abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 28 maart 2016 @ 17:28:15 #101
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_161001981
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2016 17:23 schreef robin007bond het volgende:

[..]

Wat ik met de OP bedoel is dat links een groot deel van zijn achterban heeft verloren aan populistische partijen. Daar is een reden voor. En wat ik zie is dat veel linksen niet de moeite doet om ze terug te winnen, maar de mensen an sich proberen te verafschuwen (het zijn tokkies etc.) in plaats van het gedachtegoed waar ze naartoe zijn gegaan.
Hoe moeten ze dat doen dan? De linkse boodschap slaat blijkbaar niet aan bij die mensen. Misschien moet je eerder naar je eigen boodschap kijken in plaats van die mensen de schuld geven. Of de mensen die blijven bij de boodschap.

Wat is je bedoeling met dat plaatje trouwens? Mij niet duidelijk.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  maandag 28 maart 2016 @ 17:30:33 #102
165633 eriksd
The grand facade...
pi_161002023
quote:
2s.gif Op maandag 28 maart 2016 17:28 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Hoe moeten ze dat doen dan? De linkse boodschap slaat blijkbaar niet aan bij die mensen. Misschien moet je eerder naar je eigen boodschap kijken in plaats van die mensen de schuld geven. Of de mensen die blijven bij de boodschap.

Wat is je bedoeling met dat plaatje trouwens? Mij niet duidelijk.
Robin sleept vanalles aan de haren erbij, laten we de discussie zuiver houden.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
  maandag 28 maart 2016 @ 17:52:08 #103
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_161002420
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2016 17:06 schreef eriksd het volgende:

[..]

Ja, en dus? Kom nou eens met wat concrete punten waarop de " te verheffen onderklasse" kan scoren? Nog meer soorten opleidingen? Ik heb werkelijk geen idee waar je nou naartoe wil.
Sommige mensen zijn zo doelgericht dat ze geen gevoel hebben voor hoe de omgeving zich vormt. Maar wij hebben een ideologische trend in de samenleving die veel invloed heeft op hoe wij alles interpreteren. Als je daarin een beweging kunt maken, verandert er vaak zoveel, op zoveel terreinen, dat heeft weinig meer te maken heeft met de uitvoering van een plan van aanpakt. Die beweging is al in volle gang.

Wat ik verwacht is dat het besef groeit dat individualisme, markt en competitie een ontwrichtende werking heeft op de samenleving. Er is te weinig controle. Alles dat er mis gaat in de samenleving kun je alleen nog maar over je heen laten gaan, want er is geen stuur. Als individu heb je geen controle over de samenleving. Je kunt dit soort problemen niet in je eentje oplossen. Niet alleen de onderklasse heeft last van dit gebrek aan controle, want ook een hele samenleving kan tegen de vlakte gaan. Er moet dus een breder denkraam gekozen worden. Daarover is er nu een politieke strijd. Het gevoerde beleid zal afhankelijk zijn van de uitkomst.

[ Bericht 0% gewijzigd door deelnemer op 28-03-2016 17:57:42 ]
The view from nowhere.
  † In Memoriam † maandag 28 maart 2016 @ 18:18:13 #104
137949 Disana
pi_161002999
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2016 17:23 schreef robin007bond het volgende:

[..]

Wat ik met de OP bedoel is dat links een groot deel van zijn achterban heeft verloren aan populistische partijen. Daar is een reden voor. En wat ik zie is dat veel linksen niet de moeite doet om ze terug te winnen, maar de mensen an sich proberen te verafschuwen (het zijn tokkies etc.) in plaats van het gedachtegoed waar ze naartoe zijn gegaan.

Ik moet toegeven dat ik soms ook echt kots op bepaalde dingen die worden gezegd op internet door bepaalde figuren. Maar het heeft eigenlijk geen zin om dat te gaan moraliseren. Het is productiever om het gedachtegoed aan te pakken. Te analyseren waarom die mensen zijn gevlucht naar populistische partijen en daar een oplossing voor te formuleren ontbreekt naar mijn mening.

Je hoeft je niet te verdedigen. Ik herken het bij mezelf ook. Dan denk ik: "Waarom trappen ze in zo'n debiel als Wilders die 75% van de sociale huurmarkt wil liberaliseren en klagen ze alsnog dat vluchtelingen de sociale huurhuizen zouden pikken". Maar er is een reden voor dat ze zich niet gehoord voelen. En het lijkt me productiever om dat te analyseren en er oplossingen voor te bieden dan die mensen te stigmatiseren, zoals bijvoorbeeld in dit plaatje:

[ afbeelding ]
Om op dat laatste in te gaan: ik heb er een beetje een probleem mee om voor Wilders- en Trumpaanhangers te denken dat ze niet beter weten of kunnen. Hoe benepen je positie ook is, je bent volgens mij nog wel in staat om te zien waaraan je je goedkeuring verleent. Kies je voor racisten, extreemrechtsen of populisten, dan kun je weten dat je dit doet ten koste van weer een andere ondergeschoven groep. En waarom zou solidariteit van links of hoger opgeleid moeten komen en zou men rechts en lager opgeleid voor het gebrek eraan verontschuldigen.
  maandag 28 maart 2016 @ 18:45:34 #105
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_161003699
quote:
7s.gif Op maandag 28 maart 2016 16:27 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Dat ze niet goed doorkrijgen wat de problemen precies zijn (maatschappelijk EN op de werkvloer) omdat de "arbeiders" ja en amen zeggen omdat ze bang zijn hun baan kwijt te raken, of omdat de arbeiders niet (meer) de moeite nemen om de hogeren te helpen omdat er toch niet naar ze geluisterd wordt, omdat de hoger opgeleiden toch alles beter weten of omdat ze afgeschrikt worden door een arrogante houding van de hoger opgeleiden.
Ja, en wat boeit het dat hogeropgeleiden niet precies doorkrijgen wat de problemen zijn? Een goede manager probeert de problemen op de werkvloer te doorgronden, een goede politicus probeert de problemen in de maatschappij te doorgronden. Waarom zou de andere 99.999% van de hogeropgeleiden zich daar dan ook druk om moeten maken?

Is het werkelijke probleem niet zozeer dat de hogeropgeleiden er last van hebben, maar dat de negatieve consequenties voor de laaggekwalificeerde zijn? Dat het probleem van "arrogantie" geen probleem van de manager is, maar juist van de werknemer?

De reden waarom ik dit vraag is omdat het niet helemaal duidelijk is waarom hogeropgeleiden het probleem van een andere groep zich zouden moeten toe-eigenen of verantwoordelijk voor zouden moeten voelen. Als links Nederland dat zou kunnen verklaren of daar een reden voor zou kunnen verzinnen zou dat hun positie al flink helpen.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  maandag 28 maart 2016 @ 18:47:24 #106
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_161003749
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2016 16:10 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Het zit in de retorica. Die getuigt van een groot aantal impliciete vooronderstellingen, die het speelveld beperken, zonder openlijk ter discussie te staan (een frame). Een open discussie is onderdeel van een goede politieke organisatie, Het is niet alleen het voorstadium van concrete beleidsvoorstellen, want anders kun je niet denken zonder gelijk te handelen. Handelen heeft gevolgen, en biedt daarom veel minder ruimte dan denken. Je kunt dus alleen vrij denken, als je niet gelijk begint te zeiken over wat je nu gaat doen. Het ontbreekt blijkbaar aan voldoende intellectuele bovenbouw in de vakbond. Ze zouden die man ook in dienst kunnen nemen.
Dat zijn tal van algemeenheden en betwistbare stellingen. Geen concrete oplossingen. De vakbond gaat natuurlijk niet hun goeie en schaarse geld verspillen aan het in dienst nemen van iemand die geen enkele toevoeging is aan de organisatie. Als het ontbreekt aan "intellectuele bovenbouw" dan is het aannemen van iemand die spuugt op de intellectuelen natuurlijk geen verstandige zet ;)
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_161003860
quote:
11s.gif Op maandag 28 maart 2016 18:45 schreef Ryon het volgende:

[..]

Ja, en wat boeit het dat hogeropgeleiden niet precies doorkrijgen wat de problemen zijn? Een goede manager probeert de problemen op de werkvloer te doorgronden, een goede politicus probeert de problemen in de maatschappij te doorgronden. Waarom zou de andere 99.999% van de hogeropgeleiden zich daar dan ook druk om moeten maken?

Is het werkelijke probleem niet zozeer dat de hogeropgeleiden er last van hebben, maar dat de negatieve consequenties voor de laaggekwalificeerde zijn? Dat het probleem van "arrogantie" geen probleem van de manager is, maar juist van de werknemer?

De reden waarom ik dit vraag is omdat het niet helemaal duidelijk is waarom hogeropgeleiden het probleem van een andere groep zich zouden moeten toe-eigenen of verantwoordelijk voor zouden moeten voelen. Als links Nederland dat zou kunnen verklaren of daar een reden voor zou kunnen verzinnen zou dat hun positie al flink helpen.
Waar denk je dat de Wildersjes, de Orbans en de Trumps van de wereld precies uit voortkomen?
  maandag 28 maart 2016 @ 18:54:32 #108
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_161003907
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2016 18:52 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

Waar denk je dat de Wildersjes, de Orbans en de Trumps van de wereld precies uit voortkomen?
Populisme? Dus als een politicus hardop roept dat hij snapt wat het probleem is, dan is dat al voldoende? Oplossingen zelf hoeven niet geboden te worden?

Dat bedoelde ik ook met mijn post. Alleen verantwoordelijke managers en politici hoeven zich er druk om te maken. De overige 99%+ niet.
--
pi_161003957
quote:
11s.gif Op maandag 28 maart 2016 18:54 schreef Ryon het volgende:

[..]

Populisme? Dus als een politicus hardop roept dat hij snapt wat het probleem is, dan is dat al voldoende? Oplossingen zelf hoeven niet geboden te worden?

Dat bedoelde ik ook met mijn post. Alleen verantwoordelijke managers en politici hoeven zich er druk om te maken. De overige 99%+ niet.
De overige 99+% ondervindt toch ook de gevolgen van het aan de macht zijn van zo'n malloot? En zo ver hoeft het niet eens te komen trouwens, als het rijtje populistische partijen genoeg zetels weet te behalen kan het voor de overgebleven partijen uiteindelijk toch nagenoeg onmogelijk worden om een stabiele coalitie te vormen. Zoals de peilingen er nu voor staan zit een coalitie met minder dan 5 partijen er echt niet in, en zelfs dan is de meerderheid die men heeft nog altijd uitermate krap.

[ Bericht 19% gewijzigd door Tocadisco op 28-03-2016 19:55:28 ]
  maandag 28 maart 2016 @ 19:00:28 #110
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_161004044
quote:
Dit is toch echt iets dat rechts zelf moet doen. Zij moeten leren begrijpen waarom gelijkwaardigheid een kernwaarde in onze cultuur is.
The view from nowhere.
  maandag 28 maart 2016 @ 19:16:41 #111
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_161004414
quote:

[..]

Omdat hoger opgeleiden de tent runnen. Ook voor de lager opgeleiden. Die hebben geen macht. Tot het niet langer kan en ze met fakkels en hooivorken de straat op gaan. En dat is ook slecht voor de hoger opgeleiden.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  maandag 28 maart 2016 @ 19:21:49 #112
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_161004543
quote:
1s.gif Op maandag 28 maart 2016 19:16 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Omdat hoger opgeleiden de tent runnen. Ook voor de lager opgeleiden. Die hebben geen macht.
Eh, dat is onzin. Net zoveel macht als hoger opgeleiden. Ze weten vaak niet dat ze het hebben of hoe ze het moeten gebruiken.
  maandag 28 maart 2016 @ 19:32:14 #113
pi_161004844
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2016 18:18 schreef Disana het volgende:

[..]

Om op dat laatste in te gaan: ik heb er een beetje een probleem mee om voor Wilders- en Trumpaanhangers te denken dat ze niet beter weten of kunnen. Hoe benepen je positie ook is, je bent volgens mij nog wel in staat om te zien waaraan je je goedkeuring verleent. Kies je voor racisten, extreemrechtsen of populisten, dan kun je weten dat je dit doet ten koste van weer een andere ondergeschoven groep. En waarom zou solidariteit van links of hoger opgeleid moeten komen en zou men rechts en lager opgeleid voor het gebrek eraan verontschuldigen.
Maar wat moet je als lager opgeleide stemmen dan? De middenpartijen doen allemaal hetzelfde vanwege de markt of de EU. En je mag niet extreem stemmen. Dan blijft niets over.
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
  maandag 28 maart 2016 @ 19:33:25 #114
pi_161004882
quote:
2s.gif Op maandag 28 maart 2016 19:21 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Eh, dat is onzin. Net zoveel macht als hoger opgeleiden. Ze weten vaak niet dat ze het hebben of hoe ze het moeten gebruiken.
Dat is effectief hetzelfde.
  † In Memoriam † maandag 28 maart 2016 @ 19:41:50 #115
137949 Disana
pi_161005118
quote:
1s.gif Op maandag 28 maart 2016 19:32 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Maar wat moet je als lager opgeleide stemmen dan? De middenpartijen doen allemaal hetzelfde vanwege de markt of de EU. En je mag niet extreem stemmen. Dan blijft niets over.
De SP is niet van de markt en de EU, dus dat is een optie. De PvdA is wel van de EU, maar zegt nog steeds van de gewone man te zijn. Misschien is de PvdD een optie, die is ook Eurosceptisch.
  maandag 28 maart 2016 @ 19:46:51 #116
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_161005271
quote:
1s.gif Op maandag 28 maart 2016 19:33 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Dat is effectief hetzelfde.
Hetzelfde geldt ook voor hoger opgeleiden trouwens. Maar het is absoluut niet hetzelfde, het punt is vooral dat het niet lijkt alsof men die macht überhaupt wil gebruiken.
  maandag 28 maart 2016 @ 20:10:25 #117
pi_161005989
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2016 19:41 schreef Disana het volgende:

[..]

De SP is niet van de markt en de EU, dus dat is een optie.
De SP is wel van de allochtonen.
  † In Memoriam † maandag 28 maart 2016 @ 20:11:16 #118
137949 Disana
pi_161006009
quote:
7s.gif Op maandag 28 maart 2016 20:10 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Niet specifiek toch? Volgens mij moet je daarvoor nog altijd bij de PvdA zijn.
  maandag 28 maart 2016 @ 20:11:43 #119
pi_161006021
quote:
2s.gif Op maandag 28 maart 2016 19:46 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Hetzelfde geldt ook voor hoger opgeleiden trouwens. Maar het is absoluut niet hetzelfde, het punt is vooral dat het niet lijkt alsof men die macht überhaupt wil gebruiken.
Men ziet de macht niet zodat men het niet probeert, of men heeft het geprobeerd en het werkt niet. Het resultaat is hetzelfde. Er word geen macht uitgeoefend.
  maandag 28 maart 2016 @ 20:12:30 #120
pi_161006041
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2016 20:11 schreef Disana het volgende:

[..]

Niet specifiek toch? Volgens mij moet je daarvoor nog altijd bij de PvdA zijn.
Redelijk specifiek wel. De SP heeft het dan ook moeilijk met het vluchtelingen vraagstuk. Ze zijn voor allochtonen, maar die zijn tegelijkertijd een bedreiging voor de lager opgeleide NL-ers.
  maandag 28 maart 2016 @ 20:13:25 #121
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_161006076
quote:
7s.gif Op maandag 28 maart 2016 20:11 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Men ziet de macht niet zodat men het niet probeert, of men heeft het geprobeerd en het werkt niet.
Of men ziet niet dat het werkt of wil het niet zien. Maar goed, dat past niet in jouw agenda dus ik praat weer tegen een muur, laat maar.
  maandag 28 maart 2016 @ 20:13:45 #122
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_161006083
quote:
1s.gif Op maandag 28 maart 2016 19:16 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Omdat hoger opgeleiden de tent runnen. Ook voor de lager opgeleiden. Die hebben geen macht. Tot het niet langer kan en ze met fakkels en hooivorken de straat op gaan. En dat is ook slecht voor de hoger opgeleiden.
O ja, dat moment. Was er niet ene Marx die daar ook continu voor liep te waarschuwen? We wachten gewoon geduldig af.
--
  † In Memoriam † maandag 28 maart 2016 @ 20:14:24 #123
137949 Disana
pi_161006103
quote:
7s.gif Op maandag 28 maart 2016 20:12 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Redelijk specifiek wel. De SP heeft het dan ook moeilijk met het vluchtelingen vraagstuk. Ze zijn voor allochtonen, maar die zijn tegelijkertijd een bedreiging voor de lager opgeleide NL-ers.
Dan maar eens bij de PvdD kijken? Ik vind het nog steeds geen goede reden om dan maar achter Wilders aan te lopen - temeer omdat de PVV helemaal niets voor laagopgeleiden en minderbedeelden doet.
  maandag 28 maart 2016 @ 20:16:19 #124
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_161006148
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2016 18:56 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

De overige 99+% ondervindt toch ook de gevolgen van het aan de macht zijn van zo'n malloot? En zo ver hoeft het niet eens te komen trouwens, als het rijtje populistische partijen genoeg zetels weet te behalen kan het voor de overgebleven partijen uiteindelijk toch nagenoeg onmogelijk worden om een stabiele coalitie te vormen. Zoals de peilingen er nu voor staan zit een coalitie met minder dan 5 partijen er echt niet in, en zelfs dan is de meerderheid die men heeft nog altijd uitermate krap.
Eerder een probleem dat wij in Nederland talloze partijen kennen. Als een van de weinige landen ter wereld. Dat de populisten, de socialisten, de dierenmensen, de milieu-activisten of de christengekkies aan de macht komen is altijd een probleem. Niet alleen voor de hogeropgeleiden. Denken al die verschillende groepen zelf trouwens anders over en dat is ook hun democratisch goed recht.
--
  maandag 28 maart 2016 @ 20:16:34 #125
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_161006159
quote:
9s.gif Op maandag 28 maart 2016 20:13 schreef Ryon het volgende:

[..]

O ja, dat moment. Was er niet ene Marx die daar ook continu voor liep te waarschuwen? We wachten gewoon geduldig af.
De neoliberalisten zorgen er wel voor dat dat niet gebeurt natuurlijk.
  maandag 28 maart 2016 @ 20:18:41 #126
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_161006211
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2016 19:00 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Dit is toch echt iets dat rechts zelf moet doen. Zij moeten leren begrijpen waarom gelijkwaardigheid een kernwaarde in onze cultuur is.
Dat is opvallend. Gelijkwaardigheid is namelijk wel een van de kernwaarden van de VVD maar niet die van de PvdA. Gelijkwaardigheid is zelfs een van de peilers waar het liberalisme op gestoeld is. Staan de rechtse jongens dan dichter bij de Nederlandse cultuur dan de linkse rakkers?
--
  maandag 28 maart 2016 @ 20:19:24 #127
pi_161006227
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2016 20:14 schreef Disana het volgende:

[..]

Dan maar eens bij de PvdD kijken? Ik vind het nog steeds geen goede reden om dan maar achter Wilders aan te lopen - temeer omdat de PVV helemaal niets voor laagopgeleiden en minderbedeelden doet.
Misschien ben jij niet laag genoeg opgeleid. Veel lager opgeleiden vinden het wel een reden om Wilders te stemmen. Heel interessant dat jij niet ziet waarom. Ik ben blij dat je in dit topic mee post.

Waarom zie je niet dat veel lager opgeleiden op Wilders willen stemmen?
  maandag 28 maart 2016 @ 20:20:30 #128
pi_161006254
quote:
9s.gif Op maandag 28 maart 2016 20:13 schreef Ryon het volgende:

[..]

Dat zou ik jammer vinden. Het lijkt me beter om een land zo goed mogelijk te runnen voor zo veel mogelijk mensen. Het zou jammer zijn om de boel maar te laten lopen, en als de boel klapt zeggen: "Ach jammer."
  † In Memoriam † maandag 28 maart 2016 @ 20:22:16 #129
137949 Disana
pi_161006294
quote:
7s.gif Op maandag 28 maart 2016 20:19 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Misschien ben jij niet laag genoeg opgeleid. Veel lager opgeleiden vinden het wel een reden om Wilders te stemmen. Heel interessant dat jij niet ziet waarom. Ik ben blij dat je in dit topic mee post.

Waarom zie je niet dat veel lager opgeleiden op Wilders willen stemmen?
Ik zie dat wel hoor, ik heb alleen al uitgelegd waarom het een slecht idee en zinloos is. De PVV heeft niets in huis voor lager opgeleiden behalve een afkeer van moslims.
  maandag 28 maart 2016 @ 20:22:41 #130
pi_161006307
quote:
2s.gif Op maandag 28 maart 2016 20:13 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Of men ziet niet dat het werkt of wil het niet zien. Maar goed, dat past niet in jouw agenda dus ik praat weer tegen een muur, laat maar.
Het is mijn agenda om een land op orde te krijgen voor iedereen, niet alleen voor een machtige rijke elite. Maar jouw agenda is het om iedereen van jouw specifieke gelijk te overtuigen?

In theorie heb je gelijk dat lager opgeleiden ook macht hebben, maar in theorie was Libië de meest democratische natie ter wereld. Het gaat er om wat er in de praktijk van terecht komt. De EU is in theorie een prima idee, maar niemand lijkt gelukkig met het eindresultaat.
  maandag 28 maart 2016 @ 20:24:05 #131
pi_161006350
quote:
11s.gif Op maandag 28 maart 2016 20:18 schreef Ryon het volgende:

[..]

Dat is opvallend. Gelijkwaardigheid is namelijk wel een van de kernwaarden van de VVD maar niet die van de PvdA. Gelijkwaardigheid is zelfs een van de peilers waar het liberalisme op gestoeld is. Staan de rechtse jongens dan dichter bij de Nederlandse cultuur dan de linkse rakkers?
De gelijkwaardigheid van de VVD bestaat alleen in theorie. Met inkomens- en opleidingsverschillen is die gelijkwaardigheid ver te zoeken.
  maandag 28 maart 2016 @ 20:25:16 #132
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_161006388
quote:
7s.gif Op maandag 28 maart 2016 20:24 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

De gelijkwaardigheid van de VVD bestaat alleen in theorie. Met inkomens- en opleidingsverschillen is die gelijkwaardigheid ver te zoeken.
Oh, staat een vorm sociale ongelijkheid gelijkwaardigheid echt in de weg? Is een speler van Ajax (die super getalenteerd is en miljoenen verdient) minder gelijkwaardig dan onze premier (die nauwelijks twee ton verdient?).
--
  maandag 28 maart 2016 @ 20:27:49 #133
pi_161006491
quote:
12s.gif Op maandag 28 maart 2016 20:25 schreef Ryon het volgende:

[..]

Oh, staat een vorm sociale ongelijkheid gelijkwaardigheid echt in de weg? Is een speler van Ajax (die super getalenteerd is en miljoenen verdient) minder gelijkwaardig dan onze premier (die nauwelijks twee ton verdient?).
Het zijn allebei geen arme mensen, misschien is je vergelijking niet zo goed gekozen.
  maandag 28 maart 2016 @ 20:27:52 #134
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_161006493
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2016 20:22 schreef Disana het volgende:

[..]

Ik zie dat wel hoor, ik heb alleen al uitgelegd waarom het een slecht idee en zinloos is. De PVV heeft niets in huis voor lager opgeleiden behalve een afkeer van moslims.
Eens, de PVV heeft tijdens haar 'deelname' aan Rutte 1,0 laten zien wat het waard is op dat terrein: bitter weinig.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  maandag 28 maart 2016 @ 20:32:33 #135
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_161006668
quote:
7s.gif Op maandag 28 maart 2016 20:27 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Het zijn allebei geen arme mensen, misschien is je vergelijking niet zo goed gekozen.
Dus zodra je arm bent ben je opeens niet meer gelijkwaardig?

Dat is een hele heftige uitspraak. Geen wonder dat men het gevoel heeft dat "elitair links" op de lageropgeleiden / arme mensen spuugt.
--
  maandag 28 maart 2016 @ 20:37:55 #136
445752 broodjepindakaashagelslag
Ik blaf niet maar ik bijt
pi_161006895
quote:
11s.gif Op maandag 28 maart 2016 20:18 schreef Ryon het volgende:

[..]

Gelijkwaardigheid kernwaarde van de VVD, daarom zijn ze ook allen maar bezig dat de rijke en hoogopgeleiden meer voordeeltjes en macht krijgen.
En was het niet zo dat juist de PVDA strijdt voor meer gelijkwaardigheid?
Its hard to win an argument against a smart person, but it's damn near impossible to win an argument against a stupid person
  maandag 28 maart 2016 @ 20:38:23 #137
pi_161006909
quote:
15s.gif Op maandag 28 maart 2016 20:32 schreef Ryon het volgende:

[..]

Dat is een hele heftige uitspraak. Geen wonder dat men het gevoel heeft dat "elitair links" op de lageropgeleiden / arme mensen spuugt.
Arme mensen hebben minder mogelijkheden dan rijke, dus hun positie is niet gelijkwaardig.
  maandag 28 maart 2016 @ 20:40:48 #138
pi_161006980
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2016 20:14 schreef Disana het volgende:

[..]

maar de PVV wil wel minder en liefst helemaal geen alochtonen meer in Nederland, en dit zijn juist de mensen die voor de lageropgeleiden een bedreiging vormen voor hun werk, dus stemmen ze wilders lijkt mij logisch.
Its hard to win an argument against a smart person, but it's damn near impossible to win an argument against a stupid person
  † In Memoriam † maandag 28 maart 2016 @ 20:43:13 #139
137949 Disana
pi_161007056
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2016 20:40 schreef broodjepindakaashagelslag het volgende:

[..]

maar de PVV wil wel minder en liefst helemaal geen alochtonen meer in Nederland, en dit zijn juist de mensen die voor de lageropgeleiden een bedreiging vormen voor hun werk, dus stemmen ze wilders lijkt mij logisch.
De PVV roept dat, maar doet er niets aan en doet ook verder niets voor mensen die lager op de ladder staan. Wilders zorgt er wel voor dat hij nooit daadwerkelijk waar hoeft te maken wat hij roept, want alle moslims uit Nederland verwijderen is onmogelijk en dat weet hij.
  maandag 28 maart 2016 @ 20:44:02 #140
pi_161007085
quote:
15s.gif Op maandag 28 maart 2016 20:32 schreef Ryon het volgende:

[..]

Gelijkwaardig aan wat, de rijke stinkerd met z'n villa in het gooi. Nee daar zijn ze inderdaad niet gelijkwaardig aan omdat ze niet de zelfde macht en geldkracht hebben.
pi_161007317
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2016 20:44 schreef broodjepindakaashagelslag het volgende:

[..]

Gelijkwaardig aan wat, de rijke stinkerd met z'n villa in het gooi. Nee daar zijn ze inderdaad niet gelijkwaardig aan omdat ze niet de zelfde macht en geldkracht hebben.
Ryon is uit op deze semantische discussie.

Want als mens zijn ze gelijkwaardig.

Maar ze zijn niet gelijk (als in inkomen, mogelijkheden, en prestaties).
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  maandag 28 maart 2016 @ 20:52:01 #142
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_161007346
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2016 20:37 schreef broodjepindakaashagelslag het volgende:

[..]

Gelijkwaardigheid kernwaarde van de VVD, daarom zijn ze ook allen maar bezig dat de rijke en hoogopgeleiden meer voordeeltjes en macht krijgen.
En was het niet zo dat juist de PVDA strijdt voor meer gelijkwaardigheid?
Volgens de PvdA beginselen strijden zij voor meer vrijheid (hé, dat doet de VVD ook), democratie (wederom VVD), rechtvaardigheid en solidariteit. Nee, geen gelijkwaardigheid. Daar moet je toch echt bij rechts voor zijn.
--
  maandag 28 maart 2016 @ 20:52:41 #143
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_161007370
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2016 20:51 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Geen semantische discussie, essentieel verschil. Mensen zullen nooit gelijk zijn (praktisch onmogelijk) maar dankzij de VVD zijn ze in Nederland wel gelijkwaardig.
--
  maandag 28 maart 2016 @ 20:57:18 #144
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_161007522
Maar goed, hoe "gelijkwaardig" is in de ogen van academisch links een eenvoudige "arbeider" die nodig "verheft" moet worden. Alsof het een aap is die zich moet leren gedragen. Omdat de arme domme drommel anders op de PVV stemt.
--
  maandag 28 maart 2016 @ 21:16:52 #145
pi_161008199
quote:
15s.gif Op maandag 28 maart 2016 20:52 schreef Ryon het volgende:

[..]

Geen semantische discussie, essentieel verschil. Mensen zullen nooit gelijk zijn (praktisch onmogelijk) maar dankzij de VVD zijn ze in Nederland wel gelijkwaardig.
Klinkt lekker politiek correct, maar is alleen maar een excuus om niks voor de ongefortuneerde te doen.
pi_161008423
quote:
7s.gif Op maandag 28 maart 2016 20:10 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

De SP is er voor de arbeider, die groep omvat zowel allochtonen als autochtonen.
  maandag 28 maart 2016 @ 21:23:03 #147
pi_161008488
quote:
1s.gif Op maandag 28 maart 2016 21:21 schreef robin007bond het volgende:

[..]

De SP is er voor de arbeider, die groep omvat zowel allochtonen als autochtonen.
Maar die groepen zijn concurrenten van elkaar.
  maandag 28 maart 2016 @ 21:23:49 #148
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_161008515
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2016 20:51 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Mannen en vrouwen zijn ook niet gelijk. Waar moet die ongelijkheid allemaal gedicht worden en welke offers moeten wij daarvoor maken?
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  maandag 28 maart 2016 @ 21:25:57 #149
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_161008615
quote:
1s.gif Op maandag 28 maart 2016 21:21 schreef robin007bond het volgende:

[..]

Toch ziet de SP'er ook de chronisch zieke, de ouderen, de studenten en de werklozen tot de doelgroep. Met alleen arbeiders kom je niet, want er is slechts een klein deel van Nederland dat zich als "arbeider" kan identificeren. Een groot deel noemt zich liever "ambtenaar", "zelfstandige" of "professional".
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_161008641
quote:
7s.gif Op maandag 28 maart 2016 21:23 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Maar die groepen zijn concurrenten van elkaar.
In het kapitalisme wel, maar ze hebben desalniettemin dezelfde belangen en ook gemeenschappelijke vijanden. De SP probeert mensen niet te verdelen. Dat is altijd de standaardtactiek van rechts(populisme). Verdeel de arbeidersklasse zodat je beter over ze kan heersen.

Ik denk dus oprecht dat het niet in het belang is van de laagopgeleide allochtoon om zich te richten tegen allochtonen. Naast dat compassie voor de ander ook belangrijk is natuurlijk, maar zelfs uit eigenbelang denk ik dat het verstandig is om de bevolking niet te verdelen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')