abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 9 april 2016 @ 12:16:29 #201
452713 Gutmensch
Sociaal-liberaal
pi_161300672
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 april 2016 12:15 schreef Physsic het volgende:
Iemand post het volgende onder Ilja's artikel.

[..]

Met plaatje.
Ilja zegt ook helemaal niet dat dat dezelfde homogene groep is, alleen dat het hem opvalt dat die groep ongeveer even groot is.
[i]In verscheidenheid verenigd[/i]
pi_161300686
[quote]7s.gif Op zaterdag 9 april 2016 12:11 schreef Gutmensch het volgende:

[..]

Jammer dat een dergelijk sterk betoog tegen het referendum hier volkomen wordt genegeerd.

Ik sluit me in ieder geval helemaal bij de inhoud aan.
[/quote

De NEE! stemmers verdelen in de groep schreeuwers en de verliezers van dit referendum indelen als de denkers is al een verkeerd uitgangspunt voor een fatsoenlijke inhoudelijke discussie. Maar goed, we spreken hier over het NRC-gehalte. De ander betichten van polarisatie maar tegelijkertijd de hoofdrol innemen. Dit kan ik niet meer serieus nemen.
  zaterdag 9 april 2016 @ 12:18:53 #203
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_161300724
quote:
7s.gif Op zaterdag 9 april 2016 12:11 schreef Gutmensch het volgende:

[..]

Jammer dat een dergelijk sterk betoog tegen het referendum hier volkomen wordt genegeerd.

Ik ook, beschrijft precies wat hier gebeurd is. Zelfs de Griekse filosofen zagen al dat een middel als democratie zijn keerzijde heeft en misbruikt kan worden.
"The north remembers, Lord Davos. The north remembers, and the mummer’s farce is almost done.”
  zaterdag 9 april 2016 @ 12:22:29 #204
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_161300773
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 april 2016 12:11 schreef Elzies het volgende:

[..]

Helder voorbeeld. Want er staan ook voorwaarden in voor visumvrij reizen en militaire samenwerking. Dan stoïcijns beweren dat het geen opmaat is voor een komende toetreding is als het verkopen van een wassen neus. Moet je anno 2016 niet meer mee aankomen.
Vrijwel exact hetzelfde akkoord heeft de EU op dit moment met Chili. Is dat ook een opmaat?

Verder heeft de EU verdragen afgesloten met een aantal Balkan-landen waar wel expliciet in vermeld staat dat uiteindelijke toetreding een doel is.

En wat ook genegeerd wordt is dat vrijwel exact hetzelfde verdrag als met Oekraïne afgesloten wordt met Georgië. Ben je daar ook tegen?
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_161300806
quote:
14s.gif Op zaterdag 9 april 2016 12:15 schreef Gutmensch het volgende:

[..]

Maar hier is men daar kennelijk niet toe in staat.
Ik zie er geen reden toe. Het is zijn mening, waarbij hij gebruik maakt van een aantal onwaarheden. Die mag hij van mij best hebben. :)
pi_161300812
quote:
7s.gif Op zaterdag 9 april 2016 12:22 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Vrijwel exact hetzelfde akkoord heeft de EU op dit moment met Chili. Is dat ook een opmaat?

Verder heeft de EU verdragen afgesloten met een aantal Balkan-landen waar wel expliciet in vermeld staat dat uiteindelijke toetreding een doel is.

En wat ook genegeerd wordt is dat vrijwel exact hetzelfde verdrag als met Oekraïne afgesloten wordt met Georgië. Ben je daar ook tegen?
En Moldavië. Toch?
pi_161300822
quote:
7s.gif Op zaterdag 9 april 2016 12:11 schreef Gutmensch het volgende:

[..]

Een "sterk" betoog. Pure onzin bedoel je. Dit bijvoorbeeld:
quote:
Anders dan bij algemene verkiezingen, waar iemand die niet stemt geen keuze maakt uit tientallen alternatieven, is bij dit referendum een niet uitgebrachte stem een stem om het regeringsbeleid niet bij te sturen.
Alsof er een wezenlijk verschil zou bestaan tussen niet stemmen bij algemene verkiezingen en niet stemmen bij dit referendum. Dit is zo kinderlijk makkelijk onderuit te halen, aan iemand die zó denkt ga ik verder ook geen woorden meer verspillen.
pi_161300827
quote:
7s.gif Op zaterdag 9 april 2016 12:16 schreef Gutmensch het volgende:

[..]

Ilja zegt ook helemaal niet dat dat dezelfde homogene groep is, alleen dat het hem opvalt dat die groep ongeveer even groot is.
Was dan ook gewoon ter info. Los van wat Ilja zegt.
  zaterdag 9 april 2016 @ 12:28:59 #209
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_161300881
quote:
10s.gif Op zaterdag 9 april 2016 12:25 schreef hpeopjes het volgende:

[..]

[..]

Alsof er een wezenlijk verschil zou bestaan tussen niet stemmen bij algemene verkiezingen en niet stemmen bij dit referendum. Dit is zo kinderlijk makkelijk onderuit te halen, aan iemand die zó denkt ga ik verder ook geen woorden meer verspillen.
Er zijn anders bij dit referendum een hoop mensen thuis gebleven omdat zij het referendum an sich een slecht middel vonden. Ik heb nog nooit gehoord dat iemand bij 2e Kamerverkiezingen thuisblijft omdat hij de staatsvorm democratie niet goed vind.

Dus wat je hier zegt is nogal onzinnig. Er is wel degelijk aantoonbaar een verschil in motivatie. Maar hey, het is kinderlijk makkelijk onderuit te halen zeg je zelf, dus ga je gang.
"The north remembers, Lord Davos. The north remembers, and the mummer’s farce is almost done.”
pi_161300882
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 april 2016 12:13 schreef De_Hertog het volgende:

[..]

Ik vraag me af of je die drempel ook prima had gevonden als de opkomst 29% was geweest ;). Ik ben het ook niet met je eens dat het altijd verstandiger is om te gaan stemmen, je kunt er niet omheen dat als minder 'voor'-stemmers waren gaan stemmen ze 'hun zin' hadden gekregen. Ik snap niet zo goed waarom je voor een arbitraire opkomst-drempel bent die die situatie in stand houdt.
Ongeacht je mening over niet-stemmers, je kunt er niet omheen dat ze de ruime meerderheid vormen. Als je de drempel gaat verhogen voor een bindend referendum los je dat niet direct op. En dus blijft de situatie bestaan dat méér tegen-stemmers bij een lagere opkomst hun mening genegeerd zien worden. Daar zie ik je eigenlijk geen reactie op geven.
Je gaat trouwens ook helemaal niet in op die gekwalificeerde meerderheid. Daarmee los je beide problemen op en zelfs als jij die problemen niet belangrijk vind, je krijgt er geen nieuwe voor terug in mijn opinie. Wat is je mening hierover?

[..]

Ik denk dat jij de hoeveelheid ontevreden mensen zwaar overschat. Als 'tegenstemmen in een referendum' volgens jou verzet is, dan vind ik dat ten eerste een zeer milde vorm van verzet en tweede ging dit nog steeds maar om 19% van de stemgerechtigden. De meerderheid van de 'burgers' is vooral apathisch, om wat voor reden dan ook. Dat er meer en eerlijker voorlichting moet komen ben ik met je eens overigens. Minder bangmakerij ook, maar daar maakte beide kampen zich soms schuldig aan.
Als de de uitkomst anders had geweest om wat voor reden dan ook had ik dat allemaal best gevonden we hebben die drempel nu eenmaal ik vind hem goed zo. Met je mening dat je niet om de niet stemmers heen kunt omdat ze een meerderheid vormen ben ik het niet eens
Als er bij de volgende TK verkiezingen een opkomst van 40% is laten we ook niet alle partijen 60% van hun zetels inleveren zodat de lege zetels de niet stemmer vertegenwoordigen.
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
  zaterdag 9 april 2016 @ 12:29:24 #211
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_161300887
quote:

[..]

[..]

Alsof er een wezenlijk verschil zou bestaan tussen niet stemmen bij algemene verkiezingen en niet stemmen bij dit referendum.
Euh. Ja. Dat is er. Wat je ook vindt van 'strategisch niet-stemmers', je kunt niet ontkennen dat het hier voorkwam. Ik heb nog nooit van een 'strategisch niet-stemmer' gehoord bij algemene verkiezingen.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_161300893
Wat je nu gewoon weer ziet is dat de huichelaars op hun zelfgebouwde morele troon plaats nemen, de "nee"-stemmers voor "dom"verslijten en daarmee denken dat de kous af is.

Vroeger kwam je daar makkelijk mee weg, maar die tijd hebben we onderhand wel achter ons gelaten. Er is onderhand nog maar één groep mensen onder de indruk van deze zelfgebouwde morele troon van de huichelaars, en dat zijn deze huichelaars zelf.
  zaterdag 9 april 2016 @ 12:30:42 #213
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_161300910
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 april 2016 12:29 schreef hpeopjes het volgende:
Wat je nu gewoon weer ziet is dat de huichelaars op hun zelfgebouwde morele troon plaats nemen, de "nee"-stemmers voor "dom"verslijten en daarmee denken dat de kous af is.

Vroeger kwam je daar makkelijk mee weg, maar die tijd hebben we onderhand wel achter ons gelaten. Er is onderhand nog maar één groep mensen onder de indruk van deze zelfgebouwde morele troon van de huichelaars, en dat zijn deze huichelaars zelf.
Wie zijn precies de huichelaars in deze? Iedereen die het niet met je eens is?
  zaterdag 9 april 2016 @ 12:31:08 #214
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_161300915
quote:

:+
Niet meer aanwezig in dit forum.
  zaterdag 9 april 2016 @ 12:32:00 #215
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_161300923
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 april 2016 12:29 schreef vipergts het volgende:

[..]

Als de de uitkomst anders had geweest om wat voor reden dan ook had ik dat allemaal best gevonden we hebben die drempel nu eenmaal ik vind hem goed zo. Met je mening dat je niet om de niet stemmers heen kunt omdat ze een meerderheid vormen ben ik het niet eens
Dat kan. Maar ik zou graag zien dat bij een volgend referendum meer mensen gaan stemmen. En niet dat mensen met de ene mening meer 'beloond' worden dan anderen als ze gaan stemmen.

quote:
Als er bij de volgende TK verkiezingen een opkomst van 40% is laten we ook niet alle partijen 60% van hun zetels inleveren zodat de lege zetels de niet stemmer vertegenwoordigen.
Dat zou voor de procentuele verdeling van zetels dan ook helemaal niets uitmaken ;)
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_161300937
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 april 2016 12:28 schreef DustPuppy het volgende:

[..]

Er zijn anders bij dit referendum een hoop mensen thuis gebleven omdat zij het referendum an sich een slecht middel vonden. Ik heb nog nooit gehoord dat iemand bij 2e Kamerverkiezingen thuisblijft omdat hij de staatsvorm democratie niet goed vind.

Dus wat je hier zegt is nogal onzinnig. Er is wel degelijk aantoonbaar een verschil in motivatie. Maar hey, het is kinderlijk makkelijk onderuit te halen zeg je zelf, dus ga je gang.
De motivatie doet er achteraf totaal niet meer toe. Je hebt de kans gehad om te stemmen, je hebt die niet genomen, jammer voor je.

Tijdens de kamerverkiezingen blijven er een hoop mensen thuis omdat ze teleurgesteld zijn in de politiek. Maar dat wil ook niet zeggen dat ze dan willen dat dezelfde regering maar blijft zitten.
  zaterdag 9 april 2016 @ 12:35:53 #217
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_161300978
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 april 2016 12:33 schreef hpeopjes het volgende:
De motivatie doet er achteraf totaal niet meer toe. Je hebt de kans gehad om te stemmen, je hebt die niet genomen, jammer voor je.
Natuurlijk doet de motivatie er wel degelijk toe. Dat is met alles. Als je niet waarom iemand iets doet kun je er toch nooit fatsoenlijk op reageren.
quote:
Tijdens de kamerverkiezingen blijven er een hoop mensen thuis omdat ze teleurgesteld zijn in de politiek. Maar dat wil ook niet zeggen dat ze dan willen dat dezelfde regering maar blijft zitten.
En hoe weten we dat? Juist, door het te vragen. En vervolgens probeert men toch iets met die motivatie te doen.
  zaterdag 9 april 2016 @ 12:36:47 #218
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_161300988
quote:

[..]

De motivatie doet er achteraf totaal niet meer toe.
Of je die motivatie er toe vindt doen of niet, de motivatie is inderdaad anders en daarmee is er wel degelijk een verschil.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  zaterdag 9 april 2016 @ 12:38:27 #219
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_161301020
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 april 2016 12:25 schreef Physsic het volgende:

[..]

En Moldavië. Toch?
Klopt. Maar Georgië is een stuk interessanter. Veel interessanter dan bijvoorbeeld Oekraine maar het lijkt me sterk dat veel mensen weten waarom.
  zaterdag 9 april 2016 @ 12:39:49 #220
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_161301043
quote:

Zucht :'). Kijk eens wat verder dan je neus lang is. Er wordt hier gewoon gediscussieerd, kun je niet proberen mee te doen?
  zaterdag 9 april 2016 @ 12:45:49 #221
452713 Gutmensch
Sociaal-liberaal
pi_161301121
quote:

[..]

[..]

Dat is juist een heel valide argument. Ik daag je uit om het onderuit te halen.
[i]In verscheidenheid verenigd[/i]
pi_161301128
In de huidige democratie geven de stemmers een mandaat aan een groep 'vertegenwoordigers' om namens hen te regeren.

Is het dan niet handiger m.b.t. het instituut referendum om wanneer de bevolking meent dat de 'vertegenwoordigers' niet de mening van de bevolking vertegenwoordigd bij het uitvaardigen van een bepaalde wet of regeling dat via een referendum te toetsen door alleen mensen te laten stemmen die tegen zijn, waarbij de grens dan 50% is?

Dus alleen degenen die tegen een bepaalde wet zijn stemmen. Heb je niks te maken met thuisblijf redenaties of andere redenen. Gewoon simpel, een duidelijke NEE wanneer er meer dan 50% van de kiezers nee heeft gestemd. Mensen die gemotiveerd -tegen- zijn gaan dan echt wel stemmen.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_161301155
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 april 2016 12:32 schreef De_Hertog het volgende:

[..]

Dat kan. Maar ik zou graag zien dat bij een volgend referendum meer mensen gaan stemmen. En niet dat mensen met de ene mening meer 'beloond' worden dan anderen als ze gaan stemmen.

[..]

Dat zou voor de procentuele verdeling van zetels dan ook helemaal niets uitmaken ;)
Mensen bewegen om te gaan stemmen zal altijd moeilijk zijn, maar ik vind mensen die om wat voor reden dan ook niet gaan stemmen maar raar. Ik denk dat als je een zondagmiddag moeite doet je zelf best een mening kunt vormen over een onderwerp.
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
  zaterdag 9 april 2016 @ 13:18:27 #224
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_161301773
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 april 2016 12:46 schreef Montagui het volgende:
In de huidige democratie geven de stemmers een mandaat aan een groep 'vertegenwoordigers' om namens hen te regeren.

Is het dan niet handiger m.b.t. het instituut referendum om wanneer de bevolking meent dat de 'vertegenwoordigers' niet de mening van de bevolking vertegenwoordigd bij het uitvaardigen van een bepaalde wet of regeling dat via een referendum te toetsen door alleen mensen te laten stemmen die tegen zijn, waarbij de grens dan 50% is?

Dus alleen degenen die tegen een bepaalde wet zijn stemmen. Heb je niks te maken met thuisblijf redenaties of andere redenen. Gewoon simpel, een duidelijke NEE wanneer er meer dan 50% van de kiezers nee heeft gestemd. Mensen die gemotiveerd -tegen- zijn gaan dan echt wel stemmen.
Deze referendumwet is sowieso een gedrocht. Mijn voornaamste bezwaar is dat het eigenlijk altijd een 'nee-ferendum' zal worden, omdat het (voor zover ik weet) alleen mogelijk is een referendum aan te vragen over een wet die al goedgekeurd is door het parlement. Niemand zal dus een campagne gaan opzetten om een referendum te houden met als doel een 'ja'. Dat zag je ook hier duidelijk, de initiatiefnemers ging het eigenlijk ook totaal niet om het referendum zelf maar slechts om een 'nee'. Waartegen was ook niet interessant. De keuze voor Oekraine geeft dat al aan. Dat land is de afgelopen tijd flink in het nieuws geweest en het is lekker makkelijk om in die chaos de controverse lekker op te kloppen. Vooral het idee dat de EU hiermee Putin 'provoceert' en dat we dat niet moeten doen, die kwam ik best vaak tegen.

Ondertussen sluit de EU een exact zelfde verdrag met Georgië, een land dat een nog veel gecompliceerdere relatie heeft met Rusland, waar je zo'n verdrag als een provocatie veel beter zou kunnen beargumenteren. Alle argumenten tegen een associatieovereenkomst met Oekraïne gelden net zo goed voor Georgië en sommige dus meer. Maar iedereen weet dat een referendum over dit verdrag met Georgië nooit van de grond zou komen.
  zaterdag 9 april 2016 @ 13:36:05 #225
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_161302079
quote:
14s.gif Op zaterdag 9 april 2016 13:18 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Deze referendumwet is sowieso een gedrocht. Mijn voornaamste bezwaar is dat het eigenlijk altijd een 'nee-ferendum' zal worden, omdat het (voor zover ik weet) alleen mogelijk is een referendum aan te vragen over een wet die al goedgekeurd is door het parlement.
Da's een goed punt en een interessante gedachtegang. Feitelijk kon je alleen maar 'nee' stemmen want het 'ja' lag er (in de vorm van een goedgekeurde wet) al. Deze vorm van referendums zijn een uitnodiging tot protest-stemmingen en niet tot "de burger als onderdeel van het democratisch proces". Nog een reden om er niet meer aan mee te doen (voor mij dan).
pi_161302166
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 april 2016 13:36 schreef beantherio het volgende:

[..]

Da's een goed punt en een interessante gedachtegang. Feitelijk kon je alleen maar 'nee' stemmen want het 'ja' lag er (in de vorm van een goedgekeurde wet) al. Deze vorm van referendums zijn een uitnodiging tot protest-stemmingen en niet tot "de burger als onderdeel van het democratisch proces". Nog een reden om er niet meer aan mee te doen (voor mij dan).
Dat maakt het idee van een grote groep niet anders.
pi_161302196
quote:
Is er ook een daadwerkelijk historisch voorbeeld te noemen waardoor één van die Griekse polissen door de gemene ochlocratie op verkeerde voet werd gezet, of was dit in het oude Griekenland alleen een theoretische mogelijkheid?
Verder is de agora democratie van vrije, vermogende mannen van het oude Griekenland natuurlijk nauwelijks te vergelijken met die van de 21ste eeuw. Me dunkt dat de opponenten van de ochlocratie voldoende gelegenheid en tijd hebben in de media om mogelijke aanhangers te overtuigen van de gemene bedoelingen van deze lieden. Ik bedoel Wilders is nog steeds geen minister-president ook, en Trump is nog geen president en ik vraag me eerlijk gezegd af of hij dat ook ooit wordt.
I´m back.
pi_161302251
quote:
14s.gif Op zaterdag 9 april 2016 13:18 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Deze referendumwet is sowieso een gedrocht. Mijn voornaamste bezwaar is dat het eigenlijk altijd een 'nee-ferendum' zal worden, omdat het (voor zover ik weet) alleen mogelijk is een referendum aan te vragen over een wet die al goedgekeurd is door het parlement. Niemand zal dus een campagne gaan opzetten om een referendum te houden met als doel een 'ja'. Dat zag je ook hier duidelijk, de initiatiefnemers ging het eigenlijk ook totaal niet om het referendum zelf maar slechts om een 'nee'. Waartegen was ook niet interessant. De keuze voor Oekraine geeft dat al aan. Dat land is de afgelopen tijd flink in het nieuws geweest en het is lekker makkelijk om in die chaos de controverse lekker op te kloppen. Vooral het idee dat de EU hiermee Putin 'provoceert' en dat we dat niet moeten doen, die kwam ik best vaak tegen.

Ondertussen sluit de EU een exact zelfde verdrag met Georgië, een land dat een nog veel gecompliceerdere relatie heeft met Rusland, waar je zo'n verdrag als een provocatie veel beter zou kunnen beargumenteren. Alle argumenten tegen een associatieovereenkomst met Oekraïne gelden net zo goed voor Georgië en sommige dus meer. Maar iedereen weet dat een referendum over dit verdrag met Georgië nooit van de grond zou komen.
Dat is Rutte zijn probleem niet het mijne als hij met zijn 27 collega's een fatsoenlijk verdrag had afgesloten had hij nu niet met zijn handen in het haar gezeten

Kwestie van artikel 10 en 453 schrappen

En op alle andere artikelen een tijdsbepaling en sancties toevoegen
  zaterdag 9 april 2016 @ 13:46:14 #229
38114 beantherio
pi_161302252
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 april 2016 13:41 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Dat maakt het idee van een grote groep niet anders.
Wat je met 'en grote groep' bedoeld weet ik niet maar in dit breed geadverteerde referendum nam slechts iets minder van een derde van de Nederlandse stemgerechtigden de moeite om te stemmen. Ik denk dat ieder ander volgend referendum moeite gaat krijgen om de kiesdrempel te halen.
pi_161302291
Rutte zit nu te bedenken hoe je gewoon een plan toch door kan duwen. Want dat gaat gebeuren. Alleen moet hij nu wel met een goed en duidelijk verhaal komen. En blijkbaar had hij dat niet verwacht.
pi_161302306
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 april 2016 13:46 schreef beantherio het volgende:

[..]

Wat je met 'en grote groep' bedoeld weet ik niet maar in dit breed geadverteerde referendum nam slechts iets minder van een derde van de Nederlandse stemgerechtigden de moeite om te stemmen. Ik denk dat ieder ander volgend referendum moeite gaat krijgen om de kiesdrempel te halen.
Dat is vrij groots. De 'politiek' doet er niet voor niets zo moeilijk over.
  zaterdag 9 april 2016 @ 13:49:22 #232
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_161302315
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 april 2016 13:36 schreef beantherio het volgende:

[..]

Dat is juist, dit gehele referendum was alleen maar te doen om die zogenaamde proteststem. En dat is eigenlijk wellicht de enige conclusie die je zou kunnen trekken, dat de overgrote meerderheid van Nederland geen proteststem heeft willen uitbrengen.
pi_161302319
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 april 2016 12:47 schreef vipergts het volgende:

[..]

Mensen bewegen om te gaan stemmen zal altijd moeilijk zijn, maar ik vind mensen die om wat voor reden dan ook niet gaan stemmen maar raar. Ik denk dat als je een zondagmiddag moeite doet je zelf best een mening kunt vormen over een onderwerp.
Ik ben in algemene zin geen voorstander van referenda, al kan ik me voorstellen dat het in sommige gevallen waarbij er een simpele vraag is met beperkte keuzemogelijkheden waar vrijwel elke burger een mening over heeft zinvol is. Denk daarbij bijvoorbeeld aan een vraag over wel/geen koopzondagen.

Als een groep mensen een onderwerp waarover vrijwel niemand een mening heeft kaapt en vervolgens massaal mensen oproept om te gaan stemmen over hele andere zaken, dan wens ik niet mee te werken aan dergelijk misbruik van de referendumwet.
Ik betwijfel of ik wel was gaan stemmen als het referendum daadwerkelijk over het associatieverdrag met de Oekraïne was gegaan, daarvoor heb ik te weinig binding met het onderwerp, waardoor ik ook helemaal geen zin had om dat hele verdrag te gaan lezen (wat me toch wel de minimale benodigde inspanning lijkt om erover te kunnen stemmen). Nu het referendum daar echter helemaal niet over ging, restte me geen andere optie dan thuis blijven.
pi_161302353
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 april 2016 13:49 schreef Kansenjongere het volgende:

[..]

Ik ben in algemene zin geen voorstander van referenda, al kan ik me voorstellen dat het in sommige gevallen waarbij er een simpele vraag is met beperkte keuzemogelijkheden waar vrijwel elke burger een mening over heeft zinvol is. Denk daarbij bijvoorbeeld aan een vraag over wel/geen koopzondagen.

Als een groep mensen een onderwerp waarover vrijwel niemand een mening heeft kaapt en vervolgens massaal mensen oproept om te gaan stemmen over hele andere zaken, dan wens ik niet mee te werken aan dergelijk misbruik van de referendumwet.
Ik betwijfel of ik wel was gaan stemmen als het referendum daadwerkelijk over het associatieverdrag met de Oekraïne was gegaan, daarvoor heb ik te weinig binding met het onderwerp, waardoor ik ook helemaal geen zin om dat hele verdrag te gaan lezen (wat me toch wel de minimale benodigde inspanning lijkt om erover te kunnen stemmen). Nu het referendum daar echter helemaal niet over ging, restte me geen andere optie dan thuis blijven.
Als het toch niet bindend is en het kost veel geld ik ook niet.
  zaterdag 9 april 2016 @ 13:51:12 #235
38114 beantherio
pi_161302359
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 april 2016 13:48 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Dat is vrij groots. De 'politiek' doet er niet voor niets zo moeilijk over.
De politiek doet er moeilijk over omdat anders de media gaat janken.
pi_161302379
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 april 2016 13:51 schreef beantherio het volgende:

[..]

De politiek doet er moeilijk over omdat anders de media gaat janken.
De politiek doet moeilijk over iets dat gewoon democratisch is gegaan. In een democratie. En men heeft geen antwoord. Dat geeft men aan.
pi_161302420
Als je geen plan B had klaarliggen is de afstand tot de kiezer wel duidelijk.
pi_161302447
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 april 2016 13:54 schreef Jaroon het volgende:
Als je geen plan B had klaarliggen is de afstand tot de kiezer wel duidelijk.
Volgens mij heeft Rutte een hele grote inloopkast in zijn torentje staan waarin alle plannen B voor alle mogelijke dossiers liggen hoor.
I´m back.
pi_161302466
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 april 2016 13:56 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Volgens mij heeft Rutte een hele grote inloopkast in zijn torentje staan waarin alle plannen B voor alle mogelijke dossiers liggen hoor.
Dat zal vast. Dit alles gaat ook gewoon door. Alleen moet hij het nu duidelijk uitleggen. Prima.
pi_161302512
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 april 2016 13:57 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Dat zal vast. Dit alles gaat ook gewoon door. Alleen moet hij het nu duidelijk uitleggen. Prima.
Hij wacht eerst het debat in de TK nog even af. Ik weet niet voor wanneer dat gepland staat?
I´m back.
pi_161302531
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 april 2016 14:00 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Hij wacht eerst het debat in de TK nog even af. Ik weet niet voor wanneer dat gepland staat?
Ik heb ook geen idee. Het blijft raar dat men dit zgn niet zag aankomen. Dan kan dat debat nog wel aardig worden.
  zaterdag 9 april 2016 @ 14:02:17 #242
38114 beantherio
pi_161302556
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 april 2016 13:52 schreef Jaroon het volgende:

[..]

De politiek doet moeilijk over iets dat gewoon democratisch is gegaan. In een democratie. En men heeft geen antwoord. Dat geeft men aan.
Zoveel van dat soort referendums hebben we dan ook nog niet gehad he. Het is niet alsof er voor dit soort situaties hapklare antwoorden klaar liggen.
pi_161302565
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 april 2016 14:01 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Ik heb ook geen idee. Het blijft raar dat men dit zgn niet zag aankomen. Dan kan dat debat nog wel aardig worden.
Ja, waren wrs toch overtuigd dat de drempel niet zou worden bereikt, denk ik. Wel vreemd idd dat men niet vooruit denkt. Je moet altijd een exit strategie hebben natuurlijk.
I´m back.
pi_161302597
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 april 2016 14:02 schreef beantherio het volgende:

[..]

Zoveel van dat soort referendums hebben we dan ook nog niet gehad he. Het is niet alsof er voor dit soort situaties hapklare antwoorden klaar liggen.
Nee. Maar het betekend wel iets dat je geen antwoord hebt. Dat geeft men zelf aan. Men had dit niet verwacht.
pi_161302616
Sinds de door drukking van het hele idee van Europa is men de kiezer wat kwijt.
pi_161302676
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 april 2016 14:05 schreef Jaroon het volgende:
Sinds de door drukking van het hele idee van Europa is men de kiezer wat kwijt.
Mwoa, het is natuurlijk an sich een heel goed idee geweest in een Europa dat door twee wereldoorlogen bijna totaal vernietigd werd en waarin in de nasleep een ijzeren gordijn tussen West- en Oost-Europa werd opgetrokken.
I´m back.
pi_161302706
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 april 2016 14:08 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Mwoa, het is natuurlijk an sich een heel goed idee geweest in een Europa dat door twee wereldoorlogen bijna totaal vernietigd werd en waarin in de nasleep een ijzeren gordijn tussen West- en Oost-Europa werd opgetrokken.
Ik ben en was wel voor een sterk Europa opbouwen. Daar heeft men niet voor gekozen. We zijn totaal verdeelt in een 'unie'. En dat wist je tevoren. We hebben nu als land echt niets meer te zeggen.
  zaterdag 9 april 2016 @ 14:10:02 #248
168739 Red_85
'echt wel'
pi_161302711
quote:
13s.gif Op zaterdag 9 april 2016 09:04 schreef De_Hertog het volgende:
Waar komt toch de hele tijd die behoefte vandaan om mensen met een andere mening weg te zetten als minderwaardig?
Dude? In de aanloop naar dit referendum zijn Geenstijl, Jan Roos, Geenpeil en Beaudet continu weggezet als minderwaardig. 'Niet serieus te nemen'. Aan alles merkte je dat. Gewoon omdat ze die mening hadden.
En nu zetten de tegenstemmers het voorkamp weg als minderwaardig? Flikker op. Had je maar moeten gaan stemmen. Dan had je maar je democratische recht moeten gebruiken.

Minderwaardig door een mening of minderwaardig door een actie niet te doen waar je recht op had en nu aan het zeuren bent.

Wat is het verschil?
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_161302736
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 april 2016 14:04 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Nee. Maar het betekend wel iets dat je geen antwoord hebt. Dat geeft men zelf aan. Men had dit niet verwacht.
Wat natuurlijk ook gewoon strategisch zou zijn. Overhaast reageren is in dit geval niet handig, mogelijk was en is men op de achtergrond allang bezig met het zoeken naar een handige schaakzet die het grootste deel van de tegenstemmers het gevoel geeft dat er gehoor aan hun stem is gegeven zonder dat er veel hoeft te veranderen aan het verdrag.
  zaterdag 9 april 2016 @ 14:13:09 #250
403394 Tamabralski
forum hoppen
pi_161302764
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 april 2016 14:08 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Die vergelijkingen met oorlogen lopen mank betreft dat EU Brussel. Een ondemocratisch dictatuur wordt verpakt (en met succes blijkbaar aan de dommen) verkocht met zogenaamd goede bedoelingen. Net zoals alles wat met goede bedoelingen door de klootzakken in de politiek werd en wordt afgebroken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')