http://www.ad.nl/ad/nl/56(...)s-bloednerveus.dhtmlquote:In Wat een Poppenkast! maakt de sprekende pop vrijdag zijn rentree op de tv. Waren het vroeger vooral politici die als pop werden herschapen, bij SBS6 bestaat de collectie uit BN'ers met makkelijk uit te vergroten karakteristieken. 'De onderkaak van Peter R. de Vries is heerlijk voor een poppenmaker.'
Het waren de tijden van Thatcher, Reagan en Gorbatsjov. Als zij in de Britse satire Spitting Image hun gal spuwden over de toestand in de wereld, luisterde de natie aandachtig. Uiteraard, het waren poppen die spraken, maar omdat hun stemmen zo griezelig echt klonken, kregen hun woorden gewicht.
Ruim 30 jaar verder is de sprekende pop getransformeerd van politieke spreekbuis naar karikatuur van de entertainmentwereld. In Wat een poppenkast!, dat vrijdagavond begint op SBS6, zijn er van de twintig karakters slechts twee werkzaam op het Binnenhof. Premier Rutte spreekt in één van de eerste afleveringen niet over het Oekraïne-referendum, maar gaat zenuwachtig op date met Eva Jinek: 'Mark, dit is super awkward.'
Zanger Bart Brandjes
Vermaken
De bedoelingen van bedenker Jeroen van der Boom en producent John de Mol zijn helder: het pratende poppenkabinet moet vooral vermaken. Zo bespreken Ronald en Frank de Boer (Edwin Evers sprak hun stemmen in) de volle dos van Ronald na zijn 'haartranspiratie' en zijn voorliefde voor botox. 'Louis van Gaal zei me dat ik me moest ont-plooien
Veel gekozen prominenten figureerden eerder al in De TV Kantine van concurrent RTL. Geert Wilders, Gerard Joling, Gordon en Johan Derksen; ze zijn allen heerlijk uit te vergroten met hun karakteristieke accent, herkenbare woordkeuze of opvallende gelaatstrekken. Of zoals poppenmaker Evert Josemanders zegt: ,,Met de pop van Peter R. de Vries was ik het snelst klaar. Die vooruitstekende onderkaak is heerlijk voor een poppenmaker.''
Gooische 'r'
Verrassing in de collectie is Marco Borsato. De zanger moet het niet hebben van zijn spectaculaire vocabulaire en spreekt beschaafd Nederlands. Toch wordt hij verbazend echt neergezet door zanger Bart Brandjes, die Borsato in The Voice of Holland als coach had. ,,Toen hadden we elkaar vaak aan de telefoon en begon ik automatisch een beetje van zijn spraak over te nemen,'' legt hij zijn betrokkenheid uit.
© SBS.
Hoe doe je Borsato geloofwaardig na? ,,Hij praat van oorsprong met een Noord-Hollands accent,'' zegt Brandjes. ,,Maar hij is verhuisd naar Laren en heeft zich aangeleerd netjes te spreken. Hij heeft zelfs een lichte Gooische 'r' gekregen. Verder is zijn stemgeluid wat nasaal. Ik moet mijn keel een beetje dichtknijpen en wat speeksel verzamelen, dan kom ik dichtbij.''
En de taal? ,,Marco gebruikt vaak grote woorden. Hij zal nooit zeggen: 'Dat is volgens mij niet waar', maar 'Dit is on-voor-stel-baar!'. En hij is heel serieus. Best lastig om van hem een grappige pop te maken."
Ja, strak.quote:
Er keken ook volwassen mensen naar de muppet showquote:Op vrijdag 8 april 2016 17:38 schreef DrDentz het volgende:
Ik kan me niet voorstellen dat volwassen mensen hier naar gaan zitten kijken op een vrijdagavond.
Is er al een aflevering uitgezondenquote:Op woensdag 6 april 2016 09:03 schreef BasEnAad het volgende:
Kromme tenen, alleen al bij het idee.
Zelden zoiets misselijkmakends gezien.
Vooral poppenspelers. Min volk. Doen altijd zo uit de hoogte, spelen altijd spelletjes met je. Kneusjesvolk. Doe mij maar programma's met dieren. Met apen en zo.quote:Op vrijdag 8 april 2016 17:59 schreef Karina het volgende:
Ik houd helemaal niet van programma's met poppen of poppenspelers dus mij lijkt het helemaal niets.
Niet Benjamin Ben waarderen en Chuckyquote:Op vrijdag 8 april 2016 17:59 schreef Karina het volgende:
Ik houd helemaal niet van programma's met poppen of poppenspelers dus mij lijkt het helemaal niets.
Ik heb bij die plaatjes al gegeten en gedronken.quote:Op vrijdag 8 april 2016 18:15 schreef tong80 het volgende:
[..]
Is er al een aflevering uitgezonden
Ik geef het een kans....of 2
Die rode vind ik ook niet leuk, voor Chucky maak ik wel een uitzonderingquote:Op vrijdag 8 april 2016 18:58 schreef Paul het volgende:
[..]
Niet Benjamin Ben waarderen en Chucky
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Wim T. Schippersquote:
Zo verderquote:
Maar de kop is ook goed.quote:Op vrijdag 8 april 2016 22:14 schreef opperkleurder het volgende:
[..]
Ja, maar een overdreven Amsterdams accent is niet zo lastig.
Prima accent, ja.quote:Op vrijdag 8 april 2016 22:14 schreef tong80 het volgende:
Jinek is alleen de stem goed. De Vries kan er mee door.
Ik luisterde vanochtend ook Eversgod. Dat weekoverzicht op het laatstquote:Op vrijdag 8 april 2016 22:16 schreef roos85 het volgende:
Joh de Mol was vanochtend bij Evers aan de telefoon, dit programma heeft jaren gekost om het te maken.. en dan krijg je dit.
Evers doet zelf ook wat stemmen.quote:Op vrijdag 8 april 2016 22:17 schreef KingRoland het volgende:
[..]
Ik luisterde vanochtend ook Eversgod. Dat weekoverzicht op het laatstgeef die man een medaille wie hij ook is.
De poppen waarschijnlijk.. Ze hadden beter goede schrijvers in kunnen huren.quote:Op vrijdag 8 april 2016 22:16 schreef roos85 het volgende:
Joh de Mol was vanochtend bij Evers aan de telefoon, dit programma heeft jaren gekost om het te maken.. en dan krijg je dit.
Peter Heerschop bedoel je? Met Lieve Marianne.quote:Op vrijdag 8 april 2016 22:17 schreef KingRoland het volgende:
[..]
Ik luisterde vanochtend ook Eversgod. Dat weekoverzicht op het laatstgeef die man een medaille wie hij ook is.
Dan mis je het beste gedeelte!quote:Op vrijdag 8 april 2016 22:19 schreef Gutmensch het volgende:
Ik kijk het later terug, dan kan ik de reclame skippen.
KLB / Net aankondiging Hart van Nederland........quote:Op vrijdag 8 april 2016 22:19 schreef Gutmensch het volgende:
Ik kijk het later terug, dan kan ik de reclame skippen.
Evers doet deze stemquote:Op vrijdag 8 april 2016 22:20 schreef Schuimpjes het volgende:
Lijkt Dijkshoorn wel die de Vries inspreekt
Dat dacht ik al voor ik dit zagquote:Op vrijdag 8 april 2016 22:16 schreef roos85 het volgende:
Evers doet ook Dijkshoorn dus daar kunnen ze ook een pop van maken.quote:Op vrijdag 8 april 2016 22:20 schreef Schuimpjes het volgende:
Lijkt Dijkshoorn wel die de Vries inspreekt
quote:Op vrijdag 8 april 2016 22:21 schreef Martinello het volgende:
[..]
Evers doet ook Dijkshoorn dus daar kunnen ze ook een pop van maken.
En Harry Mensquote:Op vrijdag 8 april 2016 22:21 schreef Martinello het volgende:
[..]
Evers doet ook Dijkshoorn dus daar kunnen ze ook een pop van maken.
Jinek en Borsato ook welquote:Op vrijdag 8 april 2016 22:22 schreef tong80 het volgende:
De Vries is geslaagd. Froger ook. De rest niet.
Vera Jinek. Lijkt idd meer op Helwegen.quote:
Borsato ook ja. Jinek vind ik niet echt lijken. De stem wel.quote:
Zowel de stem als het uiterlijkquote:Op vrijdag 8 april 2016 22:25 schreef opperkleurder het volgende:
Willem en Max zijn heel erg slecht.
Ze hadden beter Van de Pavert kunnen vragen.quote:Op vrijdag 8 april 2016 22:25 schreef opperkleurder het volgende:
Willem en Max zijn heel erg slecht.
Robert Paulquote:Op vrijdag 8 april 2016 22:27 schreef Martinello het volgende:
[..]
Ze hadden beter Van de Pavert kunnen vragen.
Idemquote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |