abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_161638651
quote:
Drie keer meer doden op wegen waar je 130 mag

Het aantal verkeersdoden op wegen waar de maximumsnelheid op 130 kilometer ligt, is vorig jaar verdrievoudigd. Het aantal dodelijke slachtoffers nam toe van 10 naar 32. Dit blijkt uit een Kamerbrief die minister Melanie Schultz van Infrastructuur en Milieu donderdag verstuurde.

Ook op snelwegen waar het verkeer 120 mag rijden nam het aantal doden toe, al was die stijging minder sterk. Op deze snelwegen vielen dertig doden, vier meer dan een jaar eerder. Daarbij blijft het aantal doden op snelwegen relatief beperkt ten opzichte van provinciale 80-km/u wegen, waar verreweg de meeste doden (145) waren te betreuren.

In de Kamerbrief bleek ook dat na eerdere dalingen het totaal het aantal verkeersdoden in Nederland vorig jaar met 51 is toegenomen naar 621.

Snelheid

De minister heeft nog geen verklaring voor de verdrievoudiging van het aantal slachtoffers, maar laat tegenover de Volkskrant weten dat het te vroeg is om de stijging te verbinden aan het verhogen van de maximumsnelheid.

Tussen 2014 en 2015 nam het aantal 130-km/u snelwegen niet toe. In februari dit jaar ging wel op meer snelwegen de maximumsnelheid omhoog naar 130 kilometer per uur.

Bron: Financieele Dagblad
Waar voor verhoging van de maximumsnelheid al voor werd gewaarschuwd blijkt nu al werkelijkheid te worden.

Persoonlijk ben ik van mening dat er geen enkel rationeel argument te bedenken valt om de verhoging van die maximumsnelheid goed te praten. Want naast meer verkeersslachtoffers leidt het ook tot meer geluidsoverlast voor omwonenden en meer co2 en fijnstofuitstoot (met eveneens de nodige gevolgen voor de volksgezondheid).

Dat kost de samenleving opgeteld honderden miljoenen, dat kan niet anders.

Dat voor hooguit enkele minuten tijdwinst maar vooral een "lekkerder gevoel". Dom rechts regeert. :r
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_161638738
Komt door de slechte wegbewijzering
pi_161638779
Komt dat niet gewoon omdat kleine truttenschudders steeds meer in trek lijken te komen?
Een crash met zo'n gebakje heeft nu eenmaal sneller fatale gevolgen dan met een dikke Duitse bak.
pindazakje
pi_161638902
Misschien moeten mensen op de linkerbaan ook echt 130 gaan rijden en niet 100 of lager. Hallo oudjes voel jullie maar aangesproken. Mensen boven de 60 moeten ze het rijbewijs afnemen. Die mensen zijn levensgevaarlijk, iedere keer als ik een bijna ongeluk heb, heb ik te maken met een oudere
Niet Fokken met mij.
pi_161639004
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 april 2016 22:47 schreef Fred_Flinkstoned het volgende:
Misschien moeten mensen op de linkerbaan ook echt 130 gaan rijden en niet 100 of lager. Hallo oudjes voel jullie maar aangesproken. Mensen boven de 60 moeten ze het rijbewijs afnemen. Die mensen zijn levensgevaarlijk, iedere keer als ik een bijna ongeluk heb, heb ik te maken met een oudere
Dat volk ook graag weren uit supermarkten en verbieden contant af te rekenen bij de kassa.
pindazakje
pi_161639005
Laten we gewoon de snelweg afschaffen, veel te gevaarlijk.
pi_161639043
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 april 2016 22:49 schreef Childofthe90s het volgende:
Laten we gewoon het leven afschaffen, veel te gevaarlijk.
pindazakje
pi_161639054
quote:
Dom rechts regeert!!! Afschaffen die wegen!
pi_161639146
quote:
Ridiculiseer het maar weer. Ook zo'n eigenschap van 'dom rechts'. :')

Die verhoging naar 130 km/u was werkelijk waar nergens goed voor. 100 en 120 km/u was prima.

Of vinden jullie die marginale tijdswinst en een beetje extra rijplezier / rijbeleving wel al die extra verkeersslachtoffers en maatschappelijke kosten waard?

Zelf ben ik overigens ook een behoorlijke 'petrolhead' maar het plezier van hardrijden heb ik nooit begrepen.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_161639248
Wat is dit nou voor raar nieuwsbericht? Als er meer 130 km/h wegen zijn zullen daar absoluut gezien ook meer doden vallen.
pi_161639295
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 april 2016 22:55 schreef Confetti het volgende:
Wat is dit nou voor raar nieuwsbericht? Als er meer 130 km/h wegen zijn zullen daar absoluut gezien ook meer doden vallen.
quote:
Tussen 2014 en 2015 nam het aantal 130-km/u snelwegen niet toe.
pi_161639305
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 april 2016 22:55 schreef Confetti het volgende:
Het is een vergelijking van het aantal doden op diezelfde wegen voordat de maximumsnelheid op die snelwegen verhoogd werd als ik het goed heb, maar kan er naast zitten. :)
pi_161639323
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 april 2016 22:57 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Het is een vergelijking van het aantal doden op diezelfde wegen voordat de maximumsnelheid op die snelwegen verhoogd werd.
Nee, het is een vergelijking met wegen waar in 2014 én 2015 130 werd gereden.
  vrijdag 22 april 2016 @ 22:58:28 #14
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_161639355
Wegens de aantrekkende economie is er gewoon meer verkeer op de weg.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  vrijdag 22 april 2016 @ 22:59:05 #15
329736 Knetterkrankjorum
Ik ben knetter... Ik mag dat !
pi_161639378
Ben wel benieuwd naar de oorzaken van de ongelukken.
Onderbuik gevoel zegt dat het eerder ligt aan mensen die te langzaam rijden waar de rest niet op anticipeert dan de te hard rijders.
-insert koosnaampje-
You cannot save a life, you simply delay death.
pi_161639435
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 april 2016 22:52 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]
Zelf ben ik overigens ook een behoorlijke 'petrolhead' maar het plezier van hardrijden heb ik nooit begrepen.
Wat bedoel je dan met 'petrolhead', opa-stijl motorrijden met veiligheidshesje? :')
Hardrijden op de snelweg is inderdaad niet echt boeiend, maar wel op mooie slingerwegen en bochtige landweggetjes. :9~
pindazakje
pi_161639508
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 april 2016 22:59 schreef Knetterkrankjorum het volgende:
Ben wel benieuwd naar de oorzaken van de ongelukken.
Onderbuik gevoel zegt dat het eerder ligt aan mensen die te langzaam rijden waar de rest niet op anticipeert dan de te hard rijders.
De snelheidsverschillen nemen toe, ongetwijfeld.

Maar mensen die te langzaam rijden is een slecht argument natuurlijk. Er bestaat een maximumsnelheid, maar men is vrij om 100 km/u te rijden, of zelfs 80 km/u als men wilt, zolang men maar goed anticipeert op het overige verkeer natuurlijk (dat gebeurd niet altijd, maar evenmin door hardrijders overigens, vooral op de drukke tijdstippen zie ik soms onverantwoord gedrag van mensen met haast).
pi_161639584
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 april 2016 22:44 schreef Hyaenidae het volgende:
Komt dat niet gewoon omdat kleine truttenschudders steeds meer in trek lijken te komen?
Een crash met zo'n gebakje heeft nu eenmaal sneller fatale gevolgen dan met een dikke Duitse bak.
Oh, dat kan heel goed. Je ziet echt bijna geen echte auto's meer.
pi_161639604
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 april 2016 23:00 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]

Wat bedoel je dan met 'petrolhead', opa-stijl motorrijden met veiligheidshesje? :')
Hardrijden op de snelweg is inderdaad niet echt boeiend, maar wel op mooie slingerwegen en bochtige landweggetjes. :9~
Ik houd van autorijden, ik houd van mooie auto's. Ga graag rijden óm het rijden, en hardrijden op de snelweg vind ik niets aan inderdaad. Ik houd wel van het rijden op leuke slingerwegen en landweggetjes ja.

Maar snelheidsbeleving vind ik vaak maar even leuk. Op de snelweg bied dat voor mij weinig meerwaarde (behalve als je op vakantie 1300 kilometer moet rijden ofzo).
pi_161639613
Afschaffen die hap.
En dan misschien alle autosnelwegen van 23.00- tot 5.00u openstellen voor 130 km/u.
I´m back.
pi_161639615
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 april 2016 23:02 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

De snelheidsverschillen nemen toe, ongetwijfeld.

Maar mensen die te langzaam rijden is een slecht argument natuurlijk. Er bestaat een maximumsnelheid, maar men is vrij om 100 km/u te rijden, of zelfs 80 km/u als men wilt, zolang men maar goed anticipeert op het overige verkeer natuurlijk (dat gebeurd niet altijd, maar evenmin door hardrijders overigens, vooral op de drukke tijdstippen zie ik soms onverantwoord gedrag van mensen met haast).
Als je 80 wil rijden op de snelweg dan ga je maar lekker binnendoor via andere wegen. 80 op de snelweg, meteen rijbewijs invorderen
Niet Fokken met mij.
pi_161639662
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 april 2016 23:05 schreef Fred_Flinkstoned het volgende:

[..]

Als je 80 wil rijden op de snelweg dan ga je maar lekker binnendoor via andere wegen. 80 op de snelweg, meteen rijbewijs invorderen
Dat is gewoon het overige verkeer in gevaar brengen, zeker als er maar twee stroken zijn.
pi_161639676
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 april 2016 23:05 schreef Ryan3 het volgende:
Afschaffen die hap.
En dan misschien alle autosnelwegen van 23.00- tot 5.00u openstellen voor 130 km/u.
Maak er dan maar gelijk 140 van. Rond die tijd rijdt er toch geen hond op de wegen.
pi_161639691
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 april 2016 23:05 schreef Fred_Flinkstoned het volgende:

[..]

Welnee, de vrachtwagens rijden ook massaal 80 tot 90 km/u op de snelweg. Ik vind dat men dat mag doen zolang men maar goed anticipeert op het overige verkeer en natuurlijk niet 80 km/u op de linkerbaan gaat rijden. Ik zou het zelf overigens ook niet doen. Maar persoonlijk vind ik 100 km/u wel ontspannen rijden eerlijk gezegd (wat ik ook niet altijd doe hoor).
pi_161639752
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 april 2016 22:41 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Waar voor verhoging van de maximumsnelheid al voor werd gewaarschuwd blijkt nu al werkelijkheid te worden.

Persoonlijk ben ik van mening dat er geen enkel rationeel argument te bedenken valt om de verhoging van die maximumsnelheid goed te praten. Want naast meer verkeersslachtoffers leidt het ook tot meer geluidsoverlast voor omwonenden en meer co2 en fijnstofuitstoot (met eveneens de nodige gevolgen voor de volksgezondheid).

Dat kost de samenleving opgeteld honderden miljoenen, dat kan niet anders.

Dat voor hooguit enkele minuten tijdwinst maar vooral een "lekkerder gevoel". Dom rechts regeert. :r
Wat heb je liever?

20 extra doden per jaar omdat ze net even iets harder gaan of 20 extra invalide die 24/7 hulp nodig hebben en extra aangepaste middelen, huizen, medicijnen enzovoorts?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')