Dus:quote:Heibel om gebedsruimte TU Delft
DELFT - De mogelijke komst van een gebedsruimte op de TU Delft zorgt voor heibel op de campus. Tegenstanders, waaronder de Delftse JODV, roeren zich. Want, stellen zij, op een universiteit is geen plaats voor religieuze uitingen.
Sinds het universiteitsblad Delta een artikel bracht met de kop ‘Making room for religion’, is er in TU-kringen een felle discussie losgebarsten, waarbij met name tegenstanders zich uitspreken. „Een semi-overheidsinstelling hoort geen geld uit te geven aan het faciliteren van welke religie dan ook, maar aan de kerntaken onderzoek en onderwijs”, zegt Stijn de Vreede van de VVD-jongerenafdeling. „We zijn dan ook geschokt dat in de reeds aanwezige stilteruimte van de faculteit Elektrotechniek, Wiskunde en Informatica, islamitische uitingen aanwezig zijn.” De JOVD doelt hiermee op een klok in de vorm van een Arabisch raam. „Die moet zo snel mogelijk weg”.
De JOVD wijst er verder op dat de TU al jaren kampt met ruimtegebrek. „Daarom is het onvoorstelbaar dat er wel gebedsruimten beschikbaar worden gesteld. Buiten colleges is er voor studenten voldoende tijd om thuis, in de kerk of de moskee hun geloof te belijden.”
Voorstanders van een gebedsruimte stellen in het universiteitsblad dat ze beter kunnen studeren als ze regelmatig bidden. Over de huidige stilteruimtes zijn ze kritisch: die zouden overvol, bezet of te ver lopen zijn.
Een woordvoerster van de TU liet gisteren weten dat een aantal studenten heeft aangegeven behoefte te hebben aan ‘een stilteruimte’. „Het gaat niet alleen om studenten met een moslimachtergrond. Studenten hebben bijvoorbeeld ook aangegeven dat ze een plek willen waar ze kunnen mediteren. Een werkgroep bekijkt hoe we met dergelijke vragen om kunnen gaan”, aldus de zegsvrouw.
Saillant is dat de Delfse heibel veel overeenkomsten vertoont met een rel onlangs op de Universiteit van Amsterdam (UvA). Ook toen werd de discussie over een gebedsruimte aangewakkerd via een artikel in het universiteitsblad. Na aanhoudende protesten en een bezetting van de illegale gebedsruimte ging de UvA eind vorig jaar overstag en stelde op verschillende locaties ‘permanente ruimtes zonder meubilair’ beschikbaar. De universiteit benadrukte destijds dat het niet om gebedsruimtes gaat, maar om stilteruimtes: ’Een wezenlijk verschil’. Op Facebook reageerde de actiegroep desondanks enthousiast: ’We wonnen deze strijd, maak jullie klaar voor het volgende gevecht’, schrijven ze.
Ook bij de Haagse Hogeschool wil een groep studenten een gebedsruimte afdwingen. Dat gebeurt via een online-petitie. Sinds medio april zijn er al bijna 4400 handtekeningen binnengekomen. Enkele jaren geleden probeerde een groep Haagse studenten tevergeefs hetzelfde.
Ik heb niets met de pvv, dus waarom dit betoog. Dat er een hoop simpele zielen onder pvv stemmers zitten is ook nog eens iets wat ik onderstreep.quote:Op woensdag 27 april 2016 14:31 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Uit onderzoek blijkt dat van alle politieke partijen de PVV-stemmers het minst tolerant voor homoseksuelen zijn (zie ook dit topic: POL / Ook PVV'ers houden niet van homo's ). Ook op Fok zie je dat de homohaat doorgaans afkomstig is van dezelfde mensen als die de islam afkeuren ómdat die niet homotolerant is. Het is dan ook niets meer dan een hypocriet excuus van xenofoben dat selectief misbruikt wordt als extra reden om anti-islam te kunnen zijn terwijl de PVV-stemmer qua conservatieve denkbeelden in werkelijkheid ideologisch het dichtst bij de moslim in de buurt staat.
Voor het beschermen van die vrijheden moet je dan ook absoluut niet bij de PVV zijn, die zullen we dan enkel in toenemende mate kwijtraken. Om de vrijheden die we nu genieten te beschermen dien je enerzijds de influx van minder tolerante mensen in te dammen, maar moet je de mensen die hier zijn ook volledig onderdeel laten uitmaken van de Nederlandse samenleving. Daar hoort ook bij dat je elkaar lekker z'n gang laat gaan en ruimte biedt voor alle smaken die we hier kennen.
Precies, en aangezien religie niet tolerant is naar de de medemens die de betreffende religie niet volgt dient het zelf ook geen tolerantie te verwachten.quote:Tolerantie van een ander voor jou begint met tolerantie van jou voor hem.
Het gaat niet over behoeftequote:Op woensdag 27 april 2016 15:06 schreef Hochwinter het volgende:
Ik zie weinig problemen.
Blijkbaar is er behoefte aan, en het is niet zo dat ze hele uni omgetoverd hebben tot gebedsruimte.
quote:Op woensdag 27 april 2016 15:06 schreef Hochwinter het volgende:
Ik zie weinig problemen.
Blijkbaar is er behoefte aan, en het is niet zo dat ze hele uni omgetoverd hebben tot gebedsruimte.
Het probleem is dat die behoefte verwaarloosbaar klein is. Er lopen nagenoeg geen studenten rond op een TU die een moslimachtergrond hebben, er lopen überhaupt nagenoeg geen allochtonen rond op een TU (maximaal 1% van de Nederlandse studenten). Om daar middelen aan te verspillen terwijl de universiteiten het nu moeten zien te redden met 2/6de van het budget per student in vergelijking met de jaren 80 is nogal idioot.quote:[quote]Op woensdag 27 april 2016 15:08 schreef Kijkertje het volgende:
Niks mis met een stilte-/ gebedsruimte lijkt mij, zolang deze voor iedereen die daar behoefte aan heeft toegankelijk is en niet uitsluitend is voorbehouden aan één religie/ levensbeschouwing.
Natuurlijk staan we in Nederland toe dat die mensen hun religie kunnen hebben, mogen ze hier bidden etc.quote:Op woensdag 27 april 2016 14:31 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Uit onderzoek blijkt dat van alle politieke partijen de PVV-stemmers het minst tolerant voor homoseksuelen zijn (zie ook dit topic: POL / Ook PVV'ers houden niet van homo's ). Ook op Fok zie je dat de homohaat doorgaans afkomstig is van dezelfde mensen als die de islam afkeuren ómdat die niet homotolerant is. Het is dan ook niets meer dan een hypocriet excuus van xenofoben dat selectief misbruikt wordt als extra reden om anti-islam te kunnen zijn terwijl de PVV-stemmer qua conservatieve denkbeelden in werkelijkheid ideologisch het dichtst bij de moslim in de buurt staat.
Voor het beschermen van die vrijheden moet je dan ook absoluut niet bij de PVV zijn, die zullen we dan enkel in toenemende mate kwijtraken. Om de vrijheden die we nu genieten te beschermen dien je enerzijds de influx van minder tolerante mensen in te dammen, maar moet je de mensen die hier zijn ook volledig onderdeel laten uitmaken van de Nederlandse samenleving. Daar hoort ook bij dat je elkaar lekker z'n gang laat gaan en ruimte biedt voor alle smaken die we hier kennen.
Tolerantie van een ander voor jou begint met tolerantie van jou voor hem.
Wat is, in essentie, nu eigenlijk het verschil tussen het verschaffen van sportfaciliteiten en het verschaffen van gebedsruimtes? Ze hebben geen van beide iets met onderwijs of onderzoek te maken lijkt me.quote:Op woensdag 27 april 2016 15:26 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Die schaarse middelen moeten worden ingezet voor onderwijs en onderzoek. Dat er ook nog wat geld wordt besteed aan sportfaciliteiten is goed te begrijpen aangezien je wel studenten moet blijven aantrekken maar daar moet je de grens leggen. Het is een universiteit, geen fucking wijkcentrum.
Daar ben ik al op ingegaan in een reactie op Hexagon, zie het vorige deel van deze draad, uit mijn hoofd een van de eerste 3 pagina's. Zoek maar even de reactie voor een meer genuanceerd antwoord, in het kort:quote:Op woensdag 27 april 2016 15:48 schreef Molurus het volgende:
[..]
Wat is, in essentie, nu eigenlijk het verschil tussen het verschaffen van sportfaciliteiten en het verschaffen van gebedsruimtes?
Vandaar dat al die PVV'ers 14 jaar geleden op de homoseksuele Pim Fortuyn hebben gestemd (of gestemd zouden hebben). Vandaar dat LPF-stemmers weken lang kapot waren toen de homoseksuele Pim Fortuyn vermoord werd......Omdat ze homo's haten.quote:Op woensdag 27 april 2016 14:31 schreef Kaas- het volgende:
[..]
4 miljoen PVV-mensen over een kam scheren en dan praten over tolerantie.quote:Voor het beschermen van die vrijheden moet je dan ook absoluut niet bij de PVV zijn, die zullen we dan enkel in toenemende mate kwijtraken. Om de vrijheden die we nu genieten te beschermen dien je enerzijds de influx van minder tolerante mensen in te dammen, maar moet je de mensen die hier zijn ook volledig onderdeel laten uitmaken van de Nederlandse samenleving. Daar hoort ook bij dat je elkaar lekker z'n gang laat gaan en ruimte biedt voor alle smaken die we hier kennen.
Tolerantie van een ander voor jou begint met tolerantie van jou voor hem.
Ik denk niet dat de TU Delft (ruim 20000 studenten waarvan een kleine 4000 internationaal) voor 3 studenten een werkgroep in het leven roept om de mogelijkheden te bekijken voor zo'n ruimte als het maar om 3 studenten zou gaan.quote:Op woensdag 27 april 2016 15:33 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Natuurlijk staan we in Nederland toe dat die mensen hun religie kunnen hebben, mogen ze hier bidden etc.
Dat wil niet zeggen dat je voor een universiteit die 15 000 studenten heeft voor 3 studenten zo'n aparte ruimte hoeft te maken.
Heb je daar cijfers van? Behoefte aan sport vs behoefte aan gebedsruimtes? (Overigens kost het 1 duidelijk meer dan het ander, laten we dat niet vergeten.)quote:Op woensdag 27 april 2016 15:53 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Daar ben ik al op ingegaan in een reactie op Hexagon, zie het vorige deel van deze draad, uit mijn hoofd een van de eerste 3 pagina's. Zoek maar even de reactie voor een meer genuanceerd antwoord, in het kort:
- schaal (aantal studenten wat hier behoefte aan heeft)
Waarom zou er ten aanzien van dit punt een verschil bestaan tussen sportfaciliteiten en gebedsruimtes? Die zie ik echt niet.quote:Op woensdag 27 april 2016 15:53 schreef Bram_van_Loon het volgende:
- noodzaak (aantrekkelijke studieomgeving, een gezonde vorm van ontspanning bieden is bevorderlijk voor het studieklimaat)
Het is niet alsof er een religieus of politiek standpunt wordt gepromoot door gebedsruimtes te verschaffen. Laten we nou niet doen alsof er ineens religieus onderwijs wordt gegeven, onzin.quote:Op woensdag 27 april 2016 15:53 schreef Bram_van_Loon het volgende:
- openbare universiteit (dus niet-religieus!), als je zulke dingen wil moet je maar naar een Islamitisiche universiteit gaan
Wut levensgevaarlijk? Hoezo? Het zijn ook mensen? Ik zie science, oftewel wetenschap. Geen filosofie, levensovertuiging, kunst, etc. Dan is het niet per definitie 'zielig' het kan zo zijn.quote:Op woensdag 27 april 2016 16:40 schreef truthortruth het volgende:
Sowieso is het natuurlijk levensgevaarlijk om islamitische studenten naar een TU te laten gaan, die kunnen veel beter een Koran studie oid volgen, dat is veel veiliger. http://www.telegraph.co.u(...)ts-of-science-as-of/
Het was een grapjequote:Op woensdag 27 april 2016 16:46 schreef Faz3D het volgende:
[..]
Wut levensgevaarlijk? Hoezo? Het zijn ook mensen? Ik zie science, oftewel wetenschap. Geen filosofie, levensovertuiging, kunst, etc. Dan is het niet per definitie 'zielig' het kan zo zijn.
Stop eens met jezelf en je geloof aangevallen te voelen worden. Jij weet net als ik dat moslims ook geaccepteerd worden.
Wie laat ik niet in hun waarde? Ik val religie aan, niet mensen.quote:Als jij iedereen in hun waarde laat, doen anderen dat ook voor jou. Zo simpel werkt het.
Anders flikker jij maar even op. We kennen in Nederland gelukkig een vrijheid van godsdienst en ook bidden is daar een onderdeel van.quote:Op woensdag 27 april 2016 16:06 schreef Braindead2000 het volgende:
Ze flikkeren maar lekker op als 4 keer per dag bidden in hun eigen tijd niet genoeg is en ze per se 5 keer per dag moeten bidden. De universiteit van Mogadishu schijnt ook goed te zijn.
Dat vind ik niet zo gelukkig. Die wet kan prima afgeschaft worden.quote:Op woensdag 27 april 2016 16:56 schreef Copa het volgende:
[..]
Anders flikker jij maar even op. We kennen in Nederland gelukkig een vrijheids van godsdienst
De vrijheid van godsdienst is een wassen neus: daar worden geen vrijheden mee verschaft die niet anderszins al bestonden.quote:Op woensdag 27 april 2016 16:56 schreef Copa het volgende:
[..]
Anders flikker jij maar even op. We kennen in Nederland gelukkig een vrijheid van godsdienst en ook bidden is daar een onderdeel van.
Waarom? Heb je er last van?quote:Op woensdag 27 april 2016 16:56 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dat vind ik niet zo gelukkig. Die wet kan prima afgeschaft worden.
Omdat het onnodig en uit de tijd is. We hebben met Erdogan wel gezien dat het schrappen van oude wetgeving die niet meer relevant is een zinnige bezigheid is.quote:
Je punt is...? We hebben inderdaad een vrijheid van godsdienst, met of zonder een wet. Tevens, ik weet niet of bijvoorbeeld kerken wel gebouwd mogen worden zonder vrijheid van godsdienst, aangezien dat toch een behoorlijk groot deel van religie is.quote:Op woensdag 27 april 2016 16:57 schreef Molurus het volgende:
[..]
De vrijheid van godsdienst is een wassen neus: daar worden geen vrijheden mee verschaft die niet anderszins al bestonden.
Anders gezegd: ook zonder de verwijzingen naar religie in de Nederlandse wetgeving zouden we vrij zijn om te bidden.
Waarom is religie uit de tijd? Vergeet niet dat er meer religieuzen dan atheïsten op de wereld zijn, dus blijkbaar is het nog altijd een belangrijk onderdeel van het leven van veel mensen.quote:Op woensdag 27 april 2016 17:00 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Omdat het onnodig en uit de tijd is. We hebben met Erdogan wel gezien dat het schrappen van oude wetgeving die niet meer relevant is een zinnige bezigheid is.
Er is niets in de wet dat het bouwen van kerken verbiedt.quote:Op woensdag 27 april 2016 17:00 schreef Copa het volgende:
[..]
Je punt is...? We hebben inderdaad een vrijheid van godsdienst, met of zonder een wet. Tevens, ik weet niet of bijvoorbeeld kerken wel gebouwd mogen worden zonder vrijheid van godsdienst, aangezien dat toch een behoorlijk groot deel van religie is.
De wet is uit de tijd. Wel even goed lezen.quote:Op woensdag 27 april 2016 17:01 schreef Copa het volgende:
[..]
Waarom is religie uit de tijd? Vergeet niet dat er meer religieuzen dan atheïsten op de wereld zijn, dus blijkbaar is het nog altijd een belangrijk onderdeel van het leven van veel mensen.
Dus eigenlijk is de vrijheid van godsdienst hier totaal irrelevant, dat was mijn punt.quote:Op woensdag 27 april 2016 17:00 schreef Copa het volgende:
[..]
Je punt is...? We hebben inderdaad een vrijheid van godsdienst, met of zonder een wet.
Ja, dat mag. Als je het wel zelf betaalt natuurlijk.quote:Op woensdag 27 april 2016 17:00 schreef Copa het volgende:
[..]
Tevens, ik weet niet of bijvoorbeeld kerken wel gebouwd mogen worden zonder vrijheid van godsdienst, aangezien dat toch een behoorlijk groot deel van religie is.
Ja, echt wel. Ik noem maar even een niet-medisch geïndiceerde besnijdenis.quote:Op woensdag 27 april 2016 16:57 schreef Molurus het volgende:
[..]
De vrijheid van godsdienst is een wassen neus: daar worden geen vrijheden mee verschaft die niet anderszins al bestonden.
Wetgeving die geen enkele aanwijsbare functie heeft kun je beter afschaffen. Daarom.quote:Op woensdag 27 april 2016 17:01 schreef Copa het volgende:
[..]
Waarom is religie uit de tijd? Vergeet niet dat er meer religieuzen dan atheïsten op de wereld zijn, dus blijkbaar is het nog altijd een belangrijk onderdeel van het leven van veel mensen.
Zou dat zonder de vrijheid van godsdienst niet mogen dan?quote:Op woensdag 27 april 2016 17:02 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ja, echt wel. Ik noem maar even een niet-medisch geïndiceerde besnijdenis.
Nee, dan heet het genitale mutilatie.quote:Op woensdag 27 april 2016 17:04 schreef Molurus het volgende:
[..]
Zou dat zonder de vrijheid van godsdienst niet mogen dan?
Een dag duurt 24 uur. Hoeveel uur wordt er les gegeven op een universiteit op een dag? 3-4 uur? Is de mogelijkheid om in 20 uur eigen tijd te bidden te weinig? Zullen we dan ook gelijk maar in treinen, supermarkten, metro's, vliegtuigen, trams, gemeentehuizen gebedsruimtes inrichten voor het publiek? Want stel je voor, je zou zo maar eens in een situatie terechtkomen waar je 2 uur lang je woestijngod niet kan aanbidden.quote:Op woensdag 27 april 2016 16:56 schreef Copa het volgende:
[..]
Anders flikker jij maar even op. We kennen in Nederland gelukkig een vrijheid van godsdienst en ook bidden is daar een onderdeel van.
Als dat vrijwillig en op verzoek gebeurt, dan is dat toch niet wezenlijk anders dan elke andere vorm van plastische chirurgie?quote:Op woensdag 27 april 2016 17:04 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Nee, dan heet het genitale mutilatie.
Fuuuu, soms ben ik de troll maar ik word dus ook weer getrolled. Hahaquote:Op woensdag 27 april 2016 16:53 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Het was een grapjeen ik heb geen religie.
[..]
Wie laat ik niet in hun waarde? Ik val religie aan, niet mensen.
Als niet-noodzakelijke besnijdenis alleen nog uitgevoerd zou worden bij 18+, dan hoor je mij niet klagen. Punt is dat ze dat om religieuze redenen bij kleine kinderen doen. Dat zou zwaar strafbaar moeten zijn, maar dat is het niet, want vrijheid van religie.quote:Op woensdag 27 april 2016 17:05 schreef Molurus het volgende:
[..]
Als dat vrijwillig en op verzoek gebeurt, dan is dat toch niet wezenlijk anders dan elke andere vorm van plastische chirurgie?
Ja, daar heb je absoluut een goed punt.quote:Op woensdag 27 april 2016 17:08 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Als niet-noodzakelijke besnijdenis alleen nog uitgevoerd zou worden bij 18+, dan hoor je mij niet klagen. Punt is dat ze dat om religieuze redenen bij kleine kinderen doen. Dat zou zwaar strafbaar moeten zijn, maar dat is het niet, want vrijheid van religie.
Overigens... nu ik er zo eens over nadenk vraag ik me wel 1 ding af: als ouders een verzoek hiertoe indienen zonder dat ze aangeven dat ze daar religieuze motieven voor hebben, wordt zo'n verzoek dan afgewezen? Of is het dan wel strafbaar?quote:Op woensdag 27 april 2016 17:08 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Als niet-noodzakelijke besnijdenis alleen nog uitgevoerd zou worden bij 18+, dan hoor je mij niet klagen. Punt is dat ze dat om religieuze redenen bij kleine kinderen doen. Dat zou zwaar strafbaar moeten zijn, maar dat is het niet, want vrijheid van religie.
Weet ik niet. Ik weet wel dat het vrijwel niet tegen te gaan is vanwege die vrijheid van religie.quote:Op woensdag 27 april 2016 17:12 schreef Molurus het volgende:
[..]
Overigens... nu ik er zo eens over nadenk vraag ik me wel 1 ding af: als ouders een verzoek hiertoe indienen zonder dat ze aangeven dat ze daar religieuze motieven voor hebben, wordt zo'n verzoek dan afgewezen?
Anders gezegd: is de religieuze motivatie daarin een doorslaggevende factor in de praktijk? Ik heb geen idee hoe dat gaat eigenlijk.
Maar goed, als dat in de praktijk net zo makkelijk kan zonder religieuze motivatie dan heeft het technisch niet direct met de vrijheid van religie te maken natuurlijk. Hooguit indirect.quote:Op woensdag 27 april 2016 17:13 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Weet ik niet. Ik weet wel dat het vrijwel niet tegen te gaan is vanwege die vrijheid van religie.
Nee. Het gebeurt vanwege religie en het mag vanwege religie. Daar is weinig indirects aan.quote:Op woensdag 27 april 2016 17:14 schreef Molurus het volgende:
[..]
Maar goed, als dat in de praktijk net zo makkelijk kan zonder religieuze motivatie dan heeft het technisch niet direct met de vrijheid van religie te maken natuurlijk. Hooguit indirect.
Braindead is al opgeflikkerd uit Rotterdam. Hij heeft de rest laten winnen.quote:Op woensdag 27 april 2016 16:56 schreef Copa het volgende:
[..]
In de VS gebeurt het geloof ik op redelijke grote schaal, zonder religieuze motivatie.quote:Op woensdag 27 april 2016 17:16 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Nee. Het gebeurt vanwege religie en het mag vanwege religie. Daar is weinig indirects aan.
Ja, daar is het zo ongeveer de norm.quote:Op woensdag 27 april 2016 17:24 schreef Molurus het volgende:
[..]
In de VS gebeurt het geloof ik op redelijke grote schaal, zonder religieuze motivatie.
Haatzaaien, oproepen tot geweld en discriminatie zijn allen bij wet verboden. Maar als een haatbaard in zijn preek stelt dat LGBT-ers van een hoge flat gegooid moeten worden, danwel op een andere gruwelijke/dodelijke straf getrakteerd moeten, dan is dat opeens wél geoorloofd want: religie. Omgekeerd mag de homoseksueel dat niet zeggen (los van het feit dat de meeste homo's geen enkele behoefte hebben daaraan). Dit is ronduit hypocriet en meten met 2 maten.quote:Op woensdag 27 april 2016 17:09 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ja, daar heb je absoluut een goed punt.
Als het niet toelaatbaar is buiten de context van religie dan is het gewoon niet toelaatbaar, punt. Als de vrijheid van religie extra vrijheden verschaft, zoals deze, dan is dat wat mij betreft per definitie onwenselijk.
Goed toeven in Rotterdam hoor. Er wonen wel moslims her en der in mijn straat, maar tot dusver zijn ze nog niet ontploft. So far so good.quote:Op woensdag 27 april 2016 17:21 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Braindead is al opgeflikkerd uit Rotterdam. Hij heeft de rest laten winnen.
Met welke motivatie dan?quote:Op woensdag 27 april 2016 17:24 schreef Molurus het volgende:
[..]
In de VS gebeurt het geloof ik op redelijke grote schaal, zonder religieuze motivatie.
Oh zeker, ik woon er ook heerlijk. Mooi centraal.quote:Op woensdag 27 april 2016 17:27 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Goed toeven in Rotterdam hoor. Er wonen wel moslims her en der in mijn straat, maar tot dusver zijn ze nog niet ontploft. So far so good.
quote:
http://www.volkskrant.nl/(...)esnijdenis~a3673147/quote:Amerikaanse artsen staan achter circumcisie
De American Academy of Pediatrics (AAP) verkondigde in 2012 dat de voordelen van circumcisie zwaarder wegen dan de risico's. Dat past in een lange traditie van Amerikaanse artsen die circumcisie promoten. Eerst als middel tegen masturbatie, later als gezondheidsmaatregel. Deze ideeën zijn in de 19de eeuw overgewaaid uit Engeland. Maar in Engeland is circumcisie na de Tweede Wereldoorlog drastisch afgenomen, omdat het land overstapte op een verzekeringssysteem dat circumcisie niet meer vergoedt. In Amerika is besnijdenis nog diep in de cultuur geworteld. De meeste jongens worden besneden om de simpele reden dat hun vader dat ook is. 'Ik hoor van Amerikaanse ouders dat ze vooral bang zijn dat hun zoontje er anders niet bij hoort', zegt Dekkers. Hij is verbaasd dat Amerikaanse artsen er nog steeds zo heilig in geloven. Earp vindt het ook wonderlijk dat Amerikaanse en Europese artsen, die toegang hebben tot dezelfde informatie, tot zulke andere conclusies komen. Niet snel na het statement van de AAP gingen 38 Europese artsen in de tegenaanval en betichtten de Amerikanen van 'cultural bias'. Van Balken wil daarbij benadrukken dat het Amerikaanse statement komt van kinderartsen. 'De urologen die ik spreek, hebben meestal een andere mening, ook al verdienen ze aardig wat geld met de ingreep. Ook zie je dat de weerstand in zijn algemeen toeneemt.' Het percentage besnijdenissen onder pasgeboren is nu zo'n 58 procent, tegen 64,5 procent eind jaren zeventig. Minder, maar nog altijd de meerderheid.
In dit geval is het culturele motivatie gebaseerd op religieuze motivatie. Vind ik niet zoveel verschillen eigenlijk.quote:Op woensdag 27 april 2016 17:31 schreef Molurus het volgende:
[..]
[..]
http://www.volkskrant.nl/(...)esnijdenis~a3673147/
Zover ik weet is dat exact even strafbaar.quote:Op woensdag 27 april 2016 17:27 schreef stopnaald het volgende:
[..]
Haatzaaien, oproepen tot geweld en discriminatie zijn allen bij wet verboden. Maar als een haatbaard in zijn preek stelt dat LGBT-ers van een hoge flat gegooid moeten worden, danwel op een andere gruwelijke/dodelijke straf getrakteerd moeten, dan is dat opeens wél geoorloofd want: religie.
quote:Op woensdag 27 april 2016 17:33 schreef Molurus het volgende:
[..]
Zover ik weet is dat exact even strafbaar.
Waar haal jij vandaan dat die culturele motivatie in de VS religieus van aard is? Dat haal ik daar ieg niet uit.quote:Op woensdag 27 april 2016 17:32 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
In dit geval is het culturele motivatie gebaseerd op religieuze motivatie. Vind ik niet zoveel verschillen eigenlijk.
Die verschillen inderdaad. Maar dat betekent nog niet dat de vrijheid van religie betekent dat dat geoorloofd is. Dat betekent het eenvoudig niet.quote:
Waar komt besnijdenis vandaan? Alleen van religie. Dat die religie in de cultuur vastgeroest is doet er voor het onderscheid niet zo veel toe.quote:Op woensdag 27 april 2016 17:33 schreef Molurus het volgende:
[..]
Waar haal jij vandaan dat die culturele motivatie in de VS religieus van aard is? Dat haal ik daar ieg niet uit.
Waar baseer je je nu op als het gaat over de situatie in de VS?quote:Op woensdag 27 april 2016 17:35 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Waar komt besnijdenis vandaan? Alleen van religie. Dat die religie in de cultuur vastgeroest is doet er voor het onderscheid niet zo veel toe.
Nou, genitale mutilatie om masturbatie tegen te gaan klinkt mij best christelijk in de oren.quote:Op woensdag 27 april 2016 17:33 schreef Molurus het volgende:
[..]
Waar haal jij vandaan dat die culturele motivatie in de VS religieus van aard is? Dat haal ik daar ieg niet uit.
Feiten. Besnijdenis is een puur religieuze bezigheid, dat weet jij ook wel.quote:Op woensdag 27 april 2016 17:35 schreef Molurus het volgende:
[..]
Waar baseer je je nu op als het gaat over de situatie in de VS?
Wordt het sowieso al niet zelf betaald dan?quote:Op woensdag 27 april 2016 17:02 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dus eigenlijk is de vrijheid van godsdienst hier totaal irrelevant, dat was mijn punt.
[..]
Ja, dat mag. Als je het wel zelf betaalt natuurlijk.
Neen.quote:Op woensdag 27 april 2016 17:58 schreef Copa het volgende:
[..]
Wordt het sowieso al niet zelf betaald dan?
Dat is inderdaad vreemd. Het besnijden van jongens.quote:Op woensdag 27 april 2016 17:37 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Nou, genitale mutilatie om masturbatie tegen te gaan klinkt mij best christelijk in de oren.
Terzijde: Aardig artikeltje uit Trouw nog over dit onderwerp.
De rest?quote:Op woensdag 27 april 2016 17:21 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Braindead is al opgeflikkerd uit Rotterdam. Hij heeft de rest laten winnen.
Oh wacht, andere quote. Nee een kerk moet je zelf betalen inderdaad.quote:
Huh? In die stilteruimtes?quote:Op woensdag 27 april 2016 18:00 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Dat is inderdaad vreemd. Het besnijden van jongens.
Maar dan zie ik het probleem sowieso niet. Het kost de belastingbetaler niets.quote:Op woensdag 27 april 2016 18:05 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Oh wacht, andere quote. Nee een kerk moet je zelf betalen inderdaad.
Dat klopt, dus de wet over vrijheid van godsdienst heeft daar niets mee te maken. Dat was jouw bezwaar. Als die afgeschaft wordt mag men nog steeds kerken bouwen.quote:Op woensdag 27 april 2016 18:08 schreef Copa het volgende:
[..]
Maar dan zie ik het probleem sowieso niet. Het kost de belastingbetaler niets.
Heb je last van een gebedsruimte? Moslims moeten geloof ik zes keer per dag bidden, ik weet niet of dat op bepaalde tijdstippen is maar als dat wel zo is dan is een gebedsruimte gewoon noodzakelijk.quote:Op woensdag 27 april 2016 17:05 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Een dag duurt 24 uur. Hoeveel uur wordt er les gegeven op een universiteit op een dag? 3-4 uur? Is de mogelijkheid om in 20 uur eigen tijd te bidden te weinig? Zullen we dan ook gelijk maar in treinen, supermarkten, metro's, vliegtuigen, trams, gemeentehuizen gebedsruimtes inrichten voor het publiek? Want stel je voor, je zou zo maar eens in een situatie terechtkomen waar je 2 uur lang je woestijngod niet kan aanbidden.
Maar wat maakt het uit dat die wet er is dan? Als ik het goed begrijp wil jij die wet schrappen (toch?), maar wat heeft dat voor nut als er in de praktijk toch niets verandert?quote:Op woensdag 27 april 2016 18:09 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dat klopt, dus de wet over vrijheid van godsdienst heeft daar niets mee te maken. Dat was jouw bezwaar. Als die afgeschaft wordt mag men nog steeds kerken bouwen.
Wetten die geen enkele functie dienen kun je beter afschaffen. Dat voorkomt misverstanden en onnodig papierwerk, en maakt het overzichtelijker.quote:Op woensdag 27 april 2016 18:11 schreef Copa het volgende:
[..]
Maar wat maakt het uit dat die wet er is dan? Als ik het goed begrijp wil jij die wet schrappen (toch?), maar wat heeft dat voor nut als er in de praktijk toch niets verandert?
Hmm, dat is wel zo inderdaad. Maar dan er zal er vast een goede rede voor zijn dat de wet niet geschrapt wordt.quote:Op woensdag 27 april 2016 18:12 schreef Molurus het volgende:
[..]
Wetten die geen enkele functie dienen kun je beter afschaffen. Dat voorkomt misverstanden en onnodig papierwerk, en maakt het overzichtelijker.
Niet op bepaalde tijden en als het onder omstandigheden niet lukt hoeft het ook niet 5x.quote:Op woensdag 27 april 2016 18:10 schreef Copa het volgende:
[..]
Heb je last van een gebedsruimte? Moslims moeten geloof ik zes keer per dag bidden, ik weet niet of dat op bepaalde tijdstippen is maar als dat wel zo is dan is een gebedsruimte gewoon noodzakelijk.
Om de illusie in stand te houden dat religie speciale wetsbescherming geniet. (Een onwenselijke illusie wat mij betreft, maar veel mensen denken daar anders over.)quote:Op woensdag 27 april 2016 18:13 schreef Copa het volgende:
[..]
Hmm, dat is wel zo inderdaad. Maar dan er zal er vast een goede rede voor zijn dat de wet niet geschrapt wordt.
Ach, ik vind het vooral een hele heisa om niets. Misschien is zo'n gebedsruimte inderdaad overbodig of onnodig, maar ik kan me er niet om druk om maken of last van hebben. Als moslims zo'n ruimte willen gebruiken mag het van mij.quote:Op woensdag 27 april 2016 18:14 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Niet op bepaalde tijden en als het onder omstandigheden niet lukt hoeft het ook niet 5x.
Daarom is dat hallalzwemmen à la 2 uur inclusief gebedsruimte ook zo lachwekkend.
Maar ja, mensen zijn te onnozel om zich dat te beseffen of bang om voor ouwe nazi c.q. racist uitgemaakt te worden. En dat laatste is sws al lachwekkend, want moslims zijn geen ras natuurlijk.
Is het dan niet beter om ze het vroeg af te leren? Denk je dat het later gaat werken als gewone werknemers de hele dag hard moeten werken en ze zien hun leidinggevende er 5 keer tussen uitglippen om te bidden? Of als een baan 8 uur lang toewijding en alertheid vereist en Achmed gaat 5 keer per dag bidden.quote:Op woensdag 27 april 2016 18:10 schreef Copa het volgende:
[..]
Heb je last van een gebedsruimte? Moslims moeten geloof ik zes keer per dag bidden, ik weet niet of dat op bepaalde tijdstippen is maar als dat wel zo is dan is een gebedsruimte gewoon noodzakelijk.
De westerse cultuur is nou eenmaal veelal gebouwd op het christendom, dus zo gek vindt ik dat nog niet.quote:Op woensdag 27 april 2016 18:16 schreef Molurus het volgende:
[..]
Om de illusie in stand te houden dat religie speciale wetsbescherming geniet. (Een onwenselijke illusie wat mij betreft, maar veel mensen denken daar anders over.)
Oh, het is wel verklaarbaar en ik begrijp prima hoe deze situatie is ontstaan. Maar ik probeer ook vooruit te kijken: zulke wetgeving is echt niet meer van deze tijd.quote:Op woensdag 27 april 2016 18:18 schreef Copa het volgende:
[..]
De westerse cultuur is nou eenmaal veelal gebouwd op het christendom, dus zo gek vindt ik dat nog niet.
Nou ja dat is tot daar aan toe, echter het is geen gebedsruimte, maar een stilteruimte, ze richten hem echter in als moskee. Dus komt er toevallig een mafklapper christenfundamentalist aan die wil bidden, dan heeft-ie geen ruimte.quote:Op woensdag 27 april 2016 18:17 schreef Copa het volgende:
[..]
Ach, ik vind het vooral een hele heisa om niets. Misschien is zo'n gebedsruimte inderdaad overbodig of onnodig, maar ik kan me er niet om druk om maken of last van hebben. Als moslims zo'n ruimte willen gebruiken mag het van mij.
Afleren? Het is hun geloof, hun religie, iets waar ze hun inspiratie, verdriet, woede of wat dan ook uit kunnen halen. Beetje kort door de bocht om dat weg te zetten als 'er tussen uit glippen', waarmee je insinueert dat moslims alleen bidden om aan hun verplichtingen te ontkomen, wat uiteraard onjuist is.quote:Op woensdag 27 april 2016 18:17 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Is het dan niet beter om ze het vroeg af te leren? Denk je dat het later gaat werken als gewone werknemers de hele dag hard moeten werken en ze zien hun leidinggevende er 5 keer tussen uitglippen om te bidden? Of als een baan 8 uur lang toewijding en alertheid vereist en Achmed gaat 5 keer per dag bidden.
Christenen bidden dan volgens mij ook niet zomaar zonder reden. Volgens mij alleen voor het eten en op zondag in de kerk, dus ik snap sowieso niet wat een christen in een gebedsruimte of een stilteruimte op een universiteit te zoeken heeft.quote:Op woensdag 27 april 2016 18:20 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Nou ja dat is tot daar aan toe, echter het is geen gebedsruimte, maar een stilteruimte, ze richten hem echter in als moskee. Dus komt er toevallig een mafklapper christenfundamentalist aan die wil bidden, dan heeft-ie geen ruimte.
Maar goed, ik denk dat je onderwijs dus echt laïcistisch moet benaderen. Ook artikel 23 afschaffen wmb.
Ja, en er dan tussenuit knijpen als het spannend wordt of er gewerkt moet worden hè.quote:Op woensdag 27 april 2016 18:17 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Is het dan niet beter om ze het vroeg af te leren? Denk je dat het later gaat werken als gewone werknemers de hele dag hard moeten werken en ze zien hun leidinggevende er 5 keer tussen uitglippen om te bidden? Of als een baan 8 uur lang toewijding en alertheid vereist en Achmed gaat 5 keer per dag bidden.
En als Sjaan nou inspiratie krijgt door tijdens haar werk elk uur 10 minuten naar Goede Tijden Slechte Tijden te kijken. Heeft ze daar dan ook recht op?quote:Op woensdag 27 april 2016 18:20 schreef Copa het volgende:
[..]
Afleren? Het is hun geloof, hun religie, iets waar ze hun inspiratie, verdriet, woede of wat dan ook uit kunnen halen. Beetje kort door de bocht om dat weg te zetten als 'er tussen uit glippen', waarmee je insinueert dat moslims alleen bidden om aan hun verplichtingen te ontkomen, wat uiteraard onjuist is.
Prima. Noem het dan gewoon moskee hè, en dan kijken wat het effect is. De facto zijn het geen stilteruimtes, geen gebedsruimtes, maar moskeeën.quote:Op woensdag 27 april 2016 18:22 schreef Copa het volgende:
[..]
Christenen bidden dan volgens mij ook niet zomaar zonder reden. Volgens mij alleen voor het eten en op zondag in de kerk, dus ik snap sowieso niet wat een christen in een gebedsruimte of een stilteruimte op een universiteit te zoeken heeft.
De christelijke partijen werken uiteraard enigzins tegen.quote:Op woensdag 27 april 2016 18:13 schreef Copa het volgende:
[..]
Hmm, dat is wel zo inderdaad. Maar dan er zal er vast een goede rede voor zijn dat de wet niet geschrapt wordt.
Dus eigenlijk is een devoot moslim een labiel primitief persoon die elk uur van de dag gevoed moet worden met religie zodat hij niet in elkaar stort? Prima hoor, maar denk je dat een universitaire studie en carrière dan wel geschikt voor zo'n persoon is?quote:Op woensdag 27 april 2016 18:20 schreef Copa het volgende:
[..]
Afleren? Het is hun geloof, hun religie, iets waar ze hun inspiratie, verdriet, woede of wat dan ook uit kunnen halen. Beetje kort door de bocht om dat weg te zetten als 'er tussen uit glippen', waarmee je insinueert dat moslims alleen bidden om aan hun verplichtingen te ontkomen, wat uiteraard onjuist is.
Ja, ze hebben veel christen-helpers. Maar wel een beetje naïef van die christenen, dat kun je in het Midden-Oosten zien.quote:Op woensdag 27 april 2016 18:27 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
De christelijke partijen werken uiteraard enigzins tegen.
Dat zie je verkeerd, de westerse cultuur is voornamelijk gebouwd op het afzetten tegen christendom. Het creëren van een seculiere staat heeft lang geduurd.quote:Op woensdag 27 april 2016 18:18 schreef Copa het volgende:
[..]
De westerse cultuur is nou eenmaal veelal gebouwd op het christendom, dus zo gek vindt ik dat nog niet.
Als haar baas daar toestemming voor geeft, waarom niet?quote:Op woensdag 27 april 2016 18:23 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
En als Sjaan nou inspiratie krijgt door tijdens haar werk elk uur 10 minuten naar Goede Tijden Slechte Tijden te kijken. Heeft ze daar dan ook recht op?
Ja, en toch is afleren wel een juist woord imho. Religie is toch een soort massa-hysterie. Toch?quote:Op woensdag 27 april 2016 18:20 schreef Copa het volgende:
[..]
Nee, dat is slechts een effect dat bidden oplevert. Maar dat lijkt me niet de reden dát ze bidden.quote:Op woensdag 27 april 2016 18:28 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Dus eigenlijk is een devoot moslim een labiel primitief persoon die elk uur van de dag gevoed moet worden met religie zodat hij niet in elkaar stort? Prima hoor, maar denk je dat een universitaire studie en carrière dan wel geschikt voor zo'n persoon is?
Nee, hoezo? Sommige mensen geloven in een God en hangen een bepaalde religie aan. Prima toch? Ik heb er geen last van.quote:Op woensdag 27 april 2016 18:29 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, en toch is afleren wel een juist woord imho. Religie is toch een soort massa-hysterie. Toch?
Het is die hoofddoek al over again. Eerst voorzichtig, in relatief kleine aantallen ermee komen aanzetten. Natúúrlijk vooral benadrukken dat het van het geloof moet (en heel erg hard ontkennen dat het in feite een PR/dawa-tool is bedoelt om een politiek doel te bereiken). Volgende stap is de minder fanatiekelingen dwingen om ook die hoofddoek te dragen (natúúrlijk glashard ontkennen dat die druk bestaat). En vervolgens eisen dat die hoofddoek nergens meer geweigerd mag worden, al dan niet dmv allerlei rechtzaken.quote:Op woensdag 27 april 2016 18:24 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Prima. Noem het dan gewoon moskee hè, en dan kijken wat het effect is. De facto zijn het geen stilteruimtes, geen gebedsruimtes, maar moskeeën.
En stel ook een imam uit Turkije aan. Lol.
Ja, als je er geen last van hebt, heb je er geen last van, maar dat neemt niet weg dat je er commentaar op kunt of mag leveren. Of zijn we daar ineens ook te bang voor?quote:Op woensdag 27 april 2016 18:30 schreef Copa het volgende:
[..]
Nee, hoezo? Sommige mensen geloven in een God en hangen een bepaalde religie aan. Prima toch? Ik heb er geen last van.
Je mag in dit land overal commentaar of kritiek op hebben, dus ook op religie. Echter, ik begrijp niet waarom iemand het geloof in een God zou moeten 'afleren'.quote:Op woensdag 27 april 2016 18:32 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, als je er geen last van hebt, heb je er geen last van, maar dat neemt niet weg dat je er commentaar op kunt of mag leveren. Of zijn we daar ineens ook te bang voor?
Ik weet niet wat de bedoeling is? Maar je hebt wrs wel gelijk idd.quote:Op woensdag 27 april 2016 18:31 schreef stopnaald het volgende:
[..]
Het is die hoofddoek al over again. Eerst voorzichtig, in relatief kleine aantallen ermee komen aanzetten. Natúúrlijk vooral benadrukken dat het van het geloof moet (en heel erg hard ontkennen dat het in feite een PR/dawa-tool is bedoelt om een politiek doel te bereiken). Volgende stap is de minder fanatiekelingen dwingen om ook die hoofddoek te dragen (natúúrlijk glashard ontkennen dat die druk bestaat). En vervolgens eisen dat die hoofddoek nergens meer geweigerd mag worden, al dan niet dmv allerlei rechtzaken.
En dat zie je nu dus weer. Een paar lui vragen om een stilteruimte (zogenaamd voor alle gezindten, maar dat is slechts het breekijzer). Als het eenmaal gerealiseerd is, langzaam maar zeker alle niet-moslims wegpesten (passief-aggressief, maar als dat niet snel genoeg gaat, actief). En voilà, weer een stukje geïslamiseerd.
Maar hé, als je stelt dat Nederland steeds verder geïslamiseerd wordt, dan wordt de discriminatiekaart getrokken. Maar het is gewoon een feit dat die moderne 3e en 4e generatie moslims (vnml Marokkanen en Turken), gewoon hele enge en ongelofelijk ondankbare religekkies zijn, die in feite een bloedeloze oorlog aan het voeren zijn, waarbij onze rechtsstaat, vrijheden en wetten tegen ons worden ingezet, om maar zsm de islam op zoveel mogelijk fronten dominant te maken. Deze religekken zijn nog erger dan nazi's (want fanatieker) en hun ideologie is minstens net zo schadelijk.
Betekent dit dat elke moslim een gevaar is? Nee. Er zijn genoeg moslims in Nederland (en daarbuiten) die wel degelijk hun geloof kunnen relativeren en die snappen dat religie zijn plaats moet kennen (in de privésfeer). Maar die 5e colonne is er, geen twijfel over mogelijk.
Als ze het nodig vinden, huren ze een ruimte.quote:Op woensdag 27 april 2016 18:17 schreef Copa het volgende:
[..]
Ach, ik vind het vooral een hele heisa om niets. Misschien is zo'n gebedsruimte inderdaad overbodig of onnodig, maar ik kan me er niet om druk om maken of last van hebben. Als moslims zo'n ruimte willen gebruiken mag het van mij.
Omdat het totaal kierewiet is? Of mag je dat niet zeggen, omdat je hen dan misschien beledigt?quote:Op woensdag 27 april 2016 18:34 schreef Copa het volgende:
[..]
Je mag in dit land overal commentaar of kritiek op hebben, dus ook op religie. Echter, ik begrijp niet waarom iemand het geloof in een God zou moeten 'afleren'.
Punt is dat je er echt voor moet waken dat dat invloed heeft op mensen die daar niet op zitten te wachten. Komt nog eens bij: de scheiding tussen mannen en vrouwen en de impliciete religieuze dwang die zo'n gebedsmogelijkheid biedt. Moslims gaan er elkaar op aanspreken. Gegarandeerd.quote:Op woensdag 27 april 2016 18:30 schreef Copa het volgende:
[..]
Nee, hoezo? Sommige mensen geloven in een God en hangen een bepaalde religie aan. Prima toch? Ik heb er geen last van.
Jij mag het inderdaad kierewiet vinden. Veel anderen, en ik, vinden dat niet kierewiet. Dus omdat jij het kierewiet vindt moeten anderen hun geloof afleren?quote:Op woensdag 27 april 2016 18:35 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Omdat het totaal kierewiet is? Of mag je dat niet zeggen, omdat je hen dan misschien beledigt?
Dat hoeft blijkbaar niet.quote:Op woensdag 27 april 2016 18:34 schreef marsan het volgende:
[..]
Als ze het nodig vinden, huren ze een ruimte.
Nee, omdat ik het kierewiet vind, vind ik het woord dat die user gebruikte wel acceptabel.quote:Op woensdag 27 april 2016 18:36 schreef Copa het volgende:
[..]
Jij mag het inderdaad kierewiet vinden. Veel anderen, en ik, vinden dat niet kierewiet. Dus omdat jij het kierewiet vindt moeten anderen hun geloof afleren?
Er zijn ook meer geloven dan alleen die 2.quote:Op woensdag 27 april 2016 18:22 schreef Copa het volgende:
[..]
Christenen bidden dan volgens mij ook niet zomaar zonder reden. Volgens mij alleen voor het eten en op zondag in de kerk, dus ik snap sowieso niet wat een christen in een gebedsruimte of een stilteruimte op een universiteit te zoeken heeft.
Dat zal denk ik wel meevallen.quote:Op woensdag 27 april 2016 18:35 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Punt is dat je er echt voor moet waken dat dat geenszins van invloed mag zijn op mensen die daar niet op zitten te wachten. Komt nog eens bij de scheiding tussen mannen en vrouwen en de impliciete religieuze dwang die zo'n gebedsmogelijkheid biedt. Moslims gaan er elkaar op aanspreken. Gegarandeerd.
Weet ik. Je punt is?quote:Op woensdag 27 april 2016 18:37 schreef marsan het volgende:
[..]
Er zijn ook meer geloven dan alleen die 2.
Nee, ho, ho, mohammed, vrede zij met hem, is de laatste profeet dus die heeft het patent op de waarheid hè.quote:Op woensdag 27 april 2016 18:37 schreef marsan het volgende:
[..]
Er zijn ook meer geloven dan alleen die 2.
Dat is wel de praktijk. Er zijn ruimtes die begonnen als stilteruimte en inmiddels veranderd zijn in een soort mini moskee. Dat lijkt me erg onwenselijk.quote:
Dat denk ik niet. 'Ga je mee bidden?' is een vrij normale vraag onder moslims. Wat ga je dan doen? Nee zeggen? In de islam is er een vrij sterke hang naar 'een goede moslim zijn'.quote:
Wie is die user?quote:Op woensdag 27 april 2016 18:37 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Nee, omdat ik het kierewiet vind, vind ik het woord dat die user gebruikte wel acceptabel.
Als je niet wil bidden moet je het gewoon niet doen. Ik zie het probleem niet.quote:Op woensdag 27 april 2016 18:39 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Dat denk ik niet. 'Ga je mee bidden?' is een vrij normale vraag onder moslims. Wat ga je dan doen? Nee zeggen? In de islam is er een vrij sterke hang naar 'een goede moslim zijn'.
Dat je punt over biddende christenen in deze niet valide is.quote:
Dat komt denk ik met name door zwak beleid of controles door de universiteit zelf, waardoor ze alles maar toestaan. Dat is inderdaad onwenselijk.quote:Op woensdag 27 april 2016 18:39 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dat is wel de praktijk. Er zijn ruimtes die begonnen als stilteruimte en inmiddels veranderd zijn in een soort mini moskee. Dat lijkt me erg onwenselijk.
Nou ja, welk geloof dan ook. Als je geen moslim bent heb je denk ik ook niets te zoeken in een islamitische gebedsruimte, of wel?quote:Op woensdag 27 april 2016 18:41 schreef marsan het volgende:
[..]
Dat je punt over biddende christenen in deze niet valide is.
Jij vindt het woord 'afleren' kierewiet?quote:Op woensdag 27 april 2016 18:41 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Waarop jij ook reageerde, die het woord 'afleren' gebruikte.
Het niet faciliteren van een gebedsruimte, staat niet gelijk aan het afleren.quote:Op woensdag 27 april 2016 18:34 schreef Copa het volgende:
[..]
Je mag in dit land overal commentaar of kritiek op hebben, dus ook op religie. Echter, ik begrijp niet waarom iemand het geloof in een God zou moeten 'afleren'.
Exact. Vandaar dat het weigeren van het aanbieden van zo'n ruimte geen rare reactie is.quote:Op woensdag 27 april 2016 18:41 schreef Copa het volgende:
[..]
Dat komt denk ik met name door zwak beleid of controles door de universiteit zelf, waardoor ze alles maar toestaan. Dat is inderdaad onwenselijk.
Dat kan, maar je kan er ook voor kiezen om het gewoon niet zo ver te laten komen.quote:Op woensdag 27 april 2016 18:43 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Exact. Vandaar dat het weigeren van het aanbieden van zo'n ruimte geen rare reactie is.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |