abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 29 april 2016 @ 12:13:15 #1
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_161796632
"Als de nood aan de man is, dan hebben we onze reservisten hard nodig." - Generaal Tom Middendorp, Commandant der Strijdkrachten

Het Korps Nationale Reserve maakt sinds 1948 deel uit van de Nederlandse Koninklijke Landmacht als een onderdeel van het Commando Landstrijdkrachten en zet de tradities voort van de Vrijwillige Landstorm Korpsen die op 4 augustus 1914 zijn opgericht om de grote stroom vrijwilligers die zich meldden voor de mobilisatie te organiseren. Deze landstormkorpsen zijn tot 1940 actief geweest en vele vrijwilligers hiervan hebben deelgenomen aan de gevechten in de meidagen van 1940. De bezetter heeft deze organisatie na de capitulatie ontmanteld en opgeheven.

Natresmilitairen zijn reservisten. Zij volgen hun opleiding en verrichten hun diensten op basis van vrijwilligheid en ontvangen een financiële vergoeding voor de uren dat zij voor training of andere redenen actief in dienst zijn. Een reservist wordt aangesteld met een verplichting van 120 opleidings- en trainingsuren per jaar. Daarnaast moet hij of zij voldoen aan eisen van fysieke inzetbaarheid en conditie.

Het Korps Nationale Reserve wordt vooral ingezet voor bewaking- en beveiligingstaken en bij crisis- en rampenbestrijding. Daadwerkelijke inzet in Nederland heeft onder andere plaatsgevonden bij de bestrijding van de watersnood in 1995 en 2011, de veterinaire crises (MKZ en varkenspest), de vuurwerkramp in Enschede, het bezoek van President Bush in 2005, en de Nuclear Security Summit in 2014. Een andere aansprekende en langdurige inzet was in 2003, in de aanloop naar de Irakoorlog. Daarbij verleende het Korps enkele maanden, militaire bijstand aan het Amerikaanse leger dat grote hoeveelheden materieel via de Rotterdamse haven naar het oorlogsgebied verscheepte. Dit gebeurde in het kader van de zogenaamde Host Nation Support dat in het verleden een apart onderdeel van de Nationale Reserve was, bedoeld voor de logistieke ondersteuning van buitenlandse troepen en materieel verplaatsingen over Nederlands grondgebied. De commissie van onderzoek besluitvorming Irak, de zogeheten Commissie-Davids besteedt uitvoerig aandacht aan deze militaire inzet.

Vanwege het puur binnenlandse karakter van alle Natres-taken, de korte perioden van actieve dienst en de beperkte militaire basisopleiding worden natresmilitairen normaal gesproken niet naar het buitenland uitgezonden. Tijdens de SFIR-missies 3 t/m 5 is echter bij uitzondering een zeer beperkt aantal reservisten van het Korps Nationale Reserve naar Irak uitgezonden. Tijdens de missie in Afghanistan zijn ook weer natresmilitairen uitgezonden, ook toen geheel op vrijwillige basis.

10 Natresbataljon bestaande uit 6 compagnieën onder 43 Gemechaniseerde Brigade te Havelte en verantwoordelijk voor Noord en Oost Nederland
• Alfa + Bravo compagnie (Assen)
• Charlie compagnie (Wezep)
• Delta compagnie (Schaarsbergen)
• Echo compagnie (Stroe)
• Foxtrot compagnie (Enschede)

20 Natresbataljon bestaande uit 6 compagnieën onder 11 Luchtmobiele Brigade te Schaarsbergen en verantwoordelijk voor West en Midden Nederland
• Alfa + Delta compagnie (Den Haag)
• Bravo compagnie (Bergen)
• Charlie compagnie (Amsterdam)
• Echo + Foxtrot compagnie (Amersfoort)

30 Natresbataljon bestaande uit 5 compagnieën onder 13 Lichte Brigade te Oirschot en verantwoordelijk voor Zuid Nederland
• Alfa compagnie (Vlissingen)
• Bravo compagnie (Breda)
• Charlie compagnie (Oirschot)
• Delta compagnie (Brunssum)
• Echo compagnie (Vredepeel)

Natres militair worden? Meld je hier aan voor een voorlichting!
  vrijdag 29 april 2016 @ 12:20:07 #2
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_161796801
quote:
15s.gif Op vrijdag 29 april 2016 12:09 schreef detaris het volgende:

[..]

Ik ben van mening dat:
- Reservisten en Beroeps niet in alle gevallen kunnen zelf bepalen of er een zwaarwegende reden is om niet op te komen dagen. En daar mag men best over worden aangesproken . Uiteraard niet door de naming and shaming. Kansloos gedrag.

En laten we eerlijk zijn, in een normaal bedrijf is dit geen issue want zowel de mannen als de leiding is professioneel genoeg.
Dat is dus ook mijn hele punt. Schijnbaar is dat bij de Natres op het hogere niveau niet het geval en wordt het probleem bij het voetvolk neergelegd.

quote:
- Ben ook van mening dat Defensie moet zorgen voor de juiste randvoorwaarden. Met andere woorden voor reservisten: een duidelijke planning waar reservisten ook daadwerkelijk vanuit kunnen gaan aangezien ze vaak afspraken moeten maken met thuisfront/ werkgever.
Ja, en als jij dan je planning gemaakt hebt met bv een scriptie en defensie verandert (hoe verrassend :') ) de planning weer eens dan kan het niet het probleem worden van de pax zelf.
  vrijdag 29 april 2016 @ 12:24:57 #3
445329 detaris
Bonenteller en rekenmeester
pi_161796925
Zijn we het nu eens :')!!!!!
  vrijdag 29 april 2016 @ 20:41:01 #4
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_161824407
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2016 12:20 schreef AchJa het volgende:

[..]

Dat is dus ook mijn hele punt. Schijnbaar is dat bij de Natres op het hogere niveau niet het geval en wordt het probleem bij het voetvolk neergelegd.
Het is niet iets wat ik herken bij mijn eenheid, daar is de volgorde van prioriteiten helder.
pi_161867107
Nounou wat een discussie! Voor de goede orde, in mn eigen groep gaat het er niet zo aan toe.

En het is niet aan een pc/cc om te bepalen wat een goede reden is om niet op te komen. Ja het gaat vaak om manschappen maar niet om 18 jarige vlerken zoals bij een reguliere eenheid. Als ik vind dat ik andere dingen te doen heb dan ha ik er vanuit dat mijn gpc en pc ervanuitgaan dat ik er goed over heb nagedacht.

Andersom ook trouwens, opkomsten gaan ook vaak zat op t laatste moment niet door. Mag ik die gemiste uren dan ook even factureren aan de hand van het uur tarief van mijn werkgever?
  Moderator maandag 2 mei 2016 @ 11:12:59 #7
257132 crew  Awsom
pi_161867194
Oud-reservist: Soldaat niet goed voorbereid op ramp of aanslag

Jaap van Dijk stopt als reservist bij de Koninklijke Landmacht. Gedesillusioneerd klapt hij uit de school over hoe het eraan toegaat bij het Korps Nationale Reserve. De mensen die moeten bijspringen bij een ramp of aanslag, zijn zo slecht getraind, dat een groot deel dan niet kan worden ingezet.

Kansloos. Zo is de diensttijd van Jaap van Dijk (29) misschien het best samen te vatten. Kapotgemaakt door bezuinigingen, die ervoor zorgen dat hij ook na anderhalf jaar nog niet klaargestoomd is om bij te springen als het écht misgaat in Nederland. Terwijl dat precies is waar de 3000 mannen en vrouwen van de Nationale Reserve voor bedoeld zijn. Als er een ramp is, of een aanslag, dan kan hulp van de reserves in worden geroepen.

In theorie dan, ontdekt soldaat Van Dijk al snel. Want wordt er geoefend, in het holst van de nacht, en wil hij schieten, dan kan het niet: munitietekort. ,,Dan roep je dus, geen 'pang pang', maar 'pinda, pinda'. Daardoor mis je de adrenaline, die hoort bij het schieten. Als het écht nodig is om je wapen te gebruiken, kan je daar minder gemakkelijk mee omgaan.'' Tot zover een bekend probleem bij defensie.

Trainingsuren
Niet bekend is dat er de afgelopen jaren zó fors is bezuinigd op het aantal trainingsuren voor reservisten die in het leger dienen naast een gewone baan, dat een deel van de mannen en vrouwen helemaal niet inzetbaar is voor alle taken die ze moeten verrichten. ,,In 2015 begon het goed, we oefenden lekker. Maar halverwege 2015 stopte dat. Ik ben toen nog maar twee keer op oefening gegaan. Dat moet minimaal tien keer zijn.''

De consequenties zijn groot, als er in Nederland complexere klussen zijn die moeten worden geklaard, zoals het bewaken van gebouwen of het handhaven van de openbare orde. ,,Als je te weinig traint, ben je alleen geschikt om zandzakken te dragen. Of je wordt ingezet bij een bosbrand.''

Soldaat Van Dijk stapt naar zijn leidinggevende: hiervoor heeft hij niet getekend. 'Hou vol', krijgt hij te horen. 'In 2016 wordt het beter.' Van Dijk luistert, want hij heeft zijn eed op Fort Wierickerschans in zijn woonplaats Bodegraven niet voor niets afgelegd. ,,Ik wilde iets doen voor de maatschappij.'' Hij doorstond de selectie en belandde in een 'hele leuke groep': Delta Compagnie Den Haag. ,,De Natres is een onderdeel van je leven.''

Urenaantal
Zo'n compagnie bestaat uit 152 man en heeft 36.000 trainingsuren nodig om volledig inzetbaar te zijn. In 2016 zou het normale aantal uren weer gehaald worden, krijgt Van Dijk te horen. Maar begin dit jaar blijkt dat er weer wordt bezuinigd. De reservisten krijgen budget voor 12.500 trainingsuren. Omdat de compagnie waarin Van Dijk zit al verplichtingen aanging, wordt dat voor hen opgeschroefd naar 15.000.

Als Van Dijk dit hoort, is de maat vol. Hij wil niet langer dienen. ,,Ik vond dat ik het tegenover mezelf niet kon maken om te blijven. Als je zo kan bezuinigen op een onderdeel, waarom bestaat het dan? We mogen blij zijn als 30 procent van de 3000 reservisten goed getraind is. De Natres wordt niet serieus genomen. Complexere opdrachten zijn onuitvoerbaar geworden, zelfstandig opereren is onmogelijk.''

Van de militaire basisvaardigheden van reservisten zoals Jaap zijn een stuk of acht niet meer op peil, het beoogde niveau wordt niet gehaald. Zelfs de schietoefeningen zouden zijn uitgekleed. Bij de training mogen de reservisten een wapen dragen, maar écht geoefend zijn ze niet. Doordat de reservisten geen steun meer verlenen aan de luchtmobiele brigade, moeten ze daar meer zelf doen, waardoor die brigade ook trainingsuren mist.

In 2018 moet het beter worden. Maar dan, zo klinkt het in Den Haag, duurt het zeker een jaar voordat de schade wordt ingehaald. Van Dijk: ,,De spullen die je krijgt zijn perfect, de lessen ook. Alleen zijn het er veel te weinig. En als ik dan zie wat er in Brussel is gebeurd...'' Hij kan 't eigenlijk niet geloven. ,,Zo ga je toch niet met mensen om?''

Reactie Defensie:
quote:
'We voldoen aan de norm'
Een woordvoerder van Defensie erkent dat er forse bezuinigingen uit 2015 zijn, die ook de reservisten treffen. 'Pijnlijk', concludeert hij. Maar hij ontkent dat er daardoor een grote groep onvoldoende geoefende reservisten in Nederland huist. ,,Soms wordt het aantal oefenuren niet gehaald, omdat de reistijd bij het aantal oefenuren is inbegrepen. Het ene peloton is langer op weg naar de oefenlocatie dan het andere. Maar met het aantal uren dat nu beschikbaar is, kan gemiddeld genomen worden voldaan aan de norm voor minimale getraindheid.'' Dat betekent dat er volgens de woordvoerder wél samengewerkt kan worden met een peloton van zo'n twintig tot veertig man, maar er niet geoefend wordt om in compagnieverband taken te verrichten. Hoe meer mensen, hoe meer communicatie en vaardigheden om samen te werken er moeten zijn. Taken zoals het beveiligen van een gebouw kunnen worden verricht, zegt de woordvoerder. ,,Het hangt er wel van af wat voor gebouw dat precies is. Ergens dit jaar moet er uiteindelijk geld bijkomen, maar we weten niet precies wanneer.''
Bron: AD.nl
  maandag 2 mei 2016 @ 11:19:37 #8
445329 detaris
pi_161867343
Dit is voor beroeps al jaren dagelijkse praktijk. :')
pi_161872508
"Soms wordt het aantal oefenuren niet gehaald, omdat de reistijd bij het aantal oefenuren is inbegrepen"
Dit is natuurlijk gewoon incorrect. Het zou prettig zijn als ze ten minste eerlijk waren over het feit dat we niet eens aan het minimaal aantal uren zitten dit jaar.
  maandag 2 mei 2016 @ 15:19:55 #10
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_161879156
quote:
14s.gif Op maandag 2 mei 2016 15:19 schreef AchJa het volgende:

[..]

QFT!
Dat idd, vandaag weer ff bij mn oude pel langs geweest en wat een triestheid weer.
  maandag 2 mei 2016 @ 22:54:01 #12
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_161886226
En verder zal me dit gejammer over de Natres mij echt aan mijn reet roesten.

Voordat we ons druk gaan maken over de reserve eerst het parate deel van de krijgsmacht (KL, KLU, KM en KMar) op de rails, daarna kijken we wel eens verder.
pi_161890398
quote:
0s.gif Op maandag 2 mei 2016 22:54 schreef AchJa het volgende:

Voordat we ons druk gaan maken over de reserve eerst het parate deel van de krijgsmacht (KL, KLU, KM en KMar) op de rails, daarna kijken we wel eens verder.
Klopt, voor mij is de natres gewoon een hobby. Er zijn echter een hoop mensen waarvoor het veel meer is... en een hoop natressers hebben een goede baan en weten precies waar ze herrie moeten schoppen.
  dinsdag 3 mei 2016 @ 08:41:54 #14
168777 Rave_NL
Obey the Dance Commander!
pi_161890882
quote:
99s.gif Op maandag 2 mei 2016 11:12 schreef Awsom het volgende:
Oud-reservist: Soldaat niet goed voorbereid op ramp of aanslag
(...)
De Natres wordt niet serieus genomen.
(...)
Is dat nieuws?
Cobra4: "Twijfelen aan de kennis van Rave. :')
EllaN: Rave IS een parel. Mijn parel. Onze parel O+. Voor altijd.
Amphibisch getraind voor het zinkende [DEF]-schip
  dinsdag 3 mei 2016 @ 08:53:57 #15
445329 detaris
pi_161891009
quote:
10s.gif Op dinsdag 3 mei 2016 08:41 schreef Rave_NL het volgende:

[..]

Is dat nieuws?
_O- _O_
  Moderator dinsdag 3 mei 2016 @ 11:12:32 #16
257132 crew  Awsom
pi_161892761
quote:
0s.gif Op maandag 2 mei 2016 22:54 schreef AchJa het volgende:

Nee, de reserve maakt net zo goed onderdeel uit van de krijgsmacht als de parate eenheden dat doen. Het is natuurlijk om te huilen dat er geeneens een normaal oefenprogramma af kan (want relatief gezien kost de natres natuurlijk geen drol). Jullie beroeps zouden deze situatie juist moeten omarmen (en een signaal afgeven) om aan te tonen hoe penibel de situatie bij de algehele krijgsmacht is, in plaats van te lachen om de situatie bij de natres.

quote:
10s.gif Op dinsdag 3 mei 2016 08:41 schreef Rave_NL het volgende:

[..]

Is dat nieuws?
  dinsdag 3 mei 2016 @ 11:49:07 #17
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_161893462
quote:
99s.gif Op dinsdag 3 mei 2016 11:12 schreef Awsom het volgende:

[..]

Nee, de reserve maakt net zo goed onderdeel uit van de krijgsmacht als de parate eenheden dat doen. Het is natuurlijk om te huilen dat er geeneens een normaal oefenprogramma af kan (want relatief gezien kost de natres natuurlijk geen drol). Jullie beroeps zouden deze situatie juist moeten omarmen (en een signaal afgeven) om aan te tonen hoe penibel de situatie bij de algehele krijgsmacht is, in plaats van te lachen om de situatie bij de natres.
Ik geloof niet dat ik er om lach. Ik ben wel van mening dat als er geld bijkomt dat eerst besteed wordt aan het parate deel wat al jaren te kampen heeft met dit soort problemen.

De reservebank optuigen zonder 1e elftal werkt natuurlijk niet.
  dinsdag 3 mei 2016 @ 12:22:25 #18
445329 detaris
pi_161894164
De Natres is toch voor een deel het gezicht naar buiten toe van Defensie (KL). We kunnen nu zelfs niet meer de schone schijn ophouden.

Wel triest voor de reservisten die er een hoop eigen tijd insteken.
  Moderator dinsdag 3 mei 2016 @ 22:07:21 #19
257132 crew  Awsom
pi_161908349
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 mei 2016 11:49 schreef AchJa het volgende:

[..]

De reservebank optuigen zonder 1e elftal werkt natuurlijk niet.
Maar zijn wij wel de reservebank?
  dinsdag 3 mei 2016 @ 22:33:15 #20
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_161909768
quote:
99s.gif Op dinsdag 3 mei 2016 22:07 schreef Awsom het volgende:

[..]

Maar zijn wij wel de reservebank?
NATRES... Nationale Reserve... Ja dus.

Dat er ondertussen een dusdanige scheefgroei is ontstaan en dat de norm geworden is vanwege oeverloos bezuinigen is een tweede.
  Moderator dinsdag 3 mei 2016 @ 22:56:15 #21
257132 crew  Awsom
pi_161911032
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2016 22:33 schreef AchJa het volgende:

[..]

NATRES... Nationale Reserve... Ja dus.

Een naam is ook maar een naam. Ik doelde meer op het takenpakket en dergelijke.
  dinsdag 3 mei 2016 @ 23:01:17 #22
13456 AchJa
Shut up!!!
  Moderator dinsdag 3 mei 2016 @ 23:12:35 #23
257132 crew  Awsom
pi_161911621
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 mei 2016 23:01 schreef AchJa het volgende:

[..]

Daarom heb ik het ook over scheefgroei.
Je zegt dus dat we bedoelt zijn als reservebank, maar dat we dat door gemaakte keuzes en bezuinigingen in de afgelopen jaren momenteel niet zijn, correct?
  dinsdag 3 mei 2016 @ 23:18:52 #24
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_161911802
quote:
99s.gif Op dinsdag 3 mei 2016 23:12 schreef Awsom het volgende:

[..]

We zijn momenteel dus niet de reserve bank, maar wel bedoelt als reservebank, als ik je goed begrijp?
De natres wordt op papier belangrijker gemaakt dan hun feitelijke taakstelling. En dat komt omdat lekker goedkoop.

Terwijl dat de discussie helemaal niet moet zijn.

Een goed uitgerust beroepsleger aangevuld met een reservecomponent. Budget zou helemaal geen issue moeten zijn. Maar daar wordt mij de laatste tijd een beetje teveel op gehamerd, op dat goedkope.
  dinsdag 3 mei 2016 @ 23:33:34 #25
445329 detaris
pi_161912189
Als de Natres niet langer de reservebank is van de KL dan is het erger dan ik dacht. 8)7
  dinsdag 3 mei 2016 @ 23:41:48 #26
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_161912399
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2016 23:33 schreef detaris het volgende:
Als de Natres niet langer de reservebank is van de KL dan is het erger dan ik dacht. 8)7
Feitelijk is het nog erger... De reservebank is er net zo belabberd aan toe alleen kan dat op papier net iets makkelijker verbloemd worden.
  Moderator woensdag 4 mei 2016 @ 15:43:29 #27
257132 crew  Awsom
pi_161922718
quote:
De vijand? Die moet je er zelf bij denken
Wie 18 jaar of ouder is, kan toetreden tot de nationale reserve. Maar door bezuinigingen hebben reservisten sinds juli vorig jaar nauwelijks kunnen oefenen.

De noodtoestand is uitgeroepen in Apeldoorn. Er is een IS-afsplitsing actief in de regio en bij een inval in Oeken, een dorp zo’n 20 kilometer verderop, heeft de politie onlangs wapens, explosieven en plattegronden van de stad aangetroffen. Sindsdien wordt rekening gehouden met een terreurdaad, en nu de jaarlijkse Lentedagen in aantocht zijn, wil burgemeester John Berends geen enkel risico nemen. Hij schakelt de hulp van het leger in.

Sergeant-majoor Alex van den Berkmortel (51) is de man die daarvoor moet zorgen. Hij staat in de wapenkamer op het terrein van de Generaal Majoor Kootkazerne in het Gelderse Stroe en telt de geweren. Aan het aantal wapens kan hij precies zien hoe groot de opkomst binnen zijn peloton vandaag is: 23 man. Niet slecht.

Kwart over 8 op zaterdagochtend
Buiten staan de leden van het derde peloton van de Echo Compagnie te kletsen en te roken. Het is kwart over 8 op zaterdagmorgen, en niemand lijkt zich erg druk te maken over de dreiging die de inwoners van Oeken en omgeving boven het hoofd hangt. Maar de opkomst van deze mannen en vrouwen is dan ook een oefening, de eerste van het jaar. En er is extra reden voor optimisme: de voorspelde regen is uitgebleven.

Militaire bijbaan
Er zijn in Nederland zo’n 5.500 mensen met een ‘militaire bijbaan’. 4.000 van hen zitten bij de Koninklijke Landmacht, zij hebben zich aangesloten bij de nationale reserve en zetten zich naast hun baan in de burgermaatschappij in voor vrede en veiligheid. In de praktijk betekent dat vooral veel oefenen, zodat zij altijd klaarstaan voor het geval zich een watersnood, bosbrand of andere ramp voltrekt.

Reservisten bij de landmacht kun je indelen in twee categorieën, zegt luitenant Robert Witsen, verantwoordelijk voor de communicatie binnen het korps. De grootste groep, ongeveer 3.000 man, heeft militaire taken. Zij worden ingezet om strategische objecten te bewaken, de openbare orde te handhaven of te helpen bij calamiteiten. Hun achtergrond kan van alles zijn, zegt Witsen, van huisschilder tot directeur. „Deze mensen zijn ontzettend belangrijk voor het korps, het is de kurk waarop wij drijven.”

Ook vind je in deze categorie mensen die na hun diensttijd reservist zijn geworden. „Die missen de saamhorigheid.”

Daarnaast heb je de specialisten: juristen, medici, accountants en tolken. Zij hebben kennis in huis die de krijgsmacht niet of onvoldoende bezit. Als het nodig is ondersteunen ze de autoriteiten in Nederland, maar ze kunnen ook worden ingezet bij internationale vredesmissies. Vanwege hun specialisme krijgen zij meteen de rang van kapitein of majoor.

Jaarlijks beginnen zo’n 400 mensen aan de militaire opleiding, die tien werkdagen duurt. Wie het haalt, mag zich soldaat der tweede klasse noemen en krijgt meteen een contract voor vier jaar aangeboden. Lang niet iedereen maakt dat vol, zegt Witsen: „Je ziet dat mensen die een drukke baan nemen of kinderen krijgen, vaak afhaken.” Maar wie na vier jaar wél bijtekent, gaat meestal niet meer weg. „Dan weet je dat het kwartje gevallen is.”

Voor het eerst leidinggeven
Alex van den Berkmortel (51) is precies 30 jaar in dienst. Vandaag is een bijzondere dag: omdat de pelotonscommandant afwezig is, mag hij als zijn plaatsvervanger voor het eerst leiding geven. Hij kijkt op zijn horloge. Terwijl de manschappen materiaallijsten afwerken, roept Van den Berkmortel de groepscommandanten bij elkaar om het doel van de oefening toe te lichten: het betreden en beveiligen van een locatie in Kamp Nieuw Milligen.

Verderop in dat kamp is soldaat Marieke Warnaar (33) dan al zo’n twee uur bezig. Ze is samen met een paar anderen vooruitgestuurd om ‘de locatie in kaart te brengen’ en ‘zwakke plekken te identificeren’. Het is wel even omschakelen, zo’n oefening: „Ik ben in het dagelijks leven hr-manager, echt een kantoorbaan.” Het grootste verschil? „Het samenwerken. De burgermaatschappij is ontzettend op het individu gericht, hier draait alles om de groep.”

Het is een paar minuten over tien als drie legertrucks en twee Volkswagen Amaroks het terrein oprijden. De pick-up trucks zijn gloednieuw: het afgelopen jaar werden er in totaal zo’n 1.600 aan defensie geleverd. De reservisten zijn blij met de nieuwe voertuigen. Het is een van de eerste investeringen sinds de vele bezuinigingen de afgelopen jaren, en de Mercedes Benzen waarin ze hiervoor reden waren al ruim twintig jaar in gebruik.

Toch zitten de bezuinigingen veel reservisten dwars. Wegens overschrijding van het personeelsbudget heeft de landmacht de inzet van de reservisten vorig jaar ingeperkt, en hebben ze sinds juli nauwelijks kunnen oefenen. Momenteel staat er één opkomst in de maand gepland, terwijl dit er eerst twee of drie waren, zegt Alex van den Berkmortel. Zijn grootste zorg is de „inzetgereedheid” van de manschappen: „Hoe kan ik nieuwe mensen in de beperkte tijd die we hebben toch zover bijspijkeren dat ze verantwoord kunnen worden ingezet? We draaien, maar we draaien minimaal.”

Het inperken van de uren was volgens defensie een tijdelijke maatregel, die tot het einde van het jaar van kracht bleef. In 2016 zou het normale aantal uren weer worden gehaald. Om op een verantwoorde manier te worden ingezet, moeten per militair minimaal 121 uren worden gemaakt. Die norm zal in ieder geval worden gehaald, beloofde minister van Defensie Jeanine Hennis-Plasschaert vorige maand in een brief aan de Kamer.

Achter de vuilcontainer
„Alarm! Alarm! Alarm!” klinkt het even later over het terrein. Soldaten richten zich op als stokstaartjes, en wisselen hun baret razendsnel in voor een gevechtshelm. Marieke Warnaar laat een tentzeil uit haar handen vallen en neemt positie in achter een vuilcontainer. Turend door het vizier van haar geweer speurt ze naar de vijand. Die zal ze dit keer niet vinden: tijdens een meerdaagse oefening worden vaak figuranten of een oefenvijand ingezet, maar vandaag niet. Vandaag is de dreiging helemáál fictief.
via NRC.nl
  Moderator vrijdag 6 mei 2016 @ 14:37:50 #28
257132 crew  Awsom
pi_161962820
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2016 23:33 schreef detaris het volgende:
Maandag komt de natres op tv :+
pi_162147165
Na in oktober het PO en in november het LO/Sporttest succesvol afgerond te hebben is op 1 april mn aanstelling een feit... Ik heb zelf contact gezocht (na een tip van een medeforumbezoeker) en ondertussen heb ik de data voor het halen van de PGU en de ARB binnen... 22 augustus te Assen...

Het hele gebeuren bij werving en selectie gaf me regelmatig grijze haren maar op het bureau algemene zaken van 30Natresbat heeft Defensie wel computers staan die het doen en medewerkers die weten waar ze mee bezig zijn... Langzaam aan begin ik er weer een beetje zin in te krijgen en groeit het vertrouwen weer...
  Moderator vrijdag 20 mei 2016 @ 16:52:17 #30
257132 crew  Awsom
pi_162356821
Er is weer een nieuwe November Romeo uit.
pi_162383285
Wie was er vandaag nog meer in Hardenberg?
pi_162384391
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 mei 2016 17:50 schreef Bouke-p het volgende:
*O*
Ging achter mij nog iemand om.
pi_162385548
*verkeerde topic*
pi_162385849
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 mei 2016 17:50 schreef Bouke-p het volgende:
Moi, in burger, dat wel.

D'r gingen er 2 om, eerst die deerne die plat ging liggen. En toen ik weg liep om de parkeerkaart ff bij te werken scheen er nog één te zijn gaan wankelen, zo'n lange.

[ Bericht 16% gewijzigd door Aapsoldaat op 21-05-2016 19:59:22 ]
pi_162387496
Ja ik zag ze gaan. Watjes :P

Ik (en nog een hoop anderen) hebben dus mooi een bon van 6 tientjes e pakken. Schijjbaar moest je betaald parkeren, maar ik heb nooit n bord gezien.
pi_162387512
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 mei 2016 18:43 schreef WWolfy het volgende:

[..]

*O*
Ging achter mij nog iemand om.
Jij bent beedigd vandaag?
pi_162388122
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 mei 2016 20:48 schreef Bouke-p het volgende:
Ja ik zag ze gaan. Watjes :P

Ik (en nog een hoop anderen) hebben dus mooi een bon van 6 tientjes e pakken. Schijjbaar moest je betaald parkeren, maar ik heb nooit n bord gezien.
Gelijk na het oversteken van de brug staat er een bord, bij de T-splitsing zeg maar. Ik parkeer ook altijd voor de brug, dat is gratis, maar wel max 2 uur. Dus dat was sowieso geen uitkomst geweest als je daar moest staan. Maatje van mij is ook beëdigd, en er waren een hoop oud collega's/ vrienden daar. Gelukkig niet officieel uitgenodigd, anders stond ik er als enige blauwe smurf tussen. _O-
pi_162391944
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 mei 2016 20:49 schreef Bouke-p het volgende:

[..]

Jij bent beedigd vandaag?
Yep. Veel handjes schudden en stilstaan.
pi_162397705
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 mei 2016 23:10 schreef WWolfy het volgende:

[..]

Ik vond t vrij vlot gaan eerlijk gezegd.

@aapsoldaat
Dat bord heb ik dus niet gezien. En dan waren er nog 2 die via een app betaald hadden maar wel een boete gekregen hadden.

Bij die ovvknr(oud natres) liep iemand rond met wel een heel indrukwekkend rijtje zelfgekocht blik...
pi_162397711
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 mei 2016 23:10 schreef WWolfy het volgende:

[..]

Ow en gefeliciteerd!
pi_162398006
Bedankt!

Ik kan me voorstellen dat het echt eeuwig duurt wanneer er heel veel lui moeten worden beëdigd. Ik kan zelf gewoon heel slecht tegen stil staan want ik ga me helemaal kapot vervelen, vooral wanneer er de nodige verhalen over het begin van hardenberg etc. wordt voorgedragen. Hoort er allemaal bij, maar het maakt het niet veel aangenamer.
pi_162406923
quote:
1s.gif Op zondag 22 mei 2016 09:39 schreef Bouke-p het volgende:
Bij die ovvknr(oud natres) liep iemand rond met wel een heel indrukwekkend rijtje zelfgekocht blik...
Yep _O-
pi_162470347
Bevestiging en uitnodiging voor het halen van het de PGU zijn binnen.
Er is ook sprake van een defensiepas. Hiervoor krijg je een code thuis gestuurd en wordt er een foto tijdens de AMO gemaakt... Tot zover heel duidelijk maar dan komt het.

Daarvoor zou het kunnen zijn dat je al een Defensiepas hebt als je je PGU komt halen. Hoe moet ik dit zien? Wordt er rekening gehouden met mensen die overstappen binnen Defensie of kan het zijn dat ik al een Defensiepas zonder foto heb gekregen vantevoren of is... Alles mogelijk? :-)

Zijn er mensen die ervaringen rondom het bezoek van het KPU bedrijf willen/kunnen delen en hoe de Defensiepas werkt?

Bedankt alvast.
pi_162471872
Defensiepas kan pas gemaakt worden als er een foto is gemaakt.
  dinsdag 24 mei 2016 @ 20:30:58 #45
445329 detaris
pi_162471947
:)
pi_162472910
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2016 20:28 schreef Druid het volgende:
Defensiepas kan pas gemaakt worden als er een foto is gemaakt.
Dat was ook mijn gedachte maar na me een beetje ingelezen te hebben ben ik erachter gekomen dat boerenverstand niet altijd bruikbaar is bij vragen met betrekking tot de organisatie die Defensie heet.... :-)
Bedankt!
pi_162473430
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2016 19:33 schreef nkerkhof het volgende:
Bevestiging en uitnodiging voor het halen van het de PGU zijn binnen.
Er is ook sprake van een defensiepas. Hiervoor krijg je een code thuis gestuurd en wordt er een foto tijdens de AMO gemaakt... Tot zover heel duidelijk maar dan komt het.

Daarvoor zou het kunnen zijn dat je al een Defensiepas hebt als je je PGU komt halen. Hoe moet ik dit zien? Wordt er rekening gehouden met mensen die overstappen binnen Defensie of kan het zijn dat ik al een Defensiepas zonder foto heb gekregen vantevoren of is... Alles mogelijk? :-)

Zijn er mensen die ervaringen rondom het bezoek van het KPU bedrijf willen/kunnen delen en hoe de Defensiepas werkt?

Bedankt alvast.
Moet je tegenwoordig zelf naar het KPU?
  Moderator dinsdag 24 mei 2016 @ 21:18:12 #48
257132 crew  Awsom
pi_162473506
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2016 21:15 schreef BredeBroeder het volgende:

[..]

Moet je tegenwoordig zelf naar het KPU?
Reservisten wel.
  dinsdag 24 mei 2016 @ 21:50:52 #49
445329 detaris
pi_162474618
Probeer maar eens een pas aan te vragen in Den Haag. :')
Kastje, muur...
pi_162481865
Dat is overal hetzelfde. Of dan is de vent die de camera mag bedienen er niet of je afspraak is niet in de agenda gezet en zonder afspraak geen foto!
pi_162515196
Inmiddels bijna twee en een halve maand na m'n goedkeuring nog steeds niks gehoord of aanstellingsbrief ontvangen. Afwachten? Of is er nog ergens een nummer dat ik kan bellen?

De hoop dat ik deze zomer m'n AMO kan doen heb ik al opgegeven ;)
pi_162516996
Je kan proberen W&S te bellen, kijken of het ergens op vast zit. Het is best mogelijk dat het een tijdje duurt voor je veiligheidsonderzoek is afgerond.
pi_162519419
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2016 15:14 schreef WWolfy het volgende:
Je kan proberen W&S te bellen, kijken of het ergens op vast zit. Het is best mogelijk dat het een tijdje duurt voor je veiligheidsonderzoek is afgerond.
Bij m'n 'afrondende gesprek' bij de keuring werd me verteld dat het veiligheidsonderzoek al afgerond was. Geen idee of dat waar is, maar lijkt me wel gek..
pi_162521786
Helaas. Mijn keuring was in november. Ik zou januari waarschijnlijk net niet redden en het zou maart worden. Na elke week te bellen was het pas een aanstellingsbrief in de de laatste week van maart met de aanstellingsdatum 1 april.
Daarna had ik dus zelf contact moeten opnemen terwijl er andere info gegeven is. Nu heb ik pas gehoord dat mn Amo in augustus is. Dat betekend dat er nogal wat mensen na mij zijn gekeurd die ook nog allemaal moeten en de Amo van Augustus is de laatste van dit jaar...
Ik wens je veel sterkte maar het kan nog even duren...

Leuk detail. Vandaag precies 2 jaar geleden ben ik afgekeurd op de fietstest... :-) In augustus ben ik precies 2,5 jaar bezig om reservist te worden... :-)

Ik zou gewoon gaan bellen naar werving en selectie... Het standaard antwoord daar is "bel over 2 weken maar even terug als je niks hebt gehoord" :) Succes!
  vrijdag 3 juni 2016 @ 09:56:29 #55
246179 Hondenfluitje
Bodof, kom onder de paraplof
pi_162710072
Gister mail ontvangen dat m'n documenten zijn ontvangen en dat ik 'op termijn' wordt uitgenodigd voor de 1e selectiedag. Maar dat zal nog wel even duren denk ik. Ik ben wel benieuwd hoe lang dat bij anderen heeft geduurd?
  Moderator vrijdag 3 juni 2016 @ 15:13:41 #56
257132 crew  Awsom
pi_162717544
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juni 2016 09:56 schreef Hondenfluitje het volgende:
Gister mail ontvangen dat m'n documenten zijn ontvangen en dat ik 'op termijn' wordt uitgenodigd voor de 1e selectiedag. Maar dat zal nog wel even duren denk ik. Ik ben wel benieuwd hoe lang dat bij anderen heeft geduurd?
Ergens tussen de 6 maanden en de 36 maanden.
pi_162737090
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juni 2016 09:56 schreef Hondenfluitje het volgende:
Oh die heb ik in april ook gehad die mail, ik hoop/verwacht dat ik de de AMO kan doen in augustus 2017 :) en dan ben ik denk ik nog optimistisch
  zaterdag 4 juni 2016 @ 13:19:00 #58
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_162738614
Prachtig! Altijd al een grote fan geweest van Dads Army :-) Geweldige plots altijd weer...

Ik heb ondertussen contact met mensen van mijn toekomstige compie en ben binnenkort welkom om eens te komen kijken bij een onderhoudsavond... Ben benieuwd hoe dat is. Zal de eerste keer zijn dat ik echt eens kan snuiven aan het sfeertje en de manier van doen.
pi_162837903
Totaal onverwacht toch net de datum gekregen voor mijn PO, in ieder geval een positief teken dat alle formulieren etc. in goede handen zijn ontvangen.
  woensdag 8 juni 2016 @ 12:25:56 #61
246179 Hondenfluitje
Bodof, kom onder de paraplof
pi_162838445
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2016 12:00 schreef mtchel112 het volgende:
Totaal onverwacht toch net de datum gekregen voor mijn PO, in ieder geval een positief teken dat alle formulieren etc. in goede handen zijn ontvangen.
Oh, ik ook! Eind juni, blijkbaar hebben we mazzel. Wel apart dat je nu weer papieren moet meenemen die je juist net allemaal hebt ingeleverd. Maar prima ik had toch alles dubbel gekopieerd en geprint, ben benieuwd wat ik me van het psychologisch onderzoek moet voorstellen!
pi_162840715
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2016 12:25 schreef Hondenfluitje het volgende:

[..]

Oh, ik ook! Eind juni, blijkbaar hebben we mazzel. Wel apart dat je nu weer papieren moet meenemen die je juist net allemaal hebt ingeleverd. Maar prima ik had toch alles dubbel gekopieerd en geprint, ben benieuwd wat ik me van het psychologisch onderzoek moet voorstellen!
Zeker, pm anders even je datum misschien moeten we op dezelfde dag! Inderdaad erg dubbel op allemaal, maar inderdaad mazzel!
pi_162882234
Zo en dan sta je opeens op die crashsite de wacht te houden :)
pi_162882716
Daar zat ik gisteren nog aan te denken. Zou dan een Natrestaakje zijn...
Succes!
  Moderator vrijdag 10 juni 2016 @ 20:53:12 #66
257132 crew  Awsom
pi_162900094
Leuke filmpjes. ^O^
pi_163296750
Maandag keuring, iemand tips hoe je daar het beste kan komen vanaf CS?
Ik las ook dat er een bootje gaat :P
pi_163305025
Ikzelf ben gewoon lekker gaan lopen. Linksaf na CS en aan de kant van het water blijven lopen... Uiteindelijk zie je aan de overkant van het water het mooie witte gebouwen de straat volgend kom je vanzelf daar waar je moet zijn..
Na het oude witte gebouw (museum) komt een grauwe kazernemuur en daarin zit een poort. Daar mag je je melden.
Bekijk de route even met Google Maps... Het is niet moeilijk!
Zorg dat je goed luistertnaar wat er gezegd wordt en je hebt een geweldige dag. Ga niet achterin de rij lopen want dan worden de instructies al gegeven terwijl jij nog aan komt lopen...

Succes!
pi_163309325
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2016 09:05 schreef nkerkhof het volgende:
Ikzelf ben gewoon lekker gaan lopen. Linksaf na CS en aan de kant van het water blijven lopen... Uiteindelijk zie je aan de overkant van het water het mooie witte gebouwen de straat volgend kom je vanzelf daar waar je moet zijn..
Na het oude witte gebouw (museum) komt een grauwe kazernemuur en daarin zit een poort. Daar mag je je melden.
Bekijk de route even met Google Maps... Het is niet moeilijk!
Zorg dat je goed luistertnaar wat er gezegd wordt en je hebt een geweldige dag. Ga niet achterin de rij lopen want dan worden de instructies al gegeven terwijl jij nog aan komt lopen...

Succes!
Danku danku, ik ga op de heenweg ook gewoon lopen, duurt maar 20 minuten oid.
Een geweldige dag ja? Ik had juist het idee dat het verschrikkelijk zou zijn omdat het wachten wachten wachten is.
pi_163314448
Ik vond het idd geweldig want ik keek mn ogen uit. Alleen al de verschillende soorten mensen en kleding. Het gedrag, de manier waarop men reageert op uniformen of de andere sollicitanten.

Vorig jaar mocht je niet meer doorlopen vanaf de poort naar het keuringscentrum. We mochten wachten in de wachtruimte tot we afgehaald werden. Er werd met een knipoog geroepen "opstellen voor het gebouw" en dan reageerd iedereen anders. De een gaat in eerste rust staan de ander zo nonchalant mogelijk. Weer een ander wil de groep indelen en iemand stelt zich buiten de groep op.
We werden afgehaald door een dame die kwa uiterlijk en boodschap niets militairs had en de hele groep reageerde daar weer anders op. Sommige bleven netjes 2 aan 2 wandelen en andere slenterden zo veel mogelijk.

Ik heb mn ogen uitgekeken. Jongens uit de stad, jongens van het platte land. Sommigen met een grote mond en sommigen heel timide. Mensen die het rookhok niet uitkwamen en hun naam niet hebben horen noemen, mensen die men hun houding geen weg wisten... Prachtig.

Het is idd wachten wachten wachten maar je kunt gewoon met anderen praten uiteraard en alvast eens over je richting bomen. Ik kwam andere Natres sollicitanten tegen en dat was wel heel leuk.

Probeer er achter te komen welke richting mensen op willen en kijk wie er doorgaan of afvallen. Je krijgt een leuk beeld van hoe het er aan toe gaat bij Keuring en Selectie. :-)

[ Bericht 1% gewijzigd door nkerkhof op 27-06-2016 09:01:17 ]
pi_163340201
Psychologische keuring is binnen! :)
pi_163347679
Gefeliciteerd! Maar zo makkelijk kom je er niet af... Kom op met dat verslag! Is voor iedereen handig te lezen.
pi_163356116
quote:
0s.gif Op maandag 27 juni 2016 19:34 schreef nkerkhof het volgende:
Gefeliciteerd! Maar zo makkelijk kom je er niet af... Kom op met dat verslag! Is voor iedereen handig te lezen.
Ik was voor aanvang dus wel enigszins opgefokt, geen idee wat ik kon verwachten en alleen de gruwel verhalen gehoord van het PO.

Ik heb dus eigenlijk amper mijn ogen uit kunnen kijken, alles ging erg rap. Werd bij de poort opgepikt door 2 militairen in een busje, echt toffe gasten. Eenmaal aangemeld in het keuringsgebouw kon ik na 15-20 minuten mijn capaciteiten test gaan invullen, de man die de instructies gaf was wel erg geestig :'). Ik was als eerste klaar, en resultaat was een stuk boven gemiddeld.

PO gesprek ging heel soepel, was soms ook wel gezellig en het uur ging zo voorbij. Na 15 minuten wachten kreeg ik gelijk de uitslag: met vlag en wimpel door! Nog even een kort gesprek gehad met een of andere man die nog wat paperassen van mij heeft gecontroleerd.

Was achteraf best nog een kicke dag :P

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_163361572
Hihi. Prachtig... Fijn om te horen dat het zo vlot ging. Ik hoop dat dat voor heel je sollicitatieprocedure zo gaat! Nu als een gek gaan fietsen, fietsen en fietsen voor de sporttest!
  dinsdag 5 juli 2016 @ 22:59:14 #75
319525 Schild
Stay Hungry, Stay Foolish
pi_163546257
Kleine aanpassing van de verdeling van de veiligheidsregio's over de brigades.
De D-cie en E-cie van 10 Natresbat verhuizen naar 20 Natresbat.
E-cie en F-cie van 20 Natresbat zullen overgaan naar 10 Natresbat. :+

pi_163562317
Voor de mensen die een uitgebreid verhaal willen lezen over de tests die je moet doorlopen om bij de reservisten te komen, kwam dit tegen bij het googelen: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=91&t=1765524

Aardig meisje die lekker volledig is geweest in de beschrijving :)
  vrijdag 8 juli 2016 @ 20:43:08 #77
312325 Fanta-stick
Fukkin fegget
pi_163609329
Hoi collega's!
pi_163609480
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2016 20:43 schreef Fanta-stick het volgende:
Hoi collega's!
oh god. Ben je door het net heen geglibberd?
Op zaterdag 25 augustus 2012 11:03 schreef yvonne het volgende:
Dag kindjes, nu weer braaf met je legerautootjes spelen.
  vrijdag 8 juli 2016 @ 20:51:20 #79
312325 Fanta-stick
Fukkin fegget
pi_163609528
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 juli 2016 20:49 schreef Thaboel het volgende:

[..]

oh god. Ben je door het net heen geglibberd?
Alweer een tijdje geleden ja.
pi_163618967
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 juli 2016 20:51 schreef Fanta-stick het volgende:

[..]

Alweer een tijdje geleden ja.
Waar zit je tegenwoordig?
  zaterdag 9 juli 2016 @ 13:27:33 #81
312325 Fanta-stick
Fukkin fegget
pi_163620439
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juli 2016 12:01 schreef Aapsoldaat het volgende:

[..]

Waar zit je tegenwoordig?
Ergens in Nederland. :). :*
pi_163626726
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2016 20:43 schreef Fanta-stick het volgende:
Hoi collega's!
Jij bent ook reservist? Gaaaaaaf!
  zondag 10 juli 2016 @ 12:00:10 #83
319525 Schild
pi_163637635
Weet iemand wat de (nieuwe) functie Monteur Voertuigen/Chauffeur inhoud?
Is een Kpl functie in de commandogroep van elk peloton
pi_163639628
Monteur functie? D'r mag helemaal niks aan die krengen (lees: Amaroks) gedaan worden, hoogstens schoonmaken en olie peilen. Dus het lijkt mij dat het gewoon een chauffeurs functie is. (maar dat is een aanname)
pi_163639959
Niet gewoon nieuwe benaming voor de JR of JE functie?
Bij de korporaal komt men met persoonlijke ideeën. Met de ideeën van de korporaal gaat men weg.
  zondag 10 juli 2016 @ 17:50:18 #86
312325 Fanta-stick
Fukkin fegget
pi_163646925
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 juli 2016 19:05 schreef mtchel112 het volgende:

[..]

Jij bent ook reservist? Gaaaaaaf!
Ja hoor is best leuk :).
pi_163664168
quote:
Hee! Dat betekend dat als er iets is ik in Rotterdam in gezet kan worden! Mooiste stad van de wereld. Goed nieuws! :-)

Nog 1 maand en dan gaan we kleden!
  Moderator maandag 11 juli 2016 @ 17:34:07 #88
257132 crew  Awsom
pi_163670038
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2016 12:57 schreef nkerkhof het volgende:

[..]

Hee! Dat betekend dat als er iets is ik in Rotterdam in gezet kan worden! Mooiste stad van de wereld. Goed nieuws! :-)

Dat maakt niet zoveel uit.
pi_163900344
Nee dat klopt. Het is gewoon een persoonlijk feestje. :-)

Morgen nog 1 maand en dan begin ik aan de opleiding!
Zijn er hier nog meer mensen die de 22e augustus beginnen aan de Amo?
pi_163922334
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2016 10:25 schreef nkerkhof het volgende:
Nee dat klopt. Het is gewoon een persoonlijk feestje. :-)

Morgen nog 1 maand en dan begin ik aan de opleiding!
Zijn er hier nog meer mensen die de 22e augustus beginnen aan de Amo?
Ik moet ook 11 Aug kleden en de amo volgen op de 22ste in Assen.
pi_163935941
Sta ervan te kijken. Ik mag de 10e kleden, jij de 11e en iemand anders mocht eerst de 8e geloof ik maar gaat nu ergens komende week. Aangezien er iemand aanwezig is van 30Natresbat zit die er dus meerdere dagen. Op het eerste gezocht lijkt dit dus niet helemaal zo economisch mogelijk te gaan. Ik overzie natuurlijk niet het hele plaatje maar het is iets wat op valt..

Ik heb er in ieder geval zin in...
pi_164075205
Zo, vandaag gesprek gehad met mn pc :) ik ben binnenkort geen chauf meer. Ik word plava van een groep zonder sgt(dus effectief word ik gpc) en ga dan t ivo traject in.

Ik ben benieuwd hoe t gaat lopen... ons jaarrooster voor na de vakantie staat alweer een stuk voller.
pi_164084869
Mooi! Gefeliciteerd en succes!
pi_164092887
quote:
0s.gif Op donderdag 28 juli 2016 21:35 schreef Bouke-p het volgende:
Zo, vandaag gesprek gehad met mn pc :) ik ben binnenkort geen chauf meer. Ik word plava van een groep zonder sgt(dus effectief word ik gpc) en ga dan t ivo traject in.

Ik ben benieuwd hoe t gaat lopen... ons jaarrooster voor na de vakantie staat alweer een stuk voller.
Netjes :)
Bij de korporaal komt men met persoonlijke ideeën. Met de ideeën van de korporaal gaat men weg.
  Moderator vrijdag 29 juli 2016 @ 17:59:57 #95
257132 crew  Awsom
pi_164093780
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juli 2016 19:31 schreef nkerkhof het volgende:
Sta ervan te kijken. Ik mag de 10e kleden, jij de 11e en iemand anders mocht eerst de 8e geloof ik maar gaat nu ergens komende week. Aangezien er iemand aanwezig is van 30Natresbat zit die er dus meerdere dagen. Op het eerste gezocht lijkt dit dus niet helemaal zo economisch mogelijk te gaan. Ik overzie natuurlijk niet het hele plaatje maar het is iets wat op valt..

Ik heb er in ieder geval zin in...
Nog even en je bent officier :P
pi_164180271
Heb vandaag het vragenformulier ontvangen via de mail. Nou ben ik in de tussentijd eigenlijk overtuigd geraakt dat ik na mijn studie WO (klaar: feb/jun 2018) de officiersopleiding wil gaan volgen.

Stel dat ik in jan 2017 aangesteld word bij de Natres, is het dan een probleem om na anderhalf jaar al te stoppen? :P
Gezien het een vaste aanstelling van 4 jaar betreft, twijfel ik of ik moet doorgaan met het sollicitatieproces. De Natres-ervaring lijkt me echter wel mooi om te kijken of Defensie echt is wat ik wil
pi_164180338
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2016 16:52 schreef SjoerdHN het volgende:
is het dan een probleem om na anderhalf jaar al te stoppen? :P
Nee
pi_164186726
quote:
99s.gif Op vrijdag 29 juli 2016 17:59 schreef Awsom het volgende:

[..]

Toegeven dat je het plaatje niet hebt? :N
  Moderator dinsdag 2 augustus 2016 @ 21:43:55 #99
257132 crew  Awsom
pi_164186897
quote:
0s.gif Op donderdag 28 juli 2016 21:35 schreef Bouke-p het volgende:

quote:
99s.gif Op vrijdag 29 juli 2016 17:59 schreef Awsom het volgende:

[..]

pi_164187576
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2016 21:39 schreef meloenworst het volgende:

[..]

Toegeven dat je het plaatje niet hebt? :N
?
pi_164187889
quote:
99s.gif Op dinsdag 2 augustus 2016 21:43 schreef Awsom het volgende:

[..]

[..]

Haha er zijn wel vacatures bij ons, maar ik heb niet de juiste vooropleiding.
pi_164190507
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2016 22:04 schreef Shlongshekelstein het volgende:

[..]

?
Officier zijn en toegeven dat je hebt plaatje niet hebt. Dat hoor je niet vaak. :+

[ Bericht 8% gewijzigd door meloenworst op 03-08-2016 00:10:44 ]
pi_164191269
quote:
10s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 00:02 schreef meloenworst het volgende:

[..]

Officier zijn en toegeven dat je hebt plaatje niet hebt. Dat hoor je niet vaak. :+
/sarcasm off
pi_164192782
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2016 16:52 schreef SjoerdHN het volgende:
Heb vandaag het vragenformulier ontvangen via de mail. Nou ben ik in de tussentijd eigenlijk overtuigd geraakt dat ik na mijn studie WO (klaar: feb/jun 2018) de officiersopleiding wil gaan volgen.

Stel dat ik in jan 2017 aangesteld word bij de Natres, is het dan een probleem om na anderhalf jaar al te stoppen? :P
Gezien het een vaste aanstelling van 4 jaar betreft, twijfel ik of ik moet doorgaan met het sollicitatieproces. De Natres-ervaring lijkt me echter wel mooi om te kijken of Defensie echt is wat ik wil
Dat is geen probleem. Ik zou het zeker aanraden om al wat groene vaardigheden en pax-ervaring op te doen, ik denk dat dit een redelijke voorsprong geeft in de AMO en een mooi idee geeft van hoe defensie er uit ziet.
pi_164194275
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 01:01 schreef Shlongshekelstein het volgende:

[..]

/sarcasm off
Blijf lachen hè.
pi_164246173
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 augustus 2016 22:15 schreef Bouke-p het volgende:

[..]

Haha er zijn wel vacatures bij ons, maar ik heb niet de juiste vooropleiding.
Dat is nu een harde eis idd - Meh
Maar wordt je nu plava of wnd gpc?

Kreeg ook een KPU mail om de slaapzak in te leveren. Heb nu de m90 - iemand een idee wat ervoor in de plaats komt?
------
Nothing but the rain
pi_164264609
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 augustus 2016 15:44 schreef sobertje het volgende:

[..]

Kreeg ook een KPU mail om de slaapzak in te leveren. Heb nu de m90 - iemand een idee wat ervoor in de plaats komt?
Bivakzak, naar mijn weten. Ik word alleen een beetje huiverig als ik nuttige dingen moet inleveren voordat ik een nieuwe heb ontvangen.
pi_164265946
quote:

[..]

Niks, want ik ga hem niet inleveren.
pi_164281682
quote:

[..]

Plava, zonder gpc :p

En als t goed is krijg je de modularie slaapzak. Best fijn ding, zeker als je m moet dragen.
Als t echt koud was en ik had een voertuig dan nam ik toch de M90 mee. Die is een stuk warmer!

Ow en bestel de grootste maat van dat nieuwe ding en flikker je lakenzak weg(of neem een zakmes mee als je gaat slapen).
  Moderator zaterdag 6 augustus 2016 @ 22:16:15 #110
257132 crew  Awsom
pi_164282191
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 augustus 2016 22:00 schreef Bouke-p het volgende:
Ow en bestel de grootste maat van dat nieuwe ding en flikker je lakenzak weg(of neem een zakmes mee als je gaat slapen).
Is dat die fantastische lakenzak die je moet vastknopen :+ ?
pi_164408134
Vandaag naar Soest geweest om te kleden en idd ook die modulaire slaapzak gekregen. Hoe werkt dat ding? Neem je altijd alles mee of een deel als de ijsberen rond hupsen en de andere wanneer je in de Sahara ligt?
pi_164426129
En? Heb je een extra klerenkast moeten aanschaffen voor de spullen of valt het mee?
Ik moet morgen spullen halen.
  Moderator donderdag 11 augustus 2016 @ 14:46:44 #113
257132 crew  Awsom
pi_164427396
quote:
6s.gif Op donderdag 11 augustus 2016 13:54 schreef Garra432 het volgende:
En? Heb je een extra klerenkast moeten aanschaffen voor de spullen of valt het mee?
Hoe ga je? :P
pi_164429062
quote:
6s.gif Op donderdag 11 augustus 2016 13:54 schreef Garra432 het volgende:
Ik heb een kast staan die er speciaal voor gereserveerd is dus dat is geen probleem. Het is inderdaad een hele berg. Houdt even in de gaten wanneer je de plunjebalen krijgt. Die zitten in een platte verpakking en herken je niet als zodanig omdat je op dat moment overstelpt wordt met spullen. Als je die even bij de hand houdt kun je je spullen aan het einde daar allemaal in doen en loop je niet zo te sjouwen.
Het was allemaal goed geregeld. Alleen de mensen voor het aanmeten van de sportschoenen waren er niet. Ik mocht bellen en heb daarna een mailtje gestuurd en krijg waarschijnlijk de zelfde sportschoenen als ik nu heb.

Succes morgen!
pi_164492835
Zo, gisteren alles opgehaald en verdomme veel spul zeg. Blij dat ik niet met het openbaar vervoer ben gekomen.
Alleen heb ik geen idee wat ik nou precies moet meenemen naar de amo. In de brief staat volledige PGU met uitzondering DT en een GVT.

Waaruit bestaat de PGU nou precies?
Woodland basis Broek, woodland basis T shirt en de woodland basis jas?

Hoe zit het met de GVT en welke soort parka moet ik mee van de 3?

Gisteren heb ik geen begeleiding gekregen tijdens het kleden.
  Moderator zaterdag 13 augustus 2016 @ 16:07:05 #116
257132 crew  Awsom
pi_164493541
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 augustus 2016 15:41 schreef Garra432 het volgende:
Zo, gisteren alles opgehaald en verdomme veel spul zeg. Blij dat ik niet met het openbaar vervoer ben gekomen.
Alleen heb ik geen idee wat ik nou precies moet meenemen naar de amo. In de brief staat volledige PGU met uitzondering DT en een GVT.

Alles wat je gekregen hebt moet mee. Alles.
behalve je DT (dat is dat nette pak)
pi_164499903
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 augustus 2016 15:41 schreef Garra432 het volgende:

Waaruit bestaat de PGU nou precies?
Woodland basis Broek, woodland basis T shirt en de woodland basis jas?

Hoe zit het met de GVT en welke soort parka moet ik mee van de 3?

Gisteren heb ik geen begeleiding gekregen tijdens het kleden.
PGU is alles wat je krijgt van defensie. GVT is wat je normaal aan zal hebben, het woodland jasje/broek/shirt.
Voor de AMO moet je alles mee. Gooi het in je plunjebalen en zorg dat je de dag voor de AMO begint aanwezig bent, dan kan je alvast je kast inpakken en ben je van dat gezeik af.
pi_164505499
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 augustus 2016 20:22 schreef WWolfy het volgende:

[..]

PGU is alles wat je krijgt van defensie. GVT is wat je normaal aan zal hebben, het woodland jasje/broek/shirt.
Voor de AMO moet je alles mee. Gooi het in je plunjebalen en zorg dat je de dag voor de AMO begint aanwezig bent, dan kan je alvast je kast inpakken en ben je van dat gezeik af.
Netjes op mes breedte anders gaat t er weer net zo hard uit...
  Moderator zondag 14 augustus 2016 @ 13:30:53 #119
257132 crew  Awsom
pi_164518587
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 augustus 2016 23:03 schreef Bouke-p het volgende:

[..]

Netjes op mes breedte anders gaat t er weer net zo hard uit...
Voor zulke onzin is gelukkig weinig tijd. :+
pi_164520573
quote:
99s.gif Op zondag 14 augustus 2016 13:30 schreef Awsom het volgende:

[..]

Voor zulke onzin is gelukkig weinig tijd. :+
En dat is oa waarom de natres de dads army reputatie heeft ;)
  Moderator zondag 14 augustus 2016 @ 16:44:29 #121
257132 crew  Awsom
pi_164523827
quote:
1s.gif Op zondag 14 augustus 2016 14:46 schreef Bouke-p het volgende:

[..]

En dat is oa waarom de natres de dads army reputatie heeft ;)
Nee, er is gewoon simpelweg geen tijd voor tijdens de AMO. :P

Die reputatie is een ander verhaal en heeft hier vrij weinig mee te maken vind ik.
pi_164524467
Heeft iemand het HaMil digitaal beschikbaar? Kan hem via Google niet vinden :(
pi_164524779
Hoe is de amo qua fysieke inspanning?
pi_164527888
quote:
1s.gif Op zondag 14 augustus 2016 16:44 schreef Awsom het volgende:

[..]

Nee, er is gewoon simpelweg geen tijd voor tijdens de AMO. :P

Die reputatie is een ander verhaal en heeft hier vrij weinig mee te maken vind ik.
Die heeft alles te maken met de tijd. 2 weken is gewoon te weinig, je kast in orde hebben is 1 van de dingen die vormen zeg maar.
pi_164534559
quote:
1s.gif Op zondag 14 augustus 2016 17:11 schreef TGun het volgende:
Heeft iemand het HaMil digitaal beschikbaar? Kan hem via Google niet vinden :(
Stuur ff een mailtje naar nkerkhof at gmail punt com dan vertel ik je waarom je m niet kunt vinden.
Nog een week en dan begint mijn AMO eindelijk na 2,5 jaar sinds de keuze om bij de Natres te gaan... De aanhouder wint.
Alles is uitgepakt, ingepakt en klaar voor volgende week. Ik had het een en ander alvast volgens Hamil kunnen inpakken en mijn OPSvest al kunnen voorzien van zakjes maar ik denk dat dat wel heel erg bijdehand overkomt. Dat doen we maar niet.
Ik heb er zin in en heb het hele internet in die 2,5jaar al afgestruind naar info. Ik ben benieuwd hoe het uiteindelijk zal zijn.

Kan iemand wat ervaringen uitwisselen? Ik ben van plan om zondagavond al te arriveren en vroeg me af of je al in de kamer terecht komt waar je de rest van de opleiding ook slaapt. Lijkt me logisch maar logisch is niet de sterkste kant van deze organisatie. :-)
Ik ben heel erg benieuwd hoe dat bij jullie ging. Die overgang van burger naar groen... Iemand?
pi_164727066
Morgen is het zover! Dan begint de AMO in Assen. Alles staat ingepakt en klaar, ik ben benieuwd.
pi_164728284
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2016 08:53 schreef nkerkhof het volgende:
Morgen is het zover! Dan begint de AMO in Assen. Alles staat ingepakt en klaar, ik ben benieuwd.
Succes! Vergeet niet ervan te genieten :P
  Moderator zondag 21 augustus 2016 @ 13:31:01 #128
257132 crew  Awsom
pi_164731734
quote:
Vergeet je pinpas niet. :P
  maandag 29 augustus 2016 @ 21:02:10 #129
319525 Schild
pi_164949004

*O* *O* *O* *O*
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_164949840
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2016 21:02 schreef Schild het volgende:
[ afbeelding ]

*O* *O* *O* *O*
SPOILER
^O^
  Moderator maandag 29 augustus 2016 @ 21:24:24 #131
257132 crew  Awsom
pi_164949887
Het ziet er wel peppie uit. :P
  maandag 29 augustus 2016 @ 22:09:48 #132
319525 Schild
pi_164951677
https://zoek.officielebek(...)rttype=1&sortorder=4

En de Natres valt ook weer onder het Wapen der Infanterie..zeer nuttig... :O
  dinsdag 30 augustus 2016 @ 00:06:18 #133
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_164955105
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2016 21:02 schreef Schild het volgende:
[ afbeelding ]

*O* *O* *O* *O*
SPOILER
Oh ja, de straatnaambordjes zijn idd weer helemaal hip... :')

"Korps Luchtdoelartillerie" mocht niet ivm de luftwaffe (we zijn paars, DGLC)... want die zijn niet van de luchtdoelartillerie maar van de luchtmacht... :') :') _O-
pi_164970932
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2016 22:09 schreef Schild het volgende:
https://zoek.officielebek(...)rttype=1&sortorder=4

En de Natres valt ook weer onder het Wapen der Infanterie..zeer nuttig... :O
Nu hebben die peppie figuren nog een reden om nog meer bende aan hun opsvest te knopen want "infanterie"....
  Moderator dinsdag 30 augustus 2016 @ 20:18:06 #135
257132 crew  Awsom
pi_164970989
Dit nieuws vraagt natuurlijk om onze eigen marsmuziek!!!!!

:P
pi_164971072
Dr was laatst n kapitein die bij hoog en laag volhield dat ik opnieuw beedigd moest worden...

Toen ik zei dat ik liever ontslag zou nemen dan dat doen was ie beledigd :P
  Moderator dinsdag 30 augustus 2016 @ 20:23:32 #137
257132 crew  Awsom
pi_164971121
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2016 20:21 schreef Bouke-p het volgende:
Dr was laatst n kapitein die bij hoog en laag volhield dat ik opnieuw beedigd moest worden...

Toen ik zei dat ik liever ontslag zou nemen dan dat doen was ie beledigd :P
Die uren kunnen beter gebruikt worden voor O&T. :P
pi_164980840
quote:
99s.gif Op dinsdag 30 augustus 2016 20:23 schreef Awsom het volgende:

[..]

Die uren kunnen beter gebruikt worden voor O&T. :P
Nee want beëdigd zijn is belangrijker dan inzetbaar zijn, Duh.
  Moderator zaterdag 3 september 2016 @ 11:43:04 #139
257132 crew  Awsom
pi_165054296
quote:
Hoe was het? Leef je nog? :P
pi_165059263
Yes! Gisteren thuisgekomen en 2 fantastische weken gehad. Enige blunder was dat toen we de baretceremonie hadden gehad en we kennis zouden maken met de vertegenwoordigers van 10, 20 en 30 natresbat er niemand was van 30 natresbat.
Dat was wel een enorme klap in het gezicht. Ik was behoorlijk pissig en de paar anderen die bij 30 terecht zouden komen waren nog wat explicieter in hun woordkeuze dan ik...
Echt een enorme domper om na 2 weken zo hard te werken te merken dat er niemand even komt kijken.

Ik moet ook zeggen dat ik enorme respect heb voor de jongens en meiden die dit 3 maanden en langer doen. Dit gaat niet in je koude kleren zitten. Ik had me goed voorbereid en wist wat ik kon verwachten en vond het best heavy. Ik durf te wedden dat de instructeurs nog rustig aan met ons hebben gedaan. :-)
  Moderator dinsdag 6 september 2016 @ 20:20:59 #141
257132 crew  Awsom
pi_165133616
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 september 2016 17:14 schreef nkerkhof het volgende:
Yes! Gisteren thuisgekomen en 2 fantastische weken gehad. Enige blunder was dat toen we de baretceremonie hadden gehad en we kennis zouden maken met de vertegenwoordigers van 10, 20 en 30 natresbat er niemand was van 30 natresbat.
Dat was wel een enorme klap in het gezicht. Ik was behoorlijk pissig en de paar anderen die bij 30 terecht zouden komen waren nog wat explicieter in hun woordkeuze dan ik...
Echt een enorme domper om na 2 weken zo hard te werken te merken dat er niemand even komt kijken.

Ik moet ook zeggen dat ik enorme respect heb voor de jongens en meiden die dit 3 maanden en langer doen. Dit gaat niet in je koude kleren zitten. Ik had me goed voorbereid en wist wat ik kon verwachten en vond het best heavy. Ik durf te wedden dat de instructeurs nog rustig aan met ons hebben gedaan. :-)
Dat er geen vertegenwoordiger was is inderdaad wel jammer. Hopelijk heb je zsm contact met een vertegenwoordiger van je bataljon zodat je snel kan instromen bij een eenheid. :)
pi_165321510
Wie weet waar de eisen/richtlijnen over geweldgebruik voor de natres beschreven staan?
  Moderator woensdag 14 september 2016 @ 18:19:14 #143
257132 crew  Awsom
pi_165321997
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2016 17:50 schreef Bouke-p het volgende:
Wie weet waar de eisen/richtlijnen over geweldgebruik voor de natres beschreven staan?
Eisen? Richtlijnen? Wat is er mis met de IK-tjes?
pi_165322720
Omdat ik gisteren een discussie had mbt IK geweldgebruik(ff geen idee welk nummer t is).

Ik wil weten wat het verschil is tussen beroeps en natres. En of er beschreven staat of je iemand door zn knieen moet schieten of "gewoon" de romp.

Geen idee of dit vertrouwelijk is dus een verwijzing naar interne documenten is ook prima.
  Moderator woensdag 14 september 2016 @ 19:13:15 #145
257132 crew  Awsom
pi_165323279
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2016 18:51 schreef Bouke-p het volgende:
Omdat ik gisteren een discussie had mbt IK geweldgebruik(ff geen idee welk nummer t is).

Ik wil weten wat het verschil is tussen beroeps en natres. En of er beschreven staat of je iemand door zn knieen moet schieten of "gewoon" de romp.

Geen idee of dit vertrouwelijk is dus een verwijzing naar interne documenten is ook prima.
Er is geen verschil. Proportionaliteit is het sleutelwoord. Dit is voor natres eenheden niet anders dan voor beroeps.
  woensdag 14 september 2016 @ 23:51:09 #146
319525 Schild
pi_165331062
Voor zover ik weet inderdaad geen verschil tussen beroeps en natres. Alleen natuurlijk wel afhankelijk van met welke bedoeling je ergens staat.

Door de knieen schieten staat volgens mij niet exact beschreven, wel iets van niet-vitale delen raken.
pi_165336757
quote:

Bij ons wordt altijd verwezen naar de twee IKtjes voor burger of militair gebied. Het zijn voornamelijk richtlijnen over hoe te handelen met een paar strakke regels.
pi_165338019
quote:

Ligt er ook maar net aan welk dreigingsniveau er is en wat er gebeurt. Meestal handelt de NATRES gewoon in vredestijd en dan richt je op de knieen/benen.Als iemand met een wapen gericht op je komt aflopen dan mag je uiteraard op vitale delen schieten, proportioneel inderdaad wat eerder is gezegd.
pi_165338105
quote:
99s.gif Op zondag 21 augustus 2016 13:31 schreef Awsom het volgende:

[..]

Vergeet je pinpas niet. :P
CADI!!!
pi_165359986
quote:
1s.gif Op donderdag 15 september 2016 12:44 schreef Fanta-stick het volgende:

[..]

Ligt er ook maar net aan welk dreigingsniveau er is en wat er gebeurt. Meestal handelt de NATRES gewoon in vredestijd en dan richt je op de knieen/benen.Als iemand met een wapen gericht op je komt aflopen dan mag je uiteraard op vitale delen schieten, proportioneel inderdaad wat eerder is gezegd.
En ik wil weten waar dat staat beschreven ;)

En gezien de wapenkunsten van 75% van t natres personeel zal hooguit de zon neergeschoten worden....
  Moderator vrijdag 16 september 2016 @ 09:58:49 #151
257132 crew  Awsom
pi_165360046
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 september 2016 09:54 schreef Bouke-p het volgende:

[..]

En gezien de wapenkunsten van 75% van t natres personeel zal hooguit de zon neergeschoten worden....
Dat is de interpretatie van wat in de IK's staat: gepast en proportioneel geweld.
pi_165363223
quote:

[..]

Naar mijn weten staat dit niet specifiek in de IKtjes maar zal het wel in wabev worden inbegrepen.
pi_165380497
quote:

[..]

Rijkswet geweldgebruik bewakers militaire objecten, artikel 3
quote:
Artikel 3
1 De uitoefening van de bevoegdheid tot gebruik van geweld of vrijheidsbeperkende middelen dient in verhouding tot het beoogde doel redelijk en gematigd te zijn.
2 Aan het gebruik van geweld gaat zo mogelijk een waarschuwing vooraf.
3 Bij algemene maatregel van rijksbestuur worden regels vastgesteld over het gebruik van geweld of vrijheidsbeperkende middelen, bedoeld in het eerste en tweede lid.
Besluit geweldgebruik defensiepersoneel in de uitoefening van de bewakings- en beveiligingstaak, artikel 7, 9, 10 en 11

quote:
Artikel 7
Bij gebruik van fysiek geweld dan wel een geweldmiddel wordt in verhouding tot het beoogde doel de meest lichte vorm van geweld gebruikt en worden de daaraan verbonden risico's zo veel mogelijk beperkt.
quote:
Artikel 9
1 Het gebruik van een vuurwapen als bedoeld in artikel 6, eerste lid, onder a, is slechts geoorloofd:
a. tegen een persoon indien redelijkerwijs mag worden aangenomen dat die persoon een voor onmiddellijk gebruik gereed zijnd vuurwapen bij zich heeft en dat tegen personen zal gebruiken dan wel ander levensbedreigend geweld tegen personen zal gebruiken;
b. tegen een persoon indien redelijkerwijs mag worden aangenomen dat die persoon een misdrijf pleegt jegens het object en dat er tevens sprake is van een aantasting van een vitaal belang van de krijgsmacht.
2 Onder het plegen van een misdrijf als bedoeld in het eerste lid, onder b, worden mede begrepen de poging en de deelnemingsvormen, bedoeld in de artikelen 47 en 48 van het Wetboek van Strafrecht.
quote:
Artikel 10
Bij gebruik van een vuurwapen als bedoeld in artikel 6, eerste lid, onder a, wordt het volgende in acht genomen:

a. zwaar lichamelijk letsel of erger wordt zo veel mogelijk voorkomen;
b. zo mogelijk wordt op de benen geschoten;
c. risico's voor derden worden zo veel mogelijk vermeden.
quote:
Artikel 11
De bewaker mag slechts uit voorzorg een vuurwapen ter hand nemen indien redelijkerwijs mag worden aangenomen dat een situatie als bedoeld in artikel 9 ontstaat, waarin hij bevoegd is het vuurwapen te gebruiken. Zodra blijkt dat een dergelijke situatie zich niet voordoet, wordt het ter hand nemen van het vuurwapen beëindigd.
Dat is waar de IK voor bewaking van militaire objecten op is gebaseerd. De andere IK is gebaseerd op Politiewet 2012 en de Ambtsinstructie voor de politie, de Koninklijke marechaussee en andere opsporingsambtenaren. Dat laatste gaan we niet nodig hebben, want niemand durft de Natres in te zetten voor politionele bijstand. En als wel, dan ongewapend, want Natressers zijn gestoord.

Geen dank he
pi_165384923
Een aanvulling op bovenstaande post; "vitaal belang" is dus een object dat nodig is om een vitale taak uit te voeren. Er werd mij weleens verteld dat bijvoorbeeld een heli (ongeacht wat) een vitaal object is, terwijl dat helemaal niet zo blijkt te zijn. QRA kisten zijn bijvoorbeeld een vitaal object, omdat deze deel uitmaken van een vitale taak van de krijgsmacht.
  Moderator zaterdag 17 september 2016 @ 16:56:53 #155
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_165385057
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2016 16:44 schreef Aapsoldaat het volgende:
Een aanvulling op bovenstaande post; "vitaal belang" is dus een object dat nodig is om een vitale taak uit te voeren. Er werd mij weleens verteld dat bijvoorbeeld een heli (ongeacht wat) een vitaal object is, terwijl dat helemaal niet zo blijkt te zijn. QRA kisten zijn bijvoorbeeld een vitaal object, omdat deze deel uitmaken van een vitale taak van de krijgsmacht.
Leuk van horen zeggen, maar of het waar is?

En laat verdere discussie hierover maar achterwege :*
pi_165387291
quote:
10s.gif Op zaterdag 17 september 2016 11:45 schreef Shlongshekelstein het volgende:

[..]

Rijkswet geweldgebruik bewakers militaire objecten, artikel 3

[..]

Besluit geweldgebruik defensiepersoneel in de uitoefening van de bewakings- en beveiligingstaak, artikel 7, 9, 10 en 11

[..]

[..]

[..]

[..]

Dat is waar de IK voor bewaking van militaire objecten op is gebaseerd. De andere IK is gebaseerd op Politiewet 2012 en de Ambtsinstructie voor de politie, de Koninklijke marechaussee en andere opsporingsambtenaren. Dat laatste gaan we niet nodig hebben, want niemand durft de Natres in te zetten voor politionele bijstand. En als wel, dan ongewapend, want Natressers zijn gestoord.

Geen dank he
Danku! Ik wou gewoon weten wat er nou echt beschreven staat :)
pi_165387491
quote:

[..]

Zie o.a. schiettabel.

[ Bericht 3% gewijzigd door Druid op 19-09-2016 19:20:54 ]
  zondag 18 september 2016 @ 10:18:29 #158
445329 detaris
pi_165398566
waar staat dat?! :')
pi_165403031
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 september 2016 16:56 schreef jitzzzze het volgende:

[..]

Leuk van horen zeggen, maar of het waar is?

En laat verdere discussie hierover maar achterwege :*
Een hoge baas uit de Intel wereld. Die zal dat ongetwijfeld wel weten, ja. :*
  Moderator zondag 18 september 2016 @ 21:17:41 #160
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_165609685
Ik lees net dat bij de keuring een liesbreuk en een genitaal onderzoek wordt verricht, wat moet ik mij hierbij voorstellen? :')
  Moderator dinsdag 27 september 2016 @ 20:38:49 #162
257132 crew  Awsom
pi_165609852
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2016 20:34 schreef mtchel112 het volgende:
Ik lees net dat bij de keuring een liesbreuk en een genitaal onderzoek wordt verricht, wat moet ik mij hierbij voorstellen? :')
Je onderbroek moet op je enkels en dan moet je op je hand blazen. :P
pi_165609989
quote:
Hebben ze bij mij niet gedaan. Misschien doen ze het alleen als ze je leuk vinden
  Moderator dinsdag 27 september 2016 @ 20:42:28 #164
257132 crew  Awsom
pi_165610009
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2016 20:41 schreef WWolfy het volgende:

[..]

Hebben ze bij mij niet gedaan. Misschien doen ze het alleen als ze je leuk vinden
Ze doen het alleen bij knappe mensen.
pi_165610065
Haha, misschien dat het alleen voorkomt als er verdenking op .... is. Verder geen verstand van.

28 oktober mag ik op voor de medische keuring, 8:00 aanwezig wordt dus een hotelletje. Heb er veel zin in, hopelijk daarna weer een stap dichterbij :D
pi_165611699
quote:
Is toch vaste prik bij de schoolarts? Of is dat allemaal niet meer?
pi_165611951
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 september 2016 21:21 schreef AchJa het volgende:

[..]

Is toch vaste prik bij de schoolarts? Of is dat allemaal niet meer?
Bij mij niet meer hoor, moest alleen in mijn onderbroek staan :P
pi_165629893
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2016 20:41 schreef WWolfy het volgende:

[..]

Ik heb het een keer wel en een keer niet gehad. Geen idee waarom het de ene keer wel was, en de andere keer niet. Dikke care, het gaat om je lies, meer niet.

[ Bericht 5% gewijzigd door Aapsoldaat op 28-09-2016 19:12:20 ]
pi_165633791
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2016 18:53 schreef Aapsoldaat het volgende:

[..]

Ik heb het een keer wel en een keer niet gehad. Geen idee waarom het de ene keer wel was, en de andere keer niet. Dikke care, het gaat om je lies, meer niet.
Opzich niet verkeerd, sowieso is zo'n hele medische keuring niet verkeerd. Een gratis professionele health check, waar krijg je dat nog
pi_165712683
Hoe hebben jullie het geregeld met de medische (of psychologische) keuring. Ik moet dus om 8.00 beginnen, als ik met de trein ga heb ik 0.0 speling, en iemand daar vertelde mij dat je niet meer kan overnachten daar (weet niet of dit ook echt klopt?).
Hotelletje is mijn last resort vanwege de onkosten.
  Moderator zondag 2 oktober 2016 @ 18:24:56 #171
257132 crew  Awsom
pi_165712799
Moet je zo ver treinen dan?
  zondag 2 oktober 2016 @ 18:36:32 #172
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_165713166
Nee in principe is het dus geen enkel probleem, psychologische keuring ook getreind. Het probleem is nu dat het om 8 uur begint, combineer dat met de NS en je begeeft je op extreem glad ijs
pi_166062701
Krijgen natressers ook zon mooie viper rugtas in hun PGU?
Zie altijd militairen in Breda met zon kek dingetje rondlopen
  Moderator woensdag 19 oktober 2016 @ 19:06:24 #175
257132 crew  Awsom
pi_166063609
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 18:26 schreef mtchel112 het volgende:
Krijgen natressers ook zon mooie viper rugtas in hun PGU?
Zie altijd militairen in Breda met zon kek dingetje rondlopen
Hopelijk ooit. Tot die tijd zul je hem zelf moeten kopen. :P
pi_166101462
Ik kreeg in september deze:

Mijn hele opleiding liep er mee rond. Bij mijn peoloton vinden ze het een leuk dingetje maar ik heb er zelf niet zoveel mee.
pi_166111060
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2016 09:57 schreef nkerkhof het volgende:
Ik kreeg in september deze:

[ afbeelding ]

Mijn hele opleiding liep er mee rond. Bij mijn peoloton vinden ze het een leuk dingetje maar ik heb er zelf niet zoveel mee.
Ah ja die ja, ik dacht dat het merk Viper was, maar dit is hem geloof ik inderdaad.

Die site die op dat plaatste staat is wel bizar trouwens, verkopen alle nederlandse defensie artikelen
  Moderator vrijdag 21 oktober 2016 @ 19:40:03 #178
257132 crew  Awsom
pi_166111266
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2016 19:33 schreef mtchel112 het volgende:

[..]

Ah ja die ja, ik dacht dat het merk Viper was, maar dit is hem geloof ik inderdaad.

Die site die op dat plaatste staat is wel bizar trouwens, verkopen alle nederlandse defensie artikelen
Dat is ook de viper spec ops.
pi_166158556
Vandaag een dagje in Breda rondgelopen toevallig en ook met deze rugzak... :-) Ik zag er idd meerdere langskomen.
Ook langs de KMA gelopen. Mooie plek is dat! (Wat ik er van kon zien dan in ieder geval.)
pi_166164371
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2016 21:45 schreef nkerkhof het volgende:
Vandaag een dagje in Breda rondgelopen toevallig en ook met deze rugzak... :-) Ik zag er idd meerdere langskomen.
Ook langs de KMA gelopen. Mooie plek is dat! (Wat ik er van kon zien dan in ieder geval.)
Deze dus? https://www.militaria4you.com/paginas/artikel-details.php?id=5642
pi_166166621
Hij lijkt er sterk op.
De mijne is in de kleur coyote tan zoals op de foto boven aan de pagina. Het enige verschil wat ik zo snel zag was dat de mijne een gewatteerde heupband heeft en deze op de link niet.
pi_166166933
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2016 21:45 schreef nkerkhof het volgende:
Zeker mooi. Ik woon er praktisch naast. Ik vind de Militairen ook een echte toevoeging aan het straatbeeld.
  Moderator maandag 24 oktober 2016 @ 12:23:56 #183
257132 crew  Awsom
pi_166169025
quote:
Die wordt (werd?) versteekt aan painf en dergelijke
  maandag 24 oktober 2016 @ 12:35:24 #184
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_166169193
quote:
1s.gif Op maandag 24 oktober 2016 12:23 schreef Awsom het volgende:

[..]

Die wordt (werd?) versteekt aan painf en dergelijke
KL breed tegenwoordig, ik kreeg ook een mail van KPU dat ik oa die tas en nog wat zooi zoals het combat shirt, smog ed. ga krijgen...
  Moderator maandag 24 oktober 2016 @ 15:32:10 #185
257132 crew  Awsom
pi_166172623
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2016 12:35 schreef AchJa het volgende:

[..]

KL breed tegenwoordig, ik kreeg ook een mail van KPU dat ik oa die tas en nog wat zooi zoals het combat shirt, smog ed. ga krijgen...
Ja maar ik heb het over de NLDPM versie. Jij krijgt waarschijnlijk die coyote tan versie.
pi_166173020
quote:
1s.gif Op maandag 24 oktober 2016 15:32 schreef Awsom het volgende:

[..]

Ja maar ik heb het over de NLDPM versie. Jij krijgt waarschijnlijk die coyote tan versie.
Oh dus nu worden coyote tan versies verstrekt? Interessant..
pi_166173035
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2016 12:35 schreef AchJa het volgende:

[..]

Klinkt goed! Wijdt eens iets meer uit over 'ed.'
  maandag 24 oktober 2016 @ 16:05:09 #188
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_166173196
quote:
1s.gif Op maandag 24 oktober 2016 15:32 schreef Awsom het volgende:

[..]

Ik zie het wel... Ik kan alvast wel voorspellen dat eea hoogstwaarschijnlijk de verpakking niet uit gaat komen en naast oa de tactische draagriem in de kast verdwijnt. :')
  maandag 24 oktober 2016 @ 16:05:44 #189
13456 AchJa
Shut up!!!
  Moderator maandag 24 oktober 2016 @ 17:48:08 #190
257132 crew  Awsom
pi_166174883
quote:
1s.gif Op maandag 24 oktober 2016 16:05 schreef AchJa het volgende:

[..]

Ik zit - helaas - niet bij de Natres he.
pi_166175869
quote:
1s.gif Op maandag 24 oktober 2016 16:05 schreef AchJa het volgende:

[..]

Ik zit niet bij de Natres he.
Aha oke, mijn excuus.
  Moderator maandag 24 oktober 2016 @ 18:58:50 #192
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_166278193
30 a-cie heeft er weer een manschap bij!
pi_166716015
Mitchel! Gefeliciteerd!
pi_166719894
Wanneer gaan we het manschap zien?
pi_166729288
Bedankt fantastok!

Nu weet afwachten op het inplannen van de amo en kleden, ik zag dat er een amo is van 23 Jan tm 3 februari. Die datum zou voor mij perfect uitkomen, zit net tussen tentamens en mijn minor in.

Maar als ik jouw verhalen mag geloven kan ik het beste rekenen op weer lang wachten.

Hoe bevalt Vlissingen bij jou?
  Moderator vrijdag 18 november 2016 @ 09:03:11 #197
257132 crew  Awsom
pi_166729701
Oh, je hebt de amo nog niet gedaan. :P
pi_166730707
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2016 09:03 schreef Awsom het volgende:
Oh, je hebt de amo nog niet gedaan. :P
Nee haha helaas
Heb daar echt zo'n enorm veel zin in.
  Moderator vrijdag 18 november 2016 @ 11:32:30 #199
257132 crew  Awsom
pi_166731901
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 november 2016 10:20 schreef mtchel112 het volgende:

[..]

Nee haha helaas
Heb daar echt zo'n enorm veel zin in.
Het is zo voorbij als je er eenmaal aan begint.
Lange dagen, weinig slaap. :P
pi_166736073
Amo is een geweldige tijd! Soms mis ik het nog wel eens hoor :-)
Van onze amo hebben we nog steeds een beetje contact met elkaar. Je ziet dan heel sterk de verschillen die er zijn tussen de bataljons. Sommige van mijn amo zijn chauffeur of gevorderd schutten terwijl anderen amper een opkomst hebben gehad.
Vanavond weer een opkomst met nachtje logeren bij Jeanine... Morgen dagje ZHKH.
Weet je al waar je je amo gaat doen? Assen of Oirschot?
pi_166745905
Locatie maakt mij niet uit, de eerste datum die voor mij uitkomt pak ik aan.

Als ik die verhalen hoor krijg ik er alleen nog maar meer zin in.
pi_166826527
Krijg ik opeens mn dienstbril over de post met (denk ik) glaasjes voor in mijn CBRN masker.
Dat montuurtje blijft toch apart :')
pi_166833682
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2016 16:05 schreef mtchel112 het volgende:
Krijg ik opeens mn dienstbril over de post met (denk ik) glaasjes voor in mijn CBRN masker.
Dat montuurtje blijft toch apart :')
Ben 'r laatst wel achter gekomen dat de dienstbril wel een stuk prettiger zit bij schieten dan m'n normale montuur
pi_166836767
ook je prive bril aan de kant slingeren bij GAS GAS GAS is niet top...
------
Nothing but the rain
pi_166839976
Nou qua draagcomfort is hij wel superieur aan mijn privé bril.
Toch hebben mijn lenzen de voorkeur
pi_166844293
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2016 22:38 schreef sobertje het volgende:
ook je prive bril aan de kant slingeren bij GAS GAS GAS is niet top...
Dit was inderdaad suboptimaal. Ik ben ook nog aan het wachten op het oculair voor m'n gasmasker, dus schieten op 300 meter zat er niet in. Gelukkig heeft degene naast me op het verkeerde doel geschoten tijdens die oefening :D
pi_166957372
Waar het in de maanden februari tm juli heel langzaam ging, lijkt het nu in snelvaart te gaan.
Net mijn aanstellingsbrief gekregen en ik kan contact gaan opnemen om het kleden en de amo in te plannen.

2 februari gesolliciteerd, dus nog met een heel (veel) klein beetje hoop en geluk de amo van mid januari in (lekker koud).
  Moderator maandag 28 november 2016 @ 20:09:40 #208
257132 crew  Awsom
pi_166962019
^O^
pi_167138614
Helaas zat de amo van januari al vol. Dan maar hopen dat er eentje in juli is...
pi_167145768
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2016 11:04 schreef mtchel112 het volgende:
Helaas zat de amo van januari al vol. Dan maar hopen dat er eentje in juli is...
Als je een beetje soepel in je tijd zit kun je altijd aangeven dat je beschikbaar bent voor als er uitvallers zijn. Bij mij brak een vent een week voor de AMO z'n voet en toen kon ik meteen op komen draven omdat ik aangegeven had beschikbaar te zijn. Scheelde toch mooi een half jaar!!
pi_167153856
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2016 16:19 schreef Philipp11 het volgende:

[..]

Als je een beetje soepel in je tijd zit kun je altijd aangeven dat je beschikbaar bent voor als er uitvallers zijn. Bij mij brak een vent een week voor de AMO z'n voet en toen kon ik meteen op komen draven omdat ik aangegeven had beschikbaar te zijn. Scheelde toch mooi een half jaar!!
Zal dat toch maar even overwegen dan, hopen dat er iemand zn voet breekt ( :') )
Welke club zit jij?
pi_167164552
Ben benieuwd naar jullie ervaringen wat het sollicitatietraject betreft. Ik heb gesolliciteerd naar de vacature bij 30 NATRES. Ik heb een bevestiging gekregen dat alles ontvangen is, alsook de persoonlijkheidsvragenlijsten die ik online heb moeten invullen. Het laatste wat ik gehoord heb is dit:

"U ontvangt op termijn een uitnodiging om deel te nemen aan het selectietraject voor een functie die in 2017 vervuld gaat worden. Bij vragen kunt u contact met mij opnemen via onderstaande contactgegevens." op 31 oktober 2016

Heb gehoord van andere mensen die na de zelfde voorlichting gesolliciteerd hebben al uitgenodigd zijn voor de keuring.

Is het verstandig iets van me te laten horen, of kan ik beter afwachten?
Tell me and I forget. Teach me and I remember. Involve me and I learn.
pi_167165681
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2016 12:02 schreef davidsierra het volgende:
Ben benieuwd naar jullie ervaringen wat het sollicitatietraject betreft. Ik heb gesolliciteerd naar de vacature bij 30 NATRES. Ik heb een bevestiging gekregen dat alles ontvangen is, alsook de persoonlijkheidsvragenlijsten die ik online heb moeten invullen. Het laatste wat ik gehoord heb is dit:

"U ontvangt op termijn een uitnodiging om deel te nemen aan het selectietraject voor een functie die in 2017 vervuld gaat worden. Bij vragen kunt u contact met mij opnemen via onderstaande contactgegevens." op 31 oktober 2016

Heb gehoord van andere mensen die na de zelfde voorlichting gesolliciteerd hebben al uitgenodigd zijn voor de keuring.

Mijns inziens kan het geen kwaad om even te bellen en te informeren, kan zomaar zijn dat je dossier dan opeens weer bovenaan de stapel ligt. Bel gewoon even onder het mom van "ik ben zo enthousiast en vroeg me af hoe het ervoor stond"
pi_167177771
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2016 12:02 schreef davidsierra het volgende:

Ik heb ze inderdaad ook regelmatig gemaild, ik heb verder geen contact gehad met lui die op dezelfde voorlichting aanwezig waren (De meeste kwamen voor hun lol, of de C7 even vast te houden), dus heb ik geen idee of ik hierdoor eerder aan de beurt kwam in de administratieve molen.

Initiatief tonen is nooit verkeerd :)
pi_167187835
Ik ga er maar achteraan inderdaad! Helaas werken ze bij werving maar tussen 8-12 dus dat wordt morgen. Thanks :)
pi_167267888
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2016 13:02 schreef davidsierra het volgende:
Ik ga er maar achteraan inderdaad! Helaas werken ze bij werving maar tussen 8-12 dus dat wordt morgen. Thanks :)
Hou ons op de hoogte! :)
(als je dat zelf leuk vindt uiteraard :p)
pi_167295800
quote:
1s.gif Op zondag 11 december 2016 22:01 schreef mtchel112 het volgende:

[..]

Hou ons op de hoogte! :)
(als je dat zelf leuk vindt uiteraard :p)
Zal in januari uitnodiging voor de keuring ontvangen, dus nog even geduld.
Jij moet de AMO nog doen mtchel112 ? Voor welke eenheid wil je opkomen?
pi_167296488
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2016 09:27 schreef davidsierra het volgende:

[..]

Zal in januari uitnodiging voor de keuring ontvangen, dus nog even geduld.
Jij moet de AMO nog doen mtchel112 ? Voor welke eenheid wil je opkomen?
Oké spannend! Lekker jezelf zijn tijdens dat gesprek en dan komt het helemaal goed.
Ik ga bij 30bat a-cie :)
pi_167898442
12 januari mijn PGU ophalen en zondag 22 januari melden voor de ARB in Oirschot. Eindelijk na een traject van 2 jaar!
pi_167898569
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2017 12:18 schreef brigitte-vb het volgende:
12 januari mijn PGU ophalen en zondag 22 januari melden voor de ARB in Oirschot. Eindelijk na een traject van 2 jaar!
Best wel belachelijk dat ze sollicitanten zo lang laten wachten. Ik zit hopelijk in de arb van juli, heeft het 1.5 jaar geduurd.

Heel veel plezier!!
pi_167898617
quote:
1s.gif Op donderdag 5 januari 2017 12:25 schreef mtchel112 het volgende:

[..]

Best wel belachelijk dat ze sollicitanten zo lang laten wachten. Ik zit hopelijk in de arb van juli, heeft het 1.5 jaar geduurd.

Heel veel plezier!!
Ben in de tussentijd een keer tijdelijk afgekeurd geweest, waardoor ik 1 jaar heb moeten wachten om opnieuw te mogen solliciteren. Maar de aanhouder wint en nu gaat het dan eindelijk beginnen :-D
pi_167901625
Ik dacht dat jij voor GLR ging?

quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2017 12:28 schreef brigitte-vb het volgende:

[..]

Ben in de tussentijd een keer tijdelijk afgekeurd geweest, waardoor ik 1 jaar heb moeten wachten om opnieuw te mogen solliciteren. Maar de aanhouder wint en nu gaat het dan eindelijk beginnen :-D
------
Nothing but the rain
pi_167902042
quote:
1s.gif Op donderdag 5 januari 2017 14:25 schreef sobertje het volgende:
Ik dacht dat jij voor GLR ging?

[..]

Klopt, in eerste instantie wel. Maar uiteindelijk bleken die opleiding momenten niet goed te passen bij mijn baan in de zorg. Dus vandaar nu hier.
pi_167922410
Ik heb ook eindelijk de knoop doorgehakt en gesolliciteerd, heb nu net alle papieren opgestuurd en ontvangstbevestiging gekregen. Daarin staat dat je bij de eerste keuring een kopie van je zwemdiploma moet meenemen. Geen idee waar deze ligt haha, is dit echt een harde eis?
  Moderator vrijdag 6 januari 2017 @ 17:21:05 #225
257132 crew  Awsom
pi_167928764
Ja, je moet natuurlijk wel kunnen zwemmen.
Succes met zoeken. :P
pi_168055918
Ik heb hem niet hoeven laten zien hoor.

quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2017 12:39 schreef Temple het volgende:
Ik heb ook eindelijk de knoop doorgehakt en gesolliciteerd, heb nu net alle papieren opgestuurd en ontvangstbevestiging gekregen. Daarin staat dat je bij de eerste keuring een kopie van je zwemdiploma moet meenemen. Geen idee waar deze ligt haha, is dit echt een harde eis?
------
Nothing but the rain
pi_168061379
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2017 17:23 schreef sobertje het volgende:
Ik heb hem niet hoeven laten zien hoor.

[..]

Ik wel, psych keuring eind oktober 2016 gehad, selecteur-voorlichter vertelde me toen dat het sinds kort verplicht was.
  woensdag 11 januari 2017 @ 21:11:49 #228
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_168061677
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2017 21:01 schreef roz97 het volgende:

[..]

Ik wel, psych keuring eind oktober 2016 gehad, selecteur-voorlichter vertelde me toen dat het sinds kort verplicht was.
Kan ik me wel iets bij voorstellen aangezien een zwemdiploma steeds minder een vanzelfsprekendheid is geworden...
  woensdag 11 januari 2017 @ 21:17:30 #229
445329 detaris
pi_168061850
quote:
1s.gif Op woensdag 11 januari 2017 21:11 schreef AchJa het volgende:

[..]

Kan ik me wel iets bij voorstellen aangezien een zwemdiploma steeds minder een vanzelfsprekendheid is geworden...
Toen ik in dienst kwam had ik een Surinamer in de bak. Eerste les verzoop hij bijna omdat hij niet kon zwemmen. _O-
  woensdag 11 januari 2017 @ 21:21:49 #230
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_168061986
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2017 21:17 schreef detaris het volgende:

[..]

Toen ik in dienst kwam had ik een Surinamer in de bak. Eerste les verzoop hij bijna omdat hij niet kon zwemmen. _O-
Bij mij zat ook zo'n vent. Die sprong ook zonder blikken of blozen het bad in... Konden we hem opduiken van 3 meter diep... :')
pi_168062746
quote:
1s.gif Op woensdag 11 januari 2017 21:11 schreef AchJa het volgende:

[..]

Jep, gelukkig had ik hem liggen. Vraag me af of ik hem op nieuw zou moeten halen als ik geen zwemdiploma kon tonen :-)
pi_168215913
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2017 12:39 schreef Temple het volgende:
Als je je zwemdiploma niet hebt moet je 3 rondjes droogzwemmen tijdens je medische keuring
pi_168220046
26 januari psychologisch onderzoek! Zal mijn zwemdiploma niet vergeten hehe
pi_168222080
Ik heb vandaag ook bericht gehad en ook 26 januari!

Had niet verwacht dat het zo snel al zou zijn en moet even kijken hoe ik het regel met stage. En met mijn zwemdiploma 😂
pi_168222100
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2017 16:14 schreef Temple het volgende:
Ik heb vandaag ook bericht gehad en ook 26 januari!

Had niet verwacht dat het zo snel al zou zijn en moet even kijken hoe ik het regel met stage. En met mijn zwemdiploma 😂
Oh nee grapje, 25 januari
pi_168222183
Letterlijk nog nooit eerder gehoord dat je je zwemdiploma mee moest nemen. Waar komt dit sowieso vandaan?
pi_168320621
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2017 16:18 schreef WWolfy het volgende:
Letterlijk nog nooit eerder gehoord dat je je zwemdiploma mee moest nemen. Waar komt dit sowieso vandaan?
Dat komt van de selecteur-voorlichter.
  zaterdag 21 januari 2017 @ 15:49:03 #238
13456 AchJa
Shut up!!!
  zaterdag 21 januari 2017 @ 17:48:15 #239
445329 detaris
pi_168323814
We hebben toch een klein leger voorlichters in dienst bij W&S?
  zaterdag 21 januari 2017 @ 19:16:43 #240
13456 AchJa
Shut up!!!
  zaterdag 21 januari 2017 @ 23:41:31 #241
445329 detaris
pi_168332857
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 januari 2017 19:16 schreef AchJa het volgende:

[..]

Dat de voorlieger meteen kan selecteren is nieuw voor mij.
volgens mij kan dat ook niet
pi_168332952
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 januari 2017 15:49 schreef AchJa het volgende:

[..]

Wat is dat voor functie?
Hehe geen idee, zo staat het op de 'notitie arbeidsvoorwaarden gesprek' :-)
pi_168336423
Oké, niet zo handig dit maar ik had ook niet verwacht dat ik een week voor t gesprek een uitnodiging zou krijgen.

Er staat dus dat je originele diploma's en cijferlijsten mee moet nemen. Nu liggen die van mn middelbare ergens thuis bij mijn ouders waar ik niet meer woon en dit weekend ook niet heen kon. Volgens duo is het uittreksel online hetzelfde als een gewaarmerkte kopie. Iemand ervaring mee dat ze dit ook accepteren? Mijn vader is wel aan het zoeken maar het is allemaal zo kortdag..

Ga morgen sowieso ook even bellen, maar dacht dat jullie het misschien ook zouden weten
pi_168337702
quote:
0s.gif Op zondag 22 januari 2017 09:47 schreef Temple het volgende:
Oké, niet zo handig dit maar ik had ook niet verwacht dat ik een week voor t gesprek een uitnodiging zou krijgen.

Er staat dus dat je originele diploma's en cijferlijsten mee moet nemen. Nu liggen die van mn middelbare ergens thuis bij mijn ouders waar ik niet meer woon en dit weekend ook niet heen kon. Volgens duo is het uittreksel online hetzelfde als een gewaarmerkte kopie. Iemand ervaring mee dat ze dit ook accepteren? Mijn vader is wel aan het zoeken maar het is allemaal zo kortdag..

Ga morgen sowieso ook even bellen, maar dacht dat jullie het misschien ook zouden weten
Geen ervaring mee, maar DUO is een onderdeel van het Ministerie van OCW en ze geven onder andere verklaringen af van kwijtgeraakte diploma's en erkenningen van buitenlandse diploma's.
Als het zo op hun site staat dat hun online uittreksel hetzelfde is als een gewaarmerkte kopie dan zou je denken dat andere overheidsonderdelen dat ook zo accepteren.
In ieder geval erkennen scholen deze stukken (ik heb vroeger zulke stukken moeten controleren voor toelating op een HBO).
pi_168465763
Gisteren de psychologische keuring gehad. Positief advies :D

Ze vroegen wel degelijk om een zwemdiploma (kopie was trouwens ook goed geweest). Bij mij miste de kopie paspoort van mijn partner... volgende keer even meenemen, was geen probleem.

Binnenkort fysieke keuring, cluster 6 even binnentikken ;) haha
pi_168574863
Weet iemand of de natres ook van die nieuwe softshell jassen krijgt?
pi_168575130
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2017 13:42 schreef davidsierra het volgende:
Gisteren de psychologische keuring gehad. Positief advies :D

Ze vroegen wel degelijk om een zwemdiploma (kopie was trouwens ook goed geweest). Bij mij miste de kopie paspoort van mijn partner... volgende keer even meenemen, was geen probleem.

Binnenkort fysieke keuring, cluster 6 even binnentikken ;) haha
Gefeliciteerd!
pi_168583499
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2017 20:25 schreef roz97 het volgende:
Weet iemand of de natres ook van die nieuwe softshell jassen krijgt?
Ik heb gehoord dat we ze in de toekomst zouden krijgen maar we staan natuurlijk wel achter in de rij... Kan nog wel een jaartje duren..
pi_168583596
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2017 08:04 schreef nkerkhof het volgende:

[..]

Ik heb gehoord dat we ze in de toekomst zouden krijgen maar we staan natuurlijk wel achter in de rij... Kan nog wel een jaartje duren..
Thanks voor t antwoord 😁
pi_168825468
quote:
1s.gif Op woensdag 1 februari 2017 08:17 schreef roz97 het volgende:

[..]

Thanks voor t antwoord 😁
Wil je bij de Natres vanwege de softshell dan?
pi_168850705
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 februari 2017 14:51 schreef mtchel112 het volgende:

[..]

Wil je bij de Natres vanwege de softshell dan?
Uiteraard, heb ik ook gezegd met mn keuring, was een goede reden, vandaar dat ik in mei mn amo heb 😜 Was gewoon benieuwd aangezien ik die jassen overal (behalve bij natres) voorbij zie komen.
pi_169599099
Weet er iemand een beetje welke inzetten er gedraaid worden?
Ik las of FB iets over een Navo locatie waar beveiligd wordt, de inzet in polen en die in Hoek van Holland waar de Kmar ondersteund wordt.
Zijn er nog meer inzetten momenteel?
  Moderator zaterdag 18 maart 2017 @ 18:31:33 #253
257132 crew  Awsom
pi_169612106
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 maart 2017 21:06 schreef nkerkhof het volgende:
Ik las of FB iets over een Navo locatie waar beveiligd wordt, de inzet in polen en die in Hoek van Holland waar de Kmar ondersteund wordt.
Vind je het zelf nou een goed idee om dit hier te vragen?
  Moderator zaterdag 18 maart 2017 @ 18:41:46 #254
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_169612274
quote:
Dat gaan we niet hier bespreken. Of in DM/PM nu ik het je toch mededeel.
pi_169612636
Excuus, dat is natuurlijk een enorm foute vraag. Ik snap dat dit niet kan.
Zal even zoeken in de krantenartikelen naar de diverse inzetten.
pi_170111583
Hoeveel wordt er nou hardgelopen tijdens de amo?
Ik moet 10 juli op en ik train op dit moment vrij intensief op kracht (wil wedstrijden gaan doen), dus conditiewerk zit er daarom niet in. De dcp moet natuurlijk gelopen worden en dat moet geen probleem zijn.
  zondag 9 april 2017 @ 19:49:21 #257
445329 detaris
pi_170113115
quote:
Defensie publiceerd wekelijks daar een overzicht van.
  maandag 10 april 2017 @ 23:43:40 #258
326881 mpc007
Bingo.... How fun!
pi_170140119
quote:
0s.gif Op zondag 9 april 2017 18:45 schreef mtchel112 het volgende:
Ik moet 10 juli op en ik train op dit moment vrij intensief op kracht (wil wedstrijden gaan doen), dus conditiewerk zit er daarom niet in. De dcp moet natuurlijk gelopen worden en dat moet geen probleem zijn.
De gewone AMO voor beroeps? Dan vooral bij de ochtendsport en wellicht paar korte stukjes speedmars. Bij de natres-amo vrijwel nul, daar is helemaal geen tijd voor. De standaard eis van 2400m in 12 minuten is niet zo'n probleem. Als ik weet dat DCP eraan komt loop ik paar weken van tevoren 2-3x per week specifiek op die 12 min en dan haal ik 'm altijd wel. Bij mij zijn pushups altijd ruk, ben lang en op een of andere manier gewoon weinig kracht in de benodigde spiergroepen. Overigens is het niet direct drama als je DCP niet haalt, afhankelijk van hoe strak je kader is moet je 'm inhalen en door de week verplicht daarop trainen, maar dat heb ik slechts gehoord. Bij de natres is het meer een 'meetmoment'.
...(Bijna) op vakantie naar het hoge Noorden!
pi_170142363
Waarom zijn er dan nog uitvallers tijdens de natres-amo?
pi_170142700
quote:
1s.gif Op zondag 9 april 2017 19:49 schreef detaris het volgende:

[..]

Defensie publiceerd wekelijks daar een overzicht van.
Yep, gevonden idd. Niet zo spannend allemaal natuurlijk... :-)

quote:
0s.gif Op zondag 9 april 2017 18:45 schreef mtchel112 het volgende:
Wij hadden tijdens de AMO inderdaad de DCP en verder een klein marsje van 5km waarvan we de laatste 2km een stukje commandantenmars deden. Verder tijdens de verplaatsingen wat keertjes een stukje in looppas maar verder niks bijzonders.

De AMO + was wat meer sporten maar ik heb nooit langer hard gelopen dan 12m :-)

Wel zorgen dat je je pushups kan, beetje planken en een beetje lenig bent... Dan komt het allemaal goed!

quote:
0s.gif Op dinsdag 11 april 2017 09:27 schreef roz97 het volgende:
Waarom zijn er dan nog uitvallers tijdens de natres-amo?
Bij onze AMO hadden we er maar 1 die naar huis ging vanwege problemen in zijn familie. VErder niemand. Maar het zware van militair zijn is nooit die ene keer hardlopen maar juist dat je dat pas doet na 3 nachten weinig slapen met (voor mijn gevoel altijd) te weinig voeding nadat je net niet helemaal lekker in je vel zit en de hele dag nog geen momentje rust hebt gehad...
Het zit altijd zo in elkaar dat je dus nooit lekker voorbereid bent op dat soort dingen.
pi_170153336
[..]

Wij hadden tijdens de AMO inderdaad de DCP en verder een klein marsje van 5km waarvan we de laatste 2km een stukje commandantenmars deden. Verder tijdens de verplaatsingen wat keertjes een stukje in looppas maar verder niks bijzonders.

De AMO + was wat meer sporten maar ik heb nooit langer hard gelopen dan 12m :-)

Wel zorgen dat je je pushups kan, beetje planken en een beetje lenig bent... Dan komt het allemaal goed!

[..]

Top, weet ik hoe en wat. Hoef ik niet drastisch mijn schema te gaan veranderen. Bedankt voor je bericht!
pi_170189346
Leuk dat jij al een amo moment hebt mtchel112! Ik wacht nog steeds op verklaring geen bezwaar...
PGU al opgehaald?
Las ik ergens dat jij ook in Breda zit?
pi_170332579
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2017 13:31 schreef davidsierra het volgende:
Leuk dat jij al een amo moment hebt mtchel112! Ik wacht nog steeds op verklaring geen bezwaar...
PGU al opgehaald?
Las ik ergens dat jij ook in Breda zit?
Ik ken iemand die daar een maand of 5 op heeft moeten wachten :')
Begin mei haal ik mijn pgu op alleen ik wordt ik Vlissingen geplaatst, ik woon daar over een paar maanden nmlk weer.
pi_170421610
Dan kom je bij een geweldige groep mensen Mtchel112 :-)
pi_170428260
quote:
0s.gif Op zondag 23 april 2017 11:07 schreef nkerkhof het volgende:
Dan kom je bij een geweldige groep mensen Mtchel112 :-)
Ja dat idee had ik al bij de voorlichting vorig jaar. Wat een geweldige sfeer hing daar!
Ik sprak tijdens mijn arbeidsovereenkomst gesprek een man die ook fan was van a cie
pi_170449877
quote:
1s.gif Op woensdag 19 april 2017 16:09 schreef mtchel112 het volgende:

[..]

Ik ken iemand die daar een maand of 5 op heeft moeten wachten :')
Begin mei haal ik mijn pgu op alleen ik wordt ik Vlissingen geplaatst, ik woon daar over een paar maanden nmlk weer.
Gelukkig heeft het bij mij niet zo lang hoeven duren, heb mn vgb binnen. Afspraak voor de AMO augustus en pgu ophalen staat, had ook in juli mee mogen doen maar kwam qua werk niet uit... nog even geduld dus.

Ik kom op voor 30 natres B-cie, en dacht jij ook aangezien je in Breda zit, hadden we alvast een biertje kunnen gaan drinken ;)

Succes bij de AMO en veel plezier bij A-cie
pi_170470525
quote:
0s.gif Op maandag 24 april 2017 11:18 schreef davidsierra het volgende:

[..]

Gelukkig heeft het bij mij niet zo lang hoeven duren, heb mn vgb binnen. Afspraak voor de AMO augustus en pgu ophalen staat, had ook in juli mee mogen doen maar kwam qua werk niet uit... nog even geduld dus.

Ik kom op voor 30 natres B-cie, en dacht jij ook aangezien je in Breda zit, hadden we alvast een biertje kunnen gaan drinken ;)

Succes bij de AMO en veel plezier bij A-cie
Kan dan in een keer heel rap gaan, gelukkig staat alles bij jou nu ook vast!
Jammer dat ik niet in b cie zit, bier is altijd goed haha.
pi_170544720
Binnenkort de AMO echter heb ik geen eigen bak. De PGU is kennelijk teveel om met OV mee te zeulen, hoe doen jullie het? Na het ophalen ervan moet het ook weer mee naar de AMO zelf :')
pi_170548274
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 april 2017 15:49 schreef Riot- het volgende:
. De PGU is kennelijk teveel om met OV mee te zeulen, hoe doen jullie het? Na het ophalen ervan moet het ook weer mee naar de AMO zelf :')
Kan prima mee in het OV, gewoon goed stouwen.
pi_170549117
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 april 2017 15:49 schreef Riot- het volgende:
Binnenkort de AMO echter heb ik geen eigen bak. De PGU is kennelijk teveel om met OV mee te zeulen, hoe doen jullie het? Na het ophalen ervan moet het ook weer mee naar de AMO zelf :')
Volgens mij kan je uitrusting voor amo gewoon mee in het Ov.
Je gehele DT hoeft niet mee en ik ga er ook niet vanuit dat je bilaminaat/parka mee hoeft.
  Moderator vrijdag 28 april 2017 @ 20:04:22 #271
257132 crew  Awsom
pi_170549902
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 april 2017 19:30 schreef mtchel112 het volgende:

[..]

Je gehele DT hoeft niet mee en ik ga er ook niet vanuit dat je bilaminaat/parka mee hoeft.
Welkom bij defensie, waar je nergens vanuit moet gaan.

Oftewel: ALLES MEE. *
*behalve DT

Regel iemand die je weg kan brengen met de auto.
pi_170550197
Ik heb binnekort ook mijn amo!

Ik vraag me af hoe je er op beoordeeld word, zijn er een bepaald aantal harde eisen voor de onderdelen of hoe zit het?

wat gebeurt er bijvoorbeeld bij iemand die een onderdeel van de klimtoren niet durft, zakt deze dan voor de amo?

zelf heb ik last van hoogte vrees en ik ben al af en toe een klimtoren in aan het gaan van 25 meter. maar ik vraag het me wel af, iemand een idee?
pi_170551754
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 april 2017 20:17 schreef L6259 het volgende:

Ik vraag me af hoe je er op beoordeeld word, zijn er een bepaald aantal harde eisen voor de onderdelen of hoe zit het?

wat gebeurt er bijvoorbeeld bij iemand die een onderdeel van de klimtoren niet durft, zakt deze dan voor de amo?

zelf heb ik last van hoogte vrees en ik ben al af en toe een klimtoren in aan het gaan van 25 meter. maar ik vraag het me wel af, iemand een idee?
Er zit een degelijk verschil tussen de NatRes AMO en de reguliere AMO. Deze vraag heb je trouwens al reeds gesteld op een ander forum, met daar bijbehorend antwoord gekregen..
pi_170552035
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 april 2017 21:09 schreef Aapsoldaat het volgende:

[..]

Er zit een degelijk verschil tussen de NatRes AMO en de reguliere AMO. Deze vraag heb je trouwens al reeds gesteld op een ander forum, met daar bijbehorend antwoord gekregen..
klopt inderdaad, ik heb antwoorden gekregen die ook zeer zeker nuttig en aanmoedigend waren maar ik had geen antwoord gekregen op de vraag hoe je bij de amo word beoordeeld bij dit soort dingen, vandaar dat ik hier mijn vraag nog eens stel. :p

EDIT: maar excuses als dit tegen de regels is

[ Bericht 1% gewijzigd door L6259 op 28-04-2017 21:58:07 ]
pi_170566155
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 april 2017 20:17 schreef L6259 het volgende:

Huh dit zag ik dus ook al op defensieforum voorbij komen.

Als ik jou was zou ik er openminded ingaan, met de gedachte dat je die angst gaat overwinnen. Dat is namelijk de juiste mentaliteit van een militair,doorgaan wanneer je eigenlijk zou willen stoppen
Ik denk dat vrijwel niemand comfortabel die toren ingaat, het gaat er alleen om dat je het toch doet.

[ Bericht 0% gewijzigd door mtchel112 op 29-04-2017 18:05:12 ]
pi_170584214
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 april 2017 19:30 schreef mtchel112 het volgende:

[..]

Parka heb je altijd aan als je je opsvest aan hebt/wapen bij hebt. in de KKW/sim en op de schietbaan... Verder ga je leren je tas in te pakken en dan weet je ook waar je bila komt... Gewoon alles meenemen dus! Sta daar straks niet als de idioot van de opleiding die alleen zn zwembroek mee heeft...
pi_170587210
quote:
0s.gif Op zondag 30 april 2017 14:21 schreef nkerkhof het volgende:

[..]

Parka heb je altijd aan als je je opsvest aan hebt/wapen bij hebt. in de KKW/sim en op de schietbaan... Verder ga je leren je tas in te pakken en dan weet je ook waar je bila komt... Gewoon alles meenemen dus! Sta daar straks niet als de idioot van de opleiding die alleen zn zwembroek mee heeft...
Haha bedankt voor de tip,dat wordt dus echt alles meenemen :p
pi_170596364
Beste Fokkers!

Ik heb mij 7 maart aangemeld voor de Natres, vragenlijst ingevuld en 8 maart alles papieren (inclusief het beruchte zwemdiploma) Ingeleverd!.
Echter mijn vraag, Weten jullie toevallig of je terugkoppeling krijgt dat alles in goede staat is ontvangen? Of ontvangstbevestiging. En hoelang het nog kan gaan duren ?

Hoor graag van jullie!

@nKerkhof, Thanks voor het delen van je recente ervaringen ( ook op andere fora) Heb tot nu toe alles mee gelezen wat je heb gepost!
pi_170598708
quote:
0s.gif Op zondag 30 april 2017 21:42 schreef Happydutch het volgende:
Beste Fokkers!

Ik heb mij 7 maart aangemeld voor de Natres, vragenlijst ingevuld en 8 maart alles papieren (inclusief het beruchte zwemdiploma) Ingeleverd!.
Echter mijn vraag, Weten jullie toevallig of je terugkoppeling krijgt dat alles in goede staat is ontvangen? Of ontvangstbevestiging. En hoelang het nog kan gaan duren ?

Hoor graag van jullie!

@nKerkhof, Thanks voor het delen van je recente ervaringen ( ook op andere fora) Heb tot nu toe alles mee gelezen wat je heb gepost!
Naar wat ik er nog van weet niet. Je kan evt. Wel mailen. Ik kreeg uiteindelijk gewoon een uitnodiging voor het PO

En inderdaad, petje af voor nkerkhof!
pi_170599566
quote:
1s.gif Op zondag 30 april 2017 23:12 schreef mtchel112 het volgende:

[..]

Naar wat ik er nog van weet niet. Je kan evt. Wel mailen. Ik kreeg uiteindelijk gewoon een uitnodiging voor het PO

En inderdaad, petje af voor nkerkhof!
mtchel112, Bedankt !! voor je (super) snelle antwoord. Dan wacht ik nog wel even, oftewel een week of drie. Daarna ga ik wel even een belletje wagen. Duurt wel lang zo, maar goed. Daar was ik al voor gewaarschuwd!
pi_170599695
quote:
0s.gif Op maandag 1 mei 2017 00:17 schreef Happydutch het volgende:

[..]

mtchel112, Bedankt !! voor je (super) snelle antwoord. Dan wacht ik nog wel even, oftewel een week of drie. Daarna ga ik wel even een belletje wagen. Duurt wel lang zo, maar goed. Daar was ik al voor gewaarschuwd!
Wachten is inderdaad vervelend maar ineens kan het daar toch snel gaan!
pi_170610421
Graag gedaan. Ik vond het zelf enorm vervelend dat ik de informatie die ik zocht niet kon vinden. Zolang het geen operationele info is deel ik graag uit mijn ervaringen. Ook daarin moet ik leren. :-)

Na mijn sollicitaties kreeg ik geen ontvangst- of bevestigingsbericht. Ik wist dat het aangekomen was door de eerste uitnodiging voor het PO.

@happydutch: Waar ga je terecht komen?
pi_170610825
quote:
0s.gif Op maandag 1 mei 2017 16:03 schreef nkerkhof het volgende:
Graag gedaan. Ik vond het zelf enorm vervelend dat ik de informatie die ik zocht niet kon vinden. Zolang het geen operationele info is deel ik graag uit mijn ervaringen. Ook daarin moet ik leren. :-)

Na mijn sollicitaties kreeg ik geen ontvangst- of bevestigingsbericht. Ik wist dat het aangekomen was door de eerste uitnodiging voor het PO.

@happydutch: Waar ga je terecht komen?
Inderdaad, weinig te vinden, regelmatig texten doorgelezen van wel 10 jaar geleden. Ik hoop dat ik spoedig die uitnodiging krijg. En dat ik natuurlijk overal positief doorheen kom.

@nkerkhof. Als alles lukt 20 Natres Bravo ( bergen) En als tweede optie Amsterdam ingevuld. Beide ruim binnen een uur rijden. Waar zit jij nu? Bevalt het en heb je het naar je zin?
pi_170612246
quote:

[..]

Parka heb je altijd aan als je je opsvest aan hebt/wapen bij hebt. in de KKW/sim en op de schietbaan...
Huh? In de zomer lopen we gewoon omgehangen in GVT hoor.
pi_170612909
quote:
0s.gif Op maandag 1 mei 2017 17:23 schreef WWolfy het volgende:

[..]

Huh? In de zomer lopen we gewoon omgehangen in GVT hoor.
Ik heb het over de opleidingstijd. Paraat ligt het anders.

@happydutch, Acie, bevalt me zeker. Goede club. Heb ondertussen ook contact gehad met de mensen van de Bcie en Ecie. Klinkt allemaal goed.
Wel zie ik meer voorbij komen op FB van 10 en 20 natresbat. Lijkt alsof die meer ingezet worden door hun brigade maar een echt vergelijk kan ik niet maken.
pi_170622125
quote:
0s.gif Op maandag 1 mei 2017 17:49 schreef nkerkhof het volgende:

[..]

Ik heb het over de opleidingstijd. Paraat ligt het anders.

@happydutch, Acie, bevalt me zeker. Goede club. Heb ondertussen ook contact gehad met de mensen van de Bcie en Ecie. Klinkt allemaal goed.
Wel zie ik meer voorbij komen op FB van 10 en 20 natresbat. Lijkt alsof die meer ingezet worden door hun brigade maar een echt vergelijk kan ik niet maken.
Ook tijdens de AMO liepen we gewoon in GVT. Eind augustus wil je niet in je parka of bila rondlopen
pi_170641112
quote:
0s.gif Op zondag 30 april 2017 21:42 schreef Happydutch het volgende:
Beste Fokkers!

Hoor graag van jullie!

Ik heb (vorig jaar) na ongeveer 1-2 maanden een ontvangstbevestiging gehad!

Maandag 8 mei de amo :-D
pi_170659517
Morgen pgu ophalen, zie ik nog mensen van hier?
Of heeft iemand nog tips? Goed opletten of je de correcte hoeveelheden hebt heb ik al meegekregen.
  Moderator woensdag 3 mei 2017 @ 17:25:02 #289
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_170659801
Tips voor het ophalen van je PSU? :D Nee, die zijn er niet.

Zie het als boodschappen doen waarbij je zelf niet bepaald wat je gaat eten en je thuis gezeur krijgt als je niet alles hebt wat er op je lijstje staat.
En zorg dat je de juiste maat hebt, liever niets dan te groot/klein.
pi_170660092
quote:
1s.gif Op woensdag 3 mei 2017 17:25 schreef jitzzzze het volgende:
Tips voor het ophalen van je PSU? :D Nee, die zijn er niet.

Zie het als boodschappen doen waarbij je zelf niet bepaald wat je gaat eten en je thuis gezeur krijgt als je niet alles hebt wat er op je lijstje staat.
En zorg dat je de juiste maat hebt, liever niets dan te groot/klein.
Waar kan ik een beetje van uitgaan bij de juiste maat? Beetje ruim, verder niet te groot of te klein?
  Moderator woensdag 3 mei 2017 @ 17:40:27 #291
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_170660132
quote:
1s.gif Op woensdag 3 mei 2017 17:37 schreef mtchel112 het volgende:

[..]

Waar kan ik een beetje van uitgaan bij de juiste maat? Beetje ruim, verder niet te groot of te klein?
Wat comfortabel zit; het is geen modeshow. Schoenen voel je zelf wel aan wat lekker zit.
pi_170686886
Pgu is opgehaald. Ik had veel verwacht, maar niet zoveel :')
Plus die zwarte geheime tas die je thuis pas openmaakt, leuke afsluiter van de dag.
  Moderator donderdag 4 mei 2017 @ 18:41:09 #293
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_170687398
quote:
1s.gif Op donderdag 4 mei 2017 18:41 schreef jitzzzze het volgende:
De toilettas? :')
Haha nee een grote weekendtas bomvol prul.
pi_170696146
quote:
1s.gif Op donderdag 4 mei 2017 18:41 schreef jitzzzze het volgende:
De toilettas? :')
De weekendtas is niet meer in camo maar in 't zwart tegenwoordig, blijkbaar.
pi_170698710
Hopen maar dat alles er in zit dan ;)
------
Nothing but the rain
  Moderator vrijdag 5 mei 2017 @ 09:18:04 #297
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_170699967
Geen poncho nog...

quote:
0s.gif Op vrijdag 5 mei 2017 09:15 schreef sobertje het volgende:
Hopen maar dat alles er in zit dan ;)
pi_170723450
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 mei 2017 10:21 schreef roz97 het volgende:
Geen poncho nog...

[..]

Geen poncho betekent geen kraaientenue... Dat wordt dus niks met die opleiding :-(
  zaterdag 6 mei 2017 @ 18:32:41 #300
326881 mpc007
Bingo.... How fun!
pi_170729714
quote:

[..]

Parka / gevechtsjas heb ik niet altijd aan onder opsvest hoor. Vandaag was het warm zat, dan blijft ie lekker thuis. Maar het hangt er idd vanaf wat je gpc zegt, zullen ook zijn die het altijd aan laten doen. Net als die handschoenen kwestie.
...(Bijna) op vakantie naar het hoge Noorden!
pi_170734080
Er was dus ook iemand die geen helm had in zijn maat want op. Was donderdag en moest maandag met de amo starten...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')