter monster in huis te halen kan je ook nog aan de Zweed met on uitsrpeekbare naam, ankarsrum. Heb je wel minder accessoireopties dan bij Kitchenaid.
Is mijn idee ook. Bouwkwaliteit, materiaalkeuze, allemaal heel erg belangrijk. Een machine waarin vooral plastic onderdelen zitten zal het wellicht snel opgeven terwijl een machine van met stalen onderdelen een heel stuk steviger is. En dan, hoe is hij samengebouwd. Tandwielen die niet helemaal recht op elkaar zitten slijten veel sneller.quote:Op zondag 24 juli 2016 18:57 schreef Elleska het volgende:
je weet dat Watt helemaal niets zegt?
heeft ook te maken met de plaatsing van de moter, de aandrijving, enzovoort.
mijn keukenmachine heeft meer Watt dan de kitchenaid maar toch is de kitchenaid beter met brooddeeg (en tja duurder)
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |