Ben jij sportief? Volg je alles wat met sport te maken heeft? Of heb je gewoon iets te melden of te vragen over een sport? Dan is dit het forum waar je zijn moet.
Er bestaat een hele waaier aan dopingmiddelen, hieronder vind je een (vereenvoudigd) beknopt overzicht:
(Androgene) Anabole steroïden: zorgen ondermeer voor een hogere eiwitaanmaak en mindere eiwitafbraak in het lichaam wat kan resulteren in extra spiergroei en kracht. Hierdoor kan een atleet meer en harder trainen omdat zijn lichaam veel beter recupereert van de verrichte arbeid. Kan ook bij blessures gebruikt worden om weer sneller op de been te zijn. Bv. Stanozolol, Nandrolon, Dianabol, Deca durabolin, Estragol, THG, ...
Groeihormonen: kunnen voor wat extra spier- en weefselgroei zorgen (regelmatig in combinatie met anabole steroïden), vetverbranding en helpen ook om sneller te genezen bij een blessure . Wordt sinds de jaren ’80 gebruikt en is zelfs nu nog steeds moeilijk op te sporen. HGH, GH, Somatrotopine, Somatropine
Peptides: peptides zijn aminozuurketens die de bouwstenen vormen van proteïnen. Peptides zijn de nieuwe generatie van dopingmiddelen te noemen. - GHRP: afkorting voor growth hormone releasing peptide. aminozuurketens die ons lichaam triggeren om meer groeihormoon af te geven waardoor het lichaam de voordelen van extra groeihormoon krijgt. Worden blijkbaar vrij snel gemetaboliseerd en zijn daardoor niet makkelijk op te sporen. Bv. GHRP - 6, CJC 1295, TB-500, ...
- GW1516:een stofje dat zich bind aan de PPARdelta receptor en er voor zorgt dat er meer proteïnen vrijkomen die helpen bij de energie uitstoot. In combinatie met AICAR zou het een erg goede verbetering moeten geven van het uithoudingsvermogen. Bij ratten hielp GW1516 bij het vetmetabolisme en bescherming tegen zwaarlijvigheid. Omdat het erg kankerverwekkend was, werd deze stof niet meer verder ontwikkeld en is enkel op de zwarte markt te verkrijgen. Ze is zo gevaarlijk dat het WADA atleten specifiek voor deze stof waarschuwt , maar ondanks deze waarschuwing zijn er toch al meerdere atleten betrapt op het gebruik ervan.
- SARM: afkorting voor Selective Androgen Receptor Modulator. SARMs binden aan de androgeen receptor, maar hebben weefselafhankelijke effecten door bijv. de verschillen in co-expressie van relevante cofactoren. Streven in het kader van sport is hierbij het maximaliseren van androgene activiteit in skeletspierweefsel, maar het minimaliseren in bijv. de prostaat om zodoende sportprestaties te maximaliseren, en tegelijkertijd androgene bijwerkingen te minimaliseren.
- AICAR afkorting voor amino-imidazole carboxamide ribotide een stof die de aanmaak van nucleotiden stimuleert. Nucleotiden spelen een rol bij het doorgeven van signalen in en tussen cellen en de energielevering in cellen. Het zorgt voor een verandering naar spiervezeltype 1 dat belangrijk is bij duursporten, zorgt voor een betere doorbloeding en heeft effect op het koolhydraat en vetmetabolisme. Gebruik is moeilijk te traceren omdat het een lichaamseigen stof is, maar ondertussen zijn er wel limieten vastgesteld.
AOD9604 (Lipotropin) Vetverbander is gebaseerd op een stuk van de menselijke molecule van het de groeihormoon. Dit hormoon, dat natuurlijk in het lichaam voorkomt en dat vet metabolisme bevordert, wordt onderdrukt in het lichaam.
- GAS6 een lichaamseigen eiwit dat de aanmaak van rode bloedcellen stimuleert. Is ontwikkeld om nierpatiënten met anemie, die slecht of niet reageren op EPO, te helpen om hun hematocriet terug richting een normaler niveau te brengen. Als GAS6 werd gebruikt, reageerde de patient ook beter op EPO. Terwijl bij EPO voorzichtig moet omgesprongen worden met de dosering om geen trombose te veroorzaken, is dit bij GAS6 minder het geval en dus veiliger in gebruik. dan EPO. Volgens de onderzoeken gaf de combinatie van de 2 de beste resultaten in functie van het hematocrietniveau.
EPO: dit hormoon zorg er voor dat er meer rode bloedlichaampjes worden aangemaakt. Hierdoor kan het bloed meer zuurstof transporteren en dat zorgt er voor dat je een inspanning langer kan volhouden. Erytropoëtine, rhEPO, Darbepoëtine alfa (Aranesp), epoëtine delta (Dynepo), CERA
FG-4592 (zuurstof in een pil) is bedoeld voor mensen die een tekort hebben aan rode bloedlichaampjes, zoals mensen met nierproblemen. Het middel stimuleert de aanmaak van rode bloedlichaampjes en werkt dus als epo, maar dan in pilvorm. Het is dus makkelijker toe te dienen dan epo zelf, dat werkt met een spuit." FG-4592 alleen beschikbaar voor deelnemers aan klinische proeven. Het geneesmiddel bevindt zich in de laatste testfase, maar is nog niet goedgekeurd voor de markt. Toch kan het al op verschillende websites besteld worden, als de koper tenminste kan laten zien dat hij onderzoeker is.
Mechano groeifactor (Mechano Growth Factor) (MGF) is een variant van de spier insuline-achtige groeifactor-1 (IGF-1) die op strikte lichaamsbeweging en spierschade. Structureel anders dan andere groeifactoren, zoals IGF-1, dat wordt gesynthetiseerd door de lever, MGF gaat spiervezels skeletspier weefsel te herstellen en voorkomt beschadigde cellen sterven af. Het voegt stamcellen in de spier en wordt geactiveerd door een puls van stimulatie na spierweefsel belangrijke mechanische belasting ondergaan. Genen voor MGF getranscribeerd in mindere mate het ouder daarom spiermassa afneemt bij ouderen en bepaalde ziekten ook interfereren met de productie ervan
Bloedtransfusie: Een atleet laat bloed aftappen om later terug te injecteren. Bij de heropname van dat bloed zal de atleet zijn aantal rode bloedlichaampjes goed zien toenemen, waardoor zijn uithoudingsvermogen beter zal zijn.
Stimulantia: bevorderen de werking van het centrale zenuwstelsel, je reageert sneller/harder op prikkels en voelt je ook alerter/energieker. efedra, ritalin, amfetamine, cocaïne, cafeïne, nicotine, ...
Beta 2 agonisten : verhogen de stofwisseling en worden onder meer bij wielrenners gebruikt omdat je hiermee goed vet kan verbranden zonder kostbare spieren te verliezen. Het is mogelijk dat er een beetje extra spiergroei onder invloed van deze middelen plaatsvind. Je vindt ze bijvoorbeeld in astmamedicijnen. Clenbuterol, Salbutamol
Insuline: een hormoon dat de suikerspiegel in het bloed regelt en kan gebruikt worden om extra koolhydraten in de spieren op te slaan, waardoor de spieren een grotere energievoorraad hebben.
Diuretica: medicijnen die de urineproductie verhogen. Hierdoor kunnen verboden middelen sneller uit het lichaam verdwijnen en wordt de urine erg waterachtig. Dit resulteert dan in geen positieve test voor de dopingmiddelen die een atleet gebruikt, maar wel een positieve test voor diuretica en dat kan zoals het geval F. Schleck heel wat vragen oproepen. Furosemide, Xipamide, ...
Probenicide: een middel dat (doping)metabolieten aan zich vasthecht waardoor het dopinggebruik gemaskeerd wordt omdat ze niet in de urinetest terechtkomen. Is eigenlijk een geneesmiddel dat wordt gebruikt bij jicht.
Dopingtesten
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Enkele notoire gezichten:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Docu's, interviews en lezingen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Filmpjes van legendarische prestaties op doping
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Op zaterdag 2 april 2016 22:57 schreef TheArt het volgende: Voorpagina van The Times: [ afbeelding ] Het gaat dus om één of andere dokter die zegt dat hij 150 sporters heeft helpen dopen, waaronder Premier League-spelers, cricketers, tennissers en 'British TDF cyclists'.
ik verwacht wel 150 namen en rugnummers. Anders moet hij zijn bek houden.
Er schijnt een Britse sporter te zijn die een dopingprogramma bij Bonar met epo gedurende 12 maanden heeft gedraaid, die al zijn bewijs en getuigenissen aan het UKAD heeft gegeven. Hopelijk doet dat ook nog een balletje rollen.
Oh wacht. Het UKAD heeft vervolgens niets gedaan en nu heeft die sporter ook de media opgezocht.
Ja en ? Iedereen weet dat Fuentes ook Barca en Real 'behandelde' ... Maar zolang daar geen namen op geplakt worden ...
Overigens lijkt mij dit vooral ofwel een aandachtszoekende fantast, ofwel een of andere kwakzalver die vooral die sporters opgelicht heeft ...
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09 "Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07) "Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07) "Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
Bij voetbal gebruiken ze gewoon geen doping, want daar heb je niets aan. Van een beetje EPO ga je niet ineens ballen in de kruising schieten.
Helpt wel degelijk. Kijk eens naar de voetballer Viali voordat Fuentes bij Juventus ging werken en er na. Juventus werd in die periode weer europese top.
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
Wat te denken van Thomas Die reed tot een paar jaar terug nog geen verkeersdrempel over, maar afgelopen Tour reed hij gezellig voor Contador en Nibali uit door de bergen
Wat te denken van Thomas Die reed tot een paar jaar terug nog geen verkeersdrempel over, maar afgelopen Tour reed hij gezellig voor Contador en Nibali uit door de bergen
En deed iedereen pijn op de kasseien dat voorjaar.
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
Het zou pas interessant worden m.i. als het gelinkt kan worden aan corruptie of voorkeursbehandeling
Deuger, Woke & Gutmensch "Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
Zolang het slechts om individuele spelers gaat en niet om hele clubs gaat dat sowieso niet gebeuren, lijkt mij.
Dele Alli is zo'n beetje de golden boy van het Engelse voetbal. Voorkeursbehandeling is niet uitgesloten.
Deuger, Woke & Gutmensch "Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
Video is bij mij al beschikbaar (duurt maar 10 minuten), maar het kan zijn dat dit alleen in Duitsland te bekijken is.
You don't need a weatherman to know which way the wind blows. --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Album top 100 2024
Dat lijstje met Britse renners in de Tour was al niet zo lang, maar als je het criterium "ongelooflijke verbetering in de Tour" gaat hanteren blijft er een handje vol over ofzo?
Op zondag 3 april 2016 20:01 schreef showtimer het volgende: Dat lijstje met Britse renners in de Tour was al niet zo lang, maar als je het criterium "ongelooflijke verbetering in de Tour" gaat hanteren blijft er een handje vol over ofzo?
Volgens mij geldt voor alle Britse renners dat ze 'ongelooflijke verbeteringen' hebben doorgemaakt in de Tour.
kan mij niet voorstellen dat het deze dokter betreft. met alleen testosteron en hgh kom je er niet.
deze dokter is een kwakzalver. Beetje vergelijkbaar met Bernard Sainz (dr Mabuse) in Frankrijk destijds.
Nee , dit is niet hét schandaal waar de Sunday times het voor laat doorgaan
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09 "Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07) "Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07) "Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
4 Russische judoka´s toegevoegd aan de lijst met meldoniumbetrapten:
Nataliya Kondatrieva (nummer 26 van de wereld in de klasse tot 48 kg) Ekaterina Valkova (nummer 15 van de wereld in de klasse tot 63 kg) Michael Pulyaev (nummer 4 van de wereld in de klasse tot 66 kg) Denis Iartcev (nummer 6 van de wereld in de klasse tot 73 kg)
Nataliya Kondatrieva (nummer 26 van de wereld in de klasse tot 48 kg) Ekaterina Valkova (nummer 15 van de wereld in de klasse tot 63 kg) Michael Pulyaev (nummer 4 van de wereld in de klasse tot 66 kg) Denis Iartcev (nummer 6 van de wereld in de klasse tot 73 kg)
Al die Russen en Arabieren die daar de baas zijn kunnen aardig druk zetten vermoed ik
DeLuna vindt me dik ;( Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende: pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
Gille Van Binst (ex-Anderlecht) kreeg doping van wielerkampioen Freddy Maertens
Gille Van Binst, de 64-jarige verdediger die van 1968 tot 1980 bij Anderlecht speelde en later bij Club Brugge terechtkwam, heeft één keer in zijn carrière doping gebruikt. Die doping werd hem ter beschikking gesteld door wielrenner Freddy Maertens. Dat zegt Van Binst in het Canvasprogramma De Kleedkamer, dat op 18 april van start gaat met een aflevering over de gouden ‘paarse’ generatie met Jan Mulder, Paul Van Himst, Robbie Rensenbrink en Georges Heylens.
Van Binst, die aan een spierziekte lijdt, zegt dat hij voor een match van Anderlecht tegen Porto “drugs had gepakt.”“We kwamen daar aan en ik voelde mij niet goed. Een coureur die welbekend is, van wie ik de naam niet wil noemen, hij is wel twee keer wereldkampioen geweest, die zegt tegen mij: Ik heb iets voor u, ge gaat vliegen. Ik zeg: Ja, ’t is goed. Ik voelde mij rot, griep gehad. Ik nam daar iets in: Pervetine (methamfetamine, een prestatiebevorderende drug die onder meer door soldaten tijdens WOII werd gebruikt om langer wakker te blijven en geen honger te krijgen, nvdr.). Ik voelde me beter, maar de match was afgelast door de regen. Ik heb die avond nog in de kamer met Hugo Broos gedanst om dat effect kwijt te raken. Dat was de eerste en de laatste keer dat ik iets gepakt heb.”
Na die ontboezeming zegt VRT-journalist Ruben Van Gucht: “Ik wist niet dat Freddy Maertens supporter was van Anderlecht.” Waarop Van Binst: “Ik kwam Freddy dikwijls tegen in Westende. Freddy bedoelde dat niet slecht, dat was bij hen gewone kost, hè.” Na zijn periode bij Anderlecht speelde Van Binst nog voor Toulouse en Club Brugge.
quote:
Freddy Maertens reageert "met verbijstering" op dopingbeschuldiging van Gille Van Binst
Freddy Maertens heeft boos gereageerd op de beschuldigingen van ex-voetballer Gille Van Binst in het Canvasprogramma De Kleedkamer. Van Binst beweerde in dat programma dat hij ooit doping had gekregen van de voormalige wereldkampioen wielrennen. "Van Binst is geen persoonlijke kennis van mij en ik betwist met klem zijn beschuldigingen", aldus Maertens. Van Binst bekende in het Canvasprogramma De Kleedkamer, dat op 18 april van start gaat met een aflevering over de gouden ‘paarse’ generatie met Jan Mulder, Paul Van Himst, Robbie Rensenbrink en Georges Heylens, dat hij één keer in zijn carrière doping had gebruikt. Hij beweert dat die doping van hem ter beschikking werd gesteld door wielrenner Freddy Maertens.
Freddy Maertens las vandaag de beschuldigingen van Van Binst in onze krant naar eigen zeggen "met verbijstering". De beschuldigingen van Gille Van Binst, die geen persoonlijke kennis van mij is, worden met klem betwist. Ik maak voorbehoud om de gepaste juridische actie tegen hem wegens laster en eerroof te ondernemen."
Freddy Maertens is ondertussen 64 jaar en sukkelt momenteel met de gezondheid. In januari lag hij nog een week op intensieve zorgen in het ziekenhuis, maar hij is ondertussen aan de betere hand en terug thuis. In de jaren "70 werd hij twee keer wereldkampioen en won hij drie keer de groene trui in de Tour de France.
In The Sunday Times suggereerde de Britse arts Mark Bonar dat er in de top van het Engelse voetbal sprake is van grootschalig dopinggebruik. Bewijzen ontbreken vooralsnog, maar het artikel werpt wel de vraag op hoe Nederland zich wapent tegen dopinggebruik op de voetbalvelden? ,,Wij laten onze spelers op regelmatige basis medisch testen,'' zegt Toon Gerbrands, algemeen directeur van PSV.
Laatst, na de thuiswedstrijd tegen PEC Zwolle, zag Toon Gerbrands voor zijn neus nog twee PSV'ers naar de dopingcontrole gedirigeerd worden. En bij de Europese avonturen in de Champions League gebeurt dat sowieso vaak. Ja, er wordt op doping getest in het voetbal. Maar veel? In Nederland moeten er tussen de 200 en 250 voetballers per jaar een plasje inleveren. Dat houdt in dat een speler ongeveer één keer in de zes jaar kans maakt op een test.
Dat gebeurt op wedstrijddagen, trainingsdagen, maar ook onaangekondigd als ze vrij of thuis zijn. Toch ligt het aantal controles veel lager dan in bijvoorbeeld het wielrennen. En in die sport, maar ook in de atletiek, wordt er ook op bloed getest en is er een whereabouts-systeem. In het voetbal niet. Logisch, vindt Herman Ram, directeur van de Nederlandse Dopingautoriteit. ,,Het voetbal staat niet bekend als een dopinggevoelige sport.''
Uiteindelijk is het puur een economische wet, zegt Ram. ,,Ik kan mijn geld voor controles niet twee keer uitgeven. Geen enkele sport kan claimen dopingvrij te zijn, maar als we kijken naar wat we daadwerkelijk vaststellen, dan ligt het dopinggebruik in het voetbal stukken lager dan in andere teamsporten. Op het moment dat er in het voetbal meer problemen naar voren komen, zullen we ook vaker gaan controleren.''
Ik heb Bingo, en dan is dit nog niet eens het volledige artikel, wat in de papieren versie staat. Daarin komt oa naar voren dat PSV zelf dopingcontroles aanvraagt voor haar spelers
Mutko zei eind vorige maand al dat hij met de bazen van de Russische sportbonden wil praten over de aanpak van de dopingproblemen in het land. Bovendien wil hij dat het bij wet verboden wordt dat dopingzaken uitlekken via de media.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player. Hey, my girl, why don't you just let it flow?
Dit doet me denken aan de South Park-aflevering waarbij de priesters willen voorkomen dat misbruikte jongetjes hun verhaal vertellen ipv voorkomen dat jongetjes misbruikt worden.
Dit doet me denken aan de South Park-aflevering waarbij de priesters willen voorkomen dat misbruikte jongetjes hun verhaal vertellen ipv voorkomen dat jongetjes misbruikt worden.
met de gelgamecks!
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Cancellara; "Tweede worden is gemakkelijker dan eerste worden" FOK!sport *O* ✩ ✩ ✩ Ajax O+
De Russische sportwereld is opnieuw opgeschrikt door een groot dopingschandaal. En weer staat het verboden middel meldonium centraal. Jeugd
Dit keer niet bij volwassenen, maar bij jonge sporters. Volgens Russische media is ruim de helft van het Russische ijshockeyteam onder 18 jaar positief bevonden op meldonium, wat voor de Russische ijshockeybond reden was het team kort voor de start van het WK te vervangen door een jongere lichting.
Bij een laatste dopingcontrole voordat het team zou afreizen naar het WK testte meer dan de helft van de 30 spelers positief op meldonium.
Het nieuws kwam naar buiten via de Russische sportverslaggever Slava Malamoed en werd opgepikt door de nationale sportzender TSN in Canada.
Meldonium heeft de afgelopen maanden de Russische topsport volledig op zijn kop gezet. Het middel, dat in de reguliere geneeskunde dient als medicijn tegen hartfalen en tevens een positieve invloed heeft op het uithoudingsvermogen, is sinds 1 januari verboden door het wereldantidopingbureau WADA. Veel topsporters gepakt
Sinds 1 januari zijn wereldwijd al 140 topsporters, vooral uit het Oostblok, positief bevonden op het middel. Onder hen Russische sterren als tennisster Maria Sjarapova en schaatser Pavel Koelizjnikov. WK ijshockey
Volgende maand begint in Rusland de strijd om de wereldtitel voor senioren. Dat toernooi wordt in Moskou en St. Petersburg gehouden. De internationale ijshockeyfederatie IIHF controleert bij alle titeltoernooien op meldonium. In de Amerikaanse profcompetitie NHL, waar veel buitenlandse toppers spelen, wordt niet getest op het middel.
Cancellara; "Tweede worden is gemakkelijker dan eerste worden" FOK!sport *O* ✩ ✩ ✩ Ajax O+
Op donderdag 7 april 2016 10:22 schreef Sked het volgende: Zou hij niet kunnen bedoelen dat zoiets via de officiële kanalen (sportbonden e.d.) bekend moet worden i.p.v. de media?
Dat dopinggebruik bekend wordt is namelijk onvermijdelijk
Nou niet echt, als de media het niet meldt zal Rusland het heel graag stil houden.
Zlatan Ibrahimovic en Juventus worden beschuldigd van dopinggebruik. Ulf Karlsson, voormalig teamdokter van de Zweedse nationale ploeg, doet de pikante uitlatingen over de superster in SportBladet. “Zlatan kwam tien kilo aan in zes maanden”, onthult hij. Volgens Karlsson was er bij Juventus, waar Ibrahimovic tussen 2004 en 2006 speelde, sprake van een dopingcultuur. “Ik denk dat hij doping heeft gebruikt. Dat geloof ik tenminste”, zegt de medicus, die ter bewijsvoering ook Albin Ekdal aanhaalt. Het voormalig Zweedse toptalent stond sinds 2008 op de loonlijst van Juve. “Ook hij werd acht kilo zwaarder gedurende zijn periode bij die club”, aldus Karlsson. “Volgens mij bestaat die dopingcultuur nog steeds. Er liep daar een arts rond die eerder was veroordeeld tot een straf van 22 maanden.” Karlsson lijkt met het gewicht te doelen op spiermassa. Onder meer verboden middelen als anabole steroïden dragen bij aan een onnatuurlijk(e) (snelle) groei van de spieren.
Ik heb Bingo, en dan is dit nog niet eens het volledige artikel, wat in de papieren versie staat. Daarin komt oa naar voren dat PSV zelf dopingcontroles aanvraagt voor haar spelers
Dat was toch bekend, dat voetballers van te voren weten wanneer ze getest worden? dit is jaren 90 testen. Dat eeuwige gejank van Ram wordt ik ook ziek van, hij gebruikt het geld ook voor niet doping testen, maar voor deze onzin: http://www.dopingautoriteit.nl/programmas/programmas
Hier mee komt ook de objectiviteit in het gedrang als je sponsor geld aanneemt van bonden. Dat daar eens een NOS journalist induikt ofzo.
Daarom wordt daar ook het meeste gebruikt, die testen stellen niks voor. De controleur belt altijd de week van te voren, he, maandag kom ik langs,zorg jij dat ze allemaal daar zijn, anders moet ik nog een keer terug komen, dat is zo lastig, weet je wel.
Rusland is bereid om juridische stappen te ondernemen tegen het WADA als het Wereldantidopingagentschap de Russische atleten die het prestatiebevorderende middel meldonium gebruikten niet pardonneert. Dat liet de Russische minister van Sport Vitaly Mutko vrijdag optekenen.
Meldonium, dat de doorbloeding bevordert en het uithoudingsvermogen verbetert, werd op 1 januari door het Wereldantidopingagentschap (WADA) toegevoegd aan de lijst met verboden middelen. Volgens Mutko kunnen de sporen van meldonium echter langer dan een jaar in het lichaam van de gebruiker achterblijven. Daarom vraagt hij het WADA om atleten die het middel gebruikten gratie te verlenen, zodat ze niet verkeerdelijk beschuldigd worden van dopinggebruik. “Niemand weet hoe lang meldonium in het lichaam blijft. De betrapte atleten zetten hun carrière niet met opzet op het spel, dat zou zelfmoord zijn”, zei Mutko aan het Russische persagentschap Interfax.
Rusland werd in november voor onbepaalde duur geschorst door de Internationale Atletiekfederatie (IAAF), waardoor Russische atleten niet in internationale competities kunnen uitkomen. De IAAF volgde het advies van een onafhankelijke onderzoekscommissie van het WADA. Die bevestigde eerder in een rapport het bestaan van jarenlange, systematische dopingpraktijken in Rusland. Het Russische Openbare Ministere zal echter geen atleten vervolgen, zo bevestigde Mutko.
Donderdag kondigde Mutko aan dat de selectie van de Russische ijshockeyploeg U18 volledig vervangen is door jongere spelers met het oog op het WK in de Verenigde Staten (14-24 april). “We nemen geen risico’s. We weten niet wat er gebeurt als Russische atleten in internationale competities betrapt worden op meldonium”, verklaarde de Russische sportminister aan R-Sport.
Zou hij het zelf geloven? In het topvoetbal is kracht de laatste 10-15 jaar juist veel belangrijker geworden.
Lineker heeft natuurlijk gelijk dat je bij een balsport minder profijt van doping hebt als bij kracht- of duursporten. Dat gezegd hebbend, doping heeft wel degelijk een enorm voordeel, de sport is een miljardenbusiness, de sport wordt gerund door organisaties die hard profiteren van deze miljardenbusiness en de tests zijn een lachertje.
Iedereen die denk dat voetbal niet doordrenkt is met doping is naïef.
Dat Bonar verhaal was trouwens een storm in een glas water. Of komt er nog meer?
De Roemeense Mirela Lavric heeft op het voorbije WK indooratletiek in het Amerikaanse Portland positief getest op het verboden middel meldonium. Dat meldt de Roemeense atletiekfederatie dinsdag. Eind maart veroverde Lavric brons met de Roemeense 4x400m-ploeg.
Op de website ProSport verklaart Ion Sandu, voorzitter van de Roemeense atletiekfederatie, dat Lavric in december gestopt is met het innemen van meldonium, voor het op de dopinglijst terechtkwam. “Ik weet niet hoe lang dit geneesmiddel in het lichaam blijft. Er is een gebrek aan communicatie tussen artsen en atleten”, aldus Sandu.
Lavric zorgt voor de eerste positieve dopingtest van het voorbije WK in Portland. Ze riskeert een schorsing die kan oplopen tot vier jaar. Roemenië zal mogelijk de bronzen medaille van zijn estafetteploeg moeten inleveren. In de finale van de 4x400m was Lavric de tweede loopster bij de Roemenen.
En ja hoor. Sporters voor 1 maart betrapt op meldonium gaan mogelijk vrijuit
quote:
Sporters die voor 1 maart betrapt zijn op gebruik van het verboden meldonium, gaan mogelijk vrijuit. Dat blijkt uit een e-mail die het wereldantidopingagentschap WADA heeft gestuurd aan nationale sportbonden en die ook in handen is van de NOS.
Uit de mail blijkt dat WADA erkent dat er onvoldoende wetenschappelijk bewijs is dat meldonium na gebruik snel uit het lichaam verdwijnt.
Daardoor is het mogelijk dat sporters die na 1 januari betrapt werden, (de datum dat meldonium op de dopinglijst kwam), het middel voor die datum hebben genomen. Dat zou betekenen dat ze toch niet moeten worden geschorst. Advies
De dopingautoriteit geeft de sportbonden daarom het advies om de schorsing op te schorten of te schorsen onder voorbehoud, tot het moment dat de wetenschap duidelijker conclusies heeft getrokken. Van atleten die hebben erkend meldonium te hebben gebruikt of bij wie meer dan vijftien microgram per milliliter is aangetroffen, moet de schorsing worden gehandhaafd.
Tennister Maria Sjarapova en schaatser Pavel Koelizjnikov zijn de bekendste namen op de lijst van vooral Russische sporters die zijn geschorst vanwege meldonium. Laatstgenoemde zegt onschuldig te zijn en meldonium in 2015 voor het laatst te hebben gebruikt, toen het nog niet op de lijst van verboden middelen stond.
Lineker heeft natuurlijk gelijk dat je bij een balsport minder profijt van doping hebt als bij kracht- of duursporten.
Zo grappig van die voetballers, dat volhouden dat hun sport alleen maar tecnisch is:
1. een sport waarbij je 90 minuten of langer loopt, sprint en rent, is per definitie een duursport 2. het voordeel dat doping kan geven bij het terugkomen van blessures, door een sneler spierherstel, snellere spieropbouw etc...is gigantisch.
Zo maar twee zaken waardoor ik vindt dat L. uit zijn nek kletst.
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter. 26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
Zo grappig van die voetballers, dat volhouden dat hun sport alleen maar tecnisch is:
1. een sport waarbij je 90 minuten of langer loopt, sprint en rent, is per definitie een duursport 2. het voordeel dat doping kan geven bij het terugkomen van blessures, door een sneler spierherstel, snellere spieropbouw etc...is gigantisch.
Ik zeg ook niet dat het niet helpt, maar het doping in het voetbal is niet de difference maker die het in duur- en krachtsporten wel is.
Dat klopt, maar in gewichtheffen bijv. kan doping nog wel iets meer invloed uitoefenen op het eindresultaat.
Voetbal is wel een duursport, dus ik vind dit maar een vreemde post.
Of ik mis enig cynisme.
Als je snapt dat 11 Kenyaanse marathonlopers in een voetbalwedstrijd geen schijn van kans hebben tegen het derde van FC Ugchelen, dan hoef ik mijn punt niet verder toe te lichten.
Als je snapt dat 11 Kenyaanse marathonlopers in een voetbalwedstrijd geen schijn van kans hebben tegen het derde van FC Ugchelen, dan hoef ik mijn punt niet verder toe te lichten.
Nee, laten we inderdaad zo sporten gaan vergelijken. Die Keniaantjes zouden er ook niet direct bovenuit steken als je ze op een fiets zet.
Zo werkt het natuurlijk niet.
Het blijft toch een merkwaardige sport hè, dat wielrennen.
Gelachen om en genoten van dat meldonium bericht. Wie zijn we toch allemaal voor de gek aan het houden, die hele anti-doping strijd kunnen we wel opdoeken op deze manier joh...
De voetballende Keniaantjes hierboven mochten er trouwens ook zijn.
Coach van Kuli gaf na z'n positieve test aan dat hij het al een jaar niet meer gebruikte, dus dat argument kan bij hem in ieder geval niet worden gebruikt..
Wel lullig voor Sharapova, die krijgt door haar bekentenis sowieso een schorsing
Ik vind die eenenlaatste alinea wel duidelijk eigenlijk. In 2015 was het middel nu eenmaal niet strafbaar, dus stel dat ze het in dat jaar nog gebruikt hebben, kunnen ze iemand moeilijk schorsen.
Ik vind die eenenlaatste alinea wel duidelijk eigenlijk. In 2015 was het middel nu eenmaal niet strafbaar, dus stel dat ze het in dat jaar nog gebruikt hebben, kunnen ze iemand moeilijk schorsen.
klopt ook wel, maar dan nog is het allemaal natuurlijk. En totaal niet onverwacht
In een richtlijn stelt het WADA nu dat sporters die voor 1 maart positief testten en waarbij de overschreden waarde niet meer dan 1 microgram bedraagt, vrijuit kunnen gaan. Dat komt omdat er (vooralsnog) onvoldoende wetenschappelijke zekerheid bestaat omtrent de vraag hoelang het duurt alvorens meldonium door het lichaam volledig wordt afgebroken. Daardoor is er een mogelijkheid dat sporters die geen meldonium hebben gebruikt sinds 1 januari toch positief hebben getest.
“In gevallen waarbij de concentratie minder dan 1 microgram bedraagt en de test werd afgenomen voor 1 maart, bestaat de mogelijk dat de inname voor januari 2016 plaatsvond”, stelt het WADA. In zo’n gevallen kan de sporter dus vrijuit gaan.
sowieso lachen dat Sharapova iets te veel heeft gezegd
DeLuna vindt me dik ;( Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende: pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
Na een uur kan doping wel degelijk het verschil maken of je die verre bal nog wel of niet kunt halen.
sowieso kun je dankzij doping meer en harder trainen en kun je dus ook technisch verbeteren.
Op woensdag 13 april 2016 16:25 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende: Dit is extreem eenvoudig te onderzoeken, maar daar heeft het wada blijkbaar geen tijd en geld voor?
Tsja als de makers van Meldonium fatsoenlijke clinical trials hebben uitgevoerd zouden ze die informatie gewoon moeten hebben, maar dat publiceren ze natuurlijk liever niet. WADA zou dan zelf opnieuw een phase 0 clinical trial moeten uitvoeren om de halfwaardetijd enzo te onderzoeken en dat kost toch best wat geld en tijd ja.
Het is een nogal vaag persbericht van de UCI, maar met unintentionally bedoelen ze waarschijnlijk dat hij niet heeft proberen te dopen (lees: prestatiebevorderend).
Natuurlijk wel. In het lichaam is schuldig. Punt. De regels zijn wat dat betreft volkomen duidelijk. Hadden ze maar eerder moeten stoppen.
Uit de WADA-code:
Zijn ze niet éérder gestopt, dan hebben ze er welbewust voor gekozen om óók in 2016 nog te profiteren van de voordelen van meldonium. Ik zie echt totaal niet in hoe er in welke zaak dan ook dit tot vrijspraak kan komen en het WADA maakt zich hiermee compleet belachelijk.
[ Bericht 10% gewijzigd door Zelva op 13-04-2016 20:50:49 ]
Na een uur kan doping wel degelijk het verschil maken of je die verre bal nog wel of niet kunt halen.
Zucht. Ik zeg ook niet dat het niet helpt. Integendeel. Ik zeg alleen dat het niet de difference maker is (tussen amateur en prof in het wielrennen of tussen 2.10 en 2.04 op de marathon) die het in kracht- en duursporten wel is.
Zodra er hele hordes voetballers komen die zeggen dat ze bij de jeugd wel mee konden komen, maar een profcontract aan hun neus voorbij zagen gaan omdat ze geconfronteerd werden met de keus doping of geen A-selectie, dan spreken we wel weer verder.
En ik vind voetbal een overgewaardeerde corrupte sport, voordat iemand daar over begint.
Zijn ze niet éérder gestopt, dan hebben ze er welbewust voor gekozen om óók in 2016 nog te profiteren van de voordelen van meldonium. Ik zie echt totaal niet in hoe er in welke zaak dan ook dit tot vrijspraak kan komen en het WADA maakt zich hiermee compleet belachelijk.
Wanneer werd die nieuwe dopinglijst bekend? Mocht dat in de laatste week van december 2015 zijn geweest en ze in de week ervoor het spul genomen zouden hebben, dan kunnen ze er toch niets aan doen anders als ze begin januari ineens gecontroleerd worden bevonden?
Wanneer werd die nieuwe dopinglijst bekend? Mocht dat in de laatste week van december 2015 zijn geweest en ze in de week ervoor het spul genomen zouden hebben, dan kunnen ze er toch niets aan doen anders als ze begin januari ineens gecontroleerd worden bevonden?
En in de lijst van 2015 viel het al onder het monitoring program. Een soort watch list zeg maar. Bij dopingcontroles wordt dan wel actief naar de stof gezocht. Het gebruik ervan liep zo uit de hand dat het op de officiële lijst is gekomen.
Tsja als de makers van Meldonium fatsoenlijke clinical trials hebben uitgevoerd zouden ze die informatie gewoon moeten hebben, maar dat publiceren ze natuurlijk liever niet. WADA zou dan zelf opnieuw een phase 0 clinical trial moeten uitvoeren om de halfwaardetijd enzo te onderzoeken en dat kost toch best wat geld en tijd ja.
Als er een fda of ema aproval is zal t daar in moeten staan. Weet alleen niet of die er wel zijn, wss niet aangezien het alleen in het oosten gebruikt werd.
Sei wachsam, Fall nicht auf sie rein! Paß auf, daß du deine Freiheit nutzt, Die Freiheit nutzt sich ab, wenn du sie nicht nutzt!
Zucht. Ik zeg ook niet dat het niet helpt. Integendeel. Ik zeg alleen dat het niet de difference maker is (tussen amateur en prof in het wielrennen of tussen 2.10 en 2.04 op de marathon) die het in kracht- en duursporten wel is.
Zodra er hele hordes voetballers komen die zeggen dat ze bij de jeugd wel mee konden komen, maar een profcontract aan hun neus voorbij zagen gaan omdat ze geconfronteerd werden met de keus doping of geen A-selectie, dan spreken we wel weer verder.
En ik vind voetbal een overgewaardeerde corrupte sport, voordat iemand daar over begint.
Twee teams die normaal gelijkwaardig zijn. Een team gaat doping gebruiken, het andere niet. Dan gaat doping het verschil maken.
Het is echt genant dat ze zogenaamde 'experts' op dit gebied zijn. Die Harm Kuipers denkt dat letterlijk niks werkt qua doping ofzo, hoe kan je zoiets tweeten?! Die wordt echt dik betaald door iemand.
En het is wel grappig, want als de Nederlandse (anti-)doping guru's Ram, Kuipers en De Boer zijn, dan hebben Nederlandse sporters weinig te vrezen. Perfecte voedingsbodem voor een dopingcultuur met die drie struisvogels aan het roer.
Iedereen die dit topic een beetje actief volgt heeft ondertussen een realistischer beeld van doping in sport dan die 3 hebben.
Tuurlijk is dat zo. Maar als van de 10 beste spitsen ter wereld de helft doping gebruikt voor efficientere krachttraining, meer uithoudingsvermogen en sneller herstel na blessures, maakt het wel een wereld van verschil. Of beter gezegd, miljoenen verschil voor de betrokken clubs!
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter. 26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
Bij normaal gebruik wel ja, maar het schijnt te veranderen als je het langdurig gebruikt. Als jij nu een kuurtje meldonium neemt, daadwerkelijk voor je hart en gewoon voor de normaal voorgeschreven duur, is dat waarschijnlijk hoogstens binnen een paar dagen uit je bloed. Als je maanden/jaren aan het spul zit kan het flink langer duren schijnbaar.
Des te meer reden om juist geen clementie toe te passen. Want als je het als medicijn zou gebruiken dan gebruik je het kort en zou het dus uit je lijf zijn. Maar iedereen gebruikt het als doping en zoals het normaal niet voorgeschreven wordt en dan zouden ze daarom clementie moeten krijgen...dat is ook lekker hoor, WADA.
Op donderdag 14 april 2016 11:36 schreef DeeBee het volgende: Des te meer reden om juist geen clementie toe te passen. Want als je het als medicijn zou gebruiken dan gebruik je het kort en zou het dus uit je lijf zijn. Maar iedereen gebruikt het als doping en zoals het normaal niet voorgeschreven wordt en dan zouden ze daarom clementie moeten krijgen...dat is ook lekker hoor, WADA.
Als iemand het bijvoorbeeld van 2010 tot en met 2015 heeft gebruikt kan het best zijn dat het een flink eind in 2016 nog te detecteren is, maar toen die persoon het gebruikte was het simpelweg niet strafbaar. Daar kun je dus onmogelijk iemand voor straffen, en terecht.
Op donderdag 14 april 2016 09:57 schreef DeeBee het volgende: Het is echt genant dat ze zogenaamde 'experts' op dit gebied zijn. Die Harm Kuipers denkt dat letterlijk niks werkt qua doping ofzo, hoe kan je zoiets tweeten?! Die wordt echt dik betaald door iemand.
En het is wel grappig, want als de Nederlandse (anti-)doping guru's Ram, Kuipers en De Boer zijn, dan hebben Nederlandse sporters weinig te vrezen. Perfecte voedingsbodem voor een dopingcultuur met die drie struisvogels aan het roer.
Iedereen die dit topic een beetje actief volgt heeft ondertussen een realistischer beeld van doping in sport dan die 3 hebben.
Ik begrijp hun standpunt niet, zij hebben er voor geleerd en zijn naar ik aanneem kundig in hun vak.
Als iemand het bijvoorbeeld van 2010 tot en met 2015 heeft gebruikt kan het best zijn dat het een flink eind in 2016 nog te detecteren is, maar toen die persoon het gebruikte was het simpelweg niet strafbaar. Daar kun je dus onmogelijk iemand voor straffen, en terecht.
Als ik het goed begrijp mag je producten die op de dopinglijst staan niet in je lichaam hebben. Aangezien in september bekend was dat meldonium in 2016 op de lijst zou staan en de sporters horen te weten dat je het product niet in je lichaam mag hebben, vind ik het toch enigszins eigen schuld. Tenzij meldonium na maanden nog steeds niet uit je lichaam zou zijn, waar ik weinig van geloof
Als ik het goed begrijp mag je producten die op de dopinglijst staan niet in je lichaam hebben. Aangezien in september bekend was dat meldonium in 2016 op de lijst zou staan en de sporters horen te weten dat je het product niet in je lichaam mag hebben, vind ik het toch enigszins eigen schuld. Tenzij meldonium na maanden nog steeds niet uit je lichaam zou zijn, waar ik weinig van geloof
Dat is dus het voornaamste punt, het lijkt erop dat WADA gewoon echt nauwelijks onderzoek heeft gedaan naar dit specifieke verhaal. En dat is behoorlijk kwalijk te noemen.
Geen idee hoe langdurig gebruik ervoor zorgt dat iets langer in je lichaam blijft, heb ik niet voor geleerd. Het is alleen zo dat er zwaar tegenstrijdige onderzoeken lijken te zijn en voordat atleten geschorst worden zou er toch wel flink uitgebreid onderzoek gedaan moeten worden om erachter te komen wat de waarheid nou is.
Dat is dus het voornaamste punt, het lijkt erop dat WADA gewoon echt nauwelijks onderzoek heeft gedaan naar dit specifieke verhaal. En dat is behoorlijk kwalijk te noemen.
Dat zei Kuipers (iirc) gisteren op radio 1 ook en dat hoe de WADA nu handelt wederom een teken van onvermogen is. Hij was niet te spreken over WADA
Ik begrijp hun standpunt niet, zij hebben er voor geleerd en zijn naar ik aanneem kundig in hun vak.
Tenzij ze bewust onkundig zijn natuurlijk ...
Maar goed, dan moet je alsnog case per case gaan bekijken. Een Kulizhnikov had toch als verdediging dat hij bij een andere test niet gepakt was? Aangezien het me niet een lichaamseigen stof lijkt, moet dit dus wel betekenen dat hij het in 2016 nog eens ingenomen heeft. Oftewel, iedereen die meerdere doping tests heeft gehad en een duidelijke stijging heeft in de latere test, kan alsnog gestraft worden. Maar die mogelijkheid houdt het wada niet open
Kunnen ze niet gewoon zeggen, "zolang het in je bloed zit pech gehad", kom maar terug als je een cleane bloedtest kun afleggen, ook al ben je op 01/01/2016 gestopt. Gebruikers wisten waarschijnlijk toch al dat ze in de grijze zone bezig waren gedurende 2015.
Op donderdag 14 april 2016 14:34 schreef kl1172 het volgende: Kunnen ze niet gewoon zeggen, "zolang het in je bloed zit pech gehad", kom maar terug als je een cleane bloedtest kun afleggen, ook al ben je op 01/01/2016 gestopt. Gebruikers wisten waarschijnlijk toch al dat ze in de grijze zone bezig waren gedurende 2015.
Grijze zone maakt niet uit, niet strafbaar is niet strafbaar.
Wat ratjetoe zegt ben ik het wel mee eens ja, het moet gewoon per zaak bekeken worden. Buiten dat moet er echt gedegen onderzoek naar dat spul komen, wat WADA's taak is.
Of ze spelen toneel en houden zich dom Misschien hebben ze er belang bij om te doen alsof hun neus bloedt. Landsbelang HupHolland SochiSweep Ze verdedigen ook altijd verdachte (Nederlandse) toppers met vage smoesjes. (Romme Uitdehaage etc.)
Sowieso een eng kliekje hoor, die schaats- en atletiektrainers, dekken elkaar altijd. Wijzen naar de wielersport, maar zelf zijn ze clean natuurlijk. Groente en veel slapen!!
De Nederlandse Dopingautoriteit wil opheldering van NOC*NSF over medische gegevens van olympische sporters die de sportkoepel blijkt bij te houden. Het gaat om systematisch bloedonderzoek bij de sporters. Daarin wordt onder meer getest op waarden die ook voor dopingopsporing kunnen worden gebruikt, blijkt uit onderzoek van Nieuwsuur.
Chef-arts Cees-Rein van den Hoogenband zette het monitoringprogramma namens NOC*NSF in 2010 op om de medische begeleiding van de Nederlandse olympische ploeg te professionaliseren. Voor de Olympische Spelen in Rio moeten naar schatting vierhonderd sporters een topsportanalyse ondergaan, een uitgebreid gezondheidsonderzoek. Bloedtesten maken daar deel van uit.
Vanavond meer in de uitzending van Nieuwsuur om 22.00 uur op NPO 2.
Off-score
De lijst met te onderzoeken bloedparameters is in handen van Nieuwsuur. Experts stellen dat de medische staf van NOC*NSF daarmee ook op doping zou kunnen testen, hoewel de sportkoepel zelf aangeeft dat dat niet het doel is.
Peter van Eenoo, directeur van het anti-dopinglaboratorium in Gent, wijst evenwel op het berekenen van de zogenaamde off-score. "Die parameter kan een aanwijzing zijn voor epo of een bloedtransfusie. Daar is geen medische reden voor."
"De off-score is puur een anti-dopingparameter, die ook in het leven is geroepen om doping op te sporen," zegt Van Eenoo, die ervan uitgaat dat de sportkoepel het medisch onderzoek daar ook voor gebruikt. "Het betekent dat NOC*NSF zijn atleten niet volledig vertrouwt." Verdachte waarde melden
NOC*NSF heeft vooraf geen afspraken met de Dopingautoriteit gemaakt over het monitoringprogramma. Na het bekijken van de lijst met parameters wil directeur Herman Ram in gesprek gaan met de sportkoepel. "Ik kende deze lijst niet. Ik zal hierover met NOC*NSF in overleg gaan."
Ram is duidelijk over wat hij van de sportkoepel verwacht. "Ze moeten het melden als ze een verdachte waarde tegenkomen. Bij mij."
'Niet mijn taak'
Chef-arts Van den Hoogenband stelt dat er de afgelopen jaren in het monitoringprogramma nog nooit een verdachte bloedwaarde is geconstateerd. Maar zelfs al zou hij een afwijkende waarde aantreffen, dan meldt de chef-arts dit niet.
"Ik denk niet dat het mijn taak is om de dopingautoriteit te bellen. Ik ben niet de aanklager van onze atleten, in geval ze iets doen wat niet normaal zou zijn. Dit valt onder het medisch beroepsgeheim. Het klinkt een beetje rot, maar ik heb er in zekere zin ook geen belangstelling voor. Waar het mij om gaat is dat de sporter gezond is." Schone sport
De Dopingautoriteit vindt dat het belang van een schone sport voorop moet staan bij NOC*NSF. Als een dopinggeval aan het licht komt tijdens medisch onderzoek, mag de sportkoepel zich volgens directeur Ram niet verschuilen achter privacy-overwegingen.
"Als die situatie zich zou voordoen, zou dat een heel serieus probleem zijn. Dat zou tot een heel groot probleem leiden tussen ons en het olympisch comité."
Tot zover het gebrek aan een dopingcultuur. Jammer, Dafne.
We willen toch medailles? Ik ben blij dat we onze eigen Fuentes hebben die de atleten in de gaten houdt. Misschien kunnen we Herman Ram ook nog afzetten en vervangen door Berend Nikkels.
Reis ver, drink wijn, denk na, lach hard, duik diep. Kom Terug.
Omdat het bekend is dat die als arts van PSV verschillende spelers heeft volgespoten met allerlei soorten doping. Het bekendste voorbeeld is natuurlijk Ronaldo (de echte).
Op donderdag 14 april 2016 22:30 schreef DeeBee het volgende: Goed om te weten dat we alle atleten eerst intern testen voordat we ze naar Rio sturen, dit valt mij niks tegen van ons.
Vrij grappig dat we wel verontwaardigd doen wanneer dit soort dingen over Rusland bekend worden...
Ja maar DeeBee, WIJ hebben geen dopingcultuur.
Omdat het bekend is dat die als arts van PSV verschillende spelers heeft volgespoten met allerlei soorten doping. Het bekendste voorbeeld is natuurlijk Ronaldo (de echte).
Volgende maand komt Dafne langs hier voor de Diamond League, zal ik een mooi spandoek over groente en fruit voor haar maken?
Maar even serieus, ik lees dat hele bericht names zo. Beetje off-scores checken als Olympisch Conite, not bad. Ik vind het jammer dat we het juist zo slecht doen in een hoop sporten momenteel, zoals zwemmen bijv. Ik ben nu nog benieuwder welke superbrandstof we aan het begin van de eeuw voorhanden hadden! En Van den Hoogenband is natuurlijk ontzettend discutabel, snap niet dat daar nooit vragen over worden gesteld nee...
Volgende maand komt Dafne langs hier voor de Diamond League, zal ik een mooi spandoek over groente en fruit voor haar maken?
Maar even serieus, ik lees dat hele bericht names zo. Beetje off-scores checken als Olympisch Conite, not bad. Ik vind het jammer dat we het juist zo slecht doen in een hoop sporten momenteel, zoals zwemmen bijv. Ik ben nu nog benieuwder welke superbrandstof we aan het begin van de eeuw voorhanden hadden! En Van den Hoogenband is natuurlijk ontzettend discutabel, snap niet dat daar nooit vragen over worden gesteld nee...
Spandoekje maken zou grandioos zijn.
Dit is een kwestie van willekeurige namen noemen? Want beiden als voorbeeld van "begin van de eeuw" klopt niet, maar beiden als voorbeeld over dat het nu helemaal niet zo slecht is klopt ook niet?
Dit is een kwestie van willekeurige namen noemen? Want beiden als voorbeeld van "begin van de eeuw" klopt niet, maar beiden als voorbeeld over dat het nu helemaal niet zo slecht is klopt ook niet?
Het gaat erom dat er geen vragen over hun prestaties werden gesteld, net als over van den Hoogenband. Maarten was onze eigen Armstrong?
Op donderdag 14 april 2016 22:30 schreef DeeBee het volgende: Goed om te weten dat we alle atleten eerst intern testen voordat we ze naar Rio sturen, dit valt mij niks tegen van ons.
Vrij grappig dat we wel verontwaardigd doen wanneer dit soort dingen over Rusland bekend worden...
Wat wij doen zal vast wel prutswerk zijn.
Een Kobe Bryant ging bijvoorbeeld naar Duitsland voor de nieuwste technieken. Naar Dusseldorf en Munchen.
Duitse atleten zelf nog voordat het officieel op de markt is.
Op vrijdag 15 april 2016 11:03 schreef Stansfield het volgende: Cees Rien zat wel even een beetje te hakkelen bij nieuwsuur gisteren over die off score...
tuurlijk, maar Ram is vooral jaloers dat hij geen budget krijgt en voor deze testen is er ineens wel geld.
Op zaterdag 16 april 2016 22:52 schreef heywoodu het volgende: WBA-wereldkampioen (boksen) Felix Sturm uit Duitsland heeft positief getest op stanozolol.
A detailed investigation into mechanical doping by French television programme Stade 2 and Italian newspaper Corriere della Sera has claimed that hidden motors are being used in professional road races.
Thierry Vildary and Marco Bonarrigo reveal that they used an expensive heat detector to spot hidden motors at both the Strade Bianche race in Tuscany and the Coppi e Bartali stage race. The full investigation will be broadcast on Sunday evening on French television during the Stade 2 programme, with key details revealed in Sunday’s edition of Corriere della Sera newspaper.
During their detailed investigation, Vildary and Bonarrigo reportedly talked to Hungarian engineer Istvan Varjas, the alleged creator of the hidden motors and suspected supplier to a number of professional riders. He explained that the most advanced form of mechanical doping is now hidden in carbon fibre rims, with neodymium magnets able to produce 60 watts of power. The wheels can be activated and modulated via a bluetooth device – even an expensive watch which has bluetooth – and can only be detected via a powerful magentic field detector.
The two-page article in Correre della Sera reveals that the heat detector – which was hidden to look a video camera, managed to spot seven different motors being used at Strade Bianche and the Coppi e Bartali races. Five were hidden in the seat tube, with two hidden in the rear hub and cassette. Some were the large seat tube motors that are freely available on the market, while others were more technologically advanced and were more difficult to identify because they produced a smaller heat spot. The report says that experts confirmed that the only way to create heat like that identified is via a motor.
Vildary and Bonarrigo travelled to Budapest to see Istvan Varjas, who explained that the latest version of the hidden motors are just five centimetres long, light weight but able to produce an adjustable amount of power of up to 250 watts. They can drive the bottom bracket or the cassette and are described as ‘perfect for athletes with high pedal cadence.”
Varjas apparently showed the journalists the special wheels, with the thin Neodymium magnetic plates hidden in a deep section rim. A spiral magnet driven by a hidden battery helps produce the 60 watts of power than can make a signficant diffierence on a major climb or in a tough race like Strade Bianche. The rims reportedly cost 50, 000 Euro for each wheel but are only made available to a very limited number of athletes.
UCI tablet describe as 'not very reliable’
Rumours of the existence of special magnetic wheels first emerged last summer after several mysterious wheel changes in key races. The suspicions were never proven. In February Gazzetta dello Sport published an article that suggested the power produced by a magnetic wheel is enough to “transform an average level professional rider into a phenomenon."
During the winter the UCI introduced strict rules against what it describes as technological fraud and has carried out regular bike checks at the start of races using a blue tablet teslameter device that apparently detects magnetic fields.
However the UCI has refused to reveal just how effective the device is due to the difficulty in detecting a magnetic field, especially when a bike is not moving or on the roof of a team car. The Corriere della Sera article describes the UCI tablet has “not very reliable’.
Last year Greg Lemond told Cyclingnews that the UCI should use a heat gun to detect mechanical doping, saying controls could be done during races.
At the UCI cyclo-cross world championships the UCI revealed that it discovered a case of mechanical doping involving the bike of Belgian Under-23 rider Femke Van den Driessche. A final verdict in her case is expected soon and she risks a hefty fine and ban from racing. Her team and Federation could also face sanctions. Corriere della Sera suggests the Van den Driessche case was uncovered because of a Belgian police investigation regarding another matter rather than a direct investigation of mechanical doping.
Cyclingnews saw Bonarrigo filming the UCI carry out pre-race bike checks before last week’s Paris-Roubaix. The UCI said that 196 bikes were checked but it seemed that bikes of only 10 of the 25 teams were checked pre-race. Other checks were done after the finish of the race, including the bikes of the riders that finished in the top three. However it appears that several major riders and teams were not checked before the start of Paris-Roubaix.
Cyclingnews contacted the UCI following the publication of the article in Corriere della Sera. The UCI confirmed it is aware of the programme and revealed that UCI President Brian Cookson was interviewed as part of the investigation.
Stade 2 created this teaser video to promote their full investigation programme, which will be broadcast at 5:25pm CET
spot seven different motors being used at Strade Bianche and the Coppi e Bartali races. Five were hidden in the seat tube, with two hidden in the rear hub and cassette.
Wat ik mij dan afvraag , ze rijden tegenwoordig toch ook al met GPS'en erop gemonteerd en elektrische versnellingsapparaten. Hebben die ook niet gewoon ergens een batterij op de fiets ?
Wat ik mij dan afvraag , ze rijden tegenwoordig toch ook al met GPS'en erop gemonteerd en elektrische versnellingsapparaten. Hebben die ook niet gewoon ergens een batterij op de fiets ?
er is een batterij voor de versnellingen,maar die is erg klein en gaat lang mee.
er is een batterij voor de versnellingen,maar die is erg klein en gaat lang mee.
Ik vroeg mij gewoon af of de warmte die je ziet ook niet deels zoiets kan zijn ...
Van die motortjes vraag ik mij echt af of die warmte niet gewoon het elektrische versnellingsapparaat is ...
The UCI responded Sunday to an investigation by a French television programme and an Italian newspaper that suggested mechanical doping is taking place in the professional peloton and the UCI checks are not reliable.
. In a statement sent Cyclingnews via email Sunday evening, the governing body said it is confident it currently uses a method of detection that is “extremely efficient.”
““The UCI has been testing for technological fraud for many years, and with the objective of increasing the efficiency of these tests, we have been trialling new methods of detection over the last year,” the UCI said.
“We have looked at thermal imaging, x-ray and ultrasonic testing but by far the most cost effective, reliable and accurate method has proved to be magnetic resonance testing using software we have created in partnership with a company of specialist developers. The scanning is done with a tablet and enables an operator to test the frame and wheels of a bike in less than a minute.”
The magnetic resonance testing was used to detect a hidden motor at the UCI Cyclo-cross World Championships in January at Heusden Zolder, where the UCI says it tested more than 100 bikes.
“We have tested bikes at many races this year (for example 216 at Tour of Flanders, 224 at Paris-Roubaix) and will continue to test heavily in all disciplines throughout the year. Co-operation from teams and riders as we have deployed these extensive tests has been excellent.”
In a report broadcast Sunday evening on France’s Stade 2 and published earlier in the day in the Corriere della Sera newspaper in Italy, Thierry Vildary and Marco Bonarrigo said they used an expensive heat detector to spot hidden motors at both the Strade Bianche race in Tuscany and the Coppi e Bartali stage race.
The two-page article in Corriere della Sera claimed that the heat detector – which was disguised to look a video camera, managed to spot seven different motors being used at Strade Bianche and Coppi e Bartali. Five were hidden in the seat tube, with two hidden in the rear hub and cassette. The newspaper report and Stade 2 video report did not name any riders involved.
Over the winter, the UCI introduced strict rules against what it describes as technological fraud and has carried out regular bike checks at the start of races using a blue tablet teslameter device that apparently detects magnetic fields.
However, the Corriere della Sera article describes the UCI tablet has “not very reliable’.
The UCI disagreed with that claim, however, saying “we are confident that we now have a method of detection that is extremely efficient and easy to deploy.”
Of Murray zelf. In z'n blote bast op de australian open ff showen hoe fit hij aan het nieuwe seizoen begon. Was 2 jaar geleden volgens mij uit mn blote hoofd.
Behulpzaam als een waterkraan. Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende: als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
The Macau Marathon organizers are considering disqualifying Flomena Chepchirchir, the female runner who won the 2014 race while being banned by the International Association of Athletics Federations (IAAF). As the Times reported first-hand on Friday April 8, Chepchirchir, a 35-year-old athlete from Kenya, won the 2014 Macau International Marathon while she was banned for doping. The long-distance Kenyan female runner was in the middle of a ban period decreed by IAAF after testing positive for a controlled substance at the Birell Prague Grand Prix Marathon, Czech Republic, on September 6, 2014. According to IAAF News Issue 159, the athlete was banned from competing for a 6-month period between September 6, 2014 and March 3, 2015. Replying to questions posed by the Times, the Sports Bureau (ID) said that it “discovered in January 2015 via news that Flomena Chepchirchir might have participated in the 2014 Macau International Marathon while serving a ban given by IAAF.” “Since the discovery of the issue, the Organizing Committee had immediately written to IAAF to seek confirmation and further information on the issue. But to date IAAF, has yet to provide an official reply and provide us confirmation of Ms Chepchirchir’s case,” ID stated. The bureau also says that besides seeking conformation from IAAF, they have also tried to contact Chepchirchir’s agent who suggested that the runner was intending to appeal the IAAF’s ban. The bureau’s statement adds that “pending the outcome of the case, retrospective action would be taken to disqualify” the Kenyan athlete and “adjust the results of the runners who finished in subsequent positions accordingly.” According to the ID, Flomena Chepchirchir was asked to perform an anti-doping test after the conclusion of the Macau Marathon. She tested negative. ID stated that the local marathon organizing committee “takes the issue of anti-doping in sports very seriously and we have always had a standard procedure and performed thorough checks to ensure the participating athletes are eligible to take part in our competition,” highlighting that Chepchirchir’s case was “isolated.” However, it is stressed that the case shows “there are still improvements to be made to our checking procedure, and in the future, we intend to seek more proactive communications and collaboration with international federations […] in order to prevent similar issues from happening in the future.” sports bureau reply to the times
“The Organizing Committee discovered in January 2015 via news that Ms. Flomena Chepchirchir might have participated in the 2014 Macau International Marathon while serving a ban given by IAAF for the effective period from 6 September 2014 to 5 March 2015. Since the discovery of the issue, the Organizing Committee has immediately written to IAAF to seek confirmation and further information on the issue, but to date IAAF has yet to provide us an official reply and provide us confirmation of Ms. Chepchirchir’s case. We have also been in touch with the representing agent of Ms. Chepchirchir to seek clarification of the situation, and we were advised that they were intending to appeal to IAAF against the ban. Pending on the outcome of the case, retrospective action would be taken to disqualify Ms. Chepchirchir’s result in the 2014 Macao International Marathon and adjust the results of the runners finished in subsequent positions accordingly if it is confirmed that Ms. Chepchirchir should have been banned from running in the 2014 Macau International Marathon. Elite runners from all over the world have participated in the Macao International Marathon. For all invited athletes who participate in the Macau International Marathon, including Ms. Chepchirchir in 2014, the Organizing Committee perform a standard and thorough procedure to check if any of the athletes are serving bans imposed by IAAF before they are allowed to run in the race. At the time of the 2014 Macau International Marathon, there was no information from IAAF that Ms. Chepchirchir was ineligible to run in competitions hence her registration for the event was approved. After the conclusion of the event, an anti-doping test was also performed on Ms. Chepchirchir and the result was negative. As Ms. Chepchirchir’s case only came to light in January 2015, the Organizing Committee could not have prevented her participation in the 2014 Macau International Marathon. Taking this opportunity, we would like to emphasize the Organizing Committee takes the issue of anti-doping in sports very seriously and we have always had a standard procedure and performed thorough checks to ensure the participating athletes are eligible to take part in our competition. However, Ms. Chepchirchir’s isolated case highlighted that there are still improvements to be made to our checking procedure, and in the future we intend to seek more proactive communications and collaboration with international federations such as IAAF to ensure all participants in the major sporting events are eligible to take part so that we can prevent similar issues from happening in the future.”
De discussie over mechanische doping kwam in een stroomversnelling nadat veldrijdster Femke van den Driessche op het WK tegen de lamp liep. “Zij gebruikte de eerste generatie motortjes”, legt Wathelet uit. “De motortjes die vandaag bestaan zijn veel duurder en veel geavanceerder. Ze werden oorspronkelijk gebruik in de ruimtevaart en zijn dus zeer krachtig en duurzaam, maar ook kostbaar. Ze kunnen zelfs worden aangestuurd door het ritme van je hart. Zo kan de motor helpen wanneer je een bepaald ritme overschrijdt.”
Leuk allemaal die 7, maar als het ding niet aan stond op dat moment gaf het ook geen warmte.
"Het is oorlog, bedankt Vannoppen, bedankt Van der Linden. Dit is het laatste dat ik voor de Belgische ploeg gedaan heb. Ze kunnen allemaal de boom in." Improv: Rich Tapestry of Life
Although 2010 is the year when the rumours about hidden motors first surfaced, Philippe Gilbert’s agent has said that he believes the machines may have been in use much longer than that.
“A very long time ago, Stefano Varjas [the Hungarian engineer believed to have been behind the most sophisticated motors] approached one of the riders that I am very close to,” said Vincent Wathelet to RTBF.be. “[He was] saying he had lost many races compared to competitors who used electric bikes.
“What we see in the report [the Stade 2 TV programme broadcast on Sunday – ed.], he had already shown him three years ago. I then contacted the engineer. I asked him for an explanation. I fitted out a bike with all these prohibited things in order to demonstrate to the UCI that it exists and that it is used.”
Wathelet said that the bike has been used in numerous youth races but also amongst the professionals. “We speak a lot of 2010, but I have evidence that it was in the peloton for much longer than that.”
Wathelet represents Gilbert as well as others such as Arnaud Démare and Boris Vallée He is also a TV producer of cycling races. He said that he has been trying to alert the UCI to the problem for a long time, both in relation to road racing and also to cyclocross.
The first ever confirmed case of a motorised bike being at a top level competition occurred in January when a spare machine in the pit area of the Belgian rider Femke Van den Driessche was found at the world cyclo cross championships. A verdict is expected soon in that case.
Wathelet said that he had made reports on the motorised doping issue to Umberto Langellotti, the president of the cycling federation in Monaco. He said that Langellotti was instrumental in getting the UCI to raise the sanctioning penalty in relation to the issue.
“At the time, a rider who was caught with a mechanical or electrical assistance risked a fine of 100 Swiss francs. It was so absurd. Fortunately, in 2014, the UCI regulations evolved.”
He gives a little more detail about what happened six years ago. “I hope that this case [the Stade 2 report] will make the cheaters think and that we will have the means to fight effectively. When you see that in 2010 some very famous riders carried their bikes in their hotel room and slept next to them, you ask a lot of questions because it is neither the purpose, nor the practice, in our profession.” New detection methods needed
The UCI has said that it is tackling the issue as well as it could but Wathelet is not convinced. “I complained many times to the leadership [in previously years]. I said that controls were inadequate, that the UCI scanner was a toy, that it really does not allow them to effectively control.
“Remember these scanners that we saw happen in 2011 and 2012. They did not have the ability to check additional sources of heat and energy.”
The Stade 2 investigation used the kind of thermal imaging cameras that Greg LeMond has been calling for. Speaking to CyclingTips earlier this year, LeMond said that he believed the UCI’s method of measuring magnetic resistance was not enough to detect every type of hidden motor.
Wathelet urges the governing body to expand the systems used. “Thermal imaging cameras are the only way to demonstrate that indeed a bike delivers a source of abnormal energy, which is not a friction that comes from use of batteries.
“The current control system, finally arrived in cyclocross at the initiative of a Belgian officer [Walloon cycling federation president Thierry Marshal – ed.] allowed the catching of Femke Van den Driessche at the world cyclocross championship in Zolder. But I must say she used the first generation of engines.”
He said that such a system costs 7,500 euro and that 1350 were sold in 2015. However he believes that far more sophisticated motors are now available. [According to Stade 2, one such system uses electromagnets hidden in wheels – ed.]
“Basically, they are used in aerospace to open the shutters of a satellite when it is launched into orbit, so you can imagine how these engines are durable and powerful,” he said. “It also means that these type of materials that cost a lot of money are not easily recognizable in a scanner.”
Watching out for suspicious finger movement, as was red-flagged in the past as one possible sign of turning on a motor, is something he says is no longer relevant.
“This material can be triggered by your heart beats when you exceed a certain heart rate. In general, the limit is 160 beats which allows you to recover while your engine compensates. But like everything which is miniaturized, it is very difficult to detect.”
Asked how to pinpoint those who are cheating, he said that both performances and physical parameters must be considered. “When you find an incredible pedalling pace in a slope at high altitude with low heartbeat, in my opinion, it is clear that there is cheating.
“It is a rule of three [factors]…the heart beat, the rhythm of pedalling and the slope. But as I said, it’s not sufficient [to form conclusions in this way – ed.] it is also necessary, in this case, that all legal mechanisms are put in place that the bike is seized, that the spare bikes are seized, and that mechanics don’t have the chance to approach the bikes.
“It is also necessary that in the future we forbid changing bikes except for serious mechanical reasons.”
“When you find an incredible pedalling pace in a slope at high altitude with low heartbeat, in my opinion, it is clear that there is cheating.
"Het is oorlog, bedankt Vannoppen, bedankt Van der Linden. Dit is het laatste dat ik voor de Belgische ploeg gedaan heb. Ze kunnen allemaal de boom in." Improv: Rich Tapestry of Life
Het gaat inderdaad de tweede keer worden dat ze een mooie spin aan het verhaal van een renner met flink verdachte bloedwaarden gaan geven, doen ze soepel.
Op woensdag 20 april 2016 11:48 schreef heywoodu het volgende: Gewoon logisch dat het een lastige zaak is en dat er meer onderzoek naar gedaan wordt. Had al lang geleden gedaan moeten worden.
Dit is echt niet van het niveau "ja maar de EPO was voor de zus van mijn cavia".
Nee meer het niveau 'We hebben een heel zooi renners die vreemde waarden hebben maar het is allemaal prima verklaarbaar'. Paar wormpjes hier, beetje alcohol daar en wat cavia's op hoogte daar. Maar ze komen er op 'Tierman-Locke na steeds mee weg. JTL was voor hun ook niet interessant genoeg, gepakt worden buiten je Sky-tijd en je wordt gelijk gedumpt.
En we weten ondertussen dat de afwijkende bloedwaarden van Keniaantjes en Ethiopiers ook niet door de hoogte komen. Daarbij is er nog nooit een (serieus) verband aangetoond waarbij het geclaimde effect bewezen wordt... Er zijn misschien ook niet heel veel studies naar nog, maar dit alles is vooral een achteraf gefabriceerd excuus van Sky. Want Henao had in 2007 ook al een te hoge hematocriet bij U23 wedstrijden in Colombia, dus daarna ook al 6 jaar de tijd tot de eerste keer afwijkende bloedwaarden om z'n 'afwijking' medisch te onderbouwen en dispensatie bij de UCI te krijgen. Allemaal weinig mee gebeurd en pas achteraf er een mooi verhaaltje aangedraaid door Sky na het eerste incident...
Overigens laten voor zover ik weet studies met sherpas (aangezien er daar meer van zijn dan profwielrenners die van hoogte komen), geen aanwijsbare verhoging van hematocriet of rode bloedcellen zien. Daar zijn sinds de jaren '80 namelijk wel studies naar gedaan. Een recente studie (http://www.kumj.com.np/issue/39/30-34.pdf) laat wel wat effect zien, maar corrigeert niet voor etnische verschillen tussen de bevolkingsgroepen, dus dat is ook een beetje knullig (en het verschil was miniem qua gemiddelde Hct verhoging, niet van krabbelaar met Hct 25 naar gemiddeld 60 ofzo...).
Roller skater Mauricio Garcia Sierra has been banned for four years and stripped of his world title after a positive drugs test.
The Dominican Republic athlete failed for erythropoietin, which increases red blood cells, after the World Championships in Kaohsiung in Taiwan in November.
He had claimed victory in the 1,000 metres inline speed skating event but has now forfeited his medal following a decision by the International Federation of Roller Sports (FIRS).
His four-year ban is dated from March 26, 2016 to March 24, 2020 and takes into account time served when he was provisionally suspended between December 31, 2015 and March 25, 2016.
"During the period of ineligibility Mauricio Garcia Sierra is not permitted to participate in any sports related activity with any organisation that is a signatory to the World Anti-Doping Agency (WADA) Code including but not limited to competing, train with a team, coaching, committee work but excepting anti doping education and counselling," said Patricia Wallace from FIRS Doping Control.
Andreas Jimenez of Colombia is the new 1,000m world champion, with his compatriot Andrea Agudelo promoted into second position.
MOSCOW - The Russian Anti-Doping Agency says six track and field athletes have been banned for various doping offenses.
The agency did not say why they were banned.
Middle-distance runner Olesya Syreva, who previously served a two-year suspension in 2013 and lost a silver medal from the 2011 European indoor championships, was given an eight-year ban. The ban is likely to end the 32-year-old Syreva’s career.
Also banned is triple jumper Valeria Fyodorova, who competed at the world junior championships in 2014, and four national-level athletes, Yulia Zaripova, Elvira Abdrakhmanova, Vadim Vrublevsky and Yuri Bishaev.
Zaripova is a discus thrower, but has the same name as the Olympic champion runner.
Liverpool heeft verdediger Mamadou Sakho heeft geschorst na een positieve dopingtest. De Franse mandekker zou gebruik gemaakt hebben van een middel om vet te verbranden. Vrijdag werd Liverpool door de UEFA op de hoogte gebracht van de mogelijke dopingovertreding, die werd geconstateerd na het duel met Manchester United (1-1) op 17 maart.
De vetverbrander die Sakho gebruikte, bevatte middelen die op de dopinglijst stonden. Liverpool zag zich daarom genoodzaakt om de 26-jarige linkspoot in afwachting van een verder onderzoek niet in de selectie op te nemen. Van een schorsing vanuit de UEFA is (nog) geen sprake.
Sakho was de afgelopen weken belangrijk voor het elftal van manager Jürgen Klopp met doelpunten tegen Borussia Dortmund (4-3 winst) en Everton (4-0 overwinning). Sakho ontbreekt door zijn schorsing in het thuisduel met Newcastle United om 16.00 uur.
In 2011 werd toenmalig Manchester City-speler Kolo Touré, tegenwoordig ploeggenoot van Sakho bij Liverpool, voor een vergelijkbaar vergrijp zes maanden geschorst. Sakho heeft tot dinsdag de tijd om een contra-expertise aan te vragen bij de UEFA. http://www.vi.nl/nieuws/l(...)ik-vetverbrander.htm
LVCKV twitterde op zondag 24-04-2016 om 17:10:48Today's Gazzetta - Di Luca says he started doping in 1997, his final amateur year, not 2001. Says he started the "serious' stuff in 2001 reageerretweet
LVCKV twitterde op zondag 24-04-2016 om 17:10:48Today's Gazzetta - Di Luca says he started doping in 1997, his final amateur year, not 2001. Says he started the "serious' stuff in 2001 reageerretweet
Ah natuurlijk, goudeerlijke jongen.
Reis ver, drink wijn, denk na, lach hard, duik diep. Kom Terug.
Na jarenlange nultolerantie is TUE voor testosteron toegelaten bij amateur sporters in Amerika.
quote:
Prescription Steroids Get a Quiet Exemption U.S. Anti-Doping Agency creates new permission for amateur athletes with medical conditions By FREDERICK DREIER Updated April 22, 2016
Last September, the U.S. Anti Doping Agency gave Jeff Hammond a green light he never expected: USADA said that Hammond, a masters cyclist, could compete in races while using medically prescribed testosterone.
“I started crying,” said Hammond, whose doctor prescribed testosterone in 2012 for a bone-weakening condition.
USADA isn’t broadcasting the news. But it has created a new exemption for masters and amateur athletes who are prescribed banned drugs. Called a Recreational Competitor Therapeutic Use Exemption, it allows masters and amateur athletes to compete in low-level competitions while taking banned substances. An athlete must prove to USADA that he or she is unlikely to actually win one of these amateur races, in addition to proving a medical need for an illicit chemical.
“Out of fairness to those non-competitive athletes, we put in place a process that allows for them to compete while still requiring a fair and reasonable review of each recreational athlete’s medical situation,” USADA said in a statement to the Wall Street Journal.
Testosterone, an anabolic steroid, is perhaps the most popular doping chemical in sports history, due to its ability to boost muscle mass and improves recovery. Since 2002, USADA has banned 32 athletes for testosterone, including cyclist Lance Armstrong. Major-league baseball players Melky Cabrera and Bartolo Colon also received sanctions for testosterone use.
As a therapeutic remedy, supplemental testosterone provides health benefits to men with missing or damaged testicles, or with naturally low levels of the hormone. Chronically low testosterone—called hypogonadism—can cause osteoporosis, among other problems. According to a 2013 report published in the journal JAMA Internal Medicine, testosterone therapy in men over 40 increased threefold from 2001-2011. In men with naturally low levels, supplemental testosterone theoretically would provide no advantage over other competitors.
Testosterone’s illicit use in the 1980’s and 1990’s persuaded the International Olympic Committee to adopt a zero-tolerance policy, said Don Catlin, a former IOC executive and scientist who helped pioneer dope testing.
“If somebody asked for a testosterone [TUE], we simply wrote a letter saying no,” said Catlin. “Anytime you give a TUE for a drug that truly enhances performance, the news spreads like wildfire. More athletes will want to use it.”
Over time, that position softened. A USADA spokesman said the organization has granted TUE documents to elite athletes who met very strict medical criteria.
Exemptions weren’t an issue for recreational athletes until recent years, when USADA began testing some lower-level athletes at some triathlons, foot races and cycling events.
In 2010 52-year-old runner Val Barnwell tested positive for testosterone after winning the 2009 Masters track world championships. In 2015, the winner of the amateurs-only Gran Fondo New York, Oscar Tovar, had his title stripped after recording a positive test for testosterone. Real estate salesman Greg Pizza, 62, tested positive after competing at the 2015 USA Track and Field National Masters Championships.
In 2013, USADA issued a two-year ban to masters track runner Roger Wenzel, who said he was prescribed testosterone to treat Parkinson’s disease. Wenzel died of liver cancer in 2015 at the age of 66. Wenzel’s widow, Jane Wenzel, said her husband considered challenging USADA in court, but instead spoke to a local newspaper columnist about his ordeal.
“We didn’t have the resources to take [USADA] on,” Wenzel said.
After Hammond received a testosterone prescription at age 58 in 2012, he applied with USADA for a TUE. athlete to use a banned substance for medical reasons. When USADA denied his application, Hammond hung up his bike.
“I knew the chances were extremely small that I’d ever be tested,” said Hammond, who teaches communication at Colorado’s Metro State University. “I didn’t want to go to races always worrying that I’d be tested.”
This past September Hammond again applied for a TUE, expecting to receive another rejection.
To his surprise, USADA mailed him a Recreational Competitor Therapeutic Use Exemption. Thrilled, he said, “It had broken my heart to stop racing.”
USADA received a legal challenge to its TUE procedures for testosterone in 2014 from Texas urologist Sloan Teeple. Teeple, 45, was banned for 18 months after testing positive at a local mountain bike race in 2013, where he finished in the middle of the pack.
Teeple, who was diagnosed with hypogonadism in 2005, said he applied with USADA for a TUE in 2011 and 2012, but was denied both times. When USADA denied Teeple’s third TUE application, he requested an arbitration hearing. Teeple hired sports lawyer Howard Jacobs, who has represented multiple high-profile athletes accused of doping.
“I felt that I wasn’t doing anything morally or ethically wrong,” Teeple said. “I wanted a panel of arbitrators to hear my story and decide what is right.”
USADA declined to comment on Teeple’s case. Teeple said he and Jacobs scheduled a meeting with USADA’s lawyers and three arbitrators in Austin, Texas, in July 2014. On the eve of the meeting, Teeple said, USADA asked Teeple to suspend his testosterone treatment for six weeks, and then submit blood levels along with results from an MRI of his brain.
After following the instructions, Teeple received an email in June 2015 containing a Recreational Competitor TUE.
USADA declined to say how many Recreational Competitor TUE applications it has granted.
Teeple, who blogged about his experience, said he and Hammond are the only two athletes he knows of with the documents.
Jacobs, who previously represented disgraced sprinter Marion Jones and Landis in their respective doping cases, said he had never heard of the Recreational Competitor TUE before receiving the Teeple’s document from USADA.
“[USADA] told me it was something new that they had just created,” Jacobs said. “I see it as a compromise.”
[ Bericht 0% gewijzigd door kl1172 op 25-04-2016 11:55:07 (anglicisme) ]
Zullen straks dus wel een hele rits sporters naast hun astma, hartfalen, ontstekingen en andere kwalen ook opeens last hebben van een lage testosteronspiegel.
Op maandag 25 april 2016 17:18 schreef DeeBee het volgende: Intens treurig verder allemaal. Leuk dat de ISU dopinggebruikers ook graag weer terugziet in de sport, niks meer aan doen.
Ik kijk met smart uit naar de derde positieve test van ons Pavel.
Op grond waarvan moet de ISU die schaatsers schorsen dan?
Op grond waarvan moet de ISU die schaatsers schorsen dan?
Ik heb geen zin om die discussie weer te herhalen, die is hier deels al gevoerd. Ja, technisch gezien is er geen grond voor schorsing na het terugkomen van WADA op het eerder besluit en de beslissing omtrent het 'lang in het lichaam kunnen zijn van de stof'. Dus ja, je hebt volkomen gelijk.
Wat mij aan dit verhaal stoort is dat er een excuus gezocht is in mijn ogen om een hele berg sporters niet te (hoeven) schorsen, om al dan niet de imago's van bepaalde sporten en landen een beetje te redden. De argumenten of het sluitende wetenschappelijke bewijs voor het feit dat meldonium in alle gevallen zo lang in het lichaam blijft ontbreekt namelijk nog altijd...
Ik walg er dus van dat WADA en alle bonden dit als handvat zien om de schorsingen maar op te heffen en vooral te doen alsof hun sporten geen dopingprobleem hebben, in plaats van meer vragen te stellen of er alles aan te doen om deze sporters te weren uit hun sporten. Het is de 'struisvogeltactiek' die sportbonden en anti-dopingorganisaties maar wat graag toepassen en wat mij betreft is die net zo schadelijk voor de sporten als de overtreders zelf zijn...
En dan kan je het wel heel grappig vinden hoe Kjeld Nuis telkens reageert, maar ik vind het oprecht vrij raar dat je Kulizhnikov graag ziet schaatsen nu nog. En ja, tuurlijk denk ik dat de Nederlanders net zulke pakhazen zijn als de rest (in het schaatsen of waar dan ook), maar een van de basisregels is in dat geval 'niet gepakt worden'. Dat is loller Pavel nu al twee keer wel overkomen, dus dan zou het gewoon over moeten zijn in mijn ogen.
Wat mij aan dit verhaal stoort is dat er een excuus gezocht is in mijn ogen om een hele berg sporters niet te (hoeven) schorsen, om al dan niet de imago's van bepaalde sporten en landen een beetje te redden. De argumenten of het sluitende wetenschappelijke bewijs voor het feit dat meldonium in alle gevallen zo lang in het lichaam blijft ontbreekt namelijk nog altijd...
knip
Dit is misschien wel het hele punt. 16 maart kwam het NRC nog met een bericht dat er meer dan 200 sporters betrapt zijn op het gebruik van Meldonium en van hoeveel sporters weten wij het? Zijn het er dertig? En hoeveel worden er nu definitief geschorst naast Sharapova?
Natuurlijk ligt dat ook aan het falen van het WADA maar het is ook opzeker een politiek spel
Dat zou in dit geval niet eens zo gek zijn. Ik vind dat een beter idee dan even de hele bups een generaal pardon geven op basis van een 'misschien...'. Als sporters denken dat dit op hun van toepassing is, lever dan maar bewijs dat het zo lang in het lichaam blijft. Al dan niet gezamenlijk of in samenwerking met een onderzoekslab. Een beetje als wanneer je het excuus 'ik maak meer lichaamseigen EPO aan dan normale mensen' wilt gebruiken, dan zeggen ze ook niet: 'ow ja, dat is mogelijk in hele uitzonderlijke gevallen, dus we schorsen jou dan nu ook maar niet!'
Dit is misschien wel het hele punt. 16 maart kwam het NRC nog met een bericht dat er meer dan 200 sporters betrapt zijn op het gebruik van Meldonium en van hoeveel sporters weten wij het? Zijn het er dertig? En hoeveel worden er nu definitief geschorst naast Sharapova?
Natuurlijk ligt dat ook aan het falen van het WADA maar het is ook opzeker een politiek spel
Dat zit er ook zeker achter en dat is vrij jammer. Het geeft vooral goed aan hoe die verrot de sport en instanties echter zijn, vrij treurig helaas...
Het is ook niet zo dat pas op 1 januari bekend werd dat meldonium op de lijst kwam. Daarover is eerder besloten, waarschijnlijk al maanden eerder. Als je dan nog blijft gebruiken, neem je een risico. En het is de verantwoording van de sporter dat er geen verboden stoffen in het lichaam zitten.
Dat zou in dit geval niet eens zo gek zijn. Ik vind dat een beter idee dan even de hele bups een generaal pardon geven op basis van een 'misschien...'. Als sporters denken dat dit op hun van toepassing is, lever dan maar bewijs dat het zo lang in het lichaam blijft. Al dan niet gezamenlijk of in samenwerking met een onderzoekslab. Een beetje als wanneer je het excuus 'ik maak meer lichaamseigen EPO aan dan normale mensen' wilt gebruiken, dan zeggen ze ook niet: 'ow ja, dat is mogelijk in hele uitzonderlijke gevallen, dus we schorsen jou dan nu ook maar niet!'
[..]
Dat zit er ook zeker achter en dat is vrij jammer. Het geeft vooral goed aan hoe die verrot de sport en instanties echter zijn, vrij treurig helaas...
Er wordt helemaal geen generaal pardon gegeven. Degenen die onder bepaalde waarden zaten hebben hun schorsing zien worden opgeschort of zijn onder voorbehoud geschorst tot er voldoende wetenschappelijk bewijs is. De rest, plus degenen die bekend hebben na 1 januari te hebben gebruikt, blijft geschorst.
Ik vind dat persoonlijk allemaal ontzettende onzin redenen, net als die ontzettende willekeur dat diegene die toegeven geschorst worden en die de omerta in stand houden en leugenachtige ontkenners zijn niet. Voornamelijk vanwege de redenen waar je niet op ingaat... Om over het moreel verwerpelijk gedrag van het gebruiken van dit middel nog maar niet te spreken, beetje jezelf volgooien met een middel voor hartkwalen. Ja, ik juich het echt toe dat dit soort sporters toch niet geschorst worden. Kunnen we een paar lekker gekke posts eruit gooien over de reactie van Kjeld Nuis enzo, lekker leuk, lekker gek...
Als je de stelling aanhangt van 'ik vind het toch allemaal valsspelers en gebruikers, boeit mij niks wat ze doen en hoe de bonden hiermee omgaan' kan ik die houding nog begrijpen. Maar ik vind het een lakse houding en reactie en op de lange termijn ook een ontzettend slecht signaal vanuit de sportbonden en instanties hoe deze situatie wordt afgehandeld op het moment...
Die is altijd al omgedraaid. Het heeft ook allemaal geen zak met recht te maken hè, zijn gewoon interne sportregels waar je je aan moet houden, anders mag je niet meer meedoen met het clubje.
En het is logisch, want anders zou er nooit een sporter meer veroordeeld worden voor dopinggebruik, tenzij deze op heterdaad betrapt wordt met een injectienaald vol epo in zijn arm of zo. Hoe kan je als dopinginstantie bewijzen dat de sporter bewust het goedje dat in zijn lichaam aangetroffen is heeft genomen? Dat kan niet.
als het goed is niet, want zij gaf toe de mail niet gelezen te hebben(en dus indirect dat ze ook na 1 januari gebruikt te hebben). Haar waarden zouden dus wel boven het maximum hebben gezeten
als het goed is niet, want zij gaf toe de mail niet gelezen te hebben(en dus indirect dat ze ook na 1 januari gebruikt te hebben). Haar waarden zouden dus wel boven het maximum hebben gezeten
friebos twitterde op maandag 25-04-2016 om 23:07:57I have read Di Luca's book so you don't have to. Without judgement & without intending to promote him or it, I'll quote some choice lines... reageerretweet
http://sporza.be/cm/sporza/wielrennen/veldrijden/1.2640175 Femke Van den Driessche schreeuwde haar onschuld uit en beweerde dat de fiets eigendom was van een vriend, maar dat verhaal viel bij de UCI in dovemansoren. De UCI schorst Van den Driessche, die intussen al haar afscheid aankondigde, voor een periode van zes jaar.
Opmerkelijk: de mechanische fraude werd vastgesteld op 30 januari, maar de schorsing gaat met terugwerkende kracht in vanaf 11 oktober 2015. Dat betekent dat Van den Driessche ook haar Europese en Belgische titel bij de beloften moet inleveren, net als de medailles en het prijzengeld dat ze daarvoor ontvangen heeft.
Van den Driessche moet een boete betalen van 20.000 Zwitserse Frank, ruim 18.000 euro, en de ex-veldrijdster moet ook de kosten van het proces betalen.
Op maandag 25 april 2016 10:30 schreef kl1172 het volgende: Na jarenlange nultolerantie is TUE voor testosteron toegelaten bij amateur sporters in Amerika.
[..]
Heb het niet gelezen maar test wordt vaak als medicijn voorgeschreven aan aidspatienten. Zooo raar is het misschien niet.
http://sporza.be/cm/sporza/wielrennen/veldrijden/1.2640175 Femke Van den Driessche schreeuwde haar onschuld uit en beweerde dat de fiets eigendom was van een vriend, maar dat verhaal viel bij de UCI in dovemansoren. De UCI schorst Van den Driessche, die intussen al haar afscheid aankondigde, voor een periode van zes jaar.
Opmerkelijk: de mechanische fraude werd vastgesteld op 30 januari, maar de schorsing gaat met terugwerkende kracht in vanaf 11 oktober 2015. Dat betekent dat Van den Driessche ook haar Europese en Belgische titel bij de beloften moet inleveren, net als de medailles en het prijzengeld dat ze daarvoor ontvangen heeft.
Van den Driessche moet een boete betalen van 20.000 Zwitserse Frank, ruim 18.000 euro, en de ex-veldrijdster moet ook de kosten van het proces betalen.
Thijs ook geraakt door de krokodillentranen van Femke?
Ik vind het ook nogal een dubieuze uitspraak. Ten eerste omdat er nu een straf van zes jaar komt, terwijl dopinggevallen minder zwaar bestraft worden. Ten tweede omdat de straf per 11 oktober 2015 ingaat, terwijl ze pas in januari 2016 betrapt is. Volgens mij is het nog nooit gebeurd dat iemand geschorst wordt voordat diegene betrapt is. Ik vind dat nergens op slaan. Volgens mij is er op geen enkele manier bewezen dat ze voor januari die fiets al gebruikt heeft. Natuurlijk is haar klimtijd in de Koppenbergcross uitermate verdacht, maar geen hard bewijs.
friebos twitterde op maandag 25-04-2016 om 23:07:57I have read Di Luca's book so you don't have to. Without judgement & without intending to promote him or it, I'll quote some choice lines... reageerretweet
Ik ben fan. Alle slechte dingen die ik ooit over deze man zei mogen jullie imn twijfel trekken. Al die gesneuvelde laptops voor niets
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you Give me all your money and I'll make some origami honey I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
Op dinsdag 26 april 2016 18:19 schreef Wombcat het volgende: Ten tweede omdat de straf per 11 oktober 2015 ingaat, terwijl ze pas in januari 2016 betrapt is. Volgens mij is het nog nooit gebeurd dat iemand geschorst wordt voordat diegene betrapt is. Ik vind dat nergens op slaan. Volgens mij is er op geen enkele manier bewezen dat ze voor januari die fiets al gebruikt heeft. Natuurlijk is haar klimtijd in de Koppenbergcross uitermate verdacht, maar geen hard bewijs.
Als ze daar tegen in beroep gaan, dan winnen ze zeker, alleen denk ik dat het niemand meer boeit.
The average burglar breaks in and leaves clues everywhere. But not me. I'm completely clueless.
Als ze daar tegen in beroep gaan, dan winnen ze zeker, alleen denk ik dat het niemand meer boeit.
Dat lijkt me idd ook een kat-in-t-bakkie. Alleen heeft Femke Vandendriessche al aangegeven dat ze niet in beroep zou gaan, omdat ze er geen geld voor heeft. Dus ik denk dat de UCI daar even lekker gebruik van heeft gemaakt om een statement te maken
Dat lijkt me idd ook een kat-in-t-bakkie. Alleen heeft Femke Vandendriessche al aangegeven dat ze niet in beroep zou gaan, omdat ze er geen geld voor heeft. Dus ik denk dat de UCI daar even lekker gebruik van heeft gemaakt om een statement te maken
misschien kan ze gaan webcammen om die boete te verdienen.
Ik vind het ook nogal een dubieuze uitspraak. Ten eerste omdat er nu een straf van zes jaar komt, terwijl dopinggevallen minder zwaar bestraft worden. Ten tweede omdat de straf per 11 oktober 2015 ingaat, terwijl ze pas in januari 2016 betrapt is. Volgens mij is het nog nooit gebeurd dat iemand geschorst wordt voordat diegene betrapt is. Ik vind dat nergens op slaan. Volgens mij is er op geen enkele manier bewezen dat ze voor januari die fiets al gebruikt heeft. Natuurlijk is haar klimtijd in de Koppenbergcross uitermate verdacht, maar geen hard bewijs.
Ik vind het meer dan logisch dat doping met een grotere impact zwaarder bestraft wordt. Nu is dat lastig te bepalen voor de meeste doping, maar gelukkig kan je de impact van een motortje zeer eenvoudig berekenen en zie je dat de impact extreem groot is. Onvergelijkbaar met wat je nu met EPO kan doen.
Eerder gestraft worden dan het vergrijp slaat dan weer nergens op.
Over het nut van klassieke doping kun je nog discussiëren. Vast staat dat je dan alsnog moet trainen en het talent moet hebben om te kunnen presteren. Het is niet zo dat jongens als Riis en Armstrong zonder doping er niets van konden. Met medische doping is er nog steeds sprake van een fysieke krachtmeting. Je maximaliseert alleen je fysieke prestaties, maar iedere Watt vermogen wordt nog wel door je eigen lijf geleverd.
Met mechanische doping wordt de fysieke component verminderd. Hiermee belazer je de boel echt in de essentie van de sport. Wat mij betreft is dit een stuk erger dan gewone doping. Ik heb nog steeds diep respect voor hoe Landis die ene Touretappe naar Morzine won. Het blijft een magistrale fysieke prestatie. Daar doet de doping niets aan af. Als zou blijken dat er ook een motortje in het spel was, dan zou ik daar echt van balen.
Door o.a. dat incident met Vandendriessche worden opmerkelijke prestaties nu met een scheef oog aangekeken. Dit is directe imagoschade voor het wielrennen. Met die 6 jaar schorsing komt ze nog goed weg. De UCI had haar ook levenslang van UCI-wedstrijden kunnen uitsluiten. Die 18k-boete is trouwens een lachertje. Nu ze is gestopt, kan de UCI dat geld toch niet meer opeisen. Maargoed, het heeft weinig zin haar en haar familie voor de burgerrechter te slepen. Van een kale kip kun je niet plukken.
[ Bericht 0% gewijzigd door Van_Poppel op 27-04-2016 08:53:55 ]
Op woensdag 27 april 2016 07:35 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende: Ik vind het meer dan logisch dat doping met een grotere impact zwaarder bestraft wordt. Nu is dat lastig te bepalen voor de meeste doping, maar gelukkig kan je de impact van een motortje zeer eenvoudig berekenen en zie je dat de impact extreem groot is. Onvergelijkbaar met wat je nu met EPO kan doen.
Wat levert meer op? 25 Watt extra tijdens de hele koers agv EPO-gebruik of 150 Watt gedurende 5 minuten agv een motortje?
Ik vind Riis trouwens net het voorbeeld van de efficiëntie van doping. Dat was niet het grote talent dat dankzij doping het stapje van net-niet subtop naar de top kon zetten. Nee, dat was nietszeggende pelotonvulling die verschillende niveaus omhoog schoot.
Je kan niet gaan beweren dat al die dopeurs eigenlijk toch wel serieus wat aanleg moeten hebben om iets te bereiken en dan toch lacherig reageren als iemand durft suggereren dat een Froome ooit ook wel ergens eens vage tekenen van talent heeft vertoond en zelf misschien wel iets kan.
The average burglar breaks in and leaves clues everywhere. But not me. I'm completely clueless.
Idd. Riis heeft in 1993 een vergelijkbare stap gezet als Froome in 2010. En Riis vind ik al jaren hét schoolvoorbeeld van iemand die van middelmaat topper is geworden agv doping. Oftewel dmv epo maak je wel degelijk van een werkpaard een renpaard, Als Riis in 1993 geen epo was gaan gebruiken, maar een motortje had gemonteerd, had hij denk ik nooit de tour gewonnen.
(gezien zijn prestatiecurve ga ik er vanuit dat hij in 1993 met epo begonnen is)
Hij heeft ook toegegeven in 1993 te zijn begonnen met EPO. Gezien zijn stap kun je ervan uit gaan, dat hij daarvoor schoon was. Dan is het alsnog knap dat je in een verziekt peloton een degelijke prof bent. Dan moet ie dus wel enige aanleg hebben gehad. Het kan natuurlijk ook dat EPO een beter effect bij hem had (ook omdat hij echt de gezondheidsgrenzen opzocht).
Op woensdag 27 april 2016 09:33 schreef Wombcat het volgende: En Riis vind ik al jaren hét schoolvoorbeeld van iemand die van middelmaat topper is geworden agv doping. Oftewel dmv epo maak je wel degelijk van een werkpaard een renpaard,
Mauro Gianetti vond ik ook altijd een mooie.
Uiteraard heb je renners als Valverde of Armstrong waarvan je kan veronderstellen dat ze sowieso talenten zijn, maar dan heb je er ook zoals Ricco waarbij ik dat heel zwaar betwijfel.
Ik vind het ook quasi onmogelijk om nu te gaan stellen uit welke doping je meer voordeel haalt en wat erger is. We vergelijken decennia met honderden, duizenden betrapten/valsspelers langs de ene kant met welgeteld 1 vastgesteld en bewezen geval langs de andere kant.
Het enige wat ik irritanter of valser vind aan mechanische doping, is dat je dat 5 jaar later niets meer kan bewijzen, terwijl je bij de andere versie met bloedstalen nog wel iemand kan aanpakken. Als zo'n Cancellara echt iets raar heeft gedaan, dan is die sowieso voor altijd safe.
De jaren '90 waren toch wel anders dan de periode daarvoor en nu. Het biologisch paspoort is nutteloos gebleken om renners te pakken, maar het zorgt er wel voor dat de bandbreedte waarin je kan valsspelen een stuk smaller is geworden. Renners hoeven niet meer 's nachts op de hometrainer om te voorkomen dat ze een hartaanval krijgen. Ik geloof niet dat een Riis scenario tegenwoordig nog mogelijk is met doping.
Draconische straffen voor motoren vind ik best te verdedigen. Bij doping merk je dat er intussen zo een ingewortelde cultuur in het peloton is dat je daar nooit meer vanaf komt. Mechanische doping staat daarbij vergeleken nog in zijn kinderschoenen, als je nu met extreme straffen en een goed opsporingsbeleid (waar het nu nog aan lijkt te schorten) te werk gaat kan je misschien het probleem in de kiem smoren.
Wat levert meer op? 25 Watt extra tijdens de hele koers agv EPO-gebruik of 150 Watt gedurende 5 minuten agv een motortje?
Nee, 200 Watt gedurende een uur. Stel Froome had hem op volle kracht aangezet tijdens de beklimming naar Alpe d'Huez afgelopen Tour, dan komt dat bovenop de 386 Watt die bekend is dat hij kan halen over een lange beklimming. Het gewicht stijgt iets door de motor, wat zijn Watt per kg op 8.25 zou brengen. Moet je je even voorstellen, dat je Quintana, de beste Pantani, en Froome+motor Alpe d'Huez op ziet rijden. De goed geprepareerde Quintana, net weer wat EPO bijgespoten zoals hij dat graag doet in de derde week van een grote ronde, rijdt aardig met z'n 6.0 watt / kg, maar wordt op 2.5 minuut gereden door Pantani (6.7 watt / kg), die lacht om een hematocriet van 50. Nog weer een minuutje of vijf daarvoor rijdt Froome al lachend. Syntix approves.
Met motoren in de fiets kan je in theorie de sport compleet belachelijk maken.
Ik verbaas me echt dat er hier zo velen zijn die vinden dat dat niet erger bestraft moet worden dan EPO, waarmee je zelfs in de meest extreme gevallen, wat nu totaal niet meer mogelijk zou zijn, niet in de búúrt komt van de effecten die een standaard motortje heeft. Het komt een beetje over als het er mee oneens zijn om het oneens zijn, want een dooddoener als 'doping is doping' is natuurlijk veel te simplistisch als je doping in de sport ook maar een beetje volgt. Zelfde geldt voor het 'regels zijn regels' argument.
Doping testen gaat er ook om, dat niemand dood neer valt live tijdens de race, want dat kost kijkers, dus sponsoren. Het gaat erom dat het binnen een bepaalde bandbreedte blijft, helemaal uitroeien kan niet en als men dat wel zou kunnen, dan kijkt er niemand meer naar renners die 25 Km/u rijden
Niks mis met de straf voor Van der Driessche. Wie vals speelt moet op de blaren zitten. Neemt niet weg dat binnen de wielerwereld hypocriet wordt omgegaan met doping.