De bijbel beweert het ware woord Gods te zijn. De Koran ook. De Torah ook. Welke daarvan de waarheid is, is niet een vraag die je als docent kunt beantwoorden. Kloar.quote:Op zondag 24 april 2016 16:00 schreef Ryon het volgende:
[..]
Ja, maar de Koran is niet het ware woord Gods. Dus..
Nee, je moet kennis overdragen. Daar waar dat conflicteert met een "opvatting" moet je schijt hebben aan die opvatting. Ik kan ook mooie opvattingen hebben over natuurkundige verschijnselen, maar ik weet er dan ook geen drol vanaf. Het zou onzinnig zijn om dan mijn opvatting net zoveel te respecteren als iemand anders' kennis.quote:Op zondag 24 april 2016 15:58 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Maar is het je taak als docent om jouw geloof (of het gebrek eraan) over te brengen op je leerling? Of moet je je les zo inrichten dat je je vak uitlegt en je niet bemoeit met de religie van de kinderen in je klas?
Tjah. Friek heeft filosoof gestudeerd. Die kent de waarheid dus wel. Dan heb je ook de taak om de Bijbel uit te dragen. Want daar staat de waarheid in. Dat weet iedereen. En anders ben je een ongelovige en zal je branden.quote:Op zondag 24 april 2016 16:02 schreef Tchock het volgende:
[..]
De bijbel beweert het ware woord Gods te zijn. De Koran ook. De Torah ook. Welke daarvan de waarheid is, is niet een vraag die je als docent kunt beantwoorden. Kloar.
Het lijkt me in elk geval een wijze les om te leren aan kinderen dat meerdere religies beweren dat je brandt in de hel als je hun tegenstrijdige regels niet opvolgt.quote:Op zondag 24 april 2016 16:03 schreef Ryon het volgende:
[..]
Tjah. Friek heeft filosoof gestudeerd. Die kent de waarheid dus wel. Dan heb je ook de taak om de Bijbel uit te dragen. Want daar staat de waarheid in. Dat weet iedereen. En anders ben je een ongelovige en zal je branden.
Ooit eens een essay van Karen Armstrong gelezen over hoe de toenemende mate van "logos" in het menselijk denken heeft geleid tot enerzijds fundamentalisme en anderzijds atheïsme. Volgens haar was geloof zo voor de renaissance vooral een gevoelsding, deed je lekker met je pathos. Beetje aanvoelen wat God wil en bedoelde en zo.quote:Op zondag 24 april 2016 16:03 schreef Ryon het volgende:
[..]
Tjah. Friek heeft filosoof gestudeerd. Die kent de waarheid dus wel. Dan heb je ook de taak om de Bijbel uit te dragen. Want daar staat de waarheid in. Dat weet iedereen. En anders ben je een ongelovige en zal je branden.
quote:Op zondag 24 april 2016 16:04 schreef Tchock het volgende:
[..]
Het lijkt me in elk geval een wijze les om te leren aan kinderen dat meerdere religies beweren dat je brandt in de hel als je hun tegenstrijdige regels niet opvolgt.
Wikipedia. Alle afbeeldingen op die site zijn publiek domein.quote:Op zondag 24 april 2016 16:07 schreef Ryon het volgende:
Even iets anders:
Weet iemand waar ik een rechtenvrije (of zo goed als) foto van een (willekeurig) kunstwerk van Mondriaan (of andere kunstenaar uit De Stijl) kan vinden?
A ja, goede. Pak ik er daar even eentje vanaf.quote:Op zondag 24 april 2016 16:07 schreef Tchock het volgende:
[..]
Wikipedia. Alle afbeeldingen op die site zijn publiek domein.
Jij hebt katten?quote:Op zondag 24 april 2016 16:06 schreef Tchock het volgende:
Mijn ene kat stond hysterisch naast me te miauwen, toen ik opstond rende hij naar boven en bleef voor een slaapkamerdeur staan. Bleek de andere kat daar opgesloten te zijn.
Heldjes
Die bull dacht vast dat je een twink was.quote:Op zondag 24 april 2016 16:35 schreef Kaas- het volgende:
Whehe, zojuist beetje langs een redelijk willekeurige route door Groningen aan het hardlopen. Staan deze dingen ineens midden op het pad.
[ afbeelding ][ afbeelding ]
Onderweg een paar korte hagelbuien, maar voornamelijk prachtig weer eigenlijk.
Ik ben in de Achterhoek wel eens diep in de nacht van mijn fietst getieft omdat er ineens schapen op het fietspad bleken te liggen pitten. Zag ik pas toen ze in mijn koplamp lagen, en dan is het enige om te voorkomen dat je er vol infietst het stuur omgooien.quote:Op zondag 24 april 2016 16:35 schreef Kaas- het volgende:
Whehe, zojuist beetje langs een redelijk willekeurige route door Groningen aan het hardlopen. Staan deze dingen ineens midden op het pad.
Haha.quote:Op zondag 24 april 2016 16:43 schreef Pokkelmans het volgende:
[..]
Ik ben in de Achterhoek wel eens diep in de nacht van mijn fietst getieft omdat er ineens schapen op het fietspad bleken te liggen pitten. Zag ik pas toen ze in mijn koplamp lagen, en dan is het enige om te voorkomen dat je er vol infietst het stuur omgooien.
quote:Op zondag 24 april 2016 16:45 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Haha.Valt me nog niet van je tegen dat je er niet vol overheen ging.
Schotse Hooglanders zijn doorgaans superrelaxt joh. Moet je alleen niet mee gaan fucken als ze kalveren hebben.quote:Op zondag 24 april 2016 16:45 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Haha.Valt me nog niet van je tegen dat je er niet vol overheen ging.
Met gevaar voor eigen leven heb ik deze enorme beesten gewoon getrotseerd.
De meeste koeien toch wel?quote:Op zondag 24 april 2016 16:49 schreef Pokkelmans het volgende:
[..]
Schotse Hooglanders zijn doorgaans superrelaxt joh. Moet je alleen niet mee gaan fucken als ze kalveren hebben.
Stonden diverse kalveren bij, die zie je ook op de andere foto's die ik nog maakte. Geen idee hoe oud though. Ze waren iig veel kleiner. Toch reageerden die dingen niet op me.quote:Op zondag 24 april 2016 16:49 schreef Pokkelmans het volgende:
[..]
Schotse Hooglanders zijn doorgaans superrelaxt joh. Moet je alleen niet mee gaan fucken als ze kalveren hebben.
Makke kuddedieren inderdaad. Net zoals met schapen.quote:
Die bonte koeien die je normaal gesproken in de Hollandse weides ziet staan wel ja. Maar je hebt ook van die rassen waar ik liever niet in één weide sta met een stier daarvan.quote:
Hoop dat Feyenoord wint.quote:
Het soort ras waarmee ze groepen Spanjaarden door de stad jagen inderdaad.quote:Op zondag 24 april 2016 16:56 schreef Pokkelmans het volgende:
[..]
Die bonte koeien die je normaal gesproken in de Hollandse weides ziet staan wel ja. Maar je hebt ook van die rassen waar ik liever niet in één weide sta met een stier daarvan.
Zeg maar alle vleesrassen. Die hebben doorgaans vrij potige stieren.quote:Op zondag 24 april 2016 16:58 schreef Euribob het volgende:
[..]
Het soort ras waarmee ze groepen Spanjaarden door de stad jagen inderdaad.
Die bonte gevallen zijn ook bitches, als ze kalven hebben. Anders makke lammetjes inderdaad.quote:Op zondag 24 april 2016 16:56 schreef Pokkelmans het volgende:
[..]
Die bonte koeien die je normaal gesproken in de Hollandse weides ziet staan wel ja. Maar je hebt ook van die rassen waar ik liever niet in één weide sta met een stier daarvan.
Housewarming.quote:Op zondag 24 april 2016 17:00 schreef Euribob het volgende:
Nou, volgens de gemeente Rotterdam ben ik nu ook officieel woonachtig in de gemeente Rotterdam.
Hiep-hiep-hoera.
Weinig ervaring mee. Zie ze zelden met kalveren in de wei staan. Meestal een apart stukje waar de kalfjes in staan.quote:Op zondag 24 april 2016 17:03 schreef Tchock het volgende:
[..]
Die bonte gevallen zijn ook bitches, als ze kalven hebben. Anders makke lammetjes inderdaad.
Ik houd me in.quote:Op zondag 24 april 2016 17:08 schreef Pokkelmans het volgende:
[..]
Weinig ervaring mee. Zie ze zelden met kalveren in de wei staan. Meestal een apart stukje waar de kalfjes in staan.
En over lammetjes gesproken: schapen kunnen ook echt motherfuckers zijn. Alles leuk en aardig, tot je ze de rug toekeert.
Nou ja, schapen.quote:Op zondag 24 april 2016 17:10 schreef Pokkelmans het volgende:
[..]
Wou je toevallig over geiten en een zekere president beginnen?
1979. Dat valt buiten mijn decenniumquote:
Goede beesten.quote:Op zondag 24 april 2016 17:08 schreef Pokkelmans het volgende:
[..]
schapen kunnen ook echte motherfuckers zijn. Alles leuk en aardig, tot je ze de rug toekeert.
Bah. Beesten in de natuur.quote:Op zondag 24 april 2016 16:35 schreef Kaas- het volgende:
http://www.standaard.be/cnt/dmf20160424_02254537quote:Saudische therapeut geeft les in hoe je een vrouw moet slaan
Wat rouleren er toch veel debiele ideeën op de wereld in naam van een opperwezen.quote:Op zondag 24 april 2016 19:44 schreef Reya het volgende:
[..]
http://www.standaard.be/cnt/dmf20160424_02254537
quote:Op zondag 24 april 2016 19:51 schreef Disana het volgende:
[..]
Wat rouleren er toch veel debiele ideeën op de wereld
Ik denk dat het sommige mensen vooral goed uitkomt dat ze zogenaamd in naam van een opperwezen allerlei debiele dingen mogen doenquote:Op zondag 24 april 2016 19:51 schreef Disana het volgende:
[..]
Wat rouleren er toch veel debiele ideeën op de wereld in naam van een opperwezen.
Dit dus, ja.quote:Op zondag 24 april 2016 19:56 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik denk dat het sommige mensen vooral goed uitkomt dat ze zogenaamd in naam van een opperwezen allerlei debiele dingen mogen doen
De meeste religies zijn voor en door mannen verzonnen. Dus ja.quote:Op zondag 24 april 2016 19:56 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik denk dat het sommige mensen vooral goed uitkomt dat ze zogenaamd in naam van een opperwezen allerlei debiele dingen mogen doen
Dat heeft hij dan weer gemeen met Marloes Coenen.quote:Op zondag 24 april 2016 19:44 schreef Reya het volgende:
[..]
http://www.standaard.be/cnt/dmf20160424_02254537
Voor mannen, ja?quote:Op zondag 24 april 2016 19:57 schreef Disana het volgende:
[..]
De meeste religies zijn voor en door mannen verzonnen. Dus ja.
Dat klopt, maar dat betekent natuurlijk niet dat de religies vóór mannen zouden zijn. Vrouwen zijn vaker gelovig dan mannen, kun je nagaan.quote:Op zondag 24 april 2016 19:59 schreef Disana het volgende:
[..]
Yep. Vrouwen komen er in de meeste religies wat bekaaid af.
En jij maar zeuren.quote:Op zondag 24 april 2016 20:01 schreef eriksd het volgende:
Don't let the sun go down on me heeft best een goede tekst
Helemaal mee eens. Je ziet het ook erg goed terug in de kerkelijke hiërarchie.quote:Op zondag 24 april 2016 19:59 schreef Disana het volgende:
[..]
Yep. Vrouwen komen er in de meeste religies wat bekaaid af.
Ik heb het over de figuren die ze verzonnen hebben, zoals Paulus en Mohamed. Waarom vrouwen vaker gelovig zijn dan mannen kan ik zo gauw niet bedenken, jij?quote:Op zondag 24 april 2016 20:01 schreef Tchock het volgende:
[..]
Dat klopt, maar dat betekent natuurlijk niet dat de religies vóór mannen zouden zijn. Vrouwen zijn vaker gelovig dan mannen, kun je nagaan.
Vrouwen zijn irrationele wezens.quote:Op zondag 24 april 2016 20:03 schreef Disana het volgende:
[..]
Ik heb het over de figuren die ze verzonnen hebben, zoals Paulus en Mohamed. Waarom vrouwen vaker gelovig zijn dan mannen kan ik zo gauw niet bedenken, jij?
Snap ik nietquote:
Ja, maar ik vind je argument onwaar. Religie is niet bedacht voor specifieke groepen of geslachten, maar voor iedereen.quote:Op zondag 24 april 2016 20:03 schreef Disana het volgende:
[..]
Ik heb het over de figuren die ze verzonnen hebben, zoals Paulus en Mohamed. Waarom vrouwen vaker gelovig zijn dan mannen kan ik zo gauw niet bedenken, jij?
Emancipatie ftwquote:Op zondag 24 april 2016 20:02 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Helemaal mee eens. Je ziet het ook erg goed terug in de kerkelijke hiërarchie.
Her huwelijk kent ook een nare geschiedenis. Gelukkig is dat tegenwoordig in NL niet meer zo, maar vroeger was je als vrouw dan echt eigendom van de man. Vaak ook uit economische noodzaak.
Mensen met een minder goede sociaaleconomische positie zijn ook vaker gelovig, wellicht ook omdat het een bepaalde troost geeft.quote:Op zondag 24 april 2016 20:03 schreef Disana het volgende:
[..]
Vrouwen zijn altijd overwegend het bezit en de speelbal van mannen geweest, want mannen zijn nu eenmaal sterker. Logisch dat dit zich ook in religie heeft vertaald, maar weer onlogisch dat nog niet iedereen (zoals deze figuur) erachter is dat vrouwen verder net zo slim en volwaardig zijn.quote:Op zondag 24 april 2016 20:02 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Helemaal mee eens. Je ziet het ook erg goed terug in de kerkelijke hiërarchie.
Her huwelijk kent ook een nare geschiedenis. Gelukkig is dat tegenwoordig in NL niet meer zo, maar vroeger was je als vrouw dan echt eigendom van de man. Vaak ook uit economische noodzaak.
Dat vrouwen gedomineerd willen worden is derhalve bewezen.quote:Op zondag 24 april 2016 20:01 schreef Tchock het volgende:
[..]
Dat klopt, maar dat betekent natuurlijk niet dat de religies vóór mannen zouden zijn. Vrouwen zijn vaker gelovig dan mannen, kun je nagaan.
Is wel waar. Althans, uit veel onderzoeken blijkt dat vrouwen emotioneler en minder rationeel zijn. Dat is in heel veel situaties uiteraard een voordeel, ik bind er ook geen waardeoordeel aan.quote:
quote:Op zondag 24 april 2016 20:05 schreef Disana het volgende:
[..]
Vrouwen zijn altijd overwegend het bezit en de speelbal van mannen geweest, want mannen zijn nu eenmaal sterker. Logisch dat dit zich ook in religie heeft vertaald, maar weer onlogisch dat nog niet iedereen (zoals deze figuur) erachter is dat vrouwen verder net zo slim en volwaardig zijn.
Mannen zijn autistischer. Blijkt ook wel uit de demografie van FOK!.quote:Op zondag 24 april 2016 20:06 schreef Tchock het volgende:
[..]
Is wel waar. Althans, uit veel onderzoeken blijkt dat vrouwen emotioneler en minder rationeel zijn. Dat is in heel veel situaties uiteraard een voordeel, ik bind er ook geen waardeoordeel aan.
En in ruil daarvoor zijn mannen vaker lonewolfs en hebben ze Asperger.quote:Op zondag 24 april 2016 20:06 schreef Tchock het volgende:
[..]
Is wel waar. Althans, uit veel onderzoeken blijkt dat vrouwen emotioneler en minder rationeel zijn. Dat is in heel veel situaties uiteraard een voordeel, ik bind er ook geen waardeoordeel aan.
God allemachtig, verwikkel ik mezelf onbedoeld in een discussie op het scherpst van de snede. Ik denk dat religie wel degelijk oorspronkelijk voor mannen is bedacht, aangezien ze ook door mannen is bedacht. Hoe het ook zij, de mannen hebben zichzelf er zwaar mee bevoordeeld.quote:Op zondag 24 april 2016 20:04 schreef Tchock het volgende:
[..]
Ja, maar ik vind je argument onwaar. Religie is niet bedacht voor specifieke groepen of geslachten, maar voor iedereen.
Het is wel bedacht dóór mannen, maar dat is ook logisch; alles draaide rond mannen in die tijd.
En het schijnt dat vrouwen in het algemeen bijgeloviger en spiritueler zijn dan mannen, in vrijwel alle culturen. Misschien biologische verschillen?
En in hoeverre wordt dit vormgegeven door cultuur?quote:Op zondag 24 april 2016 20:06 schreef Tchock het volgende:
[..]
Alle mannen moeten net zo goed lijden onder de zonde van Eva hoor, in de Bijbelse traditie.quote:Op zondag 24 april 2016 20:07 schreef robin007bond het volgende:
[..]Ja, dat zou goed kunnen. In de bijbelberhalen is zelfs bij het scheppingsverhaal de vrouw al ondergeschikt. Ook zouden alle vrouwen moeten lijden om de "zonde" van Eva.
Ach ja.. Helaas valt er nog een hoop te winnen voor vrouwen.
Niet of weinig.quote:Op zondag 24 april 2016 20:09 schreef robin007bond het volgende:
[..]
En in hoeverre wordt dit vormgegeven door cultuur?
Nee, dit zou een reden kunnen zijn. Wie zwak is heeft hulp van boven nodig.quote:Op zondag 24 april 2016 20:05 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Mensen met een minder goede sociaaleconomische positie zijn ook vaker gelovig, wellicht ook omdat het een bepaalde troost geeft.
Wellicht dat het dus voorkomt uit de minder goede economische positie van vrouwen. Of is dit vergezocht?
Ik denk dat die vraag meer relevant is voor de religieuze bevoordeling van mannen, dan voor de geloofwaardigheid van wetenschappelijke onderzoekjes.quote:Op zondag 24 april 2016 20:09 schreef robin007bond het volgende:
[..]
En in hoeverre wordt dit vormgegeven door cultuur?
quote:
http://www.oxfordscholars(...)acprof-9780199608102quote:It concludes that the gender gap is not the result of biology but is rather the consequence of important social differences — responsibility for managing birth, child‐rearing and death, for example, and attitudes to the body, illness and health — over‐lapping and reinforcing each other. In the West, the gender gap is exaggerated because the social changes that undermined the plausibility of religion bore most heavily on men first.
Religie is bedoeld om een hiërarchie in de samenleving te rechtvaardigen. Anders gaat het volk zo klagen over het verschil in macht, bezit en grondrechten.quote:Op zondag 24 april 2016 20:04 schreef Tchock het volgende:
[..]
Ja, maar ik vind je argument onwaar. Religie is niet bedacht voor specifieke groepen of geslachten, maar voor iedereen.
Het is wel bedacht dóór mannen, maar dat is ook logisch; alles draaide rond mannen in die tijd.
En het schijnt dat vrouwen in het algemeen bijgeloviger en spiritueler zijn dan mannen, in vrijwel alle culturen. Misschien biologische verschillen?
Zolang er nog mafketels rondlopen zoals de man in dit verhaal zeer zeker ja. Wat ben ik blij dat ik in deze tijd in het verlichte Nederland ben geboren.quote:Op zondag 24 april 2016 20:07 schreef robin007bond het volgende:
[..]Ja, dat zou goed kunnen. In de bijbelberhalen is zelfs bij het scheppingsverhaal de vrouw al ondergeschikt. Ook zouden alle vrouwen moeten lijden om de "zonde" van Eva.
Ach ja.. Helaas valt er nog een hoop te winnen voor vrouwen.
De wetenschap wordt ook gevormd door de dominante cultuur. Jarenlang was er zogenaamd "bewijs" dat mensen met een Afrikaanse origine inferieur waren.quote:Op zondag 24 april 2016 20:10 schreef Pokkelmans het volgende:
[..]
Ik denk dat die vraag meer relevant is voor de religieuze bevoordeling van mannen, dan voor de geloofwaardigheid van wetenschappelijke onderzoekjes.
Dat lijkt me redenatie achteraf. De meeste religies zijn niet begonnen om een hiërarchie te rechtvaardigen, kijk maar naar het Christendom. Dat begon als stiekeme verzameling clubjes in het Romeinse rijk, niet als een grote organisatie die überhaupt geld te verdelen had.quote:Op zondag 24 april 2016 20:12 schreef Euribob het volgende:
[..]
Religie is bedoeld om een hiërarchie in de samenleving te rechtvaardigen. Anders gaat het volk zo klagen over het verschil in macht, bezit en grondrechten.
Het is ook makkelijk om opgelegde regels te hebben, dan hoef je daar zelf niet over na te denken en geen afwegingen in te maken, en je kunt anderen die regels ook prima voorhouden zonder een "omdat ik het zeg" discussie te moeten aangaan.quote:Op zondag 24 april 2016 20:09 schreef Disana het volgende:
[..]
Nee, dit zou een reden kunnen zijn. Wie zwak is heeft hulp van boven nodig.
Voortschrijdend inzicht in de wetenschap betekent altijd dat er dingen worden bijgeschaafd. Frenologie was in die tijd mateloos populair maar blijkt na statistisch onderzoek niet waar te zijn.quote:Op zondag 24 april 2016 20:12 schreef robin007bond het volgende:
[..]
De wetenschap wordt ook gevormd door de dominante cultuur. Jarenlang was er zogenaamd "bewijs" dat mensen met een Afrikaanse origine inferieur waren.
Ik las in een eender verband een interessant artikel over de theorieën van de publieksfilosoof Alain de Botton. Ik kan dat niet linken omdat de NRC dat niet toestaat, maar het komt erop neer dat hij denkt dat ook volwassenen geruststelling en zorg nodig hebben. We willen een kader waarin het goed is wat we doen.quote:Op zondag 24 april 2016 20:15 schreef Leandra het volgende:
[..]
Het is ook makkelijk om opgelegde regels te hebben, dan hoef je daar zelf niet over na te denken en geen afwegingen in te maken, en je kunt anderen die regels ook prima voorhouden zonder een "omdat ik het zeg" discussie te moeten aangaan.
Dat zou zelfs nog wel eens een van de redenen kunnen zijn dat vrouwen die religieus zijn vaak strenger in de leer zijn (of lijken....).
Nee, wetenschap is neutraal. Dat er wetenschappers zijn die bepaalde opvattingen wetenschappelijk menen te bewijzen, en dat zij achteraf onwaar blijken te zijn, betekent niet dat de wetenschap als geheel onderhevig is aan culturele beperkingen, maar slechts dat er nieuw bewijs of een nieuw inzicht voorhanden is.quote:Op zondag 24 april 2016 20:12 schreef robin007bond het volgende:
[..]
De wetenschap wordt ook gevormd door de dominante cultuur. Jarenlang was er zogenaamd "bewijs" dat mensen met een Afrikaanse origine inferieur waren.
"Wetenschap" als organisate of instituut zien is sowieso al een misvatting.quote:Op zondag 24 april 2016 20:17 schreef Pokkelmans het volgende:
[..]
Nee, wetenschap is neutraal. Dat er wetenschappers zijn die bepaalde opvattingen wetenschappelijk menen te bewijzen, en dat zij achteraf onwaar blijken te zijn, betekent niet dat de wetenschap als geheel onderhevig is aan culturele beperkingen, maar slechts dat er nieuw bewijs of een nieuw inzicht voorhanden is.
Het lijkt mij dat religie gewoon mee-ontwikkelt met de samenleving, en dan een beetje volgens de pyramide van Maslow. In primitieve samenlevingen zie je veel landbouw- en weersgoden. Wordt die behoefte redelijk consistent bevredigd, dan ga je een trede omhoog en zie je bijvoorbeeld krijgsgoden, of goden/beschermheiligen voor bepaalde ambachten, en zo voort.quote:Op zondag 24 april 2016 20:16 schreef Disana het volgende:
[..]
Ik las in een eender verband een interessant artikel over de theorieën van de publieksfilosoof Alain de Botton. Ik kan dat niet linken omdat de NRC dat niet toestaat, maar het komt erop neer dat hij denkt dat ook volwassenen geruststelling en zorg nodig hebben. We willen een kader waarin het goed is wat we doen.
De wetenschappelijke methode dan.quote:Op zondag 24 april 2016 20:21 schreef Tchock het volgende:
[..]
"Wetenschap" als organisate of instituut zien is sowieso al een misvatting.
Het is begonnen als een organisatie die slavernij verwierp. Daarom was het ook zo populair onder slaven. Nieuwe religies komen nooit voort uit mensen die wat verliezen te hebben bij een nieuwe situatie.quote:Op zondag 24 april 2016 20:13 schreef Tchock het volgende:
[..]
Dat lijkt me redenatie achteraf. De meeste religies zijn niet begonnen om een hiërarchie te rechtvaardigen, kijk maar naar het Christendom. Dat begon als stiekeme verzameling clubjes in het Romeinse rijk, niet als een grote organisatie die überhaupt geld te verdelen had.
Nee.quote:Op zondag 24 april 2016 20:22 schreef Tchock het volgende:
[..]
De wetenschappelijke methode wordt door cultuur gevormd ja?
Dan spreek je jezelf tegen dat het is om een hiërarchie te rechtvaardigen, toch?quote:Op zondag 24 april 2016 20:22 schreef Euribob het volgende:
[..]
Het is begonnen als een organisatie die slavernij verwierp. Daarom was het ook zo populair onder slaven. Nieuwe religies komen nooit voort uit mensen die wat verliezen te hebben bij een nieuwe situatie.
Dergelijke situaties waar nieuwe religies onstaan komen ook alleen voor als er misstanden ontstaan binnen de samenleving (de opkomst van de Protestantse kerk is hier een goed voorbeeld van) of als er een machtsverschuivingen plaatsvindt (bijvoorbeeld het grote Schisma van de Katholieken en de Orthodoxen doordat het Romeinse Rijk splitste)
Die eerste zin klinkt op het eerste gehoor heel aannemelijk. Tot je weer bedenkt dat we zoiets hebben als de Taliban, IS, Boko Haram, Al Quada, en ga zo maar door. En dat we zelf nog mannen in jurken hebben die zich aan jongetjes vergrijpen. En conservatieve idioten die abortus en voorbehoedsmiddelen willen verbieden. Misschien klopt je bewering als je het uitsluitend over een piepklein stukje westerse wereld hebt. De weergoden mogen we voorbij zijn, maar voor het overige houdt religie geen maat met maatschappelijke en wetenschappelijke ontwikkelingen.quote:Op zondag 24 april 2016 20:22 schreef Pokkelmans het volgende:
[..]
Het lijkt mij dat religie gewoon mee-ontwikkelt met de samenleving, en dan een beetje volgens de pyramide van Maslow. In primitieve samenlevingen zie je veel landbouw- en weersgoden. Wordt die behoefte redelijk consistent bevredigd, dan ga je een trede omhoog en zie je bijvoorbeeld krijgsgoden, of goden/beschermheiligen voor bepaalde ambachten, en zo voort.
En daar helemaal bovenaan staat dan zelfontplooiïng. En in de huidige westerse wereld zie je vaak dat men religie ziet als zingeving of het zich kunnen voelen als een completer mens. (Bijna) niemand bidt nog voor een gunstige oogst.
Het hele monotheïsme is al een paar stappen van de weersgoden verwijderd hè.quote:Op zondag 24 april 2016 20:26 schreef Disana het volgende:
[..]
Die eerste zin klinkt op het eerste gehoor heel aannemelijk. Tot je weer bedenkt dat we zoiets hebben als de Taliban, IS, Boko Haram, Al Quada, en ga zo maar door. En dat we zelf nog mannen in jurken hebben die zich aan jongetjes vergrijpen. En conservatieve idioten die abortus en voorbehoedsmiddelen willen verbieden. Misschien klopt je bewering als je het uitsluitend over een piepklein stukje westerse wereld hebt. De weergoden mogen we voorbij zijn, maar voor het overige houdt religie geen maat met maatschappelijke en wetenschappelijke ontwikkelingen.
Ik ben het er niet mee eens dat dat het gevolg is van religie. Het is tekenend dat de meeste strijders van IS helemaal geen moslimextremisten zijn, maar Iraakse ex-militairen en buitenlandse huurlingen.quote:Op zondag 24 april 2016 20:26 schreef Disana het volgende:
[..]
Die eerste zin klinkt op het eerste gehoor heel aannemelijk. Tot je weer bedenkt dat we zoiets hebben als de Taliban, IS, Boko Haram, Al Quada, en ga zo maar door. En dat we zelf nog mannen in jurken hebben die zich aan jongetjes vergrijpen. En conservatieve idioten die abortus en voorbehoedsmiddelen willen verbieden. Misschien klopt je bewering als je het uitsluitend over een piepklein stukje westerse wereld hebt. De weergoden mogen we voorbij zijn, maar voor het overige houdt religie geen maat met maatschappelijke en wetenschappelijke ontwikkelingen.
Ho ho, dat komt door de paus. De grootste boef die er is.quote:Op zondag 24 april 2016 20:28 schreef Tchock het volgende:
[..]
Dat priesters jongetjes verkrachten komt omdat ze gelegenheid hebben en er mee weg kunnen komen, niet door de Kerk zelf.
Dat komt doordat onze maatschappij te tolerant is voor homosensuelen.quote:Op zondag 24 april 2016 20:29 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Ho ho, dat komt door de paus. De grootste boef die er is.
Behalve het nationaal-socialisme.quote:Op zondag 24 april 2016 20:22 schreef Euribob het volgende:
[..]
Het is begonnen als een organisatie die slavernij verwierp. Daarom was het ook zo populair onder slaven. Nieuwe religies komen nooit voort uit mensen die wat verliezen te hebben bij een nieuwe situatie.
Ik keek even. Minst grappige topic ooit?quote:Op zondag 24 april 2016 20:29 schreef Pokkelmans het volgende:
Reya opent een trolltopic, binnen een post of 30 wordt hem gevraagd of hij wil neuken. Ik neem aan dat hij snel weer terug in de POL-SC is.
Dat vermoed ik ook, maar dat doet niets af aan mijn stelling dat religie niet per se meegroeit met de tijd(geest). Al die groeperingen onderdrukken vrouwen en burgers, en allemaal zeggen ze het in naam van een opperwezen te doen.quote:Op zondag 24 april 2016 20:28 schreef Pokkelmans het volgende:
[..]
Het hele monotheïsme is al een paar stappen van de weersgoden verwijderd hè.
Bovendien zou ik stellen dat de extremistische islam vooral bezig is met het bevredigen van de behoefte aan erkenning en respect. Niet dat ze het efficiënt af weten te dwingen, maar dat is wel waar ze op dit moment naar lijken te streven.
Echt hè?quote:Op zondag 24 april 2016 20:29 schreef Pokkelmans het volgende:
Reya opent een trolltopic, binnen een post of 30 wordt hem gevraagd of hij wil neuken. Ik neem aan dat hij snel weer terug in de POL-SC is.
17/18 hier.quote:Op zondag 24 april 2016 20:31 schreef Janneke141 het volgende:
18 van mijn 26 leerlingen hebben die verrekte rekentoets gehaald. Ik geloof dat ik daar wel tevreden mee ben.
Andere doelgroep ook.quote:Op zondag 24 april 2016 20:32 schreef Kaas- het volgende:
[..]
17/18 hier.
Andere rekentoets, maar toch.
Doe het zelf dan beter.quote:Op zondag 24 april 2016 20:31 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Ik keek even. Minst grappige topic ooit?
Heb ik nog niet gezien, nochtans.quote:Op zondag 24 april 2016 20:33 schreef Kaas- het volgende:
[..]
De tl-buis in de garage hier zou nog een grappiger topic bedenken.
De mannen van al die groeperingen komen uit alle geledingen van de bevolking, en beroepen zich allemaal op een opperwezen om hun onderdrukking en gruwelpraktijken uit te voeren.quote:Op zondag 24 april 2016 20:28 schreef Tchock het volgende:
[..]
Ik ben het er niet mee eens dat dat het gevolg is van religie. Het is tekenend dat de meeste strijders van IS helemaal geen moslimextremisten zijn, maar Iraakse ex-militairen en buitenlandse huurlingen.
Mensen, of in elk geval sommigen, hebben een perverse prikkel tot het plegen van misdaden. Dat priesters jongetjes verkrachten komt omdat ze gelegenheid hebben en er mee weg kunnen komen, niet door de Kerk zelf.
Er zullen nu wel weer Omtzigt plaatjes volgen, maar laten we eerst maar eens zien waar het decadegemiddelde van de maximumtempartuur op uit komt. 1991 staat wat betreft het derde decade niet eens in de top 20 van de afgelopen 115 jaar.quote:Op zondag 24 april 2016 13:43 schreef Disana het volgende:
Kowloon, deze kou is dus uitzonderllijk
http://www.rtlnieuws.nl/n(...)-niet-zo-koud-als-nu
Kaas ook niet. Slechts gevoeld.quote:
De gemiddelde kwaliteit van de TT's van mijn ouders hun tl-buis is voorlopig dus 0. Die van jou -1.quote:
De religie als doctrine niet, maar de invulling die men geeft aan de religieuze of spirituele ervaringen die men heeft.quote:Op zondag 24 april 2016 20:31 schreef Disana het volgende:
[..]
Dat vermoed ik ook, maar dat doet niets af aan mijn stelling dat religie niet per se meegroeit met de tijd(geest). Al die groeperingen onderdrukken vrouwen en burgers, en allemaal zeggen ze het in naam van een opperwezen te doen.
quote:Op zondag 24 april 2016 20:34 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Er zullen nu wel weer Omtzigt plaatjes volgen, maar laten we eerst maar eens zien waar het decadegemiddelde van de maximumtempartuur op uit komt. 1991 staat wat betreft het derde decade niet eens in de top 20 van de afgelopen 115 jaar.
Ik moet altijd hard lachen om mijn eigen grappen; daar doe ik het voor.quote:Op zondag 24 april 2016 20:35 schreef Kaas- het volgende:
[..]
De gemiddelde kwaliteit van de TT's van mijn ouders hun tl-buis is voorlopig dus 0. Die van jou -1.
Winst voor de tl-buis.
Oké, maar je kunt niet ontkennen dat het te koud is voor de tijd van het jaar toch.quote:Op zondag 24 april 2016 20:34 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Er zullen nu wel weer Omtzigt plaatjes volgen, maar laten we eerst maar eens zien waar het decadegemiddelde van de maximumtempartuur op uit komt. 1991 staat wat betreft het derde decade niet eens in de top 20 van de afgelopen 115 jaar.
Hehe, dat is wel +1.quote:Op zondag 24 april 2016 20:36 schreef Reya het volgende:
[..]
Ik moet altijd hard lachen om mijn eigen grappen; daar doe ik het voor.
Ik ook. Levert me wel weer TR's, note's, en de nodige klachten op, maar tegen de tijd dat ik daar lucht van krijg heb ik al gelachen en van het moment genoten. Dat ontneemt niemand me op dat moment meer.quote:Op zondag 24 april 2016 20:36 schreef Reya het volgende:
[..]
Ik moet altijd hard lachen om mijn eigen grappen; daar doe ik het voor.
Bovendien te koud voor mij.quote:Op zondag 24 april 2016 20:36 schreef Disana het volgende:
[..]
Oké, maar je kunt niet ontkennen dat het te koud is voor de tijd van het jaar toch.
Niet zo zeuren Kaasje, die 130 km/u biedt meer rijgenot. Dat is ook wat waard.quote:Op zondag 24 april 2016 13:54 schreef Kaas- het volgende:
NWS / Drie keer meer doden op wegen waar men 130 km/u mag![]()
Ik vind de invulling ervan door een aanzienlijk deel van de wereldbevolking niet eigentijds.quote:Op zondag 24 april 2016 20:36 schreef Pokkelmans het volgende:
[..]
De religie als doctrine niet, maar de invulling die men geeft aan de religieuze of spirituele ervaringen die men heeft.
Bovendien een halve minuut tijdswinst per dag.quote:Op zondag 24 april 2016 20:37 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Niet zo zeuren Kaasje, die 130 km/u biedt meer rijgenot. Dat is ook wat waard.
Ga je nu topics van vorig jaar teruglezen ofzo?quote:Op zondag 24 april 2016 20:37 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Niet zo zeuren Kaasje, die 130 km/u biedt meer rijgenot. Dat is ook wat waard.
Ja, ik zag de plaatjes, je kwam zelfs wilde bosmonsters tegen.quote:Op zondag 24 april 2016 20:37 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Bovendien te koud voor mij.
Hoewel ik vanmiddag gewoon heerlijk door de zon rende.
Kowloonmystyle.quote:Op zondag 24 april 2016 20:38 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Ga je nu topics van vorig jaar teruglezen ofzo?
Nouja, ik heb het over een termijn van eeuwen. Dat men dan ergens nog in de middeleeuwen is blijven steken, doet wat mij betreft niet meteen af aan de aannamequote:Op zondag 24 april 2016 20:37 schreef Disana het volgende:
[..]
Ik vind de invulling ervan door een aanzienlijk deel van de wereldbevolking niet eigentijds.
Zou zouden mijn weerpraatjes er ook uit zien denk ik. Af en toe wat stuntelig, maar wel degelijk verder.quote:
Het ruige Groningse platteland is vol gevaar. Maar goed doorheen gekomen.quote:Op zondag 24 april 2016 20:38 schreef Disana het volgende:
[..]
Ja, ik zag de plaatjes, je kwam zelfs wilde bosmonsters tegen.
Nou vooruit dan maar. Al denk ik stiekem dat jij het als man positiever inziet dan ik als vrouwquote:Op zondag 24 april 2016 20:38 schreef Pokkelmans het volgende:
[..]
Nouja, ik heb het over een termijn van eeuwen. Dat men dan ergens nog in de middeleeuwen is blijven steken, doet wat mij betreft niet meteen af aan de aanname
Gewoon koud, niet te koud. Ik vind het prima weer.quote:Op zondag 24 april 2016 20:36 schreef Disana het volgende:
[..]
Oké, maar je kunt niet ontkennen dat het te koud is voor de tijd van het jaar toch.
Gelukkig maar, ik zou je niet graag willen missen.quote:Op zondag 24 april 2016 20:39 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Het ruige Groningse platteland is vol gevaar. Maar goed doorheen gekomen.
Autoseksisme; tegenvallend, Disaan.quote:Op zondag 24 april 2016 20:39 schreef Disana het volgende:
[..]
Nou vooruit dan maar. Al denk ik stiekem dat jij het als man positiever inziet dan ik als vrouw
Ik zag het vanmiddag al, maar had even geen tijd om te reageren.quote:Op zondag 24 april 2016 20:38 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Ga je nu topics van vorig jaar teruglezen ofzo?
Awwwwquote:Op zondag 24 april 2016 20:40 schreef Disana het volgende:
[..]
Gelukkig maar, ik zou je niet graag willen missen.
Nu al een goed idee, inderdaad.quote:Op zondag 24 april 2016 20:41 schreef Kaas- het volgende:
Haha, dat leek me nou geweldig, als Kowloon de weerman in het NOS-8uurjournaal zou worden.
Is het geen wegzapstukje meer, maar gaat Kowloon haarfijn even alle analytische trucjes uit de kast halen en daar rustig een half uurtje per avond de tijd voor nemen.
Wat is dat nou weer.quote:
Het 8 uur Journaal gaat dan Het Weer heten met op het einde nog een kort journaalbulletin.quote:Op zondag 24 april 2016 20:41 schreef Kaas- het volgende:
Haha, dat leek me nou geweldig, als Kowloon de weerman in het NOS-8uurjournaal zou worden.
Is het geen wegzapstukje meer, maar gaat Kowloon haarfijn even alle analytische trucjes uit de kast halen en daar rustig een half uurtje per avond de tijd voor nemen.
quote:Op zondag 24 april 2016 20:42 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Het 8 uur Journaal gaat dan Het Weer heten met op het einde nog een kort journaalbulletin.
Ik denk dat heel wat mensen dat nog prima zouden vinden ook.quote:Op zondag 24 april 2016 20:42 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Het 8 uur Journaal gaat dan Het Weer heten met op het einde nog een kort journaalbulletin.
Dat kan ook nog, het weer bespreken aan de hand van het nieuws. Gewoon als leuke achtergrondinfo.quote:Op zondag 24 april 2016 20:43 schreef Kaas- het volgende:
Telkens een bruggetje van het weer naar het nieuws.
"Waar het er ook heet aan toegaat is in Syrië..."
Nouja, nee. Er is natuurlijk maar zoveel "onrecht" (verschil in macht, corruptie. etc.) binnen een samenleving die een religie goed kan praten. Zolang mensen geen directe probleem hebben met de status quo (ze hebben te eten, ze kunnen veilig over straat) hebben ze ook geen reden om van religie te veranderen.quote:Op zondag 24 april 2016 20:23 schreef Tchock het volgende:
[..]
Dan spreek je jezelf tegen dat het is om een hiërarchie te rechtvaardigen, toch?
"Over blikseminslagen gesproken; vanochtend stelde Texas zijn duizendste veroordeelde terecht middels de elektrische stoel".quote:Op zondag 24 april 2016 20:44 schreef Kaas- het volgende:
"Niet alleen in Nederland was het nat, vanochtend was er weer een tsunami (...)"
Gewoon foto's van regenbogen en lammetjes in de zon laten zien in plaats van oorlog en moord.quote:Op zondag 24 april 2016 20:43 schreef Disana het volgende:
[..]
Ik denk dat heel wat mensen dat nog prima zouden vinden ook.
Aan de kust een matige tot krachtige wind uit het zuidwesten. In de Europese politiek waait overigens een extreem-rechtse wind.quote:Op zondag 24 april 2016 20:45 schreef Reya het volgende:
[..]
"Over blikseminslagen gesproken; vanochtend stelde Texas zijn duizendste veroordeelde terecht middels de elektrische stoel".
quote:Op zondag 24 april 2016 20:45 schreef Reya het volgende:
[..]
"Over blikseminslagen gesproken; vanochtend stelde Texas zijn duizendste veroordeelde terecht middels de elektrische stoel".
Boven Syrië hebben ze vast ook wel eens een regenboog.quote:Op zondag 24 april 2016 20:46 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Gewoon foto's van regenbogen en lammetjes in de zon laten zien in plaats van oorlog en moord.
En incidenteel een foto van een tsunami in een ver land opdat we beseffen hoe goed we het hier hebben.quote:Op zondag 24 april 2016 20:46 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Gewoon foto's van regenbogen en lammetjes in de zon laten zien in plaats van oorlog en moord.
Van bepaalde ingezette chemicaliën ga je inderdaad flink hallucineren, zo heb ik begrepen.quote:Op zondag 24 april 2016 20:47 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Boven Syrië hebben ze vast ook wel eens een regenboog.
Whehe.quote:Op zondag 24 april 2016 20:45 schreef Reya het volgende:
[..]
Lijkt mij ook. Omdat we dingen steeds beter begrijpen hebben we ook steeds minder religie nodig om zonder onzekerheid door het leven te gaan. De dood is zo'n beetje nog het laatste bastion wat dat betreft.quote:Op zondag 24 april 2016 20:22 schreef Pokkelmans het volgende:
[..]
Het lijkt mij dat religie gewoon mee-ontwikkelt met de samenleving, en dan een beetje volgens de pyramide van Maslow. In primitieve samenlevingen zie je veel landbouw- en weersgoden. Wordt die behoefte redelijk consistent bevredigd, dan ga je een trede omhoog en zie je bijvoorbeeld krijgsgoden, of goden/beschermheiligen voor bepaalde ambachten, en zo voort.
En daar helemaal bovenaan staat dan zelfontplooiïng. En in de huidige westerse wereld zie je vaak dat men religie ziet als zingeving of het zich kunnen voelen als een completer mens. (Bijna) niemand bidt nog voor een gunstige oogst.
Over regenbogen gesproken, in New York wordt dit weekend de 46e Gay pride georganiseerd.quote:Op zondag 24 april 2016 20:47 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Boven Syrië hebben ze vast ook wel eens een regenboog.
Dat er meer zekerheden of wetmatigheden zijn, wil niet zeggen dat wij ons steeds zekerder zullen voelen. Ik denk dat het individu nog nooit zo onzeker was als nu.quote:Op zondag 24 april 2016 20:50 schreef Euribob het volgende:
[..]
Lijkt mij ook. Omdat we dingen steeds beter begrijpen hebben we ook steeds minder religie nodig om zonder onzekerheid door het leven te gaan. De dood is zo'n beetje nog het laatste bastion wat dat betreft.
"Een knetterend debat in de Meppelse gemeenteraad was het gevolg."quote:Op zondag 24 april 2016 20:49 schreef GSbrder het volgende:
"Deze foto is gemaakt in Drenthe, waar de donkere wolken zich niet enkel letterlijk samenpakken, maar ook de lokale politiek in zwaar weer zit."
Dan een fokker aan het woord: "Ja, hij was altijd al een beetje een nare man dus het verbaast ons niet.."quote:Op zondag 24 april 2016 20:49 schreef GSbrder het volgende:
"Deze foto is gemaakt in Drenthe, waar de donkere wolken zich niet enkel letterlijk samenpakken, maar ook de lokale politiek in zwaar weer zit."
Meppeler.quote:Op zondag 24 april 2016 20:52 schreef Kowloon het volgende:
[..]
"Een knetterend debat in de Meppelse gemeenteraad was het gevolg."
Zo zeker is de mens van nu niet. Dat we ons niet meer op een opperwezen kunnen beroepen, betekent niet dat we nu zonder angst of onzekerheid door het leven gaan.quote:Op zondag 24 april 2016 20:50 schreef Euribob het volgende:
[..]
Lijkt mij ook. Omdat we dingen steeds beter begrijpen hebben we ook steeds minder religie nodig om zonder onzekerheid door het leven te gaan. De dood is zo'n beetje nog het laatste bastion wat dat betreft.
Wel koud in de fontein nu.quote:Op zondag 24 april 2016 20:55 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
Halve straat de deur uit met Feyenoord kleding.
Hofplein en Coolsingel place to be.
Romafans komen de historische binnenstad van Rotterdam slopen.quote:
quote:Op zondag 24 april 2016 20:55 schreef Disana het volgende:
[..]
Zo zeker is de mens van nu niet. Dat we ons niet meer op een opperwezen kunnen beroepen, betekent niet dat we nu zonder angst of onzekerheid door het leven gaan.
Dat komt volgens mij doordat we ons nu steeds meer kunnen bezighouden met dat ding waar we géén controle op hebben. Onszelf. Ik doelde met "we" ook meer de mensheid in het algemeen tegen de natuur, niet verschillende groepjes/individuen binnen de samenleving tegen elkaar.quote:Op zondag 24 april 2016 20:52 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Dat er meer zekerheden of wetmatigheden zijn, wil niet zeggen dat wij ons steeds zekerder zullen voelen. Ik denk dat het individu nog nooit zo onzeker was als nu.
Worden direct vanuit Italië overgevlogen in een paar historische Heinkel's.quote:Op zondag 24 april 2016 20:57 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Romafans komen de historische binnenstad van Rotterdam slopen.
Maar ook tegen de natuur zijn we nog steeds grotendeels weerloos. We weten nu alleen dat niemand van boven ons gaat beschermen tegen de gevolgen van klimaatverandering.quote:Op zondag 24 april 2016 21:00 schreef Euribob het volgende:
[..]
[..]
Dat komt volgens mij doordat we ons nu steeds meer kunnen bezighouden met dat ding waar we géén controle op hebben. Onszelf. Ik doelde met "we" ook meer de mensheid in het algemeen tegen de natuur, niet verschillende groepjes/individuen binnen de samenleving tegen elkaar.
Mensen zijn nu bang voor terrorisme, niet voor de bliksem of een mislukte oogst.
Je komt ook veel vaker met andere groepen in contact, doordat de mens vele malen mobieler is dan vroeger. Dat creëert frictie en identiteitsonzekerheid. Het terrorisme van nu is ook onvergelijkbaar met de mislukte oogst van vroeger omdat mensen vroeger alleen angst hadden voor het leed dat ze direct trof. Terrorisme treft een enkeling, maar we zien het vrijwel dagelijks.quote:Op zondag 24 april 2016 21:00 schreef Euribob het volgende:
[..]
[..]
Dat komt volgens mij doordat we ons nu steeds meer kunnen bezighouden met dat ding waar we géén controle op hebben. Onszelf. Ik doelde met "we" ook meer de mensheid in het algemeen tegen de natuur, niet verschillende groepjes/individuen binnen de samenleving tegen elkaar.
Mensen zijn nu bang voor terrorisme, niet voor de bliksem of een mislukte oogst.
Maar het speelt een veel minder grote rol in je leven. Je behoefte aan comfort is eigenlijk "on demand" te vervullen. Je zet de verwarming of de airco wat hoger. En als het regent ga je binnen zitten.quote:Op zondag 24 april 2016 21:02 schreef Disana het volgende:
[..]
Maar ook tegen de natuur zijn we nog steeds grotendeels weerloos. We weten nu alleen dat niemand van boven ons gaat beschermen tegen de gevolgen van klimaatverandering.
Ik heb van mijn leven nog nooit in de kou geslapen, of honger gehad of moeten vechten voor mijn leven met een wild dier. Dat vind ik toch wel een groot deel van de gevaren der natuur. Er zijn inderdaad vulkanen die bij uitbarsting een grote impact zullen hebben op ons leven, en tornado's, aardbevingen en tsunami's hebben we ook nog niet onder controle. Maar dat zijn uitzonderingen mijn inziens.quote:Op zondag 24 april 2016 21:02 schreef Disana het volgende:
[..]
Maar ook tegen de natuur zijn we nog steeds grotendeels weerloos. We weten nu alleen dat niemand van boven ons gaat beschermen tegen de gevolgen van klimaatverandering.
Dat zie je mijn inziens verkeerd. Terrorisme treft misschien een enkeling, maar voor iedereen die zich in de publieke ruimte begeeft is er de kans aanwezig dat hij wordt opgeblazen. Daarom zien we het dagelijks, omdat het iedereen (direct) kán raken.quote:Op zondag 24 april 2016 21:05 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Je komt ook veel vaker met andere groepen in contact, doordat de mens vele malen mobieler is dan vroeger. Dat creëert frictie en identiteitsonzekerheid. Het terrorisme van nu is ook onvergelijkbaar met de mislukte oogst van vroeger omdat mensen vroeger alleen angst hadden voor het leed dat ze direct trof. Terrorisme treft een enkeling, maar we zien het vrijwel dagelijks.
Het is een irrationele angst (op basis van de kans geraakt te worden door terrorisme) maar ons contact, onze mobiliteit en onze informatievoorziening maakt ons er bang voor. Mensen werden vroeger ook het slachtoffer van criminaliteit en terrorisme (zie de kruistochten), maar deze fenomenen waren minder concreet en tastbaar dan een mislukte oogst of blikseminslag.quote:Op zondag 24 april 2016 21:19 schreef Euribob het volgende:
[..]
Dat zie je mijn inziens verkeerd. Terrorisme treft misschien een enkeling, maar voor iedereen die zich in de publieke ruimte begeeft is er de kans aanwezig dat hij wordt opgeblazen. Daarom zien we het dagelijks, omdat het iedereen (direct) kán raken.
Zou "care" een goed command in STATA zijn, vraag ik me u af.quote:
Het is "dat vraagt ik u af, meneer Sonneberg".quote:Op zondag 24 april 2016 21:27 schreef Euribob het volgende:
[..]
Zou "care" een goed command in STATA zijn, vraag ik me u af.
'Don't care' is een correcte term binnen digital logicquote:Op zondag 24 april 2016 21:27 schreef Euribob het volgende:
[..]
Ongetwijfeld.quote:Op zondag 24 april 2016 21:27 schreef Euribob het volgende:
[..]
Je gaat uit van een kleine overwegend westerse minderheid, die bovendien in grote delen van de VS nog altijd wordt getroffen door wervelwinden en de dreiging van een aardbeving. In de rest van de wereld is men onderhevig aan verwoestijning, droogte, overstromingen en noem alles maar op.quote:Op zondag 24 april 2016 21:08 schreef Pokkelmans het volgende:
[..]
Maar het speelt een veel minder grote rol in je leven. Je behoefte aan comfort is eigenlijk "on demand" te vervullen. Je zet de verwarming of de airco wat hoger. En als het regent ga je binnen zitten.
Hetzelfde met voedsel: je weet gewoon vrijwel zeker dat je niet zal verhongeren. Dat is een luxe die men 3000 jaar geleden niet had.
Ook voor jou geldt dat je uitgaat van een kleine minderheid der mensen op aarde. En ook voor ons hoeft er maar een keer iets goed mis te gaan om ons terug te werpen op onzekerheid en lijden. Onze zekerheid is veel kwetsbaarder dan jullie denken.quote:Op zondag 24 april 2016 21:16 schreef Euribob het volgende:
[..]
Ik heb van mijn leven nog nooit in de kou geslapen, of honger gehad of moeten vechten voor mijn leven met een wild dier. Dat vind ik toch wel een groot deel van de gevaren der natuur. Er zijn inderdaad vulkanen die bij uitbarsting een grote impact zullen hebben op ons leven, en tornado's, aardbevingen en tsunami's hebben we ook nog niet onder controle. Maar dat zijn uitzonderingen mijn inziens.
Klimaatverandering is wel een goeie, je zou kunnen beargumenteren dat wij de natuur alleen maar kunnen "verslaan" door een steeds grotere impact te hebben op de natuur met alle gevolgen van dien.
Ik denk dat de kans voor een willekeurige aardbewoner om door natuurgeweld en/of honger om het leven te komen, nog nooit zo laag is geweest dan nu. En zelfs als je in Tornado Valley of in een of andere rivierdelta in Bangladesh woont ben je (doorgaans) niet voor je levensonderhoud afhankelijk van een gunstige jacht of een goede oogst.quote:Op zondag 24 april 2016 21:59 schreef Disana het volgende:
[..]
Je gaat uit van een kleine overwegend westerse minderheid, die bovendien in grote delen van de VS nog altijd wordt getroffen door wervelwinden en de dreiging van een aardbeving. In de rest van de wereld is men onderhevig aan verwoestijning, droogte, overstromingen en noem alles maar op.
In de tweede ronde is het trouwens die Hofer van de FPO tegen Van der Bellen (een professor in de economiequote:Op zondag 24 april 2016 22:02 schreef Kosmoproleet het volgende:
http://www.volkskrant.nl/(...)rkiezingen~a4288591/
Hm benieuwd of een van die onafhankelijke kandidaten wint of dat Oostenrijk het eerste West-Europese land wordt met een staatshoofd uit de extreem-rechtse hoek.
Het komt ook altijd uit Oostenrijk vandaanquote:Op zondag 24 april 2016 22:02 schreef Kosmoproleet het volgende:
http://www.volkskrant.nl/(...)rkiezingen~a4288591/
Hm benieuwd of een van die onafhankelijke kandidaten wint of dat Oostenrijk het eerste West-Europese land wordt met een staatshoofd uit de extreem-rechtse hoek.
Ik zie je punt en deel deels je mening, maar ik denk toch wel dat men ooit tot de weergoden bad uit pure overlevingsdrift: regen doofde het vuur en maakte het hout nat.quote:Op zondag 24 april 2016 22:08 schreef Pokkelmans het volgende:
[..]
Ik denk dat de kans voor een willekeurige aardbewoner om door natuurgeweld en/of honger om het leven te komen, nog nooit zo laag is geweest dan nu. En zelfs als je in Tornado Valley of in een of andere rivierdelta in Bangladesh woont ben je (doorgaans) niet voor je levensonderhoud afhankelijk van een gunstige jacht of een goede oogst.
Maar bovendien bedoel ik het ook op een veel grotere schaal, een veel algemenere ontwikkeling in de menselijke geschiedenis. Niet iets van een paar decennia, maar terug tot de eerste agrarische samenlevingen.
Men bidt tot weergoden, niet omdat men bang is voor die 1/10.000.000e kans om een verdrinkingsdood in een flashflood te sterven en "de mensheid" die garantie niet kan bieden, maar omdat men voor hun hele levensonderhoud, voor hun hele hebben en houden, en voor hun hele manier van leven afhankelijk is van de grillen van het weer. Dat kennen niet alleen wij niet meer, maar ook de miljoenen mensen die in de buitenwijken van de metropolen in de 3e wereld een hongersdood dreigen te streven: ook zij voorzien in hele andere wijze in hun levensonderhoud. Zij zijn afhankelijk van wat mensen die hun autoruiten gewassen willen hebben, een rivaliserende bende die onvoorzichtig met een deal omspringt, of wat westerse pedofielen die zich aan hun zoon of dochter wensen te vergrijpen. Het weer speelt daar een veel kleinere rol in dan dat het speelde voor de agrarische samenlevingen die we eeuwen geleden zagen.
Dat is ook deels het punt dat ik woumakenquote:Op zondag 24 april 2016 22:11 schreef Disana het volgende:
[..]
Ik zie je punt en deel deels je mening, maar ik denk toch wel dat men ooit tot de weergoden bad uit pure overlevingsdrift: regen doofde het vuur en maakte het hout nat.
Maar ik ben moe en ga er dus verder even niet over nadenken.
De oorspronkelijke vraag was geloof ik of de mens zekerder of onzekerder was geworden door alle verworvenheden. Ik blijf erbij dat we, al hebben we geen weergoden meer nodig, een vrij onzekere soort zijn die naar zekerheden zoekt. Maar misschien heb ik dat mis.quote:Op zondag 24 april 2016 22:13 schreef Pokkelmans het volgende:
[..]
Dat is ook deels het punt dat ik woumaken. Op het moment dat mensen op andere wijzen in hun overleving gingen voorzien (of dat nou is omdat je vrij zeker bent van je volgende maaltijd in onze westerse samenleving, of omdat de maatschappij anderszins is veranderd voor de allerarmsten in de ghettos van de derde wereld) werden de Goden van die tijd irrelevant.
Kost misschien 200 euro, maar dan weet je wel goed waar het eigen vermogen op de balans hoort te staan!quote:Op zondag 24 april 2016 22:21 schreef KetchupFTW het volgende:
Goedenavond, net mijn 3-daagse examencursus M&O afgerond
¤365,-quote:Op zondag 24 april 2016 22:22 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Kost misschien 200 euro, maar dan weet je wel goed waar het eigen vermogen op de balans hoort te staan!
Niet mijn punt. Mijn punt was dat de invulling van religieuze behoeften de ontwikkeling van een samenleving volgt, in een soort van piramide van Maslow. Dus aanvankelijk om in de basisbehoeften te voorzien. Zijn die voorzien, dan ga je een trede omhoog, tot aan het bovenste puntje waarin de zelfrealisatie zit. Dat is ook de voornaamste reden voor mensen in het moderne westen om zich met religie bezig te houden: het geeft ze vaak het gevoel een completer mens te zijn.quote:Op zondag 24 april 2016 22:18 schreef Disana het volgende:
[..]
De oorspronkelijke vraag was geloof ik of de mens zekerder of onzekerder was geworden door alle verworvenheden. Ik blijf erbij dat we, al hebben we geen weergoden meer nodig, een vrij onzekere soort zijn die naar zekerheden zoekt. Maar misschien heb ik dat mis.
Sta je er zo slecht voor dan?quote:Op zondag 24 april 2016 22:23 schreef KetchupFTW het volgende:
[..]
¤365,-.
Maar dat weet ik nu inderdaad!
Gouden handel. Voor een traininkje dat letterlijk iedereen kan geven.quote:Op zondag 24 april 2016 22:23 schreef KetchupFTW het volgende:
[..]
¤365,-.
Ik sta nu een 5.5 voor M&O, maar ik wist bijna niets van de examenstof. Het is me nu perfect uitgelegd en met wat oefenen kan ik nog makkelijk een 7 komen te staan.quote:
Ik deed ze ooit voor een examentrainingsbureau. 2-3 dagen en dan 100 euro per dag plus eten en reiskosten vangen. Mooi man.quote:Op zondag 24 april 2016 22:24 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Gouden handel. Voor een traininkje dat letterlijk iedereen kan geven.
Voor drie dagen valt de prijs dan nog mee. Is het vast niet al te individueel.quote:Op zondag 24 april 2016 22:24 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Mijn lerares die 3 jaar lang een stuk meer verdient heeft, heeft het me anders nooit duidelijk kunnen maken.quote:Op zondag 24 april 2016 22:24 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Oh ja, die onzekerheid was Bobs punt. Met wat je hier schrijft kan ik het wel eens zijn.quote:Op zondag 24 april 2016 22:24 schreef Pokkelmans het volgende:
[..]
Niet mijn punt. Mijn punt was dat de invulling van religieuze behoeften de ontwikkeling van een samenleving volgt, in een soort van piramide van Maslow. Dus aanvankelijk om in de basisbehoeften te voorzien. Zijn die voorzien, dan ga je een trede omhoog, tot aan het bovenste puntje waarin de zelfrealisatie zit. Dat is ook de voornaamste reden voor mensen in het moderne westen om zich met religie bezig te houden: het geeft ze vaak het gevoel een completer mens te zijn.
6 begeleiders op 25 leerlingen. Beter kon niet.quote:Op zondag 24 april 2016 22:26 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Voor drie dagen valt de prijs dan nog mee. Is het vast niet al te individueel.
Damn. M&O is met een beetje basaal inzicht en een rekenmachientje wel te doen, zou je zeggen.quote:Op zondag 24 april 2016 22:26 schreef KetchupFTW het volgende:
[..]
Ik sta nu een 5.5 voor M&O, maar ik wist bijna niets van de examenstof. Het is me nu perfect uitgelegd en met wat oefenen kan ik nog makkelijk een 7 komen te staan.
Verdiend.quote:Op zondag 24 april 2016 22:27 schreef KetchupFTW het volgende:
[..]
Mijn lerares die 3 jaar lang een stuk meer verdient heeft, heeft het me anders nooit duidelijk kunnen maken.
Wordt jij nou nooit moe van jezelf?quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
Ik ga ze misschien ook met de tijd doen voor Geschiedenis, lijkt me best wel leukquote:Op zondag 24 april 2016 22:26 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Ik deed ze ooit voor een examentrainingsbureau. 2-3 dagen en dan 100 euro per dag plus eten en reiskosten vangen. Mooi man.
quote:Op zondag 24 april 2016 22:30 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Wordt jij nou nooit moe van jezelf?Overigens is het antwoord nee. Als ik de tijd zou hebben struinde ik het liefst de hele dag het internet af om mensen op hun taalfouten te wijzen.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Er lopen een stuk of twintig Myrthe's rond. Per bachelorjaar.quote:Op zondag 24 april 2016 22:30 schreef KetchupFTW het volgende:
[..]
Ik ga ze misschien ook met de tijd doen voor Geschiedenis, lijkt me best wel leuk.
Vond het ook fijn om me onder de studenten te begeven, aardige mensen hoor. Kaas, ken jij toevallig ene Myrthe bij je opleiding?
Ja, je historische kennis vraagt gezien je uitspraken hier nog wel wat bijspijkerenquote:Op zondag 24 april 2016 22:30 schreef KetchupFTW het volgende:
[..]
Ik ga ze misschien ook met de tijd doen voor Geschiedenis, lijkt me best wel leuk.
Vond het ook fijn om me onder de studenten te begeven, aardige mensen hoor. Kaas, ken jij toevallig ene Myrthe bij je opleiding?
Jawel, maar dat zegt nog niet zoveel omdat er duizenden studenten op de faculteit rondlopen.quote:Op zondag 24 april 2016 22:30 schreef KetchupFTW het volgende:
[..]
Nee, hij gaat de bijles géven. Als ik het goed begrijp.quote:Op zondag 24 april 2016 22:32 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Ja, je historische kennis vraagt gezien je uitspraken hier nog wel wat bijspijkeren
quote:Op zondag 24 april 2016 22:30 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Wordt jij nou nooit moe van jezelf?Die jongen wil (of wou?) jurist worden, dan mag dat.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ze doet ook econometrie, moet het misschien wat makkelijker maken?quote:Op zondag 24 april 2016 22:32 schreef Euribob het volgende:
[..]
Er lopen een stuk of twintig Myrthe's rond. Per bachelorjaar.
Hopen dat er geen vragen over onderzeeërs in de examens zitten...quote:Op zondag 24 april 2016 22:32 schreef Euribob het volgende:
[..]
Nee, hij gaat de bijles géven. Als ik het goed begrijp.
Dan was ze waarschijnlijk ook erg lekker?quote:Op zondag 24 april 2016 22:33 schreef KetchupFTW het volgende:
[..]
Ze doet ook econometrie, moet het misschien wat makkelijker maken?
Ik bedoelde les geven. Kan ik de kindjes lekker indoctrinerenquote:Op zondag 24 april 2016 22:32 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Ja, je historische kennis vraagt gezien je uitspraken hier nog wel wat bijspijkeren
Dat was nog wel redelijk in ordequote:Op zondag 24 april 2016 22:33 schreef Euribob het volgende:
[..]
Dan was ze waarschijnlijk ook erg lekker?
Ik ken een Myrthe die erin promoveert, maar kan me niet voorstellen dat die ook dit soort shit erbij doet.quote:Op zondag 24 april 2016 22:33 schreef KetchupFTW het volgende:
[..]
Ze doet ook econometrie, moet het misschien wat makkelijker maken?
Zwart, krullend haar. Dun postuur.quote:Op zondag 24 april 2016 22:35 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Ik ken een Myrthe die erin promoveert, maar kan me niet voorstellen dat die ook dit soort shit erbij doet.
Dan mag je zelf nog heel wat bijles nemen lijkt mequote:Op zondag 24 april 2016 22:33 schreef KetchupFTW het volgende:
[..]
Ik bedoelde les geven. Kan ik de kindjes lekker indoctrineren.
Alleen de toets ''duikbootgeschiedenis'' ging wat minder, maar de rest gaat me aardig goed af.quote:Op zondag 24 april 2016 22:37 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dan mag je zelf nog heel wat bijles nemen lijkt me.
Daarmee ging je al zo mallotig de mist in dat ik er geen vertrouwen in hebquote:Op zondag 24 april 2016 22:38 schreef KetchupFTW het volgende:
[..]
Alleen de toets ''duikbootgeschiedenis'' ging wat minder, maar de rest gaat me aardig goed af.
Nee, dan ken ik d'r niet. Vond ze jou ook een beetje lekker?quote:Op zondag 24 april 2016 22:36 schreef KetchupFTW het volgende:
[..]
Zwart, krullend haar. Dun postuur.
quote:Op zondag 24 april 2016 22:32 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Overigens is het antwoord nee. Als ik de tijd zou hebben struinde ik het liefst de hele dag het internet af om mensen op hun taalfouten te wijzen.
De 1ste dag begon met wat standaard vragen, zoals:quote:Op zondag 24 april 2016 22:40 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Nee, dan ken ik d'r niet. Vond ze jou ook een beetje lekker?
Klinkt alsof je die 365 euro beter aan de hoeren had kunnen spenderen.quote:Op zondag 24 april 2016 22:50 schreef KetchupFTW het volgende:
[..]
De 1ste dag begon met wat standaard vragen, zoals:
- Hoe heet je?
- Waar kom je vandaan?
- Met wie zou je een beschuitje willen eten?
Iedereen noemde Emma Watson of een of andere del, maar ik voel altijd de drang om anders te zijn, de dokter noemt dat ''mijn autismestoornis'', maar mijn moeder zegt altijd dat dat is omdat ik speciaal ben.
Dus toen zei ik op mijn allerssexyste manier ''Ik zou wel een beschuitje met jou willen eten.'' Daarmee had ik mijn prooi onder de duim en ik zag aan haar blik dat ook zij op dat moment wist dat ze niet meer onder me uit zou komen. Tevens zag ik een blik van liefde en verlangen of een blik van afkeer tegenover een puisterige puber, ik haal die twee altijd door de war.
Op de laatste dag zei ze nog tegen me dat ze het heel leuk vond om mij in haar klas te hebben, dat ik een harde werker was en dat ze zag dat ik veel zin had om te gaan studeren. Ik zag mijn kans en zei op een eveneens zwoele toon ''Dat is zo lief, wanneer gaan we dat beschuitje nou eten?''. Hierop lagen haar collega's dubbel en liep ik met een glimlach het lokaal uit, toen zij zei dat ik het ''nou niet moest verpesten.''
¤365,- well-spent.
Een eveneens zwoele toon. Zozo.quote:Op zondag 24 april 2016 22:50 schreef KetchupFTW het volgende:
[..]
Op de laatste dag zei ze nog tegen me dat ze het heel leuk vond om mij in haar klas te hebben, dat ik een harde werker was en dat ze zag dat ik veel zin had om te gaan studeren. Ik zag mijn kans en zei op een eveneens zwoele toon ''Dat is zo lief, wanneer gaan we dat beschuitje nou eten?''. Hierop lagen haar collega's dubbel en liep ik met een glimlach het lokaal uit, toen zij zei dat ik het ''nou niet moest verpesten.''
Spannend verhaal!quote:Op zondag 24 april 2016 22:50 schreef KetchupFTW het volgende:
[..]
De 1ste dag begon met wat standaard vragen, zoals:
- Hoe heet je?
- Waar kom je vandaan?
- Met wie zou je een beschuitje willen eten?
Iedereen noemde Emma Watson of een of andere del, maar ik voel altijd de drang om anders te zijn, de dokter noemt dat ''mijn autismestoornis'', maar mijn moeder zegt altijd dat dat is omdat ik speciaal ben.
Dus toen zei ik op mijn allerssexyste manier ''Ik zou wel een beschuitje met jou willen eten.'' Daarmee had ik mijn prooi onder de duim en ik zag aan haar blik dat ook zij op dat moment wist dat ze niet meer onder me uit zou komen. Tevens zag ik een blik van liefde en verlangen of een blik van afkeer tegenover een puisterige puber, ik haal die twee altijd door de war.
¤365,- well-spent.
Klinkt als een topidee.quote:Op zondag 24 april 2016 23:01 schreef KetchupFTW het volgende:
Ik hoef nu in feite niet eens meer te leren voor mijn M&O examen, dus misschien kan ik naar de POL-meet komen
Zelfde soort training ooit voor Duits gehad. Was ik ook bagger in, uiteindelijk toch nog een vrij hoog cijfer opgeleverd voor het CE.quote:Op zondag 24 april 2016 22:23 schreef KetchupFTW het volgende:
[..]
¤365,-.
Ik was al op zoek in de pauzes, maar blijkbaar hebben ze die niet in Leidenquote:Op zondag 24 april 2016 22:51 schreef Pokkelmans het volgende:
[..]
Klinkt alsof je die 365 euro beter aan de hoeren had kunnen spenderen.
Karig.quote:Op zondag 24 april 2016 23:08 schreef KetchupFTW het volgende:
[..]
Ik was al op zoek in de pauzes, maar blijkbaar hebben ze die niet in Leiden.
Een taalcursus is natuurlijk niet helemaal te vergelijken, maar mooi dat dit kan inderdaadquote:Op zondag 24 april 2016 23:06 schreef PolitiekGeaard het volgende:
[..]
Zelfde soort training ooit voor Duits gehad. Was ik ook bagger in, uiteindelijk toch nog een vrij hoog cijfer opgeleverd voor het CE.
Wel mooi dat middelbaar onderwijs, kan nog steeds voor geen meter communiceren in het Duits, maar wel alle patroontjes van het Duits vwo examen herkennen. Een 7
Mwah, eigenlijk is het niet heel erg mooi, maar wel het resultaat van statisch onderwijs waar niet afgeweken kan worden van het niveau. Taalkundig ben ik helemaal niet zo sterk en hadden havo vakken daarbij denk ik beter gepast.quote:Op zondag 24 april 2016 23:22 schreef KetchupFTW het volgende:
[..]
Een taalcursus is natuurlijk niet helemaal te vergelijken, maar mooi dat dit kan inderdaad. Mijn mondeling Duits was in de trant van 70% Nederlands en 30% Nederduits en ik heb een 7.5 gehaald
Het is eigenlijk ook wel raar dat je geforceerd wordt om Duits of Frans (of Latijn) te kiezen, dus in dat opzicht snap ik dat de talen taalkundig gezien niet van al te hoog niveau zijn.quote:Op zondag 24 april 2016 23:27 schreef PolitiekGeaard het volgende:
[..]
Mwah, eigenlijk is het niet heel erg mooi, maar wel het resultaat van statisch onderwijs waar niet afgeweken kan worden van het niveau. Taalkundig ben ik helemaal niet zo sterk en hadden havo vakken daarbij denk ik beter gepast.
Nu zie je gewoon dat alles een beetje minder wordt om er zoveel mogelijk scholieren doorheen te krijgen. Zou eigenlijk niet horen, op vwo Duits zou je eigenlijk gewoon goed in Duits moeten kunnen communiceren. Dat kan ik niet, en dat kunnen er wel heel veel meer niet.
Ja, behalve het Engels nog een vreemde taal. Wat vréselijk raar.quote:Op zondag 24 april 2016 23:31 schreef KetchupFTW het volgende:
[..]
Het is eigenlijk ook wel raar dat je geforceerd wordt om Duits of Frans (of Latijn) te kiezen, dus in dat opzicht snap ik dat de talen taalkundig gezien niet van al te hoog niveau zijn.
Verder heb ik inderdaad wel eens gehoord dat het niveau van het VWO de laatste decennia steeds lager is geworden, maar daar kan ik natuurlijk vrij weinig over zeggen.
Niveautje wederom.quote:Op zondag 24 april 2016 23:30 schreef Pokkelmans het volgende:
Ik werd er laatst al op gewezen dat het "Erdohan" is, maar zelfs dat blijkt niet te kloppen.
Het is vrij ongebruikelijk als je het vergelijkt met andere landen. Het is ook vrij nutteloos als je toch niet leert om de taal te spreken bij die vakken.quote:Op zondag 24 april 2016 23:32 schreef Euribob het volgende:
[..]
Ja, behalve het Engels nog een vreemde taal. Wat vréselijk raar.
Ja, academici zonder taalgevoel. Daar zitten we op te wachten.quote:Op zondag 24 april 2016 23:31 schreef KetchupFTW het volgende:
[..]
Het is eigenlijk ook wel raar dat je geforceerd wordt om Duits of Frans (of Latijn) te kiezen, dus in dat opzicht snap ik dat de talen taalkundig gezien niet van al te hoog niveau zijn.
Verder heb ik inderdaad wel eens gehoord dat het niveau van het VWO de laatste decennia steeds lager is geworden, maar daar kan ik natuurlijk vrij weinig over zeggen.
Ja, of academici die er 10+ jaar over doen.quote:Op zondag 24 april 2016 23:36 schreef Pokkelmans het volgende:
[..]
Ja, academici zonder taalgevoel. Daar zitten we op te wachten.
Waar over?quote:Op zondag 24 april 2016 23:37 schreef KetchupFTW het volgende:
[..]
Ja, of academici die er 10+ jaar over doen.
Ontmaagding.quote:
Er zijn nu eenmaal vrij weinig mensen in Europa die Nederlands spreken dus Nederland zal zich moeten aanpassen. Verder is het niveau misschien te laag, maar het verschaft wel degelijk een basis mocht je het ooit nog nodig hebben. En het is basisvorming alom op de middelbare school, vandaar dat een derde taal echt niet nutteloos is.quote:Op zondag 24 april 2016 23:35 schreef KetchupFTW het volgende:
[..]
Het is vrij ongebruikelijk als je het vergelijkt met andere landen. Het is ook vrij nutteloos als je toch niet leert om de taal te spreken bij die vakken.
Gelukkig wordt ik niet tot de academici gerekend.quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.“As everybody knows, but the haters & losers refuse to acknowledge, I do not wear a “wig.” My hair may not be perfect but it’s mine.” - Donald Trump, 45th president of the United States.
Pubers van die leeftijd zien school toch als een verplichting en zitten daar voor hun gevoel alleen maar omdat ze dat moeten, dus hoe dit een argument is snap ik niet.quote:Op zondag 24 april 2016 23:39 schreef KetchupFTW het volgende:
Ik durf met grote zekerheid te zeggen, dat 95% van mijn Duits klas bestaat uit mensen die daar alleen maar zitten omdat ze een taal hebben moeten kiezen.
Word.quote:Op zondag 24 april 2016 23:41 schreef KetchupFTW het volgende:
[..]
Gelukkig wordt ik niet tot de academici gerekend.
[..]
Misschien de basis van de basis, maar op deze manier zou je ook kunnen beargumenteren dat Frans, Duits en Spaans verplicht gesteld zouden moeten worden. Bovendien leer je een taal alleen, als je die taal ook echt wilt leren. Als jij in zo'n klas zit omdat het moet, pik je 90% niet op.quote:Op zondag 24 april 2016 23:39 schreef Euribob het volgende:
[..]
Er zijn nu eenmaal vrij weinig mensen in Europa die Nederlands spreken dus Nederland zal zich moeten aanpassen. Verder is het niveau misschien te laag, maar het verschaft wel degelijk een basis mocht je het ooit nog nodig hebben. En het is basisvorming alom op de middelbare school, vandaar dat een derde taal echt niet nutteloos is.
Veel mensen hadden met liefde een ander vak gekozen als dat binnen hun profiel paste.quote:Op zondag 24 april 2016 23:41 schreef Euribob het volgende:
[..]
Pubers van die leeftijd zien school toch als een verplichting en zitten daar voor hun gevoel alleen maar omdat ze dat moeten, dus hoe dit een argument is snap ik niet.
Laten we school dan maar afschaffen hé? Je leert blijkbaar alleen als je dat echt wil, het merendeel wil helaas niet echt dus lijkt me een vrij nutteloze exercitie.quote:Op zondag 24 april 2016 23:43 schreef KetchupFTW het volgende:
[..]
Misschien de basis van de basis, maar op deze manier zou je ook kunnen beargumenteren dat Frans, Duits en Spaans verplicht gesteld zouden moeten worden. Bovendien leer je een taal alleen, als je die taal ook echt wilt leren. Als jij in zo'n klas zit omdat het moet, pik je 90% niet op.
Je moeder zat overigens gewoon nog op me te wachten vanmiddagquote:Op zondag 24 april 2016 23:43 schreef Pokkelmans het volgende:
[..]
De hoeren verplaatsen kennelijk snel als ze bericht krijgen dat hij in de buurt is.
Ziehier de oorzaak van autisme ^quote:Op zondag 24 april 2016 23:45 schreef PolitiekGeaard het volgende:
Ik had persoonlijk liever economie of M&O gehad in plaats van Duits. Die verbreding mis ik als bèta vooral.
Het lukte weer eens niet? Wat een wijf ben je ook.quote:Op zondag 24 april 2016 23:45 schreef KetchupFTW het volgende:
[..]
Je moeder zat overigens gewoon nog op me te wachten vanmiddag.
Dan moet ie maar als maagd stervenquote:Op zondag 24 april 2016 23:43 schreef Pokkelmans het volgende:
[..]
De hoeren verplaatsen kennelijk snel als ze bericht krijgen dat hij in de buurt is.
Klopt, met talen is dat zelfs nog meer.quote:Op zondag 24 april 2016 23:45 schreef Euribob het volgende:
[..]
Laten we school dan maar afschaffen hé? Je leert blijkbaar alleen als je dat echt wil, het merendeel wil helaas niet echt dus lijkt me een vrij nutteloze exercitie.
Goed onderbouwde stelling.quote:Op zondag 24 april 2016 23:47 schreef KetchupFTW het volgende:
[..]
Klopt, met talen is dat zelfs nog meer.
Mijn moeder begeleidt zogeheten LVG-jongeren.quote:Op zondag 24 april 2016 23:45 schreef KetchupFTW het volgende:
[..]
Je moeder zat overigens gewoon nog op me te wachten vanmiddag.
quote:Op zondag 24 april 2016 23:41 schreef KetchupFTW het volgende:
[..]
Gelukkig wordt ik niet tot de academici gerekend.Word.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Daarom JD.quote:Op zondag 24 april 2016 23:45 schreef PolitiekGeaard het volgende:
Ik had persoonlijk liever economie of M&O gehad in plaats van Duits. Die verbreding mis ik als bèta vooral.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |