Zure druiven of rechtvaardigheidsgevoel, oordeelt u zelf maar.quote:Advocaat Gerard Spong denkt er over om aangifte te doen tegen Burgercomité EU. Gisteravond noemde Spong bij tv-programma Pauw het referendum van afgelopen woensdag een ’crimineel referendum’. De advocaat is benaderd door iemand die pleit voor een strafzaak als de overheid geen onderzoek start.
De leden van het Burgercomité zouden volgens Spong onder valse voorwendselen handtekeningen hebben verzameld voor het referendum, dat over het associatieverdrag met Oekraïne ging.
Het referendum werd mogelijk gemaakt door actiegroep GeenPeil. In deze groep zaten GeenStijl, het Forum voor Democratie en Burgercomité EU. Voorzitter van het comité Arjan van Dixhoorn zei vorige week tegen het NRC dat Oekraïne hun niets kan schelen. Daarmee lieten ze blijken dat het referendum vooral als doel heeft om Nederland en de Europese Unie onder spanning te zetten.
Bij Pauw zei Spong: "Het is een misdrijf wat enkele initiatiefnemers in het NRC bekennen. Volgens artikel 98 van de wet raadgevend referendum is het verboden om onder valse voorwendselen een ondersteuningsverklaring te krijgen. Als je zegt het gaat me niet om Oekraïne maar om de EU.”
Stuk voor stuk belangrijk, het TTIP-verdrag waarschijnlijk nog het meest.quote:Initiatiefnemer van het Oekraïne-referendum Thierry Baudet wil premier Rutte adviseren over het aanpassen van het associatieverdrag tussen Europa en Oekraïne, dat woensdag is weggestemd door een meerderheid van de kiezers.
Baudet wil een manifest opstellen met daarin de aanpassingen in het associatieverdrag die Rutte volgens hem zou moeten uitonderhandelen in Brussel. "Dat manifest ga ik samen met andere leden van het intellectuele nee-kamp opstellen", zei hij in tv-programma Pauw.
Vandaag praat de ministerraad over de uitkomst van het referendum. Formeel kan het kabinet de uitslag naast zich neerleggen, maar premier Rutte heeft al gezegd dat Nederland wat hem betreft het verdrag met Oekraïne niet zonder meer kan ratificeren nu het nee-kamp het referendum heeft gewonnen.
In Pauw zei Baudet verder dat hij al drie onderwerpen op de plank heeft liggen waarover volgens hem ook heel goed een referendum gehouden zou kunnen worden: het TTIP-handelsverdrag tussen Europa en de VS, nieuwe financiële steun van de Europese Unie aan landen in Zuid-Europa en de Europese aanpak van het vluchtelingenprobleem.
Een goed punt van Plasterk, hier moet inderdaad naar worden gekeken.quote:Minister Plasterk zet vraagtekens bij de subsidies die bij een referendum worden verstrekt om campagne te voeren. Hij vindt dat er nog eens goed naar de regels moet worden gekeken.
Van de ongeveer 2 miljoen euro die voor het Oekraïne-referendum is verstrekt, is ook een deel bij politieke partijen terechtgekomen. Plasterk vraagt zich af of het nou echt de bedoeling is "dat we partijen gaan financieren, zodat ze advertenties voor zichzelf kunnen plaatsen".
Misschien moet je een volgende keer dan toch eens verder kijken dan GeenStijl voor je nieuwsvoorziening...quote:Op dinsdag 19 april 2016 16:40 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Een fair punt, de enige reden dat we überhaupt wisten over dit AV met O is omdat er een referendum over werd gehouden en daarin ligt de grootste winst van dit referendum.
Nu ja, dat en de anti-EU stem.quote:Op dinsdag 19 april 2016 16:40 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Een fair punt, de enige reden dat we überhaupt wisten over dit AV met O is omdat er een referendum over werd gehouden en daarin ligt de grootste winst van dit referendum.
Ik zie de PvdA zich ook nog wel behoorlijk herstellen bij de volgende verkiezingen.quote:Op dinsdag 19 april 2016 16:39 schreef hhh38 het volgende: [..] De VVD is kampioen in het binnenboord houden van haar kiezers. Echt ongelofelijk hoe makkelijk mensen zich in verkiezingstijd weer laten overhalen.
En waar komt het gas vandaan denk je?quote:Op dinsdag 19 april 2016 16:39 schreef napoleonfour het volgende:
[..]
Over dat gas, gewoon gasleiding bouwen met Rusland in de Baltische zee, oh wacht de Nord Stream ligt er al.
En welke conclusie trek je precies uit de associatieverdragen die er nu met andere landen liggen?quote:Op dinsdag 19 april 2016 16:40 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat Associatieverdrag met Vietnam heeft louter voor ellende gezorgd. Ik weet niet precies wat voor ellende, maar het is wel ellendig.quote:Op dinsdag 19 april 2016 16:42 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
En welke conclusie trek je precies uit de associatieverdragen die er nu met andere landen liggen?
Een gesprek op niveau met Jan Roos wordt als zeer educatief gezien. Dat zegt alles. Benieuwd of deze topics zo door blijven lopen, het vervalt in het herhalen van zetten.quote:Op dinsdag 19 april 2016 16:41 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Misschien moet je een volgende keer dan toch eens verder kijken dan GeenStijl voor je nieuwsvoorziening...
Niet zo sterk als de VVD. De PvdA zal niet boven de 20 zetels uit gaan komen denk ik.quote:Op dinsdag 19 april 2016 16:42 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
Ik zie de PvdA zich ook nog wel behoorlijk herstellen bij de volgende verkiezingen.
Rutte zal wel weer met de dooddoener komen dat je vooral niet op de (s)linkse partijen moet stemmen hoor, voorbehouden aan PvdA, SP. Daar trapt 1/3 van de bevolking sws in. Daarnaast heeft PvdA afgedaan voor vooral traditionele centrum-links stemmers, die krijgen ze niet zo gauw meer terug.quote:Op dinsdag 19 april 2016 16:42 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
Ik zie de PvdA zich ook nog wel behoorlijk herstellen bij de volgende verkiezingen.
Ik stel niet dat ze zich niet weer laten manipuleren maar de VVD zal nu met iets anders komen.quote:Op dinsdag 19 april 2016 16:06 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Nou, dan heb je een hoge pet op van het gemiddelde stemvee hoor.
quote:Op dinsdag 19 april 2016 16:42 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
uit de grond.quote:Op dinsdag 19 april 2016 16:42 schreef DUTCHKO het volgende:
[..]
En waar komt het gas vandaan denk je?
En dan krijg je straks ook nog al dat inteelt volk wat voor DENK gaat stemmen. Dat snoept ook van de PvdA zetels af.quote:Op dinsdag 19 april 2016 16:44 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Rutte zal wel weer met de dooddoener komen dat je vooral niet op de (s)linkse partijen moet stemmen hoor, voorbehouden van PvdA, SP. Daar trapt 1/3 van de bevolking sws in. Daarnaast heeft PvdA afgedaan voor vooral traditionele centrum-links stemmers, die krijgen ze niet zo gauw meer terug.
Volgens mij komen ze niet met veel anders dan leuke financiële lokkertjes voor de harde werkers.quote:Op dinsdag 19 april 2016 16:44 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik stel niet dat ze zich niet weer laten manipuleren maar de VVD zal nu met iets anders komen.
Wat stem jij eigenlijk, Ryan? VVD?quote:Op dinsdag 19 april 2016 16:45 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Volgens mij komen ze niet met veel anders dan leuke financiële verkiezingsbeloftes voor de harde werkers.
Dit inderdaad. Die hebben ook veel meer keuze aan alternatieven dan VVD stemmers. GL, D66, SP (en in kleinere mate CU, CDA en PvdD) gaan daarvan profiteren.quote:Op dinsdag 19 april 2016 16:44 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Rutte zal wel weer met de dooddoener komen dat je vooral niet op de (s)linkse partijen moet stemmen hoor, voorbehouden aan PvdA, SP. Daar trapt 1/3 van de bevolking sws in. Daarnaast heeft PvdA afgedaan voor vooral traditionele centrum-links stemmers, die krijgen ze niet zo gauw meer terug.
Ik weet nog niet wat ik ga stemmen.quote:Op dinsdag 19 april 2016 16:46 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Wat stem jij eigenlijk, Ryan? VVD?
Correct maar kan het volk nu het parlement voor de rechter (bestuursrechter?) slepen?quote:Op dinsdag 19 april 2016 16:11 schreef Weltschmerz het volgende:
Via democratische besluitvorming is een wet aangenomen die bepaalt dat zo spoedig mogelijk nadat de referendumuitslag bekend is er een wet tot ratificatie of een wet ter verwerping moeten worden aangenomen. De kamer mag dus kiezen, het was maar een raadplegend referendum. Maar de kamer moet ook kiezen en wel zo spoedig mogelijk.
Nu negeert de kamer de democratisch tot stand gekomen wet, en handelt daarmee onrechtsstatelijk en onrechtmatig. Daar is dus helemaal niets democratisch aan.
Die gaan echt geen zetel krijgen.quote:Op dinsdag 19 april 2016 16:45 schreef CrashO het volgende:
[..]
En dan krijg je straks ook nog al dat inteelt volk wat voor DENK gaat stemmen. Dat snoept ook van de PvdA zetels af.
Mijn inschatting is dat met name PvdD nog wel eens kan profiteren.quote:Op dinsdag 19 april 2016 16:46 schreef hhh38 het volgende:
[..]
Dit inderdaad. Die hebben ook veel meer keuze aan alternatieven dan VVD stemmers. GL, D66, SP (en in kleinere mate CU, CDA en PvdD) gaan daarvan profiteren.
Het lijken bijna Ja en Niet stemmers welquote:Op dinsdag 19 april 2016 16:45 schreef hhh38 het volgende:
[..]
Hoe langer hoe meer ze overkomen als een stampvoetend kind, ik vind het wel vermakelijk.
Heb jij daar het geld voor over, ik niet.quote:Op dinsdag 19 april 2016 16:47 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Correct maar kan het volk nu het parlement voor de rechter (bestuursrechter?) slepen?
groningenquote:Op dinsdag 19 april 2016 16:49 schreef DUTCHKO het volgende:
[..]
En waar uit de grond? Vooruit, kom op....je kunt het!!
Ok.quote:Op dinsdag 19 april 2016 16:48 schreef Cattivo het volgende:
[..]
Het lijken bijna Ja en Niet stemmers wel
(bijna he wat de nee stem heeft gelijk)
Ik stem VVD. Ik mag Rutte wel.quote:
Dat denk ik wel.quote:Op dinsdag 19 april 2016 16:44 schreef hhh38 het volgende:
[..]
Niet zo sterk als de VVD. De PvdA zal niet boven de 20 zetels uit gaan komen denk ik.
Of nog wel, straks heeft niemand meer geld voor een krant wat dan?quote:
Jij bent nu een beetje aan het zeveren.quote:Op dinsdag 19 april 2016 16:18 schreef Kansenjongere het volgende:
Als 300.000 mensen een referendum kunnen afdwingen,
Duizend euro kan ik altijd wel gebruiken. Lijkt mij wat vreemd om daar 'nee' tegen te zeggen.quote:Op dinsdag 19 april 2016 16:52 schreef CrashO het volgende:
[..]
Ik ztem VVD wand ick ken wel 1000 euro gebruiken
Door het belastingplan kom ik aan 1000 euro schoon per jaar. Dus die belofte is gewoon netjes ingewilligd.quote:Op dinsdag 19 april 2016 16:54 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Duizend euro kan ik altijd wel gebruiken. Lijkt mij wat vreemd om daar 'nee' tegen te zeggen.
Goed idee voor een referendum.quote:Op dinsdag 19 april 2016 16:54 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Duizend euro kan ik altijd wel gebruiken. Lijkt mij wat vreemd om daar 'nee' tegen te zeggen.
Dit moet een imitatie van een allochtoon voorstellen ofzo?quote:Op dinsdag 19 april 2016 16:52 schreef CrashO het volgende:
[..]
Ik ztem VVD wand ick ken wel 1000 euro gebruiken
quote:Op dinsdag 19 april 2016 16:54 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Jij bent nu een beetje aan het zeveren.
Meer dan 450000 mensen dwongen het referendum af en vierhonderdachtentwintigduizend handtekeningen werden goedgekeurd, 2,5 miljoen mensen stemden tegen het AV met O en 27% van de 68% van de mensen die niet ging stemmen, dus ongeveer 2,2 miljoen mensen, gingen louter niet stemmen omdat ze geen vertrouwen hadden in de overheid omdat die de laatste keer haar billen afveegde met de uitslag van het EU-grondwet-referendum. Tel hen erbij op en je komt al op een opkomstpercentage van 50%.
Onzin, er zijn genoeg mensen geweest die niet gingen stemmen zodat de kiesdrempel niet zou worden behaald.quote:Op dinsdag 19 april 2016 16:54 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Meer dan 450000 mensen dwongen het referendum af en vierhonderdachtentwintigduizend handtekeningen werden goedgekeurd, 2,5 miljoen mensen stemden tegen het AV met O en 27% van de 68% van de mensen die niet ging stemmen, dus ongeveer 2,2 miljoen mensen, gingen louter niet stemmen omdat ze geen vertrouwen hadden in de overheid omdat die de laatste keer haar billen afveegde met de uitslag van het EU-grondwet-referendum. Tel hen erbij op en je komt al op een opkomstpercentage van 50%.
Gewoon een gemiddelde VVD stemmer.quote:Op dinsdag 19 april 2016 16:55 schreef Kosmoproleet het volgende:
[..]
Dit moet een imitatie van een allochtoon voorstellen ofzo?
dit inderdaadquote:Op dinsdag 19 april 2016 16:55 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Door het belastingplan kom ik aan 1000 euro schoon per jaar. Dus die belofte is gewoon netjes ingewilligd.
Zeg er even eerlijk bij waarom jij zo pro-EU bent met jouw baan en topinkomen.quote:
Precies. Het was ook alleen aan de werkenden beloofd.quote:Op dinsdag 19 april 2016 16:55 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Door het belastingplan kom ik aan 1000 euro schoon per jaar. Dus die belofte is gewoon netjes ingewilligd.
quote:Op dinsdag 19 april 2016 16:56 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Zeg er even eerlijk bij waarom jij zo pro-EU bent met jouw baan en topinkomen.
Ik heb het niet over mezelf lutser, ik heb het over een groot deel van de bevolking.quote:Op dinsdag 19 april 2016 16:41 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Misschien moet je een volgende keer dan toch eens verder kijken dan GeenStijl voor je nieuwsvoorziening...
Geen idee hoeveel ik er precies op vooruit ben gegaan door dat belastingplan, maar elke euro is natuurlijk meegenomen.quote:Op dinsdag 19 april 2016 16:55 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Ik ben niet per sé pro-EU, maar wel voor samenwerking en handel met partners buiten de EU, waaronder Oekraïne. Dat gaan we natuurlijk ook gewoon doen volgens de lijnen van de overeenkomst, dus dat is mooi.quote:Op dinsdag 19 april 2016 16:56 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Zeg er even eerlijk bij waarom jij zo pro-EU bent met jouw baan en topinkomen.
Oh, vandaar dat er zoveel mensen hier boos zijn over die 1000 euro. Weer een vraagstuk opgelost.quote:Op dinsdag 19 april 2016 16:57 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
Precies. Het was ook alleen aan de werkenden beloofd.
Lutser ook echt. Je bent echt volgeling van de roze religie he?quote:Op dinsdag 19 april 2016 16:57 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik heb het niet over mezelf lutser, ik heb het over een groot deel van de bevolking.
Whehe.quote:Op dinsdag 19 april 2016 16:57 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Oh, vandaar dat er zoveel mensen hier boos zijn over die 1000 euro. Weer een vraagstuk opgelost.
Een beetje wel maar beide partijen zullen nu hooguit rond de 20-25 uitkomen, dat scheelt toch al veel.quote:Op dinsdag 19 april 2016 16:42 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
zelf hoor ik jou hier echt de grootste onzin spuien, rechtstreeks van GeenStijl...quote:Op dinsdag 19 april 2016 16:57 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik heb het niet over mezelf lutser, ik heb het over een groot deel van de bevolking.
Ik zie ze wel op 15 eindigen hoor.quote:Op dinsdag 19 april 2016 16:58 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Een beetje wel maar beide partijen zullen nu hooguit rond de 20-25 uitkomen, dat scheelt toch al veel.
Het gesprek met Jort Kelder is inderdaad heel wat meer educatief dan wat je in De Volkskrant of het rioolblaadje De Telegraaf ziet staan.quote:Op dinsdag 19 april 2016 16:43 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Een gesprek op niveau met Jan Roos wordt als zeer educatief gezien. Dat zegt alles. Benieuwd of deze topics zo door blijven lopen, het vervalt in het herhalen van zetten.
Mwoah, ik mag in het weekend anders graag de weekendbijlage van de VK lezen. Zeer informatief.quote:Op dinsdag 19 april 2016 16:59 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het gesprek met Jort Kelder is inderdaad heel wat meer educatief dan wat je in De Volkskrant of het rioolblaadje De Telegraaf ziet staan.
dan geef jij het toch weer aan degenen die het volgens jou beter kunnen gebruiken...quote:Op dinsdag 19 april 2016 17:00 schreef john2406 het volgende:
Die 1000 euro ja het is en blijft leuk, dat ik die meer heb, maar zou het niet geleend zijn, ik heb immers toch geen tijd om ze uit te geven, en weggeven doe ik ze niet.
Als die 1000 euro terecht waren gekomen bij die wat het echt gebruiken kunnen, had ik er misschien nog wel meer voordeel van gehad als nou!
Zoals je zou kunnen weten is 300.000 handtekeningen voldoende voor het afdwingen van een referendum, dat het er dit keer meer waren is dus niet relevant voor de algemene stellingen die ik deed.quote:Op dinsdag 19 april 2016 16:54 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Hartstikke mooi, maar al was het 10 Biljoen jaar, dan nog veranderd dat er niets aan. Men heeft tegengestemd om een wet in te dienen in juist exact die periode die benoemd word waarin men die wet in moet dienen.quote:Op dinsdag 19 april 2016 16:32 schreef Cattivo het volgende:
[..]
spoedig, voor de aarde is 1 miljoen jaar ook best spoedig.
Dat is niet mijn taak en mijn naasten zijn er niet vies van trouwens.quote:Op dinsdag 19 april 2016 17:01 schreef Nielsch het volgende:
[..]
dan geef jij het toch weer aan degenen die het volgens jou beter kunnen gebruiken...
Dat zou mooi zijn! De PvdD is een zeer goed alternatief voor de PvdA. Zelfs Jort Kelder stemt op de PvdD en hij is rechts.quote:Op dinsdag 19 april 2016 16:48 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Mijn inschatting is dat met name PvdD nog wel eens kan profiteren.
Toch knap dat je weet hoe educatief die artikelen uit de Volkskrant zijn, elke keer als ik je een link naar een artikel over het referendum gaf, wilde je het niet lezen omdat je blijkbaar niet wenst te betalen voor journalistiek.quote:Op dinsdag 19 april 2016 16:59 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het gesprek met Jort Kelder is inderdaad heel wat meer educatief dan wat je in De Volkskrant of het rioolblaadje De Telegraaf ziet staan.
Jij bent weer aan het zeveren. Jij weet helemaal niet wat ik wel en niet heb gelezen.quote:Op dinsdag 19 april 2016 17:03 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Toch knap dat je weet hoe educatief die artikelen uit de Volkskrant zijn, elke keer als ik je een link naar een artikel over het referendum gaf, wilde je het niet lezen omdat je blijkbaar niet wenst te betalen voor journalistiek.
Lees je wel eens Vonk op zaterdag, Bram?quote:Op dinsdag 19 april 2016 17:04 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Jij bent weer aan het zeveren. Jij weet helemaal niet wat ik wel en niet heb gelezen.
Als Nederland al voor een dierenpartij gaat stemmen omdat de alternatieven op zijn, dan is het wel heel treurig gesteld met de inhoud van de overige partijen.....treurig..quote:Op dinsdag 19 april 2016 17:03 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat zou mooi zijn! De PvdD is een zeer goed alternatief voor de PvdA. Zelfs Jort Kelder stemt op de PvdD en hij is rechts.
Ondertussen wachten de mensen met lagere inkomens nog steeds op de lagere zorgverzekeringspremie die hen was beloofd door de PvdA, dat stond in het regeerakkoord maar de PvdA zag ervan af omdat wat regionale partij'baronnen' van de VVD huiliehuilie deden voor het oog van de camera. Goh, hoe zou het toch komen dat de kiezers weglopen?quote:Op dinsdag 19 april 2016 16:55 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Ik weet vooral wat je niet hebt gelezen, zoals die keer toen ik je wees op de inhoud van het associatieverdrag en jij met droge ogen beweerde dat dat helemaal niet kon omdat die inhoud geheim zou zijnquote:Op dinsdag 19 april 2016 17:04 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Jij bent weer aan het zeveren. Jij weet helemaal niet wat ik wel en niet heb gelezen.
Werkenden 1000 euro erbij. Dat was de belofte. De lagere inkomens zijn al ontzien tijdens de vele bezuinigingsrondes rondom de crisis. Geen medelijden.quote:Op dinsdag 19 april 2016 17:06 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ondertussen wachten de mensen met lagere inkomens nog steeds op de lagere zorgverzekeringspremie die hen was beloofd door de PvdA, dat stond in het regeerakkoord maar de PvdA zag ervan af omdat wat regionale partij'baronnen' van de VVD huiliehuilie deden voor het oog van de camera. Goh, hoe zou het toch komen dat de kiezers weglopen?
En ondertussen werd er dus wel gedenivelleerd.
De inkomensafhankelijke zorgpremie was dan ook absoluut een belachelijk voorstel van de PvdA... Het was trouwens niet alleen de VVD die tegen was, in de hele maatschappij bestond er die dagen na het uitkomen van het regeerakkoord zeer terechte walging over deze maatregel.quote:Op dinsdag 19 april 2016 17:06 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ondertussen wachten de mensen met lagere inkomens nog steeds op de lagere zorgverzekeringspremie die hen was beloofd door de PvdA, dat stond in het regeerakkoord maar de PvdA zag ervan af omdat wat regionale partij'baronnen' van de VVD huiliehuilie deden voor het oog van de camera. Goh, hoe zou het toch komen dat de kiezers weglopen?
quote:Op dinsdag 19 april 2016 16:54 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Heb jij zo'n moeite met lezen?quote:Op dinsdag 19 april 2016 16:55 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Onzin, er zijn genoeg mensen geweest die niet gingen stemmen zodat de kiesdrempel niet zou worden behaald.
Nee hoor, ik kom er hooguit 1 keer per week. Maar hé, als ze een goed woord hebben bedacht.quote:Op dinsdag 19 april 2016 16:57 schreef Kosmoproleet het volgende:
[..]
Lutser ook echt. Je bent echt volgeling van de roze religie he?
Ja logisch toch betalen naar draagkracht, dan heb je het toch al, die wat net dat beetje meer hebben willen dat niet ook nog missen.quote:Op dinsdag 19 april 2016 17:08 schreef Nielsch het volgende:
[..]
De inkomensafhankelijke zorgpremie was dan ook absoluut een belachelijk voorstel van de PvdA... Het was trouwens niet alleen de VVD die tegen was, in de hele maatschappij bestond er die dagen na het uitkomen van het regeerakkoord zeer terechte walging over deze maatregel.
Ik hoop het. Het mooist zou het zijn als enkel de coalitie PvdD, PVV en SP mogelijk is met de PvdD als grootste partij. Enkel de PvdD en de SP lijkt niet haalbaar te zijn, vandaar. Ik heb er zin in.quote:
Leugens Bram, maar dat weet je zelf ook, anders had je wel eerlijk gezegd wat de optie was die die 27 procent volgens het peilbureau had aangekruist.quote:Op dinsdag 19 april 2016 17:09 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Heb jij zo'n moeite met lezen?
Nog een keer dan.
27% van de 68% van de mensen die niet ging stemmen, dus ongeveer 2,2 miljoen mensen, gingen louter niet stemmen omdat ze geen vertrouwen hadden in de overheid
Dit komt van een gezaghebbend internationaal peilbureau.
Hoeveel is 2,2 miljoen + 4 miljoen? Hoeveel procent is dat van de totale kiesgerechtigde bevolking (12 miljoen)?
Jij bent dus een representant van de teloorgang van Nederland.quote:Op dinsdag 19 april 2016 17:03 schreef Toefjes het volgende:
Als de VVD weer 1000 euro belooft, stem ik wederom VVD.
Dat heeft Geenstijl niet bedacht, Frits.quote:Op dinsdag 19 april 2016 17:10 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Nee hoor, ik kom er hooguit 1 keer per week. Maar hé, als ze een goed woord hebben bedacht.
Het laatste klopt maar de PvdD is veel meer dan enkel een dierenpartij. De PvdD heeft een zeer goede visie omdat de oorzaken van dat dierenleed de oorzaken van zo'n beetje alle problemen van deze tijd zijn. Denk aan zaken zoals globalisering, neoliberalisme, de EU etc.quote:Op dinsdag 19 april 2016 17:05 schreef DUTCHKO het volgende:
[..]
Als Nederland al voor een dierenpartij gaat stemmen omdat de alternatieven op zijn, dan is het wel heel treurig gesteld met de inhoud van de overige partijen.....treurig..
En toch vind ik het een bizarre partij met soms onzinnige voorstellen....quote:Op dinsdag 19 april 2016 17:16 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het laatste klopt maar de PvdD is veel meer dan enkel een dierenpartij. De PvdD heeft een zeer goede visie omdat de oorzaken van dat dierenleed de oorzaken van zo'n beetje alle problemen van deze tijd zijn. Denk aan zaken zoals globalisering, neoliberalisme, de EU etc.
Luister maar eens goed naar hun onderbouwing, die zit wel snor.quote:Op dinsdag 19 april 2016 17:18 schreef DUTCHKO het volgende:
[..]
En toch vind ik het een bizarre partij met soms onzinnige voorstellen....
In jouw gedachtewereld misschien wel. Als je iemand die werkt, belasting betaalt en geen hunkering heeft naar hulp van de overheid zo wil bestempelen ben je daar vrij in.quote:Op dinsdag 19 april 2016 17:14 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Jij bent dus een representant van de teloorgang van Nederland. [ afbeelding ]
Wat zijn dan wel goede voorstellen, het gros komt van het EP dus wat hier zit is volgens mij overbodige luxe!quote:Op dinsdag 19 april 2016 17:18 schreef DUTCHKO het volgende:
[..]
En toch vind ik het een bizarre partij met soms onzinnige voorstellen....
Nee, de wetgever wordt geacht zijn eigen wetten te respecteren ook als er geen sancties op staan. Dat de overheid zijn eigen wetten met voeten treedt is een trend sinds Balkenende, en dat de kamerleden de grondwet aan hun laars lappen bij het maken van wetgeving zien we ook al een aantal jaar. Dat een kamermeerderheid met een motie zijn eigen versgemaakte wetten uitdrukkelijk negeert is echter dusdanig nieuw dat het tijd wordt om over sancties na te denken.quote:Op dinsdag 19 april 2016 16:47 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Correct maar kan het volk nu het parlement voor de rechter (bestuursrechter?) slepen?
Tja, dat jij of jullie het nieuws niet volgen kan de politiek verder ook weinig aan doen... Dit associatieverdrag was immers volop in het nieuws. Rusland heeft het zelfs gebruikt als excuus om flink rotzooi te schoppen in Oekraïne...quote:Op dinsdag 19 april 2016 16:42 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Aangezien ik het bericht niet meer mag wijzigen.
[..]
Nu ja, dat en de anti-EU stem.
Rondom dit referendum waren ze niet bepaald zuiver met hun onderbouwing. Dat is je ook meer dan eens uitgelegd.quote:Op dinsdag 19 april 2016 17:20 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Luister maar eens goed naar hun onderbouwing, die zit wel snor.
Leuk verhaaltje maar de wet zegt slechts zo spoedig mogelijk. Dat is een begrip wat op meerdere manieren is te interpreteren. Ik snap dat je heel boos en teleurgesteld bent maar dat maakt jouw interpretatie nu niet bepaald de enige juiste...quote:Op dinsdag 19 april 2016 17:30 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Nee, de wetgever wordt geacht zijn eigen wetten te respecteren ook als er geen sancties op staan. Dat de overheid zijn eigen wetten met voeten treedt is een trend sinds Balkenende, en dat de kamerleden de grondwet aan hun laars lappen bij het maken van wetgeving zien we ook al een aantal jaar. Dat een kamermeerderheid met een motie zijn eigen versgemaakte wetten uitdrukkelijk negeert is echter dusdanig nieuw dat het tijd wordt om over sancties na te denken.
Overigens is het wel de vraag of het verdrag nu wel ooit van kracht kan worden. De procedure voor ratificatie is immers niet correct gevolgd. Dus als het over een paar maanden geratificeerd wordt dan is het de vraag of dat wel geldig is in de ogen van een rechter, aangezien dat zo spoedig mogelijk had mogen gebeuren. Het met voeten treden van wetten voor korte termijn politieke belangetjes is niet zonder risico.
Nogmaals dan:quote:Op dinsdag 19 april 2016 17:45 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Leuk verhaaltje maar de wet zegt slechts zo spoedig mogelijk. Dat is een begrip wat op meerdere manieren is te interpreteren. Ik snap dat je heel boos en teleurgesteld bent maar dat maakt jouw interpretatie nu niet bepaald de enige juiste...
Veel duidelijker worden wetten niet.quote:Op dinsdag 19 april 2016 17:45 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Leuk verhaaltje maar de wet zegt slechts zo spoedig mogelijk.
Ja, of je interpreteert zo dat het wordt ingepland binnen de normale kamerwerkzaamheden en dus de week erop plaatsvindt, of je interpreteert het zo dat het geen enkel uitstel duldt en de kamer onmiddellijk bij elkaar wordt geroepen zodat het nog kan op de dag dat de uitslag van het referendum is vastgesteld. Maar die laatste interpretatie is niet erg voordehandliggend.quote:Dat is een begrip wat op meerdere manieren is te interpreteren.
Ook voorstanders van het verdrag zouden boos moeten zijn. Dit gaat niet meer over het verdrag, dit gaat over de rechtsstaat. Als de kamer zegt de wet biedt ons de tijd niet om in de EU te overleggen, dus leggen we de uitslag naast ons neer dan heb ik daar meer respect voor dan voor het afwijzen van de motie, dat er uberhaupt een motie nodig was is een schande.quote:Ik snap dat je heel boos en teleurgesteld bent maar dat maakt jouw interpretatie nu niet bepaald de enige juiste...
Nee, de Kamer kiest om die motie niet aan te nemen. Dat is toch echt iets anders.quote:Op dinsdag 19 april 2016 18:03 schreef hottentot het volgende:
[..]
Nogmaals dan:
De motie ging er juist om, om zo spoedig mogelijk (bewust identieke bewoording gekozen als in de wet staat) de wet in te dienen. Met het verwerpen van die motie kiest de kamer dus bewust om niet volgens de wet te handelen.
Echt, hoe moeilijk is het om dit te begrijpen.
Dan ga je ervan uit dat hij het wìl begrijpen.quote:Op dinsdag 19 april 2016 18:03 schreef hottentot het volgende:
[..]
Nogmaals dan:
De motie ging er juist om, om zo spoedig mogelijk (bewust identieke bewoording gekozen als in de wet staat) de wet in te dienen. Met het verwerpen van die motie kiest de kamer dus bewust om niet volgens de wet te handelen.
Echt, hoe moeilijk is het om dit te begrijpen.
Als je naar de normale werkzaamheden van de kamer kijkt is het niet meer dan logisch dat een reactie maanden duurt.quote:Op dinsdag 19 april 2016 18:08 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Veel duidelijker worden wetten niet.
[..]
Ja, of je interpreteert zo dat het wordt ingepland binnen de normale kamerwerkzaamheden en dus de week erop plaatsvindt, of je interpreteert het zo dat het geen enkel uitstel duldt en de kamer onmiddellijk bij elkaar wordt geroepen zodat het nog kan op de dag dat de uitslag van het referendum is vastgesteld. Maar die laatste interpretatie is niet erg voordehandliggend.
[..]
Ook voorstanders van het verdrag zouden boos moeten zijn. Dit gaat niet meer over het verdrag, dit gaat over de rechtsstaat. Als de kamer zegt de wet biedt ons de tijd niet om in de EU te overleggen, dus leggen we de uitslag naast ons neer dan heb ik daar meer respect voor dan voor het afwijzen van de motie, dat er uberhaupt een motie nodig was is een schande.
Omdat de volksvertegenwoordiging een besluit is, is Nederland niet democratisch? Malle stelling wel.quote:Op dinsdag 19 april 2016 18:14 schreef D1990 het volgende:
Zo zie je maar hoe democratisch Nederland is, oftewel. Gewoon niet.
Nou meid, vertel. Wat zijn die consequenties dan? En neem dan ook even het punt van Rutte mee over zijn overwegingen om hier de tijd voor te nemen. Want dat overslaan is natuurlijk wel logisch vanuit een verkokerde blik maar politiek en diplomatiek niet zo verstandig.quote:Op dinsdag 19 april 2016 18:14 schreef SickPuppiesNeedLove2 het volgende:
[..]
Dan ga je ervan uit dat hij het wìl begrijpen.
Daar twijfel ik erg aan...
Hij heeft nog niet door wat de consequenties zijn van wat ook hier weer vandaag gebeurd is.
Hij denkt dat hij zijn zin gekregen heeft.
Zucht....quote:Op dinsdag 19 april 2016 18:14 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Nee, de Kamer kiest om die motie niet aan te nemen. Dat is toch echt iets anders.
Ik heb de hoop zonet opgegeven, snapt er niets van en wil het ook niet snappen.quote:Op dinsdag 19 april 2016 18:14 schreef SickPuppiesNeedLove2 het volgende:
Dan ga je ervan uit dat hij het wìl begrijpen.
Daar twijfel ik erg aan...
Hij is een mongooltje laat hem maar. Hij snapt niet dat er gewoon wetten zijn.quote:
Grondwetquote:Op dinsdag 19 april 2016 18:15 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Als je naar de normale werkzaamheden van de kamer kijkt is het niet meer dan logisch dat een reactie maanden duurt.
Nu wel, of gewoon ooit.quote:Op dinsdag 19 april 2016 18:24 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Grondwet
Artikel 100
1De regering verstrekt de Staten-Generaal vooraf inlichtingen over de inzet of het ter beschikking stellen van de krijgsmacht ter handhaving of bevordering van de internationale rechtsorde. Daaronder is begrepen het vooraf verstrekken van inlichtingen over de inzet of het ter beschikking stellen van de krijgsmacht voor humanitaire hulpverlening in geval van gewapend conflict.
2Het eerste lid geldt niet, indien dwingende redenen het vooraf verstrekken van inlichtingen verhinderen. In dat geval worden inlichtingen zo spoedig mogelijk verstrekt.
Dus de regering mag bijvoorbeeld 30.000 militairen naar Mali sturen en de kamer na een maandje of 4 inlichten?
Misschien vechten er al 30.000 Nederlandse militairen een half jaar in Mali. We weten het niet. De regering hoeft tenslotte maar zo spoedig mogelijk de kamer in te lichten.quote:
Ze kunnen ook besluiten de pensioenen te spenderen aan de grote Democratische Europese Instantie zolang ze maar ooit zeggen dat het al vergeven is.quote:Op dinsdag 19 april 2016 18:28 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Misschien vechten er al 30.000 Nederlandse militairen een half jaar in Mali. We weten het niet. De regering hoeft tenslotte maar zo spoedig mogelijk de kamer in te lichten.
Bonnetje van Teeven vergeten hoe lang heeft dat niet geduurd?quote:Op dinsdag 19 april 2016 18:28 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Misschien vechten er al 30.000 Nederlandse militairen een half jaar in Mali. We weten het niet. De regering hoeft tenslotte maar zo spoedig mogelijk de kamer in te lichten.
Je snapt het verschil toch wel tussen onze volksvertegenwoordiging en een raadplegend referendum?quote:
Je snapt dat inlichtingen iets anders zijn dan wetten?quote:Op dinsdag 19 april 2016 18:24 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Grondwet
Artikel 100
1De regering verstrekt de Staten-Generaal vooraf inlichtingen over de inzet of het ter beschikking stellen van de krijgsmacht ter handhaving of bevordering van de internationale rechtsorde. Daaronder is begrepen het vooraf verstrekken van inlichtingen over de inzet of het ter beschikking stellen van de krijgsmacht voor humanitaire hulpverlening in geval van gewapend conflict.
2Het eerste lid geldt niet, indien dwingende redenen het vooraf verstrekken van inlichtingen verhinderen. In dat geval worden inlichtingen zo spoedig mogelijk verstrekt.
Dus de regering mag bijvoorbeeld 30.000 militairen naar Mali sturen en de kamer na een maandje of 4 inlichten?
Ook wel logisch dat de coalitie daar niet in meegaat, zou ze enkel in de vingers snijden.quote:verzoekt de regering, uitvoering te geven aan artikel 11 van de Wet raadgevend referendum en zo spoedig mogelijk over te gaan tot het indienen van een intrekkingswet inzake de goedkeuring van het associatieverdrag EU-Oekraïne,
Ja, vandaar dat-ie Servaes nog aan Van Bommel vroeg wat bedoel jezelf met zo spoedig mogelijk. Maar goed Van Bommel bedoelde daar dus bij wijze van spreke volgende week mee toen.quote:Op dinsdag 19 april 2016 18:46 schreef 99.999 het volgende:
Overigens is het ook wel typisch een nietszeggende oppositiemotie
[..]
Ook wel logisch dat de coalitie daar niet in meegaat, zou ze enkel in de vingers snijden.
Artikel 119quote:Op dinsdag 19 april 2016 18:43 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Je snapt dat inlichtingen iets anders zijn dan wetten?
Omdat ze zich dan aan dat artikel 11 moeten houden?quote:Op dinsdag 19 april 2016 18:46 schreef 99.999 het volgende:
Overigens is het ook wel typisch een nietszeggende oppositiemotie
[..]
Ook wel logisch dat de coalitie daar niet in meegaat, zou ze enkel in de vingers snijden.
Nu is echter geen reactie van de regering gevraagd en is in de wet opgenomen dat er zo spoedig mogelijk moet worden beslist of de uitslag van het referendum wordt genegeerd dmv ratificatie of gerespecteerd dmv het afschieten van het verdrag. Als het wel mogelijk was om zo spoedig over deze motie te stemmen, was het ook mogelijk om zo spoedig over die beslissing te stemmen.quote:Op dinsdag 19 april 2016 18:15 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Als je naar de normale werkzaamheden van de kamer kijkt is het niet meer dan logisch dat een reactie maanden duurt.
Maar dat staat niet in de motie. Het blijft bij een vage oproep vanuit de oppositie. Leuk maar logisch dat het geen meerderheid krijgt.quote:Op dinsdag 19 april 2016 18:49 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, vandaar dat-ie Servaes nog aan Van Bommel vroeg wat bedoel jezelf met zo spoedig mogelijk. Maar goed Van Bommel bedoelde daar dus bij wijze van spreke volgende week mee toen.
Je snapt het verschil tussen een veterinair onderzoek en een wetsvoorstel?quote:Op dinsdag 19 april 2016 18:49 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Artikel 119
1De in artikel 114 bedoelde ambtenaren die een monster hebben genomen, stellen dit in handen van die instelling die voor onderzoek daarvan door Onze Minister is aangewezen.
2 Het monster wordt zo spoedig mogelijk door de aangewezen instelling onderzocht.
Dus als er ergens varkenspest uitbreekt, er monsters genomen worden of het inderdaad varkenspest is, dan kan de instelling die het moet onderzoeken het eerst gewoon een half jaartje op de plank laten liggen?
Met of zonder die motie is dat artikel van de wet gewoon geldig. En is het aan het kabinet om hun interpretatie van zo spoedig mogelijk te hanteren. De motie zegt immers ook niet wat dan wel zo spoedig mogelijk moet zijn.quote:Op dinsdag 19 april 2016 18:50 schreef probeer het volgende:
[..]
Omdat ze zich dan aan dat artikel 11 moeten houden?
Dus zegt de coalitie met het afkeuren van deze motie dat de regering zich niet aan dat artikel 11 hoeft te houden.
Hoe is dat dan geen vrijbrief om je niet aan de wet te houden?
Ik mag toch hopen dat men het opstellen van een wet zorgvuldiger doet dan het opstellen van een motie.quote:Op dinsdag 19 april 2016 18:55 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Nu is echter geen reactie van de regering gevraagd en is in de wet opgenomen dat er zo spoedig mogelijk moet worden beslist of de uitslag van het referendum wordt genegeerd dmv ratificatie of gerespecteerd dmv het afschieten van het verdrag. Als het wel mogelijk was om zo spoedig over deze motie te stemmen, was het ook mogelijk om zo spoedig over die beslissing te stemmen.
Dus ik zie niet hoe nou nog een besluit terzake van het verdrag nog rechtsgeldig kan zijn en stand kan houden in een rechtszaak.
Strikt genomen is dat waar, maar iedereen die het debat heeft gevolgd weet dat er niet mee werd bedoeld tot St. Juttemis uitstellen, waar het wrs nu op uit loopt.quote:Op dinsdag 19 april 2016 18:56 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Maar dat staat niet in de motie. Het blijft bij een vage oproep vanuit de oppositie. Leuk maar logisch dat het geen meerderheid krijgt.
[..]
Dan had de oppositie moeten overwegen een concrete en realistische datum op te nemen in de motie. Dan was er ook meer kans geweest dat de regering de motie had omarmd.quote:Op dinsdag 19 april 2016 19:00 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Strikt genomen is dat waar, maar iedereen die het debat heeft gevolgd weet dat er niet mee werd bedoeld tot St. Juttemis uitstellen, waar het wrs nu op uit loopt.
En ik had dan ook gehoopt dat een wet niet even makkelijk aan de kant werd geschoven alsof het een motie is. Maar dit is gewoon een heel simpel wetje, de ratificatieweg lag al klaar, en de 'nee, het verdrag gaat niet door '-wet is de standaardaanhef en dan twee regels die een junior wetgevingsambtenaar tussen twee koppen koffie af heeft.quote:Op dinsdag 19 april 2016 18:58 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Ik mag toch hopen dat men het opstellen van een wet zorgvuldiger doet dan het opstellen van een motie.
Nee, dat denk ik niet, want de regering wil sws uitstellen tot na Brexit-referendum, omdat men zogenaamd in Brussel nergens over praat, en de indiener sprak over: bij wijze van spreke volgende week.quote:Op dinsdag 19 april 2016 19:03 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dan had de oppositie moeten overwegen een concrete en realistische datum op te nemen in de motie. Dan was er ook meer kans geweest dat de regering de motie had omarmd.
Ik denk dat je nu de gevolgen van een dergelijke wet onderschat. Het is de eerste keer dat een dergelijke wet ingediend moet worden en als je een wet indient moet je ook nagedacht hebben over de gevolgen.quote:Op dinsdag 19 april 2016 19:03 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
En ik had dan ook gehoopt dat een wet niet even makkelijk aan de kant werd geschoven alsof het een motie is. Maar dit is gewoon een heel simpel wetje, de ratificatieweg lag al klaar, en de 'nee, het verdrag gaat niet door '-wet is de standaardaanhef en dan twee regels die een junior wetgevingsambtenaar tussen twee koppen koffie af heeft.
Dus de mogelijkheid om dat vandaag te doen was er, en dus verplicht die zorgvuldig democratisch tot stand gekomen referendumwet daartoe.
Dus de oppositie heeft zichzelf vooral in de vingers gesneden met deze kansloze motie?quote:Op dinsdag 19 april 2016 19:05 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Nee, dat denk ik niet, want de regering wil sws uitstellen tot na Brexit-referendum, omdat men zogenaamd in Brussel nergens over praat, en de indiener sprak over: bij wijze van spreke volgende week.
Toen kwam Rutte ermee praten en rapportage indienen voor zomerreces, maar dat is in principe ook van de baan nu, Rutte heeft volledig de vrije hand om het uit te stellen tot om en nabij St. Juttemis.
Nee, want hadden ze er wel de termijn bij gezet, bijv. binnen twee weken, dan had Servaes dat helemaal niet gevolgd en dus de PvdA.quote:Op dinsdag 19 april 2016 19:11 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dus de oppositie heeft zichzelf vooral in de vingers gesneden met deze kansloze motie?
je zegt net zelf dat ze anders voor het reces een reactie hadden kunnen krijgen en dat het volgens jou nu nog veel langer uitgesteld kan worden als gevolg van het handelen van de oppositie.quote:Op dinsdag 19 april 2016 19:12 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Nee, want hadden ze er wel de termijn bij gezet, bijv. binnen twee weken, dan had Servaes dat helemaal niet gevolg en dus de PvdA.
Powerplay hè. En specifiek hoe ongeveer de gehele oppositie erover dacht. Niet gehoord hoe de woordvoerders van PvdD, GL en CDA dat uitlegden? En dan heb je een tegenstemmer, voorstemmer en een partij die sws tegen referenda was.quote:Op dinsdag 19 april 2016 19:14 schreef 99.999 het volgende:
[..]
je zegt net zelf dat ze anders voor het reces een reactie hadden kunnen krijgen en dat het volgens jou nu nog veel langer uitgesteld kan worden als gevolg van het handelen van de oppositie.
Dan hebben ze zichzelf toch in de vingers gesneden?
Het gevolg van de referendumwet is dat als er een geldige uitslag is met de strekking 'nee, geen verdrag' dat de kamer dan zo spoedig mogelijk moet beslissen of het die uitslag naast zich neerlegt of volgt. Dat is het gevolg wat de wetgever, de kamer, deze kamer zelfs, gewild heeft. Je moet er iets mee en wel snel, je hebt de keuze wat je ermee moet, je hebt niet de keuze wanneer.quote:Op dinsdag 19 april 2016 19:11 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Ik denk dat je nu de gevolgen van een dergelijke wet onderschat. Het is de eerste keer dat een dergelijke wet ingediend moet worden en als je een wet indient moet je ook nagedacht hebben over de gevolgen.
Een motie die oproept tot naleven van de wet is kansloos?quote:Op dinsdag 19 april 2016 19:11 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dus de oppositie heeft zichzelf vooral in de vingers gesneden met deze kansloze motie?
En daarmee heeft de kamer zich in haar eigen voet geschoten. Het lijkt me namelijk wél wenselijk dat er de mogelijkheid is om na een advies van het volk te kunnen kijken wat er gedaan kan worden om de wet (in dit geval het verdrag) alsnog acceptabel te maken. In plaats van het simpelweg meteen de moeten intrekken of goedkeuren.quote:Op dinsdag 19 april 2016 19:20 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Het gevolg van de referendumwet is dat als er een geldige uitslag is met de strekking 'nee, geen verdrag' dat de kamer dan zo spoedig mogelijk moet beslissen of het die uitslag naast zich neerlegt of volgt. Dat is het gevolg wat de wetgever, de kamer, deze kamer zelfs, gewild heeft. Je moet er iets mee en wel snel, je hebt de keuze wat je ermee moet, je hebt niet de keuze wanneer.
Dat is ook heel logisch, over dat gevolg is goed nagedacht. Er is uitdrukkelijk besloten dat het niet gevolg mocht krijgen dat het nu toch krijgt, nl. de beslissing het te negeren voor je uitschuiven.
Valt weinig te interpreteren bij dit referendum over wat de bevolking wil hè. Rutte wil NB met Baudet gaan praten. Maar die man mag dan bij de initiatiefnemers zitten, maar hij heeft van mij geen mandaat ergens over gekregen om met Rutte te praten hoor. Idem het geouwehoer van Rutte over rekening houden met de niet-stemmers.quote:Op dinsdag 19 april 2016 19:24 schreef hhh38 het volgende:
[..]
En daarmee heeft de kamer zich in haar eigen voet geschoten. Het lijkt me namelijk wél wenselijk dat er de mogelijkheid is om na een advies van het volk te kunnen kijken wat er gedaan kan worden om de wet (in dit geval het verdrag) alsnog acceptabel te maken. In plaats van het simpelweg meteen de moeten intrekken of goedkeuren.
Ben jij gaan stemmen, dan zul je het daar mee moeten doen, een ander heeft niet opgezet die wat opzet die behoord ook te kegelen, kegelen wordt geloof ik bowlen genoemd boven de rivieren.quote:Op dinsdag 19 april 2016 19:29 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Valt weinig te interpreteren bij dit referendum over wat de bevolking wil hè. Rutte wil NB met Baudet gaan praten. Maar die man mag dan bij de initiatiefnemers zitten, maar hij heeft van mij geen mandaat ergens over gekregen om met Rutte over te praten hoor. Idem het geouwehoer van Rutte over rekening houden met de niet-stemmers.
Volgens mij niet alleen de kamer maar heel de EU, god weet hoe het in andere landen gezien kan worden?quote:Op dinsdag 19 april 2016 19:24 schreef hhh38 het volgende:
[..]
En daarmee heeft de kamer zich in haar eigen voet geschoten. Het lijkt me namelijk wél wenselijk dat er de mogelijkheid is om na een advies van het volk te kunnen kijken wat er gedaan kan worden om de wet (in dit geval het verdrag) alsnog acceptabel te maken. In plaats van het simpelweg meteen de moeten intrekken of goedkeuren.
Nee, dat is helemaal niet wenselijk. Dit ligt een beetje, en ik zeg met nadruk een beetje ivm wat er zometeen komt, in de lijn van die figuur die op de opiniepagina van de volkskrant liet optekenen dat het verdrag te ingewikkeld was voor een eenvoudig ja of nee. Dat is natuurlijk volslagen van de pot gerukt.quote:Op dinsdag 19 april 2016 19:24 schreef hhh38 het volgende:
[..]
De motie voegt niets toe en was in deze vorm kansloos om aangenomen te worden.quote:Op dinsdag 19 april 2016 19:21 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Een motie die oproept tot naleven van de wet is kansloos?
Nogmaals vanuit jouw frustratie is snel gisteren maar dat is bepaald niet de enig mogelijke interpretatie.quote:Op dinsdag 19 april 2016 19:20 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Het gevolg van de referendumwet is dat als er een geldige uitslag is met de strekking 'nee, geen verdrag' dat de kamer dan zo spoedig mogelijk moet beslissen of het die uitslag naast zich neerlegt of volgt. Dat is het gevolg wat de wetgever, de kamer, deze kamer zelfs, gewild heeft. Je moet er iets mee en wel snel, je hebt de keuze wat je ermee moet, je hebt niet de keuze wanneer.
Dat is ook heel logisch, over dat gevolg is goed nagedacht. Er is uitdrukkelijk besloten dat het niet gevolg mocht krijgen dat het nu toch krijgt, nl. de beslissing het te negeren voor je uitschuiven.
Dus de oppositie heeft zichzelf hiermee in de vingers gesneden?quote:Op dinsdag 19 april 2016 19:16 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Powerplay hè. En specifiek hoe ongeveer de gehele oppositie erover dacht. Niet gehoord hoe de woordvoerders van PvdD, GL en CDA dat uitlegden? En dan heb je een tegenstemmer, voorstemmer en een partij die sws tegen referenda was.
Er valt juist heel veel te interpreteren wat de bevolking wil: binnen die 'nee' zitten allerlei smaken (die hier al uitgebreid zijn besproken).quote:Op dinsdag 19 april 2016 19:29 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Valt weinig te interpreteren bij dit referendum over wat de bevolking wil hè. Rutte wil NB met Baudet gaan praten. Maar die man mag dan bij de initiatiefnemers zitten, maar hij heeft van mij geen mandaat ergens over gekregen om met Rutte over te praten hoor. Idem het geouwehoer van Rutte over rekening houden met de niet-stemmers.
Welke oppositie, dat zijn er bij mij maar een paar, je kunt je wel indenken welke ik daar niet toe vind behoren.quote:Op dinsdag 19 april 2016 19:39 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dus de oppositie heeft zichzelf hiermee in de vingers gesneden?
Dat was van te voren niet voorspelbaar, alhoewel ik er een zwaar hoofd in had dan. Ik denk dat de oppositie er ook zit om na de verkiezingen groter te worden, als ze nu meteen akkoord waren gegaan met Rutte dan word je daar als oppositie niet groter van, want je snoept iig geen stemmen weg bij de VVD en PvdA.quote:Op dinsdag 19 april 2016 19:39 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dus de oppositie heeft zichzelf hiermee in de vingers gesneden?
Bij jouw misschien wel ja, bij mij, als gedoogpartner geweest snoept men nergens meer van!quote:Op dinsdag 19 april 2016 19:41 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Dat was van te voren niet voorspelbaar, alhoewel ik er een zwaar hoofd in had dan. Ik denk dat de oppositie er ook zit om na de verkiezingen groter te worden, als ze nu meteen akkoord waren gegaan met Rutte dan word je daar als oppositie niet groter van, want je snoept iig geen stemmen weg bij de VVD en PvdA.
Hoe dan ook er werd alleen een voor of tegen stem verlangd, de motieven zijn wrs uiteenlopend, idem bij het voor-kamp en bij de mensen die niet zijn gaan stemmen. Dus er valt niets te interpreteren, dat is volkomen onduidelijk.quote:Op dinsdag 19 april 2016 19:39 schreef hhh38 het volgende:
[..]
Er valt juist heel veel te interpreteren wat de bevolking wil: binnen die 'nee' zitten allerlei smaken (die hier al uitgebreid zijn besproken).
Daarom is een referendum over een onderwerp als dit ook zo onzinnig. Je hebt een uitslag, maar je weet nog niet veel. Wat is er mis met het verdrag? Waar moeten we rekening mee houden bij het sluiten van toekomstige associatieverdragen? Niemand weet wat het volk daarvan vindt of hoeveel mensen daar überhaupt iets van vinden. Tegen welke prijs mensen zouden accepteren dat Nederland het verdrag niet ratificeert zou ook fijn zijn om te weten, maar daar zullen we nooit achterkomen.
En hoe weet de kamer dan welke dingen er dan in zo'n aangepast verdrag moeten staan? Wie weet komt er wel een nieuw referendum, omdat het weer niet goed is.quote:Op dinsdag 19 april 2016 19:35 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Nee, dat is helemaal niet wenselijk. Dit ligt een beetje, en ik zeg met nadruk een beetje ivm wat er zometeen komt, in de lijn van die figuur die op de opiniepagina van de volkskrant liet optekenen dat het verdrag te ingewikkeld was voor een eenvoudig ja of nee. Dat is natuurlijk volslagen van de pot gerukt.
De kamer zegt ook ja of nee, het gaat immers om dit verdrag met deze tekst. Het referendum gaat ook over ja of nee, ja mits en nee tenzij behoorden vanzelfspreken niet tot de opties. Dus als je het verdrag wil aanpassen dan stemt de kamer zo spoedig mogelijk nee, en dan gaat het kabinet praten over een aangepast verdrag dat wel door de Nederlandse democratische procedures komt. Maar dat kan alleen maar vanuit de positie dat het is afgewezen, een aangenomen verdrag kun je immers niet aanpassen, en als het ertussen hangt heb je een onderhandelingspositie van niks en bovendien is dat een onwettige positie voor het verdrag.
Nu zitten we met een verdrag dat niet meer volgens de geldende procedures kan worden geratificeerd of verworpen en waarvan de rechtskracht dus dubieus is.
Uiteindelijk zal er toch geïnterpreteerd moeten worden. Wanneer we elk tegen resultaat ongenuanceerd gaan opvolgen wordt in principe alleen gehoor gegeven aan het x-percentage dat principieel tegen elke denkbare variant van de wet is waarover het referendum gaat, terwijl er ook een hoop nee-stemmers zijn die wel met de wet konden leven in een aangepaste vorm. Dan komen we in een situatie terecht waarin een conservatieve minderheid de macht heeft.quote:Op dinsdag 19 april 2016 19:43 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Hoe dan ook er werd alleen een voor of tegen stem verlangd, de motieven zijn wrs uiteenlopend, idem bij het voor-kamp en bij de mensen die niet zijn gaan stemmen. Dus er valt niets te interpreteren, dat is volkomen onduidelijk.
Artikel 11 geeft aan wat je moet doen. Het is raadgevend dus je kunt het gewoon negeren, echter als je zegt dat je er wel serieus mee aan de gang gaat, dan moet je gewoon artikel 11 volgen imho.quote:Op dinsdag 19 april 2016 19:50 schreef hhh38 het volgende:
[..]
Uiteindelijk zal er toch geïnterpreteerd moeten worden. Wanneer we elk tegen resultaat ongenuanceerd gaan opvolgen wordt in principe alleen gehoor gegeven aan het x-percentage dat principieel tegen elke denkbare variant van de wet is waarover het referendum gaat, terwijl er ook een hoop nee-stemmers zijn die wel met de wet konden leven in een aangepaste vorm. Dan komen we in een situatie terecht waarin een conservatieve minderheid de macht heeft.
Dus ben ik van mening dat dit soort referenda onzinnig zijn.
Nu is echter de verantwoording bij de kamer gelegd geworden, dan is het niet meer eentje wat de schuld kan hebben.quote:Op dinsdag 19 april 2016 19:53 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Artikel 11 geeft aan wat je moet doen. Het is raadgevend dus je kunt het gewoon negeren, echter als je zegt dat je er wel serieus mee aan de gang gaat, dan moet je gewoon artikel 11 volgen imho.
Los of een referendum zinnig is of onzinnig.
Nou ja, dit soort referenda blijkt dus in de praktijk niet zo makkelijk opvolging te krijgen. Ben benieuwd of er een referendum CETA/TTIP komt en hoe dat dan gaat.quote:Op dinsdag 19 april 2016 19:57 schreef john2406 het volgende:
[..]
Nu is echter de verantwoording bij de kamer gelegd geworden, dan is het niet meer eentje wat de schuld kan hebben.
Slim of het slimst?
Misschien is het wel met die bedoeling zo gegaan of verlopen?quote:Op dinsdag 19 april 2016 19:59 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Nou ja, dit soort referenda blijken dus in de praktijk niet zo makkelijk opvolging te krijgen. Ben benieuwd of er een referendum CETA/TTIP komt en hoe dat dan gaat.
Ik ga niet meer stemmen voor referenda zolang de wet daarvoor niet gewijzigd wordt in ieder geval.quote:Op dinsdag 19 april 2016 19:59 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Nou ja, dit soort referenda blijken dus in de praktijk niet zo makkelijk opvolging te krijgen. Ben benieuwd of er een referendum CETA/TTIP komt en hoe dat dan gaat.
Dan kom je weer op de discussie wat zo spoedig mogelijk is. Blijkbaar was ook de oppositie het daar onderling niet over eens...quote:Op dinsdag 19 april 2016 19:53 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Artikel 11 geeft aan wat je moet doen. Het is raadgevend dus je kunt het gewoon negeren, echter als je zegt dat je er wel serieus mee aan de gang gaat, dan moet je gewoon artikel 11 volgen imho.
Los of een referendum zinnig is of onzinnig.
Dan zal het doel hebben als de opkomst nihill is om die wet te wijzigen?quote:Op dinsdag 19 april 2016 20:04 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
Ik ga niet meer stemmen voor referenda zolang de wet daarvoor niet gewijzigd wordt in ieder geval.
Ik denk dat die wet sowieso gewijzigd gaat worden. Zoals ie nu is, met die minimum opkomst, klopt er gewoon niets van, daar is iedereen het wel over eens.quote:Op dinsdag 19 april 2016 20:05 schreef john2406 het volgende:
[..]
Dan zal het doel hebben als de opkomst nihill is om die wet te wijzigen?
Volgens mij niet nee, maar niet de tegenstemmers hebben het kabinet voor het blok gezet maar de retorische thuisblijvers die hebben dat gedaan of te wel voor of tegen.quote:Op dinsdag 19 april 2016 20:07 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
Ik denk dat die wet sowieso gewijzigd gaat worden. Zoals ie nu is, met die minimum opkomst, klopt er gewoon niets van, daar is iedereen het wel over eens.
Daarom. Dus je gaat iets met de referendumuitslag doen en dan schrijft de wet voor dat je het zo spoedig mogelijk torpedeert. Of je besluit de uitslag van het raadgevend referendum in de wind te slaan en dan neem je zoals de wet voorschrijft de wet tot ratificatie zo snel mogelijk aan.quote:Op dinsdag 19 april 2016 19:45 schreef hhh38 het volgende:
[..]
En hoe weet de kamer dan welke dingen er dan in zo'n aangepast verdrag moeten staan? Wie weet komt er wel een nieuw referendum, omdat het weer niet goed is.
Dat doet er niet toe, uiteindelijk moeten ze ja of nee stemmen, daar is het geenzins te ingewikkeld voor.quote:Daarom is het associatieverdrag inderdaad een te ingewikkeld onderwerp voor een simpel ja/nee. De kamer moet ook dat antwoord geven, maar kan daar in een paar uur over debatteren.
Het is dan ook een modieuze doch ernstige misvatting dat politici iets anders zouden moeten met stembusuitslagen dan klakkeloos accepteren. Een referendum geeft per definitie geen argumenten, een gewone verkiezing ook niet, die geven een uitslag. Klaar, punt uit. Er is niets aan te interpreteren of te duiden. Ja is ja en nee is nee.quote:Het publieke debat inclusief referendum duurt maanden en aan het eind weet je alsnog niet wat de argumenten van het volk zijn, alleen dat van de campagnevoerders.
Reality check : alleen omdat jij iets vindt, wil niet zeggen dat 'iedereen het wel over eens' is over iets.quote:Op dinsdag 19 april 2016 20:07 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
Ik denk dat die wet sowieso gewijzigd gaat worden. Zoals ie nu is, met die minimum opkomst, klopt er gewoon niets van, daar is iedereen het wel over eens.
Ik hoop het.quote:Op dinsdag 19 april 2016 20:07 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
Nee hoor, bijna iedereen is het hierover met mij eens.quote:Op dinsdag 19 april 2016 20:11 schreef SickPuppiesNeedLove2 het volgende:
[..]
Reality check : alleen omdat jij iets vindt, wil niet zeggen dat 'iedereen het wel over eens' is over iets.
Hetzelfde maar elke keer dat de overheid het tegenwerkt en zijn reet eraan afveegt wordt de onvrede weer wat groter en dat zal uiteindelijk tot een revolutie leiden.quote:Op dinsdag 19 april 2016 19:59 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Dat moet jij weten, ik wel.quote:Op dinsdag 19 april 2016 20:04 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
Ik ga niet meer stemmen voor referenda zolang de wet daarvoor niet gewijzigd wordt in ieder geval.
Ik blijf bij m'n oorspronkelijke comment.quote:Op dinsdag 19 april 2016 20:17 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
Nee hoor, bijna iedereen is het hierover met mij eens.
Hier een paar bronnen:
http://nos.nl/artikel/209(...)r-referendumwet.html
http://politiek.tpo.nl/co(...)-misbaksel-gebleken/
http://www.radio1.nl/item/351539-'Referendumwet-moet-worden-aangepast'.html
http://www.volkskrant.nl/(...)is-geboden~a4272023/
http://www.z24.nl/algemee(...)-een-probleem-631607
http://www.nrc.nl/next/20(...)eft-het-niet-1609087
Jij bent natuurlijk gek op kromme wetten die de democratie ondermijnen.quote:
Als een kind dat de vingers in de oren stopt en heel hard gaat schreeuwen.quote:Op dinsdag 19 april 2016 20:22 schreef SickPuppiesNeedLove2 het volgende:
[..]
Ik blijf bij m'n oorspronkelijke comment.
Ja, ze hadden een harde datum moeten noemen (maximaal 6 weken vanaf het referendum) maar dat is van ondergeschikt belang aan het feit dat ze toch echt volgens hun eigen wetgeving ofwel het verdrag moeten tekenen ofwel met een intrekkingswet moeten komen. Wat er nu gebeurt is dat onze vriendjes in de politiek aan windowdressing doen. Ze weten dat ze er beroerd voor staan in de peilingen, het duurt nog maar een jaartje (1 jaar te lang!) voordat we eindelijk weer eens mogen stemmen en ze willen het zetelverlies beperken. Ze durven dan ook niet braaf volgens de wet direct het verdrag te ratificeren dus ze doen alsof ze de nee serieus nemen, ze doen alsof ze nog even serieus gaan proberen om loodzware onderhandelingen te voeren en aan het einde van de rit wordt een minimaal gewijzigd verdrag, vooral met cosmetische wijzigingen, ondertekend. Ze drinken een glas, ze doen een plas en alles blijft zoals het was.quote:Op dinsdag 19 april 2016 20:05 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dan kom je weer op de discussie wat zo spoedig mogelijk is. Blijkbaar was ook de oppositie het daar onderling niet over eens...
Wederom een teken dat de referendumwet nogal rammelt. Alles bij elkaar kan het referendum onderhand als mislukt beschouwt wordenquote:Op dinsdag 19 april 2016 20:24 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ja, ze hadden een harde datum moeten noemen (maximaal 6 weken vanaf het referendum) maar dat is van ondergeschikt belang aan het feit dat ze toch echt volgens hun eigen wetgeving ofwel het verdrag moeten tekenen ofwel met een intrekkingswet moeten komen. Wat er nu gebeurt is dat onze vriendjes in de politiek aan windowdressing doen. Ze weten dat ze er beroerd voor staan in de peilingen, het duurt nog maar een jaartje (1 jaar te lang!) voordat we eindelijk weer eens mogen stemmen en ze willen het zetelverlies beperken. Ze durven dan ook niet braaf volgens de wet direct het verdrag te ratificeren dus ze doen alsof ze de nee serieus nemen, ze doen alsof ze nog even serieus gaan proberen om loodzware onderhandelingen te voeren en aan het einde van de rit wordt een minimaal gewijzigd verdrag, vooral met cosmetische wijzigingen, ondertekend. Ze drinken een glas, ze doen een plas en alles blijft zoals het was.
Moeten we nu onder de indruk zijn?quote:Op dinsdag 19 april 2016 20:17 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
Nee hoor, bijna iedereen is het hierover met mij eens.
Hier een paar bronnen:
http://nos.nl/artikel/209(...)r-referendumwet.html
http://politiek.tpo.nl/co(...)-misbaksel-gebleken/
http://www.radio1.nl/item/351539-'Referendumwet-moet-worden-aangepast'.html
http://www.volkskrant.nl/(...)is-geboden~a4272023/
http://www.z24.nl/algemee(...)-een-probleem-631607
http://www.nrc.nl/next/20(...)eft-het-niet-1609087
Die wet rammelt, maar niet om de redenen die jij aanhaalt: omdat je niet vrij het onderwerp mag kiezen en omdat het niet bindend is. Dat kan je gemakkelijk oplossen.quote:Op dinsdag 19 april 2016 20:25 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Wederom een teken dat de referendumwet nogal rammelt. Alles bij elkaar kan het referendum onderhand als mislukt beschouwt worden.
Dat inderdaad.quote:Op dinsdag 19 april 2016 20:26 schreef HiZ het volgende:
Iedereen die denkt dat het referendum een rol gaat spelen bij de komende verkiezingen moet zich laten nakijken op loszittende steekjes.
Volgens mij interesseert noch het verdrag, noch het referendum, noch het opgeblazen gekif over deze kwestie de grote meerderheid van de kiezers op dit moment. En die verkiezingen zijn volgend jaar. En dan is er allang weer een nieuwe herhaling over de Teeven deal. Die ook niet veel mensen interesseert, maar in ieder geval de laatste restjes aandacht voor dit referendum zal doen verdwijnen.
quote:Op dinsdag 19 april 2016 20:26 schreef HiZ het volgende:
Iedereen die denkt dat het referendum een rol gaat spelen bij de komende verkiezingen moet zich laten nakijken op loszittende steekjes.
Ik denk dat jij de dynamiek wat verkeerd inschat door een gebrek aan ervaring. Politici komen heel erg lang weg met dit soort fratsen maar vroeg of laat komt het volk in aanraking met teveel te vervelende consequenties en dat is het moment dat het volk lastig wordt. Concreet zijn er twee grote bedreigingen voor de EU: de monetaire crisis (niet opgelost in tegenstelling tot wat ze je graag willen doen geloven) en de migratiecrisis. De kans is groot (op papier 50%, waarschijnlijk hoger) dat het Engelse volk binnenkort besluit om uit de EU te stappen, als 1 schaap over de dam is...quote:Op dinsdag 19 april 2016 20:29 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Dat inderdaad.
En bovendien draaien dan de verkiezingscampagnes op volle toeren. En, ook niet onbelangrijk, moeten mensen gaan nadenken of ze nu werkelijk schreeuwers als Wilders aan het roer willen hebben, of dan toch maar liever iemand als Rutte of Samsom.
Dat kan je helemaal niet makkelijk oplossenquote:Op dinsdag 19 april 2016 20:28 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Die wet rammelt, maar niet om de redenen die jij aanhaalt: omdat je niet vrij het onderwerp mag kiezen en omdat het niet bindend is. Dat kan je gemakkelijk oplossen.
Dat het nu misgaat ligt echter niet aan de referendumwet maar aan het gebrek aan lef bij de PvdA en de VVD. Het is niet zo moeilijk: ofwel ratificeer je het verdrag ofwel kom je met een intrekkingswet. In beide gevallen doe je het correct volgens de wetgeving, wat ze nu doen mag echter niet.
Nee hoor!quote:Op dinsdag 19 april 2016 20:07 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
Klopt, voor de aanhang van PVV en SP maakt de toepasbaarheid van een wet niet uit. Als ze maar lekker boos kunnen ageren.quote:
Ik weinig ervaring?quote:Op dinsdag 19 april 2016 20:31 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
[..]
Ik denk dat jij de dynamiek wat verkeerd inschat door een gebrek aan ervaring. Politici komen heel erg lang weg met dit soort fratsen maar vroeg of laat komt het volk in aanraking met teveel te vervelende consequenties en dat is het moment dat het volk lastig wordt. Concreet zijn er twee grote bedreigingen voor de EU: de monetaire crisis (niet opgelost in tegenstelling tot wat ze je graag willen doen geloven) en de migratiecrisis. De kans is groot (op papier 50%, waarschijnlijk hoger) dat het Engelse volk binnenkort besluit om uit de EU te stappen, als 1 schaap over de dam is...
Ja, op het moment dat het zo ver is dan hebben mensen nog liever Wilders als leider dan de man van de PvdA of de VVD. Gelukkig hebben we op links betere alternatieven dan de PVV, ik heb aanzienlijk meer vertrouwen in de PvdD dan in de PvdA en Thieme zou het beter doen dan Samsom of Rutte.
Kom maar met die bronnen van je. Zullen wel weer superbetrouwbare blogs zijnquote:Op dinsdag 19 april 2016 20:26 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Moeten we nu onder de indruk zijn?
Ik kan hier 20 bronnen tegenover plaatsen waaruit iets heel anders blijkt, en in die media kom je heel wat meer zinvolle argumenten tegen dan bij die krantjes en dat radiozendertje.
Ik heb hier zelf ook al vaak aangegeven dat kiezers zich meestal weer laten manipuleren met 6 weekjes propaganda voorafgaande aan de verkiezingen. Sterker nog, we hebben in het verleden langer dan wat nodig was geen regering gehad omdat ze voldoende propagandatijd opeisten voor zichzelf en Rutte mag nu 1 jaar langer aanblijven omdat ze bang waren dat er anders te weinig propagandatijd zou zijn. Leuk hè, zo'n overheid die goed voor zichzelf zorgt?quote:Op dinsdag 19 april 2016 20:37 schreef Wombcat het volgende:
Wat ik vanuit ervaring iig weet, is dat peilingen 1 jaar voor de verkiezingen helemaal, maar dan ook helemaal, niks zeggen.
Eventjes jouw redenering volgend (dat van dat gebrek aan ervaring kon ik trouwens niet volgen).quote:Op dinsdag 19 april 2016 20:31 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
[..]
Ik denk dat jij de dynamiek wat verkeerd inschat door een gebrek aan ervaring. Politici komen heel erg lang weg met dit soort fratsen maar vroeg of laat komt het volk in aanraking met teveel te vervelende consequenties en dat is het moment dat het volk lastig wordt. Concreet zijn er twee grote bedreigingen voor de EU: de monetaire crisis (niet opgelost in tegenstelling tot wat ze je graag willen doen geloven) en de migratiecrisis. De kans is groot (op papier 50%, waarschijnlijk hoger) dat het Engelse volk binnenkort besluit om uit de EU te stappen, als 1 schaap over de dam is...
Ja, op het moment dat het zo ver is dan hebben mensen nog liever Wilders als leider dan de man van de PvdA of de VVD. Gelukkig hebben we op links betere alternatieven dan de PVV, ik heb aanzienlijk meer vertrouwen in de PvdD dan in de PvdA en Thieme zou het beter doen dan Samsom of Rutte.
Dat is niet per se laten manipuleren. Het is ook lekker makkelijk om ongenuanceerd proteststemmen uit te brengen als het er toch niet toe doet. Maar als je echt voor de TK moet gaan stemmen ga je toch eens nadenken "wil ik nu wel een malloot als Wilders aan het roer, of heb ik dan toch liever Rutte."quote:Op dinsdag 19 april 2016 20:41 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik heb hier zelf ook al vaak aangegeven dat kiezers zich meestal weer laten manipuleren met 6 weekjes propaganda voorafgaande aan de verkiezingen. Sterker nog, we hebben in het verleden langer dan wat nodig was geen regering gehad omdat ze voldoende propagandatijd opeisten voor zichzelf en Rutte mag nu 1 jaar langer aanblijven omdat ze bang waren dat er anders te weinig propagandatijd zou zijn. Leuk hè, zo'n overheid die goed voor zichzelf zorgt?
Er komt echter een punt waarop de kiezers zich niet meer in de luren laten leggen, dat komt pas wanneer de ellende groot genoeg is. De eurocrisis, die nog lang niet is opgelost (geld drukken), plus grote groepen kansloze immigranten in mensen hun wijken kan wel eens de stemming doen omslaan.
Weet je...ik denk dat minstens 2,5 miljoen Nederlanders die hun democratische stemrecht wèl serieus namen en die nu in 2 weken voor de 2e keer van niet alleen de minister president, maar ook van 75 kamerleden uit het parlement een dikke middelvinger naar hen opgestoken krijgen daar héél anders over denken.... dus daar gaat je 'iedereen'...quote:Op dinsdag 19 april 2016 20:23 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
Als een kind dat de vingers in de oren stopt en heel hard gaat schreeuwen.
Of kiezers hebben gewoon grotendeels vrede met de koers van het huidige kabinet. Ik weet dat het moeilijk is te geloven dat er mensen rondlopen die er andere denkbeelden op nahouden, maar ik verzeker je: ze bestaan.quote:Op dinsdag 19 april 2016 20:41 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik heb hier zelf ook al vaak aangegeven dat kiezers zich meestal weer laten manipuleren met 6 weekjes propaganda voorafgaande aan de verkiezingen. Sterker nog, we hebben in het verleden langer dan wat nodig was geen regering gehad omdat ze voldoende propagandatijd opeisten voor zichzelf en Rutte mag nu 1 jaar langer aanblijven omdat ze bang waren dat er anders te weinig propagandatijd zou zijn. Leuk hè, zo'n overheid die goed voor zichzelf zorgt?
Er komt echter een punt waarop de kiezers zich niet meer in de luren laten leggen, dat komt pas wanneer de ellende groot genoeg is. De eurocrisis, die nog lang niet is opgelost (geld drukken), plus grote groepen kansloze immigranten in mensen hun wijken kan wel eens de stemming doen omslaan.
Nee, dat kan niet, want de peilingen wijzen uit dat er bijna geen steun meer is voor VVD en PvdA, en de peilingen hebben altijd gelijk!quote:Op dinsdag 19 april 2016 20:52 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Of kiezers hebben gewoon grotendeels vrede met de koers van het huidige kabinet. Ik weet dat het moeilijk is te geloven dat er mensen rondlopen die er andere denkbeelden op nahouden, maar ik verzeker je: ze bestaan.
Jij hebt zelf toch ook nauwelijks ervaring? Je liep immers zelf hier vorige week te verkondigen dat je nog maar een broekie bent.quote:Op dinsdag 19 april 2016 20:31 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
[..]
Zo'n vraag is ook veel te complex om de kiezer voor te leggen.quote:Op dinsdag 19 april 2016 20:53 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Nee, dat kan niet, want de peilingen wijzen uit dat er bijna geen steun meer is voor VVD en PvdA, en de peilingen hebben altijd gelijk!
Ik weet niet of ik genoeg ervaring heb mij daarover te kunnen uitspreken, maar ik mij meen te herinneren dat de PvdA er zowel in 2010 als 2012 erg beroerd voor stond, een jaar voor de verkiezingen. Maar zelfs in 2010 viel de schade enorm mee. Ja, er was verlies, maar dat was omdat de PvdA onder Bos in 2006 het goed had gedaan.quote:Op dinsdag 19 april 2016 20:53 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Nee, dat kan niet, want de peilingen wijzen uit dat er bijna geen steun meer is voor VVD en PvdA, en de peilingen hebben altijd gelijk!
Correct.quote:Op dinsdag 19 april 2016 20:57 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik weet niet of ik genoeg ervaring heb mij daarover te kunnen uitspreken, maar ik mij meen te herinneren dat de PvdA er zowel in 2010 als 2012 erg beroerd voor stond, een jaar voor de verkiezingen. Maar zelfs in 2010 viel de schade enorm mee. Ja, er was verlies, maar dat was omdat de PvdA onder Bos in 2006 het goed had gedaan.
I know. Het was ook vooral gericht aan Bram.quote:
Die luistert (leest) toch niet.quote:Op dinsdag 19 april 2016 21:05 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
I know. Het was ook vooral gericht aan Bram.
Wie immigranten afzeikt als "ellende" is zelf de ellendeschepper.quote:Op dinsdag 19 april 2016 20:41 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik dacht dat je laatst beloofde de kwaliteit te zullen verbeteren.quote:Op dinsdag 19 april 2016 23:28 schreef Fylax het volgende:
Kamerleden reageren op stemming motie intrekken verdrag
Plaatsvervangende schaamte dekt de lading wel. Wat voor type bericht zou dit trouwens moeten zijn? Immers nieuws of opinie dekken de lading niet zo.quote:Op dinsdag 19 april 2016 23:28 schreef Fylax het volgende:
Kamerleden reageren op stemming motie intrekken verdrag
Gewoon een weblogje.quote:Op dinsdag 19 april 2016 23:46 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Plaatsvervangende schaamte dekt de lading wel. Wat voor type bericht zou dit trouwens moeten zijn? Immers nieuws of opinie dekken de lading niet zo.
Het is een bashtopic onder de vlag van democratie te willen.quote:Op dinsdag 19 april 2016 23:46 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Plaatsvervangende schaamte dekt de lading wel. Wat voor type bericht zou dit trouwens moeten zijn? Immers nieuws of opinie dekken de lading niet zo.
Je neemt aan dat jij alleen denkt en anderen niet?quote:Op dinsdag 19 april 2016 23:56 schreef 99.999 het volgende:
[..]
En daarbij mag jij niet zelf nadenken over wat je plaatst?
quote:Op dinsdag 19 april 2016 23:53 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Het is een bashtopic onder de vlag van democratie te willen.
21% van de stemgerechtigden stemmen Nee en dat wordt door sommigen beschouwd als dé mening van het volk en de regering moet dat uitvoeren.
Wel, 2/3 van de stemgerechtigden vinden het niet belangrijk genoeg om te gaan stemmen.
Die zijn de winnaars.... Die boodschap is duidelijk: zoeken jullie politici het maar uit,
Als je niet de moeite neemt om te stemmen dan VERLIES je je stem en heb je geen reet meer in te brengen.quote:Op dinsdag 19 april 2016 23:53 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Het is een bashtopic onder de vlag van democratie te willen.
21% van de stemgerechtigden stemmen Nee en dat wordt door sommigen beschouwd als dé mening van het volk en de regering moet dat uitvoeren.
Wel, 2/3 van de stemgerechtigden vinden het niet belangrijk genoeg om te gaan stemmen.
Die zijn de winnaars.... Die boodschap is duidelijk: zoeken jullie politici het maar uit,
Ik snap dat het een onzinopvatting is . En nogal ondemocratisch.quote:Op woensdag 20 april 2016 00:35 schreef DUTCHKO het volgende:
[..]
[..]
Als je niet de moeite neemt om te stemmen dan VERLIES je je stem en heb je geen reet meer in te brengen.
Wat snap je daar niet aan?
Klopt ook niet ze riepen niks, wat dus niks inhoudt!quote:Op woensdag 20 april 2016 00:47 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Ik snap dat het een onzinopvatting is . En nogal ondemocratisch.
De niet-stemmers laten de beslissing over aan de Kamer en de regering. Dat is duidelijk.
Sommige nee-stemmers roepen dat 'het volk nee stemde' . Dat is dus niet waar.
Zo werkt het niet grote vriend.quote:Op woensdag 20 april 2016 00:47 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Ik snap dat het een onzinopvatting is . En nogal ondemocratisch.
De niet-stemmers laten de beslissing over aan de Kamer en de regering. Dat is duidelijk.
Sommige nee-stemmers roepen dat 'het volk nee stemde' . Dat is dus niet waar.
Ga je nou ontkennen dat diegenen die niet gingen stemmen niet wisten dat ze de beslissing aan de politiek overlaten. Natuurlijk wisten ze dat wel.quote:Op woensdag 20 april 2016 00:53 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Zo werkt het niet grote vriend.
Je kunt elke invulling geven die je wil aan niet stemmers, maar er is maar een groep die zich heeft laten horen en dat zijn de stemmers, of het nou ja of nee was.quote:Op woensdag 20 april 2016 01:10 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Ga je nou ontkennen dat diegenen die niet gingen stemmen niet wisten dat ze de beslissing aan de politiek overlaten. Natuurlijk wisten ze dat wel.
Behalve een groep ja-stemmers die bewust niet kwamen om het opkomstpercentage te drukken. maar die wisten ook bewust dat de politiek dus moest beslissen over wat te doen met welke uitslag dan ook.
Welnee....de niet-stemmers hebben de keuze gemaakt om het aan de Kamer en politiek over te laten. Het is een drogredenering dat te ontkennen.quote:Op woensdag 20 april 2016 01:11 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Je kunt elke invulling geven die je wil aan niet stemmers, maar er is maar een groep die zich heeft laten horen en dat zijn de stemmers, of het nou ja of nee was.
Om dan achteraf de niet stemmers erbij te betrekken met allerlei drogredenen slaat nergens op. Ze hebben niet gestemd toen ze de kans hadden, kans verkeken. Doei
Welnee....de niet-stemmers hebben de keuze gemaakt om het aan de Kamer over te laten. Het is een drogredenering dat te ontkennen.quote:Op woensdag 20 april 2016 01:11 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Je kunt elke invulling geven die je wil aan niet stemmers, maar er is maar een groep die zich heeft laten horen en dat zijn de stemmers, of het nou ja of nee was.
Om dan achteraf de niet stemmers erbij te betrekken met allerlei drogredenen slaat nergens op. Ze hebben niet gestemd toen ze de kans hadden, kans verkeken. Doei
Er was een poll gehouden waarom mensen niet hebben gestemd en dat was echt niet in de meetdetheid omdat ze het aan de Kamer wilde overhalen.quote:Op woensdag 20 april 2016 01:22 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Welnee....de niet-stemmers hebben de keuze gemaakt om het aan de Kamer over te laten. Het is een drogredenering dat te ontkennen.
Ze hebben niks gestemd , dus die stem niet laten horen, uitgezonderd die enkelingen die met hun nonstem in de media kwamen.
En het is nogal discriminerend om die groep 68% van de kiezers minder rechten op een mening te geven. Men heeft zo zijn overwegingen en dat is met meer recht "de wil van het volk"
Die 21% nee-kiezers zijn echt een minderheid . De democratie is niet gediend met het doordrukken van die mening onder de leugen " wil van het volk" .
Overigens heb ik JA gestemd omdat elk land moet met elk ander land afspraken maken over handel en verkeer van mensen . Dus ook Nederland met de Oekraïne.
Ik ga me niet verdiepen in al die details . En het ging helemaal niet om toetreding van de Oekraine tot de EU, dan zou ik Nee stemmen.
Wtf is er discriminerend aan? Die mensen hebben de kans gehad hun stem te laten horen, dat hebben ze verzuimd. Ook in bij de tweede kamer verkiezingen gaat het (vaak) zo. Niet stemmen en achteraf huilen dat je ''stem'' niet gehoord word, ja ja.quote:Op woensdag 20 april 2016 01:22 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Welnee....de niet-stemmers hebben de keuze gemaakt om het aan de Kamer over te laten. Het is een drogredenering dat te ontkennen.
Ze hebben niks gestemd , dus die stem niet laten horen, uitgezonderd die enkelingen die met hun nonstem in de media kwamen.
En het is nogal discriminerend om die groep 68% van de kiezers minder rechten op een mening te geven. Men heeft zo zijn overwegingen en dat is met meer recht "de wil van het volk"
Die 21% nee-kiezers zijn echt een minderheid . De democratie is niet gediend met het doordrukken van die mening onder de leugen " wil van het volk" .
Overigens heb ik JA gestemd omdat elk land moet met elk ander land afspraken maken over handel en verkeer van mensen . Dus ook Nederland met de Oekraïne.
Ik ga me niet verdiepen in al die details . En het ging helemaal niet om toetreding van de Oekraine tot de EU, dan zou ik Nee stemmen.
quote:Op woensdag 20 april 2016 05:45 schreef Elzies het volgende:
[..]
De laatste wanhoopskreet van de verstokte pro-Europeaan. Het gegeven dat Rutte zich in allerlei bochten wringt om toch maar dit verdrag erdoor te drukken is de werkelijke reden dat de meesten niet eens de moeite namen om te stemmen. Dan is het nogal onlogisch de niet-stemmer automatisch als ja-stemmer te bestempelen. Nederland stemde voor de tweede keer massaal NEE! Nederland stemde niet voor een aanpassing van dit verdrag. NEE! is NEE!
Die eeuwen voor Europese samenwerking waren inderdaad een stuk beter. Elke 20 jaar een oorlog is goed voor de overbevolking en houdt de mensen scherp.quote:Op woensdag 20 april 2016 07:06 schreef Braindead2000 het volgende:
Al met al hebben de sterrenwichellende, gebedsgenezende, heldervoelende, lijmsnuivende eurofielen dit land honderden miljarden euro's gekost met rampzalige projecten als de euro en de EU. Als binnenkort de EU uit elkaar valt hoop ik dat mensen de eerstkomende honderd jaar hun lesje geleerd hebben, weten dat zweverige eurofielen zover mogelijk van de politiek gehouden moeten worden en waar ze het best tot hun recht komen: Op een kermis met een pak tarotkaarten achter een glazen bol.
Whaha ga huilen jonguh!quote:Op woensdag 20 april 2016 00:41 schreef RobbieRonald het volgende:
Zoals voorspeld dus eigenlijk. Onze volksvertegenwoordigers laten ons in de steek. Goh, dat doen ze anders nooit!
Volgens die poll waren meer mensen tegen dit referendum dan er tegen gestemd hebben. Als je die poll vertrouwt kan je niets anders concluderen dan dat het referendum finaal is mislukt.quote:Op woensdag 20 april 2016 01:24 schreef Fylax het volgende:
[..]
Er was een poll gehouden waarom mensen niet hebben gestemd en dat was echt niet in de meetdetheid omdat ze het aan de Kamer wilde overhalen.
Dit is onzin natuurlijk, maar al die debiele nee-stemmers snappen dat toch niet.quote:Op dinsdag 19 april 2016 20:09 schreef john2406 het volgende:
[..]
Volgens mij niet nee, maar niet de tegenstemmers hebben het kabinet voor het blok gezet maar de retorische thuisblijvers die hebben dat gedaan of te wel voor of tegen.
Heb jij al woord gehouden en Nijmegen verlaten?quote:Op woensdag 20 april 2016 01:24 schreef Fylax het volgende:
[..]
Er was een poll gehouden waarom mensen niet hebben gestemd en dat was echt niet in de meetdetheid omdat ze het aan de Kamer wilde overhalen.
Onzin natuurlijk, daarmee verklein je het hele politieke besluitvormingsproces met al zijn nuances en beinvloedingsmogelijkheden tot een stembusgang. Dat is naief en verre van de werkelijkheid.quote:Op woensdag 20 april 2016 00:35 schreef DUTCHKO het volgende:
[..]
[..]
Als je niet de moeite neemt om te stemmen dan VERLIES je je stem en heb je geen reet meer in te brengen.
Wat snap je daar niet aan?
quote:Op woensdag 20 april 2016 07:43 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Onzin natuurlijk, daarmee verklein je het hele politieke besluitvormingsproces met al zijn nuances en beinvloedingsmogelijkheden tot een stembusgang. Dat is naief en verre van de werkelijkheid.
Eigenlijk zou de Tweede Kamerverkiezing ook door het zittende kabinet geïnterpreteerd moeten worden.quote:Op woensdag 20 april 2016 07:43 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Onzin natuurlijk, daarmee verklein je het hele politieke besluitvormingsproces met al zijn nuances en beinvloedingsmogelijkheden tot een stembusgang. Dat is naief en verre van de werkelijkheid.
Wat snap je niet aan het verschil tussen een raadgevend referendum en de bindende verkiezingen voor een volksvertegenwoordiging? Ik heb je de laatste tijd vaker in deze kramp van onzinnige vergelijkingen zien schieten, ergens kan of wil je het dus niet snappen?quote:Op woensdag 20 april 2016 08:14 schreef Perrin het volgende:
[..]
Eigenlijk zou de Tweede Kamerverkiezing ook door het zittende kabinet geïnterpreteerd moeten worden.
Wat vinden de thuisblijvers? En veel kiezers stemden wel PVV, maar misschien zouden ze best voor de VVD zijn geweest als die net wat andere standpunten in zou nemen.
Ik erger me idd aan de ad hoc argumenten van het verliezende Ja-kamp.quote:Op woensdag 20 april 2016 08:21 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Wat snap je niet aan het verschil tussen een raadgevend referendum en de bindende verkiezingen voor een volksvertegenwoordiging? Ik heb je de laatste tijd vaker in deze kramp van onzinnige vergelijkingen zien schieten, ergens kan of wil je het dus niet snappen?
Je snapt het verschil tussen bindende verkiezingen waarbij het voor iedereen in principe gunstig of nuttig is om te gaan stemmen en een raadgevend referendum dat zo is ingericht dat het juist ongunstig is om te gaan stemmen voor een van de kampen?quote:Op woensdag 20 april 2016 08:23 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ik erger me idd aan de ad hoc argumenten van het verliezende Ja-kamp.
Een keer in de vier jaar een vakje kleuren is wel een genuanceerde democratische en politieke keuze die weloverwogen wordt gemaakt door iedereen? Die minder complex is dan een stem voor of tegen 1 wet?
Mag ik het dan programmeren?quote:Op woensdag 20 april 2016 09:11 schreef invalidusername het volgende:
Niks op tegen om het bindend te maken, hoor
En electronisch. Als we tegenwoordig al verplicht worden om electronisch aangifte te doen, is het pure pesterij om te eisen dat bij democratie het zo moeilijk mogelijk wordt gemaakt om je stem uit te brengen.
Tsja, mensen helemaal niet laten stemmen is ook weer zo wat. Maar je hebt gelijk, zat Nederlander wier stemrecht hen eigenlijk ontnomen zou moeten worden, daar ze geen flauw idee hebben waar ze over lullen.quote:Op woensdag 20 april 2016 08:23 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ik erger me idd aan de ad hoc argumenten van het verliezende Ja-kamp.
Een keer in de vier jaar een vakje kleuren is wel een genuanceerde democratische en politieke keuze die weloverwogen wordt gemaakt door iedereen? Die minder complex is dan een stem voor of tegen 1 wet?
Jouw gebrek aan historisch besef is werkelijk stuitend. Europese samenwerking is juist voortgekomen uit een geleerd lesje. Na WOII riep Europa namelijk in koor: dit nooit weer. En men bedacht toen dat conflicten konden worden voorkomen als de bepalende landen op dit continent nauwer zouden samenwerken. En het heeft ook gewerkt (en ja, de NAVO heeft daar ook aan bijgedragen).quote:Op woensdag 20 april 2016 07:06 schreef Braindead2000 het volgende:
Al met al hebben de sterrenwichellende, gebedsgenezende, heldervoelende, lijmsnuivende eurofielen dit land honderden miljarden euro's gekost met rampzalige projecten als de euro en de EU. Als binnenkort de EU uit elkaar valt hoop ik dat mensen de eerstkomende honderd jaar hun lesje geleerd hebben, weten dat zweverige eurofielen zover mogelijk van de politiek gehouden moeten worden en waar ze het best tot hun recht komen: Op een kermis met een pak tarotkaarten achter een glazen bol.
Helaas, dat moet Europeesch aanbesteed worden, waarna de man van een prominent politicus ermee vandoor gaatquote:
yip...quote:Op woensdag 20 april 2016 08:43 schreef 99.999 het volgende:
Er zot iets gewoon niet goed in die wet.
Overigens is dit niet bepaald ad hoc. Dit commentaar werd al langer gegeven. En was ook onderwerp van discussie bij de behandeling van de referendumwet in de kamers
http://www.stand.nl/stell(...)jk-worden-afgeschaftquote:Het raadgevend referendum moet zo snel mogelijk worden afgeschaft
45% eens (483)
55% oneens (613)
1096 stemmen
169 reacties
Allemaal anti-democraten!!1!1!quote:Op woensdag 20 april 2016 11:35 schreef Bluesdude het volgende:
Er was net een peiling op radio 1
[..]
http://www.stand.nl/stell(...)jk-worden-afgeschaft
Je hebt dus eigenlijk gewoon geen flauw idee wat er momenteel allemaal speelt. Zeg dat dan gewoon.quote:Op woensdag 20 april 2016 11:45 schreef agter het volgende:
Ik ben een niet-stemmer.
En ik laat het bewust aan de politiek over.
Vind dat ze het prima doen.
Heb nooit de zin van een raadgevend referendum over dit bilaterale verdrag gezien.
Die poll maakt precies dezelfde fout als het referendum zelf: een vraag met veel antwoorden tot een 'ja/nee' keuze reduceren. Waar is de 'mag blijven, maar heeft aanpassingen nodig' optie bijvoorbeeld?quote:Op woensdag 20 april 2016 11:35 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Wat een bullshit, je bent het toch gewoon eens of dat ben je niet. Die tweede valt dus onder een NEE.quote:Op woensdag 20 april 2016 12:11 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Die poll maakt precies dezelfde fout als het referendum zelf: een vraag met veel antwoorden tot een 'ja/nee' keuze reduceren. Waar is de 'mag blijven, maar heeft aanpassingen nodig' optie bijvoorbeeld?
Bij mij was het echt een dubbeltje op zijn kant wat ik zou stemmen. Ik had zo'n optie toegejuicht.quote:Op woensdag 20 april 2016 12:13 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
Wat een bullshit, je bent het toch gewoon eens of dat ben je niet. Die tweede valt dus onder een NEE.
Nee dat is geen onzin, de beurt is of was voorbij na het stemmen, of kan jij je ergens op beroepen dan achteraf?quote:Op woensdag 20 april 2016 07:34 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Dit is onzin natuurlijk, maar al die debiele nee-stemmers snappen dat toch niet.
Mag blijven, het was er wel maar officieel nog niet, waar is dat mag blijven dan, als iets mag blijven dan is het er officieel al, en wat betreft aanpassingen ben ik het volledig met je eens!quote:Op woensdag 20 april 2016 12:11 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Die poll maakt precies dezelfde fout als het referendum zelf: een vraag met veel antwoorden tot een 'ja/nee' keuze reduceren. Waar is de 'mag blijven, maar heeft aanpassingen nodig' optie bijvoorbeeld?
Nou krijg meer het idee dat jij het niet helemaal begrijpt.quote:Op woensdag 20 april 2016 07:34 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Dit is onzin natuurlijk, maar al die debiele nee-stemmers snappen dat toch niet.
Wie meldt het hier als je je kapot gelachen hebt!quote:Op woensdag 20 april 2016 11:42 schreef RobbieRonald het volgende:
[..]
huilen? Ik lach me juist kapot! Wordt met de dag mooier deze overwinning.
Dat is al meerdere keren gezegd maar "men" wil er niet aan.quote:Op woensdag 20 april 2016 01:36 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Wtf is er discriminerend aan? Die mensen hebben de kans gehad hun stem te laten horen, dat hebben ze verzuimd. Ook in bij de tweede kamer verkiezingen gaat het (vaak) zo. Niet stemmen en achteraf huilen dat je ''stem'' niet gehoord word, ja ja.
Goed voorbeeld doet goed volgen of niet, als het kabinet draaien kan iedereen het of niet?quote:Op woensdag 20 april 2016 12:30 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Dat is al meerdere keren gezegd maar men wil er niet aan.
W.s. geldt het principe enkel als de uitkomst welgevallig is.
Ja en die hypocrisie is gewoon gevaarlijk.quote:Op woensdag 20 april 2016 12:30 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Dat is al meerdere keren gezegd maar "men" wil er niet aan.
W.s. geldt het principe enkel als de uitkomst "hen" welgevallig is.
Want niemand kan het eens zijn met het idee van een referendum maar tegen deze uitvoering ervan zijn?quote:Op woensdag 20 april 2016 12:13 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
Wat een bullshit, je bent het toch gewoon eens of dat ben je niet. Die tweede valt dus onder een NEE.
NEE = NEEquote:Op woensdag 20 april 2016 12:34 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Want niemand kan het eens zijn met het idee van een referendum maar tegen deze uitvoering ervan zijn?
Dan stem je toch gewoon NEE. Aangezien het kabinet heeft aangegeven vanaf nu alle minderheden te zullen horen bij alle stemmingen kun je prima NEE stemmen.quote:Op woensdag 20 april 2016 12:34 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Want niemand kan het eens zijn met het idee van een referendum maar tegen deze uitvoering ervan zijn?
Je ziet echt het verschil niet he?quote:Op woensdag 20 april 2016 12:36 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
Dan stem je toch gewoon NEE. Aangezien het kabinet heeft aangegeven vanaf nu alle minderheden te zullen horen bij alle stemmingen kun je prima NEE stemmen.
Het is dan alleen wachten op de uitnodiging voor de stemverklaring.
Vraag me af hoe ze het bij de landelijke verkiezingen willen gaan doen. Mogen ze wel flink wat geld uittrekken om uit te zoeken waarom mensen niet stemmen, waarom men op de PvdD heeft gestemd en of we uit alle stemmen een fantastisch compromis kunnen vinden waarbij elke stemmer EN niet stemmer gehoord wordt!
Het kabinet heeft de NL politiek wat op de hals gehaald zeg.
Euh. De vraag was 'moet het referendum onmiddellijk worden afgeschaft'. Op welke manier laat je dan met een 'NEE' stem horen dat je voor referenda maar tegen deze vorm bent? Dan wordt je mening toch gewoon op één hoop gegooid met de mensen die geen bezwaren hebben tegen de huidige vorm?quote:
Wil je dit koekje.quote:Op woensdag 20 april 2016 12:11 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
leg eens uit waarom we nu alles moeten wegen maar normaal niet en waarom dat niet hypocriet isquote:Op woensdag 20 april 2016 12:39 schreef Montagui het volgende:
[..]
Je ziet echt het verschil niet he?
dan stem je nee, niet onmiddelijkquote:Op woensdag 20 april 2016 12:41 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Euh. De vraag was 'moet het referendum onmiddellijk worden afgeschaft'. Op welke manier laat je dan met een 'NEE' stem horen dat je voor referenda maar tegen deze vorm bent? Dan wordt je mening toch gewoon op één hoop gegooid met de mensen die geen bezwaren hebben tegen de huidige vorm?
"Nee, het moet niet worden afgeschaft, maar wel worden aangepast"
"Ja, het moet worden afgeschaft in deze vorm, en dan kunnen we het op een andere manier nog een keer proberen"
Allebei valide redeneringen, lijkt me. Waarom denk jij te kunnen bepalen welke variant mensen dan maar moeten kiezen?
En dan scoort 'nee' 70% en denkt iedereen 'ah mooi, 70% van het volk is voor het referendum, niets meer aan doen dus'. Maar los daarvan, dit is jouw interpretatie. Je kunt op geen enkele manier garanderen dat iedereen jouw interpretatie volgt. Dat maakt de uitslag van die poll nogal waardeloos.quote:Op woensdag 20 april 2016 12:42 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
dan stem je nee, niet onmiddelijk
hoezo de doorslag zit hem toch in de ja stem, bij een nee wordt het anders en kun je onderzoeken of men wil wijzigen. Zo lastig is dat nietquote:Op woensdag 20 april 2016 12:45 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
En dan scoort 'nee' 70% en denkt iedereen 'ah mooi, 70% van het volk is voor het referendum, niets meer aan doen dus'. Maar los daarvan, dit is jouw interpretatie. Je kunt op geen enkele manier garanderen dat iedereen jouw interpretatie volgt. Dat maakt de uitslag van die poll nogal waardeloos.
Volgens mij en iemand van de kamer had er helemaal geen opkomst percentage mogen zijn of wat zei die 25%?quote:Op woensdag 20 april 2016 12:47 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
hoezo de doorslag zit hem toch in de ja stem, bij een nee wordt het anders en kun je onderzoeken of men wil wijzigen. Zo lastig is dat niet
Lastig he exacte logica? 1=1 als nee=?
En wie zegt dat dat onderzoek er gaat komen?quote:Op woensdag 20 april 2016 12:47 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
hoezo de doorslag zit hem toch in de ja stem, bij een nee wordt het anders en kun je onderzoeken of men wil wijzigen. Zo lastig is dat niet
Ja, het is nogal lastig, omdat dit nu eenmaal geen exacte logica isquote:Lastig he exacte logica? 1=1 als nee=?
Je snapt het verschil tussen algemene verkiezingen voor de volksvertegenwoordiging en een raadplegend referendum? Perrin had hier vandaag ook al veel moeite mee. Als ik jou was zou ik me daar echter toch even in gaan verdiepen, voorkomt dat je jezelf voor schut zet.quote:Op woensdag 20 april 2016 12:36 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
Dan stem je toch gewoon NEE. Aangezien het kabinet heeft aangegeven vanaf nu alle minderheden te zullen horen bij alle stemmingen kun je prima NEE stemmen.
Het is dan alleen wachten op de uitnodiging voor de stemverklaring.
Vraag me af hoe ze het bij de landelijke verkiezingen willen gaan doen. Mogen ze wel flink wat geld uittrekken om uit te zoeken waarom mensen niet stemmen, waarom men op de PvdD heeft gestemd en of we uit alle stemmen een fantastisch compromis kunnen vinden waarbij elke stemmer EN niet stemmer gehoord wordt!
Het kabinet heeft de NL politiek wat op de hals gehaald zeg.
Ja dat snap ik, maar snapt de rest van het kabinet dat ook, met name de Pvda, of hadden die voor hun beurt gesproken?quote:Op woensdag 20 april 2016 13:13 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Je snapt het verschil tussen algemene verkiezingen voor de volksvertegenwoordiging en een raadplegend referendum? Perrin had hier vandaag ook al veel moeite mee. Als ik jou was zou ik me daar echter toch even in gaan verdiepen, voorkomt dat je jezelf voor schut zet.
dat verschil zou niks uit moeten maken. de meerderheid heeft nou eenmaal nee gestemd klaar!quote:Op woensdag 20 april 2016 13:13 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Je snapt het verschil tussen algemene verkiezingen voor de volksvertegenwoordiging en een raadplegend referendum? Perrin had hier vandaag ook al veel moeite mee. Als ik jou was zou ik me daar echter toch even in gaan verdiepen, voorkomt dat je jezelf voor schut zet.
NEE.quote:Op woensdag 20 april 2016 12:42 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
leg eens uit waarom we nu alles moeten wegen maar normaal niet en waarom dat niet hypocriet is
De opgekomen kiezers hebben een raadgevende stem uitgebracht. Niet meer dan dat.quote:Op woensdag 20 april 2016 13:19 schreef matthias24 het volgende:
[..]
dat verschil zou niks uit moeten maken. de meerderheid heeft nou eenmaal nee gestemd klaar!
oekraine zoekt het maar lekker uit.
Feitelijk gezien heeft 0,5 procent van de Europese kiezers tegen het verdrag gestemd. En de kans is ook klein dat het verdrag de nek om wordt gedraaid.quote:Op woensdag 20 april 2016 13:19 schreef matthias24 het volgende:
[..]
dat verschil zou niks uit moeten maken. de meerderheid heeft nou eenmaal nee gestemd klaar!
oekraine zoekt het maar lekker uit.
niks mee te maken. er moet wat gedaan worden met de uitslag van het reverendum want anders is het uberhoud nutteloos om te stemmen.quote:Op woensdag 20 april 2016 13:20 schreef 99.999 het volgende:
[..]
De opgekomen kiezers hebben een raadgevende stem uitgebracht. Niet meer dan dat.
Waarom worden enquêtes dan voor dat aangenomen als wat er in de grafiekjes staat?quote:Op woensdag 20 april 2016 13:21 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Feitelijk gezien heeft 0,5 procent van de Europese kiezers tegen het verdrag gestemd. En de kans is ook klein dat het verdrag de nek om wordt gedraaid.
Ik heb weer eens geen idee waar je op doelt.quote:Op woensdag 20 april 2016 13:25 schreef john2406 het volgende:
[..]
Waarom worden enquêtes dan voor dat aangenomen als wat er in de grafiekjes staat?
Volgens mij neemt de kamer aan wat daarin staat zonder verder te denken aan die wat niet gevraagd zijn?
maar ik vind dat het verdrag moet stopen. we kunnen niet voor de hele wereld gaan betalen.quote:Op woensdag 20 april 2016 13:21 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Feitelijk gezien heeft 0,5 procent van de Europese kiezers tegen het verdrag gestemd. En de kans is ook klein dat het verdrag de nek om wordt gedraaid.
Ja, dat was het ook. Daarom bleef de overgrote meerderheid van Nederland ook gewoon lekker thuis.quote:Op woensdag 20 april 2016 13:25 schreef matthias24 het volgende:
niks mee te maken. er moet wat gedaan worden met de uitslag van het reverendum want anders is het uberhoud nutteloos om te stemmen.
Wordt jij dan ook maar waker, volgens mij ben ik nog minder als het vuil wat ze evt onder hun nagels hebben?quote:Op woensdag 20 april 2016 13:25 schreef matthias24 het volgende:
[..]
niks mee te maken. er moet wat gedaan worden met de uitslag van het reverendum want anders is het uberhoud nutteloos om te stemmen.
wanneer woorden ze bij het kabinet nou eindelijk eens een keer waker uit hun winterslaap.
uiteindelijk zijn wij als volk in de meerderheid en staan we samen in principe sterker dan die hele tweede kamer zooi.
Berekeningen van het CBS!quote:Op woensdag 20 april 2016 13:25 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik heb weer eens geen idee waar je op doelt.
Ze moeten er inderdaad iets mee en dat zullen ze ook doen. Maar ze zullen er niet alles in de wereld van af laten hangen. Het is immers maar een raadgevend referendum en niet meer dan dat.quote:Op woensdag 20 april 2016 13:25 schreef matthias24 het volgende:
[..]
wanneer woorden ze bij het kabinet nou eindelijk eens een keer waker uit hun winterslaap.
uiteindelijk zijn wij als volk in de meerderheid en staan we samen in principe sterker dan die hele tweede kamer zooi.
Ga maar weer zitten, knul.quote:Op woensdag 20 april 2016 13:26 schreef matthias24 het volgende:
[..]
maar ik vind dat het verdrag moet stopen. we kunnen niet voor de hele wereld gaan betalen.
Je snapt dus niet waar het om gaat. Zeg dat dan gewoon.quote:Op woensdag 20 april 2016 13:26 schreef matthias24 het volgende:
[..]
maar ik vind dat het verdrag moet stopen. we kunnen niet voor de hele wereld gaan betalen.
je snap heus wel wat hij bedoeld.quote:Op woensdag 20 april 2016 13:25 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik heb weer eens geen idee waar je op doelt.
Nee, nee. Laten we nog een keer een referendum uitschrijven! Misschien dat hij dan wel weer waar het om gaat. En daarna nog één, en daarna nog één...quote:Op woensdag 20 april 2016 13:27 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Je snapt dus niet waar het om gaat. Zeg dat dan gewoon.
ja tuurlijk! jij in je eentje wel idd. maar jij met heel nederland achter je niet hoor. dan sta je heel sterk!!!!quote:Op woensdag 20 april 2016 13:26 schreef john2406 het volgende:
[..]
Wordt jij dan ook maar waker, volgens mij ben ik nog minder als het vuil wat ze evt onder hun nagels hebben?
Er gaat geen belletje rinkelen.quote:
Heb er al eens voorgestaan, iedereen stond achter me tot dat het erop aankwam toen stond ik alleen!quote:Op woensdag 20 april 2016 13:30 schreef matthias24 het volgende:
[..]
ja tuurlijk! jij in je eentje wel idd. maar jij met heel nederland achter je niet hoor. dan sta je heel sterk!!!!
Heb jij al eens contact met het CBS gehad, en zijn jouw dingen in de statistieken opgenomen?quote:Op woensdag 20 april 2016 13:33 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Er gaat geen belletje rinkelen.
Kun je niet gewoon proberen om coherent te schrijven?
We moeten ook recht doen aan die 16.998.904 mensen die niet mee hebben gedaan aan deze peiling.quote:Op woensdag 20 april 2016 11:35 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Hoeveel was voor en welk percentage was tegen, verdeel dat over die en waar kom je dan uit?quote:Op woensdag 20 april 2016 13:47 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
We moeten ook recht doen aan die 16.998.904 mensen die niet mee hebben gedaan aan deze peiling.
Laten we gewoon verzinnen dat ze ongeveer mijn mening hadden.quote:Op woensdag 20 april 2016 13:49 schreef john2406 het volgende:
[..]
Hoeveel was voor en welk percentage was tegen, verdeel dat over die en waar kom je dan uit?
Op percies dezelfde procenten als voor de berekeningen, hadden ze maar moeten stemmen zo eenvoudig is dat, gaat bij de statistieken net zo denk ik?
Aha van die mening dus!quote:Op woensdag 20 april 2016 13:51 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Laten we gewoon verzinnen dat ze ongeveer mijn mening hadden.
Dat kan... met meerdere peilingen, met iets andere vragen. Dan worden de procentages exacterquote:Op woensdag 20 april 2016 13:47 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
We moeten ook recht doen aan die 16.998.904 mensen die niet mee hebben gedaan aan deze peiling.
Wilders zie je niet blozen.quote:Op woensdag 20 april 2016 13:51 schreef john2406 het volgende:
Ik had trouwens het liefste een opkomst gezien die de tweedekamer verkiezingen liet blozen.
Tja hadden ze dan niet meer eisen moeten stellen aan zo een referendum?quote:Op woensdag 20 april 2016 13:53 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Dat kan... met meerdere peilingen, met iets andere vragen. Dan worden de procentages exacter
Deze peiling is meer een indicatie in welke richting je moet denken . Er is nogal veel kritiek op de uitvoering van dit type referendum. Dat is wel duidelijk
Tja zijn roots lagen ook bij een bepaald soort mensen!quote:Op woensdag 20 april 2016 13:54 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Wilders zie je niet blozen.
Die is schaamteloos
Nee, dat is een andere mening, maar Rutte probeert hetzelfde te doen. We moeten gewoon af van politici die menen dat een stembusuitslag van wat voor verkiezing dan ook nog hun niet geheel belangenloze interpretatie behoeft.quote:Op woensdag 20 april 2016 13:52 schreef john2406 het volgende:
[..]
Aha van die mening dus!
Je neemt aan de mening van het kabinet?
Dat zit in deze referendumwet anders wel ingebakken.quote:Op woensdag 20 april 2016 13:56 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Nee, dat is een andere mening, maar Rutte probeert hetzelfde te doen. We moeten gewoon af van politici die menen dat een stembusuitslag van wat voor verkiezing dan ook nog hun niet geheel belangenloze interpretatie behoeft.
Als een "Nee" elke stem vertegenwoordigt tussen "Ik wil dat we uit de EU stappen" en "Ik wil graag een associatieverdrag met de Oekraïne, alleen het voorgestelde vedrag ging me net even te ver" dan is er toch echt enige vorm van interpretatie nodig om de uitslag recht te doen.quote:Op woensdag 20 april 2016 13:56 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Nee, dat is een andere mening, maar Rutte probeert hetzelfde te doen. We moeten gewoon af van politici die menen dat een stembusuitslag van wat voor verkiezing dan ook nog hun niet geheel belangenloze interpretatie behoeft.
Okee mensen als wie?quote:Op woensdag 20 april 2016 13:56 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Nee hoor, ze mogen de uitslag naast zich neerleggen. Dat heeft niets met interpretatie en het verzinnen van motieven en standpunten van kiezers thuisblijvers te maken.quote:Op woensdag 20 april 2016 13:58 schreef HiZ het volgende:
[..]
Dat zit in deze referendumwet anders wel ingebakken.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |