Ik kom sowieso niet bij Starbucks en McDonalds. Heb geen Apple shizzle. Zij storen zich niet aan mij. Maar de bottom line bij dit soort zaken (Nederland belastingparadijs) is dat ik vind dat de Starbucks over wat zij verdient aan hun klanten in de USA gewoon aldaar belasting dient te betalen. Zonder nare "licentie" truukjes.quote:Op donderdag 31 maart 2016 20:20 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Wordt toch wakker. Jij als consument maakt daar zo wen einde aan door alleen eerlijke waar te kopen.
Fijn. Nog meer geld om oorlog te voeren.quote:Op donderdag 31 maart 2016 20:26 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Ik kom sowieso niet bij Starbucks en McDonalds. Heb geen Apple shizzle. Zij storen zich niet aan mij. Maar de bottom line bij dit soort zaken (Nederland belastingparadijs) is dat ik vind dat de Starbucks over wat zij verdient aan hun klanten in de USA gewoon aldaar belasting dient te betalen. Zonder nare "licentie" truukjes.
Wat je dan zou kunnen krijgen is dat je een bedrijf hebt waar klanten trots op zijn omdat een deel van de omzet van die miljoenen bekers "koffie" per dag ook weer in het land en de omstandigheden van diezelfde klant geïnvesteerd wordt.
Mooier kan het niet, toch? Dat is symbiose. En dat is iets prachtigs.
Als dat je conclusie is (of iets wat je al wist) dan is het duidelijk dat je een raar pijpje drop bent m.i.quote:Op donderdag 31 maart 2016 20:43 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Fijn. Nog meer geld om oorlog te voeren.
Daarvoor hebben we het nog veel te goed. Hoe dit verloopt lijkt op de kikker die langzaam gekookt wordt.quote:Op donderdag 31 maart 2016 21:07 schreef D1990 het volgende:
Vraag me af wat nou de reden is waarom het volk weigert in opstand te komen, aangezien er zulke grote mate van ongelijkheid en onrecht heerst in ons systeem.
Dat is de trend. Eigen verantwoordelijkheid. Dat je werkloos bent is enkel aan jezelf te wijten.quote:Op donderdag 31 maart 2016 21:30 schreef SpecialK het volgende:
En dat is in veel gevallen natuurlijk ook zo
Maar jij lijkt dus te denken dat er niet zoiets bestaat als eigen verantwoordelijkheid? Waar trek jij de grens? Hoeveel voorzieningen heeft Bartlandia totdat zelfs die ultralinkse overheid zegt... hmm ok.. als je er voor kiest een ijspriem in iemands nek te steken.. is dat WEL je eigen verantwoordelijkheid.quote:Op donderdag 31 maart 2016 21:52 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Dat is de trend. Eigen verantwoordelijkheid. Dat je werkloos bent is enkel aan jezelf te wijten.
Geluk en voorspoed is een keuze. Armoede ook.
Naar Angelsaksisch gedachtegoed. Zij die geloven en beweren dat het leven "een keuze" zou zijn bevinden zich aan de bovenkant van de streep.
Tot op bepaalde hoogte. Er is veel wat zich buiten onze macht en invloedssfeer bevindt.quote:Op donderdag 31 maart 2016 21:56 schreef SpecialK het volgende:
Maar jij lijkt dus te denken dat er niet zoiets bestaat als eigen verantwoordelijkheid?
Als je filosofisch doortrekt dan kan je niet anders dan de conclusie trekken dat letterlijk alles buiten de verantwoordelijkheid van het individu valt.quote:Op donderdag 31 maart 2016 21:59 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Tot op bepaalde hoogte. Er is veel wat zich buiten onze macht en invloedssfeer bevindt.
Ik beweerde overigens dat dit een trend is. Niet dat ik het daarmee eens ben. Want dat is in hoge mate niet zo.
Daar ben ik het mee eens.quote:Op donderdag 31 maart 2016 22:03 schreef SpecialK het volgende:
Dus eigen verantwoordelijkheid, is een concept wat mensen nodig hebben om normaal te functioneren in een maatschappij.
Ja is dat wel zo? Of denk jij gewoon niet genoeg door over die situaties en zien anderen gewoon wel een soort basiskeuze ergens die jij over het hoofd ziet?quote:Op donderdag 31 maart 2016 22:07 schreef Bart2002 het volgende:
Daar ben ik het mee eens.
Maar hetzelfde concept wordt misbruikt om mensen zichzelf schuldig te laten voelen aan zaken waar zij geen of nauwelijks invloed op hebben. En dat is een glijdende schaal.
Ik ben een man van de wetenschap. Dus dat zou zomaar kunnen.quote:Op donderdag 31 maart 2016 22:08 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ja is dat wel zo? Of denk jij gewoon niet genoeg door over die situaties en zien anderen gewoon wel een soort basiskeuze ergens die jij over het hoofd ziet?
Maar dan zijn de details mbt bepaalde situaties dus interessanter dan het filosofische gedoe er omheen. Niet?quote:Op donderdag 31 maart 2016 22:09 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Ik ben een man van de wetenschap. Dus dat zou zomaar kunnen.
Als je deze vraag voor 21:00 gesteld had dan had ik hem misschien kunnen beantwoorden.quote:Op donderdag 31 maart 2016 22:10 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Maar dan zijn de details mbt bepaalde situaties dus interessanter dan het filosofische gedoe er omheen. Niet?
Of jij denkt niet genoeg door en ziet situaties als een soort basiskeuze, die in feite geen basiskeuze zijn, maar gevolgen van zeer uiteenlopende oorzaken (met een component eigen verantwoordelijkheid daarin).quote:Op donderdag 31 maart 2016 22:08 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ja is dat wel zo? Of denk jij gewoon niet genoeg door over die situaties en zien anderen gewoon wel een soort basiskeuze ergens die jij over het hoofd ziet?
Wat ik bedoel is.. jij lijkt er een "links is beter dan rechts" discussie van te willen maken. Terwijl het een "wat voor specifieke dingen zijn nou wel of niet voor je eigen rekening" discussie zou moeten zijn.quote:Op donderdag 31 maart 2016 22:12 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Als je deze vraag voor 21:00 gesteld had dan had ik hem misschien kunnen beantwoorden.
Nu vind ik hem te ingewikkeld.
Totdat die specifieke discussie echt inhoudelijk is gevoerd kan je dus niet weten hoe ver iemand doordenkt en wat wel of niet deel uit maakt van iemands basisfilosofie om deze risico's en verantwoordelijkheden in te delen.quote:Op donderdag 31 maart 2016 22:13 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Of jij denkt niet genoeg door en ziet situaties als een soort basiskeuze, die in feite geen basiskeuze zijn, maar gevolgen van zeer uiteenlopende oorzaken (met een component eigen verantwoordelijkheid daarin).
Ik weet niet of dat zo is.quote:Op donderdag 31 maart 2016 22:15 schreef SpecialK het volgende:
Wat ik bedoel is.. jij lijkt er een "links is beter dan rechts" discussie van te willen maken. Terwijl het een "wat voor specifieke dingen zijn nou wel of niet voor je eigen rekening" discussie zou moeten zijn.
Dat probeer ik niet te doen. Ik zeg wat ik aanhang voor de beeldvorming en de duiding in welke context ik zaken beweer.quote:Op donderdag 31 maart 2016 22:16 schreef SpecialK het volgende:
Elkaar voor rechtse angelsaks of linkse rijnlander uit maken heeft dan weinig nut.
Ik zit aardig op één lijn met Bart2002, ik wil het wel nader specificeren maar dat wordt wel een lang verhaal.quote:Op donderdag 31 maart 2016 22:16 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Totdat die specifieke discussie echt inhoudelijk is gevoerd kan je dus niet weten hoe ver iemand doordenkt en wat wel of niet deel uit maakt van iemands basisfilosofie om deze risico's en verantwoordelijkheden in te delen.
Elkaar voor rechtse angelsaks of linkse rijnlander uit maken heeft dan weinig nut.
Zeg maar de "infrastructuur" en "logistiek" die het "pakken van kansen" mogelijk maakt die moet eerst geschapen worden. Goed onderwijs en een veilige leefomgeving. Dat kost geld.quote:Op donderdag 31 maart 2016 22:24 schreef Tomatenboer het volgende:
Het begrip 'eigen verdienste' en het pakken van kansen vind ik ook zo'n uitspraak.
Ok.. maar het punt is dat alles wat je hier schrijft ik het voor grotendeels het ook mee eens ben.quote:Op donderdag 31 maart 2016 22:24 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Ik zit aardig op één lijn met Bart2002, ik wil het wel nader specificeren maar dat wordt wel een lang verhaal.
Ik ben namelijk van mening dat de maatschappij vele malen gecompliceerder en genuanceerder in elkaar zit als waar de meeste rechtse eigen verantwoordelijkheid-roepers bij stilstaan.
Het begrip 'eigen verdienste' en het pakken van kansen vind ik ook zo'n uitspraak.
In principe moet iedereen in de eerste plaats al heel gelukkig zijn dat hij of zij gezond ter wereld is gekomen en met een goed stel hersens. Daarnaast dat zij - hopelijk - met een goede opvoeding in een veilige familie zijn opgegroeid.
Daarnaast hebben kinderen die opgroeien in een bovenmodaal gezin betere kansen om het ver te schoppen dan kinderen die in een beneden modaal gezin opgroeien (netwerk ouders speelt hierin een rol oa). Dit speelt ook een rol in de kansen die men krijgt in het leven.
In hoeverre zijn al die zaken als gezondheid, talent, gezinssituatie en netwerk eigen verdiensten? Het bepaalt echter wel al een groot deel van je verdere leven.
Daarnaast staan veel mensen onvoldoende stil dat ze dankzij de goede voorzieningen in Nederland hun 'eigen verantwoordelijkheid', hun kansen kunnen pakken en kunnen presteren.
Zonder de goede infrastuctuur, de stabiele en veilige leefomgeving, het goede onderwijs, goede gezondheidszorg, en de fatsoenlijke sociale voorzieningen kunnen bedrijven in Nederland floreren waardoor ook mensen kunnen presteren zoals ze presteren. Ook dat is dus niet volledig eigen verdienste, maar een ongelooflijke samenhang van ontelbaar veel factoren die zorgen dat mensen de positie bereiken en behouden waarop ze functioneren.
Die pik ik er even uit.quote:Op donderdag 31 maart 2016 22:28 schreef SpecialK het volgende:
Alsof rechtse mensen geen gevoel voor empathie hebben.
En dat is dus het probleem. Dat verkeerd inschatten van iemands motivaties.quote:Op donderdag 31 maart 2016 22:34 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Die pik ik er even uit.
Zoals ik het ervaar in het dagelijks leven maar vooral op dit forum klopt dat aardig.
Niet "geen empathie" zou ik zeggen maar minder. En dan vooral (ik noem geen namen) uitsluiten empathie voor de eigen kleine kring. En in hoge mate geen empathie voor iedereen die je niet kent.
Dat is ontzettend edelmoedig maar zoiets heet dacht ik een vals dilemma.quote:Op donderdag 31 maart 2016 22:36 schreef SpecialK het volgende:
Ik heb liever een systeem wat 80% van de zielige mensen helpt dan een systeem wat de volle 100% helpt, en wat door misbruik na 3 jaar kapot valt waardoor die initiele 80% die we hielpen in de stront moeten zakken.
Hoe is dat een vals dilemma? Hoe weten wij dat we dat niet serieus moeten nemen? Jij denkt dat een systeem niet kapot kan? Je kan niet eeuwig door gaan met iedereen voor alles inclusief hun eigen keuzes totaal te verzekeren. Dan lok je slecht en schadelijk gedrag uit.quote:Op donderdag 31 maart 2016 22:41 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Dat is ontzettend edelmoedig maar zoiets heet dacht ik een vals dilemma.
Zo'n vals dilemma is sowieso een groot probleem in politieke discussies.
We lijken dan op een voetbalcoach die het "plaatje" helemaal in kaart en uitgewerkt heeft.
Terwijl we weten dat we dat niet serieus moeten nemen.
Alles kan kapot. Maar wij zitten op verschillende levels momenteel. In die zin dat ik de zaken die jij noemt niet zo bedoel en/of beweer en andersom waarschijnlijk.quote:Op donderdag 31 maart 2016 22:45 schreef SpecialK het volgende:
Jij denkt dat een systeem niet kapot kan?
Ik snap prima wat een vals dilemma is. Ik denk alleen niet dat je zomaar alles kan af doen als vals dilemma.quote:Op donderdag 31 maart 2016 22:52 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Alles kan kapot. Maar wij zitten op verschillende levels momenteel. In die zin dat ik de zaken die jij noemt niet zo bedoel en/of beweer en andersom waarschijnlijk.
Maar dat vals dilemma moet je maar een opzoeken.
Men doet dan alsof een zaak uitsluitend 2 uitkomsten kan hebben, net als in dat gedeelte wat ik quote uit jouw post.
Die heb ik dan even gemist blijkbaar.quote:Op donderdag 31 maart 2016 22:56 schreef SpecialK het volgende:
We hebben al vastgesteld dat complete verlossing van eigen verantwoordelijkheid zorgt voor een falende maatschappij.
Post #11quote:Op donderdag 31 maart 2016 22:57 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Die heb ik dan even gemist blijkbaar.
Deze?quote:
Precies.quote:Op donderdag 31 maart 2016 23:02 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Deze?
Tot op bepaalde hoogte. Er is veel wat zich buiten onze macht en invloedssfeer bevindt.
Vind ik wel netjes gesteld. Geen pleidooi om het begrip "eigen verantwoordelijkheid" compleet overboord te zetten. Je moet het begrip alleen wel gebruiken daar waar het echt van toepassing is.
Mee eens. Zonder me aangesproken te voelen.quote:Op donderdag 31 maart 2016 23:04 schreef SpecialK het volgende:
En dus is het een discussie over welk niveau het dan wel terug moeten worden geschroefd. Niet een discussie over wie het liefste is voor de meeste zielige mensen gezien je dan echt langs elkaar heen aan het praten bent.
In zekere zin zou je je natuurlijk wel aangesproken moeten voelen. Jij dacht nl dat rechtse(re) mensen hartelozer zijn dan linkse(re) mensen. Ook lijk je je af te zetten tegen wat jij een angelsaksisch gedachtengoed noemt. Iets wat je met rechts lijkt te associeren. Dus het lijkt wel degelijk een soort wedstrijdje zielige mensen minnen te zijn aangezien je nergens rept over hun afwegingen en de staat van hulpvaardigheid voor zielige mensen een maatstaf lijkt te zijn om je eigen deugden tegen te meten.quote:Op donderdag 31 maart 2016 23:06 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Mee eens. Zonder me aangesproken te voelen.
Dat doe ik niet. Dat is zo.quote:Op donderdag 31 maart 2016 23:11 schreef SpecialK het volgende:
Ook lijk je je af te zetten tegen wat jij een angelsaksisch gedachtengoed noemt. Iets wat je met rechts lijkt te associeren.
En ook dit is weer een vals dilemma.quote:Op donderdag 31 maart 2016 23:11 schreef SpecialK het volgende:
Dan heb ik liever een land vol met dat soort rechtse mensen dan zelfzelf feliciterende linkse mensen die uiteindelijk het systeem dermate belasten dat het allemaal naar de tyfus gaat en zelf geen poot uitsteken want ze betalen toch al belasting voor al die zielige mensjes?
Als ik eerlijk ben moet ik wel toegeven, dat de grotere bedrijven vaak zaken voor hun werknemers beter voor elkaar hebben dan het mkb, het is niet dat ze niks doen.quote:Op donderdag 31 maart 2016 22:26 schreef Bart2002 het volgende:
Goede post.
[..]
Zeg maar de "infrastructuur" en "logistiek" die het "pakken van kansen" mogelijk maakt die moet eerst geschapen worden. Goed onderwijs en een veilige leefomgeving. Dat kost geld.
En daarom is het belangrijk dat ook multinationals hun steentje bijdragen in plaats van hun vestigingsland kaal te plukken en uit te vreten.
Dat klopt. Er worden veel wetten in het leven geroepen juist omdat het MKB dat niet zelf regelt.quote:Op donderdag 31 maart 2016 23:19 schreef Fer het volgende:
[..]
Als ik eerlijk ben moet ik wel toegeven, dat de grotere bedrijven vaak zaken voor hun werknemers beter voor elkaar hebben dan het mkb, het is niet dat ze niks doen.
Twee opmerkingen: ook al bevinden bepaalde negatieve schokken zich buiten de persoonlijke invloedssfeer, het is niet een natuurwet dat de samenleving moet opdraaien voor individueel onfortuin. Ten tweede is Nederland altijd een brug geweest tussen het Rijnlands en Angelsaksisch model, welke invloed op het handelen schromelijk wordt overschat.quote:Op donderdag 31 maart 2016 21:59 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Ik beweerde overigens dat dit een trend is. Niet dat ik het daarmee eens ben. Want dat is in hoge mate niet zo.
Aanhanger van het Rijnlands model hier. Waar men elkaar helpt en dienstbaar is en niet in de eerste plaats door eigen gewin gedreven wordt, zoals de Angelsaksen dat graag zien.
Hoe weet jij dat eerste en waar vinden we de bron daarvan? En hoe moeten we dat tweede zien?quote:Op donderdag 31 maart 2016 23:58 schreef GSbrder het volgende:
Ten tweede is Nederland altijd een brug geweest tussen het Rijnlands en Angelsaksisch model, welke invloed op het handelen schromelijk wordt overschat.
Dus eigen verantwoordelijkheid bestaat niet maar we modelleren onze maatschappij alsof het er wel is. Dat lijkt me de ultieme luchtfietserij.quote:Op donderdag 31 maart 2016 22:03 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Als je filosofisch doortrekt dan kan je niet anders dan de conclusie trekken dat letterlijk alles buiten de verantwoordelijkheid van het individu valt.
Je kiest er niet voor om geboren te worden, je kiest er niet voor om gevormd te worden door je ouders, je familie, vrienden, etc. Je kiest er niet voor om het stelsel neuronen te groeien waardoor jij jouw gedrag vormt.
Dus in die zin bestaat eigen verantwoordelijkheid totaal niet. Maar vervolgens kan je in je hoofd vast wel een maatschappij modelleren waarin het gevoel van verantwoordelijkheid van het individu wordt afgenomen. Denk je dat die maatschappij fijner is om in te leven? Is het fijner te weten dat iemand jou op elk moment kan vermoorden en dat die persoon vervolgens een knuffel krijgt en wat therapie voor de schrik?
Nee toch?
Dus eigen verantwoordelijkheid, is een concept wat mensen nodig hebben om normaal te functioneren in een maatschappij. Ongeacht of we in een deterministisch universum leven of eentje met magische zelf-geleidende zielen oid.
Ja? Jij denkt dat eigen verantwoordelijkheid (hoewel het puur filosofisch gezien moeilijk aan te wijzen is) luchtfietserij is?quote:Op vrijdag 1 april 2016 18:57 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dus eigen verantwoordelijkheid bestaat niet maar we modelleren onze maatschappij alsof het er wel is. Dat lijkt me de ultieme luchtfietserij.
Laten we beginnen bij de werkelijkheid ipv bij ideologie.
Nou precies. Zo hebben mensen wel degelijk eigen verantwoordelijkheid binnen ons huidige economische frame. Maar economie is geen wetenschap. Dus luchtfietserij. Je bewijst de ene onzin met de andere.quote:Op vrijdag 1 april 2016 21:41 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ja? Jij denkt dat eigen verantwoordelijkheid (hoewel het puur filosofisch gezien moeilijk aan te wijzen is) luchtfietserij is?
Auto's zijn puur filosofisch gezien ook nutteloos. Want waarom zou je jezelf uberhaupt verplaatsen.. het leven is toch maar 1 grote aaneenschakeling van chemische processen. Maar dat betekent niet dat voor primaten zoals wij er nut uit te halen valt binnen het framework van onze eigen hersenen.
Ok.. dus mensen zijn geevolueerd om binnen een bepaald framework van samenwerking. Daarbinnen horen misschien wel mechanismen die, hoewel ze puur logisch gezien geen fysieke representatie hebben misschien wel essentieel zijn voor het overleven van de groep.quote:Op zaterdag 2 april 2016 13:53 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Nou precies. Zo hebben mensen wel degelijk eigen verantwoordelijkheid binnen ons huidige economische frame. Maar economie is geen wetenschap. Dus luchtfietserij. Je bewijst de ene onzin met de andere.
Economie is een werkelijkheid geschapen vanuit de menselijke hersenstructuur. Economie, eigen verantwoordelijkheid, cultuur en andere emerging properties ontkennen en proberen te onderdrukken of te negeren bij het opzetten van een samenleving is pas het ultieme "negeren van de werkelijkheid".quote:Er is in de wetenschap grote twijfel over het bestaan van een vrije wil en daarmee eigen verantwoordelijkheid. Dat zijn zaken die veel feitelijker zijn dan economie.
Het lijkt mij verstandiger om politiek en besturen aan te passen aan de werkelijkheid dan andersom. En economie is geen werkelijkheid.
Ik zei al, onzin met onzin bewijzen. Je kan net zo goed een Theocratie oprichten omdat mensen God bedacht hebben.quote:Op zaterdag 2 april 2016 14:01 schreef SpecialK het volgende:
Economie is een werkelijkheid geschapen vanuit de menselijke hersenstructuur. Economie, eigen verantwoordelijkheid, cultuur en andere emerging properties ontkennen en proberen te onderdrukken of te negeren bij het opzetten van een samenleving is pas het ultieme "negeren van de werkelijkheid".
Oh, maar die alternatieven zijn er ruimschoots, en gedeeltelijk uitgeprobeerd. Maar de VVD en lobbyisten houden de deksel op de pot.quote:Ik zeg niet dat deze concepten dus per se nodig zijn (in deze specifieke vorm bedoel ik) maar ze brengen nut en het is aantoonbaar dat bij het weglaten je chaos en lijden veroorzaakt. Dus totdat iemand met alternatieven voor die concepten komen denk ik dat het zinnig is om ze te blijven gebruiken.
Ik hoef helemaal niks te bewijzen. Het is vrij logisch dat een samenleving waarin mensen niet meer verantwoordelijk zijn voor hun eigen doen en laten een chaos wordt. Tenzij we iedereen na geboorte matrix-style inpluggen in pods en alle realiteit virtueel laten plaatsvinden.quote:Op zaterdag 2 april 2016 14:05 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik zei al, onzin met onzin bewijzen. Je kan net zo goed een Theocratie oprichten omdat mensen God bedacht hebben.
Noem eens een alternatief? Een alternatief voor eigen gedeeltelijke-verantwoordelijkheid zoals we het nu hebben?quote:[..]
Oh, maar die alternatieven zijn er ruimschoots, en gedeeltelijk uitgeprobeerd. Maar de VVD en lobbyisten houden de deksel op de pot.
Die vergelijking met de Matrix is niet zo slecht. Als mensen fundamenteel anders functioneren dan iedereen denkt kan je alleen maar slechte wetten bedenken om een land te regeren.quote:Op zaterdag 2 april 2016 14:07 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ik hoef helemaal niks te bewijzen. Het is vrij logisch dat een samenleving waarin mensen niet meer verantwoordelijk zijn voor hun eigen doen en laten een chaos wordt. Tenzij we iedereen na geboorte matrix-style inpluggen in pods en alle realiteit virtueel laten plaatsvinden.
[..]
Communisme.quote:Noem eens een alternatief? Een alternatief voor eigen gedeeltelijke-verantwoordelijkheid zoals we het nu hebben?
En wie beslist over het lot van deze mensen? Wat nou als ik niet mee wil doen aan zo'n post-humanistische natte droom?quote:Op zaterdag 2 april 2016 14:10 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Die vergelijking met de Matrix is niet zo slecht. Als mensen fundamenteel anders functioneren dan iedereen denkt kan je alleen maar slechte wetten bedenken om een land te regeren.
Slecht idee. Uitgeprobeerd. Past niet binnen het framework van de menselijke psyche. Nogmaals... je zal dan mensen moeten ontwerpen tot op het punt dat we kunnen vaststellen dat het een andere diersoort is geworden.quote:[..]
Communisme.
De uitvoering was slecht, maar er zijn dus wel degelijk alternatieven, en sommigen liggen dichter bij het samenwerkingsmodel dan bij het concurrentiemodel.quote:
Gelukkig zijn die voorwaarden voor iedereen hetzelfde .quote:Op donderdag 31 maart 2016 22:24 schreef Tomatenboer het volgende:
Zonder de goede infrastuctuur, de stabiele en veilige leefomgeving, het goede onderwijs, goede gezondheidszorg, en de fatsoenlijke sociale voorzieningen kunnen bedrijven in Nederland floreren waardoor ook mensen kunnen presteren zoals ze presteren. Ook dat is dus niet volledig eigen verdienste, maar een ongelooflijke samenhang van ontelbaar veel factoren die zorgen dat mensen de positie bereiken en behouden waarop ze functioneren dankzij de voorwaarden die zijn geschapen.
quote:
Nee, dat was de dictatuur van het proletariaat. Dat is een fase waar een samenleving doorheen moest voordat de communistisch heilstaat aanbreekt, niet het einddoel.quote:Op vrijdag 8 april 2016 09:06 schreef Metro2005 het volgende:
[..]ok vanaf nu kan ik je niet meer serieus nemen sorry.
Communisme is tot in den treure uitgeprobeerd door veel verschillende landen in vele vormen en altijd is het land er volledig aan ten gronde gegaan en meestal ook nog eens met extreem veel doden tot gevolg.
De theorie is getoetst in de praktijk, bleek niet te werken, theorie klopt niet.quote:Op vrijdag 8 april 2016 09:09 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Nee, dat was de dictatuur van het proletariaat. Dat is een fase waar een samenleving doorheen moest voordat de communistisch heilstaat aanbreekt, niet het einddoel.
Waarschijnlijk zouden de socialistische regimes niet eens door die toetsing komen. Marx zelf wees de commune van Parijs als een voorbeeld van de dictatuur van het proletariaat. Het betekende niet letterlijk een dictatuur.quote:Op vrijdag 8 april 2016 09:09 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Nee, dat was de dictatuur van het proletariaat. Dat is een fase waar een samenleving doorheen moest voordat de communistisch heilstaat aanbreekt, niet het einddoel.
Pardon?quote:Op vrijdag 8 april 2016 09:09 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Het schoot niet op in ieder geval, waarschijnlijk met name doordat dat niet in het belang was van diegenen die de macht uitoefenden. Maar dat is geen reden om te doen alsof dat de communistische heilstaat was.quote:Op vrijdag 8 april 2016 09:11 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
De theorie is getoetst in de praktijk, bleek niet te werken, theorie klopt niet.
Het ging in ieder geval om een overgangsfase, met het proletariaat ipv de bourgeoisie aan de macht. Vandaar ook de betiteling 'bourgeois' als belediging/aanduiding van de vijand.quote:Op vrijdag 8 april 2016 09:18 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Waarschijnlijk zouden de socialistische regimes niet eens door die toetsing komen. Marx zelf wees de commune van Parijs als een voorbeeld van de dictatuur van het proletariaat. Het betekende niet letterlijk een dictatuur.
Volgens Marx betekende een staat altijd de onderdrukking van de ene klasse door de andere. Deze rollen wolde hij omdraaien, vandaar het spreekwoordelijke dictatuur van het proletariaat. Wat niet letterlijk een dictatuur betekende.
Het is de realiteit van de theorie, en die komt niet overeen met de voorspelde uitkomst. De theorie is daarmee onderuit gehaald, en niet validequote:Op vrijdag 8 april 2016 09:35 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Het schoot niet op in ieder geval, waarschijnlijk met name doordat dat niet in het belang was van diegenen die de macht uitoefenden. Maar dat is geen reden om te doen alsof dat de communistische heilstaat was.
Dus als het mislukt is, dan moet je er niet naar gaan zoeken, maar als het ergens wel gelukt is, dan moet je daar wel naar kijken?quote:Op vrijdag 8 april 2016 09:35 schreef Weltschmerz het volgende:
Het punt is dat als je wil weten hoe het communisme werkt of niet werkt, je niet bij die voorlopige arbeidersparadijzen moet gaan kijken, maar met een lampje moet zoeken naar kleine gemeenschappen waar iets dergelijks wel verwezenlijkt is.
Dat noem je met een goed woord, confirmation biasquote:Op vrijdag 8 april 2016 10:47 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Dus als het mislukt is, dan moet je er niet naar gaan zoeken, maar als het ergens wel gelukt is, dan moet je daar wel naar kijken?
Ja ja.
Het concurrentiemodel is wel fijn.quote:Op zaterdag 2 april 2016 14:42 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
De uitvoering was slecht, maar er zijn dus wel degelijk alternatieven, en sommigen liggen dichter bij het samenwerkingsmodel dan bij het concurrentiemodel.
Het garandeert kwaliteit voor de juiste prijs.quote:Op vrijdag 8 april 2016 16:10 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Het concurrentiemodel is wel fijn.
Past ook goed bij (een groot deel van) de mensheid.
Zoals in de zorgverzekeringen. De markt die voor ons werkt en altijd scherpe prijzen garandeert.quote:Op vrijdag 8 april 2016 18:11 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Het garandeert kwaliteit voor de juiste prijs.
Is daar tegenwoordig een vrije markt voor?quote:
Dat werd toch zo omschreven indertijd? Dat we dat metier beter aan de markt konden overlaten, omdat commerciële partijen zo efficiënt werken en de besparingen aan ons doorgeven? Wegens vermeende concurrentie onder de marktpartijen?quote:Op vrijdag 8 april 2016 18:14 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Is daar tegenwoordig een vrije markt voor?
Slecht voorbeeld. De overheid schrijft dwingend voor wat er vergoed moet worden. Het is gewoon de zoveelste vorm van herverdeling.quote:Op vrijdag 8 april 2016 18:16 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Dat werd toch zo omschreven indertijd? Dat we dat metier beter aan de markt konden overlaten, omdat commerciële partijen zo efficiënt werken en de besparingen aan ons doorgeven?
Wat logisch is. Ik moet er niet aan denken wat er gebeurt als de marktpartijen dat zelf zouden mogen bepalen. Jij ook niet hoop ik.quote:Op vrijdag 8 april 2016 18:17 schreef Paper_Tiger het volgende:
De overheid schrijft dwingend voor wat er vergoed moet worden.
Dan krijg je betaalbare kwaliteit. De rillingen lopen me over de rug.quote:Op vrijdag 8 april 2016 18:19 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Wat logisch is. Ik moet er niet aan denken wat er gebeurt als de marktpartijen dat zelf zouden mogen bepalen. Jij ook niet hoop ik.
Verbluffend (maar ook zorgwekkend eng) altijd weer hoe jij denkt. Je gelooft het ook nog echt vermoedelijk.quote:Op vrijdag 8 april 2016 18:20 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Dan krijg je betaalbare kwaliteit. De rillingen lopen me over de rug.
Ik heb particuliere zorg gekend en afgenomen. Het was perfect en betaalbaar.quote:Op vrijdag 8 april 2016 18:22 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Verbluffend (maar ook zorgwekkend eng) altijd weer hoe jij denkt. Je gelooft het ook nog echt vermoedelijk.
Daar ging het niet over. Zie boven je.quote:Op vrijdag 8 april 2016 18:24 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Ik heb particuliere zorg gekend en afgenomen. Het was perfect en betaalbaar.
Je meldt je bij de verzekering en kruist op een lijst aan welke risico's je wilt verzekeren en hoeveel eigen risico je wilt nemen en daaruit rolt een premie. Perfect.quote:Op vrijdag 8 april 2016 18:22 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Verbluffend (maar ook zorgwekkend eng) altijd weer hoe jij denkt. Je gelooft het ook nog echt vermoedelijk.
Maar even serieus: als marktpartijen zelf zouden mogen bepalen wat ze wel en niet vergoeden dan is (dus) het resultaat: kwaliteit. Het is moeilijk te geloven. Hoe zie je dat dan concreet?
Dat is geen antwoord op de vraag.quote:Op vrijdag 8 april 2016 18:27 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Je meldt je bij de verzekering en kruist op een lijst aan welke risico's je wilt verzekeren en hoeveel eigen risico je wilt nemen en daaruit rolt een premie. Perfect.
We hebben een tijd lang particuliere en staatszorg gehad in dit land. Bejaarden hoefden zich niet te verzekeren voor kraamzorg en jonge stellen niet voor een rollator of incontinentieslips. Verder hoefde er geen administratie bijgehouden te worden van elke pil die de apotheek verstrekte. Je spaarde een heel jaar alle rekeningen op en als die je eigen risico overschreden stuurde je ze op naar de verzekeraar. Veel minder bureaucratie en dus goedkoop.quote:
Je spreekt toch af wat vergoed wordt voordat je een verzekering afsluit?quote:Op vrijdag 8 april 2016 18:55 schreef Bart2002 het volgende:
Je maakt jezelf belachelijk m.i.
Daarom nogmaals:
Maar even serieus: als marktpartijen zelf zouden mogen bepalen wat ze wel en niet vergoeden dan is (dus) het resultaat: kwaliteit. Het is moeilijk te geloven. Hoe zie je dat dan concreet?
Zie weer boven je. 2e alinea.quote:Op vrijdag 8 april 2016 19:03 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Je spreekt toch af wat vergoed wordt voordat je een verzekering afsluit?
Oud links ging wel wat verder dan 'kritisch' . Maar goed, 'nieuw links' bagatelliseert de polariserende werking van religie compleet, en verwacht dan wel solidariteit. Hoe in de war kan je zijn.quote:Een links dat kritisch is op religie, maar het niet gebruikt als zondebok.
Dat klinkt zeer interessant.quote:Op vrijdag 8 april 2016 19:12 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Oud links ging wel wat verder dan 'kritisch' . Maar goed, 'nieuw links' bagatelliseert de polariserende werking van religie compleet, en verwacht dan wel solidariteit. Hoe in de war kan je zijn.
Welk gedeelte vind je interessant?quote:Op vrijdag 8 april 2016 19:16 schreef Bart2002 het volgende:
Dat klinkt zeer interessant.
Zou je dat misschien iets kunnen uitdiepen en verklaren zodat de kijkers thuis het ook kunnen snappen?
Dit dus, mijn premie laag en de dekking heel erg goed. Van mijn 21ste tot de invoering van het nieuwe zorgstelsel privaat verzekerd geweest. Had een hoog eigen risico en een heel lage premie.quote:Op vrijdag 8 april 2016 18:24 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Ik heb particuliere zorg gekend en afgenomen. Het was perfect en betaalbaar.
Alles! Shoot!quote:Op vrijdag 8 april 2016 19:22 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Welk gedeelte vind je interessant?
Het hoeft niet natuurlijk, je hebt altijd mensen die niet geinteresseerd in alles wat wel eens niet in hun straatje zou kunnen passen.quote:Op vrijdag 8 april 2016 10:47 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Dus als het mislukt is, dan moet je er niet naar gaan zoeken, maar als het ergens wel gelukt is, dan moet je daar wel naar kijken?
Ja ja.
Natuurlijk bepalen marktpartijen dat. Iemand die alleen steunzolen vergoedt voor een hoge premie zal iig niet veel klanten binnenhalen.quote:Op vrijdag 8 april 2016 19:04 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Zie weer boven je. 2e alinea.
En het ging niet over "afspreken" maar over bepalen wat er wel en niet vergoed wordt als marktpartijen dit zouden mogen bepalen i.t.t. de overheid of een andere onafhankelijke partij.
Jonge socialisten kunnen zich dat niet eens voorstellen.quote:Op vrijdag 8 april 2016 19:25 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dit dus, mijn premie laag en de dekking heel erg goed. Van mijn 21ste tot de invoering van het nieuwe zorgstelsel privaat verzekerd geweest. Had een hoog eigen risico en een heel lage premie.
Jonge socialisten willen dat jij en ik voor hun betalen, ze hebben dat nodig dus hebben ze er recht op menen zequote:Op vrijdag 8 april 2016 19:52 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Jonge socialisten kunnen zich dat niet eens voorstellen.
Wel mopperen dat dat gedrocht onbetaalbaar is geworden terwijl wij al 6 keer zoveel betalen als zij. De enige die lachen zijn de medici.quote:Op vrijdag 8 april 2016 19:53 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Jonge socialisten willen dat jij en ik voor hun betalen, ze hebben dat nodig dus hebben ze er recht op menen ze
Zeker omdat de tandarts gek is op contant geld en dan ook nog eens 30% korting geeft.quote:Op vrijdag 8 april 2016 19:53 schreef Pietverdriet het volgende:
En vuistregel voor verzekeren is, verzeker alleen het risico wat je niet zelf kan dragen, zo heb ik al 30 jaar geen tandartsverzekering, betaal gewoon zelf, heeft me duizenden euros opgeleverd
Nee, dat niet, meeste tandartsen zijn geen goede ondernemers. Heb wel eens gezegd dat hij korting zou moeten geven aan mensen die direct betalen, met pin of cash, maar dat zag hij niet in, hij begrijpt niet dat het versturen ven rekeningen, herinneringen, op geld wachten etc gewoon heel erg duur is, nog los van mensen die niet betalen. Als hij de helft van de mensen zover zou brengen direct te betalen ipv over vier weken verbeterd dat niet alleen zijn cashflow enorm, maar bespaart hij ook per patientbehandeling euros voor het versturen en administreren van rekeningen.quote:Op vrijdag 8 april 2016 19:58 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Zeker omdat de tandarts gek is op contant geld en dan ook nog eens 30% korting geeft.
Hulde voor mijn tandarts in dat geval. Ze gebruiken overigens allemaal een dure factormaatschappij.quote:Op vrijdag 8 april 2016 20:17 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nee, dat niet, meeste tandartsen zijn geen goede ondernemers. Heb wel eens gezegd dat hij korting zou moeten geven aan mensen die direct betalen, met pin of cash, maar dat zag hij niet in, hij begrijpt niet dat het versturen ven rekeningen, herinneringen, op geld wachten etc gewoon heel erg duur is, nog los van mensen die niet betalen. Als hij de helft van de mensen zover zou brengen direct te betalen ipv over vier weken verbeterd dat niet alleen zijn cashflow enorm, maar bespaart hij ook per patientbehandeling euros voor het versturen en administreren van rekeningen.
Dat willen veel tandartsen niet begrijpen.
En dat hoeven ze ook niet omdat ze ondanks al die slordigheid toch al meer dan bovengemiddeld verdienen. Mede door de numerus fixus. In ieder geval 1 beroepsgroep waar wij geen medelijden mee behoeven te hebben.quote:Op vrijdag 8 april 2016 20:17 schreef Pietverdriet het volgende:
Dat willen veel tandartsen niet begrijpen.
Dat klopt. Dat is dus een groot voordeel voor de grootverdiener. Hoe meer je kunt dragen, hoe meer je kunt besparen. Waar je dan nog rijker van wordt. Maar die slimmigheid is voor een steeds kleiner deel van de middenklasse weggelegd these days.quote:Op vrijdag 8 april 2016 19:53 schreef Pietverdriet het volgende:
vuistregel voor verzekeren is, verzeker alleen het risico wat je niet zelf kan dragen
Is dat wel echt zo?quote:Op vrijdag 8 april 2016 20:46 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Dat klopt. Dat is dus een groot voordeel voor de grootverdiener. Hoe meer je kunt dragen, hoe meer je kunt besparen. Waar je dan nog rijker van wordt. Maar die slimmigheid is voor een steeds kleiner deel van de middenklasse weggelegd these days.
Ja, dat is echt zo. Het is logisch. Als je een ruime buffer hebt dan hoef je je tegen steeds minder te verzekeren. En dit navenant aan de hoogte van de buffer. Zodat je zou kunnen zeggen dat een arm mens zich tegen onheil moet verzekeren omdat hij de gevolgen niet kan dragen en dat hij daardoor steeds weer een stukje armer wordt. Dat was mijn strekking.quote:
Eh ik bedoelde eigenlijk meer dat tweede, dat steeds minder mensen dit kunnen, denk eerder steeds meer.quote:Op vrijdag 8 april 2016 21:22 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Ja, dat is echt zo. Het is logisch. Als je een ruime buffer hebt dan hoef je je tegen steeds minder te verzekeren. En dit navenant aan de hoogte van de buffer. Zodat je zou kunnen zeggen dat een arm mens zich tegen onheil moet verzekeren omdat hij de gevolgen niet kan dragen en dat hij daardoor steeds weer een stukje armer wordt. Dat was mijn strekking.
De middenklasse verdwijnt.quote:Op vrijdag 8 april 2016 21:25 schreef Fer het volgende:
[..]
Eh ik bedoelde eigenlijk meer dat tweede, dat steeds minder mensen dit kunnen, denk eerder steeds meer.
Sinds wanneer is links de verdediger van de middenklasse?quote:Op vrijdag 8 april 2016 23:34 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
De middenklasse verdwijnt.
Is onderdeel van de tweedeling waar iedereen voor waarschuwt.
Sinds mensenheugenis.quote:Op vrijdag 8 april 2016 23:39 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Sinds wanneer is links de verdediger van de middenklasse?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |