Ik vind persoonlijk dat de kop niet helemaal de lading dekt, maar de auteur trekt ermee wel de aandacht. En dat is natuurlijk zijn bedoeling.quote:DE PVV TAMBOEREERT misschien nog wel het hardst op genoemde drie kenmerken, maar (of: want) haar worsteling is tegelijkertijd het grootst. Kijken we bijvoorbeeld – zoals Lisette Kuyper en Saskia Keuzenkamp in 2013 deden in hun onderzoek Acceptatie van homoseksuelen, biseksuelen en transgenders in Nederland – naar de homovriendelijkheid van pvv-stemmers, dan valt op dat deze het laagst is van alle niet-religieuze partijen. Bij precieze analyse blijkt dat de achterban van Wilders qua emancipatiegezindheid sterk lijkt op laagopgeleide Nederlands-Marokkanen. Niet heel vooruitstrevend dus. Waar Wilders het doet voorkomen of er werelden van verschil zijn tussen Henk en Ingrid enerzijds en ‘moslims’ dan wel ‘Marokkanen’ anderzijds lijken beide groepen juist sterk op elkaar: zowel pvv-stemmers als de laagopgeleiden onder de Nederlands-Marokkanen voelen zich vaak miskend, niet gezien door de politiek; ze wonen in de ‘slechtere wijken’; en ze hebben traditionelere opvattingen.
Het verbale geweld van Wilders laat vooral zien hoe krampachtig hij bij het ‘moderne’ Nederland wil horen, ook al is zijn achterban daar nog nauwelijks aan toe. Overigens net zo min als de achterban van het toenmalige Trots op Nederland (ton) van Rita Verdonk. Haar kiezers bleken van alle politieke partijen ironisch genoeg het minst trots op Nederland, terwijl de achterbannen van GroenLinks en d66 het trotst waren.
Dit leidt tot zeer paradoxale situaties. Partijen als de pvv en ton, die zichzelf nog nauwelijks de progressieve waarden hebben eigengemaakt, eisen op hoge toon dat ‘nieuwkomers’ dit wel doen, en wel meteen.
Vooruitstrevende partijen als GroenLinks en d66 identificeren zich daarentegen al langere tijd met dergelijke waarden, maar voelen zich ongemakkelijk bij de nationalistische inkleuring en bij het eisen van complete assimilatie. Hierdoor lijkt het soms alsof de pvv bij uitstek het ‘Nederlanderschap’ belichaamt, terwijl dat au fond geldt voor de partijen die zich er het minst op laten voorstaan. Progressieven ogen zelfs vaak verlamd en in verlegenheid gebracht nu conservatief en populistisch Nederland zich verzoend heeft met ‘de jaren zestig’.
Is werkelijk _iemand_ verbaast dat homo-rechten niet bepaald hoog op de agenda staan bij het "Henk en Ingrid" deel van de achterban van de PVV? Dat is nou niet bepaald het volk waar die rechten ooit hebben van afgehangen.quote:Op woensdag 30 maart 2016 16:32 schreef KoosVogels het volgende:
Ook PVV'ers houden niet van homo's
Een passage uit het stuk:
[..]
Ik vind persoonlijk dat de kop niet helemaal de lading dekt, maar de auteur trekt ermee wel de aandacht. En dat is natuurlijk zijn bedoeling.
Dit (zeer uitgebreide) artikel uit De Groene Amsterdammer maakt duidelijk dat het een misvatting is om zaken als vrouwen- en homorechten te beschouwen als Nederlandse kernwaarden. Het is weliswaar opmerkelijk en ergens zelfs prijzenswaardig hoe de homo-emancipatie zich in ons land in betrekkelijke korte tijd heeft voltrokken, maar daarmee zijn we er nog niet. En daarbij moet ook niet worden vergeten dat we van ver komen.
De passage post ik vooral als teaser. Dit blijft een politiek forum en users worden nou eenmaal geprikkeld door dergelijke uitspraken. Het overige deel van het artikel gaat een stuk dieper.
quote:Zo schreef Gerry van der List op 14 augustus 1998 in de Volkskrant een felle aanklacht tegen homo’s, hun vreselijke levensstijl, hun obsessie met seks en hun ‘orgies van zaad’. Hij adviseerde homoseksuelen om niet de kast uit te komen maar terug te gaan naar hun darkrooms. Zes jaar later was hij – onder invloed van de Fortuyn-revolte – zijn eigen uitspraken geheel vergeten, toen hij in Elsevier stelde dat homorechten een voorbeeld waren van ‘westerse idealen’.
Had wat meer gegoogled naar die Gerry van der List. Maar dat blijkt vooral een verknipte en kleinzielige man te zijn.quote:Op woensdag 30 maart 2016 18:16 schreef Monolith het volgende:
Goed stuk inderdaad. Ik moest vooral lachen om dit soort passages:
[..]
Wilders heeft inderdaad een beeld geschapen van de Nederlandse cultuur waarmee hij de meeste aanhang kan aanspreken en daarmee die te verdedigen tegen ongewenste invloeden.quote:Op woensdag 30 maart 2016 18:27 schreef Igen het volgende:
Het is ook wel een interessant kenmerk van de PVV.
Andere politici en partijen waar volgens mij veel PVV-aanhangers fan van zijn (zoals die van Alternative für Deutschland, Poetin, Orbán, Front National) winden er geen doekjes om dat ze helemaal niks moeten hebben van liberale normen en waarden zoals homo-acceptatie en gelijkheid van man en vrouw.
Blijkbaar ziet Wilders in Nederland op dit vlak geen extra 'marktaandeel' om met een populistische draai te bereiken. Dat zegt misschien ook wel wat.
Toch is het positief dat hij die tactiek kiest.quote:Op woensdag 30 maart 2016 18:30 schreef Falco het volgende:
[..]
Wilders heeft inderdaad een beeld geschapen van de Nederlandse cultuur waarmee hij de meeste aanhang kan aanspreken en daarmee die te verdedigen tegen ongewenste invloeden.
Het volstrekt surrealistische aan deze kwestie is echter dat veel mensen die nu prat gaan op die geweldige Nederlandse tolerantie eind vorige eeuw en zelfs begin deze eeuw nog hele andere opvattingen leken te hebben over die tolerantie. Het gaat dus niet zozeer enkel om een stukje revisionisme van een tijd die mensen zelf niet meer bewust hebben meegemaakt, maar over tijden waarin zij zelf hebben geleefd en zelfs uitspraken die zij zelf hebben gedaan.quote:Op woensdag 30 maart 2016 18:24 schreef Falco het volgende:
[..]
Had wat meer gegoogled naar die Gerry van der List. Maar dat blijkt vooral een verknipte en kleinzielige man te zijn.
Aardig artikel trouwens en dat voorbeeld van zijn opa die uit de kerk gekickt werd vanwege zijn homoseksualiteit is nogal schrijnend. Wat een tijd was dat toen!
Dit artikel kun je ook toepassen op bijvoorbeeld de zgn. eeuwenoude traditie van Zwarte Piet, die sommigen koste wat kost zwart moet blijven. Zelfs een Pietenvoorstel met schminkrichtlijnen heeft de PVV daarvoor ingediend in de Tweede Kamer. Hoe dit te rijmen is met Joods-christelijke waarden en vrijheid van meningsuiting is echter een compleet raadsel.
Dit is inderdaad wel opmerkelijk en positief.quote:Op woensdag 30 maart 2016 18:39 schreef Igen het volgende:
[..]
Toch is het positief dat hij die tactiek kiest.
Liever zo iemand als Wilders die mensen die het er eigenlijk niet mee eens zijn een wereldbeeld aanpraat van moslims die de liberale Nederlandse maatschappij bedreigen, dan een doorsnee racistische rechtspopulistische politicus die zich druk maakt over "white genocide" en zowel immigratie alsook homo's en vrouwenemancipatie daarvoor verantwoordelijk acht.
En wat ik wilde zeggen is dat het gegeven dat Wilders de tactiek kiest die hij kiest, misschien toch ook wel wil zeggen dat de doorsnee Nederlander wel degelijk iets moderner en liberaler is dan de mensen in veel andere landen.
Dat is toch wel van een heel andere orde. Daarbij is de PVV in de peilingen sinds 2010 gegroeid, waardoor het percentage van 10% zal moeten zijn gedaald, als mensen niet anders over homoseksualiteit zijn gaan denken.quote:Een minderheid (28%) van de Marokkaanse en Turkse Nederlanders vindt het goed dat homoseksuelen met elkaar kunnen trouwen. Dat aandeel ligt in de andere groepen twee- tot driemaal zo hoog. Driekwart van de Marokkaanse en Turkse Nederlanders zou er moeite mee hebben als hun kind een relatie zou hebben met iemand van het eigen geslacht.
Een dergelijke houding tegenover vrouwen is natuurlijk electoraal sowieso niet handig aangezien die tegenwoordig stemrecht hebben en meer dan de helft van het electoraat vertegenwoordigen.quote:Op woensdag 30 maart 2016 18:39 schreef Igen het volgende:
[..]
Toch is het positief dat hij die tactiek kiest.
Liever zo iemand als Wilders die mensen die het er eigenlijk niet mee eens zijn een wereldbeeld aanpraat van moslims die de liberale Nederlandse maatschappij bedreigen, dan een doorsnee racistische rechtspopulistische politicus die zich druk maakt over "white genocide" en zowel immigratie alsook homo's en vrouwenemancipatie daarvoor verantwoordelijk acht.
En wat ik wilde zeggen is dat het gegeven dat Wilders de tactiek kiest die hij kiest, misschien toch ook wel wil zeggen dat de doorsnee Nederlander wel degelijk iets moderner en liberaler is dan de mensen in veel andere landen.
Is daar dezelfde maatstaf gebruikt? "Goed vinden" lijkt wat enthousiaster dan "neutraal of positief staan tegenover...".quote:Op woensdag 30 maart 2016 18:47 schreef Childofthe90s het volgende:
Wel opvallend dat als ik het aangehaalde onderzoek erbij pak, daaruit blijkt dat 10% van de PVV-stemmers negatief tegenover homoseksualiteit staat, waar 90% daar neutraal of positief tegenover staat. Dit is bij VVD, PvdA, CDA, SP en D66 respectievelijk 1, 4, 5, 1 en 2 procent. Als dit de cijfers zijn die de auteur gebruikt om aan te geven dat PVV-kiezers homofoob zouden zijn, is dat wel een erg zwakke onderbouwing. Uit datzelfde onderzoek:
[..]
Dat is toch wel van een heel andere orde. Daarbij is de PVV in de peilingen sinds 2010 gegroeid, waardoor het percentage van 10% zal moeten zijn gedaald, als mensen niet anders over homoseksualiteit zijn gaan denken.
quote:Op woensdag 30 maart 2016 18:53 schreef Pokkelmans het volgende:
Is daar dezelfde maatstaf gebruikt? "Goed vinden" lijkt wat enthousiaster dan "neutraal of positief staan tegenover...".
Het is toch dezelfde reactie? Teruggrijpen op zgn fundamenten en of vreemde invloeden willen terugdraaien en bevechten. Dit om de identiteit, cultuur, het eigen volk te redden. Aldus het idee .quote:Op woensdag 30 maart 2016 18:54 schreef Hexagon het volgende:
Uiteraard, PVV' ers lijken namelijk meer op radicale moslims dan ze zelf denken.
Ach, heerlijk. De ironie. Als een onderzoek aantoont dat 10% van de Marokkanen crimineel is, dan is dat schrijnend. Als een onderzoek aantoont dat PVV'er 2 tot 5x homofober zijn dan kiezers van andere partijen dan is dat "wel een erg zwakke onderbouwing".quote:Op woensdag 30 maart 2016 18:47 schreef Childofthe90s het volgende:
Wel opvallend dat als ik het aangehaalde onderzoek erbij pak, daaruit blijkt dat 10% van de PVV-stemmers negatief tegenover homoseksualiteit staat, waar 90% daar neutraal of positief tegenover staat. Dit is bij VVD, PvdA, CDA, SP en D66 respectievelijk 1, 4, 5, 1 en 2 procent. Als dit de cijfers zijn die de auteur gebruikt om aan te geven dat PVV-kiezers homofoob zouden zijn, is dat wel een erg zwakke onderbouwing. Uit datzelfde onderzoek:
[..]
Dat is toch wel van een heel andere orde. Daarbij is de PVV in de peilingen sinds 2010 gegroeid, waardoor het percentage van 10% zal moeten zijn gedaald, als mensen niet anders over homoseksualiteit zijn gaan denken.
Klopt. Reactionaire trends, allebei.quote:Op woensdag 30 maart 2016 19:20 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Het is toch dezelfde reactie? Teruggrijpen op zgn fundamenten en of vreemde invloeden willen terugdraaien en bevechten. Dit om de identiteit, cultuur, het eigen volk te redden. Aldus het idee .
Een apart geval is het hoe en waarom van geradicaliseerde westerse moslimjongeren.
Daar komt nog bij dat het christelijk-conservatieve smaldeel van de bevolking, dat normaliter wellicht nog wel zou warmlopen voor dergelijke retoriek, al zijn eigen partijen heeft.quote:Op woensdag 30 maart 2016 18:39 schreef Igen het volgende:
Tien procent criminaliteit is natuurlijk iets heel anders dan dat tien procent negatief tegenover homoseksualiteit staan. Iemand die negatief tegenover homoseksualiteit staat is niet automatisch iemand die homo's in elkaar slaat, terwijl een crimineel strafbare feiten pleegt. Ik vind het een toch zorgwekkender dan het ander.quote:Op woensdag 30 maart 2016 19:20 schreef Ryon het volgende:
[..]
Ach, heerlijk. De ironie. Als een onderzoek aantoont dat 10% van de Marokkanen crimineel is, dan is dat schrijnend. Als een onderzoek aantoont dat PVV'er 2 tot 5x homofober zijn dan kiezers van andere partijen dan is dat "wel een erg zwakke onderbouwing".
Schitterend dit.
Wegkijker gespot.quote:Op woensdag 30 maart 2016 19:30 schreef Childofthe90s het volgende:
[..]
Tien procent criminaliteit is natuurlijk iets heel anders dan dat tien procent negatief tegenover homoseksualiteit staan. Iemand die negatief tegenover homoseksualiteit staat is niet automatisch iemand die homo's in elkaar slaat, terwijl een crimineel strafbare feiten pleegt. Ik vind het een toch zorgwekkender dan het ander.
In het artikel wordt ook gesteld dat anti-homo geweld bij beide groepen even veel voorkomend is, al heb ik de bronnen niet bekeken.quote:Op woensdag 30 maart 2016 19:30 schreef Childofthe90s het volgende:
[..]
Tien procent criminaliteit is natuurlijk iets heel anders dan dat tien procent negatief tegenover homoseksualiteit staan. Iemand die negatief tegenover homoseksualiteit staat is niet automatisch iemand die homo's in elkaar slaat, terwijl een crimineel strafbare feiten pleegt. Ik vind het een toch zorgwekkender dan het ander.
Hehe, blijft een schitterend verhaal:quote:Op woensdag 30 maart 2016 19:44 schreef Wespensteek het volgende:
Het verhaal van Gerry van der List:
http://www.volkskrant.nl/archief/een-amsterdamse-orgie~a473517
quote:Zo acht Pim Fortuyn het in Babyboomers, een boek dat een portret van een generatie zou moeten zijn, nodig omstandig verslag te doen van zijn seksuele escapades. Kontjelikken, vernemen we, is zijn specialiteit. Elke keer als de cultuurfilosoof uit Rotterdam nu op tv verschijnt, zie ik in gedachten zijn grote blote hoofd tussen een paar behaarde billen verdwijnen en moet ik even huiveren.
Bedoel je dit?quote:Op woensdag 30 maart 2016 19:34 schreef Monolith het volgende:
[..]
In het artikel wordt ook gesteld dat anti-homo geweld bij beide groepen even veel voorkomend is, al heb ik de bronnen niet bekeken.
Ik weet niet welke bron de auteur hiervoor gebruikt (als het dat proefschrift is, kan ik er niet bij), dus ik kan dat ook niet controleren. Vragen die je hierbij kunt stellen zijn of allochtone homoseksuelen (als zij al uitkomen voor hun geaardheid) wel melding maken bij de politie van geweld dat zij vanuit de eigen gemeenschap ervaren. Een andere vraag is of de auteur kijkt naar proporties of absolute aantallen, maar goed dat kan ik dus niet controleren.quote:De praktijk is echter ontnuchterend: niet alleen plegen autochtone en Nederlands-Marokkaanse jonge mannen even vaak antihomoseksueel geweld, ook zijn de verhoudingen tussen mannen en vrouwen nog steeds uitzonderlijk scheef.
Het lijkt me gewoon evident dat de partij die het meest rechts is, ook de meest extreemrechtse kiezers trekt. Als de PVV wegvalt, zal opeens de VVD (of SP) de meest homofobe partij worden, zo werkt dat nu eenmaal.quote:Op woensdag 30 maart 2016 19:33 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Wegkijker gespot.
(Niet serieus bedoeld uiteraard, maar het is grappig dat nu ineens dat soort statistieken ook genuanceerd worden terwijl dat bij problematiek onder allochtonen altijd wegkijken wordt genoemd).
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |